Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

A Memoir Blue

  • PC 60
A Memoir Blue ja asi hodinový interaktivní film, který vypráví jednoduchý příběh o vztahu matky s dcerou, což je dle mého na herní poměry vcelku ojedinělé. Nutno podotknout, že je to celé odvyprávěno bez použití slov a jediné lidské hlasy, které uslyšíte, jsou pouze v doprovodných písničkách. Za mě naprosto v pořádku, ovšem stejně bych vám asi pro lepší pochopení doporučoval před/po hraní přečíst tenhle blog od vývojářky, kde vysvětluje svou životní zkušenost, kterou se rozhodla přenést do hry.

Beru tedy příběhovou stránku jako plus a co dále beru jako plus je rozhodně umělecký směr. Samozřejmě nejde o žádný vrchol 3D grafiky, ale i tak jde o zcela dostačující záležitost, která je svým stylem poměrně líbivá, což následně ještě podtrhují i 2D vsuvky vyvedené možná ještě lépe. Vše pak krásně doplňuje i poklidný soundtrack včetně písniček s příjemným vokálem.

Proč však jdu s hodnocením jen lehce nad průměr? Nejsem si totiž úplně jistý, jak mám tohle dílo hodnotit. Walking simulátorům se často vytýká, že nejsou hrami, nicméně alespoň v nich chodíte. Tady polovinu času koukáte na animace a druhou polovinu času děláte naprosto banální úkoly. Vše se ovládá pouze myší a celá interakce se omezuje na posouvání předmětů a.... no, v podstatě jen na tohle. Abych to tedy moc nezjednušoval, tak třeba i setřete páru z obrazovky. Myší. Nebo plavete. Tak, že držíte myšítko. A možná si řeknete, že tohle přece v jiných hrách občas funguje a ano, máte pravdu, ale tady mi to přišlo spíš jako rušivý element zbytečně natahující her- filmovou stopáž.

Kdyby šlo o krátkometrážní animovaný film, tak se mi pravděpodobně bude líbit a dám o pár procent víc. Z herního hlediska však nejde o žádný zázrak a tvůrci si imo špatně zvolili médium, ač chápu, že dělat hru je finančně výhodnější, než dělat film. Neříkám tím však ale, že A Memoir Blue je dílo, které si nezaslouží vaši pozornost. Pokud se vám líbí minimalistické vyprávění a audiovizuální zážitky, tak směle do toho. Především fanouškům Florence se to určitě bude líbit.
+16

Shiro

  • PC 60
O tak krátké plošinovce jako Shiro je těžké napsat něco víc, než co se už nachází v popisku hry. Tím spíš, že hra vlastně žádným způsobem nevysvětluje proběhlé události nebo nějaké detaily či motivy příběhu. Máte postavu, tak hrajte a o ostatní se nestarejte.  

Sestřičky Holo a Shiro spolu od dětství brázdí svět a vyhledávají dobrodružství. Nevíme, kdo jsou jejich rodiče a zda jsou naživu. Nevíme, kde vzaly vzducholoď. Nevíme, proč cestují samy. Nevíme, proč chtějí tam, kam chtějí. Víme jen to, že jsou dvojčata s bílými vlasy a letí směrem k pradávnému chrámu, aby tam někde vyšpiónily nějaký zvon a uslyšely ho zvučet. A pak se objeví čarodějka a unese Shiro. Nevíme, kde se tam vzala a jaký je její původ. Nevíme, proč chtěla unést právě Shiro. Nevíme, jak se o dvojčatech dozvěděla. Nevíme, jaké má úmysly. Nevíme prostě vůbec nic.  

A tak se hráč v kůži Holo vydává na cestu skrze plošinovkové dungeony, aby sestru zachránil. Pixel art je celkem pěkný na takovou hříčku. Všude se něco hýbe, Holo zdatně seká svou katanou (tedy, jestli to je katana), sem tam nějaká příšerka a pochopitelně spousta pastí na každém rohu. Samozřejmě nesmí chybět koridory plné bodáků na všech stranách a kouzelné létající shurikeny (nebo možná cirkulárky), které okamžitě všechno rozšmelcují. Prostředí se však docela rychle mění, takže se nestane, že by začalo brzy nudit, a hlavní mechaniku hry považuji za relativně originální; byť přiznávám, že plošinovky hraju tuze nerad, a tak mě dokáže leccos snadno překvapit. Ve vzduchu visí japonský znak, Holo do něj skočí a znak ji ve správnou chvíli vcucne i vyplivne ven. Něco jako červí díra, ale hodně jednoduchá. Někdy je třeba překonat celou takovou soustavu třeba mezi těmi bodáky. Japonské znaky jsou dvou druhů – zelený je možné použít pouze do čtyř fixních směrů (hráč si je sám vybere), zatímco fialový rotuje dokola a vyplivne Holo ve zvolenou chvíli. Docela příjemné zpestření.  

Co považuji rozhodně za klad celé hry, je systém checkpointů. Ty jsou všude doslova po několika metrech, takže nedochází k nějakým těžkým zákysům a zdlouhavým cestováním na místo opakované smrti. A že těch smrtí bylo. Neřeší se ani žádné životy nebo penalizace. Umřeš, objevíš se kousek vedle u checkpointu a zkusíš to znova. A tak pořád dokola, dokud danou překážku nebo pasáž nepřekonáš. Narazil jsem asi na tři, u nichž jsem už začal trošku nadávat a pěnit, ale vždy se mi to nakonec povedlo, a to už je co říct. Když jsem zvládl hru dohrát já, dokáže to každý. Hra je opravdu velmi krátká. Dá se dohrát do hodiny, mně se to podařilo za víc než hodinu a půl, protože jsem nemehlo.  

Ve výsledku jsem rád, že jsem si zahrál i takovou hru, protože mimo herní výzvu bych se k ní vůbec nedostal. Pár drobnými jsem podpořil ukrajinského vývojáře a zařadil jsem si hru s japonskou tematikou (z reakcí na internetu jsem pochopil, že se drží velmi podobného mustru jako Momodora). 

Poznámky k osobním achievementům:
Herní výzva 2022 - 6. Svaz spokojeného hraní (hardcore)
Herní doba: 90 minut
Všechny klícky s uvězněnými ptáky 

Pro: Krátké; dynamické; plivající symboly; checkpointy.

Proti: Nedozvíme se detaily o postavách a o příběhu; občas trošku na nervy.

+16

Dolmen

  • PS5 60
V jaké videoherní sérii se autoři hry inspirovali, je patrné na první pohyb páčkou ovladače. Dolmen je hodně klasický soulslike "klon", který se sice snaží stavět na úspěších her od FromSoftware, ale už tak nějak z principu je odsouzený k neúspěchu. Dělat to samé, jen jasně hůř prostě nestačí.

Osobně mám neofiko soulsovky vlastně dost rád. Lords of the Fallen i Star Wars Jedi: Fallen Order jsem si užil náramně a bavil mne i v lecčems vlastně až špatný Immortal: Unchained. Ještě dlouho před oficiálním vydáním se mi povedlo dokončit i Dolmen a nemůžu říct, že bych se bavil vyloženě špatně, objektivně však nejde hru hodnotit lépe než jako lehounký nadprůměr.

Dolmen se snaží lákat na hutnou hororovou atmosféru v sci-fi prostředí. Autoři sami o hře referují jako o kosmickém hororu, ale tomuto příslibu hra nedostává ani omylem. Bát se zde vážně nebudete, jednoduše není čeho. Design prostředí za svými konkurenty citelně zaostává a i přes pár fajn zákoutí působí jsou prostředí hry celkem nudná.

Při hraní budete mít neustále pocit, že na hru neměli autoři kdovíjak veliký rozpočet, ale bohužel ani příliš talentované designéry a programátory, kteří by menší prostředky na vývoj šikovně maskovali. Třeba rozhraní inventáře a informací popisky jsou ošklivé a nepřehledné, orientace v inventáři je neintuitivní a otravná. Dolmen prostě často "smrdí" korunou.

Nepříliš velké zkušenosti se podepsali i na zápletce a "lore" světa. Příběh by sice místy evokuje inspiraci Mass Effectem, ale není vůbec dobře vyprávěny. Deníkové zápisky jsou nudné a občasné dialogy plytké.

Co do základu hratelnosti si hra bere mnohé ze série Dark Souls. Díky sci-fi zasazení však ke klasickým zbraním na blízko přidává i plejádu zbraních palných, které se navzájem v soubojích dobře doplňují. Nechybí samozřejmé ani obligátní “bonfiry”, jen zde mají podobu majáků, jejichž aktivováním se změní poslední záchytný bod, od kterého po smrti začínáte. A ano, i zde máte po smrti jeden pokus na sesbírání nastřádaných duší, pardon “Nanitů”. Ty následně přetavíte na úrovně a z vašeho panáčka je hned trochu schopnější bijec nebo střelec. 

V mých očích hru jednoznačně zachraňuje osvědčený soubojový systém, do kterého se autoři pokoušeli přimíchat i nějaké své nápady. Nutnost balancování energie funguje dobře a střílení se s útoky na blízko slušně doplňuje. Soulsové základy mne i přes jistou "lowcostovost" bavily i v podání Dolmenu a třeba souboje s bossy (byť designově trochu nudnými) mne bavili. V tomhle ohledu dokáže být hra napínavá a zábavná. Ne všechny lehké inovace se však zdařily a třeba systém lootu, založený na nuceném craftingu, se vůbec nevyvedl.

Za ty roky od uvedení první hry subžánru v podobě Demon’s Souls z roku 2009 narostla četná konkurence. I přes pár fajn nápadů a funkčního soubojového systému tak bohužel Dolmen nenabízí nic, pro co by si ho fanoušci obtížných RPG her neměli nechat ujít. I s přimhouřeným okem totiž Dolmen ve všech ohledech za svými slavnějšími konkurenty zaostává. Hra má také trochu smůlu v tom, že jsem si k ní odskočil od rozehraného remaku Demon’s Souls. A tam je prostě vidět, že jde o naprosto jinou ligu. 

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde   můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Soubojový systém je naštěstí v pořádku; funkční kombinace chladných a palných zbraní; autoři jsou relativně soudní a nechtějí plnou cenu

Proti: Nudný leveldesign; zpackaný systém vylepšování a lootu; nezajímavý příběh a pozadí světa

+16

Polda 7

  • PC 70
Polda Pankrác se již po sedmé vrací opět na scénu.
Od minulého šestého dílu, musím podotknout že se o velký převrat nijak nejedná a tato hra je pouze určena pro fandy celé české série nebo pro ty, kteří se vyžívají ve starých adventurách s všemožnými narážkami a vtípky okolo. Pro dnešní generaci hráčů tato hra nepřinese nic záživného a pravděpodobně to ani ne po půl hodině hru vypnou.
Všechny postavy byly nadabované kvalitními a profesionálními herci ale bohužel si nemohu pomoci buď byl napsaný špatně scénář, nebo se to tááááááhlo strašně nudně. Luděk Sobota daboval každé slovo jako by to bylo jeho poslední a nehledě na to, chyběla tak jakákoliv herecká snaživost. Jestli to chtěli mít rychle za sebou?
Podlovi dávám 70% vývojářům za snahu a za nostalgii, kterou mi přivedli.

Nicméně i přes aféru pirátění, která se na české scéně odehrála, a měly to snad všechny herní webové stránky jako obrovské téma, musím zdůraznit a podotknout, že vybraná částka na hit hitu byla přes nějakých 300%, dle mého názoru to otázkou pirátění nebude.

Pro: Nostalgie, humor,

Proti: Zdlouhavé dialogy, utahanost.

+16

Tell Me Why

  • PC 70
Tell Me Why je interaktívna epizodická hra od tvorcov Life is Strange. Ocitáme sa v meste Delos Crossing na Aljaške a stretávame s dvojčatami Alyson a Tylera Ronan, ktorý sa nevideli roky. Ako už je zvykom tam dvojčatá nie sú úplne obyčajné majú schopnosť telepatie a vyvolávania spomienok.

Príbeh je pekne prepletený zvratmi a rozhodnutiami medzi postavami. Taktiež tu nájdete hádanky, ktoré riešite za pomoci vašej rozprávkovej knihy z detstva o dvoch šikovných goblinoch. Snažíte sa objasniť udalosť jednej strašnej noci kedy vaša matka umrela ale dej sa dosť zamotá, že človek pomaly nevie čomu veriť. Rozhodnutia majú rozhodne nejaký dopad ale nie nejaký prevratný. S prichádzajúcim snehom sa objavujú viac otázok ako odpovedí a k ním aj iné postavy. Vývojári sa snažia hrať na city a niekedy im to vyjde ale niekedy má toho človek už plné zuby. Človek si po dohraní si hovorí: "Či minulosť nie je lepšie nechať na pokoji a posunúť sa ďalej."

Hra je veľmi pekne spracovaná. Od grafickej stránky cez scenáristickú až po hudbu. Ovládanie pekne padne do ruky. Charakter postáv je dobre vymyslený musí sa uznať, že voice-over mali v malíčku. Hra rozhodne stojí aspoň za dve odohratia pre dobrý, či zlý koniec.

Pro: Príbeh, Ovládanie, Postavy, Hudba, Atmosféra, Grafické spracovanie

+16

The Night of the Rabbit

  • PC 65
Tahle hra se mi špatně hodnotí, protože v ničem nemá moc ostré hrany, a tak vlastně není moc o čem psát. Je to úplně standardní pohádkově laděná adventura nejklasičtějšího ražení průměrné obtížnosti, co je udělaná profesionálně. Hudba je pěkná, je to hezky namluvené, hezky vizuálně zpracované a adventurní prvky (co na co použít) mě ani jednou nanaštvaly. Ale jsem si naprosto jistý, že po několika letech budu velmi tápat, co jsem v této hře vlastně dělal.

Nemám moc rád, když se příběh rozjede v podstatě až v závěrečném outru. Prakticky celou hru člověk nezakopne o animaci (pár výjimek je hned na začátku a pak nic), aby se v outru rozjel v podstatě samostatný vševysvětlující film, který poskytne zhruba 75 % veškerého děje hry. Například i taková nejzajímavější postava, markýz de Hoto, nebyl zdaleka využit na to, jaký měla potenciál a vlastně až v tom outru člověk naplno zjistí, že ten potenciál vůbec měla. (jiný než jen pomrkávání na Alenku v říši divů)

Příběh tak jinými slovy úplně netáhne, ačkoliv je hezky zpracován přerod od čistě dětské story o kouzelníkovi, po relativně temnější vyznění v druhé polovině. Postavy jsou nicméně fajn, je to i fajn napsáno, kdy autoři píší tak mile vtipně, ale ne zas až tak moc vtipně.

Kriticky může být vnímán opravdu nízký počet lokací. Na to, že hra není vůbec krátká (počítadlo se mi zastavilo na 22 hodinách), se hráč pohybuje na cca 15 lokacích, ve kterých probíhá většina hry. Denní doba i různé detaily se neustále mění, ale nejsem si jistý, jaký na to mám vlastně názor. Mám asi i rád, když je prostředí koncentrované, je toho hodně na malém prostoru. Zároveň ale nemám rád, když je to koncipováno tak, abych opakovaně prozkoumával již prozkoumané s podezřením na to, že se něco změnilo a já musím zjišťovat co.

Kriticky hodnotím i nepochopitelně dlouhý čas nahrávání všeho (lokace, deník, uložení pozice atd.). Nevím, jestli je chyba jen u mě, ale nevidím důvod, proč by to měla dělat zrovna tato hra. Když už je řeč o deníku, není zpracován příliš dobře, ale je dobré ho používat kvůli radám. Naopak oceňuji, že ve hře není přítomno nějaké kouzelné tlačítko na vyřešení problému nebo něco takového. Je tu přítomen rádce, ale nikdy mi neporadil, protože to, co radí, je obvykle jasné, jen nevíte, jak to máte udělat, a to už vám neporadí.

Karetní hra je hezky udělaná, obsah této hry (kvarteto) je ale v podstatě výlučně o náhodě a štěstí, a to nesnáším. I když jsem chtěl splnit všechny achievementy, kvarteto byl jeden z důvodů, proč jsem tak neučinil, protože hrát tuhle hru 30 krát (nebo kolikrát je třeba) bych asi nepřežil.

Takže i když jsem na začátku psal, že nemám o čem psat, doufaje, že bude komentář kratší, tak se mi to zase úplně nepovědlo, ale tohle je jediný způsob, jak si tuhle hru můžu zapamatovat. Jinak bych podle mě za chvíli netušil o dobrodružství Jerryho Hazelnuta vůbec nic. Je to ideální volba pro ty, kteří chtějí pohodovou hezky zpracovanou adventurku, která kombinuje Alenku v říší divů s Harry Potterem, není hloupá, ani moc těžká ani moc lehká, je i trochu vtipná, má i trochu drama, ale to je asi tak vše.
+16

Broken Sword: The Angel of Death

  • PC 70
Třetí díl mé oblíbené série Broken Sword s sebou přinesl celou řadu změn, které se zase tak moc nepovedly. Stále tam byl v pozadí ten skvělý příběh a dobře napsané dialogy, ale hra se přesunula do 3D s ne příliš povedenými kamerami, všude přítomnými krabicemi a nepovedeným stealth systémem. Od čtyřky jsem čekal, že se vývojáři na nepovedené změny vykašlou a budou se soustředit hlavně na ty věci, co umí.

Grafika vypadá o něco lépe, s čímž se tak nějak počítá vzhledem k uplynulému času od minulého dílu. Umístění kamer a jejich přibližování a přepínání mi přišlo mnohem lepší. Ať jsem hru ovládal klávesnicí nebo myší, už se mi nestávalo, že bych po přepnutí kamery šel nesmyslným směrem. Nicméně to ovládání je stále tak nějak divné, postavy jsou nemotorné a navíc se mi často stávalo, že se postava po cestě na požadované místo o něco zasekávala. Každopádně to 3D prostě není ono, navíc jsem měl zase několik záseků způsobených tím, že jsem přehlédl nějakou interaktivní věc.

Krabice tu stále jsou, ale naštěstí jich už není tak moc. Navíc přibylo nové opakující se hackování v podobě minihry. Já mám v adventurách minihry rád a tohle spojování paprsků jsem do té doby ani neznal, takže mě to bavilo, zvláště ty pozdější těžší varianty. Ale musím uznat, že jich je tu zbytečně moc a pro ty, co tato minihra nesedne to musí být slušná otrava. Plus mi přišlo, že je zde konečně zase více logických puzzlů, což mi u předchozího dílu hodně chybělo.

A pak je to ještě ten stealth. Naštěstí tu už není speciální klávesa na tichý pohyb, takže se stačí normálním pohybem vyhýbat pohledům nepřátel. I tak mě ale tyto pasáže vůbec nebavily a hraní bez těchto stealth pasáží by bylo minimálně pro mě mnohem zábavnější.

Co se příběhu týče, tak jsem si z okolních komentářů všiml, že někoho bavil, jiné zklamal. Já se naštěstí řadím do té první kategorie s tím, že mě dokonce bavil o něco více než ve trojce. Ale je pravda, že je tu několik hluchých míst: hlavně celá oblast v Arizoně za Nico. Na druhou stranu mi přišlo, že je ve hře dost povedených vedlejších postav (např. obdivovatel hus, mafián se vzhledem Elvise nebo bezdomovec v Římě), které mi u předchozího dílu chyběly. A to stejné se dá říct i o některých lokacích celkově jako mafiánská továrna na salámy nebo oblast v Římě. Jinými slovy, je zde dost povedených situací, které mi utkvěly v paměti na hodně dlouhou dobu. 

Hrozně otravná je pak zachovaná nemožnost přeskakovat dialogy. Obzvláště v kombinaci s tím, že se některá již probraná témata opakují. Tzn. pokud chci projít fakt všechny dialogy, tak na dané téma kliknu znovu, zjistím, že se říká to samé, ale nemůžu to přeskočit.

Klasicky jsem hodně spokojený s dabingem, především George. Jen škoda, že má Nico každý díl jinou dabérku. A pak je tu i hudba, která tentokrát nehraje jen v některých situacích, ale podkresluje skoro celou hru. Je v ní jistý hlavní motiv, který se v průběhu hraní stále opakuje a drží si tak svůj styl. 

Čtvrtý díl se za mě docela povedl. Samozřejmě hra nedosahuje kvalit prvních dvou dílů. Plus chápu, že příběh holt každému nemusí sednout. Ale přijde mi, že vývojáři hodně zapracovali na věcech, co se mi u trojky nelíbily. Nicméně já jsem stálé toho názoru, že 3D této hře prostě nesluší.

 (dohráno v roce 2019)
+16

Donkey Kong

  • NES 75
Prvních pár pokusu vypadá jako když se batole učí chodit. Tu něco sejme vás, támhle něco sejmete vy. Postupně se ale naučíte, kdy se vyplatí vyskočit, naučíte se lézt po žebřících, a nakonec si osvojíte i kladivo. A… stejně zemřete. Ale když to budete zkoušet znovu a znovu, vaše tělo pochopí, že je snazší splnit co po něm chcete a poslechne. A vy vyšplháte až nahoru a smůla. Stejně vám opičák vyfoukne přítelkyni pod nosem. (based on true nerd story?) A vy se ocitnete v novém prostředí, s novými překážkami a novými výzvami. A ani tady se záchrany nedočkáte a musíte se podívat až na úplný vrchol budovy.

Navazující obrazovky mi přišly mnohem jednoduší a zajímavé spíš vizuálně než nově představenými mechanikami. A říkám si, proč ve hře vlastně jsou – teda jasně že to chápu. Vyprávějí „příběh“. Ale jen ta první, ta obrazovka se sudy, je opravdová výzva.
Koneckonců, pokud nehrajete v arcade herně a netoužíte po zvěčnění svého jména celá hra je stejně jen o tom snaze vysvobodit Pauline a být spokojený ze svého výkonu. A oboje se mi povedlo.

Pro: Klasika: Jednoduchá ale ZÁBAVNÁ

Proti: Klasika: JEDNODUCHÁ ale zábavná

+16

Outlast

  • PC 75
Kvůli herní výzvě jsem dokázal překonat svůj strach a hru konečně dohrál. Po zdolání takové úvodní sekce, na které jsem se před 3,5 lety ze strachu zaseknul a hru odložil na neurčito, se hra zvládala daleko lépe…bohužel až příliš.

Herní výzva 2022 – 7. Hippokratova přísaha Hardcore  
Odůvodnění: Celá hra se odehrává v léčebném sanatoriu. 

Než jsem si hru znovu rozehrál, přečetl jsem si pár komentářů zde na databázi a nejspíš to byla chyba, protože jsem najednou měl od hry jistá očekávání a věděl na jakých principech (mechanikách) funguje. To mi ubralo jistě kousek zážitku ze hry, po zdolání úvodní sekvence jsem najednou neměl takový hororový efekt, který jsem pociťoval pár let zpátky. Abych neklamal, u hry jsem se bál, to je jasné, jen to nebylo tak šíleně intenzivní jako před lety. Osobní zážitek ze hry je pro mě zklamáním, ale abych zhodnotil také hru samotnou… 

Příběh je zajímavý, psychiatrické léčebny, ve kterých se děje něco nekalého není nijak originální, ale hra to poměrně dobře zpracovává. Navíc, mám rád když se ve hře vyskytuje nadpřirozeno, obzvlášť když to od hry nečekám. Snad jen dodám, že kdyby byl příběh trochu jasnější, bylo by to lepší. Ne že by mě nebavilo číst všechny ty dokumenty.

Hratelností je hra poměrně pohodlná, jedná se hlavně o hru na schovávanou v uzavřených lokacích, střídanou postupováním kupředu, kvůli čemu je fatální vlastněná videokamera s noční vizí, bez které by nebylo jednoduché postupovat zatemněnými uličkami. Aby to nebylo tak jednoduché, musí se sbírat baterky, když noční vizi dojde šťáva, naštěstí baterek je všude dost. Nelze se navíc bránit před domovinou sanatoria, to mě dlouho od hry odrazovalo, ale nakonec jsem to v pohodě zvládnul… 

…ale pojí se k tomu, že se hra možná ochudila o dost zajímavější mechaniky a design hry. Chápu že nemožnost se bránit, ta beznaděj, je účel, pro strašidelnější zážitek. Avšak, já se více bál u her, které následují nebo jsou inspirované Outlastem, ve kterých ta možnost je. Mluvím o Alien: Isolation a Resident Evil 7. Zde v Outlastu jsem navíc moc netápal při střetech s nepřáteli. Jednou, dvakrát jsem se schoval, počkal dokud nepřítel neodejde pryč a já mezitím proklouznul pěkně dál. Nebo jsem to vyřešil ještě jednodušeji, lokaci jsem proběhl. Uznávám, že jsem takhle nejednou zemřel, ale naučil jsem se chování nepřátel a potom to aplikoval do své „prchnout“ strategie. Z toho důvodu jsem hrou poměrně prosvištěl, za nějakých 6 hodin jsem byl na konci. Samotní nepřátelé ušly ale nic extra.

Ale abych pouze nekritizoval, tak jsem se párkrát leknul, některé lekačky byli kreativní, za což jsem byl rád, ale převažuje více momentů, u kterých jsem se moc nevylekal. Hře by nádherně slušeli nenascriptované lekačky, kdyby se třeba jednou za čas, nahodile při otočení za záda objevil pacient a podobně. Co ale musím ještě pochválit, je brutalita. Hra se nebojí jít do extrémů a neustále to dokazuje se všudypřítomnými mrtvými těly. Přesně tohle do takového hororu patří a jsem taky rád, že se tvůrci nebáli i nahoty, která je celkem tabu ve hrách. 

K technickému zpracování asi nemám co vytknout, grafika byla nádherná a plynulých 60fps potěšilo. Ozvučení bylo taky parádní, hudby byla dostatečně pochmurná k navození té správné atmosféry. 

Hru jsem si užíval, to nemohu popřít, bohužel jsem neměl takový hororový zážitek, v jaký jsem doufal. Je to možná kvůli tomu, že jsem věděl do čeho jdu, nebo jsem jednoduše už moc zvyklí na horory, nebo to je kvůli samotnému designu hry. Nejspíš od všeho trochu. Každopádně hra je kvalitní a měl by si jí zahrát každý nadšenec strašidelného žánru. Koneckonců, hra tehdy v roce 2013 vdechla trochu toho nového života tomuto odvětví her, tak už je vůbec povinností si jí zahrát.

Pro: Příběh, hratelnost, brutalita, atmosféra, technické zpracování

Proti: Místy moc jednoduchý design střetů s nepřáteli, opakující se úkoly

+16

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 65
V herní výzvě jsem vyhrál hru u které by mě ani nenapadlo si jí kupovat. Shodou okolností se mi hodí do letošního ročníku výzvy. Hru jsem nainstaloval bez toho, že bych věděl do jakého jdu žánru. Věděl jsem jen, že série existuje. To je tak všechno. Bez jakékoliv přípravy jsem podnikl vzrušující výpravu do neznáma...
Takže, je to klikačka. Něco jako adventura, ale s minimem dialogů a žádnými hádankami. I když, jak se to vezme.

Celá podstata zdejšího adventuření tkví v hospodaření/počítání. Musíte počítat každý krok, který uděláte. Když už nějaká činnost nežere suroviny, tak sežere životní energii a tu doplňujete skrz suroviny. Neustálý koloběh vám nedaruje nic zadarmo. Musím říct, že mě hra solidně vtáhla. Klikal jsem a klikal, dokud jsem se nedostal nakonec. Nemohl jsem se od toho odtrhnout.

Bohužel mě od toho odtrhla délka hry. Proplouvám si nezajímavým a předvídatelným příběhem. Když už se dostanu do místa, kde to vypadá, že děj nabere obrátky, objeví se, po krátkém dialogu, nápis konec. To se vážně tvůrci ve čtvrtém díle série nezmohli na víc než asi 15 obrazovek a ještě do toho naroubovali pitomý a generický příběh plný nejstarších klišé? Kdyby alespoň bylo co dělat dál. Všechno vytěžit, sesbírat, vylovit a ulovit mi trvalo dalších 10 minut a za další tři minuty jde v pohodě dosbírat všechny trofeje.

Je to vážně škoda, z tohohle šlo z fleku udělat mnohem větší hru. Grafika je jednoduchá. Druhů surovin a nepřátel pomálu. Stejně tak úkolů, které jdou splnit. Všeho je prostě málo. Spojit tři takové hry do jedné, to by se mi líbilo. Nebo by alespoň mohla být možnost stupňování obtížnosti. Člověka, který ví, co ho čeká, by takové plánování možná mohlo bavit.

PS: Hudba mi po každém dohrání chvíli zněla v uších. Vůbec není špatná.

"Novinky z domova"

Pro: návyková hratelnost, pěkná hudba

Proti: délka hry, příliš málo obrazovek, úkolů, surovin, NPC postav, druhů nepřátel, činností, prostě všeho, generický příběh, chybí stupňování obtížnosti při opětovném hraní

+16

Shining in the Darkness

  • SegaMD 80
Na šestnáctibitové konzole vyšlo jen velmi málo dungeonů. Hlavním důvodem bude nejspíš to, že pomocí konzolového ovladače se tento typ her ovládá poměrně těžkopádně. Na Super Nintendo tak vyšel třeba Dungeon Master nebo Eye of the Beholder, ale přestože se na počítačích jednalo o pecky, na SNESu žádný velký úspěch nezaznamenaly. Přesto na Super Nintendo i Segu Mega Drive vyšlo pár původních dungeonů. A jednomu z nich, který vyšel exkluzivně na Mega Drive, bych se teď chtěl věnovat.

Shining in the Darkness není úplně typický krokovací dungeon. Spíše se jedná o kombinaci dungeonu s JRPG. Vašemu hrdinovi tak vyberete pouze jméno, ale žádné jiné vlastnosti mu vybrat nemůžete a rovněž při postupu na vyšší úroveň probíhá zvyšování vašich statistik automaticky. To samé platí pro další dvě postavy (healer a kouzelnice), které se k vám průběhu vašeho dobrodružství přidají.

Ve hře najdete pouze tři lokace. Hrad, kde se občas dozvídáte nějaké nové informace. Vesnici, kde se můžete v hospodě vyspat (vyléčit se), ve svatyni oživit padlé hrdiny a uložit si hru a samozřejmě nechybí pár obchodníků se zbraněmi (jedním z nich je i trpaslík, jehož znáte ze hry Golden Axe) či alchymista, který vám prodá léčivé lektvary. Poslední lokací je pak rozsáhlý, několikapatrový labyrint, v němž budete trávit většinu času.

Souboje jsou naprosto typické pro většinu JRPG. To jest, že jsou náhodné, jsou na tahy a je jich mnoho. Opravdu mnoho! Opravdu velmi, VELMI mnoho!!! Klidně se může stát, že během deseti "kroků" narazíte na tři souboje. Je sice pravda, že si můžete aktivovat kouzlo Peace, které veškerá náhodná střetnutí dočasně odstraní, jenže to pak riskujete, že vám na konci hry budou chybět levely na poražení závěrečného bosse. Pozitivem může být to, že kromě úvodních zhruba 15 minut nemusíte ve hře v podstatě vůbec grindovat, protože díky obrovskému množství soubojů si dostatečnou úroveň udržíte při běžném bloudění po labyrintu. Obtížnost hry není nikterak závratná, přesto ke konci narazíte i na řadová monstra, která dokáží zabít některou z vašich postav jednou ranou, a to bez ohledu na úroveň či zdraví vašich hrdinů. Jinak počítejte s tím, že v labyrintu sice narazíte na několik míst, od nichž budete moci své putování příště zahájit, ale těch je zoufale málo (asi čtyři), takže ta samá patra a ty samé lokace budete procházet znovu a znovu.

Velmi dobře se povedlo zpracovat ovládání celé hry. Šipkami do stran se pouze otáčíte, úkroky do stran neexistují. Po stisknutí tlačítka pak vyskočí přehledné menu, kde si můžete při boji vybrat z útoku, ústupu, kouzlení a použití předmětu. Pokud nebojujete, slouží zbylé dvě ikony pro předávání předmětů a navlečení vybavení. Inventáře postav jsou velice malé. Každá postava unese pouze osm předmětů, jenže ve hře neexistují žádná extra políčka na vybavení, takže čtyři části výstroje, které má hrdina na sobě (zbraň, zbroj, štít a helma) zaberou dobrou polovinu inventáře. A několik zbylých míst musíte vyhradit pro několik předmětů, které musíte nosit u sebe, aby se zpřístupnily určité části labyrintu.

Pokud jste fanoušky klasických dungeonů, bude pro vás Shining in the Darkness asi lehkým zklamáním. V labyrintu totiž nenajdete žádná skrytá tlačítka, tajné průchody nebo hádanky, které čekají, až je rozlousknete. Narazíte zde pouze na plošinky, které vás otočí jiným směrem a na propadliště do nižších pater. Variabilita monster není nikterak vysoká. Odhadl bych to tak na 15-20 druhů, které se vyskytují v několika barevných provedeních. Pokaždé, když potkáte monstrum, které již znáte, ale uvidíte, že má jiné jméno a barevné provedení, znamená to, že bude mít vyšší úroveň a obvykle bude umět i nějaký nový, nehezký útok.

O příběhu asi ani nemá smysl psát, ten totiž prakticky neexistuje. Zkrátka král vás poslal do labyrintu zachránit princeznu. Ta se tam bůhvíproč vypravila s vaším otcem a spolu byli zajati hlavním záporakem, kterého budete muset porazit. Grafické zpracování je poměrně solidní. Nečekejte žádné zázraky, ale ani nic, z čeho by vám začaly krvácet oči. S hudbou je to už poněkud horší. Ve hře je totiž pouze pět smyček. Po jedné v hradu, ve vesnici a u obchodníků, což by nebylo tak strašné, protože tam tolik času trávit nebudete. Horší je to se zbylými dvěma. Hudba v dungeonu se po každém souboji spustí znovu od začátku, takže úvodních 10 vteřin smyčky v kombinaci s úvodními 20 vteřinami hudby, jež doprovází souboje, budete poslouchat stále dokola.

Pokud jste dočetli až sem, tak se asi ptáte, proč proboha dávám hře, která nemá žádný příběh, kde procházíte stále dokola ty samé lokace a bojujete v podstatě s těmi samými příšerami, navíc za doprovodu otravné hudební smyčky, tak vysoké hodnocení? Protože mě to bavilo! Bavilo mě vstupovat do nového patra labyrintu a říkat si po prvním souboji, že teď už jde skutečně do tuhého. A potom s každým dalším průchodem tou samou lokací doslova cítit, jak vaše partička dobrodruhů sílí. Bavilo mě získávat nové úrovně stávajících kouzel a skupinku nepřátel smést silnější verzí ohnivé bouře. Zkrátka tahle hra má něco, co mě nutilo jít stále dál, dokud ten parchant Dark Sol na vlastní kůži nepocítil, kdo je tady pánem.

Shining in the Darkness není dokonalá hra. Ale pokud se vám zažere pod kůži, rádi jí těch dvacet hodin vašeho času věnujete.

Pro: Neobvyklý mix dungeonu a JRPG, uspokojivý pocit z pravidelného zvyšování úrovně hrdinů

Proti: Nic moc příběh, opakující se průchody labyrintem, po čase otravná hudba

+16

Shinobi III: Return of the Ninja Master

  • SegaMD 90
V první půlce devadesátých let probíhala asi nejzajímavější válka konzolí v celé herní historii. Na jedné straně stálo Super Nintendo Entertainment System a na straně druhé Sega Mega Drive. A jelikož po boku Maria stanuly těžké váhy typu Linka nebo Donkey Konga, nezbylo Sonicovi nic jiného, než povolat do boje samotného ninja mastera Joea Musashiho.

Joe je hlavním hrdinou série akčních plošinovek Shinobi. Shinobi III: Return of the Ninja Master je čtvrtým dílem v sérii a třetím dílem, který vyšel na konzoli Sega Mega Drive a dle mnohých názorů se jedná o díl nejlepší. Joe je totiž naprostý borec. Umí běhat, skákat jednoduché i dvojité skoky, odrážet se od zdí a zachytávat se stropu. Svoje nepřátele ničí na blízko i na dálku. V jeho repertoáru najdete údery, kopy, házení jednoho nože i několika nožů najednou nebo může váš ninja master využít jeden ze čtyř silných speciálních útoků. A pokud se "nabije", dokáže (až do prvního zásahu od protivníků) střílet i ohnivé projektily a do nepřátel sekat mečem. A kdo že to vlastně měl tu drzost se Joeovi postavit? Zločinecká organizace Neo Zeed, která pod vedením Shadow Mastera neváhá využít své bojovníky ninja, vojáky a dokonce i podivné genetické experimenty, aby opět přivedla svět na pokraj záhuby. Ale jak už jsem napsal, Joe je zkrátka borec a s vaší pomocí tomu samozřejmě zabrání.

Pokud se rozhodnete Joeovi pomoci, čeká vás sedm levelů plných nepřátel a k tomu navíc dvě akční mezihry. V první se budete řítit krajinou na cválajícím koni a v druhé na vás čeká projížďka na jakémsi speciální motorovém surfu. Aby to nebylo tak snadné, tak v obou případech na vás budou samozřejmě útočit zástupy ninjů. Levely jsou vcelku nápadité, takže se můžete těšit na to, že během svého putování navštívíte lesy, jeskyně, podivné laboratoře, hořící krajinu a proletíte se i ve vzducholodi. Většina lokací má spíše horizontální charakter, ale připravte se i na několik lokací, které jsou spíše vertikálního rázu. Na konci každé úrovně na vás bude pochopitelně čekat boss. Ti jsou většinou dosti velcí, tuzí, nepříjemní a často i poměrně originální (obří mozek nebo co to vlastně je, bytost, která se nápadně podobá andělovi či mechanický drak).

Obtížnost hry bych označil jako férovou. První level je spíše rozkoukávací, v dalších čtyřech už začíná celkem solidně přituhovat a pravá legrace nastává v posledních dvou úrovních, kdy v jedné přeskakujete z jednoho padajícího kamene na druhý a v druhé je všudypřítomná elektřina, takže si musíte dávat dobrý pozor na každý váš pohyb. Ale obě úrovně se dají s dostatečným množstvím praxe a trpělivosti zvládnout. Ale počítejte s tím, že bez emulátoru není možné hru žádným způsobem ukládat, ani zde nenaleznete žádné kódy pro jednotlivé úrovně, takže abyste ji úspěšně dokončili, bude vás to stát nemálo úsilí.

Na závěr bych rád napsal něco málo k audiovizuálnímu zpracování. Hudební doprovod dobře podbarvuje dění na obrazovce a ke hře skvěle sedí. Na druhou stranu se nejedná o žádné geniální melodie, které by vám v hlavě zněly ještě dva dny po dohrání hry. Grafické zpracování je oproti tomu opravdu dokonalé. Je znát, že v době vydání Shinobi III byla Sega Mega Drive na trhu již pět let, takže autoři hry velice dobře věděli, co konzole dokáže. Škála pohybů vašeho ninjy je vskutku pestrá a navíc naprosto plynulá. Pozadí jsou dostatečně nápaditá a krásně nakreslená, takže mnoho lokalit vám uvízne v paměti i po dohrání hry. Les tak působí téměř až poklidným dojmem, laboratoř vypadá zlověstně, její podzemí skoro až strašidelně a hořící les pro změnu znepokojivě. Akční mezihry jsou dynamické a plné různých drobných detailů. Zkrátka po vizuální stránce se podle mě jedná o jednu z nejhezčích šestnáctibitových her.

Nejslavnější válka konzolí v historii nakonec skončila bez jasného vítěze a velkou zásluhu na tom, že z ní Sega odešla se vztyčenou hlavou, má bezpochyby i Joe Musashi. Pokud někdy dostanete chuť na pořádnou akční plošinovku, určitě si Shinobi III: Return of the Ninja Master zahrajte. Ale připravte se na to, že tahle hra vám nic nedá zadarmo.

Pro: Vyvážená obtížnost, krásná grafika, solidní variabilita útoků

Proti: Nic podstatného mě nenapadá

+16

Dolmen

  • PC 55
Dolmen je prvotina brazílskeho štúdia Massive Work a už od prvého pohľadu musí byť každému zrejmé, že ide o ďalší klasický soulslike “klon”, snažiaci sa priživiť na obrovských úspechoch hier od FromSoftware. 

Na začiatku je na výber medzi dvoma pohlaviami a piatimi profesiami. V prípade Dolmenu je však výber pohlavia kompletne nadbytočný, keďže postava je po celú dobu odetá do nepriehľadného vesmírneho obleku ako v Dead Space ktorý sa v nijakom podstatnom smere nelíši ani u ženskej, ani u mužskej postavy. Jediné situácie, v ktorých je možné rozdiel pohlavia skutočne pocítiť, sú komunikácie s veliteľskou stanicou, keďže vaša postava, na rozdiel od väčšiny soulsoviek, dokáže komunikovať a je plne nadabovaná. Samozrejme, nemôžete očakávať žiadne rozsiahle alebo hlboké dialógy, keďže všetky rozhovory prebiehajú bez vášho zásahu. Inými slovami: Dolmen neponúka žiadne dialógové možnosti. K tomu treba doplniť, že vývojári obmedzili počet a rozsah rozhovorov na nevyhnutné minimum, takže neočakávajte žiadny komplexný, rozvetvený príbeh, žiadne viacvrstvové a plnohodnotné lore. Nie, jediné, čo Dolmen ponúka je svižná akcia a rozvláčne, miestami až nudné brázdenie poloprázdnych chodieb a koridorov.

Rozdiel medzi piatimi dostupnými povolaniami nie je zrovna výrazný, podobne ako tomu bolo v sérii Dark Souls, takže nezávisiac od toho, ktorý charakter si zvolíte, rozvíjať si ho môžete prakticky ktorýmkoľvek smerom. Jediné odlíšenie spočíva v počiatočnej distribúcii bodov a taktiež typu zbrani, s ktorou začínate. Čím viac vecí vyrobených jednou technológiou sa využíva, tým viac sa zvyšuje ukazovateľ danej technológie a odomykajú sa ďalšie bonusy.

Kľúčovým faktorom je využívanie energie. Tá sa využíva sa nielen na nabíjanie zbraní, ale aj na liečenie. Ak sa využíva strelná zbraň, znižuje sa len momentálne množstvo energie, zatiaľ čo celková kapacita ostáva rovnaká. Toto automatické dopĺňanie sa zastaví až na úplnom konci možnej kapacity určenej momentálnymi štatistikami. Ak sa však modrý ukazovateľ použije na liečenie, nielenže sa zníži množstvo energie, ale aj kapacita. Konkrétne teda platí, že čím viac sa vyliečite, tým menšiu kapacitu máte nielen na liečenie, ale aj na strieľanie. To môže dôjsť až do bodu, že kapacita už nebude žiadna a nedá sa tak nielen  strieľať ale ani sa liečiť. V takom momente sa musí použiť batéria, ale jej použitie trvá pridlho a nedá sa to urobiť uprostred boja, keďže tam malé zaváhanie znamená okamžitú smrť. To ma nútilo využívať zdroje čo najefektívnejšie a zároveň ide o jeden z mála pomerne inovatívnych prvkov, na ktoré som v tomto počine narazil.

Čo sa týka naratívnej stránky, tak so svojim charakterom sa ocitáte na nehostinnej planéte Revion Prime a vašou úlohou je hľadať kryštály nazvané dolmen. Dôvodom, prečo sú takým lákadlom pre rôzne vesmírne korporácie alebo civilizácie je ich schopnosť vytvárať trhliny medzi dimenziami. Vašim cieľom je nie len lokalizovať a vyzbierať dolmeny a odovzdať ich vašim pánom, ale aj sa pokúsiť zlikvidovať všetky cudzorodé enity, ktoré prenikli skrz interdimenzionálne trhliny. Príbeh tak, ako som už naznačil v odstavci venovanom dialógom, nie je veľmi prepracovaný a nedokáže hlbšie zaujať, a to najmä vďaka stručnosti a úsečnosti textovej časti hry.

Príliš nízky rozpočet sa vývojárom nepodarilo vyvážiť vyššou originalitou. Prostredia nie sú rozsiahle ani prepracované, dizajn úrovní je veľmi prostý a základný a celý tento všadeprítomný minimalizmus ešte podtrhuje celková krátkosť hry spoločne s ošúchaným a nemastným-neslaným príbehom o zlých korporáciách a ešte horších mimozemšťanoch. Fanúšikom tohto žánru môže ponúknuť istú dávku zábavy, avšak bežní hráči nemajú najmenší dôvod sa o Dolmen zaujímať. Jednoducho povedané, opäť sa, bohužiaľ, niekomu nepodarilo prekročiť svoj vlastný tieň.

Pro: Niektoré inovatívnejšie prvky, technická stránka hry, súbojový systém

Proti: Prázdne a prilíš lineárne prostredie, príbeh plný klišé, krátkosť hry kompenzovaná príliš dlhými súbojmi s bossmi

+16

POSTAL: Brain Damaged

  • PC --
Za Brain Damaged tentokrát nestojí Running With Scissors ani Akella (Postal 3), ale studio Hyperstrange. A tomu se podařilo vytvořit opravdu zábavný boomershooter spin-off v cartoon stylu, se všemi postalovskými benefity - záplava debilního humoru, pop-kulturních odkazů, politicky nekorektních narážek a urážek. A to všechno v relativně bezproblémovém technickém provedení. Protože jestli jsem u Postal 4 zaznamenal první bug asi po minutě hraní, tady jsem se nesetkal s jediným problémem za celou, sedmi a půl hodinovou, herní dobu. 

BD je hektická střílečka, jednotlivé levely nejsou "příběhově" nijak propojené a mají vždy svůj vlastní námět. Většinou se jedná o relativně rozsáhlé úrovně, buď s fixně postavenými nepřáteli nebo respawnem v rámci arénovitých potyček. Zběsilou akcí se autoři inspirovali např. u Doom Eternal, ale nemusíte mít strach, že by bylo potřebovat rozřezávat tlusté Američany motorovkou, abyste s z nich vytřískali náboje do brokovnice. Tohle je klasický old-school tak, jak ho máme rádi. 

Můžete vypouštět hořlavý chcanec, odrážet projektily mocným kopem v pantoflích, přitahovat se k nepřátelům grapling hookem přimontovaným k dvouhlavňové brokovnici, penetrovat cosplayerky Penetratorem nebo střílet kocoury Pussy Blowerem po zmutovaných zlatých retrívrech. Celkový ansámbl nepřátel čítá k padesáti kusům a rozhodně se nejedná o nějaké levné barevné variace. 

Bohužel, ve druhé polovině ztrácí dech level-design, objevuje se spousta prázdných nebo slepých míst a celkově mi přišly úrovně natahované. Měl jsem z toho pocit, že herní doba byla dvojnásobná, oproti skutečnosti. Obtížnost by potřebovala taky trochu tuningu, protože smrt někdy přichází nečekaně a né zrovna férově a i díky otravným soubojům s bossy musím nakonec dát nižší hodnocení, než bych si přál.

Hodnocení: ✰✰
+16

The Last of Us

  • PS5 90
Mohl bych říct, že The Last of Us má nejlepší příběh s nemrtvými v hlavní roli…minimálně za hodně dlouhou dobu. Nejlepší v tom smyslu, že je nejkomplexnější, nejnápaditější, s nervy drásajícími scénami a s momenty, při kterých nejen tuhne krev v žilách, ale mění se i názory na různé postavy, na jejich smýšlení a chování v průběhu samotného dění. Je pravda, že pořád tu jsou The Walking Dead, kteří jsou v té herní branži také hodně vysoko. Ale hej, teď je řeč o The Last of Us a já jsem po jejím dohrání byl úplně rozhozenej. Tohle byl totiž herní zážitek věru numero uno.

Naughty Dog už pro mě nejsou neznámí. První hrou, kterou mě uchvátili, je Uncharted 4: A Thief´s End, což je vlastně poslední hra, kterou jsem dohrál před rozehráním této. I proto si mohu dovolit srovnávat. Ono totiž je co. V rámci herních mechanismů nepřichází s ničím výrazně jiným. Naopak je tu kladen víc důraz na realističnost. V praxi to pak znamená to, že tu s Joelem a ani s Ellie neskáču přes obří kaluže, popřípadě přes budovy jak pavouk po mouše. Jednoduše proto, že je to nereálné. Přitom to ale neubere na efektivnosti. S tou hra stále pracuje uvědoměle už v rámci její atmosféry a především v rámci prostředí zarostlých amerických velkoměst, které jak kdyby vypadly z filmu Já, legenda. Správně ponuré, postapokalyptické. No přesně takové, jaké Vás naučila dnešní popkultura podobné prostředí vnímat.

Já osobně mám postapokalyptické prostředí moc rád. Líbí se mi ta možnost vnímat tu samotu. To, že kolem Vás není nic jiného, než zvířena a potenciální nebezpečí. Jakákoliv nuance do té samoty vložená, která nicméně zároveň tvoří i děj, pak trhá celou atmosféru na padrť, ale vytváří to, proč to v celkovém kontextu máme tak rádi. I to je vlastně důvod, proč na The Last of Us nebudu chtít nikdy zapomenout.

V rámci herního prostředí tu máme krásně vyprávěný příběh, kde znalost jakékoliv scény by mohla být ku škodě. Tvůrci jsou evidentně odborníci ve vyprávění, protože to samé jsem říkal i u Uncharted IV. Stejně tak jsou ale profíci i ve tvorbě prostředí, které je jednoduše skvělé. Jak ve městě, tak v přírodě. Nestalo se mi, že bych se někdy vysloveně ztratil, přičemž na mě svět působil více než otevřený. Evidentně tak existuje hodně možností a cest, jak se dostat k cíli. Během hraní si navíc zahrajete jak za Joela (i když za toho převážně), tak za Ellie, kde u každého musíte pracovat s fyzickými možnostmi dané postavy. Navíc snad nikdy nedojde k nějakému stereotypu. Hra v každé kapitole překvapí něčím navíc. Něčím, co v předchozí kapitole ještě nebylo, čímž získá plusové body k hratelnosti.

The Last of Us má skvělý koncept. Vůbec se nedivím, že brzo vyjde i seriálové provedení. Já osobně ve hrách vyhledávám příběhy a zde jsem dostal jeden pořádný měrou vrchovatou. Vlastně nebyl moment, abych si rozmýšlel, jestli se pustit do datadisku a ihned po dohrání ho spustil. Nešlo jinak. Ten svět a ty postavy se ve mně tak zakořenily, že jsem chtěl vědět víc. Vědět víc ze světa, kde se o budoucnosti přestalo mluvit. Ze světa, kde naděje neumřela…nebo umřela? To už Vám zodpoví tato hra, jakmile ji dohrajete.
+16

This War of Mine: Father's Promise

  • PC 70
V prvom DLC z balíku Stories pre This War of Mine sa v koži Adama vydáme hľadať našu stratenú dcéru vo vojnou zničenom meste.

V tomto krátkom DLC budeme ovládať jednu postavu, čo už samo o sebe robí priechod jednoduchý. Dostaneme sa taktiež do pár nových lokácii ( nepozrel som sa len na letisko ). Je tu aj možnosť rozvíjania si vlastnej základne, čo je ale úplne nepodstatné, keďže som prechod dokončil do 14 herných dní.

Stretneme zopár NPC, ktoré sú ako priateľské tak aj nepriateľské. Dokonca sa mi podarilo pripísať si jednu smrť. Za celý priechod som zabil jedného vojaka, čo mi hra pripomenula v epilógu. 

Po príbehovej stránke nám hra vie zahrať mierne na city a vedel by som si predstaviť, keby nás viac stavala pred rôzne dilemy, ako zabiť niekoho či ukradnúť niečo. Samotné rozuzlenie ma mierne prekvapilo, ale finálny obraz DLC dotvorilo perfektne. 

Celkovo hodnotím prvé DLC z balíku Stories ako podarené, no priveľmi lineárne. Prechod nám zaberie niečo pod dve hodiny. Ďalšie časti Stories popisujú viac možných koncov, takže som veľmi zvedavý. Jeden komentár na Steame toto rozšírenie popísal dokonale.  

If you want story and feels, it's ok.
If you want actual gameplay don't get it. 

HODNOTENIE: 70/100%
+16

World of Illusion Starring Mickey Mouse and Donald Duck

  • SegaMD 85
Plošinovky patřily začátkem devadesátých let mezi nejoblíbenější videoherní žánry. Vždyť i Mario a Sonic, ikony dvou nejvýznamějších konzolí této éry, jsou původně hrdinové plošinovek. Proto se každá větší herní společnost snažila vytvořit nějakou vlastní ikonickou postavičku, která by se stala hlavním hrdinou další herní série. Kvalita těchto her je dost povážlivá, ale dají se mezi nimi najít i skutečné perly. Aby v žánru plošinovek udrželi krok s ostatními společnostmi, museli pánové ze Segy a Nintenda čas od času udělat i nějaké další hry s jinými postavami než jen s italským instalatérem a modrým ježkem. Nintendo tak například vytvořilo tři výborné hry s Donkey Kongem a Sega pro změnu vsadila na osvědčená jména a přivedla na světlo světa několik výborných her, jejímiž hlavními postavami byly postavičky od Disneyho. A jednou z nejlepších je hra World of Illusion.

Zápletka této hry je, jak je ostatně v tomto žánru tradicí, dosti jednoduchá. Když se Donald a Mickey připravovali na své kouzelnické vystoupení, objevil náhodou Donald v zákulisí tajemnou bednu. Když se rozhodl podívat, co se skrývá uvnitř, zničehonic zmizel a proto se Mickey rozhodl zjistit, co se stalo. Rovněž tedy nahlédl dovnitř a i on byl bednou pohlcen. Najednou se ozval hlas kouzelníka Peta, kterým našim hrdinům řekl, že oni dva patří na zemi mezi velké kouzelníky a on by chtěl zjistit, jestli by se mu dokázali vyrovnat v jeho vlastní říši.

Ta se skládá z celkem pěti světů. Konkrétně se jedná o magický les, jeskyni, podvodní svět, zemi sladkostí a na závěr navštívíte Petův palác. Mezi úrovněmi se proletíte na létajícím koberci nebo dokonce na špuntu od šampaňského. Na konci každé úrovně je samozřejmě připravený boss, po jehož poražení se před našimi hrdiny objeví truhla, v níž se skrývá nové kouzlo, které jim zpestří další putování. Hra je bez jakéhokoliv násilí, takže své nepřátele proměňují Donald a Mickey v kvítka, motýly a v moři na krevety. Největším lákadlem celé hry je to, že přibližně 25% průchodu se za jednotlivé postavičky liší. Podle mého názoru je průchod za Mickeyho o něco lehčí, protože při hraní za Donalda vás čeká více skoků vyžadujících dobrý postřeh a přesnost. Celkově je ovšem obtížnost nastavená velice nízko, takže se hra dá v obou případech dohrát na první dobrou.

Pokud hru dokončíte za obě postavy a máte po ruce kamaráda, můžete si vyzkoušet i kooperativní hru za obě postavy najednou. V této variantě vás čekají opět další nové části jednotlivých úrovní, ve kterých je na hráčích vyžadována jistá míra spolupráce. Ta většinou probíhá tak, že jedna postava vyleze druhé na ramena a vyšplhá se na místo, které by bylo normálně nedostupné. Postava, která je nahoře pak spustí dolů lano, po němž se následně spodní charakter vyšplhá. V nízkých průchodech, kterými se Donald jinak neprotáhne (asi kvůli velkému kachnímu zadku) jako první proleze Mickey, který poté chytí Donalda za ruku a s protažením mu pomůže. Hra za obě postavy najednou je nejdelší, ale zároveň nejobtížnější, protože například spouštění a chytání lana není moc přesné a tento úkon vyžaduje od obou hráčů dostatek trpělivosti.

Možná si říkáte, jak se autorům povedlo narvat tolik obsahu na jednu jedinou několikamegovou cartridge. Odpověď je jednoduchá. Hra je totiž velmi krátká. Pokud budete hrát sami, dá se celý průchod i s intrem a outrem zvládnout za nějakých 45 minut. V případě hraní ve dvou vás pak čeká dobrodružství lehce přesahující jednu hodinu. Hra neobsahuje žádný systém kódů, ani se nedá v průběhu ukládat, což ale s ohledem na již zmíněnou jednoduchost není ani zapotřebí.

Na závěr jsem si jako obvykle nechal audiovizuální zpracování, které je jednoduše vynikající. Hudbu tvoří více než 20 skladeb, které ke každému prostředí vyloženě sedí a kupříkladu motiv, který hraje v Petově paláci dává jasně tušit, že velké finále se už blíží. A tak by to podle mě mělo být ve všech hrách. Rovněž grafická stránka je nádherná a na hře je znát, že pánové ze Segy už měli s konzolí bohaté zkušenosti a velice dobře věděli, co si můžou dovolit.

Pokud si chcete zahrát nějakou jednodušší plošinovku, v níž třikrát nezemřete hned v úvodní obrazovce, vyzkoušejte World of Illusion. Hra je sice krátká, ale na druhou stranu vás za každou postavu čeká trochu jiné dobrodružství. A pokud vlastníte Segu Mega Drive nebo Segu Mini, vyzkoušejte si hru ve dvou třeba s vaším potomkem. Určitě se budete bavit.

Pro: Průchody za jednotlivé postavy se liší, výtečná grafika i hudba, jednoduchost

Proti: Hra je krátká, pomalejší pohyb postav, jednoduchost

+16

Victor Vran

  • PC 75
Pamatujete si ještě Revenanta z roku 99? Rok před Diablem 2 a přesto na řadě frontách lepší, leč nedoceněn. Byť jsem měl Diablo 2 hodně rád, už tehdy jsem rozuměl těm stížnostem, že je to jen clickfest. Tupé click click click. A Revenant z toho stínu vystoupil. Mohli jste se hýbat klávesnicí, dělat kotouly, útoky vést z různých stran a útoky řetězit do různých komb, které jste se museli naučit. A tím nemyslím jako v Matrixu, ale opravdu umět posloupnost kláves (pokud se dobře pamatuji). Do toho systém runových kouzel, které nebyli jen další ability. Krásná grafika, 3D postavy, originální příběh s neortodoxním hrdinou s osobností…

Proč toto vše píšu? Protože uplně stejně se snaží i Victor Vran vymanit z termínu „diablovka“. Ovládání je svižné a responsivní, k úhybovým kotoulům přibyly i skoky a dokonce výskoky o zeď. Ono to takhle v písmenkách nemusí moc vyznít, ale jsou to nebe a dudy, ovládat postavu obratně klávesnici a myší cílit útoky, na rozdíl od neustálého Diablovského klikání, kam má postava prostě dojít. Představte si, že byste hráli jsou oblíbenou fps a místo agilního běhu, úhybů, slidů a krytí, byste prostě jen nudně ukazovali, kam má postava dojít.  Přesně tak absurdní ten rozdíl oproti Diablu opravdu je. Victor zde vyhrává na plné čáře.

Osobně mi vyhovuje, že se tu nejede na trapnou matematiku a na do nekonečna rostoucí čísla. Nikde neuvidíte ten do očí bijící trapný nešvar, kdy po světě pobíhají nepřátelé LVL 30, jejichž smrt jim přinese jen zbraň, která má u útoku místo 10 třeba 5000 a nebo rovnou milion :D Tady je prostě potvora potvora, její síla je určena tím, co umí. Pokud jí na začátku jen tak tak zabijete, na konci jich kosíte 10 zaráz. Nebude se po světě najednou pohybovat stejná potvora s uměle zvýšenými čísílky jen proto, že jí nad hlavou svítí kouzelné LVL X. To je jeden z nejhorších designérských přešlapů.

Pokud jde o zbraně, zde se vždy pohybujeme v desítkách a čísla spíše slouží jako rozdíl mezi ostatními zbraněmi. Což je ale trochu nepřesné, protože ostatní zbraně se od sebe odlišují přesně tím, čím by měli – svými schopnostmi. Každá zbraň se používá tak jinak, že doslova mění hratelnost. Meč, kladivo, rapír, brokovnice, „granátomet“ … Ne jenom, že každý typ zbraně má vlastní ability, ale samotné používání zbraní se liší.
Když si vzpomenu, jak v Diablu 3 zbraně vůbec nebyli zbraně, ale jen nějaká abstraktní položka s anonymním číslem, které sloužilo jako multiplikátor pro vaše ability. Absurdní  Čím víc nad tím přemýšlím, tím víc se mi hnusí systém jasně navržený na neomezené škálování, místo aby se soustředil na samotnou hratelnost.

Velice osobité je pak namluvení „Geraltem“ ale i Andrew Wincott jakožto „vypravěče“. Neuvěřitelně to oživuje hru, která oplývá dost béčkovým příběhem. Což je asi tak jediná nevýhoda celé hry spolu s faktem, že musíte vědět, co lze od hry čekat. Pokud se chcete aktivně odreagovat, neřešit matematiku, čísílka, ale spíš styl a přesto mít další komplexní možnosti (karty osudu, „crafting“, obleky, potiony, …), Victor Vran bude skvělou zábavou.
Pokud máte rádi Diablo právě pro tu jeho obsesi na předměty, je to v pořádku, ale to zde nenajdete.

Pro: dabing; svižná a variabilní soubojový systém; výzvy (nepovinné); nemá negativa Diabla - LVL nepřátel, do milionů stoupající čísílka, grind

Proti: příběh; nižší produkční hodnoty;

+16

Greak: Memories of Azur

  • PC 65
Greak je krásná ručně malovaná puzzle skákačka, která by hrozně chtěla být metroidvanií, ale tohle označení jí jen přitěžuje. Ovládání a řešení puzzlů za pomocí dvou (a poté tří) postav je bez pochyby zajímavý koncept, což koneckonců dokazuje třeba Trine, jenže Greak nenabízí dostatek dobrých puzzlů. 

Většinou se jedná o stání na dvou deskách najednou nebo tažením jednu postav na plovoucí desce na vodě. Dobrá puzzle část přijde doslova až půl hodiny před koncem hry. Zároveň bych neřekl, že je Greak nenáročná logická skákačka, protože souboje dokáží  být dosti náročné (hlavně tedy ty bosácké) a checkpoint systém je docela nekompromisní. 

Soubojový systém je velmi jednoduchý. Osvědčila se mi taktika spamování tlačítka útoku a to ideálně při ovládání obou postav. S každým úspěšným zásahem nepřátelé zavrávorají a nejsou schopní udělat vůbec nic. Ovšem při početní nevýhodě se může stát, že jedna z postav umře a to znamená okamžitý návrat na úložný bod. 

Největší problém jsem měl právě s tím že očekával obrovskou, náročnou skákačku aspoň na desítku hodin, prostě metroidvanii. Nic takového se nekonalo. Svět Azuru je rozdělený několik menších lokací, které jsem i přes absenci mapy neměl problém překonat (a to jsem typ člověka, co se ztratí ve své vlastní knihovně). Nutnost vracet se do navštívených lokací v podstatě vůbec není - průchod hrou je takřka lineární.

Při hraní jsem si často říkal "tady chybí to trochu navíc, ta jedna věc". Měl jsem takový ten pocit, že je hra rozkročená do mnoha směrů a nikam neudělá ten důležitý krok. Požitek se skákacích a bojových pasáží rozmělňuje herní délka - zhruba 5 hodin a úvodní "vedlejší úkoly" se rychle vyčerpají. Greak Memoirs of Azur je rozhodně zajímavá a pohledná hra, která stojí za těch zhruba 5 hodin času. Jen bych doporučil neočekávat metroidvania v tom tradičnějším smyslu.

Herní výzva 2022 - 8. Rodina nadevše

Pro: žádný stamina bar - začínám jimi být dosti přesycený

+16

Castle of Illusion Starring Mickey Mouse

  • SegaMD 80
V prvních letech své existence se Sega Mega Drive zaměřovala na to, aby dokázala co nejlépe přenést zážitek z automatových heren mezi hráče herních konzolí. Vznikaly proto konverze slavných automatových hitů jako Golden Axe, Altered Beast, Strider, Space Harrier II nebo Afterburner. Jenže aby se Sega dokázala v prodejnosti vyrovnat svému největšímu rivalovi Nintendo Entertainment System, bylo zapotřebí začít se zaměřovat i na mladší publikum a vydávat hry z žánrů, v nichž dominovalo Nintendo. A jelikož jedním z nejoblíbenějších žánrů počátku devadesátých let byly plošinovky, musela Sega nutně rozšířit své portfólio. Spojila proto své síly se společností Disney a vytvořily jednu z prvních pořádných plošinovek pro Segu Mega Drive - Castle of Illusion Starring Mickey Mouse.

Jednoho dne se Mickey procházel s Minnie po lese, když vtom se z nebe na koštěti snesla čarodějnice Mizrabel a nebohou Minnie unesla. Mickey se vydal ji pronásledovat a dorazil až k hradu, před kterým mu starý muž oznámil, že Mizrabel závidí Minnie její krásu a chce si s ní vyměnit podobu. Aby tomu Mickey zabránil, musí se vypravit do hradu plného iluzí, kde musí získat sedm drahokamů. Pomocí nich vytvoří duhový most, po němž přejde do věže, ve které čarodějnice sídlí. Vpravdě epesní příběh, že? Ale řekněme si upřímně, že od plošinovky vytvořené navíc pro mladší publikum se asi nic složitějšího čekat nedalo.

Mickeyho v hradu čeká několik dveří, za nimiž se vždy ukrývá nová iluze. Celou hru tvoří pět úrovní, které jsou rozděleny na několik kratších úseků. Se slavným myšákem tak postupně projdete magický les, zemi hraček, bouřkovou úroveň, knihovnu a poslední úrovní je pak samotný hrad. V rámci magického lesa na hráče čeká pavučinová úroveň, v bouřkovém levelu jakýsi starobylý chrám a v knihovně se dá vlézt do láhve od mléka, v níž se ukrývá země sladkostí. Zajímavý úsek je na hráče připravený v zemi hraček, kde v jedné pasáži se několikrát vymění podlaha se stropem a hráč si tak (podobně jako v poslední úrovni Castlevanie: Bloodlines) může vyzkoušet, jak se hraje plošinovka vzhůru nohama.

Mickeymu jeho záchranu pochopitelně komplikuje celá řada nejrůznějších nepřátel, které může likvidovat buď na blízko nebo na dálku. Při útoku na blízko jim Mickey jednoduše skočí svým zadkem na hlavu, což má za následek, že následující skok je o něco vyšší. Tímto způsobem se dá dostat do některých míst, která jsou jinak nedostupná. Na dálku háže myšák po nepřátelích jablka nebo modré kuličky (na cvrnkání). Celkově bych obtížnost označil za nízkou a je dost pravděpodobné, že i na střední obtížnost hru dohrajete hned napoprvé. Bossové jsou většinou o ničem, protože útočí jen podle jednoho vzorce, který velmi brzy odhalíte, takže bossfighty nepředstavují žádnou větší výzvu. Lehčí obtížnost je vyvážena kvalitním designem jednotlivých levelů, které jsou dostatečně rozdílné, aby Castle of Illusion bavil i při opakovaném hraní.

Grafiku bych na jedné straně označil za lepší průměr a hra určitě nepatří mezi to nejhezčí, co lze na Sega Mega Drive spatřit. Na druhou stranu tvůrci hry v roce 1990 ještě netušili, čeho je tato konzole schopná a v rámci možností vytvořili vizuálně přitažlivou hru (hlavně pro mladší děti). Hudební doprovod je opravdu povedený a celou hru hezky podbarvuje. Melodie jsou s ohledem na cílovou skupinu spíše veselejší a optimističtější. Ani hudební doprovod bych neoznačil za naprostou špičku, ale ke hře vyloženě sedí a nijak neruší.

Castle of Illusion je příjemná plošinovka, která hráče zbytečně nefrustruje vysokou obtížností. Úrovně jsou dostatečně pestré, aby hráče motivovaly k opakovanému hraní. Grafika a hudba sice asi nikoho ze židle nezvednou, ale rozhodně ani neodradí. Pokud se řadíte mezi retro nadšence, je Castle of Illusion hra, kterou byste neměli minout.

Pro: Solidní variabilita prostředí, povedené audiovizuální zpracování, nízká obtížnost

Proti: Souboje s bossy, jsou o ničem, nízká obtížnost

+16