Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Daylight

  • PC 65
Daylight není špatná hra, ale pro nadšence tohoto žánru her nedokáže nic moc nabídnout, o to spíš možná zklame. Hra začíná dobře, objevujete se kdesi v nějakém starém a opuštěném nemocničním zařízení a jediné co máte po ruce je mobil, kterým si svítíte. Váš inventář ještě postupně doplňují glowsticky a světlice. Tak už jen zbývá, dostat se ven...

Prvním momentům v postupu hrou se prakticky nedá nic vytknout. Všechno tu funguje, je tu atmosféra doplněná různými mechanickými zvuky ozývajících se zblízka i z dálky a v určitých momentech dobře zafunguje i soundtrack a to hlavně tehdy, pokud nastává nějaká vizuální konfrontace s duchem. Tohle všecho by bylo hrozně moc fajn, kdyby to netrvalo jen prvních 15 minut hraní.

Problém je, že po patnácti minutách hraní se všechno začíná opakovat. Hráč má pocit, že prochází stále stejnými místy, generátor mapy dává dojem, že architektura mapy je hrozně jednoduchá proto, aby cokoli šlo postavit k čemukoli (místnost k chodbě, schody k chodbě...). Všechny ty chodby jsou tak nějak stejné, ale budiž. Po chvíli se přestanete lekat i útočících čarodejnic, před kterými buď utečete, anebo rovnou se je naučíte ignorovat tj. nedívat se na ně.

Je tu pár úrovní, které mají stále stejný scénář. Bloudit mapou, sebrat předmět, aby se odemkl exit do další mapy a při tom se vyhývat útočícím entitám.

Daylight není špatná hra, ale člověk by čekal rozhodně více než engine s mapou, která obsahuje pouze několik automatických mechanismů a tím to všechno vlastně končí.
+12

Transport Tycoon

  • PC 90
Velmi jedinečná dopravní strategie, kterou zná dneska snad každý počítačový fanda. Hra ve které se stanete ředitelem dopravní společnosti a máte vybudovat prosperující firmu. Hra je skvělá svoji jednoduchosti a to i grafiky, která se nezměnila ani když vyšla novější verze OTTD. Zároveň vás hra vtrhne do děje, kde máte vydělávat velké peníze a musíte proto zvážit, jaký nejvhodnější dopravní prostředek použijete k přepravě zboží. Nestavíte tedy jen bezmyšlenkovitě tratě, ale musí zvážit spoustu pro a proti a jestli se vám to výplatí. To dělá z TT skvělou obchodní strategii

Pro: dopravní strategie, jednoduchost,

Proti: Lodí a letadlem lze vozit jen pár druhů zboží

+12

Dracula: Origin

  • PC 65
Origin jsem hral vpodstate paralelne s jinou upirskou adventurou z roku 2008, Path of the Dragon. Od Originu jsem vpodstate nic neocekaval a zajimalo mne spise porovnani s Draculou 3. Prestoze jejich autori pristupuji k tematu ruzne, obe hry nabizeji dostatecne mnozstvi spolecnych prvku, aby stalo za to je porovnavat.

Tak jako tak vychazi Dracula 3 snad ve vsech smerech lepe. snad jen v mire morbidnich chutovek vede Origin - a v charismatu Draculy, ten z trojky je daleko vetsi sadisticke monstrum ("jednou jsem rozparal svou konkubinu odshora az dolu, abych na vlastni oci videl mista, ktera jsem navstivil").

Zajimava je dichotomie charismatickeho Draculy (ktery i oslabeny vypada malem k nakousnuti) a stareho (ok, stredniho veku) Van Helsinga s otravnym namluvenim a generickymi hlaskami, ktere mi pily krev uz behem prvni kapitoly (Useless. There, perfect. Horrors! Blergh.)

Co se pribehu samotneho tyce, spise mne zklamal. To nejlepsi jsem si vydoloval z doplnujicich textu (ktere, koukam, nikoho nebavilo cist) a vubec cely zaver me nastval, a to nemluvim o pokusu o stinger, ktery pro jistotu autori soupli jeste pred zaverecne titulky a v kontextu sequelu ani nedava smysl.
+12 +13 −1

Harry Potter and the Philosopher's Stone

  • PC 65
Príbeh o Harrym Potterovi sa stal najslávnejším knižným bestsellerom medzi mladými čitateľmi. Zaujímavý motív takto preniesol knižnú sériu aj na plátna kín. A keď už tu máme aj film prečo neurobiť aj hru. Väčšina hier podľa filmu (knihy) končí fiaskom, ale u prvého dielu tejto série to tak úplne nie je.

Na 1. dieli je vidieť snahu osloviť najmä mladých hráčov (na rozdiel od neskorších častí, na čo má vplyv najmä gradovanie série). Hra takto v sebe skrýva jednoduchú skákačku s niekoľkými logickými hádankami, ktorá už ale v súčasnosti nemá veľmi cenu uspieť.

Tak ako to pri takýchto hrách chodí, hra sa snaží držať príbehu knihy. Hrať túto hru z pohľadu príbehu nemá veľmi cenu, keďže hra od hlavnej dejovej línie veľmi neodbočuje. Po úvodnom videu sa ihneď ocitnete na Rokforte a prvá polovica hry je orientovaná na učenie sa kúziel a ich trénovanie. Už pri prvom kúzle som zostal zaskočený, keďže na prvý pohľad sa môže zdať ľahké prejsť presne po vopred nakreslenom symbole myšou, ale pri 95 % úspešnosti je to dosť nereálne, keďže máte nato len jeden pokus. Spočiatku som si myslel, že budem môcť môj neúspech pri cvičení opäť niekedy zopakovať, ale lineárnosť/koridorovosť hry vám to už nedovolí. (tento moment je zrejme ten prečo som to pred viac ako 10 rokmi odinštaloval :D ). Ďalšou časťou vašej výuky je praktické vyskúšanie jednotlivých kúziel v tréningových miestnostiach. Nemusíte sa báť, že počas hry si prehrejete mozgové závity, hra čaruje za vás, takže nemusíte rozmýšľať, kde ktoré kúzlo použiť, keďže hra vám sama zobrazí znak daného kúzla a Harry ho po kliknutí ihneď vykoná. Počas hry takto máte možnosť naučiť sa 5 typov kúziel a tie v priebehu hry používať.

V hre taktiež zbierate fazuľky, ktoré sú prakticky zbytočné (tak akurát po 25 kusoch ich môžete na vopred určených miestach odovzdať Fredovi a Georgovi a získať tak zberateľskú kartičku). Okrem fazuliek môžete zbierať čokoládové žabky, ktoré vám doplnia zdravie a samozrejme zberateľské kartičky. A pri kartičkách sa dostávam k druhému problému, hra je tak naskriptovaná, že pokiaľ sa len priblížite k miestu prechodu do druhej lokácie, hra automaticky spustí videosekvenciu a opúšťate danú oblasť a takto strácate možnosť tieto kartičky nájsť. Kedysi sa hra možno aj dlho načítavala, ale nový hardware umožňuje rýchle načítavania (čo by som u niektorých hier uvítal), ale tu mi to vadí, keďže hra len počas načítavania ukáže úlohy pre danú lokáciu a taktiež koľko kartičiek sa tam nachádza a v priebehu 2 sekúnd sa to nedá stihnúť ani prečítať.

Po stránke hrateľnosti, je hra jednoduchá, ale autosavy v hre nehľadajte, hra sa vám uloží až pri lietajúcej knihe. Je to celkom dobré riešenie, až na... áno, tieto savy sú niekedy tak nešťastne rozhádzané, že hra vám dokáže dosť zdvihnúť adrenalín. Neustále skákanie by až tak nevadilo ale tie cutscény, čo sa nedajú vypnúť (to sa nedá ani vysvetliť, ten pocit zažijete len vtedy keď po 5x uvidíte ako Filch mizne za zatvárajúcou sa knižnicou).V mnohých situáciách blbne kamera a vy opäť padáte do čiernej diery (resp. nakonci hry pri výbere elixíru a asi po treťom pokuse, keď sa mi kamera otočila tesne pred kliknutím, som mal sto chutí dať ochutnávať tie elixíry Hermione - keby sa to dalo) . A skákanie tiež nie je na obzvlášť úžasnej úrovni, pokiaľ sa snažíte niekde vyliezť Harry sa najprv podivne vznesie nad danú prekážku a až potom akoby spadol nižšie a pri preskakovaní cez priepastí máte tiež mnohokrát pocit, že po preskočení sa kĺže a padá opäť do nejakej diery. Súbojový systém je bez krviprelievania, nepriateľov buď omráčite a oni sa po čase preberú, alebo niektorí pre zmenu uletia. Významnou zložkou je potom samotný metlobal. Aj keď nechápem prečo sa nedá nestaviť samostatné ovládanie pre pohyb na metle a pre Harryho, takto som musel neustále meniť tlačidlá klávesnice pred každým takýmto okamihom, táto časť je opäť aj o šťastí, pokiaľ sa snažíte chytiť zlatú strelu a len trochu sa vykloníte z dráhy môžete začať od začiatku. V priebehu hry máte ešte možnosť prejsť si niekoľkými boss fightmi, ktoré sú až na posledné 2 (Chlpáčik a Veď-vy-viete-kto) úplne jednoduché.

Grafická stránka hry je na slušnej úrovni na svoju dobu. Aj keď po prvom uzretí Dumbedora s jeho 3D okuliarmi som vybuchol smiechom, ale zvyšok hry som bral s úplnou vážnosťou (ale je tu možnosť, že je to len kvôli tomu, že sa Dumbledore ukázal už len asi 2x). Dabing veľmi na kvalite hry nepridáva, občas bol aj vcelku dobrý, ale inokedy som mal pocit, akoby to len dabléri znudene čítali bez nejakých emócii.

Harry Potter and the Philosopher's Stone je koridorovkou, ktorú sa oplatí raz zahrať a potom na ňu zabudnúť (jedine žeby ste chceli nájsť všetky kartičky, čo ale aj tak nič neovplyvní). Pokiaľ si chcete na Harryho Pottera zaspomínať lepšie urobíte, ak si pozriete film alebo prečítate knihu. Aj keď PS ponúka 5 a pol hodiny čistého času, neobsahuje nič čo by už bežný hráč nevidel a pokiaľ si chcete zapnúť nejakú skákačku Super Mario alebo trebárs Kao the Kangaroo budú lepšou voľbou.

Pro: jednotlivé hádanky, otitulkované videá, grafika

Proti: niekedy grafika, bugy, ovládanie (najmä metlobal), kamera, nemožnosť preskočiť cutscény

+12

A Tale of Two Kingdoms

  • PC 80
Už je to delší doba, co mi padla do oka tato adventurka - jednak má poměrně slušná hodnocení (na AGS stránkách) a samozřejmě hru ve stylu King's Quest, resp. Quest for Glory, si pustím vždy rád.

I když začátek, konkrétně intro vyprávějící (nečekaně) o historii dvou království a první kapitola v hradu, mě nijak moc nechytnul (i kvůli mé snaze o proklikání všeho možného), brzy jsem se už mohl volně procházet po lese, vesnici a dalších pohádkově laděných oblastech tohoto malého království.

Mé nadšení trochu nabourala kapitola zhruba uprostřed hry. V této části je totiž kromě povinných i spousta vedlejších úkolů, které často není ani tak problém splnit, jako na ně narazit, případně získat některý předmět nutný k jejich splnění. Kromě toho můj inventář byl v této fázi plný předmětů, o kterých jsem už všechny získané informace úspěšně zapomněl (ideální by bylo si je někam zapisovat), což mi komplikovalo plnění i těch příběhových úkolů. Takže občas jsem kouknul do návodu.

I když hra obsahuje poměrně dost vedlejších úkolů, měl jsem problém nejen s jejich plněním, ale především s jejich objevováním. Velkou roli zde hraje náhoda, například v první kapitole je (celkem nenápadný) předmět, který je nutný pro splnění některých vedlejších úkolů v kapitolách pozdějších. Pokud ho nezískáte, smůla. Některé nepovinné úkoly je možné splnit až po dokončení jiných. Také se mi stalo, že předmět, který jsem již jednou (úspěšně) použil, by se hodil i později a není jej možné získat znovu, i když logicky by tomu nic bránit nemělo (mluvím o holy water). S vedlejšími úkoly také souvisí existence (pěti) různých konců, což potěší. Je taky fajn, že se v závěrečné animaci (přibližně) případně dozvíte, na co jste zapomněli a co se dalo udělat lépe.

A Tale of Two Kingdoms rozhodně doporučuji všem příznivcům adventur, zvláště těch pohádkových od Sierry. Vedlejší úkoly jsou fajn, ale bez návodu je velmi obtížné je všechny splnit, zvláště napoprvé a osobně se mi jen kvůli nim nechtělo hrát celou hru znovu od začátku. Pár "dynamických" událostí (jako když vás cosi honí po mapě) určitě osvěží, stejně jako fakt, že některé úkoly je možné splnit více různými způsoby. Už se moc těším, až si zahraji Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok od stejných vývojářů.

P. S. Jeden malý tip - pokud máte problém s kostí (získali jste ji a nějak zmizela), vůbec nic si z toho nedělejte - k ničemu, zdá se, není. Nejlepší asi je ji vůbec nebrat.

Pro: příběh, grafika a atmosféra, hudba, postavy

Proti: obtížné "vypátrat" všechny vedlejší úkoly, možná až moc předmětů, v některých situacích není možné ukládat (ale aspoň se nestane, že by pak hru nešlo dohrát)

+12

Save the Date

  • PC 90
Souhlasím s AiMLEzZz, že název je dost dvojsmyslný, i když ve své podstatě vyjadřuje pointu hry.

Ne, že bych se až tak zuby nehty bránil romantickým slaďárnám (pokud mají aspoň trochu nějakou myšlenku), ale v tomhle případě jsem si automaticky představil spíš něco ve smyslu nekonečných slovních přestřelek a salv rádoby sofistikovaných balících hlášek a nakonec sladká odměna ve formě fotky (polo)nahé krasotinky, kterou jsem s velkým úsilím sbalil. Samozřejmě jsem nemohl být víc mimo.

Výsledek je překvapující. Hra se, dle slov autora, zabývá především tématem "Vyprávění příběhu a role hráče v něm." Je toho ovšem víc. Kromě už poměrně ohraného tématu "Změnitelnost osudu" je zde pro mě podstatně zajímavější téma, kterým je lidské EGO.

Ze začátku máme za to, že pointou hry je uchránit Felicii před smrtí a zabránit totálnímu fiasku. Nejprve to vnímáme čistě logicky, je to prostě úkol hry a basta. Koneckonců hra se jmenuje Save the Date, no ne? Postupně ale empiricky zjišťujeme, že smrt Felicie nastává v bezprostřední souvislosti s rande s námi. Náhoda?

V hlavě nám začne vrtat pochybnost... Má to tak skutečně být? Co se nám autor snaží říci? Pokud zde je nějaký šťastný konec, kde Felicie neumře, jsme my vůbec jeho součástí? Ta myšlenka se nám pochopitelně ani trochu nezamlouvá, protože my si přece taky zasloužíme štěstí, no ne?

V každém bodě hry je tu samozřejmě možnost na rande nejít a tím dosáhnout jediného "happy endu". Felicie si najde někoho jiného a je s ním šťastná. Ale co my? Pro nás to tak úplně happy end není, že? A tak se pouštíme do vznešeného úkolu "zachránit dámu v nesnázích"... jenže děláme to pro ni nebo pro sebe?

Tuhle palčivou otázku sama Felicie několikrát nakousne. Všimněte si, že pokaždé když se Vás zeptá, kolikrát jste ji viděli zemřít, číslo neustále vzrůstá. A to jen proto, že si nedokážeme přiznat pravdu. Díky tomu se motáme v začarovaném kruhu utrpení a lpění na něčem. Po vyčerpání všech možností je zde ale patrné jakési smíření se situací a uznání, že je to asi nejlepší možné řešení.


Hra je zpracováním jednoduchá, což jen krátce podotýkám, forma zde opravdu není příliš důležitá. Proto se prosím nenechte odradit názvem a vyzkoušejte si to. :)

Pro: Příběh, témata k zamyšlení

Proti: proč pořád kritizovat?

+12

LEGO Rock Raiders

  • PC 90
První a jediná lego hra, kterou jsem kdy hrála, ale jako malá jsem ji nikdy nedohrála až do konce, protože je strašně dlouhá a mise ke konci už příliš těžké (pár dní po napsání komentáře jsem našla staré savy a konečně jsem se dostala až na konec!).

Nicméně je to hra pěkná a zábavná, i když už nejste malé dítě. Body skóruje především originalita a grafika. Příběh je jednoduchý, stejně tak hratelnost - sbíráte rudu a krystaly, rozbíjíte kamenné stěny, plníte úkoly, stavíte budovy, staráte se o své pracovníky, bráníte se proti příšerám... - to vše na rozličných mapách (s lávou, s vodou, s ledem, s neustálými závaly kamení...).

Určitě se jedná o jednu z těch povedenějších lego her.

Pro: lego, originalita, grafika, hratelnost, dabing

Proti: obtížnost, možná lehce monotónní

+12

Quake Mission Pack No 1: Scourge of Armagon

  • PC 75
Na datadisk pro Quake jsem byl docela zvědavý. Doufal jsem, že noví vývojáři konečně přinesou změny k lepšímu a to se i potvrdilo. Nebývá to často aby datáč nakopal původní hře prdel a i když se to Armagonu povedlo jen zčásti, hrál se mi mnohem lépe než Quake.

Vývojáři základní hry možná předvedli spletité chodby a promyšlené systémy dveří, výtahů i spínačů, ale jejich výtvory byly nemastné a neslané. U Armagonu to neplatí, neboť tvůrci se pokusili v řadě map ztvárnit něco víc než jen slepenec chodeb. Jednou tu máme výzkumnou stanici, jindy důlní systém, pohřebiště nebo třeba katedrálu… Mapy vypadají k světu, jsou prostorné, originální a zapamatovatelné, což je jen dobře.

Nové prvky jako je silové pole, ventilátory či otáčející se roury zpestřují úrovně. Ovšem zemětřesení a vůbec padající trosky si mohli tvůrci odpustit. Vážně jsem nečekal, že při průchodu dolu se na mě může sesypat strop. Kdyby to bylo nejprve v nějaké mapě názorně předvedeno, asi bych byl opatrnější, ale takhle se restartu vyhnout nedalo.

Úrovně jsou tentokrát rozděleny do tří kapitol po šesti a to včetně tajných úrovní, jejichž přítomnost mě docela překvapila. Už takhle má datadisk délku pouze poloviny základní hry a tvůrci ještě vezmou tři úrovně a šoupnou je za skryté portály, kam se řada hráčů ani nepodívá. Epizody se nemohou vybírat a následují za sebou, tudíž hráč nemá možnost v průběhu hraní zvýšit/snížit obtížnost, pokud mu nevyhovuje. Celkem škoda.

Plusem jsou noví nepřátelé, kterých je sice málo, ale povedli se. Centroid (velký štír) je nebezpečná bestie s kulometem. Gremlin je v rámci podobných FPS ojedinělá stvůra – dokáže ukrást hráči zbraň z ruky a využít ji proti němu. Jen škoda, že udržet si Gremlina od těla zase tak těžké není. Pak je tu ještě létající výbušná koule a boss.

Nechybí ani nové zbraně a nejsou to žádné laciné kousky. Zbraně jsou nápadité, hravé a dá se s nimi taktizovat, což je jen dobře. Laser odrážející se od stěn je skvělý na střílení za roh a hráč musí odhadovat úhel střely podobně jako u granátometu. Vrhač min je ideální na tvorbu pastí. Nalákat, připravit pár min a za rohem už jen poslouchat pípání min a výbuchy. Horší je, že nové zbraně využívají starou munici, a i když je s minami legrace, jde o nejméně univerzální zbraň, která žere rakety – málokdo bude vyhazovat cenné rakety kvůli minám, které mnohdy ani nenajdou cíl. Poslední zbraní je kladivo šlehající blesky. Hrozně žere baterie, ale proti velkému počtu nepřátel je to dobrá věc, která navíc i bez munice poslouží v boji zblízka.

Potěšilo i pár nových bonusů. Jasně, Quad damage ani nesmrtelnost nemůže nic trumfnout, ale stejně - nové specialitky nejsou nikdy na škodu. Je tu štít, který vrací nepřátelům část poškození, jež vám udělili. Dále oblek, který urychluje plavání ve vodě. Jen škoda, že jeho trvání je omezené, tudíž mnoho uplatnění nenajde. A na závěr vzácný roh, který vyvolá spřátelenou potvoru. Může to být Ogre, oba rytíři, či třeba Fiend (skákací bestie). Spřátelené monstrum je daleko více zábavný prvek než věc výrazně ulehčující postup úrovní, tedy pokud nezískáte Shamblera :-). Kdo si umí v rámci hry hrát a nečeká, až mu zábava spadne do klína, určitě si vyvolávací roh oblíbí tak jako já.

Dojmy z epizod...

1. Epizoda
Příjemně mě překvapila tematičnost epizody. Celá sada úrovní je zasazena do lidských základen a protivníky jsou většinou vojáci, psi a štíři. V původní hře se vojáci objevovali jen v počátečních úrovních epizod. Byla to celkem škoda. Tahle epizoda jasně ukazuje, že vojáci dovedou být natolik nebezpeční, aby sami uživili celou epizodu. Díky vhodnému rozmístění vojáků a velkému počtu (klidně přes 50 monster za úroveň) je i první epizoda docela nářez. Tajná úroveň (dostupná z E1M2) se bohužel od běžných úrovní nijak neliší.

2. Epizoda
Moderní stanice nahradily démonické chrámy a hrady. Už první úroveň, vlastně úplně první místnost, v níž se prochází velký rytíř, dává tušit, že končí sranda. První úroveň vytasí ty nejsilnější stvůry jako je Vore či Shambler. Později se však složení nepřátel poněkud umírní a Vore i Shambler budou vzácnější (alespoň na Normal). Tajná úroveň (dostupná už z E2M1) je zajímavá snad jen představením Gremlina.

3. Epizoda
Třetí epizoda nepřáteli rozhodně nešetří. Obtížnost značně vzrostla, potvor je spousta a nábojů i léčiva poskrovnu. Opět tu nechybí nápadité prvky jako třeba lanovka, či posuvná stěna s bodci. Tajná úroveň (dostupná z E3M3) je konečně něčím opravdu zajímavým – dvě stavby spojené můstky uprostřed prázdnoty. Trochu mě to připomínalo jednu sérii map z Quake Areny. Závěrečný boss konečně nabízí pořádný souboj byť se nedá říct, že by to byla kdovíjak obtížná bitva. Být to prostá kruhová aréna bez jakýchkoli překážek, bylo by to zajímavější. I tak je ale Armagon slušným zakončením kvalitního přídavku, který podle mého názoru Quake s přehledem překonal.

Pro: Nová monstra + zbraně + bonusy, nápadité úrovně

Proti: Odstranění výběru epizod, stejná munice pro nové zbraně

+12

Numen: Contest of Heroes

  • PC 65
Numen je spolu s Inquisitorem jednm z 2 RPG, které Cinemax vydal v roce 2009. Obě hry mají pár podobných vlastností, ale jinak jsou dosti odlišné. Nutno říci, že Inquisitor je jednoznačně lepší.

Hratelnost je celkem dobrá, ale bohužel se příliš nemění a tudíž hrozí, že vás hra brzy omrzí. Abych hře nekřivdil, pár míst které hratelnost trochu oživí zde je. Jako třeba labyrint. Zase tolik jich ale není.

Lokací je ve hře dost a vypadají pěkně, ale není zde moc, co dělat. Tedy pokud pomineme questy. Ostatně Numen působí jako MMORPG s jedním hráčem. Tomu odpovídá i ovládání, které je velmi blízké hráčům World of Warcraft. V některých místech však dostane hráč volnost rozhodování, i když vaše rozhodnutí nebude mít prakticky žádný vliv, až na to, že dostanete vyšší či nižší odměnu. Rozhodovat se můžete hlavněv místech, kde potkáte jiného hrdinu.

Naštěstí má hra celkem zajímavý příběh, kterýse inspiroval ve starých Řeckých bájí a to včetně těch, které jsem měl nejraději. Přesto od děje nečekejte zázraky. Jedná se o klasický příěh hrdiny, který plní úkol který mu svěřili bohové.

Celkově se nejedná o žádný zázrak, ale hra mě zabavila a nelitoval jsem jejího zahrání. Znovuhratelnost však není prakticky žádná a tudíž jestli se ke hře někdy vrátím, tak až za dlouhou dobu, kdy si ji nebudu tolik pamatovat.

Pro: Zasazení, pěkné lokace, zabaví, v některých místech nelineární

Proti: Neměná hratelnost, lokace mohly být zajímavější

+12

Transport Giant

  • PC 85
Hra je graficky pěkná a hratelná. Uhlazená, vycizelovaná, podoba vozidel je opravdu pěkná. Existence zatáček na železnici chvályhodná. Plochá mapa s horami v podobě objektů, které lze jedině podkopat tunely, je odpustitelná. Trochu však může vadit, že výhybky jsou vždy otevřené, s možností pokračování stavby - a také to, že zatáček je pouze omezený počet.

Co se povedlo mnohem méně, jsou návěstidla a výhybky. Což má za následek nutnost přesné plánování, kudy vlak pojede, stavbu samostatného nástupiště pro každou linku a koupi jen jednoho vlaku pro každou linku - jinak se vlaky zastavují a blokují dopravu.

A ještě méně příjemné je, že není možné zbourat městské budovy a silnice. Negativní vliv bourání silnic a především městských budov na přízeň městské samosprávy z TTD, OpenTTD a Locomotion byl velmi nepříjemný, ale dalo se s ním pracovat. Zde, bohužel, městské budovy a silnice zbourat nejde a tak je rozrůstání města velký problém, protože brání pozdějšímu rozšiřování veškerých dopravních terminálů (železničních stanic, nakládacích terminálů automobilů, letišť, přístavů) - a také případné přestavbě klasické železnice na jednokolejku či maglev - což ale není nutné, protože tyto dvě cesty železniční dopravy jsou určeny jen pro osobní dopravu, zatímco pro nákladní dopravu zůstává klasická železnice.

Pokud někdo přechází z TTD, OpenTTD či Locomotion, tak mu nejspíš nebude vadit, že továrny k výrobě svého produktu potřebují jen jednu surovinu, ale pokud má někdo zkušenost s Simutransem, tak už mu to nejspíš vadit bude.

Trochu nepříjemná, a ne úplně historicky věrohodná, byť na historii založená, je skutečnost, že železnici je nutné stavět od stanice ke stanici, tedy že nejde postavit jednu trať na jihu mapy a další trať nezávisle na severu mapy. Ano, želenzice skutečně byla stavěná od stanice ke stanici, ale ...

No, a to by asi tak bylo vše ... zatím.

Pro: pěkná grafika

Proti: návěstidla, plánování cest, nemožnost bourání městských budov

+12

Unreal Tournament III

  • PC 70
Unreal Tournament 2004 je jedinou hrou, ktorú si aj napriek absencii klasickej kampane stále spúšťam, jednotlivé herné módy a aj v celku dobrá AI protivníkov a spolubojovník je na dobrej úrovni takže o zábavu je postarané aj keď nikto zo známych nemá chuť hrať. Po rokoch som sa rozhodol skúsiť aj ďalší diel a to UT3, ktorý beží na novom Unreal 3 Engine a ponúka niekoľko zmien v starom zaužívanom UT. Splnil UT3 moje očakávania ? (čítajte ďalej)

Po pôvodnom hernom princípe, kde ste bojovali v turnaji a snažili sa dostať na vrchol rebríčka najlepších a získať tak pohár s hromadou peňazí, tentokrát došlo k zmene, UT3 už nie je o turnaji, ale o vedení vojny pomocou oživovačov v arénach. Kampaň vás takto zavedie do vojny, ktorá je pre váš tím skôr o pomste ako snahe ukončiť vojnu. Napriek všetkému si kampaň zaslúži kúsok uznania, medzi jednotlivými hernými kapitolami si môžete pozrieť ingame scény, ktoré vás trochu informuje o priebehu dejstva. Záver je predvídateľný, ale napriek tomu ma potešil a vôbec mi nevadí, že si to Malcolm odniesol v závere turnajov v UT2003 aj v UT2004 vopred pred jeho zradou, aj keď ľutujem, že som nedostal možnosť odstreliť ho na záver aj teraz, možno to bude v UT2015.

UT3 je prvou hrou, ktorej kampaň som hral v kooperatívnom režime a je to výrazná zmena, keďže AI spolubojovníkov je niekedy na zaplakanie, sú schopní brániť konkrétny úsek a zvyšok je im úplne jedno alebo všetci vbehnú do jedného tanku a ostanú v ňom v základni... Ale zase hra má aj svetlé stránky, keď AI funguje 100% a sú schopní mať aj o niekoľko bodov na záver viac ako vy (ale fakt toto sa stáva len veľmi zriedkavo). V priebehu kampane získavate jednorázové karty s bonusom, ktoré mi ale česť nejako nedovolila použiť :D No niekedy je kampaň dosť neférová a vtedy máte sto chutí tú kartu po 3 opakovaní aj použiť. V UT2014 boli strany vždy vyrovnané 2na2, 4na4 ..., ale tu to neplatí pár krát sa stane že bojujete aj 4 proti 7 a to už trochu aj výzva. Taktiež coop dovoľuje hrať duely 2 proti 1, je to trochu zvláštne, ale takto je aspoň záverečný súboj trochu jednoduchší. Záverečný boss nezaprie korene UT, aj keď si vyberiete nižšiu obtiažnosť a nepriatelia len padajú na zem pod vašou paľbou tak v závere sa opäť zapotíte. Na začiatku kampane ma trochu zaskočil výber zo 4 obtiažností, keďže pôvodne ste si vyberali z 8 a to platí aj tu pri voľnej hre.

V hre som sa nestretol s výberom postavy (možno to tam je), takže vo voľnej hre sa vám postava vyberie náhodne a počas kampane je to tiež vopred určené. Nevadí to až tak, ale skrátka v UT2004 som bol zvyknutý na stále toho istého týpka.

Čo sa týka zbraní tak veľké zmeny sa tu nekonali, stretávate sa tu opäť so všetkými vašimi známymi zbraňami od tlakového dela až po sniperku (tentokrát je len jedna). Minigun získal sekundárny režim streľby, Reedemer dokáže vystreliť riadenú strelu, pribudli bomby na zneškodnenie betónových bariér a nový je tak akurát raketomet Avril a prístroj na vytvorenie spomaľovacej zóny. Tvorcovia sa tentokrát viac sústredili na súboje s využitím vozidiel takže po tejto stránke pribudlo niekoľko nových kúskov. Štandardný teleportér ostal nezmenený, ale na väčších mapách máte možnosť využiť vznášadlo pre rýchlejší presun aj keď pri zásahu ste omnoho viac zraniteľní.

Priaznivcov UT (najmä UT2004) najviac muselo zarmútiť zredukovanie jednotlivých herných módov, nehľadajte tu Assault, Double Domination ani Bombing Run, tie nadobro zmizli. Hra je zameraná najmä na mód Warfare (čo je premenovaný mód Onslaught). Taktiež si Epic myslel, že hráči sú úplne tupí a preto pridal mód Duel, čo je deathmatch 1vs.1, akoby sa to nedalo nastaviť aj v klasickom deathmatchi... alebo sa im nezdalo, že majú ten zoznam herných módov taký krátky...
Takto si teda môžete zahrať Deathmatch, Capture the Flag, Warfare, CTF s vozidlami, Duel a 2 módy ktoré pribudli s mapovým DLC Titan Pack.

Čo mi ostáva dodať na záver, UT3 bol skôr ukážkou nového enginu ako plnohodnotné pokračovanie Unreal Tournamentu. Pokus o nejakú kampaň potešil taktiež jednotlivé nové vozidlá, ale inak hra a jej ponuka herných módov sklamala na plnej čiare, takže nám ostáva čakať na UT2015 a zatiaľ sa vrátiť späť k UT2004.

Pro: grafika, rýchla hrateľnosť a zachované mechanizmy pôvodného UT, snaha o kampaň

Proti: zredukované herné módy, opakovanie máp počas kampane

+12

Eschalon: Book I

  • PC 70
Tedy, takhle jsem se už dlouho nesekl. Čekajíc taktické spíše Fallout like RPG a přitom dostávajíc porci jakési explorativní hack & slashovky, mě poměrně dost zarazilo.

Souboje tu jsou překvapivě totiž vážně nejslabším článkem hry a přinejmenším za bojovníka se zvrhávají v tupé klikací rubání (třebaže tahové). Veškerá taktika pak sestává jen z odlákání několika nepřátel (ti jsou naštěstí úplně blbí, čili to není větší problém) a „sek, sek, sek“, „klik, klik, klik“, vyspat se a vrhnout se na zbytek. K tomu všemu bývá většinou šance na zásah nesmyslně nízká- 40-60% (i přes nejlepší vybavení a nejvyšší možný level v danou chvíli), což ovšem platí i pro nepřítele, čili až nepříjemně moc záleží na tom, jak vám zrovna kostky přejí. Vše se změní až v samotném závěru, kdy jsem po enchantování většiny své výbavy vzácnými surovinami až nepřiměřeně moc zesílil a šance na zasažení protivníka se postupně zvedla až na 98%, přičemž ta protivníkova se pohybovala okolo 2-10%. Soubojů naštěstí není nějaké echt přehnané množství, nicméně jsou jednou z hlavních náplní hry.

Ostatní prvky už jsou na tom o poznání lépe a svým perfektním vyvážením zaručují, že vás žádný z nich ani nemůže otravovat či nudit. Explore element je opravdu silný a dává hráči již od samého počátku naprostou svobodu. Jakkoliv se mi počáteční lokace zdály poměrně nezáživné a strohé, vše se začne postupem času zlepšovat a vy se můžete těšit z poměrně obsahem naditých a různorodých prostředí. Vývoj postavy nabízí toliko klasická zaměření, pro bojovníky tu máme „specializace se na určitý typ zbraně, uhýbání, lehké/těžké zbroje a štíty“, dále máme na výběr nějaké ty kouzelnické (zaměření na nějaký ten element pro zvýšení poškození) a zlodějské skilly (lock pick, schování ve stínu, detekování pastí atd.) a pak už jen přibalit hodně užitečnou alchymii či poměrně zajímavý skill „kartografie“ (pro vykreslování automapy). Všechny schopnosti můžeme kombinovat dle libosti, ale výhodné to příliš není (resp. úplný mišmaš moc neprojde, anžto nepřátelé jsou zde celkem tuzí) a tak nám nakonec nezbude než povyšovat pouze hrstku nejužitečnějších skillů a atributů, které jsou nejblíže našemu zaměření (ale v žádném případě nezapomenout Alchymii:)). Naštěstí se však ve hře nachází několik učitelů, knih či itemů, které případně dopomohou rozšířit i nějaké ty podpůrné skilly, které vás sice z bryndy nevytáhnou, ale mohou se postavě nesčetněkrát hodit. Jo a trochu mi chyběla diplomacie (a vůbec by se šiklo mít trochu více volnosti v dialozích).
Poměrně nezajímavé questy -najdi/přines/zabij krysy (ehm pardon, ještěrky) ve sklepě příliš nezaujmou, nicméně jsou překvapivě dobře odměňovány (a je tedy opravdu radost je plnit:)) a je jich poměrně střídmé množství. Příběh ucházející, třebaže pracuje s poměrně okoukaným tématem „hlavní hrdina má amnézii“ (a působí občas spíše jako záminka pro prozkoumání daných lokací), postupné odhalování hrdinovy minulosti dokáže nějakou chvíli motivovat k dalšímu hraní (byť se z toho vyklube poměrně klasická fantasy story).
Největším tahounem však je ta správná „hardcore“ obtížnost, která hráči nic nedaruje zadarmo a radost z každého nalezeného itemu, každého (byť sebemenšího) zkušenostního bodu či každého vybojovaného souboje, se vyrovná jen máločemu. Hráč je neustále stavěn před všemožná dilemata, „Mám jít nejdříve do té nebezpečné oázy chráněné Taurexy, nebo půjdu nejdříve semhle do té hrobky, tam to vypadá sice o něco bezpečněji, ale zase je místo toho plná otravných duchů“, „Sakra, vyplatí se mi vůbec utrácet za toho učitele lukostřelby, neměl jsem to raději investovat do něčeho jiného?“, která hru dělají neuvěřitelně zábavnou a chytlavou.

Hudba a zvuky byly také poměrně fajn a dokázaly společně s příjemně minimalistickým vizuálním zpracováním navodit tu správnou „oldschool“ atmosféru. Venkovní prostory byly příjemně poklidné, dungeony správně temné a zatuchlé, noc za svitu poletujících světlušek kouzelná.

Celé mi to vystačilo asi tak na 27 hodin vcelku příjemně stráveného času a už nyní začínám pomalu pokukovat po druhém dílu, na který nejspíše přijde řada co nevidět.

Pro zajímavost ještě přikládám finální screenshot své herní postavy:).

+12

Wolfenstein: The New Order

  • PC 70
Teď jsem strávil týden na Istrii ve společnosti jisté paní Blaskowiczové, tak mě někde mezi pozorováním okáčů medyňkových a pozobáváním vinné révy napadlo, že by to možná chtělo po třech měsících konečně dotáhnout toto... Nuže, Wolf je zase tu, má docela koule, a ani to moc nebolelo. Do jisté míry zpátečnický hřebík do rakve k posrání inovativního hraní, ale zároveň hra velmi zajímavá v tom, že vyčnívá příběh nad hratelností. Což by za normálních okolností byl průser jak hakáč namalovaný do učebnice přírodovědy pro 4. ročník základních škol, nicméně zde je natolik upřednostněný a nosný, že prostě dohromady působí kvalitním dojmem (ačkoli je místama přebujelý pičovinama).

Enemové a bossové, bouchačky a režimy střelby jsou bratru trochu těžkopádné, daleky čipernosti třeba Wolfa 3D nebo Quake 3 Arena, ale na rozdíl od Far Cry 3 nebo Thiefa 4 (tedy podle mě podobně kvalitních, i když ne výjimečných záležitostí) má Wolfenstein tu vlastnost, že mě herně ani technologicky ničím významně neiritoval, protože se nijak významně neseká, ani není tolik repetetivní.

Tu a tam jsou rozesety mile silné momenty, kartičky ve vlaku, Sophiina volba (obojí ale už bylo ve Far Cry 3... a to nejsem znalec), Der Mond, koncentrák určitě rozumnější, než lapák v Mafii 2. Gameplay je ale takový zvláštní... těžký, než jsem přišel, jak zneužívat pravomyšítkové funkce té energetické zbraně - jejíž nabíjení hru zpomaluje z jinak slušně rychlé hratelnosti, co získala aplikací mnoha obstarožních prvků.

Jinak u mě dobrý. Z lairu uprchlíků, tam co jde pařit Wolfensteina z '92, je očividné, že tu hru někdo miloval, a nebylo mu vůbec u prdele, jak dopadne.

Pro: Propracovaným příběhem a vymazleným uměleckým provedením (jakýmsi nazi schmazi retro futurismem) hra doslova ožívá pod rukama, což je jasně její nejsilnější stránka.

Proti: Vše, co ve hře měří více než dva metry, a přežije více než jednu dávku místními ratatákomety, je zábava na hovno.

+12 +13 −1

The Wolf Among Us - Episode 1: Faith

  • PC 95
Občas hledám adventury a hledám něco, co mě zaujme. Bez jakýchkoliv referencí zkouším The Wolf Among Us a krátce po začátku se dostávám do akce, což je pro mě příjemným sdělením, abych hrál dál. Hrál jsem dál a nemohl se od toho odtrhnout.

Jedná se o interaktivní adventuru, hodně se díváte, pořád čtete, občas klikáte. Pokud jde o stěžejní náplň hry, kterou jsou dialogy, je na vybrání jedné ze všech nabídnutých možností poměrně krátký čas. Ať už je krátký nebo ne, je tam a přiznám se, že asi dvakrát jsem nestihnul zvolit, tím pádem jsem byl zticha, což bylo taky rozhodnutí. Skvělé!! Sice nepovažuji v těchto situacích být ticho, ale hned se mi to začíná libít zase o něco víc, protože to na hráče vytváří jakýsi nátlak. Jelikož mě celá hra rychle pohltila, nátlak bylo přesně to, co mě do toho ještě víc vcuclo. Jsem šerif.. ta hlavní osoba, která vše řeší a vede. Ideální, tahle role mi vyhovuje..

V mém okolí jsou bytosti, se kterými vytvářím vztahy. Já a několik dalších lidí ve městě jsme pohádkové postavy přečarované (některé ne.. např. prase. Když má přítelkyně viděla mluvící prase, asi se trochu vyděsila. Zaslechl jsem nějaký komentář se slovy: ''Co to je? To je divný..'' -Ne, nebylo to dívný, bylo to fantastický. Našel se někdo, kdo na to neměl nebo se odmítal přečarovat, což obnášelo samozřejmě spoustu problémů, a to je ideální okořenění přiběhu.) do lidské podoby. Někdo je nepřítel, někdo je přítel a nekdo je dokonce ještě bližší. Ta nejbližší.. ta chce, abych se při vyšetřování a chytání padouchů choval poslušně a v klidu. To nejde. Tahle kolize se mi líbila, doopravdy jsem se totiž snažil zamýšlet, zda nebude lepší jít tou nejklidnější cestou. Tak, jak si přeje ta, které na mě záleží.. a mně na ní. Nešlo to. V situaci, kdy jednám s grázlem, ohrožuje mě a všechno narušuje, musím jednat adekvátně - tvrdě. A tak to podle mě bylo vymyšleno, aby docházelo ke střetům. A dobrým způsobem. Odtud se dostávám k bodu, že je v menu hry možnost sledovat i to, jak se ve všech situacích zachovala většina ostatních hráčů. Statistiky jsem nezkoumal, ale shledal je zajímavým nápadem a na první chvíli se mi líbily.

Během hraní jsem nechtěl zastavovat, pořád jsem myslel na to, co bude dál. A ve chvíli, kdy jsem došel ke konci, zanechalo to ve mně spokojené pocity. A samozřejmě taky ten wtf nádech jako impulz k zamyšlení. ''Jak to vlastně bylo?''

Po těchto pozitivních zážitcích jsem se rozhodl vyzkoušet od autorů i jiný titul, ale nevydržel jsem. Tohle mi prostě sedlo :) Akce, investigativní příběh.. oddechovka, proto žádný tvrdý přístup. Nečekal jsem něco neskutečnýho, ale dostal jsem hodně.

Snad se mi povede někoho do téhle hry dostat, stojí za to.

Pro: příběh, dialogy, postavy

+12

Welcome to Ataria

  • PC 40
První věc, která mi hned ze začátku vadila, byla tupost dialogů, které jsou psány uměle a nevěrohodně. Český dubbing raději kritizovat nebudu, protože ten je špatný obecně, ne jenom tady. Pastelková grafika, která vypadá, jako by jí na papír kreslila něčí osmiletá sestra, už spíš jen pobavila.
Soubojový systém mi přišel na hře zábavný jako jediný, ovšem jen do chvíle než zjistíte, že nepřátelé na vás začnou střílet jen na určitou vzdálenost. Tudíž si jí stačí hlídat a střílet na ně z větší vzdálenosti a souboje tak okamžitě ztratí pocit jakékoli výzvy.
Hlavním kladem je asi celková myšlenka hry a poslední kapitola, která byla vyobrazena docela hezky. Takže celkově 30 % za myšlenku + 10 % za snahu.
+12 +13 −1

Welcome to Ataria

  • PC 55
Welcome to Ataria je povedeným počinem. Asi na první pohled je vidět inspirace Grand Theft Auto, nicméně zde o žádný sandbox nejde. Jde spíše o cynickou interpretaci revoluce v Libyi. Dojem z technické stránky věci mám poněkud smíšený. Hra se příjemně ovládá a atmosféra je taky fajn. Portréty postav, úroveň dialogů a samotná interpretace převratu jsou na úrovni desetiletého dítěte, ale možná to byl záměr. Je mi totiž velmi sympatické, když tvůrci odhadnou svoje možnosti jak programátorské, tak scénáristické. Hra tak působí velmi konzistentním dojmem, který by šlo lehce zkazit nějakým bugem, přestřelenou hrací dobou nebo pokusem o hlubší politologickou analýzu. Humanistický a protiválečný podtext tak díky tomuto zpracování působí silně a přitom nenásilně. Dabing mi připomenul ten z Original War, působí jako celá hra někdy úsměvným, ale veskrze sympatickým dojmem.
+12

The Impossible Game

  • PC 65
Dril, dril, dril, tahle hra stojí na drilu. Jistě i postřeh a prst (je to na jedno tlačítko) si přijdou na své, ale hlavní je paměť a opakování. Každý level se musíte naučit zpaměti - kdy zmáčknout, kdy uvolnit. Velmi pochybuji, že by průměrný, ba i dobrý hráč byl schopen prolétnout hrou jen na základě postřehu a okamžitého vyhodnocení situace.
Když se konečně level naučíte a dojedete jej do konce, nemá smysl se k němu vracet. Kdo to udělá by totiž jen úplně stejnou sekvencí mačkání projel level zase zcela stejně. Vrhnete se tedy na další a opět ho musíte vstřebat. Po pěti levelech a (zřejmě) několika hodinách jste zcela hotovi, je po srandě. Je tu sice i editor nových levelů, přesto nelze z jeho existence soudit na bohatství nových zážitků s Impossible Game.
Výtvarně je hra vyloženě strohá, ale docela vkusná. Navíc, popravdě řečeno, bohatost vizuálních vjemů při zdejší pekelné rychlosti si hráč stejně nemá šanci užít, spíš by jej rušila od výkonu. Hudební složku naopak omezovat nebylo třeba a tak si lze vychutnat výtečně k tempu hry se hodící elektronické skladby.

Pro: Je to výzva, Hudba skvěle ladí s tempem hry

Proti: Nulová variabilita, Nulová znovuhratelnost

+12

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge

  • PC 95
Druhý díl Monkey Islandu je u mě opět trefa do černého. Tentokrát už nemohu být ovlivněn vzpomínkami na starou verzi, protože ta se mi v mládí, stejně jako všechny další pokračování, vyhnula. Hodnocení i přesto zůstane vysoké, a to poprávu.

Speciální edice LeChuck's Revenge opět vkusně upravuje grafickou stránku hry, přidává dabing, naprosto bezvadný soundtrack a možnost přepínání mezi starou a novou verzí hry.

Co stojí za zmínku je vylepšený systém provádění úkonů. V prvním díle bylo nutné kolečkem myši vybrat akci a potom kliknout. Zde je vše řešeno intuitivněji - pravé tlačítko vyvolá kontextové menu, ze kterého si pak lze vybrat požadovanou akci. Nelze se tedy pokoušet například o rozhovor s židlí nebo o nacpání lodě do inventáře. Záměrně jsem zvolil tyto příklady, protože se lze pokusit o rozhovor třeba se sochou opice, nebo lze nacpat do kapsy psa :)

Z mého pohledu se ve druhém díle tvůrci snažili o více vtipů a to se jim opravdu povedlo. Opět jsem měl ten příjemně přiblblý výraz, kterým jsem se připravoval na následný výbuch smíchu.

Potěšující pro mě byla určitá změna v hádankách. Buď jsou jednodušší, nebo jsou intuitivnější, nebo se mi během hraní Monkey Islandu značně zvýšila hodnota IQ (nepravděpodobné). Tato změna se každopádně pozitivně podepsala na chuti pokračovat ve hře...stejně jako možnost v bezvýchodné situaci vyvolat malou nápovědu, známou již z prvního dílu.

První díl nasadil vysokou laťku, druhý díl se s přehledem drží. Takový kus kvalitní práce zahřeje u srdce.

Pro: Remasterovaná grafika, hudba a dabing, příjemná atmosféra, vtip, hádanky, nápověda, hra není frustrující, příjemné kontextové menu

Proti: Stejně jako u prvního dílu: nenacházím nic

+12

Boson X

  • PC 80
Rychlost, to je oč tu ten vědec běží... Mám oblibu ve těch hrách, které prověří v poměrně krátkém čase hranice hráčových schopností a v Bosonu X, dík neustálému zrychlování ta hranice jednou zákonitě musí přijít. Po určitém tréninku se tak děje za několik málo minut, takže "vědec" má pocit, že si zahrál a zároveň neztratil mnoho času. Obtížnost se v Bosonu X skutečně stupňuje mně vyhovujícím tempem.
Mám rád i hry, v nichž můžete zřetelně pozorovat svůj růst, jež vaše zlepšení převádí na objektivně měřitelné číslo. Od čísla je jen krůček k žebříčkům a s přídavkem internetu k všezahrnujícím žebříčkům světovým - toť rudý hadr pro soutěživého býka. Nejdřív jsem musel být v první stovce, pak padesátce, pak desítce a teď konečně... Jsem mistr světa! Světa! Sice jen v Geonu, ale jsem! Je to přece normální mužská, ba snad i lidská vlastnost, toužit po světovém prvenství.
Boson X vhodně míchá prvek náhody, učení se zpaměti a přizpůsobování se. V každé dráze-částici se vyskytují pravidelné vzory, který se objeví, to rozhodne pomyslný hod kostkou. Náhoda. Vzor samotný je však vždy stejný, neměnný. Musíte si osvojit schopnost jeho rychlého rozpoznání a sekvenci skoků, která vás skrz něj bezpečně přenese. Učení se. Jenomže, vaše rychlost se postupně zvyšuje. Za určitou mezí "uhánění" již nejsou některé skoky možné, protože nestihnete dopadnout, skáčete příliš daleko. Naopak se vám ale otevírají nové možnosti, protože doskočíte dál i výš, překonáte i rozsáhlé propasti do nicoty. Rychlost mění vaši taktiku. Přizpůsobování se.
Obdivuji i schopnost tvůrců vytvořit z konceptu, který na první pohled neumožňuje přílišnou variabilitu, šest (ve verzi pro Steam 18) dosti odlišných "levelů", každý vyžadující jiný přístup:
1) Geon s obrovským množstvím dlaždic nabízejících štědře bezpečné skoky, v němž je však nejobtížnější rozpoznat pravidelnost. Náhle se v něm objevují velice dlouhé propasti, které nepřeskočíte ani při rychlosti 600 %.
2) Acceleron, v němž dlaždice dojíždějí do svých pozic zezadu, takže jsou někdy v okamžiku skoku ještě zakryty dlaždicí na níž stojíte a vy s tlakem na hrudi doufáte, že jste se nespletli.
3) Radion matoucí rotací dlaždic, která se sice nakonec zastaví, ale vy netušíte, zda-li se stihnete v okamžiku mezi zastavením a nutností skočit, jenž se s rychlostí zkracuje, správně rozhodnout. Nebo víte, kde se zastaví? Skočte dříve.
4) Graviton s většinou jednoznačně definovanou dráhou, lákající k riskování naskočit na modrou dlaždici hned za svislou stěnou, za níž začíná, a těsně z ní seskočit hned před svislou stěnou, jíž končí.
5) Boson Y nabízející velké množství dlaždic na něž lze doskočit, jenže kratičkých, takže přesný dopad při velkých rychlostech vyžaduje přesnou dobu podržení tlačítka, jeho puštění a další okamžité klepnutí. Taky jsou tu odporně blikající tmavě červené desky na tmavém pozadí, na než se zpočátku tak těžko zvyká.
6) Boson X s dlouhatánskými skoky, často zakrytým výhledem na další trasu a nepříjemnými sekvencemi rotujících blesků.
Boson X má sice jednoduchou, ale přehlednou, účelnou grafiku, oplývající jakousi uměřenou, střízlivou, skromnou elegancí. Tvrdím, že u her takové rychlosti bohatá grafika hráče spíše ruší. Ať si raději užije chiptunový hudební doprovod pobízející k velké, větší a největší rychlosti. Největší na světě! Jaké jsem dosáhl já!

Pro: Stále se to zrychluje, Hudba, Žebříčky, Býval jsem mistr světa, Překvapivá variabilita "levelů"

Proti: Mít 100 % ("dohrát hru") je příliš snadné

+12

RollerCoaster Tycoon

  • PC 95
Smazal jsem téměř celý komentář, až na úvod. Po dohraní hry musím napsat nový.

Když už jsem hodnotil moji první strategii Knights and Merchants: The Shattered Kingdom, tak se musím vyjádřit aji tady. Velmi chytlavá hra, u které jsem trávil dětství, společně s TTD a KaM.

RCT je velmi chytlavá hra. Ba aby ne, když si stavíme vlastní zábavní park. Se vším všudy. Kolotoče, stánky, horské dráhy, jiné dráhy, závody, houpačky, ozdoby i lodičky. Fakt vše. Parků na dohraní je celkem dost. Polovina je načnutá a dokončujete a polovinu jedete od nuly. Některé parky jsou tak odporně těžké, když nesmíte kácet žádné stromy, nebo dokonce měnit terén. Ano, obtížnost stoupá ke konci až moc. Ale naštěstí máte pekelně dlouhé čtyři roky na splnění úkolů. Často to jsou úkoly typu xxxx návštěvníků do roku y a hodnocení parku zzz. Někdy se hraje jen na hodnotu parku.

Teď k parku samotnému. Respektive ke hře. Možností jak začít budovat je mnoho. Nejlepší je asi začít horskou dráhou, kterou si můžete postavit sami - ale opatrně, nebo už předem určenou. Poté doplnit mírné a vzrušujicí atrakce. A postupně vše doplňovat a zvedat vstupné do parku. Později si pomůžu i Tržním hospodářstvím a lidí je v parku jak šlupek a to i peněz. To k ekonomické části. Teď grafická. Animace všech atrakcí jsou téměř dokonalé. Vidíme lidi jak jí, skotačí, zvrací, pijí, jezdí na všem možném a hlavně, skákajicí fontánky. I dráhy a atrakce samotné jsem velmi pěkné, lze měnit téměř každé atrakci barva a občas i vozidlo, ve kterém lidé putují po této atrakci. Ať už kánoj, lodní trojkolka, vůz na uhlí, tebo malá Tatrovka či luxusní sporťáček.

Tvůrci hry byli i trochu drastičtí. Lidé mohou ve vašem parku dokonce umřít. Buď vinou vás a nebo techniky. Vaší, to spíše musíte vše dělat schválně - třeba nechat utopit někoho, nebo někoho vystřelit na horské dráze. Ale občas selže i technika, že selžou brzdy ve stanici nebo jedou dva vláčky těsně za sebou a blouknou se na cestě, a třetí to do nich napálí a exploduje (to mi spíše přijde jako chyba hry). Utopit se může i personál, což prý u nějakých druhů personálu vede k lepšímu hodnocení parku.

Když mluvím o personálu, ten je taky dobře udělán. Jsou tu čtyři druhy. Uklízeč, ten seká trávu, zametá dlažku, vysypavá koše a zalévá zahradu. Pak je tu mechanik, co se stará a pečuje o atrakce. Zpravuje je a inspekce provadí. Pak policista, který dohliží na bezpečnost a hlavně vandalismus. A poslední a asi i zbytečná osoba je bavič, maskot, jak chcete. Může to být panda, tygr nebo slon. Má bavit lidi, ale nějak mu to asi nejde.

Zkrášlit park se dá mnoho způsoby. Ať už kytičkami, tak i tématickými sochami (třeba z Říma, Egypta, vesmíru nebo důlní oblasti. Tyto prvky slouží hlavně k hodnocení parku. Čím pěknější a bezpečnější bude, tím lépe a můžete dostat i cenu. Takto oceněné parky přitahují doslova davy lidí.

Negativy hry v podstatě neznám. To co jsem psal nedávno do diskuse je celkem zajimavý bug.

Pro: Spousta možností, hratelnost, grafika, obtížnost.

Proti: Někdy až moc zdlouhavé.

+12