Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Trabi II: Pohár míru a přátelství

  • PC 70
Tyto jednoduché závody od českých tvůrců jsem kdysi hrával především jako pohodovou oddychovku. Tehdy jsem si k ní vybudoval vztah nejspíš i díky tomu, že naši měli v devadesátkách právě trabanta a tohle byla první hra, na kterou jsem narazil, kde jsem si s tímto legendárním vozem mohl zajezdit. Ke hře jsem se zkoušel několikrát vracet již dříve, ale bohužel se mi ji nikdy nepodařilo rozjet ani v DosBoxu. Až teprve nedávno jsem narazil na video na youtube, kde to někdo rozchodil pod trošku upraveným DosBoxem SVN-Daum a popsal tam, jak na to. Proto jsem neváhal to zkusit a za pár chvil jsem se zase proháněl trabantem na komunistických závodech.

Samotné závody jsou pořád zábavné. Protivníci nejsou žádná ořezávátka a předjíždění je tak někdy docela hardcore záležitost. Obzvláště s ne příliš povedeným systémem kolizí, kdy se v plné rychlosti srazíme, můj trabant prakticky zastaví, ale soupeř jede vesele dál. No řekl bych, že se vyplatí se soustředit na kvalifikace a startovat ideálně z prvního místa. Tratě jsou různorodé, některé rychlejší, jiné se spoustou 180 stupňových zatáček. I proto přijde vhod si trabant přenastavovat právě dle potřeb tratě (rychlost vs. akcelerace, intenzitu brzd a typ pneumatik, u kterých mám podezření, že nemají vůbec na nic vliv).

Určitě nesmím zapomenout zmínit povedený hudební soundtrack, hlavně skladba na motivy klasické Katushi se pro závody tohoto typu skvěle sedí.
+12

Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch

  • PC --
Iluze rozhodování v Telltale hrách je všem dobře známá a když už se konečně objeví série, ve které na rozhodnutích opravdu záleží, je paradoxně tou nejhorší, se kterou se TT vytasili. Sled situací poslední kapitoly byl v mém podání tak těžko uvěřitelný a nepravděpodobný, že jsem měl z celého vývoje chvíli regulérní pocit noční můry, která se Batmanovi jen zdá... Prakticky celá poslední kapitola se může odehrávat naprosto rozdílně podle voleb v příběhu a to až do takové míry, že záporák se může stát přítelem a naopak.

Charaktery a jejich osud nejsou uzavřené nebo rovnou vyzněly úplně mimo - co se stalo s Freezem? Co se stalo s Catwoman? Proč se Gordon chová jako idiot a Alfred mu v tom sekunduje? A co má znamenat Tiffany? Ta silueta vysoké postavy s širokými rameny a úzkým pasem patřila opravdu malé holce, která se mstí a dokáže zabíjet, ačkoli je sama vystrašená při pohledu na mrtvolu? Come on Telltale, tohle byla hodně velká podpásovka...

V tomhle díle je ještě jedna věc, kterou jsem během hraní příliš nevnímal, ale po dohrání mě to trklo - málo Batmana. A Bruce Wayne? Ten se chová, jako by snad Batmanem ani nebyl...

Ačkoli může být EW technicky nejvyspělejší a po příběhové stránce nejpropracovanější ze všech TT her, dopadlo to s ním dost mizerně a to především kvůli zakončení.

Hodnocení: ✰
+12

Harry Potter and the Chamber of Secrets

  • PC 80
Druhý díl počítačového Harryho Pottera je víceméně ve všem lepší než ten předchozí. Harry se naučí nová kouzla a znovu se pustí do prozkoumávání Bradavic, které jsou podstatně větší než v prvním dílu.
Novinkou jsou kouzelnické souboje, které jsou vcelku zábavné. Famfrpál je lehce vylepšený oproti předchozímu dílu, pořád ale není moc zábavný. Hlavní náplní hry jsou ale příběhové úrovně, které jsou opravdu nápadité a je velmi zábavné je prozkoumávat. Mě obzvláště baví objevování tajných místostí, které jsou občas velmi dobře skryty.
Komu se líbíl první díl, toho dvojka rozhodně neurazí.

Pro: Bradavice, kouzla, secrety

Proti: Famfrpál

+12

Zeno Clash

  • PC 85
Autoři museli jet na drogách nebo být zavřeni v sanatoriu, aby byli schopni vytvořit tuto hru. Ale komu na nich záleží, když výsledek stojí za to! Tato hra je surreální, divná a úžasná. V podstatě je to simulátor rváče z pohledu první osoby v post-apokalyptickém nebo alternativně-realitním zmutovaném divošském světě. A náramně jsem si ho užil.

Grafika, ačkoliv je založena na starém enginu Source, dodnes vypadá výtečně. Příběh je velmi vtahující. A soubojový systém je sám o sobě asi ten nejlepší, co jsem kdy viděl. Máte k dispozici širokou paletu pohybů a jejich modifikací, ale všechny jsou velmi přirozené a intuitivní. Bojové pohyby a animace jsou plynulé, a pěstní souboje mají skvělou dynamiku střídání úderů s krytím a úhyby. Souboj s několika nepřáteli naráz je velmi náročný, přesně jak by to mělo být. Celkový zážitek ze soubojů je naprosto špičkový.

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+12

Portal 2

  • PC 90
Portal 2 samotny me bavil naramne. Obcas mi prisel trochu dlouhy, avsak jako fanousek jednicky jsem si ho uzil. Hadanky jsou opet zajimave, fyzikalni a osvezene o nove prvky.

Avsak co bylo nevidane vtipne byl Coop v Portal 2. Pravda, nejprve jsme netusili, ze lze celkem normalne komunikovat skrz mikrofon a tedy byla hra o dost zajimavejsi nebot jsme si mohli jen naznacovat (neco jako the Journey) a odhadovat, co ten druhy mysli. Kdyz oba pochopili reseni tak nasledovalo zbesile poskakovani radosti, ktere obcas skoncilo tragikomickym padem jednoho z nas a nutnosti uroven zkusit znova, ale vazneji. Do tohoto "hraci generovaneho" humoru vstupuje jeste samozrejme klasicky Portal humor, hlaskami ve stylu, ze jeden z vas je vyborny, ale ten druhy je nula, ktera jen zdrzuje genia. Samozrejme bez upresneni, ktery z vas :D

Pro: hadanky, coop mod

+12

LEGO Harry Potter: Years 1-4

  • PC --
Aká je šanca, že človek nebude mať rád túto hru, keď má rád Lego a Harryho Pottera? Tu som išiel na istotu. Lego hry sú samé o sebe fajn a zábavné. Keď si k tomu môže človek ešte vybrať svet, ktorý má rád, tak je to o to lepšie. Zo všetkých, ktoré ponúkajú je u mňa Harry Potter top. Ďalšie veľké pozitívum je, že Steam už ponúka možnosť hrať online hry, ktoré majú len lokálny multiplayer. Ja som veľký fanúšik co-op hier, a to znamená, že táto hra je pre mňa ako stvorená. Našťastie nie je núdzu aj o ľudí, s ktorými to môžem hrať.

Nie je prekvapenie, že v tejto hre budete prežívať prvé 4 diely Harryho Pottera. Príbeh je spracovaný naozaj super. Nie je to 100% verná kópia, ale skôr vtipne upravené určité miesta. Celkovo je hra veľmi zábavná a nasmial som sa pri nej dosť. Najlepšie sú na tom jednotlivé animácie pomedzi herné pasáže, ale zábava nechýba ani pri samotnom hraní. Bude sa tu ničiť, riešiť hádanky, bojovať s nepriateľmi pomocou kúziel, behať po Rokforte a jeho okolí. Kúzla sa učíte postupne, postupne si odomykáte nové postavy a nie všetky pasáže sú dostupné hneď. To znamená, že prejdením príbehu Váš pobyt v tomto parádnom svete ani zďaleka nekončí. Už len príbeh sám o sebe je dostatočne dlhý na takúto hru. Môžete tu kľudne utopiť aj 30 hodín.

Nemá asi zmysel vyjadrovať sa ku grafike. Je to skrátka Lego a je to také, aké to byť má. Hrá býva často v akcii, tak odporúčam kúpiť, keďže ani za plnú cenu sa nemusí hanbiť.

Pro: zábavnosť, humor, co-op, svet

Proti: miestami trochu neprehľadné (kamera a čo treba urobiť)

+12

Xenoblade Chronicles 2: Torna – The Golden Country

  • Switch 85
Pamatujete se na dobu, kdy se čekalo na třetí epizodu Star Wars, aby se všichni dozvěděli způsob vzniku Darth Vadera? Všichni znali jeho postavu i velkou část jeho minulosti. Ale jak přesně Darth Vader povstal? Jaká příčina stála za jeho tragickou přeměnou? A proč tady melu o Star Wars z doby čekání na třetí epizodu? Inu, to máte tak… Ohledně Xenoblade Chronicles Torna jsem měl totiž po dohrání osudového finále XC dvojky úplně stejné pocity. V XC2 se mluvilo o něčem konkrétním, občas probleskly dávné vzpomínky na dobu před několika sty lety; vědělo se, že došlo k něčemu zcela důležitému – a zvláště některé postavy jsou svědkem i přímým formovaným důsledkem dávných událostí. Podobně jako vyšlo najevo Vaderovo zrození, i v Torně se postupně odkrývá bolestný zrod hned několika osudů, k nimž příběh spěje s hráčovou neklidnou předtuchou. Zhruba víme, k čemu dojde, ale nevíme přesně, jak; a bohužel nemůžeme ani ovlivnit hlavní dění způsobem, který by okolnosti pozměnil v našem přání.

Ono se řekne DLC – ale zrovna v případě Torny se jedná o plnohodnotnou hru, která by vůbec svůj nešťastný přídomek nemusela mít. Nacházíme se v minulosti, ale pořád ve stejném světě z XC2. Pohyb se sice omezuje jenom na dva kontinenty (Gormott a Torna), nicméně oba jsou tak bohaté svou geografickou členitostí i životem, že je stále co dělat. Naštěstí pro mě hra vypustila některé otravné mechaniky, příběh se pustil lehce komornější cestou a celý soubojový systém byl pozměněn ve prospěch intuice, dynamiky a svižnějšího postupu, což s povděkem kvituji. Celkově jsem měl pocit, že autoři vytvořili jakousi přátelštější variaci xenobladeovské hry (pokud porovnávám s XC1 a XC2) a jsem velmi rád za způsob, jakým byla hra uchopena. Také herní doba je mnohem rozumnější (internet říká kolem 20 hodin, já hru ukončuji na necelých 35). Samozřejmě ani Torna se neobejde bez nějakých mušek, ale těch je velmi pomálu.

A teď k příběhu. Některé z postav Blades se vracejí, ale jsme svědky jejich působení o 500 let dřív. Něco zůstává stejné, něco je trošku jinak. Pohled na svět se ještě u většiny trochu liší. Konečně poznáváme některé tváře ze vzpomínek hlavní série a opět začínáme budovat vztah k postavám. Nejdřív nenápadně, jak to mají Japonci rádi, jen abyste jim v průběhu opět propadli. Budují se dramata malá, osobní; ale i ta velká. A skrze to všechno přichází poznání a s ním také zhmotněné radosti i obavy. Ale schválně nenapíšu nic konkrétního. Ona zkušenost je stejně nepřenositelná.

Vizuálně jde opět o skvostně vybudovaný svět plný výhledů. Gormottské město poznáváme jako poskvrněné bitevním žárem, ale krajina okolo je stále zelený ráj kypící životem, do nějž se zatím nedostal vliv člověka. I proto vypadá tu i onde trošku jinak, než jak si jej pamatujeme z hlavní série.
Kontinent Torny ovšem nezůstává pozadu. Geograficky je rozdělen na menší celky a hráč se jím propracovává až do hlavního města, které vypadá velmi útulně. Radost pohledět. Nejhezčí jsou však pořád ty přírodní lokace plné prolézaček, tajných cestiček a vyvýšenin. Když už nějakou oblast prozkoumáte, stejně v ní často potom najdete něco, co jste předtím přehlédli, což mě na celém tom prozkoumávání baví možná nejvíc.

Už jsem zmínil změnu v soubojovém systému – a nemám v plánu se o tom nijak moc rozepisovat. V zásadě jde o to, že nyní můžeme volně přepínat mezi Blades i Drivery, a vlivem obecného nastavení můžeme volit i výběr skupinky (časem si vysloužíme až tři stabilní skupinky, každou o jednom Driverovi a dvou Blades). Do boje jdou samozřejmě všechny, ale najednou ovládáte jen jednu. Zbylé dvě ovládá hra. Opět je tu řetězení comb, plnění čárkových ukazatelů a všechno to mecheche kolem toho, ale je tu větší volnost, dynamika a intuitivní ovládání, a tím pádem i větší možnosti, což mi v XC2 citelně chybělo. U silnějších monster je dobré si hlídat některé faktory podle intenzity situace nebo podmínek boje. Třeba když vaše postava utrpí zranění a vy ji hned rychle vyměníte, tak další postava bude mít stejné množství HP jako ta předchozí prakticky před úderem, čímž se dá často dobře taktizovat a plánovat tím i přežití skupiny. Některé postavy zase automaticky aktivují určité své schopnosti už jen samotnou výměnou v boji, což se vyplatí zejména u znehybňování nepřátel v řetězech typu Break > Topple > Launch > Smash. No a tak podobně. Vlastně by se toho dala napsat spousta, ale od toho tu nejsem.

Hra nabídne tradičně mnoho vedlejších úkolů. Podařilo se mi je k mé libosti splnit všechny, ale přiznám se, že některé týkající se plnění soubojových mechanik jsem splnil až v závěru hry, protože ne vždy jsem si pamatoval, jak mám co přesně aktivovat. Ale i tak jsem se u toho bavil.
S plněním úkolů souvisí i získávání podporovatelů pro jednu z hlavních postav. Tato skupina lidí tvoří jakousi komunitu přívrženců a je jich dohromady 89. Přiznávám se, že jsem jich získal pouze 88 – pro tu poslední (jakéhosi otravného nopona) už jsem neměl vůli, anžto bych musel investovat mnoho dalšího času pro úplnou kompletaci a poražení čtyř nejsilnějších monster ve hře. Kromě tohoto drobného nedostatku ale mohu říct, že vývoj postav je velmi rychlý (opět levelování skrze odpočinková místa – po vyspání postav naskakují levely) a neměl jsem žádné problémy. Obvykle jsem byl několik levelů nad aktuální příběhovou překážkou ve hře. Trochu jiná situace nastala v otevřenějších částech hry, když jsem vyběhl prozkoumat celou mapu. V tu chvíli jsem potkával monstra všech možných levelů, a samozřejmě s většinou těch silnějších jsem kontakt nepřežil.

Jedním větším motivátorem pro vývoj postav se staly znovu field skilly – schopnosti postav potřebné pro otevření nějakého průchodu, vykopání nebo odemčení truhel s pokladem, a tak podobně. Stejný systém jako v XC2. Používáním postav v soubojích a plněním úkolů jim získáváte expy a důvěru (trust) pro vývoj jejich schopností. Důvěra odemyká potřebný level a další individuální podmínky zase aktivují pasivní schopnosti daného levelu. Takže až cca před koncem hry jsem se vlastně mohl vrátit na dříve navštívená místa a konečně plně vybrakovat oba kontinenty.

Čas od času lze narazit na odpočinková místečka se značkou ohniště. Tam si rozděláte kempík, což v praxi znamená, že si skupinka sedne k ohni, kde mohou probrat důležité záležitosti; uvařit jídla dle vlastních receptů, které se získávají během hry a které se dají použít i různým způsobem (opět je tu mechanika brašny s použitím podpůrné živiny, nebo nové trvalé předměty s pasivním účinkem), a nakonec se i vyspat, jak jsem již zmínil výše, a tím i nabrat potřebné úrovně na další postup. Na vařená jídla i další aktivity je potřeba hodně předmětů, které sbíráte po celé mapě – to je také stejné jako v XC2. Ale jak píše Kejtee, je tu rozdíl v barevném značení těchto odběrových míst pro covi… ehm, collectibles. A taky souhlasím s tím, že by se tato barevná změna měla promítnout do předchozí hry.

Nuže, tím se pomalu dostávám na závěr. Mám v paměti ještě čerstvé zážitky z velkého finále hry a rok 2020 pro mě znamená kromě jiného i jedno velké dobrodružství s XC1, XC2 a nyní, na úplném konci roku i závěr Torny - a vlastně i závěr celé dosavadní série na Switch. Takže co říct? Byla to opravdu bohatá jízda, jsem za ni rád. Prožil jsem mnoho vydatných zážitků a emocí s postavami a prozkoumal vpravdě jedinečná místa. Zejména Torna s citem odpověděla na některé mé dřívější otázky a doprovodila hru ze třetiny famózními animacemi a fenomenálním orchestrem, takže si připadám jako po shlédnutí nadupaného seriálu; a vlastně se mi jen těžko loučí s tím živým vertikálním světem. Třeba si dám někdy v budoucnu NG+.

Tornu bych osobně také doporučil zahrát až po druhém díle série.

Poznámky k mým osobním achievementům:
Postavy lv 64
Community lv 5, supporters 88
Splněné úkoly 58/58
Herní doba: 35 hodin

Pro: Postavy; příběh; svižnější souboje; dávný kontinent Torna; zjednodušení systému; rozumná délka.

Proti: Jeden otravný nopon a jeho čtyři mazlíčkové.

+12

Silence

  • PC 90
Daedalic Entertainment jsou regulérní adventurní borci! V době, kdy se o mně, výjimečně vzhledem k jistým okolnostem, vánoční atmosféra ani neotírá, přišli s neotřelým příběhem a zavedli mě do pohádkového světa, ze kterého jsem za žádných okolností nechtěl odejít!

Silence pokračuje v portfoliu vývojářů coby volné pokračování adventury The Whispered World. A tam, kde jsem se se šišlavým klaunem Sadwickem navztekal, se jednoduše poučili a udělali všechno líp. VŠECHNO!

Dlouho se mi totiž nestalo, aby mě adventura takto pohltila. Ano, vlastně stalo, naposled u State of Mind od stejných tvůrců, což jenom dokazuje, jak si v rámci adventurního žánru stojí. Silence totiž příběhem spolu s Noahem a Renie utíká ze smutného, válkou zdrásaného světa, do světa snového, pohádkového, byť výrazně melancholického...což mi v kontrastu s mojí povahou jednoznačně sedí. Odkazů na původní hru tu pár je, ale hrát se to dá i bez nich. Tvůrci navíc potvrdili to, že ve studiu nabízí jedny z nejgeniálnějších grafiků a tak tu ze snového světa opět udělali pastvu pro oči. Tak nádherně a pohádkově nasnímanou hru jsem zatraceně dlouho neviděl. A musím se přiznat, že sice nemám počítač, který by mým očím dopřál grafické hody, ale tady ta kombinace kresleného pozadí a 3D postaviček rozhodně padla na úrodnou půdu. Navíc...a to jsem starším adventurám od Daedelicu sem tam vyčítal, zamakali i na animaci postav a tak tu konečně jsou postavy, které si od prvního pohledu zamilujete. Smutného Noaha (potažmo Sadwicka), jeho neuvěřitelně roztomilou sestru Renie, ale i jejich parťáka Spota, který nejednou svým zploštěním, ale i nafouknutím této sourozenecké dvojce pomůže v příběhovém postupu. O vedlejších postavách ani nemluvě. Všichni tu mají své opodstatnění, všichni se hráči zaryjí pod kůži.

A to ani nemluvím o originálních mechanikách, se kterými v této hře tvůrci přišli. Úplně vynechali inventář, což je nezvyk a veškerou interakci vložili do jednoho kurzoru, který najetím na konkrétní věc nabídne konkrétní činnost. Je to určité usnadnění, uznávám. Nicméně posouvání kurzoru pro určitý pohyb s daným předmětem je opět dalším bodem, který jsem v adventurách příliš nezažil a musím říct, že má něco do sebe.

Záměrně tu nic o příběhu neříkám, myslím si, že by byla obrovská škoda Vás všech, kteří se na hru chystáte, abyste o něm cokoliv věděli. Síla totiž tkví v nevědomosti a stejně tak je to i se závěrem, který je stejně silný, jako u předchozího The Whispered World. Byť uznávám, mohl by být víc doslovný. I tak se ale jedná o krásný adventurní zážitek, který je na té pomyslné hranici s herním interaktivním filmem...ale pořád zůstává adventurou. Děkuji za tento zážitek. Vrátil mi do mé duše kouzlo pohádkových Vánoc, které jsem tak potřeboval.

Odkaz na překrásný soundtrack ze hry, který je inspirovaný původní hrou, ale přesto přináší něco nového, co stojí za to si poslechnout.

Pro: Melancholický, neotřelý námět, krásně nasnímané postavy, ještě krásněji nasnímané prostředí, překrásná hudba...mám pokračovat?

Proti: Pro někoho může být mínus absence inventáře, posun směrem k Telltale hrám, ale u mě to tak nebylo. Jediné minimální mínus vidím v poměrně rychlém závěru.

+12

Důkaz 111

  • Android 90
Unikátní mobilní hra Důkaz 111 je jedinečným zážitkem, který si naplno prožijete především díky své fantazii. Jedná se totiž o první českou audiohru, která je založena pouze na zvuku a ovládá se jen dotykem prstu. Pomocí jeho pohybu po displeji telefonu rozhodujete, jak se chcete v dané herní situaci rozhodnout. Hra je přizpůsobena i pro nevidomé, pro které bude zážitek o to intenzivnější.

Propracovaný detektivní příběh plný zvratů Vás v roli policistky Alice Wellsové (Tereza Hofová) přenese do USA roku 1985 a díky možnosti rozhodování nabídne rovnou několik možných konců. Vzhledem k herní době pohybující se okolo 2-3 hodin budete mít mnohem větší motivaci si hru klidně zahrát znovu. Během svého pátrání narazíte na několik skvostně napsaných postav, které jsou hvězdně obsazeny například Bohdanem Tůmou, Andreou Elsnerovou nebo Ondřejem Balcarem. Nemohu nezmínit Jana Šťastného, jenž se postaral i o dabing herního teaseru, který mi s jeho hlasem připomněl stařičký český trailer na legendární adventuru NiBiRu: Posel bohů.

Je až obdivuhodné, jak si špičkové binaurální audio dokáže pohrávat s lidskou představivostí a zároveň budovat temnou, někdy až hororovou atmosféru, která Vás vtáhne a nepustí až do šokujícího finále. Díky vlastním představám si mou fantazií vytvořený hotel, ve kterém se hra odehrává, dokážu stále detailně zmapovat. Každý hráč má tedy možnost si ve své hlavě vybudovat vlastní herní prostředí a sám s ním manipulovat. Nemalý podíl má na atmosféře samozřejmě i postupné budování napětí mezi dialogy a povedená hudba, o kterou se postaral skladatel Aleix Ramon. Mimo hudbu určenou přímo pro hru zde uslyšíme i třeba Ostravskou skupinu PLACES se songem Goodbye to Me, který jsem si obzvlášť oblíbil.

Experiment ve formě mobilní audiohry s názvem Důkaz 111 se velice povedl a rozhodně se k němu budu ještě vracet. Na Google Play a AppStore je volně dostupná demoverze, plná verze následně stojí pouhých 99Kč. Mimo jiné autor hry Tomáš Oramus v rozhovoru pro Vortex zmínil, že se v budoucnu možná dočkáme pokračování nebo prequelu.

Pro: Jedinečný zážitek, špičkové audio, hvězdné obsazení českého dabingu, příběh plný zvratů, znovuhratelnost, atmosféra a napětí

Proti: Krátká herní doba

+12

The Red Strings Club

  • PC 80
Je deštivá noc a dole na ulici svítí kyber metropole nejrůznějšími barvami. Náhle se tříští sklo a neznámá osoba (později zjistíte, že jedna z hlavních postav) se řítí dolů z mrakodrapu vstříc jistému konci.
Přesně takto vás uvítá hra na samotném začátku. Nebo by bylo lepší říci konci?
Po chvilce se ocitáte zpátky v čase, nějakou dobou před vaším pádem. Nyní je jen na vás zjistit, jak k tomu všemu vlastně došlo.

The Red String Club je zajímavá hra, která se těžko popisuje. Pokud bych jí měl nějak zařadit, asi by to nejlépe vystihovalo označení interaktivní příběh s minihrami. To vše v kyberpunkovém kabátu, podkreslené pěknou hudbou.
Ve hře se ujmete dvou postav. Hackera Brandeise a barmana Donnovana. V jejich kůži se budete snažit zabránit plánu jisté megakorporace. Co je tím plánem a zda je vůbec nutné je zabránit, to musíte zjistit sami. Celá hratelnost se dělí na dvě části. Rozhovory s postavami a minihry. Ty jsou tu přesně tři. Míchání drinků, tvorba implantátů a na závěru i trochu hackování.

Hra je zajímavá a má dobrou atmosféru, ať už jde o příběh, nebo hudební podkres. Minihry jsou také zajímavé a vůbec mě nenudily. Co mě trochu zklamalo, je délka. Celkem rychle jsem se dostal na samotný konec a nijak zvlášť jsem nespěchal. Minihry, jak jsem říkal, jsou zajímavé, ale slouží tu hlavně jako takový puzzle, abyste mohli pokročit dál. Nic výrazného neovlivňují ani nemění.
Příběh samotný je také až na pár detailů stejný. Tak jako tak potkáte ty samé lidi a Brandeis nakonec vypadne z okna. Vzhledem k příběhu pochopitelné, ale je to drobné zklamání. Také zůstává spousta nezodpovězených otázek. Kdo byl tajemný Gost? Jaké je tajemství Red string klubu? A co se vlastně po to všem stalo s Donnovanem?

Nejedná se o žádný velký titul z kterého by jste se nutně posadili na zadek, ale je to příjemná jednohubka, která neurazí.

Pro: Hudba, atmosféra, minihry

Proti: Délka

+12

Phasmophobia

  • PC 75
Úvod do hry
Staneme sa členom tímu vyšetrovateľov paranormálnych javov, a našou úlohou bude na danom mieste dokázať prítomnosť nadprirodzena.

Čo hra vlastne ponúka ?
➤lokácie: pred začiatkom každej paranormálnej výpravy dostaneme na výber z pár lokácii do ktorých sa môžeme pozrieť. Momentálne ich je v hre 8 a to 5 menších, kde nebudete mať problém ani vo dvojici, 2 stredné na ktorých sa doporučuje aspoň trojica a 1 veľká do ktorej by ste sa bez plného tímu štyroch nemali ani púšťať. Samozrejme je to jedno. My sme boli vždy traja a hrali sme prakticky všetko, aj ked tu najväčšiu len raz keďže je naozaj lepšie keď máte plný tím. Hlavne je to potom väčšia zábava. Čo sa týka máp tak najviac strašidelné sú za mňa farmárske domy ale zase v tých viete pred duchom pekne utiecť na rozdiel malých a stiesnených domov na nejakom predmestí.
➤rôzne typy duchov: primárnym cieľom hry je objaviť aky duch sa na mape vyskytuje, poprípade spraviť nejaké vedľajšie úlohy aby ste po skončení dostali viac peňazí a následne zmiznúť. Po tom možno do domu pošlú krotitelov duchov alebo exorcistu. Každopádne v hre nájdeme 12 typov duchov. Od obyčajných spiritov, cez banshee až po démonov. Počas celej hry budete mať pri sebe príručku v ktorej budete mať napísané duchove slabiny a silné stránky a hlavne aké stopy a pomocou akého vybavenia viete tieto stopy odhaliť. Pokiaľ zaistíte tri stopy tak môžete odísť spokojný pretože je veľká šanca že ste odhalili ducha. Samozrejme odísť môžete aj skôr a tipnúť si. Duchovia vyrážajú občas na lov a vtedy sa doporučuje niekam schovať. Stalo sa mi že ma zabil aj cez stenu ale nachádza sa v hre jeden čo vie cez stenu prechádzať. Čo sa týka ich výzoru tak niektorí sú naozaj strašidelný ale zas aj sa vedia pekne bugovať.
➤vybavenie: v plánovacej časti pred začiatkom výpravy si zvolíte vybavenie, ktoré chcete používať. Každé stojí nejake peniaze a prídete o neho pokiaľ zomriete ale to sa nestáva až tak často. Mne osobne sa stalo že už neviem čo s peniazmi. Veľa vybavenia je podľa mňa úplne zbytočných a nikdy ich nevyužijete. Rôzne kamery, baterky či fotoaparát budete využívať často. Ale taký senzor zvuku či, svetlá ktorými si budete označiť cestu moc využívať nebudete.
➤Full Voice Recognition: pokiaľ si vo windowse a následne v hre nastavíte túto možnosť, ktorá sa vysoko doporučuje pre lepší zážitok, tak dostanete možnosť komunikovať s duchmi a priamo do hry sa ich pýtať otázky. A pokiaľ sú správne položené tak vám môžu odpovedať, čo niekedy samo o sebe prispeje atmosfére.
➤po nejakom čase možný stereotyp: u mňa osobne po vyše 20 hodinách určite nastal. Keď už hru a jej aspekty poznáte a viete kde čo hľadať tak vám prejdenie jednej mapy nezaberie veľa času. A aj ked miera strachu tam stále je tak nie taká ako ked neviete do čoho idete.
➤bugy: sem tam sa bugne nejaký duch na jednom mieste, občas nefunguje vybavenie úplne správne a vyskytne sa tu aj svetelný bug, ale na to že celú hru robil prakticky jeden človek tak to nie je také strašné.


!! Záverečné zhrnutie !!
Do tejto hry ma dotiahol kamarát s jeho priateľkou. Bol som voči nej celkom skeptický ale keďže na Steame mala nadpriemerné hodnotenie tak som do toho išiel. A musím povedať že za tú cenu sa to oplatí, pretože v nej zažijete kopu zábavy ale aj strachu. Samozrejme pokiaľ máte nejakú svoju partiu. Samému hrať vám to moc nedoporučujem. Určite nájdete aj lepšie hororovky pre jedného hráča. Čo sa samotnej hry týka tak hrajete za tím vyšetrovateľov paranormálnych aktivít. Vo vašom safehouse si na začiatku vyberiete do akej lokácie by ste sa chceli pozrieť, každá má pri sebe aj napísanú obtiažnosť. Následne si zvolíte vybavenie aké budete mať k dispozícii a môžete sa pustiť do hladania duchov. Samotných máp nie je veľa ale sú príjemné a strašidelné. Niektoré sú doporučené hrať vo viacerých hráčoch ale v pohode sa dajú zvládnuť aj tie najväčšie vo dvojici či trojici. Bohužiaľ aspoň v mojom prípade sa rýchlo ohrali pretože sa mi zdalo že duchovia sa väčšinou nachádzajú v tých istých miestnostiach a menia svoju lokáciu len občas. Stretneme ako menej agresívnych duchov ako spiriti či viac agresívnych ako sú démoni. No pokiaľ ich budete provokovať, napríklad hovorením ich mena tak na vás môžu spustiť útok aj ty najmenej agresívny. Občas sa stalo že sa nejaký z nich bugol na mieste ale to nie často. Samotný lov duchov je tu spravený veľmi pekne. Na začiatku pokiaľ nehrate na najvyššiu obtiažnosť dostanete pár minút na prípravu. Rozmiestnenie kamier a senzorov či prehliadanie domu a nájdenie miestnosti v ktorej sa duch nachádza. To sa zvyčajne pozná podľa nízkej teploty. Cieľom hry je zistiť aký druh ducha sa na mape nachádza. Pokiaľ nájdete 3 stopy ( odtlačky, teplota pod nulou či vám duch odpovie na otázku ) tak viete určiť druh skoro na istotu. Ale pokiaľ sa človek moc bojí tak si môže aj tipnúť. V skupine je naozaj celá hra zábava na celkom slušný počet hodín aj keď po čase môže začať nudiť. Sem tam sa stane že niekto zomrie ale to len vážne málokedy. na hre pracuje prakticky len jeden človek a tomu patrí moje uznanie. Ale pokiaľ by k sebe prijal pár ľudí tak by túto hru vedeli vylepšiť určite ešte viac keďže po tých pár zábavných hodinách už hra nemá čo ponúknuť. Každopádne ju hodnotím veľmi dobre na vlastne celkom malú hororovú záležitosť a teším sa čo prinesie v nasledujúcich updatoch.

➤Čas strávený v hre: 25,9 hodín

HODNOTENIE: 75/100%
+12

The Other Half

  • PC 70
O Druhou Půlku bych nezavadil ani spadlým vlasem nebýt toho, že koment hatifnat inspiroval Johnacézed, a ten svým komentem zase inspiroval mě! Žel satanu jsem si z toho evidentně odnesl citelně slabší zážitek (místy jsem si vyloženě říkal, že snad hraju něco úplně jiného, než o čem tu byla řeč), přesto ovšem považuji poselství této náramně opomíjené hříčky (aktuálně 62 recenzí na steamu) o délce celovečeráku (konkrétně 102 minut, v mém případě) za důležité, a většinově dobře zpracované. A pokud čtete toto, ale ještě jste nečetli předchozí komentáře, tak alou nejdřív na ně a podle nich se rozhodnout k případné koupi samotné hry. Já míním o hře psát dosti otevřeně, takže opět, nechcete-li mít cokoliv vyzrazené, mazejte z tohoto komentu pryč.

Tvůrci samotní totiž celou pointu spoilují hned mezi doporučením gamepadu a načtením hlavního menu slavnými slovy 'Content Warning: Sexual Assault'. I bez tohoto varování hráče všechna ta penisová obraznost a další alegorie vztahující se na ústřední sexuální agresi atakuje dosti zhurta, takže s varováním hráč vyloženě jen vyčkává, kdy kde co na něj bafne, co přesně se stalo, a proč. A právě v této složce se dosti rozcházím s názory kolegů, neboť přestože rozuzlení se vskutku šikovně vyhýbá typickým klišé, motivace viníka naopak nemohla být více klišé. Je to sice klišé více než dosti zakotveno ve smutné, smutně profláklé realitě, ale když už padlo rozhodnutí celý děj centrovat na viníkovu perspektivu, mohli razit trochu neotřelejší cestou. Takto sice skvěle závěr funguje - kdy si viník v rámci mezí odpustí alespoň do té míry, kdy sám sebe nevnímá jako monstrum, ale pouhého sobeckého člověka, který udělal chybu; a právě v tom tkví ono důležité poselství - ale i s tím vlastně mám docela problém, protože mi v tom bolestně chyběl úhel pohledu i oběti. Protože byť je důležité umět sám sobě odpustit a realisticky, bez sebelítosti, převzít za své činy odpovědnost, ještě mnohem důležitější je zkusit chápat, čím si oběti sexuálních útoků opravdu prochází a jaké - i doživotní - následky si s sebou pak nesou. Toto vnímám za ohromně promarněnou příležitost, úplně klidně hra mohla s menším prodloužením pokrýt obě perspektivy, popř. by stačilo vystřihnout pár soubojů a nahradit je vzpomínkami oběti.


Herně je to oukej, hře se daří i na jejím velmi prťavém prostůrku servírovat úctyhodnou variabilitu nepřátel i příjemně koncipované bosse, s nimiž se bojuje nesmírně prostým, ale zato vymazleným soubojovým systémem, který na tom gamepadu opravdu funguje perfektně. Trochu ovšem naserou sněhové bouře a sekvence v přítmí, neboť i za krásně jasného počasí a denního světla nějaká přehlednost v bitvách rozhodně prim nehraje. Ostatní mechaniky mi přijdou dokonale zbytečné; sice slouží jako další hezké metafory pro příběh, ale na praktické úrovni mě akorát tak nasere, když při brouzdání obchodem s novým vercajkem nemůžu ani mrknout na staty aktuálního equipu (né že by tyto staty cokoliv znamenaly), a že nemůžu rovnou z obchodu aktuální equip zahodit. Konceptem povedené, v praxi ovšem i v té kraťoučké herní době silně iritující.

Za to půlojro to ale nesporně stojí, a furt lepší studie na toto téma, než většina obdobných filmů.

Pro: Za tu cenu (do 5. ledna) a žádanou časovou investici je to naprostý no-brainer

Proti: Nevyužitý potenciál říct víc

+12

Superliminal

  • PC 90
Potřeboval jsem si odpočnout od zombíků a hlavně chvilku používat mozek místo tlačítka X-reload. Superliminal byla skvělá volba. Originální nápad s neokoukanou hratelností je skvělá jednohubka na jeden večer za cenu lístku do kina.

Hra je založená na hrátkách s perspektivou a chce po vás, abyste si hráli s úhly pohledu a k řešení úkolů mysleli hodně "mimo krabici". Hlavní a jediná mechanika hry je založená na umísťování předmětů do prostoru, čím je pak ve skutečnosti zvětšíte nebo zmenšíte. Jinak nemá hra vlastně žádná pravidla a nechá vás svobodně využívat cokoliv vás zrovna napadne. I když se na první pohled skutečně hodně podobá levnější verzi Portalu (žertující průvodce, náhled za kulisy) tak vás hra ničím nesvazuje a kolikrát budete i váhat, jestli skutečně jdete správným směrem, protože začnete pochybovat o tom, zda jste se jen náhodou nějakým svým experimentem nedostali někam, kam nemáte. Naštěstí se vždy ukáže, že autoři jsou i tak o krok před hráčem a často vás na něco nachytají.

Kromě zajímavé hratelnosti má hra i minimalistický příběh s filozofickým přesahem, který vás na zadek sice neposadí, ale příjemně mě překvapil - ať už jen pro to, že bych ho v této hře prostě ani nečekal.

Až na dávkování hádanek a meziobsahu, kterého je občas - a zvláště ke konci hry - víc než samotných puzzlů, nemám ke hře nic zásadně negativního. Cenovka odpovídá délce, zpracování je víceméně bezchybné. Navíc má hra potenciál pro znovuhratelnost, čímž se třeba od Portalu liší.

Pro: Originální mechanika, přítomnost příběhu

Proti: Nic zásadního

+12

Stick It to The Man!

  • PC 75
Chtěl jsem zkusit něco neotřelého, na první pohled zajímavého a tak jsem prubnul plošinovku Stick It to The Man! Jaké pro mě bylo milé zjištění, když jsem zjistil, že se jedná o tak nápaditý kousek, že hrát ho byla čirá radost.

Stick It to The Man! na první pohled působí jako klasická plošinovka. Jen s tím rozdílem, že se zrodíte v zábavně barvitém prostředí graficky podobném jak ze světa Grim Fandango. Přitom i s podobně laděným humorem, který v sobě skrývá celou řadu popkulturních vsuvek a nejvíce Vám to ukáže v misi s názvem Přelet nad kukaččím hnízdem. Nápady a grafikou je tato hra určitě hrou, která stojí za to vyzkoušet. A stojí za to vyzkoušet i vzhledem k nápadu, který je jeho hlavní devizou...

Začínáte totiž jako Ray, námezdní dělník, který s partou staví nějakej dům a vlivem nepozornosti mu něčí kladivo spadne na hlavu. Nasrán odcházíte domů a cestou domů na Vás, pro změnu, spadne jakýsi mimozemský náklad. Uvede Vás do stavu bez vědomí a když se proberete, zjistíte, že Vám z hlavy trčí nějaká ruka. Kterou, ještě k tomu, nikdo ani nevidí, jen Vy. Navíc budete umět číst myšlenky lidí, a co více, budete je pomocí této ruky tahat z myslí lidí a předávat je do myslí jiných. To proto, abyste mohli prostoupit příběhem, Rayovými sny a nebo čirou psychadelií, u které neustále bádá zdali se jedná o sen nebo realitu. Ostatně ani hráč to nedokáže přesně určit. Nicméně právě to předávání myšlenek je to, co činí hru tak zábavnou. Navíc této plošinovce přidává k dobru i jistý nádech adventurna.

Stick It to the Man! je zábavným kouskem. Nečekal jsem to, ale nakonec jsem se do hraní této hry pokaždé vysloveně těšil. Tvůrcům se povedlo vytvořit nápaditou a originální plošinovku, že by byla hrozná škoda, kdybyste jí alespoň nevyzkoušeli.

Úvodní skladba hry.

Pro: Originalitou živa je hra a tato z originality vysloveně těží. Nápadité, naivní grafické zpracování. Zábavná mezi videa. Hra ani chvíli nenudí, což podporuje i kvalitní hudební doprovod a adventurní prvky.

Proti: Těžko říct, co hledat proti. Hra těží především z nápadu předávání myšlenek mezi postavami a o tom to vlastně celé je. Sice se jedná o kombinaci plošinovky a adventury, ale z plošinovky si opravdu vzala jen to nejnutnější.

+12

XCOM: Chimera Squad

  • PC 70
Herní výzva 2020 - 6. "Ještě jeden tah..." (Hardcore: Dohraj hru, která se celá odehrává na tahy.)

Koncept XCOMu, který osekává budování základny a počáteční průzkum ve prospěch okamžité akce a postavám dává předdefinované charaktery, zní na papíře velmi dobře, ale provedení nakonec zaostává za očekáváním.

Postavy připravené vývojáři nakonec přirostou hráči k srdci mnohem méně, než postavy, které si vytvoří sám a Chimera Squad také hodně schází ty těžké momenty, kdy se hráč rozhodoval, zda v náročné misi přijmout smrt člena týmu, nebo raději nahrát starší load a dát si to znovu.

Budovací prvky zase narušovaly stereotyp, který je v Chimera Squad přítomný v dosti nepříjemné míře. Na začátku mě hraní bavilo, ale když se už asi dvacátá mise stále velmi podobala té třetí nebo čtvrté, už jsem byl k hraní motivovaný hlavně snahou dostat se na konec.

Více barevná a komiksová stylizace mi nevadí, ale detailností a hlavně plynulostí a elegancí animací zůstal Chimera Squad docela výrazně pozadu za bezprostřední konkurencí v podobě Phoenix Pointu a Gears Tactics.

K dobru lze naopak hře přičíst velmi nízkou cenu, která sama o sobě naznačuje, že je Chimera Squad spíše výplň pro čekání na další plnohodný XCOM, než nějakým velkým a ambiciózním dílem.

Pro: stále tam jsou základy toho, co máme na XCOMu rádi

Proti: důraz na jednoduchost a akčnost je spíše na škodu

+12

Lara Croft GO

  • Android 75
Dohrej hru, aniž bys byl doma...to takhle v pátém psovi nezestárlo zrovna šťastně. Nezbývá než doufat, že komentář zestárne podobně jako kategorie výzvy, a za rok o nějaké doze nikdo nebude nic vědět.

Koment píšu, v duchu situace, nějakých 10km od domova, a hezky z mobilu. Upřímně ani nevím, jak hru začít popisovat. Je to strašně prostá mobilní klikačka, která rébusy políbené ničím nepřekvapí, ale řekl bych, že ani neznudí. Vizuálně je hra poměrně uhrančivá, hratelnostně zase dostatečně chytlavá na to, abych si tím s chutí krátil cesty vlaky.

Nedá se říct, že by to nějak extra potrápilo hemisféry, nicméně mě hra nikdy neznudila, což je na mobilní poměry taky úspěch. Nyní se vrátím k alkoholu, kterým tupím poslední dny své smysly, a nechť si za rok vskutku ani nepamatujeme, proč jsem koment psal tímto stylem.
+12

Just Shapes & Beats

  • PC 80
Na bullet-hell arkády moc nejsem, ale toto pro mě bylo velmi zábavné překvapení, ve kterém jsem pokračoval v online režimu i po dokončení story linky. Proč? Možná proto, že během hry nemusíte nic ničit nebo do ničeho střílet (až na jedinou výjimku na konci hry), takže jsem se mohl soustředit čistě na uhýbání a přežívání. Možná proto, že jsem fanoušek elektronické hudby a každý level představuje jinou senzační skladbu z tohoto žánru. Možná proto, že mám všeobecně rád hry/klipy/cokoliv, kde vizuál koresponduje s rytmem. Anebo možná všechno dohromady.

Mám jen dvě drobné výtky: přestože se většina "útoků" dá předvídat, je tu i pár takových, na které se nedá přijít jinak než metodou pokus/omyl. A pokud hrajete v multiplayeru, jsou efekty avatarů vašich spoluhráčů stejně výrazné jako ty vaše, takže to je občas na obrazovce drobínek nepřehledné.

Shrnutí:
Zábavná arkáda s výbornou hudbou, kde se většina skladeb stala součástí mého osobního playlistu. Pro nefanoušky elektronické hudby tato hra ale nebude.
Mezi mé nejoblíbenější tracky patří New Game, Barracuda a Close To Me.

3. bod herní výzvy 2020 (hardcore)
+12

The Hex

  • PC 75
Za Hexom sa skrýva obrovské množstvo práce a nápadov. Predstavte si tvorbu malej indie hry. Veľakrát sa jedná o kombináciu vlastných nápadov a vzdávanie holdu nejakej kultovej hre alebo sérii. No a teraz si to vynásobte 7x. Hra má totiž 6 postáv - hrdinov rôznych videoherných žánrov a subžánrov a okrem toho je vlastne ešte aj adventúrou. Každá postava má vlastný svet a vlastné herné mechanizmy a pravidlá, ktoré sú zakaždým odlišné. Či už sa jedná o klasickú plošinovku, jrpg/zeldu, ťahové rpg jednoznačne inšpirované starým dobrým falloutom, vesmírny shoot em up, bojovka alebo walking simulator s audio komentárom.

Čo je na hre krásne a smutné zároveň je to, že ona na jednej strane naozaj vzdáva holt klasikám týchto žánrov, no na druhej strane ich aj paroduje a poukazuje na stereotypy a klišé, ktorých sa tieto žánre nevedia zbaviť a dookola ich omielajú, miesto toho, aby boli ochotné urobiť aj nejakú invenciu.

Ďalšia vec, ktorá je na hre zároveň krásna a smutná, je fakt, že napriek tomu, že sa opiera o klasiky spomínaných žánrov, skoro do každého z nich prináša tak zaujímavé a zábavné herné nápady a prvky, že najradšej by som si s nimi zahral nejakú seriózne myslenú plnohodnotnú hru a nielen čiastočný gameplay v sarkastickej hre búrajúcej štvrtú stenu. Obzvlášť epizóda postapokalyptického ťahového rpg a využívanie cheatov/trainerov ako herných mechaník pôsobí extrémne zábavne a bizarne zároveň. No a tie originálne boss fighty!

Čo mi však na hre trochu vadilo, bolo, že hlavný príbeh bol naschvál prekombinovaný, aby pôsobil zaujímavejšie než naozaj bol a tak trochu "klamal telom", ale hlavným problémom bol pre mňa záver hry. Nie po príbehovej alebo logickej stránke. Ale po stránke u ktorej som nečakal, že ju budem niekedy pri nejakej hre riešiť. Našťastie som nikdy nemal epilepsiu. Takisto ani motion sickness či problém s pozorovaním pod určitým uhlom alebo určitých farieb. No autor záver rozhodne prepískol neskutočným epileptickým preblikávaním obrazu a farieb v takej kadencii a nepríjemnom štýle, že mi prišlo fyzicky neskutočne zle a mal som pocit, že začnem vracať. A to sa mi pri hre nikdy nestalo. Normálne som musel odvrátiť zrak, nadýchnuť sa a pozerať len trochu alebo len bokom, pretože pre oči a hlavu to bolo naozaj neznesiteľné. A podľa recenzii na steame vôbec nie som jediný, kto mal tento problém. Neviem, či to bol autorský zámer alebo to autor len prepískol, ale bolo to naozaj veľmi nepríjemné a hlavne neočakávané.

Pro: veľmi originálne stvárnenie rôznych herných žánrov a mechanizmov, humor

Proti: prekombinovanosť príbehu, epileptický, vizuálne neznesiteľný záver

+12

A Purr Tale

  • PC 75
Každý rok si trochu ulehčuji Herní výzvu nějakou krátkou indie hrou která nezabere moc času ale není to zároveň žádná "bejkárna". Při hledání hry od vývojáře z Jižní Ameriky mě tak naštěstí hned u A jako Argentina padl do oka Purr Tale jelikož už podle názvu sliboval nějakou tu legraci s mým nejoblíbenějším zvířetem. A zklamaný jsem v tomto ohledu nebyl protože prohlédnout si svět z kočičího pohledu se opravdu jen tak nepodaří. Graficky navíc vše vypadá velice dobře a tak byl pocit z hraní ještě lepší. Nelíbil se mi jen příběh. Nechápejte to špatně, styl "vyprávění" je originální a zápletka, jestli se to tak dá nazvat, má mnohem hlubší smysl něž by se u videohry čekalo ale je děsně smutný. A do toho ta hudba... Asi se z depky po dohrání budu muset dostat pomazlením se s nějakou skutečnou Felis silvestris f. catus. Ještě že jich rodiče mají doma pět ;)
+12

Sundered

  • PC 65
Sundered - hra, jejíž zábavnost by se v rámci geometrických funkcí dala na čtverečkovaném papíře označit naprosto precizní sinusoidou. Od prvotního mega nadšení, k absolutnímu hernímu zoufalství. Proč?

Především proto, že hra hned na začátku nadhodila hodně slušnou laťku. Postavička bojovnice Eshe prodírající se vichřicí, rozjezd příběhu, který byl vlastně spíš navíc a pěkná kreslená grafika (kombinace sci-fi, fantasy a čehosi z Lovecrafta), která především ze začátku vysloveně baví. Jedná se totiž o klasickou hopsačku. Z těch klasických nejklasičtější. V prvních hodinách ale jednoznačně vyhrává, protože nabízí objevování světa, postupné vylepšování, získávání nových funkcí, boje s malými, ale i velkými bossy. Vrcholem všeho pak momenty, kdy potkáte opravdu nechutného borce, který je obří a tak se kamera vzdálí, vy se několikanásobně zmenšíte a bojujete. Na výsledné ovládání to vliv nemá a navíc to působí až epickým dojmem. První hodiny hry tak jednoznačně vládly a já se od hry nedokázal odtrhnout. Pak ale přišel ten pomyslný náraz a pád do herní temnoty.

Dostával jsem se totiž do zbylých dvou světů a najednou jsem začal narážet na to, kam jít, co dělat, jak se kam dostat. Některé momenty byly až těžkého zásekového charakteru. Navíc při každé Vaší smrti jste se zrodili na tamním hřbitově a kromě ikonických míst se cestičky měnily a tak jste pořád objevovali něco nového. Už to ale nebylo o objevování. Množství protivníků se totiž neúnosně stupňovalo a já už se přistihl při tom, že mapou jenom nudně a otráveně probíhám a za mnou se žene asi dalších tisíc (ne-li bilion) protivníků, které když začnete kosit, tak se budou kupit další a další..až do zemdlení. Skoro bych řekl, že to nedává smysl. I ty náhodně vytvářené mapy začnou docela otravovat. Celé to původní nadšení z objevování a bojů se jednoznačně přejí a jediné, co k radosti zbyde je setkání s bossy, kteří hratelnost místy alespoň trochu oživí. Navíc, ač jsem tvrdil, že kreslená grafika prvotně působí pěkným dojmem, tak u třetího světa je nepřehledná až běda. Jak kdyby někdo něco načal, měl super nápad, ale aby nabral na herní době, tak přidal nesmyslné funkce a celou hru tím vlastně sejmul.

Sundred je na plošinovku pořád víceméně solidní kousek. To prvotní nadšení bylo opravdu k nezaplacení. Pokud ale po pár hodinách překonáte otrávenost z uměle natahované herní doby, tak jakýkoliv zničený boss bude vykoupený radostí a nadšením. A i s tím se pořád dá více než pracovat. Sundered tedy na úkor negativům za zkoušku určitě stojí. Jen se obrňte trpělivostí. Bude se hodit.

Pro: Zábavné objevování jednotlivých místností, postupné (doslovné) získávání dalších funkcí postavy, zajímavý XP strom na vylepšování postavy, pěkné grafické zpracování.

Proti: Po pár hodinách hraní neskutečně otravné nekonečné respawnování nepřátel, nepřehlednost některých světů, pobíhání po světech začne dost otravovat, až to zvrátí celkový dojem o hře.

+12