Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Nevím, jak na ostatní, ale na mě středověké prostředí vždycky hodně fungovalo. A je úplně jedno kde se odehrává. Prostě ta temnota, špína a všudepřítomná smrt, to je něco, co stojí za zájem. A to i vzhledem k dnešní době, kdy se máme jak prasata v žitě a mnohdy nevíme, co se sebou.

Hlavní postavy této francouzské delikatesy s názvem A Plague Tale: Innocence by nám to s radostí okamžitě vysvětlili. Je totiž úplně jedno, že jsou dětmi nějakého francouzského rytíře, když jim v krvi koluje prokletí, které si konečně začíná vybírat svoji daň. Prokletí, inkvizice a všudy přítomný mor, které mají ve všech ohledech něco společného s hlavním příběhem. Ten je navíc středobodem celé této akční adventury. Tím nejdůležitějším a nejzásadnějším, co tato hra může nabídnout. Jedná se totiž o opravdu promakaný nápad, který jak kdyby vypadl z pera Kena Folletta. Pravda, sice trošičku jednoduší na pochopení, ale o to chytlavější a zábavnější na seznámení s tímto světem.

Hra totiž začíná v prologu, kdy se zhostíte role Amicie, dcery slovutného rytíře, který si konečně na svoji dceru udělal čas, aby ji naučil pár bojových tríčků s prakem. Jenže ve stejnou chvíli na rodové sídlo zaútočí inkvizice a vy jste se svým bratrem Hugem, který je nemocný neznámou nemocí, vrženi do centra dění, kdy Vašim jediným cílem je utéct a prokličkovat nejenom vojáky, ale i všudypřítomnými krysami, které rozsévají mor - tedy smrt. V tu ránu nezačíná jen cesta za přežitím, ale i za poznáním prokletí, které nad šlechtický rod postavilo svá mračna temnoty a zmaru. Počítejte tedy s tím, že ač se jedná o příběhovou akční adventuru, hra je hodně založena na stealth prvcích, kde v sedmnácti kapitolách je Vašim nejhlavnějším úkolem procházet prostředím nepoznán, a když už poznán, tak s prakem v ruce, který v rukách Amicie dokáže neuvěřitelné divy.

Sympatické na hře je nejenom grafické zpracování, které je úchvatné, ale i celý bojový systém. V průběhu hry postupně objevujete nové akční pokroky. Začínáte tím, že umíte házet kamení. To Vás ostatně naučí otec už v prologu. Postupem času se ale přiučíte i ždibec alchymie, naučíte se sbírat různé předměty a z nich pak vyrábět různé vyfikundace, které nejenom, že přivolají krysy na konkrétní místo, ale třeba i docela vhodně uspí nepřítele. No a takových vychytávek je ve hře celá řada a jak hrou procházíte, stále se učíte dalším a dalším, tudíž nikdy nedojde ke stereotypu a neustále budete mít pocit, že je stále se co učit. Což je vlastně pravda i v realitě.

Přes to všechno je ale hra pořád silná hlavně v příběhu, atmosféře středověku, krásně nasnímaném prostředí, ale i v postavách, ke kterým si ihned vytvoříte úzký vztah, který Vás bude těšit, ale zároveň i trápit. Osobně jsem pak neváhal a okamžitě si hru nastavil na francouzský dabing, takže jsem si na autenticitě krásně dopřál a bylo to opravdu pěkné zpestření. A Plague Tale: Innocence je opravdu vydařený kousek. V žánru akčních adventur neotřelý, ale nápaditý natolik, že až budu mít příležitost zahrát si pokračování s názvem Requiem, určitě váhat nebudu a moc rád se do něj pustím.

Pro: Exkluzivní středověká atmosféra, perfektně nasnímané prostředí, neustálý vývoj postavy, která se stále učí novým trikům s prakem, krásná grafika, fungující příběh, který vyvolá emoce nejenom v jednotlivých kapitolách, ale i napříč postavami.

Proti: Těžce se hledají negativa tam, kde Vás hraní hry celých 13-15 hodin vysloveně těší. Mohlo by to být ale v omezeném množství pohybu hlavní postavy a nebo v linearitě, která jasně určuje, kudy se mají kroky hlavní postavy ubírat. Na tom je ale hra založena.

+21
  • PC 85
Komentář ke hře Plague Tale: Innocence píšu ve chvíli, kdy jí mám už několik měsíců dohranou, a právě se prokousávám druhým dílem. Už z toho je poměrně dobře patrné, že na mě tahle série udělala velký dojem. Jak je to možné, když má ta hra hned několik negativních vlastností, které ani já nechci nijak popírat (do nebe volající je především imbecilita AI)?

Často se v recenzích a komentářích objevuje, že tím hlavním lákadlem je příběh. Čím víc o tom přemýšlím, tím víc si myslím, že to není úplně přesné. Ano, jedná se o příběhovou hru a ano, příběh má co nabídnout. Podle mého by ale bylo přesnější říct, že tím, co mě oslovilo nejvíc, byly postavy. Příběh jim vytváří pozadí a kontext, ve kterém rozehrávají své vztahy. Ale byly a jsou to především sympatie, které jsem si k hlavním postavám vytvořil, které z téhle hry dělají pro mě tak výjimečné dílo.

Už hodně dlouho se mi nestalo, abych k nějaké filmové/videoherní postavě tak přilnul jako k Amicii a Hugovi. Já je prostě chtěl provést tím hnusným a špinavým středověkem a ujistit se, že se jim nic nestane a všechno dobře dopadne. Tvůrci to se mnou zkrátka dobře skouleli a je mi fuk, že k tomu občas (zne)užili nějaké to klišé či emoce „na první dobrou“. To ostatní pak už pro mě hraje spíš druhořadou roli.

Nemá cenu se rozepisovat o dalších charakteristikách hry, stejně je všichni dobře znají a kolem se tu navíc nachází řada komentářů, které je představují mnohem lépe, než jak bych to udělal já. Přesto jsem ale cítil, že téhle hře tohle „vylití srdíčka“ dlužím. Koneckonců, málem jsem kvůli ní nechal čekat objednaný noční taxík na poznaňské letiště. Ale já to prostě už musel dohrát…

Pro: Postavy, dokonalá atmosféra, scénář, grafika, středověké prostředí, linearita (pokud jí máte rádi)

Proti: AI, linearita (pokud jí nemáte rádi)

+21
  • PC 90
Hru jsem dohrál v rámci herní výzvy 2021

Kde začít abych nezněl jako Amiciin fanatický fanoušek? No uvidíme.

A Plague Tale Innocence je v základu velmi jednoduchá hra, ale ve finále nám je schopná dát něco zcela nečekaného a nového.
Ve hře většinu času hrajete za dívku jménem Amicia která pochází s rodu De Rune. 
Společně se svým otcem a sem tam i s matkou a svým mladším bratrem si žijí své relativně normální životy. Nebo ne?

Prvně se pustím do příběhu, protože právě ten je nejsilnější stránkou této hry a za mě osobně je jedním z nejlepších za poslední roky. Ve hře hrajete po většinu času za již zmíněnou Amicii. Z počátku vypadá jako trochu ublížená holčička, které se nevěnuje matka a která žárlí na svého mladšího bratra, ale již po půl hodině hry zjistíte, že je v ní daleko víc než kdo čeká. Ve chvíli kdy se zboří celý její svět a ona je nucena se postarat o svého nemocného bratříčka, tak se této role ujme se značným respektem. Nechápejte mě špatně. Ano je to jeho sestra a je to přeci normální, ale realita je taková, že svého bratra v podstatě vůbec nezná. Právě to poznávání mezi Hugem a Amicii a jejich čím dál tím větší budování společného pouta dává příběhu tu pravou dávku emocí.
To samé poznávání skutečné povahy Hugovi nemoci a jeho snaha o vyléčení. Nebo následné zjištění o co skutečně ve hře jde. To vše dává hře neskutečné emoce, napínavost a zkrátka v mém případě chuť odehrát hru na jeden zátah, protože chci vědět co se sakra příště stane. Hra vám nedá příliš mnoho prostoru jak se pohybovat nebo rozhodovat, ale to mi osobně v tomto případě vůbec nevadilo. Příběh je totiž tak skvělý, že i když jdete po jeho přesně napsaných řádcích bez téměř žádné odbočky hltal jsem žadnou jeho část. Už od dob základní školy mám opravdu velmi rád příběh o krysaři a přesně tento příběh jsem si ve hře mohl projít a poznat na vlastní kůži. Ano není to jeho přesná kopie, ale nikdo mi nemůže vymluvit, že tam není dost velká inspirace.

Dalším velkým plusem je grafika. Hra je opravdu nádherná. Nemluvím jen o postavách, ale o prostředí takovém. Místama je hra značně pochmurná, ale to jí dává jen další body do krásy, protože k příběhu to opravdu sedí. Narovinu pokud jste člověk co se rozbrečí během zabití videoherního králíka, tak tuto hru ani nehrajte. Zde toho umírá daleko víc a daleko brutálněji.

Menší vadou na kráse hry je obtížnost. Jelikož je hra jasně nalajnovaná a nepustí vás pomalu ani na 2 metry mimo, tak její odehrání je velmi snadné. Z toho důvodu pokud by někdo čekal nějakou výzvu, tak skutečně pohoří. Osobně mi to až tak nevadilo právě z důvodu brilantního příběhu, ale dokážu si představit, že někomu to vadit může. Společně s obtížností je velké mínus umělá inteligence nebo spíš umělá tupost? NPC jsou opravdu hlupáci. Kolikrát vás nevidí na 2 metry a nemají problém jít na místo kam si hodíte kámen a nechat vás projít přímo kolem. Naopak kolikrát vás pronásledují vy zajdete za roh a uh je tu někdo? Takovým neutrálním bodem je crafting. Ano ve hře sbíráte jisté suroviny a předměty a z těch můžete následně craftit vylepšení, munici apod.
Tento systém je však velmi primitivní. Sice se v průběhu bez některých typů munice neobejdete, ale nikdy jsem nezažil nějaký větší nedostatek nebo dokonce problém "Ouč nemám tohle nemůžu jít dál. Co teď?".

Sečteno a podtrženo. A Plague Tale Innocence je pro mě osobně výborná hra. Ano není to žádná výzva, ale brilantní příběh a grafické provedení mi to na tisícero vynahradí.

Pro: neskutečný příběh, grafika, emoce mezi sourozenci, příběh krysaře

Proti: obtížnost - hra je poměrně dost snadná, brutální tupost NPC

+20
  • PS5 90
Nežil jsem poslední roky pod kamenem a tak rozhodně nemůžu říct, že bych byl z kvality A Plague Tale překvapen, i tak byla má očekávání překonána. Jedná se o špičkový a intenzivní zážitek pro jednoho hráče, kterému k dokonalosti chybí snad jen trochu propracovanější hratelnost.

Innocence na první dobrou zaujme zasazením a na plné čáře boduje emocionálním příběhem. Z vyprávění a většiny postav jsem byl vlastně nadšený tak moc, že bych z fleku hru zařadil řekněme mezi top pětku nejlepších story, co jsem doposud ve videohrách "prožil". A to za moji již bohatou "kariéru" není vůbec málo.

Ústřední dvojice skvěle funguje a skutečně si s nimi vytvoříte vztah (což se mi u her bohužel příliš nestává). Autory musím pochválit zejména za zpracování malého Huga, který se sice chvílemi chová dětinsky (duh, je to dítě), čímž ale nepůsobí otravně. Bambula chce prostě za mamkou, to je přirozený, že jo... Jeho i sestru Amiciu si hravě oblíbíte a jejich vyvíjející se vztah je radost sledovat. Velmi dobře jsou napsané i ostatní postavy včetně záporáků a scénář si zaslouží pochválit zvlášť. Vše dobře funguje i v anglickém dabingu a příběh o rozvíjející se morové nákaze, urputné inkvizici a odhodlaných sourozencích dokáže upoutat po celou cca patnáctihodinovou herní dobu (když se budete trochu loudat a kochat).

Pocit ze hry dokresluje i velmi pohledná grafika a pečlivě navržené lokace. Třeba na bitevní pole pokryté těly vojáků obou nepřátelských táborů má prvotřídní pochmurnou atmosféru a zbytek hry rozhodně nezaostává. Ony navštívené lokace vlastně na papíře nepůsobí až tak lákavě, reálně jsou však skvělé. Kompaktní zážitek výborně doplňuje i instrumentální soundtrack. U hudebního podkresu mi vždy přijde, že si ho hráč příliš nevšímá, pokud není vyloženě špatný, nebo naopak prvotřídní. A Plague Tale splňuje druhou kategorii.

Série A Plague Tale je suverénně nejambiciosnějším projektem studia Asobo, které dříve tvořilo hlavně hry pro děti, nebo "přicmrndávalo" jiným. Určitá absence zkušeností se na Innocence možná maličko promítá a hratelnost není tak vytříbená jako zbytek hry. Amicia má k dispozici pouze prak (byť s různými typy munice) a samotná hratelnost je vlastně kombinací stealthu s již celkem standardními prvky, několika logických hádanek a jednoduchého soubojového systému, zaměřeného na precizní headshoty (s těmi však hra citelně pomáhá silným aim assistem). Hra obsahuje sice i jednoduchý crafting, který však působí trochu jako znouzecnost aby bylo co sbírat po jednotlivých úrovních. V konečném součtu mi přišla hra po stránce hratelnosti možná trochu plochá, díky změně prostředí, principu postupu a skvělému příběhu si toho však příliš všímat nebudete.

A Plague Tale: Innocence je tak primárně o silném příběhu v precizním podání a skvělých charakterech. Hra není příliš dlouhá, což však osobně nepovažuji za zápor. Zážitek je díky tomu intenzivní po celou dobu. Osobně jsem rád, že si série všimla kritika i hráčská komunita, vývojáři si to za svoji poctivou práci rozhodně zaslouží.

Hodnocení na DH v době dohrání: 82 %; 251. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Výborný příběh i scénář; Hugo; zajímavé zasazení; krysy v roli hlavního "nepřítele"; výborné audiovizuální zpracování; přiměřená délka

Proti: Po stránce hratelnosti má hra rozhodně rezervy; menší problémy s ovládáním; nepřátelé moc rozumu nepobrali

+20
  • PC 50
Asi tady jsem koukám v opozici, ale tahle hra mne naprosto nechytla. Když to vezmu popořádku, tak grafika hry je hezká, až na zobrazení hejn krys (ale chápu, že není možné detailně vykreslit takové množství objektů), zvuky a hudba jsou dobré (mnoho času mi hudba připomínala Zaklínače 3), ale gameplay, tak ten mne naprosto nechytl. Asi jsem už rozmlsaný hrami, co mají buď excelentní příběh, nebo mají zábavné herní mechaniky či obojí. Tahle hra nemá ani jedno z toho. Příběh je děravý jak řešeto (proč se krysy objevily, proč zmizely, proč chce toho kluka posednout, proč nechce posednout ostatní z rodiny, a hlavně, když s celý začátek hry snaží zabránit postupu prokletí, proč se najednou radují z toho, že přešel do další fáze?) a tuny dalšího nezodpovězeného. Gameplay má sice zajímavé mechaniky, jenže to, jak hráč postupuje je pořád na úplné stejný způsob, a i s novými variantami útoku je to furt to samé dokola. Celá hra je neskutečně lineární, což sice nemusí vadit u her se silným příběhem, ale to není tento případ. Logické hádanky jsou na úrovni mateřské školky. Co se mi nakonec asi nejvíc líbilo, byla spolupráce s NPC postavami. U vylepšení vybavení postavy jsem neviděl zásadní rozdíl při hře, a sbírané předměty neznamenají nic, než jen krátký nezajímavý popisek, do hry nepřináší žádnou další hodnotu. Prostě u této hry jsem se těšil, až bude konec, jen abych si mohl teda už říct, mám dohráno. A celková krátkost této hry byla pro mne v tomto případě pozitivum. Kdyby byl aspoň řádně podaný celý příběh o prokletí, tak by mne hra asi bavila. Ale nemůžu si pomoct, podle mého jak příběh, tak samotné hraní skončily někde v polovině vývoje.

Pro: Hezká grafika, dobré ozvučení, spolupráce s NPC

Proti: Děravý příběh, nezáživné herní mechaniky, lineárnost

+19 +21 −2
  • PC 85
Vždy mi přišlo, že Francouzi mají vytříbený cit pro umění a umí ho citlivě aplikovat kamkoliv. Netušil jsem, o jakou hru se jedná a nečekal jsem vůbec nic a byl jsem mile překvapen, tato akční adventůra mě vtáhla a já ji nemohl pustit z hlavy v mezičase hraní, dokonce se mi její krysy vkradli i do snů.

Co se týče vizuálu, hra je krásná, tedy alespoň v těch nezpustošených lokacích, umělecké nasvícení scén a kreativní design okolí je vtahující, což je pro příběh jedině dobře. Odpudivé scény mě příliš neznechutily, a strach jsem moc neměl, ale to je spíše tím, že jsem už dost otrkaný. Vystavění dítěte, kterého musíme chránit vůči takovému utrpení, smrti a brutalitě? Za mě docela odvážné a funguje to, opravdu jsem byl vtažen do role ochranářské Amicie jak bylo zamýšleno, ačkoliv je příběh trochu povrchní a obsahuje klasické tropy stejně jako level design, kde jsou všude navigační značky v podobě natřeného vápna, abychom náhodou nemuseli hledat cestu dál. Tento aspekt level designu a jeho nadužívání se mi začíná protivit, některým hráčům totiž nepomůže ani to, když by tam byly šipky, kudy dál.

Obtížnost je neexistující, měl jsem spíše pocit, že se dívám na román. Alespoň se hráč může soustředit na příběh, neboť žádná výzva se nedostaví, vše je pečlivě nalajnováno tak, že se hráč skoro nikde nezasekl, načasování má velké, odpouštěcí rezervy. Nepřátele jsou tupci a vždy dány tak, aby je šlo obejít nebo zlikvidovat, krysy jsou zase vždy spíše jako ohraničení cesty kupředu. Ani přemýšlet příliš není třeba, logická obtížnost úrovní je mnohem horší než u prvního Portálu, stačí se jen dívat, kde je třeba prakem ustřelit řetěz, zámek a podobně, vůbec se nad tím nemusí přemýšlet a to je škoda. Dokážu si představit, že by s těmi assety, co měli autoři k dispozici, šlo udělat pár logických zápletek, u kterých by se hráč trochu zdržel a poškrábal na hlavě, narativ měl přednost.

Měl jsem za to, že hra je historického ražení, ale není, bere si dost kreativních svobod. Načež mi přišlo úsměvné, že popisek helmy tvrdil, že v plném brnění se dalo normálně běhat, přesto všichni těžkooděnci ve hře jsou šouralové. Předměty a jejich objevování ale byla zábava, jejich popisky byly zajímavé. Přišla mi bizarní nelogičnost narativu, přesto, že se Anicia opakovaně vydává do temnoty noci, nikdy si nevezme na cestu pochodeň a spoléhá se na prostředí, které ji poskytne světlo proti havěti. U krysích tornád (ratnáda, haha) jsem se zasmál, to asi nebylo zamýšleno jako comedic relief.

Ještě bych dodal, že je dobře, že hra nevyzrazuje všechen lore třeba o krysách. Jiné hry mají tendenci vše vykecat a nenechat si místo pro tajemno, ale autoři mohli alespoň vysvětlit, kam ty krysy najednou zmizeli po finále.

Pro: Ratnado, vizuál, hudba, příběh, dabing, relikty řimské civilizace, postavy, interaktivita.

Proti: Nelogičnosti, komicky obrovské hromady mrtvol (prasat, jak v číně), vodění za ručičku (hráče, ne Huga), nízká obtížnost.

+19
  • PC 80
Herní výzva 2020 - 1. "Parťák" (Dohraj hru, ve které máš k dispozici pomocníka, ať už je ovládaný tebou nebo počítačem.)

U Plague Tale lze skutečně najít mnoho nápadných podobností s Last of Us, ať už jde o základy hratelnosti, námět, nebo důraz na "cinematický prožitek". Hra přesto obsahuje i dost odlišností a vlastních nápadů, aby ji nebylo možné označit jen za nějakou kosmeticky upravenou nápodobu (např. různé způsoby využívání krys - které mohou být jak děsivou hrozbou, tak pomocníkem).

Jako někomu, kdo není velkým milovníkem stealth her mi spíše vyhovoval zdejší zjednodušený stealth systém, kdy ani nejde o nějaké velké strategické plánování (protože AI není moc chytrá), jako spíš o správné užití různých schopností ve vhodnou chvíli.

A Plague Tale také vyniká unikátní atmosférou, k níž jí výrazně pomáhá špičkové audiovizuální zpracování. Jediné, co pohroužení do světa hry poněkud narušuje, jsou nepřítomně hledící, nehybné obličeje postav v momentech mimo cutscény.

Pro: atmosféra, audiovizuální zpracování, krysy a jejich využití

Proti: nehybné obličeje mimo cutscény

+18
  • PC 80
A Plague Tale: Innocence, noční můra musofobiků, je zde, v databázi her, natolik komentovaným titulem, že nemá smysl se o něm, jeho příběhu a mechanikách rozsáhle rozepisovat. Komentář píši pouze z důvodu splnění Herní výzvy 2022. Až na srovnání s The Last of Us, které jsem nehrál, takže srovnávat nemůžu, se v podstatě ztotožňuji s komentářem Fritola z roku 2019, včetně poznámky ke zbytečně přehnanému zakončení. Jen lituji, že jsem si ho nepřečetl trochu dříve, protože zapnout francouzský dabing mě vskutku nenapadlo.

Dodal bych, že pro mě, jako otce malého syna, byly některé scény rozhodně emocionálně výraznější, než by byly před jeho narozením. K hratelnosti bych podotknul, že pokud jdete po achievementech a snažíte se tedy prošmejdit každý kout mimo hlavní cestu, občas kazí dojem princip neviditelné zdi či padlého stromu. Amicia (hlavní hratelná postava) dokáže překonat řadu překážek poměrně snadno a pak se dostane k překážce jednodušší, kterou prostě nepřeleze, protože odděluje koridor, do kterého se musí dostat jinak, protože je to tak předepsáno. Obdobně by bylo poměrně snadné si pochodeň odloženou proto, že musí pomoci dvěma klukům vylézt na překážku a pak se tam vytáhnout sama, znovu ze stojanu vzít a pokračovat s ní, když je to něco, bez čeho mohou všichni zemřít, ale prostě to nejde. Ale to jsou, v poměru k celku, naprosto minoritní případy a mé hnidopišství. Pokud bych měl srovnat s řadou jiných, přísně lineárních her, je tato v přirozenosti koridorů rozhodně v té lepší společnosti.

Co závěrem. Od hry jsem moc nečekal, ale byl jsem příjemně překvapen. Kvituji, že se dali vývojáři cestou lineární hratelnosti. Pro zpracování tématu zaměřeného na vyprávění příběhu a událostí z pohledu postav, vztah mezi hlavními postavami a jejich vnímání moru, války a smrti, asi nemohli volit lépe. K realitě to má samozřejmě velmi daleko, ale od toho hry nejsou.

(Ke hře jsem se dostal v rámci Herní výzvy 2022.)
+16
  • PC 85
A Plague Tele: Innocence jsem měla již nějakou dobu na seznamu her, které bych si ráda zahrála, a nyní, když se mi hodí do Herní výzvy 2022 č. 8 – Rodina nadevše, na ni konečně došlo. Zaujala mě především atmosférou a samozřejmě krysami. Hra je děsivá a depresivní od prvních minut. Jste hozeni do barevného světa plného klidu, ale vydrží to jen velmi krátce. Hned první velkou emocionální ránu dostanete, když zemře Amiciin milovaný pejsek. I když s ním nestrávíte moc času a nemáte možnost si ho zamilovat, z reakce Amicie je jasné, že ona ho opravdu měla ráda. Bohužel ho brzy následuje většina její rodiny a přátel.

Zajímavé a zábavné je využívání ohně a strachu krys, který z něj mají. Protože jste závislí na bezpečném prostoru okolo ohně, musíte se občas zamyslet nad svými následujícími kroky, abyste se dostali úspěšně dál. Mozek si u toho ale nezavaříte. Mě se nestávalo, že bych nedokázala přijít na to, jak si zabezpečit cestu vpřed. Občas se však stalo, že jsem špatně odhadla bezpečný kruh kolem ohně a krysy se na mě vrhly. Ve hře se střídají akční a stealthové pasáže. A najde se tu i nějaký ten boss fight.

Hra je lineární, a abyste měli aspoň nějaký důvod se trochu rozhlížet po světě a zajít do té jedné slepé uličky, která zde je, je zde crafting. Tradičně, jak to ve většině podobných her bývá, sbíráte omezené zdroje a vytváříte si užitečné pomůcky. Občas, když se takhle cesty rozvětví, není možné poznat, kterou cestou se pokračuje v příběhu, a kde jsou jen schované díly. Lehce se tak může stát, že se vydáte omylem cestou příběhu, což poznáte po naskočení cutscény. To většinou znamená, že zpět už se nedostanete. Tohle je u her dost časté a možná by se nad tím vývojáři mohli zamyslet a nějakým elegantním způsobem hráči naznačit, že je lepší nejdříve se podívat jinam, než bude pokračovat tím směrem, kterým se vydal. Věcí je všude dostatek a je to logické, protože často je potřebujete k cestě dál a není jiná možnost, než například zapálit pochodeň. Pokud byste jí neměli a v okolí by ani nebyly předměty k výrobě zapalovadla, jste v prčicích a dál se prostě nedostanete. To samozřejmě vývojáři nechtějí.

Ze začátku jsem si myslela, že se bude jednat hodně o realistickou hru bez fantasy prvků. Přítomnost krys, i když je jejich množství opravu obrovské, může být s přivřením obou očí vysvětlena válkou a tím, že se přemnožily na mrtvolách, které zůstaly po bitvách na bojištích. Tím by se vysvětloval i mor, který přenáší. Následně vše ale vezme rychlý obrat, když krysy začnou vyvádět věci jako vytváření krysích výrů a úmyslné zhasínání ohňů. Tak už mi bylo jasné, že přeci jen nějaké ty fantasy prvky ve hře jsou. Na tom samozřejmě není nic špatného, ale příběh, kde by se opravdu jednalo jen o přemnožení krys by mohl být také zajímavý. Pak by ale nešel udělat happy end. I když vlastně nevím, jestli k němu došlo, protože jsem konec úplně nepochopila. Hugo všechny krysy zahnal? Na konci padne něco v tom smyslu, že ještě se někde vyskytují. A objevili se krysy kvůli němu a tomu, co má v krvi? Řada otázek zůstala nezodpovězená, možná budou zodpovězeny v druhém díle.

Hra je hodně založená na příběhu a je tu velké množství citově vypjatých momentů. Nejvíce mě zasáhla smrt Rodricka. Nejhorší na tom bylo, že hra ve mně vyvolala pocit, že je možné ho zachránit, tak jsem se o to pokoušela znovu a znovu. Sama jsem většinou zemřela při snaze zabít útočníky se šípy. Měla jsem pocit, že kdybych se jen o trošku víc snažila, dokázala bych to. Nakonec jsem to vzdala a vygooglila informaci, že ho opravdu není možné zachránit, protože se jedná o součást děje a přestala se snažit ho chránit, pak pokračovala v příběhu.

Nebezpeční, jak už to tak bývá, nepředstavují pouze krysy, ale také lidé. I když to nebezpečí není až tak velké vzhledem k jejich inteligenci. I když všichni zbojníci mají proti Amice výhodu a dokážou jí zabít jednou ranou, stejně není problém zlikvidovat i větší skupinu nepřátel. Na druhou stranu počítačem ovládaný parťák, popř. parťáci fungují dobře. Často dochází k tomu, že se postavy přímo drží a funguje tak jako taková jedna prodloužená osoba.

Protože jsem rozmazlená z her jako je Dishonored, ze začátku jsem se snažila nepřátele nezabíjet. Bála jsem se možnosti horšího konce. Když jsem na internetu zjistila, že počet zabitých nepřátel nemá na příběh vliv, raději jsem si hru ulehčila a zabila každého nepřítele a vyčistila od nich všechny prostory.

Ve hře jsou dobré nápovědy. Když se člověk zasekne, Amicia si to říká pro sebe jako mohla bych udělat tohle. Mluví nahlas. Možná ale přicházejí až moc brzy. Nechala bych hráče o chvilku déle potrápit mozkové závity, než se mu prozradí, co dál.

Tohle je přesně ta hra, které v poslední době preferuji. Lineární, tedy žádný nekonečný otevřený svět, intenzivní příběh, zábavná hratelnost a ideálně dlouhá herní doba.

Pro: atmosféra, příběh

Proti: lidští nepřátelé

+14
  • PC 50
Když na lidi padne mor, krysy mají pré. Naštěstí jsou potvory tak přežraný, že nevyskočí ani na stolek půl metrů nad zemí.

Po několika hodinách s touhle vizuálně podmanivou kulišárnou jsem se snažil marně přijít na to, čím chce vlastně být. Rodinné drama? Hororový monster béčko? Supernatural fantasy? Walking simulator? Akční adventura? Ne, Já na to fakt nepřišel.
Z počátku to mělo svoje osobité kouzlo. Procházet se a kochat se technicky precizně vykresleným prostředím středověké Francie, a poslouchat dobře plynoucí dialogy z ústních otvorů schopných herců nebylo vůbec zlý. Ke konci jsem se však jen škodolibě usmíval nad tím, jak neuvědoměle tupoučký a přehnaně melodramatický to je.

Bavilo mě, jak ti dlouhoocasí chlupáči nemají vůbec problém se prožrat plátovým brněním jako kostkou sýra, jak stráže neslyší padnout několika tunovou klec a následný agonický nářek svého kolegy, jenž je zaživa požírán rattus rattus 5 metrů od nich, ale šutráček mrsknutý na příhodně postavenou bednu s brněním slyší na kilometr daleko. AI je strandovně tupá. Chápu, že se jedná o středovek, kde běžný chasník měl tolik zůbů co mozkových buněk, ale i tak je to nedobré, ba přímo tragické. Házení prakem je z počátku celkem zábava, ale hodně rychle se omrzí díky auto-aimu, který nejde vypnout, a prakticky z celého házení dělá jedno nudný velký QTE. Ono to celé vůbec čpí konzolema na sto honů - UI, menu, jednoduchost "hádanek" - ala posun bednu, hod kámen tu a tam, tady hni páčkou. Samozřejmě tu musí být krafting systém a pasáže kdy vás hra nutí jen chodit a nic jiného nedělat. A tak je playstejšn design dokonán. Hehe. The last of Us ve středověku, hihi.

Podle mě se plague tale pokusil udělat moc věcí naráz a ve výsledku nedotáhl nic. Postavy jsou fajn, sourozenecká chemie funguje na výbornou, atmosféru to čas od času má taky, mjůzik má štávu, ale zbytek je nedomrlý konzoloidní pandering bulšit, který kazí potenciálně výbornou příběhovou adventurku, a ve výsledku z toho dělá generický nekoncentrovaný mišung.

Pro: Hlavní protagonisté, dabing, první třetina hry, vynikajicí vizuál, hudba.

Proti: Poslední třetina hry, umělá demence, triviální stealth a akční pasáže, neuvěřitelně konzoloidní.

+13 +15 −2
  • PC 60
Vzhledem k historické stylizaci jsem od A Plague Tale: Innocence nečekal, že lore se bude vyvíjet velice fantasy směrem, a dost mě to vyvedlo z míry. Tvůrcům se musí nechat, že hemžící se chuchvalce stovek krys vypadají fakt odporně, ale z lore hlediska vůbec nedává smysl že řešíme nějaký mor když hlavní problém jsou evidentně mračna hlodavců hlodajících osoby zaživa. Na kvantitu tvůrci vsadili i u mnohých scén zahrnujících brodění se stovkami mrtvol (prasečích i lidských) a celkově první polovina hry se snaží spíše šokovat než povědět nějaký koherentní příběh. To se naštěstí o dost zlepší v druhé polovině.

Hlavní postava trpí Mary Sue syndromem, začíná a končí jako "slečna perfektní na kterou jsou všichni bezdůvodně zlí", stejně tak její mladší bráška je generický spratek u kterého se většinu hry těžko chápe proč ho všichni chtějí zachránit. Vedlejší postavy už jsou lépe charakterizované, ale žádná vám nepřiroste k srdci natolik abyste na její příběhovou smrt reagovali jinak než pokrčením ramen. Záporák je také zcela typický: jeho jedinou motivací je "být zlý a škaredý" a moc hlouběji nad tím neuvažuje.

Gameplay samotný je mix mezi stealth a hádankami, zahrnujících zejména krysy bojící se světla a tupé ale nebezpečné vojáky. Z této dynamiky jde vytřískat překvapivě hodně zajímavých situací, z nichž u mě osobně vedou ty které nutí hlavní hrdinku udělat něco nemorálního, například nicnetušící kolemjdoucí obětovat krysám. Stejně jako příběhově, i hratelnostně jsem měl ze hry pocit že první polovinu stopáže hledá svoji identitu, jen tak se dá vysvětlit proč vám dá kvůli jednomu fightu schopnost úhybu, která se až do konce hry nepoužije. (Setkání s nepřítelem vede ke kill-animaci dříve než vůbec máte před čím uhýbat.)

Celkově A Plague Tale: Innocence hodnotím spíše kladně, zejména kvůli tomu že jsem vydržel až do druhé poloviny hry kde se dost věcí zlepšilo. Pokud tvůrci tuhle vzestupnou tendenci udrží i do dalšího dílu, myslím že se máme na co těšit.
+12
  • XOne 95
Než začnu psát tak chci upozornit, že tenhle komentář není na spoiler, ale můj dojem ze hry.

Když jsem přišel jeden krásný den na game pass, tak mi do očí bubnovala hra A Plague Tale.
Když jsem se podíval na internet podíval o čem ta hra je, tak jsem si řekl proč ne, když je ten nouzový stav, a tak jsem klikl na download. První zapnutí hry a vklouznutí do hry mi hned přejel mráz po zádech. Pěkná grafika, lemující stromy a pozadí na mě dělalo velký dojem. 1. kapitolu jsem hrál v angličtině, a to je chyba. Hra se odehrává ve Francii 14. století, takže jsem tam šupl hned francouzštinu, a to na mě udělalo ještě větší dojem. Takže kdybych měl hodnotit celkově hru i s příběhem, cutscénama a vše okolo tak dávám 95 %. V některých pasážích jsem měl i slzy v očích a v některých jsem byl zase nasraný jako prase. Byl jsem tak zakoukaný do té hry že se mi i přes noc zdálo o krysách aaaaaaaa to nedoporučuji.

Hra má bohužel i stinné stránky. Někdy se mi zdálo jako by mě a hra stále vodila za nos, Jediné pozitivum je to, že si můžete vybrat, jak tu hru budete procházet. Bud´ steahlt, nebo akčně.
Další věc, které jsem si asi tak všiml je to, že postavy nesmyslné chodí. Ale to je jen drobnost, která hru nezkazí.
Takže tuhle hru velice doporučuju. Má skvělou atmosféru, děj hudbu, grafiku. francouzský dabing.

Pro: Atmosféra, Dialogy, Možnosti zlepšování hrdiny, Příběh, Grafika, Francouzský dabing

Proti: Ul pokulhává, Některé herní mechanismy

+10 +11 −1
  • XOne 75
A Plague tale : Innocence je akční adventurou odehrávající se v temném období Francouzského království 14-tého století zmítaného morem ve které hlavní hrdinka dcera šlechtického rodu Amicia de Rune a její mladší bratr Hugo uprchou po napadení a vypálení hrabství inkvizicí v čele s tajemným rytířem,

V patách jim jsou hordy krys roznášející nákazu černého moru a dvojice se jim musí za pomocí lstí, luštení hádenek, likvidací vojáků a později i díky ovládání žravých hlodavců vyhnout k cestě ke konfrontaci s hlavním inkvizitorem Vitalisem, který se odhodlal zasvětit se magii.

V rámci kladů je určitě výborná grafika, včetně lokací, příjemná hudba, samotný příběh a výběr a vylepšování praku jakožto jediné zbraně v rukou Amicie. Horší je to už s akcí jako takovou - bohužel IQ UI je chabé a i nezkušený pařan nebude mít problém procházet jednotlivými levely, částečně to kompenzuje možnost se akci vyhnout a proplížit se kolem či využít hlodavce k likvidaci a nebo vojákům zhasnout svíčku zhášením luceren a loučí, protože se světlem a ohňem se myšky nekámoší. Vy výsledku solidní nadprůměr, dokážu si představit, že studio přijde s pokračováním - 75 %
+10 +11 −1
  • PC 50
Hru jsem získal v akci za 15 EUR a jsem tomu rád, protože plná cena 40 EUR mi přijde docela přemrštěná vzhledem ke špatné hratelnosti (viz níže). Postavy jsem si oblíbil a něco málo přes polovinu hry mě to vlastně bavilo. Scenérie byly docela cool, příběh se odehrával slušným tempem, a bylo zajímavé procházet oblastmi a zkoumat, s jakými detaily si autoři dokázali vyhrát.

Zhruba od poloviny se to najednou zvrtlo a pomalu jsem ztrácel chuť prodírat se dalšími a dalšími hordami krys. Občasné puzzly dokázaly udržet pozornost a chuť postoupit dál (lampy, tlačení vozíků, páky), ale nakonec se vždy ukázaly jako předehra ke stokrát opakované krysí mechanice, na které vlastně celá hra stojí. A když se do toho přidala krysí tornáda a "kouzla" , přišlo mi to tak směšné, že už jsem si ani nemohl užít zbytek hry a dokoukal ji v nějakém Let's Play na YouTube.

Je to škoda, protože samotný námět, grafické zpracování i dabing jsou rozhodně nadprůměrné. Hratelnost, bohužel, klesla do špatného podprůměru.

Pro: Příběh, grafika, dabing.

Proti: Nudný a repetitivní gameplay.

+10 +12 −2
  • PC 95
Hra má velice zajímavé a originální mechaniky. To, jak jsou animačně zpracovány hejna krys je neskutečné. Jak kreativně se tu krysí hejna využívají je obdivuhodné. Hra má výborný level design a graficky je překrásná. Příběh je velice silný a zajímavý. Je tu skvěle udělána atmosféra, postavy. Autoři hry dokážou vyvolat i silné emoce. Hlavníma postavama jsou dva sourozenci. Přijde mi, že sourozenecký vztah se ve hrách zase tak často neřeší. Je trochu škoda, že modely nepřátel se tu pořad opakují a když jste v jedné lokaci, kde jsou třeba tři lide co vypadají úplně stejně působí zvláštně, kdyby je aspoň drobně upravili. Bohužel je to zkratka crtl C, ctrl V. Ale je to ve výsledků vlastně drobnost. Hru bych doporučil snad každému, kdo má rád příběhové akční adventury i přesto, že většinou je hra hlavně o stealthu, který spoustě hráčů nemusí být po chuti jako celek je to zkratka perfektní.

Pro: Originální námět a mechaniky, vizuál, level design, příběh, atmosféra, postavy, emoční, mechanika krysích hejn, zpracovaní střílení z praku

Proti: Opakující se modely nepřítel, místy slabší uměla intelgence

+9
  • PC 90
Kdo si chce vyzkoušet dobu během moru, kdy svět je zanesen nakaženými krysami, všemožnými nástrahami a jediný způsob, jak přežít je to, že vás nesmí nikdo vidět? Pro ty je adventura A Plague Tale: Innocence.

Je to hra pro hráče, kteří si neplánují jenom občas zahrát, ale najdou si pro svoji hru dost volného času, aby našli to nejoptimálnější řešení, které s hlavními postavami přežijí bez ztráty života a bez zranění!

Hlavní postavy, tj. Amicie a její malý bratřík Hugo, se mimoděk dostanou k tomu, že musí utíkat před inkvizicí a před zlými lidmi. Oba dva nesmí bít vidět, ani nesmí být slyšet. Každý špatný pohyb je nemilosrdně potrestán, hlavní postava je ihned zabita a hráč se tedy musí vrátit zpět, a najít nějaké jiné a hlavně logičtější řešení.

Postup hrou je v celku jednoduchý, prostě musíte postupovat tak aby vás nikdo neviděl, pokud náhodou uvidí, tak si můžete pomoci postupně vylepšovanými perky, které vám umožní omráčit nepřátele, později i dokonce i zabít. Občas se i objeví bossové, na které musíte prostě přijít, jak je porazit, případně i obejít.

Grafické zpracovaní hry nezaostává před konkurencí, samozřejmě nemá na ty hry, které stojí miliardy a od nich se očekává grafický průlom, ale v rámci konkurence (s podobným rozpočtem) je hra dobře zvládnutá. Běhá na optimálních strojích a člověk si může herní prostředí dobře vychutnat.

Pro české fanoušky je hlavní plus, že se hra vydala s českými titulky.

Pokud chcete 3D adventuru a příběh hlavní dvojice ve Francii v době Morové epidiemie dobře prožít a hlavnězačít, hra je přesně pro vás!

Pro: České titulky

+4 +8 −4
  • PS4 85
Pěkná, svižná stealth adventůra, která naštěstí dřív skončí než začne nudit.

Pro: Příběh, Grafika

Proti: Souboje, stupidita AI

+2 +7 −5
  • PC 80
Temná hra o sestře, která se snaží chránit svého bratra, který v sobě nosí nějakou pradávnou kletbu. Během hry narazíme na několik zajímavých postav. Atmosféra je pohlcující, příběh se ke konci ale dá jednoduše předvídat.
-1 +4 −5
  • PC 60
Upřímně, nechápu, z čeho jsou všichni tak nadšení. OK, ano, zpracování je líbivý, snad i kvalitní. Příběh je ale pitomoučkej jak přidušený štěně, celá hra je neskutečně koridorová, takže na vlastní volbu můžete de facto zapomenout, a k tomu všemu jsou všude blikající, svítící a bílou barvu označený nápovědy pro retardy. Asi kdybyste se v tom koridoru ztratili. Koupeno v akci za 13 €, odehraný asi 2,5 hodiny a už teď je mi líto peněz.

Pro: grafika, zpracování

Proti: koridorovka, všude nápovědy pro malý děti

-2 +12 −14
  • XboxX/S 85
jo tak tohle jsem si moc užil. Jasný, je to tunelovka, některé části jsem hrál snad stokrát a nadával, že tam není další checkpoint. Ale i přesto je to skvělý příběh, super grafické zpracování a dobře to dopadne :).

Akorát grafika krys mne někdy trochu štvala.
-2 +6 −8