Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Thief: The Black Parade

  • PC 95
Není to tak dávno, co jsem se tu rozplýval nad kvalitami FMka (pro neznalce Fan Missions) Thief 2X: Shadows of the Metal Age, které mě moc bavilo a pohladilo mojí zlodějskou duši. No a najednou o pár měsíců později se tu z ničeho nic objeví The Black Parade! Záležitost, která je ve všech ohledech ještě o několik pater výše - příběh, level design, rozlehlost misí a nové nápady. Prostě něco, o čem si donedávna mohl nechat každý fanoušek série jenom zdát.

Nadšenci z Feuillade Industries odvedli neuvěřitelný kus práce a své veledílo v mnoha ohledech opravdu vymazlili. Za to jim patří můj obrovský dík a obdiv!

Thief: The Black Parade je ideální zábavou pro tmavé zimní večery, takže zrovna nastává ta správná doba ;)

Pro: Level design, atmosféra, rozsáhlost hry / herní doba, nové nápady, množství textů / svitků

Proti: Zrovna koník mě nenadchnul :D

+6

Warlords III: Reign of Heroes

  • PC 80
Série Warlords je mezi tahovkama zajímavá tím, že má velmi rychlé herní tempo. Třetí díl přinesl do této svižné koncepce, přetahování se o města ve fantasy prostředí, několik novinek. Hodně mě potěšila souvislá příběhová kampaň, která sice není nijak originální, ale vždy raději hraji navazující mise než samostatné scénáře. Nečekejte ale žádnou velkou výpravu, jen pár textů mezi misemi. Propracovanější je také práce s hrdiny. Magie, questy dostupné na více místech a především přenos těch nejsilnějších celou kampaní. Když si člověk dá s hrdinou práci hned od začátku, tak jde o vítanou posilu v každé misi, i když se nepřenáší předměty.

Města po dobití nabízejí více možností, ale téměř to není potřeba. Naopak funkce automatické obrany je k nezaplacení. Změnou k horšímu je nedostupnost nepřátelských jednotek po obsazení města, dost to snižuje možnosti zajímavých strategií. Grafická stránka je detailnější, ale méně přehledná než ve dvojce. Celkově ztratila grafika něco ze svého kouzla.

Většina změn vede k pomalejší hratelnosti, takže celkový pocit z třetího dílu je dost odlišný. Tím rozhodně nechci říct špatný. Stále jde o zábavnou a chytlavou fantasy strategii a někdy bych se rád vrátil k dalším kampaním z později vydané vylepšené verze.
+14

Turning Point: Fall of Liberty

  • PC 40
Ani po dohrání druhého zrebootovaného Wolfensteina jsem se nezbavil chuti denacifikovat pár nácků a i když jsem od Turning Point: Fall of Liberty nečekal vyloženě to, že mi napraví chuť po nemastném neslaném zážitku, jeho klasické pojetí lineární válečné FPS, které mi v dnešních dnech tak zoufale chybí, mě lákalo. A tím svůj účel víceméně splnil.

S ohledem na ambice a rozpočet je to přesně ten očekávaný průser, ale pokud má někdo chuť na extrémně tupou válečnou střílečku a zároveň jsou pro něj budgetovky od původního City Interactive guilty pleasure, tak směle do toho. Turning Point: Fall of Liberty nezaměstná na více než jedno či dvě odpoledne (já ho sfouknul za jedno sezení) a hráč dostane obdobný zážitek jako u her výše zmiňovaného studia. Žádná registrace, žádné kecy, jen tupé střílení nabíhajících panáků v nacistických uniformách.

Až na supr čupr akční úvod je to statické, generické, vizuálně šedivé a prakticky bez příběhu. Nevím, jestli jsem to náhodou neměl nějak buglé, ale hudba, zvuky a dabing jsou v tak nízké kvalitě a tak divně namixované, že všechno splývá v jeden nejasný bordel.

První půlka hry ještě jakž takž oplývá určitou atmosférou probíhající invaze, ale v půlce druhé se to zvrhne opravdu v obyčejnou interiérovou koridorovku. Ve třech misích rozdělených do devíti sekvencí se hráč podívá do New Yorku, Washingtonu D.C. a Londýna, přičemž ve finálním Londýně se tvůrci pokusili přitvrdit a na hráče čeká poměrně citelný skok v obtížnosti. Zatímco první dvě mise jsem na medium prošel s prstem v nose a umřel maximálně tak jednou, v misi poslední, která je plná úzkých koridorů a soubojů tělo na tělo, jsem zdechl hned několikrát a ne vždy byly checkpointy úplně blízko u sebe. Ale žádné velké drama se naštěstí nekonalo. Závěr je stejně pitomý a nevýrazný jako celá hra.

Dostal jsem, co jsem chtěl a očekával, takže si nechci příliš stěžovat. Ale v případě této hry je bezesporu škoda, že není kvalitnější a nevyužívá jinak dost zajímavého co by kdyby tématu.

Pro: relaxační střílení, akční úvod

Proti: je to pocitově jen mizerná budgetovka na jedno použití s nevyužitým potenciálem, optimalizace (kouř místy způsobuje framerate dropy i na moderních strojích)

+13

Silent Hill 2

  • PC 75
Ano, remake druhého Silent Hillu se povedl. Mnohem víc, než jsem si troufal doufat. Čekal jsem vpravdě katastrofální trapas v podobě nepovedené, a hlavně extrémně přepísklé, akce vražené do nějaké párhodinové turbolineární rychlotůry jedním ikonickým městečkem. Dostal jsem ovšem velmi metodický, dnešní optikou mechanicky striktně standardní horůrek, s jehož mnoha rozhodnutími sice prudce nesouhlasím, ale rozhodně ho nemohu nařknout z nevěrnosti či jiného nedocenění originálu.

Nejsilnější devízou remaku jest audiovizuální stránka, kterou opravdu vypiplali k dokonalosti. Lépe Silent Hill v obou jeho verzích v roce 2024 snad ani vypadat nemohl, a rozhodně nemohl o nic lépe znít, mezi původní hudbou a prvotřídním sound designem a samotným VA, který bez okolků ten origo trumfnul jednoduše tím, že ještě lépe podpořil základní koncept hry - na nějaké úrovni se jedná o manifestovaný šílený sen, přičemž hráč je cíleně držen v nejistotě, co se skutečně děje a co je jen blud. Příslušný snový, odosobněný přednes nebude po gustu všem, ale vizi díla slouží neomylně. Nu a graficky musí i ten nejcyničtější puritán chrochtnout blahem nad takto znamenitou příležitostí si ty legendární lokace prohlédnout řádně zblízka a navýsost volně.

V rámci ostatních stránek se to ve mně už dost pere. Jo, staré zafixované kamerové úhly jsou technologickou relikvií, kterou v tomto případě netřeba oplakávat. Jenomže s přemístěním kamery nad Jamesovo rameno odzvonilo i památnému pocitu klaustrofobie a jisté cinematičnosti. Jistě, je to i věkem a zkušenostmi, ale kde jsem se u původního dílu jako puboš z celé duše opravdu bál, tento remake mě na této rovině nechal dokonale chladným. Jo, moderní standardní soubojový model bez debat předčí ten staroškolský tank s nemožností se při střelbě hýbat. Jenomže i to mělo své místo, a v remaku je James v podstatě stejné komando, jako Leon S. Kennedy, ovšem s naprosto primitivní opozicí. Obava o život nehrozí, za celý první run jsem nezemřel ani jednou, střídavě jsem zkoušel přepnout na nejvyšší obtížnost soubojů, ovšem shledal jsem, že ta je činí jen ještě protivněji natahovanější, ne nezbytně obtížnější. Léčení i munice je absurdní přehršel, Jamesovo uskakování je absurdně efektivní a snadné, na ucho se sice zadejchává, ale staminu má neomezenou. Jo, hraje se to tak vcelku nerušeně příjemně a psychologický horor je to stále, nicméně býval to i survival horor. 

V neposlední řadě je tu příběh, tedy to, čím se značka tehdá tak razantně vymanila z konkurence. A pro ten se to ve mně pere asi nejvíc. Na jednu stranu jsem moc rád, až jak striktně se tvůrci drželi předlohy. Na druhou stranu bych občas byl radši, kdyby se byli drželi ještě víc. Na třetí stranu jsem si často naopak říkal, že bych daleko víc ocenil volnější průchod vlastní vizi, nepotřebuji přece znovu prožít ten stejný příběh. Tento konkrétní konflikt se ve mně dost možná nevyřeší nikdy, takže věcně: Je to bajvoko dvakrát delší, než originál, poněvadž 'změny' jsou zde zastoupeny takřka exkluzivně formou 'obohacujícího prodloužení', přičemž jo, v některých chvílích jsem nadřženě hltal, v jiných zase cringoval (Mařka se i u tyče musí nakrucovat, protože bez toho by její flirt byl asi příliš subtilní; Abstraktní Tatínek musí bombasticky rozbořit celej barák, protože jeho původní vyznění by asi dnes bylo už až příliš tíživé). Celkově mi to ale rozhodně přišlo spíš neučesané a mnohdy velmi zbytečně natahované. 

Bejt to ale kratší, možná by si řekli, že za to nemůžou chtít 70 éček. A to bych se hádal, že za 70 éček to nestojí tak či tak. Pod tou přepychovou audiovizuální slupkou je to AA jak břemen, hezky se věci hýbou jen v rámci animací, nic zde nemá vlastní fyziku, sklo se rozbíjí kontextuálně, dveře James otvírá celým tělem obyč chůzí...a performance je přesto spíš žalostný. A já...já jsem v konečném důsledku spíš smutný. Šrajtofli mi to vyluftovalo víc, než by bylo zdrávo, a ještě jsem kvůli tomu přerušil svou pětiměsíční herní pauzu. 

Ale zároveň mám velkou radost, ostatně čekal jsem naprosto katastrofu. Jak říkám, pere se to ve mně, a nejspíš dlouho bude. Jako remake jedné nesmrtelné klasiky občas velmi, občas až moc, občas nedostatečně věrné dílo, které každopádně svému původu vzdává nepřehlédnutelný hold. Jako samostatné dílo s cenovkou 70€ v roce 2024 ovšem jen solidní nadprůměr.
+22

Forgive Me Father

  • PC 80
Jak tady mnozí hře vyčítají, hra není moc dlouhá a ani moc sofistikovaná. Je to rychlá akce s komiksovou grafikou. Forgive me father je velice oldschoolová střílečka. Taková směsice Dooma a Quaka, velice intenzivní a krátká. Místy dost těžká(ale s výběrem nastavení obtížnosti). Za mě hra umí dobře škálovat obtížnost, kdy po náročném boss fightu přijde úvodní lokace nového světa v trochu poklidnějším tempu, aby pak zase gradovala. Směsice zbraní a dovedností s lehkým RPG systémem je fajn. Rozhodně jsem se u hraní nenudil. Graficky hra vypadá moc dobře a má super atmosféru. Zazlobit dokázal trochu těžkopádný platforming, který je podle mě nepovedený a ve hře být ani tolik nemusel. Víc asi nemá cenu psát. Hra jde dohrát za 2 večery.

Pro: Grafika, atmosféra

Proti: Platforming

+4

Silent Hill 2

  • PC 100
Remake. Silent. Hillu. Dvojky. Sa. Podaril.

Nejak tomu stále nemôžem veriť, pretože som preventívne pristupoval s tomu s veľkou skepsou a možné nádeje si držal na uzde – ale s prvými krokmi na parkovisku som ich mohol popustiť, pretože od prvých krokov som bol vtiahnutý a cítil, že toto je Silent Hill. Grafika nie je úplne trojáčková, ale tá atmosféra je do poslednej rozptýlenej kvapky hmly tak verná, že mi je to úplne jedno.

Silent Hill 2 totiž pre mňa doteraz predstavoval zvláštnu kategóriu „srdcovky, ktorú nemôžem nikomu odporúčiť“, lebo originál je dnes fakt na hrane hrateľnosti. No, a teraz ho konečne odporúčit môžem, lebo ako remake je to prakticky ideál.

Sú zachované presne tie motívy, ktoré zachované byť mali, ako práve atmosféra a príbeh. (Niektoré scény sú síce toned down, čo mi teda príde kontraproduktívne, ale zďaleka nie v takej miere, aby to ovplyvňovalo celkové vyznenie.) Je rozšírené to, čo rozšírené byť malo: hádanky boli v origináli skvelé, ale boli asi štyri, a tu ich je podstatne viac. A pre mňa (na hard) trafili presne ideálny balans, kde boli sofistikované, nebanálne, a zároveň intuitívne, bez frustrujúcich zlomenín mozgu.

No a bolo nemilosrdne spláchnuté všetko, čo spláchnuté byť malo, ako statická kamera či frustrujúce oldschoolové adventúrne „aha, tak tá minca bola zrovna v tomto náhodnom kontajneri na kraji obrazovky“ zlozvyky. Hrá sa to ladne, bez zásekov, level design je excelentný a lineárny tým najlepším možným spôsobom (t.j. nekráča sa v koridore, ale človek vždy vie, kam má ísť, a odomyká a prepája si nové cesty v stávajúcom komplexe). 

A takto herne ladne sa odvíja to, čo už z originálu učinilo moju srdcovku: že Silent Hill 2 je psychologický horor par excellence, ktorý pôsobivo a bolestne zobrazuje reálne ťažké témy. A doteraz zostáva pre mňa jedným z najlepších vyobrazení „dark side of the psyche“ naprieč umeleckými médiami. A keď hovorím o temnote, tak nemyslím ani teenagersku edgy temnotu, ani nejakú romantizovanú emocionálnu živelnosť a vášeň, ale skutočne odpornú, démonickú, slizkú, zlú temnotu. V tom je Silent Hill 2 po všetkých (vizuálnej, symbolickej, charakterovej, naratívnej) stránkach nadčasový masterpiece. 

A keďže nehodnotím dokonalosť, ale impresiu, a impresia originálu bola svojho času dostatočne silná, aby som jej napriek príšernej hrateľnosti udelil 90%, nemôžem remaku, kde sa to nielenže dá hrať, ale hrá sa to výborne, neudeliť počet absolútny.
+30

Far Cry

  • PC 90
Did you see something? NOOOOOO!  

Mafie, Vietcong, Gothicové, hry od Blizzardu, Maxové Paynové a FarCry. Bratrům přes rameno, 10x levnější z Levelu než v obchodě nebo vypálený od cholerického souseda/ajťáka z ulice. Dělila je delší doba než si pamatuju, ale tehdá synku trvaly prázdniny jako dnes celá pětiletka v práci. Magické časy.

Buddy, l'm gonna shoot you in the face. You want some more of this? I've got some more of this. You want less of this? Well tough luck pal!  

Jednička kromě klasického designu (levely si zapamatujete) nabízí úžasně zpracované kolize a hitboxi. Technicky možná i nejlépe. Opravdu máte pocit, že střílíte do něčeho hmotného a to něco reaguje, ne do pofiderní animace, která se ještě uráčí spustit pozdě, co už je patrné na jinak z hlediska soubojáku solidní dvojce. Mutanti tomu dávají dynamiku, mimochodem i zápletku, in-game boje a jako malej jsem v misi, kdy chodíte po stromových lávkách nad rezervací propotil slipy.

Look, fuckstick, I'm incredibly busy. So why don't you get the hell out of here before I snap your dick off and jam it into your ass. Otherwise I'm gonna have to head down there and I will rain down an un-Godly fucking firestorm upon you! You're gonna have to call the fucking United Nations and get a fucking binding resolution to keep me from fucking destroying you. I'm talking scorched earth, motherfucker! I will massacre you! I WILL FUCK YOU UP!

Moc dlouhé a nestřídmé jak měl Crytek ve zvyku a často zbytečně těžké. Když neměli zrovna dobrý nápad, vrzli do chodby z obou stran zmutovaného raketometčíka, kterej vydrží jeden a půl zásobníku z automatické brokovnice do hlavy. Borec to profesionálně omódoval, ale i utažené a s lepšími vstupy jsem nešel víc než do Veterána. Omezený pohyb nutí k věčnému zaklekávání, chybí stealth mechaniky a nepřátelům se zvyšuje poměr útok/obrana/počet v poslední třetině příliš hrubě, byť palec nahoru za imerzivně zpracovaný progres v podobě výstroje těžkooděnců a andrenalinový reset těsně před koncem.

Pro: první, otevřenější půle hry cirka do Archivů je FPS jako řemen a celý je to prostě prča: https://youtu.be/occqEcRd6Qg?si=EzW9NExWJL46TIOS

Proti: skripty mě serou i přes roztomilou Valerie Constantine C.I.A. v ještěrce s atomovkou

+16

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 75
Notně zjednodušený, místy opravdu pohnojený (leveling příšer spolu levelem hráče), ale pořád monstrózní díl obří ságy. Hlavní dějová linka úplně nenadchla. Určitě nadchla next gen grafika otevírající "bloom" období PS3/X360 éry. Dnes už je to spíše nevkus, ale tehdy to bylo coool.

Pro: Krásný svět k prozkoumávání, grafika - fotorealistické prvky, frakce.

Proti: Konzolovitost, hlavní dějová linka.

-5 +3 −8

BioShock

  • PC 85
Pro mne velmi kontraverzní dílo kterému nechybí pekelná dávka fantazie, možná ta dávka byla až moc velká. ale celkově výborný zážitek.

Pro: Originální prostředí 3D akce

-1 +2 −3

Crysis

  • PC 80
Vynikající hra s (možná bohužel) dokonalou grafikou která dojela na spatně provedený launch, a paradoxně tu grafiku. Ta se totiž v době vydání hýbala pouze na úplně nejrychlejších grafikách, a v extrémním nastavení se to nedalo na ničem hrát ani téměř rok po vydání. Neslýchané, běžné snad jen v dobách softwarového renderingu. 
Nelíbil se mi závěr. Popisována je původní hra z roku 2007, nevím proč tu mají hry a jejch remaky stejnou kartu.

Pro: Nexgen grafika, slušný příběh, výborná destrukce prostředí a gunplay

Proti: HW nároky a konec hry

+3 +5 −2

Dreamfall: The Longest Journey

  • PC 75
Povedená andventura kterou hodně shazuje dost podivný konec. 
Technologie v roce 2006 ještě nebyly úplně připravené na adventury v plném 3D.
Grafika je... Ještě to nebyla cesta.

Pro: Slušná adventura, ale.....

Proti: .... horší, než první Longest Journey

-4 +2 −6

Shadowgrounds

  • PC 70
Nenápadná budgetovka a nejspíše už i zapomenutá pařba ze staré školy. Pohled shora, tuny nepřátel, výborné efekty a upgradovatelné zbraně.

Race Driver: GRID

  • PC 85
Pokus o Gran Turismo v režii Codemasters. Tehdy startovali se svým vybloomovaným EGO enginem a v době rozmachu X360/PS3 to byla opravdu velmi pěkná podívaná

Pro: Velmi dobrý balanc mezi simulátorem a arkádou. Zábavné ve smyslu je to hra, ne supersimulace.

The Witcher

  • PC 85
Začátek Polské temné invaze na pole 3A her. Dospělá RPG plná sprosťáren a šedého alternativního středověku bez příkras. Dnes prakticky kultovní záležitost, tehdy ještě složitě vyvíjená a X krát předělávaná věc běžící na naprosto překopané Aurora enginu od Bioware.
Víc netřeba popisovat, herní mechaniky jsou již zastaralé. Hrát se to dá, ale chce to remake.

Lost Planet: Extreme Condition

  • PC 75
Slušná úderná akce, která vás nenechá vydechnout. Předělávky z konzolí nejsou na PC zrovna moc oblíbené, ale myslím že je to chyba. Abych jen nechválil, tak dost mě štvala minimální délka jednotlivých úrovní, a na konci každé z nich boss který zabral skoro stejně času jako projití celé dané úrovně. Bossové jsou obecně problém, na konci hry budete mít pocit že jsou tam jen samí bossové. Mě osobně to vadí, ale to uz je hold Japonský styl.

Pro: Frenetická akce v super grafickém kabátku, originální zimní prostědí,

Proti: Krátké a i tak to začne časem nudit.

Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition

  • PC 60
Recyklace původní hry s podtitulem "Extreme Condition" s minimem invence a přidané hodnoty. Pokud jste hráli původní hru, tak ruce pryč, a pokud jste ji nehráli, berte Colonies a přidejte si 20%.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

  • PC 80
Devadesátková adventura kultovních LucasFilmGames označována za nejlepší adventuru vůbec. Vdobě hraní na mě tak nepůsobila, ale hrál jsem ji dlouho po vydání.. Každopádně velké plus.
-2 +2 −4

Flashback: The Quest for Identity

  • PC 80
Další devadesátková kultovka  Paula Cuisseta a jeho Dolphine Software. Dokázal jsem projet asi jen jeden a půl úrovně. Ale pokud si pamatujete tu parádně zpracovanou džungli, s bombastickou atmosférou, tak tohle klidně stačí.

Pro: Nádherná animace a grafika v prvním levelu, intro, originalita.

Proti: Nehratelně obtížné

-1 +1 −2

Crysis Warhead

  • PC 90
Jediná věc která mě osobně hodně štvala u prvního dílu se tady nevyskytuje, takže se dá říct, že je to pro mě téměř dokonalá střílečka. Warhead je již v tomto víc vybalancovaný, sice nic nového nepřináší, ale zábava je to královská. Hra je velmi krátká, ale je to vyváženo nižší cenou. Šok ohledně HW nároků se už taky nekoná, neb jsou stejné jako u původní hry.

Pro: Lepší než původní Crysis1

The Fall: Last Days of Gaia

  • PC 35
Nadšeně jsem tuto hru pořídil hned jak byla na CZ trhu, doufajíc v náplast za zrušený Fallout3, který dnes známe pod jménem "Van Buren". Nicméně tvůrci jakoby se nemohli rozhodnout jestli udělat RPG, nebo nebo jakousi taktickou hru ve stylu Jagged Aliance. Ovládáni je hrozné, souboje nezáživné, a hlavně - chybí tomu ta atmosféra. Hra se tváří jako by odehrávala na poušti, ale nejak na mě nepůsobila že by bylo po jaderné válce. Doporučím jen nepříteli a možná opravdu otrlým hráčům co berou vše.

Proti: Ve všech směrech nevýrazné, budget titul vezoucí se na hladu po Fallout 3.