Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Vampires Dawn II: Ancient Blood

  • PC 75
Druhý díl dnes už velkolepé upíří trilogie pokračuje tam, kde první skončil. Zlý upír Asgard je mrtvý a jeho duše je odsouzená k věčnému utrpení v říši zvané Crimson Realm. Jeho bývalá družka Alaine spokojeně obcuje s Valnarem, ale protože upíři nemůžou mít děti, rozhodne se vypečený páreček unést mladou dívku Jaynu, změnit ji na upírku a společně ji vychovávat. Neznámo kým je však Asgard oživen a jejich "dceru" svede na scestí. Její sestra Nyria mezitím vstoupí do klanu ochránců víry Holy Warriors a po dlouhé době o sobě dá vědět i tajemný klan Elras. Takový je velmi stručný nástin příběhu, který je ale mnohem složitější a v průběhu se ještě pořádně zamotá. Dějové veletoče naberou spády a způsobí, že Valnar a Alaine jsou okolnostmi přinuceni spojit síly s Asgardem, aby zabránili Elras v ovládnutí lidstva.

Úvodní zhruba tři hodiny jsou přísně lineární. Hráč se seznamuje s fungováním upířího světa a kromě rozvíjení příběhového klubka jsou mu připomínány i předchozí události. Postupně se na chvíli ujme role i ostatních postav stojících na druhé straně barikády a mají tak rozdílné motivace než hlavní hrdina Valnar. Hru lze projít jako adventuru s větším množstvím hádanek nebo akci s větším množstvím soubojů.

Teprve poté jsou povoleny svěrače a z Vampires Dawn se stane plnohodnotné rpg v otevřeném světě, které je na poměry 2D rpg her dost hardcore. Jednotlivé mechaniky a funkce jsou sice podrobně vysvětlovány, ale na jejich "správné" používání si musí každý přijít sám. Vše je komplexní, propracované a v mnohém unikátní. Několikrát jsem zakysl jenom proto, že jsem zapomněl jaké možnosti hra nabízí. Je lepší vysát z člověka veškerou krev, tím ho zabít a vylepšit si statistiky? Nebo ho přeměnit na vzácný předmět? Nebo z něj udělat upíra? Nebo ho radši nechat žít, aby platil daně? 

Hratelnost je postavena na průzkumu lokací, hledání klíčových předmětů, řešení hádanek, prokecávání osob, sběru informací a tahových soubojích. Zvláštní postavení mají uvnitř každého hradu podzemní bludiště. Pasti, tlačidla, páky, teleporty, tajné chodby... každé má jinou strukturu, puzzly a nepřátele.

Strategickou část z prvního dílu - těžbu stříbra - vystřídalo v druhém díle dobývání hradů, které ovládají Holy Warriors nebo Elras. Je nutné najmout si žoldáky a vytvořit armádu upírů pro zahájení útoku. Po úspěchu je možné navštívit předtím nepřístupná města. Jejich obyvatelé následně platí daně a nabízí vedlejší úkoly, které jsou zdrojem velkého množství zkušeností, protože splnění jednoho dokáže posunout partu o 2/3 levely nahoru. Náplní úkolů je většinou něco najít/zabít/přinést, ale kecy okolo jsou vždy zajímavé, protože svérázné postavy mají daleko do normálu. S vyšší schopností přesvědčování jim Valnar může číst myšlenky a lhaním motat hlavu.

Nepřehlédnutelným negativem - nejenom dvojky ale celé série - je nevyladěnost zisku zkušenostních bodů a vydělávání peněz. V roce 2020 se sice první dva díly dočkaly vylepšené verze, ale do ideálního stavu mají stále daleko. Za hlavní úkoly nejsou žádné expojnty, což jsem jaksi nepochopil. Hraní pěkně sviští, ale dřív nebo později dojde k záseku, protože všechny úkoly v deníku mají najednou doporučený level o 10/20 lvl vyšší než je aktuální stav party a pokladna zeje prázdnotou. Úkoly jejichž součástí je boj tak není možné splnit. Ne příliš zábavným řešením je tak nalezení místa, kde relativně snadní nepřátelé rozdávají mnoho bodů, počkat pár desítek minut až se pokladna naplní, nebo si postavy vyhonit vejš číty. Kdybych poctivě prolézal každý kout a podstupoval všechny souboje, tak by k záseku možná nedošlo, ale v rámci možností jsem se nepřátelům vyhýbal... 

Menším negativem jsou souboje. Magické dovednosti postav a možnosti taktizace jsou slušné, ale vizuálem výrazně zaostávají za konkurencí. Druhů nepřátel je dost, ale v rámci lokace se neustále opakují 2/3 stejní prevíti pořád dokola. Obzvlášť nudné a zcela zbytečné jsou souboje v roli rytířů, kteří pouze máchají mečem. Naštěstí jich je jen pár, lze zapnout auto-fight a fandit. Celou hru má sice na svědomí jeden člověk, ale i tak na rok 2005 pouze lepší průměr.

Situaci však zachraňuje PŘÍBĚH. Originální, napínavý a s celou řadou nečekaných zvratů. Temný a drsný. Záporáci totiž nejsou žádní infantilní haha strejci jako v pohádkových/fantasy jrpg. Tady se nikdo s nikým moc nesere. Nadávky a useklé palice létají vzduchem. Smrt si nevybírá. Výrazné hlavní postavy a jejich vzájemné (ne)přátelské špičkování pak dodává příběhovým eskapádám na kráse. Asgard je politicky nekorektní cynik, který nesnáší lidi a proto s radostí využije každou příležitost jak jim škodit nebo si alespoň pěkně rýpnout. Jeho kydy správně naladí přijímač každého zhýralce. Např. radí dětem aby začaly chlastat nebo zabily svoje rodiče. Alaine chce aby na světě zavládl mír a mohla žít klidný rodinný život. Valnar pochopitelně stojí věrně po jejím boku, ale v mnoha dialogových volbách je možné si ho profilovat k obrazu svému. Všichni tři mají slušnou vyřídilku, takže nuda nehrozí ani při bloudění v bludištích, protože každou chvilku někdo vypustí z huby nějaký plk.

Vampires Dawn není dokonalá hra, ale příběhové rpg s pořádnou výzvou a nevšedními zážitky, na které se nezapomíná. Kežulíni a měkýši by se však raději měli držet stranou.

Rada. Na nádvoří Asgardova hradu je dobré si u magické jedle pomocí čítu přidat do inventáře krystal pro neomezené ukládání a ukládací kameny prodat.

Pozn. Některé textury, objekty a hudební motivy jsou sprostě ukradeny z jiných her, písní a filmů.
+7

TOEM

  • PC 75
TOEM má být především relaxačním zážitkem - milé malé fotografické dobrodružství v černobílém světě. V roli malé humanoidní bytosti vybavené schopností chůze a fotoaparátem je vaším úkolem především pohybem postavy nebo jiných prvků kolem sebe a rotací světa odhalovat pomocí foťáku (fotografií či jiných schopností aparátu) různorodé více či méně skryté divy světa kolem vás a tím plnit posbíraná zadání. Za každé splněné zadání dostanete do bločku razítko. Po nasbírání určitého počtu razítek se vám odemkne možnost odcestovat do další oblasti. Většina oblastí je pospojovaná z různého počtu menších oblastí a v každé další přibývají nějaké další prvky a typy úkolů.

Proběhnout na konec hry a objevit TOEM lze za poměrně krátkou dobu, ale svět nabízí mnohem více možností proplétajících se skrze celou hru a v odhalování dalších tajemství, přičemž některé úkoly jsou zaznamenávané pomocí achievementů. DLC Basto pak přidává po konci hry dostupnou další rozsáhlejší lokalitu s novými prvky spočívajícími zejména ve změně prostředí během dne a noci.

Po většinu doby pak posloucháte relaxační hudební podkres. Jediný okamžik, kdy mě hra trochu štvala, byla častá nutnost "backtrackingu" v horské oblasti, kde byl pohyb “obohacen” o občasné pomalé lezení po lanech. Jinak šlo o vcelku zenový zážitek, okořeněný osobitým humorem, který mě vcelku příjemně zabavil včetně DLC a zisku všech achievementů všeho všudy na nějakých 6-7 hodin.

(Dohráno v rámci Herní výzvy 2024 - Ve stínu pixelů - Dohraj hru s černobílou stylizací.)
+10

Atlas Fallen

  • PC 75
Opravdu nevím, jak začít a co vlastně ke hře napsat, protože je taková nijaká. Za dva měsíce si už nebudu pamatovat, o čem to bylo a za půl roku, že jsem to vůbec, kdy hrála. 

Máme tu akční fantasy rubačku s povedeným soubojákem, ale bohužel s generickým příběhem, který psalo zřejmě 12 leté dítě. Kdyby tam příběh vůbec nebyl, tak by se nic nestalo. Délka 10-12 hodin je tak akorát, déle už by to na písku bylo jen trápení. 

Gameplay a samotné bojování unylost hry naštěstí rozbíjí. Surfování po poušti je spolu s bojováním tím nejzábavnějším, co hra nabízí. Dobře se to ovládá, hezky to vypadá, skillů a komb je na výběr hromada, takže je možno experimentovat s různými buildy a bojovými strategiemi. Vše ostatní je průměrné až podprůměrné. Konec je divně useknutý, asi už docházely finance. Výprava, rozhovory a dabing (německý) patří k těm horším. Questy jsou bez špetky inovace o zabíjení nepřátel nebo přinášení věcí. Občasné jumping puzzly na čas spíš otravují a sbírání pěti druhů collectibles…ani mě nehne. 

Poměr cena/výkon za pár korun v Gamepassu je v pohodě. Nicméně GP nabízí určitě spoustu zajímavějších her.

Pro: Soubojový systém, klouzání po písku

Proti: Ostatní obsah hry, příběh, konec

+12

Battle Circuit

  • PC 80
Jedná se o poslední a tedy i nejnovější hru ze série Capcom Beat 'Em Up. Hra je svými mechanikami prakticky stejná jako ostatní hry ze série, ale už na první pohled je vidět, že se Battle Circuit od ostatních liší. Hra je zasazena do alternativní budoucnosti, odehrává se z části i ve vesmíru a postavy jsou přitom stylizované do takového techno fantasy. Prostě na první pohled šílený mix, který ale pohromadě funguje skvěle. 

Hratelné postavy jsou pak taky celkem vtipné. V jaké hře si můžeme zahrát za dítě na jakýmsi pštrosovi či za masožravou kytku? No nakonec jsem si ale nejvíce oblíbil jakousi žlutou variaci Na'vi z Avatara s bičem, kterou doprovází jakási veverko-kočka. Stejně tak mě bavili i někteří bossové, v paměti mi utkvěl hlavně Elvis.

Hratelnostně je to opět především o zběsilém mačkání tlačítka na útok. Zaujal mě však systém upgradů, kdy si za určitý počet bodů můžu zakoupit vylepšení některých útoků či chvatů. Hra si mě svou stylizaci získala a bavila mě po celou dobu hraní, až mi bylo líto, že jsem se celkem rychle dostal na konec. Mohu ji tak prohlásit za nejlepší kousek z celé série.
+11

Fallout 3

  • PC 75
F3 znamenal po prvních dvou hrách lehkou studenou sprchu. Nákup práv Bethesdou v čele s Toddem a totální hype před vydáním hry. Dále už jen nadšené putování pustinou z pohledu vlastních očí, které následně vysublimovalo v něco docela průměrného.
Pryč byl vysekán systém S.P.E.C.I.A.L, zůstal jen VATS..
A to ještě tak, že na normální obtížnost ho vlastně nebylo vůbec potřeba používat.
Bethesda se začínala už tehdy formovat v něco, co je dnes.
+1 +8 −7

NHL 98

  • PC 90
Prvně 3Dfx akcelerovaný hokej a ještě v době totálního Českého Nagano šílenství, vzpomínám si, že tenhle ročník hráli fakt všichni. Snad i dívky :)
Na svou dobu fantastická prezentace, "švenky kamer" po hale, komentátoři, metalové intro.
Prostě od "placatých" hokejistů v 96, přes celkově ne úplně povedené 97 šel ročník 98 hodně nahoru.
+3 +6 −3

Unreal

  • PC 70
Grafická a skriptová dokonalost sama. Úvodní sekvence ve ztroskotané lodi udělala zářez do mozku nejednomu hráči, ale hlavně i milovníkům technologií obecně. To co bylo možné vyždímat z dýchavičné 3Dfx nebo i "softwarově" renderované hry na Pentiu MMX bylo dechberoucí.
Ještě přidám nádherný design světa, dynamickou hudbu.
Co bylo ale na štíru už v době vydání byla hratelnost samotná. Prostě jste procházeli cizí planetou, kosili "předpřipravené" enemáky a četli "příběh" v terminálech rozházených po světě. Tim Sweeny tenkrát připravil pro multiplayerovou část počítačem řízené protivníky - booty.
A v single části se nemohu zbavit dojmu, že oni nepřátelé rozeseti po světě byli pouze připravení booti.
+1 +2 −1

Dune 2000

  • PC 100
První vlaštovka "remake" éry. Dnes se remakuje prakticky vše, na co člověk pomyslí, v roce 2000 byla opravdu doba, kdy člověk nevěděl, jestli svou milovanou Dunu2 ještě někdy uvidí. Doba naprosto nesrovnatelná s tou dnešní. Žádné videa na youtube, žádný DOSbox - původní Dunu prostě nebylo bez "retro PC" jak spustit.
Z ničeho nic se zjevil plnohodnotný remake s filmovými sekvencemi, zachován zůstal příběh, mapy, gameplay upraven tak, že byly odstraněny zásadní nedostatky původní duny.
Bylo přidáno označování jednotek do bloků, vyvážena síla jednotek, totálně přepracovaný kultovní soundtrack Franka Klepackiho.
+3 +4 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Dokonale zvrácené RPG s příběhem, před kterým se musí sklonit nejedna kniha nebo film. Velmi rozsáhlý scénář, s filozofickým přesahem. Souboje byli po určité části hry v podstatě upozaděny a příběh dostával větší a větší prostor. Úžasná grafika na Infiny enginu a "níže položená" kamera pro větší detaily postav "kecacímu" RPG prospěla.
+5 +6 −1

Baldur's Gate

  • PC 100
Spolu s Falloutem naprostý RPG vrchol druhé poloviny devadesátých let. Tyto hry byly první ze žánru RPG které jsem si mohl vychutnat naplno hlavně díky CZ lokalizaci, a stálo to za to. Není nad nádherně malovanou 2D grafiku které se ve 3D začaly rovnat hry až po osmi letech. Infinity engine exceloval, celkově převratné RPG.

Pro: D&D pravidla 2generace, Infinity engine, postavy, rozsáhlost herní mapy

Proti: Zasekávání party v průchodech

+4 +6 −2

Neverwinter Nights

  • PC 70
Ve všech směrech průměrné nebo možná lehce nadprůměrné RPG nedosahující kvalit "Infinity" klasik jako BG1,2 / IWD a podobně. Přechod do 3D byl dle mého názoru předčasný...
-2 +1 −3

Far Cry

  • PC 95
Černý kůň sezóny 2004 to nakonec uhrál na výbornou. Nebýt kultu HL2, tak nejspíše akce roku.
Fantastický otevřený svět, na svou dobu opravdu next-gen, jak vodní hladina, tak vegetace. Malé mínus za který ale hra schytala hromadu hejtů byli byli enemáci co na nás z džungle vybafli zhruba v třetině hry.
Pravda byli až příliš silní a rychlí.
Tato od neznámého týmu šla proti titánům v podobě Dooma3 a Half-Life2 což by se papírově mělo rovnat sebevraždě. výsledek byl překvapující.
+3 +4 −1

Doom 3

  • PC 55
Zcela jinak pojatý díl, tady si dodnes lámu hlavu s tím, jestli tu hru nepochopili hráči, nebo samotní vývojáři.
D2 = velice rychlá frenetická akce, kde jste neustále v pohybu a řežete to do desítek nepřátel na scéně. Famózní gunplay.
Doom3 temná, rádoby atmosférická, pomalá a totálně skriptovaná akce. Pomalé tempo a pár nepřátel na scéně se dá shodit na technologie. Prostě v pokročilé grafice napěchované normálovými a bump mapami nešlo udělat desítky objektů na scénu.
Ale leveldesignové boty s baterkou nebo zbraní (později změněno/opraveno) a neskutečně přiblble se respawnujícími nepřáteli dělá z téhle hry sotva šedý průměr.
Později jsem už místnosti procházel tak, že jsem do dveří prostě "nacouval" držel šipku dozadu. Enemák se zjevil přímo před očima.

Pro: Technologie, normal mapping, bump mapy, dynamické stíny. Prostředí.

Proti: Skripty, a špatné skripty, baterka nebo zbraň - nefungovalo to.

+6 +7 −1

The Elder Scrolls III: Morrowind

  • PC 95
Krátce po přelomu tisícíletí opravdová revoluce v pojetí open world her. Ano vím, byly tady už první dva díly TES, ale v té době šel vývoj dopředu tak ryk rychle, že srovnávat Morrowind s tehdy ještě pořád zabugovaným Daggerfallem prostě nejde.
Úžasná fauna/flóra ostrova, pocit neznáma. Neskutečná motivace objevovat a prozkoumávat každý kopec, jeskyni - cokoli. V té době pořád ještě ryzí "hardcore" PC hratelnost - hra nikoho nevodila za ručičku a dungeon s questem na hlavní lince jste klidně hledali hodiny.
Vizuál opravdu na jedničku, DX8 shader na vodě. Obří pyramidové město Vivec.
Bethesda tehdy jela na plný kole.
+1 +3 −2

Act of War: Direct Action

  • PC 75
Vedle série C&C velmi opomíjená a dnes již prachem zapadlá hra, v době kdyby RTS na vrcholu rozhodně Act of War měla co nabídnout. V paměti rozhodně utkvělo výborné vizuální zpracování.
+2 +3 −1

Half-Life 2: Episode One

  • PC 70
Pokud se dobře pamatuju, velmi mě vadily první pasáže v Citadele. Dále už je to klasická ryzí hratelnost jako v původní hře, ale i tak "první epizoda" zůstává nejslabším článkem druhého dílu jako celku.
-1 +2 −3

Fahrenheit

  • PC 75
První větší počin Davida Cage, nicméně PC port se neobešel úplně bez problémů a PC hráči pravděpodobně taky nebyli připraveni na PS2 styl gameplaye. Osobně mě hra příjemně překvapila, nicméně poté se na další Cageův počin v PC verzi čekalo přes deset let..

Pro: Na přelom milénia nečekaná filmovost

Proti: Závěr hry

+2 +6 −4

Tandem: A Tale of Shadows

  • PC 60
Plošinovka, která kombinuje dětské postavy, ale až nápadně podezřele vizuálně připomíná světy Tima Burtona? Okamžitě jsem si pokládal otázku - je to dětská hra nebo to není dětská hra? No a musel jsem tomu přijít na kloub, co Vám budu povídat.

A ano, obě odpovědi jsou správné. Tandem je, ale i není dětská hra. Záleží z jakého úhlu pohledu na to koukáte. Třeba při úvodním videu, který Vám nastíní příběh, se budete cítit tak infantilně, jak jen to půjde. Přitom se děj odehrává v Londýně, takovém lehce steampunkovém Londýně. No a v něm se pohřešuje malý hošík – Thomas, kterého se ale Vy, coby malá holčička Emma, rozhodnete najít. Bez skrupulí se vydáváte do temnotou prosáklých londýnských ulic a jakmile narazíte na Thomasova plyšového medvídka Fentona, který překvapivě mluví a rozhodne se Vám pomoci, hra může začít.

V tu ránu hře přicházíte na kloub. Zjišťujete, že se vlastně nejedná úplně o čistokrevnou plošinovku, ale o kombinaci dvou her. Postupujte jednotlivými úrovněmi, kde za cíl je vždy získat drahokam, který Vás posune do další úrovně. A postupujete tak, že si vzájemně vypomáháte dvěma postavami, kde jedna na svět nahlíží dvourozměrně a druhá trojrozměrně. Hrou stínů, které pak můžete aktivně využívat, je pak na Vás, jak si poradíte s cestou medvídka Fentona, který se vždy k onomu inkriminovanému diamantu musí dostat, abyste se mohli posunout dál.

Takže se tu vlastně bavíme o logické plošinovce. S hezkou atmosférou, pěkným prostředím, které opravdu mnohdy připomíná právě Burtonovy kompozice, ale i s příběhem, který se Vám nastínil hned na začátku a nic dalšího nenabídl. Takže tu poměrně záhy začíná stereotyp, nuda a stále dokola opakující se postupy za cílem získání diamantu.

Nic objemnějšího ve hře nečekejte. Tandem: A Tale of Shadows je sympatický počin, ale spíše působí jako logický (i když na první pohled hezky vzhlížející) rychlík, než jako plnohodnotný titul, na který budete s chutí vzpomínat. V rámci ale chvilkových čtvrthodinových odpočinkových bloků se můžete dostat do cíle, což ve výsledku není vůbec špatný vyplňovák času. Ba naopak.
+11

Snufkin: Melody of Moominvalley

  • PC 90
Krátký příběh ze světa muminků.
Je to zaměřeno pro děti, ale s typickým muminkovským stylem je možno chytit hodně vzkazů a zvláštností i pro dospělé.

Budete běhat po muminkovském údolí a pomáhat jednotlivým postavám, které můžete znát z knížek či seriálu.
Jistě zde nebude žádná akce či boje, jen takové milé sousedské pošťuchování.

Většinou řešíte úlohy na hledání nějakého předmětu a občas musíte vyřešit velice jednoduchou hádanku.
Hra je tedy vskutku mířena hlavně na děti, protože často ukáže, že by byla schopna udělat pořádnou logickou hádanku, ale základ se rozvine jen trochu.
Pro dospělého se to tedy odehraje tak nějak samo.
Avšak do relaxující hry, která sama nabádá k tomu zastavit se a trochu si užít výhled, to vlastně pěkně zapadá.


Hra je takové malé pohlazení na duši s bonusem, že na hudbě se podíleli Sigur Ros.

Pro: muminci

Proti: mapa, délka, úlohy (ač pro děti super)

+9

Bruce Lee

  • PC 60
No jo Bruce Lee, stařešinová plošinovka z první poloviny devadesátek, která ale s postavou nebo filmy nejslavnější rubající rákosky nemá moc společného. Účelem hry je postup v celkem 20-ti komnatách, kde hráč sbírá jakési lucerny, které jsou zavěšeny v různých místech komor. Většinu z nich stráží dva nepřátelé – Nnja a přerostlý sumo bojovník.

 Postupně cestu komnatami ztěžují další překážky jako miny, pohyblivé stěny a jakýsi zubatý povrch, kde se prohání elektrická jiskra, takže hráče čeká chozeníčko, lezeníčko a skákáníčko a až dojde na finální souboj s ohnivým čarodějem, který moc složitý není, za mě lepší průměr, u mě to srdcovka nebyla – 60 %
+2 +3 −1