Poslední komentáře
Československo 38–89: Atentát
Svoboda 1945: Liberation
Takže mé výsledné hodnocení vůbec neurčuje kvality hry, podle mého hra je suprová vyprávějící příběhy které by jsme my jako Češi měli znát a to hře dává největší hodnotu takže všem doporučuji si hru zkusit a utopit v ní ty 2hodinky, a dozvědět se jak se mohli osudy některých zaplést a jak mohli být strašlivé.
Takže můj názor že na tento typ her je pro mě vždy 10/10 ale abych to měl s čím porovnat, porovnávám to s prvním počinem a to s Attentat 1942, a proto tomuto dávám 60% a attentátu 90% myslím si že na hře furt mohlo bejt pracováno více a delší titul takového typu by mě zaujal také.
Pro: Naučnost, Koncept, Atmosféra, Hudba, Postavy, Komiksové vyprávění, Minihry Farmy
Proti: Délka, Oproti prvnímu dílu horší, Uspěchaný konec,
Commonplace
Asi vím, o co se hra snažila, ale ono to opravdu vylezlo jako celkem nudná záležitost, která svým závěrem (myslím, že je tam možná více konců) neoslnila. Chvilku někde v půlce tam bylo pár zajímavých momentů, ale nedošla jsem k fázi, že by mi příběh přišel nějak dotažený. Tak trochu myšlenka The Stanley Parable ve slevě.
A nejzásadnější problém vidím v tom, že hra se tváří úplně jinak na promu než jaká je realita. Konverzace s kolegy jsou krátké, o ničem a nenabyla jsem dojmu, že by nějak ovlivňovaly, kam se hra posune. Několikrát jsem ve hře něco sebrala, co jsem ani ve výsledku nepotřebovala. Inventář, zkrátka a dobře, vůbec nefungoval. Nešel otevřít (i když měl), takže jsem věděla, že mám v kapse sušenku, ale sníst jsem jí nemohla. A když už je ve hře ten kávovar, chtělo by to alespoň možnost si to kafe nalít. Spousta dveří nejde otevřít, interakce jsou povoleny jen se specifickými předměty, pouze v určitý moment, takže (hlavně první polovina hry) je velmi přímočará.
Je možné, že jsem hru (do)hrála špatně, že se tam někde skrývá zajímavější konec. Nebo, že jsou místa, kde se dají sesbírané předměty využít. Nebo, že se nějak inventář otevřít dá. Ale pídit se potom nehodlám.
DOOM + DOOM II
V první řadě bych rád vyzdvihnul různorodost levelů. Některé levely se samozřejmě podobají, ale obecně se dá říci, že každý level má nějaký nápad a prostředí je velmi pestré počínaje městem s korporátními budovami, které by u takovéto žánrovky člověk předpokládal. Méně by už ale čekal Japano Samurai prostředí ala Shadow Warrior, skoro Egyptské pyramidy, apod. Hra mi volbou prostředí připomínala spíše hry postavené na build enginu a já hry postavené na build enginu rád:) Samostatnou kapitolu představují levely odehrávající se ve zdrojovém kódu počítače. No myslím, že je celkem dobře vystihnuly dva předchozí komentáře k této hře. Inu, je to haluz snad vyjma posledního levelu, který ještě docela ujde a je spíše tradiční procházkou s nepřáteli a hromadu switchů. Levely jsou obecně celkem snadné kromě levelu 12, který mě dost potrápil. Občas hra ráda prodlužuje herní dobou neviditelnými dveřmi, nebo ne zrovna snadno naleznutelným switchem nicméně skutečně extrémní je v tomto právě level 12 a přiznám se, že jsem se třikrát díval na Youtube jak jít dál. V podstatě jsem na to přišel sám, ale ono místo, kde sjížděly za sebou plošiny s texturou která byla černočerná vyústily v to, že jsem po dvaceti letech zadal IDCLIP a prošel zdí jinak bych z toho asi dostal epileptický záchvat. Paradoxní je, že tento level je jinak ale nejrozsáhlejší a patří mezi jeden z nejzajímavějších. Jen místy působí jako beta verze.
Zbraně kopírují ty z Dooma. Přesto jsou fajn a asi nemá cenu se k nim příliš vyjadřovat. Už zde bylo popsáno trefně. Ano UZI mě též bavila:). Nepřátele jsou taky re-skin, ale jsou taky fajn. Celkem pestrá paleta Cyborgů, robotů a “sexy” robotů (vampíru) v bikinách. Zajímavé je, že tu není žádný boss fight. Nevím jestli autoři nestihli udělat, nebo proč, ale boss tu není žádný.
Suma sumárum jsem Hacx projel s chutí. Mám pro takové rarity slabost a i takováhle vyloženě vykopávka mě dokáže bavit. Pokud to tak máte stejně tak nemohu jinak než doporučit!
Remaster je ideální pro hraní na mém ROG Ally. Ovládní je vyladěno perfektně!
Pro: Legendarní klasický Doom v maximalistické verzi.
Hacx
V první řadě bych rád vyzdvihnul různorodost levelů. Některé levely se samozřejmě podobají, ale obecně se dá říci, že každý level má nějaký nápad a prostředí je velmi pestré počínaje městem s korporátními budovami, které by u takovéto žánrovky člověk předpokládal. Méně by už ale čekal Japano Samurai prostředí ala Shadow Warrior, skoro Egyptské pyramidy, apod. Hra mi volbou prostředí připomínala spíše hry postavené na build enginu a já hry postavené na build enginu rád:) Samostatnou kapitolu představují levely odehrávající se ve zdrojovém kódu počítače. No myslím, že je celkem dobře vystihnuly dva předchozí komentáře k této hře. Inu, je to haluz snad vyjma posledního levelu, který ještě docela ujde a je spíše tradiční procházkou s nepřáteli a hromadu switchů. Levely jsou obecně celkem snadné kromě levelu 12, který mě dost potrápil. Občas hra ráda prodlužuje herní dobou neviditelnými dveřmi, nebo ne zrovna snadno naleznutelným switchem nicméně skutečně extrémní je v tomto právě level 12 a přiznám se, že jsem se třikrát díval na Youtube jak jít dál. V podstatě jsem na to přišel sám, ale ono místo, kde sjížděly za sebou plošiny s texturou která byla černočerná vyústily v to, že jsem po dvaceti letech zadal IDCLIP a prošel zdí jinak bych z toho asi dostal epileptický záchvat. Paradoxní je, že tento level je jinak ale nejrozsáhlejší a patří mezi jeden z nejzajímavějších. Jen místy působí jako beta verze.
Zbraně kopírují ty z Dooma. Přesto jsou fajn a asi nemá cenu se k nim příliš vyjadřovat. Už zde bylo popsáno trefně. Ano UZI mě též bavila:). Nepřátele jsou taky re-skin, ale jsou taky fajn. Celkem pestrá paleta Cyborgů, robotů a “sexy” robotů (vampíru) v bikinách. Zajímavé je, že tu není žádný boss fight. Nevím jestli autoři nestihli udělat, nebo proč, ale boss tu není žádný.
Suma sumárum jsem Hacx projel s chutí. Mám pro takové rarity slabost a i takováhle vyloženě vykopávka mě dokáže bavit. Pokud to tak máte stejně tak nemohu jinak než doporučit!
Pro: Pestrost levelů
Proti: Hra místy působí trochu nedodělaně
Zoopaloola
Co se hratelnosti týče je to dost jednoduché a nenáročné. Hráči se střídají v tazích a hra rychle uteče. Zpravidla vyhrává ten, který začíná, pokud neudělá velkou chybu, což je škoda.
Pro: Roztomilá grafika, znovuhratelnost, funguje dodnes na prohlížečích.
Proti: Většinou vyhrává ten, kdo začíná hru.
Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World
Herní doba je o něco kratší nebo jsem strávil méně času kocháním. Je velmi zvláštní, že atmosféra podobná prvnímu Life is Strange, ale v mnohem osobnějším příběhu nakonec vytváří povědomé pocity. Hraje se to jinak, vypadá to podobně, příběh je menší, ale dojem stejně silný. Za pochvalu stojí i postupná gradace děje včetně skvělého finále. Doufám, že se autorům podaří vše ve třetí epizodě uspokojivě uzavřít.
Call of Juarez: Gunslinger
Pomsta a odplata jsou motivy, které sérii Call of Juarez provázejí od prvního dílu. Jinak tomu není ani u spin-offu Gunslinger. Příběh hry nás tentokrát zavede do jednoho baru, kde Silas Greaves, protagonista hry s prošedivělými vlasy, vypráví příběh o životě zaslepeném pomstou. Nebyl by to správný western, kdyby se v něm nemihly nějaké ty „celebrity“ Divokého západu, v tomto případě nejnebezpečnější psanci Ameriky. Místy pravdivé a převážně smyšlené vyprávění, kterým Greaves baví své posluchače, je prvkem, který dělá hru zajímavou. Je jen na vás, jak se k celému příběhu postavíte. Role nespolehlivého vypravěče je něco, co se ve hrách jen tak nevidí. Jedná se o zajímavý prvek, který, když je zpracovaný dobře, může ze hry udělat něco výjimečného. To samé se ale nedá říct o příběhu hry. Děj hry je především zastíněn střílením nepřátel, kteří na vás vybíhají ze všech rohů. Soustředit se na dialogy je obtížné, jelikož se nenajde chvíle, kdy se nestřílí. Místy tak přicházíte o zajímavé a vtipné hlášky, které hru provázejí.
Call of Juarez: Gunslinger je v mnoha případech omezenou hrou. Z prvních dílů si toho moc nebere a vydává se po vlastní cestě, která je dost trnitá. Velkým zklamáním, z kterého jsem se ještě nevzpamatoval, je nemožnost prozkoumávat okolí. Právě tato volnost, která provázela první a druhý díl, vám umožnila se ponořit do hry a prožívat tak její události. Gunslinger je oproti tomu tupou koridorovou střílečkou, která vám umožní chodit vlevo, vpravo, dopředu a dozadu. Hra ale nabízí zajímavé lokace, které se pyšní krásným level designem a scenérií. I přesto má hráč pocit, že každá z těchto lokací je kopií té, ve které před chvílí byl.
Nejhorší částí hry jsou boss fighty, které tu fungují dvěma způsoby. Tím prvním je duel, ve kterém se vy a váš protivník postavíte proti sobě. Jediné, co se od vás očekává, je, že na protivníka budete dlouho čučet a ve správný moment tasíte zbraň. Záleží však na vaší rychlosti a přesnosti, zdali vy zastřelíte jeho, anebo on vás. Druhý způsob je ten, že budete po sobě střílet a házet dynamity do té doby, než jednomu z vás dojdou zásoby. Mnohdy vám stačí jen střílet do prázdna a doufat, že zasáhnete cíl. K tomu vám poslouží také tzv. „concentration“. Tato mechanika vám umožní zapnout Greavesův šestý smysl, který zpomalí čas, a vy tak máte možnost kosit nepřátele jako mouchy plácačkou.
Zajímavým prvkem, který hru ozvláštňuje, jsou tzv. „nuggets of truth“. Nevěřil bych, že mě v nějaké hře bude bavit sbírat předměty, kvůli kterým dostanu jeden mizerný achievement. Call of Juarez: Gunslinger se to povedlo. „Nuggets of truth“ jsou zajímavými collectibles, které nejen rozšiřují příběh hry, ale zároveň vám poskytují přehled o skutečných osobnostech a událostech na pozadí této hry.
Call of Juarez: Gunslinger je ve finále jednoduchou hrou, která toho moc nenabízí. Nebojím se říct, že i primitivní. Pokud se chcete odreagovat a zapomenout na strasti všedního života, sáhněte po této hře. Gunslinger nesází na dobrý příběh, ale na kvantum prolité krve a střílení tuctu nepřátel. Ve výsledku je hra docela repetitivní, která i zkušeného fanouška FPS žánru po chvíli omrzí.
Pro: protagonista hry, způsob vyprávění a role nespolehlivého vypravěče, "nuggets of truth", lokace, grafika, hudba
Proti: repetitivní ovládání. slabý příběh, boss fighty, duely
Drug Dealer Simulator
První dojmy ještě nic neřeší, ale u mě byly v pohodě. Prostě vyřizujete objednávky, vyděláváte peníze, doručujete a hlavně si rozdělujete drogu, tak aby seděla množství, které si přejí vaší zákazníci a hlavně se snažíte, co nejvíce vyhýbat policii a konkurenci, která vás může zabít.
Není to žádná výjimečná záležitost, ale na tu chvíli pobavení to stálo. Takže pokud je někdo fanoušek těchto žánrů, tak určitě uražen nebude.
-XXX-
SnowRunner - Season 2: Explore & Expand
Prvá lokalita FLOODED FOOTHILLS je pekne divoký mix blata, snehu, ľadu a kopcov, umocnený dravou riekou, ktorá rozsekáva veľkú časť krajiny na ostrovy. Tento fakt dosť zamedzuje použivanie alternatívnych ciest a skratiek, a dokončiť všetky úlohy nieje jednoduchá sranda. Hlavná trasa je na viacerých miestach zatopená. Čo to znamená? Samozrejme spomalováky jak hovado. Čím dlhšie som po hlavnej trase jazdil, tým viac ma problémové úseky znechutily . Skautovanie po rôznych zákutiach mapy som si ale velmi užil.
Lokalita BIG SALMON PEAK je o niečo jednoduchšia. Ponúka dosť asfaltových ciest, a prijemnejšie presuny. Tak isto tu ale hlavné úlohy zaberú najviac času a ku koncu je to už stereotyp 30-ty krát opakovať rovnakú trasu.
Čiastočným riešením na velké počty nákladov mohol byť aj nový 5-nápravový 8-slotový náves, ktorý pribudol do ponuky trailerov. Mapa žial na taký dlhý náves (a bez natáčacích náprav) nieje stavaná. Dal som si tú námahu, a jednu takú fušku som do bane doviezol. Jedna velká frustrácia, neoplatí sa také hebedo ťahať. Na iných mapách, kde je viac miesta, bude určite plniť svoj účel. Ale aj tak, je to proste nedomyslené s tými pevnými nápravami.
V nových vozidlách pribudol vysokozdvižný teleskopický nakladač CAT, použitelný na manipuláciu pracovných kontajnerov. Pri práci s ním to chce velmi citlivé pohyby, taká piplačka na nervy. Chyba hry dovoluje použiť na túto konkrétnu činnosť aj žeriav, čo som aj často urobil, inak by ma z toho mantáckeho vozíčka drblo.
Druhý CAT je veľký dumper-truck (bez tej klasickej vyklápacej korby). A je to úplná zdochlina k hovnu. Doviesť niekam plne naložený špeciálny náves bolo na neho moc. Ledva vládal ísť po rovine. Naštastie je potrebný len na 2 úlohy, takže utrpenie netrvá dlho.
Potešenie som našiel až v ľahkom štvornápravovom trucku BANDIT. Užitočný, rýchly, so slušnou priechodnosťou terénom. S ním som zajazdil veľa kilometrov.
Keby nebolo tolko "grindovania" okolo hlavných úloh, s hodnotením by som šiel aj o 10% vyššie.
DLC TATRA Dual pack:
Toto dlc je v baliku Year 2 Pass.
Tatrovky som prvýkrát vytiahol z garáže práve v Yukone. Vzhľadovo sú obidva stroje premakané do najmenších detailov. Hlavne 813-ka vyzerá super, ked sa nahodí aj s expedičnou záhradkou. Radosť pozerať na podvozok, ako sa kývajú polonápravy Z prvej jazdy som bol ale sklamaný, ako ju poddimenzovali oproti realite. Strašne lenivá výkonovo, pomalá v teréne aj po ceste, než niekam dojdem, narastú mi fúzy. Zásadné je vylepšiť motor a hlavne dať inú prevodovku ("multipurpose" mi prišla najlepšia). A rázom je to super mašina, ktorá drži krok aj s najlepšími ruskými náklaďákmi v hre.
Málá 805-ka ma zatial moc neoslovila. Síce v teréne sa jej darilo prejsť celkom svižne. Ale hlavne kôli strachu z prevrátenia aj na rovnej ceste, som ju zatial moc nevyužil.
Black Mirror II
Zejména začátek hry je jiný než první díl. Najednou se hráč ocitne v krásné Americké vesničce, kde jsou různé barvy. Ne jen temnota a ponurá atmosféra jako minule. Nový hrdina Darren je na brigádě u fotografa, který jak brzy zjistí, není úplně normální. Je to vlastně úchyl.
Po volnějším rozjezdu nabere hra správný směr a začíná to být opět temná a hororová hra. Nechybí zde šílené zápletky v příběhu, zapeklité hádanky a ponurá atmosféra. Do toho skvělý český dabing, pěkně napsané texty a postavy.
Původní příběh je rozšířen a hra to dělá velmi dobře a s citem. Celkově je příběh hodně zajímavý a rozhodně stojí za pozornost. Nejlepší jsou nečekané zvraty.
Grafika hry je super. Na ulicích je živo, to samé i pozadí a nebe, které je pěkně dynamické. Hudba a zvuky jsou také na vysoké úrovni.
Hned jsem nainstaloval i třetí díl. Opravdu mě tato série chytla.
Pro: Luxusní atmosféra celé hry, hvězdný dabing, stylizované lokace, příběh. Skvělý nápad s deníčkem, který je skvělý pomocník.
Proti: Pomalý rozjezd celé hry
GRID Legends
Hra nabízí bohatej výběr nastavení a lze vypnout plno věcí pokud vám jde primárně o imerzivní zážitek. Konečně zde máme i pohled zevnitř auta kterej je solidně udělanej. Menu prezentace je celkově oukej na orientaci a očividně má hra příběh ale já si zvolil kariéru která dýchá oldschool systémem postupu - prostě vyhrát závody, nové auta, peníze, kupovat si lepší díly do auta, taková ta klasika - okořeněná mnou nepochopeným a opravdu idiotským designem....
Prostě pokud chcete postupovat dál musíte v určitým autě odjet určitej počet kilometrů. Už na papíře to zní dost hloupě a v praxi je to vyloženě vydírání hráče aby koupil levnej balíček s DLC které redukuje počet kilometrů.... aháááá? Takže tu máme "paywall" situaci která z hry dělá dost značnej grind. Komu by se jako chtělo jezdit závody které dojel na zlatou trofej třicetosmkrát? Nebo můžete skočit do multiplayeru nebo si vytvořit vlastní závod a našoupat to na nekonečné lapy. Jenže pokud radši hrajete sami máte smůlu a pokud nechcete "čísnout" hru tak si to vynásobte dvakrát. Já koupil Legends ve slevě takže dokoupení toho balíčku se nezdálo jako hřích protože mě hra stála 150. JENŽE... ta hra má fantastickej bug kdy když jedete první dva závody nového eventu tak stejně ty kilometry nepočítá což znamená že i po dokoupení balíčku musim jet ty stejné závody znova!!! Prostě kdo tohle vymýšlí a proč tenhle problém je furt ve hře? A pokud to není bug ale herní mechanika tak je to fakt opravdu už stupidní.
Sice jsem se zde zmínil že umělá inteligence nečítuje ale stejně fungují na jiným principu. Předně tu máme problém že jejich auta váží tunu - když do nich ťuknete zezadu, jdete do hodin a máte penalizaci. Pokud vás oni vesele hoděj do pit manévru, jdete do hodin a máte penalizaci. A věřte mi že AI tohle dělá rádo protože jsou to prasata. Když si kryjete vnitřek vozovky tak do vás budou bourat a bourají do sebe vzájemně v každé zatáčce. Brzdí moc brzy a silně a pokud jedete z 22 místa a chcete vyhrát (protože to je princip závodu ne? vyhrát?) tak jedinej způsob je to opět "čísnout", nabourat plnou silou do toho bordelu a všechny předjet. Fakt hrozná zábava teda.
Pocit z rychlosti je hodně chudej i z pohledu zevnitř o proti Shiftům, nerozumím tomu proč nejsou schopný vývojáři udělat kvalitní pocit z rychlosti co by byl intenzivní. Prezentace kolem tratí je hodně živá a pestrá a musim pochválit obrovskou varibialitu ohledně výběru tratí, počasí a tak. Nicméně jsem se dočetl že spoustu tratí jsou převzaté z předchozích dílů tak to je docela blbé no. Je to fakt škoda protože prvních pár hodin jsem se královsky bavil a hra měla dost silnej náboj a hlavně hra disponuje fantastickou optimalizací, nepadala nijak a neměl jsem žádné technické problémy nicméně kvůli nesmyslnému designu při postupu hrou a špatné umělé inteligenci jsem to nakonec vzdal. Nechal bych ve hře možná desítky i stovky hodin ale to právě kvůli špatnejm důvodům.
Pro: Prezentace závodů a atmosféra, fajn pohled zevnitř auta, solidní zvuková stránka, výborná optimalizace
Proti: Umělá inteligence, hloupé designy pro postup v kariéře, slabej pocit z rychlosti, časem dost recyklovanej obsah
Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake
Hlavní hrdinka Chloe, známá již z předcházející hry, nemá žádné zvláštní schopnosti a tak se v rozhovorech objevila přesvědčovací minihra. Je nutné v časovém limitu volit vhodné odpovědi a tím překonat svého soupeře. K povaze Chloe se podobná věc hodí, i když nenabízí takové možnosti. První epizoda přináší celkem slušnou herní dobu, ačkoliv mám pocit že obsahuje více nehratelných sekvencí. Velkou radost jsem také měl z možnosti zahrát si na chvíli Dungeons & Dragons. Celkově mám tak z první epizody velmi dobrý pocit a těším se na pokračování příběhu v dalších epizodách.
Before Your Eyes
Nutno podotknout, že jsem hrál pomocí myši a ne pomocí kamery. Je možné, že pomocí kamery by hra měla pro mě jiný zážitek.
Benjamin putuje na své poslední cestě po loďce v doprovodu kojota. Kojot ho žádá o převyprávění svého životního příběhu. A Benny se do toho okamžitě pustí.
Celá hra je krásně zpracována. Jednotlivé prostředí jsou pěkně udělané a Bennyho život působí uvěřitelně. Benny má hudební sluch po své matce a brzy si osvojí hru na klavír. To mu celkem jde a přesto nebude přijat na hudební akademii.
To ho zlomí a dokonce smrtelně onemocní. Během své nemoci objeví své nové talenty v podobě kreslení a psaní příběhů. Jedním z nich bude psát i o svém životě. Také se zdokonaluje v kreslení, což mu vynese výstavy svých děl v prestižní galerii.
Během hry se 2x zrekapituluje celý váš život. Při druhém opakování je důležité aby Bennyho přijal strážce brány. To se mi naštěstí povedlo a začaly závěrečné titulky.
Co se stane, když mě nepřijme, netuším.
Celkově to byla pěkná hra, ale že bych to musel hrát podruhé? To ne.
Dordogne
Kľúčovým slovom, ktoré definuje Dordogne je jednoduchosť. Ide o totiž veľmi jednoduchú záležitosť po všetkých stránkach. Čo sa týka hrateľnosti, jednotlivých úloh, všetko má len minimálnu náročnosť. Niektorí tak môžu byť sklamaní, že hra neposkytuje žiadnu výzvu, no myslím si, že v prípade tohto príbehu to ani nie je nutné. V podstate tu ide o spomienky mladej ženy na svoje detstvo, ktoré kedysi trávila u svojej babky. No na veľa vecí zabudla a z nejakého dôvodu jej otec nesúhlasí, aby sa na to miesto vracala a tak ostal vzťah starej mamy a vnučky navždy poznačený. Nebudem sa tváriť, že otec našej hlavnej hrdinky Mimi nemal svoje dôvody, no tie tu nebudem rozoberať.
Po výtvarnej stránke musím hru iba chváliť. Všetky pozadia sú totiž maľované vodovými farbami a jednotlivé postavy vyzerajú nádherne. Bola zvolená veľmi živá farebná paleta a doslova vidíte koľko rozličných odtieňov majú jednotlivé farby. Najviac tu pre mňa asi žiarili modrá a zelená. No aj postavy majú svoje charakterové črty, ktoré hra dokázala prostredníctvom vizuálu ukázať. Najviac mi tu rezonoval Mimin obrovský klobúk, ktorý neustále nosila na hlave. Náramne jej pristal a týmto spôsobom ju tvorcovia aj dostatočne zvýraznili a ozvláštnili od všetkých ostatných.
Rovnako sa mi páčilo, že napriek určitej priamočiarosti, ktorú môžete neustále pociťovať, vám hra dáva dostatočný priestor na ďalšie nepovinné aktivity. Máte tak možnosť na určitých miestach vytvárať zaujímavé polarodiové fotografie, pomocou nahrávacieho zariadenia zase zachytávať rozličné zvuky okolo vás, zbierať v určitých oblastiach nálepky, alebo v dospeláckom svete čítať rôzne listy a dokumenty, či počúvať kazety, na ktorých vaši starí rodičia nahrali niekoľko zaujímavých momentov z ich vlastnej minulosti. Je to dobrá príležitosť na to sa v hre trochu viac potúlať a skúsiť z nej objaviť i viac.
Taktiež tu máte aj nejaké minihry, ktoré však rovnako neoplývajú veľkou dávkou náročnosti. V princípe pozostávajú z niekoľkých triviálnych činností, ako je napríklad umývanie zubov, alebo varenie. Je tu aj jeden moment, kde musíte od kocúra získať kľúč, ktorý má na obojku, a spolu s ním hlavolam od chlapca z dediny, po ktorého vylúštení objavíte jeho tajný úkryt. Tam som si inak spočiatku myslel, že aspoň ten prinesie o niečo väčšiu výzvu, no nebolo to tak. No hoci by som väčšiu náročnosť určite neodmietol, Dordogne dokáže veľa vykompenzovať svojou fantastickou atmosférou.
Dej je každopádne rozdelený na niekoľko kapitol, počas ktorých postupne chodíte po stopách svojich spomienok. Tie zväčšia vyvolajú rozličné predmety, ktoré objavíte v priebehu hrania – pero, kajak alebo vláčiková súprava a tak podobne. V každej ďalšej kapitole postupne dostávate ďalšie a ďalšie kúsky skladačky vašich spomienok, do ktorých sa budete postupne vracať. Pochváliť možno hlavne veľmi dobre vytvorené puto medzi malou Mimi a jej starou mamou Norou. Je zaujímavé sledovať ako si k sebe postupne budujú cestu, ako sa dokáže Mimi pre veľa vecí nadchnúť, či ako sa Nora snaží nájsť v sebe tú láskavú babičku, ktorú by jej vnučka ocenila najviac. Je to však pre ňu miestami náročné, lebo priveľa sa toho spája s jej nedávno zosnulým manželom, po ktorom v jej živote ostalo prázdno.
Jednotlivé činnosti, ktoré budete počas hry vykonávať, sú inak veľmi často povýšené z vcelku banálnych vecí na niečo magické a svieže. Je ťažké si predstaviť, že sa tvorcom podarilo z niečoho tak obyčajného ako z cesty na tržnicu a následného nákupu urobiť niečo zaujímavé. Výrazne však pomáha už spomínaný fakt, že celú hru vnímame z perspektívy dvanásťročného dievčaťa, ktorá sa s veľkým množstvom vecí skutočne stretáva po prvýkrát. Mimo iné si tu vybuduje aj veľmi pekne zachytené priateľstvo z mladým chlapcom, ktorého ostatní považujú len za obyčajného zlodeja. No to je asi všetko, čo k tomu poviem a viac nebudem prezrádzať…
Príjemným spestrením je aj vyplňovanie knihy, ktorú vám dala samotná Nora. V nej môžete zachytávať jednotlivé udalosti z vášho dňa a nejako ich pospájať. K tomu využívate buď slová (ktoré môžete tak isto zozbierať), nálepky, fotky alebo zvukové nahrávky. Je to pre vás skrátka také zhrnutie daného dňa a všetkého, čo ho pre vás najviac definuje. Ako to celé urobíte, už záleží len na vás.
A ako to vyzerá v Miminej súčasnosti? Aj tieto pasáže sú zachytené veľmi zaujímavo. Máte pri nich pocit, že z jej života sa vytratila farba a všetko vyzerá počas jej návratu úplne inak. Počas týchto momentov máte možnosť i sledovať reakcie vašich priateľov a rodičov, ako vnímajú vaše rozhodnutie navštíviť miesto, kde ste toľké roky neboli. Váš otec chce, aby sa všetko z domu iba vysťahovalo a vôbec ho nezaujíma čo sa Nora rozhodla zanechať svojej vnučke. Pôsobí to, že by bol radšej, keby sa na to celé vykašlala a krabica pre Mimi sa vyhodila rovnako ako všetko ostatné. Aký má na to dôvod? Počas celej hry budete mať pocit, že počas toho leta sa niečo stalo. Niečo, čo navždy zmenilo veľmi veľa vecí – najmä vzťah Nory s vašim otcom.
Za týmto účelom budete mať možnosť čítať objavené správy a rovnako budete dostávať od vašich blízkych aj SMS, na ktoré môžete, ale nemusíte reagovať. Možností ako im odpíšete je viacero a to už asi záleží na každom hráčovi zvlášť, ako sa rozhodne v danej situácii reagovať. Môže vám to však pomôcť poskladať si lepšie celkový obraz ako sa druhí pozerajú na vaše rozhodnutia. Nie je to síce zásadné, no príbehu to dáva viac priestoru na to ukázať veci zo života už dospelej Mimi. Rovnako aj to, ako je pre ňu celá návšteva mestečka Dordogne veľmi dôležitá.
Celkovo si teda myslím si, že Dordogne je titulom pre všetkých, ktorí mali možnosť tráviť čas u svojich starých alebo prastarých rodičov niekde na vidieku a vnímať celý svet ako na dlani. Vtedy sa nám totiž zdal oveľa väčší, plný rozličných dobrodružstiev a silných zážitkov, ktoré nám ostali v pamäti a radi si na tieto chvíle nostalgicky zaspomíname. Sám som si počas hrania uvedomoval, ako veľmi mi tie pocity chýbajú a ako sme sa ako dospeláci dostali do svojich vlastných bublín, ktoré voláme rutina. Táto hra mi však všetky tie pocity úžasným spôsobom pripomenula a priniesla mi tak skutočne kvalitný herný zážitok. Z toho pohľadu by mi teda nevadilo, keby bol titul o niečo dlhší, no nemôžem ani napísať, že by mi to až tak hrozne prekážalo. Dokázal tam totiž vtesnať úplne všetko podstatné a nakoľko neustále držal moju pozornosť, viem že niečo skrátka robil správne a môžem ho odporúčať všetkými desiatimi. Ak ste teda fanúšikom príbehovo ladených melancholických adventúr, určite dajte Dordogne šancu. Môže vás iba prekvapiť.
Mafia II
Na svého sice předchůdce hra nenavazuje a měštečko Empire Bay, kde se odehrává vše podstatné, je podobně pěkné jako City of Lost Heaven, se všemi hemžícími se lidmi, domy, vozidly a dopravní infrastrukturou. Ze Sicílie se vrací domů z války hlavní postava hry Vito Scaletta, který najde rodinu v dluzích a jediný způsob jak vydělat krupici je napojit se na starého známého Joea Barbaru. Postupem času proniká více a více do podsvětí gangsterské mafie a jejich špinavých praktik a musí sem tam někoho odkrouhnout, něco ukrást nebo zničit a tak si pomalu buduje jméno v celkem 15-ti různorodých misích – takže hráče čeká staré známé ježdění městem a plnění úkolů pro bosse.
Vypíchnul bych hlavně 2 věci, o které se v mých očích hra opírá a to jsou výborné dialogy spojené s českým dabingem a skvělý příběh, kde se gangsteři chovají tak, jak by se od nich čekalo – nekompromisně, falešně a prospěchářsky. Vzestupy a pády Vita jsou uvěřitelné, Joe hláškuje jako o život a jeden má pocit, že sleduje variaci na Scorseseho nejlepší fláky. Vytknul bych možná jen 3 věci – časté ježdění sem a tam přes celé město, otravné jednotky sboru Protect and Serve a layout ovládání, ale jinak velká spokojenost a uvidíme, kdy vesmír dovolí pokořit trojku – 85 %
Sharpe Investigations: Death on the Seine
Jedním z mála kladů je bezproblémová hratelnost, kdy v hledacích pasážích v podstatě neexistují záseky a hinty tak postrádají smysl. Zajímavá byla postava Stellana Berglunda a navíc mi připomněla mého oblíbeného švédského hokejistu, toho času v důchodu, od nějž mám hokejku z pardubického finále MS dvacítek.
Všemu nasazuje korunu absurdní smrt v mrazáku a zmatené vyšetřování. Jak ti samí vývojáři mohli dva měsíce po tom vytvořit povedenou a plně dabovanou hledačku Runaway Express Mystery, to mi hlava nebere. Už se "těším" na jejich "nejlépe hodnocenou" prvotinu Lost Civilization.
Pro: hratelnost, Stellan Berglund
Proti: krátké, chybí dabing, nijaký příběh a zmatené vyšetřování
Doom 3
Lidstvo v roce 2145 na Marsu vybudovalo teleportační zařízení a to podle odkrytých plánu dávné civilizace, která na Marsu žila a zanikla. Lidé nedbali různých varování a omylem sestrojili bránu do pekla.
Na scénu přichází hlavní hrdina mariňák. Na rozdíl od novějších dílů je to voják z masa a kostí - žádný nadčlověk. Pohybuje se vcelku pomalu, musí si svítit do tmavých zákoutí, v každé přestřelce se mu hlasitě rozbuší srdce.
Příběh základny, která si pomalu kopala svůj vlastní hrob, odkrýváte v e-mailech a nahrávkách mrtvých, ale občas i ještě živých zaměstnanců. Tyto mrazivé poznámky z podivného života základny se pojí s opravdu hutnou atmosférou budovanou temnými zákoutími a strašidelným ozvučením a po dvou dílech krvavé řezby je tu trochu pomalejší, ale mnohem děsivější Doom.
Pokud se snažíte najít a odemknout veškeré sklady a skrýše, tak budete mít munice dostatek. Pokud se na ně vykašlete, můžete narazit. Někteří pozdější nepřátelé dokáží spolykal i větší množství munice a v úzkých koridorech jim nemáte ani moc kam utéct či uhnout.
Co mě trochu zklamalo bylo samotné peklo, do kterého se podíváte rovnou dvakrát. To totiž působí stejně stísněných dojmem, jako vesmírná základna a jsou zde nejvíc okaté hranice výkonu tehdejšího hardwaru, který se vývojáři snažili maskovat tmou a malým prostorem - ještě navíc rozčleněným na ještě menší fragmenty dveřmi, výtahy atd.
Pro: Grafika, atmosféra, ozvučení, zbraně
Proti: Na akci je někdy fakt málo prostoru
Hands of Necromancy II
Je super, že si v hre môžete vybrať medzi dvomi rozličnými hrdinami, ktorí síce papierovo budú mať rovnaké schopnosti, no zosielať kúzla budú predsa len trochu iným spôsobom. Ja som to odohral za Acherona, kde začínate s mečom a ohnivou palicou. Prišlo mi to ako zaujímavejšia voľba, no možno sa rozhodnete opačne. Tvorcov musím pochváliť za solídne nadizajnovanie levelov, ktoré sú navzájom poprepájané, veľké množstvo najrozmanitejších protivníkov od pavúkov, hadov, kacírskych kňazov, golemov a dokonca aj drakov a veľké množstvo ďalších bytostí, ktoré vám tu spoilovať nebudem. Je toho fakt dostatok a nemyslím si, že by sa našiel niekto, kto by mal pocit, že akcia začína byť stereotypná.
Grafika mi veľmi pripomína tituly ako Heretic alebo Blood a skutočne je tu na čo sa pozerať. Okrem toho máte ešte aj magické schopnosti, ktoré vám môžu pomôcť odhaliť aj nejaké tie secrety, alebo vám výrazne môžu hru otočiť vo váš prospech. Zbieranie rúk nekromancie je veľmi užitočné, nakoľko tým dokážete oživiť padlých protivníkov, ktorí sa následne postavia na vašu stranu. No je tu samozrejme aj schopnosť navýšiť svoje útoky, navýšiť zdravie, alebo byť dokonca aj na moment nezraniteľný.
Hra však určite má svoje nedostatky. V prvom rade je treba povedať, že je tu istý typ nepriateľov, ktorí vás dokážu zbadať na obrovské diaľky a ich útoky vedia byť následne vysoko presné a nedá sa im vyhnúť. Niekedy sami neviete kto na vás útočí, a odkiaľ, no v tomto smere fakt nie je limitované ako ďaleko dokážu nepriatelia vidieť alebo strieľať. Občas dokonca išli aj niektoré útoky cez steny, čo by sa stávať zase nemalo.
No a potom sú tu ešte platformovacie sekcie, ktoré sú podľa mňa rovnako mizerné, ako to bolo aj kedysi. Neznášal som najmä časti, keď potrebujete preskákať ponad lávu, kde máte len malé stĺpiky, po ktorých to musíte dokázať. Dá sa teoreticky tento problém neskôr odbúrať schopnosťou premeny na draka, kde budete môcť lietať, no treba tiež povedať, že nie všetky kúzla sú povolené používať vo všetkých leveloch.
Bez toho, aby som ale nejako zásadnejšie kritizoval poviem, že tentokrát boli moje očakávania naplnené a na pár hodín som sa skutočne poriadne zabavil. Uvidíme aké budú zvyšné 2 kapitoly, ktoré na mňa ešte čakajú, no vo všeobecnosti mi Hands of Necromancy II doručil presne to, čo som od neho chcel.
Need for Speed: Unbound
Když tuníte auto v Heatech, máte garáž v realným čase - to se odebralo v Unboundech. Pryč je ta atmosféra, nyní na vás čeká epileptické menu! :) V Heatech před každým závodem tam byl obrovskej dav lidí a zejména v noci to žilo kulturou. Tohle je pryč a začátek každého závodu je bez života. Moje auto se zvukem turba a vejfuků působilo jako plamenomet v Heatech a to je taky pryč protože z nějakého důvodu zvuky aut v Unbound jsou totálně utlumené takže auta nemají žádnej náboj. Kdo hrál Heaty tak ví že pro start každýho závodu musel dojet na místo na mapě takže se využívala celá mapa - to je pryč v Unbound, nyní stačí dojet do jedné konkrétní garáži na mapě. Pocit z rychlosti neexistuje: v Heat a Shift tak se kamera třese bez nitra při 200 km/h a monitor působí jakoby se měl rozervat na kusy - nahrazeno stupidními efekty, statickou kamerou a pocitem že jedu jako šnek. Po každém závodě v noci v Heatech, závodníci ujížděli před policií nebo kroužili po mapě - to je pryč, nahrazeno stupidně nucenou policejní honičkou.
A ano, policajti - jejich AI je na úrovni GTA III. Bourají do sebe, dělají vám při nejlepším eskortu a moc rádi manévrují z kopců střemhlav dolů. Rok 2024 a nemůžeme mít kvalitní AI (artificial INTELLIGENCE!). Hádám že všechen budget spolklo cameo Asap Rockyho kterej s kulturou aut a tuningu nemá nic společného a všechen ten stupidní marketing pro něj. A něco zde povim: ty cut scény kdy všechny postaví trpí neskutečně otřesným "clippingem" a nemají žádné emoce jsou fakt prožitek. I Spongebob nebo Oggy a Šváby tak tam jsou zanimované emoce pro ty charaktery. Tohle si Unbound nemůže dovolit! Hlavně že ostatní NPCčka a policajti nejsou kreslený - takže tu máme krizi identity, yaaay! Příběh je totální hnůj i splachovací toaleta má víc charakteru. Dialogy jsou jakože... "yo bro, whatsup bro, yo yo bruh, yeah bro". Fakt vysoce inteligentní pro hráčské mozkové buňky!
Vanity a podobný chujoviny (čti efekty) jsou wannabe kopírka z The Crew 2 kde to taky vypadá stupidně. Najetí do garáže aby se event spustil, Crew 2. 76 DLCček jakoby si to hrálo na Forzu. Nos systém, bourací kamery jakoby člověk hrál Burnout ale Burnout měl zajímavé bouračky a tam skřípou plechy, tady máme licence takže autům neupadnou kola a kusy plechu tak na co ty bouračky tady? - ta hra normálně vykrádá x závodních her ale nemá vlastní identitu. To že mi hra padala na doporučené sestavě když Heaty hraju full ultra a sekala se jak prase ani nemá cenu zmiňovat. Otřesné menu které pro epileptiky bude prožitek je hnůj.
Příběh je totální nesmysl, dialogy psalo pětileté dítě a asi další důvod proč je vše animované je aby pro postavy....tedy siluety vzadu nebylo nutné dělat motion capture a voice acting. Prostě stačí fláknout statické siluety na pozadí - to docela křičí "low budget". AI oponentů čítuje, jezdí jak prasata - i Flatout 2!!! z 2005!!! měl daleko víc dynamické a chybující a chytřejší AI. Jo ještě edit, bez ohledu na to jak moc auto vytuníte, hráč je zamčený v rychlostním limitu 240. Musel se vytvořit mod co tohle odemknul - takže si vesele topíte nitrem po rovince aby AI co kompletně ignoruje herní pravidla, vás předjelo protože oni tomuhle nepodléhaj. Have fun :-)
A pak ten nejstupidnější design - systém progresu. V Heatech si hráč může vybrat jakejkoliv závod a "dokončit" hru aniž by dohrál příběh. To už neexistuje ;-) máme zde omezené restarty, a hráč musí nuceně jezdit podle celého týdnu do kvalifikace. Kdo vymyslel tenhle design by měl dostat vyhazov na hned. Tohle je "open world/sandbox" a přesto je to lineární bez důvodu. Jo a v Heatech lze nahrabat peníze pomocí speed trapů/drift zón - tohle tady už taky není to se dalo pryč. Need for Speed: Grind.
Soundtrack je totální hnůj, autotune rap/hip hop/trap. Radši si pustím BT (týpek co dělal hudbu pro první Rychle a Zběsile) nebo hudbu z Flatout/ Burnout 2 než poslouchat tohlecto. Není zde žádnej punk, noise rock, rock, metal, house, NIC! 5% dávám za to že můžu jezdit s Mitsubishi Eclipse. Jinak je to totální odpad co má krizi identity, vypadá hnusně a ovládá se to fakt hloupě. I s gripem je hráč nucen do "break to drift", což se mi podařilo kompletně vypnout s tuningem v Heatech. Nedoporučuju, radši si zahrajte Burnouty když chcete kvalitu od Criterionu.
Pro: Eclipse
Proti: Všechno ostatní?
Pro: Komiksové vyprávění, originalita, Historie, Zasazení hry, Minihry
Proti: Moc dialogů někdy