Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Diablo II: Resurrected

  • PS4 75
Dohrát poprvé Diablo 2 v šestatřiceti je poměrně unikátní zážitek. Ke hře jsem měl vždycky specifický vztah - všichni kolem mě ji hráli, mně se líbila krabice, líbily se mi jiné hry od Blizzardu, ale tohle zběsilé klikání mě nikdy dlouho nebavilo. Zároveň jsem ale nebyl natolik vnímavý, abych se naplno ponořil do systému hry se všemi těmi buildy, unikátními předměty a dalšími aspekty, které ostatní hráči Diabla tolik milují.

Nicméně hra mě vždy lákala. Velkou radost mi udělal táta, když mi koupil datadisk k Diablu 2 (abychom následně zjistili, že potřebujeme i původní hru) a já tak mohl hrát za Druida. A za Druida jsem hrál i letos.

Resurrected je graficky krásný. Vypadá to úplně stejně jako si pamatuji, jen o hodně lépe. Nenásilně, nenápadně. Atmosféra prvního aktu je famózní (a bohužel ji už nic nepřekoná) a hráče vtáhne jako nic. Jakmile jsem se asi podvacáte za pár minut vracel do města kvůli prodeji lootu, vykašlal jsem se na sbírání každé prkotiny a hra ihned byla plynulejší. Pobavil jsem sám sebe, když jsem si u jedné NPC nechal vynulovat skilly s tím, že tato možnost tady bude napořád, jen bude dražší a dražší. Spletl jsem se. Tohle je přeci jen hra z přelomu milénia, kde se s hráči nikdo nepáral.

Oceňuji pestrost monster. Čekal jsem, že v dalších aktech budou jen přeskinované příšerky z prvního, ale vůbec. Každý akt a i leckteré místo má specifický shluk příšerek, dokonce i dungeon je každý jiný. Máte tu jeskyně, žaláře, sklepení, červí doupata... a žádný dungeon není neúprosně rozlehlý. Nicméně v některých se člověk často zasekává o stěny a nepříliš dobře viditelné zárubně dveří.

Akt 3 je vyloženě vopruz - neustále musíte sledovat cestičku mezi potoky a obíhat ostrůvky. To je nuda. Celkově to běhání tam a zpátky je místy pruda (i když trvá jen pár vteřin). Pochválit musím akt čtvrtý - od pekla jsem čekal monotónnost, ale nakonec se jednalo o velice nápaditou část hry.

Překvapilo mě, že Diablo umírá mnohem méně efektně než jiní (i menší) bossové. Taková Blood Raven udělá víc parády. Datadiskový akt se povedlo, tam už jsou scenérie rozlehlejší a nebavilo mě ničit katapulty a hradby, ale atmosféra a prostředí finále této hry mě velmi příjemně překvapilo.

Samozřejmě co se příběhu týče, to je jedno klišé vedle druhého a působí spíše jako nutná vyplň něčeho, čemu fanoušci říkají lore - pro mě je to jen prázdná sláma. Taky mě pobavily všelijaké ty kašny a studny ve stovky let opuštěných dungeonech - jak z nich náš hrdina s nadšením pije. A úsměvy ve mně taky probouzely názvy lektvarů. Když už jsem myslel, že "health potion" je konečné stádium, přišly ještě další dvě. Čekal jsem, jestli přibudou další, které se budou jmenovat "super duper ultra mega health potion", ale nestalo se.

No každopádně - po 25 letech jsem dohrál Diablo 2. Stačilo jen počkat na tu správnou platformu (PS4). Diablo se totiž hraje mnohem lépe s gamepadem než s myší (to jsem si ověřil už u Diabla 3), i když je pravda, že některé fíčury jsem objevil až při druhém hraní (například to, že jde léčit mercenary).

Pro: co se žánru týče, tak velice pěkný zástupce s nápaditými monstry a perfektní zvukovou složkou

Proti: občas (v dungeonech často) grafické glitche, pokud se do hry úplně neponoříte, tak většina předmětů je k ničemu (drahokamy, peníze, runy)

+22

The Order: 1886

  • PS4 70
Přiznám se, že původně jsem neměl komentář v plánu, ale nakonec to dopadlo tak, že se musím trošku vypsat. The Order: 1886 je totiž jedna z nejrozporuplnějších her, které jsem kdy dohrál. 

Začnu tím nejkvalitnějším, a to je grafika, atmosféra a svět. Steampunkový viktoriánský Londýn vypadá skvěle i po letech, audiovizuálně je hra na vysoké úrovni. Je to jako opravdový výlet do tehdejšího (byť alternativního) Londýna, každý dům, kočár, oblečení postav i dabing atmosféře napomáhá. Jediný háček jsou černé pruhy, kvůli kterým se kochá o něco hůře.

Obstojný mi přišel i příběh. Nebo takhle. Je to béčko a je ke hře nutné tak přistupovat, což asi nebylo úplně v plánu. A ze začátku působí ještě k tomu trošku jako klišé (řád, rebelové, upíři, vlkodlaci), ale i díky solidnímu writingu a dabingu je nakonec docela dobře vedený a bez výraznějších hluchých míst. Je ale fér říct, že ten svět má větší potenciál a je škoda, že hra dopadla jak dopadla. Mínus je, že vše končí dost brzy, přeci jen má hra nějakých 6 hodin a navíc nepůsobí zrovna uzavřeně. Divné je také rozvržení kapitol, kdy jedna má třeba hodinu a je plná akce a v následujících dvou sledujeme jen příběh a mají dohromady deset minut.

Ještě více rozporuplná je hratelnost. Přestřelky mě tradičně bavily, není na nich nic objevného, zkrátka krýt se a snažit se střílet do hlav. Hra je lineární, dobře odsýpá, lokace jsou navržené dobře a například mise na vzducholodi se mi líbila velice a byla jedním z vrcholů hry. Jenže...má to háček.

Hra je doslova prošpikována jedním z největších omylů v historii videoher - QTE. Quick time eventy jsou téměř všude a zrovna v jejich nejhovadštější formě. Souboje na pěsti? QTE. Přestřelky s vlkodlaky? QTE. Stealth? QTE.

Zrovna stealth, naštěstí v této podobě pouze v jedné misi, je něco neskutečného. The Order: 1886 obsahuje dost možná nejhorší stealth misi, kterou jsem kdy viděl. 

I tak dávám hře slušnou sedmičku, i přes neduhy se jedná o slušnou jednohubku na pár hodin. Paradoxně tomu možná nakonec pomáhá i kratší herní doba, takže mínusy nezačnou tak štvát.
+22

Wolfenstein II: The New Colossus

  • PS4 70
Nemůžu zapřít mírné zklamání. MachineGames se ani nepokusili druhého Wolfa posunout nějakým způsobem dopředu a zvolili jen přešlapování na svém vyhřátém písečku. Je zpátky nevýrazný level-design, chabá odezva zbraní a naneštěstí i podivná schizofrenost vyprávění. Na druhou stranu. Vše dobré zůstalo dobré i tentokrát a akce je nebetyčně skvělá. Stejně jako perfektní vizuál. Stejně jako Mick Gordon!

Z příběhového hlediska pro mě ale byla polovina hry utrpení. Místo béčkového nářezu, který mi slíbili trailery, mi tu předhodili Blazkovo emo drama. Výborný Tarantinovský monolog, s pár useknutými končetinami, střída po pár minutách uplakaný BJ a je to věru podivná kombinace. Zřejmě budu v menšině, ale opravdu od Wolfa nečekám chabé pokusy o charakterizaci Blazkovi osobnosti. Já chci kosit nácky za zvuku drsňáckých kytar, vybuchujících Panzerhoundů a ďábělského smíchu Frau Engel.

A po mnoha hodinách jsem se nakonec dočkal. Po přesně takovém fucked up zvratu, jaký si u takové hry představuji, se z The New Colossus opravdu stane TA over-the-top akce, na kterou jsem se těšil. A objeví se i famózní cut-sceny jako tahle. Jenže je tu zase ten problém s vyprávěním. Přechod mezi charakterem Blazka předtím a potom je odfáknutý a nepochopitelný. A přesně takové problémy vznikají, když se do akční ptákoviny snažíte dát srdceryvný příběh. Jinak by to nikdo neřešil. A co to podivné zosobňování nácků přes rozházené dopisy? Jaký to má smysl, když každý nácek ve hře slouží jen k rozprsknutí lejzrem (doslova)? Zbytečně to svět hry rozmělňuje.

Nadšení ze změny stylu nakonec vychladlo rychleji, než bych čekal. Najednou je totiž konec, ende, šlus, titulky. Kde je zbytek hry? Proč měl úvod 7 hodin a opravdová akce sotva polovinu? Tak ve trojce, no!
+21 +22 −1

Horizon Zero Dawn

  • PS4 80
Z Horizon se vyklubalo velmi příjemné překvapení, které jsem upřímně nečekal. Po nezáživném a velmi standardním úvodu se najednou zjeví krásná hra, kterou je radost prozkoumávat. Skoro jako za mlada!

Zdejší prehistorický svět budoucnosti je úžasně fotogenické místo, které působí obrovsky, ale přitom zůstává příjemně kompaktní. Skvělý cit pro vyvážení (a zřejmě výborně odvedený playtesting) autoři předvádí prakticky ve všech částech hry. Souboje s nádherně provedenými roboty jsou perfektní. Jednoduché rozhovory většinou neruší, když zrovna někdo už po páté dramaticky neumírá. Crafting je natolik primitivní, že sbírání kytiček ani po 50 hodinách nestihne zprotivnět. Jen souboje s lidmi jsou zde tak nějak dopočtu a začnou rychle nudit.

Co ale nenudí je Aloyino postupné objevování minulosti. Z obávané slátaniny se stalo vcelku pěkné scifíčko, které má po většinu času hlavu a patu. Velká škoda, že se jim to nechtělo rozvést v nápaditější finále, které je v rámci originální zápletky dost tuctové. Po celou hru mě taky iritovala přehnaně čistá stylizace, díky které zdejší kmeny a města působí až moc uměle a panenkově. I to ale může být jistá reakce Guerrilly na "temné a drsné" světy jiných dnešních her. Co mi přišlo velmi mdlé jsou postavy a questy. Svým způsobem se jim nedá nic moc vytknout, vše funguje. Rozhovory jsou standardní, náplň questů je standardní, postavy dělají to, co byste očekávali - jsou standardní.

Možná i díky tomu ve mě nakonec Horizon nezanechal tak silný dojem, jak by se z chvály dalo čekat. Je to perfektně udělaná hra a zřejmě výborný start nové série. To je ale tak nějak všechno. Mám pocit, že za půl roku už si na nic z toho nevzpomenu. Jednoduše tam není nic, co by nějak chytlo za srdce a vrylo se do paměti. Pobavit se a zahodit. Trochu smutné.
+21

Firewatch

  • PS4 90
Firewatch mě od začátku dostal nádherným úvodem, který i přes pár krátkých vět a decentní hudbu dokáže být strhující a dojemný, jako jediná vynikající scéna v Up. Hlavní hrdina, stejně jako všechny ostatní postavy, následně utíká do lesů a téma útěku před vlastními chybami se nese celou hrou. Od té chvíle mě nepřestávali překvapovat nečekaně lidsky a nesmírně detailně napsané postavy, jejichž příběhy, chování a osobnosti dávají smysl. Z na první pohled povrchního příběhu se tak při bližším zkoumání prostředí, textů a rozhovorů stává fascinující studie osobnosti, kterou bych ještě před pár lety od hry opravdu nečekal. Klobouk dolů.

Z herního hlediska je na Firewatchy nejvíce zajímavá jeho obyčejnost a jak s ní pracuje. Podobně jako Gone Home před hráče klade kulisy, ve kterých očekáváme jisté situace a hratelnost. Tím nás hra nechává v neustálém napětí, kdy už to konečně přijde. Stejně jako hlavní hrdina tak začneme (opět) utíkat a vymýšlet si vlastní konspirace a neuvěřitelné příběhy. Nic z toho se ovšem nestane. Možnost volby odpovědí potěší větvením dialogů a jejich následky. Nope, snažit se ale vždy můžeme. Nádherný vizuál následně přímo svádí ke kochání a zasněným procházkám. Ani to dost dobře nejde.

Na konci tak můžeme být zklamaní. Zklamaní stejně jako v životě. Realita nás dohnala a mimozemšťani zase za nic nemohou. Žádné strhující finále. Žádné velké odhalení a dramatická hudba. Jen lidské chyby a jejich následky. A také to, že útěk nikdy nikam nevede. Ani ten do herních světů.

Jsem opravdu rád, že dnes mohou vznikat hry jako Firewatch a těším se, s čím přijde Campo Santo příště. Spolu s Everybody's Gone to the Rapture jde pro mě o nejhodnotnější příklady dospělosti herního média.
+21

NieR: Automata

  • PS4 90
Nier: Automata lze definovat jedním slovem: dynamičnost. Už během tutoriálových dvou hodin se hratelnost přepíná mezi shoot-em-up střílečkou, 3D akční rubačkou a 2D plošinovkou. A postupem hrou se objeví ještě další žánry a minihry. A přitom nelze říct, že by jeden převyšoval druhý. Ve všech aspektech je hra, přinejhorším, nadprůměrná.

Přirovnáním bych Automatu přiřadil, trochu nečekaně, k Dark Souls. Jste vrženi to zničeného a polootevřeného světa, kde postupně odhalujete jeho tajemství. Příběh je určitě přístupnější, než ve hrách od FromSoftware, ale přesto je potřeba číst popisky a skládat si mezi nimi spojitosti, chcete-li alespoň tušit, co se na obrazovce odehrává.

Styl příběhu je silně japonský a "metalgearovský", takže je geniální/pošahaný/debilní (nehodící se si škrtněte sami). Velké množství různých konců ještě přidává na chaotičnosti. Z postav mi k srdci přirostl jen 9S, hlavně protože se z androidů nejvíce podobal člověku a jeho chování jde po většinu hry chápat. Pravý opak je 2B, která je chvílemi chladná jak sibiřská noc a jindy zase přímo přetéká empatií.

Všechno ale zastiňuje jednoznačně nejlepší složka Nieru. Hudba. Právě díky ozvučení zůstane v mé paměti ještě dlouho. První návštěva zábavního parku se s pomocí doprovodné melodie změní v jedinečný zážitek. Zásluhu na celkové atmosféře má i povedený anglický dabing ústřední trojice.

V každém případě si Nier: Automata zaslouží pozornost všech hráčů akčních her. Nestává se často, abych mohl jednoznačně říct, že jsem v nějaké hře neviděl chyby. U téhle to ale s klidným svědomím říct můžu.
+21

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 75
Nevím jak jinak začít, než krátkým výblitkem k původní trilogii, takže…

UC1 – Přestože svého času to byla jedna z těch her, kterou jsem konzolistům nestoudně záviděl a celá léta jsem naivně vyhlížel PC port, nyní se musím připojit k těm jedincům, kterým hlavy neberou, jak se z toho mohl stát takovej hit. Popkornovej appeal chápu, ale jistě muselo více lidem vadit to překouřený množství podprůměrných soubojů? Ty plinkové hádanky? Ta nevyvážená obtížnost? Ty nucené anální úhly kamery a nudný level design? Ne?

V retrospektu ale každopádně musím ocenit určitou ucelenost a ‘malost’ hry, díky čemuž se vyhla některým z těch absolutních nesmyslů, kterými následující dva díly již byly obohaceny. Apropos…

UC2 – Po dohrání celé původní trilogie chápu, proč si celej glób tak nenasytně vychvaloval zdejší tempo. Dvojka z původní trilogie zcela bez debat má ten nejlepší balanc mezi souboji, puzzlíky, a nerušeným prozkoumáváním. Taky je s přehledem nejlépe napsaná a má nejzajímavější děj. V neposlední řadě ještě můžu jakž takž pochválit i set pieces, které většinově byly uspokojivé, aniž by byly tak přestřeleně absurdní, jako ty ve trojce. Ale když…dobrý balanc je hovno platný, když ty jednotlivé elementy jsou samy o sobě pořád tak nudné. Exploraci si člověk zas tak moc neužije, když jde o levely takto uzavřené a lineární. S hádankami moc psiny taky není, když i ty jsou většinově striktně lineární a takřka zcela automatizované, a souboje, byť citelně vylepšené, jsou pořád při nejlepším šeredně průměrné.

UC3 – Budu chcát proti proudu a řeknu, že trojka je z původní trilogie nejlepší. Jo, tempo a vyváženost opět prohodili tojtojkou, a z hlediska scénáře je to zašprajcnuto v hlubinách odpadní roury zapadlé krčmy – za vrchol průzračné demence/prvotřídního trollingu (pořád jsem se nerozhodl, čemu věřit spíš) považuju Nejtovu procházku pouští. Tvůrci si dali tu práci nám ukázat, jak s člověkem celé dva dny a dvě noci bez kapky vody a čehokoliv k snědku v takové poušti zamávají. Tu fata morgána, tam hned tři kolapsy. Pak Nate konečně narazí na jakési trosky, a hned v sobě probouzí svého vnitřního Tarzana a skáče a šplhá jak zamlada, ale okej, dejme tomu, suspension of disbelief touhle dobou dostal tak do těla, že teď už do něj hra v podstatě kope v kómatu, ale okej, budiž. Pak se ale ukážou enemáci, a hned prvního hra ukáže s bandaskou vody. Nate bere kvér a vyvražďuje malou armádu. V tu chvíli jsem si byl na 16541% jistý, že se pak prostě MUSÍ spustit cutscéna, v níž si Nate bandasku půjčí a hezky se nabumbá. A vona cutscéna nikde, Nate prostě jede jak drak, přestože ho hra před minutou vyobrazila jako plazící se, z posledních sil dýchající, mrtvolu.

Mno ale sere pes, kvůli příběhům a logickým dějům jsem to nehrál, že. Hrál jsem to, protože jsem čekal dobrej level design, zajímavé hádanky, a zábavné přestřelky. A toho jsem se ve trojce konečně dočkal! Opět to neplatí pro celou hru, ale většinově jsou levely konečně kapku otevřenější a tím pádem zábavnější; u mnohých hádanek jsem konečně musel zapojit alespoň pár mozkových buněk, tím pádem jsem se u nich bavil; AI výrazně nabyla na agresivitě, což mě nutilo být neustále ve střehu a pohybu, tím pádem jsem se víc bavil i u střílení! Nechápejte mě špatně, s množstvím nepřátel a jejich pozicemi šli tvůrci kolikrát mrtě přes čáru, z čehož plynula příležitostná lacinost, ale z větší části jsem se při soubojích vskutku upřímně bavil. Tím pádem suverénně nejzábavnější díl celkově. Tím pádem.

---

Tak, hurá, úvod mám za sebou. Pro čtyřku jsem měl velmi prostý wishlist – dávkování a kvalitu writingu ze dvojky, a vesměs všechno ostatní ze trojky. Přání se mi splnila tak nějak napůl. Tempo trefili líp, než kdy předtím, a scenáristicky vykouzlili dokonalé béčko. Individuálně některé elementy ale zase hodily zpátečku. Přestože gunplay notně dochutili, souboje jsou celkově opět poměrně nudné. Sice mnoha potyčkám přidali vítanou vrstvu vertikality, ale zase taky výrazně uklidnili AI. Lacinost zcela vyhubili, ale z toho jen těžko můžu být na větvi, když je těch soubojů vlastně tak málo. Nehledě na to, že ND za celou sérii nebyli schopni vymyslet zajímavého lidského nepřítele, a tak místo toho každým dílem jen recyklovali ty stejné Jožky, přičemž vzorec v každém díle zpestřili buď zombíky, zombíky převlečených za vlkodlaky, nebo teleportujícími se fantomy. A jelikož se čtyřka komplet odprostila jakéhokoliv nadpřirozena, tak je to celou hru jeden prachobyčejnej Jožka za druhým.

Ale mluvme chvíli o hezkých věcech. Naprosto a absolutně jsem zbožňoval sekvence s džípem, a nikdo mi nevymluví, že pro inspiraci šli dyzajnéři primárně za TRIV, vzhledem k tomu, že se véhikl použije hlavně ku vyjíždění všelijakých bahnatých svahů. A ano, zešikmená půda! Vždycky potěší, když je šikovně integrována do hratelnosti a má povedenou fyziku, což zde platí. Neméně hezkou věcí je i otevřenost mnoha zdejších úrovní. Konečně jsem měl jakýs ten stimul razit a prozkoumávat! Škoda, že člověk nemůže najít víc, než nějaký ten bezvýznamný poklad, ale s takto atmosférickým eye candy je dostatečná radost prozkoumávat už jen ku objevování dodatečných zákoutí, přestože jsou prázdná. A vůbec, produkční hodnoty jsou mimo naší stratosféru. Vedle úžasného vizuálu hra naprosto září hlavně na poli animací a VA. S takovouto kvalitou mi ty postavy museli aspoň troche přirůst k srdénku, i kdybych nechtěl.

Tak, a teď vůbec nevím, jak to uzavřít. Hype train mě svého času neminul, ale jak jsem si to zahrál sám, tak jeho existenci zpětně nechápu. A všechna ta absolutní hodnocení udělena čtyřce, a její věčné oslavování jako jedné z da best her všech dob, definující celou generaci a nastavující novej metr, podle kterého se mají měřit díla budoucí…eh, to jsem z toho jaksi nevyčmuchal.
+21

Detroit: Become Human

  • PS4 60
Detroit přišel se skvělým námětem a velkolepou produkcí, aby opět dojel na ego svého hlavního tvůrce. Udělat z upadajícího průmyslového města rodiště androidů je totiž zajímavý nápad. Stejně jako další příběhy a texty rozeseté v in-game časopisech, které si berou inspiraci v reálných vizích budoucnosti. Originalitou sice nehýří, ale utváří solidně uvěřitelný svět.

Originalitou bohužel v Detroitu nehýří vůbec nic. Úvodní vyjednávání je takřka jediný efektní moment, i když do strhující atmosféry "záchodové" scény Fahrenheita má daleko. Už úvod totiž předesílá, že tady se pojede na jistotu. Klišoidní situace a scény, doplňují klišoidní postavy a je až s podivem, jak takhle béčkový scénář mohl Cageovi projít už od začátku. Přeci jen má ve zvyku zkazit to až za půlkou hry.

Mrzí mě, že Cage po Fahrenheitu (a Omikronu) tak rychle rezignoval na jakoukoliv filmařskou nápaditost. Zuby nehty se drží klasické hollywoodské estetiky, i když mu herní médium nabízí nekonečno dalších možností. V některých scénách hra zase připomíná divadelní představení v mo-cap studiu. A rozhodně ne v dobrém slova smyslu. Je to škoda, protože jinak hra rozhodně vypadá úžasně a podařilo se jim zbavit i "gumáckých" tváří z Heavy Rain.

Nečekal jsem až tak okatou a lacinou ideologickou agitku. Cage ani nedokáže své myšlenky zakrýt za promyšlenou symboliku a náznaky. Místo toho vše na hráče hrne jako žák prvního ročníku filmové školy. I když i ten by zřejmě předvedl více invence. Samozřejmě od AAA hry nikdo nečeká francouzskou novou vlnu, ale přeci jen postavit celou hru na vršících se klišé o útlaku menšin je velmi smutné. Když už chci rozebírat takové náročné téma, tak by to jistě šlo subtilněji. Máme tu správňácké androidy, tyranské lidi, Spartaka, poldu s traumatem, malou holčičku, damsel in distress, hodného obra, robotí lásku, armádu klonů, masakrování v ulicích, androidí povstání...
Nečekal jsem mnoho, ale překvapilo mě kolikrát zas a znovu dramatické scény působí jako nechtěná parodie. Ten dojem umocňuje i umělá vyhrocenost scén pro herní potřeby. Na realisticky prezentovanou "vizi budoucnosti" je zde také až moc scenáristických zkratek a berliček pro jednodušší vyprávění.

Po dohrání každé kapitoly působí osa všech možností úctyhodně. K čemu to vše ale je? Z takového maglajzu možností chtě nechtě v mnoha případech vypadne nesmyslný zmetek. Věřím, že v jednom z konců hra může přijít se zajímavým finále. To bych ale musel mít chuť projít si tím vším brakem znovu a znovu. Ne, děkuji.

PS: První věta komentáře je sice negativní, ale současně i pozitivní. Jsem totiž strašně rád, že už i v AAA světě můžeme mít takhle autorské hry, které jsou od začátku do konce spojené s jedním tvůrcem. Je to jako nemluvit o novém filmu od Marvelu, ale od Josse Whedona.
+21 +23 −2

Detroit: Become Human

  • PS4 --
To takhle někoho v budoucnosti napadlo, že udělat robota nerozeznatelného od člověka je vlastně strašně dobrý nápad. A když už člověka dospělého, tak proč né dítě? Vždyť, kdo by se nechtěl starat o nestárnoucího plasťáka, který sice nebude dalším budoucím daňovým poplatníkem, ale zase ho můžete mlátit. Simulace termoregulačního systému zaručena!

Zasazení D:BH je opravdu hodně ujeté scifi. Ve stínu města automobilismu a jeho pozůstatků tady vyrůstá ultra moderní společnost s androidy, kteří zastávají vše od prostituce, až po tu nejtěžší manuální práci. Samotné androidí procitnutí je vyvedeno dost polopaticky a prakticky slouží jen jako jednoduchá berlička k tomu, aby mohlo být zdůvodněno povstání androidů a jejich revoluce. Lidé jsou zobrazování jako otrokáři a utlačovatelé a chudáci androidi jsi jdou za svou svobodou, protože to jsou přeci taky lidi...

Tuhle polohu jsem s Cagem rozhodně nesdílel. Snad jediný Connor byl dostatečně zajímavý a uvěřitelný android. Oproti tomu naivní Kara a její snaha hrát si na mámu a prorok Markus se svojí skvadrou utečenců na mě působili dost odměřeně a nedokázal jsem se vcítit do jejich motivace. A to je asi můj hlavní problém se hrou... nestál jsem na straně těch, za které jsem hrál.

Autoři si ohýbají herní mechanismy zrovna jaxe jim to hodí a někdy je vývoj situace tak nečekaně debilní, že jsem frustrovaně hleděl na monitor a neměl jsem zájem zkoušet jiné postupy. Skoky v příběhu jsou obrovské a změna povahy a motivace postav nedostatečně vysvětlena.

Z herního hlediska je to stále ta stejně interaktivní nehra. Některé pasáže byly vyloženě velmi slabé - Markus a jeho hledání Jericha je možná nejhorší kus kapitoly, kterou Quantici pustili do světa ever. Herní doba se mi zdála nejkratší ze všech dosud vydaných kejdžovin, i když to může být způsobeno mými volbami v příběhu. Hlavně ke konci to chytlo docela solidní grády a toho nehraní tam bylo ještě méně, než bych čekal ("tak a teď už budu muset něco zmáčknout... tak teď... teď už to musí být...").

Těšil jsem se moc, ale zklamání je obrovské. Pokud jste hráli demo, tak vězte, že se jedná o nejnapínavější a nejzajímavější část celé hry. Její úplný začátek... a jestli to nestačí, počkejte na slevu, protože za plnou palbu tohle rozhodně nestojí.

Hodnocení: ✰
+21 +23 −2

Rise of the Tomb Raider

  • PS4 60
Proč se, proboha, snaží z lineární TPS udělat zparchantělej open world? Jakou vepřovou hlavu napadlo udělat pískovišťové pasáže, kde je jeden jelen na metr čtvereční, o kousek dál kočkovitá šelma, o kousek dál smečka vlků, a to vše obklopeno nekonečným množstvím cenných artefaktů a obřích hrobek.

Komu přišlo jako dobrý nápad postavit děj na jakémsi ruském odboji, který místo ákáček používá luky a teprve se učí, že existují moderní technologie (jako třeba drony). Kterej hipster chtěl zasadit děj do nejméně záživného prostředí na světě?

Kdo psal ten scénář, kde Lara opět 150x přežije svou smrt a opět se choulí sama do sebe při sněhové vánici, aby se následně potápěla do ledové vody? Kdo vymyslel tak archetypální postavy? Co, proboha, vedlo tvůrce k tomu zběsilému craftění a vedlejším misím? Proč se z "lineární TPS" stalo sprosté slovo? PROČ?!

Veškeré čistokrevné TPS pasáže mě bavily (ačkoli byly hodně přehnané), tak vše kolem (příběh, postavy, open world, craftění) mi kazilo herní zážitek neskutečným způsobem. I na předposlední obtížnost je všeho dostatek. Slot pro pistoli je úplně zbytečný (na tiché headshoty stačí luk). Nepochopil jsem formu nadpřirozených protivníků, kteří nejsou ničím odlišní od lidských obrněných nepřátel.

Pochválit musím AI. Nepřátelé na vás nabíhají když přebíjíte, neustále házejí granáty, aby hráče nenechali chvíli v klidu. Akce je díky tomu skutečně dynamická, a není to jen o tom krčit se za překážkou a jednou začas vystrčit hlavu (zdravím Uncharted).

Scénář je hrozivý. Tam Uncharted vede. Něco tak plytkého a nudného jsem už dlouho neviděl, kam se hrabe film, kde se aspoň dočkáme něčeho, co mělo fungovat jako překvapení. Tady nic takového nehrozí. A nejhorší je, že mně byli nějací Rusáci úplně putna. Vůbec jsem jim nechtěl pomáhat, nebyli mi sympatičtí a tudíž mi scházela motivace.

Nicméně, nejhorší jsou ty open world pasáže a craftění - dva prvky, které mě během hraní stihly neskutečně otrávit.

edit: úplně byh zapomněl na vypíchnutí skutečnosti, že Lara je sice děsně citlivá archeoložka, ale při cestě za pokladem se neštít zbořit, zničit a znesvětit kdejakou prastarou památku.

Pro: grafika (na PS4 zatím nejlepší), fps (i když stabilních 30 to není ani náhodou), lineární pasáže

Proti: craftění, open world pasáže, občasná nutnost teleportace, příběh, vedlejší postavy, Lara není moc hezká

+21 +28 −7

God of War

  • PS4 100
God of War udělal pořádný krok vpřed. Změnilo se prostředí, postupy, souboje a změnou prošel i Kratos, aspoň jeho charakter - usedlejší, moudřejší, s plno zkušenostmi na rozdávání. Celkově se hra vydala směrem Last of Us a to ne jen kvůli podobnosti Atrea a Ellie. God of War sází hodně na příběh, který začíná banálně a s prostým cílem - donést něco někam (nechci spoilerovat vůbec nic, protože si každý zaslouží first feel ze hry, i z těch nejmenších drobností :))).

Příběh mi přišel perfektně dávkovaný, nenucený, se spousty logickými zvraty a ty jsou hlavním důvodem, proč mi přišla hra strašně přirozená. Ono to může být způsobené tím, že jsem si hlavní příběhovou linku doplňoval vedlejšími úkoly. Těch není ve hře přehršel a hra vám je nenacpe všechny hned na začátek. Každý vedlejší úkol jsem dělal s chutí a vychutnával jsi mini příběhy v poměrně velkém světě. Mapa hry je rozdělaná na několik částí nebo spíše otevřenějších oblastí , do kterých se dostáváte od prostředka mapy. Do několika takových oblastí se právě jen díky vedlejším úkolům a rozhodně byste je neměli minout, protože i když je mapa docela velká, tak těchto oblastí není ve hře moc, ale zato jsou propracované do nejmenších detailů a každá je nějak originální.

Soubojový systém je díky sekeře neuvěřitelně zábavný (to platí i pro boj s pěstmi) a kvůli potřebě měnit taktiku na různé nepřátele také variabilní. Právě kvůli odlišnosti nepřátel je důležitý správné vybavení. Ať už jsou to zbroje, kameny očarování nebo runové útoky. Správné kombinace a experimentování s runovými útoky usnadňují nebo ztěžují hru. Poprvé mi nápad s házecí sekerou alá štít Kapitána Ameriky přišel jako fajn nápad. Po odehrání je to neodmyslitelná část hry.

God of War není revoluční, ale maximálně vymazlený a to tak, že do sebe vše zapadá a každá (aspoň ta velká) událost reaguje na tu další nebo dokonce předešlou. Což není jen příběh a jeho až pomalé vyprávění, ale i odkrývání tajemství Midgardu a postav v něm.
Menší shrnutí: krásný a detailní svět, zábavná explorace a případný backtracking, úžasná grafika (i to na normální PS4), rychlé a přitom taktické souboje, slušná herní doba (cca 15-25 hodin) a skvělý příběh se silným koncem.

Tohle rozhodně není bezchybná hra, ale má k ní sakra blízko a žádná taková se mi pod ruce ještě nedostala.



+21 +22 −1

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS4 95
Možná budu Uncharted 2 srovnávat nelogicky s Gears of War 2, ale mě přišly obě hry neskutečně podobné. První díly u obou jsou na dnešní standardy celkem "meh". GoW 1 sem zažil i hypem, když premiérově vyšlo. Tehdá jsem byl nadšený, ale když jsem si to zahrál o mnoho let později, nechápal jsem, co mě na tom tak bavilo. To samé trošku jinak s Uncharted 1. Pořídil jsem si první Playstation (4) :) a hned nakoupil všechny legendární/exkluzivní hry, co jsem předtím nemohl hrát. Po dohrání Uncharted 1 jsem se hodně divil, jak může celkem obyčejná hra mít tak kultovní status.

Jenže jako by si vývojáři obou studií řekli - Oukej, základ nám sežrali, na ten moc sahat nemusíme. Tak co kdyby jsme přidali tunu drobných vylepšení. Udělali to celý větší, delší, epičtější, s lepším příběhem, víc charaktery, víc zbraní, víc prostředí, víc výbuchů kurwa...!!!

Nebudu lhát, i když jsem dostal ve své podstatě to samé ještě jednou, utrhlo mi to koule. Kde v GoW2 budu vzpomínat na řezání srdcí červa, co vás sežere i s městem, anebo na vor, který postupně ukusuje přerostlá ryba, tak v Uncharted 2 nikdy nezapomenu na celou vlakovou sekvenci anebo na nahánění se s tankem v Himalájské vesničce.

A přitom to bylo pouze: Ratatata - skákej - vyřeš puzzle - ratatata - šplhej - animačka - ratatata - zdrhej - ratatata skrz část, kde se předtím řešil puzzle...

Bodově:
+ Drake je strašně nahláškovaný sympaťák, o tom žádná. :)
+ Víc zbraní a rozdíly mezi nima. Už jde víc poznat, jestli mám kropící AK47 nebo lépe mířící M4
- U sběratelských itemů bylo lepší, když šly logicky najít někde na zemi. Ne že sestřelím světýlko z lustru na zem, a zjistím, že to byla ve skutečnosti váza.
+ Velmi solidní hudba hlavního theme
- "Boss" fighty stály víceméně všechny za prt
- Kamera v některých skákacích částech
- Jako ve své podstatě je to plus... V jedné šplhací části se kamera vzdálí a půl obrazovky zabírá nějaký kámen v popředí. Jenomže se ten kámen otočí, vycení zuby a odběhne. ...akorát jsem to nečekal, takže jsem myslel, že se pos*ru.
+21

Marvel's Spider-Man

  • PS4 90
Letošní rok byl opravdu nabitý konzolovými peckami a Spider-Man se dokonce vyšplhal na vrcholy prodejních žebříčků - a to rozhodně zaslouženě. Narozdíl od filmového si tenhle Spider-Man už prošel tou nejhorší pubertou a pěkných pár záporáků už má za sebou. Přesto se s ním stále táhne jeho osobitý puberťácký humor plný slovních hříček, který nás bude provázet celou hrou. S tím také souvisí příběh, který asi komiksového fanouška příliš nepřekvapí, zápletka je navíc docela dost napovídána, ale i přesto má své kouzlo.

Grafický kabátek je stejně jako u jiných letošních exkluzivek opravdu bombový, a to i přes obavu z downgradů, které vydání předcházely. Hudební podkres doplňuje bohatou komiksovou atmosféru a stále se drží stejného známého tématu jako před lety. Od minulých dílů se zlepšilo mnohé, včetně systému pohybu po městě po pavučinách a soubojového systému.

A přestože jsou DLC většinou ve hrách brána negativně, jsem ráda, že po dohrání jsme měli po dobu tří následujících měsíců ještě možnost zahrát si další kusy příběhu.

Všehovšudy prostě Marvel umí.

Pro: suprová grafika, komiksová hudba, slovní hříčky

Proti: prostší příběh, nudnější výzvy

+21

Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga - The Temple of the Witch

  • PS4 80
Hráno v rámci 20th Anniversary Edition, takže mě to nestálo ani korunu navíc, ale chápu rozhořčení nad cenou DLC, když si za €10 leckdy pořídíte celou hru.

Nicméně Baba Yaga je víc "Tomb Raider" než původní hra samotná. Líbilo se mi celý pojetí toho mýtu, halucinační pasáže byly super a tady jsem teda poctivě "četl" každej sebranej dokument, protože pěkně celej příběh rozvíjel. člověk nemusí bejt uplně Sherlock, aby mu bylo po chvíli bylo jasný, kdo za vším stojí, ale i tak sem si to užil.

Hlavolam mě na chvíli zdržel a tentkrát mi to nezkazila ani věčně napovídající Lara. Při sbírání jednoho blbě dostupnýho dokumentu sem si taky slušně zanervil, protože to bylo snad poprvý v celý hře, kdy se museli věci správně načasovat a rozhodovaly snad desetiny sekundy.

Boss fight se taky povedl a je fajn, že to nebyla jen tupá střílečka. Novej outfit a luk budu ještě muset otestovat, ale ohoz vypadá skvěle.

Za mě snad nejlepší část celýho Rise of the Tomb Raider.

Pro: Zábavnej příběh, pár zasekávacích hlavolamů, boss fight

Proti: Čekání ja respawn druhýho jelena bylo nekonečný :)

+21

What Remains of Edith Finch

  • PS4 95
Do tejto hry som sa pustila v rámci Hernej výzvy. Musím povedať, že sa jedná o veľmi zaujímavý počin a aj keď to nie je veľký AAA titul, tak v mojích očiach môže mnohým takým konkurovať.

Jedná sa príbehovú hru, povedala by som, celkom lineárnu. Hra vás vedie správnym smerom, čo pre niektorých môže znamenať mínus (absencia širšieho preskúmavania) no mne to vôbec neprekážalo. Atmosféra je správne zvláštna. V dobrom slova zmysle. Je sprevádzaná krásnou hudbou, ktorú si v niektorých okamihoch ani neuvedomujete a v iných užívate plnými dúškami. Bez nej by to nebolo ono.
Sama som nevedela čo mám od hry čakať a preto ani nebudem písať o príbehu, keďže je na každom ako si ho vezme, pochopí a spracuje. Poviem len, že som bola často milo prekvapená kreatívnymi nápadmi, ktoré boli v hre použité.

Oporúčala by som si hru prejsť na jeden nádych. Nezaberie veľa času ( mne to trvalo necelé 3 hod) a budete mať z toho celistvejší zážitok.
Nestáva sa často, že po dohratí hry ostávam iba mlčky sedieť a premýšľam.

Pro: Príbeh, kreativita

Proti: Pre niektorých absencia širšieho preskúmavania

+21

Borderlands 3

  • PS4 80
Borderlands 3 plynule pokračuje v šlépějích předchozích dílů. Až to je trochu s podivem. Pro Gearbox by nebylo nic jednoduššího, než udělat ze své série moderní game as a service ve stylu Destiny. Švec se ale tentokrát zkrátka zuby nehty držel svého kopyta. Nedá se však říct, že by to hře nějak uškodilo.

Alfou a omegou střílečky by měl být základní gameplay, v čemž Borderlands 3 zcela exceluje. Hratelnostní smyčka střílení-lootování-prodávání lootu-levelování je návyková jak nikdy předtím, v čemž největší roli hraje samotný akt střílení. To od druhého dílu prošlo zásadním zlepšením a akce je tak daleko adrenalinovější, rychlejší, chaotičtější a plynulejší. Množství náhodně generovaných zbraní je samozřejmě naprosto omračující, ale co je nejdůležitější, všechny je zábavné používat. Brokovnice střílející motorové pily po dopadu vybuchující v radioaktivním obláčku, laserová útočná puška automaticky vyhledávající cíle, SMG vystřelující proud lávy nebo zbraň vystřelující menší, chodící zbraně jsou jen jedny z mnoha kousků, které se ohřejí ve vašem arzenálu.

Pochvalu zaslouží i mírně překopaný RPG systém. Hráčská povolání jsou opět jen čtyři, ale každá z dostupných postav působí zcela unikátně a levelováním jde dále specializovat do té míry, že stejná postava dvou hráčů se bude hrát výrazně odlišně. K tomu namísto omezení na jeden akční skill jsou u každé postavy na výběr hned tři plus jejich variace, které lze ještě vylepšovat bonusovými efekty. Třeba má Amara, vybavená talenty na zvýšení a regeneraci zdraví, neohroženě skákala do víru akce a ty slabší soky namísto plýtvání náboji mlátila pažbou zbraně tak surově, až se rozprskli v hromádku krve a končetin, ale stejně tak dobře by mohla spoléhat na elementární poškození, odrážející se střely nebo vysávání života.

Snaha o ozvláštnění hratelnosti proběhla i v návrhu úrovní. Hra se na rozdíl od předchozích titulů neodehrává pouze na jediné planetě, ale v celé galaxii, po které můžete cestovat ve vlastní vesmírné lodi. Už druhý díl ve variabilitě prostředí byl o míle před prvním, ovšem třetí laťku posunuje zase o něco výš. Level designu navýsost prospěly i nové možnosti pohybu, především schopnost lézt po překážkách a budovách. Říci, že tím hra dostává zcela nový rozměr, by byla asi až příliš velká hyperbola, ale možnost prozkoumávat svět i vertikálně je i tak příjemné zpestření. Ne všem planetám se však dostalo stejné péče a některé trpí až nezvyklou linearitou a nedostatkem sidequestů, i když si vysloveně říkají o to, abychom na nich mohli strávit více času. Obzvlášť znatelné je to zhruba ve třetině hry, kde takových jednoúrovňových koridorů na hráče čeká hned několik za sebou a jindy vyrovnané herní tempo poněkud pokulhává.

I když pro hratelnost jsem měl vesměs samá slova chvály, tak co se týče příběhu, je to už výrazně horší. Nevím jestli je chyba ve mně nebo v nových scénáristech, ale oproti dvojce, která mě ve své době velmi bavila, šlo o solidní zklamání. Humor nefungoval tak dobře, nové postavy jsou ploché, staré naopak nevyužité. Všichni jsou ale hlučnější, hloupější a otravnější. Obzvlášť patrné je to u dvou postav navrátivších se z Tales of the Borderlands, které vedle svých předloh působí jako smutné parodie. Totálním přešlapem je dvojice záporáků Tyreen a Troy, kteří mě jako pokus o zopakování Handsome Jacka zcela minuli.

Hru jsem hrál na méně než optimálním základním PlayStation 4, kde běžela zhruba tak dobře, jak byste čekali, tudíž v 1080p rozlišení a 30 FPS s občasnými propady. Ze screenshotů se sice nemusí zdát, že by od dvojky šlo o extra velký grafický skok, ale při hraní to zaručeně poznáte. Překvapivě skvělý je i soundtrack, který se dá velmi slušně poslouchat i mimo hru. Trochu překvapivě zdaleka nejhůře šlapala v menu, což ve spojení s poněkud neobratným rozhraním tvoří nepříliš radostnou kombinaci. Asi vůbec nejhorší částí UI je 3D minimapa, která je kvůli větší členitosti úrovní chvílemi téměř nepoužitelná. Nepotěšily ani kompletní pády hry, hrozící poškozením savů a hromada menších bugů, kterých jsem byl svědkem, jako mizící ukazatele questů, nefunkční AI skripty, questové postavy zaseknuté v texturách či rovnou propadlé mimo hranice mapy.

Borderlands 3 je zkrátka starý dobrý Borderlands, až na výjimky obohacený o vítaná vylepšení. Akce a lootování jsou lepší než kdy jindy, díky čemuž se dá přehlédnout i slabý příběh a další drobné mouchy. Pokud jste na sérii zanevřeli už v minulosti, nepřesvědčí vás ani třetí díl, ale všichni ostatní příznivci akčních RPG by neměli být zklamáni.
+21

The Order: 1886

  • PS4 75
Úvod do deja
V koži Sira Galahada, rytiera guľatého stolu sa pustíme do boja proti hrozbám viktoriánskeho Londýna.

Plusy hry
➤príbeh: pre niekoho možno jednoduchší ale mňa osobne bavil a páčil sa mi. Obsahuje pár dobrých zvratov a prekvapení. Vývojári si pripravili pekný základ pre pokračovanie, ktorého sa dúfam niekedy v budúcnosti dočkáme, aj ked už od vydania tohoto dielu uplynuli 3 roky.
➤hlavná postava: Sir Galahad je za mňa osobne celkom sympaťák, ktorému nechýba ani rozum ( narozdiel od iných postáv ) a samozrejme ani badass aspekt. Ale neviem sa zbaviť pocitu že mi Galahad niekoho prípomína, niekoho zo série Assassins Creed, možno Crawforda Starricka :)
➤prostredie: obrovský plus hry, steampunk Londýn vyzerá naozaj skvelo a autori doňho zakomponovali veľa skvelých nápadov a vychytávok.
➤zbrane: od revolverov, cez samopaly a pušky až po rôzne špeciálne zbrane. V tejto hre sú zbrane zvládnuté a prevedené veľmi pekne, hlavne tie špeciálne ako Thermit alebo zbrane mladého Tesly. To znamená že si tu každý nájde svoju obľúbenú hračku.
➤quick time eventy: veľmi pekný doplnok hry, viac ktomu asi netreba dodávať :)
➤finále: aj ked bola posledná lokácia zbytočne preplnená nepriateľmi, tak sa mi posledná pasáž hry určite páčila, hlavne finálny boss fight, aj ked bol jednoduchý a možno menej originálny, tak mne na koniec hry sadol perfektne.

Mínusy hry
➤lineárnosť: the order je čisto lineárna hra, niekedy až extrémne. Nedovolí vám nikde odbočiť, a to dodáva hlavne súbojom jednotvárnosť. Mne osobne takáto lineárnosť neprekáža, ale viem si predstaviť že niekomu by určite mohla.
➤vedľajšie postavy: zo začiatku sa mi hlavne Galahadovi spoločníci páčili, ale po čase stratili na zaujímavosti. Ostatné postavy sú celkom nudné a žiadna nejako extrémne nevynikne, možno až na mladého Teslu.
➤nudné súboje: za mňa najvačší problém hry. Súbojov je tu naozaj veľa a po čase vás stály prísun nepriateľov môže omrzieť. Raz za čas sa stane že bojujete aj 10 minút na jednom mieste. Nepriatelia sú jednotvárny a preto nenastane ani dobrý pocit ked sa cez nich prebijete.
➤páčenie zamkov: veľká zbytočnosť, ktorá vás len zdržuje. V hre nenastane veľa príležitostí na páčenie zámkov, a preto sa pýtam či je naozaj táto mechanika potrebná v tak lineárnej hre ? :D


!! Záverečné zhrnutie !!
The Order je hra na ktorú som sa pri jej vydaní neskutočne tešil ale dostal som sa k nej až teraz, skoro po 4 rokoch od vydania. Vyzerala výnimočne a bombovo, no realita je trochu iná. Stále to je výborné až filmové dielo, ale niečo tomu stále chýba. Koniec hry nám naznačí že autori mali v pláne pokračovanie, ale nikdy sme sa ho nedočkali ( čo dúfam že sa zmení ). Ako som už poznamenal hra niekedy pripomína film, bohužial niekedy sa z nej stáva repetetívna akcia. Príbehová stránka a stránka dizajnová je na vysokej úrovni, no tam to aj končí. Súboje sú nudné a prakticky nemáte možnosť v nich postupovať inak ako sa prestrieľať. Postavy sú taktiež nič moc. Zachranuje to len hlavná postava a mladá verzia Tesly. Naopak celkom pekné plus dodávajú hre quick time eventy, ktoré sú spracované výborne. Nakoniec asi len toľko že The Order určite nieje zlá hra, ale nieje ani úžasná. Druhý diel by som si určite kúpil, ale za plnú cenu sa hra asi neoplatí. Ja osobne som na ňu len náhodou narazil v bazare a hned som ju aj kúpil, kedže som hladaľ nejakú novú hru na PS4. S hrou som spokojný, aj ju môžem doporučiť ale musím vás upozorniť že nemôžete mať vysoké očakávania

➤Čas strávený v hre: 9 hodín
➤Obtiažnosť: vysoká

HODNOTENIE: 75/100%

Pro: hlavná postava, príbeh, prostredie

Proti: súboje, vedľajšie postavy

+21 +22 −1

Marvel's Spider-Man

  • PS4 90
Spider-Man byl mým nejoblíbenějším superhrdinou už od roku 1997, kdy na stanici Fox Kids vysílali stejnojmenný animovaný seriál.
Narozdíl od většiny komiksových nadšenců jsem tedy měla představu o "správném" Spider-Manovi vždy krapet jinou. Ne, Spider-Man pro mne nebyl šestnáctiletý klučina, který si s přehranou zodpovědností hrál každý večer na hrdinu. Byl to mladý muž s geniálním mozkem, velkým srdcem a prořízlou pusou v tom nejlepším slova smyslu.

Možná právě to byl onen důvod, proč mi tato iterace Spider-Mana tak skvěle sedla. Peter v této hře totiž nenavštěvuje ani střední, ani vysokou. Naopak se potýká se začátečnickými problémy dospělého života. Udržet si práci a být schopen zaplatit nájem je určitě daleko těžší zkombinovat se superhrdinstvím, než se včas ukázat na dva testy z fyziky během týdne.
Insomniac Games se ale se svou neotřelostí nezastavili jen u zasazení. Téměř veškerý zdrojový materiál, že kterého pro svoji hru čerpali, vzali a převrátili naruby. Myslíte si, že když jste četli všechny komiksy, máte do puntíku jasno, jak se příběh odehraje? Špatně. I ty největší nerdy příběh místy zaskočí a hráče s všeobecnou znalostí světa Spider-Mana doslova šokuje.
Jeden neškodný příklad za všechny - Mary Jane Watson, Peterova nejznámější velká láska, není v této verzi herečkou, ani módní návrhářkou, ale reportérkou. Žádná načančaná tvářička, ale roztomilá, tvrdohlavá a sebevědomá holka. A bože, jak jen jí ta změna svědčí! Upřímně jsem nikdy postavu MJ neměla ráda. Ba naopak, i v mém milovaném seriálu jsem ji nemohla ani vystát. Insomniac Games z ní však udělali sympatickou dívčinu, která si Peterovo srdce skutečně zaslouží.

Dabing jednotlivých postav je na nejvyšší úrovni. Něco, co by jste u běžné mlátičky ne zrovna očekávali. Ale jak už vám muselo dojít, Spider-Man není běžná mlátička s béčkovým příběhem sloužícím jako doprovod. Tato hra je kvalitním single playerovým zážitkem a až pak mlátičkou s uspokojujícím soubojovým systémem.
Ale že je tento druhý pilíř stejně stabilní jako ten první. Se svojí relativní omezeností 8 gadgetů dokáže hra vykouzlit neuvěřitelně pestré souboje, které vás jen tak neomezí. Co víc, každá dobře načasovaná rána je skutečně cítit a pumpuje do vás pocit spokojenosti. Pocit, že pro vás opravdu banda tuctových gangsterů není sebemenší námahou. Stealth vám zas naopak umožní vychutnat si pavoučí schopnosti, kdy lepíte na lampy a stěny jednoho zakuklence za druhým bez jakéhokoliv povšimnutí.
Tajným svatým grálem této hry je však web-swinging. Vývojáři si byli dobře vědomi, jak zásadní je nepodcenit tento prvek. Výsledek? Dokonalost, kterou ani nelze adekvátně popsat. Samotné svištění skrz Manhattan je natolik příjemné a relaxační, že jsem několikrát zapla hru bez jakéhokoliv jiného účelu či questu na splnění. Dalším důkazem je pramalé procento hráčů, kteří by v této hře pravidelně používali fast travel. Proč, když je běžný pohyb tak super? :)

Aby ale všechno nebylo tak růžové, i Spider-Man od Insomniac Games má své mouchy. Největším neduhem jsou rozhodně vedlejší úkoly ve formě sběratelských předmětů, jednotvárných puzzlů (které jsou jinak konceptově zajímavé) a repetitivních činností. Dohromady mohou tyto činnosti zabrat i přes půlku herní doby a kdyby pohyb po mapě nebyl tak zábavný, hra by měla zaděláno na pořádný průser. Doufejme, že vývojáři tuto chybu v dalším díle napraví.

Pro: nová iterace Spider-Mana, příběh, postavy, velký počet záporáků, web-swinging, combat, široká kolekce obleků s unikátními schopnostmi, foto režim

Proti: repetitivní až nudné vedlejší úkoly, zbytečné přepínání hry do denního/nočního režimu při plnění vedlejších úkolů

+21

Marvel's Spider-Man

  • PS4 80
Primárně hraju na Xboxu a PS4 jsem pořídil jenom kvůli exkluzivitam, které se tam za ty roky nahromadily. Po hrách od naughty dog a výbornýmu god of war přišla řada na spider-mana.
U top exkluzivit od Sony mě baví jak jsou nastaveny pro mainstreamové hráče. Jsou pro mě ideální kombinací ke hře jako např. Sekiro nebo Ori, kdy se mě klidně stane, že hraju tři hodiny a nikam se neposunu. Když zapnu hru jako Spider-man, vím že tam vždycky bude nějaký progres a to mi vyhovuje. Hlavní příběh není nijak obtížný, nejvíc mi daly zabrat různé challenge na čas zmlátit skupinu nepřátel, zneškodnit bomby atd.
Hra samotná na první pohled upoutá nádhernou grafikou, tak dobře udělaný obličeje postav jsem možná na konzolích neviděl, filmovou hudbou i hlavním příběhem, který jede přesně podle komiksových i filmových šablon a hodně mě bavil. Vedlejší ukoly, sbírání collectiblu a upgradování výzbroje bych řekl, že bylo standartní jako v podobných hrách. Nic objeveného, ale za mě v pořádku. Celkem mě bavily pasáže za jiné postavy.
Co mě naopak moc nebavilo bylo vysoké množství quick time eventů, boss fighty hodně jednotvárný a byly skoro všechny na konci.
Hru jsem si užil, platina byla celkem snadná, jako poslední trofej jsem si nechala návštěvu hrobu strýčka Bena a hezký jsem tím hru zakončil. Za mě určitě doporučuji, ale moc to nevyčnívalo nad jinými open world hrami, jako např. Assassin's creed.

Pro: Grafika, příběh, filmová kvalita.

Proti: Boss fighty, QTE

+21

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS4 90
Among Thives je jako Drake's Fortune, jen je ve všem lepší. Zlepšení po technické stránce je vidět především v akci, která je zejména kvůli lepšímu krytí o úroveň výše. Arsenál zbraní se taky trochu rozrostl, takže vám přestřelky nabízí o chlup větší variabilitu, jak tyhle situace řešit. Druhou technickou věcí je vizuál, který se zase posunul kupředu. Tváře našich hrdinů jsou zase o něco reálnější (i když Elena se mi více líbila v jedničce) a pestrost lokací - chrámy, města, pohoří, vlaky - společně se scenériemi účinně poutaly vaše oči, protože to bylo prostě wow. Hádanky se opět držely na rovnovážné obtížnosti a tak mi nedrásaly nervy jako v jedničce v knihovně. Objevování a zkoumání zapomenutých chrámu a místností bylo díky grafické stránce jednoduše velká zábava a opravdu jsem měl místy pocit, že jsem Natovi za ramenem.

Jenže hlavním důvodem, proč si druhý Uncharted zaslouží i "devadesátkové" hodnocení, je příběh. Ve dvojce cítíte dramatickou stránku, protože ji vyvolává nepřítel, který představuje hrozbu. Opět se do toho dostává trocha sci-fi, ale to jen umocňuje finále. Nathan se žene za nosem protože má jisté morální stanovisko, nikoliv jako tomu bylo v jedničce, kde jste cítili, že je víc klukem, který chce poklad. Dobře do toho taktéž zapadaly obě ženské protagonistky, ve kterých byl základ pro další vážnější příběhové cesty. Ačkoli je Uncharted spíše známý humornou stránkou, která je zde obsažena ještě více, než před tím, tak více, ale i kvalitněji, disponuje dospělým příběhem, jehož postavy mají logický cíl i motivace. Troufám si říct, že ve svém žánru jde téměř o špičku. Bravo!

Pro: Dospělý příběh, postavy, humor, zábavný gameplay.

Proti: Asi nic...

+21