Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 90
A je to tady. Poslední výprava s Nathanem se vší parádou. Uncharted 4 vylepšuje snad vše, co se dá a pro mnohé hráče jde o vrchol série. Všichni známe pořekadlo, že v nejlepší se má přestat a Naugthy Dog vrchol odhadlo na jedničku. Dlouho se mi všechny čtyři díly válely v poličce a chtěl jsem je logicky projet popořadě. Bohužel se mi povedlo za jistých okolností si vyspoilovat většinu důležitých částí děje čtyřky, ale bylo to až tak na škodu?

No, z hlediska zážitku z prvního pocitu hraní, určitě ano, protože A Thief's End obsahuje několik dobrých zvratů nebo tradičních Uncharted wow momentů. Ochudil jsem se o objevení bráchy Sama, Nateův problém s Elen, vlastně celé odhalení Averyho pokladu, zvrat s Rafem a jeho finální souboj a samozřejmě sladký epilog. Ty idiote... no stane se. Ti, kteří přečetli spoiler část, si teď musí ťukat na čelo, ale já si i přesto hru užil. Nepamatoval jsem si totiž všechny vedlejší i podstatné informace a jak na sebe děj a objevování Averyho pirátského pokladu navazuje, ale přesto jsem z hry získal hodně a to díky tomu, že jsem přilnul k sérii Uncharted jako takové. Je těžké ji nemilovat nebo alespoň nemít rád a proto je poslední pouť s Nathanem Drakem speciální. Tak nějak jsem ho během hraní poznal a proto, když za něj hrajete v posledním díle, je vám tak nějak ještě blíž než před tím. Především díky výborně napsanému příběhu a zvládnuté vykreslení Nateových pocitů, když na tom nebyl nejlíp. Každý výstup nebo pád na držku ze skály, každou vyřešenou hádanku či každý vtípek jste prostě pocítili s ním včetně té neprokouknutelné snahy se udobřit s Elenou, protože sám věděl, jak to posral. Určitě v jeho kůži pár z nás bylo, včetně mě . Vztah s Elen nebo Sullym mi prostě budou chybět, protože máte pocit, že většina postav ze série jsou prostě lidi, se kterými byste si dokázali přestavit kamarádství. Když naskočily závěrečné titulky, nevyhnul jsem se divnému prázdnu v mé neexistující ateistické duši.

Příběh a ukončení ale není jedinou věcí, kterou vám A Thief's End vyrazí dech. Druhou věcí po nostalgii, kterou vám vyrazí dech, je grafika. Za chvíli to budou 4 roky od vydání a nezdá se, že by hra zestárla. Animace a modely hlavních postav jsou špičkové! Póry, pot, i mírný pohyb obličejových svalů, který perfektně vyjádří patřičnou emoci, gestikulace, řeč těla a samozřejmě dabing. Je to jako se koukat na film. Nesmím vynechat do detailů vypiplané prostředí a jeho interakce s postavami - pouzdro chrání zbraň před bahnem, duha na zlomu vodopádu, pohyb postav reaguje na pohyb jeepu a mnóho dalších věcí. A samozřejmě hudba s ikonickým hlavní tématem. Je to opravdu jako byste se dívali na 15 hodinový dobrodružný film. Smekám nad tím, jak daleko vývojáři dokázali po technické stránce zajít.

Zbývá trochu popsat hratelnost. Ta dle mě ušla několik kroků kupředu k realističnosti. Zbraně oproti předešlým dílům "kopou", což hru dělá podstatně těžší, protože pokud první střela zdánlivě letí na hlavu, druhá a třetí čechrá vlasy, nikoli vámi kýžený mozek. Měl jsem docela problém, si na to zvyknout a začít střelbu dávkovat. Hru jsem hrál na "hard" a v porovnání s předchozími díly na tu samou obtížnosti ji ono "kopání" ztížilo tak "o polovinu", ať už si pod tím přestavíte cokoli. Mnohokrát měly moje nervy i trpělivost na krajíčku. Naštěstí je v závěrečném dílu funkční stealth a ten mi v soubojích velmi pomohl. Inteligence NPC postav ale taky dostala upgrade a když se váš cíl konečně otočí zády, objevíte se v zorném poli týpka x metrů vedle. Pokud chcete bandu oddělat granáty po skupinkách, začnou chodit jednotlivě. Údajně lze hrou projít z velké části s stealthem, což stojí za to hru dohrát vícekrát. Zbraně jsou klasika, jen více odpovídající realitě (pirátská křesadlovka je lahůdka), krytí je možné rozstřílet, takže se musíte po bojišti více hýbat a kombinovat souboj s pěstmi a zbraněmi. Šplhání po skalách taky získalo víc na věrohodnosti, protože Nathan se krásně rukama natahuje k jednotlivým úchytům a když prší, musíte lézt rozvážně, bez skákání, jinak spadnete. Hra je opravdu prošpikovaná detaily v mnoha jejich aspektech a činí ji tak uvěřitelnou.

I když jsem si děj vyspoiloval, tak jsem si Uncharted 4 neskutečně užil. Je to graficky opojné, příběhově a dobrodružně strhující a emocionálně blízké. Bude málo věcí, které lze hře vyčíst. Klady i mimo jiné staví na tom, že jste fanoušky předchozích dílů, což eskaluje celou tu jízdu ještě výše, a i proto se epilog dohrával hořkosladce. Ačkoli více sladce, protože to, jak je zakončen vám jen vnutí myšlenku "Ty vole... mám chuť si zahrát zase předešlé díly. A díky tomu, jak se vybarvil zlodějíčkův konec, tak mám silné nutkání si pořídit i spin-off The Lost Legacy.

Pro: Postavy; děj; dobrodružná část; detaily v každé části hry; realističtější svět; příjemné zakončení.

+21

Deus Ex: Mankind Divided

  • PS4 90
Jediný důvod, proč jsem dal Mankind Divided šanci, byla Praha, kde se hra z podstatné části odehrává. Po Human Revolutions jsem už nic zvláštního neočekával, protože podivný zelený filtr táhnoucí se celou hrou a vůbec celkové podání mi k původnímu dokonalému DeusEx z roku 2000 zrovna nesedlo. Mankind Divided na mě zapůsobil kupodivu ale mnohem víc a přišlo mi, že se celkově víc vrací ke kořenům a i přes hodně drobných technických nedostatků jsem se nakonec skvěle bavil a našel jsem zde spoustu věcí, co mě v původním DeusEx tak bavily.

Pro: Konspirace, vyšetřování, hackování, politikaření, zrady, cyberpunk, augumentace a prostě vše, co máme na téhle sérii tak rádi

Proti: Technické nedostatky, zpackaná čeština na každém rohu, uspěchaný závěr

+21

Far Cry 3

  • PC 85
  • PS4 75
Za třetí Far Cry bych vložil jakoukoli část svého těla do ohně. A to i přesto, co to tenhle lehce upravený mustr z Assassina způsobil hrám s otevřeným světem a RPG prvky.

Snad žádné Far Cry nevyniká svých skvělých příběhem a jeho geniálním vyprávěním, ale zrovna tenhle díl je v tomhle směru jednoduše hloupý. Během první půl hodiny se ze zbohatlického kluka, který se vypořádává se svým prvním zabitím, stane mašina na zabijení a jediná šance na záchranu jeho přátel. A možná i jeden z nejlepších válečníků z kmene pobývajícího na Rook Islands.

Tenhle fakt ale vždy rád přehlédnu, protože dobrodružství Jasona Brodyho nestojí na příběhu, nýbrž právě na perfektně vytvořené hratelnosti, která dokáže potěšit jak milovníky tichého postupu, tak i krvežíznivého střelce, který se rád mazlí se svými upravenými zbraněmi. Vlastně postavit hru na jednoduché zápletce, ale s postavami, které jsou hodné zapamatování, byl geniální tah. Vaase nebo Bucka si člověk zapamatuje snadno a nebude mu ani vadit onen příběh, který je stejně rozředění tunou úkolů v otevřeném světě.

Pobíhat na Rook Islands je stejně kouzelné dnes, jako tehdy před osmi lety. Slunečné vegetací porostlé ostrovy nejsou takovým lákadlem pro vývojáře jako kdysi, tudíž se za ty léta nemůže jen tak okoukat. Lovení zvěře a sbírání rostlin, které jsou potřeba na vytvoření nových vaků a povzbuzovačů není dnes už samo o sobě příliš zábavné, ale pořád mě baví pobíhat pod palmami a doufat, že z jezírka nevyskočí krokodýl nebo puma z křoví.

Oproti novějším dílům má třetí Far Cry nevýhodu v tom, že je to dnes už technicky zastaralejší hra a jde to cítit snad na každém kroku. Potřeba čekat na vykonání animace, celkově pomalejší animace nebo delší doba mezi zmáčknutím tlačítka a vykonáním akce je velmi bolestivé a hratelnostně otravné. Jízdní model, ať už se člověk chopí auta či lodě, je kvůli snaze vývojářů o pocitu uvěřitelnosti (kývání hlavy, házení s lodí na mořských vlnách) ze řízení ve finále hrozně nepříjemný. Ovládání wingsuitu a padáku radši ani nezmiňuji.

Jenže já to tomuhle dílu klidně prominu, protože byl prostě první. A taky kvůli faktu, že tenhle tropický ostrov má něco do sebe. Hratelnost je pořád zábavná a to i přesto, že nové díly dokážou pořád dělat zábavnější (a to takhle zpátečně přiznávám nerad!). Zápletka o záchraně přátel mi přijde naprosto OK s ohledem na zvěrstva, které dokáže Jason s pár schopnostmi navíc způsobit. Bohužel na Playstationu 4 má hra příšerný propady FPS a pár finálních částí hry je to regulérní Powerpointová prezentace. A v poslední řadě, nikdy jsem nechápal, jak si někdo mohl vybrat konec, ve kterém zůstane Jason na ostrově. To snad ty lidi neviděli fenomenální montáž, kterou měl hned na začátku v telefonu? MIA a Paper Planes vykreslili atmosféru naprosto skvěle! Dokonce, i když jsou tam nějaké paralely mezi Vaasem a Jasonem, Jason má nějakou sebereflexi.... no doufám, že vám za to ten poslední bang s Citrou v životě stál.

Pro: prostředí, hratelnost, postavy, atmosféra

Proti: později repetitivní, už jdou znát léta hry

+21

Detroit: Become Human

  • PS4 90
Jak objektivně zhodnotit hru, která stojí téměř celou svojí vahou na příběhu, když si ten příběh utváří z větší části hráč sám?

Když jsem Detroit hrál, nedokázal jsem se od něj odtrhnout. Už jen to úvodní menu mě plně vtáhlo do hry (ukažte mi jinou hru kde by právě již zmíněné menu bylo něco víc než jen "nová hra", "nastavení" atd.), a tak to bylo po celou dobu. Hltal jsem každou část dalšího příběhu jakékoliv ze tří hlavních postav (zejména teda ty části s Connorem), nervoval se, že podělám nějaké QET a nasměřuji příběh tam kam bych nechtěl, a prostě to vše prožíval možná více než by bylo zdrávo. Už je to ale více jak týden co jsem hru dohrál, a mám pocit, že ze mně vyprchala až něj moc podezřele rychle. Tak i tak jsem se rozhodl ponechat to hodnocení, které jsem napálil bezprostředně po dohrání. Možná může být trochu nadhodnocené, ale proč se někdy nenechat strhnout momentálním nadšením, že?

Svým způsobem je příběh předhazování jednoho klišé za druhým, jedoucí po klasické šabloně. Přeci jen mě to ale donutilo přemýšlet nad dvěma otázkami. Tou první je, zda jsem z toho to klišé neudělal já sám svými volbami. Nebudu tu vypisovat "můj" příběh, ale v podstatě skončil takovým happyendem, který jsme už viděli mockrát jinde, ale současně skončil i tak, jak jsem si přál já a kam jsem se ho snažil po celou dobu dotáhnout. Tudíž to klasické klišé jsem si z toho udělal vlastně sám. Druhou otázkou je, zda tvůrci mohli (či měli) příběh nastavit tak, aby k tomu předvídatelnému ději nesklouzl? A bylo by vůbec fér, neodměnit hráče tím kýčovitým happyendem, když se po celou dobu hraní o něj snaží seč může? Co tím chci tedy říci? Příběh není vyloženě originální a v jiném médiu by působil fádně (seriál, kniha, film, ...). Jenže tentokrát se jedná o hru, ve které hráč rozhoduje, co se bude dít dál. Rozhoduje o osudech postav. A jakmile to rozhodnutí leží na něm, hned to vše vnímá jinak. A je nutné na to tak nahlížet, ale je to i ten důvod, proč to tak rychle z člověka vyprchá, a proč to nejvíce intenzivně vnímá jen během hraní.

Závěrem jen dodám, že mě nejvíce bavily vyšetřovací pasáže za Connora, a dokázal bych si představit hru, kde bych jen v jeho roli vyšetřoval a naháněl devianty (ano, já vím, v podstatě tu popisuji film Blade Runner). Tak i tak ale všem tohle dílo, které může tak dobře fungovat jen jako hra, všem doporučuji.
+21

The Last Guardian

  • PS4 90
Znáte to. Jednou za čas se objeví hra, která prostě sedne a je perfektní i přesto, že není třeba vůbec dokonalá. The Last Guardian má řadu problémů, především technického rázu, kterými se dá titul velmi lehko sestřelit a asi i chápu, že je ne každý moderní hráč snese. Na druhou stranu má The Last Guardian něco, co řadě a především AAA her chybí - srdce (jakkoli to může znít jako klišé fráze).

Netajím se tím, že od her očekávám zážitky. Něco, co mi jiné médium nemůže dát. Samozřejmě, rád hraju i pro samotné hraní, ale to, co od her skutečně nejvíce očekávám, mi dá nějaký titul jen jednou za čas. Shadow of the Colossus mě teprve čeká a v minulosti jsem hrál Ico, kterému se The Last Guardian po technické stránce v lecčems podobá. Ač mě Ico příliš neohromil, The Last Guadian nadchl. Co za to může? Bezpochyby, oproti předchůdci, rozvitější mytologie a především kočko-psovitá-slepka Trico a jeho postupně se vyvíjející vztah s malým klukem, jenž ho na cestě doprovází.

Zprvu hra působí hodně jako Ico. Podobné prostředí, plno hnědých chodeb, trochu zastaralý design. Na hře je vidět, že se na ní makalo fakt dlouho a postupně se mění hráči před očima. Rozjíždí se pomaleji, ale každou hodinou je hra po vizuální stránce lepší a co začíná jako komorní variace na Ico, původně snad i plánovaná ještě na PS2, končí jako epická audiovizuální podívaná. Hra je v první řadě 3D plošinovka v hávu akční adventury. Jakmile jsem si zvykl na nepříliš citlivé ovládání a pošukanou kameru, začal jsem si ji náramně užívat. The Last Guardian mě vrátil do doby, kdy šplhání vyžadovalo nějaký um. Do doby, kdy blbě stočená analogová páčka znamenala skok do temných hlubin. Design je navíc super v tom, jak málo blbuvzdorný je a často jsem se vlastní vinou zasekl na několik dlouhých minut a prostě nemohl najít cestu. Bravo. Je fajn hrát hru, kde každá římsa není označená barvou tak, aby byla vidět i na půl kilometru. Samozřejmě to tu a tam znamená několikaminutový zásek a kecal bych, že jsem v některých chvílích netoužil po nějakém tom hintu. Paradoxně nejvíc nepříjemně jsem zakysnul v samotném závěru, a to rovnou 2x. Ten jde po stránce designu dost originální a neočekávanou cestou. Stačila chvilka nepozornosti a už jsem nevěděl, co po mě hra chce. Naštěstí se hra automaticky, velmi často a ve správné momenty ukládá (oproti Ico). Zajímavé pro mě bylo i zjištění, že hra neobsahuje žádné klasické puzzly. Veškeré překážky vychází z prostředí a za celou dobu jsem neměl pocit, že by mi tvůrci postavili do cesty něco, co bych označil jako samoúčelný videoherní puzzle, který do designu úrovně přirozeně nezapadá. Díky!

Ale zpátky k tomu nejdůležitějšímu. Trico je boží! Dost možná nejlepší zvířecí společník, kterého jsem ve hrách zažil (change my mind). Zejména proto, že Trico se skutečně chová jako zvíře a aktivně reaguje na podněty. Jeho animace - od drobností jako je peří až po samotný pohyb - jsou precizně detailní, jak ty skriptované, tak i ty nahodilé. A hlavně jich je tolik, že se okatě neopakují, jak bývá u her zvykem. Trico působí živě a má uvěřitelnou osobnost. Líbí se mi, jak tvůrci zvládli nedostatky v AI přetavit ve svůj prospěch. Když dám Tricovi rozkaz, zvíře cosi zamručí, chvíli hlavou skenuje okolí (AI zřejmě vyhodnocuje) a poté teprve provede požadovaný úkon. Občas Trico udělá něco jiného, občas neudělá nic, občas mě sestřelí ocasem do propasti. Stále se ale chová jako zvíře. Díky tomu mi ani občasné výpadky v AI a celková nepředvídatelnost Tricova chování vůbec nevadila.

O příběhu lze říct bez spoileru něco jen horko těžko. Výstavbou je to jednoduchá japonská pohádka, která má ale jednak dost originální art design, jednak nechává prostor vlastním interpretacím a jednak náramně funguje po stránce emocí. Důležitý podíl na tom má i krásný orchestriální soundtrack, který zlehka podbarvuje herní sekvence a vyloženě dominuje těm filmovým.

The Last Guardian na mě zapůsobil. Zapůsobil na mě tím, jak moc mě dokázal do sebe vtáhnout. Tak, jako to kdysi uměly v dětství některé filmy. A já se rád vracím do dětských let. Do doby, kdy neznalost světa a jeho pravidel nebránila vlastní představivosti a touze po dobrodružství. Z tohoto důvodu (a taky proto, že jde Trico poňuchňat), nejsou pro mě výše uvedené nedostatky nikterak podstatné.

Pro: minimalistický příběh, který má duši; velmi chytlavý mix oldschool a moderní hratelnosti, celkový umělecký design a monumentální pocit z prostředí, hudba, Trico a jeho animace a s drobnými výhradami i AI, absence klasických soubojů a puzzlů

Proti: pomalejší rozjezd, bídná optimalizace (vegetace způsobuje masivní dropy), (ne)citlivost ovládání, kamera a její "resetování"

+21

Days Gone

  • PS4 85
This is Radio Free Oregon! The truth shall set you free!

Inu, byl to pořádný macek. A přesto, ničeho tam nebylo přehnaně moc a tak mě Days Gone rovnoměrně bavil skoro až do konce. A to rozhodně není Days Gone hra bez chyb. Vlastně jich není úplně málo a takřka po celou dobu hraní jsem měl pocit, že teď by se to mohlo už skutečně rozjet. A teď... nebo teď? A ono nic. Hra si plyne svým tempem, tu a tam se odehraje nějaký menší či větší zvrat, ale asi ten největší problém s celou příběhovou linkou mám, že tam jednoduše není moment, kdy by vyloženě dupla na plyn, vzala pořádně za koule a předvedla nějaký jaw-dropping moment. Z toho důvodu, ač jsem se při samotném hraní bavil náramně, pro mě Days Gone devítkovým titulem být nemůže, byť to neznamená, že hra není kvalitně napsaná. Naopak. Na poměry openworldových je napsaná velice dobře. Ale vezmu to postupně...

Gameplay. Spojení survival a mainstreamové akční hry funguje skvěle. Ze začátku dokáží zatopit i dva či tři freakeři naráz a ve chvíli, kdy jsem omylem naběhnul do skupinky nepřátel, znamenalo to instantní smrt. V téhle fázi jsem si hru užíval bezesporu nejvíce. Opatrný postup, nebezpečí na každém rohu, vymýšlení taktiky. Každý tábor nájezdníků byl taktickou lahůdkou, stejně jako každá zamořená oblast solidní výzvou. A vlastně mi ani nevadilo, že příběh se rozjíždí jen velice vlažným tempem. Pocit, kdy hráč postupně získává převahu a celkovou sebejistotu v boji je super. V poslední třetině hry se však jakákoli výzva ze hry vytratila, lidští protivníci představovali prakticky už jen panáky k postřílení a freakery jsem s kulometem kosil po stovkách. A tehdy už to byla zábava spíše poloviční. Celkově těch soubojů je s blížícím se koncem možná až moc a osobně bych ocenil více investigativních či adventurních misí, které by třeba i jen rozvíjely lore.

Příběhová linka není striktně rozdělená na hlavní a vedlejší mise, což je na jednu stranu fajn, protože gameplay nepůsobí tak schematicky a systematicky, jako v jiných hrách a vše je dávkováno hezky střídavě. Místo toho je celá hra rozkouskovaná na jakési tematické dějové linie, které se v menu procentuálně doplňují hraním jak zlatých (příběhových), tak bronzových (jakoby vedlejších) misí. Je to ale taky trochu dvousečná zbraň. I samotná hlavní dějová linka nabobtnala o řadu designově poměrně generických misí, které je ale potřeba pro postup dále nutno udělat. Osobně mi to nevadilo a dlouhou dobu jsem si toho ani pořádně nevšímal, ale faktem je, že tempo dávkování příběhu - zejména ke konci - tyto jednodušší mise možná až zbytečně rozmělňují. Na druhou stranu KAŽDÁ mise má své dějové pozadí, originální dialogy a animace, takže jejich plnění má smysl. A i těch pár aktivit navíc - obligátní bandit campy nebo obnovování elektřiny v NERO táborech - je díky detailnímu designu světa, odměnám, příjemnému jízdnímu modelu motorky a uspokojivému gunaplyi, radost plnit.

K příběhu bych řekl ještě to, že má dobře napsané postavy a řadu pěkných momentů. Nejen hlavní postavy, ale i ty vedlejší se hráči zaryjou pod kůži a bude si je pamatovat. Dialogy působí lidsky a přirozeně. Sám Deacon St. John má velice zvláštní a trochu otravný manýrismus drmolit, afektovaně funět, vztekat se a nervózně přerušovat věty v polovině. Někdy mi přišlo, že voice-actor možná až moc přehrává, ale jinak mi tohle chování hrozně moc sedlo tím, jak působí lidsky. Už jen třeba Deekovo nadávání na Copelanda a nebo vzteklé pořvávání na nájezdníky. Osobně jsem fakt rád za každou hlavní postavu, která má takto výraznou osobnost a není jen defaultním bezpohlavním avatarem.

Navzdory výše uvedenému mě ale příběh jako celek trochu zklamal. Ne že by byl špatný, ale tvůrci v průběhu naznačí řadu zajímavých směrů či myšlenek, kam by se lore světa mohl ubírat. Ve finále se to, podobně jako v The Walking Dead, zvrhlo jen v další válku frakcí. Nic proti tomu. Mám rád příběhy lidí v postapo světě. Jen měl Days Gone akorát potenciál být i něčím víc, než "jen další zombie hrou". Paradoxně ten největší dějový twist předvedli tvůrci v secret endu, který však hádám velká část hráčů ani neuvidí.

Technicky Days Gone na PS4 Pro vypadá a šlape obstojně. Hra ovšem trpí nepříliš dobrou vykreslovací vzdáleností, takže zatímco v hustých lesích a celkově méně otevřené krajině vypadá parádně, s vyšším dohledem scenérie trpí na šedivé, vyblité a často i rozbité textury. Nejvíce je to znát zejména na finální lokaci okolo Wizard Islandu, která je, zejména za jasného počasí, vizuálně daleko za vším, co do té doby předvedl zbytek hry. Je znát, že ani PS4 Pro občas úplně nestíhá a zejména v okolí hlavních lidských táborů se hra citelně pocukává. Také mě trápil problém, že se při delším hraní postupně přestaly dočítávat high-res textury půdy a cest a pomohl jen restart hry. Ale krom občasných grafických glitchů a podivně rozbitého timingu dávkování rozhovorů skrze vysílačku, mě žádný závažnější bug nepotkal.

Cením sníh, ale je ho na mapě málo. A dynamického zasněžování prostředí jsem si také moc neužil, neboť v řádu několika desítek sekund okamžitě taje. Jinak ale počasí fajn, zejména kombinace déšť/bláto.

Poslední výtku bych směřoval k hordám - tedy to, na co lákali tvůrci už v trailerech. Proč tenhle super zábavný herní prvek (pokud je dávkován s rozmyslem) tvůrci nezakomponovali do děje průběžně, ale upozorní na něj až před koncem hry?

Ale jo, jinak jsem spokojenej. Days Gone je poctivá žánrovka s velice trvanlivou herní dobou, která sice neatakuje ty nejvyšší kvalitativní příčky, ale přesto svými postavami a atmosférou dokáže chytnout za srdce a neumoří hráče přehnaným množstvím generického contentu. Osobně jsem hru nenuceně zplatinoval a, ač jsem po stránce gameplaye chtě nechtě už pociťoval jistou únavu materiálem, stejně se mi ani po 100% dokončení nechtělo z Oregonu odcházet. A to se mi u takto rozsáhlých otevřených her příliš často nestává.

This is Radio Free Oregon! Don't believe the lies!

Pro: Oregon, osobnost Deacona, design světa, vtahující hratelnost, writing dialogů a postav, jízdní model motorky, gunplay, skutečně zábavné vedlejší aktivity, hordy, secret ending

Proti: málo rozmanitý design misí, potenciál lore zůstal nevyužit, rozbité rozhovory skrze vysílačku, grafické bugy a vykreslování v některých lokacích, finální (ne)gradace, ke konci je hráč přehnaně overpowered, málo sněhu, hordy až ke konci

+21

ABZU

  • PS4 70
Keďže som už mala za sebou hru Journey, ktorá ma veľmi zaujala, bolo samozrejmé, že jedného dňa vyskúšam aj tento počin.
Aj keď sa v Abzu nachádzajú jednoduché hádanky, nepovedala by som, že je to typická hra. Skôr by som to nazvala vizuálno- hudobným zážitkom. Podmorské prostredie zaujme určite nie len milovníka akvaristiky. Sama osobne nepatrím medzi znalcov rybičiek, ale neodradilo ma to od vychutnania si symfónie farieb a pohybov v tomto modrastom svete.

Bolo krásne sa ladne pohybovať medzi väčšími alebo menšími zhlukmi podmorských tvorov. Nechať sa nimi viesť, plávať s nimi alebo len tak meditovať a užívať si ten pokojný priestor.
Páčilo sa mi, že lokácie boli rozmanité, raz tak farebné, že vaše oko nevedelo kam sa pozrieť, inokedy tmavé, fluoreskujúce a tak ľahko vyrážajúce dych.

Samotné hranie nezaberie veľa času, asi tak 2-3 hodinky. Myslím, že je to tak akurát, keďže časom sa aj jednotlivé úkony začínajú opakovať a dlhší herný čas by teda nebol na osoh. Priznám sa, že to samotné tempo sposobilo, že niektoré časti v strede hry ma trochu nudili, avšak ku koncu sa to znova dalo do pohybu ( aj doslovne) a ja som sa tak opäť nadchýnala nad maličkosťami.

Ako som spomínala predtým, hrala som aj hru Journey, ktorá mi nastavila hranice očakávania vysoko. Po Abzu som síce neostala sklamaná ale samotná hra neprekonala svojho predchodcu.
V každom prípade možnosť dotknúť sa veľryby, delfína alebo kosatky a nechať sa nimi viesť do hlbín, robia z tejto hry niečo unikátne a krásne. Určité momenty sa nedajú popísať slovne a je lepšie ich zažiť na vlastnej koži, so zenovou hudbou v pozadí.
+21

Control

  • PS4 90
Ubehol už nejaký ten piatok, odkedy Control uzrel svetlo sveta a musím sa priznať, že už hneď od začiatku som ním nebola vôbec oslnená. Avšak vďaka ps+ som sa nakoniec rozhodla, že mu dám šancu. Nemohla som sa viac mýlit, keď som si myslela, ze táto hra nemá nič do seba a nebude ma baviť.

Všeobecne som si o tejto hre nehľadala žiadne informácie, takže som ostala celkom milo prekvapená tým čo mi ponúkla. Hlavne úplne na začiatku ma ohromil ,,creepy" efekt, keď som zistila, že som sa ocitla v miestnosti, v ktorej som uz bola, no táto miestnosť sa nachádzala úplne inde a nie všetko bolo na svojom mieste tak ako po prvýkrát. 

Ohromovať ma hra neprestala ani po pár hodinách a prinášala mi kopec zábavy. Sama nevyhľadávam hry typu metroidvanie, pobehovať tam a späť ak človek dostane novú schopnosť. No v tejto hre boli levely tak fajn nadizajnované, že ich samotná explorácia ma veľmi bavila a samozrejme, chcela som nájsť všetky skryté miestnosti a bedničky. Avšak mapa bola trochu neprehľadná a prostredie uniformné. Nie, že by mi to hrozne vadilo, ale človek sa vedel stratiť.

Samotné súboje mi prišli zo začiatku ťažké, preto som privítala možnosť prispôsobiť si obtiažnosť, podľa vlastných preferencií. Neskôr však tie obyčajné súboje začali posobiť jednoducho a priznám sa, že som koľkokrát prebehla oblasť bez toho aby som sa pustila do boja. Súboje s bossmi boli ale iné kafe. Pri tých som krásne aj niekoľkonásobne umierala. Samotní bossi a minibossi boli zaujímaví a páčili sa mi ako ich príbehy, tak aj ich nápadité prevedenie do levelov.

Táto hra je ,,strieľačka" a ja nie som veľký fanda práve bezduchého strieľania, práve preto ma veľmi potešilo, že sa v nej vyskytovali aj iné herné mechaniky. Ako išiel čas a príbeh, tých mechaník som si sprístupnila veľké množstvo a páni...to bola sranda. Fakt ma tá celá akčnosť hry bavila. Bavila ma aj absurdnosť určitých misií ( tie od správcu boli najlepšie) a hlavne príbehov, ktoré sa nachádzali všade pohodené. Tých dokumentov je strašne veľa, takže chápem, že ich mnoho z hráčov po čase nečíta, ale veľká časť z nich je zaujímavá a dokresľuje prostredie sveta Controlu.

Nedá mi ale nespomenúť aj pár vecí, s ktorými som nebola spokojná. Hlavne to bola technická stránka hry. Textúry. Tie doskakovali neskoršie a loadovali sa dosť dlho. Loadingové časy. Tie vedeli byť pekne dlhé a dosť ma štvalo, že boli dlhšie ako niektoré z mojich neúspešnych pokusov pri bossfightoch.
No a potom je tu ešte záver hry. Ten mi prišiel dosť obyčajný (ak to môžem tvrdiť pri takej hre akou je control). Čakala som asi proste niečo iné. Napriek tomu som túto hru hrala veľmi rada a bola som z nej v mnohých smeroch príjemne prekvapená.
+21

Call of Duty: WWII

  • PS4 30
Stupidní, idiotská, hloupá a ve finále vlastně urážlivá hra. Po asi deseti letech jsem si chtěl zkusit "nové" Call of Duty, abych si užil tupou střílečku a pokochal se tím, kam se tento subžánr (COD FPS) dostal. Jenomže střílečka to nakonec byla tupá až moc.

První dvě minuty jsou hodně fajn. Máme tady již stopadesátkrát okoukané vylodění v Normandii, ale i tak plavba k pláži funguje dobře. Skutečně jsem se cítil stísněně a nepříjemně z představy, že bych tam měl sedět já. Společně s tím přišly další myšlenky na všechny ty mrtvé mladé lidi, kteří během této bitvy zahynuli. A pak BUM, začalo samotné vylodění a hra začínala být horší a horší.

Je opravdu smutné, když je to samé téma lépe zpracované ve 20 let starém Medal of Honor (a ne, nemluví ze mě nostalgie, hrál jsem to poměrně nedávno). Sice ani tady není Omaha Beach zaplavena vojáky a běhá tam jen pár naskriptovaných postaviček, ale zatímco v MoH můžete umřít asi tak padesátkrát a skutečně máte pocit, že jste se ocitli v bezvýchodné situaci, tady vás hra přesně navede tak, abyste vše prošli bez ztráty kytičky.

Následně táhnete jednou rukou zraněného spojence, zatímco druhou střílíte přibíhající nácky (!!!). Měl jsem pocit, že hraju na nějakém arkádovém automatu, mířím plastovou pistolí na obrazovku a střílím tupé cíle, které bezdůvodně nabíhají přímo mně před hledí. Trasa, kterou táhnu svého kámoše je navíc plná nerovností, nicméně pro mě, dvacetiletého bažanta, to není žádný problém, táhnout osmdesát kilo prakticky mrtvé váhy a do toho střílet nabíhající Němce.

Poslední kapkou pro mě byla asi třetí mise, kde je OPĚT kulometné hnízdo které OPĚT musíme obsadit a OPĚT musíme střílet nekonečné zástupy nepřátel, jako asi tak ve dvaceti hrách předtím. Následně jsem musel přijít k dělu, aby k němu jiný voják položil výbušninu a mise skončila. Proč se čekalo na mě jsem tak úplně nepochopil, ale to je asi jedno.

Kdyby hra znázorňovala nějaký fiktivní konflikt, tak s tím nemám sebemenší problém. Sice by to taky byla nuda, ale alespoň by to neplivalo do tváře nedávné historii. Ale tahle věc absolutně znevažuje oběti druhé světové války, ze které vytvořila pouťovou atrakci podobného duchu jako jsou Marvel filmy.

Pro: první dvě minuty hry, grafika

Proti: vlastně úplně vše, absolutní dekadence žánru a navíc znevažování historie

+21 +26 −5

Marvel's Guardians of the Galaxy

  • PS4 90
  • PS5 95
Rocket, not a raccoon!!

Můj ty Tondo tondíkatej, musím sňat hučku, ač jí nenosím. Jedna z her, od které jsem neměl skoro žádné očekávání a po doporučení od kamaráda jsem se do hry pustil. Pro fanoušky Marvel / Guardianů ať filmů nebo komiksů je to snad povinnost!!

Příběh je tu moc hezky rozporcovaný předešlými komentáři, takže to pojďme pojmout trochu jinak. Nepamatuji si, za dlouhou dobu hru, která by mne udržela od 4 odpoledne do 7 ráno a u které bych se tak moc nasmál, že mně budou sousedi proklínat do 26 kolene. Nevybavuji si okamžik, kdyby mně hra nudila, nebo byla až moc zaplněná nesmyslnými dialogy a dlouhými cutscénami. Za mně po boku s Returnalem hra roku 2021.

Ta hra má v podstatě všechno, za co by se ani hollywoodský velkofilm nemusel stydět.Jsou zde zvraty, infantilní vtípky, velmi emotivní pasáže, plot twist (Dějový zvrat), hluboké myšlenky a zároveň spousta někdy až toaletního humoru. Pro znalce komiksů a filmové série, je příběh vyprávěn a veden jiným směrem, ačkoliv se zde objevují postavy z komiksové předlohy.

Co hře dodává na puncu kvality, je ovšem HUDBA !! Vzít ty nejověřenější "vypalováky" 80. let a udělat jim takový tribute (poctu), to zaslouží velký potlesk. Huddle up!!  bude nejlepší co vás v soubojích potká, po motivování ostatních strážců, rozjede se skladba která dokáže zvednout ze židle, či si podupávat do rytmu a pro ty znalé snad i zpívaní těchto "fláků" (Moji milovaní sousedé, omlouvám se za bordel, jinak to nešlo!)

Ano, hra má svoje mouchy a bugy, ale mně osobně chytla tolik, že jsem si jí dohrál jak ve verzi ps5, tak i ps4, hru jsem dohrál se splněním všech trofejí a s radostí.

Bojový systém je zábavný a dost i vtipný, nikoliv strohý a nudný.

Jediný rozdíl mezi verzí ps4 a ps5 je, že verze ps4 trpí více bugy a padaním hry.

Ps5: 95%
Ps4: 90%

Pro: Příběh, Hudba, Ovládaní, Humor, Vizualizace

Proti: Glitche a padaní hry (Ps4)

+21

Doom 64

  • PS4 85
Trochu pozapomenutý díl. Koho by napadlo, že zrovna verze Dooma na Nintendo 64 přinese jinou hru, než byly všechny dosavadní Doomové. Díky celkem nedávnému remasteru na PC a konzole jsem se teprve začal o hru více zajímat a nakonec jsem jí koupil za euro na PlayStation Storu. Dooma mám rád, a tohle by můj první Doom na gamepadu.

Nejprve jsem to zkusil na myši s klávesnicí. Vzhledem k tomu, že hra nenabízí mouselook, dospěl jsem k názoru, že myš tady vlastně ani není tolik potřeba. I když, zaměřovací terčík by bodl. Páčky mi připadají trochu citlivější a je potřeba si na to zvyknout. Hru jsem s menšími počátečními obtíži projel na druhou nejtěžší obtížnost. I Lost Missions. Epizoda, která byla dvojnásob těžká, než základní hra. Mimochodem, nevím jak na PC, ale na PlayStation šlo nastavit jen čtyři obtížnosti, které byli úplně jinak pojmenované. Už žádné Hurt me Plenty nebo Ultraviolence.

Vždycky jsem si lámal hlavu nad tím, co vedlo ID Software k tomu, aby udělali Dooma 3 takového, jakého ho udělali. Důraz na hororovou atmosféru, úzké chodby, méně nepřátel a zjevování se démonů za zády. Doom 64 je takový předobraz Dooma 3. Obsahuje perfektní ambientní hudbu, která v člověku budí znepokojení. Je v něm méně nepřátel v užších chodbách. Když seberete nebo spustíte něco zásadního, můžete si být jisti (hlavně v druhé polovině hry), že se blízko vás objeví démoni.

Design démonů podle mě není tak zdařilý jako v Doomu 1,2. Jejich zvuky už trochu postrádají takový ten ikonický drive. A chybí obživovatelka. Můj nejnenáviděnější nepřítel. Asi se autorům její koncept nehodil do designu. Místo masterminda ve hře potkáme o mnoho tužší královnu. Nový druh impa je fajn a nová zbraň je ultimátnější než BFG. To jsem ani nevěděl, že v roce 1997 se v Doomu objevila nová zbraň.

Doom vždycky stál a padal na designu úrovní. Tady je design skvělý. Občas vás zaměstná i nějakou tou hádankou. Klasické akční Doom cítění ale nemá. Potkáte zde spíše méně nepřátel, ale odolnějších. Souboje už nejsou tolik o klasickém rytmickém střílení jednoho nepřítele za druhým, ale spíše o výstřelu, vyhnutí se střele, výstřelu, vyhnutí atd.. Nepřátelské útoky mě hodně zraňovaly a občas jsem trpěl nedostatkem nábojů. V tomhle případě tajná místa hodně pomáhají. V Doomu 64 mě ale tolik nebavilo je objevovat. Mapka tentokrát tolik nepomáhala. Mnohem více se mi osvědčilo jet podle paměti.

Dobrá a dlouhá hra je to. I s tajnými levely nějakých 40 misí vydrží dlouho. A je to celou dobu zábavné. Co víc chtít za jedno euro.

Pro: perfetní design, skvělá hudba, důraz na tísnivější atmosféru, nová zbraň, Lost Missions

Proti: nudné secrety, nudné zvuky monster, hra nepůsobí tak epicky jako Doom 2, nemožnost zapnout zaměřovací terčík

+21

Wanted: Dead

  • PS4 80
Wanted: Dead není hra pro každého. A rozhodně to není hra pro většinu recenzentů, jak jste si mohli všimnout. Nechci na nikoho z nich teď útočit, protože ona je to objektivně přinejlepším průměrná hra, co si budem. Ale subjektivně? Výborná. Zaměření na velmi úzkou skupinu hráčů je u 60€ hry na pováženou, nicméně stalo se. A za jakých okolností že se vám bude možná líbit? Viděli jste nějaké hongkongské akční filmy z minulého století? Nebo béčkové policejní akčňáky z ameriky? A bavily vás? Pokud ano, tak je velká šance, že vás bude bavit i tahle hra.

Jste v Hong Kongu. Ve fiktivním Hong Kongu od japonských vývojářů přesněji. Hrdinka je Švýcarka, Číňany zde v podstatě nenajdete. Zazní tu víc němčiny, než čínštiny nebo japonštiny. Vaši kolegové jsou běloši a černoši, vaši nepřátelé také. Hlavní záporák jakoby z béčkového filmu o nacistech vypadl, jeho side-kick je ruska. Mohl bych pokračovat. V téhle hře je prostě všechno tak prvoplánovaně stereotypní, že tvůrce reálně podezřívám z trollingu. Jen si představte ten shitstorm na internetech, kdyby tohle vytvořilo nějaké velké západní studio. Příběh pak nestojí za řeč, jen snůška rádoby drsných keců a sem tam nějaký povedený vtip uprostřed okoukaného námětu, přesně jako ve zmíněných filmech. A dabing stojí za vyliž. Přesně jako ve zmíněných filmech. Boží.

Překvapivě však hra boduje i v samotném gameplayi. Na první pohled jde o budgetovou produkci a oh boy... kamera je na facku, střelné zbraně jsou téměř nepoužitelné, všude blikají textury, bugují se nepřátelé, uprostřed větší vřavy dropnou fps nesnesitelným způsobem a hrát to na gamepadu je tak na prohození televizí. Jenže pak vemete do ruky katanu a jedete bez zastavení, tam uděláte nějaký slide po zemi se seknutím na závěr, tomuhle useknete ruku, tomu zas nohu, pak mu proženete kulku hlavou, rozpáráte břicho, nabodnete ke zdi, jste celí zacákaní od krve a je to děsná bžunda. Navíc jsou zde úplně parádní finishery, kterých je prej kolem padesátky a jdou stackovat! Takže to je bum bum a sek sek a bum a prostě... Ani nevím, kdy jsem se naposled u soubojáku v nějaké hře takhle bavil. Jenže problém je poměrně nevyvážená obtížnost. Většinu částí jde projít s prstem v nose, jiné je potřeba opakovat. Nemůžu ale říct, že by hra byla nefér a tím pádem frustrující, protože stačí jen trocha cviku a nastudovat si útoky daných jednotek. Je to jednoduše výzva v dobrém smyslu. Teda až na finálního bosse, který umí one-hit kill a stačí udělat jedinou chybu...

Mezi jednotlivými misemi máte možnost chodit po sídle místní policie, kde si lze poslechnout zbytečnosti od kolegů, posbírat nějaké collectibles, ale především hrát mini-hry. Výherní automat, karaoke, žraní ramenu, střelnice nebo si zahrát hru ve hře, tedy Space Runaway, která vyšla i samostatně. Případně si lze pustit nějakou hudbu v jukeboxu a tím se dostávám k největšímu problému. Ten soundtrack je naprosto, ale NAPROSTO skvělý!!! Akorát ho při hraní neuslyšíte. Wtf. Přijdete do klubu, hraje tam parádní cover skladby Maniac a v momentě, kdy začnete střílet, tak už nehraje. Proooč?! Tak promrhaná příležitost. Neskutečné. No a pak vás v bonusových materiálech Stefanie Joosten naučí uvařit nějakou tu šlichtu, za kterou by se ani Jyrka Babica nestyděl. Její postava ve hře je mimochodem trestuhodně upozaděna.

Nejsem si jistý, jak tahle hra mohla vůbec vzniknout a zajímalo by mě, na čem investor zrovna frčel, že mu přišlo jako dobrý nápad ji zafinancovat. Ale jsem za to neskutečně rád. Ono je to v jistých ohledech tak správně hloupé, ale zároveň se to netváří jako komedie, což úplně vystihuje staré béčkové filmy a jsem si jistý, že celý vývoj musel být děsná prdel jak pro tvůrce, tak hlavně pro herce. Rád bych vám řekl, ať počkáte na slevu, protože ta hra rozhodně nedosahuje kvalit ani 7. generace konzolí, natož 9. Jenže obávám se, že pokud nejste cílovka, tak vás to nebude bavit ani za dolar z bundlu. A pokud jste usoudili, že jste, tak šup, dejte jim své peníze. Nebudete toho litovat.

Jen víc takových her. Prosím.

Pro: Skvělý old-school nářez pro staromilce zvyklé na japonské podivnosti, Peckový soundtrack...

Proti: ...který je ve hře nevyužitý, nevyvážená obtížnost, technický stav

+21 +22 −1

The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine

  • PS4 100
Před Vínem a Krví jsem si musel dát od Zaklínače na chvíli oraz. Hlavní hra, všechny objevené otazníky (ano, i ve Skellige) a datadisk Srdce z Kamene mě trochu vyčerpal. Také PS4Pro si musel trochu odpočinout. Každé spuštění tohoto kolosu nastartoval větrák do plných obrátek. V noci pak nešlo moc hrát, protože jsem tím budil rodinu v okolních pokojích. Skoro půlroční pauza prospěla i samotné hře. Vyšli dva patche, které vypilovali technickou stránku. Hlavně nahrávání se dosti zkrátilo. Což je super.

Po ponoření do příběhu v Toussaintu jsem zjistil, že tohle je asi nejlepší datadisk, co jsem kdy hrál. Malebné prostředí vinic, podbarvené skvělou hudbou, skrývá i temnější než temné stránky. Rozlohou a naplněností světa strčí do kapsy nejednu plnou AAA hru. Už samotné vedlejší mise vydají klidně na 20 hodin skvěle napsaných questů plných krásné přírody, humoru, krutosti a morálních voleb. Hlavní dějová linka je poté (nechal jsem si jí nakonec) ještě lepší. Je ukecaná a poutavá. Měl jsem pocit, jako kdybych sledoval film, který nesmí skončit. Protože nemá hluchá místa a pořád baví. Hlavně pohádkový svět, plný klasických pohádek s realistickým koncem, je prostě boží. To je tak černý humor, že jsem se musel od srdce smát. Do toho Geraltova chladná povaha pasuje jak poklice na hrnec.

Vlastně nemám vůbec nic, co bych tomuto mistrovskému dílu vyčetl. Všechny zdejší aktivity mě moc bavily. Snad jen některé soutěže v rytířském klání byli s gamepadem trochu frustrující. Ale, to je spíš má chyba, že za ty léta s PlayStationem neumím rychleji mířit. Naprosto parádní je souboj s hlavním bossem. Asi nejtěžší souboj v celém The Witcher 3. Boss má tři fáze a na nejtěžší obtížnost jsem ho dal asi na pátý pokus. Což na poměry této hry byla výzva.. Ne, vážně jsem se u toho bavil.

Na konci hry jsem se rozhodl, že se zabíjením monster končím. Usadím se v Toussaintu ve svém hospodářství a každý večer, při západu slunce, budu popíjet víno. Proč také se pořád někam hnát.

O Víně a Krvi je krásná hra. Nic jiného, v podobné náladě, jsem nehrál. Má to vytříbený styl. Moc se těším na The Witcher 4.

Pro: malebné prostředí, skvělý hudební doprovod, skvěle napsané, humor, pohádkový svět

+21

Dragon Age: Inquisition

  • PS3 60
  • PS4 75
Třetí Dragon Age je vskutku jízda. Rozhrkanou Carosou přes okrsky v mínus dvaceti stupních. Takže delší, než by musela být, s velkými prostojemi a poměrně jednotvárná. Ale jo, nějaké to kouzlo má.

Hlavní příběh je totiž slušný a společníci jsou různorodí a zábavní (až na tebe, Vivienne, královno snobství a pýchy). A tedy i questy související s vašimi společníky jsou tím nejzajímavějším mimo hlavní příběh. Který je klišé, ale dobře napsané. A zbytek?

Miliony questů, které jsou na jedno brdo. A je jich opravdu, opravdu spoustu. Na deseti různých lokacích. Tady objev všechny zajímavosti, posbírej kousky tohohle, sežeň zásoby tamtoho a obsaď tohle. A ve finále vám to dá pár perků a inkvizici sílu.

A tak se stalo, že jsem hru rozehrál na PS3, pak se dostala do backlogu, a dohrál jsem ji o pár let později na PS4. Tato pauza mi prospěla a hru už jsem bez přestávek dojel. Je pravda, že grafika na PS3 je vcelku odporná. Nevadí mi stará grafika, vůbec, ale ne u děl, která jsou evidentně dělaná na grafiku modernější.

Ještě se pozastavím u soubojů. Hru jsem hrál na Hard a ze začátku to bylo fakt hard. Zhruba po polovině však hra začala být už jednoduchá, a to hlavně hlavní linie. Protože jsem ty vedlejšáky nakonec dodělal, byl jsem lehce přeexpovaný. A narozdíl od dvojky nespočívala vyšší obtížnost v tom, že se vyspawnuje odnikud další vlna nepřátel, ale protivníci byli doopravdy silnější a lépe hráli.

Když to tedy shrnu, doporučil bych hráčům, aby nebyli maniaci jako já, a vedlejšáky se nesnažili dodělat na sto procent. Pak je Inquisition vcelku dobrá hra, která zabaví jak příběhem, tak gameplayem.

Pro: Společníci, propracovanost světa, návaznost na předchozí díly

Proti: Nudné side questy, frustrující souboje s náhodnými zívřaty, občasné bugy v questech

+21

Oddworld: Stranger's Wrath

  • PS4 75
Kdysi dávno jsem jednu hru ze světa Oddworld chvíli hrál, a to Oddworld: Abe's Oddysee. Ale nějak mi to tehdy nesedlo, a tak jsem sérii ze svých herních plánů vynechal. Oddworld: Stranger's Wrath mi sedl naopak docela dobře, bláznivá akce ze zvláštního světa by si možná i zasloužila více pozornosti, než ve své době dostala.

První část hry, kdy jsme bounty hunterem a lovíme zločince je daleko lepší než akčně pojatá druhá část hry. Je zde několik dobrých nápadů a většina boss fightů je zábavná, i když... tady má hra své mouchy. Některé souboje s bossy jsou totiž lehce frustrující, protože než se hráč rozkouká, je rozsekaný na maděru. Za to může obklíčení od jeho pohůnků nebo zkrátka to, že se nestihneme schovat či rozkoukat se. Ono to platí i u obyčejných nepřátel, nechat se obklíčit, to je v této hře cesta do pekel. Jinak je první část opravdu zábava, taková pěkná procházka po švihnutém světě.

Druhá část hry je pak už jen akční hra. Už nikoho nelovíme, jen bojujeme s často velkým množstvím nepřátel, kteří vás dají na pár ran. Vzhledem k tomu, že ve hře není žádné krytí, musel jsem někdy užívat "vyprovokuj a zdrhej zpátky za skálu/za roh/za cokoliv, kde na vás počkám s nabitou kuší" taktiku, která nepřátele rozdělí. Bojový systém je ale zábava. Přepínání prvního a třetího pohledu má svůj smysl, ve třetím mlátíme nepřátele pěstmi, v prvním pak používáme kuši, do které sbíráme roztodivná stvoření, každé s jiným účinkem. Super je, že jsem ve hře využíval všechny potvůrky, i když samozřejmě některé více, některé méně. Všechny však mají něco do sebe.

Ke konci už se mi hra trošku táhla, jedna část mě i docela štvala (ta, kde máme tři minuty na to, abychom utekli před zničením oblasti). Škoda také je, že dvojice ochránců hlavního bosse (prostě předbossové:)) mi nadělali daleko větší potíže, než lehoučký hlavní boss Sekto.

Chvílemi je trošku potíž s ovládáním, kamera si někdy dělá co chce. Platformingu je tu sice málo, ale když, tak se musí právě kvůli ovládání a kameře opatrně, komu se chce lézt zpátky...on teda naštěstí hrdina přežije pád i z velké výšky, ale i tak. Soubojová část se ale ovládala na gamepadu úplně v pohodě.

Celkově je to velmi zdařilý počin, který v HD verzi dobře vypadá a velmi solidně se hraje. Jo a humor? Toho je tady hromadu a záleží na vkusu hráče. Párkrát jsem se zasmál, někdy zakroutil hlavou. Je zkrátka svůj.
+21

Dark Souls III

  • PS4 90
První Dark Souls mi nikdy nepřirostlo k srdci. Druhé jsem dokázal dohrát jen díky dlouhodobému marodění. Byl to až Bloodborne, který mě učaroval natolik, abych mohl hrdě říct, že jsem Miyazakiho fanoušek. Do Dark Souls III jsem tak šel s velkým očekáváním a zároveň opatrností.

Udělal jsem dobře, protože Bloodborne je lepší. Přesněji řečeno mi spíš sedl víc. Nenechte se mýlit, pokud máte rádi předchozí díly, tak jděte směle i do třetího. Pořád obsahuje to, co činí sérii tak neobyčejnou, tedy zajímaví nepřátelé, návyková hratelnost a nezapomenutelná atmosféra. Zároveň zůstávají chyby doprovázející celou sérii, předně nepohodlná kamera a nevyzpytatelná detekce kolizí, kdy vás nepřátelé občas jednoduše zabijí přes zeď.

Příběh Souls série mi (oproti Bloodborne) byl celkem putna. Podstatně lepší je už u jednotlivých bossů. Každý vypráví své osobní story a povětšinou je člověku skoro líto, že je zabil. Styl vyprávění pomocí popisků věcí je zvláštní a (čas od času) vůbec nevadí. Jenom doufám, že se z něj nestane standart. Uvítal bych každopádně více cutscén před jednotlivými bossy. Ty čtyři jsou dost málo.

Největší síla DS tkví ale, dle mého, v budování postavy. Dvojku jsem prošel za mága, BB zase za mrštného bojovníka a ve trojce jsem stvořil sotva se pohybující tank. Všichni mají výhody a nedostatky a nelze říct, že by jeden z nich byl nejlepší. Pro doplnění tu máme ještě ohromné množství zbraní, kouzel a brnění, takže si své zákonitě vybere každý.

Architektura a prostředí mají pořád co nabídnout, ale nečekejte nic převratného. Působí už vcelku okoukaně a přeju si, ať další titul od FromSoftware opustí fantasy středověk a zkusí... prostě zase něco jiného. Ale ať už bude jejich hra jakákoli, určitě si jí pořídím.
+20

Horizon Zero Dawn

  • PS4 80
Horizon Zero Dawn obsahuje vše, co nemám rád na moderních (nejen) AAA open world hrách - úkoly, které působí jako todo list, crafting, možnost ke všemu přistupovat stealth/akčním stylem, zkušenosti a skilly, špatný pacing, kdy pospícháte zachránit svět, ale mezi tím máte čas si splnit pár výzev v loveckém klubu, filmové hvězdy, které ve většině případů postavu víc zabíjí a samotné hře nijak neprospějí, a samozřejmě samotná zápletka, u které se náhodou stane, že devatenáctiletá holka zachrání svět před zlýma robotama, zatímco se z ní mezi tím stane masový vrah, ale pořád je to klaďas.

I přesto všechno jsem u hry vydržel 50 hodin. A bylo to kvůli třem věcem. První co vás praští do očí je vizuál, který je nádherný a plný kýčovitých západů slunce a ranní mlhy. Ale přiznejme si, kdo z nás nemá rád obrazy Boba Rosse? Druhá věc je soubojový systém, kdy proti vám po většinu hry stojí silnější nepřátele a vy tak musíte přemýšlet a taktizovat. A v neposlední řadě svět, který působí jako živý. Něco se stalo u jedné vesnice? Ano je naprosto normální, že vesnice pět minut cesty dál o té událostí ví.

Ačkoliv je co vytýkat, je toho i hodně co chválit. Poctivá hra, ve které jsem ty dva dny utopil rád.

Pro: svět, grafika, souboje

Proti: většina neduhů dnešních AAA her

+20

The Last of Us

  • PS4 85
A máme tu další důvod k tomu, abych si pogratuloval, že jsem se dokopal a pořídil si PS4. To, že má tato konzole velkou sílu právě v exkluzivních hrách, je prostě všeobecně daný fakt a The Last of Us mě v tom jen utvrdil.

Poslední dobou u sebe pociťuji, že se trochu hůř do her dostávám a chvíli mi trvá, než do toho spadnu (když do toho spadnu), nevím, jestli to je počtem odehraným kousků, výběrem či něčím jiným, ale u TLOU mě první dvě kapitoly moc nepohltily. Tak nějak jsem si říkal jo, hezky to vypadá, celkem kvalitně vytvořený svět, ale kde je ta přidaná hodnota?

No a pak přišla do příběhu Ellie. Já to nechápu, ale malé holky či puberťačky jsou často ve hrách výborně napsané charaktery, které mě baví víc, než klasický mačo cápci, co všechno hustě rozmetají. Asi je to tím, že ty charaktery jsou mnohdy hlubší a zajímavější a nesklouzává to jen ke klišóidní drsnosti a násilí (což mimochodem Joel celkem splňuje, ač je to i tak fajn postava). Nicméně Ellie je prostě výborná postava, vtipná, v úžasu ze světa kolem sebe, statečná, ale i pěkně vostrá.

Jak jsem říkal, postapo svět je zde fakt povedený. Na jednu stranu tu máme totálně zdevastovanou civilizaci a města, na druhou stranu vše prostupuje příroda a zpět si bere, co vždy tak nějak bylo její. Tohle umocnil jeden okamžik z konce hry, který je skutečně hodně wowowow, ale nechci nic prozrazovat, páč je to vážně pěkné překvápko.

Příběh je celkem fajn, ale zase nemohu říct, že by mě úplně odrovnal. Je to takové zombie postapo klišé, kdy jsem většinu z toho již někde viděl. Třeba scénka z odstřelovačem je krásným příkladem. Neustále někam dojít, kde... no, nebudu prozrazovat. Daleko silnější stránkou jsou samotné charaktery a to se teď nemusíme bavit jen o Joelovi a hlavně Ellie, ale každá vedlejší postava má co říct a nějakým způsobem si vás získá.

Možná je na můj vkus svět až moc plný násilí, přijde mi trochu nedůvěryhodné, že se tu fakt nikdo na nic neptá a rovnou se všichni odkráglují (možná až na jeden/dva případy), ale dejme tomu, třeba se z nás fakt stanou taková zvířat až či jestli na něco takového dojde. Nicméně díky tomu se dá většina situací rychle prohlédnout.

Ovládání a hratelnost je ideálně vyvážená. Jednak si budete moct užít příběh, zároveň se bude jednat o přiměřeně velkou výzvu, není to tak, že by jste hru prošli s minimem či bez žádné smrti (mluvíme tu o průměrném hráči) a mechanik je tak akorát, aby jste jim postupně přicházeli na kloub a zároveň si hra udržela celých 15-16 hodin vaší pozornost. Ideální počet zbraní, vylepšování a různých vychytávek.

Jak jsem se z počátku každého kontaktu se zombíky bál, protože jsem musel dost přemýšlet nad tím, jak je pěkně sundat, čímž byl umocněn ten survival hororový pocit, tak ke konci už jsem si přišel jako pán, kdy stačil vytasit plamenomet a fuuuuuush bylo po hrozbě.

Ze začátku jsem měl velký sklon ke stealthu, kdy se s minimem zbraní a nábojů ani moc nevyplatí do toho jít jako Rambo, s postupem času se náročnost na stealth hodně zvýší, ale o to jednodušší to je prostě vybít. Navíc člověk musí i trochu přemýšlet nad tím, kolik čeho má, kdy a jak to použít, neboť se jedná i o survival a rozhodně není vždy všeho neomezené množství (ač jsem nikdy neměl větší problém).

Celkově se ovšem jedná o velmi silný a dobrý herní zážitek, sice jsem měl pár drobností, ale když si mám dát ruku na srdce, tak ta hra je prostě skvělá. Takhle nějak si představuji survival zombie postapo příběhovku se silnou atmosférou.
+20 +22 −2

Monster Hunter: World

  • PS4 100
Hodnotiť tak komplexnú hru, akou je Monster Hunter World, je veľmi zložité. Najjednoduchšie bude povedať, že čím viac ju hráte, viete o svete viac informácií, tým vás viac bude baviť. A mne sa dostala pod kožu poriadne hlboko.

Osobne som si nemyslel, že ma bude MHW baviť. Bol som skeptický. V podstate tam nie je príbeh a len dookola lovíte monštrá a snažíte sa vykraftiť čo najlepší gear. Na novom 2DSku som skúšal demo tretieho Monster Huntera ale hra ma neoslovila. Nevedel som si predstaviť, že stratím hodiny herného času zbytočným grindovaním ako v každom inom MMORPGčku.

Viem, že séria Monster Hunter je tu už dlho, od PS2ky, bola aj na PC ale západom nepovšimnutá, až doteraz. Predalo sa neuveriteľných 8 miliónov kusov a je to najpredávanejšia hra Capcomu.

Pre mňa to bola premiéra a otvoril sa predomnou úplne nový žáner. Tiež som bol zo začiatku zmätený, čo odo mňa hra vlastne chce, čo mám v nej robiť, ako sa bojuje. Dofrasa, prvých 20 hodín som nevedel, ako chytiť veľké monštrum. Až som sa to naučil. Nevedel som, že Flash Podom sa dajú zhodiť lietajúce wyverny, ale odpozoroval som to od skúsenejších hráčov v multiplayeri. Že sa dá skočiť na chrbát monštru a skoliť na zem? Plachtiť vo vzduchu? Ako? Skúšaním, experimentovaním. Nepozeral som sa na žiadné videá na youtube, ako to urobiť. Chcel som na to prísť sám. A bola to neskutočná zábava. Akurát som si pozeral matroš, kde padá a aká je šanca na wikipédii.

Stále nedokážem pochopiť, ako autori dokázali optimalizovať hru, že krásne beží bez prepadov fps aj v najnáročnejších situáciach, kedy sa na obrazovke mlátia tri monštrá naraz, všade všetko vybuchuje, padajú stromy, lámu sa kamene a štyria hráči sa snažia prežiť, do toho vidíte na zemi liezť mravcov, ktorých môžete chytiť, vo vzduchu lieta hmyz a na oblohe vtáci. Dobre no, už to, že takúto hru (síce graficky chudšiu) dokázali napratať na 3DSko, je zázrak.

Ak ste videli stream alebo gameplay video z hry, ako tam partička štyroch hráčov mláti polhodinu do jedného monštra a povedali si, že koho takáto kravina môže baviť?! Sám so si to hovoril, predtým, než som zapol prvýkrát hru. Ako niekto môže zabíjať to isté monštrum stále dookola? Hoši zlatí, zahrajte si to a uvidíte sami. Monštrá žijú svojim životom, každé jedno je špecifické, má svoj brloh, do ktorého sa vráti, keď je na tom zle a kde si líže rany. Má svojich nepriateľov alebo naopak spojencov, ktorí ho ochraňujú. Keď som prvýkrát videl náhodný (opakujem náhodný) súboj Anjanatha s Tobim, spadla mi sánka. Keď som videl rozbesneného Bazelgeuse a jeho bombardový samovražedný nálet, ktorý zmietol zo sveta troch hráčov a ja som len tak-tak uskočil, skoro som prestal dýchať. Poviem vám, hry hrám už od svojich siedmych rokov, prešiel som cez rôzne platformy, zažil som veľa neskutočných príbehov a vecí, ale to, čo sa deje v tejto hre, to som ešte nezažil. To si musí každý hráč zažiť sám. A ja vám to odporúčam.

MHW nie je pre každého. Pri monštru nemáte ukazateľ života, musíte pozorovať jeho reakcie, je to pravý hardcore. Môžete kopnúť do elektrickej žaby a nalákať do jej paralýzi monštrum. Môžete zničiť jedovatý kvet a nakaziť iné monštrum. Využiť terén, skĺznuť sa a výskokom naskočiť na chrbát monštra...

Po 70tich hodinách som odohral príbehovú linku, okrem toho som plnil arény, investigácie a rôznorodé vedľajšie questy. Level mi vyskočil na 30 až po splnení posledného príbehového questu, inak budete levelovať postupne s plnením hlavných questov. Stále krútim hlavou nad šialenými japonskými hráčmi, ktorý majú v hre level 100+. To nad tým musia sedieť 24 hodín a hrajú to aj v práci. Ja som MHW hral s bratom vo dvojici a neskutočne nás hra bavila - a stále baví, pretože plánujeme dať aspoň level 100. Updatami sa pridávajú nové eventy, monštrá a iné príležitostné veci, takže aj po odohratí hlavného príbehu hra stále žije, stále je čo robiť, koho huntiť, objavovať, zlepšovať sa. Až sa dostanete na japonsko-čínsku úroveň a stanete sa polobohom (a zabijete Nergiganteho sólo za 57 sekúnd lukom... LUKOM!).

Najobľúbenejšie zbrane:
Greatsword - keď sa vám podarí finálny supercharge na nechránenú hlavu v okamihu, keď na vás ide monštrum útočiť, dáte mu takú facku, že to pocíti. A ten pocit stojí za všetko...
Longsword - môžete sa s nabitým útokom vystreliť do vzduchu a elegantne seknúť po potvore a budete sa cítiť ako cool anime postavička
Dual Blades - šialene rýchla zbraň s obrovskou pohyblivosťou po aréne, k tomu si môžete aktivovať démonní mód :-)
Luk - obľúbená strelná zbraň, veľká pohyblivosť, úskoky pri streľbe, chargovací systém, výber munície, rôzne typy útokov a krásne luky na kraftenie...

Obľúbené monštrá (všetky sú skvelé a unikátne, vyberiem len zopár, ktoré majú môj rešpekt):
Diablos - úctyhodný protivník a rohaté piesočné monštrum, na ktorého by ste si mali dať pozor
Kirin - krásny bleskový jednorožec, efekty bleskov sú, akoby ste bojovali so samotným Zeusom
Uragaan - sympaťák, ktorý vás môže zvalcovať kotúľaním. A to sa vyplatí!
Anjanath - nebezpečnejší typ Tyrannousaura Rexa. Zabil som ho toľkokrát, že som si ho zamiloval a súboj s ním je stále rovnako nebezpečný a zábavný
Bazelgeuse - keď vstúpi na scénu, spoznáte to. Buď na vás spadnú bomby alebo samotné nebo. A tá epická hudba k tomu!

Česť mojej kočacej pomocníčke Keite, ktorá mi veľakrát zachránila život!
+20

Detroit: Become Human

  • PS4 80
PS4 má letos hodně silný rok, pro skvělém God of War vychází Detroit: Become Human. Hned na začátku musím říct že tohle není hra v pravém slova smyslu. Pokud jste hráli jiné hry od Quantic Dream, tak asi víte o čem mluvím. Detroit je v podstatě interaktivní film, kde svými rozhodnutími měníte cestu jakou se postavy v příběhu ubírají. Ze začátku jsem byl skeptický, kvůli předchozí hře od tohodle studia, Beyond: Two Souls. Tam mi nevadil stupidní příběh, nebo že hra nešla v chronologickém pořadí, ale již právě zmiňované volby. Šlo tam prostě strašně moc poznat, jak moc na vašich volbách nezáleží, vždycky daný segment skončil stejně, nezávisle na vašem rozhodnutí. U Detroitu se však trochu poučili a hra se tak opravdu mění, postavy můžou například zemřít a většinou pak jejich příběhová linie končí.

Nešlo by mluvit o Detroitu aniž bych nezmínil trio hlavních postav, z nichž každá má svoji vlastní příběhovou linku. Jako první si zahrajeme za Connora, speciálního vyšetřovacího androida který byl vyslán zajistit a zneškodnit hrozbu v podobě androidů kteří získali vědomí. Jako druhého tu mám Markuse, který začíná jako pomocník senilnímu malíři. Trio protagonistů doplňuje Kara, která je android určený k pečování o malé děti. Všechny tři postupně potkává nějaká krize a roztáčí se děj plný dramat a akce. Z příběhu nechci moc spoilovat, protože to je prakticky celý obsah hry.

Graficky a zvukově je hra na špičkové úrovni. Hře hodně pomáhá že každá ze tří hlavních postav má svůj vlastní soundtrack, a proto je hra za každou docela jedinečný zážitek. Dabing a lip synch postav je skvělý, animace obličejů taktéž. Co se mi velmi líbilo byl design prostředí, a krásné částicové efekty, sníh vypadá extrémně dobře.

Bohužel ale scénář psal pan Cage a tak se neobešel bez několika menších či větších kiksů, například některé twisty mi přišly zbytečné, a zpětně mi zkazily pocit z příběhu. Navíc si pan Cage myslí že je strašně cool když odehrajete nějakou sekvenci, a pak je odhaleno že se stala mírně jinak, tohle udělal už v Heavy Rainu, a tady to hodilo takové kombo že jsem chtěl přestat hrát. Navíc je mi divné, že androidům stačí jako převlek že si vyřežou diodu ze spánku, když jsou všichni sériově vyrábění a spousta lidí by je měla poznat. Ještě bych rád hře vytknul že někdy nejsou dialogové volby jasné. Vždycky totiž každou volbu definuje jedno či dvě slova, a to prostě na vystižení toho co pak řeknete nestačí.

Detroit je opravdu dobrá hra, kterou docela sráží scénář, ale to mi nebránilo, abych si 90 % hry užil. Je neskutečně zábavné když odehrajete kapitolu, zobrazí se vám "mapa" vašich rozhodnutí a uvědomíte si kolik jste toho pokazili a co jste mohli udělat jinak. Každopádně, za cenu jakou to teďka vidím v obchodech je to určitě dobrá koupě, hra zabere aspoň 10 hodin, a možná si ji projedete znova abyste viděli jiné cesty.

Pro: Grafika, zasazení, intuitivní ovládání, sympatický Connor, množství rozhodnutí a cest

Proti: Některé plot twisty, není pořádně vysvětleno jak androidi najednou získali vědomí

+20