Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Perfect Tides

  • PC 75
Jedna z her ke kterým se píše komentář poměrně těžce. Jsem totiž značně rozčarován a tento komentář píši pár minut po dohrání.

Perfect Tides jsem rozehrál jelikož jsem lačnil po nějakém melancholickém zážitku a tak trochu jsem chtěl i přikrmit své depky. Od pohledu to navíc působilo navíc jako slice of life o životě dospívající holky a jejích prožitcích, což přesně miluju! I přes to že hra tohle vše nakonec měla, tak mě to bohužel nezasáhlo tak jak jsem čekal a jsem poměrně zklamaný že to ve mě nerezonovalo tak jak jsem čekal. Přitom ten potenciál tam je a ty kvality jdou vidět...holt stane se.

Pojďme ale v krátkosti si říct o čem to je... no to jsem vlastně už řekl, o životě týýnky. Ta se jmenuje Mara a žije na ostrůvku jménem Perfect Tides, jenž neobsahuje obchody ale jen nějaký bar, poštu atd. Proto lidi často do školy a na nákupy jezdí přívozem. Vy tak v této ostrovní komunitě sledujete rok života hlavní hrdinky (v roce 2000) a její překlenutí z patnácti let do šestnácti. K tomu samozřejmě ale i patří zážitky, situace, puberta a vše s tím spojené a zaobalené do tak trochu sierra style adventury.

Pokud ale v tom všem čekáte nějaké větší drama nebo dokonce zvrat ve stylu LIS, tak budete zklamaní, tady se jedná o poměrně dost komorní a lehce i psychologický příběh. Hlavním tématem je dospívání, které šikovně sledujete skrze Mary monology, které často dávají větší vhled do situací které prožije a někdy i ukazuje chaos v hlavě některého z dospívajících. Mě osobně to přišlo věrné, a sám si pamatuji jak jsem některé věci řešil podobně nelogicky či se k někomu choval zle protože vám v tom věku nedojde že nejste v právu a obhajujete se nějakou absurdní logikou. Hlavní hrdinka tu není sympatická líbivá introvertka jako třeba Max z Lis. Je to prostě dospívající, se vším všudy. Nechápe proč matka dělá to co dělá, svůj první vztah nedokáže kontrolovat neví co s tím, snaží se na sílu odlišit a tvářit se že je jiná. Prostě věci který se dějou a určitě v nějaké menší míře jsme je zažili či znali lidi co si tím procházeli v mladí.

To je to co na té hře nejvíce cením, a to je hlubší ponor do této části života a je to něco co mi v hrách chybí. Bohužel, tahle věc nemůže být ale ten jediný nosný bod. Je hezký a celému tomu napomáhá i to že hra to celé bere s lehkou nadsázkou a nabízí i typický humor, který někdy zjemní i poměrně nepříjemné situace, jenž ale není zase příliš. Co je ale velikou škodou, to jsou vedlejší postavy. Ty sice zajímavé jsou, ale hloubku u nich moc nečekejte. Je to dané tím že hra mezi různými situacemi dost skáče a s nikým neprožijte dlouhé či více hlubší chvíle natolik aby vám přirostli k srdci. Působí tak spíš jako posouvači příběhu a to i přes to že ploše nepůsobí a charakter očividně mají, jen ho nestihnete prozkoumat.

To ale platí pro většinu situací, přijde mi že hra jak se odehrává během tří roční období a trvá tak pět hodin, tak ty skoky mezi situacemi dělá poměrně velké a často vám ani hra neřekne o jaký den se jedná či kolik dní uplynulo mezi tím co se postavy třeba nebavili. Ano letmo se třeba zmíní že "už to bude měsíc", ale i tak to poměrně ničí tok příběhu. Nepomáhá tomu ani fakt že se ty situace často řeší zkratkovitě a chtělo by to se v tom zabrat trochu déle. Ale to už bych asi od indie adventurky chtěl asi moc. Každopádně já si ten příběh užil a dost situací jsem v tom poznával i se párkrát příjemně pobavil, škoda jen že to ve mě nezanechalo hmatatelnější stopu.

Z čeho jsem byl dále lehce rozčarovaný byla samotná hratelnost, jenž vůbec nepomáhá tomu že hra je prakticky slice of life. Nejsou tu sice žádné puzzly, ale i tak vám hra neříká co máte dělat a často jen tak bloudíte a zkoušíte předměty na postavy co to udělá. Protože někdy ani nevíte že by postava něco měla chtít, ale tím že jí uděláte radost vám pak něco povolí. Vrchol pak jsou pak eventy které můžete i missnout a ani jste nevěděli že tam nějaké jsou (Nebojte nejde o dead endy, ani nedostanete špatný konec, ale přijdete třeba o část příběhu). Vrchol byl pro mě i že hra když spletete vyvolávání fotky, tak už vám hra nedá druhou možnost to zopakovat. Chápal bych u klasické adventury, ale tohle je prostě čistě příběhová věc o životě. Tímhle si akorát hra sama podkopává cílovku. Tuhle hru harcovníci adventur hrát nebudou a fandové linárních interaktivních filmů asi tolik taky ne. Ale zase to tak hrozný není, dá se to, jen ukládejte průběžně.

Co se týče vizuálu, tak je pěkný, je to takový mix Maniac Mansionu a Sieery. Líbili se mi dost prostředí a třeba takový podzim měl fakt skvělou atmosféru spolu s povedeným ost. Na druhou stranu vizuál postav mi přišel spíš horší, některé postavy vypadali jak kdyby nespali týden a vyhulili šest krabek za den a do toho byli po flámu. Naštěstí při dialozích mají hezky cartoonově nakreslené podobizny.

Takže jo ve výsledku to doporučuji všem co chtějí ne tak vždy příjemné zavzpomínání na dospívání a u toho se jak pobavit tak i trošku zhrozit :D Já si to užil, hra měla potenciál, ale bohužel se to nenaplnilo a sami tvůrci si ani moc nepomáhali svými rozhodnutími. Zase ale fakt chválím to že to není naivní teenager příběh s růžovými brýlemi a ukazuje to jak byl člověk místy strašně pathetic až hanba a také že se tvůrcům povedlo odrazit dobu 2000+

Pro: Hlavní postava a vhled do její mysli, Stylizace, soundtrack, nadhled, nezkreslený pohled na dospívání,

Proti: Ne moc výrazné vedlejší postavy, místy to až moc rychle skáče v časech, zbytečná implementace adventurních postupů

+12

Assassin's Creed Origins - Discovery Tour

  • XOne 75
Zajímavý nápad přidat taky nějaké zo vzdělávání se v rámci povedené hry série. aneb učení historie hrou. A že je to bohatá a úžasná záležitost - nástroj pro průzkum tohoto starověkého světa, kterému vývojáři Ubisoftu opět vdechl život.

Navíc nabízí i pohled na mezery v historických záznamech - a na to, jak vývojáři Assassina mezi těmito mezerami kormidlovali. Tým návrhářů zde předstupuje a vysvětluje, jak se dozvěděli to, co věděli - a občas mluví o tom, co nevěděli a co nemohli zjistit, holt je vidět, kolik práce při vývoji hry padlo - opravdu povedené - 75 %
+7

South of the Circle

  • PC 50
Herní výzva 2025 - 10. Crash 

Tato adventurní jednohubka dohratelná za jeden až dva večery nabízí příběh Petera, jenž s pilotem ztroskotal na Antarktidě, kam letěl kvůli svému výzkumnému projektu. Klíč v hratelnosti na jeho cestě za záchranou je hlavně v množství flashbacků, kde si prožijeme, jak se do této situace vůbec dostal a hlavně jeho vztah s Clarou, která mu v jeho práci pomáhala. Nejoriginálnějším prvkem je systém rozhovorů, kde si nevybíráme konkrétní věty, ale klikáme na různobarevné kruhy znázorňující emoce. Odpověď tak může být vystrašená, nadšená, negativní apod. Zajímavý nápad, ale ve finále to ovlivní příběh minimálně.

Graficky je hra povedená, má specifický styl a design prostředí se rovněž povedl. Výtečné je i namluvení. Hratelnost je ale dost mdlá a pomalá, flashbacky jsou mnohdy dost nudné a zakončení příběhu je takové... no... to si asi musí každý přebrat sám, ale já byl docela zklamaný.

Ve finále to není špatná hra, ale žádná perla to také není. Za zahrání asi stojí, ale nelze očekávat zázraky. Zkrátka průměr.

Pro: Originální systém rozhovorů; zajímavý audiovizuál; námět.

Proti: Občas nudné; krátké; zvláštní zakončení.

+15

Indiana Jones and the Great Circle

  • XboxX/S 90
Jsem velký fanoušek Indiana Jonese. Už od mala mi ho táta podsouval místo Hvězdných válek, a já, jako dítě, jsem se touto sérií stal úplně posedlý. Sbíral jsem vše – od průvodců světem, her až po figurky, prostě jsem to hltal. Navíc Křišťálová lebka byl můj první film, na který jsem šel sám do kina. Takže jo, mám k této sérii velkou citovou vazbu. Bohužel, poslední, co jsme s Indym dostali, byla pětka, což byl podle mě naprostý průšvih, a se slzou v oku vzpomínám na výbornou čtyřku, která baví i při opětovném shlédnutí. Není tedy divu, že jsem opravdu očekával Great Circle a těšil se na něj, i přes skepsi.

No, musím říct, že jsem lehce zklamaný. Jasně, dal jsem tomu 90 %, subjektivně by to bylo asi 80 %, ale nostalgie je mrcha. I tak ale tento herní zářez má spoustu nezpochybnitelných kvalit. Nabízí například jednoho z nejlepších záporáků – nacistu, se kterým svedete karate souboj na Noemově arše, což je top moment série. Skvělý je i love interest, který také řadím ke špičce. Co se týče příběhu, jde opravdu o kvalitní práci. Je sice pravda, že bych ocenil více hravého humoru a méně recyklace vtípků. To mi upřímně vadilo, protože tu nadužívali snad vše, co šlo, jako kdyby nedokázali vymyslet nic nového. Například v žádném jiném díle nebyly vtipy s hady tak brutálně nadužívané jako tady. Vtip s rozbitou vázou byl také použit několikrát. I tak se tu ale našlo dost úsměvných scén. Kadencí humoru bych to přirovnal k Chrámu zkázy a Ztracené arše.

To byl ale jen malý detail, co mi vadil. Příběh je celkově fakt pravý Indy a Troy Baker odvedl fenomenální práci. Co mi ale už vadilo dost a kazilo mi to imerzi, je samotná hratelnost. Musím říct, že na rozdíl od většiny se nevyžívám ve sbírání všech collectibleů a v otevřených mapách za každou cenu. Tady mi přišlo, že to bylo na sílu. Otevřené lokace jsou většinou nudné, a v Egyptě mi bylo líto, že tržiště není prakticky vůbec využito. Vždy tam máte lokaci, kde jsou normální lidé, a pak několik nacistických kempů, kde musíte používat stealth. Herní náplň je pak vždy úplně totožná – propliž se skrz nacistický kemp nebo vykopávky, dostaň se do kobky, vyřeš hádanky, seber artefakt a jdi dál. Tuhle náplň opakujete pořád dokola.

Upřímně mě to pak už trochu unavovalo, přišlo mi, že to ničí tempo hlavního příběhu, protože vůbec necítíte tlak, že nacisti jsou napřed a vy je musíte v časovém presu porazit. Kvůli tomu, že můžete dvacet hodin stereotypně prozkoumávat různé kobky a sbírat collectibley. Nemluvě o tom, že často jsou hádanky v těchto kobkách buď primitivní, nebo jde jen o najití páčky a její stlačení. Není to tak vždy, jsou tu i nápaditější hádanky, ale ty nejsou všude (což chápu). Ale jelikož ve vedlejších questech strávíte hodně času taky v kobkách, už to začne být nápadné.

Nechápejte mě špatně, já se opravdu cítil jako Indy, když jsem šplhal, řešil hádanky, svítil si loučí atd. Ta atmosféra byla neskutečná a těch napínavých scén bylo nespočet. Ale bylo toho prostě až moc. Já bych to klidně udělal mnohem více lineární – tím by to prozkoumávání mělo větší dopad. Klidně bych i ty vedlejšáky dal pryč, ale zase na nich cením, že mají většinou stejně kvalitní výpravu jako hlavní příběh. Škoda jen té stereotypní náplně.

Co mi taky vadilo, je až přespříliš stealthu. Jasně, můžete někdy zvolit akčnější postup, ale pokud ho zvolíte uprostřed nacistického kempu, je s vámi konec. Já si fakt nepamatuju, že by ve filmech Indy furt byl v podřepu, plížil se nonstop nebo měnil za film pětkrát převleky. :D Ale jo, chápu, o co jim šlo. V semi-open worldu to asi nešlo udělat jinak. Proto mi seděl více lineární styl. Musím ale ocenit, že se to tvůrci občas snažili proložit akčními honičkami na loďkách nebo letadlech, ale šlo by to i více obměnit.

To jsou asi mé největší výtky – velice stereotypní náplň, která je jen stealth, kobky, hádanky a vylézání. A jelikož ještě musíte plnit side questy a další věci, o to víc to bolí. Pokud ale jste hráč, co si užívá klidnou hratelnost a relaxuje u toho, že stále dokola sbírá něco, tak jo, bavit vás to bude.

Tak proč těch 90 %? I přes tyto výtky mě to prostě bavilo. Pěstní souboje mají skvělé ozvučení a skvěle se hrají. Líbí se mi i vtipné fatality, které můžete dávat zezadu nepřátelům, a také to, že za celou hru nemusíte skoro vůbec vystřelit (mimo skriptované pasáže). Já si ten stealth užíval a bavilo mě nebýt vidět, a když už, tak jsem si to s nepřáteli vyřídil pěkně pěstmi. To opravdu cením. Taky se mi líbilo vizuální zpracování a celkový pocit, který člověk měl, když vlezl do kobky a pod ním se všechno propadalo. Museli jste rychle hledat cestu pryč atd. Pohled z první osoby opravdu přidal na imerzi a i když jsem se toho zprvu bál, nakonec jsem ho opravdu ocenil. Také díky němu skvěle fungovaly hororovější scény, které byly podle mě naprostý vrchol. Cením, jak se musíte ve tmě vyhýbat nepříteli – to bylo fakt skvělé.

Fajn také bylo, že využili Gordyho, který dělal OST ke Staff of Kings. Ten týpek fakt umí – skvěle napodobuje Williamsův styl, až k nepoznání. Takže abych to nějak shrnul: Mě ta herní náplň bavila a když to sečtu, většinu času jsem se opravdu neskutečně bavil a užíval si to. Jen bych to zkrátil a více semkl. Pravdou pořád je, že imerzivnější Indy zážitek nenajdete. Je sice pravda, že Fate of Atlantis je podle mě lepší, ale tady jde opravdu o velký Indy nadprůměr, a i ta slzička mi ukápla!

Doufám jen, že příště přidají více skriptovaných a lineárních scén (třeba něco jako v Křížové výpravě fight na tanku nebo jízda v důlních vozících ve Zkáze ), a že ubyde recyklace humoru, ale i tak se těším, pokud nějaké příště bude.

P. S.: Velice cením, že tam je Tony Todd, hororová legenda ve skvělé roli. Škoda, že zemřel (ten herec), o to více poeticky působí celý konec.

Pro: Příběh, postavy, ost, dabing, imerze, občasné vtípky, některé puzzly a feeling během hledání artefaktů, hymaláje a čína, stealth i přes stereotyp mě bavil, není nutnost střílet.

Proti: Stereotypní náplň, moc rozvleklé, utahaný první akt, recyklace humorů (hlavně hadi), otevřenější lokace jsou prakticky dost podobně neli stejně rozvrženy

+22

Milo and the Magpies

  • PC 70
Krátká ale milá adventura. V roli kocoura Mila se snažíte vrátit domů skrz zahrady rozličných sousedů. Úkol znepříjemňují jak straky (jak už název napovídá), ale taky nekočkomilní (i kočkomilní) lidští (i nelidští) sousedé. Ve hře je celkem devět kapitol, které se dohromady dají sfouknout do jedné hodiny.

Projít hrou není nijak náročné, až na jednu hádanku (štěkot) jsem byla schopná projít bez problému. Hlavní náplň je práce s prostředím, takže občas bylo nutné naklonit se blíže obrazovce a hledat mezi pixely. U některých částí hry se člověk musel trochu zamyslet, jak pokračovat dál, což cením.

Asi bych hru nevyzdvihávala do nebes, jako jednohubka je dostačující, ale člověk si z toho na zadek taky nesedne. Tón příběhu je taky trochu zvláštní, hlavně mini příběh té poslední rodinky (rodina "která dostala druhou šanci", otec lehký alkoholik, matka duchem v TV, dcera plna nadějí na lepší zítřky, syn pěstující trávu a řvoucí na psa, že ho zabije... no, co si z toho má člověk vzít, to nevím), který mi tak nějak vůbec nepasoval do zbylého kontextu hry, který byl jinak odlehčený až v momentech vtipný . Z mého pohledu, když už se snažím něco takového zakomponovat, tak to musí mít pointu, rozuzlení nebo něco víc. Takhle to jemně bilo do očí, protože to vypadalo, že snaha o hlubší myšlenku se nestřetla s kvalitním provedením.
+8

Indiana Jones and the Great Circle

  • PC 90
Před pár týdny jsem v diskusi zanechal post, ve kterém jsem hru příliš nechválil - nebavila mě. Někdy se to stane, může za tím být spousta důvodů, vědomých či nevědomých. V 1/3 hry jsem hraní zanechal. Mezitím jsem si pořídil trochu lepší železo (RTX 4070) a vzhledem k tomu, že se nový herní Indy nacházel coby příjemný bonus u grafické karty zdarma, využil jsem mimořádně dlouhého volna a zkusil hře dát druhou šanci. A udělal jsem sakra dobře.

Rovnou musím říct, že na mé prvotní negativní zkušenosti s hrou mohl mít nezanedbatelný vliv i nepříliš optimální chod na 8GB grafické kartě. 12 GB VRAM je prostě rozumné minimum, abyste nemuseli hrát na nízké detaily, případně trpět propady FPS až k nule. RTX 4070 se 12 GB umožňuje naprosto perfektní chod na 1440p s DLDSR do 1080p a detaily na střední-vysoké, kdy hra vypadá skvěle, takřka fotorealisticky a s 60 FPS s prstem v nose (technická: frame-gen mi způsoboval opravdu nechutný input lag, path traycing asi nemá bez RTX 4080 cenu zkoušet). Ona grafika si zaslouží speciální pochvalu, jednoznačně jde o jednu z nejlépe vypadajících her současnosti, ne-li úplně nejlepší.

Bez debat dokonalá je pak zvuková stránka, především hudba. Motivy Johna Williamse využívá poměrně často, zároveň přináší mnoho nových, ale stejně jako ve Star Wars Outlaws, s velkým respektem k předloze. Výsledek pak opravdu působí jako další Indyho film, pouze v interaktivním provedení a z příběhového hlediska jej neváhám zařadit mezi první tři filmy. 

Samotný příběh se sice rozjíždí velmi pomalu, ale vyplatí se pro někoho zdlouhavý a nepříliš záživný úvod vydržet. Bez spoilerů bych rád řekl, že úvodní větší lokace mi přišla z celé hry bohužel nejslabší, ale i tak jsem si hraní užíval. Pokud vás to zpočátku nebaví, tak vydržte, rozjede se to a bude to stát za to. Oceňuji "pouze" polo-otevřený svět, kdy sice jste víceméně svázáni hlavní dějovou linkou, ale můžete se v oněch větších lokacích courat téměř dle libosti a plnit řadu nepovinného obsahu, což doporučuji, protože nalezené odměny hlavní questy příjemně usnadní. A věřte, že díky skvěle napsaným postavám ve hře budete trávit čas "navíc" velmi rádi.

Jediné, co mě osobně trochu kazilo zážitek z hraní, byl gunplay, resp. fakt, že nepřátelé často vydrželi několik ran z revolveru, než mě přestali nahánět a poroučeli se k zemi. Toto milerád odpustím v klasických FPS, ale tady mi to přišlo poněkud nepatřičné. I proto je samozřejmě lepší vsadit na tichý postup, který je naopak skvělý a lepší zpracování pěstních soubojů z prvního pohledu jsem ještě neviděl.  I když... vidíte, boss fighty. Ty mě kazily zážitek z hraní asi ještě více a osobně bych byl rád, kdyby tento herní prvek v takovém provedení byl pro příště minulostí.

Je třeba akceptovat fakt, že se nejedná o akční hru. Není to přímá konkurence nových Tomb Raiderů ani Uncharted, to vůbec. Indiana Jones and the Great Circle si jde ale svou vlastní cestou a je potřeba se na ni naladit. Hrát pomalu, zkoumat všechny detaily, číst nalezené dokumenty, nasávat atmosféru a hlavně nespěchat! To byl asi hlavní důvod, proč u mě hra napoprvé neuspěla. Je potřeba si na ni udělat klid a ponořit se do ní. Jakmile tak uděláte, zjistíte, že vlastně funguje úplně všechno. Jsem moc rád, že jsem hře dal druhou šanci. Zasloužila si to. Jinak kolonka Proti může vypadat, že má hra docela zásadní zápory, nicméně není tomu tak, klady s přehledem převládají a celkově jsem si hru naprosto užil. Kdo by to byl řekl, že v roce 2024 si nejvíce užiju hry, které jsou založené na filmové licenci a vyvinuté ve spolupráci s Lucasfilm Games...

Pro: Příběh, prostředí, celkové zpracování hry, chytlavá hratelnost

Proti: Nemastný neslaný úvod (resp. první otevřenější lokace), neúčinnost zbraní, boss fighty

+12

Marvel Rivals

  • PS5 80
PVP střílečka Marvel Rivals vyšla trochu s křížkem po funuse. Kdyby autoři trefili roky, kdy v kinech řádila Infinity Saga, měla by našlápnuto k velkému hitu. Hra to totiž není ani náhodou špatná. Ano, je to do jisté míry kopírka Overwatche, ale mě osobně to třeba prakticky vůbec nevadilo. Opravdu kvalitních her v žánru je ostatně velmi málo a již zmíněný Overwatch roky mele z posledního.

Již na první přivítání hra potěší poměrně rozsáhlou plejádou hrdinů z řad superhrdinů, které doplňuje i pár padouchů/antihrdinů. Třiatřicet hratelných postav přitom mají brzy obohatit další příchozí. Jen se celkem divím, že chybí hyperpopulární Deadpool, který v posledních letech s pár dalšími statečnými drží filmový Marvel alespoň lehce nad vodou.

Marvel Rivals se hrají skutečně jako Overwatch, nebo alespoň tak, jak si jej pamatuji. Šestičlenné týmy po sobě nejen pálí efektní schopnosti, ale snaží se i splnění zadání jednotlivých herních módů. Ty takhle relativně po vydání nejsou úplně pestré. Postavy se ale povedly. Až na jednu jedinou výjimku jsem vyzkoušel všechny a byť se najdou určité podobnosti v některých mechanikách (například celá rada postav má za ulti nějaký pěkný plošňák) jsou dostatečně pestré. Potěšilo mě, že si tvůrci netahali schopnosti úplně ze zadku. Měl jsem trochu obavu, že když nebudou vědět, jak postavu zpracovat, prostě jí dají do ruky kvér (koukám se tvým směrem Suicide Squad: Kill the Justice League). Není tomu tak a některé postavy bojují i primárně na blízko s nějakou tou vychytávkou jak rychle zkrátit vzdálenost, nebo přeci jen nouzově něco rychle vrhnout či vystřelit na dálku.

Vyvážení postav je trochu věc názoru. Za některé, které mají podle komunity stát za prd (Namor) se mi velmi dařilo, za Spider-Mana jsem hrál jako kus kreténa a po splnění příslušné trofeje na něj již ani nehrábl. Takový Jeff the Land Shark by asi přeci jen nějaké úpravy snesl, hlavně jeho ulti, kterou není problém sundat většinu nepřátelského týmu, aniž by se dalo nějak zvlášť efektivně bránit. Z komunity se ozývají výtky směrem k autorům k problémům v matchmakingu. Rivals postavy rozděluje do trojice tříd, které jsou defacto klasičtí tankové, DPS, a healeři. Nezřídka se stává, že hráči bezmyšlenkovitě okamžitě zvolí příliš mnoho DPS postav, což však poté moc nefunguje v praxi a i průměrný nepřítel s normálně složeným týmem vás roznese na kopytech. I kvůli tomu byli moje nejhranější postavy Groot a Thor (tankové). Naštěstí zrovna Thor paří mezi ty nejpestřejší a nejzajímavější postavy ve hře co se týče mechanik.

Líbily se mi interkace mezi jednotlivými postavami před začátkem utkání, byť i ty se postupně začnou přirozeně opakovat. Zajímavou a celkem funkční novinkou jsou tzv. Team-Ups spočívající v tom, že přítomnost dvou či více vzájemně propojených postav přináší některým hrdinům pasivní ale i aktivní schopnosti. Nezřídka jde i o poměrně zásadní výhody a hlavně v hodnocených hrách už poměrně dává smysl, zamýšlet se při výběru postavy i nad těmito synergiemi.

Co se týče hratelnosti, vlastně nemám moc co vytknout, Zápasy jsou svižné, ovládání postav dobře zvládnuté a schopnosti zábavné. Komiksově laděná grafika není asi vzhledem k původu předloze překvapením. Je však pravda, že by to chtělo více map, což je však problém drtivé většiny nových MP PVP her. Ne, že by byla situace úplně tristní a ty zdejší mapy jsou i pěkně tematicky stylizované k určitým postavám či konkrétním filmům, ale za čtyřicet hodin, které jsem ve hře strávil, jsem každou z nich navštívil nespočetněkrát.

Pro případné zájemce do hry zakomponovali autoři i tunu lore, obsahuje celé dlouhé texty k jednotlivým postavám a v rámci sezón zjevně budou vycházet další střípky příběhu. Děj (dá-li se o něčem takovém v případě mutliplayerové střílečky vůbec hovořit) se točí kolem nového superpadoucha (filmového) Marvelu Dr. Dooma, který by se měl brzy představit i v kinech. Troufám si tvrdit, že tunu textů skoro nikdo nečte, ale i tak snahu autorů cením.

Se hrou jsem byl tak rozhodně spokojený. Pouštěl jsem to ostatně s tím, že nejsem úplně cílovka a dost pravděpodobně u toho až tak dlouho nevydržím. Nakonec jsem si spokojeně odehrál 100 výher, ležérně se vyšplhal alespoň do Silver I ligy a hlavně zpočátku se bavil výborně. Dál už se ale vracet nehodlám. Je samozřejmě otázka v jaké kondici hra přežije následující měsíce/první roky – oznámených 20 milionů hráčů u F2P se silnou značkou krátce po spuštění hry zase tolik znamenat nemusí. Našlápnuto k tomu má poměrně dobře.

Hodnocení na DH v době "dohrání": 65 %; 2. hodnotící; Free To Play

Pro: Naprosto férový F2P (všichni hrdinové odemknuti od začátku pro všechny); zábavné schopnosti relativně korespondující s kánonem; dobrý pocit ze střelby/lískání nepřátel; vhodně zvolená a celkem pohledná grafika; pro zájemce spousta psaného lore

Proti: Bolístky většiny nových MP her, takže relativně málo map, módů apod.; občasné problémy v matchmakingu, ale to je spíše chyba tvrdohlavých hráčů

+6

Battlefield Hardline

  • PS5 80
Ačkoli jsem neměl dřív moc zkušeností s Battlefield franchise, tak o tomhle titulu jsem věděl už moc dlouho. Jenže jsem byl ohledně něj celkem skeptický i skrz dost nevyvážená hodnocení, ale po předchozích zkušenostech jsem se do toho vrhl po hlavě a byl jsem překvapen.

Jenže musíme si říct něco narovinu. Pokud nemáte rádi policejní seriálu tipu NCIS, Shield atd., tak rovnou tuhle gamesu vynechte. Ano, je to jako tyhle zmiňovaný a dalších x seriálů, dokonce je to rozdělený na epizody a opravdu to nejen zdálky, ale i velice zblízka připomíná vše, na co si u těchto seriálů vzpomenete. Rádoby funny dialogy, cliche, generické postupy. Jenže mne to hrozně bavilo. Nejen ty rádoby funny dialogy, jelikož mám rád špatný humor, ale prostě vše kolem bylo fakt dobrý a měl jsem pocit, že hraju béčkový seriál.

Jasně, hra je staršího data, takže trpí na různé neduhy v tom období, ale kašlal jsem na to a užíval si postup hrou. Občas se mi teda stalo, že jsem tak nějak nevěděl, cože ta hra po mne vlastně chce v určitých quick time eventech např. s aligátorem jsem strávil až moc času, nebo jsem se ztratil na cestě, ale i tak mne to tolik nefrustrovalo.

Jinak postup hrou je prostý, buď budete všechny zatýkat nebo zabíjet. Je to jen na vás a hra vás do ničeho nenutí. Ale jelikož mám rád akční věci, tak jsem prostě té spoušti na kulometu neodolal a postupem času, postup ala rambo a komando jsem využíval dost často. Ale taky mne pak překvapila tuhost protivníků a obtížnost. Ale v dobrém.

Ale pokud tohle všechno vás irituje, garantuju vám, že si hru neužijete. Ale mne to dost sedlo a hra není ani nikterak dlouhá a jako akční vsuvka mi posloužila tak, jak jsem chtěl. A co si budeme, kdo by nechtěl ve jménu zákona pár padouchů pozabíjet.

Pro: lineární příběh připomínající policejní seriály, špatný humor, akčnost, střídání prostředí, grafika pořád ujde, reální herci

Proti: pokud vás nebaví policejní seriály, hra vás bude dost nudit, velká lineárnost, na postupu nezáleží, pořád vysoká cena, hra je celkem krátká a nemá pokračování

+9

Blade Runner

  • PC 85
K této hře jsem se chtěl vrátit již při vydání Enhanced Edition, která mě ale svou nepovedeností odradila. Nakonec tedy došlo na hraní původní verze, ale přes ScummVM a s titulky v češtině. Blade Runnera jsem si pamatoval jako jednu z těch nejpovedenějších adventur a platí to i nyní po 27 letech od vydání. Nejsilnější stránkou hry je perfektně zachycená atmosféra, která navíc odpovídá filmu. V kůži jednoho z členů této speciální jednotky řešíte případ, který vás provede mnoha místy této budoucnosti a představí i řadu reálií.

Hratelnost je nejvíce zaměřena na samotné vyšetřování. Nečekejte žádné složité kombinace předmětů, zde jde o sběr a analýzu důkazů. Na místech činu je nutné posbírat klíčové předměty a pořízený obrazový materiál analyzovat - opět jako ve filmové předloze. Druhou velkou částí jsou rozhovory s postavami - ať už jde o svědky nebo jen běžné obyvatele. V několika případech dojde i na akci, která je na adventuru slušně udělaná. Tasení zbraně a následná střelba je rychlá a intuitivní. Jedinou komplikací je občas nejasný přechod mezi obrazovkami, což je třeba při pronásledování trochu nepříjemné. Nejde ale o nic závažného. Fanoušky také potěší možnost podrobit některé postavy slavnému Voight Kampff testu, tedy prověření zda jde o replikanta.

Obtížnost je velice rozumná a při pečlivém hraní moc záseků nehrozí. Graficky je na tom hra stále slušně. Na všem je samozřejmě vidět nižší rozlišení, což je v tomto realistickém pojetí škoda. Kreslené adventury stárnou lépe, ale zde už byla grafika na dostatečné úrovni aby neurážela ani dnes. Technicky bylo vše bez problémů a ani v českém překladu jsem nezaznamenal nic špatného. Originál nemá titulky ani v angličtině, takže dnes je díky ScummVM hraní mnohem pohodlnější. Celkově je tak hra opravdu výborná a jde o další hodně povedený titul od Westwoodu.
+20

Dracula 5: The Blood Legacy

  • PC 40
Pátý a poslední díl je za mnou a naprosto dokonale mě otrávil. Jestliže čtverka byla prakticky bez příběhu, bez upírů a bez konce, pětka tohle všechno má, jenže to stojí ve výsledku ještě víc za hovno.

Hra se ovládá a vypadá úplně stejně, jako předchozí díl včetně sbírání bodů, achievementů a nemožnosti ukládání. Grafika nabízí i pár pěkných lokací (turecké vodní muzeum, finální věž). Pár věcí se změnilo... k horšímu. Zmizel casual mód, takže si všechno musíte najít sami, což by zas tak nevadilo, kdyby na to byl čas. Obtížnost puzzlů přitvrdila až skoro k delirické trojce... jenže opět, nemáte čas řešit puzzle. Ellen je na tom tudiž čím dál hůř a léky za celou hru prakticky nenajdete!

Takže jsem poslední kapitolu byl na suchu, namísto příjemné grafiky jsem měl rudo před očima a všechny puzzly jel podle návodu, abych to stihl vůbec dohrát a nemusel začínat znovu. Přitom jsem se předtím nikde moc neflákal, netápal, nebloudil. Veškeré sbírání bodů přišlo vniveč, protože zhroucení na konci mě stálo 50 bodů... ze zbytečné featury čtverky se stal totální opruz, přesně jak jsem se toho bál. Proč měl někdo potřebu podobnou hovadinu nacpat do jinak tradiční adventury nechápu!

A pak je tu ještě příběh. Ellen se konečně dostává na stopu upírů, dojde konečně i na Drákulu a také jeho bratra Radu a jeho kult. A něco tak mizerného už jsem dlouho neviděl. Odkazy na předchozí děj jsou mizerné, jedna věc popírá docela zásadní věc ze trojky (Drákula stvořený Lilith). Ellen přijímá upíry s naprostým klidem, tupě pokračuje v cestě aniž by tušila co bude s Drákulou na konci dělat. Adamovu motivaci jako člena Raduovy sekty jsem nepochopil vůbec. Konce jsou dva, oboje na ranu - v jednom konci se Ellen stane upírkou, v druhém odmítne a Drákula ji zabije.

Ztráta času, věděl jsem že to nemám hrát.
+11

Panelak

  • PC 70
Krátké jak mi u toho typu her sedí nejvíce, nejsem žádný hrdina a jsem u hororových her jsem opravdu posranej takže mi vyhovuje hru dohrát co nejrychleji ale i tak mi hra zabrala něco okolo dvou hodin času a na to že hra je od jednoho člověka tak mi přišla opravdu propracovaná a měla hlavu a patu i když já sám jsem se v menších hádankách trošku ztrácel. Ve hře se mi stal jen jeden bug a to v oblasti vlaku že jsem vypadl z mapy takže klasická chybička která jen pobavila, horší stránkou je optimalizace hry která nejela uplně plynule nemám žádnou nadčasovou mašinu ale myslím že taková hra by měla letěť trošku lépe ale věřím že se to dá jednoduše opravit nějakým patchem, za mě tedy super hra a na 2h atmošku super hra.

Za mě 7/10 :)

Pro: Atmosféra, Délka hry

Proti: Optimalizace(dá se překousnout)

+4 +5 −1

Dracula 4: Shadow of the Dragon

  • PC 40
Rád dohrávám herní série komplet, pokud je na svém počítači rozjedu, ale do čtverky a pětky Drákuly se mi moc nechtělo. Podle toho, že to tu nemá ani 10 hodnocení a procent jsem měl pocit, že to nebude stát za to... ale takový sešup jsem nečekal.

Tvůrci přesunuli příběh z přelomu/počátku 20. století do současnosti a z brutálně obtížných, občas neférových, obrovských a epických her udělali kratičkou casual hříčku na 2-3 hodiny. Namísto 12 kapitol v posledním díle jsou tu dvě kratičké a prolog, namísto rozlehlého města, hradů a kobek jsou tu dvě mrňavé lokace. Deník, zapisování stop a úkolů zůstalo, ale je totálně zbytečné, protože se nemáte kde ztratit, nebo zakysnout. Postavy potkáte za celou hru asi dvě důležité (+ jedna na telefonu).

Hratelnost jinak v podstatě zůstala - 3D pohled, pohyb po skocích a volné rozhlížení okolo s braním/používáním věcí. To hlavní ve hře jsou puzzle, které jsou celkem pěkné i když spíše na úrovní hidden object her... ale to mi zas tak nevadí. Zbytek je otázka zkombinování pár jasných věcí a jejich použití na jasných místech. Druhé a poslední plus je možnost vybrat si mezi casual a adventure módem, přičemž v casual se zobrazují aktivní místa. Vzhledem k tomu, že pixelhunting nenávidím jsem si vybral casual a byl tvůrcům vděčný, že tu agónii neprodlužovali.

Hra bůhví proč obsahuje sbírání bodů jak z přelomů 80-90. let. Nechybí ani achievementy, které se posbírat nedají, protože jeden se vůbec neaktivuje, několik dalších je závislých na bezchybném provedení puzzlu. Což třeba u vyřezávání loutky u mě nehrozí. Co mi brání si hru uložit a zkusit to znovu? No třeba takový detail, že hra se manuálně nedá ukládat! Ukládá se sama, takže smůla. Další naprosto nepochopitelnou hovadinou je, že hrdinka je nemocná, musí brát léky, přičemž je tu milion kombinací léků, ovoce a vitamínů, každá jinak bodově hodnocená. Potenciální opruz který v adventuře nemá co dělat, jenže on se ten survival ani pořádně nestihne rozjet, léky jsem bral asi 3*.

Ke grafice není co psát, protože z těch dvou interiérů toho moc nevykoukáte, atmosféra, nedejbože hororovost je na nule.

A totéž příběh. Expertka na obrazy Ellen umírá na nějakou vzácnou nemoc, na kterou navíc nejsou léky. Její šéf ji přesto posílá na honbu za zmizelým obrazem jednoho profesora, který se utopil i s celou svoji sbírkou. O tom je celá hra, bez upírů, bez Drákuly... jo profesor byl upíry posedlý a jsou tu asi dva odkazy na třetí díl (fonografový záznam Hartnela, zmínka o Cestě draka). Nejhorší na té bídě je, že to končí uprostřed bez jakéhokoliv outra, vysvětlení, prostě hrdinka najde obraz, něco ji vyděsí a šlus jste v menu.

Takže šlus a 40%.
+9

Ghost Lion

  • NES 55
Mohu se domnívat, že obliba mangy Císař džungle (nebo jinak také Bílý lev Kimba) od Osamu Tezuky, vydávané v padesátých letech v Japonsku, se odrazila i v pozdější herní tvorbě. Pokud pominu známý Disneyho skandál s vykrádáním Bílého lva a následné transformace do Lvího krále Simby, pak se možná inspirace zatoulala i do této hry s příhodným názvem Legend of the Ghost Lion, jež vyšlo v Japonsku už v roce 1989 a tři roky poté na západě na NES. A jelikož v minulém roce pilná raisen přidala spoustu užitečných her, mohu si to tu teď vesele okomentovat. Na hru mi pak dala tip má moudrá kniha A Guide to Japanese Role-Playing Games (Ghost Lion na straně 324) a motivaci letošní výzva.  

Hra vypadá po všech stránkách zastarale a vlastně obsahuje všechny mechanismy klasického JRPG své doby; náhodná setkání, průzkum mapy, měst a dungeonů, tahové souboje ve stylu Dragon Questu a symbolické melodie jako doprovod. Asi nejzajímavějším faktem je na hře skutečnost, že v hlavní roli je mladá dívka, což tehdy tak úplně nebylo zvykem. Maria žije ve vesničce se svými rodiči, na kterou kdysi zaútočil bílý lev, což rodiče vyprávějí své dcerušce a jen tak mimochodem jí oznámí, že jdou prozkoumat, jak dopadl odvetný hon na lva. Rodiče se ale nevrátili, a tak se Maria vydává za nimi skrze fantaskní svět plný hororových nepřátel. K ruce má přitom pouze jedinou zbraň - kouzelné kopí s možností vyvolat do boje bájného válečníka.  

Toto kopí je pouze předzvěst významnějších předmětů, které na cestě Maria posbírá. Časem se její sbírka rozrůstá o mnoho dalších (typu kouzelná lampa, slimák, a podobně), které mají moc vyvolávat různé schopné válečníky, potvory a kouzelníky přímo v boji. Samozřejmě si je nejdřív musí vybojovat a nalézt v dungeonech spolu s dalšími artefakty, jež nějakým způsobem otvírají cestu přes nějaké překážky dále.  

Maria se tedy probojovává přes četné nepřátele. Nebylo to zrovna lehké, protože Maria nezískává levely, namísto toho se jí zvyšují hodnoty HP a MP, byť jsou tu jinak pojmenované, a hra se ukládá skrze návštěvu nějaké vílí bytosti, která zároveň kompletně uzdravuje. Když Maria zemře, objeví se zpět u poslední navštívené víly a jde se dál. Maria také může utéct z boje – nebo se o to pokusit, ale málokdy se mi vůbec povedlo z boje utéct, anebo taky zasahovat nepřítele. Maria velmi ráda míjí cíl, zato se všichni strefují do ní. Existuje tu nějaké RNG, které se stále mění a určuje úspěch u Marie nebo naopak u nepřítele a ještěže jsem to hrál na emulátoru, jinak by se mi hra výrazně protáhla (funkce save a load). Úplně mi pak stačilo, že jsem se asi dvakrát za hru někde zasekl a marně hledal správnou cestu vpřed. S tímto zdržením se mi hraní protáhlo asi na 7 hodin.  

Na rozdíl od jiných her, Maria si tu nemůže najít do party žádné kamarády. Všechnu tu špinavou práci obvykle odbývají oni summoni z předmětů, kteří zmizí, když jejich HP klesne na nulu (spotřebovává se i skrze jejich vlastní kouzlení a útoky). Ale poté je možné vyvolat je v tom samém boji zase zdravé ven. A navíc lze mít vyvolané i všechny ostatní bájné společníky, akorát ne vždy se to vyplatí, a navíc jedno vyvolání spotřebuje jeden tah. Proto je lepší mít vyvolané třeba jednoho-dva nejsilnější a zbytek boje podporovat skrze nějakou získanou zbraň. Prostě Maria je zdatná přebornice ve válečnictví.  

Nakonec se mi hra celkem líbila, i když ta absence levelování mě příliš nemotivovala k postupu a náhodných setkání je fůra, ze zabitých potvor pak padají jenom peníze. Působí trošku roztomile, že se malá holka probíjí skrze zástupy zombií, duchů, skřetů a jim podobných. Jen čas od času narazí na nějakého zajímavého bosse, kde pouhá zbraň nestačí. Ve finále jsem si pak užil i toho bílého lva, a nakonec… Každá voda jednou steče dolů a Maria se dostane Kubovi za ženu... Teda vlastně ne, nakonec se probudí ze snu a... japonské pohádky je konec. Tak. 

Herní výzva 2025 – 7.  Dohraj hru, která se alespoň část herní doby odehrává ve snu nebo noční můře. (Hardcore)

Pro: Předměty a vyvolávání společníků v boji; Maria je holka

Proti: Chybí levelování; Maria ráda míjí cíl a nedaří se jí utíkat z boje

+12

Coffee Caravan

  • PC 95
Herní výzva č. 1 - Coffee Break 

Čím jiným začít novou herní výzvu než stylovou českou hrou? Hra je neskutečně návyková a furt se něco děje. Člověk má potřebu sám sebe zdokonalovat a tím si mě ta hra získala, protože takové prvky mám rád. Hra drží a nepustí. V rámci komentáře rozeberu jednotlivé světy.

Kávový svět:
Jedná se o základní princip hry, který je nejvíce propracovaný. Je tady obrovské množství strojů a velká spotřeba hrníčků. Po několika neúspěších jsem si osvojil taktiku a už to jde celkem snadno. Libí se mi rozmanitost receptů a jejich stoupající náročnost, což platí v každém světě. Některé recepty zaberou půlku karavanu (i toho velkého) a bohužel (možná bohudík) nejde dělat všechny recepty najednou. I když s podváděním, že některé stroje budou mimo karavan by to nejspíše šlo.

Čajový svět:
Tenhle svět je ze začátku poměrně jednoduchý a hned na první pohled je jasné, že zde bude největší spotřeba horké vody. Ta se vaří pomalu a je jí většinou nedostatek, než člověk získá lepší konvice. Pokročilé nápoje jsou zde velká výzva.

Zmrzlinový svět:
Tenhle svět je ze začátku ještě lehčí než čaje. Výhoda je, že není potřeba umývat nádobí a taky, že zákazníci můžou stát ve frontě u speciálního stánku. Čili není nutné je všechny honem usadit. Opět s přibývajícími recepty je výroba zmrzlin hodně náročná.

Celkově jde o skvělou hru, která má ideální obtížnost. Pravda, musel jsem si později zrušit restart úrovně po selhání. Hráno na normální obtížnost, u které je uvedeno, že byla zamýšlena autory hry.

Hře není ani moc co vytknout. Trošku tu chybí nějaký pomocník, chybí statistiky nebo možnost měnit ceny. To jsou ale maličkosti. Největší problém vidím v tom, že chybí profily hráčů na jednom počítači. Takže je nutné smazat celý postup, kdyby chtěl hrát někdo jiný. Ale věřím, že to přijde s nějakým update.
Jo a světy nelze spojit. Takže nejde dělat kávičky a zmrzlinky.

Pro: Skvělá hra na odreagování, pěkná roztomilá grafika, příjemná muzika a furt se něco děje. Rozdělení na tři světy je super.

Proti: Mohlo by být více slotů na uložení hry

+9

Balatro

  • PC 100
Kurevsky adiktivní rogue-like poker, nic víc není potřeba dodávat. O existenci Balatra jsem se dozvěděl až díky nominacím, ale uznávám, že nebyly mimo mísu. I když za mě pořád nepřekonává loňský Animal Well, i tak se jedná o perfektní a bezchybnou záležitost. Když už jsem se začínal bát, že se začnu přes Vánoce nudit, Balatro přispěchalo na pomoct s novou závislostí.

Pro: Je to prostě poker...

Proti: ... ale občas trošku ilegální

+2

Chicken Police

  • PC 80
Roztomilá a úžasně namluvená noir detektivka se skvělými postavami a zábavným příběhem, plným těch nejprofláklejších klišé. Jednoduchá hratelnost. Těším se na další díly a doufám, že budeme mít možnost seznámit se s postavami, které jsou v tomhle díle jen zmíněny.

Pro: world building, dramatické scény, dialogy, vzájemné pošťuchování, Marty (so hot)

Proti: Sonnyho reakce na informaci ohledně M****, jak píše Tulareanus; občas bylo otravné muset klikat na místa/věci a zvířata a nevědět, jestli už jsme vyplýtvali všechny interakce nebo ne

+5

Coffee Talk

  • PS5 75
Coffee Talk jsem měl v plánu zkusit už přes Vánoce, nakonec jsem hraní odložil na leden a rovnou se mi hra krásně hodí do výzvy. Hra mě každopádně nalákala už v dobách Fritolova komentáře, přestože vizuální novely až tolik nehraji. Tady mě ale nalákala atmosféra baru a vizuál, plus navíc příprava čajových a kávových nápojů. A čaj a kafe, to já můžu.

Fritol ve svém komentáři píše, že hra není pro každého. A má rozhodně pravdu. Hrajeme za baristu, návštěvníkům připravíme nápoj který chtějí, v některých momentech spíše takový, který potřebuje. A pak nasloucháme. Nasloucháme jejich povídání, jejich životním příběhům, radostem i trápením. A do jejich vyprávění zasahujeme právě připravovanými nápoji a tím ovlivňujeme budoucí dění. Takže hra je jen a pouze o příbězích návštěvníků baru.

Svět vystavený ve hře se dá zařadit do fantasy odehrávající se v současné době. Máme zde mimo lidí i vlkodlaky, upíry, sukuby, dokonce například i nekomimi. Je nutné ale říci, že hra reflektuje současnou liberální dobu. A je to druhý důvod, proč hra nemusí sednout každému.

Hra je ale velmi dobře napsaná a příběhy většiny návštěvníků mě bavily. Samozřejmě někdo bavil více, někdo méně. Mou nejoblíbenější postavou se nakonec stala spisovatelka Freya, nejstálejší zákazník a milovnice espressa. Fajn byl i vlkodlak Gala, ale třeba jeho upíří kámoš Hyde mě moc nezaujal. Je tu ale jedna postava, která mi nesedla ani trochu, a to je Neil, to už mi přišlo až moc takové...divné :)

Audiovizuál je pak vzhledem k tématu hry naprosto dokonalý. Hudba ke hře sedí naprosto dokonale a grafické ztvárnění je jeden z důvodů, proč jsem se začal o hru zajímat. Prostě to tak nějak dokonale k sobě pasuje a vytváří tak nádhernou atmosféru malého baru. Úplně cítím tu vůni kávy.

Coffee Talk mě dokázalo ve výsledku velmi dobře pobavit, byť záleželo, jaká sestava zrovna na barové stoličce seděla. A proto dávám nakonec velmi dobré hodnocení. Je to dobrá hra, dobře napsaná a dobře vypadá.
+21

Heart of Darkness

  • PC 75
Po výborném Another World jsem musel vyzkoušet i Heart of Darkness od stejného autora. A DNA Another Worldu se tam opravdu nezapře. Opět jediná chyba znamená smrt, a opakovaným umíráním zjišťujete a snažíte se přijít na to, jak překonat aktuální obrazovku. Jen místo mimozemské planety se tentokrát podíváme do fantastické říše plné zabijáckých stínů a přízraků. A taky tu poněkud stoupne obtížnost.

Hra začíná tak, že klukovi Andymu ukradnou psa, a on se ho rozhodne zachránit, tak popadne vlastnoručně sestrojený paprskomet a na svém létajícím stroji doletí až do kouzelné říše, kterou právě pohlcuje temnota. Líbilo se mi, že příběh je dětsky laděný, celé prostředí a animace postav jsou velmi roztomilé, a přitom tyto roztomile ztvárněné přízraky dokáží zabrnkat na tu správnou hororovou strunu, jenom tím, jak občas vypadají či se hýbají, a pak samozřejmě spoustou brutálních animací smrti, které se Andymu stanou při sebemenší nepozornosti. Stíny mu zlomí vaz, roztrhají ho, rozpárají a sežerou vnitřnosti, anebo jen klučina skončí rozmačkaný na kašičku nějakým těžkým předmětem z okolního prostředí. Hra byla ve vývoji velmi dlouho, ale minimálně na kvalitě animací a jejich nápaditosti je to vážně znát, a jsou skvělé. Zároveň hra obsahuje překvapivě dlouhé 3D renderované filmečky, které připomínají pixarovský styl, a které také musely při vývoji dát velké množství práce.

Herně je to podobné Another Worldu, umíráním zjišťujete, jak dál. Na rozdíl od zmíněné hry jsem tu ovšem neměl takový pocit neznáma, není to zkrátka svět cizí civilizace, ale jen poměrně pochopitelné fantastické prostředí. Opět si však užijete jak hádanky v prostředí, tak snahu přelstít nepřátele. Celá hra je větší nejen rozsahem (množstvím obrazovek), ale i délkou, a to z velké části kvůli velmi vysoké obtížnosti (hrál jsem na výchozí, prostřední obtížnost). Zpočátku budete opakovat jen jednotlivé obrazovky, ale později je nutné jich projít několik, než se dostanete k dalšímu záchytnému bodu, a cestou si poradit s desítkami nepřátel. Když pak opakovaně umíráte kvůli něčemu, co nevíte, jak vyřešit, a potřebujete třeba deset pokusů, než zjistíte, jak na to, jenže každý průchod znamená zopakovaných několik minut snahy na předchozích obrazovkách, tak člověk začne trochu skřípat zuby. Navzdory tomu jsem v sobě zřejmě objevil vnitřního masochistu, a bavilo mě přijít si na téměř vše sám, ačkoliv mě to stálo hromadu času a nervů (v pár případech jsem rezignoval a kouknul se na video - pak už to samozřejmě šlo snadno). A konečný souboj mě potrápil čistě na reflexech - tam jsem si způsobil nefalšovanou křeč do ruky z toho opakování pořád dokola - ale stálo to za to :-)

Co se týká nějakých problémů, nic moc jsem ve hře nezaznamenal. Občas bych přísahal, že nezaregistrovala nějakou klávesu (např. skok), i když jsem ji mačkal, ale zas tak často se to nestávalo. Na některých obrazovkách je klasický problém, že není vždy jasné, že s něčím lze pohnout, nebo že tento flek je díra v zemi, případně východ někam jinam. Ale netrvá moc dlouho na to přijít.

Heart of Darkness je obtížná, ale zábavná hra na pár večerů, kterou mohu s klidným srdcem doporučit. Zejména pokud nemáte problém s častým opakováním obtížných pasáží. Odměnou vám budou krásně zpracované animace hlavního hrdiny a nepřátel, a vnitřní uspokojení pokaždé, když konečně zjistíte, jak překonat aktuální překážku, a povede se vám to.

Celkové hodnocení: Výborná
+8

Horizon Forbidden West: Burning Shores

  • PS5 90
Co napsat, abych neopakoval, co zde už výborně shrnuli jiní. DLC rozhodně od druhého dílu vykročilo správným směrem - méně collectibles a vedlejších aktivit, jen několik (zato smysluplných a zábavných) vedlejších questů a velký focus na hlavní misi. Díky tomu má člověk z hraní mnohem ucelenější a příjemnější zážitek, který se nerozplizne v obrovském open worldu jako u původní hry.

Problém, za který strhávám procenta je příběh. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle mi přišlo ještě slabší než příběh dvojky. Nezajímavá zápletka a nezajímavě vyprávěná.

Na druhou stranu hratelnost doznala jistých zlepšení (byť novou zbraň jsem moc nepochopil a k srdci mi nepřirostla), setkání s Apex Slaughterspinem v malé místnosti na Very Hard bylo zatraceně těžké (poprvé po šíleně dlouhé době jsem umřel :-D) a finální boss super epický, jak atmosférou, tak i herně - konečně člověk musel pochopit nějaké gameplay mechaniky a přizpůsobit styl hraní, za tohle tleskám.

Závěrem musím pochválit i délku, byla tak akorát.

Pro: Zábavné boss fighty, méně collectibles a vedlejších aktivit, výborný gameplay

Proti: Příběh

+5

Resident Evil: Revelations 2 - Episode 4: Metamorphosis

  • PC 70
Při zahrání prvního Revelations jsem se hodně bavil, i díky hře za Jill Valentine, skvělému prostředí a atmosféře starších dílů. Dvojka měla v tomto trendu pokračovat, povedlo se?

Když jsem Revelations 2 zapnul, čekal jsem další tísnivé prostředí, které mi bylo známé z prvního dílu. Toho se skutečně dostalo, a když se přede mnou objevila Claire a Moira, každá s jinými (ne)schopnostmi, jiným způsobem prožívání situace a se zcela jinými osobnostmi, v úzkém tunelu s celami, tak mě to na hru o to více navnadilo.
Potěšil mě zde nápad s náramky, kdy mutace probíhá dle míry strachu, a ta je signalizována barvou náramku. To je v sérii příjemná změna, která by mohla mít nějaké to pokračování i v třetím Revelations.
Jen co uprchnete, dostáváte se do dalších lokací, jak uzavřených, tak otevřenějších, potkáváte další postavy, nepřátele, záporáky. Co mi ale na nich jednoznačně vadilo, bylo jejich grafické zpracování. Když jsem Revelations 2 rozehrál, očekával jsem mnohem lepší grafiku než v prvním díle, ale natož, že hra pochází z roku 2015, má grafiku vyloženě ošklivou, vždyť i o několik let starší Resident Evil 5 měl mnohem hezčí textury, prostředí a vlastně cokoli, co se grafické stránky týče.

Zvuková stránka hry byla ucházející, na poměry série spíše taková nevýrazná, ale pochválit musím dabing, který se povedl snad u všech postav.

Příběh je zde na poměry série průměrný, stále dopředu vás žene touha poznat, kdo za tím vším stojí, ale když to zjistíte, řeknete si, že vás to vlastně ani moc nepřekvapuje. Ve hře se stane několik zajímavých zvratů a zejména nad jedním z nich jsem se hodně podivoval. Jak už jsem zmínil výše, postavy jsou až na Moiru sympatické, zvláště Natalii jsem si oblíbil, zato hlavní záporák stojí za starou belu. Neočekával jsem záporáka na úrovni Alberta Weskera, který nás provázel napříč několika díly, ale větší propracovanost by neuškodila. K smíchu byla i závěrečná mutace, kde jakoby vývojářům došly nápady.

Hratelnost Revelations 2 je tím nejlepším, co na tomto díle shledávám, rozdělení do dvou odlišných kampaní s veskrze sympatickými postavami, ať už s Claire a Moirou, nebo Barrym a malou Natalií, bylo dobrým nápadem, a prolínání jejich příběhů potěšilo. Byť mohlo být ono prolínání přece jen výraznější, rozhodně se to jeví jako dobrý nápad nahrávající příběhu hry. Jeden QTE event dokonce ovlivní celý závěr hry (jeho umístění je naprosto pitomé) a vznikají tak dva zcela odlišné konce. Nejste na to před tím nijak upozorněni a je to spíše o náhodě. Celková hratelnost pak připomíná starší díly, i když už není ani zdaleka tak děsivá a těžká jako býval třeba RE2, 3. Jedná se spíše o takový kompromis jak pro milovníky starších dílů, tak i těch novějších. Mohlo se ale více zapracovat na sekundujích postavách, které většinou jen postávají nebo běhají za Vámi, ale samy o sobě nejsou moc užitečné. Nepomáhají Vám nic najít, nic nesbírají, a jsou tam nejspíše jen proto, aby se odškrtla kolonka "coop". To mě proti mé vůli nutilo častěji hrát za Moiru (ta nemá zbraň!!!) než za Claire. Naopak za Natalii mě to bavilo, byl tam výraznější pocit sklíčenosti než za "neporazitelného" Barryho. Navíc Natalie se opravdu ukázala jako užitečná svými schopnostmi. Moira je vlastně jen Vaše chodící baterka, aby odhalila skryté "poklady" a otevřela bedny...

Zajímavým oživením je Raid mód, který mě hodně bavil, tedy do doby, než jsem musel opakovat některé mapy znova, abych mohl pokročit k mapám dalším a získal lepší vybavení. Tehdy už mě to přestalo bavit a tak jsem jej asi po dvacítce kol vypnul. Pochválit nicméně musím různorodost map, které zde jsou upraveny pro potřeby tohoto dílu a vycházejí z různých dílů série, např. RE6, RE: Revelations atd. A kosit zombíky na těchto mapách, ať už obyčejné, nebo bossy, bylo hodně zábavné.
Co se týče ovládání, to dělalo sérii hodně dlouhou dobu problém, zde se naštěstí dočkalo vyladění a hrálo se docela dobře, jen ta práce s inventářem pořád pokulhává.

Po stránce technické vše fungovalo, jak má, nesetkal jsem se s žádným technickým problémem, UI byla hodně průměrná, ale co by člověk očekával od virem nakažených stvůr, kterým jde jen o to někoho zabít. O společnících radši nemluvě.

SHRNUTÍ:
Revelations 2 navazuje na svého předchůdce po stránce hratelnostní, a částečně i po stránce příběhové, kdy dochází k odkazům na první Revelations. Znamená to, že se opět hraje dobře, někomu se může zdát po chvíli stereotypní, někomu může přijít příliš lehké, někomu zas příliš zastaralé. Revelations 2 se snažil být kompromisem, aby se zavděčil jak dlouhodobým, tak i novějším fanouškům série, a docela se mu to daří. Tajemná atmosféra, veskrze sympatické postavy, pěkné lokace, klasický béčkový příběh, zlepšené ovládání, pěkná délka hry, rozdělení na dvě kampaně, RAID režim a perfektní technická stránka si zaslouží pochvalu.
Na druhé straně je zde nudný záporák, který jenom blábolí, abyste ho v pár minutách porazili, skoro až zbytečná přítomnost Moiry, nefunkčnost parťáka jako samostatné entity, jistá předvídatelnost příběhu, odpudivá grafika a nedostatečně propracované lokace, nepříliš originální nepřátelé a po čase jistá stereotypnost, které hru sráží o několik procent dolů.
Ve výsledku se však jedná o docela vydařenou hru z této série, která má ještě co zlepšovat, ale zároveň neurazí.

Pro: Postavy, příběh a nápad s náramky, rozdílné konce, lokace, délka, prolínání kampaní, ozvučení, technická stránka, návaznost na první díl a vytvoření mostku mezi RE5 a RE6, raid mód, lepší ovládání

Proti: Grafika, lokace, Moira, příliš lehké, záporák, po čase stereotyp, málo typů nepřátel, nedovedu si představit hrát v coopu, QTE event ovlivňující závěr

+3