Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dungeon Master II: The Legend of Skullkeep

  • PC 70
Druhý díl Dungeon Mastera toužebně vyhlíželi všichni milovníci RPG. Dočkali se příliš pozdě. V ten samý rok vyšla Arena The Elder Scrolls a System Shock, stavící na principech Ultimy Underworld. Jejich úspěch ukázal, že budoucnost dungeonů vypadá takto. Pokračování legendární hry proto působilo téměř zastarale.

Druhý díl stojí na mechanikách známých z dobrodružství v Chaosově bludišti. Vývojáři sem tam něco upravili a přidali pár nových nápadů. Evoluce se povedla tak napůl. Na první diskutabilní změnu jsem narazil hned v počáteční místnosti. Torham Zed je pevnou součástí party a při oživování ostatních postav chybí volba reincarnation. Hrdinové tedy nezačínají na nule a jejich jména se nedají změnit. Bojoval jsem s tím co to šlo, ale stejně jsem měl celou dobu pocit, že pokračuji v rozehrané hře někoho jiného. Dungeon Master II je docela krátký, a to iluzi o chybějícím začátku jen podporuje. Kdyby k úvodnímu dungeonu přibylo i pár podzemních pater, během nichž by se parta zelenáčů vyšvihla na použitelnou úroveň, vůbec bych se nezlobil a i dojem z výstupu na denní světlo by byl působivější.

Umístění příběhu na zemský povrch je naopak jedna z povedených novinek. Okamžitě po otevření dveří na mě dýchla hutná atmosféra typická pro první i druhý díl. Z neustále zatažené oblohy se valí proudy deště a z šedých mraků občas sjede blesk. Když se počasí umoudří, vypadá okolí téměř mírumilovně což ostře kontrastuje se smrtonosností nepřátel. Průzkum krajiny není žádná selanka. Obtížnost bojů je vcelku vysoká a ještě umocněná rychlým respawnem. Sotva jsem vyhladil obyvatele jednoho z paloučků, už se na mě vrhla nová várka. DM II je hektická hra. V přírodě se to projevuje neustálým doplňováním potvor, a v pevnosti nutností pobíhat sem a tam při zoufalé snaze obskakovat různá zařízení. Závěrečný souboj tento přístup vyhrotil ad absurdum.

Bitvy s nepřáteli neslouží jen jako zdroj expů a jídla. Součástí hry jsou obchodníci, prodávající potřebné vybavení a vykupující to přebytečné. Kromě klíčů a ještě pár výjimek není ve hře nic, co by se dalo nalézt a zároveň se nedalo koupit. Peníze se objevují ve třech variantách mincí a ve třech variantách drahokamů, které jsou vzájemně směnitelné. Za stejk z obrněného rohatého zvířete jsem dostal tuším tři stříbrné a dva měďáky. Když jsem zatoužil po krásném ohnivém brnění, musel jsem těchto agresivních čtvernožců vybít slušné stádo. Směnný obchod bohužel nefunguje, takže jídlo je nutné prodat v hospodě, posbírat měďáky a utíkat ke kováři, který je vymění za meč. Každá mince váží deset deka a po větších prodejích jsem proto tahal peněženku těžkou jako pytel cementu. Když jsem získal přístup k potenciálně nekonečné zásobě seker, proces se výrazně zrychlil.

Krajina okolo Skullkeepu není pro slabochy, ale průzkum je vcelku přímočarý. Je nutné najít několik klíčů oblastí a v nich čtyři klíče od pevnosti. Ta pravá výzva začíná vevnitř. Domov hlavního záporáka je plný pastí, složitých strojů a místností zamořených nepřáteli. Bohužel většina hádanek postrádá eleganci poklidného myšlenkového cvičení z Dungeon Mastera I a každá chyba je okamžitě potrestána. Zvlášť oblíbené jsou létající firebally, schopné vyhladit partu na jednu ránu. Na některých místech jsem mnohokrát nahrával, než jsem přišel na funkční postup. Jiná řešení jsou naopak viditelná na první pohled, ale obtížná na provedení. Puzzly využívají nové mechaniky, takže zkušenosti z prvního dílu ne vždy pomáhají a někdy jsou dokonce na škodu. Občas je nutné konzultovat situaci s magickou mapou. Ta je k dispozici v několika podobách; čím pokročilejší, tím užitečnější.

Dungeon Master II existuje i v upravené variantě z kolekce Return to Chaos. Vyzkoušel jsem obě verze a těžko říct která je lepší. Return to Chaos běží na modifikovaném enginu prvního Dungeon Mastera, takže je ochuzený o několik mechanik. Postavy bojují jednou rukou, grafika je trochu osekaná a ovládání občas těžkopádné. Respawn je zpomalen z nelidsky vysoké frekvence jen do otravné. Nepřátelé jsou sice hloupí, ale nebezpečnější. Podle ohlasů ostatních se zdá, že část ve Skullkeepu není tak zběsilá a hra je celkově pomalejší, i když pořád zbytečně rychlá.

Dungeon Master II se často uvádí jako příklad perfektního dungeonu. Při pohledu zpátky se ovšem neubráním jistému zklamání. Hra vypadá, jako kdyby vyšla ve spěchu, neodladěná a ještě z ní kus chyběl. Geniální mechaniky, úžasná atmosféra a hudba, skvěle dokreslující pocit z pošmourného, děsivě nebezpečného světa naštěstí spolehlivě zakryly většinu chyb a ty zbylé učinily snesitelnými.

Pro: skvělé mechaniky z DM 1, hudba, atmosféra, grafika, originální prostředí Skullkeepu

Proti: krátkost hry, příliš rychlý respawn, závěrečný souboj, časté úmrtí při řešení puzzlů

+28

Starless: Nymphomaniac's Paradise

  • PC --
Přirovnat Starless k literárním dílům libertinství není zdaleka tak přehnané, jak by se mohlo zdát; a skutečně, podoba se 120 dny Sodomy nebo pozdějším Příběhem O je místy až nezdravá. Přesně v takovémto ztvárnění bych si dovedl představit jejich případné adaptace. Kresba a hudba jsou nezapomenutelné. V přepychovém sídle západního stylu žije několik privilegovaných, oděných nanejvýš ve spodním prádle, zpupně vystavujících svoje moučná, korpulentní těla. Mají všechno a nemusí nic. Obchody přenechali jiným, aby je nic neomezovalo v jejich zhýralosti.

Hlavní iniciátorky, poslušné tradici libertinů, nemají vyhraněné preference. Vůči obvyklé rozkoši se staly imunní, přikročují tedy k monstrosním praktikám a hrůznějším sexuálním požadavkům, v nichž se utvrzují o své superioritě. Struktura hry je uzavřená a jejím hlavním principem je empirismus. Vila se stává nepropustným prostorem, v němž dochází ke kombinatorice o omezeném počtu členů; normální modely chování a společenské úlohy se tu simulují jen pod podmínkou, že se vzápětí stanou součástí erotické hry. Emblém ultimátní ženské suverenity Marie se tak při svém vystupování staví do rozličných pozic s často si odporujícími názory. Jednou jako zaměstnavatel uzavírá smlouvu, podruhé přebírá polohu matky a filantropky, potřetí milenky, jindy zas ženy, ale vždy jedině proto, aby tyhle pozice parodovala a shodila skrze necitelnost sexuálního nároku. Její chování nemá žádný skrytý smysl vyjma odhalení, že za vším v pozadí nestřeženě prochvívá násilí a sexualita, které všechny tyto metastabilní vztahy ovládají.

Vypravěč Sawatari je zastáncem obecného mínění – bezuzdnost svých zaměstnavatelů snáší s pohoršením a převážně zůstává pasivní. Chce vyváznout s penězi a se zdravou kůží, stejně tak neváhá minimalizovat újmu ostatních, aby přesvědčil o své dobrotě. Jeho role je natolik tendenční, že ani jemu ji není potřeba uvěřit; nebylo by žádným překvapením, kdyby se po výměně signálů s mučiteli vyjevil jako komplic, jehož prozatímním úkolem bylo hrát co nejpřesvědčivěji prosťáčka. Jeho generický charakter a nadprůměrně velké pohlaví se podřizují diktátu pornografie s tím, že v tomhle jejím odvětví ti, co přišli jen žádat o práci, protože potřebují peníze, aby mohli žít normální život, dopadají zdaleka nejhůře.

Starless vydá na desítky hodin. Ze zajetí zdlouhavého stereotypu každodennosti, s níž se v něm uskutečňují pravidelné rituály, mezi něž patří například ranní kontrola boileru nebo údržba červeného Ferrari v podzemní garáži, vysvítá naděje na narušení nekonečné rutiny a sexuálního otroctví, které by zjednal výbuch prvního nebo krádež druhého, aniž by se k tomu přímo schylovalo.

Kde se ovšem v takovém rozsahu materializuje násilím, tam už není místo pro náhodu. Na každého, kdo nemá v lásce silné ženy, tu čeká ničím neředěné utrpení bez šťastného konce. I pro chudou dívku, jejíž nemocný bratr zoufale potřebuje zaplatit operaci, je jedinou cestou ven nikoliv slitování nebo náhlý zvrat, ale inventární vyčerpání všech aktů. Teprve poté přijde svolení zemřít.

Extrém, na který se nezapomíná.
+17

Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards

  • PC 65
Nostalgická vzpomínka na první hanbaťárnu - ostýchavého Larryho, který si chce konečně poprvé švihnout a zbavit se tak nálepky věčného panice.

Hra samotná je vcelku jednoduchá pro lehce pokročilého znalce angličtiny, v několika lokacích je potřeba za pomoci správných hlášek sbalit kost a dospět k vytouženému cíli. U takové strip pokerové partičky se objevily i nějaké ty lechtivější fotky krasavic a puboš měl hned oči na vrchu hlavy :-)

No budu shovívavý a dávám lehčí průměr.

Pro: vtípky, obnažené ženy

Proti: krátky herní čas

+8

Vaporum

  • PC 75
Dunegon crawlery jsou tu s námi sice od počátku věků, ale mě se tomuhle typu her nějak dařilo vcelku úspěšně vyhýbat. Jednou nebo dvakrát jsem to snad i zkusil, ale většinou zůstalo jen u přešlapování na začátku, ve vchodu a další krok jsem prostě neudělal.

Vaporum však vypadalo zajímavě, ta jednoznačná inspirace Bioshockem, steampunkové provedení a skutečnost, že to není na tahy, byť je možné si hru případně pauznout, mě jaksi lákalo a já se nemohl zbavit pocitu, že už bych to sakra měl zahrát a dohrát.

A konečně, jsem prvotinu Fatbot Games dorazil úspěšně do konce! Byly to nervy, místy fakt neskutečné utrpení, způsobené hlavně mou neznalostí pravidel podobných her a pak i fakt, že nějak zase zapracovalo moje podvědomí a já místo abych šel na jistotu a vybral si oblek na jistotu, tedy na hrubou sílu s mega hustým kladivem v ruce, jsem si vybral učednickou zbroj, která kladla důraz na technologie. Nevím čím to, ale skoro každé RPG rozehraju vždycky jako caster a pak neskutečně trpím. Zase na druhou stranu, byla to výzva i na normální obtížnost.
Trochu mne však mrzelo, že zatím co váš charakter je jednoznačně limitovaný pohybem, cooldowny, protivníci si mohou dovolit takové podrazy jako útoky z otočky čemuž se prakticky nemáte šanci bránit. Zrovna tak, nejspíš záměrně, nemáte přehled o nepřítelově energii, takže zatím co vám z vesela dochází, nepřítel na vyvolávání nemá prakticky žádný limit a na víc je v mnoha situacích rychlejší než vy. To je při plnější místnosti, s šesti tlačítkovým ovládáním dost otrava. V jednu chvíli jsem fakt litoval, že to nehraji na ovladači, i když jsem došel k závěru, že bych si nejspíš stejně moc nepomohl.

Příběh jako takový není nic ohromného. Z počátku se vyvíjí slibně, ale postupně to sklouzne do klasického klišé, kdy už zhruba od poloviny je jasné jak to dopadne, i když si sebe víc přejete abyste neměli pravdy, váš odhad nejspíš bude správný. Cliffhanger na konci tak dává jednoznačnou linii dalšímu pokračování a uvidíme, jestli se podaří tvůrcům příběh třeba trochu více zamotat nebo zda pojednou na vlně předvídatelnosti.

Celkově jsem se u hry bavil, ale co ztrácela v hratelnosti, nedohnala ani příběhem, takže pro mě osobně to zanechalo takovou hořko sladkou pachuť, která pomaličku odeznívá. Nejvíc to odnese chuť zahrát si to znovu, byť bych si rád vyzkoušel jiný styl, nejspíš bych to musel hrát až za delší dobu, abych aspoň zapomněl jak se řeší některé hádanky, protože na souboje a příběh zapomenu jen těžko.

Na druhou stranu, byla to prvotina, tak uvidíme jestli Vaporum: Lockdown přinese něco trochu zajímavějšího, třeba stran příběhu, ač to nebude pokračování, tak za jiný charakter s nejistou budoucností a spíše snažící se přežít.

Pro: Atmosféra, grafika, hudba

Proti: Souboje, předvídatelný ne moc originální příběh

+16

Age of Empires: Definitive Edition

  • PC 70
Remaster legendární strategické hry, která odstartovala ještě více legendární herní sérii. Oproti původní verzi máme vylepšenou grafiku a k větším i menším změnám došlo i v některých mapách kampaní. Kampaně samotné jsou původní (ze základní verze hry, z datadisku a z demoverzí), žádné nové.

+ Líbivá grafika
+ Fajn hratelnost
- Nevybalancovaná obtížnost některých mísí v kampaních. Např. Holy man, tedy první mise za Babyloňany je extrémně těžká. I na nejlehčí obtížnost počítačem ovládání hráči útočí na můj vkus až příliš agresivně. Naopak, jiné mise jsou značně snadné, kdy lze požadovaného cíle dosáhnout rychlým útokem na nepřítele s výchozími jednotkami.
- AI jednotek je někdy velmi hloupá. Pokud se explicitně nenastaví bránění daného místa, je jednotka schopná automaticky pronásledovat jakéhokoliv nepřítele klidně na druhou stranu mapy. Dále se jednotky mezi sebou snadno blokují v úzkých prostorách.
- Nejasné zadání úkolů. Např. v jedné mapě je uvedeno, že je potřeba vytvořit 10 legionářů v určité oblasti. Ve skutečnosti stačí s daným počtem jednotek do dané oblasti dojít. Navíc nikde není řečeno, že při zabití nepřátelského hrdiny je mise neúspěšná.
- Občas nesmyslný vývoj technologií. Např. farmy lze stavět až poté, co postavíme tržiště. Ve skladu surovin jsou upgrady brnění jednotek. Tam by se naopak hodily spíš vylepšení těžby, které jsou v tržišti, atd.
- Málo jednotek v kampaních (50).
- Hodně mi chybí brány ve zdech, ty ale přibudou až ve dvojce.
- Docela nemilé je, když je ve scénáři za úkol zničit nepřítele, kdy se mi stalo, že se jedna jeho jednotka někde zašila a já ji pak hledal asi 10 minut. :-(
- Málo "košatá" hudba, přijde mi, že slyším jen několik stále se opakujících se hudebních motivů.

Suma sumárum, hraní mě bavilo, nicméně čekal jsem od tohoto remasteru mnohem víc.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: AI, nevybalancovaná obtížnost misí

+14

XenoShyft

  • Android 70
XenoShyft je opět přesným převedením deskové hry do digitální podoby. Jste tedy parta mariňáků co se brání ve stylu Hvězdné pěchoty hordám nepřátel. Každý z vašich smrtelných nástrojů zkázy se zrcadlý nějakým ještě smrtelnějším evolučním výmyslem nepřátel. Pokud vás tedy podobné téma nebo atmosféra lákají a aspoň strpíte digitalizované deskové hry, potom zkuste XenoShyft.

Výtečnou výhodou je, že odpadá celá práce s kartami, která může u fyzické hry zabrat většinu času (příprava, míchání balíků atp.). Digitální verze umožňuje se velmi rychle pravidla naučit a oprostit se od režie kolem hraní. Kromě toho je fyzický XenoShyft již prakticky nesehnatelný, o různých rozšířeních ani nemluvě. Digitální verze vám však velkou část repertoáru nabízí k dokoupení. Avšak i se základním balíkem se potrápíte na hodně dlouho.

Ač jsem hru hrál na tabletu a ne telefonu, vše bylo moc malé. Autoři převedli hru vskutku jedna ku jedné a nezkoušeli vymyslet účinné prostředky na to, jak hru přizpůsobit čemukoliv, co je menší než by byla fyzická hra. Ano, můžete si kartu přiblížit nebo si přepínat mezi různými náhledy (např. karty na trhu nebo v útočné řadě), ale trefit se přesně na kartu nebo její efekt je často pěkná svízel a nabourává to atmosféru hry. A neboť je vše převedeno jedna ku jedné, tak i karty vypadají jako ve fyzické hře a tedy se texty velmi těžko čtou bez přibližování. Avšak, je pravda, že při častějším hraní se své karty naučíte (ale vysoká variabilita nepřátel skoro zaručuje, že u nich budete muset vždy zdlouhavě přibližovat a zkoumat text). Jednoznačně bych tedy nedoporučoval hrát na telefonech.

Pro: Stejně dobré jako původní desková hra, Výborná možnost hrát XenoShyft v jednom hráči, Možnost zahrát si prakticky nesehnatelnou deskovou hru

Proti: Těžko ovladatelné na menších zařízeních, Texty někdy hůře čitelné

+10

Hocus Pocus

  • PC 70
Po dohrání většiny her Apogee, Dizzyovek jsem se chtěl vrhnout na něco dalšího. Namlsán diskuzí u Prehistoriku 2 jsem se chtěl vrhnout na jedničku i dvojku, ale zjistil jsem, že jednička je (zatím) nad moje síly. A tak jsem si sehnal Hocus Pocus, hru která mě nikdy extra nezaujala, ale přitom to nakonec nebyla špatná záležitost.

Hocus Pocus je sice od jiné firmy, ale v distrubuci Apogee a jedná se typickou a možná poslední záležitost téhle firmy. Čtyři epizody po 9 kolech. sbírání klíčů, secrety, kola jako jedno velké bludiště.

Mladý kouzelník Hocus se chce stát členem magické gildy, aby se mohl oženit. Mágové s gildy si vymyslí čtyři úkoly, které povětšinou slouží k tomu zbavit se tvorů, na které si sami netroufají - bahenní démoni, stromoví démoni, draci a zlotřilý čaroděj. Je to ptákovina, ale nebere se vůbec vážně, mezi epizodami jsou dialogy plné suchého humoru, Hocus v kolech potkává přátelského čaroděje z gildy, který se velice diví, že je ještě naživu, hlavní záporák se jmenuje Trololon, nebo tak nějak... zkrátka příběhové pozadí je v pohodě.

V pohodě je i grafika. Ač se na rok 1994 nejedná o žádný zázrak, barevná kostečková grafika je dostačující a pokud se budete koukat, v pozadí jednotlivých kol jsou za okny překvapivě malebné obrázky. Stylově mě barevnou škálou, zbraněmi a různými krystaly připomínala nevím proč Heretic.

A do třetice v pohodě je i hratelnost. Pryč jsou šílenosti s hrdiny na jeden život a šíleným brajglem na obrazovce. Dá se vybrat ze tří obtížností, hrdina má spoustu energie, střílí přesné a rychlé blesky, které se po upgradu mění v bleskový kulomet. Ten dělá s nepřáteli krátký proces. Skákání je přesné, odladěné, ani jednou se mi nestalo, že bych někam nemohl doskočit a i pokud někam spadnete, většinou se nejedná o smrtící pád, ale nějaké bodáky či láva, z čehož se dá vyhrabat. V každém kole je spousta secretů, které se kupodivu dají lehce najít, líbily se mi různé hrátky se spínači a engine, který krásně reaguje na otevírání či vytváření nových cest. Cílem každého kola je najít všechny krystaly, jejichž počet máte dole na obrazovce, vedlejším cílem je objevit všechny poklady, což zjistíte ve formě debrífingu po kole. Mezi koly se dá ukládat.

Na easy je tak hra v podstatě opravdu velice easy, snad kromě pár případů vlastní blbosti jsem ani jednou neumřel, hrou jsem procházel jako nůž máslem. A vzhledem k hladkému průchodu a neustále se opakujícím kolům bez nových nápadů se ke konci dostavil trošku stereotyp. Ale jinak jsem si užil opravdu oddechovou plošinovku, než se zas pustím do nějaké šílenosti se dvěma životy na celou hru.
+15

Icewind Dale

  • PC 70
Po sedmnácti letech jsem si prošel počeštěnou třícédéčkovou verzi z roku 2003 a musím říct, že to není špatná hra... pokud máte náladu na stereotypní vytloukání dungeonů. Což jsem zřejmě zrovna měl. Celé jsem to prošel na normální obtížnost bez záseků či zákysů během tří (delších) odpolední. Celkovou dobou hraní odhaduji pod 20 hodin.

Hra je tedy (relativně) krátká a kromě toho i celkem snadná. Ale můžete si ji svévolně či z neznalosti ztížit a tím pádem i prodloužit. Například můžete hrát na jinou obtížnost než na normální. K dispozici jsou ještě tři těžší. Obtížnost "podle pravidel" se ještě dá, pokud chcete většinu soubojů opakovat několikrát a zjišťovat, co všechno se dá vyždímat z kouzel, lektvarů a schopností vašich postav. Ještě vyšší obtížnosti, "těžká" a "šílená" jsou už jen pro vyslovené masochisty. Také se můžete pokusit projít hru s menší družinou než šestičlennou. To vás také potrápí a zpomalí. V každém případě se vyplatí věnovat dostatečnou pozornost počátečnímu vytváření postav, trpělivě nahazovat hodnoty vlastností a čekat na vysoká čísla. S partou chcípáčků se totiž nedostanete daleko ani na lehkou obtížnost.

A tady narážím na hlavní vadu hry. Pokud nemáte dobře sestavenou skupinu, tak v určitou chvíli narazíte na dílčího bosse, přes kterého se prostě nedostanete. Můžete to zkoušet znovu a znovu, ale stejně neprorazíte. Vaši miláčci pokaždé skončí v kalužích krve. Hra je totiž čistě lineární a vy nemáte možnost (jako třeba v Baldurs Gate) odskočit si do nějakých přívětivějších luhů a hájů, vykydlit tam pár podvyživených skřetů, vylevelovat, získat pár použitelných itemů, vrátit se do dříve neproniknutelné lokace a zbušit její obyvatele do kuličky. V Icewind Dale se totiž nedá odbočovat. Musíte jít stále kupředu. Kupředu, levá, kupředu, levá, zpátky ni krok. Pokud jste zanedbali řádný vývoj svých svěřenců, tak se můžete do dalších dungeonů podívat akorát na youtube. Přesně tohle se mi, jak si matně vzpomínám, stalo při prvním hraní v roce 2003, když jsem se pokusil o pokoření hry s čtyřčlennou partou. Pak už máte jen jedinou možnost: zkusit to znovu od začátku a bez zbytečného frajeření.

Hra je tady označována za "retardovaného bratříčka BG" - a já s tím musím souhlasit. Z BG sakumprásk převzala grafiku, systém soubojů, systém interakce ... a víc už nic. Dialogy můžete buď číst a nebo odklikávat. Ani v druhém případě o mnoho nepřijdete. Ať odkliknete cokoliv, příběh se stejně nerozvětví. A pokud mluvíme o příběhu tak ten je následující: s partou jdete od dungeonu k dungeonu a jejich obyvatelům pokládáte stereotypní otázku: "Hledám zlo, které sužuje Kuldahar. Nejsi to náhodou ty?"... V praxi to probíhá asi takhle: "Hledám zlo, které... to je vlastně jedno. Chcípni, potvoro!" Prásk-třísk-aúúú-hůůůššš-auúúú-pích-sek-chcíp!... "Sákryš, tenhle to taky nebyl"... a za vaší partou zůstávají zakrvácená i spálená těla citlivých inteligentních bytostí.

Ale, jak už jsem napsal, pokud máte zrovna náladu na stereotypní vytloukání dungeonů, tak je to hra pro vás.
+24

Shrek the Third

  • PC 30
Herní výzva 2020 - bod číslo 5. Moje jméno je... Shrek.

Jo tehdy, když jsem hrál Shrek 2, to bylo super. Bylo v tom plno dobrých nápadů a člověk se po celou dobu vcelku bavil a v klidu spíše relaxoval, protože obtížnost nebyla vysoko. Třetí díl se nesl v podobném duchu, kdy obtížnost zde také není příliš vysoko, ale celkově je to takové plytké a nezábavné. Ke všemu je tam nacpaných 20 úrovní, které sice nejsou příliš dlouhé, ale je toho zbytečně příliš.

Jelikož se děj drží toho filmového, tak zde nehledejte zábavu, pokud se vám nelíbil film, protože to hraje na stejnou notu nepovedených vtipů a narážek. Jedním malým pozitivem je, že jsou zde i nějaké úrovně navíc v oblasti, kde se ve filmu neodehrávali. Konkrétně se jedná o výpravu, kdy Artie musí splnit jednu zkoušku, aby se z něj stal muž, a tak se vydává společně se Shrekem a Oslíkem do zamrzlých vrcholků hor (nepamatuji si název), kde mají vyhledat nějakou nadpřirozenou paní.

Ve hře se charaktery střídají, a tak si postupně zahrajete za Shreka, Fionu, Kocoura, Oslíka, Artieho a Šípkovou Růženku. Každá z postav se chová jinak a má jiné útoky. Bitev si ve hře užijete celkem dost, protože skákacích pasáží zde tolik není, a téměř na každém kroku narazíte na nějakého toho piráta, loupežníka nebo jinou chátru, která vám jde po krku.

Celou dobu se mi hra z nějakého důvodu částečně lagovala, tím stylem, že mi neustále postava především při skoku spíše ucukla a já se objevil o kus dál, než bylo na plánu.

Pro: Měnění postav, rozšíření příběhu

Proti: Převážně nudné lokace, stereotypní souboje, lagy

+11

League of Legends

  • PC 25
Edit 20.7.2021
Celkový herní mechanizmus se změnit, takovým zásadním způsobem, že zábavnost celého konceptu vyprchala.
Itemy ztratili na důležitosti. Vlastní taktizovaní pomocí run anebo alternativních zostavení itemů bylo totálně zdecimováno.

Některý championi jsou totálně nehratelný, absolutně mimo hlavní kolony kde se hra přeorientovala na slabou partu 20-30 championů, který jsou na vyšší úrovni a zbytek prakticky nemá smysl hrát.

Další zásadní změna proběhla v úloze "junglera" jungla je momentálně hodně zdlouhavá, "expi" jsou na úrovni bot line a celková role junglera byla snížena hluboce pod TOP a MID. K tomu nastává obrovský stereotyp při čistění jungle, na jedné straně to není žádná výzva na straně druhé je to otravně zdlouhavé a člověk už po druhé hře v řadě má toho plné zuby.

Už nemá smysl hrát v úloze tanka, vše je čistě "CT" záležitost, kde se čeká jenom na malou chybu a ta je hned potrestána, nějakou OP prasárnou za 2k dmg. To vede k tomu, že např. původně parádní champion Riven je prakticky nehratelná a ne jen ta, ale všichni championi podobného typu...

Z hry se totálně odstranila "vlastní cesta" hraní a vývojáři striktně omezili možnosti taktizování a to až tak moc, že nic co není předem určeno nemá smysl hrát. Už neexistuje nic takové jako vyměnit si lajnu s kamarádem, anebo vyměnit top za junglera, dnes už jungler ani nemůže podržet lajnu protože nedostává dostatečné goldy. Vše bylo dopředu nalajnováno tak, že když se z tyhle předem určený lajny chcete vymanit dostáváte totální postih po všech stránkách.

Také se změnila mapa 3vs3 a to tak zásadně, že většina hráčů to přestala hrát a Riot ve své dokonalosti, ne že by se snažil vrátit ke kořenům a mapu oživit, oni ji prostě zrušili, vymalováno. To muselo chtít pořádná dávku kreativity...

Dál už tenhle MOBA klenot nejdu sledovat a moje herní kariera je u konce.

Poslední nech zhasne...

Proti: čas vše pomalu po každém patch zkazil až na samotné dno

+12 +14 −2

Dostihy 3000 Deluxe

  • PC 70
Zavzpomínala jsem si na dětská léta, kdy jsme na chatě v deštivém počasí hráli Dostihy a sázky. V dětství jsem téměř vždy brečela, když mi někdo koupil fialovou stáj přímo před nosem. Dobře, nemám daleko k slzám ani teď v dospělosti, mám pro Narciuse a Napoliho slabost, protože mám ráda fialovou barvu a také pro, že kdo je koupil oba a dal si na ně dostih, ten měl o přísun peněz postaráno.

Tady se mi nejdřív podařilo postupně koupit všechny trenéry, a pak i fialovou stáj a dalších pár koní. Soupeř jel nenápadně a skupoval sem tam koníka, podle toho jak mu šla kostka. Nakonec si ale udělal hlavní dostih na zelené a na oranžové stáji a nebylo moc hezké přes ně projíždět.

Nicméně, moji trenéři a koníci ho postupně ruinovali. Zajímavé je, že ve hře si člověk může půjčit od banky po 5 tisících a také jí to postupně splácet. Dařilo se mi dobře, takže jsem splatila počáteční dluh a soupeře (počítač) přivedla k bankrotu.

Upřímně jsem si to dost užívala, protože v reálu když jsem to hrávala s kamarády, tak jsem takto úspěšná nebývala. Ke konci mě už pěkně štvala hudba, která byla jednotvárná a po delším poslechu nepříjemná. Také bylo nepříjemné stát na distancu přes 10 hodů, ale to se může stát i v deskovce. Někdy si jí zkusím zahrát v multiplayeru, zajímalo by mě, jak moc se to bude lišit od originálu.

Pro: povedená kopie, rychlejší než deskovka

Proti: hudba

+18

The Witcher

  • PC 70
Tak jsem dohrál Zaklínače. Jednoduchá věta s celkem jasnou informační hodnotou, za kterou by se mělo nacházet nějaké stručné resumé, jenž by můj vztah k této legendě pregnantně vyjádřilo. Budiž. Geralt je sice drsoň, ale já bych ho klidně seřezal a přebral mu všechny holky. Tak ne, to není ideální hodnocení a také to není pravda. Začnu raději znova.

Podmračená obloha barvy oceli se tiše vznáší nad Kaer Morhen, pevností zaklínačů, a její skrovné osazenstvo zatím netuší, jak temnou předzvěst toto depresivní počasí pro jejich životy věští. Větší i menší kusy kamenného zdiva se povalují na nádvořích, schodech i v dlouhých halách a rozbořená cimbuří se smějí do podmračené krajiny jako úsměv žebráka, jehož chrup dostal díky špatné životosprávě a nedostatku hygieny značně zabrat. Podobné kulisy se zdají jako příhodný začátek pro nové dobrodružství hlavního hrdiny, jehož zmrtvýchvstání a polibek amnesie z něj činí výlučný a tragický charakter, jenž je hoden hráčova zájmu. Snad mi odpustíte ten lehký cynizmus předchozí věty. Hra The Witcher si v tomto ohledu kritiku nezaslouží, protože ač se příběh asi do análů zlatým písmem nezapíše, je veskrze zajímavý a relativně uvěřitelný. Byť, a nyní hodně předbíhám, mi závěrečné motivy hlavního padoucha přišly tak trochu matoucí, neřkuli přímo idiocké. Ale tak už to s fanatiky bývá, že jejich záměry mohou ve světle racionálních jedinců, mezi které Geralt jistě patří, vypadat nelogicky. Ovšem ještě než mi budete moci mé resumé potvrdit či na něj plivnout jako na blábol slaboduchého jedince, který motivaci nepřátel plně nepochopil, musíte ubránit Kaer Morhen před nevítanou návštěvou, splnit několik úvodních questíků a pak se i se zbytkem osazenstva rozprchnout na všechny světové strany. A jak to už tak bývá, právě onen skok z kamenného hnízda přímo do vod dobrodružství v podobně neznámých lokací je tím pravým počátkem vaší cesty za spravedlností a odplatou.

The Witcher je pochopitelně RPGčko a pokud se z odstupem podíváte na všechny jeho atributy, možná by se dalo i říci, že se snaží být hardcore RPGčkem. Naneštěstí se mu to příliš nedaří, ovšem nedá se ani říci, že by v tomto ohledu vyloženě zklamal. Jedna z prvních vlastností této hry, na které spočine vaše dychtivé oko, jistě bude inventář a rozhraní pro záznam questů. Toť celkem běžná vlastnost mnoha RPG her. The Witcher vám na stejném místě nabídne i sumarizaci důležitých postav, ingrediencí, lektvarů, míst či potvor, které se navíc časem doplňují a já nemohu než přítomnost podobné informační nálože kvitovat s povděkem. Je vyloženě radost se kochat popisem široké palety nestvůr, které znáte či jste o nich alespoň četli a zvědět, jak tuhou potvoru jste vlastně svým stříbrným mečem přesekli vedví. Stejně tak přehled o důležitých postavách a úkolech je pro osoby s tak mizernou pamětí jako mám já k nezaplacení. Vše je navíc přehledné a relativně stručné, takže se zde neztratíte v nějaké záplavě nudného balastu. Pohříchu musím ale přiznat, že po estetické stránce mi tato rozhraní nepřišla moc zajímavá, ale účel splňují dobře.

I samotný vývoj postavy vám relativně rychle přejde do krve a ta na první pohled matoucí paleta vlastností se vám za pár desítek minut začne zdát přehledná. Máte zde klasické atributy čítající sílu, obratnost, výdrž či inteligenci, trojici vlastností pro stříbrný a obyčejný meč a pak také nějaká ta kouzla... tedy pardon, zaklínačská znamení. Každá z těchto vlastností má svůj kruhový "strom", kam umísťujete své bronzové, stříbrné a zlaté bodíky. Ano, přehledné to celkem je, ale už ne moc variabilní a zajímavé. Přišlo mi, že body do mečů i primárních vlastností musíte tak nějak investovat vyrovnaně a nějaká možnost, jak svou postavu výrazněji personifikovat k obrazu svému, zde není. Většina vlastností nějakým způsobem zvyšuje vaši odolnost a způsobené zranění, popřípadě umožňuje tvorbu lektvarů a podobné věci. I samotná zaklínačská znamení jsou pouze několika málo celkem nudnými kouzly, ačkoli to se nedá brát jako kritika, protože zaklínač není mág, takže by bylo zcela nelogické, kdyby kolem sebe metal mocná kouzla jako Gandalf, kterého kousl radioaktivní Irenicus. Pokud zde snad budete ve vývoji postavy hledat něco na způsob páčení zámků, odstraňování pastí, výřečnosti a dalších podobných nebojových dovedností, budete marnit svůj čas. Něčím podobným tato hra nedisponuje a i zde nemohu nepodotknout, že je to logické. Zaklínač není zloděj, kovář, mechanik ani jiný intelektuál. Je to jen bojovník, znalec nestvůr a vlastně i alchymista.

A právě alchymie v této hře tak trochu zvyšuje jinak relativně nudný vývoj postavy. Sbíráním orgánů a dalších částí z mrtvých potvor a z rozličné květeny si rozšiřujete paletu ingrediencí, které pak můžete za pomocí kvalitního alkoholu během meditace přeměnit v rozličné lektvary, masti a jiné dryáky. Ty vám mohou radikálně zvýšit regeneraci života či energie, pomoci vidět ve tmě, zvyšovat zranění rozličným druhým nepřátel, nebo i zamezit opilosti. Je zde rovněž možnost vytvářet vlastní dělobuchy já se přiznávám, že to jsem snad nikdy nepoužil. Ostatně i ony lektvary jsem si vyráběl spíše výjimečně a vyjma Vlašťovky, Ženských slz a několika málo dalších, jsem kouzlu alchymie příliš nepodlehl. A ono to ani nebylo nezbytné. Zaklínač je na stření obtížnost, na kterou jsem ho hrál, hra velice jednoduchá. A to jak v soubojích, tak i po intelektuální stránce. Nicméně předpokládám, že na obtížnost nejvyšší se asi bez pořádného proniknutí do tajů výroby lektvarů neobejdete. Ostatně hra sama vám to při výběru obtížnosti jasně říká. Je tedy čistě na vás, jestli se intoxikujete tím či oním lektvarem a pomůžete si v boji, nebo zůstanete čistí jako Mirek Dušín po klystýru a nepřátelům se postavíte čelem a s nezkaleným zrakem.

Pokud jde o zbraně a brnění, je The Witcher hra hodně prostinká. Většina zbraní se pro zaklínačský způsob boje nehodí a těch které ano, je pouze pár. Ocelový a stříbrný meč si můžete vyjma alchymistických nátěrů dočasně posílit brouskem nebo diamantovým prachem, popřípadě runami, na což si musíte sehnat kováře. A co se týče brnění, jejich počet můžete spočítat doslova na prstech jedné ruky a ještě vám zbude dost prstů, abyste někomu ukázali paroháče. Odpadá tak jedna z rovin hratelnosti, spočívající v nákupu, hledání a piplání vlastní výbavy, kteréžto mnozí z vás propadli například v druhém Diablu. Naštěstí je svět této hry dostatek zajímavý, abyste truhly v kryptách a poličky v opuštěných chatrčích neprolézali kvůli možnosti nalezení katany +5, ale potěšil vás i herbář, meloun či kuřecí stehýnko. Já sám, jakožto mechem obrostlý pařan, kterému raší lišejník i v podpaží, se snažil svědomitě prolézt každičký kout a zapříst řeč i s tím nejodstrčenějším žebrákem, aby mi snad něco neuniklo, ale přesto - a stydím se to přiznat - jsem právě jeden quest spojený s nalezením slavného brnění nesplnil. Tuším, že mi chyběla jakási litanie. A ačkoli jsem měl v plánu si i tuto položku mezi questy odškrtnout a řádně se na ni podívat, hra náhle nabrala děsivý spád a já se k tomu již nedostal. I přes tuto kaňku na pergamenu mé preciznosti si troufám říci, že jsem splnil téměř vše z toho, co přede mne tato hra předložila, prokecl každého na koho jsem narazil a i tu čůzu princeznu jsem podruhé odčaroval. Jsem zkrátka dobrák od kosti.

Když už jsem zmínil princeznu Addu, nemohu opomenout řící pár slov o erotice, kterážto je v této hře přítomna. Mnozí hráči a kritici podobným pozlátkem smyslnosti opovrhují a snad ho i považují za povrchní vějičku na mladé nadržence, kteří ve svých temných pokojích pokoutně slintají na každé odhalené prsíčko a vyšpulené pozadí. Já se naopak domnívám, že erotika a sex patří jak do života, tak i do hry. Zvláště takové, kde je hlavním hrdinou borec, ze kterého musí být vlhké i frigidní lesbičky. Erotika je v této hře přístupna skrze rozhovory s ženami, které vám za splnění jistého questu či přinesení nějaké vzácnosti dají... no prostě vám dají. Odměnou vám nebude CGI či in-game animace kopulace, ale pouze kartička s více či méně odhalenou a docela kvalitní kresbou dotyčné dívčiny. Jako muž, kterému se ženy ve skutečném životě vyhýbají obloukem a při oslovení promptně sahají do svých kabelek pro pepřák, podobnou možnost balit virtuální ženštiny vítám.

Jednou z nejdůležitějších vlastností dobrého RPGčka jsou rozhovory. A zde, musím to přiznat, tato hra trochu selhává. Povětšinou z různých NPCček sice můžete tahat informace, ale Geralt nezřídka odpovídá sám a bez vašeho zásahu a většina voleb se smrskává čistě na informativní dotazy a nikoli na možnosti výběru. Byť i ty zde jsou, ale týkají se převážně morálních a závažných témat, jako například, jestli se přidáte na stranu utlačovaných elfů, rasistických lidí či zůstanete neutrální jako rádoby povýšený zaklínač, který nemá koule se do něčeho míchat. Své poutavé kouzlo mělo i morální dilema nenávistných vesničanů versus čarodějka, nebo rozhodnutí, jak se vypořádáte s upíry v luxusním nevěstinci či inteligentním ghůlem, nebo co to vlastně bylo. V zásadě mohu říci, že i přes chabou možnost výběru u většiny odpovědí jsou rozhovory docela dobře napsané, občas vtipné a téměř se mi nestávalo, že bych se musel stydět za to, co to ten Geralt vypouští z úst. Navíc ona morální dilemata nikdy nepáchnou černobílým rozlišením na dobro a zlo, ale voní šedí nejasnosti, která vás občas donutí se hluboce zamyslet a zpytovat své svědomí. A to, drazí čtenáři, mohu jen pochválit.

Bez úkolů, neboli hezky česky questů, by se asi žádné RPGčko neobešlo. I v tomto ohledu je The Witcher rozporuplný. Mnoho questů je vyloženě nudných a založených na doktríně dones, přines a odnes, popřípadě jde o zakázky typu někam dojdi, něco sejmi a přines mi z toho mozek či ledvinu. Jiné jsou naopak docela zábavné. Líbil se mi například úkol s sestrami, polednicí a půlnočnicí a pár dalších. V několika případech se mi ovšem stalo, že v rámci určitých questů lidé v rozhovorech reagovali zmateně a já kolikrát nevěděl, co to melou. Snad jsem jen něco řešil ve špatném pořadí a hra nebyla připravena, že například čtyřlístek ze svatyně skřetů získám dříve, než mne o to někdo požádá.

Protože se ve hře ujmete role Geralta, bělovlasého zaklínače s drsňáckým výrazem ve tváři, který své meče ovládá stejně dobře jako svůj promiskuitní úd, nemohu se nezmínit ani o boji. Ten, snad mi prominete tento oxymorón, je trochu nudný, ale i zábavný. V prvé fázi si vyberete, jestli vytasíte stříbrbný či ocelový meč, dle toho, jestli se na vás řítí nějaké fantasy nestvůry či běžná lidé. Dle jejich mohutnosti a počtu si pak zvolíte, zda-li budete bojovat rychlým, silným či skupinovým stylem a následně jen ve vhodný čas klikáte na nepřátele a kocháte se tím, jak v kalužích krve padají k zemi, zatímco Geralt metá piruety a otáčí se jako korouhvička v mixéru unášená tornádem. Nebudu vám kecat, pohled je to občas pěkný a má v sobě punc jisté satisfakce. Nicméně časem je to trochu fádní. V případě silnějších nepřítel si stačí před bojem nabrousit meč, nebo vypít nějaký lektvar (ale jde to i během souboje) a pak už nikdo nemá šanci. Zvláště, když kolem sebe občas vypustíte kruh ohně znamení Igni. Ale Minsc s Booem by Geralta beztak seřezali jak žito, to je bez debaty.

Během svého putování za odpovědmi, zrádci a zloději budete povětšinou navštěvovat neutěšená místa, kde zchátralé chatrče a rozbořené domy budou zpestřovat vnadné kurtizány, bědující babičky s několika málo zuby, otravní hoši tvrdící, že jste velký a ošklivý a holčiny, které po vás budou chtít, ať z nich vyčarujete princeznu. V místních nálevnách a putykách si můžete zahrát kostky, vydělat si pár korun v pěstních zápasech či se opít do němoty a pak se s rozostřeným zrakem šourat po ulicích a bědovat, že jste si zavčas nepřipravili užitečný lektvar s příhodným názvem Ženské slzy. Celá hra je prosycena xenofobií, lákavou atmosférou středověkého fantasy, pachem úpadku i noblesní vůní bohaté šlechty. Lidé se zde s nadávkami na rtech při dešti běží schovat pod střechy budov, s příchodem večera se šourají do svých domovů či putyk a v noci z brlohů, krypt a bažin vylézají utopenci, ghůlové a jiné potvory k naporcování. A to je přesně ten čas, kdy vzdálený horizont nezkalený světelným smogem probodává žluť svíček a lamp lidských obydlí, kdy se za křovisky ozývá podezřelé vrčení a vy se pod černí nebeské klenby díváte do deníku, co že to vlastně nyní máte udělat a jestli by nebylo lepší zajít za krčmářem, vypláznout pět orénů a schrupnout si do svítání. Protože však endemická fauna zde má svůj noční i denní režim, bude nezbytné pobíhat mezi páchnoucími uličkami, hroby a chatrčemi v různé denní doby, abyste splnili ten či onen quest, zakázku či našli dotyčnou osobu. Pokud se při procházkách rodným městem ztrácíte ve spleti uliček a musíte se ptát místních domorodců na cestu, snad vás potěší, že zdejší lokace příliš velké a matoucí nejsou a že další města a vísky povětšinou budete moci navštívit, až splníte ten či onen úkol v lokaci současné. Na volnost a lá Fallout tedy můžete rovnou zapomenout.

A co říci o hře The Witcher na závěr? Je to dobrá hra, opravdu. Je celkem zábavná i zajímavá a pokud jste RPG pozitivní, nevím, proč byste se při hraní neměli bavit. Hra The Witcher není tak jednoduchá, aby se dala nazvat akčním RPG, ale ani natolik sofistikovaná, aby se dala považovat za hardcore RPGčko. Nejsou zde složité boje, ani questy a hádanky už vůbec ne. The Witcher je zkrátka takové oddechové RPG. Je to jistě nadprůměrná hra, ale něco více okázalého a pozitivního si o ní říci nedovolím.

Pro: Slušný příběh, informativní deník, sex a vulgarita, odhodlaná dívka, morální dilemata

Proti: Hra je v mnoha ohledech dobrá, nikoli však skvělá

+29

Alan Wake

  • PC 85
Herní výzva 2020 - Kategorie č. 5 - Moje jméno je… (Hardcore)

Jakkoliv příběhově zaměřené hry nejsou v mém herním zaměření prioritní a v odkazu na Carmackovo legendární tvrzení o herním příběhu a pornu dávám přednost těm zběsilejším akčním hrám, kde příběh hraje vedlejší roli, Alan Wake mi učaroval a autorům ze studia Remedy se podařilo, že jsem se naplno naladil na jejich notu.

Alan Wake je akční hrou, nicméně příběh zde hraje hlavní roli a je na něj kladen největší důraz. Jakoby vypadl přímo z pera mistra hororu Stephena Kinga, prezentován atraktivní a v dnešní době tolik módní seriálovou formou. Přináší mysteriózní story spisovatele, jenž uvízne ve zdánlivě malebném horském městečku Bright Falls obklopeném temnými hvozdy, poté, co hodlá spolu s manželkou načerpat inspiraci postiženou tvůrčí krizí. Městečko však pohlcuje temnota, Alanova manželka mizí a sám spisovatel se potýká s nočními můrami a chaosem ve svém nitru.

Během hry se postupně skládají střípky mozaiky příběhu, jenž je podávaný formou videosekvencí, in-game dialogů a útržků Alanova rukopisu, jež nacházíme při plnění herních úkolů a zkoumání prostředí. Nejde o žádný gore horor, ale temný psychologický thriller s dokonalou atmosférou. Žádné lekačky a masakry, ale perfektně ztvárněné pohlcování městečka Bright Falls temnotou, čemuž pomáhá dokonalé audiovizuální zpracování.

Uvěřitelné je nejen prostředí horského amerického zapadákova, ale také postavy, se kterými se ve hře potkáte. I podoba herního seriálu se mi líbila, přičemž v hlavní kampani odehrajete celkem šest epizod. K tomu dvě bonusové, jež byly šířeny jako DLC. Tato forma umožní katarzi a odpočinek po zakončení příslušného dílu, vstřebání získaných částí story linky a nádech před dalšími boji s temnotou. Navíc má každá epizoda zajímavou písničku v závěru, zejména tahle mi utkvěla v paměti,

Na pozadí odhalování záhady zmizení Alanovy ženy bojujete s četnými nepřáteli - temnotou posedlými postavami. Akční složka oplývá originalitou, neboť vaší hlavní zbraní je světlo. Nepřátele je nutno ochromit paprskem vaší svítilny a až poté je můžete zpacifikovat konvenčními střelnými zbraněmi. Paleta protivníků je poměrně omezená a nutno konstatovat, že základní bojové schéma je v pozdějších fázích hry lehce stereotypní. Odmyslíme-li si boss fighty, spočívající v likvidaci posedlé techniky, jako třeba kombajn či bagr, akce i nepřátelé se neustále opakují.

Nicméně i tak mě hra bavila. Některé souboje jsou totiž natolik adrenalinové, že se vyplatí mezi posedlými jen prokličkovat a utéci jim k nejbližšímu světelnému záchytnému bodu. Buď jste prostě obklopeni protivníky a neustřílíte je, nebo vám zkrátka dojde munice. Z předchozích komentářů totiž vyplývá, že ve hře se nachází přehršel střeliva i baterií do svítilny. Já jsem takový pocit neměl, zejména u nábojů, mnohdy se mi stalo, že jsem byl na suchu a musel jsem restartovat checkpoint.

Alan Wake je poměrně lineární a hra vás nenutí nikde šmejdit, směr vaší cesty vám neustále ukazuje směrovka kompasu. Ale střídá se prostředí, různé typy úkolů, v ději prožíváte i pohledy do minulosti, takže hra nenudí. K tomu navíc hra disponuje slušnou herní dobou, která včetně dvou bonusových přídavků může dosáhnout i 20 hodin. Milovníci sbírání předmětů mohou pátrat po termoskách s kávou, vyslechnete si rozhlasové zprávy nebo zhlédnete televizní programy, částečně doplňující příběh. A samozřejmě již zmíněné stránky Alanova příběhu. Překrásné přírodní scenérie jsou vám rovněž odměnou, pokud sejdete z autory připravené trasy.

Alan Wake je tedy takřka dokonalou tříáčkovou hrou, která je pro mne příkladem, že se dá kvalitně skloubit nejen akční, ale i atraktivní příběhová složka. Jsem zvědav na poněkud akčněji zaměřené pokračování.

Pro: Příběh. Forma seriálu. Atraktivní překrásné lokace. Soundtrack. Originální akce.

Proti: Stále stejné schéma soubojů.

+52

The Fantastic Adventures of Dizzy

  • PC 40
Poslední Dizzy vydaný na PC je za mnou a otrávilo mě to nejen celou sérii, ale i celý žánr hopsaček. A zajímalo by mě, jestli tvůrci podobných 90´s šíleností přemýšleli, jestli se hra dá vůbec dohrát?

První dojem byl pozitivní - prostředí scrolluje, grafika je o něco hezčí, ovládání stále stejné. První zklamání přišlo, když mi došlo, že hra je remake Magiclandu - opět stojíte proti čaroději Zaksovi, opět zachraňujete zakleté kamarády, někdy dokonce tím stejným způsobem.

Druhý a ten hlavní šok přišel, když jsem prošel svůj dům, sebral hvězdičku a hra mi zahlásila, že jich mám sebrat ještě 249!!! Začal jsem tušit průser a nespletl jsem se. Hra je monumentální, jen úvodní stromová vesnice mě zabrala pár hodin. Prostředí je tu spousta a dalo by se říct, že stylem se to podobá sandboxu nebo japonským RPG. Absolutně otevřený svět, můžete jít kamkoliv a sbírat stejně jako v předchozích dílech předměty. Ty se Vám hromadí, takže jsem je jak křeček syslil poblíž startovní lokace a v jednu chvíli jsem jich měl kolem 20. Ke konci jsem zjistil, že jsem půlku nevyužil, přestože jsem prošel celou hru a nabral všechny hvězdičky.

Co dál? Inu Fantastic Dizzy, který je mnohem větší než všechny předchozí díly dohromady obsahuje samozřejmě haldu nepřátel, které nemáte jak ničit a kteří většinou stojí/chodí někde, kam zrovna potřebujete skočit. Kromě toho je tu milion a jeden míst, kde se dá zařvat, spadnout do propasti, ostnů nebo někam jinam. I když budete mít nervy z oceli a reflexy tygra, postupem času začnete být unavení, otrávení z neustálého backtrackingu před sto obrazovek a začnete umírat.

A tady přichází ten hlavní důvod proč 40%. Na celou tu srandu o stovkách obrazovek máte celý tři životy!!! Žádné ukládání, žádné hesla, žádné continue, nic. Přes poctivý průzkum jsem za celou hru našel další tři životy a toť vše. Takže jsem našel na abecedaher trainer, který dá neomezeně životů, za průchod těmi všemi šílenými pasážemi jsem asi tak 100* zařval a půlku hry jsem měl intenzivní chuť se na to vykašlat střídanou s prosbami ať už to skončí. Nakonec jsem hru dohrál, Zaks se zabil vlastním kouzlem a hra mi u obrázku Dizzyho a Daisy zahlásila prozaicky The End. Jakoby tvůrci ani nečekali, že se někdo na konec dostane a uvidí nějaké gratulačky.

Pokud si nepletu, tenhle díl jsem nikdy nevyhrál, protože mezi piráty nekoloval a ti asi věděli proč. Pokud máte nostalgickou, zahrajte si první tři díly s vyvážením arkády/adventury/sbírání pokladů a na tenhle kašlete.
+13

Ascension to the Throne

  • PC 80
Úvod do deja
V koži kráľa, ktorý bol po zničení jeho rodu teleportovaný do neznámej krajiny začnete vašu cestu za pomstou a znovuzískaním trónu.

Čo hra vlastne ponúka?
➤hrdinu a neskôr hrdinov: na začiatku ste len kráľ bez kráľovstva, armády a oblečenia. Ako postupujete hrou tak získavate leveli a za ne sa vylepšujete. Osobne som dával najviac do magických schopností a životov keďže občas sa stalo že ste bojovali v duely váš hrdina proti inému. Neskôr narazíte na ďalšie dve postavy ktoré by sa dali pokladať za hlavné. Valkyria bola super a čarodejník nič moc. Každopádne je váš hrdina typický drsný kráľ nejaké väčšie emócie som k nemu nechoval
➤príbeh a questy: tradičný príbeh o zradenom kráľovi, ktorý sa snaží získať späť tron a popri tom pomáha každému naokolo. Inak povedané hlavná úloha je pekná a zaujímavá ale nič extra sa od nej čakať nedá. Vedľajších úloh je po celom svete dosť a mne sa stalo že som nesplnil len jeden vdaka bugu. Väčšinu úloh doporučujem splniť pretože je možné že sa vám odomknú nové jednotky na verbovanie.
➤vojakov a malé armády: najväčší plus hry za mňa aj keď má mínus ktorý sa ale dá ospravedlniť. Za mňa jediný je že sa jeden model danej jednotky opakuje stále dookola. To znamená že ste mohli mať v armáde 10 rovnakých farmárov s rovnakou tvárou čo mi tú hru mierne kazilo. Alebo ste v každom meste ktoré ste navštívili stále stretávali rovnaké postavy a to proste trošku ruší celkovo slušne vyzerajúcu hru (ked berieme ohľad na rok vydania). No ale ked opominiem opakujúce sa vzhľady tak je v veľký počet rôznych jednotiek z ktorých si skladáte svoju armádu a porážate rôzne skupiny nepriatelou. Rôzne rasy ako orkovia, trpaslíci či vikingovia, na diaľku, blízko či kúzelníci, to všetko mohlo byť súčasťou vašej armády. Priestoru na rôzne kombinácie je dosť ale nie všetky sú účinné..
➤súboje: narazíte na viacero typov. Na základné čo je armáda proti armáde, na duely kedy bojuje váš hrdina proti inému a na viac kolové bitky na ktoré sa treba pripraviť keďže po výhre jednej bitky sa okamžite spustí daľšia. Moja taktika bola po celú hru rovnaká a to že som najviac vsádzal na jednotky na diaľku a pokúsil sa zničiť nepriateľa skôr ako sa ku mne dostane. Jediné na čo si bolo treba dávať pozor bol váš hrdina, po ktorého smrti automaticky prehrávate.
➤svet: precestujete tri národy ale najkrajší je určite začiatočný na ktorom sa odohráva podstatná časť hry. Nájdete v ňom ako mayskú pyramídu tak aj koloseum či hrad so samurajmi. Aj ked sa svet skladal z divných zmesiek tak to celé do seba pekne zapadlo a prechádzku si budete užívať. Z pohľadu moderného hráča mi ale svet príde občas prázdny a mrtvy. V dedinách a mestách by mohol byť viac život, či v lesoch aj niečo iné ako dve textúry stromov.


!! Záverečné zhrnutie !!
Ascension to the Throne bola jedna z mojich prvých hier vôbec ktorú mám aj v originálnom obale na CD. Prešiel som ju už ako malý ale teraz sa mi skvelo hodila do hernej výzvy čiže som si svoje hranie zopakoval. A išlo to podstatne lepšie. Lepšia znalosť angličtiny pomohla, čiže som si príbeh užil a hru som dohral tak na dve posedenia. Jednotky som zvládal lepšie kombinovať ako kedysi a objavil som aj viac možností. Čo sa týka hrdinou tak sa mi viac páčila krásna valkyria ktorá sa k vám pridala neskôr ako drsný kráľ ktorý je vašou ovládanou postavou, ktorú som tentokrát hral čisto len na mágiu a instakilloval celé skupiny nepriateľov (bol to skvelý pocit). Príbeh som viac chápal a questy som splnil všetky okrem jedného zabugovaného, a možno to ani bug nebol ale internet o tejto hre veľa nevie takže mi nevedel pomôcť. Svet je z odstupom času stále originálne spravený, (nachádza sa v ňom napríklad koloseum) ale taktiež veľmi prázdny. Mestá a dediny by si zaslúžili viac NPCčiek a kraj po ktorom sa prechádzate viac detailov a nie len opakujúce sa textúry. To je jeden z mála mínusov. Ďalší sú opakujúce sa modely postáv, čiže ste v armáde mali 10 rovnakých farmárov alebo v každom meste ste stretli rovnakého starostu či krčmára. Hra vie byť aj obtiažna hlavne keď nemáte dobré zloženie armády ale pokiaľ ho máte tak viete vyhrať každý súboj bez problémov. Jediné čo potrebujete je uchrániť hrdinu a čo možno najviac autority, čo je mena, ktorej čím viac máte tým viac jednotiek môžete mať. Ku koncu asi len toľko že Ascension to the Throne je pre mňa skvelá nostalgia a dúfam že sa mi ešte niekedy podarí zohnať druhý diel aj ked zatiaľ sa mi to nedarí. Hru doporučujem aj ked niekedy sa na ňu treba dívať s nadhľadom ale za 3€ na Steame sa určite oplatí zahrať.

➤Čas strávený v hre: 17 hodín

HODNOTENIE: 80/100%
+20

CrossCells

  • PC 75
CrossCells je pátý počin Matthew Brown Games a jelikož jsem hrála i předchozí 4 hry, musím říct, že mě překvapilo, že Matthew Brown našel další způsob, jak potrápit moji hlavu.

CrossCells mi připomínal sudoku. Ze začátku hra pěkně odsýpá a já nabyla dojmu, že to bude lehká záležitost. Sem tam bylo kolo, které mi dalo více zabrat. Ovšem posledních 10 levelů je už docela peklo. Neříkám, že se to nedá zvládnout, ale měla jsem chuť občas sáhnout po kalkulačce. O to větší radost jsem měla, když jsem na správné řešení přišla.

Hra je krásná v tom, že tentokrát nepočítá chyby, takže jsem mohla správný postup zkoušet do nekonečna a důležité bylo, abych se dobrala správného výsledku. Nejdřív jsem si myslela, že je to výhoda, ale v posledních kolech jsem pochopila, že to je horší, než u předchozích verzí.

Tam si člověk sice musel hlídat počet chyb, aby měl dostatek bodů pro další postup, ale alespoň věděl, kde chybu udělal. Tady jsem měla tisíc možností jak to udělat jinak, ale nevěděla jsem, která je správně, dokud jsem to pořádně nespočítala. I když hra potrápí mozkové závity, pořád se jedná o oddechovku, kterou si můžete zahrát pro zkrácení dlouhé chvíle, nebo pro nabuzení mozku.

Pro: nový způsob hádanek, obtížnost se hezky navyšuje s výší levelu

Proti: bez jakékoli nápovědy

+15

198X

  • PC 80
Jo, jo, jo a zase jo!

Sfouknuto do dvou hodin ale odkaz je víc než jasný. Oslava arkádový her a heren takových. Pro člověka, který vyrůstal v teto době je to jako pohlazení po duši. Člověk se neubrání nezavzpomínat, jak měnil své kapesné za dvojky a ládoval je do automatů.
198X si vzalo na paškál 5 klasických žánru z automatu či raných časů počítačů. Proto nemůže chybět Beat'em up hra jakou byl Final Fight nebo klasická vesmírná Shoot'em up střílečka ve stylu R-Type, závodní hra odkazující na OutRun či Lotus III: The Ultimate Challenge, další hra odkazuje na začátky ninja her jako byly Shinobi a v poslední řadě dugeon mini hra. Hra i vypráví příběh dospívajícího chlapce, kterého čekají nástrahy puberty.
Pixelová grafika ve 198X je velice vymazlená, jedním slovem krása. Samozřejmě hru doprovází i klasická 8-16bitová hudba a jako u grafiky, je to trefa do černého!

Asi nemá cenu nějak extra 198X rozebírat, jen napíšu, že pro ty co zažili dobu heren a automatu je 198X jasná volba. Obzvlášť pokud nevíte co si vybrat v Humble Choise pro měsíc březen 2020. Mladší publiku hra moc nic neřekne. 80%

Pro: 5 klasický her, graifka, hudba

Proti: Hra nic neřekne mladšímu publiku

+16

Sky Force Reloaded

  • Android 50
Pořád je to arkádová hra v doslovném slova smyslu. Aby mě to intenzivně bavilo - jak hraju každou hru - propálil jsem na tom přes litr.

2021: Dohráno na PC. Očistili to od mikrotransakcí, který ze mě na tabletu udělaly fetku, takže musíte farmařit, že se z toho vojebete. Je to skoro až hardcore záležitost. Kvůli systému medailí nelze hru dokončit na normální obtížnosti. Kdyby to nemělo ten moc komerční árt mobilního původu, moh to být moderní Tyrian.

Pro: 1000 Kč

Proti: 1000 Kč

+4

Dizzy: Prince of the Yolkfolk

  • PC 70
Třetí díl byl jednoduchoučký a také podle mlhavých vzpomínek jediný, co jsem v době předinternetové a přednávodové dohrál. Je to v podstatě taková trošku nastavená kaše, neboť Prince Yolkfolk vyšel ve stejném roce jako Magicland Dizzy a přinesl naprosto totožnou grafiku i hratelnost.

Dizzyho čeká tentokrát královský hrad se šíleně smutnou princeznou, ztraceným králem, trubačem bez trubky a trollem Rockwarthem, který se usídlil před branami. A také zakletou Daisy, kterou musí probudit polibkem, ale nesmí to být polibek od obyčejného chlápka, musí to být od prince. Asi lepší technika. Hra opět s naprostou nevinností mixuje báje a pohádky, takže u řeky pomáháte Cháronovi upravit jeho člun a o pár obrazovek výš hledáte pro svatého Petra harfu.

Zjednodušení se týká jak počtu obrazovek, kterých je mnohem míň, tak arkádové, adventurní i sběratelské činnosti. Po mincích a diamantech sbíráte třešně na koláč, ale stačí jich jen 20. Co se týče skákání, zabrat mi dávaly jen tradiční obláčky a jeden skok před řekou Styx, jinak prakticky není kde umřít. Ano povedlo se mi to umřít, přesto musím s hrdostí prohlásit, že jsem hru dojel napoprvé a navíc bez návodu.

Jednodušší je i adventurní část. Většina úkolů je přísně logických, pokud najdete předmět víte kde ho použít a pokud už náhodou ne, těch míst kde se dá něco použít zas tolik není. Když jsem se blížil do finiše, zbývaly mě v inventáři tři věci (chleba, nápoj, létající koberec) u kterých jsem nevěděl co s nimi. A když jsem jen ze zvědavosti mrknul do návodu na co vlastně byly, ukázalo se že k ničemu, prostě jen tak navíc.

Bavil jsem se dobře, hratelnost se nezměnila, jenže za hodinu a něco bylo dohráno a navíc je to potřetí totéž. Takže 70%.
+12

Magicland Dizzy

  • PC 75
Druhý díl co vyšel na PC je za mnou. Magicland Dizzy vás příliš nepřekvapí, pokud jste dohráli i předchozí díl. Hraje se totiž úplně stejně, to znamená mix arkády a adventury, jen je o fous jednodušší.

Dizzy opět čelí čaroději Zacksovi, který tentokrát začaroval všechny jeho přátele. Nejhůře to odnesla jeho Daisy, která se zvětšila, což Dizzy drze okomentuje ve stylu "miláčku nepřibrala si?" Inu hra, v realitě by to znamenalo ztrátu života a nahrání pozice :D. Setkáte se s Excalibrem, ďáblem, džinem či Stonehenge a vůbec celé pozadí je příjemně pohádkové.

Graficky je to o něco hezčí, Dizzy se sice nepyšní nějakou oslnivou grafikou, ale na styl hry to bohatě stačí.

A hratelnost? Platí totéž co v předchozím díle. Dizzy má tři životy, proskakuje obrazovkami, sbírá předměty a používá je na správných místech a kromě toho sbírá i 30 diamantů. Nedají se tu sebrat žádné další životy, narozdíl od předchozího dílu, ale Dizzy neumře při kontaktu s nepřáteli, kterých není zas tolik, ale jen mu to ubere životy. Pár do propasti znamená konec, takže prvních pár pokusů proběhlo stylem zjistit kam se dá a nedá spadnout. Ale v podstatě jsou tu jen tři-čtyři obtížné pasáže na přeskočení a stačí se soustředit, odrážet se na poslední chvíli a je to bez problémů.

Adventurní pasáž je o něco hutnější (a nelogičtější). V jedné chvíli jsem nasyslil asi 10 předmětů a netušil co dál. Některé věci jsou snadné - kýbl s teplou vodou rozpustí zmraženého kamaráda. Na některé věci je tu návod - kombinace bleskosvodu, hadry a džinovy lampy je šílenost, která by se neztratila v těch nejvíce hardcore adventurách. Na zbytek platí jednoduché pravidlo - každý předmět použijete ve hře přesně na jednom místě, na jednu situaci a pokud jste ho použili, už ho nepotřebujete a můžete ho odložit. Dizzy tentokrát unese tři věci, takže jsem si všechno nosil ke startovním kamenům a do nových částí vyrážel s prázdnýma rukama.

Jak jsem říkal hra je o fous snadnější a zábavnější, ale také nelogičtější. Bavil jsem se přibližně stejně jako u Fantasy World Dizzy, ale když si to srovnám s jinými klasikami, kterým se ve stejném roce dal 80%, musím dát o 5% míň.
+12