Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Black Mesa

  • PC 60
Tak tohle bolelo.

Black Mesa jsem poprvé dohrál někdy na konci roku 2012 (kdy neobsahoval Xen ani rozšířenou verzi Surface Tension). Hodnotil jsem jej 80 %, protože šlo o jeden z nejlepších remaků, s jakým jsem se setkal, jen zatím nebyl kompletní. Takže jsem to bral tak, že pokud autoři udrží nastavenou laťku, tak tomu 90 % bez problémů dám.

Pak se stalo něco nepochopitelného, pravděpodobně autoři usoudili, že prostý remake, jakkoli výborně udělaný, je jednoduše málo (v tomhle mi připomínají autory remake System Shocku). A jali se opravovat to, co kde kdo považoval za nejslabší část hry, což by samo o sobě ještě nemusel být takový problém.

Trvalo to pouhých osm let a s velkou slávou vyšel konečně Xen, který je násobně delší (místo jedné hodiny zabírá odhadem i díky bloudění tak třetinu celé hry), šerednější, zmatenější a nudnější než ten původní. Krom jiného autoři donekonečna kopírují sami sebe, takže přijdou s "puzzle" v podobě zásuvek a zástrček a pak to odhadem 20x zopakují. A tak to dělají s kde čím. Gonarch musí být ve hře akutně nutně asi 50x za sebou, přičemž nikdy není jasné, jestli je tedy konečně možné jej zabít nebo před ním znovu utéct. Finální boj s Nihilanthem je něco podobného, protože má opět několik fází, kdy dotyčný znovu a znovu ještě není mrtvý a boj pokračuje dál. Jako bonus tentokrát už většina Xenu vůbec nepřipomíná nic ze základní hry, spíše něco mezi modem na Quake II a nějakou obskurní ruskou akcí z přelomu století. Už si nepamatuji, kdy naposledy jsem opravdu vážně uvažoval o tom, že nějakou FPS, kde jsem už skoro na konci, přestanu hrát, až tak slabé a nudné to bylo.

Celou záležitost osmiletého vývoje zakončení Black Mesa tak považuji za jedno z největších mement a současně za jeden z nejsofistikovanějších vtipů v dějinách herního průmyslu.

Pro: krom Xenu se jedná o jeden z nejlepších remaků všech dob

Proti: Xen, jehož vývoj trval déle než vývoj zbytku hry, je velmi sofistikovaným způsobem ukrutně špatný

+26 +28 −2

Portal

  • PC 80
Herní výzva 2020: Heuréka!

Hlavní herní koncept Portalu, překvapivě vytváření portálů, kterými můžete sebe či další předměty přenášet, se jako jeden z mála dostal i do povědomí mimo herní komunitu a je největší devizou hry. I když je hra pro postup do konce krátká, určitě nějaký čas strávíte jen blbnutím, třeba neustálým pádem skrz portály. Stejně jako u Loom mě trochu překvapuje, že se tak skvělý koncept se nestal součástí jiných her a žánrů. Dokážu si představit, že i u klasické střílečky by to bylo velmi zábavné, třeba portál nad hlavou kulometného hnízda, ze kterého by potom vypadl granát, ruka z nožem zasazující ránu do krku zezadu u vojáka u zdi, kulky lítající skrz portály, a co teprve gravity gun.... tak třeba se dočkáme v Half Life 3.

Každopádně právě na tomto konceptu jsou založené logické hádanky. Ty mají spíše nižší obtížnost, právě tak abyste se museli občas zamyslet, ale zároveň nedošlo k frustraci. Jsou tu nášlapné plošinky, jezdící plošinky, energetické koule, střílny... právě ale hraní s prostorem tomu dává jiný rozměr než, na jaký jste zvyklý u jiných her.

Grafika a prostředí jsou celkem dost úsporné, nic dechberoucího. Vlastně to dává smysl, jelikož jste v testovacím středisku a z hlediska gameplaye je užitečné příliš prostor nezabírat harampádím a nechat jasno, kde lze portál vytvořit a kde ne. Hlas Glados a vtipy jejích monologů taky fajn. Co musím vytknout, jsou titulky. Někdy se neukazují, někdy se ukazují se zpožděním. Fakt jsem si myslel, že takové věci budou mít po x letech ošetřený.

Celkově si však Portal ocenění a pozornost určitě zaslouží a jak už jsem psal, chtěl bych koncept Portalu zažít i v jiných hrách.

Pro: Portály

Proti: Lagující titulky

+20

Soldier of Fortune: Payback

  • PC 30
První hra v mém životě, kterou jsem ve vzteku musel na chvíli vypnout kvůli tomu, že se mi dařilo. Že to nedává smysl?
No, zhruba někde v půlce "příběhu" jsem se dostal do malého pouštního městečka s jasným úkolem - zlikvidovat jednoho černošského vůdce, který ale seděl v nesestřelitelném vrtulníku a kroužil nade mnou a sem tam po mě vystřelil raketu. Úkolem této, řekněme, unikátní mise bylo tedy přežít nájezdy pozemních jednotek a mezitím neschytat střelu z vrtulníku. Prvních pět minut střílení do stále se opakujících a stejně vypadajících skupinek protivníků bylo ještě v pořádku, po deseti minutách už jsem začínal být lehce otrávený, po patnácti minutách už se ve mně začínala hromadit zloba a absolutní nepochopení, čeho tím asi autoři chtěli dosáhnout..no a po dvaceti minutách už letěla myš přes pokoj do zdi, následována okamžitým vypnutím hry bez jakéhokoliv zájmu na tom, jestli se někde v průběhu mise sama uložila nebo ne.
Při opakovaném zapnutí jsem již tuto pakárnu dohrál s klidem až do konce a nutno podotknout, netrvalo to naštěstí moc dlouho. Herní doba je relativně krátká, což je z mého pohledu bráno jako naprostý klad.
Připadá mi, že se tvůrci zaměřili pouze na efekt a grafickou stránku hry (která je mimochodem velmi dobrá) a úplně vypustili ten zbytek. Exteriéry jsou většinou krásné a uvěřitelné, zpracování samotných zbraní také nezaostává a například dobíjení granátometu je úžasně zdlouhavé a detailní. Navíc je zde možnost každou ze zbraní vylepšit nějakou přídavnou jednotkou. Dobře, to není špatné, nicméně třeba nechápu, na co mi asi bude laserové míření na brokovnici. Tady zároveň to dobré končí..
Nepřátelé jsou neuvěřitelně hloupí a jejich jedinou výhodou proti vám je jejich počet. A zapomněl bych, herní skripty. Ještě jsem se snad nesetkal s tak blbě naskriptovanou hrou, tady se prostě úplně jednoduše stane, že stojíte uprostřed dvora zcela sám, uděláte půl kroku dopředu a najednou je kolem vás na téměr prázdném prostranství dvacet panáků se samopalem. Další věc, střelíte nepřítele do hlavy a buď mu ji celou ustřelíte a nezůstane ani krk, jen gejzír krve nebo střelíte nepřítele tak samo do hlavy, on zavrávorá, je zřejmě omráčen a neútočí na vás, ale stále žije. V této chvíli do něho můžete vyprázdnit i padesát zásobníků z nejsilnější zbraně a nic se nestane. Ne, musíte si prostě počkat zhruba tři vteřiny, než se uvede do použitelného stavu a poté ho dorazit. Děs a hrůza.
Pitomosti typu autoheal a autosave snad ani nebudu rozpitvávat, příběh je klasicky o ničem. Co bych ale určitě ještě zmínil je výdrž takzvaných "bossů", což jsou chlápci, kteří vypadají úplně stejně jako normální vojáci nebo nepřátelé, akorát mají asi 34x větší výdrž než všichni ostatní, dokonce i vy se svým slavným samoléčením se můžete jít klouzat. Ale nic se nebojte, stačí tři až pět plných zásobníků z AK-47 přímo do hlavy a je po něm..
Jako střílečka ze série SoF je tato hra hodně špatná a zaslouží si za zničení dobrého jména série ještě o 10% méně, jako budgetová střílečka sama o sobě je jenom špatná. 30%.

Pro: grafika, částečně vylepšování zbraní

Proti: vše zbylé..

+27

Need for Speed: Underground 2

  • PC 90
Tohle je pro mě legendární záležitost. Po pachuti z Hot Pursuit jsem si chtěl na velké obrazovce zahrát něco osvědčeného.

Je to už starší kousek, tak na začátku bylo trochu laborování. Instalace, widescreen patch přidávající podporu gamepadu, mód na grafiku, nějaké to nastavování a jelo se. Ve svý době mi to přišlo neskutečně krásný, pamatuju si, jak jsem nemohl z toho, že na pneumatikách je vidět vzorek. Dnes už to sice zestárlo, ale se správným módem je z toho stále setsakra pěkná záležitost. A co víc, chválit se dá tuna dalších věcí.

Předně jsou ve hře úplně obyčejná auta. Taková, která potkáváme na silnici nebo taková, která vlastníme nebo jsme si chtěli koupit. Za druhé jsou ta auta pomalá. Ano, tak pomalá, jako ve skutečnosti. Minimálně v začátku, než se člověk pustí do úprav. Ale i poté jsou běžné rychlosti kolem 100 km/h a dostat se přes 200 už znamená pořádnou rychlost a riziko hnědých kaťat. A teď asi řeknu něco kontroverzního, ale mně ten jízdní model připadá... no realistickej. Neřeším drift závody, ale při běžným ježdění se to prostě chová jako v moje předokolka, s kterou jezdím i na okruh. Předokolky mají nedotáčivý smyky, zadokolky přetáčivý, všechno je to hodně přirozený a upřímně mi to přijde jako jeden z nejlepších jízdních modelů, ne-li nejlepší, s nímž jsem měl to dočinění. Samozřejmě ke konci hry, kdy jezdíte v podstatě s formulí, to už říct nelze, ale dost velkou část hry jezdíte s autem, z něhož máte fakt reálný pocit. Naproti tomu efekt nitra, a to jak obrazový, tak zvukový, je nesmírně uspokojující. Člověk úplně cítí tu rychlost. A když už jsme u toho ježdění, jezdí se ve městě. Velkém, krásném, rozmanitém a jednoduše skvělém. Úžasná je dohlednost. Z kopců vidíte na elektrárnu a další části, které ani nemáte odemčené a tudíž se na ně těšíte. Super je taky product placement. Kdo by si nedal Whopper, že? K tomu všemu chytlavý a zapamatovatelný soundtrack. Z fleku každý zazpívá nejméně 5 skladeb, no ne? A ještě jedna poznámka ke grafice - blur většinou vypínám, ale tady ne. Protože se mi tu hrozně líbí! Vypadá prostě skvěle a je tam až když jedete sakra rychle. Nevím, proč pak v MW přešli na ten extrémně rozmazanej hnus. Hrál jsme s pohledem z kapoty, z HUDu jsem měl jen budík a bylo to skutečně pohlcující. Jdou vypnout replaye, takže člověka při závodění nic neruší a víc si to užije.

Má hra mínusy? Má, a několik. Předně je to nevyváženost obtížnosti. Většinu závodů zvládne člověk napoprvé, občas se ale vyskytne nějaký nečekaně těžký. A pak je pár vyloženě šílených. Jde o dragy v provozu. Ruku na srdce, to se nepovedlo. Je to o náhodě a je to moc šílený i na tuhle hru. Divné jsou taky drifty. Nejdřív jsem jezdil s předokolkou, tak mi nebylo divný, že auto nedriftuje ale dělá jen takové power slidy. Pak jsem ale zkusil zadokolku a k mému překvapení... sorry, tohle taky není drift. Rozjet se, strhnout volant a klouzat bokem... to je slide, to není drift. Nejsem odborník, ale klasickej drift tam prostě dělat nejde ani s výkonným autem. Jinak zadokolky jsou na ovládání podstatně těžší a já po několika nepříliš úspěšných pokusech zůstal u předokolky. Dalším mínusem je absence prostorového zvuku. AAA hra z roku 2004 ho fakt mít měla. Místo toho se tam nějak podivně přelévá ze strany na stranu stereováha a moc netuším, co to mělo simulovat. Jestli nějaký odrazy od stěn? Možná. Zní to každopádně blbě. Poslední velká výtka směřuje k nutnosti zhyzdit si auto pro další postup ve hře. To je fakt škoda.

Suma sumárum je to skvělá hra. Pohlcující, zábavná, se skvělým jízdním modelem, grafikou, muzikou. Jako jo, má mínusy, ale... no kašlem na ně a tady máš 90 % :-*

Pro: Jízdní model, grafika, soundtrack, nastavitelný HUD

Proti: Nevyvážená obtížnost, chybí prostorový zvuk, nutnost zohavit si auto, divné driftování

+19

Need for Speed: Hot Pursuit

  • PC 65
Na to, jak jsem se na to těšil, jsem strašně zklamanej. I tomu hodnocení tady moc nerozumím. První HP jsem nehrál, ale dvojku jsem dohrál několikrát. Nebyla to skvělá hra, ale byla to velmi slušná hra. I tohle mohla být...

Začnu plusy - vozový park je skvělý, je tam prostě všechno. Sporťáky, ameriky, hypersporty. Škoda, že policie má stejný vozy. Policejní Veyron je prostě ptákovina.
Druhou skvělou věcí je grafika. Jo, na tohle se fakt dobře kouká. Hraju spíš starší kousky (ano, 2010 je pro mě nová hra) a z tohohle mi celkem padala čelist.

A teď mínusy... soundtrack nemasný neslaný, nepamatuju si z něho nic. Prostředky pro boj s policií, resp. pro chytání silničních pyrátů. Je jich moc a jsou překombinované. Hrál jsem s ovladačem a i tak jsem měl při honičkách kotel práce to nějak uovládat. Méně je někdy více.
A teď ten nejhorší mínus - FYZIKA! Sakra, jak se to jmenuje? Need for Speed! Navíc Hot Pursuit. Jmenuje se to snad Ridge Racer? Nebo Sonic All start Racing? Ne. Je to hra z legendární arkádové série. Arkádové, ale přeci jen mající nějaký reálný základ. Opravdu do té hry dali "press button to drift"?! Spustím drift mód a od tý doby... to prostě samo driftuje? Vzpomínám si, jak jsme se toho času na piratesxxl vysmívali mobilním verzím NFS právě proto, že driftování tam bylo dělaný přitroublou minihrou. Jaké je moje zděšení když zjistím, že "velká" verze to má obdobně... No nic, prostě jízdní model je na nic.

Víte, ono by přitom stačilo se držet trochu při zemi. To, že ty auta mají maximálku přes 300 neznamená, že se musí jet pořád přes 300. Ale to ne, to by nebylo dost akční, kdyby se jelo 150. Takže se jízdní model musí dostatečně zjednodušit, aby se furt jelo 350. A výsledek je, jakej je.

Nemít to v názvu Need for Speed, asi bych tak zklamanej nebyl. Ale takhle 65 %. Po tomhle debaklu jsem si prostě musel jít spravit chuť na Underground 2.

EDIT: Nejdou vypnout replaye a nastavit HUD... bože, strašně mě bavilo vidět potisící, jak jsem zničil soupeře...

Pro: Grafika

Proti: Fyzika; nejde nastavit HUD a vypnout replaye

+13

Wolfenstein: Youngblood

  • PC 60
Hned ze začátku musím nepokrytecky uznat, že Youngblood určitě není tak špatný, jak se všude jinde i tady píše. Pokud k tomu hráč přistoupí s čistou hlavou a živým parťákem, umí to být i zábavná FPSka. Jenom se v tom nesmí hledat původní Wolfenstein. Hra má moc věcí, které mi během hraní vadily a zároveň pár světlých chvilek, kvůli kterým se vyplatí mít s ní trpělivost.

Gameplay hodně skřípe. Dávkování akce je hrozné. Jednou se na vás valí náckové ze všech stran, nekonečně se spawnují z míst, které dávno považujete za vyčištěné a chvíli na to běháte po prázdné mapě, hledáte drahocenné náboje, ale místo nich narážíte jenom na 3D brýle, kazety, noviny a miliardu dalších úplně zbytečných pi**vin, které tam jsou jen aby tam byly. Hra špatně komunikuje úplné základy (tutoriálové "terminály" prostě můžete jednoduše minout), takže se může stát, že jdete proti nepříteli a vůbec netušíte, že hra reflektuje nějaké weak spoty nebo rozdílný druh nábojů pro každého enemáka. Netušíte kdy nebo jak se hra ukládá, nevíte k čemu jsou peníze nebo ozubený kolečka, než si to prostě sami proklikáte a už vůbec nemáte páru proč vám jednou ten Übersoldat nic nedělá a podruhé vám nasolí nekompromisní IKčko (ano, mluvím o levelování, které je stejně samoúčelné, jako sbírání collectiblů). A taky nechápu, proč v celé německé Paříži nefungují dveře u výtahu.

Nicméně po frustrujícím začátku, vytuněním zbraní a pochopení mechanik už akce dává větší smysl. Najednou je zábava kosit zdánlivě nesmrtelné několikametrové roboty, když víte, že se musí střílet do jejich ruk nebo motoru na zádech. Toto jde ruku v ruce s kooperací s kamarádem, kdy se můžete domluvit kdo z jaké strany nebo čím bude střílet. No a když všechny strategie selžou, přijde na řadu rotační brokovnice, která vyřeší všechny problémy, protože víc OP a nevyváženou zbraň jsem už ve hře dlouho neviděl. Bossové jsou zábavní, líbilo se mi po krůčcích zdolávat jejich fáze. Jak špatné a neférové jsou venkovní souboje, tak ty indoor jsou naopak velmi povedené.

Hra je nefér k hráči. Checkpoint (jakože jich tam moc není) má fungovat tak, že se hráč vrátí do hry ve stavu, v jakým tím checkpointem prošel. Bohužel ve chvíli, kdy dojdou hráčům společné životy, tak se vrátí do hry pouze s jedním ze tří a s podstatně menším množstvím nábojů (především u silnějších kraftwerků). No a toto je problém, protože do takové situace jsme se dostali vždy u bossů, kteří se tím pádem stávají jenom těžšími a místo soustředění se na boj jsme v tom chaosu jak idioti běhali po aréně a hledali náboje. Za toto hodně palců dolů.

"Fuck yeah duuude" bloncku už nikdy ve hře nechci vidět. Obě baby jsou trapný, až to bolí. Dabing a cutscény působí hrozně low-costově.

Naopak špička je ztvárnění antiutopie s náckama, kteří ovládli skoro celý svět. Líbí se mi architektura, všechny možné detaily i osmdesátkový nádech. Grafika je parádní, raytracing šlape a vypadá suprově.

Youngblood je plný kontrastů. V jednu chvíli chce člověk vyhodit PC z okna a chvilku na to se směje, jak dělá z nácků sekanou pomocí brokovnice. A zabíjení nácků je vždycky sranda. Znovu to hrát určitě nebudu a další díl bych prosil zase čistokrevnou FPS než tento slepenec žánrů a vykrádačku her, které jsou na podobný gameplay lépe připravené, ale zase takový průser to určitě není.
+22 +23 −1

Max Payne 3

  • PC 70
První Max Payne byl pro mě jako zjevení. Hra nové generace. Bullet-time ve spojení se špičkovým zpracováním, unikátní postavou a brutálním noir příběhem s hutnou atmosférou. Trailer na něj jsem si pouštěl snad stokrát a nemohl uvěřit vlastním očím. Do té doby něco nevídaného. Dvojka taky ušla, třebaže už to kouzlo nového bylo pryč. Třetí díl jsem si nechal na hodně pozdní dobu, což možná není fér k hodnocení vzhledem k tak velkému časovému odstupu od vydání, ale tak to prostě je. Jak tedy na třetího Maxe Payne po těch 10 hodinách vzpomínám? Popravdě řečeno, jako na vizuálně i na dnešní dobu povedenou akci s příšerně nudným a stereotypním způsobem vyprávění příběhu. Od půlky hry jsem se téměř do hraní musel nutit. Říkal jsem si, jak zase budu muset poslouchat ty jeho ubrečený kecy. Navíc vizuál vyprávěcích sekvencí doprovázený neustálým rozmazávaním obrazu, speciálními efekty, zobrazujícím se textem myšlenek a jiných doprovodných nesmyslů, mi vyloženě kazil herní zážitek. Nemám rád, když vás hra doprovází vyprávěním a podsouváním myšlenek, které sami vůbec nepociťujete. Jasně, i tohle bylo v předchozích dílech, ale přišlo mi to lépe uspořádané, lépe provedené a ne tak do očí bijící. Po akční stránce téměř vše v pořádku, třebaže bych výhrady k celé řadě situací měl, ale to už bych se šťoural v detailech. Pochvalu si zaslouží viditelná zraněný po kulkách, ale ruku na srdce, ustřelit hlavu či končetinu by hře slušelo více, než jen zavrtávající se sprška kulek a množství otvorů po nich v tělech nebožáků. Animace po zásahu jsou parádní a odpovídají reálu. Žádné přehnané ragdoll efekty, ale pěkně naprogramovaná fyzika těla se simulací jeho hmotnosti. Kulka vás opravdu neodhodí tři metry do outu, ale bez života přestanou fungovat svaly a postava se hroutí k zemi. Podobně jsem to viděl třeba v Red Orchestře a ostatní akce by si z tohoto mohly vzít příklad. Létání vzduchem je dovoleno snad jen po blízkém setkání s broky. Jak jsem již řekl, technicky solidní záležitost, které kazí hratelnost stereotyp, obtěžující styl vyprávění příběhu a plonková atmosféra, která prvnímu dílu nešahá ani po kotníky. A co čtvrtý díl? Ani ne, díky. Maxi, odpočívej v důchodu.

Pro: Vizuální zpracování, vynikající slow-motion, dírky v tělech nepřátel

Proti: Způsob vyprávění příběhu, stereotyp, nemá to atmošku prvního dílu, Max a jeho kecy

+16

LEGO Batman 2: DC Super Heroes

  • PC 85
Další hrou v mém herním LEGO seriálu je druhý díl příběhů legendárního netopýřího muže, zasazený v kostičkovaném světě. Tato hra zaujímá hrdé prvenství v titulech od Travellers Tales, jelikož jako první z nich je opatřena dabingem, tudíž hrdinové už roztomile nežvatlají, ale promlouvají prostřednictvím skutečných dialogů. Což působí dospěleji, a i když LEGO hry jsou určené pro hráče všech věkových skupin, ti dospělejší hráči možná ocení trochu vážnější podání příběhu a nebudou si připadat infantilně. K tomu nám hra servíruje skutečné open world prostředí, o které se Traveller´s Tales doposud pokoušeli pouze v náznacích.

Příběh přebírá komiksové reálie a pestrou kolekci DC hrdinů, ale je originálně napsán přímo pro hru. Pěkně zapadá do batmanovského světa a důležité role v něm hrají všechny významné postavy DC universa. Joker se jako obvykle snaží získat nadvládu nad Gothamem, přičemž se spojí s Lex Luthorem. Batman a Robin se musí dát do party se Supermanem, což jako obvykle přináší Batmanovo morální dilema, jelikož spolupráce se Supermanem se brání zuby nehty.

Gotham je opravdu impresivní a rozsáhlý, je rozdělen na několik ostrovů a opravdu vám bude chvíli trvat, než se dostanete z místa na místo, i s použitím vozidel. Naštěstí je tu přehledná mapa s možností transportu na aktivní místa, takže sáhodlouhé opakované cestování nehrozí. Pokud si pamatujete Gotham kupříkladu z Rocksteadovských her, ikonická místa zde najdete taky, i když ve specifickém LEGO podání. Ačkoliv existuje Batcave, neslouží jako centrální hub, najdete zde pouze mapu a místo ke startu lodí a letadel. Jinak vše potřebné najdete v Gothamu.

Forma i hratelnost se jinak významně neliší od ostatních LEGO her. Máte k dispozici příběhovou kampaň a její levely si pak procházíte znovu ve formě free play hry, kdy máte k dispozici všechny hrdiny. Jako obvykle bojujete, zkoumáte, řešíte jednoduché puzzly za účasti nejrůznějších postaviček batmanovského světa, z nichž každá má své unikátní schopnosti. Mapy jsou pestré, střídají se prostředí i úkoly, některé jsou kompaktní a menší, ale mnohé zase opravdu velké.

Průzkumníci pak mohou zkoumat město, kde se nachází řada dalších cihliček, odemykatelných postav a závodů s vozidly či letadly. Design využívá schopnosti postav létat, a tak mnohé objekty jsou schované až někde ve výšinách mrakodrapů, což dodává světu jiný rozměr, než jsme mohli u LEGO her vidět. Můžete si pořizovat fotky na krásná gothamovská panoramata. Vyzobávání cihliček, plnění vedlejších úkolů ve městě a sbírání postav vyžaduje trpělivost a zabere bohatou část herního času. Některé úkoly a postavičky se i s mapou a ukazatelem kostek opravdu hledaly poměrně obtížně díky výškovému převýšení.

Vzhledem k rozlehlosti některých úrovní přibyla možnost uložení hry i v průběhu mise, což potěší hráče, kteří nemohou u hraní strávit přehršel času. Příběhová kampaň mi zejména zpočátku činila obtíže, kdy vás hra vrhne do Gothamu, v němž se zpočátku příliš neorientujete, a měl jsem několikrát problém najít vstup do úrovně. Posléze se tento problém zlepšil s přibývajícími znalostmi prostředí. Pro batmanovské LEGO hry je specifické používání kostýmů Batmana a Robina, což ve free play módu částečně nahradí specifické schopnosti hrdinů.

Free play mód je pro mne nejzábavnější částí hry, jelikož poskytne uspokojení z kompletního zvládnutí levelu za pomoci širší škály figurek. Musím ale podotknout, že u bohaté škály hrdinů mi zprvu dělalo potíže, zapamatovat si, jakou klíčovou schopností daná postava vládne.

Hra mi vcelku odsýpala, v podstatě bez nutnosti používat návod, takže mám ze zvládnutí titulu na 100% velice dobrý pocit. Trochu místy zlobil horší pathfinding než u předchozího druhého dílu LEGO Harryho Pottera. U něj byl zvládnut lépe a u Batmana jsem často musel přepínat mezi postavami, aby se dostaly na to správné místo. Asi dvakrát se mi stalo, že se postavičky někde zasekly a nemohly se dostat ven. Jinak hra šlapala bez obtíží či chyb.

LEGO Batman 2 je tedy velice povedeným kouskem, který přináší inovace do standardu LEGO her a je rozhodně o něco lepší než předchozí díl. Zejména díky propracovanému Gothamu, který je radost zkoumat. Herní náplň odpovídá standardu LEGO her, ale v mých doposud absolvovaných hrách od Travellers Tales je titul příjemným osvěžením. Uvidíme, jak na tom bude Lego Lord of the Rings, jenž jsem si vybral do Herní výzvy 2020.

Pro: Rozsáhlý a efektní Gotham. Pestré a nápadité mise. Pestrá škála postaviček. Dlouhá herní doba.

Proti: Některé levely až moc dlouhé. Horší pathfinding. V úvodu někdy nejasný vstup do úrovní.

+14

Metro Exodus - The Two Colonels

  • PC --
DLC na dvě hodiny, které popisuje příběh otce Kirilla z původní hry. Chlebnikov oproti Artyomovi dokonce i mluví a je pěkné, že si autoři uvědomili svůj kardinální přešlap s němým hrdinou...

Příběhově DLC pěkně doplňuje původní hru, ale s hratelností už je to horší. Lineární koridor v podzemí nemá čím překvapit, na povrch se v rámci hraní nedostanete vůbec. První části, v klaustrofobických kanálech, dominuje flambáčomet a nekonečné pálení všeho kolem. Poté se hra přesouvá do civilní roviny ve stanici, následována naprosto tragickou akční pasáží a krátkou "hororovu" procházkou. Vše zakončené frustrujícím soubojem s bossem, který mě stál asi dva rage-quity.

Docela mi pila krev všudypřítomná tma, k dispozici není baterka ani noční vidění a samotný plamen flambáčometu toho neosvítí tolik. Skončil jsem s gammou na maximum, abych vůbec viděl, kam jdu. Nepříjemná byla i chvíle v poslední části, kde jsem se dokázal dostat do slepé uličky, kdy z jedné strany byl nepřeskočitelný stůl a z druhé strany stojící gorila. Musel jsem konzultovat youtube, abych se dozvěděl, že cesta, kterou jsem zvolil, je špatná a ačkoli se na ni vyskytují skrypty, nejde se z ní dostat zpět.

Je škoda, že se autoři nesnažili přiblížit hratelnosti DLC Kshatriya. Seděla by tady jako prdel na lavor.... Voba Plukovníky bych doporučil asi jen zarputilým fandům Metra, jinak nemají co nabídnout.
+18

Loom

  • PC 75
Herní výzva 2020: "♫♫♫"

Nejsem velký fanoušek adventur od Lucas Arts, ale Loom mě prostě lákal a výzva nevýzva, už jsem ho po téměř 30 letech od vydání prostě musel koupit a zahrát.

Po asi čtvrthodině jsem si začal říkat: "No počkat, tady něco nehraje..." A taky že ne. Loom má půl hodiny trvající audio úvod naprosto mimo hru. Našel jsem ho až na TyTrubce, v nejlepší podobě asi tady , s titulkama a obrázkama ze hry. A je to i zvukově velmi podstatná část. Na rozdíl od jiných adventur zde není zvuk otevírání dveří, šplouchnutí do vody atd... Je tu mnoho pasáží, které jsou úplně tiché, o to větší mají sílu pasáže, kde hudba je. Jako fanoušek vážné hudby jsem hned poznal části Labutího jezera od Čajkovského, (což má přesah i v příběhu), nejsem si jistý, do jaké míry má tedy Loom originální soundtrack.

Příběh a svět jsou zcela fantasy pohádkové a jak bych to řekl... neamerické. Asi zbytečné více rozepisovat, když ostatní to dokázali lépe, prostě vtípky, jako u Indieho či Opičího ostrova tu nejsou, ani žádný sidekicky v podobě lepé děvy a akčních pasáží, ani žádný šťastný konec. Tady to zní, jakoby Loom ztrácel, ale opak je pravdou. Způsob vyprávění je hladký a klidný, tak nějak jde všechno přirozeně. Zajímavé je, že zdánlivě hlavní záporák vypadá jak jeden z piklujících rádců z Šíleně smutné princezny, naopak detail mluvícího nezdánlivě hlavního záporáka by mě jako dítě opravdu vyděsil.

Grafika je nádherná, překvapí efekty průhledného skla a další detaily. Ale to, čím je Loom originální, je gameplay. Na rozdíl od jiných adventur tady nemáte inventář a přemýšlení jaký předmět použít na jaký. Vaším jediným nástrojem je kouzlení pomocí tónů, v průběhu času se učíte víc tónů a víc receptů. Já si to zapisoval do svého bločku, i když v bonusových materiálech jsem našel i pěkně vyvedenou knížečku (škoda že ji nemám fyzicky). Každopádně je to mechanika, kterou jsem nikde jinde neviděl a funguje skvěle.

Co dát do mínusů, jak si obhájit nezelené hodnocení? No pravdou prostě je, že hra je krátká. Hru jsem za dva dny dohrál dvakrát (jsou tu tři obtížnosti) a pořád se cítím namlsaný a neuspokojený. D

Existuje, nebo spíše existoval, amatérský projekt pokračování.

Pro: Atmosféra, hudba, grafika, originalita

Proti: Délka, občas logika, nejasné východy z lokace.

+16

Grand Theft Auto IV

  • PC 80
Ti Slované jsou strašní plantážníci.
Jedou na západ za lepším životem a hned tam spadnou do náručí organizovaného zločinu, plného tajných agentů, taliánských mafiánů a gangsta thugů. Ale dokud budou nosit ty svoje adias tepláky, vždycky se z toho nějak vylížou. Nico Belic může vyprávět.

V první řadě se musím přiznat, že mě zprvu velice odrazovala dost nepodmanivě vyhlížející grafika. GTA IV vyšlo v onom divném období (2006-2009), kdy na některých nových hrách bylo sice vidno, že jsou nové, ale zároveň vypadaly mnohem hůř než hry z let minulých. Pokud totiž není zcela jasná sluneční obloha, případně hvězdnatá noc, vypadá hra neskutečně hnusně a zpuchřele. Jako kdyby každý den bylo pondělí. Samotné Liberty City je ale celkově moc hezké GTA město, které vystihlo atmosféru New Yorku vcelku dost věrohodně. Obzvlášť jsem hře zcela věřil ty šílený zácpy na mostech a podchodech, plus pouliční prodavači hot dogů tomu také dodávali atmosféru. Zároveň oceňuji, veškeré ty dobrovolné aktivity, kterých se hráč může zúčastnit - přistihl jsem se, že se mi velice zalíbilo hrát kulečník (ve všech ostatních mini hrách jsem totiž těžce prohrával, protože jsem prostě neskutečný dřevo). Jo, a ten Rockstar humor je boží. A to ať už člověk poslouchá rádio, kde si dělají prdel z ženských, homosexuálů a stereotypních Slovanů, nebo některé dialogy mezi postavami.
,,BOSS!!"
,,Anthony - will you shut up? In fact, will you fuck off?"

Upřímně moc nechápu ten zdejší hejt na hlavního hrdinu. Nico Belic sice není kdovíjak skvěle napsaná postava, ale to samé platí i pro protagonisty z her minulých - je to prostě opět další drsný anti-hrdina, který v cut scénách občas zahláškuje, plus nemá téměř žádné skrupule. Stejně jako Tommy Vercetti nebo CJ. Ale chápu, že je někomu nesympatický, s tím vzhledem ostravského kamioňáka bych s ním na pivo možná taky nešel. Samotný příběh má opět klasickou GTA šablonu "from zero to hero", kdy se setkáváme s nejrůznějšími postavami Liberty City a plníme pro ně jejich špinavou práci. Mise nemají příliš velkou různorodost, ale po většinu času mi přišly zábavné. Obzvlášť kvůli dobrému soubojovému systému, během kterého jsem se několik uchechtl, když Nico svým silným slovanským přízvukem vykřikl: "You like!?" poté, co jsem někomu prostřelil hlavu. Oceňuji taktéž fakt, že některé z nich nutí hráče použít i hlavu (mise vylákání týpka k oknu a zastřelit ho). Postav je mnoho, ale pamatovatelných je jen pár. Třeba Little Jacob. Troufl bych si říct, že umím anglicky docela dost dobře, ale častokrát, když byl v konverzaci s Nicem, jsem měl pocit, že poslouchám Hana Sola, jak se baví se Žvejkalem. Většinu času jsem mu totiž rozuměl pěkný hovno.
Novinka v podobě mobilu a fiktivního webu byla taktéž moc hezká, obzvlášť brouzdání po internetu bylo v prvních fázích hry poměrně návykové. Ano, po celou hru jsem si poctivě mazal všechny spamy.

Hra mě ale v mnoha věcech zklamala. V první řadě jde o zcela nevyužité finance. Asi po polovině hry jsem se přestal koukat, kolik jsme si vydělal peněz, protože stejně si za ně kupuji jen munici a neprůstřelné vesty, přičemž veškeré nemovitosti hráč dostane jako odměnu za splněné mise. A kupovat si nová auta? Pff, na co? Stejně je ztratím či rozflákám při nějaké té honičce. Dále mi také lezl na nervy onen approval systém, kdy mě moji kámoši buzerovali ohledně nějaké aktivity, přičemž když jsem odmítl, ztratil jsem u nich body. Při prvním hraní mě to dost znervózňovalo, protože jsem se bál, že by to mohlo hrát roli v hlavním příběhu. A klidně bych vynechal to silniční placení. Realistické? Ano. Otravné? Nesmírně. A mohlo to být teda těžší. Ta obtížnost a frustrace je něco, co mě na minulých dílech paradoxně bavilo. Podobný problém měla i GTA V.

Celkově mě ale čtvrté GTA velice bavilo, i přestože to je zatím asi nejslabší díl série, co jsem hrál. Má to dobrou atmosféru, mnoho misí má šťávu, rádio je nabité dobrými songy, plus samotný gameplay je pořád fajn.

Jo, a TOHLE ... největší písničkový guilty pleasure za posledních několik let. <3

Pro: Atmosféra města, gameplay, dialogy, rádio, souboje, aktivity

Proti: finance, pochmurná grafika, otravování přátel

+33

Prehistorik 2

  • PC 75
Prehistorik 2 je v podstatě totéž co první díl. Opět tu máte pračlověka s kyjem, který se vydá nalovit žrádlo pro svoji famílii. Tentokrát ho ale nebude lovit z potvor, nýbrž poctivým sběrem a nejde ani tak o jídlo. Hrdina sbírá i nejrůznější moderní věci, karty, přístroje. Když sesbíráte písmena BONUS, dostanete obrovskou ledničku, občas narazíte na mega verzi hamburgeru, kobliky, hranolek či něčeho podobného. Tentokrát nemusíte naplnit žádnou kvótu, ale na konci se Vám spočítají objevená procenta... no nebudu lhát, 100% jsem měl jen v jednom kole, kde jde hrdina neustále dolů, jinak se mi podařilo dosáhnout i krásných 4% :)

Spousta věcí je totiž skryta. Někam musíte přeskákat po hlavách potvor, někam se dá spadnout, občas se dá projít zdí nebo ji rozmlátit a bohužel spousta secretů je postavená tak, že hrdina mlátí kyjem klidně do vzduchu a z něj se sypou věci. Protože dohrávat plošinovku s youtube návodem se mi fakt nechtělo, na kompletování jsem rezignoval.

Jak jsem psal příběh je tentýž jako v jedničce s prakticky stejným zakončením (obrázek rodinky se žrádlem), grafika si drží stejný styl, akorát je o fous hezčí a prostředí už netvoří jednotlivé obrazovky, ale plynule scrolující krajina.

Hratelnost se změnila jen v drobnostech. Pořád mlátíte potvory po hlavě kyjem, pořád tu čekají nebezpečné skoky, tentokrát na to všechno máte ale 11 levelů (a bezpochyby i nějaké tajné, které jsem nenašel). A je to peklo. Ze začátku je hra pohodová, aby nalákala, navíc Vám dává přístupová hesla k úrovním. Od půlky začne přituhovat a jakmile se dostanete do ledových jeskyní, je to horor. Na vině obtížnosti jsou dvě věci - ovládání a respawn.

Ovládání je jankovité, ze stoje či krátké chůze nepřeskočíte nic, musíte se rozejít, odrazit často na hraně plošinky a skočit. Bohužel odezva a setrvačnost z toho dělají horor, navíc si k tomu přidejte klouzající, padají plošinky, často s nějakou potvorou v cestě a máte představu. Aby toho nebylo málo, tvůrci Vám do cesty hážou potvory, který se objevují doslova ze země, často i pod nohama. Potvory se rády objeví za koncem obrazovky, kde je nečekáte. Pokud ji následně klepnete, vypadne z ní 6 kostí, které když sesbíráte, obnoví se Vám ztracená energie. Na to jsem kašlal, protože při honě za kostičkama se Vám naspawnují pod nohy další potvory a přijdete tak o mnohem více života.

Nebudu lhát, bez Dosboxu SVN-Daum, který umožní ukládání bych to nikdy nedohrál. V předposledním kolem je třeba naprosto šílená pasáž s přeskakováním výtahů mezi ostny, kde jsem zařval asi 50*. Prehistorik 2 je hra, kterou určitě každý starší pařan v 90. letech hrál, ale nostalgie, humorné a grafické ladění hry nezakryje fakt, že se díky mizernému ovládání je to občas peklo hrát.
+20

Hravouka

  • Android 80
Ideální vzdělávací hra pro malé dítě. Moje tříletá dcera je nadšená. Prostředí je pěkně nakreslené, živočichové jsou interaktivní, je to slušně nazvučené. Na tabletu to zvládne ovládat i dítě. Ačkoliv samozřejmě dcera dávno zná zeleninu na zahrádce nebo zvířata v lese, tak to, že může kolem toho chodit s myškou a interagovat s věcmi je pro ni nové a zajímavé. Občasný encyklopedický zápisek jí přečtu a vysvětlím já. Celkově velká spokojenost s nákupem. Chtělo by to samozřejmě ideálně více prostředí, více zvířátek a rostlin, více všeho. Aktuální obsah je však odpovídající ceně, takže za mě určitě palec nahoru, inteligentní naučná zábava pro vaše malé dítě.

Celkové hodnocení: Výborná
+19

Command & Conquer 3: Tiberium Wars

  • PC 70
Možná jsem jen dlouho nehrál klasicko RTS, ale i po hraní různých Dawn of War nebo Grey Goo, mi přišlo, že Tiberium Wars až moc využívá toho, že AI může být všude a hráči nedává žádný prostředek jak to kompenzovat. Velmi mě mrzelo, že např. není možno zadat, že nějaká stavba se má opravovat vždy, když je poškozena nebo mi přišlo, že nemohu plánovat výrobu na střídačku či trasy jednotek.

Ale od IV. kapitoly me to vazne zacalo zase bavit a hru jsem si uzival. Nakonec tedy dobra hra.

Jen jsem nikdy nebyl fanousek patetickych hranych scen z celeho univerza CC a na rozdil od predeslych dilu (hlv. Red Alert) mi prislo, ze je tu nic moc hudba.

Pro: Velka skala zajimavych jednotek, asymetricke armady

Proti: Maly posun oproti Tiberium Sun v mechanismech

+8

Prehistorik

  • PC 70
Popravdě, Prehistorik jsem hrával spíše druhý díl, jedničku jsem samozřejmě taky kdysi zkoušel, ale nikdy nedohrál. A zápasil jsem s ním i teď. GOG verze byla přes veškerou šíleně rychlá a tudiž nehratelná. Abandonware stránky, uložto, warforum, piratebay, všechno zklamalo, dokonce i na http://www.legendsworld.net/adventure/news jsem měl problém najít hratelnou verzi. Nakonec se podařilo, jen aby zjistil, že na tohle opravdu nemám. Přes veškerou snahu jsem se nedostal dál, než za půlku druhého kola a tak nastoupil Dosbox s ukládáním pozic a po docela tuhém boji Prehistorik padl.

Jak jsem psal, většina zná spíše druhý díl plný secretů, tajných pasáží, passwordů s ulítlou grafikou a sbíráním všemožného jídla s ulítlou grafikou. Jednička vyšla v roce 1991 a je to takový duchovní předchůdce. Grafika není špatná, je pestrobarevná a působí pravěce.

Pračlověk za kterého hrajete musí v každém kole posbírat tolik jídla, aby naplnil status bar. Jídlo získáváte mlácením potvor, které můžete sebrat když omdlí a také procházením jeskyní. Žádný jiný cíl ani příběh ve hře není, ostatně intro je obrázek chrápajícího hrdiny, kterému se zdá o kýtě a v outru máte obrázek natěšené rodinky na žrádlo. Celá tahle sranda má pouhá 4 kola + 3 bossové. Bossfighty jsou navíc opravdu jednoduché.

Zdálo by se to snadné, ale opak je pravdou. Jak jsem psal, musíte sbírat jídlo i v jeskyních, které jsou ovšem plné ohňů a to je problém číslo 1 - hrdina skáče strašně málo a nikdy netušíte jestli oheň přeskočí nebo ne. Jinde ve hře skoky nejsou problémem, problémem jsou obludy. Abyste je zabili svým kyjem, musíte bušit do mezerníku jak vzteklí, jinak se k Vám dostanou a ublíží Vám. Pak je musíte rychle sebrat, než zase oživnou, což může být problém když bojujete s více nepřáteli. Nepřátelé se navíc rádi prochází na místech kam musíte skočit, vylézají z jeskyní, jsou tu nepříjemné potvory plivající oheň, celá řádka nezabitelných sviní, která Vám bude znepříjemňovat cestu (opije házející ořechy, hadi, papoušci). Pochopitelně je to vše nakombinované dohromady a tak energie a životy utíkají rychlostí blesku. Navíc se k tomu přidává i časový limit, který jsem ve dvou ze čtyř kole nestihl i přes ukládání.

Zkrátka a dobře, je to těžký jak prase. Jedinou pomocí jsou powerupy, které jsou náhodné z indiánského ducha. Můžete získat sekyru místo kyje, která zabije nepřátele na jednu ranu, skákací boty či krátkou nesmrtelnosti.

Narozdíl od šíleností typu Cool Spot či Fantastic Dizzy ale věřím, že s troškou tréninku by se hra dala projít i bez save states. Navíc mě i přes jednoduchou náplň v podstatě docela bavila, ať už graficky či principem shánění žrádla. Takže 70%.
+19

Another World

  • PC 90
Another World je trošku jiné kafe, než většina hopsaček, co v té době vznikala. Schválně jsem si ho nechával chvíli, kdy mě plošinovky začnou nudit, abych si vrátil chuť do žánru.

Another World vznikl v roce 1991, tedy v roce, kdy standardem byly arkády od Apogee, ID Softu a předběhl je všechny o parník. Příběhem, grafikou i hratelností.

Začnu vizuální stránkou, která je na rok vzniku neskutečná. Už úvodní intro je vymazlené. Na tu dobu parádní stylová animace nám představí vědce, který provádí pokus s teleportací. Zásah blesku dá teleportu ale nečekanou šťávu a milý hrdina skončí na mimozemské planetě - uprostřed vody pronásledovaný chapadly. Sotva vyleze, čelí nebezpečným hadům, nahání ho obří opice, které se nejde ubránit a když je opice zastřelena mimozemšťany, hrdina je omráčen. A začíná velký útěk a boj s nekonečnou přesilou ufounů, přičemž na straně hrdiny je jen jeden přátelský mimozemšťan.

Ruku v ruce s příběhem jde grafická stránka - pár barev, zvláštní tónování, naprosto vymazlená detailní animace postav, vzrušující laserové přestřelky, potvory rozpadají se na kosti a prach, spousta dílčích animací.

A do třetice hratelnost. Another World je hopsačka/střílečka. Hrdina umí skákat, běhat, střílet - a to prosím všechno jedním tlačítkem. Naprosto úchvatně jsou vymyšlené přestřelky. Hrdina nemá žádné životy ani energii, vlastně na obrazovce není vůbec žádný status bar. Jeden zásah znamená smrt pro něj, ale i pro všechny protivníky. A tak nastupuje taktika. Laserová pistole, které se zmocní totiž umí kromě rychlé palby vytvořit i provizorní štít (který se dá rozstřílet) a také mocný výstřel, který zlikviduje jednou ranou většinu štítů. Štít vzniká krátkým podržením střelby, silný výstřel delším. Problém je, že ufouni umí totéž, nestojí na místě, pokud jich je víc, vytváří si vzájemně štíty a tak musíte přemýšlet, zda se vyplatí udělat ještě jeden štít, nebo radši nabít mocný výstřel, nebo střílet jak o život.

Kouzlo hry ale stojí na něčem jiném. Stojí na neobvyklých řešeních situací, nečekaných zvratech a dá se říci prvotních skriptovaných scénách. Už úvodní útěk před opicí nebo rozhoupání klece jsou nesmrtelné, adrenalin Vám nažene i únik ze zaplavující se jeskyně, zažijete situace kdy Vám pomůže kamarád, nebo naopak Vy jemu. Finále ve kterém si sednete za futuristický tank plný tlačítek, nebo se plazíte o život k záchranné páce je rovněž nezapomenutelné.

Zdánlivě tedy 100% záležitost, jenže ještě je tu obtížnost. A ta není malá. Ano tvůrci hrají fér - hra je poseta checkpointy, které mají zároveň i heslo, takže ji můžete vypnout a vrátit se do ni později až se uklidníte. Checkpointy jsou totiž od sebe dost daleko, než se k nějakému dostanete, musíte vyřešit spoustu situací a to tak, že přijít na to, co po Vás hra vlastně chce a ještě to i bezchybně provést. Takže Vás čeká opakování do zblbnutí, frustrace, nadávky a pocit "seru na to to nezvládnu". No zvládl jsem to. Bez ukládání, podvádění, s jedním mrknutím na youtube návod. Tahle hra mi totiž za to vztekání a pocit, že ji opravdu pokořím stála.

100% ale nemůžu dát nejen kvůli obtížnosti, ale také chybkám. Skoky fungují se zpožděním, takže musíte skákat o fous dříve, než je potřeba a stejně laguje i ovládání pistole. Nespočítám kolikrát jsem zařval kvůli neproběhlému skoku, nebo tomu že jsem nevytvořil potřebný štít. I přes výtky je Another World bezesporu legenda a jen mě mrzí, že jsem si nikdy nemohl zahrát na Sega CD druhý díl. Arkáda roku 1991.
+23

Keep Talking and Nobody Explodes

  • PC 80
Koncept této kooperativní hry je skvěle vymyšlený. Jeden člověk sedí u počítače a má na starosti deaktivaci bomby. Druhý člověk má návod, jakým způsobem bombu deaktivovat. Vtip je v tom, že prvně jmenovaný hráč vidí na bombu, ale nesmí se dívat do návodu a druhý vidí do návodu, ale nesmí se dívat na bombu. Hráči pak mezi sebou komunikují a musí si předat všechny potřebné informace k tomu, aby nakonec danou bombu deaktivovali.
Samotná bomba se skládá z několika modulů, které je potřeba postupně deaktivovat. V pozdějších fázích hry se objevují tzv. "Needy" moduly, které se mohou postupem času samovolně znovu znovu aktivovat, případně vyžadují trvalou pozornost.
+ Skvělá zábava
+ Řešení modulů je obvykle jednoduché. Největší problém mi dělala morseovka
+ Podle všeho je možné stáhnout mody nabízející nové typy modulů. Tuto možnost jsem ale nezkoušel.
- Deaktivování pozdějších bomb je opravdu velmi těžké, obvykle z důvodu nedostatku času.

Pro: Zábava, jednoduchost

Proti: Obtížnost v pozdějších misích

+12

Chaos;Child

  • Vita 100
Předem varuji že se komentář týká konce který dostane každý při prvním hraní, upřímně hrát hned po sobě padesáti hodinovou vizuální novelu, abych si otevřel jiný konec se mi moc nechce, přeci jen her je hodně a musím si nějakou chvíli odpočinout a pozapomenout. EDIT: Kompletně odehráno


Každopádně Chaos Child je vizuální novela od tvůrců uznávaného Steins Gate, ten je považován za vrchol jejich tvorby, ale i tento jejich herních zářez ukazuje že jsou mistry vyprávění a dokáží naservírovat poměrně dospělý příběh ve kterým si nejste ničím jistí.

Hlavním hrdinou je tu student Takeru, který jako malý zažil obrovské zemětřesení které postihlo zejména Shibuyu. Po několika letech se podařilo velkou část obnovit a pomalu se vše dostávalo zpátky do normálu. Takeru se poté dostal na vejšku která nabízela uchazečům postižených zemětřesením dotované školné. Hlavní hrdina si poté na škole založil se svými kamarády Newspaper Club, který se nejen že stará o zaznamenávání dění ve škole, ale zároveň se snaží řešit různé podivné kriminální případy které otřásají internetem. Jednou se, ale zapletou do bizarní série vražd, ve kterých si například streamer začal krájet vlastní ruku v domnění že se jedná o sýr a nebo našli mrtvou zpěvačku s reprákem vloženým do jejího břicha. Členům klubů to nedá a začnou býti těmito vraždami fascinovaní a pokouší se je vyřešit. To, ale bohužel sebou přinese i nečekané oběti.

Tady, ale přichází na řadu neskutečně skvěle napsaný scénář, kdy prvních dvacet hodin se jedná o humornou mystery detektivku s příměskem psychologického hororu a větší dávkou fan servicu (řešení kalhotek, uchylné vtipy, rozebírání toho jak jsou prsa měkká apod.) A i když vás to baví, tak si pořád říkáte že je to fajn, ale mohli by zabrat i více na té psychologické stránce a vážnější. Jakmile, ale se přes dvacet hodin dostanete stane se zvrat a vše co jste jako čtenáři brali za jistotu se v mžiku rozsype jako domeček z karet. Nebudete si jistí jaká z postav přežije, nevíte komu věřit a začnete se topit.

On je totiž příběh neskutečně chytře pojatý, ze začátku vše plyne pomalu, budujete si vztah k charakterům, prožíváte s nimi jejich klasické školní dny, smějete se a užíváte si i úchylné vtipy. Díky tomu že takovýhle pohodový stav trvá dvacet až třicet hodin, tak už začnete charaktery brát jako jistotu, máte k nim vybudovaný vztah a pohoda. V ten moment vám, ale tvůrci podkopnou nohy a vše co jste brali jako jasnou věc vám nacpou do chřtánu a vy jen čumíte. Krása, opravdu takhle brutální zvrat a otočku v příběhu jsem dlouho nezažil.

Co se každopádně týče gameplaye, tak je to klasická VN, s tím rozdílem že máte možnost na některé situace využít tzv. delusion. Ty jsou buď positivní a nebo negativní. Je to prakticky jako what if scénář a jen vám to ukáže co by se mohlo stát, krom toho jaký závěr dostanete to nijak průběh příběhu výrazně neovlivní (jako že by jste umřeli či si budovali romanci). Do toho dabing, vizuál i soundtrack jsou na velmi vysoké úrovni.

Pokud tedy chcete vizuální novelu, která vám nabídne chytře napsaný příběh, který si s vámi hraje a ve finále vás odzbrojí, tak nehledejte dále. Krom pár mínusů ve stylu: Hlavní hrdina někdy až moc popisuje jak se cítí, že detailně popisuje jak ho škrábe krk a kyseliny z břicha mu jdou do krku a chce zvracet apod. Nebo že na začátku je toho fanservicu až příliš. Se nakonec jedná o skvělou VN, která vás díky skvěle napsaným charakterům bude bavit až do samotného konce.

PS: Hra má více konců, ale ty si musíte odemykat dalším hraním, což k délce hry je trochu vopruz (jasně dialogy můžete přeskakovat, ale i tak)

Edit: Dohrány všechny routy a stálo to za to, musel jsem zvednout na 100%

Pro: Skvěle napsané postavy, prostor na poznání charakteru, skvělá gradace, zvraty, soundtrack, dabing a art

Proti: Někdy Takeru až moc popisuje jak se cítí jeho tělo (na slovo "saliva" jsem alergickej už), drobné chybky v překladu, hůře vyřešené odemykání konců

+14

Cool Spot

  • PC 60
Cool Spot, další hopsačka z počátku 90. let, kterou jsem kdysi zkoušel, četl recenzi, ale nedohrál. A opět víceméně zklamání, stejně jako s Lollypop. Bez nostalgie a vzpomínek ty staré hry prostě nefungují.

Cool Spot je opět konverze z konzolí, která se na PC dostala až v roce 1994 a dá se říct, že bych z podobných konzolových plošinovek našel mraky lepších. Příběh aspoň ten nejzákladnější tu neexistuje, stejně jako intro a defacto ani outro. Ve hře se ujímáte červené skvrny ze 7up, která musí proskákat 11 úrovní, posbírat až 100 kuliček a na konci zachránit z klece svého brášku. Tak trošku něco jako Rayman, který na to šel ale nesrovnatelně lépe.

Základním problémem hry není grafika a v podstatě ani hratelnost. Grafika není špatná, do topovky v arkádách roku 1994 jako je Aladdin ji moc neschází. Ovládání je přesné, skoky nejsou obtížné, monstra se zabít dají. Titulní hrdina skáče, ručkuje po lanech a poměrně rychle střílí.

Základním problémem je obtížnost. K dispozici jsou 4 životy, něco málo energie, žádné napojení a na tohle musíte zdolat celých 11 kol. Kola jsou obrovská, jsou tu doslova hordy nepřátel a pastí, většinou někde kam musíte doskočit, vyšplhat. Navíc je to dost bludiště. Občas se dá za body získat život, v bonusových kolech můžete získat i napojení (continue), nicméně přes všechny pokusy jsem se dál než do 4 kola nedostal. Tam se přeskakuje poměrně složitými skoky voda a nasyslené životy šly rychle do háje.

Na řadu přišel upravený Doxbox s možností ukládání a i s tím to byl boj. Nejen že kola jsou obrovská, plná možností jak umřít, ale navíc v nich běží čas a hra evidentně nepředpokládá, že kolo projedete na jeden zátah. I přes ukládání a nahrávání jsem ztratil v průměru 1-2 životy na kolo jen kvůli času.

Hlavním a největším problémem je jak hru dohrát. Někde jsem se dočetl a potvrdil si na youtube videích, že k dosažení skutečného konce je potřeba hrát na hard a nasbírat v bonus úrovních 6 písmen. Jenže abyste se na hard dostali do bonus úrovně, musíte nasbírat 99 ze 100 kuliček, což se mi prostě nepovedlo v dostačujícím počtu kol, takže na konci jsem viděl jen nápis congratulations.

A i jinak je to celkově dost průměr. Jak jsem psal chybí příběh, chybí i bossové, prostředí jsou sice pěkné (vlak, výletní loď), ale hned 4* se prostředí opakuje ve dvou různých kolech. A nakonec stejně jako u Lollypop je grafika dost dětinská, já vím nemůžu se divit, když hraju hy pro nejmenší, tak nemůžu být objektivní. Ale stejně, prostě Cool Spot je průměr, který mě nijak zvlášť nestrhl.
+13

Glass Rose

  • PS2 80
Podle recenzentů i mnohých hráčů je tohle nejhorší adventura jakou v životě hráli, Glass Rose schytával taková hodnocení jako 3/10 apod. (krom Famitsu, to jediné tomu dalo 29/40). Otázkou, ale je, zaslouží si GS taková hodnocení a pokud ne, čím si je zasloužila ?

Rozhodně si to nezaslouží a důvod proč se jí dostalo takové kritiky taky určitě spočívá v tom, že vyšla na PS2 v době kdy všichni chtěli akčnější AAA tituly a přijít s point and click adventurou na konzoli, taky nebyl moc dobrý tah. Přeci jen tento žánr byl vždy doménou spíše počítačů.

Glass Rose, ale má rozhodně co nabídnout. Vžijete se tu totiž do kůže reportéra, který se rád zabývá nevyřešenými vraždami ze začátku dvacátého století. Do toho se mu ozve jeho kamarádka, že našla deník svého dědečka, který jako detektiv vyšetřoval záhadnou mnohonásobnou vraždu v luxusním sídle roku 1929. Vy se tam spolu se svojí kamarádkou vydáte, samozřejmě v roce 2003 je sídlo opuštěné a zchátralé. Hlavní hrdina je, ale po chvilce omráčen a ocitá se právě v roce 1929 kdy vraždy začínali.

Hned po probrání se v té době, je informován že hlava rodiny záhadně umřela a jedná se údajně o vraždu, nejenže si všichni myslí že jste ztracený syn zemřelého, ale aby toho nebylo málo tak se do sídla vydá skoro celá rodina a je nucena v sídle zůstat dokud se vražda nevyřeší.

Asi vám mohlo dojít že se jedná o Mysteriózní Murder Mystery, které se odehrává pouze v luxusním sídle, který je docela dost velké bludiště s hromadou pokojů, uliček apod. Aby toho nebylo málo tak máte omezený čas na to danou záhadu vyřešit, proto musíte každou kapitolu vyřešit během hodiny herního času.

A není to žádná sranda, GS totiž nabízí poměrně originální mechaniky. Kdy v konverzaci vyznačujete slova, či slovní spojení které vás zajímají a pak díky nim více rozvedete konverzaci, poté taky můžete používat schopnost díky které po označení slova můžete nahlédnout do mysli dotyčného a více se o něm dozvědět.

Aby toho nebylo málo, tak ještě musíte hledat fragmenty srdce, aby jste mohli získat nejlepší konec a zachránit svojí kamarádku která byla uvězněná v jiné dimenzi.

I přes těžkopádnější, ale zároveň zajímavé mechaniky je GS neskutečně zajímavou hrou. Příběh je napsán hravě a do poslední chvíle se vám seznam podezřelých bude měnit, nikdy si nebudete ničím jistí, je sice pravda že kvůli velké hromadě postav si občas nebudete moc pamatovat kdo je kdo, s čímž má problém i hlavní hrdina. I tak, ale tahle zmatenost dává správný pocit toho že jste vhozeni do rodinného konfliktu o kterém nic nevíte.

Přes skvěle napsaný příběh a soundtrack, bohužel hra má i pár chyb. Občas jsou dialogy lehce chatrné, z důvodu aby postava zopakovala větu ve které budete označovat slova. Hlavní hrdina také má oblibu v tom často odpovídat otázkami ve stylu

Podezřelý: Yukiko by tě chtěla vidět !
Hlavní hrdina: Yukiko mě chce vidět ?

Sice to ze začátku vypadá divně, ale pak mi došlo že jen hlavní hrdina také moc neví kdo je kdo a už se v tom ztrácí. Navíc mě potěšilo že postupem času se začne hlavní hrdina i ozývat a všímá si stejných věci jako vy. Například jsem se začal podivovat proč detektiv nic neřeší, nechá obyvatele sídla volně chodit a sám jen dřepí na prdeli a dělá že něco dělá. Hlavní hrdina si toho všiml také a detektiva s tímto problémem konfrontoval. Což mě slušně překvapilo.

Plus mínus, Glass Rose je takový lepší Posel Smrti, má výborné cut-scény, krásně vygradovaný příběh, nepříjemnou atmosféru, atmosférický soundtrack, zajímavé charaktery, ale zároveň má poměrně těžkopádné mechaniky, dialogy místy lehounce šustí papírem a animace mimo cut-scény jsou také lehce prkené.

Jinak se, ale jedná o hidden gem, který i přes své problémy nabídne skoro až dvacet hodin kvalitní zábavy. Jo a anglický dabing je skvěle vtipnej.

Pro: Skvělý příběh, soundtrack, atmosféra, pocit správného Murder Mystery, postavy

Proti: Těžkopádnost, místy dialogy, dokáže být lehce frustrující

+17