Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Star Wars: Galactic Battlegrounds - Clone Campaigns

  • PC 65
Dvě nové kampaně k původním šesti v základní hře, za dvě nové strany - ty jsou už aspoň trochu originálnější oproti těm původním, které byly skoro jedna jako druhá, ale to je bonus spíš do multiplayeru. Single kampaně jsou to krátké a nijak zvlášť povedené... ale když už se člověk prokouše původním SW: Battlegrounds, tak proč si k tomu nedat i tohle.

Bídné je ale srovnání s datadisky jaké vyšly k Age of Empires 1 a 2 (tohle je přecejen pořád ta samá hra, jen s jiným skinem) - ty totiž nabídly nového obsahu neporovnatelně víc, kampaně skoro stejně dlouhé jako původní hry.
+7

Star Wars: Galactic Battlegrounds

  • PC 75
Reskin Age of Empires 2, nic jiného to není - ale to nemusí být nutně špatně, otázka morální jak moc je vhodné za reskin chtít plnou cenu hry je teď po desítkách let už zbytečná, a kdo má rád AoE a zároveň Star Wars, ten se u tohohle může slušně pobavit. Ono těch povedených strategií ze SW světa moc není, tady navíc fanouška potěší i slušně rozsáhlá encyklopedie lore.

Jen se musí smířit s tím že bitvy samotné lore moc věrné nejsou - protože tohle pořád jen ten proklatý reskin AoE a jeho mechaniky středověkých bitev. Takže nejsilnější zbraní sci fi světa je tu katapult, nejlepší obranou zeď, a půlka hry je o stavění farem a rubání dřeva. Navíc přibude jen pár leteckých jednotek, z nichž většina do hry celkem zapadá, nejsou nijak přehnaně silné, přidávají k hratelnosti něco navíc - takže to by bylo celé fajn, kdyby mezi ty letecké jednotky nezamíchali i jednotku ultimátní. A tou se všechno trochu posralo.
Ultimátní jednotku mají všechny strany stejnou, a je jí jakýsi těžký battlecruiser který svým výstřelem srovná všechno se zemí. V podstatě letájící hrad s katapultem, a když jich uděláte dvacet, tak projdou mapou jako kombajn polem pšenice. Takže veškerá vybalancovanost jde do háje, a hra se zvrhává o závod o to hodně rychle je namasovat.

I bez něj ale mise v singleplayeru moc dobře promyšlené a vybalancované nejsou, jejich nápaditost je spíš v tom jak vypráví příběh, než že by se daly kvalitou srovnávat s těmi v AoE. Příběh samotný úplně špatný není, SW fans potěší. Ale toho beztak potěší hlavně to že může vyrobit stopadeát stormtrooperů a pak s nimi vyhladit všechnu tu rebelskou chátru.

Příjemné je že hra má dost slušnou fanouškovskou podporu, jsou k ní uživatelské kampaně, mody, dá se snadno hrát ve widescreen na nových strojích a vypadá tak pořád hezky.
+11

Feudal Alloy

  • Switch 65
Tahle hra mě fakt bavila, a i když to není MUST PLAY titul, už kvůli vizuálu a zvukové stránce si doporučení zaslouží.
Kdo by čekal po takovém úvodu pozitivní komentář, bude zklamán. Hra má přehršel neduhů. Hned od začátku jsem bojoval s pohybem. Ten není zcela intuitivní a dlouho, předlouho jsem se učil odhadovat, kdy na různé plošinky doskočím a kde jsou hranice hitboxů. Kapitolou sama o sobě je pak animace pohybů. Prostě jednou švihnete mečem a než těch pár framů uteče, neuděláte nic jiného. Takže častokrát je efektivnější bezmyšlenkovitě nepřítele umlátit. Utéct v polovině bez předchozího plánu se nevyplácí. S tím souvisí i dosah zbraně, kdy často jde nepřítele zasáhnout, aniž by na vás dosáhnul. Management teploty a chladící tekutiny jsou pak skvělý nápad, avšak trestuhodně nevyužitý a těch několik lokací s vysokou teplotou, kde je jejich použití nutností, působí jako snaha obhájit existenci této mechaniky ve hře. Stejně tak využití různých výbušnin, energií atd. Často působí spíše jako snaha celou hru trochu natáhnout – tomu ostatně napovídá i design jednotlivých oblastí, kdy poslední mapy jsou oproti počátečním notně schématičtější. Což nevím, zda je plus nebo mínus. Přehlednosti hry to spíše prospívá.

Obecně, v téhle hře skvělé nápady a kreativita, kterých bylo autorům dáno do vínku opravdu hodně, vítězí nad provedením. To se ale u prvotiny studia dá prominout, a tak se těším s čím nás autoři překvapí příště.

Pro: Nápadité prostředí, vizuálně překrásné

Proti: Kostrbatější ovládání, nápady často nedotažené

+25

Half-Life: Opposing Force

  • PC 80
Tomu, kdo zaplesal nadšením při dokončení legendární Half-Life, nemusí nostalgicky štkát, ale s nadšením se vrhnout na pokračování v datadiscích a opět se ponořit do atmosféry této výborné hry.

The Opposing force samozřejmě představuje stejné prostředí, logiku i samotný systém, tentokrát se do boje s monstry z jiných dimenzí pustí mariňák Shepard a samozřejmě nesmí chybět i alternativní setkávání ( nebo spíš míjení ) se s postavou z Hlavní hry.

Pořád je to zábava, sice s o dost kratší délkou, ale co by fajnšmekr zlobil, ani zásadnější návštěva Xenu nebyla potřeba - 80 %
+14

Bleeding Edge

  • XOne 75
Rychloobrátková dynamická multiplayer řežba se zábavnými "punk" hrdiny, zběsilým tempem a bohužel jen omezeným množstvím lokací, díky čemuž je mnohem víc monotónní, než by bývalo záhodno. Na rychlý mikro-relax po práci ale dobrý.

Pro: Zábavné postavy, dynamika, hratelnost

Proti: Monotónnost

+10

Final Fantasy VII

  • PC 95
  • PS1 95
Toto je natolik legendární hra, že je opravdu těžké napsat komentář. Final Fanatsy VII je opravdu skvělá hra, rozhodně patří mezi nejlepší vůbec. Chvalozpěv musím začít příběhem. Ten je vynikající nejen vzhledem k době vydání, ale i dnes. Je propracovaný, mnoho postav je opravdu dobře vykresleno a děj má spád. Hra je celkem rozsáhlá, ale ne zas moc. Úvodní část je lineární a svět se před hráčem otevře až později, když má osahané základní mechaniky. I později v otevřeném prostředí je vždy jasné kam jít. Občas bylo nutné pátrat po klíčovém předmětu, ale dost jsem si toho alespoň orientačně pamatoval. Vedlejších aktivit je celkem dost, dokáží klidně zdvojnásobit herní dobu, ale není to přehnané jako v mnoha moderních open worldech. Přesto jde asi o největší slabinu ze současného úhlu pohledu. Vedlejší aktivity v Gold Sauceru, chování chocobů nebo obrana Fort Condor prostě nejsou moc zábavné a neměl jsem moc motivaci se jimi zabývat. Nijak neruší povinné části v rámci příběhu, ale není důvod se k nim vracet. Zábavně udělaná je ale skrytá lokace Ancient Forest nebo průzkum ledovce.

Naopak často kritizovaný grind je v FF7 zábavný. Děkovat můžeme skvělému soubojovému systému, který je dostatečně akční a přesto nesmírně variabilní. Množství různých taktik a kombinací je ohromné. Volba postav, jejich vybavení, různé Limity a k tomu navrch hromada Matérií. Matérie jsou kapitola sama o sobě. Dají se levelovat, kombinovat, jsou bojové, podpůrné, vyvolávací.... Existují sice jasně nejsilnější kombinace, ale hru je možné dohrát i pomocí mnoha jiných přístupů. Každý si tak může najít svou oblíbenou taktiku a na té postupně pracovat. Zhruba v polovině hry jsem neměl v plánu hnát postavy na maximální level, ale nakonec jsem se do hry tak ponořil, že ho hlavní postava dosáhla a ostatní se celkem blíží. Také mnou používané matérie jsem si musel vylepšit na maximum. Nejlepší na tom je, že to byla skvělá zábava. Také se mi zdálo, že postavy levelují rychleji než dříve. Nevím zda to byl jen pocit nebo se původní PlayStation verze nějak liší od Steam verze, kterou jsem hrál.

Ta funguje naprosto bez potíží i pod Windows 10 a mohu doporučit i povedenou a funkční češtinu. Grafika zestárla tak napůl. Prostředí a animace jsou v pohodě, ale modely postav již nepůsobí dobře. Pěkné jsou efekty kouzel a vyvolání. Naopak hudba je stále naprosto perfektní. Navíc má tolik skladeb měnících se dle prostředí, že opravdu neomrzí. Problémy jsem neměl ani s ovládáním, rád jsem si chvíli odpočinul od myši. Obtížnost je nastavena rozumně, ale jako u mnoha JRPG jsou nepovinní bossové mnohem těžší. Kdybych se jimi nezabýval, dokončil bych hru pravděpodobně kolem 60. levelu.

Pochválit chci také původní (PlayStation) hezky ilustrovaný manuál. Rozhodně nemám vymaxováno vše co jde, přesto se herní doba dostala na 63 hodin, ale každá byla skvělá zábava. Doporučuji najít obě nepovinné postavy, jejich střípky příběhu za to stojí. Final Fantasy VII je krásně hratelná i v dnešní době a všem co ještě nehráli to doporučuji napravit. Jde o zábavnou, propracovanou a nadčasovou hru, kterou by neměl minout žádný jen trochu JRPG pozitivní hráč.
+37

Doom 64

  • PC 85
Doom 64 ve mně vyvolal hned několik otázek – proč někdo jen pro konzoli vytvořil komplet nové levely? Proč když už existovaly nové levely, nevyšla hra i na PC? A proč jsem takový borec? Inu, hrát tuhle hru v roce 1997 a vědět v té době, že ze mě bude takový borec, byl bych býval mnohem šťastnější…

Líbí se mi příjemné změny ve vizuálním hávu. Úplně první pohled po spuštění hry jasně evokuje Quake, barvy jsou trochu více do temno-gotično-vyblita, ale v tom dobrém slova smyslu, oblíbená brokovnice je jasně z Quake převzatá. Následují stísněné chodby evokující prostředí vesmírné stanice s několika počítačovými obrazovkami, při kterých jsem si zase vzpomněl na System Shock. Ovšem nebojte se, Doom 64 se hraje naprosto stejně jako Doom (II) a to je paráda! Prvotní prolézání úzkých chodeb jsem dával na vrub konzolové verzi hry, kdy jsem předpokládal, že manévrovat ve volném prostoru by mohlo být na gamepadu asi příliš obtížné, ale mýlil jsem se. Po chvíli hraní se otevřou i větší arény plné starých známých příšer, ale s novým kabátkem. Monstra skutečně vypadají lépe, více děsivěji a tím i „mocněji“. A zde musím na moment odbočit a výjimečně pochválit v first person shooteru také hudbu. No a vlastně i zvuky celkově, ty jsou ze starého Dooma zkopírované, ale jen se potvrzuje, že je vytvářel nějaký génius. Věřte nebo ne, ale místy jsem se téměř bál. Nebyl to strach jako u hororu, ale takový ten znepokojivý pocit zvýšené nervozity.

Hrál jsem na druhou nejvyšší obtížnost a pro zkušeného hráče to byl ideální stav, zažil jsem hromadu chytlavých masakrů, finální level byl epický a dokonce i lepší než závěr Dooma I a II. Jako jistou designérskou neobratnost vnímám občasné podpásovky, kdy se Vám nateleportují potvory přímo do zad. Také musím přiznat, že jsem si moc neužíval nutnost projít jeden level několikrát tam a zpět, když byly zrovna klíče a dveře rozmístěny schválně „zig zag“ na opačných stranách mapy. Projevilo se to ale spíše tak, že bych Dooma 64 nechtěl hrát opakovaně, ne že bych si naše poprvé neužíval.

Při příležitosti hraní Dooma ze staré školy jsem si uvědomil ještě jednu zajímavou věc. Za celou dobu existence žánru FPS jsem asi v žádné jiné hře nezažil tak uspokojivý pocit ze střelby, jako když v Doomu narvete dvouhlavňovku pinky demonovi přímo do nosu a zmáčknete spoušť…
+31

Superbike World Championship

  • PC 90
Je fakt, že už jsem Superbike World Championship nějaký ten pátek nehrál, možná i sedm, osm let. Na druhou stranu se mi tahle hra po vyšších tisících odehraných hodin zažrala do mozku tak hluboko, že si zpaměti vybavím všechny tratě, řadu jezdců, zvuk motorky té které značky (nejraději jsem měl asi Ducati), a u některých okruhů (zejména Monza a Hockenheim) v podstatě i každou zatáčku, včetně toho, kdy bylo třeba začít brzdit, na jakou rychlost podřadit a kdy bezpečně znovu přiložit pod kotel. Tím chci říct, že i po takové době snad zůstává hodnocení celkem relevantní, i když nutně říznuté trochou nostalgie.

Superbike World Championship nabízí překvapivě širokou paletu herních možností, od rychlého závodu bez nějakých složitých příprav, s automatickou převodovkou a pomalými soupeři, po odjetí kompletního seriálu s mnohem vyrovnanějším startovním polem, manuální převodovkou a v rámci možností i realističtější fyzikou, která vytrestá sebemenší chybu. Je sice pravda, že i při nejtěžším módu se dá po pár desítkách či stovkách hodin dojet celé mistrovství skoro bez ztráty bodu (vždycky na prvním místě), ale i tak to stojí za to. Potěší i možnost měnit počasí, bavit se všelijakýma hovadinama (například jezdit v opačném směru a dělat hromadné havárky), nebo jen z různých úhlů (kamer) sledovat záznam vlastní jízdy (popřípadě se dívat pohledem jakéhokoli jiného závodníka, třeba toho, kterého jste předjeli v poslední zatáčce). Hra má samozřejmě i nějaké ty vady na kráse, zejména zatáčení na klávesnici není zezačátku žádná hitparáda, když se však člověk naučí na šipky klikat kadencí kolibříka, vypadá i ten průjezd táhlejší šikanou celkem plynule.
+15

Need for Speed: Underground 2

  • PC 50
I po letech docela nápor na nervy. A sranda. Nápor když jedu trať 10 minut a v poslední zatáčce to za horizontem napálim do taxikáře. Nebo ze serpentin za městem driftuju s dopravou a skóre na hard tak mocně, že mě bolí prsty. A sranda protože ultimátní product placement a komerce na entou, která vybůstovala naše teenage sny do stratosféry. Od playboy modelky v průvodci, po naolejovaný „startovačky“ v magazínech, nudnou hitparádovou muziku, firemní loga podprahově zaučující budoucí zákazníky a kecy typu „A nezapomeň, musíš pořád vyhrávat.“ Vyhrávat, vyhrávat, vyhrávat. Hra hodná sociologické studie.

Nééé dělám si prdel. Je to jenom stará videohra. (Kecám, neni)

Oproti U1 je na zdejších tratích míň znát rychlost (hodně vyloženě závodních tratí a velký oblasti), ale zase je to mnohem pestřejší a dobrovolné výzvy v Jízdě nebo fotografování zabaví při opakujících se nákupech. Možnosti tunningu jsou alespoň zdvojnásobený a obzvlášť oceňuju dynamickej balancing se kterym můžete hru dohrát i s první sadou aut (nejlíp se ovládá Corolla).

Pro: OST je teen, ale perfektně sedne.

Proti: Škodlivý byznys přesah - odkaz

+14

007: Quantum of Solace

  • PS3 65
Dobré filmové hry, ke kterým se rád vracím by se daly napočítat na jedné ruce. Přesto si taková hry dám vždycky rád, protože dokáží povzbudit filmové opojení, ve kterém jsem si je pořídil.

Herní Quantum of Solace je dost věrné filmu, který nepouští nohu z plynu. Naštěstí pro epileptiky je ve hře jen pár cutscén, takže jim v tomhle ohledu nehrozí nebezpečí jako u sledování filmu. Postavy podobají hercům a jsou jimi i nadabované a to mi stačí na omluvení zkratkovitého pokrytí událostí z Casino Royale, jehož přítomnost sama o sobě je příjemná, ale hlavně protože Vesper...

Treyarchu nemůže zapřít zkušenost s akčními hrami. Několik akčních pasáží bylo opravdu slibných, ale většinou je pokazí nepříjemná zkušenost s cover systémem a velmi agresivními AI nepřáteli. V tomhle případě by mě zajímalo, jak by hra vypadala, kdyby měli vývojáři větší rozpočet a více času. Možná by stačilo pozlátko v lepším grafickém provedení, které je ale na druhou stranu stále lepší než předpřipravené cutscény...

Quantum of Solace se daří držet akční tempo na úkor všemu ostatnímu (hackování dveří je spíš nutnost, než snaha o zpestření hratelnosti), což ale jde ruku v ruce s filmem, který je taky spíš výbuchů plná akce. Kratší doba je spíš plus, protože po dvou hodinách nenabídne nic navíc a spíš je to tak nějak zbytečně natahované, což platí pro většinu her podle filmu. Jako akční jednohubka po zhlédnutí filmu dobrý, ale na úroveň James Bond 007: Nightfire nemůžu QoS dát.

Pro: QTE a animace chvatů, zbraňový arzenál, dabing a podoba herců

Proti: AI, cutscény, mise ve vlaku!

+15

A Mind Forever Voyaging

  • PC 90
Na A Mind Forever Voyaging je možné se dívat z několika úhlů pohledu. Pro někoho může být přehnaným levicovým alarmismem, pro jiného nudným walking simulátorem (vzniklým v době, kdy walking simulátory ještě nebyly cool a AMFV je o mnoho let předznamenalo), pro dalšího zajímavým pokusem o vytvoření textové topologie města. Pro mě osobně je však A Mind Forever Voyaging v prvé řadě dojemným příběhem o lásce a naději.

Nejsem si jist, kde Steve Meretzky, který prokázal svůj literární talent již v Planetfallu, čerpal inspiraci. Jestli to bylo u P. K. Dicka, Aldouse Huxleyho, George Orwella nebo jestli zkrátka tato tematika visela v době Reaganimsu ve vzduchu. Jisté však je, že způsob, jakým Meretzky téma ztvárnil, je na videoherní titul v polovičce osmdesátých let vysoce inovativní a svými ambicemi dalece převyšuje drtivou většinu konkurenčních titulů realizovaných jako tu více, tu méně povedené žánrovky. A tak proti všem detektivům, dobrodruhům, kouzelníkům a válečníkům staví Meretzky těžkotonážní dystopickou vizi budoucnosti a hráče vtěluje do role umělé inteligence s lidskou osobností, která se pokusí zachránit svět před zhoubným plánem senátora Rydera razícího, tak mrazivě aktuální, "America First".

Zápletka příběhu je naznačena v povídce uvedené v manuálu. Tu opravdu doporučuji přečíst, neboť hra začíná ve chvíli, kdy povídka končí. Ovládání je zprvu poněkud neobvyklé, protože se hra odehrává ve dvou rovinách. V první z nich jste umělou inteligencí, která jednak může skrze několik kamer přihlížet dění v kybernetickém komplexu a komunikovat s vedoucím vědcem, dále vstupovat do databáze, ve které jsou uložené maily a další informace, dále pomocí několika rozhraní řídit určité mechanismy v kybernetickém komplexu (např. ventilaci, chlazení, úklid atd.), dále sledovat světové televizní zprávy a v poslední řadě se přepnout do spánkového módu.

Ve druhé rovině pak můžete (resp. musíte) vstoupit jako běžný občan do simulátoru města Rockvil, jak by vypadalo za deset let, pokud by vešel v platnost Plán pro národní obnovu, který senátor Ryder prosazuje jako reakci na neutěšenou situaci v r. 2031, kdy se hra odehrává. V tomto simulátoru se pohybujete jako v jakékoli běžné textové adventuře, poznáváte (a mapujete) zákoutí města Rockvil a nahráváte zajímavé události. Tyto nahrávky pak prezentujete vedoucímu vědci. Pokud vše půjde podle plánu a nahrávky ze simulátoru budou pozitivní, Plán bude odsouhlasen.

Na začátku jsem zmínil, že AMFV je svého druhu walking simulátorem. Ale opravdu svého druhu, protože hra je oproti moderním walking simulátorům těžce nelineární a masivnost města, ve kterém si můžete chodit, kam se vám zlíbí, může být zpočátku až odrazující. Ke hře je sice přiložená mapa, ale ta zdaleka neobsahuje všechny důležité lokace, takže se mapování spíše nevyhnete. Při chůzi městem tak narazíte na mnoho restaurací a jiných obchodů, univerzitu, zoo, akvárium, věznici, radnici, skládku, požární stanici, budovou soudu a mnoho dalších institucí spjatých s chodem běžného města a to včetně funkčního metra. Je sice škoda, že máte poměrně málo příležitostí k interakci, ale ze zpětného pohledu mi pavučina Rockvilu uvízne v paměti na hodně dlouho i bez toho, že jsem si s jeho obyvateli nakonec vlastně ani téměř nepopovídal.

Nechci příliš spojlovat, takže jen naznačím, že prvním desetiletím hra nekončí a právě v postupném vývoji událostí v simulátoru spočívá hlavní síla hry, a to i proto, že se vás dění bude bolestně týkat. Tento osobní rozměr pak překonává poněkud přímočarou politickou kritiku, na kterou se ale dívám spíš jako na určitou varovnou uměleckou zkratku, než seriozně branou analýzu. Ostatně mne napadá, že dojem z A Mind Forever Voyaging je podobě sladkobolný jako z písně Imagine Johna Lenonna a Meretzky v ní mluví za všechny snílky a básníky, které tíží krutost světa.

Vlastní Mapa vytvořená v programu Trizbort.

Pro: inovativní design, umělecký přesah, nelinearita, obsáhlost, závěr

Proti: někdy až příliš zkratkovité, málo míst k interakci

+18

SOMA

  • PC 80
Mám rád, když hry (filmy, knihy, ...) zpracovávají taková témata a pokládají takové otázky, které nutí člověka k zamyšlení. Díky tomu to měla SOMA u mně už předem skoro vyhráno. Příběh (a trocha toho filozofování) je tu hlavním lákadlem a tvůrcům se musí nechat, že tato složka se jim opravdu podařila. Líbilo se mi, že hráči ani není vnucována žádná správná "odpověď", vše záleží na Vás jak si to přeberete, a k tomu slouží i pár rozhodnutí která má hráč ve hře učinit. Nejsou to rozhodnutí ovlivňující příběh, ale rozhodnutí která ukážou Váš postoj ke všemu. Kdopak z Vás nechal původního Simona po zkopírování žít?

Příběhovou část jsem vychvaloval v předešlém odstavci, co ale nijak nestojí pozadu je i samotná atmosféra. Podmořské laboratoře v prvním okamžiku dají vzpomenout na první, případně druhý, Bioshock, ale není třeba se bát nějakého okázalého opisování, SOMA působí dostatečně originálně. A strašidelně. A ještě depresivně. Oceňuji, že nepřátelé byli dávkováni postupně a navíc i střídmě (jsou místa kde žádné monstrum nepotkáte, ale i tak stále čekáte kde se co objeví, což dobře pomáhá budovat atmosféru), ale na druhou stranu je to zase největší slabina hry. Pokud to srovnám s Alien: Isolation, kde plížení kolem vetřelce bylo hlavním prvkem hratelnosti (a svým způsobem zábavným), tady mě to spíše otravovalo. Někdy to končilo zběsilými sprinty po místnostech, někdy zase až velkým množstvím "plížení" přes jednu sekci ačkoliv je monstrum reagující jen na zvuk poměrně originální, a nezapomenu na první setkání s ním, kdy stálo těsně přede mnou a já ani nedýchal a někdy jen doufáním, že to nějak zdárně se štěstím prokličkuji do cíle a obludě se vyhnu. A že nejsem jediný, kdo pokládá tuto část hry za nejslabší, dokládá i pozdější aktualizace, která zabraňuje tomu aby Vás nepřátelé mohli zabít.

Suma sumárum jsem byl ale s hrou hodně spokojený. Jsou tam věci, které by ještě snesly vylepšení, ale příběh to táhne hodně nahoru a já si po delší době zahrál opět něco, co mě nutí se zamyslet. Konec hry byl pomyslnou třešničkou na dortu, lépe to snad ani zakončit nešlo. Aneb jak dostat happy end a depresivní konec současně. Je to holt jako hod mincí.
+25

Posel smrti

  • PC 85
Posel smrti je adventura, která pro mě osobně dělá plno věcí dobře. Jako první bych zmínila zasazení hry. Šedá obloha, deštivé počasí, hromy, blesky, mrtvoly, obyvatelé jak z Twin Peaks, kteří jsou velmi neochotní - to jsou přesně věci, které se mi líbí a které dotvářejí perfektní atmosféru. Když k tomu přičtu četné noční návštěvy hřbitovů, tajné plížení se sanatoriem starým stovky let, čmucháním v pitevně nebo na obětním místě, tak mám před sebou hru, která je ztělesněním mysteriózna.

V panství mě uvítali mí příbuzní a Viktorie velmi brzy svým starým skřehotavým hlasem pronesla větu, která se opakovala až do konce hry, a to, že si nepřeje býti rušena. Navštívit Viki tak bylo jako audience u královny. Naštěstí tu byl Bates, který se mnou musel mluvit, i když asi ani nechtěl, a který sloužil jako poslední záchrana, když jsem nevěděla, co dělat dál. Většina postav ovšem na moje všetečné otázky reagovala nevrlým způsobem anebo se se mnou úplně odmítla bavit. To jsem chápala, sama bych na takové dotěrné otázky reagovala stejně. Občas mi bylo líto, jak se moje postava chová k jiným, kteří mu chtějí pomoc. Například výbuch v chemické laboratoři nebo pokažená sekačka.

Kombinace předmětů s daným objektem byla ve všech případech logická (stejně tak i jejich sebrání), takže už nehrozilo, že bych například zkoušela použít křečka na barva jako v případě Day of the Tentacle: Remastered. Co trochu komplikovalo plynulé hraní, tak byla potřeba prozkoumat dané místo levým i pravým tlačítkem myši a někdy i víckrát. Alespoň zpočátku než jsem si na to zvykla. Hádanek ve hře nebylo moc a logicky zapadaly do daného místa. Ovšem některé z nich byly spíše pro mě otravné, viz úplný závěr hry.

Hudba dobře dokreslovala celkové vyznění hry a dramatické okamžiky doprovázené ještě dramatičtější hudbou jsem si užívala. Postavy byly skvěle nadabované a jak nevyžaduji mít ve hře český dabing nebo i titulky, tak zde je to jedna z největších předností hry.

Co si ze hry budu ještě pamatovat krom atmosféry a příběhu, tak je nekonečná cesta ke vchodu do fary a čekání na to, až otec Frederick vyjeví důležitou informaci, je tak o to ještě delší. Ovšem hra se mi moc líbila a těším se na další díly.

Pro: příběh, atmosféra, dabing, postavy, hudba, prostředí

Proti: pomalá chůze, málo hádanek

+55

Final Fantasy VII Remake

  • PS4 80
Úvodem je asi potřeba říct, že jsem velkým fanouškem originálu a myslím si, že dnes už prakticky není možné stvořit příběhovou hru na podobné úrovni, takže jsem byl vůči remaku poměrně skeptický, ale přesto jsem hltal každou novou informaci, kterou SE vypustilo. K tomu se váže má první kritika, po dohrání hry jsem dost proklínal marketingové oddělení za spoilery, které byly v trailerech, už před rozehráním jsem měl pocit, jako bych díky trailerům viděl „fast forward“ celou hru a po dohrání se má obava potvrdila, prakticky každá scéna a postava byla v trailerech ukázána včetně finálních bossfightů. Spoustu příběhových sekvencí tak na mě při hraní už nemělo takový dopad.

Bohužel kromě příběhu a skvělého soubojového systému, hra nemá zase tolik co nabídnout, zejména co se průzkumu světa týče, hra je těžce lineární, neviditelné stěny nebo zákazy vstupu, když se byť jen trochu odchýlíte z trati byly dost rušivé, stejně tak interakce s okolím byla velice omezená na hodně jednoduché logické hádanky, některé navíc byly hloupě „vyspoilované“ v tutorialu (viz útěk z domu Aerith), takže ztratily i na momentu překvapení. Stejně tak graficky byl svět dost zklamání vedle graficky povedených modelů postav a výborných filmových sekvencí působily herní lokace a modely NPC postav jak z nějakého Unity assetu, skoro jako by hru dělaly dva zcela jiné týmy (což může být pravda, vývoj hry byl v počátku skutečně outsourcován), v přechodu prostředí do 3D jsem tak neviděl žádné velké pozitivum. Kromě toho mi také dost kazila prožitek okatá snaha dostat se do „teen“ ratingu, některé scény tak působily bez krve i proti originálu hraně a uměle. Abych ale jen nekritizoval, postavy a jejich charaktery se SE skutečně podařilo oživit, stejně tak remastrovaný soundtrack včetně nových melodií byl výtečný, byť mi trochu vadilo, že v originálu byla tak nějak každá lokace svázána s určitou ikonickou skladbou, v remaku ale skladby hrají hrozně nahodile a střídají se jedna za druhou, jako by hra nechtěla fanoušky ochudit o žádnou skladbu z originálu byť rozsahem je hra zhruba jeho desetinou. Soubojový systém doznal zásadnější změny oproti originálu, tady jsem oproti lokacím modernizaci a přechod k akčnějšímu pojetí kvitoval s povděkem, souboje jsou taktické a vizuálně povedené, také poměrně dobře vybalancované, takže jsem během hry i při plnění všech vedlejších úkolů neměl pocit, že bych přelevelil nepřátele.

Další odstavec budu věnovat tomu nejpodstatnějšímu a to je příběh. Jak jsem psal, všechny postavy působily věrně originálu, což mi trošku vadilo jen u záporáků, Shinra sebranka tam totiž byla poměrně dost karikaturována, a myslím, že by jim trochu méně zlodušského smíchu prospělo. Největším překvapením pro mě byly postavy Biggse Wedge a Jessie a jejich přidané scény mi přišly dost povedené, dokonce mi možná přirostli k srdci víc než skuteční členové party, jinak je příběh poměrně věrný originálu, nicméně přidání „příběhových duchů“ kteří chránili osud hrdinů a jsou tak jakýmsi ztělesněním FF VII puritánů v herním světě, dle mého byla velká chyba, neviděl jsem v nich žádný přínos jak pro fanoušky originálu, tak pro nové hráče. Opravdu bych byl raději, kdyby Barret skutečně zemřel, než byl zachráněn takto hloupou deus ex-machina a mám skutečně velkou obavu, že to do značné míry zničí i jednu z nejlepších mindfuck scén v herní historii.
+20 +21 −1

Gears 5

  • PC 75
Čtvrté Gears of War mělo perfektně dávkovanou akci a příběh na osobní úrovni s jednoduchým cílem.To sedělo ke kulervoucímu driveu, který se jen stupňoval. Představilo nové mladé hrdiny, kteří v porovnání s původní Deltou brali jejich situaci skoro až humorně (vtipně a odlehčené hláškami). Perfektní kombinace pro akční hru.

Gears 5 bohužel v tomto připomínají předešlý díl tak v prvním aktu. Příběh je stále dost osobní a není to (jen) o vojenské operaci, která zachrání svět. V druhém aktu se hra přesune z uzavřených prostor do otevřenějších lokací a tím ztrácí onen drive. Z celkového pohledu to není vůbec na škodu a vlastně musím smeknout, jak se vývojářům povedlo otevřít jinak koridorovou cover based TPS.

Lokace jsou dvě a jaksepatří, jsou odlišné – zasněžená a písečná. Každá nabízí lokace k prozkoumání, případě splnění vedlejšího úkolu. Odměnou jsou vylepšení na Jacka. Tuhle je informaci jsem neměl, a protože jsem pro ucelenější pocit proběhl hrou jen děláním hlavních úkolů, cítím se teď trochu ochuzen. Jackovo schopnosti jsem totiž využíval maximálně a ne jednou jsem se modlil za jejich dobití.

Musím zmínit jak krásně hra vypadá. Barevné, plné detailů a jak si vyhráli s nasvětlením...mamma mia. Návrat mezi monumentální stavby byl zase o něco epičtější. Co se týče chodu hry, technické problémy se dostaví až v druhé půlce hry, což je taky náramný pokrok - gratulki!

Byl jsem donucen si něco málo načíst o loru světa (fun fact: na planetě Sera má den 26 hodin) a předešlých dílech, když není stále možné si je zahrát na PC *fňuk*. Dost pomůže i shrnující video, které hra nabízí. Série se mi ale prodala přes svojí přímočarou a neutuchající akci. Přesně to a trochu víc jsem čekal po skvělém a intenzivním čtvrtém dílu. Intenzita se u pětky nedostavila kvůli častým cutscénám a jízdou na skiffu ale jak napsal jvempire, akce samotná je stále sakra povedená, takže vlastně furt dobrý.
+15

Moons of Madness

  • PC 50
"Mars sucks". Tato věta zazní ve hře a zároveň perfektně vystihuje moje pocity. První minuty v Moons of Madness do vás napumpují podobnou atmosféru jako například Alien: Isolation, která ovšem velmi rychle zase vyprchá a po pár hodinách definitivně zmizí. Prostředí se zdá být technicky velmi pěkné a nápaditě zpracované, ale časem se okouká. Několikanásobným průchodem stejnými lokacemi a špatným level designem se vše jen zhoršuje. Mise a úkoly jsou nejasné, zmatené a technické puzzly neintuitivní. Hra je spíše walking simulátorem, ale snaží se do hry zabudovat i adventurní prvky a interaktivitu. Hlavní dva prvky walking simulátoru (příběh a prostředí) jsou žalostně slabé. Příběh je zmatený a nezjímavý, prostředí mrtvé a bez atmosféry (kromě té umělé). Čistý gameplay je posledním hřebíčkem do rakve. Ve hře se setkáte s puzzly, které jsou velmi banální nebo naopak nejasné a neintuitivní. Naháněčky s "monstry" působí až směšně a horrové prvky jsou omezeny jen na laciné jumpscary. Boj je řešen quick time eventy, což byl okamžik, kdy i můj pohár trpělivosti přetekl. Hru jsem nedokončil, protože (nejspíš vinou bugu??) jsem se prostě přes určitý quick time event nemohl dostat. Po asi desátém opakování stejné pasáže jsem hru definitivně odložil a nemám sílu ani chuť snažit se problém spravit.

Pokud chcete horrový sci-fi walking simulátor, na trhu je spousta lepších.

Pro: Grafika, voice acting

Proti: Příběh, level design, questy, monstra, všechno

+16

Journey

  • PS4 90
Journey není jen obyčejná hra... Journey je neskutečný audiovizuální atmosférický zážitek v podobě hry!

Hru jsem znala jen podle obrázku. A vlastně i dle soundtracku, což se váže už k roku 2014. Už jen na základě toho jsem měla jakýsi první, poměrně nejasný, názor na hru, ačkoli jsem ji nehrála. A jak vypadal? Říkávala jsem, že jde o hratelné umění, nyní konečně vím, že jsem se nemýlila.

Opět jsem padla do hry, bez vysvětlování, ale tady jsem to čekala, počítala jsem s tím. Co mě ovšem potěšilo nejvíce, a tak jsem si mohla celou pouť skutečně vychutnat? Příjemné intuitivní ovládání s pěknou kamerou, to je u takových her, jež se snaží vyprávět příběh pouze obrazem, pochopitelně velice důležité, jelikož na tom stojí celé vyznění a poselství. Interakcí vlastně není mnoho – skok, let, pískání – ale ono to s tímto zpracováním bohatě stačí. Tohle je vše, co naše tajemná postavička s kouzelným šálem potřebuje, aby došla na konec své cesty.

Co tedy povyšuje tuto hru na umělecké dílo? Už od prvního pohledu je jasné, že je to grafické zpracování, lépe řečeno výtvarná stylizace. Téměř každý záběr stojí za zvěčnění, uchování a vystavení. Hra barev v každém prostředí čaruje a vytváří nádherné scenérie a dílčí světy, jimiž je zkrátka radost putovat. Úrovně jsou skutečně působivé a stojí za to je poctivě prozkoumávat, všechny se vyznačují originálními prvky, které každé zastavení ozvláštní, ať už kráčíme po písečným nebo sněžných svazích (či je sjíždíme), hopsáme do výšin, poletujeme vzduchem nebo se noříme do hlubin. Výtvarno nicméně potřebuje i atmosféru, jež zde nezůstala pozadu, právě naopak. Ozvučení je vyvedeno s největší pečlivostí, a to teď nemluvím přímo o soundtracku. Jak už bylo zmíněno, na cestě projdeme hned několik různých oblastí, dá se tedy předpokládat, že nabídnou ruchy dle jejich umístění a zasazení – je však nutno zmínit, že tak činí výborně – ale o něco zajímavější je samotná "píšťala" (nebo alespoň její zvuk), jejíž tóny se postupně proměňují a fantasticky rozehrávají atmosféru, zvláště pokud ji hráč využívá nad nutnou potřebu. A ona hudba? To je kapitola sama o sobě, bravurní kousek z pera Austina Wintoryho skvěle funguje i sám, ale ve spojení s ostatními složkami pozvedává hru i sám sebe.

Co tohle vše tedy hráči nabízí a předává? To kdybych vám tak mohla říct... Už jen z podstaty této nádhery je jasné, že každý si z toho odnese něco jiného, pokud se podvolí této netradiční naraci. A já to mohu všem jedině doporučit, jak říkám – zážitek.

Pro: výtvarno, ruchy a hudba, atmosféra, poselství, nenáročné hádanky, které umožňují si zážitek vychutnat plnými doušky

Proti: jednou ta pouť musí skončit...

+29

Rise of the Tomb Raider

  • PS4 85
Herní výzva 2020: Heuréka!

Druhý díl rebootu série opravdu není k zahození, líbí se mi zasazení, příběh i lokace. Střelecký model byl na konzoli občas peklo, ale dalo se to přežít.

Pro: příběh, lokace

Proti: asi nic

+5 +8 −3

FreeSpace 2

  • PC 100
Když jsem ke svým 18. narozeninám dostal svůj první vlastní (a na tehdejší poměry dost nadupaný, díky milí rodiče!) PC, tak jsem se třepal na vyzkoušení dema Freespace 2, protože obrázky a recenze z herních časopisů jsem uměl nazpaměť. Nainstaloval jsem demo a bum. Už tenkrát jsem poznal nejlepší nesandboxový vesmírný simulátor všech dob - a pro mě osobně dodnes nepřekonaný.

Příběh se odehrává 32 let po skončení prvního dílu a po likvidaci Lucifera. Jenže Shivané si to nenechali líbit a vrací se s ještě větší razancí než dříve. A protože mají dost převahu, tak kampaň není o heroické likvidaci lodě za lodí, ale spíše snahou o přežití a díky tomu mě příběh hrozně chytl. Je výborně podaný a rozhodně není jen oslím můstkem mezi jednotlivými misemi. Je navíc výborně odvyprávěný a přesně chápete, proč je obsahem mise právě to a to.

Mise samotné jsou taky výborně navržené. Kromě tréninkových, kdy se naučíte vše potřebné je to klasicky o likvidaci všeho, co nepatří k vám, eskortách transportů, zkoumání mlhovin, testování nových zbraní nebo špionáži. A často se stane, že z na pohled jednoduché mise se stane zatraceně složitá, protože "jé, co tady dělá ten shivanský destroyer?" Atmosféru všech misí skvěle doplňuje jednak hudba a pak hlavně ukecanost všech okolo. Velení reaguje na situaci na bojišti a vydává nové rozkazy, piloti čile debatují, nadávají na rozkazy, varují vás před nebezpečím, pochválí vás, když sestřelujete nepřátele jak mouchy... Máte pak pocit, že v té lodi doopravdy sedíte. A nejlepší na tom je, že svojí formaci můžete vydávat rozkazy, co mají dělat a oni to pak skutečně dělají. Potřebujete znehybnit nepřátelskou loď? Yes sir! Objevili se noví nepřátelé, na které nemáte čas? Yes sir, we'll take 'em down. Paráda.

V době vydání grafika vypadala fantasticky. Dnes už je to samozřejmě horší, ale i tak rozhodně neurazí. Vesmír je koukatelný, modely lodí vypadají výborně (šestikilometrový Colossus nebo ještě větší Sathanas opravdu budí respekt) a pokud se zrovna odehrává větší bitva v mlhovině a laserové paprsky létají všude okolo, tak je to na bryndáček :-) A to nemluvím o modifikaci FS2Open, díky které lze grafiku posunout o nějakých 15 let napřed a pak už ani ten bryndák nestačí.

Hudbu už jsem nakousl, ale ostatní ozvučení taky stojí za zmínku. Všechny ty lasery, rakety, výbuchy a prolétávající lodě zní prostě dobře. Veškeré briefingy jsou namluvené (a velice dobře) a konverzace pilotů jsou uvěřitelné. Tady není co vytknout.

Má FS2 vůbec nějakou vadu? Pro mě asi ne, tohle je prostě srdcovka a jedna z mála her, kterou si pravidelně dávám znovu a znovu, i když ji znám prakticky nazpaměť. Jen mě mrzí, že základní hra není ještě delší. Ale to můžou vynahradit další kampaně vytvořené buď v editoru nebo díky již zmiňovanému FS2 Open.

Pro: Atmosféra, mise, hudba, megalomanské bitvy, design lodí, editor misí, nová grafika a kampaně díky FS2 Open

Proti: Hra uteče moc rychle, není Freespace 3

+18

Deliver Us the Moon

  • PC 85
Potřeboval jsem si zase trošku odpočinout od AAA průmyslu, nesmyslně velkých světů a hardcore hratelnosti, tak jsem sáhl po tomhle titulu a jsem vlastně víc než spokojen! Mám rád bádání po vesmíru, mám rád Interstellar a mám rád Marťana no a tahle hra mi dokázala všechny tyhle věci skloubit a naservírovat v 6-8 hodin dlouhé kampani (6 když prostě půjdete za cílem a nebudete se ohlížet, 8 pak když budete koumat každé zákoutí a sbírat collectibles - a že budete chtít, jsou výborné). Krátce ke příběhu - Země se zase potácí na pokraji vyhynutí, stává se z ní jedna velká písečná oáza která nemá zdroje ani energii a právě tu dodává kolonie na Měsíci. Vše šlape jak na drátkách dokud se lidi na bílém obru neodmlčí. V tu ránu nastupujete na scénu vy. Vaše první kroky vedou k raketě, kterou frčíte na oběžnou dráhu odkud se vydáte k místní stanici a z ní pak na měsíc ve stylu obřího výtahu (který není jen výtah a je podobně velký jako byla anténa ze které spadl Brad Pitt ve snímku Ad Astra). Úkol zní jasně, zjistit, co že se to sakra stalo. Pakliže se vám podaří start rakety (je potřeba postupovat podle plánku, nestačí prostě zmáčknout klávesu), vaše tůra může začít. Vydáte se na ní v pohledu první i třetí osoby a lemovat ji budou různé hologramy, emaily a hlasové zprávy které budou dobarvovat pozadí příběhu. Později narazíte i na svého parťáka v podobě robotické koule jménem ASE poletující kolem vás, které se můžete kdykoliv ujmout a ovládat ji dle svého gusta. Rád bych se tady rozpovídal o tom co se mi kde stalo a jak super jsem z toho měl pocit ale jelikož je hra poměrně krátká budu mlčet a nechám vás objevit to na vlastní pěst. Co však zmíním, je povedená grafika, slušné ozvučení, vkusný dabing a kvalitní optimalizace. Na to, že se nejedná o triple ej produkci se do toho místo mnoha peněz (díky bohu za Kickstarter který dodal 103 tisíc Euro) vložilo spíše srdce a je to při hraní opravdu znát. Na cestě potkáte několik druhů zábavných hádanek, hezkých prostředí ale také kritických situací ze kterých nemusíte úplně vždy vyváznout živí ale budete si ji sakra užívat.

Vzato kolem a kolem se hra nesnaží o přílišný realismus ale určitě je ho z ní trochu cítit. Titul je někde na půl cesty aby to nebylo úplné Dark Souls ale spíše zábavná sci-fi chůze za odhalením pravdy. Pakliže máte rádi vesmír a jeho záhady a rádi se občas podíváte i na Měsíc určitě zde nemůžete šlápnout vedle - hlavně když k dobru přičtu to, že Microsoft má hru v Game Passu (každopádně tvůrci si zaslouží každou korunu co do nich vložíte). Opravdu dobře jsem se bavil a je mi fakt líto že se o tom nemůžu rozepsat víc, prostě to zkuste. Pro mě to bylo překvapení o kterém jsem si nemyslel vůbec nic a nakonec mě chytlo a nepustilo. Upřímně bych si přál více takových jednohubek. Jo a jestli se ptáte jak lze někam doručit Měsíc, pochopíte.

Pro: Zajímavý příběh, zábavná hratelnost, grafika, ozvučení, dabing, atmosféra

Proti: Kratší herní doba, občas opakující se postup

+18