Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 1

  • PC --
Hned první DLC, v kůži afroameričana, zabíjejícího kukluxkluky a jiné nácky, je ze všech vydaných DLC asi nejlepší a nejdelší. Bohužel se v něm v největší míře objevuje recyklace úrovní z původní hry, což dost razantně ovlivňuje celkový pocit z rychlokvašeného přídavku. Např. ve třetí misi procházíte level na Marsu z Wolfenstein II, jen opačně. To je opravdu hodně laciné.

Herní doba: 1hod 30min
+11 +12 −1

Rocket League

  • PS4 75
Tuto hru mám celkem oblíbenou. Občas si s kámošema zahrát, to je fajn. Dokud se to neprotáhne dlouho do noci. Ta hra se stává velice oblíbená a já to mám podobně, člověk při hraní nevnímá čas o je normální, když se vám stane ze dvou zápasů deset :D.

Není to žádná kravina, kde jen jezdíte autíčkama. Však si to zkuste :D!

Hře dávám 75%, ne že by měla nějaké chyby, ale jsou hry, na kterých se hold pracovalo déle a kterých bychom si možná měli cenit víc. Tím rozhodně nechci shazovat tuto skvělou odreagovačku Rocket League!

No nic, dostal jsem chuť na další zápas, tak valím xd.

Pro: Zdarma, sranda, nápad, originál

Proti: Mírně návykové :D

+3 +4 −1

Mass Effect

  • PC 80
Na začátek si dovolím menší vzpomínku. Poprvé jsem první díl série Mass Effect dohrála v říjnu v roce 2015. Toto období mám vcelku v živé paměti a popravdě příliš veselé nebylo, ovšem Mass Effect mi umožnil prožít zcela jiný život a jiný osud, a tak má tato hra v mém srdce zvláštní místo. Hraní této série jsem skončila na začátku třetího dílu a abych byla připravena na nedokončený třetí díl, tak jsem si dala za úkol, po pěti letech, odehrát předchozí dva díly znovu.

První díl dělá spoustu věcí dobře a mezi ně patří příběh, který sice není nejoriginálnější, půjčuje si z jiných sci-fi her, knih či filmů, ale uměl mě připoutat k obrazovce jak v roce 2015, tak nyní. Tomu napomáhá bohaté pozadí světa, které je představeno díky kodexu. Příběh měl pár epických momentů a hlavní mise mě bavily a oceňuji, že byly propracované, jak co se týče oblastí, ve kterých se odehrávaly, tak i co se týče délky těchto misí. Nejraději vzpomínám na zasněženou Noverii a konflikt s rasou Rachni.

Ovšem s tímhle přichází srovnání s těmi vedlejšími úkoly, které byly odfláknuté a byly ve hře jen proto, aby tam byly a délka hry se o něco natáhla. Tomu nepomohlo ani jejich zasazení, kdy se interiér, ve kterém se tyhle mise odehrávaly, stále opakoval. Sice to skýtalo výhodu v tom, že jsem hned věděla, kam jít, ale opravdu mě nebavilo procházet stále to stejné dokola za stále stejným či podobným účelem. Vyjížďky v Mako mi naštěstí nevadily a chválím moudré rozhodnutí vývojářů, že vozítko udělali téměř nerozbitné v terénu. Co ovšem bylo otravné po čase, tak byla hackovací minihra, která byla všude, ať už jsem chtěla otevřít dveře, kde se hodila, nebo vykutat kus šutru na nějaké planetě, kde to bylo úplně mimo.

Mimozemských ras sice ve hře není mnoho, ale ani to mi příliš nevadilo, neboť ty ve hře přítomné byly zpracovány kvalitně. Interakce postav sice z dnešního pohledu vypadá toporně, ale zato musím pochválit jejich dabing a zajímavé rozhovory s mými parťáky. Ti sice většinu času mimo Normandy mlčeli a vždy mě překvapilo, když aspoň něco prohodili, ale to bylo vynahrazené dialogy na lodi po každé větší misi a já se tak mohla dozvědět něco více o nich.

Za menší mínus považuji inventář, který dokáže být nepřehledný, pokud se hráč postupně nezbavuje nalezených věcí, a lehce neintuitivní. Hudba mi u prvního dílu přišla spíše průměrná než něco, co bych chtěla poslouchat i mimo hraní, ale minimalistická skladba, která hrála u průzkumu nějakého zdánlivě opuštěného komplexu, mě bavila.

První díl Mass Effect je takový dobrý předkrm, u kterého vím, že ten hlavní chod (druhý díl) mě teprve čeká. Ovšem na předkrm to vůbec není špatné a i přes svoji zastaralost v některých ohledech se stále jedná o výborný vstup do světa Mass Effect.

Pro: svět, postavy a dialogy s nimi, hlavní mise, mimozemské rasy

Proti: opakující se vedlejší mise a jejich zasazení, hackovací minihra

+41

Memoria

  • PC 80
Jak asi může dopadnout hra, u které jste byli nadšeni již u prvního dílu, ale herní praktikové tvrdili, že se od prvního dílu naučila průměrné základní mechaniky a ty dohnala k dokonalosti? No samozřejmě...adventurní zážitek, jak se patří!

Osobně musím říct, že pro mě byl super zážitek už i první díl s názvem Chains of Satinav. Nabídl nádherný fantasy příběh, překrásné lokace, dobré zpracování a neméně krásné vyvrcholení. Bylo ihned jasné, že druhý díl musí následovat v cuku letu, protože jinak si dokážu představit, že by německé matadory dříve nebo později někdo spráskal bičem k nepoznání.

Memoria totiž pokračuje přesně tam, kde první díl skončil (je třeba tedy, pro větší zážitek, dohrát nejdříve první díl). A nutno dodat, že pokračuje přesně v tom duchu, ve který jsem doufal. Ač tedy nabízí spíše slabší soundtrack, tak příběh je o notnou dávku emocí epičtější. Navíc opět si troufám tvrdit, že za hrou stojí vizuální mágové, kteří přesně ví, jak nakreslit nádherné fantasy kulisy ještě nádhernějšího fantasy světa s geniálním odkazem na bavorské lesy, hluboké kokořínské prolákliny a skalnatá údolí a středověkou atmosférou jak vystřiženou z měst a městeček Střední Evropy. Memoria je toho všeho prostě plná.

Co se týče herních mechanik, tak zde tvůrci o něco málo podpořili myšlenku čarování a tak je tu kouzel o chlup více, než bylo v prvním díle. Všechno ale dává smysl a tak si nemyslím, že by tu byl nějaký vysloveně moment, který by si koledoval o samotný zásek. Lesní bludiště a protivné mezihry naleznete všude, a tak s nimi musíte počítat i tady, co si budem...

Musím se ale přiznat, že po dohrání této adventury se mi svět Černého oka pozdává. Parta ze studia Daedelic mu dodala potemnělou atmosféru a to mě vysloveně baví. Navíc zapracovali i na postavách, které už nejsou tak protivné, jako tomu bylo v prvním díle. Naopak. Zahrajete si tu totiž opět za ptáčníka Gerona, ze kterého se konečně stal junák ryzího srdce a jako protivítr tu je příběh princezny Sadjy starý 500 let, který je nesmírně zajímavý a navíc...Sadja je na poměry kreslených adventur hrdinka na svém místě. To, že se dva různorodé příběhy na konci spojí Vám pak snad nemusím ani dodávat.

Daedelic tak opět potvrdil adventurního krále a nadobro si mě získal sérií, která mi hrdě zůstane v srdci stejně intenzivně jako jsou série Gabriel Knight, Broken Sword a jím podobní. Pokud dohrajete oba díly, jistě mi dáte za pravdu.

Pro: Vysloveně epická záležitost, scénář na absolutní úrovni, zkombinování dvou světů, sympatické postavy, pěkný dabing, opět nádherně namalováno.

Proti: Na rozdíl od prvního dílu slabší soundtrack

+21

Deus Ex: Invisible War

  • PC 60
Poprvé dohráno. Celé roky jsem se tomu kvůli špatné pověsti nevím proč vyhýbal. Hrál jsem to s Visible Upgrade, který hru graficky slušně zvedá a umožňuje bezproblémový chod. I tak je smutné, když lokace z prvního dílu vypadá hůř ve dvojce než jedničce. Nicméně technické omezení způsobené prý nutností kvůli vývoji na konzole mě trápili nejméně. Loadingy jsou otravné, ale časem si člověk zvykne. Spíš zamrzí architektura některých lokací. Celá hra navíc prostě vypadá divně. Dodnes si pamatuju na prewiev v Levelu a ty první screenshoty vypadali nějak líp.

Za dalece nejhorší na téhle hře považuji vynechání RPG prvků a nahrazení jen finanční odměnou. I vedlejší úkoly, a to převážně v první třetině hry, jsou katastrofa. Jakou mám například motivaci plnit úkol nájemné vraždy pro úplně neznámé lidi a dostat za to tři stovky? Ale hlavně, proč bych to chtěl vůbec dělat? Podobné úkoly jsem neplnil, protože mi prostě nedávali smysl. Co je opět zvláštní, tak ty hlavní úkoly ve hře můžete v klidu plnit pro všechny frakce najednou. A jim je to jedno. Na děj příběhu to skoro nemá vliv. Bod zlomu přichází až na konci hry. Paradoxně je ale příběh tím, co hru zachraňuje. I přes výše popsané se zhruba od třetí lokace stává zajímavější.

Biomodifikace nejsou žádná sláva. Myslím jejich výběr, ale i ty aspoň dokážou hru udělat zábavnější. Ve výsledku i dávají docela smysl, ale nějak chybí pocit, že vám umožňují dělat něco výjimečného. Hra je oproti prvnímu dílu umožňuje v průběhu hry měnit. Pokud se ale úplně neseknete, tak nemáte proč. Vybavení ve hře je jinak funkční. Zbraně nejsou úplně špatné. Jejich druhý mód rozšiřuje jejich použitelnost. Překvapivě mi vůbec nevadila ta věc s náboji. V době vydání se to hodně propíralo, ale dneska mi to přišlo jako vlastně proč ne. Hře je bohužel úplně jedno, jestli vraždíte nebo hrajete stealth. Úplně tím shazuje myšlenku prvního dialogu mezi JC a Paulem tenkrát na Liberty Islandu. To je škoda.

Co mě ve hře překvapilo a možná i kvůli tomu stálo za znovuzahrání je, že můžete leckoho ze zadavatelů úkolu zabít a hra na to zdá se reaguje. Já to chtěl mít rychle z krku a tak to nevyzkouším, ale tohle mi přišlo hodně zajímavé. Druhá věc je, že v jedné lokaci jsou ve hře děti, které jdou dokonce rosekat mečem a hra, i když vám řekne, že byste to neměli dělat, opět nemá problém pokračovat. Jinak jsem si uvědomil, že vlastně moc her kde jsou děti neznám. Hra je i dost nadčasová. Můžete hrát za lidi tří barev, byť jen dvou pohlaví a zdaleka to není jediná věc v čem je Invisble War aktuální.

Celkově se mi druhý Deus Ex nijak pod kůži nedostal. Není v něm totiž nic kulervoucího. Za zahrání to ale po přetrpěném začátku stálo. Aspoň tedy ten konec, který měla asi většina hráčů, mi přišel zajímavý a asi to tak bude to jediné, co mi téhle hry v hlavě zůstane.

Pro: I přes to všechny kompromisy je to stále Deus Ex, setkání se starými známými

Proti: Nahrazení RPG systému pěnězmi, časté loadingy, divná grafika

+21

Scarface: Money. Power. Respect.

  • PSP 50
V herních končinách roku 2006 vycházely takové pecky s dnes již legendárním statusem jako Hitman Blood Money, Company of Heroes, Bully, TES IV: Oblivion, Zoufalé manželky, Gears of War nebo Okami. Zároveň se rozmohl nešvar – hry podle starých kultovních trháků. Můžete mi oponovat, že předešlý rok vydalo Rockstar úspěšnou hru The Warriors podle filmu Waltera Hilla z konce 70. let, či že EA herně zadaptovala bondovku se Seanem Connerym From Russia with Love a dám vám za pravdu. Ovšem toho roku 2006 se toho nadělilo podstatně více – The Godfather, Reservoir Dogs nebo nejlepší hra na PS2 Beverly Hills Cop. Současně s těmito filmy tu je ještě jeden, který se tentýž rok dočkal dokonce dvou her! Řeč není o ničem jiném než o legendárním filmu Briana De Palmy Scarface. Onu první hru zná většina lidí jako klon GTA, která vyšla na počítač a konzole. O té druhé tahové strategii s podtitulem Money. Power. Respect. vydané pouze na PSP jako by se slehla zem. Našel jsem pouze pár gameplay videí a to je všechno.

Příběh hry je takřka nulový a skládá se pouze ze scén z filmu, které jsou složeny v pořadí, aby dávaly alespoň relativní smysl v závislosti na misích, které budete hrotit. Mise samotné jsou taky takové bez nápadu a všechny se stáčí k tomu, abyste něco obsadili, či vydělali x miliónů. Zároveň se celá hra, složená z 10 příběhových scénářů, odehrává na jedné stejné mapě, takže vlastně ani mise samotné nedávají moc smysl. Jednou musíte obsadit půlku města, přičemž zničíte konkurenční kartel, ale v následující misi máte za úkol ten kartel, který jste už zničili, zničit. No a na konci si můžete užít špatně střiženou pětisekundovou ukázku a titulky.

Hra je tahová strategie, kdy se jedno kolo dělí na tři fáze – budování, dealování a boj.
Při budování můžete stavět varny, které produkují fet nebo skladiště, kde si budete neprodané zboží odkládat. Zároveň můžete uzavřít spojenectví s konkurenčním kartelem nebo najímat vojáky, či dealery. Ovšem u těch spojenectví vzpomínejte na slova, která nepadla v remaku mafie „přátelství je srajda“. Nikdy totiž nemáte jistotu, že vás vaši „kamarádi“ nezradí a co si budeme, také jsem občas lišácky porušil nějakou domluvu.

Vedle kupování baráků a najímání pomocné síly si můžete kupovat tzv. výhody, které se dělí na tři kategorie:
> Bojové, které využijete zejména ve třetí fázi kola. Jedná se o bojové výhody, kdy například můžete dát svým pěšákům neprůstřelné vesty, či si můžete povolat snipera nebo lze podplatit nepřátelské pěšáky, aby se k vám přidali. Jen poznamenám, že když nebudete mít žádnou bojovou výhodu, tak vám pomáhej pánbůh.
> Drogové využijete zejména v dealovací části a většinou jde o to, že můžete zvýšit cenu nějaké drogy v určitém distriktu nebo dostanete varnu, či sklad zdarma.
> Zákonné můžete využít ve všech fázích. Například můžete uvalit embargo na určitou drogu, donutit konkurenční rodinu, aby na vás během třetí části nezaútočila, či vymáhat po sousedních kartelech daň.

Během dealování logicky dealujete drogy, kdy rozesíláte dealery s vaším zbožím po čtvrtích, které máte pod palcem. Můžete se však stát, že vás načape policie, čímž přijdete o všechny vaše drogy a budete muset v následujícím kole vykoupit i vaše dealery. No a na závěr během boje můžete buď útočit na jiné čtvrti nebo se bránit, čímž lze přemisťovat vaše vojáky.

Boje fungují tak, že můžete před vstupem do akce využít nějakou bojovou výhodu, čímž můžete zpočátku oslabit soupeře. Například jim můžete dát bombu do auta, či naspeedovat své pěšáky, aby dávali větší damage.
Samotný boj probíhají tak, že nějaký neurčitý časový úsek probíhá graficky moc nelíbezná přestřelka, po které nastává pauza a vy můžete využít bojovou výhodu, či si za příplatek s velkou přirážkou zaplatit posily. Náhody se dějí a tak se může stát, že se v jednom distriktu sejde více kartelů. Zde ale nějaké dohody nehrají sebemenší roli a prostě ten, čí vojáci zůstanou stát, dostane území.

Obtížnost, která je pro celou hru fixní, nebyla vůbec těžká. Jistě v pozdějších misích jste uvaleni do horších podmínek, ale jenom dvě mise jsem musel párkrát opakovat, jelikož se mi stal nějaký větší nešvar. Ovšem jak říkám, nejedná se o obtížnou hru a vždycky jsem končil s nesmyslným náskokem před ostatními kartely. Je tu ale jedna taktika, která se mi vždycky osvědčila a která může až nechutně zlehčit hru.
Když bylo na mapě více kartelů, tak jsem s někým uzavřel spojenectví a poté jsem za pomocí výhod znemožnil rodině druhé, aby na mě zaútočila. Když to potom bylo 1v1, tak jsem tuhle strategii spamoval každé kolo a měl jsem vyhráno. Tady ale také záleží na vašem štěstí, abyste tu konkrétní výhodu dostali.

Celou hru bych ohodnotil jako banální, přičemž ale neskrývám, že bych se zpočátku nebavil. Bavilo mě sledovat, jak se mi z prodávání drog mastí kapsy, jak drtím své nepřátelé a pomalu rozšiřuji své působení. Bohužel se ale po chvíli dostavil stereotyp. Svoji nemalou práci na tom má nedostatečně rozmanitá variace misí a fakt, že se všech 10 scénářů odehrává na jedná a té samé mapě s tím stejným rozložením území.
Udělám možná nesmyslné přirovnání, ale Age of Mythology, má v podstatě také stereotypní hratelnost. Vždyť furt do kola jenom těžíte suroviny, stavíte baráky a jednotky. Ale je to návykové a hodně tomu napomáhá rozmanitost jednotlivých národů a samotných scénářů. Samozřejmě AoM a Scarface Money. Power. Respect. nejsou ani zdaleka srovnatelné hry, ale myslím si, že Scarface by nemusela být tak průměrnou hrou. S trochou péče a lásky by se mohlo jednat o fajnovou strategii. Chápu ale, že se nepočítalo s tím, že by tahle hra měla mít nějaké větší ambice.
Pokud vás ale zajímají gangsterské strategie, tak tahle hra určitě stojí alespoň za vyzkoušení. Pokud se vám nechce sjíždět bazary, či ebay, tak na emulátor to (snad) lehko seženete.

[HERNÍ VÝZVA 2020 - 6. "Ještě jeden tah..."]
+16

Call of Duty: Warzone

  • PS4 70
Vzhledem k tomu, že ta hra je zdarma, jsem s ní spokojen. Grafika je celkem v pohodě, s takovou grafikou hru zadarmo budeme hledat asi jen težko. Samozřejmě má to svoje muchy. I když by to někdo přehlédl, je to detail který mi trošičku vadí. A to je řízení vozidla. To vozidlo nejede dostatečně rychle, jelikož to neřadí. Když jedu, zní to blbě. Jedu prostě furt na jedničku :D. Ale jo, je to asi nejlepší battle royale hra, kterou znám. Na zabavení dobrý.
+5

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 85
Jo, byla to zábava, zas lepší grafika oproti minulým dílům, ale v Uncharted 4: A Thief's End to tak je a nezmění se to. Mluvím o skákání po zdech, střechách, sloupech a značkách jako opice. V tomto ohledu je do nedokonalé, a to ve všech dílech série Uncharted.

Samotná hra má dobrý děj, ale jde tu vlastně stále o to stejné jako v předešlých dílech. I když se mi Uncharted 4: A Thief's End líbil ze všech dílů nejvíce, více jak 85% tomu dát nemohu.

Každopádně Vám hru doporučuji, jistě si ji užijete.
+5 +7 −2

Assassin's Creed: Odyssey

  • PC 95
Hned na začátek bych chtěl uvést, že jsem žádný předchozí Assassin's Creed nikdy nehrál a hru jsem si nepořídil proto, že to je AC, ale že se jedná o obrovské RPG ze světa antického Řecka. A jako takový mi AC: Odyssey naprosto učaroval. Je pravda, že tím pádem nejsem přesycen herními prvky, které se ve hrách ze série AC, potažmo vůbec her od Ubisoftu údajně stále opakují. Musím přiznat, že příběh jsem brzy přestal řešit a jen se nechal unášet atmosférou, nádhernou scenérií a obrovskou rozlohou a možnostmi, které hra přináší.

Jen tak při projížďce na koni starověkým Řeckem hra umí skvěle navodit pocit, kdy si připadáte jak opravdový antický hrdina. Ten, o kterém jsem četl jako dítě ve Starověkých řeckých bájích a pověstech. Boje proti skutečným mýtickým stvořením (Medúza, Minotaur, Kyklop), jsou pak jen třešničkou na dortu, stejně jako lovení bájných zvířat. Vždyť která hra Vám umožní zabít nemejského lva, krétského býka, laň se zlatými parohy? Tím se dostávám jen k hrstce možností a obsahu, které hra přináší. Je libo stát se králem Arény a nejmocnějším antickým hrdinou? Objevovat legendární antické poklady?

Je pravda, že plnit neustále se opakující se úkoly z vývěsky mi nevadí. Upřímně mě spíš těší možnost, že na mě stále nějaké úkoly čekají. Že je nevyčerpám z vývěsky všechny a ve hře je i po jejím dohrátí stále co dělat. Tím se dostávám i k majestátním lodním bitvám. Plavení se po moři je ve hře opravdu zábavné a námořní bitvy též. Vše funguje jako RPG, takže stále je co vylepšovat, stále se kam posouvat - vylepšovat loď, vybavení, zbraně, postavu..

Abych ale zmínil alespoň některá negativa, tak mi moc nevyhovuje možnost, kdy nejde v bojovém módu ukládat. A tím myslím, v bojovém módu, kdy Vás nikdo nevidí. Baví mě čistit pevnosti a tábory nepřátel potichu, bez povšimnutí. Zabíjet je potichu a uklízet těla, schovávat se v křoví. Ale uvítal bych možnost tento postup ukládat. Chápu, proč to autoři vymysleli takto, ale upřímně, při odhalení a následném načtení už člověk nemá chuť to celé stealthovat znovu.

Dále mi moc nevyhovoval systém levelování oblastí vůči postavě. V Origins je to snad řešeno líp. Chápu, že některé oblasti jsou nad úroveň postavy, ale když je dožene a předežene, levelují s ní. Rovněž chápu, proč to udělali, ale raději bych pevně fixní level nepřátel v jednotlivých oblastech, který se pak nemění. V nastavení si lze nastavit, o kolik levelů můžou být nepřátelé maximálně pod Vámi, ale úplně vypnout to nejde. Škoda.

Omlouvám se, že mluvím tak v superlativech, ale hra mi naprosto učarovala a rád v ní trávím desítky hodin bez toho, abych se v příběhu někam posunul. Jak jsem psal v úvodu, užívám si velikosti a svobody obrovského otevřeného světa, nechci hrou jen proletět kvůli příběhu. Nehrál jsem Origins a nejspíš nebudu hrát ani Valhallu. Tohle je hra přesně pro mě, hra, po které jsem vždycky toužil..

A upřímně bych chtěl získat ten achievement za komentář s +30 hodnocením. Takže jestli to dočtete až sem, budu moc rád, jestli mi na to + kliknete.:-)

Děkuju.:-)

Pro: Obrovský svět, spousta možností, svoboda, mýtické prvky

Proti: V bojovém režimu nejde ukládat, ani když o Vás nepřátelé nevědí. Levelování nepřátel s hrdinou nejde vypnout.

+30

MotoCross FreeStyle

  • NGage 65
Má první dohraná hra na N-Gage, kterou jsem hrál ještě v době, kdy jsem tento herní mobil používal i jako telefon. To není zase tak dávno, jak by se mohlo zdát (asi tři nebo čtyři roky), protože za těch necelých deset tisíc, kolik stála N- Gage v době vydání, bych si jí asi stěží mohl pořídit.

Využíval jsem volných chvilek, abych mohl pokořit další a další skoky, až jsem se dostal k tomu patnáctému a i ten se mi nakonec podařilo skočit. Zpočátku to šlo samo, jakmile jsem si osvojil ovládání, nebyl problém danou kombinaci tlačítek zvládnout, ale později bylo třeba těch tlačítek stisknout opravdu spoustu a za tak krátký okamžik, který skok trval, to byl opravdu oříšek.

Můj jezdec Jumas v zelené kombinéze na modré motorce obsadil celou tabulku v čele se skóre 25 375, což je podle mě úctyhodný výkon. Škoda, že skoků je jen patnáct, rád bych skákal dál, ale co už, bavil jsem se dost a připomněl si časy Motocross Madness 2.

Pro: skvělé na zkrácení dlouhé chvíle, skoky na motorce, úprava vzhledu jezdce

Proti: málo skoků

+13

Yakuza 0

  • PC 80
Odpočívám takhle za tónů Jakuzi ve své jacuzzi s mafiány z Yakuzy, když se mě Yoshio nenuceně zeptá, co jsem naposled hrál. Na Yoshio hrudi se vyjímá, mimo mnoha jizev, které má dle svého vyprávění z neúspěšného pokusu o atentát, vytetovaná prostřelená hlava, která místo očí má jen prázdné důlky a na tváři mrtvolný škleb naznačující neskutečná muka. Pod ní se nachází krvavou barvou napsané písmeno C. Jeho dva bodyguardi si leští své Uzi. Naposled jsem hrál Yakuzu 0...

Nemusel jsem si ji vybavovat dlouho. Strávil jsem v ní téměř dvě stovky hodin, tak skvěle jsem se bavil. Ne, že by to byla nejdokonalejší hra světa, to zase prr, ale nesporné kvality má. Zaprvé sto postranních úkolů. Většina z nich je parodie na nějakou společenskou událost nebo osobu, můžu zmínit natáčení Stephena Spielberga, tanec Michaela Jacksona za nápadně podobné hudby z Thrilleru, koupě a následná krádež nové hry, kterou chce malý kluk, zaučování dominy, osvobození podpantofláka, a tak dále. Některé nebyly uplně super, třeba telefonáty, ale v množství těch kvalitních se lehce ztratily.

Vylepšování postav bylo něco, co mě táhlo celou hru vpřed. Majima i Kiryu mají tři styly a jeden bonusový, který můžete za peníze dále vylepšovat a odemykat si tak nové údery, zakončování, výdrž a tak dále. Přehledně, jednoduše, a hlavně s každou novou schopností se cítíte opravdu lepší. V soubojích je to znát (hrál jsem na druhou nejvyšší). Některé perky a cesty stromem schopností musíte odemykat za pomocí trenérů, kteří vás učí jednotlivé styly. Obrovské plus Yakuze.

Za další bych rád zmínil dvě "minihry" obou protagonistů. Je fakt, že Majimova je složitější na ovládání a vynese paradoxně méně peněz, ale zase je to větší zábava. Otevřete svůj bar a začnou k vám chodit lidi, které musíte obsluhovat pomocí vašich dívek, které na začátku nejsou zas tak efektivní, ale jejich používáním se jim vylepšují statistiky a navíc plněním právě zmíněných postranních úkolů můžete najmout ultimátní pomocnice. Sice na obrazovce pijí šampaňské a koketují, ale Vy víte, co se tam děje. Není to kostičkované, ale je to tam. No a Kiryu zase vydělává po čase majlant v realitkách. Jednoduché - vydělej, kup a profituj. Než se investice vrátí, chvíli to trvá, musíte pořád běhat do kanceláře a stavit ochranku a výběrčího výpalného, trochu opruz, ale po 100% vylepšení už jen občas dojdete vybrat penízky a radujete se.

A v neposlední řadě se musím rozpovídat o příběhu a technické stránce. Ta je suprová, neměl jsem snad jediný problém, ozvučení naprosto perfektní, grafika jakbysmet. Příběh mě několikrát příjemně překvapil, nebyl úplně infantilní, jak to u některých japonských her bývá, naopak sem tam nečekaný twist nebo cliffhanger, protože se příběhy obou hrdinů střídají, až se nakonec ve velkolepém finále protnou.

Nakonec se mě Yoshio vyptává na zápory, co se mi nelíbilo? Nelíbilo se mi, že některé věci jsou hrozně zdlouhavé. Třeba když prohrajete souboj s bossem, musíte ho opakovat celý a ještě přitom sledovat filmeček. Souboje ke konci hry už byly celkem jednoduché a tím nudné a vyhýbal jsem se jim, jak jen to šlo. Taky mohlo být více bossů, než ten jeden, který mě v podstatě pronásledoval celou hru. Mise, kde jste museli někoho chránit, přenášet nebo jednoduše jen spolupracovat, byly občas kvůli jejich tupější AI napřestlamu.

Yakuza 0 je neuvěřitelně hluboká. Nezmínil jsem hromadu věcí - závody miniautíček, skvělé karaoke, bowling, šipky, kulečník, různé deskové hry, které jsem absolutně nepochopil, divné šachy, návštěva restaurací, zbraně, Mr. Shakedown a spousta dalších, kterým se můžete věnovat. Anebo taky nemusíte. Hloubka Yakuzy je jen na vás. A to je peckoš.

Netušil jsem, že když se mě Yoshio zeptal, co jsem hrál naposled, myslel opravdu naposled. Trhl jsem sebou ve vířivce, když mi jeden z jeho bodyguardů náhle prostřelil hrudník. Ještě jsem přerývaně dýchal, když se ke mně sklonil ten druhý, v ruce dlouhou sai a bodl mě do levého oka. Za šíleného řevu jsem tím pravým viděl zbytek svého zrakového nervu, jak se napíná za povytaženým okem z důlku. Když mi propíchl to zbývající, začal jsem ztrácet vědomí. Poslední, co si pamatuju, je, jak se ke mně Yoshio naklonil a zašeptal: "Ahoj, Claude, pozdravuje tě Kenji.." Kapka mé krve z očního důlku mu potřísnila tetování.

Pro: Příběh, grafika, zvuky, minihry, substories, Mr. Shakedown, tréninky, vylepšování postav, karaoke, autíčka, achievementy

Proti: Souboje (ke konci), občas divné checkpointy, žrout času, pro někoho může být až zahlcující

+16

Frostpunk

  • PC 85
Upřímně, na hry podobného typu moc nejsem. Vlastně skoro vůbec, ale na druhou stranu se nebráním novým věcem a když je něco dobře udělané ocením to. A tady jsem sakra rád, že jsem se novým věcem nebránil. Frostpunk je naprosto vynikající mix něčeho jako budovatelská strategia a survivalu, který vás staví před morální rozhodnutí od pomoci bezmocným, kteří bez vás zahynou až po lynčování nepohodlných občanů vaší usedlosti.
Nejvíc mě na Frostpunku dostala asi jeho neuvěřitelně ponurá a pohlcující atmosféra zamrzlého světa, která mě naprosto vtáhla a já se třásl zimou navzdory tomu, že jsem hrál v dubnu a květnu, kdy byly už pořádná horka. Vyhlídky blížící se bouře a snižujících se teplot byly pro mě naprostá muka a já se strachem v očích vyhlížel, jestli dokážu tentokrát už dát dohromady dostatek zásob. Tady prostě nejde nic než chválit. Na žánr je nádherné i grafické zpracování a stejně tak je výborná i stylizace. Co mě trošku mrzí je, že ve hře není více scénářů, nahrazuje to ale fakt, že můžete hrát třeba nekonečný režim, kde se prostě snažíte vydržet co nejdéle. To ale není nic pro mě, já potřebuju nějaký cíl, takže i kvůli tomu nakonec "jenom" 85%.

Pro: Vynikající atmosféra, živoucí "město" je plné překvapení, morální dilemata, krásná stylizace a grafika

Proti: Trošku méně obsahu (vylepšují to DLC)

+10

Blazing Chrome

  • PC 80
Mnoho starších hráčů určitě má příjemné vzpomínky na arkádovou akční plošinovku Contra, která se u nás hojně vyskytovala na neautorizovaných čínských kopiích konzole NES. Ta se na poměry své doby pyšnila velmi plynulým gameplayem, zasazením inspirovaným akčními filmovými klasikami a brutální obtížností, která hráče k dosažení úspěchu nutila memorizovat skoro každého nepřítele. A v podstatě to samé na vás čeká v Blazing Chrome, téměř zcela nekompromisním návratu do 90. let, při jehož hraní zaplesá srdce každého pamětníka. Téměř zcela nekompromisním říkám proto, že tvůrci přece jen seznali, že vyrovnat se svým vzorům z devadesátek, co se týče obtížnosti, není nezbytně nutné.

V roli jednoho ze dvou zpočátku dostupných hrdinů na vás čeká celkem šest úrovní, plných zběsilé arkádové akce a kovového šmejdu určeného k sešrotování. A stejně jako v Contře platí, že stačí chvilka nepozornosti a zabije vás jediný nepřátelský zásah. Počet životů taktéž není nekonečný, tudíž obrazovku s nápisem GAME OVER uvidíte častěji, než jste z moderních her nejspíše zvyklí. To je však součástí zážitku, jelikož hra není zrovna rozsáhlá a v případě, že by byla o něco jednodušší, by s ní každý hráč byl hotový ani ne za hodinu. I tak Blazing Chrome však na rozdíl od svých vzorů nabízí meziúrovňové checkpointy a neomezený počet continue. To z potenciálně ultrahardcore hry dělá sice obtížnou, ale zvládnutelnou záležitost.

Krátká délka je naštěstí vykoupena vysokou variabilitou úrovní, které neustále střídají prostředí, představují nové nepřátele a hráči připravují nové, zajímavé výzvy. Kromě standardních úrovní, kde hrdinové kráčí po svých, dojde i na pasáže v různých dopravních prostředcích jako jsou robotičtí mechové různých druhů, kluzáky či zbroj s jetpackem. Samozřejmě nesmí chybět ani celá řada bossfightů, které ani v nejmenším nezklamaly. Obří robotičtí sokové jsou přesně tak impozantní, jak byste čekali. Tempo hry je tedy na jedničku a zakolísá snad jen v úplně poslední misi, která působí překvapivě komorně.

Bez retro vizuálu, doplňujícího retro hratelnost, by retro feeling byl poloviční a s potěšením můžu zkonstatovat, že tvůrci nezanedbali ani ten. Na rozdíl od mnohých pixelartových her, které pixelovou grafiku využívají spíše jako znouzecnost a míchají do ní moderní grafické efekty, vývojáři z Joymasher se opravdu snaží o co největší autenticitu. Blazing Chrome jakoby z oka vypadl Contra: The Alien Wars z konzole SNES a to včetně maličkostí, jako jsou chiptune soundtrack, dabing přítomný pouze v podobě nekvalitních, chrčivých samplů, rozmazaných falešných 3D efektů podobných technice Mode 7 nebo wireframových 3D objektů jako za použití Cx4 čipu. Najde se samozřejmě pár pasáží, kterých by na tehdejším hardwaru nešlo docílit. Avšak po většinu času si opravdu připadáte, jako byste hráli hru, která by klidně mohla vyjít před třiceti lety.

Joymasher zkrátka ví, co dělají a ví, proč si retro hry své kouzlo drží i dodnes. Po ninjagaidenovském Oniken a castlevaniovském Odallus: The Dark Call přišli s podobně kvalitní poctou sérii Contra, která se svým vzorům nejen vyrovná, ale v jistých aspektech je i překonává. A jelikož se nezdá, že by Konami ještě někdy přišlo s hrou podobného typu (o Contra: Rogue Corps lepší taktně pomlčet), je Blazing Chrome více než důstojnou náhradou.
+12

Hammerfight

  • PC 80
Tuto hru miluji se stejným zápalem jako ji nenávidím. Běžným/občasným hráčům ji nemohu doporučit, protože je příliš tvrdá, nelítostná, neodpouštějící. Ale mohu ji doporučit těm, co hledají opravdovou výzvu, kterým nevadí hledat informace na webu a potýkat se s frustrujícími aspekty hry (kterých je většina).

Základní jádro hry (souboje mezi létajícími stroji s připevněnými zbraněmi) je kotel zábavy. Je to nový originální koncept a je výborně zpracovaný. Různé zbraně mají velmi odlišné parametry, každá působí jedinečně, a je u nich velký důraz na detail. Záleží na každém pixelu - nabrat nepřítele na špičku meče má úplně jiný následek než strefit jej ostřím (a jak moc jej seknete) nebo rukojetí. Každá zbraň má odlišnou váhu, ostrost, ovladatelnost. Sečné zbraně jsou výborné proti kůži, ale těžko se s nimi prorazí brnění. Pro lidi, co si užívají kombinování různých brnění a zbraní a jejich vzájemné interakce, je tohle ráj.

Hra je založena pouze a výhradně na hráčově schopnostech. Je velice těžké ji perfektně zvládnout a je v ní přehršel drobných a důležitých detailů, které by vás vůbec nenapadly (dokud si nepřečtete návody na netu). Umíráte pořád dokola, a opakujete, opakujete, opakujete. Ale jakmile se ve hře dostatečně zlepšíte, tak bitvy začnou být zábavné. Stále jsou velmi těžké - neuhnuli jste letícím troskám? Polomrtví. Neuhnuli nebo neodrazili jste výpad mečem? Mrtví. Ale začnete vidět detaily a budete schopni lépe reagovat, nebude to jenom chaos na obrazovce. A v té chvíli to začíná být opravdová zábava.

Bohužel, jakkoliv úžasné jsou soubojové mechaniky, tak implementace zbytku hry je příšerná. Způsob výběru zbraní je špatný, obchod se zbraněmi je nepříjemný, uživatelské rozhraní je obzvláště tragické, velké množství herních prvků není vůbec vysvětleno, je zde spousta chyb, často nemáte tušení proč jste zemřeli, nepřátelé jsou často za hranou obrazovky ale stejně na vás mohou útočit, spojenci často provádějí akce které vás zraňují (jako je střílení nebo shazování bomb vaším směrem), ... mohl bych pokračovat dlouho. Budete skřípat zuby při každém podobném zážitku nebo když provedete nějakou nevratnou chybu (jako vsazení drahokamu do zbraně během bitvy, protože jste myší klikli v trochu špatném okamžiku - jaká skvělá vychytávka).

Celkové hodnocení: Výborná

Pokud se rozhodnete si hru zahrát, mám pro vás pár tipů:
* http://web.archive.org/web/2014022118163 ... com/Hammerfight_-_PC
* https://steamcommunity.com/app/41100/discussions/0/620695877279392886/
* pro snížení množství grafického smetí na obrazovce si ve hře nastavte kvalitu na 0.2 a také upravte Config.ini a nastavte GFX_RENDER_* na 'false'
* mezi režimem okna a plnou obrazovkou se dá přepínat pomocí Alt+Tab a zachytit nebo uvolnit kurzor ve hře lze pomocí Ctrl+G

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+9

Solitaire

  • PC 50
No jo, legendární Solitaire, neoddělitelná součást prvních pár edicí Windows - těžko se spravedlivě hodnotí, přestože jsem nad ním strávil spousty času.

Samozřejmě jsem valil Las Vegas počítání, velkou škodou bylo, že nešlo ukládat hru a s každým novým spuštěním se zase rozdalo do -52 a já tak toužil ty krupiéry odíral a odírat ... no bohužel po pár seancích omrzí a stereotyp se nutně dostaví, takže to zkusím snad spravedlivě na 50 %
+8

Portal

  • PC 65
Velice krátká hra, hlavní děj jsem prošel za 3-4 hodiny. V hlavním příběhu jsou zhruba 2 mapy, které mají střední obtížnost, všechno ostatní je hodně snadné. Druhá část příběhu (jakmile jste 'otestováni') je docela repetitivní a trošku nudná. Příběh je celkově zajímavý, ačkoliv jednoduchý. Humor v rozhovorech je příjemný, občas trochu levný. Finální titulky jsou hodně kreativní.

Po dohrání hlavního příběhu je dostupných 6 pokročilých map. Ty konečně představují lepší výzvu, trvaly mi cca další 2 hodiny.

Přijde mi, že hra mohla být mnohem zajímavější, pokud by se do ní přidalo více herních mechanik a/nebo typů objektů. Za pár dolarů ji mohu určitě doporučit.

Celkové hodnocení: Dobrá / Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+17

Commander Keen Episode 3: Keen Must Die!

  • PC 65
Třetí epizodka arkádovky ochránce vesmíru Keena se nese v podobném duchu jako číslo 2, nicméně levely jsou krapet delší a těžší a častokrát se stalo, že díky nemožnosti save game v průběhu levelu Vás na konci překvapí nějakej ten galaktickej šmejd a vy musíte začít znovu :-(

Aby toho nebylo málo, munice je poskrovnu, je třeba rozumně šetřit, protože ty skákající karatističtí méďové nebo co to je zač, Vás lehce oberou o pár nábojů - načasování výstřelu je docela kumšt.

Závěrečný level s protivníkem s IQ316 dá tak zabrat, ale pokud je dost nábojů a trpělivosti, dá se i ten robotickej soupeř sejmout, takže pořád solidní průměr - 65 %
+7

Halo 3

  • PC 75
Prosel jsem si celou Halo serii jak vysla na PC a nove jsem dohral i Halo 3. Tezko se mi ty hry rozlisuji od sebe, nebot mi prijde, ze jsou si hodne podobne. Je vsak na nich znat, jak se postupne, velmi opatrne, autori pokouseji tu a tam hru o neco obohatit.

Dejove ihned navazujete na Halo 2, potkate vsechny zname postavy a i nepratele. Hra opet obsahuje nekolik skvelych momentu, ktere vsak na rozdil od Reach nebo ODST nejak rychle vysumi. Ale Halo 3 me dokazalo navnadit na dalsi dil.

Za me vsak z Master Chief serie je zatim Halo 3 nejlepsi. Konecne se autori rozhodli nedavat skvela videa za odmenu pidivim hracum a zredukovali to jen na par textu v jedne urovni, kde davaji smysl. Taktez se zde setkavame s mene opakovanim pokud jde o design urovni a pokud k opakovani dojde, tak opet, v mistech, kde to trochu dava smysl (napr. stejny druh budovy a ne jako v Halo CE , kde jsme prochazeli prakticky stejne vypadajici chodbou znova a znova).

Pokud hledate oddechovou strilecku, kde vlastne chodite tak trochu z jedne multiplayerove areny do druhe, tak je Halo 3, opet k doporuceni. Pokud vam Halo stacilo hrat jednou, tak vas Halo 3 nicim az tak novym neprekvapi. Pro vetsi snahu o originalitu se kouknete na Halo 3: ODST.

Pro: Flood monstra, Stare dobre HALO

Proti: Prakticky to same jako predesle HALO

+17

Mafia: Definitive Edition

  • PC 60
Tak nám vznikla "definitivní edice" Mafie. Jsem rád, že k tomu Hangar 13 přistoupilo docela zodpovědně (český dabing, spousta tuzemských tvůrců), ale přiznejme si, tento remake vznikl prostě a jednoduše jen proto, aby mohla celá série jet na stejném enginu a aby se propojily veškeré postavy (na konci tedy logicky odpráskne Tommyho Vito s Joem). Se sérií má studio evidentně velké plány a tohle byla jedna z prvních povinných zastávek - dát facelift prvnímu dílu, který to všechno rozjel...

A tak to i působí. Nejdříve klady - hra skvěle vypadá a líbilo se mi, že se docela trefně vyplnily mezery původního příběhu a více se příběh zařadil do kontextu tehdejší doby (Sára a Sam mají více prostoru, řeší se hospodářská krize, 19. dodatek...).

Na druhou stranu, původní záměr a myšlenky se zde úplně zadupaly do země - z příběhu se stala banální a triviální story o rodině, kde některé momenty nemají daleko od WTF (Frankova zrada, žádost o ruku, epilog). Jde vidět, že nově napsané dialogy a směřování příběhu nemají přílišnou provázanost s originálem a nedrží pohromadě. Když už, mohlo se do vyprávění sáhnout mnohem radikálněji a pár neduhů z originálu uvést na pravou míru a opravit. Takto jde spíše o downgrade a nejhorší je, že "nudné" pasáže se většinou vyřeší cutscénou. Tím ovšem odpadá jakákoli gradace, tempo příběhu, rytmus...Vše je jako z rychlíku.

Další věc: všude ukazatele jak pro idioty, cover systém, naskriptované překážky, trojnásobný počet nepřátel a jejich nesmyslná výdrž, arkádový jízdní model...Ta hra se hraje podstatně hůř než 20 let starý originál. Absolutně z toho hraní vymizela jakákoli výzva, hráč nemusí mít důvtip a logické myšlení, stačí jen dávat headshoty a hra vás poslušně povodí za ručičku. Město je sice krásné a detailní, ale chybí jakékoli vyžití. Předpokládal jsem, že studio nepůjde lineárním směrem příběhu, ale udělají z toho trochu sandbox a vykašlou se třeba na volnou jízdu. Třeba sázet v casinu, jezdit na venkov do motelu, kurvit se v hotelu Corleone, jezdit lodí v přístavu, zajet si závody na okruhu, lítat s letadlem na letišti, plnit úkoly pro Lucase, podívat se na víc míst z původní hry...To by mi k dnešní době sedělo mnohem víc než jen udělat lineární naskriptovaný příběh, nejvíc ho osekat, narvat tam cutscény a vše urychlit. Trpěl tím nejenom příběh, ale i ten požitek ze hry. Vždyť na původní Mafii bylo super, že jste jezdili městem, poslouchali soundtrack (mimochodem nová hudba je strašně zaměnitelná a nevýrazná) a daleko víc jste si tu hru užili.

Nachystáno to ale přeci bylo originálem krásně. V Hangar 13 ale asi neměli koule na to pořádně originál překopat a vytvořit z něj moderní hru na základě kostry příběhu jedničky. Takto se chtě nechtě z 90% drželi jedničky, akorát změnili pár detailů a trochu rozepsali některé postavy. Ve výsledku tedy hořké zklamání a promarněný potenciál, protože bylo vidět, že některé záměry a nápady dopadly docela na úrodnou půdu.

Pro: krásná grafika, pěkně vykreslená doba, některé zásahy do příběhu

Proti: otřesné arkádové ovládání, nevýrazný soundtrack, zjednodušení a zrychlení příběhu

+44 +49 −5

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 65
Dohráno na obtížnost Mistr Jedi. Tedy krom posledního boss fightu. Už jsem neměl nějak trpělivost, takže jsem ho dal na rytíř Jedi. Puzzly jsem dal všechny bez návodu. Jsem už starej herní veterán. Mé smysly a rychlost už jsou dávno otupeny. Čili hra není zase tak těžká, jak se o ní říká, když jsem to dal takhle i já.
Co se týče samotné hry, tak začátek byl fajn, ale časem mě hra začala nudit. Příběh tolik negradoval a celkově tomu postupně docházela šťáva.
Nicméně zpracování světa SW je udělané hezky. Grafika samozřejmě super, až na animace postav, které mi někdy přišli příliš umělé a toporné. Hudba vynikající.
Ovšem co pro mě bylo největším zklamáním byla absence RPG prvků. Ten není téměř žádný. Nesbíráte žádný gear. Jen kosmetiku a to ještě jen v podobě pár kousků, kde se mění jen barvy. Pak si odemykáte skilly a to je vše. Čili v tomhle ohledu za mě velké zklamání. Jedná se tedy čistě o akční adventuru, nikoliv RPG.

Pro: Audiovizuální zpracování, hudba, soubojový systém, puzzly

Proti: Animace postav na dnešní dobu zase nic perfektního, příběhu docházel postupně dech, absence RPG prvků

+19 +20 −1