Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Heavy Rain

  • PC 80
Heavy Rain začíná pozvolna a chvilku trvá, než vás zaujme a vtáhne do svého poutavého a v druhé části nervy drásajícího příběhu, který svými rozhodnutími a (ne)šikovností v quick time eventech značně upravujete a můžete se tak dopracovat k několika odlišným rozuzlením.

To by vše znělo skvěle, kdyby se však hra tak špatně neovládala, na K+M je to často až frustrující.
Dost často taky nevíte, co která akce vyvolá, protože hra vám jen ukáže, co v daný moment můžete zmáčknout, ale ne vždy se dá vyvodit, co se vlastně tím zmáčknutím stane. Samostatnou kapitolou jsou pak quick time eventy, kdy často díky šíleným přechodům kamery nejde zprvu vidět, které tlačítko je třeba zmáčknout a pokud hrajete na nejtěžší obtížnost, může to být v určitých momentech i fatální.

To platí i v rozhovorech, které ovlivňujete pouze jednoslovnými možnostmi, kde se taky dopředu nedá dost dobře tušit, co vlastně řeknete. To vše ubírá na dojmu toho, že příběh skutečně ovlivňujete vy svou (ne)schopností a ne tyto nedostatky.

Příběh mě dokázal zaujmout, byl rozhodně poutavý a motivující, často s neočekávanými zvraty, přesto i zde se našlo pár WTF momentů. Jason byl asi úplně retardovaný, jinak si jeho chování nedokážu vysvětlit. Proč skutečný vrah vtrhne do mafiánského sídla, které vystřílí a poté se snaží dona přesvědčit, že vrahem je jeho syn? A takových situací je tu zpětně víc.

I když jsem se v komentáři do hry docela opřel, rozhodně nemůžu říct, že bych si hraní neužil. Postavy jsou dost sympatické na to, abych si k nim vytvořil vztah a jejich osud mě zajímal. Na takovou Madison se navíc ještě hezky kouká. Hodnotím vysoko, protože mám zkrátka pro tyto příběhovky s důrazem na emoce slabost, přesto jsem však asi po těch letech čekání na PC verzi čekal trošku víc.

Pro: příběh a jeho dynamika, důraz na emoce, činy mající skutečný dopad, postavy, hudba, Madison

Proti: nelogičnost, nemotorné ovládání, kamera

+23

Helldorado

  • PC 80
Na Helldorado jsem se vrhnul hned po zdolání Desperados 2 a v nějaké citelné zlepšení předchozího nemastného neslaného dílu jsem příliš nedoufal. Uvítalo mě téměř identické menu se stejnou hudbou, což mě trochu překvapilo. I když mělo jít původně jen o datadisk, nečekal jsem, že se prakticky nic nezmění a dostanu jen přídavek několika dalších misí. Naštěstí jsou menu, hudba a komiksové cutscény jedny z mála věcí, které se nezměnily a novinek je opravdu spousta.

Pominu mírná grafická vylepšení a zmíním to nejlepší, co Helldorado přineslo, a to je téměř kompletní odstranění všech bugů. Až na výjimky se žádný z členů party při přesouvání po mapě nezasekává o překážky na cestě, nepřátelé neodlétávají z mapy ani není problém se zadanými úkoly.

Byly také vypuštěny nelogické prvky, a tak už nejde šplhat s omráčeným nebo mrtvým nepřítelem po žebříku a naopak lze s nepřítelem přes rameno otevřít dveře. Vylepšení doznala i umělá inteligence a nepřátelé se shání po svých kumpánech, pokud jsou primárně vedle nich a baví se s nimi. Dokonce bylo vylepšeno i ovládání kamery, s níž jsem již neměl téměř žádné problémy.

Potěšil mě tutoriál v podobě úvodní mise, kde mi byly představeny staré známé schopnosti členů party, ale i nové možnosti, které Helldorado přináší. Stejně jako v předchozí hře jsou i zde vcelku rozmanité úkoly (vyloupení banky, záchrana dítěte, zmaření atentátu na prezidenta), jen se odehrávají znovu pouze v pěti lokacích, což je škoda. Skvělé byly mise jen s jedním členem party, které sice nejsou kdovíjak dlouhé, ale je při nich třeba každý krok opravdu důkladně promyslet.

Celkově došlo ke zlepšení ve všech směrech a Helldorado je oproti Desperados 2 opravdovou výzvou, což by měl být u taktických strategií standart. I když je zhruba polovina hudebních motivů převzata z původní hry, stále mě poslech soundtracku neomrzel a i nové skladby stojí za to. Dokončením této hry jsem odehrál vše, co jsem měl od Spellboundu v plánu, a pokud bych mimo znovuhraní prvního dílu Desperados ještě něco od těchto bohužel již zbankrotovaných vývojářů zkoušel, byla by to asi Arcania, ale spíše dám přednost Risenu.

Pro: hratelnost, opravené chyby, rozmanité úkoly, mise s jedním členem party, soundtrack

Proti: cutscény, málo lokací

+19

Pilgrims

  • PC 95
Protože mě Creaks donutily začít se zajímat o Amanita Design trochu více, jako další hru jsem se rozhodl vyzkoušet Pilgrims. Opět jsem byl velmi mile překvapen. Jedná se jednohubku na jeden večer, ovšem s odpovídající cenovkou. Jednoduchý příběh a herní mechaniky s pěkným, tradičně kresleným designem tvoří opět poměrně unikátní hru, přičemž hlavní pointou je znovuhratelnost. Samotná hra je velmi krátká, ovšem způsobů, kterými lze dosáhnout konce příběhu je více a hra vás přímo nabádá k tomu zkoušet všechno, co vás napadne. Většina z těchto akcí bude fungovat a bude mít jiný nebo alespoň částečně odlišný výsledek. Kompletní dokončení hry pak trvá přibližně dvě hodiny a určitě stojí za to hru několikrát opakovat a pokusit se odemknout úplně všechno.

Pilgrims jsou roztomile jednoduchou hrou, řekl bych ideální záležitostí pro rodiče s dětmi, kterým byste chtěli zprostředkovat prvotní zkušenost se světem videoher (např. jako alternativa k Fortnite, která ovšem vašemu dítěti nezdegeneruje mozek).

Pro: Pěkné / jednoduché / odpočinkové, zvuky, hudba, design

Proti: Krátké (ovšem s odpovídající cenovkou)

+13

FreeCell

  • PC 55
Ze všech karetních her, které Windows nabízí je u mě FreeCell rozhodně nejmíň zábavný a po čase se dostaví stereotyp a nuda. Motivaci dokončit všechny možné varianty jsem nenašel, takže dávám lehce lepší průměr - 55 %
+4 +5 −1

Under Leaves

  • PC 70
Po sérii náročnějšího hraní jsem si odskočil k hidden object hrám, abych se trošku odreagoval a připomněl, že hry nemusí nutně být akční a násilné, ale také meditativní a příjemné na oko. Under Leaves je toho vzorným příkladem, navíc z českých luhů a hájů...

Žánr hidden object je pro mě, v podstatě, velká neznámá. Hrál jsem, tuším, jednu hru před mnoha lety a dál se k tomu nevracel. Under Leaves jsem tedy volil především podle plakátu a skutečnosti, že se jedná o českou hru. No a musím říct, že vůbec nelituji.

Jedná se o takovou tu absolutně odpočinkovou záležitost. Asi jako když jste si před lety potřebovali v práci dáchnout a tak jste si na Windows 95 zahráli Solitaire. Dnes už Solitaire v nových Windowsech jen tak nenaleznete, ale zase se dostanete k takovým hrám, jakým je právě Under Leaves.

Ten nabízí přesně to, co si pod samotným žánrem dovedete představit. Hledání objektů v, sem tam statickém a sem tam dynamickém, pozadím. Co hru ale vyvyšuje od průměru, tak především grafika, která je na jednu stranu jednoduchá, ale neuvěřitelně vlídná a samotným prostředím zvířátek a přírody opravdu krásná. Když nad tím přemýšlím, tak vlídnost je nejspíš vlastnost, která se ke hře jednoznačně hodí.

Nedokážu říct, zdali je v rámci žánru Under Leaves něčím lepší od ostatních her. Pár jsem jich viděl, ale hrál opravdové minimum. Nicméně musím říct, že nabízí krásné přírodní a zvířecí motivy, kterým si mě dokázala získat.

Pro: Nádherné přírodní a zvířecí motivy, neskutečná vlídnost prostředí a zvířátek

Proti: Hidden object hra bez cokoliv jiného

+14

Puddle

  • Android 40
Hru jsem hrál na tabletu a moc jsem si to neužil. Nejvíce iritující je zřejmě kamera. Nikdy nevíte, co vás vepředu čeká, protože tam není vidět, a tak se musíte úroveň naučit nazpaměť metodou pokus omyl. Při hraní se vaše tekutina dělí, a kamera se občas rozhodne sledovat maličkou kapičku, která se odloučila od hlavního objemu, a ujela jí příliš dopředu. Potom vůbec nevidíte, co se s vaším většinovým objemem děje. Taktéž mi moc nedochází, který vývojář chce urážet své hráče označením přeskočení úrovně jako "kňourání" (whining). Kňourání máte jen omezené množství. Hodně zvláštní.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+4

Rochard

  • PC 40
Dobře vypadající logická skákačka. Problém je... že je totálně triviální. Herní mechaniky chvíli baví, ale vše je příliš jednoduché. A aby toho nebylo málo, tak v mnoha oblastech měli vývojáři potřebu u těchto jednoduchých hádanek ještě hráči radit nevyžádanou nápovědou, které se nedalo zbavit (a nebylo to jenom ze začátku hry). Tak nevím, jestli je hra určena dětem, nebo jestli autoři hry očekávali, že ji budou hrát pouze tupouni, ale fakt mi přišlo, že takovým způsobem zpochybňují, že mám aspoň nějakou základní inteligenci, až to bylo urážlivé. Celkově tedy zážitek nic moc.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+6

Waking Mars

  • PC 55
Kombinace adventury, skákačky a logické hry v příjemném grafickém hávu a se zajímavým prostředím. Vaším cílem je kombinovat rostliny a zvířata na Marsu takovým způsobem, abyste vytvořili funkční ekosystém. Námět je to originální, ale zvládl jsem do hry investovat pouze pár hodin, protože pak mi přišla herní smyčka dost stereotypní. Můj celkový dojem byl, že je to příjemná hra, jen jsem se nebyl schopen prokousat hlouběji.

Celkové hodnocení: Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+3

Penumbra: Overture

  • PC 70
Grafika hry je zastaralá, ale váš strach bude velice aktuální.

Penumbru jsem nebyl schopen dohrát, bylo to na mě moc. Skončil jsem na konci první kapitoly. Asi do konce života si budu pamatovat ty nemrtvé psy. A taky ten vyrvaný jazyk na stole, co vypadal jako kravský (a vedle něj deníček na stole, co popisoval člověka, co se musel z hladu živit pavouky, pak na sobě pozoroval podivné změny, příšerně mu napuchl jazyk, a...). Perfektní horor, který nehraje na levné lekačky, a já na něj prostě nemám. Taktéž musím vyzdvihnout způsob práce s předměty, kdy musíte myší provést stejný pohyb, jako by provedla vaše ruka (např. oblouk k otevření dveří). Přidává tomu kopec atmosféry, cítíte se ještě více uvnitř. No a samozřejmě i to, že se nemáte žádné zbraně. To vás ponoří ještě více (dalo by se říct až pod hladinu, až začnete pouštět bublinky). Horor, jak má být.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+8

Intrusion 2

  • PC 65
Zábavná krátká hříčka. Líbily se mi mechaniky založené na fyzice. Grafický design je jednoduchý, ale jakýmsi způsobem okouzlující, zejména jak jsou postavy a pohyblivé objekty viditelně složeny z velkých prvků a ty jsou primitivně rozanimovány. Je to všechno strašně základní, a přitom mi to přijde pěkné.

Celkové hodnocení: Dobrá / Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+3

Solar 2

  • PC 30
Jednoduše řečeno - frustrující zážitek. Ačkoliv jsem se cítil jako idiot, tak jsem se zasekl hned v několika základních misích, protože ani ovládání ani herní mechaniky hra nijak pořádně nevysvětlila. Chvíli jsem se snažil na všechno přijít, ale zanedlouho jsem to vzdal. Měl jsem pocit, že je hra vůči novým hráčům aktivně nepřátelská.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+3

Super Meat Boy

  • PC 90
Tato hra je opravdu opravdu těžká a neodpouštějící. U každé jednotlivé úrovně zemřete třeba 20-50x, než se vám ji povede dokončit. Okamžitá smrt se nachází úplně všude. A to je hádám i krása této hry. Každou minutu svého zápolení jsem sprostě nadával, a přesto jsem hrál dál a dál, hodiny a dny. Má v sobě kouzlo, které vás nutí pokračovat.

Zároveň si zřejmě musíte oblíbit její humor, který asi nesedne každému. Já jsem jej miloval. A stejně tak hudbu.

Ačkoliv se to na první pohled nemusí tak zdát, tak tato hra není u nadpřirozených reflexech. Tato hra je o nespočetnu prožitých smrtí, pomalém hledání funkční cesty skrz překážky, a její otisknutí do vaší svalové paměti. Jakmile strávíte 30-60 minut snahou vyřešit těžkou úroveň, tak potom ji už můžete hrát i poslepu a uspět. Hrajete přes svalovou paměť, nikoliv reflexy.

Pokud se rozhodnete si hru zahrát, připravte si předem zásobu silných nadávek a spoustu volného času. Ale za tu srandu to stojí.

Hru jsem dohrál až po finálního závěrečného bosse. Vyhrál jsem nad ním několikrát, ale pokaždé mi hra okamžitě spadla. Tento problém by už snad měl být vyřešen. Myslím, že po finálním bossovi by měl být ještě nějaký extra svět, ale po roce abstinování od této hry jsem nebyl schopen poslední úroveň znovu pokořit. Musel bych zase hodiny trénovat, a to už se mi nechtělo. Ovšem plyne z toho ponaučení - při hraní této hry si nedávejte žádné delší přestávky. Jinak se vám bude opravdu těžko dohrávat :-)

Celkové hodnocení: Nářez

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2013 v angličtině na Steamu).
+6

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS3 80
Toto je v poradí trinásty komentár tohto exkluzívneho titulu od Naughty Dog, ktorý započal novú éru hier. Upustenie od „cartoonových" plyšákov a vstup do reálneho sveta sa im na poprvé značne vydaril. Hláškujúci Drake k je dosť veľký sympaťák, ktorý Vám prirastie k srdcu bez problémov. Na mňa pôsobil, že občas má viac šťastia ako rozumu, čo mu pekne dáva body na charizme. Som rád, že autori si išli vlastnou cestou a z Drakea nespravili druhého „Indiana Jonesa" alebo „Laru Croft". Možno už tu nijakými novými informáciami neprispejem a možno už všetko bolo povedané ale i tak sa chcem podeliť o svoje čerstvé dojmy.

Príbeh sa točí okolo honby za zlatom legendárneho mesta Eldorádo. Dej sype ako hodinky, žiadne zbytočné vykecávačky. Občas nejaký zvrat v deji, občas humor. Vedľajšie postavy ale aj antagonisti sú dobre spracovaný a každý tam má svoj dostatočný priestor.

Akčná stránka hry je tiež fajn. Občas mi to ale prišlo prehnane akčné a to množstvo nepriateľov inklinovalo k „Call of Duty". Asi najviac ma sralo, že boli všade aj tam, kde nemali byť. Drake sa tvárí, že otvoril jedinú cestu do katakomb a hneď ako sa dnu dostanete, tak je plné bežných „npčiek" a strácalo to na „atmoške", že niečo objavujete. Jasne Drake zahlási hlášku typu, že ty militanti sú úplne všade. To mi dalo pocit, že samotný autori nevedeli s čím tie katakomby vyplniť aby tie pasáže hráč jednoducho neprebehol. Pritom tam stačilo dať viac hádanok do hry alebo nejaké útržky informácií o danom mieste. Hádaniek mi prišlo, že ich je žalostné málo a tie čo tam boli boli tak primitívne, že to musí bez návodu splniť hocijaký „australopitekus".

Vizuálne spracovanie hry je vskutku krásne, škoda, to nebola skutočná džungľa ale len obyčajné lineárne polia obklopené džungľou. Celý dej sa odohráva v jednotvárnom prostredí, čo mi príde po čase nezaujímavé. Jasné sú tam aj momenty, ktoré Vám utkvejú v pamäti. Za mňa môžem spomenúť napríklad jazda na skútri cez potopené mesto alebo architektúra zopár významných lokácií.

Počas postupom hrou môžte aj zbierať takzvané „collectibles". Čo sú vlastne artefakty z pred kolumbovskej éri alebo z čias Španielskej okupácie. Škoda ,že im chýba nejaká skutočne hodnotná stručná informácia o danom predmete, ktorá mi ťa vnútorne nútila aby si mal ich fakt potrebu zbierať.

Súperi nepôsobia hlúpo a naozaj reagujú na hráča. Snažia sa ho obkľúčiť alebo znemožniť ľahký postup hrou. Skoro za každým od nich dostanete spŕšku granátov, čo ťa núti meniť kryt za kryt. Kryty sú ľahko ničiteľné či už ide o rôzne bedne alebo múriky. Samozrejme nie všetko ale niekedy som bol milo prekvapený aj tam kde som to nečakal. Toto sami strašne páči, tie drobné detaily, kto by to možno okomentoval známou hláškou, „pri tom taková blbosť". Naughty Dog vie presne čo mam rád.

Poznámky typu, že hra nezostarla príliš pekne, alebo je ťažkopádna, neberiem do úvahy. Hra na rok 2007 je skvelá aj dnes. Môjmu psku dala hra hra poriadne zabrať, čo bolo hlavne poznať na neskorom doskakovaní textúr. Ale i tak sa teším na ďalšie dobrodružstvo.

Odporúčam!
+14

Rememoried

  • PC 60
Poměrně plodný den, započatý ranní snídaní v podobě pečené sekané s houskou a hořčicí, pokračoval příjemnou vyjížďkou do přírody, která je v dnešním koronavirovém období povolená za cílem nálezu hub. Zvolili jsme vyjížďku až směr Česká Lípa, kde jsme zaparkovali povoz a vypravili se na výpravu poměrně plochým lesem, který věštil samé krásné momenty s houbami. Prašivky hned na kraji lesa tomu byly důkazem. Výsledek, co Vám budu povídat, byl více než ucházející, nicméně aby vše bylo dobře zakončeno, nakoupili jsme v místním pivovaru Lipák dvě petky kvalitního pivního moku, a já se jej jal po příjezdu domů okamžitě nachladit. Po obecných pracech kolem domu jsem se rozhodl, že načnu jednu z petek a zapnu hru, která na mě čekala na harddisku s názvem Rememoried a zásadní českou stopou.

Rememoried začal a já pochopil, že toto nebude standardním herním zážitkem. Pan autor se totiž rozhodl zvěčnit snovou realitu každého z nás, který to s pivem přežene a padne do absolutních mrákot s nejistotou barevného zvěčnění světa a hlavně s otázkou, zdali bude daný příběh dokončen, nebo zdali mě nevzbudí siréna mobilního telefonu v podobě budíku, který dělá všechno dobře, ale přesto jej nenávidím.

Rememoried je zvláštní logickou hříčkou, která Vás provádí snovým procesem každého z nás, respektive v případě této hry, procesem pana tvůrce, Vladimíra Kudělky. V celkovém součtu 20ti úrovní se proskákáte různými útvary, kolečky, čtverečky, obdelníky, trojúhelníky, kvádry a krychlemi, abyste docílili výsledného cíle. No a aby Vám nebylo smutno, tak někde v dáli Vám kdosi vypráví pár lumpenkavárenských názorů o tom, jaké to je žít život ve snu. Musíte tedy počítat s tím, že tady to o příběhu není. Rememoried je totální filozofický sen, který se plní a Vy jej v rozmezí několika hodin prožíváte.

Jelikož jsem se ale rozhodl po každém splněném levelu napít piva a propít se do výsledného cíle, měl jsem na sklonku hry co dělat, abych se vůbec proskákal tam, kam potřebuji. Ve 3D světě je to sice poměrně jednoduché, ale když Vás ke konci začne zlobit grafická karta s tím, že se Vám hra začne lehce sekat, vše je v tu chvíli daleko těžší a náročnější. Nehledě na to, že v krvi Vám v tu chvíli koluje minimálně dvě promile čistého alkoholu. Nicméně, co si budeme...u podobné hříčky bych grafickou náročnost čekal marně, leč ke konci hry jsem byl zajímavě oslněn.

V celkovém kontextu hry, pravda, byly jisté momenty, které vypadaly opravdu zvláštně. Asi tak, jako kdybych se vznášel někde ve vesmíru a prožíval svůj nejlepší trip v životě. Pan autor si s hrou neuvěřitelně vyhrál a i když je v podstatě o samotném nápadu, má skryté momenty, které dokáží zaujmout. Hlavně ty, kde se snoubí zvláštní snový svět a klasická hudba klasiků znalých napříč celým kontinentem. Rememoried je tak abstraktním zážitkem plným filozofických otázek, odpovědí a momentů, které určitě stojí za zamyšlení. Hlavně je ale hrou, ve které si tvůrce vyhrál s představivostí nás všech a je úplně jedno jestli u ní pijete pár pivních moků nebo jste naprosto střízliví. Oslnit Vás dokáže tak, jako tak!

Pro: Zajímavý nápad, prostředí, myšlenky, autor si s tím vším neuvěřitelně vyhrál, včetně občasné kombinace s klasickou hudbou. To zároveň nabízí ty nejlepší momenty z hry

Proti: V podstatě se ale jedná o 3D hopsačku, ač s abstraktním námětem, absolutní absence příběhu a jakékoliv snahy hru chtít dohrát, naštěstí je ale kratší, než byste tušili.

+10

Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker

  • PC 85
Konečně jsem měla možnost trávit více času se svým drahocenným společníkem z prvního dílu. Liara už není tak nesmělá, jakou si ji pamatuji z dob, kdy neustále posedávala ve své kajutě na Normandy u počítače, naopak si vybudovala vcelku dobrou kariéru. Za ty dva roky, kdy jsem byla mrtvá, se v jejím života udála spousta věcí, do které moje osoba Sheparda až tak nezapadala. Moje nadšení ze setkání zchladil její odstup aneb není čas na řeči, je třeba najít Shadow Brokera.

Po úvodní střelbě a ne až tak nečekaném obratu v ději jsem se dostala k vynikající honičce v oblacích. Byla to zábava (včetně Still better than Mako) a vděčím vývojářům, že udělali plavidlo trochu více nezničitelným, neboť jsem samozřejmě při první příležitosti naletěla do bomby. Jen škoda, že tato část byla tak krátká, vůbec by mi nevadilo strávit ve vzduchu více času. Podobně jsem si užila i druhou část, která byla opravdu originální a pálit své nepřátele blesky mi činilo čistou radost. I ten souboj se Shadow Brokerem byl v rámci série trochu jiný.

Pročítání korespondencí a záznamů o postavách mě pobavilo a můžu říct, že s Legionem bych si rozuměla, i když má trochu jiný vkus na hry. Na konci jsem se také dočkala soukromé návštěvy včetně vína a vyříkání si věcí minulých. Budu se těšit na třetí díl, Liaro.

Pro: akce a její rozmanitost, Liara

Proti: opět nereagující druhý společník

+21

Stacking

  • PC 60
Ačkoliv nejsem velký milovník logických adventur, tak u této jsem prošel celý hlavní příběh a byl to příjemný zážitek. Grafický styl a celkový design se mi moc líbil. Zároveň je originální používání matrjošek pro řešení úkolů. Hádanky mají více možností řešení, takže si hru můžete natáhnout hledáním těch alternativních. Pro zastánce žánru se jedná o slušnou volbu.

Celkové hodnocení: Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+7

Antichamber

  • PC 60
Velmi netradiční logická hra, která rozbíjí veškerá zaběhnutá pravidla. Jakože fakt veškerá, protože tady se nemůžete spolehnout ani na naprosto základní fyzikální zákony naší reality. Popisuje se to špatně, lepší je to vyzkoušet. Ale pár vymyšlených příkladů: objekt se nemusí chovat stejně, pokud se na něj díváte a pokud se k němu otočíte zády. Ulička může 5x zatočit o 90° (nebo 1x) a přesto dojdete zpět do startovní pozice. Přes schody se můžete dostat jinam, když po nich jdete pomalu nebo běžíte. Je to velmi originální, ale zároveň i slabina. Zatímco v jiných hrách se vine několik základních principů, na které se můžete spolehnout, tak tady se nelze spolehnout na nic. A tudíž u každé hádanky musíte pokaždé zpochybnit úplně všechno, co vás napadne. To pro mě začalo být časem hodně únavné, a hru jsem již nedokončil.

Celkové hodnocení: Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+6

Call of Cthulhu

  • PC 80
Call of Cthulhu mě nakonec zaujal mnohem víc, než jsem čekal. Já mám k Lovecraftovi takoví zvláštní vztah. Nikdy jsem od něj nic nečetl, ačkoliv to nyní plánuji definitivně napravit, ale hry jím inspirované byly vždy můj šálek kávy.
Nevím, kolik z vás zná či hrálo sérii flash her Arcane. Úžasné krátké adventury inspirované také tímto temným spisovatelem. Bohužel po druhé sérii byl tento online projekt ukončen, a v mém srdci tak zůstalo prázdno. Call of Cthulhu dokázal tuto díru zaplnit, protože jde přesně ve stejném duchu, což nesmírně oceňuji.

Vlastně se velmi ztotožňuji s komentářem Starletky. Já tak trochu nevěděl, do čeho jdu. Očekával jsem doplnění své sbírky walking simulátor horrorů, a to jsem také dostal. Okořeněné kapkou adventury a RPG. Hlavní důvod, proč to na mě tolik zapůsobilo od první chvíle, je úžasná old school atmosféra. Pamatujete na Alone in the Dark hry? Tak to je ono. Ale zatímco to má tu bezva atmosféru old school her, má to i mnoho jejich chyb, které se dnes neodpouštějí.

V první řade poměrně elementární grafika. Už se dlouho nestalo, abych nějakou moderní hru spustil na vysoké detaily a plynulou šedesátku. Skvělá optimalizace, to jistě, ale také grafika nehodna roku 2018. Já mám však nízké standarty, takže jsem byl spokojen.

Za druhé, hra vás prostě hodí do vody a musíte plavat. Vy skutečně nevíte co bude, co říkat a jaká cesta je ta správná. Pro mnohé, kteří prostě chtějí hru zahrát a jít dál to dovede být velmi frustrující. Ale pamatujete, jak jsme hráli staré hry furt a furt dokola? A čekali i na změnu, která zřejmě nepřijde? Call of Cthulhu toto splňuje, a nabízí nesmírnou znovu hratelnost.

Nesouhlasím s myšlenkou, že RPG systém je zbytečný. Ono je lepší říct, že není důležitý. Nelze říct, jaká schopnost je užitečná, a jaká není, protože hra se dá dohrát ať investujete do čehokoliv – pouze nebudete mít přístup k některým detailům či řešením situace. Ale tak to je i v životě. Nemůžeme investovat do všeho a vše vyřešit s naprostou dokonalostí. Já jsem na začátku hry investoval všechny body do okultismu, a poté jsem investoval do psychologie a vyšetřování. A byl jsem poměrně spokojen. Při replayi bych možná zkusil zase další kombinaci, a hra by se mi ukázala v trochu jiném úhlu.

Za to však souhlasím, že stealth ve hře byl trochu otravný. Moc nemusím, když se to hra snaží implantovat třeba jen do jedné kapitoly, pak je to totiž jasně nedotažené. Navíc to brání průzkumu, protože máte furt někoho za zadkem a neustále máte pocit, že vám něco protéká mezi prsty. Za blázinec zkrátka mínus.

Největší problém jsem měl s ukládáním. Obvykle mi pevné checkpointy nevadí, ale tady to bylo rušivé. Sakra, dejte mi šanci se vrátit aspoň o dvě scény zpět! :D Chápu jejich smysl, ale štvalo mě to.

Celkově vzato moc nerozumím zdejšímu hodnocení. Nejedná se o dokonalou hru, ale nemá ani hluchá místa, ani špatné technické zpracování, ani hloupý příběh, ani moc krátkou či přestřelenou délku. Dost možná je to jedna z nejlepších her, co hrál za posledních pět let, protože zkrátka neměla zásadní nedostatek. Poslední dobou mě však napadá, že nová generace adventur chytá tak nesmírně špatná hodnocení proto, že v době akčních AAA her působí příběhová hra za 30 euro jako vyložená provokace. Je to smutné, protože těchto her bude zřejmě ubývat, nebo se zcela přesunou do Indie prostoru.

Pro: Atmosféra, příběh,

Proti: Horší grafika, stealth pasáže, nemožnost ukládání

+16

Romance with Chocolate

  • PC 40
Další oddechová hra, kterou jsem hrál především společně s dcerou, která hraje ráda hry tohoto typu. Kromě klasických hledaček obsahuje i hledání dle obrysů předmětů, hledání dvojic a skládání obrázků.

Příběh hry je typicky béčkový a nudný. Cca od třetí úrovně jsme ho přestali vnímat (tak jako u prakticky všech ostatních hidden object her). U této hry mi ale navíc přišlo, že je zde taková podivná, pro mě nesympatická, atmosféra. Ale to bude asi jen věc (ne)vkusu.

Hru můžu doporučit pro oddech od větších titulů nebo pro hraní s dětmi.

Pro: Hledání předmětů

Proti: Příběh, podivná atmosféra

+7

The Swapper

  • PC 70
Pěkně vytvořená logická hra odehrávající se v poměrně ponurém a neradostném prostředí (točící se kolem opakového vytváření a zabíjení klonů hlavního protagonisty). Hádanky nejsou nijak zvlášť obtížné, a hra je celkově dost krátká. Ale atmosféra je skvělá a hra je zábavná. Fanouškům logických her mohu doporučit.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+5