Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Knack

  • PS4 50
Hlavní nápad hry jste vy: Knack! A taky hlavní síla.

Relikvie, různobarevné kostičky, kuličky, trojúhelníčky a podobně, jsou v podstatě základem technologií světa, ve kterém se hra odehrává. Společně se slunečními kameny. Hlavním hrdinou je malý Knack, živoucí a myslící bytost složená z orbu a relikvií. Když říkám malý, je to vlastně docela zavádějící. Velkou část hry totiž budete opravdu velcí, až obrovští - Knack na sebe totiž dokáže vázat další (nejenom) relikvie, čímž se léčí a zvětšuje až do úctyhodných rozměrů.. Je hlavním tahounem příběhu, který je postaven na principu "Knack to zařídí" a "velkého Knacka nic nezastaví". Jinak jsem příběhu velkou pozornost věnovat nezvládla.. Jste vysláni bojovat s orky, ale zrada z vlastních řad vás přiměje ke změně plánů a tak vystřídáte i další nepřátele - lidi, roboty, brouky,... Žádná z postav bohužel není zapamatováníhodná, celé je to spíše na úrovni dětského seriálu.

Co ovšem na dětské úrovni není je obtížnost.. Hráli jsme to v kooperaci, což obtížnost sice snížilo, přineslo to ale spoustu dalších nepříjemností. Hra je o Knackovi. A ten je jen jeden. Druhý hráč se tak chápe role jakéhosi kovového "Knacka", který snad musel být přidán do hry za pět minut dvanáct. Nemá žádná práva. Kamera sleduje pouze hlavního hráče (barevného Knacka 1). Ten také vstupuje do všech animací, a všechny obměny hratelnosti (třeba navazování jiných materiálů než relikvií) se týkají pouze jeho. Druhý hráč tam je, účastní se soubojů. Je nesmrtelný, když zemře, po uplynutí lhůty se může znova obnovit a pokračovat kde skončil. (v případě úmrtí Knacka 1 se opakuje pasáž). Ve hře využíváte super-útoků za sluneční kameny. Zatímco Knack 1 dokáže vyvolat tři typy plošných útoků s masivním poškozením (úder do země a tlaková vlna, vytvoření ničivého relikviového víru a útok na dálku), kovový Knack 2 má jen slabý odvar. Také se neléčí sbíráním relikvií, ale kovem, který padá z nepřátel, které zabil. A už jsem zmínila že se hra tváří jako by tam nebyl? Kamera vás prostě "zapomene pozadu" a mně často nezbývalo než třeba zkusit projít úsek plný pastí a skákání poslepu nebo prostě skočit dolů a obnovit se (bez nasbíraného kovu, tudíž zase malá a s jedním článkem života). Samozřejmě se oba hráči mohou snažit držet se pospolu, ale ne vždy to prostě jde. A počítá se jen zdraví toho prvního...

Už je to moc dlouhé. Závěrem - chtěla jsem dát víc, protože mě to navzdory všemu bavilo. Ale co nám ta kooperace přinesla za momenty, nemůžu to přehlédnout. A když ani příběh není ničím výjimečný a jeho podání moc nezaujme, jediné, co vlastně zbývá jsou svižné a zábavné souboje v prostředí, které je (sice s obměnami) stále to stejné a po čase toho máte tak akorát...

Pro: super nápad (malý až obří Knack), svižné a obtížné souboje

Proti: nedomyšlená kooperace (především kamera!)

+11

Rugby Hero

  • Android 45
Obvykle hry na mobilu nehraji, ale když jsem objevil možnost se zúčastnit turnaje DH Masters, říkal jsem si, že to zkusím. A hrou pro tento turnaj byla právě Rugby Hero.

Když jsem hru pustil poprvé, dokázal jsem přeběhnout jen několik hřišť. Říkal jsem si, že na to asi nemám, ale dal jsem tomu ještě šanci. Zkoušel jsem ji hrát vždy v době, kdy jsem měl pár minutek čas a kupodivu jsem se začal zlepšovat. Časem jsem se dostal přes deset a s každým dalším high score jsem si říkal, že dál už to asi nepůjde. Opak byl pravdou a tak jsem se postupně dostal do 17., 21. a 23. úrovně a právě tam to začalo. 23. úrovní totiž začíná to pravé peklo, kde se na hráče hrnou skutečně mraky protivníků. Postupem času jsem se do té proklaté úrovně dostal několikrát, ale pokořit se mi ji podařilo jen jednou s tím, že jsem stejně narazil do protivníků hned po pár metrech v další úrovni.

Nesmím zapomenout zmínit jednu věc, která mě na této hře velmi vadila a tou byla reklama po ztrátě prvního života. Několikrát se mi totiž povedlo se dostat bez ztráty života opravdu hodně daleko. Zhlédnutím reklamy a tedy nucenou přestávkou jsem vypadl z tempa, takže jsem obvykle na druhý život uběhl jen pár metrů, než jsem do někoho vrazil. Na druhou stranu chápu, že reklamou ta hra "vydělává" a tímto krokem vlastně nutí hráče si koupit plnou verzi, ale kdyby ji přeci jen dali např. na úplný začátek každého pokusu, bylo by to pro mě lepší.

Ve výsledku tedy musím říct, že mě hra celkem bavila. Otázkou ale je, jestli by tomu tak bylo, pokud by hra nebyla součástí turnaje. Právě proto jsem se svým komentářem počkal a zkusil si hru po čase zahrát jen tak. A bohužel došlo jen na pár pokusů a konec, hra nadobro mizí z mého mobilu. Ale vzpomínky na mé snažení v turnaji zůstanou. :)
+8

Wandersong

  • PC 90
Hledal jsem dlouho nějakou pěknou hudební hru a stále jsem si nemohl vybrat ten, na první pohled správný kousek. Až mi byla doporučena tahle a po 10 vteřinách gameplay videa jsem věděl, že to je ono. K mému překvapení mi dokonce Fritol poskytnul klíč ke hře, takže jsem hru prostě hrát musel :) Tímto mu moc děkuji, protože mi udělal radost, která mi vydržela pár týdnů. Hra možná působí jako indie blbinka na 2 hodiny s přepálenými barevnými kontrasty, ale opak je pravdou. A o tom se vás pokusím přesvědčit.

Malý bard, tedy já, se přichomýtne k velkému dobrodružství ve kterém jde o odvrácení konce světa. Klišé, řeknete si, ale tady hrdina nezabíjí hordy příšer a armády nepřátel, nýbrž zpívá a zpěvem probíhá vlastně veškerá interakce s okolím, řešení hádanek, plnění úkolů, překonávání překážek a postup hrou. Už to je relativně revoluční věc a navíc, téměř vždy, kdy hrozí, že už daný postup může hráče nudit, tak se jemně změní a ač hráč používá stejné klávesy a systém ovládání, tak prostředí najednou reaguje trochu jinak a je nutné si zase osvojit nové zákonitosti, takže stereotyp se prostě nedostaví, to je báječné.

Hra je neuvěřitelně ukecaná, autor uvádí nějakých 150 postav k interakci a to číslo je asi pravdivé. Každá z postav má co říct, některá je smutná, některá nesmělá, některá hyperaktivní, ale všechny na malého barda reagují a často se po tomto setkání i trochu změní, bard má schopnost každého rozveselit, nebo mu zlepšit náladu písničkou. Rozhovory probíhají formou bublin, případně i zvuků, ale mluvené slovo tu člověk nezaslechne a víte co, je to tak lepší, člověk není rozptylován a více se soustředí na dané repliky, které jsou většinou psané angličtinou řekněme teenagerovskou, takže nějakých odborných slovíček, kterým by člověk nerozuměl je tu opravdu pomálu. Náročnější hráč to možná neocení, ale mně to přispělo ještě víc k vtažení do děje a prožívání té pověstné feel good atmosféry.

Nenechte se ale mýlit, hra nabízí i temnější pasáže až mi dokonce v několika případech připoměla hru LIMBO a to rozhodně není sluníčková hra. Nebudu toho o příběhu moc prozrazovat, protože si myslím, že je lepší, když ho člověk pozná sám. Ale v žánru "hopsaček", ač v něm tedy nemám úplně velké zkušenosti, mi přišel příběh velmi silný a řekněme mnohovrstevnatý. Asi je spíš určen pro větší děti (10+), ale víte co, když není člověk kovaným angličtinářem, každý den konverzujícím v tomto jazyce, tak je vlastně takové větší dítě, ač chce, nebo ne :) (I kdyby to bylo v češtině, tak by mě to bavilo, takže možná jsem pořád dítě).

Co mě nepotěšilo, lépe řečeno, co mi přišlo špatně, byl systém achievementů, protože jsem během 2 hodin udělal asi jeden, pak během 5 minut asi 20, potom za nějaký čas zas jen jeden a pak asi deset najednou atd. Tahle achievementová nevyrovnanost je taková zvláštní, ale na hraní to nemá moc velký vliv.

Uznávám, že barvy jsou ve hře spíše ty radostnější, ale najdou se i místa, kde v závislosti na příběhu vše pěkně potemní. Moc se mi líbila i moje společnice, mladá čarodějka Miriam, která se z původně nerudné, naštvané potvory proměnila postupně v chápající naštvanou kamarádku. Propojení hudby, zpěvu, příběhu a postav považuji po dohrání za nejlepší, jaké jsem dosud ve hrách viděl. Je mi jasné, že tenhle kousek nemusí sednout každému, ale nebojím se ho doporučit, protože své příznivce by si najít měl. Tahle "indie blbinka" mi nakonec zabrala 14 hodin a to už je slušná herní doba, na kterou nedosáhne mnoho známějších her.

PS. Prakticky celou dobou hraní mi vstupoval do mysli proslov Oldřicha Nového z konce geniálního filmu Pytlákova schovanka, "... chtěli jsme se vysmát životu, kde se nepracuje, kde stačí sentimentálně zpívat a v němž vždycky všechno nakonec dobře dopadne, kdybyste náhodou, někdy něco podobného viděli, nedejte se tím už obelhávat..." Oldřichu, já se klidně nechám obelhat, když to bude taková zábava ;)

Pro: zpěv, bard, Miriam, příběh, plno zábavných postav

Proti: nevyrovnané achievementy

+20

Dishonored: Death of the Outsider

  • PC 85
Přídavku Death of the Outsider jsem se dlouho vyhýbala, ač jsem fanoušek této herní série. Odrazovala mě změna protagonisty a také to, že se jednalo "jen" o samostatně spustitelné DLC a nejednalo se tak o žádnou velkou hru. Jak je vidno z hodnocení, mé obavy a nechuť hru hrát byly zbytečné a nakonec jsem si i toto rozšíření užila.

Před Billie stál nelehký úkol a cesta k jeho splnění byla protkána spousty problémy a nutností získávat informace a příslušné předměty k jeho splnění, o čemž pojednávaly jednotlivé mise. Je pravda, že skladba misí mi nepřišla tak zajímavá jako v předchozích dílech, ale i zde se našla mise, která mě hodně bavila. Tou byla třetí mise, kdy bylo třeba se vloupat do banky. I když jsem skoro všechny zaměstnance poslala do říše Morfea (či Hypna, chcete-li), tak stále ve mně zůstávalo napětí a nejistý pocit, kdy se někde někdo objeví. Tomu dost napomohla i skvělá hudba, která v této misi zrovna hrála. Nešlo si přitom nevzpomenout na hru Thief II: The Metal Age, konkrétně misi Framed, ze které mám podobné pocity do teď. I čtvrtou misi hodnotím mezi povedené, protože jsem mohla díky kontraktu pustit ze řetězu svého vnitřního vraha. Naopak mě docela zklamala poslední mise, kdy jsem čekala něco trochu zajímavějšího. A poslední část, kdy ve světě potulovali Envisioned, mě už moc nebavila. Hrůza z nich šla, to jo, ale to, jak mě viděli a já ani nevěděla, že tam někde jsou, tak to mě už štvalo.

Fakt, že měla hlavní hrdinka osekané schopnosti, mi nijak nevadil. V předchozích dílech jsem stejně používala jen pár schopností a hrála spíše minimalisticky, kdy jsem je (schopnosti) užívala méně a spíše se spoléhala na dovednosti hrdinů plížit se nebo dostat se pomocí šplhání tam, kam bych se dostala s danou schopností. Navíc mě zdejší obdoba schopnosti Blink více omezovala ve svém dosahu, takže jsem ji až tak nevyužívala jako třeba jiní. Převtělování jsem naopak uvítala a nakonec ho využívala i více, než jsem si myslela. Oproti tomu talismanů bylo tolik, že jsem nevěděla, který používat, ale při mém (skoro vždy) plíživém postupu jsem jich naštěstí tolik nepotřebovala, jelikož spousta z nich byla zaměřena na souboj a obdržené poškození.

Celkově hodnotím přídavek velmi dobře a určitě stojí za to věnovat mu čas, jestli jste fanouškem Dishonored nebo stealth akcí obecně.
+23

Serious Sam 4

  • PC --
Jedna z mých nejočekávanějších guilty pleasure covidového roku neměla úplně veselý start. Spousty technických problémů ale autoři dokázali rychle pofixovat a současná podoba už je docela slušně hratelná. I přesto jsem během hraní narazil na dva kritické bugy - u jednoho se mi opakovaně nespustil skript pro další postup, což (jaxem se dočetl) bylo zapříčiněno aktivací jednoho secretu. V druhém případě mi boss při souboji vždy odletěl pryč, když klesl na polovinu zdraví... prostě jsem ho sledoval v optice sniperky, jak mizí v dáli a to rozhodně nebyl záměr autorů.

Mou druhou výtkou jsou mapy. Na jednu stranu nepříliš zábavné urbanizované části (něco jako začátek ve trojce) a na druhou stranu otevřené a nekonečné přejezdy prázdnou krajinou. Měl jsem pocit, že tam jsou jen proto, aby autoři mohli do hry přidat vozidla... chopper, traktor, mech a jiné. Aby to nebylo málo, tak městské části jsou tak špatně ohraničené, že není vůbec problém se dostat mimo herní zónu a narazit na věci, které hráč asi vidět nemá. A to není potřeba dělat nějaké šílené vylomeniny a hledat glitche, stačí třeba jen přeskočit plot. K tomu svádí hromady secretů, které jsou často na tak nepřístupných místech, že se k nim člověk musí proskákat přes nepříliš fungující fyziku a co je horší - nefungující rocket jumpy!

Autoři se hodně chlubili novinkou v podobě tzv. Legion systému. To je bitevní pole, na kterém se v jednu chvíli střetnou tisíce postav. Na videu to může vypadat zajímavě, upřímně se mi tahle novinka moc nezamlouvala a působila spíše jako kulisa. Naopak velkou pomocí jsou NPC, které část herní doby dělají Samovi společnost. Jsou to všechno trapně směšné charaktery, kterým Sam docela zdatně sekunduje. Takže cajk.

Novou fičurou jsou gadgety, které Sam sbírá v rámci secretů a vedlejších úkolů. Jedná se o různé vychytávky, jako je boost zdraví nebo třeba černá díra, která zlikviduje všechno živé v daném úseku. Tyhle věcičky dokážou často vytrhnout trn z paty (na vyšší obtížnost je SS4 docela těžkou hrou), ale je jich k dispozici více, než by bylo záhodno.

Jinak ale SS4 obsahuje přesně to, co po něm hráči chtějí. Zástupy nepřátel a rozžhavené laufy. Obojího tady je dost v množství větším než velkém. Dual-wieldovat je možno každou zbraň, takže jestli si necáknete z jednoho rotačního kulometu, tak ze dvou už ano. Dokonce Sam může zbraně různě kombinovat nebo si osedlat některé kusy nepřátel. Co může být více serious, než jízda na sirijském býkovi se dvěma kanóny?

Hodnocení: ✰✰✰
Herní doba: cca 15hod (Hard)
+24

Control: AWE

  • PC 80
"Alane, pokud nevstaneš, tak ti asi něco udělám..."
Tohle DLC ke Controlu je vlastně tím hlavním důvodem, proč jsem si chtěl hru zahrát... a stejně tak i tituly o Wakeovi. Na propojených univerzech jednoduše ujíždím a tohle jsem si proto nemohl nechat ujít. Na rozdíl od prvního DLCčka lze AWE projet ještě před dokončením hlavní hry. V příběhu se dostáváme na nové podlaží, které se snaží přiblížit Wakeovské atmosféře a přitom si zachovává tvář a duši Controlu.

Co tu vlastně z Wakea máme? Hlavního záporáka v podobě jedné ze známých postav, práci s baterkou i samotného Alana. Zápletka nám navíc odkrývá, že Wake má možná s událostmi celého Controlu společného víc, než se může na první pohled zdát, což je vcelku zajímavé propojení obou titulů. Snad tohle DLC povede již konečně k plnohodnotnému sequelu "Vzbouzejícího se Alana", jelikož ono dobrodružství v pouští přeci jen za moc nestálo. A teď když mám tohle "universum" v tuhle chvíli za sebou, můžu se vrhnout na další filmový titul od stejných tvůrců.

Pro: Alan Wake, hrátky se světlem, atmosféra, bitvy s bossem

Proti: S prvky Wakea mohli přeci jen ještě trošku víc přitlačit

+11

Control: The Foundation

  • PC 65
První expanzi ke Controlu jsem hrál až po té "Wakeovské", která mi přišla daleko zajímavější. The Foundation je jakýmsi epilogem k základní hře, kdy se dostáváme do "Nejstaršího domu", kde se Hiss taktéž usadil. Celá mytologie kolem realit a všeho ostatního se nám opět rozrůstá, ale jinak expanze nepřináší nic až tak zásadního. Je to jen další dobrodružství, kdy odemykáme dvě nové schopnosti a na scéně se objevuje "ledničková příšera" z vedlejšáků originálu.

Nová mapa je pěkná, ale i tak se mi okoukala rychleji než kanceláře a koridory hlavní budovy. V příběhu navíc umírá jedna z hlavních postav, ale její smrt mne vůbec nezasáhla. Možná je to i tím, že mi z postav přišla jako jedna z nejméně zajímavých, ale i tak si s tím mohli více vyhrát. Jediným opravdovým plusem je zde vedlejší mise, kterou člověk může teoreticky úplně minout a jedná se o "osmdesátkovou" naháněčku kamery, která působí jako něco mezi Beat Saberem a Galagou.

Pro: Pěkné nové prostředí, vedlejšák s kamerou

Proti: Schopnosti použitelné pouze na DLC mapě, smrt jedné z postav není tak silná, jak by měla být

+8

Control

  • PC 85
Když jsem se letos doslechl o tom, že Control obohatí příběh spojený s Alanem Wakem, kterého jsem nikdy nehrál, spustil se u mne můj syndrom fanouška propojených vesmírů a hned jsem se na to musel vrhnout. Začal jsem tedy samotným Wakem a propracoval se až ke Controlu, který je správně WTF. Zatímco si první dva tituly z "universa" pohrávaly s tématikou klasického mysteriózního thrilleru, tak se Control vypravil směrem k ještě většímu šílenství, jaké vám nabídne například seriál Legion ze světa X-Menů.

Žánrově je hra klasickou Metroidvanii a jednotlivé lokace tak procházíte znovu, když získáte nové schopnosti. Souboje jsou možná krapet repetitivní, ale ona možnost si jen tak levitovat a vrhat... vším člověka prostě baví po celou dobu. Navíc je ten systém destrukce tak strašně propracovaný.

Postavy jsou zde opravdu zajímavé a Remedy zde navíc tradičně pracuje s hranými filmečky. Co bych však příběhu vytknul bylo finále, kdy byla postava bratra dle mého názoru naprosto nevyužitá. Ono odhalení s Polaris taky nijak nezaujalo, byť falešné titulky a smyčka pobavily. Labyrint těsně před finále byl pak přímo božský, to se tvůrcům opravdu povedlo. Obecně si myslím, že Remedy patří mezi nejoriginálnější tvůrce na scéně se svým specifickým rukopisem a rád si od nich zahraji každý další titul, který vypustí na scénu.

Pro: Atmosféra, postavy, létání a zničitelné prostředí, bludiště

Proti: Jukebox, Dylan, finále mohlo být údernější

+16

Syberia 3

  • PC 70
Herní výzva 2020 - 8. Zimní radovánky

Tak tohle občas hodně bolelo. Poté, co jsem nedávno křupnul první díl a na YT si připomenul dávno dohraný díl druhý, jsem se na trojku vcelku těšil. Věděl jsem, že hodnocení se pohybují vcelku nízko, ale tak hrozné to přece být nemůže, říkal jsem si... No, jak kdy...

Jak už bylo napsáno v ostatních komentech, přechod do 3D hře spíše uškodil. Grafika jako taková nevypadá špatně, občas je dokonce moc hezká, ale tak tragické ovládání aby člověk pohledal. A to jsem měl ještě tu výhodu, že šlo pohyb ovládat myší, což přidal dodatečně až jeden patch. I tak bylo ale ovládání Kate Walker menší peklíčko a trefit se do některých dveří občas připomínalo zdrhajícího slepce. Korunu tomu nasadila ještě naprosto tragická kamera, která občas ukázala leda tak podlahu nebo okolní stromy.

Příběhově to bylo jak na vlnách. Občas jsem se bavil a nemohl se dočkat, jak příběh bude pokračovat, občas jsem kroutil hlavou, co za zhovadilosti se dostaly do finální verze. Např. tupého plukovníka a jeho poskoky bych ještě dejme tomu rozdýchal, ale třeba to sjetí vodopádů na neovladatelné loďce, kdy si Kate nenamočí ani kousek oblečení nebo zazděný chrám a jeho otevření tajnými zrcadly pod bazénem, to vymyslet chtělo brko jak půl topolu.

Když k tomu připočtu občasné bugy jako třeba mizení kurzoru myši, tragické namluvení, kdy hlasy naprosto nesednou ke svým postavám nebo idiotský inventář, vypadá to, že je třetí Syberia totální odpad. Naštěstí tomu tak není. Pořád mě to totiž bavilo hrát. Kate jako hlavní postava působí mile a sympaticky, příběh odsýpá, lokace se mění a po překousnutí výše popsaných neduhů to zkrátka působilo hratelně. A to se počítá.

Pro: Vcelku hezká grafika; rozmanité lokace; příjemná hratelnost.

Proti: Tragická kamera; hrozné ovládání; inventář; dabing; některé části příběhu.

+19

13 Sentinels: Aegis Rim

  • PS4 90
Určitě to znáte. Čas od času se objeví herní klenot, který je v určitém aspektu velmi originální a naprosto vás tím pohltí. O to zajímavější je vidět, jak je herní medium originálně využíváno pro vyprávění příběhů. V minulosti mě uchvátilo Life is Strange svým překvapivě emotivním příběhem středoškolaček, do nějž mohl hráč zasahovat. Pokračovalo to třeba jedinečným Hellblade a jeho nahlédnutím do hlavy psychicky narušeného člověka nebo nevídaně dospělým podáním příběhu se značným přesahem v druhém Last of Us. Čím to, že 13 Sentinels se u mě nesmazatelně zapíše mezi tyhle hry?

Všechny zmíněné hry nabízejí lidem blízká témata, které ač jsou herně obohaceny o různé sci-fi/fantasy prvky, tak se stále snaží neztrácet původní myšlenku a útočit na emoce především díky tomu, že řeší reálné problémy, které rezonují naší společností. 13 Sentinels tohle nenabízí a jde o čistokrevné sci-fi. Jeho síla však tkví ve způsobu vyprávění. To je totiž nelineární a nabízí tak v podstatě každému unikátní průchod. Ve zkratce to znamená, že osudy jednotlivých postav můžete vidět v téměř libovolném pořadí a volně mezi nimi přeskakovat dle potřeby. V dějové lince jednoho však vidíte i postavy další a pro souvislosti je potřeba prožít děj i z jejich strany, případně ze strany několika dalších. Zajímavý je však také fakt, že jednotlivých 13 příběhů v jistém smyslu funguje i samo o sobě a autoři tak v každém lehce mění jakýsi pocitový přístup, ač hratelnost je vlastně stále stejná.

Zlé jazyky by mohly říct, že zde forma vítězí nad obsahem, nicméně jsem toho názoru, že i kdyby byly jednotlivé kapitoly seřazeny chronologicky, tak jde stále o jeden z nejlepších a nejpromyšlenějších herních příběhů. Ten na první pohled vykrádá vše, co vás napadne, a co víc, některé kapitoly jsou vyloženě kopie různých děl, což sám autor přiznává. Poznáte tak třeba Válku světů, Terminátora, E.T., Zdrojový kód a spoustu anime či mangy, které jste nejspíš neviděli a nečetli. Můžete tak usoudit, že to je ve výsledku slepenec cizích nápadů, což je samozřejmě pravda, ale je to poslepované zatraceně dobře. Tím, že má hra 13 protagonistů, je neustále postaráno o nové zvraty a napětí vás tak bude hnát stále kupředu.

Nicméně nebyli by to Japonci, kdyby se to celé bralo čistě vážně, tudíž nemusíte mít strach o nějaké odlehčenější momenty. Podstatná část hry se odehrává v roce 1985, tudíž hra často působí až nostalgicky pohodovým dojmem (Ano, často cítím nostalgii k době, kterou jsem nezažil) a protagonisté jsou středoškoláci, což znamená, že je prostor i pro skvěle podané vtípky s občasnými sexuálními narážkami. Jednotlivé postavy jsou samozřejmě napsány unikátně a neměl jsem pocit, že by tam některá z nich byla navíc nebo se tvůrci opakovali, ač je jistě nevyhnutelné, že si každý najde ty oblíbené a naopak méně oblíbené. U některých za to může povaha, u některých zas zábavnost jejich dějové linky, některé však značně vyčnívají celkově (Natsuno a její "E.T." příběh).

Slušilo by se možná říct, že ve své příběhové lince není 13 Sentinels úplně tak adventura, jakou si nejspíš představujete. V podstatě je to několik desítek hodin koukání na konverzace a od žánru visual novel ji dělí jen možnost pohybovat s postavou po obrazovkách a občas spustit interakci s předměty. Žádné hádanky však nečekejte. Hraní vypadá většinu času tak, že sedíte a mačkáte X, nic víc. Od toho tu však je strategická linka, což je velmi zábavná minimalistická RTS mini-hra proložená krátkými konverzacemi našich hrdinů. Jsem asi jeden z mála, komu přišla zábavná a klidně by ji v příběhové formě ještě o pár úrovní rozšířil, nicméně v opačném případě se není čeho obávat, protože na normal obtížnost je velmi jednoduchá a nezabere příliš času.

13 Sentinels má už teď svou budoucnost jistou, tedy minimálně v našich končinách. Exkluzivita na jednu platformu a anime stylizace z ní udělá hidden gem a i milovníci dobrých herních příběhů budou o tenhle skvost často ochuzeni. Osobně mám jednu jedinou výtku a to tu, že i přes krásnou 2D grafickou stránku bych spíš uvítal filmovější pojetí ve 3D. Nicméně něco takového je nejspíš finančně neúnosné, kor pro japonské studio. Budu tedy rád, pokud někoho z vás tenhle komentář přesvědčí ke koupi a hra hned nezapadne. Stojí to za to.

A Yuki je best grill.

Pro: Výborný a originálně odvyprávěný příběh, Rozmanité charaktery, RTS část, Yuki

Proti: 3D grafika a filmové pojetí by to dovedlo k dokonalosti

+20

Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East

  • PC 85
Další nová frakce: "Tvrz" (Orkové)
Nové kampaně a to hned čtyry: "Kampaň Quroqa, Kampaň Nekropole, Kampaň Gotaie, Kampaň Zehira"
Obrovské plus dávám za možnost větších map a to 320 x 320 bodů - PARÁDA to je přesně to co chybělo!!! K tomu je možné si vytvořit ne jenom svojí mapu, ale také svojí celou kampaň, další PARÁDA !
Artefakty je nově možné skládat do sad, jako v Heroes III a tým získat další bonus. Zaujímaný strategický prvek je, že máme možnost alternativních upgradů jednotek.

Co je asi vrcholem tohohle dílu je komunita: "WOG" která vydala mod s názvem Might & Magic: Heroes 5.5 v čase psaní komentáře se jedná o verzi RC14 beta 4 a stále vývoj pokračuje. Modifikace dělá toho fakt hodně. Přidává kopu artefaktů, vylepšuje UI, zvětšuje bojové pole, balancuje mapy kampaně a také balancuje náhodné jednotky - čím hráč později zaútočí na náhodní jednotku tým je silnější, náhodné jednotky se přizpůsobují síle hráče co dělá z každé mapy o mnoho větší a časově náročnější dobrodružství.

Když bude modifikace kompletní dovolím si napsat, že tohle je další díl který si zaslouží 85-90% hodnocení. Jdu to ještě pořádně přezkoumat a projet MapEditor.
Původně mne pátý díl hodně zklamal, ale s přidáním dvou datadisků a ještě fanušikovská modifikace k tomu ze hry udělali neskutečnou parádu a jsem nadšený za pravý dobrý Heroes of Might and Magic, který se pomalu vymaňuje ze stínu legendárního třetího dílu. Jsem nadšený!!!

Verze hry: GOG v.2.1.0.24 (ve hře zobrazuje v 3.1)

Pro: grafika, MapEditor, velké mapy 320x320, možnost vlastní kampaně, artefaktycké sady, alternativní upgrady jednotek

Proti: už to vypadá na dokonalé pokračování legendy Heroes of Might and Magic III, až na ten hrozný multiplayer online

+11

The Red Lantern

  • PC 85
Tato hra je vyloženě pro mě. Nejsou v ní lidé, je v ní plno psů a také divoká krajina Aljašky. Nikdy jsem si nemyslela, že tématiku mašérství (musherství, prostě psí spřežení) potkám ve hře, ale po dohrání musím říct, že se to týmu z Timberline Studio opravdu povedlo.

Společně s hlavní hrdinkou a pěti pejsky jsem se vydala ke zdánlivě prostému cíli - dojet na druhou stranu mapy. Tuto cestu ovšem provází různá setkání, z nichž mnoho je nebezpečných. Události jsou náhodně generované, i když zůstává zachováno, že vždy jsem narazila na nějaké život ohrožující útoky divokých zvířat nebo jsem třeba vždy našla něco, co mi v mé cestě pomohlo. Tyto nalezené předměty jsem měla k dispozici v inventáři i poté, co jsem neuspěla ve své cestě a začala další pokus. A moje další snažení tak bylo o něco málo lehčí. Ovšem nejsem si jistá, jestli náhodné generování funguje tak, jak je zamýšleno, neboť někdy se mi stalo, že jsem asi do poloviny své nenarazila na žádnou možnost obstarat si jídlo. To bylo mrzuté a stálo to za řadou mých neúspěchů. Některá setkání mi naopak vykouzlila úsměv na tváři a byla jsem za ně ráda.

Největším plusem hry jsou psi, které má hráč po svém boku (nebo vlastně vepředu před saněmi). Oceňuji možnost, že jsem si mohla na začátku hry sestavit svůj tým pejsků, z nichž každý měl svou osobnost, včetně svých slabostí a silných stránek. Při prvním průchodu jsem neměla to srdce odmítnout žádného z nabízených psů, takže se můj tým skládal z prvních čtyřech, na které jsem narazila, a mého vlastního psa Chompera. Naopak při druhém průchodu jsem si vybrala zbývající čtveřici chlupatých společníků. Přístup hrdinky k psům byl velmi milý a já bych se asi chovala stejně. Když večer po náročném dni stráveném jízdou v silném sněhu protagonistka pochválila a pohladila každého ze psů, i si s nimi promluvila, tak na mě dolehla roztomilost a musela jsem se smát. Až jsem měla chuť do těch jejich kožichů sama zabořit prsty.

Každý pes měl svůj příběh, kdy jsem je interakcí s okolím a mými povely mohla naučit nějaké dovednosti, které jim chyběly a které později v naší cestě i využili. Chtěla bych zmínit jednoho ze psů, fenku Fin, se kterou jsem si postupně vytvářela vztah, neboť na začátku byla velmi plachá a bála se mě. Ovšem výsledek mého postupného snažení o sblížení se stál za to.

Grafika hry je velmi podobná té ve Firewatch. Tedy je stylizovaná a jednoduchá, ale i přesto dokáže nádherně vykreslit prostředí Aljašky, včetně dechberoucích západů slunce nebo třeba polární záři a Mléčnou dráhu. Společně s hudbou pak v člověku probouzí pocity vnitřního klidu a také pohody, ač to může znít paradoxně vzhledem k tomu, že se bojuje o vlastní život v tuhých mrazech a naprosté samotě. Pohodě přidává i to, že v momentě, kdy měla moje postava umřít, tak hra z mojí cesty milosrdně udělala právě probíhající noční můru hlavní postavy, která se zrovna probudila v bezpečí své dodávky.

Pro: pejsci, prostředí Aljašky, námět, hudba, setkání v přírodě

+17

Heroes of Might and Magic V: Hammers of Fate

  • PC 75
Od základní hry tu máme navíc novou frakci:"Pevnost" (Trpaslíci) a generátor map, který je přímo ve hře. Také je tu víc předmětů o 14ks, karavany umožňují i bez pomoci hrdiny, přesouvat jednotky z jednoho města do druhého. Kampaň má 3 kapitoly: Kampaň azylu, Kampaň pevnosti, Kampaň kobky
Jinak vše platí co pro původní hru. Datadisk není nijak ohromný a když se odmyslí nová kampaň, tak by se dalo říct, že obsahově je to jako standardní DLC obsah.

verze hry: GOG v2.1.0.22

Pro: grafika, český dabing, zaujímanější kampaň jak v původní hře, MapEditor

Proti: malý inventář

+2 +4 −2

Machinarium

  • PC 90
Machinárium je první hra od českého studia Amanita Design, kterou jsem kdy hrál. Na první pohled jsem si myslel, že se jedná o nějakou jednoduchou rychlokvašku, o to více jsem byl překvapený tím, jak jsem se do světa Machinária ponořil.

V prvé řadě musím ocenit to, že hra neobsahuje žádné dialogy a tak je příběh vyprávěn prostřednictvím jednoduchých animací v bublinách. Hra je tak pochopitelná téměř pro každého. Například já hru hrál se svou malou dcerkou a ona se bez problému orientovala v příběhu bez nutnosti vnímat nějaké další vyprávění.

Dále musím velmi ocenit audiovizuální stránku celé hry. Líbí se mi způsob, jakým je vyobrazeno plechové městečko, které je plné větších či menších robůtků. Povedená je i příjemná jemná hudba na pozadí, která se v přítomností zlých robotů pozmění ve svoji "rošťáckou" variantu, takže hráč má ihned povědomí o tom, s kým má tu čest. Zkrátka to vše dohromady vytváří vynikající atmosféru.

Co se hratelnosti týče, přijde mi, že hra není nijak extrémně náročná. Všechny úkony jsou víceméně logické a dávají smysl. Navíc je součástí hry celá řada miniher (osobně se mi nejvíc líbily automaty a pak likvidace "virů" v "mozku" hlavního robota). Pokud by někdo i přesto nevěděl jak dál, tak je možnost si odemknout deník s obrázkovým návodem na danou oblast. Odemknutí však není úplně zadarmo, je totiž potřeba dokončit jednoduchou minihru. Za mě opět palec nahoru.

Nic není dokonalé a proto i zde je pár věcí, které mě ve hře trápily. Trochu mi scházela možnost rychlého přesunu mezi lokacemi, ale hlavně jsem úplně nepochopil závěr hry. Když se robůtek zbavil bomby, zlých robotů, zachránil svoji kamarádku i hlavního robota, proč na konci odletěli pryč? Letěli na výlet nebo jinam za dobrodružstvím?

Co říci na závěr? Hra je roztomilá a celkem jednoduchá na hraní. A myslím, že je celkem i vhodná pro hraní s dětmi. Já jsem tuto hru právě prošel s dcerkou už asi potřetí. Sice je ještě malá na to, aby hrála sama nebo řešila některé složitější úkony, ale i tak je na ní vidět, že jí svět Machinária skutečně baví.
+18

Heroes of Might and Magic V

  • PC 65
Legendární název Heroes of Might and Magic s číslem 5.
Právě jsem hru dohrál a mám neskutečně rozporuhodné pocity. Jestli to má člověk srovnávat s legendárním 3tím dílem, tak asi bych musel plakat. Nechci kritizovat hned ze začátku, grafika je fajn, hezká, živá. Dni docela odsýpají. Bojování je taky docela rychlé, ale ty "male" útoky hrdinů jsou trapné až otravné a v další fáze hry úplně zbytečné. Někdy jsem prostě útok hrdiny raději přeskočil, když jsem neměl možnost použít nějaké kouzlo.
Co mně neskutečně zklamalo je inventář a předměty, jak kdyby jsme se vrátili 5 let dozadu před třetí díl.
Hra má jenom 6 frakcí, co je také škoda, ale to nejhorší co brání tomu aby člověk nad tým strávil hodně hodin je, že základní hra obsahuje velmi málo map a aj tech málo map není dobrých. U většiny musíte hrát s předepsanou frakcí. Chvala bohu po laborování jsem objevil MapEditor v složce "Bin" a ten toho hodně zachrání. Ve hře mám také datadisk - Hammers of Fate, tak si nejsem jistý jestli je mapeditor součástí základní hry, ale asi ano.
Co se týče kampaně je hodně pomalá, repetativní, boje jsou dlouho se stejnou obtížností a k tomu hodně otravné výukové texty, fakt mi lezli krkem. Příběh kampaně taky nic moc a nezachránil ho ani český dabing, který není, že vyloženě zlý, ale ani dobrý.
Základní hru proto hodnotím jako nezajímavou a doufám, že dva datadisky s tým něco udělají.

verze hry: GOG 1,6

Pro: grafika, český dabing, MapEditor

Proti: malý inventár, málo předmětů, špatná kampaň, málo single aj multiplayerových map

+5 +7 −2

Manhunter: New York

  • PC 55
Ač věrný fanoušek Sierry, k povědomí o této adventuře jsem se propracoval až relativně nedávno. Asi největším impulsem k rozehrání byl poměrně netradiční způsob zobrazení z pohledu první osoby. Nedbal jsem na varování o arkádových prvcích a dlužno dodat, udělal jsem dobře. Nenechte se ale zmást mým celkovým číselným zhodnocením, protože to je trochu zavádějící a pokusím se to zdůvodnit.

Samotný nápad hrát za vybraného zástupce porobené rasy lidí v New Yorku léta Páně 2004 (tedy 2 roky po invazi mimozemských Orbů) s cílem sledovat podezřelé osoby a hlásit je, mi přijde velmi originální. Takový Manhunter se ráno probudí, navštíví ho Orb a předá mu instrukce, že předchozí den došlo k nějaké závažné nelegální aktivitě. Manhunter zapne MAD (přenosný počítač) a na "reálné" mapě New Yorku sleduje lehce abstraktní pohyb jedné či více osob, dokud nedojde ke ztrátě signálu. Osoba se často pohybuje přes více částí mapy a navštíví více objektů. Každý takový bod se pak na mapě stane aktivní. Manhunter může označit i další lidí v případě aktivit skupiny. Sledování na počítači je extrémně důležité, protože se v něm nachází řada více či méně skrytých nápověd. Po vypnutí MADu (ten je možné si téměř kdykoliv zapnout a sekvenci si pustit znovu) je možné se po mapě pohybovat a následně vejít do označených míst. Do hry pak přichází druhý mód, pohled z první osoby a typická EGA adventurní obrazovka.

Úkolem této části hry je především prozkoumat aktivní místa, získávat indicie, DEDUKOVAT a ze závěrů pak volit další postup. Je naprosto důležité věnovat pozornost i těm nejmenším detailům (animace postaviček, nejrůznější nenápadné symboly na těle, na předmětech atd.) a poskládat postupně tajenku, která spočívá většinou v nalezení zabitých osob. Čas od času je hráč vyzván k překonání různých typů hádanek (logických či obrázkových) a akčních sekvencí, které jsou sice otravné, ale díky možnosti ukládat téměř kdekoliv, se to dá přežít. Tady asi vidím největší zápor hry, protože občas mi to přijde trochu násilně naroubované.

Pracovní den Manhuntera končí nahlášením podezřelé osoby a pak už konečně přichází zasloužený odpočinek v podobě spánku, z něhož je ráno Manhunter opět probuzen, protože je potřeba jeho investigativní činnosti pro jinou podzemní aktivitu.

Naprostou nutností je přečíst si manuál ke hře a také použít nákresy a mapy v něm, protože jinak se člověk ztratí hned v první bludišti. Nalézt správné řešení vyžaduje opravdu zdatnost detektiva první kategorie. Z toho mála indicií vytěžit správný závěr, to je oč tu především běží. A to je na tom všem to nejzábavnější. A to i když někdy brutálně těžké (neskrývám, že jsem se několikrát do návodu podíval). I zde je možné zemřít a dokonce se dostat i do mrtvého bodu, třeba tím, že použijete předmět, jehož máte přesné množství tam, kde není třeba.

I když jde o rannou EGA grafiku, kterou nelze příliš srovnávat s krásnou grafikou třeba prvního dílu Laury Bow, dokázali autoři předložit hráčům dostatečně emotivní „záběry“ na mrtvá těla, na reálná místa v New Yorku. Příjemně mě překvapilo množství animací včetně efektního outra. Druhému dílu tak určitě dám v budoucnu šanci.

Pro: trackování podezřelých osob, hledání indícií a jejich spojování (obecně detektivní práce)

Proti: arkádové vložky (ne všechny ale byly otravné), možnost dostat se do bezvýchodných situací

+20

Draw Slasher

  • PC 70
Po delším hereckém vypětí jsem si říkal, že by neuškodilo vyzkoušet si zase nějakou hříčku přírody, nějaký indie titul, který nabídne nápad a poměrně krátkou dobu hratelnosti. To všechno mi nakonec vyšlo v případě tohoto kousku s názvem Draw Slasher.

Parta z Polska přišla věru se zajímavým a zábavným nápadem. Dostanete se v něm do role mladého samuraje a ten se, na základě letmého příběhu podkresleného zábavnými viditelně béčkovými videi, prodírá zástupem nepřátel, aby zachránil své dojo.

Prodírání to ale není lecjaké. V arkádovitém prostředí z bočního 2D pohledu procházíte úrovněmi a sekáte Vaší katanou takřka do zemdlení. Sekání ale probíhá tahem myší a tak je potřeba pinzetou pořádně pročistit spojnice, pokud máte (nedej bože) kuličkovou myš nebo vyndat všechny vlasy a chlupy z laseru, pokud máte dnes už standardní optickou myš. Bez toho se totiž v případě této hry neobejdete...a musím se přiznat, že chvílemi mi hra přinášela řádně napjaté momenty s tepem vyšším, než je tep nasraného řidiče kamionu.

Ve výsledku jsem se ale na pěkné tři hodiny pobavil. Postup byl originální a neustále nápaditý. Bossové byli mnohdy řádně nepříjemní, ale hlavně pokaždé jiní. A do toho zábavně barevné prostředí japonského venkova a pár hlášek z videí, které pobaví. Já si myslím, že Draw Slasher se na indie titul prostě docela povedl.

Pro: Originální a nápaditá jednohubka, která Vás naučí ovládat seky myší stejně hladce jako malířovi tahy štětcem,

Proti: na které není nic vysloveně negativního. Krátká, příběhově béčková, v podstatě jednoduchá a odpočinková.

+7

RollerCoaster Tycoon

  • PC 90
Mám v sobě flašku vína a 4 hodiny v kuse ve společnosti RCT. Už zase!

Proč už zase? S touto hrou mám zvláštní vztah. Nikdy jsem ani jeden díl nedohrál do konce (a to vlastním všechny tři). Správně jste pochopili, následné sr... do této série nezařadím ani s pistolí u hlavy. Ale vždy to jednou za čas nainstaluju a zaseknu se u toho stejně, jako tenkrát poprvé. A přesně to se stalo i včera. Některé hry prostě nezestárnou a je úplně jedno, ve kterém roce spatřily světlo světa.

Hra vyšla v době, kdy každá ptákovina musela být ve 3D, protože tomu velela doba. Chris Sawyer na to srdečně kašlal a stvořil jednu z nejkrásnějších 2D strategií vůbec. Jen ne s vlaky, auty a letadly, ale horskými dráhami a kolotoči. Já mám rád obojí zhruba stejně, ale tady jsou mechaniky dovedené k dokonalosti. Pro hračičky je to splněný sen. Pojmenovat si každého človíčka? Jasně. Nastavit si veškeré parametry u každé atrakce? Samozřejmě. Práskat ulítnuté balonky? Yeah...

Protože věřím, že většina lidí na DH hru hrála, tak jen stručně moje subjektivní klady a zápory. Hra se sice tváří jako roztomilost sama, ale umí pěkně zatopit. Některé scénáře dokážou zabrat klidně 2 hodiny reálného času a jestli se nepovede splnit cíl (počet lidí v parku, jeho hodnocení, celková hodnota...), tak se může začít od začátku. Lidičky jsou totiž pěkně vybíravé mršky a rozhodně nevlezou na všechno, co jim naservírujete. Stačí postavit trochu šílenější horskou dráhu a budete na ní vozit maximálně vzduch, protože i virtuální žaludky mají své meze. Na druhou stranu, pokud se vlezete do normálních hodnot, človíčci na dolar nekoukají a utrácejí vesele. Tady se mi líbí ten detail, že pokud atrakce už nějakou dobu funguje a je pořád za stejné vlezné, tak na ní človíčci přestanou chodit a brblají, že je to drahé. Na druhou stranu jsou ale poctiví a pokud se jim vstupné do parku zdá vzhledem k obsahu nízké, tak dají najevo, že rádi zaplatí více. V parku je bordel? Nenechají si to pro sebe a díky tomu může přistát nelichotivé ocenění. Čekají moc dlouho ve frontě? Brblají zase. Tyto zdánlivé maličkosti mě na RCT strašně baví.

Mám jen dvě výtky. První je repetitivnost. Mapy jsou sice dostatečně odlišné, ale herní náplň je pořád stejná. Začne se s pár atrakcemi a postupem času (podle nastavení financí na výzkum) se odemykají nové - ale pořád ty stejné. To nadšení a zvědavost mi nikdy do dohrání všech scénářů nevydrželo. A ta druhá je skokové otačení mapy. Jasně, v izometrickém 2D nelze čekat plynulý pohyb, ale stačí omylem (nebo záměrně) klepnout do enteru a pak se musím nějakou chvíli rozkoukávat. Ale to může být jen můj problém. A to je tak všechno, protože vše ostatní je prostě esence hratelnosti.

No nic, teď jsou 2 ráno a já jdu spát. Je mi jasné, že RCT po probuzení zase zapnu a budu pokračovat. A nepochybuju o tom, že i když to třeba za měsíc odinstaluju, tak mi to za nějaký čas stejně nedá a zase se k RCT vrátím. Možná nikdy neodehraju všechny parky, ale to vem čert. Ten pocit radosti z hraní zůstane, i kdybych hrál do zblbnutí jen první 3 mapy.

Pro: Roztomilost, grafika, ozvučení

Proti: Některé scénáře jsou příliš dlouhé, otáčení mapy

+17

The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard

  • PC 70
Dawnguard je lepší než původní hra. Některé lokace jsou sice až zbytečně velké. Ale není problém krásný Soul Cairn rychle proběhnout a na vedlejší úkoly se vykašlat. U Forgotten Vale je to trochu horší. Nabízí nicméně alespoň možnost si gameplay zpestřit hledáním falmerských knih a „paragonů“ (šutry odemykající portál do speciálních lokací s poklady).

S povděkem kvituji možnost zvolit si v příběhu jednu ze dvou cest. Dawnguardi mě nečekaně oslovili více. Asi kvůli celkem pěkným zbrojím, které, bohužel, reálně za mnoho nestojí. U upírů mám už od základní hry trochu problém. Nabízí možnost dokonale splynout s civilizací a na této profitovat jakožto mocní jedinci stojící v pozadí událostí. Tedy měli by, kdyby nenosili jednotné "podepsané" uniformy a nebyli tak identifikovatelní na první pohled. Kdo tuhle volovinu mohl vymyslet...

Velmi ale oceňuji upírskou parťačku v podobě Serany. Samozřejmě se mi trochu křivila hlavička, jak rychle Dawnguard přijal její pomoc. Ale tak je to Bethesda. Skvělé bylo její časté a nevtíravé komentování okolní situace. Poprvé jsem tak zažil ve Skyrimu pocit, že můj follower je živý. U upírky… Dokonce jí i odpustím, že občas zabila mého psa (Vigilance). Také mám někdy tu chuť, když mi blokuje vchod, civí a kňučí.

Dawnguard vlastně ukazuje, v čem je Skyrim hrozný. Tím, že si někdo dal práci zpracovat uvěřitelného společníka, zároveň „obžaloval“ všechny ostatní followery, které hra nabízí. Chce to ale nápad, čas a samozřejmě profesionální dabéry, které Serana naštěstí měla (namluvená je Larou Beiley, čili její hlas jsem poznal ze SWTOR). V základní hře mě podobně bavila jen Karliah. I díky ní jsem měl příběhovou linku Thieves Guild za nejlepší (zase přispěl i hlas Moiry Quirk, který paradoxně také znám ze SWTOR).

Pro: Soul Cairn, dvě cesty, Serana

Proti: Příliš velké Forgotten Vale, Serana není moc „pejskař“, ostatní Skyrim společníci už budou vždy mizérie, masová výroba upírské módy

+25

Max Payne 3

  • PC 50
O Max Paynovi 3 sem věděl již léta letoucí, konec konců jedničku a dvojku mám dohranou tisíckrát. Oba díly se u mě vyšplhaly na příčkách oblíbenosti hodně vysoko a mají u mě vysloužený titul starých, dobrých klasik. Ale trojce sem se dlouho bránil, ani vlastně pořádně nevím proč. Furt se mi na tom něco nezdálo a i když sem to nehrál, tak se mi to moc nezamlouvalo. Nedávno to bylo na Steamu za pár šlupek, tak sem si řekl, že tomu šanci dám a hru sem si koupil.

Hra má docela zajímaví úvod a začátek není vůbec špatný. Grafické zpracování je také dobré a je vidět, že se hošové od Rockstar snažili co nejvíce zachovat Maxe Payna tak, jak si ho pamatujeme z předchozích dílů.....ale......
Jejich snaha vyšla vniveč, když se Max ostříhal a udělal ze sebe Johna McClana ze Smrtonosné pasti. Nějak mi při hraní chyběla ta temná atmosféra, Paynovská hudba v pozadí a vlastně i samotný Max.
Ten se mi se vším co si pamatuji vracel akorát v pasážích, kdy jste se z Brazílie vrátili v čase zpět do New Jersey. Tam to byla ta hra, kterou sem měl už jako puberťák tak strašně rád. Velmi nerad píšu tyto řádky, skřípou mi zuby a trhám si nehty na nohách, ale je to bohužel tak.
BOHUŽEL, sem třetím dílem ztratil Maxe Payna a nahradil ho již zmíněný McClane. Kampaň se postupem času mění ve zdlouhavou střílečku, která nebere konce a spíše vás unavuje. Vaši protivníci z Comando Sombra a Crachá Preto jsou dobří ale na ostřílené uklízeče z Squeaky Cleaning Company nemají ani náhodou. Zkorumpované jednotky UFE nehodlám ani moc komentovat, jelikož se mi zdá, že si chlapci hráli na airsoft a nepřiznávali moje zásahy. Kupříkladu, chlápek co měl baret dostal dva jasné zásahy, jeden do krku a druhý do hlavy. Frajer se otřepal a zvesela mě kosil dál.
Tak jako v předchozích dílech, i zde byl arzenál zbraní veliký a přidáním kulometu to nabralo grády. Jenže Přidali kulomet a ubrali munici k jednotlivým zbraním. Musel sem čorkovat jak divej, abych měl střelivo a stejně se mi nespočetněkrát stalo, že sem šel proti nepřátelům s jedním zásobníkem nebo dokonce bez munice.

Hru sem ukončil, když sem po vykosení policejní stanice došel na letiště. Hra mě tak strašně nebavila a nudili mě ti téměř nesmrtelní cápci od UFE, že sem to prach sprostě vypl a už se k tomu nevrátil a ani nevrátím, hru sem totiž odinstaloval. Bylo to pro mě velké zklamání a mám do teď divný pocit, už jen proto, že starý Max Payne je prostě topovka.
Chápu, že mě teď mnoho lidí bude chtít ukamenovat klávesnicí skrze monitor, ale pokusím se tyto jedince trošku uklidnit. Hra měla i své klady a ty sepíšu v kolonce "Pro" :-)

Pro: Zajímaví děj, grafické zpracování, pasáže kdy se vracíte do New Yorku, schovávání za roh, přelézaní a přeskakování, do arzenálu přidán kulomet

Proti: Vytratila se atmosféra, hudba v pozadí nic moc, úplná proměna Maxe, zdlouhavé a místy dost nudné, "nesmrtelní" nepřátelé, nedostatek munice

+7 +13 −6