Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Mafia: Definitive Edition

  • PC 90
Není to tak dlouho, co jsem si říkal, že by Mafia potřebovala pořádný remake, aby si ji bylo možné užít ve zmodernizované podobě, a ono ejhle, remake je tu! Jen se ho ujalo studio Hangar 13 stojící za nevýraznou Mafií 3 a nepodořenou definitivní edicí Mafia II.

Hned zkraje můžu říct, že se remake Mafia I povedl na výbornou. Jádro zůstalo zachováno, mnohdy obohaceno o nějaké ty novinky v příběhu, lokacích, ale i postavách, které nyní dostávají svou přepracovanou verzi a mnohem více prostoru. Více se toho dozvídáme o Luigim, Pauilem, Samovi, Sáře, donovi a dalších skrze upravené dialogy spjaté s vydařeným, ba perfektním českým dabingem. Bohužel s několika hrubkami v titulkách.
Co se týče náplně misí, zůstaly povětšinou dost podobné, ale upravené tak, aby seděly k modernějšímu pojetí. Jediná výtka patří k obrněnému náklaďáku, který mi do hry prostě a jednoduše neseděl, a nevyužitému venkovu.
Charaktery jsou propracované parádně, příběh upraven a velmi příjemně doplněn o zajímavé pasáže a na druhé straně osvobozen od méně zábavných pasáží, konstrukce misí zůstala víceméně zachována a spíše došlo k realističtějšímu uspořádání jednotlivých misí, jejich podání a vyznění.
V čem jsem zpočátku vnímal problém byl také systém střelby, na nějž jsem si ale docela rychle zvykl a společně se systémem krytí mi už pak přišel naprosto v pohodě.

A technický stav? Ten, za nějž jsou Hangar 13 tolik kritizováni? Jako by tu hru dělal někdo úplně jiný! Popravdě jsem za celou hru zaznamenal jen jeden propad snímků, na druhé straně se zejména zpočátku hru objevovaly problémy s animacemi postav, kdy mluvili, ale nemluvili, a často se i obličeje nepřiměřeně protahovaly do všech stran, to však s průchodem hrou vymizelo.

Co si budeme povídat. Kdyby se Hangar 13 s takovou péčí pustilo do remaku Mafia II a doplnilo ji o původně slibované prvky, vůbec bych se nezlobil.

Pro: Grafika, příběh, postavy, mise, herní doba, umělá inteligence, věrnost originálu, optimalizace, systém krytí, střelba, dabing

Proti: Počáteční problémy s animací, obrněný vůz, nevyužitý venkov, hrubky v titulkách

+14 +15 −1

Dear Esther

  • PC 90
Tak jsem surfoval po databázi her, a najednou mi došlo, že komentuji každý walking simulátor, který jsem hrál, ale Dear Esther se toho nikdy nedočkal:) Asi jsem tehdy moc nevěděl co napsat. Ona to vlastně byla první hra toho žánrů, co jsem hrál. Je to ten nejelemtárnější walking simulátor, který můžeme nalézt.. Mnoho her, které se snaží o přesně stejný styl, pohoří a většina současných WS přidává něco navíc, jako adventurní prvky atd.

Co ale odlišuje Dear Esther? Co je její přidaná hodnota? Řekl bych, že je to způsob, jakým je napsaná. Ani bych totiž neřekl, že se jedná o interaktivní film. Spíše o interaktivní román, či spíše lyrickou báseň, v které máte číst mezi řádky. Je to jako jedna z těch knih, která nastavuje zrcadlo čtenáři, a konečné pochopení se bude lišit člověk od člověka. Podobně jako se vás snaží báseň vtáhnout do svých veršů, hra činí totéž – se zvuky, hudbou, podmanivým hlasem vypravěče a obyčejným Vrať se.

Čili, Dear Esther není hra pro každého. Stejně tak si lidé raději kupují většinou detektivky než básnické sbírky. Ale pro těch pár vyvolených tu bude skutečně hluboký zážitek. Dear Esther je dobrá hra v tom, čím se snaží být. Pokud by mělo něco navíc, i blbou hádanku, byla by to jako skladba, která má příliš mnoho not.
+16

Yakuza Kiwami 2

  • PS4 --
Dohráno a dojmy poměrně rozporuplné. Musím říct, že byť jsem hrál pouze Y0, Y1 a Y2 tak jsem si tuhle sérii naprosto oblíbil a považuji ji asi za mou nejoblíbenější vůbec - marně si vybavuji sérii o více než dvou dílech, která by mě tak pohltila.

Hratelnostně se výrazně neliší od předchozích dílů, ale přesto se mi hrál asi nejlépe.
Pár důvodů proč:
- bitkám s thugy se dá jednoduše vyhnout, pokud nechce být člověk zdržován
- způsob jak získávat zkušenosti a kupovat skilly mi přišel jednoznačně nejlépe vyřešený (naopak od Yakuzy 0)
- získávání zkušeností přes jídlo - a to opravdu nemám rád, když musí ve hrách člověk jíst, ale zde je to ve finále celkem dobře vyřešeno
Jsou to na první pohled maličkosti, ale jsou to asi hlavní změny oproti předchozím dílům, které mi dost zpříjemnili celkový zážitek ze hry, takže tohle na jedničku s hvězdičkou.

Co bylo pro mě naopak asi nejslabší v porovnání s ostatními díly byl příběh. Není špatný, to vůbec, ale...

- asi příběhově nejkratší Yakuza
- bohužel od cca 2/3 hry už celkem předvídatelné i když je konec naroubován na několik plot twistů
- s těmi plot twisty na konci mi to přišlo zbytečně překombinované a přesto že se scénáristi snažili šokovat, tak to prostě nefungovalo a i když se musí Yakuza brát s rezervou, tak závěr nebyl moc uvěřitelný
- naopak se mi líbilo, že autoři se toho nebáli a na konci to byla celkem "jatka"
- Daigo Dojima mi nakonec přišla jako poměrně nepodstatná postava, i když měla potenciál, s tím souvisí to, že nebylo nakonec vysvětleno co s Tojo Clanem
- příběh neměl ani zdaleka tolik silných momentů jako Yakuza 0 nebo 1
- Příběh v Yakuze 0 mi přišel o dost komplikovanější (tam možná až moc), dospělejší a možná né tak záživný, ale nabízel silné scény. V Yakuze 1 (podle mě nejlepší díl zatím) byl příběh nejlépe napsaný, uvěřitelný a okořeněný vynikajícími postavami. U Yakuzy 2 mi v porovnání s ostatními díly chybí nějaké to "nej" v čem by vynikala

Ale aby to nevypadalo že jen kritizuju, příběh je pořád hlavním hnacím motorem a po celou dobu hraní mě zajímalo jak to vše dopadne.

Zbytek jen v krátkosti - miniher je spousta, některé zábavné, jiné méně, focení modelek zaujalo :-). Substories jsou opravdu zase vtipné a japonsky bizarní, až mě udivuje jaké situace dokážou autoři vymyslet :-). Celkově hra se v základech neliší od předchozích dílů, což kvituju a jsem za to rád.

Pro: hratelnostně perfektní, některé minihry, vtipné substories, postavy

Proti: slabší závěrečné vyvrcholení oproti předchozím dílům

+10

Tomb Raider: Legend

  • PC 60
Původně jsem to psal jen do diskuze, ale ono to v podstatě dá na komentář. Navazuje to na hate, co jsem psal do diskuze k Anniversary.

Mám dohráno, ingame počítadlo ukazuje čas 7:44. To je tak nějak adekvátní herní náplni. Určitě je to celkově o dost lepší, než Anniversary, ale chápu, proč se to staromilcům nelíbilo. Z mého pohledu tady člověk nemá pocit, že hopsá a hraje pro nic za nic jak v nějakým bezcílným Tetrisu (aneb jak je zde na DH kategorizováno jako logický rychlík). Je tam nějakej příběh, kterej člověka motivuje jít dál, jsou tam parťáci ve vysílačce, protože v reálu by se do toho Lara asi taky nepouštěla sama. Je tam i o dost lepší vizuál, i když ty next gen funkce jsem musel v Kazachstánu a Nepálu vypnout, protože hra neustále padala. A pozor, next gen funkce nejsou jen nějaký fullscreen postprocess, jak bylo tehdy běžný, ale kompletní dynamické vystínování, pěkná voda i úplně jiné textury. Bohužel jak už zmínili jiní, je to zabugovaný. Nicméně i když grafika je early 7th gen, gameplay je těžce 6th gen. Hopsání je dejme tomu prostě Tomb Raiderovský, ale sekvence s vehikly a combat... jak říkám, podoba s James Bond 007: Everything or Nothing je fakt velká (jen je to mnohem horší). Jízdní sekvence jsou děsný, člověk jede opakující se krajinou a do zblbnutí střílí nepřátele. Toho combat systému je taky škoda. Kdyby aspoň při free aimu sloužil levej stick k pohybu, aby se to dalo hrát trochu jako střílečka. Ale to ono ne. Oba sticky míří, takže při aimu se nedá pohybovat. No takže člověk zmáčkne oba triggery a počká, až nepřátelé popadají. Nechápu proč, vždyť i ten covershooter mechanismus už tehdy existoval a byl by lepší. Dalším jevem běžným z 6th gen jsou bossové. Což není problém, pokud bossem není člověk, který ale vydrží neskutečnou sodu z konvenčních zbraní. Díky bohu, že se tahle kravina už ve hrách nedělá.

No jinak jak jste pochopili z mého skučení u Anniversary, puzzly v TR mi moc nejdou a i tady jsem párkrát kouknul na youtube. Vtipný bylo, že zblblej z Anniversary jsem v začátcích kolikrát přehlédl úplně primitivní řešení. Občas hra člověku neřekne ani nenaznačí, co po člověku vlastně chce, z úkolů mise se to taky nedozví, a tak buď tápe (což mě fakt nebaví) a nebo zase skáče na youtube. Kupříkladu ten boss fight v Kazachstánu... ok, přišel jsem na to, jakým mechanismem ho porazit, ale že se pak mám někam vytáhnout vystřelovákem? A na to mám přijít jak?!

Krom technických problémů s next gen je taky nasírací nastavování přes externí config, který se ale zapne jen poprvé, a pak už se do něj není jak dostat. Pokud nevygooglíte, že musíte program spustit s parametrem.

No, celkově vzato je to naprosto průměrná záležitost. Bylo tam pár světlých momentů a lepších misí, ale celkově to nebylo moc zábavné a ani v jiných směrech kdovíjak působivé. Nicméně ten otevřený konec mě docela navnadil... jdu instalovat Underworld a jestli bude v podobném duchu, rád se dozvím konec příběhu.

Pro: Chvílemi zábavné; grafika, když zrovna funguje správně; solidní příběh

Proti: Grafika, když zrovna nefunguje nebo rovnou vypíná hru; místy repetitivní; combat

+9

Magicka

  • PC 80
Koncept hry je velmi zajímavý a zábavný, kdo kdy nechtěl být čarodějem? Hra vyniká zejména pokud hrajete režim dobrodružství (adventure) ve více hráčích, pak se zábava stupňuje (v dobrém i špatném, protože hra ze zásady umožňuje zraňovat spoluhráče, ať už úmyslně či neúmyslně). Magicka také hodně otestuje vaši paměť, protože množství kombinací jednotlivých přírodních elementů je skoro nekonečné. Na druhou stranu do těchto kombinací se vývojáři pokusili vsadit řád a logiku, takže jejich vytváření dává smysl. Díky tomu můžete i jednoduše experimentovat a jen čistě logickým uvažováním objevit nová kouzla. Toto se vývojářům vážně povedlo.

Dobrodružný režim není příliš dlouhý, a hra nabízí pak ještě režim výzev. Ty mě ovšem dlouho neudržely. Další pokračování dobrodružství se však dají koupit ve formě DLC.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+9

One Finger Death Punch

  • PC 90
Toto je ta nejúžasnější dvoutlačítková hra, kterou jsem kdy hrál! :-) [poznámka z budoucnosti: Tak ne, druhý díl je ještě lepší!]

Je až neuvěřitelné, kolik strategických rozhodnutí zvládli vývojáři nabídnout ve hře s tak triviálním ovládáním. Hra je rychlá, zábavná, a cítíte se jako opravdový mistr kung-fu - reakce jsou okamžité a každá vaše akce má silný dopad (v obou smyslech).

Na vyšší obtížnost je rychlost hry naprosto absurdní a nesmíte si dovolit ani mrknout - a pokud úroveň zvládnete, tak z toho máte opravu výborný a odměňující pocit. Nejlepší vlastnost hry je, že jakmile zpanikaříte a začnete zmateně a zuřivě mačkat tlačítka, tak v tom okamžiku jste mrtví. Jako pravý mistr kung-fu, musíte být rychlí, ale zejména nadevše a absolutně precizní. Dejte ránu vedle, a nepřítel vás o zlomek sekundy později jednoznačně praští do tváře.

Srdečně doporučuji.

Celkové hodnocení: Nářez

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+10

Kingdom Rush

  • Android 75
Kingdom Rush je velmi příjemná tower defense hra. Pěkně se na ni kouká, pěkně se ovládá. Obtížnost se zdá trochu nevybalancovaná. Neměl jsem žádný problém s dokončením některých úrovní na těžkou obtížnost, ale u jiných jsem se potil i na obtížnost jednoduchou. První polovina hry mi přišla zábavnější, hodně se posouváte kupředu a odhalujete nové herní prvky. V druhé polovině byly někteří zajímaví nepřátelé, ale vaše věžičky a hrdinové už vás ničím novým nepřekvapí, což je škoda.

To, že si nemůžete umístit věžičky kamkoliv, ale jen na předem určená místa, hodně zásadně mění klasický koncept tower defense. Ne každému se to bude líbit. Kingdom Rush vám také většinou dává poměrně málo herní měny, takže si musíte pečlivě naplánovat, co postavíte a kde. Místo živelného budovaní jako v jiných tower defense hrách se tato hra pomyslně blíží strategii či logické hře. Pokud si rozložení věžek pečlivě nepromyslíte již v začátku mise, tak nemáte příliš vysokou šanci k úspěchu.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+10

The Suicide of Rachel Foster

  • PC 75
V první řadě bych rád poděkoval Bystrozrakému, jehož komentář mě na tuto hru upozornil a já měl tak možnost jí ještě koupit v příjemné slevě. V následujících řádcích se budu mimo jiné vymezovat vůči jedné z jeho kritik, není to však mířeno proti němu, protože jak jsem zjistil, ono téma je dost výbušné i (a hlavně) u zahraniční hráčské komunity.

Mimo jiné chci varovat, že můj komentář je plné menších spoilerů. Ty hlavní budou skryté, ale stejně jako u hry Firewatch se zde nemohu vyhnout zmínit maličkosti, jejichž znalost může i tak ohrozit herní zážitek. V tomto odstavci pouze řeknu, že The Suicide of Rachel Foster je hra pro milovníky walking simulátorů a/nebo psychologických horrorů. Pro nikoho jiného nemá nic moc co nabídnout. Je to v zásadě jen hra o úroveň výše než Dear Esther, a chybí tomu ta nepopsatelná esence kterou má zmíněné Firewatch. Tak zbytečně případně neplýtvejte penězi.:)

Děj TSORF se odehrává v zasněženém hotelu, kde hlavní hrdinka vyrůstala, a nyní je tak zaseknutá se svými vnitřními démony. Jak bylo zmíněno, styl hotelu a některé další horrorové maličkosti jsou inspirované z díla Stephena Kinga (a, ehm, Kubricka) Osvícení. Horror je však ve hře velmi implicitní, je to zaměřeno především na atmosféru. V celé hře není jediný skutečný jumpcare. Přesto musím říct, že jsem se během hraní fakt bál a měl těžko v žaludku, což jsem neměl ani u nedávno hodnocené Blair Witch a Call of Cthullu. Pramení to zřejmě z pocitu izolace a nejistoty, který ve vás hra dovede skvěle probudit.

Nyní k té palčivé věci. K příběhu. Bystrozraký zmiňuje ve svém komentáři pedofilii, což je často hlavní téma zahraničních recenzí i diskuzí. Zajímavé je, že mě to za celou hru vůbec nenapadlo. Ano, došlo mi, že vztah s mladistvou není úplně košer ale té dívce bylo šestnáct, ne dvanáct. Vztah, který ve hře vidíme, je esencí čisté lásky, které nepřejí okolnosti a svět, což končí tragicky. Každý na to může samozřejmě mít názor jaký chce, ale mám dojem, že tahle část byla extrémně špatně pochopena.

Nic to nemění na tom, že příběh je krutý až až. Ačkoliv to celé nakonec bylo jedno velké klišé, což ve mně v jednu chvíli vyvolalo hořké zklamání, fungoval nesmírně logicky. A to je fajn. Ve hře nejsou plotholy či tak, jako celek to prostě funguje skvěle. Z toho ale i pramení, že závěr můžete odvodit dloooouho před koncem hry. Někdy ale asi není zbytí.

Kromě zmíněné atmosféry bych chtěl nesmírně ocenit zvuky. Ve hře jsem zažil pár, zřejmě nezamyšlených, „zvukových jumpscarů“. V jedné části s mikrofonem jsem měl srdce až v krku a bylo to velmi nepříjemné. Ale v tom dobrém slova smyslu. Irving, váš společník do dialogové hry, má nesmírně příjemný hlas a hra s ním po boku mě bavila.

Technické zpracování fakt elementární. Já nejsem programátor a stále moc nevidím do této stránky herního vývoje, ale v určité chvíli pochopíte, že ten engine nepracuje s obličeji, takže asi nikoho fakt nepotkáte. Což zamrzí. Navíc bych ocenil, kdyby postava chodila rychleji.

Na závěr, pro ty co už hráli, růže uložena na pečlivém místě na recepci, nesmírně potěšila

Pro: Atmosféra, zvuková stránky hry.

Proti: Tak trochu klišé, postava chodí pomalu.

+14

Alien: Isolation

  • PC 85
Z alieního univerza mi scházelo projít ještě tento titul, nejnovější aliení přírůstek - Isolation. Hlavní změnou oproti zaběhlým standardům série (myslím AVP) je nemožnost vetřelce zabít. Ano, opět je to částečně jakejsi převlečenej OUTLAST, lze pouze stealth způsobem pronikat prostorem, nejlépe bez zpozorování nepřítelem.

Hra se odehrává na vesmírné stanici Sevastopol. Audiovizuálně musím tento kovovej kolos pochválit. Je zde jasná snaha využít co nejvíc materiálu z předplacené předlohy (první film Alien) a tak nejenže uslyšíme nesmrtelný zlověstný témata od Jerryho Goldsmithse, ale i základna se tuze podobá interiérům legendární lodi Nostromo. Speciálně se povedly (ve filmu a zde jsou použity taky) zvuky výstražnejch sirén a poplachů.

Hlavní aktérka (Ripleyové dcera) se tak, obdobně jako její legendární matka, musí utkat s vetřelčím svinstvem a jak to někdy bejvá, i v tomhle případě jablko vskutku nepadlo daleko od stromu.

Gameplay se, jak už uvádím i výše, odvíjí od stealth taktiky, kde je třeba unikat před lidskými protivníky, robotickým osazenstvem stanice a samozřejmě před slizkým zástupcem z rodiny xenomorphů. Zatímco první jmenované lze skolit, černou svini se mi povedlo maximálně zahnat a ne na dlouho. Na můj vkus bylo nepřátel příliš. Minimálně lidi mohli držet spolu a ne v podstatě válčit mezi sebou bez většího důvodu.

Vůbec je divný, že přestože se na základně nachází nespočet velkorážních revolverů, brokovnic, plamenomety a další zbraně, lidi místo nějaké společné organizace a spolupráce raději operují v nesmyslných skupinkách 3-5 ozbrojenců, kteří tak nějak na vlastní pěst chrání nějakej nezajímavej prostor jakožto svý útočiště. Lidé se mezi sebou hojně zabíjejí, ale sejmout aliena nikdo není schopen, přestože víme dobře, co udělá aliení hlava, pokud se rozstřelí (Hicksovou) brokovnicí.

Pozitivní prvky:
Základna se povedla a byla radost objevovat její útroby.
Tempo hry (autorun OFF)
Minimální HUD
Příbeh, příjemnej aliení standard.
Ozvučení!

Negativa:
Xenomorph je nesmírně hlučnej, dost slepej a chová se jaksi nerealisticky, příliš random.
Lekačky + naskritptované okamžiky mě moc nevzaly.
Hackování je provedeno nezábavnou minihrou.
Větrací šachty se nikdy nevětví a nikdy v ní není vetřelec - Tady se karta obrací, ve větracích šatchách žije nyní Amanda. Vetřelec používá striktně svoje vlastní aliení šachty, aby se s hrdinkou hezky vyhnuli.
Pokus/pokus - jen tak podle mě lze projít jisté pasáže (typicky dlouhá chodba). Prostě je na hře, jestli vám respawne tu svini přímo za záda. Bez možnosti se skrýt. Možná tím hra dostává zvláštní nádech nejistoty, ale na druhou stranu, rád mám možnost udělat to "dobře" a nespoléhat na štěstí. Takhle člověk drží šipku kupředu a říká si vyjde to teď? Ne. Tak to zkusím znovu a stejně - a šup, jde to jako po másle, taktika nezměněna.

Specialita:
V jednom okažiku hry (pod mozkem APPOLO) jsem opravdu zažíval jakousi příjemnou trýzeň, vzpomněl jsem si na památný okamžiky hry AVP2, kde se odehrála situace podobná, jen trochu v jiném tempu. ÚNIK Z HNÍZDA. Best okamžik hry, díky za něj!

Summary:
Zajímavej přírůstek do rodiny. Konečně opět důstojná hra z alieního univerza. Sice nejlepší díl série AVP2 subjektivně stále nepřekonán, rozhodně těch několika večerů nelituju. Povedlo se to.

Amando, máma by na tebe byla pyšná!

85%

Pro: Aliení univerzum, Sevastopol, tempo hry, detaily, předloha, hororová tíseň.

Proti: Některé nelogické prvky (šachty), malá účinnost zbraní, divné chování xenomorpha.

+17

The Thing

  • PC 75
Film The Thing jsem viděl v době, kdy jsem se správně na horory moc koukat neměl. Zvlášť na takovéto gore-festy. Ten film ve mně zanechal stopu, a to tak hlubokou, že se vlastně do dneška nejsem schopný na první díl podívat. I když mám za to, že už by mě ty praktické efekty tolik neděsily, ale těžko říct. Nějak nemám moc chuť to zkoušet :)

Na druhou stranu mě ale myšlenka "Věci" vždycky fascinovala a občas jsem nad ní rád přemýšlel. Uchovává si člověk po asimilaci svoji identitu? Pokud ano, jak dlouho? Bylo by možné Věc v sobě ovládnout, jako se o to pokusil hlavní záporák v této hře? A mohla by se Věc šířit například kapénkami? Tuhle teorii trochu i potvrzuje hra, když mluvíte s vojákem, který cítí, že byl nakažený, a radši se sám zabije. Já ji ale moc rád nemám, protože by to v praxi znamenalo, že psovi z filmu by stačilo prostě jenom kýchnout a čekat.

Na tyto otázky hra moc odpovědi nenabízí a asi je to dobře – zejména po zkušenostech s filmy jako Prometheus a Alien: Covenant :) Člověk si nad tím tedy může nerušeně dumat i nadále, pokud chce. Hru jsem hrál relativně nedávno po jejím vydání a rád jsem si ji zase připomněl.

"Věci" se nedá upřít atmosféra, zejména v cca první polovině hry. Tma, arktický chlad (a nutnost se před ním chránit), otázky typu "co se to tady sakra stalo?", tísnivý pocit, uzavřené prostory... Je fakt škoda, že cca po vašem zajetí už to tak tísnivé není, ovšem "survival feeling" ze hry naštěstí nezmizí. Jojo, není nic lepšího, než se prohánět základnou beze zbraní a přitom koukat na Věc, která na vás za sklem netrpělivě čeká :)

Jen je škoda systému střelby, který mi přišel takový zvláštní. Proč nemůžu se zbraní normálně mířit? Resp. můžu, ale musím přitom přepnout do zvlášního modu, ve kterém musím stát na místě (to fakt v akčních pasážích chcete). Naštěstí má Blake docela dobrou mušku (možná nakonec i lepší než já), takže to zas tak moc nevadí. Naopak nutnost větší Věci nejdříve postřelit, a až poté dorazit plamenometem (nebo letlampou) mi pořád přijde super.

Systém strachu a důvěry/nedůvěry ve vaši osobu byl taky fajn, ale zpracován je trochu nešťastně. Adrenalinové injekce jsem ve hře na spolubojovníka použil asi 2x a systém "hádej, kdo je nakažený" je nehorázně naskriptovaný, takže to v praxi vypadá tak, že použiju na kamaráda test, aby se mi za 20 vteřin po proběhnutí určitým místem změnil. Navíc ke konci už ale bojujete spíš s vojáky a stropními věžičkami než s Věcmi a finální boss fight mě teda dost zklamal. Fakt škoda.

Docela by se mi tenhle koncept líbil v nějaké méně akčně pojaté hře, kde byste byli odkázáni na něčí pomoc a museli byste spolupracovat, ale zároveň byste si nemohli být jistí, že vám nevrazí kudlu (chapadlo) do zad. Takové adventurní Alien: Isolation mixmuté s Among us, řekněme.

Herní výzva 2020 - Zimní radovánky (HC)
+24

Dishonored: Dunwall City Trials

  • PC 65
Dishonored: Dunwall City Trials je skutečně zkouška vašich citů ke hře Dishonored. Dovedu si představit to zklamání natěšených a nadržených hráčů, kteří již pouhé 2 měsíce po dohrání hry zakupují zbrusu nové DLC v naději, že příběh bude pokračovat a přitom výsledkem bylo tohle... Máte-li však hru rádi a máte-li velmi mírná očekávání, nebudete zklamáni. Dé-el-céčko obsahuje 10 krátkých misí, nebo spíše arén, v nichž si v silně arkádovém duchu procvičíte pár technik počínaje nepozorovaným plížením, přes masové vraždy v zastaveném čase až po klasické trénování dobré mušky, či běhu na čas.

První mise je zrovinka tou nejsofistikovanější a myslím, že dokáže hráče naladit poměrně dobře - bohužel o to smutnější je pak ta klesající kvalita, resp. nižší propracovanost i délka dalších misí. Líbilo se mi, že v oné první misi, kde máte získat 4 indicie k odhalení vašeho živého terče, se tyto rozmísťují náhodně při každém restartu. Postup tedy nemohl být vždy stejný. Nicméně je pravda, že zatímco s první misí jsem si vyhrál hodinu, tak zbylých 9 jsem sfouknul za necelé dvě.

Osobně jsem měl z tohoto mini přídavku dobrý pocit, ale za to ryze ze subjektivních důvodů. Za prvé jsem DLC koupil v přepočtu asi za 5 a půl koruny jako součást balíčku Dishonored Complete Collection, za druhé jsem se ke hře chtěl po letech vrátit a neměl jsem tak ten hořký pocit, kdy po dohrání skvělé hry přijde bezduché procvičování něčeho, co již měl nejspíš každý hráč v krvi. Koupit něco takového za tehdejších 5 dolarů, tak místo vztyčeného přirození vztyčím autorům prostředníček.
+19

3 out of 10, EP5: "The Rig Is Up!"

  • PC 35
3 out of 10 je interaktivní sitcom, ve kterém jsou hlavními hrdiny zaměstnanci jednoho herního studia. Není tu možnost činit rozhodnutí a není tu možnost nějak selhat. Nějaký rozhovor můžete minout, ale příběhově je to čistě lineární. Každá epizoda se týká nějakého konkrétního tématu blízkého každému hráči a do jisté míry i vývojáři obecně.

Každý díl se hraje jako jednoduchá 2.5D adventura s řadou 2D a 3D miniher, které většinou odkazují na nejznámější herní žánry, ale reflektují civilní prostředí. Užijetete si plížící stealth z vlastní osoby, klasickou mlátičku, střílečku s cover systémem, Sokobana s bedýnkami, pinball,... všechno to jsou hry na deset minut, v tomto časovém rámci je naprostá většina z nich povedená. To jak minihry zvládnete a kolik ze světa prozkoumáte, tolik získáte hvězdiček. Zároveň ale každou minihru lze přeskočit a nemá to žádný následek. Hvězdičky jsou pro vás, na konci máte vyhodnocení v žebříčku s virtuálními (nebo snad opravdovými?) vývojáři a na mě to fungovalo dobře, opravdu jsem se snažil bez nějakého lámání přes koleno. Ještě bych rád podotknul, že mnohem lépe se hraje s ovladačem než s myší a klávesnicí.

Celkově se jedná o povedenou záležitost, dabing a humor je fajn. Pokud bych měl něco vytnout, tak je to asi chudá zvuková a hudební stránka a absence nějakých vážnějších scén, které by daly postavám možnost se profilovat v lidštější podobě než jako šablonovité objekty humoru. I příběh tak postrádá jakoukoliv hloubku. Všechno je sice v ideálním tempu - není čas se nějak frustrovat či nudit, zároveň však nepřijde nějaký hlubší moment, kvůli kterému byste si třeba nějakou epizodu zopakovali. Jelikož je konec otevřený a příslib dalších dílů do 2021 explicitní, tak se těším příští rok na další díly.

Pro: dabing, humor, minihry, tempo

Proti: příběh a postavy bez hloubky, nevýrazná až absentující hudba a zvuky

+8

Gran Turismo SPORT

  • PS4 100
Jedna ze dvou her a zároveň jeden ze dvou důvodů, proč jsem si pořídil PS4. GT série nás tu provází již přes 20 let a titul s označením "Sport" nás konečně přenáší do časoprostoru online závodů mezi ostatní hráče ze všech koutů světa. Poměřit síly s jinými ostřílenými závodníky byl pro mě nesplněný sen už jako malého kluka a konečně je to tady!

Víte Gran Turismo je poměrně netradiční hra a jako realistický simulátor neosloví takové množství hráčů, kteří ocení spíše arkádu. Já se v tomto žánru našel už u prvního dílu. Je nutno říci, že titul "Sport" je zaměřený výhradně na online závody, tudíž tento díl neobsahuje ani takové množství aut jako předchozí díly, ale za to nabídne online režim Sport, kde jsou na každý týden stanoveny 3 druhy závodů s automatickým vyhledáváním protihráčů do maximálního počtu 20 závodníků. Vedle toho máte rozpis sezón/šampionátů, což je soutěž na několik měsíců, v níž se jezdí závody až 2krát týdně v daný čas, na který je třeba se registrovat. Ti nejlepší postupují na offline finále do Monaca. Tohle finále se konalo v období velké ceny F1, takže zde nechyběl ani Hamilton, proti kterému mohli finalisté v GT závodit. Všichni finalisté byli ubytováni v luxusním hotelu u moře a měli možnost se svézt v luxusních autech - ty, které se nachází ve hře, a samozřejmě se hrálo o nemalé prizemoney. Kromě toho, že se tedy dá na šampionátu soutěžit jednoduše na jednotlivce, je tu i soutěž poháru konstruktérů, kde se na trati vyskytují maximálně 2 auta stejné značky.

Kromě režimu Sport hra nabízí i režím Lobby, kde se lze jednoduše připojit na něčí hru nebo si založit vlastní a určovat tak i podmínky tratě, druh vozů nebo pomocníky na trati. V lobby je potřeba mít dobře seřízený router, jinak vám nachází méně her, než byste pro výběr chtěli.

Z čeho jsem měl veliký strach byl systém vyhledávání soupeřů a stabilita připojení (lagy) in-game. Obě obavy jsou řešeny precizním způsobem. Systém vyhledávání je založen na bodovém hodnocení umění jezdce a druhým atributem je jeho sportovní chování. Obě kategorie jsou rozděleny do S, A+, A, B, C, D, E. Pokud tedy jezdíte alá gentlman a jezdíte rychle, stoupají vám oba atributy a dostáváte se k podobným soupeřům. Pokud ale jezdíte na hovada, nejenže vám to automaticky snižuje i první atribut, i kdybyste závod vyhráli, ale zároveň čekejte stejně agresivní protihráče na trati a bude jich dalších 19 =) Co se týče připojení, je to vyřešeno tak, že pokud nejste od soupeře více jak 5 vteřin, jsou v čase znát citlivější reakce protihráčů a to okamžité bez lagů nebo odezvy (pokud někomu připojení padá, jezdí po trati jako duch, ale to se moc nestává). Je to až neuvěřitelné jak hra běží plynule a přitom nehrajete jen proti lidem ze stejného kontinentu.

U mě GT sport nesplnilo jen očekávání ale naprostý sen. Je to u mě historicky 6. hra, které dávám 100%, protože i po roce pořád baví. Lepší online závody se skill rankingem nenajdete.

Pro: vývojáři stále přidávají nové věci, reálné tratě, reálné auta, soundtrack, GT závody, záznamy, online režím

Proti: trochu zmatenější menu, Toyota

+12

Syndicate

  • PC 70
Říkám to asi furt, ale já mám pro tyhle nenáročné střílečky modernějšího rázu prostě slabost. Jen tak si sednout, vypnout mozek a zastřílet si. Koridory, nablblé cutscény, minimum rušivých prvků. Prostě si jen jdu, tunelem rovnou za nosem a kosím, co mi přijde pod ruku. Ratatata ku*va ratatata. Po rozehrání Syndicate jsem si všiml jedné věci a to, jak je pohybový systém podobný tomu z Riddicka (tak jsem kouknul na vývojáře a bylo to hned jasné). Houpavý, trochu toporný, občas dojde i ke kolizi s okolním prostředím. Hned mě to pocitově vrátilo k o generaci starším titulům. Jak byl ale Riddick designově poměrně pestrý a nápaditý, tak o to víc zaráží, jak přímočaře, neambiciózně a celkově uspěchaně Syndicate působí.

Navzdory cyberpunkovému zasazení je Syndicate opravdu jen krátká budgetová střílečka, která příliš nevyužívá ani zasazení, ani načrtnutého příběhu. Hráč sice skrze množství collectiblů může objevovat pozadí fikčního světa a číst různé texty představující nejen obří syndikáty, ale i různé technologické společnosti či profily různých osob. Ty mi ovšem, vzhledem k minimálnímu rozsahu hry a navíc v téhle suché neosobní formě, přišly fakt hodně zbytečné a nezáživné a dost narušovaly jinak frenetické tempo. A ač obecně trpím úchylkou "všechno přečíst, všechno prošmejdit, hlavně aby mi nic neuniklo," tady jsem sběratelské zápisky a logy v pozdější fázi hry nemilosrdně přeskakoval.

Samotná akce funguje velmi dobře. Nepřátele mají občas přehnanou výdrž, ale laťka obtížnosti je nastavena tak akorát, abych se zapotil a tu a tam umřel, ale zároveň se nefrustroval. Pocit ze střelby je solidní, zbraně příjemně kopou a burácí. Všechno v nejlepším pořádku. Slabinu vidím tradičně v pitomých nenápaditých bossfightech, ale i ty se dají zvládnout, byť nějaké ty nadávky na účet matek vývojářů pochopitelně padly. Hra obsahuje nějaké to rozdělování XP bodů do aktivních či pasivních perků a pár speciálních schopností, které sice nejsou kdovíjak nápadité, ale jsou poměrně užitečné a jednoduché na používání.

Graficky Syndicate nevypadá špatně. Lokace jsou poměrně sterilní, ale to mi vzhledem k futuristickému zasazení nevadí. Akorát teda ten přepálený bloom, kde všechno září jak naleštěné psí kulky a lens flares hází pomalu i krabice od bot, je poněkud srandovní. S funkčním designem už je to horší, většinou je to jen takový nenápaditý arénovitý průměr.

Hodnotit Syndicate je záludné a je potřeba zvážit, co od této hry chci. Kdybych hru řekněme koupil za plnou cenu v očekávání, že dostanu titul v rozsahu Deus Ex Human Revolution (obecně řečeno, osobně mě ani HR příliš neohromil), byl bych asi dost zklamaný. Syndicate jsem nicméně koupil za 2,5 eura a dopředu věděl, co přibližně dostanu. A takhle jsem spokojený. Syndicate je sice krátká lineární střílečka bez větších ambicí, ale ten základ, tedy samotnou akci, dělá dost dobře.

Pro: relaxační přímočará hratelnost, pocit ze střelby, i přes absurdní přesvícenost velice koukatelný vizuál, fyzikální engine

Proti: po všech směrech neambiciózní titul, bossfighty, zbytečné collectibles narušující tempo, song Skrillex

+20

The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn

  • PC 80
Solstheim je to asi menší, než v Bloodmoonu, ale stále náš. Určitě nejpříjemnější část mého gameplay (celkem 234 hodin) napříč Skyrimem. A zároveň na nějakou dobu mé rozloučení s RPG systémem odrážejícím Hebbovo pravidlo.

V mnohém velmi povedený fan service, který přináší to nejlepší z Morrowindu. Bonemold armor se tak stává jednou z mých nejoblíbenějších zbrojí ve Skyrimu. Apocrypha sice vypadá jak Fade z Dragon Age (ale Black Books se hodí), nicméně je podstatně zábavnější (jakkoliv stále ne úplně skvělá). Rieklingové jsou ještě roztomilejší a umírají vydávajíce vtipné zvuky jak od Ewoků. O jejich závislosti na pornografii (The Lusty Argonian Maid) ani nemluvě. Frea jako nový follower také ujde. Silně doporučuji ji brát s sebou, hned jak to půjde, neb také velmi často komentuje okolní dění. Neloth byl také fajn a jeho privilegované odtržení od života smrtelníků zdrojem několika veselých situací.

A hlavně jsou zpět Dunmeři v celé své kulturní hrdosti. Už žádný porobený lid ve slumu Windhelmu. Jakkoliv sami na ostrov víceméně utíkají od postapokalyptické bídy své vlasti. Nejsou v tom na Solstheimu ostatně sami. Ostrov se stává útočištěm a novou příležitostí i pro mnohé další, pro které už na kontinentu z různých důvodů nebylo místo.

Hlavní příběh má zpočátku silný náběh v podobě nové variace na „sleepery“, kteří tentokrát vedle znepokojujících slov staví i falické symboly pro hlavního padoucha. Ten sám o sobě stran děje celkem funguje. Ale hraje víceméně druhé housle, kdy důraz je kladen spíše na cestu napříč ostrovem a poznávání (či opětovné potkávání) místních obyvatel a jejich kultur.

Je to prostě celkově strašně příjemný fan service (i ten Severin Manor u mě z baráků jasně vede). Jakkoliv v mnohém poměrně jednoduše provedený, tak oceňuji, že se někdo zamyslel nad tím, co bylo na Morrowindu nejlepší a stálo by za převedení do pátého dílu série. Zároveň je to ale, dovolím si říci, poměrně jasné přiznání, že Morrowind byl prostě (pro výše uvedené) lepší. :)

Pro: Velmi dobře provedený kompaktní fan service, dunmeři a jejich zbroje a architektura, Rieklingové, Frea, Neloth, celková atmosféra ostrova, Black Books, bez předlouhých dungeonů

Proti: Ne moc silný hlavní příběh, ostrov se jeví menší než v Bloodmoonu

+28

Blair Witch

  • PC 70
Průměrná a zapomenutelná hra s řadou inspirací. Krom zažitých titulů žánru jako Outlast či Amnesia (a řadu dalších o kterých sám ani nemám přehled), uvidíte prvky a atmosféru například z Alan Wake a někteří si vzpomenou i na Silent Hill. To neberte jako přirovnání kvality, jen na ty tituly určitě zavzpomínáte.

Ačkoliv se Blair Witch na první pohled tváří jako otevřený svět, je to lineární hra s malým rozsahem. Většina herního světa se zdá být volně přístupná, ale zatímco jednou můžete procházet křovím tak hustým, že nevidíte na krok, jinde vás zastaví malý klacek opřený o půlmetrový keřík. Zprvopočátku můžete mít nutkání toho co nejvíc procházet a prohledávat, a bude frustrující zjišťovat, že to moc nefunguje. To je asi první kámen úrazu přes který se někteří nemusí přenést.

Druhý kámen úrazu leží v herní náplní. S výjimkou pár zajímavých puzzlů a občasného nepřítele na kterého míříte baterkou ve stylu Alan Wake vás hra akorát vodí z jednoho místa na druhé. Puzzle jsou celkem jednoduché a to i po technické stránce. V jednom případě jsem měl poslat psa sebrat dobře viditelný předmět z nepřístupné chaty. O to jsem se snažil půl hodiny, než jsem si na internetu zjistil, že to je potřeba udělat z jiného úhlu. A když už je řeč o tom psovi, nutno poznamenat že nijak významnou roli v herní náplni nehraje. Samozřejmě některým hráčům stačí, že tam ten pes je, že za vámi chodí a že občas štěká :-)

Příběh je jednoduchý, předvídatelný a bohužel podle mě už ohraný. Nebál bych se ho označit za klišé. Co to zachránilo bylo, že se nezvrtl v takové to "byls to celou dobu ty a všechno se ti jen zdálo, protože seš psychouš", které udělá ze sebelepšího příběhu frašku. Paradoxně je ale docela promyšlený, a například i samotné jméno psa má své opodstatnění. Vyprávění má několik vrstev a snaží se soustředit na všechny stejně. Bohužel. všechny tak nějak splynou a ve výsledku žádná nemá takový efekt, jaký by mít mohla a měla.
Opět je paradoxní, že vývojáři nad vyprávěcími prvky přemýšleli a upřímně si myslím, že kdyby tyto prvky vyprávěly jiný příběh, byla by to bomba. Máte u sebe vysílačku s několika různými kanály, kde můžete obousměrně komunikovat. Máte s sebou mobil na kterém můžete hrát hada (fakt), měnit vyzvánění, číst si SMS zprávy, volat a přijímat hovory. Potenciál pro pohlcující, napínavé i WTF momenty je tam velký, ale zůstal z velké části nevyužit.
Pro tento příběh by bylo mnohem zajímavější, kdyby hra o hlavní postavě neprozrazovala tolik a některá zjištění nechala až na samotný konec hry. Podání pointy může být důležitější než pointa samotná.

Pacing je dobře zvládnutý, většina hry straší jen tak dlouho, aby si na to hráč nezvykl a šramocení z různých směrů stále vyvolávalo neklid. Urážející výjimkou je finále, které je nesmyslně a přehnaně protažené, navíc se odehrává v jiném prostředí než zbytek hry a pro mě to čistě kvůli délce byla nejslabší pasáž.
Co ale není moc dobře zvládnuté je gradování. Opačná strana hry, tedy samotné intro, by si zasloužilo mnohem víc pozornosti a chtělo by to pořádný hratelný segment plný vyprávění během kterého se nic divného neděje a všechno je v normě. Noční můra by měla přicházet postupně a ne najednou.

Grafika je rozpačitá. Na jednu stranu si někdo evidentně dal práci s modely a texturami, ale výsledný obraz je pak tak trochu zvláštně rozmázlý. Optimalizace je spíš špatná.
Zvuková stránka je povedená. Leč zvukové efekty nejsou extrémně realistické, jednoznačně obohacují zážitek a neurazí snad nikoho. Hudba taky nepatřila ke slabým stránkám a podtrhovala povedenou atmosféru.

Blair Witch je zábava na jeden prodloužený večer, za kterou bych nedoporučoval dát víc jak 200Kč, ideálně sebrat v giveaway akci. I přes mou kritiku jsem hru dohrál do konce a nemůžu říct, že by mě nebavila. Není to špatná hra, ale chce to k ní přistupovat s adekvátním očekáváním.

Pro: Zvuk, atmosféra, prostředí, zajímavé způsoby vyprávění

Proti: Omezený rozsah a klamavý pocit otevřenosti, předvídatelný příběh, herní náplň není moc rozmanitá

+15

Resident Evil 7: Biohazard

  • PS4 90
Resident Evil 7, vyvojari vsadili na svuj prvni dil serie s pohledem z prvni osoby a byla to zmena vice nez dehberouci. Hrac tak proziva vse daleko intenzivneji a prostory, ve kterych travi svuj herni cas, jako by ho opravdu obklopovaly a jako temnota prosakuje zdmi stareho domu, tak i mraziva atmosfera, jakoby se tetelila na rukach hrace a stale vice jej zabalovala do nepropustne mlhy plne napjeti, beznadeje a vsude pritomnych lekacek. Hra vas tedy nenecha ani chvili v klidu, stale vas drzi napnute, ze strachu co bude za dalsim rohem, clovek se boji otacet a vstupovat do novych mistnosti domu, jenze ani stare zname lokace, davno projite, nejsou bezpecne. Nevim zda hrac hraje hru, spis mi prijde, jakoby si hra hrala s hracem. Ne vsechny mistnosti jsou od zacatku pristupne a tak si hrac jen ulevi, kdyz zjisti, ze dvere nejdou otevrit, protoze nechce celit dalsimu zlu, dalsim desivym paranormaliim, ktere ho znenadani obklopuji. Spocatku bezbrany Ethan vyzbrojeny pouze svitilnou si casem prijde na slusny arzenal zbrani a pokud hrac poctive prohledava kazdy kout, tak objevi i par rozsireni sveho batohu, diky kterym s sebou v jednom okamziku muze nosit brokovnici, samopal, granatomet, magnum, plamenomet, pistoli a nuz, samozrejme i peknou hromadu naboju a nejake ty vybusniny a pokud clovek hraje moudre, dobre miri, nehrne se slepe do kazdeho stretu, tak od te doby co se ve hre objevi samopal, tak s naboji jiz problem mit nebude. Pres velke mnozstvi zbrani mam vsak pocit, ze do hry uplne nezapadaji, ze strileni je jen takove spestreni pruchodem hrou, alfa a omega je zde totiz pribeh, prostredi a vsudy pritomna husi kuze, at uz ze zvuku, ktere jsou krajne neprijemne a clovek upada do stavu, kdy zacne byt paranoidni a ma pocit ze je stale nekdo za jeho zady a, ze ho stale nekdo sleduje. Abych se vratil ke zbranim, nepomaha memu nazoru ani to, ze mimo souboje s Bossy, ze kterych me bavil snad jen souboj s matkou Marguerite, se ve hre vyskytuji 3 druhy nepratel a vsichni bohuzel vypadaji stejne, jedna se o jakousi cernou hmotu, humanoidniho tvaru a lisi se pouze svou velikosti a stylem pohybu, za me velike minus a ve hre by vubec nemuseli byt, nejsou bohuzel ani desivi, ani nebezpecni, snesu sice velke mnozstvi kulek, ale jinak jsou temer neskodni, tyto nepratele a ze prostredi lodi neni uz tak dobre, jako desivy dum, beru jako jedine minus, ktere jsem ve hre objevil. Myslim si, ze presne tohle je ten smer, kterym by se serie Resident Evil mela ubirat, nechybi zde ani odkazy na kultovni horrorove filmy, napr. Blair Witch, predchozi hry Resident Evil, ci demo P.T.
+12

The Suicide of Rachel Foster

  • PC 60
Příběhy odehrávající se v komorním, uzavřeném prostoru odstřiženého od civilizace sněhovým peklem mě budou vždy fascinovat. Ne nadarmo bych mezi své oblíbené filmy zařadil Věc Johna Carpentera, Osm Hrozných Quentina Tarantina, Vražda v Orient expressu Kennetha Branagha, či Osvícení filmového solitéra Stanleyho Kubricka a s troškou fantazie i Vetřelce Ridleyho Scotta, protože přeci jenom je ve vesmíru 270 stupňů pod nulou.
Co se týče videoher, zasazených do podobných kulis, tak tápu. Z hlavy mě napadá pouze finská adventura Alpha Polaris, či ukrajinský survival horror Cryostasis. Za další typy na podobné hry bych byl mimo jiné rád. Ovšem před nedávnem jsem díky hambl bambl choice obdržel zajímavě vypadající mrazivý walking simulátor The Suicide of Rachel Foster.

Nicole se po dlouhých letech vrací zpět do rodinného hotelu, který hodlá prodat, na přání své nedávno zesnulé matky. Nicole tak chce zároveň udělat tlustou čáru za temnou minulostí, která je k hotelu spjatá. Vše to začalo odhalením otcova románku s nezletilou Rachel Foster, která otěhotněla. To vedlo k odchodu Nicole a její matky z hotelu a vše vyvrcholila sebevražda Rachel. Nicole se v hotelu nechce zdržet více než je nutné, ovšem se její návštěva protáhne, díky blizardu, který jí odchod znemožní. Nicole ovšem není v hotelu úplně osamocena. Na druhé straně telefonní krychle jí dělá společnost FEMA agent Irving. Nicole začne postupně přicházet na to, že minulost tohoto hotelu je ještě temnější, než si původně myslela. Rozhodne se postupně vytahovat kostlivce ze skříně s ideou, že zjistí pravdu, která je umístěna mezi zdmi opuštěného hotelu.

Jednoznačně nelze hře upřít, že se jedná o mrazivý audiovizuální zážitek, který mě až do konce nenechal chladným. Prázdnost hotelu a úzké chodby, doprovázeny zvuky mísící sněhovou vichřici a rachocení staré budovy ve mně vyvolávaly stísňující pocity osamění, kdy jsem neustále měl neblahé tušení, že mě něco sleduje a největší útěchou mi byl Irvingův hlas znějící z druhé strany "vysílačky". Pro husinu jsem nešel v několika momentech daleko. Ve všech případech za to mohlo již zmiňované skvělé ozvučení, na kterém je celá hra nepřímo postavená, ale i vizuálně zde bylo pár pěkně mrazivých scén. Graficky se vůbec nejedná o ošklivou hru, a i na střední detaily se na ní hezky dívalo. Nerad bych také opomenul kvalitní soundtrack, který se sem poměrně hodil.

Vezmu-li si ale samotný příběh… No… Zpočátku mě hodně zaujal. Skoro podobně jako atmosféra byl děj do jisté míry mrazivý a mysteriózní, tak jak to mám rád. Hra na mě chrlila hromadu delikátních situací a otázek, u kterých jsem se pochopitelně těšil na delikátní odpovědi a rozuzlení. Ovšem samotný twist a vyústění byl takový neskutečný blábol… Hru jsem poté vypl s lehkým rozčarováním. Jisté prvky, dějové beaty a zvraty zde na mě působily účelově a místy až nelogicky. Nejsem si docela jistý, co se snažili autoři příběhem říct. Rozhodně nejsem zastáncem toho, aby každé sebeblbší dílo mělo nějakou hlubokou myšlenku. Ovšem u hry, která řeší témata jako sebevražda a pedofilie, bych nějakou sofistikovanější myšlenku očekával. Ona vlastně i ta sebevražda mi přišla žoviálně podaná, kdy mám pocit, že je zde pouze za účelem šokovat – Všechny postavy kromě Rachel a mámy Nicole zde spáchali sebevraždu kvůli jedné události – smrti Rachel. Dokonce i Nicole, což je největší žblept, máte při vykonávání její sebevraždy pomáhat… Abyste této sebevraždě zabránili, musíte nejdřív udělat první krok, v případě hry nastartovat auto, aby se výfukové plyny skrze trubku dostaly do interiéru vozu, ne kterém Nicole sedí… Když ale Nicol zachráníte, tak jí stejně jebne v hlavě… Z bláta do louže no…

Hratelně se jedná o obyčejný walking simulátor, kde po vzoru Firewatch (které musím ještě dohrát) bloudíte po hotelu z bodu A do bodu B s mapkou v ruce. Sem tam se dočkáte různých výjimek, například zběsilého mačkání pravého tlačítka myši, abyste si svítili na cestu dynamo svítilnou, či bleskem polaroidu na moment osvětlili okolí. Pochválil bych hodně i level design hotelu, ve kterém jsem se poměrně rychle dokázal orientovat a ke konci hry jsem už málokdy sáhl po mapě, což se zrovna u podobně upajdaných her neskutečně hodí. Délky hry se čítá na pár hodin, což bych řekl je optimální.

The Suicide of Rachel Foster se zpočátku jevil jako zajímavý mysteriózní walking simulátor s nádechem horroru, který by mohl do jisté míry evokovat kultovní hororové dílo Stephana Kinga. To se autorům do jisté míry také daří ve smyslu silné atmosféry, designu hotelu a ozvučení. Z tohoto pohledu se jedná o solidní atmosférickou hru, kterou ale dle mého názoru podkopává příběh. Zpočátku dobře našlápnutý, si bohužel došlápnutím do prázdna nabil hubu. Škoda.

[HERNÍ VÝZNA 2020 - 8. "Zimní radovánky"]
+22

Deadlight

  • PC 40
Ve zkratce: Velmi krátké (4 hodiny). Moc pěkná estetika. Velmi špatné herní mechaniky.

Grafický styl je úžasný, moc se mi líbilo, jak vypadá svět a jak plynulé jsou animace postav.

Příběh je slušný. Ale hledání útržků diáře rozsetých po celém světě je zvláštní a nedává přílišný smysl. Je to jen levný způsob jak naplnit svět nějakými zajímavými objekty.

Herní mechaniky... a jéje.

Začněme u ukládání - existují 2 typy záchytných bodů - první typ uloží hru i pokud ji ukončíte, a druhý ji uloží jen dočasně dokud hrajete. Nikde není dobře znázorněno, kterým typem záchytného bodu jste zrovna prošli, takže nikdy nevíte, jak velkou část hry budete muset opakovat, pokud ji ukončíte. Samotné umístění záchytných míst je taktéž špatně rozvržené, někdy jsou před animačkou (nepřeskočitelnou, samozřejmě!), takže pokud zemřete, tak si ji zhlédnete znovu, a znovu, a znovu.

Skákání ve 2,5D prostoru je problematické jako obvykle. Zejména v grafickém stylu s černými obrysy. Nikdy nevíte co je v popředí, a co je v pozadí. Ve hře je několik míst, kde jsem strávil čtvrt hodiny jenom hledáním východu, protože bylo tak extrémně matoucí zobrazení použitelných a statických objektů. Zombie, které přichází z pozadí, jsou nezranitelné, až dokud se nepřesunou plně do popředí, což nevíte, kdy se přesně stane. Takže vás kousnou do krku.

Sbírání objektů je velmi otravné. Většinou můžete z těla sebrat několik věcí. Ale nemůžete sebrat vše najednou, musíte vždy chvíli počkat, a přitom nevíte, kolik věcí se tam nachází. Takže zvednete první věc, a čekáte 5-10 sekund, jestli se objeví indikátor na sebrání věci. Pokud ano, tak ji seberete, a opět čekáte. A když už čekáte dostatečně dlouho a indikátor se neobjeví, tak už tam nic dalšího není. Proč to je proboha udělané tak otravně a nepoužitelně?

Akční scény. Občas je ve hře scéna, kdy musíte utíkat, vyhýbat se překážkám, zabít pár zombíků, a to vše v jistém časovém limitu (přilétávající helikoptéra, co se přibližuje a pak začne střílet). To by mohlo být dost zábavné. Ale není. Tak jak je to vytvořené, tak existuje pouze jediné správné řešení, jak to provést. Nesmíte udělat krok špatně. Nesmíte se zpozdit o desetinu sekundy. Nemáte žádný čas navíc. Pokud na plot skočíte o krok dříve, tak vám bude vytáhnutí nahoru trvat o 0.3 sekundy déle, a jste mrtví. Tvrdými lekcemi, umíráním a opakováním, se musíte naučit každý krok. To zkombinujte s umístěním záchytných bodů a nespřeskočitelnými animačkami, a začnete být fakt nakrknutí.

Soubojové mechaniky. Líbí se mi koncept energie. Jste jen běžný týpek - švihněte párkrát sekerou a jste tak zadýchaní, že stěží dokážete švihnout znovu. Pistole jsou v pořádku, ale míření není. Nemáte zaměřovač, takže nikdy nevíte, kam přesně postava zamíří, když stisknete mířící tlačítko. Úprava míření je hodně pomalá, a pokaždé jsem se snažil změnit směr (vlevo nebo vpravo) pomocí myši (tak jak se to dělá v jiných hrách), což zde nefunguje. Tohle dělá střelbu únavnější, než by měla být. Nesoupeříte se hrou, ale soupeříte s ovládáním. To není fajn.

Pohybové mechaniky. Jste jen obyčejný člověk, který je slabý, neumí plavat, ale dokáže dělat odskoky ode zdi ála Prince of Persia... jak to tam proboha zapadá? Nezapadá. Rozbíjení objektů je také příběh sám pro sebe. Aby hra byla zajímavější, tak nám vývojáři dovolili vykopnout dveře, rozrazit je v běhu, nebo je rozsekat sekerou. Ale ne abyste si dovolili udělat něco jinak, než bylo zamýšleno. Chcete vykopnout dveře, které měly být rozraženy? Nelze. Chcete rozrazit dveře, které měly být vykopnuty? Nelze. Chcete je rozsekat sekerou? Nelze. Když se rozbíháte proti dveřím, můžete skočit vpřed, abyste nárazu dodali váhu? Nelze. Asi chápete. Většinou si musíte dávat velký pozor na zobrazené symboly, a pak zmáčknout přesně dané tlačítko a žádné jiné. Je to jediný způsob, který bude fungovat. Dost to kazí zážitek.

Celkově bych řekl, že v daném žánru se nabízí mnohem lepší hry, a tato má příliš mnoho nedostatků k tomu, abych ji mohl doporučit.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+8

Two Worlds

  • PC 85
Moje takmer štvormesačné putovanie po Thalmonte (časť sveta zvaného Antaloor) sa skončilo. Teraz sa určite pýtate: „A aké sú tvoje dojmy?“ Keďže ide o rozporuplnú hru, sú aj moje pocity po dohraní tak nejak rozporuplné, ale prevažujú tie lepšie pocity. Alebo nie?
Keďže TW je rozsiahla hra, zaslúžila by si aj rozsiahly komentár. Ale mne sa nechce písať text zložený z milión tisíc znakov (a ktorý by aj tak nikto nečítal), radšej vám to stručne, jasne a výstižne (a hrdo, odborne a slušne) popíšem štýlom sebe vlastným. A pretože som už vyplytval viac než 100 slov tliachaním absolútne o ničom hneď v úvode, je na čase sa už konečne dozvedieť aj niečo o tej hre. Snáď.

Ako som spomenul v úvode, ide o naozaj veľkú hru. Taký Morrowind mi síce príde ešte väčší, ale aj tak sa tvorcom podarilo urobiť riadnu hraciu plochu. Ako každý veľký svet, neobíde sa to bez hluchých miest, to už je daň za veľkosť. Na ich obranu, je v ňom dosť živo. Cez deň aj v noci.

Pri začínaní každého RPG mám pocit, že sa tvorcovia všemožne snažia ma od hrania odradiť. Zažil som to v Zaklínačovi, Morrowinde... no dobre, moc toho zatiaľ nebolo, ale nechajte ma dohovoriť.
Začiatok bol teda ťažký. Nezabudnem na ten strach v mojich očiach, keď sa na mňa v raných fázach rozbehla svorka vlkov a ja som mal čo robiť, aby som im ušiel, prípadne ich nejakým zázrakom všetkých pobil. Našťastie, levelovanie je v hre celkom rýchle, takže po niekoľkých hodinách som už zbieral vlčie srdcia ako huby po daždi. A s tým súvisí aj slabina hry – je tak trochu nevybalancovaná. Na začiatku ste úplná nula, po chvíli už neohrozená mlátička (prípadne kúzelník, aby som nikoho neurazil). Síce mi nevadilo naberať rýchlo XPčka a trúfnuť si na kohokoľvek, ale trochu sa tým stráca ten dobrý pocit z postupného zlepšovania. A hoci menšie príšery a ľudských protivníkov som dával ľavou zadnou, stačila jedna rana od niečoho väčšieho a už som bol na zemi. Možno to bolo mojim buildom, možno hrou. Každopádne si to autori mohli trochu postrážiť.

Hra mi príde dosť neoptimalizovaná. Na to, že už nejde o novinku a hral som ju na stroji, kde by papierovo mala šľapať bez problémov, v oblastiach s väčším počtom NPC sa začala trhať. Našťastie, davových scén v hre nie je tak veľa. Problém to bol hlavne v husto obývaných častiach dvoch najväčších miest. Inak sa to dalo prežiť.

Pri veľkých otvorených RPG hrách mávam problém s určitým odtrhnutím od hlavnej príbehovej línie. Po hodinách strávených v hre pomaly aj zabudnem o čo vlastne ide. Neinak je tomu aj tu. Hlavný quest je pomerne krátky, takže to autori vynahradili úctyhodným množstvom vedľajších questov. Ich náplň by sa dala zhrnúť ako „štandardná“, ale nechápte to zle. Okrem klasických „prines, odnes, zabi“ sa našli aj originálnejšie kúsky. A keď nie, vždy to skončilo dobrou rúbačkou. A to ja môžem vždy. :D

A tým sa dostávame k súbojom. Súboják nie je nejak extra prepracovaný, ale tých pár úderov (plus z času na čas špeciálny) vyzeralo celkom efektne. Ako vždy som sa sústredil hlavne na meče – či už jeden veľký, alebo dva menšie obojruč a potom ešte luk. V raných fázach som nosil aj tupé zbrane, kvôli kostlivcom, ale po upgrade mečov to bolo zbytočné. Takže som sa hrou pekne presekal, prípadne občas prestrieľal.
Ale trochu som sa venoval aj ohnivej mágii, ktorá nielen dobre vyzerala, ale pri väčších zástupoch nepriateľov mi častokrát zachránila kožu, prípadne uľahčila postup.

Najlepším nápadom autorov je podľa mňa systém upgradovania zbraní a vybavenia. V praxi to funguje tak, že z dvoch slabých mečov vytvoríte jeden silnejší. Na konci mal jeden z mojich level 39 a to už boli riadne šlehy. Rovnako aj brnenie, rukavice, prstene...


Ako to celé zhrnieme?
To čo sa spočiatku javilo ako nudné, zbytočne veľké a nevyladené RPG sa postupom času stalo hrou, ku ktorej som sa s postupom času stále radšej a radšej vracal. Párkrát som sa síce dostal do fázy, keď už to vyzeralo, že to celé zabalím, ale po menšej odmlke som mal vždy nutkanie sa sem vrátiť, splniť si zopár questov a pobiť nejakú tú háveď. A v neposlednom rade aj zistiť, ako tá moja thalmontská odysea nakoniec dopadne. Takže áno, mňa tá hra bavila. A nie málo. Snáď sa budem rovnako dobre baviť aj pri pokračovaní. Ale o tom si povieme niekedy inokedy...

Pro: systém upgradov, prepracovaný svet, zábavné questy

Proti: bugy, optimalizácia, nevyladenosť

+24