Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Eschalon: Book III

  • PC 60
Hru mohu stále doporučit, pokud jste hráli první dva díly. Ale musím přiznat, že Book III jsem si užil asi nejméně.

V porovnání s předchozími díly výrazně stoupla obtížnost. To může souviset s mým rozhodnutím hrát Book III za zloděje (ve stylu vraha). Bohužel z toho, co jsem se posléze dočetl, je zloděj tou nejméně vhodnou postavou pro tento díl, a budete s ním zažívat nejtěžší časy. V tomto ohledu hra vypadá hodně nevyvážená. Například ve hře neexistují téměř žádné dobré bodné zbraně. Chvíli po začátku hry potkáte nepřátele imunní vůči bodnému zranění, což zahrnuje i šípy. Takže jsem je tloukl po hlavě pěstmi a nemohu říci, že by to byl výtečný zážitek... Zároveň tu neexistuje probodávání ze zálohy, takže u zloděje využijete skrytí ve stínech jen ve velmi specifických situacích. A seznam výtek by mohl pokračovat.

Poslední čtvrtina hry působí, že byla vytvořena hodně narychlo a je hodně prázdná. Možná vývojáři došly peníze. Ale působilo to divně a nedokončeně.

Hru jsem si stále užil, ale... první dvě epizody byly lepší.

Celkové hodnocení: Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+8

Dust: An Elysian Tail

  • PC 75
Krásně barevná, zábavná bojovka. Moje jediná kritika je, že grafika vypadá nakreslená v nižším rozlišení a pak naškálovaná, takže není perfektně ostrá, ale lehce rozmazaná. Ale jinak jsem se velmi bavil a doporučuji.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+6

Forced

  • PC 40
Po prvním zahráním jsem byl hodně překvapenej, protože jsem čekal hru zaměřenou na hádanky anebo naopak na bojové schopnosti (očekával jsem něco jako včasné uhýbání, využívání slabin nepřátel, provádění komb, atd). Ale o tom to zas tak moc není. Je to spíše o výborné spolupráci mezi hráči (hlasová komunikace je naprosto nezbytná), o výběru správných schopností pro tuto konkrétní úroveň, a, bohužel, taktéž o grindování. Hra je celkem těžká, neočekávejte kooperační oddychovku. Každou úroveň budete hrát vícekrát (mnohokrát), abyste ji alespoň základním způsobem dokončili. A pak ji budete muset opakovat ještě vícekrát, abyste splnili výzvy nebo časový limit. Pokud to neuděláte, tak budete v pozdějších úrovních příliš slabí a obtížnost vzroste z vysoké na absurdní.

Principem hry tudíž není užít si množství odlišných úrovní. Úrovní není zas tak mnoho (25). Principem hry je opakovat každou tak dlouho, než ji zvládnete naprosto dokonale. To není to, co jsem očekával, ani to, co bych si užíval, ale chutě se liší a jsem si jistý, že některým lidem se to líbit bude. To není ten důvod, proč hru ostatním nedoporučuji.

Palec dolů hra dostává za technický stav. Technickým zpracováním je na tom hra příšerně. Velmi časté jsou síťové problémy - stav hry se rozpojí a jednotliví hráči vidí na obrazovce odlišné věci, někdo se nemůže vůbec pohnout, někdo umře, ale zasekne se ve smrtelné animaci a zcela rozbije úroveň, takže ji nelze dokončit, a tak dále, těch problémů je hromada. Ale to není ten nejhorší problém. Tím je kamera. Ta si zaslouží odstavec sama pro sebe.

Kamera. Vývojáři dostali nápad, že je nutné zajistit, abyste neustále viděli všechny své spoluhráče naráz. Takže když se rozeběhnete na různé strany, tak se kamera oddálí, abyste viděli všechny postavy. Je otázka, zda to byl dobrý nápad, ale implementace je nejhorší, co jsem kdy viděl. Zaprvé, toto chování kamery je vynucené, nelze si volit a přepínat mezi "zacílenou kamerou" (přiblíženou se středem na vaši postavu) a "přehledovou kamerou" (vidíte všechny). Ne, existuje jen ta přehledová. Takže když se s přáteli od sebe hodně vzdálíte (což je v některých úrovních nutnost), máte všechno extrémně oddálené a jak vaše postavy tak nepřátelé jsou strašně malí. A pak si zkuste efektivně používat své schopnosti. Navíc se vaše postava nachází v rohu nebo u kraje obrazovky, takže z některých směrů vůbec nemáte tušení, co se na vás chystá. Kamera se neustále samovolně pohybuje (v závislosti jak se spoluhráči hýbou), což vám neustále rozhazuje veškeré míření (extrémně frustrující zejména když hrajete za střelce). A aby toho nebylo málo, tak vývojáři to dokázali tak neuvěřitelně zpackat, že občas se kamera rozhodne vaši maličkost ignorovat a dostanete se zcela za hranici obrazovky! Takže nevidíte sebe a nevidíte nepřátele kolem vás, hodně štěstí v boji o přežití. A při tom všem nezapomínejte, že hra extrémně trestá vaše sebemenší herní chybičky. Budete brečet, křičet, rozbíjet věci. Tak špatná je kamera.

Poslední poznámka, hru musíte hrát se stabilní skupinou přátel. Nikdo z nich nesmí chybět, nikdy. Protože pokaždé když spouštíte hru, tak obdržíte pouze ty gemy (k zlepšování zbraní a schopností), které si vysloužili všichni členové vaši party. Takže pokud jeden z vašich přátel minule chyběl, budete s ním muset zopakovat všechny úrovně z minulého hraní a všechny je opět kompletně splnit. Nemyslím si, že je tento systém dobře navržen, a opět nemáte možnost to nijak nastavit, musíte to skousnout. Takže zvažte, zda máte dostatečně stabilní skupinu přátel, se kterými jste schopni tuto hru hrát a dohrát.

Abych to shrnul, herní mechaniky nejsou nutně špatné, a někteří si je užijí. Ale technické zpracování je jednoznačný důvod, proč se hře vyhnout. A nyní, 18 měsíců po vydání hry, není šance, že by se to ještě mělo zlepšit.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+7

Omikron: The Nomad Soul

  • PC 70
Look up here, I'm in heaven
I've got scars that can't be seen
I've got drama, can't be stolen
Everybody knows me now


To Vám takhle bezmála pět let zpátky umře jedna legenda, a kvanta lidí si najednou všimnou, až jak multimediální ona legenda byla. Já tedy o Omikronu vím už z dob, kdy se teprve chystala, ale to jsem byl ještě malej uslympanec. Přesto si pamatuji, alespoň zhruba, ty velké ambice, neboť mi je starší bratr převelice rád opakovaně tlumočil - zasazení podobné Blade Runnerovi, možnost jezdit po městě, chodit do barů a stripklubů, chodit na záchod, šukat, a hlavně chodit na koncerty Davči Bowieho! Na kterých bude hrát songy, které napsal právě pro tuto hru! Taky pamatuju, že někdejší demo v podstatě představilo první půlhoďku hry, a tato úvodní půlhoďka hodně z těch slibů, jak se zdálo, splňovala. A jaký je výsledek? Výsledek je...rozhodně velmi kreativním a unikátním zážitkem, ovšem u některých aspektů se nejedná o nic pozitivního. Některé aspekty jsou unikátní jako když se Vám na ramínko čerstvě koupený bundy vysere pták. Není to psí hovno na botě, ale je to furt hovno.

Asi je fér říct, že u takto megalomanského projektu to bylo nevyhnutelné. Tak samo je ovšem fér říct, že se vůůůůbec nedivím, že od té doby už nikoho nenapadlo do jedné hry kombinovat pomalou a metodickou adventuru s ostrou FPSkou, arkádovou bojovkou, a open world RPGčkem. Sama o sobě působivá žánrová mozaika, ale jakmile to za následek má to, že ani jeden žánr není zastoupen pořádně, a každá část se tak hraje více či méně debilně, tak to satanužel dojem prostě hnojí, a to obzvláště okem moderního hráče, u kterého ňáká nostalgie nehraje jedinou notu. A byť jsem v době vydání na tohle rozhodně byl legitimně ještě moc malej, stejně si pamatuju, jak jsem u toho dema držkoval, proč se to hraje tak divně, když už jsme doma tou dobou dávno pařili Tomb Raider, který se naproti tomu hrál naprosto pohádkově. Tedy moc mě nepřekvapuje ani absence vyšší dobové popularity.

Příběh jako takový je též vcelku na pytel. Děj si sice velmi sympaticky hraje se čtvrtou zdí a způsob, kterým hráče přímo i nepřímo angažuje, bych legitimně rád viděl zužitkován ve více hrách, nicméně mimo tento gimmick je to fakt na občas nepříjmný, občas prostě jen nudný pytel. Nebudu spoilovat, ale řeknu alespoň to, že čisté scifi to není, jsou tu i démoni, a při jejich designu a začlenění do příběhu se tvůrci zhola vybodli na MAYA princip, tedy vypadají jako nicneříkající směs divných tvarů a ještě divnějších textur, ale jejich motivace nemohla být prostější. Ale sere bernardýn příběh, jestli se na této hře lze do něčeho nefalšovaně zabouchnout, tak je to ta atmosféra! A ta, Vám povím, je kurva labužnická. Každým cloumem na mě dýchalo jakési neuchopitelné éterické cosi už jen skrz vizualní prezentaci. V kombinaci s tou FENOMENÁLNÍ hudbou mě to naprosto bezpečně hnalo dál a dál, přestože děj jako takový mě přestal zajímat velice brzy, a nijak tomu neubližovala ani ta echt šeredně zestárlá grafika.

A teď Vám tápu, jak to ohodnotit. Hratelnostně jsem se tu cítil jako mrtě vožralá a již postarší Lara Croft, která nestihla doběhnout na záchod; tam jsem se cítil jako Liu Kang právě prodělávající mrtvici; a támhle jsem se cítil jako Gordon Freeman na stoletých bruslích a v korzetu. Zároveň ale v sobě cítím nejistou, ale ohromnou radost z toho, že jsem si to konečně taky zahrál, a že jsem se konečně utvrdil v letité domněnce, že by se Davča Klec mohl vrátit k normálním hrám, přestože 'normální' je ten poslední deskriptor, jaký by mě v řeči o Omikronu napadl.

Pro: Atmosféra; hudba; neskutečná ambice; jako zážitek jedinečné

Proti: Jako hra docela tragické

+13

Knights of Pen and Paper +1 Edition

  • Android 85
Po dokončení hry musím konstatovat, že je úžasná. Pokud jste se někdy v historii účastnili seancí Dračího Doupěte (nebo Dungeons & Dragons), tak vám přivolá zpět milé vzpomínky. Některé hlášky a vtípky postav jsou naprosto trefné, a výborně evokují tu prožitou atmosféru při hraní D&D.

Herní principy jsou jednoduché - máte jistý počet postav, každá postava má 4 schopnosti, můžete si ukořistit či koupit vybavení a jednorázové konzumovatelné předměty, můžete si vylepšovat zbraně. Souboje jsou tahová, jedna akce za tah. Je to velmi jednoduché, ale zároveň zábavné, a dostatečné pro to, abyste si užili jedno další dobrodružství v D&D.

Úkoly jsou zpracovány dobře. Je tu hlavní dějová linka, ale v každém místě máte k dispozici sadu předgenerovaných postranních úkolů, které můžete kdykoliv aktivovat a vydobít se tak více zkušeností či předmětů. Také si kdykoliv můžete vygenerovat jednorázový souboj. U něj si zvolíte, s jakými nepřáteli chcete bojovat a kolik jich má být, a to se odrazí ve vaší kořisti. Tento přístup mi přišel velmi sympatický.

Ve hře se nachází několik podzemních kobek, které vás donutí nasyslit si v inventáři plno léčivých předmětů, pokud je chcete prozkoumat celé, přežít, a zabít bosse. Opět, v duchu D&D.

Hra obsahuje sympatický humor. Po několika hodinách se začne trochu opakovat, ale alespoň nezdržuje od hraní. Hudba je více problematická, je tam pouze pár skladeb, které se tudíž ohrají poměrně rychle. Chtělo by to rozšířit repertoár.

Připomenu, že jsem hru hrál na tabletu s Androidem a ne na PC, takže ji vidím z trochu jiné perspektivy. Jedním z největších přínosů hry pro mě bylo, že je to zábavná hra co se dá příjemně hrát ve veřejné dopravě, tzn. offline a na tahy. Je to ideální hra pro tyto příležitosti na telefon nebo tablet. Pokud ji budete hrát na PC, tak asi budete očekávat propracovanější herní mechaniky, protože se plně soustředíte na hru a máte velkou obrazovku. V tom případě je velká šance, že budete mít ze hry o dost odlišný dojem.

Vřele doporučuji, zejména pokud hru budete hrát na mobilním zařízení.

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+7

Grand Theft Auto V

  • PC 85
Kdyby se mě někdo ještě jako náctiletého zeptal, jak si představuji dokonalou hru, nejspíš bych mu popsal něco, co by se velmi podobalo GTA 5. Hloubka, do jaké je dějiště hry, Los Santos a jeho okolí, propracované, je opravdu ohromující ještě mnoho let po vydání. Když jsem příběh hlavních hrdinů po více než sto hodinách hry končil, měl jsem pocit, že opouštím opravdu zabydlený svět, se kterým jsem se poměrně blízce seznámil, byť mi nepochybně mnoho z jeho zákoutí a postav zůstalo nevyjeveno. Dokonce by se dalo říct, že tento díl GTA je jakýmsi symbolem příchodu éry, kdy herní světy začaly být natolik obrovské, že je, stejně jako náš svět, už nemá smysl detailně prozkoumávat, ale naopak je potřeba je prostě brát jako kulisu, ve které se děj odehrává, a co se vám přihodí, to se vám prostě přihodí. Nechci se zde rozepisovat o tom, jak na každé křižovatce můžete najít originální reklamu na fiktivní produkt, jak si na Bleeteru můžete pročítat vtipné a trefné výkřiky nejrůznějších postav, které dodávají hloubku a kontext dění kolem vaší postavy, nebo jak zprávy v rádiu reagují na vaše činy. O tom už se, myslím, dostatečně rozepsali jiní.

Co mi osobně přišlo na zatím stále posledním dílu GTA přišlo nejzajímavější, byly dvě věci. Jednak to bylo uvědomění, že se mi tenhle svět vlastně už ani nechce obracet naruby. Nevím, jestli je to tím, že už jsem starší, tím, že jsem se postupem času příklonil k většímu důrazu na roleplaying, nebo tím, jak realisticky je okolní svět ve hře vykreslen, ale už nemám chuť na dálnici vytvořit co největší bouračku, zbít náhodného chodce (i když musím uznat, že když jsem poprvé z pohledu první osoby kolemjdoucímu hipsterovi vrazil pěstí a jemu při tom odlétly brýle a kafe, tak jsem vybuchnul smíchy) nebo přejet co nejvíc lidí traktorem. Snad k tomu vedlo i to, že při jakémkoliv větším divočení se iluze realisticky a samovolně fungujícího světa začala rozpadat a na povrch vyplouvat nedostatky umělé inteligence. Daleko víc mě lákalo jako Franklin jezdit po nocích s taxíkem a nabírat občas bizarní individua, jako Trevor pašovat zbraně letadlem, cestovat vlakem jako train hopper a odchytávat unikající zločince a "chytře", co možná nejméně násilně, provádět loupeže jako Michael. To ale vedlo k poměrně častým instancím oné nechvalně proslulé ludonarativní disonance, kdy na jednu stranu Franklin v každé druhé cutscéně tvrdí, že už má dost lidí kolem sebe, kvůli kterým se všechno sere, na druhou stranu bezprostředně po té povraždí padesát lidí (a to i při nejlepší vůli zabíjet jak nejméně to jde). Michealovi celá jeho rodina vyčítá, že je opilec, co trpí výbuchy vzteku a příšerně řídí, ale ve hře ho vidíme dát si asi dvě skleničky whiskey a v podstatě ničeho tak příšerného (v rámci herního světa) se nedopustí. Pro ty nejhorší zvěrstva měli autoři naštěstí vždycky po ruce Trevora, asi nejnáhodněji napsanou postavu v historii her, kterému bylo těžké něco nevěřit. Jaká škoda, že závěrečné rozhodnutí měl udělat Franklin, který neměl motivaci Trevora zabít, protože tahle postava by si to určitě zasloužila.

Druhá pozoruhodná věc byl důraz na onu všetečnou satiru. Té nezůstal ušetřený de facto žádný aspekt americké společnosti a při zpětném pohledu na ni je až s podivem, že někoho překvapilo, že volby jen pár let po vydání hry vyhrál Donald Trump. Když se nad tím vlastně tak zamýšlím, mám skoro pocit, jako by satira v cutscénách, fiktivním herním internetu nebo telefonních rozhovorech chodců často přebírala hlavní roli a byla důležitější než hra samotná. Je totiž často velmi vtipně a chytře napsaná, nicméně se evidentně snaží zaujmout celé spektrum hráčů, a tak trochu působí jako člověk, který v jednu chvíli filosofuje o morálním kapitalismu a příčinách společenské rozdělenosti, jen aby si hned vzápětí hlasitě krknul, chrstnul vám svoje pivo do obličeje a nejbližšímu kolemjdoucímu nasral na hlavu.

Samotná hratelnost je sice vynikající a nemám k ní mnoho výhrad, ovšem po dohrání ve mě zůstal pocit, že to jaksi celém předčasně vyšumělo. Na začátku mě hřál pocit, jak se věci pěkně pomalu a postupně rozjíždějí do větších a větších proporcí, ale zatímco San Andreas mělo opravdu monumentální a katarktický závěr, kdy se stupňovala obtížnost i to, o co v jednotlivých misích šlo, a na konci jste konečně dostali možnost porazit nenáviděného zkorumpovaného policistu Tenpennyho, zde všechno dosáhlo jakési konstatní úrovně akce a závěrečná mise tak působila přinejlepším obyčejně. Žádnou ze "záporných" postav (v uvozovkách to píšu proto, že záporné jsou ve skutečnosti de facto všechny postavy ve hře) na konci jsem nijak zvlášť nenáviděl, ba mě dokonce zarazilo, že bylo potřeba se vypořádat s některými postavami, které se ve hře mihly všehovšudy dvakrát a o kterých jsem v podstatě nic nevěděl. Je to drama, které na ničem nestojí. Zkrátka jsem doufal, že se v oněch monumentálních kulisách tak propracovaného světa odehraje "něco většího".

Na každý pád je ale poslední GTA opravdu úchvatná hra, která má sice, stejně jako všechny hry, spoustu nedostatků, ale ať už ji hrajete z jakéhokoliv důvodu, tak si vás téměř určitě udrží. Rozhodně je to hra, která ještě dlouho zůstane gigantem na mainstreamové herní scéně a už teď cítím nutkání se do jejího světa někdy vrátit.
+22

Superliminal

  • PC 70
Hráno v rámci Herní Výzva 2020

Popsat tuhle hru je těžké. Její základní mechanika je hrátka s perspektivou. Samo o sobě to zní i je provedeno dobře. Věci můžete díky perspektivě zmenšovat i zvětšovat, posouvat je a tak různě. Nic není jen takové jaké se zdá.
Přesto ale je hlavní náplní chození mezi levely přes později už ohrané lokace. Příběh tam nejspíš nějaký je, ale je tak zmatený a filozofický, že přestanete brzy dávat pozor. Když se dostanete do levelu, je to zajímavé, ale většinou brzy přijdete na to, co vlastně máte dělat
Existuje Challenge mode, který vás donutí zvládnout jednotlivé části za určitý počet skoků/pohybů objekty, ale zde se nejčastěji zaseknete na tom, že budete opakovat část levelu jen proto, že jste to natočili o dva stupně špatně (tedy budete znát způsob, jak to projít, ale bude vám chybět k vítězství často jen malinký krok, který byl způsoben překlikem nebo tak)

Hra je rozhodně zajímavá, ale připomíná mi trochu horší Portal. Do tří hodin dohratelné, zajímavá mechanika, u které vás mrzí že nebyla použita ještě nějak více. Snad se někdy dočkáme nějakého rozšíření, které by nám nějaké levely přidalo

Pro: Zajímavé pojetí perspektivy, možnosti co dělat

Proti: Krátká hrací doba, zmatený příběh, častěji chodíme než řešíme hádanky, nelze načíst konkrétní část levelu

+7

Overcooked!

  • PC 95
Hráno v rámci Herní Výzva 2020

Že by hra o vaření měla být nudná? Nesmysl.
Overcooked je primárně kooperační hrou, ve které se spolu se svými spoluhráči snažíte v časovém limitu stihnout uvařit co nejvíce objednávek. Začíná se u polévek, pokračuje se přes burgery a pizzu až po fish n chips a burrito. Není to tak jednoduché jak by se to mohlo zdát.
Z poklidné restaurace se budeme přesouvat na pirátské lodě, kde se kuchyně mění podle vln, budeme ve strašidelném domě, kde vypadla elektřina a straší tam duchové nebo nás budou ohrožovat myši snažící se sníst naše suroviny čí jídlo. Levely na antarktidě, kde led klouže či ve vesmíru nesmí chybět!
Každý level musíte splnit alespoň na jednu hvězdičku, což nebývá problém. Nicméně můžete se rozhodnout to trumfnout a splnit ho na plný počet! To opravdu není jednoduché a některé levely vás potrápí.
Hra se dá hrát solo, kdy jsou časy na vše prodloužené, ale vytrácí se odtamtud ten adrenalin, který hru dělá tím čím je - nevinně vypadající a nervy drásající zábavou.
Až na některé levely (4-3 nebo poslední level posledního DLC) je hra svižná a nápaditá. Spousta levelů má vlastní mechaniku a vy se s ní musíte naučit pracovat, abyste level porazili
Závěrečná mise má 12 Min a do té doby musíte odevzdat spoustu objednávek. Pokud prohrajete, hra se vrátí na začátek mise aniž by vám řekla co nebo proč, ale to je asi jedinná výtka k poslední misi.
Overcooked je rozhodně skvělá multiplayerová zábava!

Pro: Jednoduché ovládání, grafika, soundtrack, level design, kreativita

Proti: některé konkrétní levely, prohra v závěru nedá vědět že je konec

+8

Tropico 4

  • PC 90
S hrou Tropico jsem se poprvé setkal v roce 2001, kdy mi ji přivezl kamarád s tím, že je to super hra, kde můžeš být diktátor s naprostou volností, hra mě hned "chytla" a v té době to bylo něco úžasného... Pak jsme roky Tropico neviděl a celkově ani moc nehrál hry, až teď jsme se k Tropicu vrátil a to se čtvrtým dílem a opět to byla skvělá zábava.

Hra je nyní ještě lepší a to nejen graficky, ale i možnostmi co vše děla, stavět, jak vést politiku atd.. Samozřejmě i více budov a detailů. Na hře je super, že vše je komplexní, můžu si zobrazit vše o každém obyvateli, jeho náladu, spokojenost, na co právě myslí, jeho rodinu, prostě vše. Mohu se rozhodnou jakou politiku povedu, jaké frakce budu podporovat, atd. Je toho fakt hodně. Co se týká financí tak i zde je dost možností průmysl, zemědělství, turismus. A je na každém zda se rozhodne budovat vše nebo třeba jen průmysl. Spokojenost lidí není úplně jednoduché naplnit, zvláště na začátku když nejsou pravidelné příjmy, tak lidé stávkují nebo se i vzbouří, na to je potřeba mít armádu a vzbouřence nechat jako správný diktátor postřílet :-)

Je možnost buď hrát kampaň nebo volný scénář. Kampaň je dobře zpracovaná, je zábavná a vtipná. Navíc je částečně i jako výuka jelikož Vám ukazuje ve scénářích jednotlivé aspekty hry.

Co mi vadilo nebo bych vylepšil je určitě logistika, která je ve formě sdílení vozidel dost nepraktická, navíc na hlavních tazích vznikají zácpy a i když postavíte objížďku, tak řidiči radši stojí v koloně než aby to objeli o kousek delší trasou. Určitě bych uvítal více možnosti jak řídit export a import zboží a i detailnější statistiky.

Pro: zábavnost, komplexnost, originalita, vtipnost, český překlad

Proti: logistika, více detailních statistik, více možností ve volbě exportu / importu zboží a surovin

+8 +9 −1

Fallout: New Vegas - Honest Hearts

  • PC 70
Zvláštní DLC. Na první dobrou je tu všechno správně. Setting, který dává vzpomenout na Arroyo, charismatický protagonista a příslib morálního dilematu. Po skvělém Dead Money jsem ocenil i změnu prostředí, které je zde mnohem přívětivější. Zatímco Dead Money však byl neopracovaným diamantem, Honest Hearts je spíše krásnou prázdnou nádobou.

Zion je naneštěstí vzhledem k chabému obsahu příliš rozlehlý a tak působí velmi naředěným dojmem. Vedlejších aktivit je málo a celá hlavní zápletka je na úrovni delšího side questu z původní hry. A to ještě podprůměrně odvyprávěného. Na to, abych před finálním dilematem, nebo snad po dohrání přemítal nad svými činy, chybí příběhu jakákoliv hloubka, či snaha nějak emocionálně vtáhnout. Daniel a jeho Sorrows jsou taková roztomilá mateřská školka a záporní White Legs jen čisté odosobněné zlo. Místo toho, aby mé závěrečné rozhodnutí stálo na logických argumentech, nebo mém světonázoru, rozhodla skutečnost, že jediná postava, která má alespoň náznak nějaké psychologie, je Joshua Graham.

Mrzí mě, že takový entuziasmus, se kterým byl pouze skrze text odvyprávěn příběh přeživšího "Otce", tvůrci nezvládli vložit do ústředního motivu Honest Hearts. Chybí tomu péče, komplexnost, hloubka, i to titulní heart. I tak jsem se ale vlastně nestihl začít pořádně nudit a dokonce mě pár věcí potěšilo. Kromě onoho roztroušeného deníku mi udělaly radost Desert Ranger Armor, krásná pětačtyřicítka a další dílky do mozaiky Ulyssesova příběhu. Jestli se však budu mít chuť do Zionu ještě někdy vrátit, to - honestly - nevím.
+17

Shelter

  • PC 40
Není to špatná hra, ale za aktuální cenovku mi přijde neodpovídající. Jedná se o hodinový zážitek.

Líbil se mi "příběh". Herní mechaniky byly příliš jednoduché, doufal jsem v něco komplexnějšího. Grafika je umělecká, ale mně se moc nelíbila. Hra není dobře optimalizovaná, a na silném stroji se propadávala snímková frekvence.

Věc, co mě prudila nejvíce, je kamera. To je naprostá tragédie. Pokud stvoříte simulátor jezevce, který neustále cestuje lesem ani ne půl metru nad zemí, tak prostě nemůžete zablokovat pohled pokaždé, když je mezi vámi a jezevcem strom, keř nebo šutr. Tato hra to dělá, a to ještě hůře. Dost často je vaše kamera uvnitř onoho balvanu, stromu nebo keře. Buď se můžete maximálně přiblížit k jezevci, mít nulový výhled, ale nezablokovanou kameru, nebo se oddálit, mít pěkný výhled, a polovinu času zablokovanou kameru. Kamera je tak špatná, až bych řekl, že je to důvod, proč tuto hru nedoporučit. "Naštěstí" vzhledem k délce hry to není příliš dlouhé utrpení.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+8

Shank 2

  • PC 40
Prvního Shanka jsem si velmi užil a strašně se těšil na hraní druhého dílu. Byl jsem ale extrémně zklamán.

Co se mi líbilo
-------------------

* Systém nápovědy. Je specifický pro oblasti, a může vám poradit, pokud zemřete v konkrétním místě nebo během souboje s bossem. Během hraní se tam zobrazují tipy jak provádět komba. Moc pěkné.
* Objekty použitelné ve scéně.
* Vrhání lidmi, abyste udrželi houf nepřátel pod kontrolou.

Co se nepovedlo
-----------------------

Nejvíce připomínek mám k hratelnosti:
* Oproti prvnímu dílu přibyly nové pohyby. Příliš mnoho pohybů. Tato hra je rychlá, budete mít problém si je v žáru boje všechny pamatovat.
* Blokování bylo odstraněno, a úhyby jsou nyní na druhé analogové páčce. Musíte neustále přehazovat ruce. Šílenost.
* Nepřátele již nečekají, když někoho popadnete. Možná je to realističtější, ale zároveň už to není taková zábava. Je tudíž mnohem těžší dělat zabijácké parádičky, a to kazí radost ze hry.
* Soubojový systém je nyní založený na protiútocích. To je pěkný nápad, ale pokud je kolem vás více nepřátel, tak je nepoužitelný, protože během animace protiútoku do vás sekají zbylí nepřátelé.
* Postava Shanka je nyní na většině obrazovek menší, takže je pro vás těžší číst pohyby nepřátel a správně provádět komba.
* Příběh... v prvním dílu byl jednoduchý, ale hodil se do motivu hry. V druhém dílu je to naprostý nesmysl.
* K dispozici je několik různých prostředí. To zní teoreticky pěkně, ale zdá se, že byly zvoleny naprosto náhodně bez jakékoliv souvislosti. V některých z těchto prostředí je velké množství speciálních efektů, takže na obrazovce máte problém rozlišit důležité věci.
* Hra je pekelně těžká. Mnohem těžší než první díl, a to mluvím o normální (tzn. nejnižší) obtížnosti. Lektvary zdraví téměř neexistují. Poté, co vyčistíte celou obrazovku od nepřátel a jste skoro mrtví, tak byste čekali za odměnu aspoň ten lektvar zdraví. Místo toho dostanete druhou obrazovku plnou nepřátel. A pak třetí. A poté možná velmi malý lektvar zdraví.
* Poté, co zemřete, se objevíte o obrazovku nebo dvě zpět, což je v pořádku. Ale v této hře umíráte často. A to hodně rozbíjí ponoření do hry. Pokud bych dostal lektvar zdraví, měl bych pocit, že jsem to stále já, kdo ve hře bojuje, a ze všech sil se snaží přežít. Místo toho vám hra nedá žádné léčení, zahltí vás nepřáteli, zabije vás, a nechává vás obživnout na předchozí obrazovce s plným zdravím. Má to podobný efekt? Ani zdaleka. Čím více umíráte, tím méně se staráte o to, co se opravdu na obrazovce děje, protože k tomu není žádná motivace. Stejně znovu obživnete, tak co.
* Souboje s bossy jsou zvláštní. Na jednu stranu se již nemusíte spoléhat na to, že je potřebujete chytnout ve správnou chvíli, protože jim nyní působíte slušnou újmu i běžnými zbraněmi. To je fajn. Na druhou stranu nejefektivnější strategie je většinou kotoulet se pod jejich útoky a střílet po nich zdálky, dokola a dokola a dokola, dokud boss nepadne k zemi. Což je únavné a nudné.

A ještě pár technických aspektů:
* Akce na tlačítkách gamepadu u mě byly šíleně rozházené, polovina tlačítek byla namapována jinam, než měla být doopravdy (přitom v prvním díle tento problém nebyl).
* Na obrazovce s konfigurací gamepadu jsou chyby, které vám v podstatě znemožňují přenastavit si mapování, pokud neprohledáte internety pro návod, jak problémy obejít.
* Výkon a plynulost hry byla podstatně horší, než v prvním díle.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+5

Brothers: A Tale of Two Sons

  • PC 70
Začíná to jako barevná hra pro děti, ale rozvine se to do ponurého a trochu morbidního příběhu o životě a smrti. Jednoznačně to není pro děti. Na druhou stranu, pro zkušené hráče je to až příliš jednoduché. Takže ideální cílová skupina jsou zřejmě sváteční hráči, anebo třeba partner, který hry moc často nehraje. Moje přítelkyně si hru velmi užila.

Způsob ovládání je netradiční a osvěžující, ačkoliv není plně využit (což souvisí s příliš nízkou obtížností hry). Po stránce příběhu je hra skvělá a zakončení je podle mě hodně neočekávané.

Pokud nehledáte zrovna výzvu, ale chcete si prožít pěkný příběh, nebo jste velmi sváteční hráč, tak mohu hru určitě doporučit. Placení plné ceny ovšem zvažte, protože u hry strávíte pouhé 3-4 hodiny.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+13

Niffelheim

  • PC 90
Hru jsem koupil v nějakém balíčku a vlastně o ní skoro nic nevěděl, myslel jsem, že je to nějaká 2D plošinovka. Takže jsem byl dost překvapený když se s ní vyklubala kvalitní RPG survival hra z dob Vikingů. Cílem je nasbírat určitý počet pečetí na otevření brány do "vikingského nebe" Valhally . Hra má moc pěknou kreslenou grafiku a kvalitní hudbu.

Ve hře se klasicky staráte o své zdraví a sytost, budujete a vylepšujete skrýš, sbírají se suroviny a to buď na povrchu - dřevo, houby a rostlin, lovení zvířat a nebo pod povrchem v podzemí, kde kopete suroviny (uhlí, železo, zlato, atd...) a zároveň jsou v podzemí potvory jako pavouci, kostlivci, trollové... Ze surovin pak můžete vyrábět další nástroje, jídlo, zbraně, lektvary atd... Ve hře jsou i nepřátelské (další Vikingové - celkem 4 i s vaší postavou) buď ovládané AI nebo má hra i multiplayer, ale ten jsem nezkoušel. Takže se můžete navzájem napadat a utočit na svoje obydlí.

Ve hře je toho opravdu hodně co dělat a hra nechává na Vás jaký postup zvolíte, je tam dost nepřátel, bossů, pravidelných nájezdů kostlivců po 7 dne jako třeba v 7 Days to Die atd.. Případně dostáváte další úkol jejichž splnění je dobrovolné, ale přinese Vám nějakou výhodu.

Hra mě hodně bavila a zaujala i svou originalitou a určitě mohu Všem doporučit.

Pro: originální 2D survival RPG :-), grafika, zábavnost

Proti: po čase jako v každé survival hře nudné těžení a sbírání surovin, lehké souboje

+20

XIII

  • PC 15
Upřímně, zcela od srdce, musím složit borcům a borkám z PlayMagic nejhlubší poklonu, jelikož se jim povedlo něco, co snad vejde do historie. A Sice za to, že se jim povedlo vyprasit ten nejhorší "remake" v dějinách lidstva. Za to já bych si měl nafactovat šourek za nekorektní, ba přímo nesprávné označení, neb to bych vývojářům z PlayTragic lichotil. XIII v jejich podání je Demake, Dekadence, Dehonestace, Debilizace, Deformace kultovní střílečky od Ubisoftu.

Je to úkaz, ale představte si, že tento Demake dělá všechno hůře až na jedinou věc, technicky je vyspělejší, DUH! Lepší textury, nasvícení, stíny apod. Ale i tak vypadá hůř! Originální hra stále, i přes své zastaralé technické zpracování oko neurazí, poněvadž její unikátní, a troufnu si řící nenapodobitelné komikové zpracování stárne dobře jako zakonzervovaný med. Tedy to, co dělalo z XIII tak unikátní záležitost tu prostě není, což mimochodem platí i o cutscénách, které ted vypadají příšerně.

Gunplay je džouk, myš má šílenou akceleraci, nepřátelé mají lag (cca sekundu), kdy jim trvá než se přepnou do animace "úmrtí" která je mimochodem animovaná tak v 15 FPS, takže se vždy skácej trhaně na zem.

AI bych mohl inzultovat pojmem umělá demence, to by však byla urážka pro všechny poničené či retardované syntetické a kybernetické bytosti ve vesmíru. AI v originále nebyla nic chválihodného, ale když už nic, tak nepostrádala základní pud sebezáchovy. Co je ale prezentováno zde je jiná dimenze. Enemáci si třebas ani nedovedou poradit se zavřenýma dveřma, zasekávají se o sebe, či o objekty na mapě, někdy prostě jen čumí do zdi a nedělají nic.

To vše by samo o sobě zasloužilo lynčování, leč bouchači ze studia DONTplayTragic na onen lahodný fekální korpus namrdali, tedy pardon, galantně naložili i piss šlehačku a vředovou marmeládu v podobě legie bugů a glitchů. Co vám budu povídat, je to jako švédský stůl, od všeho něco. Vizuální a zvukové bugy - desynchronizace střelby a hlasu či deformace modelů postav, katastrofická normalizace (někdy je něco sotva slyšet a někdy zase byly mé ušní bubínky deflorovány útokem pomyslného sonického dilda), problémy s detekcí kolize (enemáci procházivší zdí, já padajíc skrze mapu), (ne)optimalizace, nestabilní framerate, padání, zamrzávání. Vydržel jsem to hodinu a půl a narazil jsem na desítky chyb a glitchů všeho druhu.

Tento Shitmake je darem z nebes, skutku. Neb možná lidi přinutí se poohlédnout po originálním XIII, jehož shánění bude stále menší bolesti, než hraní tohoto svatého analgrálu. Ztráta času a peněz pro nezaujaté, vomit waterboarding pro fanoušky původní hry. Nice. Nekupujte to. Nestahujte to. Refundněte to. Ta stvoření za tímto výtvorem si vaše peníze a čas nezasluhují.

Nejhorší hra roku 2020 a nejhorší remake všech dob. Fak off.
+28 +29 −1

The Witness

  • PC 85
Nemám rád nárcky, a Honzík Blou je evidentně nárcek natolik ukázkový, že už jen s jeho budoucím dalším projektem vyhlížím kérku švastyčky ve tvaru jeho čokověnce, ideálně na jeho levém lícu. Takto donebevolajícně dosebezahleděný 'příběh' jsem vskutku, co si tak pametám, nezažil. A co příběh, ale ten absolutně bezuzdný fpičizmus, s jakým Jenda nakládá s hráčovým časem! Všechny ty audiology s rádoby trefnými, objevnými citáty chytřejších lidí, než je Jon Blowi sám, a které i když neznáte, tak jejich myšlenky Vám opravdu žádné třetí voko nikde neotevřou - v kombinaci s tou turbotrolící částí s projektorem - mi v hlavě rýsovaly jen a pouze obrázek toho, jak si Janouš s vykloubenou pánví dýpfroutuje, a ještě si u toho namotává svůj pomyslný, prudce zlounský francouzský kníreček.

Fpiči ale je, že když jsem rozluštil ňakési obzvláště vypečenej puclík, vokamžitě mý tělo naplnil guláš všech těch mačo trapáren a křehounkýho ega, triumfálně jsem si zařval jako správnej prepubescentní Hulk, třikrát jsem se poklepal po obou ramenech, a ke každé další hádance následně přistupoval jako čím dál větší, smrdutější narcis. Takže těžko Hanysovi něco reálně vyčítat, kor když on navíc umí udělat dobrou, neřkuli genitální hru! Je to takovej Kaňka West herního průmyslu, pokud by i herní průmysl měl globálně akceptovaný a vnímaný swag místo toho stále přetrvávajícího puchu papírových kapesníků ulepených zeschlým semenem v pokojíčcích IT paniců.

A když si odmyslíme všechen tento byčí trus kolem, zůstane nám v rukách vskutku vydařená hádanková hra, která se nejen dobře hraje skrze chytrou ústřední mechaniku, ale taky je nádherná na pohled, a procházku zdejším ostrůvkem by si s přehledem užil i lecjaký zabiják, který k hádankám žádný vztah nemá. Je ovšem opravdu žádoucí zásadně ignorovat onen byčí trus, a místo toho si radši v pevném stisku mysteriózní atmosféry nějaký příběh domyslet sám. Ovšem ve slevě, těch stávajících 37 éček je jen další krmivo pro trolla.

Některé dobové recenze rády použily mou horoucně zbožňovanou hlášku 'Je to Dark Souls mezi puzzle hrami!', přičemž ty alespoň trochu promyšlené to alespoň rozvedly tím, že přirovnaly euforii po vyřešení některé zapeklité hádanky k té, kterou hráči Soulsů často zažili po pokoření zapeklitého bosse. I tak je to samozřejmě absurdita nejhlubšího zrna, neboť zdejší hádanky Vaší postavičku opravdu nedrtí na prach, a jejich pokoření není otázka reflexů. Musím nicméně uznat, že tak jako tady, i u těch Soulsů jsem se občas nemístně zacítil jako neskutečný kapitán, který dokáže všechno a okamžitě by mu někdo měl začít mávat palmovým listem před xichtem. Pokud s někým žijete ve společné domácnosti, tak to hrejte velmi opatrně.

Pro: Hádanky; atmosféra; art design; sound design (též občas klíčový pro gameplay, nejen pro radost uchu)

Proti: Aktuální cena je výsměch, tedy pro tvůrce hry dokonale on brand ;D

+12

The Stillness of the Wind

  • PC 90
Pokud máte tři hodiny času, slabost pro komorní příběhy, poetiku farmářského života a silnou atmosféru, nepotřebujete komplikované a komplexní otázky a odpovědi a nevadí vám trocha stereotypu, pak je tohle hra právě pro vás.

V zásadě tu adoptujete babičku. Je to stará milá paní, která si ráda zazpívá, pohladí si kozu nebo přivoní ke kytkám. Její život sice není žádný med, protože žije sama na farmě uprostřed pouště a celou rodinu má až daleko ve městě, ale je to její život, na její farmě a to jí stačí. Ráno zajdete pro vejce, podojíte kozy, zaděláte na sýr a zbytek odpoledne strávíte péčí o kytky. Večer si uděláte jídlo a jdete na kutě. A když budete mít štěstí, možná půjde kolem potulný kupec, doveze vám trochu sena pro kozy, nová semínka k zasazení a hlavně dopis od někoho z rodiny. Od sestry nebo bratra, od dcery či vnučky... Alespoň se budete mít do večera na co těšit. Takový dopis před spaním vám hned přinese pěkné sny! Tedy... pokud zprávy v nich nezačnou být zvláštní a zneklidňující...

Celou hru ovládáte jedinou postavu, jste na jediném místě a v zásadě děláte stále do kola těch samých pár věcí. Stereotyp je tu imho dobře využitý, byť by neklidnějším hráčům mohl přijít otravný. Na začátku hry vás totiž krásně nahodí do životního stylu vaší nové babičky. Dostane vás do pohody, naučí vás milovat hlavní postavu, její farmu a vůbec všechno kolem. Později pak slouží k prezentování změn a k posílení emocí. Najednou si všímáte, že je něco jinak, že něco nejde jako dřív. Úplně cítíte to roztrpčení a neklid pramenící z toho, že něco nemůžete dělat, jako jste to dělali celé dny (v případě babičky roky) předtím. Funguje to jako kouzlo.

K tomu si připočtete krásné grafické provedení a miniaturní a krásně padnoucí soundtrack. Jako jediné negativum vnímám to, že je hra příliš krátká a zanechává příliš otázek.

Pro: grafické zpracování, příběh, komorní prostředí, práce se stereotypem

+16

Shank

  • PC 80
Shank je barevná a velmi zábavná mlátička, s výtečným vizuálem, zvuky i hudbou. Je responzivní, a moc se mi líbil její mexický motiv. Vřele doporučuji, ideálně s gamepadem.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+7

Castle Crashers

  • PC 40
Tato hra je zábavná. To je ale bohužel všechno. Technicky je to tragédie. Nikdy jsem neviděl hru s tak špatným síťovým kódem.

Dokud hrajete v jednom hráči, tak je všechno plynulé a hladké, ale samozřejmě ne tak moc zábavné. Ale jakmile začnete hrát s dalšími hráči, tak se hra začne příšerně a neustále škubat a zasekávat, občas ignoruje stisk kláves, zpomaluje a zrychluje v náhodných intervalech, a občas se zcela desynchronizuje od ostatních hráčů (oni vidí něco zcela jiného než vidíte vy, např. mrtvého bosse, zatímco vy se ho stále snažíte zabít(!)). Je jedno jestli hru zakládáte vy nebo někdo jiný, je jedno že máte dobrý Internet a vysoká FPS, v režimu více hráčů je hra prostě jen stěží hratelná.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+6

Natural Selection 2

  • PC 85
Pokud máte rádi kombinaci RTS+FPS (mám velmi pěkné vzpomínky na Savage: The Battle for Newerth, první hru tohoto druhu, co jsem hrál), tak Natural Selection 2 je výborný zástupce žánru. Rasy jsou velice odlišné (mariňáci jsou o něco slabší, ale jednodušší k naučení, vetřelci jsou trochu silnější, ale obtížnější ovládat), jednotlivé hry mají rozumnou délku, grafika je výborná, je zde dostatek dalších hráčů, můžete naskočit či vyskočit kdykoliv během hry, a herní strategie má překvapivou hloubku. Samozřejmě, jak to u her tohoto druhu bývá, úspěch je velmi závislý na schopnostech vašeho velitele. Ale pokud s ním není tým spokojen, tak ho lze sesadit z velitelského křesla a vyměnit.

Pokud začnete tuto hru hrát, jednoznačně se podívejte se sekce návodů na Steamu a přečtěte si ty nejpopulárnější a/nebo zhlédněte nějaká tutoriálová videa. I když nehrajete za velitele, tak stále hrajete strategii, a měli byste rozumět prioritám svého týmu. Když si přečtete návody, tak si hru i více užijete, protože budete lépe chápat, co se ve hře děje. A také pravděpodobně přežijete déle. Zároveň, klíčem této hry je komunikace. Poslouchejte ostatní na hlasovém chatu, a pokud můžete, připojte si mikrofon a mluvte s nimi také.

Vývojáři hry stále udržují, balancují, přidávají nové vlastnosti. S komunitou hodně diskutují. Doporučuji.

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+7