Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Little Nightmares

  • PC --
Přiznám se, že v době vydání jsem téhle stealth plošinovce nepřišel na chuť a skončil s ním někde v první třetině. 3D přidává zároveň i horší ovladatelnost a je tady několik pasáží, u kterých jsem zvedal obočí. A to i s gamepadem. Při druhém pokusu už jsem to zvládl na první dobrou a ještě k tomu na jeden zátah.

Postavy jsou kouzelně odpudivé a trochu mi připomínaly burtonovský art styl. Při jejich konfrontaci jsem měl takový ten nepříjemný lepkavý pocit, jako když chytám pavouka do ubrousku - tvářím se statečně, ale vždycky se musím "otřepat". Úžasnou atmosféru doplňují i detailní zvuky, jako je ťapkání na různých površích nebo dopad kapek vody na pláštěnku.

Jen těžko bych hledal alternativu, která LN předčila v množství detailů a interaktivitě. Je tady pár šokujících momentů, díky kterým je to nepříjemně příjemná hororová pohádka pro dorost a dospělé. Pokud by hra přidala lépe uchopitelný příběh, šel bych ještě výše.

Hodnocení: ✰✰✰

Herní doba:
počítadlo ve hře: 2hod 32min
Steam čas: 6hod 20min
reálně prosezený čas: 4hod
+15

Call of the Sea

  • XboxX/S 75
Docela pěkná adventura s pěknou grafikou a dobře vyprávěným příběhem. Hádanky jsou ze začátku poměrně jednoduché, pak ale začne trošku přituhovat. Pokud však pořádně prohledáte okolí, tak se vám do zápisníku zapíše vše potřebné pro zjištění řešení. U některých hádanek se stačí jen trochu zamyslet a dají se snadno vyřešit. Hrací doba zhruba 6-8 hodin. Trošku kratší, ale pořád lepší, než aby ji autoři zbytečně natahovali. 75%.

Pro: Pěkná grafika, příběh i soundtrack.

Proti: Po dohrání hry není žádný důvod se k ní vracet i když má dva konce. To je asi jediná věc, kterou můžu hře vytknout.

+9

The Order: 1886

  • PS4 70
The Order: 1886 měla být bombastickou ukázkou možností nové konzole a nevyšlo to. Je příliš krátká, obsahově toho moc nenabízí, půlku herní doby tvoří filmečky a hratelnost také mohla být nápaditější (na QTE lepší rovnou zapomenout). Ale ta prezentace! Přestože jde o jednu z prvních velkých vlašťovek pro PlayStation 4, dodnes jde o jednu z nejnádhernějších her konzole (a celé téhle generace konzolí vůbec). Jistě, herně člověka The Order: 1886 neodpálí. Ale z formy alternativní historie z viktoriánského Londýna, kde hráče na boj s Vlkodlaky vyzbrojuje Nikola Tesla, stále padá brada na zem.
+12

Cyberpunk 2077

  • PS4 75
Nejočekávanější hra za poslední… hodně dlouhou dobu. Hype byl tak neskutečný, že snad bylo jasné, že tohle nemůže nikdy vyjít tak, aby bylo všechno hezky sluníčkové, na metacritic 90%+ od recenzentů i hráčů a spokojenost na všech stranách. Tady to je názorný příklad toho, když si firma, tvůrci, whatever ukousne příliš velký kus chleba a ještě si nedá dost času na to, ho pořádně rozžvýkat.

Já osobně jsem byl docela nahypovaný. Jakože, zase tolik tohle neprožívám, hru jsem schopný hrát rok po vydání, i když se na ní těším a vím, že je bezproblémová, ale v tomhle případě jsem si koupil speciální edici, sošku a hru zapnul (na moje poměry hodně brzo) již asi 14 dní po vydání. Jsem velký fanoušek Witcher 3, dodnes je to pro mě hra, která přesně definuje to, co mám na hrách rád, tak jsem se prostě nedokázal ubránit a spadl jsem do toho s davem.

První setkání s hrou nebylo vůbec špatné, nadšení s krásně vypadající světa, plno zajímavých postav a hlavně pořádný nástřel v podobě hlavního příběhu. Na druhou stranu to nebyla ani úplná výhra v loterii, neboť se začali vyskytovat první technické problémy.

Já se přiznám, že mě osobně technické problémy u her nějak zvlášť nevzrušují, je pravda, že CP77 jich má spíš více než méně, ale zase bych neřekl, že to je úplná tragédie. Občas se nestihnout vykreslit dveře a vy tak i přes zavřené dveře projdete do místnosti. Občas vám přiletí motorka, projde vámi postava, někdo se někde sekne a něco zůstane vyset ve vzduchu. To je hold problém valné většiny megalomanských her. Na druhou stranu jsem nezaznamenal žádné rozbité questy, nic, co by mi bránilo v průchodu hrou. Jo, jen každé 2-3 hodiny hra spadne, ale nenačítá se nějak extra dlouho, takže dobrý.

Víc mě zklamalo, že hra je nedodělaná v rámci samotného světa. Tady prostě je hrozně cítit, že questy nejsou dodělané, že chybí pořádnější větvení, vždyť i samotný konec se v podstatě ovlivňuje až… na konci. Vaše činy nemají extra valné dopady, prostředí nereaguje tak silně, jak bylo prezentováno (nebo jsem si to vysnil?), chybí víc náhodných setkání a naopak je tu zbytečně moc copy paste úkolů, bez nějakého výraznějšího příběhu, zajímavosti, originality, takže zhruba třetina hry je dělání něčeho poměrně bezduchého, jestli vás chytne souboják, tak to není takový problém, ale já prostě čekal trochu víc.

Prostě bylo useknuto a vypreparováno něco, co byl z velmi dobré, megalomanské hry, udělalo něco, legendárního. Já to v tom cítil a takhle po doběhnutí titulků jsem si to ještě víc uvědomil. Ono vyplnit mapu rádoby questy v podobě koupi aut… Jasný, poznáte to, ale na první pohled si řeknete, wow, tady je mraky věcí co dělat, to bude příběhu, zážitků, originálních questů… no, pak trochu vystřízlivíte.

Na druhou stranu svět, jak vypadá, jak je navrženo město, jaký z něj mám pocit, to je paráda. Hlavní příběhová linka je skvěle napsaná, zajímavá a vlastně až k pořádnému zamyšlení. Stejně tak jsou skvělé hlavnější side questy, prostě ty rozvětvenější, škoda, že jich tam není víc. Občas máte skutečně pocit, že ve městě žijete a hra místy dokáže skutečně hodně vtáhnout. Postavy výborné, skvěle zahrané (nadabované), výborná hudba a velmi zábavný gameplay, který je zpočátku poměrně výzvou, ale jakmile si najdete svůj styl, tak se z vás pomalu začne stávat legenda Night City.

Jestli si budu chtít ještě trochu kopnout a vlastně proč ne, tak se vyjádřím k chování AI nepřátel. Jakože polici, všude jsem viděl, jak se hráči pohoršují nad tím, jak funguje. Já se přiznám, že nebýt pár aut, tak si vůbec nevšimnu, že ve hře nějaká policie je. Jednou mě honila, to trvalo tak 3 sekundy, než mě ztratili z dohledu a pak… vlastně nic. To bych ještě přehlédl s mávnutím ruky, ale i samotné chování nepřátel je, no řekněme, velmi hloupé až naivní. Většinu tužších soupeřů můžete vyřešit tím, že si skočíte na střechu či vlezete za nějaký vzdálenější roh a prostě je vystřílíte. V kontrastu s tím, že vás většinou sundají na dvě rány se pak zdá, že obtížnost byla nastavena jen na vašem těle, které nic nevydrží, ale samotní nepřátelé nejsou vůbec žádná výzva. Takže ani v tomhle směru hra rozhodně nepůsobí jako nějaký „pokrok“.

Můj komentář se zdá jako text plný hatu a velké nespokojenosti, ale to vše plyne hlavně z nenaplněných očekávání, kdy jsem čekal, že dostanu hru, která se zase na roky zapíše jako můj svatý grál a jen tak něco jí nepřekoná, to se bohužel nestalo. Hra mě vlastně po valnou většinu času dost bavila, na PS4 Pro běžela velmi obstojně, ale prostě jsem čekal víc. Tohle měl být kasovní trhák, na který budou všichni pět ódy, ať už přehnaně nebo po právu, ale to se prostě nestalo, tohle je prostě (menší či větší) zklamání… ale pořád je to dost dobrá hra.

Pro: hlavní příběh a větší side questy, město, atmosféra, zvuky, hudba, dabing, postavy

Proti: AI, nedotažené mechaniky (či chybějící), slabý jízdní model, malý dopad rozhodnutí na svět, obecně nedotažené věci

+28

Cyberpunk 2077

  • PC 100
Odehráno na PC a na rozdíl od ostatních .Tady nemá smysl psát romány tenhle masterpiece si 100% zaslouží.
žádná jiná hra mě tak nenadchla jako Cyberpunk2077. U jiných her kde byl game time tak 10 hodin bylo víc bugů jak za 150 hodin v open world šílenem světě. Hra mi na notebooku ani jednou nespadla. Takže jim u Jackieho tu neschovanou zbraň ve filmečku klidně odpustím. :D

Pro: Masterpiece po všech stránkách

Proti: totální žrout času :( - což bude mít dopad na znovuhratelnost stejně jak u Zaklinače 3

-14 +9 −23

Momodora II

  • PC 75
Po dohrání a prozkoumání světa Minorie jsem se pustil do pokračování série Momodora. Druhý díl je graficky v podstatě stejný jako první, pouze některé nehodící se objekty byly nahrazeny. Překvapivě ubylo zbraní a souboje tak připomínají novější díly. Hra již není tak lineární, klade důraz na průzkum mapy a vracení se do dříve nepřístupných oblastí. Vzhledem ke krátkosti není schopností moc, pouze vylepšený skok a několik možností prorážení zdí. Obtížnost není vysoká a průchod mapou je až pohodový. Problém mohou způsobit pouze souboje s bossy, především závěrečný. Nejvíce potíží mi dělala mechanika odrážení energetického útoku, použitá již v závěrečném souboji prvního dílu. Pokud jsem za celou hru zemřel sotva 5x, tak poslední souboj jsem opakoval snad 15x a to jsem měl 10 srdíček. Nakonec jsem s hrou spokojen, vzhledem k nulové cenně jde o příjemnou jednohubku, především pro fanoušky metroidvanie.
+14

Toppler

  • PC 100
Plná palba, bez jakéhokoli rozmýšlení, bez pochybností. Nemůžu jinak. Kdyby mi někdo řekl, ať ze všech her, co jsem kdy hrála, vyberu jednu, jakoukoli, já zvolím tuhle. Proč? Je to prosté, v žádné jiné hře jsem nestrávila tolik času, budou to stovky a stovky hodin v průběhu mého dětství po dobu několika let. Může to znít šíleně, vždyť je to obyčejná freewarovka, předělávka v podstatě primitivního konceptu Perestroiky... A přece jen je to hra, jež mi navždy utkvěla v paměti.

Je to pár dní, co se mi povedlo tuto hru znovu najít, neboť jiné předělávky byly známější a tato zapadla. Já však přesně věděla, co hledám. Musím říct, že vše je takové, jak jsem si pamatovala. Menu, grafika, zvuky, hudba. Paměť mě nezklamala, ačkoli jsem se toho během několikaletého pátrání po této hře bála. Nebyla jsem si však jistá, zda dokážu i dnes ocenit hru samotnou, jak se vůbec hraje a jak funguje. Inu, je to skutečně dosti prostá. Ihned po nálezu jsem se to samozřejmě rozhodla ověřit a skutečně. Ani po gameplayové stránce to u mě neztratilo, hned se dostavil pocit, že je mi zase pět. A povedlo se mi u toho prosedět dvě hodiny... Při té příležitosti jsem dokonce zjistila, že hra není nekonečná, ale dá se dohrát! To se mi v dětství nepodařilo.

Uznávám, že toto je ode mě poměrně netradiční komentář, ale nějak mě nenapadá, jak přesně tento titul vychvalovat těm, kteří jej minuli. Obávám se, že pro ty hra zkrátka nebude, možná tak na pár minut, ale pro mě je to zkrátka srdcová záležitost. Výborně zmodernizovaný prostý koncept, jednoduchá, ale hezká (a i dnes pěkně vypadající) grafika, úžasné ozvučení, bodové prvky a skóre, nahánění much a prchání před "masožravkami" (můj výraz z dětství) a fantastická hudba, která mi hraje v hlavě dlouhé roky, tón po tónu, naprosto přesně. Navíc jede i krásně na Win 10, stahujte loni nahozenou verzi z GitHubu, pokud toužíte pochopit, snad alespoň trochu, mé nadšení. Gorbačov se může jít zahrabat, tohle je moje Perestroika.

Ano, skutečně jsem schopna takto básnit o freewarovce, o níž autor řekl: This is a former attempt of mine to write an arcade game. Není to žádné veledílo, ale... Už to tak holt bude, tato hra v mém osobním žebříčku i tak ční nad ostatními.

Pro: nový fešný kabátek klasické oldschoolovky, zvuky a hudba, zábava na dlouhé hodiny a vzpomínka na krásné dětství

Proti: ve společnosti jiných život ovlivňujících her se nebude tolik vyjímat...

+17 +18 −1

The Last Guardian

  • PS4 75
Emoce,to je asi to slovo co nejlépe vystihuje Last Guardian.A hlavně kvůli nim stojí za to si tenhle specifický zážitek zahrát,prožít a nechat se okouzlit jeho světem.Bohužel hra trpí dlouhou řadou nedostatků,které brání tomu aby se z téhle hry stala legenda jako ve své době z Ico nebo Shadow of the Collossus.Guardian neustojí srovnání se současnou velkou produkcí AAA her,ovšem jako duchovní nástupce klasik z PS2 funguje dokonale.
+5

Never Alone

  • PC 75
Hra se odehrává na Aljašce a člověk hraje za malou eskymáckou holčičku a jejího kamaráda lišku. Mezi objema se můžeme celou hru přepínat. Některé situace totiž vyřešíme buď pouze s holčičkou anebo s liškou.
Úkolem je zachránit svou vesnici před ohněm, mrazem i zlým mužem. Celý příběh nám vykládá starý vypravěč v jazyce Inuitů a je doprovázen zajimavými kreslenými animacemi. V celé hře můžeme také nalézt sovy, které otvírají krátké dokumentární filmy, které se vztahují buď přímo ke hře nebo k životu předků dnešních Inuitů na Aljašce.

Myslím si, že graficky je hra docela povedená a krásně vyjadřuje tu mrazivou atmosféru a drsnost krajiny plné sněhu a ledu. S ovládáním už je to místy horší, docela často se spoluhráč ovládaný počítačem nesmyslně zasekne a vy se nemůžete pohnout dál. Anebo, což je ještě lepší :-), se nechá zabít.

Never Alone je klasická hopsačka. Najde se tu pár zajimavých nápadů, ale než jsou dokonale využity, tak člověk zjistí, že hru dohrál. Jde opravdu spiš o hříčku s dokumentárními filmečky.
I bonusový datadisk je velice kraťoučký, i když se mi líbí nápad, že se odehrává celý v loďce na řece.

Taky bych spíš přivítal, kdyby bonusovým materiálem byl ucelenější dokument o Inuitech a ne jenom krátké vsouvky během hraní.

Celkově se mi hra líbila, i přes pár chyb a dosti krátkou hrací dobu. Jako hříčka na jedno odpoledne či večer je téměř ideální.

Pro: příběh, atmosféra, grafika, hudba

Proti: příliš krátké

+13

Song of Horror - Episode 5 - The Horror and The Song

  • PC 100
Herní výzva 2021 č. 5 - Pořádný pařan (hardcore)

Udělám to. Alespoň u jedné epizody to udělám, a věnuji hře jednu neobjektivní stovku, protože jako celek si to prostě zaslouží.

Proč?

80 hodin, 100 % achievementů (dva získalo jen 0.9 % hráčů), čtyři dohrání, jedno na nejvyšší obtížnost, hluboké přemýšlení o příběhu a hledání detailů a easter eggů. Song of Horror se nečekaně zařadil mezi mé nejoblíbenější hororové hry, a že jsem jich hrál požehnaně. Ještě při čtvrtém průběhu jsem narážel na věci, které mě překvapili.

O to je divnější, že fanouškovskou základnu na redditu tvoří 17 lidí, hra nemá oficiální OST, a je všeobecně neznámá. Už dlouho jsem neměl chuť v souvislosti s nějakou hrou zařvat, že to prostě není fér. Znám mnohem méně kvalitní hry a horrory, kteří mají neskutečné fanouškovské základny. Přitom na Steamu má SoH všeobecně velmi kladné hodnocení. Celé je to jak záhada sfingy. Ale tvůrci jsou tak precizní, že myšlenka na to, že pokračování nebo další podobná hra nebude je nemyslitelná a děsivá. A přitom tak pravděpodobná. Horší noční můra, než The Presence.

Ne, to je Lovecraftovské rouhání. Jen Cthullu je horší než The Presence.

Tolik k mému citovému, ale naprosto odbornému výlevu. Epizoda pět není celkově těžší, než ta předchozí, přesto však nabízí jednu zásadní překážku. U epizody tři jsem psal, že nabízí nejnižší počet defaultních postav, a do jisté míry je to pravda. Epizodě pět však omezuje počet postav, které můžeme využít. Na začátku hry Daniel musí zvolit jednoho ze svých přátel, kterého pošle do uzavřené psychiatrické léčebny (protože je srab a sám to přizná). Pokud však dotyčný přítel zemře – protože jak víme, uzavřené psychiatrické léčebny nejsou zrovna bezpečné – vydá se tam Daniel už sám a pokud zemře i on, hra končí. Je to další změna mechaniky, a někdo by řekl, že uměle zvyšuje obtížnost ale osobně mi to nevadilo. Tvůrci totiž dovedou ty věci tak zamaskovat, že to nějak příběhově sedne a ani vím to nepřijde nějak vynucené.

Zároveň nabízí pátá epizoda asi nejméně míst k úkrytu, což samozřejmě zvyšuje šanci, že událost The Darkness bude fatální. Naštěstí není prostor léčebny tak obrovský jako Opatství. Důvod je asi takový, že pátá epizoda spíše než na prostor sází na obtížnost hádanek. Kromě typických adventůrních prvků jsou v epizodě čtyři hádanky, a každá z nich je nesmírně těžká. Jedna až tak, že sami tvůrci nabídli řešení.

Oblast je tedy očividně důstojné ukončení série. Nabízí nejvyšší obtížnost co se týče hádanek. Co ale samotné finále? To mnoho hráčů jistě rozdělí, pravda ale je, že i samotný závěr je zřejmě v duchu H.P.Lovecrafta a skvěle funguje jako horror. Pravda však je, že jako herní finále může být skutečně tak trochu bezútěšné, ale já to mám docela rád. Hlavně ale vidím ten potenciál po pokračování. Pokud by se mírně zlepšila optimalizace, některé prvky A.I., zvýšila diverzita postav a možná připojil drobounký náznak RPG systému a choice-systém, tak by ta stovka byla zasloužená.
+11

BioShock Infinite

  • PC 70
Toto měl být film, a ne hra. Je tam skvělý neinteraktivní příběh, je to úžasné na pohled, a celé je to naroubováno na průměrnou FPS. Doporučuji si to zahrát a prožít si to, ale jen kvůli příběhu a vzhledu, nikoliv kvůli střílení.

Líbilo se
-----------

* Skvěle odvyprávěno (plně naskriptované události).
* Malé nepovinné oblasti k prozkoumání a získání lepšího vybavení.
* Úžasná grafika. Úchvatný umělecký styl.
* Zasazení (město v oblacích) je mnohem zajímavější, než původní prostředí Bioshocku 1+2, alespoň pro mě.
* Navigační systém pro úkoly. Po stisknutí klávesy se na chvíli zobrazí šipka a ukáže vám, kterým směrem jít vpřed. Nemusíte to využívat, ale je to skvělé k prozkoumávání nepovinných oblastí (protože víte, která cesta vede kam).

Ušlo
-------

* Nepůsobí to jako zábavná FPS. Ano, vigory (speciální schopnosti) jsou zábavné, ale nejsou zas tak silné, a klasické střílení ze zbraní je poměrně nezáživné.
* Konec hry. Je překvapivý, ale poněkud neuspokojivý. Asi si budete muset najít nějaká vysvětlení příběhu, abyste zjistili a pochopili pár oblíbených teorií, ale aspoň vás to nutí zamyslet se. Všechny teorie jsou plné paradoxů (čemuž se nedá vyhnout, když popisujete mnohovesmír/multiversum), takže... OK, ale doufal jsem v něco lepšího.

Nelíbilo se
----------------

* Žádné ruční ukládání, jenom záchytné body. Zpráva o projití záchytným bodem je velmi nenápadná, takže nikdy nevíte, kdy se vám to naposledy uložilo. A hra se neuloží, ani když ji ukončujete (!!), což je extrémně rozčilující. Totálně nevhodné např. pro rodiče malých dětí.
* Nízká znovuhratelnost. Jakmile jste viděli příběh, tak herní prvky vás asi nepřesvědčí spustit si hru znovu.
* Naprosto lineární příběh bez možnosti jakékoliv volby.
* Citlivost myši je nesmyslně vysoká, a pro její úpravu musíte jít do konfiguračních souborů.
* Pro zvukové záznamy z voxophonů se nezobrazují titulky.
* Nepovinné oblasti jsou příliš malé.
* Stejně jako v Bioshocku 1 zřejmě hrajete za trpaslíka. Váš pohled z očí je extrémně nízko (na úrovni klik na dveřích).

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+15 +16 −1

Crackdown 3

  • XOne 40
Léta jsem neměl úplně důvod vlastnit Xbox (jsem spíše na příběhové hry než týmové rubačky), nicméně Game Pass mě přesvědčil k nákupu (čehož nelituji) a díky tomu jsem si konečně mohl "zdarma" vyzkoušet všechny exkluzivity "ze zeleného údolí", které mě do té doby minuly. Inu, trefil jsem správně odhad, že většina z toho nebude pro mě. Crackdown 3 se ale jevila jako něco, co by mi mohlo padnout do noty (minimálně v rámci prapůvodních slibů). Výsledkem je téměř až fascinující selhání. Svět prázdný, že to na body prohrává i s Watch Dogs: Legion (a to už je co říct), příběh skoro neexistující a herní náplň zoufale bez jiskry a nápadu. Nevadila by mi arkádovost, ani ty zjednodušené mechaniky, které připomínají hry nikoli z minulé, ale předminulé generace konzolí. Ale není tu tah. Jakmile se okouká Terry Crews (což je tak na 15 minut), hra už nemá vůbec co nabídnout. Jó, být tam ona slíbená destrukce, to by asi bylo jiné kafe. Jenže tenhle high-koncept byl evidentně nad možnosti tvůrců i konzole a současně šlo podle všeho o jedinou kartu, na kterou vsadili. Upřímně doufám, že Microsoft v případně Xbox Series X poskytne větší péči svým exkluzivním titulům. V případě generace Xbox ONE mi přijde, že rezignovali na logiku "stejně to jde první den do Game Passu a nikdo za to platit nebude, tak proč se snažit". Jasně, vždycky se říkalo, že na exkluzivity je tu Sony. Ale zdravá konkurence je třeba.
+11

Armikrog

  • PC 75
Hru jsem dohrál s manželkou a velmi jsme si ji užili. Není to perfektní, ale je to důstojný nástupce Neverhoodu. Sráží ji dolů technické problémy a kratší herní délka. Jelikož se na Steamu dá lehce stornovat nákup, tak technické problémy nepovažuji za až tak závažné (přinejhorším dostanete peníze zpět). Pokud jste nespokojeni s kratší délkou hry, doporučuji počkat na nějakou slevu.

Líbilo se
-----------

* Dobře připomíná původní zážitek z Neverhoodu. Stejný vizuální styl, stejná hudba, stejné hádanky.
* Hratelnost odpovídá originálu a hraje se to příjemně.
* Slušná délka kolem 4-5 hodin.

Nelíbilo se
--------------

Technické problémy:
* Hra se mi na Linuxu vůbec nespustí (Fedora 26), je vidět jen černá obrazovka s kurzorem. Na Windows 10 funguje.
* Na Windows není 1920x1200 zobrazeno jako podporované rozlišení (na Linuxu ano), a když si zvolím 1920x1080, tak má hra rozbitý poměr stran.
* Občas se zobrazuje dvojitý kurzor - herní i systémový (možná když jste mimo oblast vybraného rozlišení vs vašeho aktuálního rozlišení).
* Titulky se občas nezobrazí vůbec, nebo jsou desynchronizované.
* Není naděje na nějaké opravy. Vývojáři neodpovídají v diskuzním fóru na Steamu a webová stránka Armikrogu již nefunguje. Stránky jejich společnosti ukazují "Armikrog - již brzy"... Ve stručnosti, vývojářský tým již asi neexistuje.

A obecné herní problémy:
* Hra je kratší, než by mohla být (4-5 hodin, The Neverhood měl 8 hodin). Z konce hry mám pocit, že tam velký kus chybí, pravděpodobně, protože jim došel čas či peníze. Ve hře jsou 4 věže (prostředí), avšak 80-90% času strávíte v prvních dvou, a pak jen prosvištíte zbylými dvěma. Je dost zjevné, že tam mělo být více obsahu. Velká škoda.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+13

Cyberpunk 2077

  • PS4 85
Dokonalá hra? Ano i ne. Jsou problémy, které jsem ochoten přejít z logiky věci (horší grafika, propady FPS), když hraji na sedm let starém železe (ostatně, na "slabém" PC bych taky zbytečně nedržkoval). Obecně bych hře vytkl jen zbytečně krátkou expozici s Jackiem, jehož ani ta vychytralá vsuvka alá Mafia II (tedy sestřih společných dobrodružství) dostatečně s hráčem nepropojí. A pak policie. Málokdy mám potřebu někomu kecat do mechanik, ale když už je jednou z vedlejších linií pomoc NCPD, mohlo by se to nějak zohledňovat v rámci jejich "podrážděnosti" vzhledem k V. Ale jinak? 100 hodin uteklo jak nic a pořád mám potřebu se do Night City vracet. Příběhy (včetně sidequestů) přesně tak dobré, jak jsem od CD Project očekával, řada postav památných, interakce s Johnnym výborně vymyšlená (příjemně mě překvapilo, že tu má Reeves plnohodnotnou roli a nejde jen o cameo) a samotné město, i když možná přímo netepe životem (snad na PS5 budou ulice plnější), je i v téhle podobě splněným snem o životě ve světě Blade Runnera (pravda, mohlo by víc pršet :). Cyberpunk 2077 určitě není bez chyb, ale má v sobě tolik dobrého, že upřímně zvysoka kašlu i na to, že mi staré péesko nekompromisně každých pár hodin hru shodí. Jistě, když člověk sedí v kině na sedačce, co vrže a je tvrdá, trochu to během sledování filmu otravuje. Ale pokud je na plátně mistrovský kus, je to ve výsledku víceméně jedno. Cyberpunk 2077 přesně do téhle škatulky patří. Sem tam se člověk nespokojeně zavrtí na židli, ale zážitek je zážitek.
+20

Alien: Resurrection

  • PS1 70
Ve své době jedna z nejlépe využitých filmových licencí. Grafika byla sice už tehdy na hraně toho, co se považovalo jen za "lepší průměr", atmosféra ale pracovala na plné obrátky a hráčům se tak konečně dostala možnost prožít jeden z dílů slavné série na vlastní kůži. Pořád s jistým optimismem doufám, že to jednou vydají na PSN, abych si po letech ověřil, jak to byla/nebyla dobrá hra.
+5

24: The Game

  • PS2 80
Překvapivě funkční mix žánrů, který je ovšem (dějově i stylem) šit na míru výhradně fanouškům předlohy, kteří ocení veškeré ty kamerové nájezdy a úhly pohledu známé ze seriálu. Možná nejlepší je ono přepínání mezi stylem hraní, které samozřejmě nemusí sednout každému, já ho ale považoval za velmi osvěžující a díky tomu jsem byl po celou dobu zvědavý, co na mě hra vytasí v dalším kole. Společně s Riddickem svého času nejlépe využitá filmová/televizní licence...
+6

Metro Exodus - Sam's Story

  • PC 75
Sam´s Story je výrazně lepší z datadisků pro Metro, než dva plukovníci. Ocitneme se v kůži Američana Sama, který po oddělení ze skupiny z hlavního příběhu hledá loď, která by ho dopravila domů.

Příběh se samozřejmě zkomplikuje, nicméně i tak je popravdě triviální a hráči je celkem brzy jasné, jak to celé skončí. Musím říct, že mne to nakonec i zklamalo, protože začátek vypadal velmi slibně a napínavě, ale hra úplně tohle tempo neudržela. V konečném důsledku si hráč zahraje na poslíčka, zastřílí si na pár potvor a zástup lidí. Prostředí tohoto datadisku se odehrává protentokrát až na výjimky na povrchu, povětšinou v bažině. Tentokrát tu máme otevřený prostor a pár míst k prozkoumávání. Máte tu jednu velmi zajímavou postavu (kapitán) a pak pár spíše zapomenutelných.

Nicméně dohromady to funguje docela obstojně, Sam je sympaťák, příběh, ač předvídatelný, dobře drží datadisk pohromadě, herní doba je rozumnější než předchozího jednohubkového DLC. Musím říct, že kdyby byl tenhle datadisk byl ještě o něco vyšperkovanější a delší, zřejmě by i zastínil základní hru.

Co ale musím říct, tady bylo vidět, že engine hry není úplně spokojený s obřími výhledy do složité krajiny, protože na vysokých místech se silně ztrácely detaily vzdálenějších objektů a výrazně padaly FPS (chvílemi až do slideshow). Jasně, mohla by za to moct moje starší RX580, ale v jiných hrách není ztráta vzdálených detailů až tak znát, a ani výhled do krajiny nepůsobí tak obří propad FPS.

Každopádně u tohoto DLC jsem neměl pocit vyhozených peněz.

Pro: Příjemný datadisk, rozumná délka

Proti: Ještě to chtělo trochu péče s příběhem

+13

Metro Exodus - The Two Colonels

  • PC 55
Tento datadisk je spíše takovou jednohubkou s velmi krátkou herní dobou. Zapadá jako příběhová vsuvka do vyprávění hlavní linie, i když hrajete za postavu, která v hlavním příběhu figurovala jen z krátkého vyprávění. Zároveň formou sekvencí dostanete doplnění myšlenkových pochodů plukovníka Millera.

Datadisk se téměř kompletně odehrává koridorově v tunelech a budovách, což mne úplně netěšilo, ale díky krátkosti se to dalo snést. Žádný open-space se tu nekoná. Příběh se soustředí na střípky existence jiné kolonie, která má k dispozici lék proti ozáření, a jejich konečného osudu.

Dál k tomu není moc co dodat, o hře jako takové jsem napsal u hodnocení základní verze. Tento placený datadisk je takový nijaký – celková doba hraní velmi krátká, velmi drobný nepříliš záživný příběh, zbytek vyplněn vypalováním a střelbou v tunelech. Toť vše. Na Steamu stojí teď beze slevy 8 dolarů, a za ty peníze si myslím nestojí.

Pro: Příběhová vsuvka

Proti: Krátké, zapomenutelné

+14

Life is Strange: Before the Storm - Farewell

  • PC 85
Tahle epizoda je odměnou za celé hraní obou sérií. Dvě hlavní postavy Max a Chloe si zde užívají poslední den, než se jejich životy navždy změní. Je to jejich rozloučení jak mezi sebou, tak i s hráčem. Je možná trochu paradoxní, že to je vlastně prequel prequelu, ale to je na celé téhle epizodě možná to nejlepší, protože vidíme obě holky ještě jako děti, ničím neposkvrněné a radující se ze života. Navíc i délka není úplně špatná, zabralo mi to skoro 2 hodiny, na což se třeba některé Telltale hry měly problém dostat i s "regulerními" epizodami.

I když se celá epizoda odehrává jen v Chloině domě a během pár hodin, tak i přesto toho stihnou obě postavy dost. Vzpomínky na dětství, které právě opouští, mají své velké kouzlo. Člověk se často pousměje těm roztomilým a naivním představám a hláškám, ale přesto ho to pohladí na duši. Nejvíc se mi líbila četba gamebooku, který holky kdysi napsaly. Projel jsem si všechny možnosti a smál se po celou dobu. Hra na pirátky byla taky krásná a nostalgická.

A ten konec, to je Life is Strange se vším všudy. Takhle prostě končí dětství. Ani se nenaděješ a jsi takřka dospělý, ale za jakou cenu :( . Bude se mi po obou dívkách stýskat. Už dneska vím, že si jejich dobrodružství ještě někdy projedu, už jen kvůli tomu, že hraní Life is Strange mi přineslo plno emocí a zážitků, které jsem v jiných hrách takřka nepoznal. Mějte se kámošky.

Pro: Max a Chloe, dětství a vzpomínání, pirátky

Proti: je to konec jedné ságy

+16

Doom 3: Resurrection of Evil

  • PC 80
Líbí se mi, že datadisk se nesnaží jen kopírovat styl původní hry, ale jde tak trochu svojí vlastní cestou. Když si odmyslím nesmyslný děj, kdy rok po totálním a krvavým masakru lidé opraví svou základnu a pokračují ve výzkumu. Svědectví jediného přeživšího mariňáka asi neberou moc vážně a pošlou další lidi na porážku do toho samého místa. Na prostoru cca 5 hodin nabídne datadisk pořádný masakr.

Nepřátelé se tentokrát po sebrání brnění neobjeví jen za zády a občas i vepředu, ale pro jistotu v každém rohu. Často i v několika vlnách. Naštěstí vám k tomu hra dá takový arzenál, že se tím vůbec nemusíte trápit. Díky zpomalení času nepřátelé nemají šanci. Artefakt, který to umožňuje se nabíjí mrtvolami, které se všude válí. Stačí jen zpomalit čas a všechny je postřílet dvouhlavňovkou na jednu ránu. Ta se mimochodem v reálu nabíjí strašně pomalu a na rychlé nepřátele není moc ideální.

Další vychytávkou je, v té době módní, obdoba gravity gunu z Half-Life 2. Tvůrci si asi uvědomili, že moc té revoluční fyziky v původní hře nepředvedli. Je to trochu na sílu. Klaustrofóbní design základny na Marsu se na hrátky z fyzikou moc nehodí. Akorát to překáží. Zachytávání nepřátelských ohnivých koulí je zase moc neohrabané a zbytečné. Nábojů je spousta a hru jsem úplně bez problémů prošel na obtížnost veterán (jestli je to tak lehké díky BFG edici si už nepamatuji). Proč bych měl v tom případě používat nějaký grabber? Třeba to někoho bude bavit.

Datadisk je mnohem akčnější a rychlejší. Hra je naplněná nepřáteli a zábavnými bossy až po okraj. Já se bavil. Jen mě trochu zamrzelo, že ze hry skoro úplně zmizela hororová atmosféra, je to méně temné a příběh se nerozvinul někam dál, než na úroveň příběhu z porna.

Ať jsi kdo jsi, vítej doma mariňáku.

Pro: je to akčnější, je v tom větší koncentrace bossů, zpomalení času dodá pocit božství

Proti: méně hororu, nesmyslný děj, podivné zakončení

+21