Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Hitman

  • PC 80
Jsem jeden z těch, komu se líbil Hitman 5, a to zejména díky zajímavým lokacím a propojení hry navazujícím příběhem. Jediné, co mi v tom dílu chybělo, byla větší možnost stealth a otevřené lokace.
Tvůrci se rozhodli sérii nakopnout starým novým směrem, a proto po tolika letech vydali nového Hitmana, který měl navazovat na původní čtveřici dílů. Už po odehrání první tréninkové mise mi bylo jasné, že tahle hra bude zatraceně dobrá. A to se jen potvrdilo s dalšími misemi. Agent 47 se navrací tam, kde začínal, přičemž je v moderním kabátku, přístupný jak pro nováčky, tak pro veterány, nabízí překrásné rozsáhlé lokace plné různých možností, a dokonce jsou jednotlivé mise spojené zajímavě rozjetým příběhem. Jedinou vadou na kráse je délka kampaně, kterou si ale lze prodloužit různými dalšími cíli na jichž odehraných mapách, a také neukončenost příběhu.

Pro: Lokace, příběh, filmovost, mise, grafika, možnosti

Proti: Potlačení stealthu, uzavřenější lokace, délka kampaně, neukončenost příběhu

+12

Hitman 2

  • PC 90
Výborné pokračování restartované série, která byla dlouho uložená u ledu, aby znovu povstala v tomto perfektním zpracování. Na Hitmanovi 2 jsou znát notná vylepšení oproti prvnímu dílu jak v oblasti grafiky, umělé inteligence, která je však stále poměrně slabá, tak i samotného rozhrání, možností, způsobů hraní, lokacích a dalších režimech kromě kampaně. Jediné, co hře sráží vaz, je počet misí, kterých je poměrně málo, ale na druhé straně je lze hrát na několikrát, protože nabízejí nepřeberné množství možností, a také méně výrazný příběh, který mne zaujal až ke konci, hlavně díky svým velmi příjemným a někdy nečekaným zvratům, a s ním pojící se nehrané cutscény,

Pro: Grafika, lokace, možnosti, znovuhratelnost, stealth, notná vylepšení oproti jedničce, zvraty, ozvučení, pocta starším dílů prostřednictvím odkazů (např. v poslední misi), zbraně, různorodost, propracovanost, několik režimů a výzev, náhled do minulosti

Proti: Umělá inteligence, slabší příběh, málo misí, nehrané cutscény

+16

Marvel's Spider-Man

  • PS4 85
od hry se spider-manem člověk čeká skvělé houpání, zábavné souboje, nenáročnej příběh a trochu přiblblej humor. marvel's spider-man to všechno doručil s takovou grandiózností, až o té hře nemůžu říct, že se jedná o zábavnou sedmičku. ne, spider-man je super akční letní trhák s obří výpravou, nádherným městem a sympatickým petrem parkerem i záporákama.

Pro: pohyb, hloupej humor

Proti: nevýrazná hudba

+7

Tiny Lands

  • PC 80
krásná relaxační logická hra, která na vás dýchne nostalgickým hledáním v rozdílů mezi obrázkama v časopisech. rozdíly jdou ale občas pekelně těžcé najít. naštěstí ani to mě nedokázalo vytrhnout z toho zenu, do kterého jsem se pokaždé při hraní tiny lands dostal.

Pro: relaxační atmosféra

Proti: UI občas zavazí

+4

Hades

  • Switch 95
K Hades jsem přistupoval poněkud skepticky, přece už jsem hrál Bastion a podle rychlého gameplaye to vypadá na úplně to samé.

Naštěstí to ale dopadlo na výbornou a Hades musím zařadit na pomyslný vrchol toho co jsem měl možnost hrát. V rámci jednoduchá hra, kde budete dělat dokola pořád to samé a to samé a to samé.

Hades v podstatě 'dohrajete' za 30minut a to je skvělá správa pro všechny hráče casual tak hardcore. Dohrajete znamená: projdete jednou celým podsvětím a dozvíte se něco málo ohledně příběhu. Cestou zmasakrujete všechno, co vám přijde do cesty jednou ze šesti zbraní.

A co dál? No dáme si to znovu ale s jinou zbraní a kombinaci skillu a snažíme se splnit tenhle úkol a tuhle výzvu. Získat správné vylepšení od bohů pro vaši oblíbenou zbraň.
A tak pořád dál:) a znova.
Víte co? Ono je to super:)

Někdy se stane, že nedostane TU správnou kombinaci vylepšení pro vaší zbraň a jindy se stane, že už na začátku víte, že tohle je TEN run.

Po x-tém průchodu podsvětím se postupně rozkrývá příběh, který mě postupem času přestal zajímat úplně. Což si myslím je škoda. Na začátku je příběh doprovázen vtipným vypravěčem stejně jako u Bastionu. Vlastně nedokážu říct jestli jsem hru dohrál nebo už hraju nastavení. Ale po 40h a x pokusů a nespočet zabitých příšer (přesné data vám řekne hra samotná) jsem spokojen a půjdu si zase večer dát jeden dva runy.

A když budete cítit, že je tu už moc jednoduché tak si přidáte větší výzvu před startem dalšího runu a rázem máte novou výzvu.

Rozhodně doporučuju.

Pro: variabilita, rychlost, hudba, řecká mytologie

Proti: žrout času, skomírající příběh

+12

Posel smrti

  • PC 95
Posla smrti si pravidelně zahraju každý 2-3 roky, a to přesto, že jsem za ty roky dohrál hru už několikrát a znám ji v podstatě zpaměti. I když to je adventura založená čistě na temném příběhu, láká k tomu si ji zahrát stále znovu. Rozhodně se Vám její hratelnost nepřejí.

Posel smrti je jedna z těch, do kterých jsem se zamiloval už z dema a její pořízení tak pro mě bylo v podstatě nutnost. Již v době svého vydání měla tu výhodu, že přes svoji poměrně velkou velikost (byla na 2 CD) ji rozjely i hodně staré a obstarožní počítače (Pentium II 233 MHz).

Co Vás do Posla smrti vtáhne hned, je atmosféra, zajímavé prostředí, a perfektní český dabing. Je to adventura, která se bere přísně vážně, což byla v té době po záplavě Poldů, Horkých lét a podobně velmi vítaná změna. Příběh hry se točí kolem šlechtice Samuela Gordona, který se po 12ti letech vrací na rodinné panství na pohřeb svého dědečka, kde začne objevovat nesrovnalosti v příčině jeho smrti a postupně se zaplétá do vyšetřování dalších několika vražd. Příběh je hodně pohlcující, atmosféra tehdejšího pochmurného anglického panství velmi ponurá a přestože už jsem zhruba po třetí vraždě věděl, kdo je vrah, postup hrou si budete užívat.

Hra se (oproti předchozím zmiňovaným českým adventurám) vyznačuje přísně logickými postupy a kombinacemi předmětů. Tedy až na jednu situaci, kterou mi ani po letech nedokázal nikdo vysvětlit (V sanatoriu vezmete malou vázičku a na tu musít použít minci, abyste získali klíček od skříně s léky – Samuel to nijak nekomentuje, vázička při prozkoumání necinká, ani nevykazuje známky toho, že je v ní něco ukryto. Ale i kdyby ano, proč vyndávat klíček tímto bizarním způsobem?) Na řešení jsem přišel až metodou zkoušení všechno na všechno, jednalo se ale jen o tuto jednu situaci. Všechny postavy se chovají logicky a přirozeně, každá má svá tajemství, o kterých nechce mluvit, stejně jako antipatie vůči jiným postavám, které podezírá apod. Hratelnost je pohodová a bez zákysů, je nepravděpodobné, že byste v nějakou chvíli vůbec nevěděli, co po Vás hra chce. Skvěle hratelné bez návodu i pro adventuristy začátečníky. Hra rovněž neobsahuje žádné slepé uličky, což v té době nebylo taky standardem (myslím situaci, kdy nevezmete nějaký předmět nebo něco uděláte jinak a hra Vás potom nepustí dál, ale zpátky už to nejde.

Přesto se mi to v Poslu smrti jednou povedlo (Na konci druhé kapitoly, kdy se Samuel dostává ze zavalené štoly ven, získá revolver a dva náboje a musí přestřelit zámek, aby otevřel mříž a dostal se ven. V ideálním případě Samuel prozkoumá zámek, najde jeho slabé místo, jedním nábojem ho přestřelí a vyleze ven, kde na něj zaútočí vlk, kterého druhým nábojem zastřelí. Nicméně hra umožňuje vystřelit na zámek i bez jeho prozkoumání, což se nepovede, Samuel však řekne, že musí podruhé lépe mířit a druhým výstřelem zámek sundá. V tu chvíli jsem hru uložil. Když pak vyjdete ze štoly ven, útoku vlka už se nedá vyhnout ani mu zabránit.) Řešení mi poradil až spolužák ze školy a já tak musel celou hru rozehrávat znova. Ve hře můžete zemřít, ano. Zabít Vás může vlk, elektrický proud nebo duševně narušený blázen. Ale v tom případě se jen přehraje animace a hra se vrátí před poslední rozhodnutí, které může smrt zvrátit.

Bylo by nemožné mluvit o Poslu smrti a nezmínit minihry, kterými je hra příjemně a na vhodných místech protkaná. Přestože jich je poměrně dost, většina hráčů včetně mě by si jich přála ještě víc. Jedná se o různé šachovnice, skříňky, šperkovnice, které mají nějaký mechanismus, který musíte vyřešit. Jedná se o různé posouvání figurek, políček apod. Nebo různé skládání roztrhaných dopisů, fotografií apod.

Hra občas umožňuje se hlavní postavě nějak rozhodnout. Je to vždy v rozhovoru a to v případě, že bude Samuel reagovat pozitivně nebo negativně. Po těch letech už jsem samozřejmě vyzkoušel všechny varianty s tím, že se Vám vždy vyplatí jednat pozitivně. Samozřejmě si negativní variantou nezablokujete žádný postup dále, jen na Vás bude daná postava po zbytek rozhovoru nepříjemná, maximálně Vás to vyjde dráž. Ale to řešit nemusíte, Samuel má v peněžence dost peněz, jak sám říká.:-)

Přesto bych Posla smrti každému, kdo ho ještě nehrál, doporučil. I v dnešní době je hra na Full HD a 4K monitorech skvěle hratelná, nainstalovat a spustit se mi ji povedlo hned, žádné problémy s kompatibilitou ani pod Windows 10. Zvuky i hudba jsou pořád velmi dobré, a prostředí pořád kouzelné. I přes ty roky si udrželo svoji detailnost a grafiku. Co trochu zestárlo, jsou modely postav, které už tolik detailní nejsou a hlavně po povrchu podivně plavou.

Jediné, co bych mohl Poslu smrti vyčíst, jsou určité situace, kdy pro Vás má něco nějaká postava udělat a Vy čekáte, až to udělá. (Něco vyhledá, něco vyrobí, někam se podívá nebo až něco dodělá.) Tyto situace nejsou vázané na žádný postup ve hře, ani na počet pokusů ani na uplynutý čas. Prostě za danou postavou chodíte pořád dokola s tím, že Vás pořád odmítá, až to má najednou hotové. Teď po letech už to znáte, ale když to hrajete poprvé, nevíte, jestli jste někde něco nezapomněli a neustále se vracíte a zkoušíte.

Doteď si vzpomínám na svůj úsměvný „zákys“ u jedné minihry, kdy se musely skládat symboly jednotlivých znamení zvěrokruhu tak, jak jdou za sebou. Bohužel jsem je neznal a internet jsme doma v roce 2003, kdy hra vyšla, ještě neměli, stejně jako nějakou knihu o astrologii. Tak jsem musel večer hru uložit a přestat hrát a hned druhý den ráno jsem běžel do trafiky, kde jsem 10 minut přebíral noviny podle toho, jaké obrázky měly u horoskopu, než jsem objevil ty správné.:-D

Pro: Atmosféra, prostředí, příběh, dabing, hudba, minihry

Proti: Situace, kdy musíte čekat, než něco nějaká postava vykoná

+44

Disco Elysium

  • PC 90
Tak předně, přátelé, bratři, soudruzi, klamavá reklama. Tato hra se sice na první pohled může tvářit jako detektivka, ale samotným vyšetřováním strávíte možná tak 1/4 času. Drtivou (a tím myslím DRTIVOU) většinu času totiž strávíte diskutováním o politice ve městě plném extrémistů, kde každý má svůj názor a stanovisko, které musí za každou cenu obhájit v sáhodlouhých, květnatých dialozích, ať už je chcete poslouchat nebo ne. Nicméně každá z těchto postaviček je tak zajímavě a barvitě napsaná, že si člověk nemůže pomoct jim propadnout. Do toho přidejte emotivní, depresivně humorný příběh, krásné lokace (které přímo lákají projít si každé temné zákoutí), obří lore, dabing (obzvlášť vřeštící Cuno je fakt řízek), soundtrack, výše zmíněné vyšetřování plné zvratů a asi tak milion side-questů (kde člověk kolikrát opravdu neví, co má dělat dřív) a světe div se, ona je to zábava. Ovšem nejlepší na celé hře je bez diskuze příslušník módní i skutečné policie a hrdý člen homo-sexuálního podsvětí :D Lieutenant Kim Kitsuragi, bez kterého by celý můj zážitek byl poloviční. Protože konfrontace jeho suchého a vždy profesionální přístupu za každých okolností s hlavním hrdinou troskou, alkoholikem a pošukem, který nechce nic jiného než sbírat a vracet flašky, aby měl na speed, je už jen ze samotného principu k popukání.

Co ještě musím zmínit je, že tato hra má být údajně "choices matter", ale mě osobně přišlo, že choices spíš ne-matter (tedy kromě úplně finálního vyústění). Respektive některé úkoly mají víc možností řešení, ale konečný výsledek je stejný, a taky dost brzo pochopíte, že je mnohem lepší každý skill check ochcat načtením si savu než nekonečným vylepšováním, čímž se lehce ztrácí celkové kouzlo. Ani dialogy nemají prakticky žádné větvení a až na pár výjimek je vesměs musíte projít všechny. Ale možná zjistím při dalším průchodu hrou opak. Tentokrát jsem volila "nudnou" cestu inteligentního a empatického slabocha, ňoumy a správňáka, který se chce napravit, ale příště si dám to nejarogantnější, nejrasističtější, nejsexističtější hovado, jaké kdy spatřilo světlo světa. Jen tak, abych viděla, jaký je v tom rozdíl. A pak možná celý tento odstavec přepíšu. Nebo nechám.

Pro: EMOCE, HUMOR, příběh, postavy, soundtrack, lokace, cryptids

Proti: ne moc pěkná grafika, občas až moc brutální existenciální krize, ne všechny dialogy jsou zajímavé

+37

Botanicula

  • iOS 60
Na PC by mi vadila až příliš pasivní hratelnost (malá kombinatorika hádanek a u přátel nejde aktivně využívat jejich speciality), ale na ipadu je to perfektní hra pro děti. Respektive pro holčičky. Výtvarná stránka se snaží o tu pro indie scénu typickou bezbřehou imaginaci a obzvlášť na mobilní platformě se jí to daří. Opravdové kudos si však Amanita zaslouží za trefné postihnutí dětské logiky.

Proti: Především pro děti. Já jsem si u toho kolikrát připadal jako idiot.

+7 +8 −1

Commander Keen 6: Aliens Ate My Baby Sitter!

  • PC 70
Poslední vesmírné dobrodůžo astronauta Keena se důstojně rozloučilo s touto sérií a já musím vývojáře pochválit, protože po nevýrazném díle pátém to kvalitou připomínalo díl čtvrtý.

Přibylo pár změn v rámci nových entit nepřátel, výtahovek které je nutno oživit přepínacími pákami, vizuálních změn vstupů do levelů v podobě domečků ale hlavně možnost save game v průběhu levelu, což ušetří nervy nejednoho pařana.

Zakončení rozhodně důstojné když bych rozebral final level a proto dávám lepší průměr - 70 %
+10

S.W.I.N.E.

  • PC 60
S real-time strategiemi mám už dlouho trochu problém. Když nepočítám sérii Commandos, respektive klony těchto taktických strategií, tak mou poslední dohranou hrou z tohoto žánru je StarCraft s datadiskem Brood War, a to je, jak koukám, už sedm let. Asi není náhodou, že jsem Brod War hrál čtyři roky a dokončení S.W.I.N.E. mi trvalo přes pět let. Z kampaně za zajíce mi zbývaly dvě mise, které jsem i s celým prasečím tažením dokončil letos.

Prostě mě real-time strategie nebaví a S.W.I.N.E. má mimo zasekávání vlastních jednotek o všechno možné navíc tu nevýhodu, že v ní absentuje má oblíbená těžba surovin. Přitom by se tu přímo nabízela těžba ropy a následná přeměna na palivo v podobě nafty nebo benzínu. Dva přívěsy (servis a munice), by na tahání s sebou úplně stačily.

Tímto se dostávám k jednomu z hlavních záporů, čímž je oprava a doplňování paliva a munice, kterým jsem strávil snad polovinu herní doby. Nápad je to dobrý a zpočátku mě to i bavilo, ale pak se tato činnost stala značně stereotypní. Kdyby vozidla více vydržela, měla větší nádrž a pobrala více munice, určitě by to bylo ku prospěchu věci. Co stereotyp nabourávalo bylo střídání prostředí a někdy i netradiční úkoly, ve kterých jinak šlo o vystřílení všeho, co se hýbe, ale i toho, co ne. Zimních nebo nočních misí však bylo proti těm ostatním zoufale málo.

Úspěch mise většinou záleží na počtu a rozmístění přívěsů na mapě a také na tom, jestli si před misí pořídím správný typ a množství těchto přípojných vozidel. Asi dvakrát jsem kvůli špatnému odhadu musel mise opakovat a oba případy nastaly v kampani za prasata. Jak jsem se dočetl před hraním za čuníky, považuje se jejich tažení za těžší, než to králičí, a i když jsem tomu zpočátku nevěřil, musím dát po dohrání těmto informacím za pravdu. Přesto se mi podařilo všechny mise dokončit bez ztráty jediné jednotky, i když to obnášelo neustálé nahrávání pozice.

Čím se S.W.I.N.E. od dalších real-time strategií odlišuje, je bezesporu konflikt francouzských králíků/zajíců v čele s kapitánem Honimírem a německých prasat, které vede generál Chrysopras. V našich končinách se řada lidí, včetně mě, jistě setkala i s českým dabingem, kterým se na strategie příliš neplýtvá (zdravím Warcraft III). Verzi s dabingem z LEVELu jsem hrál jako první, ale vydržel jsem jen pár misí a právě dabing mě přiměl, abych hru dokončil. Některé hlášky se dabérům opravdu povedly.

Pro: zimní a noční mise, občas netradiční úkoly, konflikt králíků/zajíců a prasat, český dabing

Proti: zasekávání vlastních jednotek o překážky, absence těžby surovin, zdlouhavé opravování a doplňování paliva a munice

+20

Never Alone: Foxtales

  • PC 55
Herní výzva 2021 - Kategorie č. 8 - Herní nášup (Light)

Foxtales je první a jediné DLC k docela zdařilé a originální logické plošinovce Never Alone. Zatímco jsem si užíval u základní hry směs logických a plošinkových pasáží, zde se eskymácká dívenka na své pouti za démonickou krysou ve třech krátkých částech musí potýkat výhradně s logickými problémy a hlavolamy.

Samozřejmě za asistence své věrné souputnice, polární lišky. Hrdinka pluje po své kánoi a v místě blokované cesty se musí vrhnout pod vodu. Děj se tak z větší části odehrává pod hladinou, přičemž si autoři kupodivu nedělají starosti se zásobou kyslíku u obou postaviček, což působilo alespoň na mě docela podivně. O nějakých tajných žábrech se tvůrci nikde nezmiňovali.

Cílem hry je obvykle uvolnit si cestu z podvodních jeskyní za pomoci posunování duchů, kteří ovlivňují proudy vody. Nově je v bohaté míře využíváno házení krystalů, jež vám poskytnou levitující přízraky, s jejichž pomocí bouráte ledové zdi, bránící průchodu nebo proudění vody. Bohužel je vrháte pouze směrem dolů, případně je zanese proud na potřebné místo. V DLC je třeba mnohde využívat rychlého přepínání mezi postavami, v původní hře byly akce většinou omezeny na klidné střídání postav, zde musíte jednat rychle.

Ve finální části se potkáte s démonickou krysou, kterou vtipně likvidujete zataháním za její ocas. Finální puzzle bylo poměrně náročné, než se mi podařilo přijít na kloub, jak se příšeře dostat na kobylku. Dokonce bylo třeba využít loďky k převezení krystalu, na což jsem přišel až s návodem.

DLC Foxtales považuji za jednoznačný krok zpět. Nevadí mi krátkost hry, ale koncentrace na logické hlavolamy bez dalších oživujících prvků. Navíc mi náplň připadala docela stereotypní, a tak jsem se docela nudil. V tomto směru je krátká herní doba výhodou.

Pro: Vizuál a atmosféra. Roztomilí hlavní hrdinové.

Proti: Výhradně logické hlavolamy jako náplň. Chybí oživující prvky. Stereotypní puzzly

+25

Battleborn

  • PC 70
Je zvláštní psát komentář na mrtvou hru a trochu zvláštní pocit jsem měl i při jejím hraní v posledních týdnech jejího života. Battleborn byl totiž 31. ledna 2021 odpojen od serverů a tím skončil jeho uměle udržovaný život. Nezdá se, že by mnoho lidí nad touto ztrátou plakalo. Ani já jsem nakonec slzu za Battlebornem neuronil. Nebýt oznámení o vypínání serverů, asi by to trvalo ještě hodně dlouho, než bych se vůbec dostal k tomu, abych si ho alespoň zahrál. Přesto to bylo takové trochu smutné hraní. Battleborn sice nebyla žádná hitparáda, ale prostě takováhle herní smrt, kdy už si ani singleplayer nepustíte, protože bez serverů se nedostanete ani do menu hry, to si podle mě žádná hra nezaslouží.

Battleborn asi neměl od začátku na růžích ustláno, recenze nebyly bůhvíjaké a pár týdnů po něm vyšel slavný Overwatch , aby Battlebornu uštědřil pořádnou facku a ani zlevňování a postupný přechod na model free-to-play nezachránil blížící se konec. Přitom mi ta hra ale tak úplně marná zase nepřišla. Jako příběh, ten jsem tedy fakt nějak nepobral, nějak mi to všechno přišlo strašně uhozený a praštěný, ale bohužel zároveň tak na sílu, že to zajímavé nebylo ani trochu. Co se ale týká hratelnosti, tak to zase taková hrůza nebyla, a můžu říct, že nakonec jsem se docela dobře bavil.

Herní postavy byly docela rozmanité, a bylo jich hromada, rozhodně jsem za ten týden a kousek neměl šanci je ani všechny vyzkoušet, natož se s nimi sžít. Myslím, že je dost rozdíl, jestli hrajete jednu a tu samou hru jako snajper na dálku s omezeným počtem nábojů a pomalým přebíjením a ještě pomalejším pohybem, anebo jako melee mlátička s mečíkama, která lítá po hřišti jak povedeně odpálený golfový míček. Zvláštní byl ten vývoj perků během každé hry, který ze začátku vypadal jako dobré osvěžení hry, ale po čase se mi začal spíše trochu zajídat. Naopak sbírání krystalů jako herní měny, které můžete použít jak pro aktivaci svého vybavení tak ke stavbě pomocných struktur mě přišlo jako fajn herní prvek. Suma sumárum mě vlastně ta hra docela bavila. I když je fakt, že dlouhodobě bych jí určitě nehrál. Taky nejsem cílová skupina, i když to jsem u Apex Legends tvrdil taky, a pak jsem v něm na rok skejsnul. V Battlebornu už bohužel neskejsne vůbec nikdo...

Pro: Rozmanité postavy, celkem slušná hratelnost.

Proti: Vypnuté servery = nefunkční hra včetně singleplayeru

+20

South Park: The Stick of Truth

  • PC 80
S letošní Herní výzvou a její 10. kategorií jsem měl docela problém co tam zařadit, ale nakonec jsem zvolil konečně dobře a to starou známou South Park The Stick of Truth. Hru už jsem kdysi dohrál, ale zjistil jsem, že už si hlavně příběh moc nepamatuju, takže mě potěšilo jeho znovu objevování a zároveň jsem nemusel prohledávat každý kout městečka, abych splnil všechny vedlejší úkoly.

Začnu skvělou grafikou, vývojáři udělali perfektní rozhodnutí, že hra bude vypadat úplně přesně jako seriál a tím mě neskutečně potěšili. Nejsem sice velkej fanda, viděl jsem několil dílů a hlavně film, ale ten grafický styl k South Parku neodmyslitelně patří. Skvělý je i dabing postav, opět stejný jako v seriálu. A samozřejmě co zde nesmí chybět je humor, černý humor, někdy jde samozřejmě až za hranu, ale i tak já jsem se skutečně bavil.

A k samotné hratelnosti, je to zde hodně o tahových soubojích, za ty jsem rozhodně rád, čím jsem starší, tím víc mi sedí to, že si postup můžu v klidu rozmyslet. Je zde i častá interakce s prostředím, které vám vypomůže snížit počet protivníků nebo se úplně vyhnout boji. Oheň, voda, elektrika či jen obyčejná padající bowlingová koule dokáže nadělat pěknou paseku. Ač to na první pohled nevypadá je tu skutečný RPG systém, kde levelujete postavu, přidáváte perky za přátele na facebooku a sbíráte nové vybevení spolu se spoustou nepotřebného haraburdí, které ale lze za pár dolarů prodat, ať už americké či kanadské.

Úkoly jsou zajímavé a to i ty vedlejší, ať už vám je zadává Al Gore, starostka, trpaslíci či vaši dětští spojenci, vždy je to zábavně thrlé. Podstatnou část postupu vaší postavy tvoří sice hlavní úkoly, ale ani tak není nad to zabojovat si s všudy přítomnými proradnými elfy potulující se městem, bezdomovci s krysami, vesmírnou hrozbou či nacistickými zombie. Asi v polovině hry se musíte rozhodnou jestli zůstanete s partou či se přidáte k elfům, tak jsem si zkusil tentokrát druhou možnost, ale nakonec to nemělo až takový vliv jak to ze začátku vypadalo.

Co by se dalo hře vytknout je četnost soubojů a někdy i jejich délka. Bojoval jsem se zmutovanou bakterií, která se mi třikrát vyléčila nebo se zombie zrzkama, kteří se 2x oživí a 3x si doplní plné zdraví, to už není taková legrace, jen vás to zdrží a trochu i naštve. Špatně mi přišel udělaný tutorial ke zvládnutí magických schopností a to vašich prdů, které ve hře používate trochu jinak než v tutorialu.

Vůbec vysvětlování různých nebojových aktivit pokulhává, takže celou proceduru na klinice jsem opakoval minimálně desetkrát než jsem přišel na ten správný způsob jak se dostat dál. Celá klinika mi přišla jako jedna z mála horších částí hry, ještě bych tam přidal stoky které jsou dost nepřehledné, ale ty jsou jen vedlejší a mám pocit, že se tam vůbec nemusíte vydat. Pak už jen maličkosti a občasné zádrhely kdy si nevšimnete žebříku či jiné cesty v prostředí, ale není to tak časté.

South Park jsem si i na podruhé fakt užíval, pobavil se a tentokrát i těch 15 hodin bylo dost. Kratší sice než první průchod a to tím, že jsem nešel na každý souboj v městečku který jsem potkal, ale i tak se dostanete na poslední level postavy ještě před koncem hry. Všem kdo mají jen trochu rádi South Park rozhodně doporučuji, budete se bavit.
+24

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

  • PC 60
Herní výzva - kategorie č.6 - Jménem zákona - Hardcore

Při pohledu na tuto kategorii mě hned napadlo doplnit si své herní vzdělání o slavnou českou hru, o kterou jsem sice v dětství několikrát zakopl, nikdy se však nejednalo o nějaké souvislé hraní. Jediné, co jsem si tak pamatoval bylo to, že hra má svůj specifický, avšak rozhodně povedený český dabing.

Polda rozhodně není hra, která by oplývala zábavnou hratelností či snad v rámci žánru sofistikovanými mechanismy. Právě naopak. Hra se bez návodu snad ani nedá dohrát. Nelogické kombinace kvanta nejrůznějších předmětů a vůbec celý Pankrácův postup ve vyšetřování nedávají žádnou logiku, což by bylo možná vtipné, kdyby to nebylo tak frustrující.

Poldu tak zachraňuje pouze výborný dabing a povedené hlášky, ve všem ostatním jako hra značně pokulhává. Když však k dílu přistoupíte jako k jednorázové herní sondě tehdejší společnosti plné různých karikatur naší české nátury a nebudete se štítit návodu, o zábavu na pár hodin máte postaráno. Být však cizincem a nerozumět našemu jazyku a kultuře, asi bych se dlouho nezdržoval a hra by šla rychle z disku.

Pro: dabing, humor, animace, stylizace

Proti: bez návodu nehratelné, nelogičnosti

+36

Desperados III: Money for the Vultures - Part 3: Once More With Feeling

  • PC 80
Velkolepý finální díl DLCčka je zakončený opravdu notnou dávkou nostalgie. Eagle´s Nest je zpátky. A naše parta se zase musí dostat do té zatracené věže, ve které mě v první hře Sanchéz nesčetněkrát sejmul tou svou luparou. Obtížnost je zde ze všech tří částí asi největší, ale přesto to není žádné peklo - například desátá mise v původní hře v New Orleans pro mě byla stále stokrát obtížnější. Hráč si zde totiž může krásně pohrát se zanecháváním otisků v písku, kterými si nepřátele může hezky nalákat na potřebné tiché místo. Jako můry za světlem (jak rád říká McCoy). Prvotní lokace před pevností jsou vcelku fajn, ale pravá sranda začne až za samotnými hradbami.

Hectorův stupidně dementní plán odpálit dělem hlavní bránu jsem neuskutečnil. Místo toho jsem s Cooperem (s asistencí Isabelle) vyšplhal na tajnou horskou stezku, abych pevnost infiltroval bez zbytečného ruchu. Jako za starých dobrých časů... ehm... nebo spíše: za budoucích starých dobrých časů. Brána tak zůstala netknutá. Hrozně mě ale mrzí, že mě za to hra neodměnila skrze odznak.
Mimochodem, při poslechu epického tracku Once More With Feeling dobré ucho zregistruje, že autor hudby využívá velice podobné motivy, které hrají i během jedničkové mise v Eagle´s Nest. Nice!

Největší zklamání je samozřejmě samotný konec. Jakmile Rose začala trvat na tom, že první oslavný panáky jsou na ní, hned mi bylo jasný, že můžu své truhle s těžce vydřeným zlatem dát sbohem. Překvapivě s ní ale pláchnul i mizera Hector. Na jednu stranu mi to přijde dobré, protože se tím vysvětluje, proč s ním už Cooper není v kontaktu během prvního dílu, ale zároveň mi to moc nesedí k jeho charakteru. Nemluvě o tom, že tím hra tak trochu ukazuje prostředníček i hráčovi. Celé to ale hlavně zase skončí lusknutím prstu, což jsem doufal, že se nestane. Ach jo.

Jinak ale parádní pohráníčko. Gameplay byl ve všech třech částech skvělý, postavy stejně sympatický, plus má to furt toho pohodového ducha celé série.
Tak teď ještě DLC, kde se Cooper konečně seznámí se Samem a Sanchézem. Pak už budu úplně spokojený!
+21

Yakuza Kiwami 2

  • PS4 85
Herní výzva 2021 - Minihraní

Yakuza je výborná série, která klade důraz na velmi dramatický příběh plný převratů a akce. Zároveň na soubojový systém alá beat them all, ulítlé side questy plné humoru a mraky, mraky vedlejších aktivit a miniher. Původně jsem chtěl hru zařadit do kategorie „Remaster“ v rámci letošní herní výzvy, ale úplně ukázkovému případu 4. kategorie na HC, to udělat nemohu.

Hra vás zaujme velmi promyšleným příběhem, kde se objevuje velké množství postav a jejich orientace v nich může být místy lehce složitá, což je možná umocněno samotnými japonskými jmény. Je zde plno příběhových obratů, napětí, emocí a hlavně akce. Vlastně je to takový japonský blockbuster, ale funguje skvěle, mě si hra udržela v plné pozornosti po celou dobu a absolutně mi vyhovovalo roztříštěné tempo, kdy jsem šel pár hodin po příběhu, pak si to zpestřil několik ulítlými side questy a do toho se zabil třeba na 2 hodiny na baseballu a nakonec si dal něco velkého k večeři.

Na téhle série je hrozně zajímavé, jak funguje samotná mapa a svět. Svým způsobem vypadá jako Potěmkinova vesnice, kdy interakce zdaleka nedosahuje kvalit těch největších RPG, ale zároveň město působí hrozně živě, v podstatě na každém kroku se něco děje a něco můžete dělat, zažít, někoho zmlátit, něco vidět či se někde najíst. Tvůrci maximálně využili místo, které měli a poměrně dost malou mapu naplnili contentem až k prasknutí. Tudíž jsem se opravdu dokázal vcítit do toho, že ve městě skutečně jsem a užívám si jeho (ne)pohostinnost.

Samotné souboje jsou velmi zábavné, ze začátku se budete učit, vychytávat, vylepšovat ve stromu schopností a na konci se z vás stane tank a mistr bojových umění. Je to takový paradox, že z první bossem jsem měl zdaleka největší problémy a závěrečnou sekvenci boss fightů jsem dal s prstem v nose. Ale nemohu říct, že by mě souboják v průběhu hraní přestal bavit, je zde plno animací, které vám každý souboj zpestří, proto doporučuji v každém souboji zkoušet nové cesty a možnosti.

Největší sílu hry vidím v tom, jak se na jednu stranu snaží o velmi vážný, dramatický a emocionální hlavní příběh, ale na druhou stranu jde až na hranu absolutní parodie a humoru v rámci vedlejších příběhů. To je něco, co mi naprosto vyhovuje. Nicméně místy mi přišlo, že se způsob, jakým jsou psané vedlejší questy, začíná objevovat i v rámci hlavního příběhu, ale byla to jen tako mžikovka, že s finálním výsledkem jsem spokojen. Ale je pravda, že těch plot twistů na konci už bylo trochu moc a chvíli jsem se obával, jestli neskončím v nějaké smyčce…

Teď to, proč jsem tuto hru zařadil právě do 4. kategorie „Minihraní“. Tahle hra je totiž ukázkový příklad pro tuto kategorie. Máte tady obrovské množství různých miniher, vedlejších aktivit, ale i minipříběhů. Můžete hrát golf, baseball, řídit „developerský“ projekt, řídit kabaret, hrát staré SEGA hry, fotit modelky, jít na karaoke, hrát mahjong a spoustu dalších japonských her. A nebo se jen kochat tím, jaká je japonská a asijská kuchyně či objevovat nové značky Whisky (mě osobně tohle dovedlo k tomu, že si chci jednu ze hry pořídit). Určitě jsem na spoustu aktivit zapomněl, jen jsem chtěl nastínit, že tu je desítky a desítky hodin, kdy se můžete věnovat i hrám v samotné hře, prostě si užít minihrání!

Ještě bych dodal, že samotné minihry jsou velmi dobře zpracované, v podstatě se nenarazil na žádnou, která by mě vůbec nebavila a spousta z nich jsou i velkou výzvu, aby se je hráč pořádně naučil. Nejvíc nervů proteklo právě v minihrách. Ostatně si zkuste takový Street Fighter na těžší obtížnost nebo golf či baseball na nejtěžší obtížnost. Či vůbec pochopit pravidla Mahjongu, přeji spoustu vynervovaných hodin.

Celkově hodnotím Yakuzu Kiwami 2 jako lepší než Kiwami 1, ale zároveň pořád o chloupeček slabší oproti 0, což je způsobeno díky hlavnímu příběhu, který byl v 0 přeci jen epičtější a… lepší.

Pro: povětšinou hlavní příběh, minihry, side questy, postavy, dabing

Proti: přehnaný a překombinovaný konec

+13

Důkaz 111

  • Android 90
Nevím, jestli je Důkaz 111 první audio hrou na trhu, ale je rozhodně první hrou, o které se začalo ve velké míře mluvit v herních médiích a o které jsem se dozvěděl. Po rozhovoru tvůrců ve Vortexu jsem se rozhodl dát hře šanci i já.

Upřímně, hodnocení hry bude podle mě nejvíc záležet na rozpoložení a době, kdy si rozhodnete hru zahrát. Už v úvodu a představení hry nám Jan Šťastný říká, že máme hrát s nasazenými sluchátky a zavřenýma očima, abychom si zážitek hry co nejvíce užili. Já si hru připravil na večerní procházku s kočárkem, kdy jsem při obcházení parku jednou rukou tlačil a tou druhou ovládal telefon v kapse.

Dvě hodiny hratelnosti mě zcela pohltily, a druhý den jsem si ji zahrál znova, tentokrát jsem se rozhodl se ve všech rozhodnutích rozhodnout zcela opačně a zkoumat, jaký to bude mít vliv na příběh. Kupodivu se spousta rozhovorů a událostí stáčela úplně jinam, některé věci se vůbec nestaly, některé se naopak staly. Asi za týden jsem si hru zahrál potřetí s tím, že jsem se pokoušel dospět k „nejlepšímu konci“.

Hra jako taková není nijak náročná a v podstatě se nedá mluvit ani o hře. Jedná se v podstatě o rozhlasový gamebook, kdy Vás příběh staví před rozhodnutí a Vy se rozhodujete, následně příběh pokročí a následuje další rozhodnutí. Ke konci Vám hra vyhodnotí Vaše rozhodnutí a dospěje k jednomu z několika konců.

Na hře musím ocenit především kvalitu výkonu jednotlivých dabérů, především Jana Šťastného a Norberta Lichého, kvalitu okolních zvuků, jako jsou různé kroky, vrzání, klepání apod. Na výborné úrovni je hlasitost zvuků a hlasů podle vzdálenosti, stejně jako gradace hudby.

Pochválit musím i platební model hry, jelikož hra je v úvodu zdarma, než se příběh rozjede a pak jste vyzváni k jednorázové platbě (99 Kč), po které se Vám zpřístupní celý zbytek hry. To už budete vědět, jestli Vás hra bude bavit nebo ne, navíc cena není na tak kvalitní počin vůbec vysoká, hra neobsahuje žadné debilní reklamy, předplatné, další mikrotransakce apod. Více takových her!

Někdo hře vyčítá krátkou herní dobu (opravdu 2 hodiny), ale podle mě to na ucelený nepřerušovaný zážitek zcela stačí, po dohrání jsem neměl pocit, že by měla být delší. Hra je uzavřená a závěr zodpoví na všechny otázky. Navíc je hra až nečekaně znovuhratelná. Důkaz 111 je určitě kvalitní počin, největší problém spočívá v tom, zda se vůbec jedná o hru v pravém slova smyslu. Naopak jsem Důkaz 111 doporučil spoustu svým známým, kteří ani hry nehrají, ale třeba poslouchají audioknihy a ti byli nadšeni. Je to v podstatě audiokniha, kterou můžete svým rozhodováním ovlivňovat.

Pro: Profesionalita zpracování, napínavý příběh, platební model

Proti: Je to vůbec hra?

+15

Postal 2

  • PC 60
Podobně jako Duke Nukem má Postal atmosféru glorifikující špatný vkus. Oproti němu se ovšem odklání od žánrovky a mnohem víc zdůrazňuje, že v tomhle Arizonském buranově se opravdu můžete utrhnout ze řetězu. Hráčská cílovka je White trash ve své nahé kráse od psích výkalů rozesetých kolem rozpadajícího se přívěsu, přes všudypřítomný junk food a záplavu zbraní v inventáři, až po nenávist k čemukoli společenskému včetně rodiny, levicových aktivistů a institucím obecně. Postal je o něco chytřejší, takže ve skutečnosti jsou to hillbillies, kteří vás unesou a udělají gimpa a jsou to t-shirt protestanti, co vypálí knihovnu. Myslím, že i tak ale není nutné v tom hledat nějakou satiru, protože na to je ta hra až příliš jednoduchá a lehkovážná. Vlastně to na mě spíš působí jako mód než plnohodnotná hra a tak bych ji i nejvíc ocenil.

Zábava v hratelnosti tu těží z průzkumu, kdy nikdy nevíte na jakou zbraň nebo item narazíte a jak bude fungovat: schopnost chcaní využitá na sto způsobů, vykopávání dveří a proskakování oken, nejsilnější dvouhlavňovka v historii, kočka jako tlumič i tasmánský čert, naváděné rakety s absurdní fyzikou a spousty melee zbraní (které normálně tvoří v akčních kusech balast) účinných jak prase (mačeta, kladivo, sekyrka atd.). V kombinaci s přehulenym množstvím munice v podobě stovek střel bez dobíjení je o srandu postaráno. Postal bohužel kromě zbraní a power-upů kreativitou nehýří. Mise jsou na jedno brdo a i když možná vypadají zajímavě a neotřele na papíře, provedení něco sežeň tak, že tam dojdeš, vystojíš frontu a pak tě přepadnou, je nadesignováno velmi lacině a nudně. S chabou charakterizací postav má problém většina fpsek a v low cost produkci Postala z toho vychází jen takový environmentální demo. Pár modelů vydá na celý město a jejich rutina spočívá v chození sem a tam, občas výměně holýho dialogu a stání za pultem, když teda někde pracujou. Skriptů a animací je maličko, takže jen tak postávaj ve svých domovech a i ti co by měli vydat za questový NPCéčka vám řeknou leda jednu, dvě prachobyčejný věty. Kdyby byl Postal lineární, vytratil by se z toho ten southparkovskej do what you want styl, ale pro otevřenej lvl design na tom měli ještě mnohem víc zamakat.

Pro: Atmosféra dělej si co chceš - objevuj v kombinaci se zábavnýma zbraněma.

Proti: Odfláknutý environmental i lvl design. Zpracováním v podstatě ani ne plnohodnotná hra.

+14 +15 −1

007: Quantum of Solace

  • PS3 70
Vcelku milé překvapení. Filmové Bondovky mě vůbec nebaví a herní zpracování Quantum of Solace se tak muselo potýkat s řadou předsudků. Vždy jsem ale říkal, že James Bond je materiál spíše na hru, než na filmy (podobně to mám se Star Wars) a 007: Quantum of Solace nakonec není jen ubohým přívěškem k hloupému filmu.

Na hře makal Treyarch (autoři mnoha dílů Call of Duty) a je to dost cítit. QoS je tak sice striktně koridorová střílečka, ale přestřelky samotné jsou zábavné. Líbila se mi kombinace FPS s 3rd person pohledem u krytí za překážkami. Krycí systém sám o sobě až na pár výjimek funguje bez větších zádrhelů. Pocit ze střelby je obstojný a zbraní slušné množství.

V roce 2021 má hra již pochopitelně "mrtvý" multiplayer. Kampaň pro jednoho hráče však dovede pobavit i dlouhé roky po vydání. Jen vám nevydrží příliš dlouho. Osobně jsem hrál na nejtěžší obtížnost a na pár místech poměrně dlouho "zkejsnul". I tak jsem měl za deset hodin hotovo. Troufám si tvrdit, že na normální obtížnost (zkoušel jsem jednu misi a umřít snad ani nešlo) by videoherní Bond sotva dosáhl na hranici pěti hodin. U hry, kterou jsem před lety schrastil někde za kilo nebo dvě to však vůbec nevadí. V kontextu opakování některých sekvencí je potřeba autory pochválit za absenci loadingů (souběžně hraji na PS4 remake Mafie a tam mě nahrávací obrazovky pěkně šroubujou).

Jak už jsem přiznal v úvodu, Bonda nemám vůbec rád. Příběh hry jsem si tak příliš neužil. Vlastně jsem vzhledem k nevalné pozornosti úplně nepobral, jak a kdy se co odehrálo. Jestli na tom má podíl moje nechuť nebo špatné vyprávěcí postupy, nedokáži úplně posoudit. Nepomáhá ani absence titulků, což je současných her naštěstí již přežitek. Hra se každopádně drží předlohy a Quantum of Solace a Casino Royale jsou snad jediné Bondovky, které jsem viděl celé.

007: Quantum of Solace je fajn střílečka, která nedělá nic vyloženě blbě. Stejně tak však ničím (vyjma kvalitní filmové hudby) úplně nenadchne. Vzhledem k nízkému očekávání však hodnotím slušnou sedmičkou.

Nakonec zařazeno do Herní výzvy 2021 – "4. Minihraní" – základní varianta. Nejspíše však bude hra během roku nahrazena jiným kouskem.

Hodnocení na DH v době dohrání: 69 %; 69. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Standardní, ale zábavná hratelnost; filmová hudba; dobrý pocit ze střelby; prima akční sekvence; rychlé načítání

Proti: Chybí titulky; dost krátké; hra ničím vyloženě nevybočuje z konkurence; neobratně vyprávěný příběh; QTE

+9

Fall Guys: Ultimate Knockout

  • PC 95
Hru jsem začal hrát až letos. Dávno po tom, co opadl zájem, který byl u hry v srpnu. Během třetí sezóny jsem začal a nelituji. Hraje se to fakt dobře.

Takešiho hrad jsem měl rád. Tahle hra je v podstatě to samé. Nevzpomínám si, že by někdy byla podobná hra jako Takešiho hrad. Běh s fazolkou je sranda a vyhrát chce každý. Ve hře je velké množství různých zábavných kol. Některé jsou fakt jednoduché a některé stupidní.

Ze všeho nejhorší jsou týmové hry. Většinou jsem v týmu bandy dementů a to se rovná prohře. Dostat se do finále je věc umu, ale také náhody. V současnosti hru už všichni umí a noví hráči mají nevýhodu. Hra se však učí velmi rychle a dostat se až do finále není těžké. Mnohem těžší je vyhrát.

Musím ocenit i velké možnosti obleků a skinů pro fazolku. Celá hra je tvořena s notnou dávkou roztomilosti a je to znát na každém kroku. Hra je silně návyková a zároveň frustrující.
Člověk se u této hry umí fakt rozčílit.

Hraji to na ovladači, ale u kol typu "Hex-a-Gone" je to asi velká nevýhoda.

Pro: Návyková, roztomilá hra. Grafika, ozvučení, autoři na hře stále pracují (nové mapy a sezony). Počet a rozmanitost kol.

Proti: Velmi frustrující, po čase stereotypní.

+13