Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dragon Age: Inquisition – The Descent

  • PC 65
Já jako fakt nevím. Už podle místního skokovýho hodnocení dokážete vyvodit, že tohle DLC je tak trochu rozporuplný. Mě se třeba nelíbilo. Přitom mám rád dungeon crawly a celkově Deep roads. Tak opět ve zkratce se vyjádřím, abych si tohle mohl taky odškrtnout.

S Deep roads se to má tak. Prostředí je sterilní, ale co by jste čekali od typickýho dungeonu? Jasně, převážně ke konci se DLC zlepší s výhledem na určitý lokace, ale určitě to není nic, o čem by jste psali domů. Tady jsem asi neměl očekávat víc. Je to přeci DLC s názvem The Descent.

Co mě osobně velmi příjemně překvapilo, tak už zmíněná hudba v ostatních komentářích. Příjemně potrhuje atmosféru a dokonce i na okamžik zapomenete, že ta story je vlastně absolutně bezvýznamná. Ne že by byla vyloženě špatně napsaná. Jen ničím hlavní dějovou linku nedoplňuje. Co se ale týče loru, tak pro kovaný fandy DA světa to bude jistě slušný porno. Osobně jsem ale fakt neměl trpělivost na pročítání stohů deníků.

Co bych ještě rád zmínil, tak je podivný rozhodnutí natahování herní doby DLC. Jistou formu war council máte totiž přímo i v Deep roads. Za (přibližně) 8 power si odemykáte maličký boční lokace, který vás odmění...collectiblem. V tom lepším případě nějakým sexy plánkem na crafting. Máte tedy šanci 50/50. Já byl vlastně za plánky i celkem rád. Slušně jsem doplnil výbavu. Dokonce i vycraftěný gear vypadá vcelku pohledně. Na druhou stranu si dokážu představit zajímavější aktivity, než je hledání ztracených trpasličích korbelů po Deep roads. Asi sto lidí, sto chutí.

A co závěrem? Tohle DLC můžeš s klidem vynechat. Nic podstatnýho neminete. Raději si zahrajte Trespasser a doplňte tak příběh k základu hry. The Descent teda bylo pro mě celkem ztráta času. Kdybych za to měl zaplatit jednotlivě, tak se asi zbičuju. Sorry jako!

Pro: nová výbava, Deep roads, soundtrack

Proti: Deep roads, sterilita, nákladné odemykání mini lokací, nesmyslné collectibly, "meh" hlavní příběh

+12

Paradigm

  • PC 85
Je stále častější, že kvalitní adventury pochází od jediného tvůrce. Mám na mysli The Cat Lady, Return of the Obra Dinn nebo právě Paradigm od australského umělce Jacoba Janerky.

Hlavním hrdinou je stejnojmenný, geneticky upravený mutant s velkým mluvícím nádorem na hlavě (ano!), který k smrti miluje pořádný beaty a jeho nejlepším kamarádem je v květináči zasazený baklažánový beatboxer (ano ano!). Baklažánového přítele však jednoho dne někdo vykoření a Paradigm zjišťuje, že po něm někdo jde – ve skutečnosti je to humanoidní lenochod zvracející cukrovinky (aaaaargh!!!).

Jak je z popisu výše zřejmé, hra vyniká extra-bizarním světem zasazeným do post-sovětského městečka a nekonečným návalem kvalitního surrealistického humoru a nezapomenutelných postav (pokud máte rádi např. britský seriál The Mighty Boosh, budete vrnět blahem).

Herní náplň zahrnuje klasické adventuření s dobře vybalancovanou obtížností, kdy řešení problémů nebývají ihned evidentní, ale zároveň na ně časem přijdete, takže hra příjemně odsýpá.

Musím vyzdvihnout také stylovou grafiku, kvalitní ozvučení a solidně namluvené postavy, ačkoli souhlasím s výhradami k pseudo-ruskému akcentu hlavního hrdiny (namluveného samotným autorem), i když tématicky tu sedí.

Pro milovníky adventur a (surrealistického) humoru je to trefa do černého.

Pro: Humor, grafika, dobře vybalancovaná obtížnost

Proti: Nic zásadního

+17

Command & Conquer

  • PC 85
C&C je nepochybně stěžejní kousek pro žánr real-time strategií. Osobně jsem se ke hře dostal až někdy po roce 1999, kdy byli mí drazí rodiče ochotni vypláznout 2 litry za cd-mechaniku (v oběhu byla určitě i pirátská verze hry bez cutscén na disketách, ale zrovna ke mně se nedostala). Měl jsem tedy již nahrány stovky hodin v sérii Warcraft, na kterou jsem nedal dopustit, ovšem když se nyní pokusím revidovat herní minulost, musím uznale pokývat, že to, co předvedlo C&C bylo úctyhodné. Už jen fakt, že hra v roce 1995 vycházela na 2 CD působil megalomansky. CD obsahovaly dohromady snad hodinu „reálných“ filmečků, které dodávaly jednotlivým misím jakýsi „reálný“ feeling a naléhavost. I v rámci tehdejších technických možností působila hra graficky vcelku věrohodně a přirozeně. Hráč se dokázal do hry ponořit a bez nutnosti zapojení velké míry fantazie cítil, že je „uvnitř“.

Líbilo se mi, jak byly mise, resp. celý průchod hry koncipován – kampaň působila jednolitě, nebyly to jen samostatné mapy naskládané za sebe. Jednou jste měli něco infiltrovat, zničit, po druhé bránit, to je klasika. Tím, že pohled na jednotky a budovy byl např. oproti Warcraftu o něco více z dálky, vlezlo se na mapu více terénu a vegetace. Hráč měl pocit, že během mise urazil nějakou vzdálenost, ovládl kus „reálného“ území a někam pokročil. Samozřejmě vše má své pro a proti. Jednotky se oproti Warcraftu hýbaly pomaleji a byly stále velmi hloupé, co se týče pathfindingu. Někdy bylo frustrující, když úkol zněl zničit vše a vy jste nemohli najít toho posledního vojáčka, který se v rohu mapy zasekl o strom. Co se týče singleplayeru, tempo hry skutečně odpovídalo hře jednou rukou na myši a druhou na šálku s kafem (nebo chcete-li na vašem přirození) (nebo chcete-li na kamarádovu přirození).

První díl C&C položil základy herním mechanikám, které se ani v následujících dílech téměř nezměnily. Hra nechtěla být hektická, ani příliš náročná na ovládání, či přemýšlení. V pravém panelu jste si v klidu naklikávali budovy a jednotky a na bojišti se pak dalo všechno najednou označit a hromadně jedním myšítkem rozesílat po mapě. Hra disponovala ve své době nevídanou rozmanitostí jednotek, vykoupeno to však bylo určitou nevybalancovaností frakcí. NOD byl vybaven spíše rychlejšími a záškodnickými jednotkami, zatímco cílem GDI snad vždy bylo vyrobit hromadu Mammoth tanků a vybombit s nimi díru až na druhou stranu planety.

Zmínit musím ještě trvanlivost a multiplayer, jakožto oblasti, ve kterých byl C&C pokořen Warcraftem II. Ten totiž oplýval skirmish modem a řadou map, které se daly hrát proti PC znova a znova…
+20 +21 −1

Mafia: Definitive Edition

  • PS4 85
Stejně jako pro spoustu dalších českých hráčů je pro mě Mafia srdeční záležitostí. Miluju jedničku, mám moc rád dvojku a dodnes se mi chce z promarněného potenciálu trojky plakat. Právě autoři trojky, kteří jakoby nepochopili, co na sérii tolik milujeme, vytvořili remake nejen ve své době přelomové hry Mafia: The City of Lost Heaven.

Vždycky jsem prohlašoval, že mi na PS4 chybí dvě hry... Zaklínač 2 a právě Mafia, vzhledem k předchozím zkušenostem se studiem Hangar 13 však šla u remaku velká očekávání ruku v ruce s obrovskými obavami. Teď po dohrání konečně můžu prohlásit, že se obavy ukázaly jako liché. Díky bohu.

Mafia: Definitive Edition je totiž citlivou předělávkou herní modly, která by neměla vyloženě na*rat ani pravověrné fanoušky (osobně vnímám zdejší hodnocení pod 50 % jako ubohé výkřiky nostalgií zaslepených "fanboyů", kterým není radno věnovat přílišnou pozornost). Vývojáři hru zmodernizovali do únosné míry a stále v ní je třeba v těžkopádném ovládání cítit jisté staromilství. Famozní příběh (za ty stovky odehraných her ho stále považuji jako jeden z úplně nejlepších) i nálada hry zůstaly víceméně nezměněné, i když uznávám, že do scénáře autoři občas sáhli malinko více, než by bylo záhodno a některé ikonické hlášky jsou bohužel nenávratně pryč. Některé změny mi nebyli úplně po chuti, stejně jako mnoha dalším fanoušků. Jde však o silně subjektivní věc a mám dojem, že na detailech co autoři v remaku zhoršili/zlepšili, bychom se jen těžko shodli.

Na Mafii není tím největším tahákem převratná hratelnost. Je jedinečná v tom, jak každá z dvaceti dostupných misí vypráví vlastní příběh a přitom utváří celkovou velkolepou story o zhrzených amerických snech, rodině, přátelství a zradě. To vše se zadařilo přenést i do remaku a za to patří vývojářům dík. Český dabing se díkybohu povedl a až na pár zaškobrtnutí se může prakticky měřit s původní legendou.

Hru jsem za nějakých dvacet hodin odehrál na klasickou obtížnost a i když mě některé pasáže potrápily (přiznám se že nechvalně proslulý závod jsem kroužil skoro tři hodiny) přijde mi, že je hra i na nejtěžší obtížnosti díky hojným checkpointům přístupnější než její předloha.

Vzhledem k tomu, že chybí smysluplnější sandboxový mód, nejsem úplně nadšený z toho, jak autoři zasypaly Lost Heaven sběratelskými předměty. Vyjma kartiček z postavami nejsou příliš zajímavé a jezdit ve volné jízdě nazdařbůh po městě a hledat zašité lišky kdovíjaká zábava není. Ale co, nikdo nás ten virtuální bordel sbírat nenutí, trpí tak jen má dušička poctivého sběratele trofejí :).

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "3. Remaster: Dohraj remaster nebo remake jakékoliv hry." – základní varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 79 %; 189. hodnotící; fyzická kopie na disku

Pro: Citlivý přístup k herní legendě; bezkonkurenční příběh a postavy; jízdní model; náplň misí; hudba (byť chybí některé známé skladby); atmosféra

Proti: Volná jízda postrádá větší motivaci; dlouhé načítání; chybí některé skladby v soundtracku; ne všechny změny jsou k lepšímu; občasné grafické a zvukové bugy i přes půl roku po vydání

+16 +17 −1

Astro's Playroom

  • PS5 90
Můžu si o Sony myslet, jak je to sebehnusnější megakorporace, ale jedno se jim musí nechat. Moc dobře ví, jak dělat správný fanservice. Nemohl být snad lepší způsob, jak vykopnout novou generaci konzolí s "revolučním" gamepadem do světa. Tam kde Xbox vypadá prostě jenom jako novější krabice s větším výkonem, tak PS5 chce dát hráči najevo, že si koupil něco opravdu nového a Astro mu to zprostředkuje.

K PSku jsem se vrátil opravdu po hodně dlouhé době, skončil jsem kdysi na PS2, ale o Sony titulech člověk čte všude možně a jejich tituly a postavy jsou hodně známé. Proto si v Astru každý najde někoho, kdo mu roztomilým způsobem připomene hezké zážitky, ať relativně nedávné nebo už hodně fousaté. Hra je rozdělená na čtyři světy se čtyřmi levely a každý je napěchovaný různými easter eggy. Takto jsem náhodou bouchnul do krabice a vyskočil na mě Astro Solid Snake nebo jsem zabloudil na pláži a všiml si Astro Crashe Bandicoota, jak cvičí ikonické točení.

Nenechme se oklamat, samotný gameplay není nic, co bychom na konzolích neviděli už tisíckrát. Je to velmi jednoduchá plošinovka, která slouží víc jako tech demo než jako hra. Ale přitom je to zábava. Je zábava jenom přecházet mezi různými povrchy nebo stát v dešti. Je zábava foukat jak blbeček na gamepad, je zábava cítit každé zrnko písku v rukách, střílet balónkometem a cítit zpětnou vazbu v triggeru, sakra má to i zábavné závěrečné titulky. Přesně o tom celá hra je, ukázat, co všechno DualSense může být. K tomu ale sbíráte collectibly, které nostalgicky připomínají celou éru PlayStationů v podobě samotných konzolí a jejich příslušenství, které se hráči ukládají do interaktivní galerie.

Astra si asi zahraje každý, kdo si koupí PS5, ale kdyby náhodou někdo měl i tak tendence ho přeskočit, nedělejte to. Je to krystalická zábava zkondenzovaná asi do 4 hodin. Je to nostalgický výlet do minulosti a zároveň ukázka budoucnosti.
+29

Dragon Age: Inquisition – Trespasser

  • PS4 90
Ačkoliv souhlasím s místními komentáři, tak jsem se rozhodl přeci jen něco napsat. Je to ale čistě ze sobeckých důvodů. Budu tak mít odškrtnuto, že jsem DA:I dohrál i s DLC. Takže jdeme ve zkratce na to.

Trespasser nepřidává po gameplay stránce nic novýho. Co je ale obrovský zvrat, tak rozšíření v rámci story. Jak jsem si stěžoval na plochost dějový linky u základní hry, tak jsem byl tady v šoku. Jakoby si Bioware uvědomilo, že vlastně umí psát dobrou story. Nechybí tedy nic, co máme rádi. Bodáni do zad, uzavření děje, rozšíření a hlavně ukončení dějový linky DA:I. Ono se to má tak. Základní hra vám nedala technicky vzato žádný konec a to je, co si budeme, naprostý kopanec do koulí těm, kteří přežili minimálně těch 50h těžce průměrnýho gameplaye. Teprve až potom vám za přirážku dodají tvůrci úctyhodný uzavření, který je lepší, než celá story v původní hře. A má otázka tedy zní - proč? Z marketingovýho hlediska to dává hnusný smysl. Chceš uzavření? Sralo tě těch 50h plácat se v kýčovitým příběhu? Tak budeme "fér" a za 15e si můžeš spokojeně hru dohrát. Celkem hnus, co? Nemějte ale obavy. V dnešní době jsou dlc naštěstí součástí GOTY edice, která se dá sehnat za pár šupů. Dokážu si ale představit frustraci těch, kteří zakoupili hru v době vydání. Celkem podraz, který jen těžce zkousávám.

Jenže kromě toho nemám tak nějak co vytknout. Je to původní DA:I, kde je story ale zábavná a zajímavá. Možná jsem byl v šoku, protože jsem nečekal takový zlepšení. Se zakončením z Trespasser si u mně tvůrci kvalitativně celkem přilepšili. Chci se plně vyhnout spoilerům (u 5 let starýho dlc k 6 let starý hře :) ), takže chci jen poradit všem, kteří zakoupili v nějaký slevě DA:I GOTY edici. Ještě prosím mějte trpělivost a zahrajte si toho DLC. Je to esenciální rozšíření příběhu. Nic negooglete, vyhněte se spoilerům, pokud je nevíte. Prostě do toho skočte. U Trespasser se to opravdu vyplatí, když už jste prošli základ.

Jen aby bylo jasno. Hodnocení je čistě směřováno právě na DLC. Gameplay základní hry stojí pořád za (průměrný) prasklý párek.

Pro: konečně úctyhodný ukončení

Proti: nesmyslná monetizace

+11

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 70
„Die, Jedi!“ Když jsem slyšel tato slova, tak jsem se zaradoval. Ne proto, že bych měl hned potom umřít, ale protože mi okamžitě naskočila vzpomínka na Jedi Academy, kterou jsem v minulosti dohrál nesčetněkrát na všechny obtížnosti s různými typy mečů. Jenomže Fallen Order si bere ode všeho něco a jenom málo věcí dělá dobře. Ale to, co se mu povedlo, je zase vážně dobré.

Nejprve příběh. Před pár lety nastal Order 66. Cal je od té doby taková nenápadná jediská myš, která se skrývá před zraky Impéria. Síla tomu najednou chtěla, aby se přestal skrývat, a tak prchá a vydává se na misi za tajemstvím ukrytého holocronu. Na pomoc mu přijde čtyřruký emzácký kapitán Geezer a jeho parťačka Cere (čti jako „sýr“), oba létající na lodi Mantis. Nic extra příběhového to není (zvláště i po tom, co za příběhy se neustále objevuje v komiksové sérii vydávané u nás), ale v rámci Star Wars je to vše, co moje mainstreamové buňky potřebují. Postavy hrají skuteční herci jako Cameron Monaghan (Cal), jemuž ve hře vtiskli jakýsi zvláštní opičí výraz; Debra Wilson (Cere), která mě celou dobu děsila kvůli jejím vypouklým očím, či Tina Ivlev (Merrin) krásná jako abstraktní obrázek nebo temná Elizabeth Grullon (Trilla). Takže mezi ty mimozemšťany všichni dobře zapadají. Ale jinak jsou to velcí sympoši s vlastní bolestnou minulostí, jak to má být. Závěr příběhu nastolil příjemné překvápko téměř dosahující komiksové úrovně a zároveň otevřel vrátka pro další pokračování. Jediné zklamání je v tom, že hra je příšerně krátká. Ve chvíli, kdy se konečně začne s postavami něco pořádného dít, je najednou konec.

Během hry se Cal dostane na několik planet a všechny jsou úchvatné. Nechybí opuštěné chrámy, les a džungle, větrem ošlehaná skaliska i ledové jeskyně. A samozřejmě všudypřítomná invaze Impéria. Nejvíc jsem si užil výhledy na Kashyyyku a šplhání na obrovský strom s velkým opeřencem - jak něco z Avatara. Přitom naopak předchozí skákání po masožravých kytkách a únik na zarostlých zdech před agresivními výhonky mi vrátilo moje dětské noční můry z Heart of Darkness. Dathomir mi zase přivodil nepříjemné pocity, že jsem vetřelec na místě, kde nemám co pohledávat. Škoda jen, že se tam nějakým způsobem neobjevil Darth Maul, když to je jeho domácí planeta. Seděl by mi tam lépe než Malicos, a taky by mě víc zajímal. Takže světy a jejich atmosféra na jedničku. Jinak občas se ve hře stane něco zajímavého, co hru docela fajn osvěží, třeba úvodní nájezd na Kashyyyku nebo střet s Trillou.

Hru jsem začal hrát na nejnižší story mode obtížnost jako správná lama s tím, že to později přepnu na vyšší, až se naučím ovládat pohyb a komba. Ale nakonec jsem to nechal být, protože jsem až do konce hry neměl pocit, že bych tohoto umění dosáhl. Asi tak milionkrát jsem někam spadl, Cal snad vůbec nereagoval na povely, které jsem mu dával během boje, skluzavky jsou doteď můj nejhorší nepřítel (následované gangem přerostlých pavouků) a prohodit ohnivou lampu malým otvorem, aby spálila pár kořenů, mě stálo všechny nervy. Naproti tomu mě ale mobilita v tomb-raiderovském duchu velmi bavila. Všechno to skákání, šplhání, chytání lián mi dělalo docela radost. Škoda jen, že Cal se všechny dovednosti učil postupně, takže na začátku je z něj úplná nula. Před koncem hry jsem náhodou objevil bug usnadňující mobilitu vzduchem. Znát ho dřív, tak by mi ušetřil řadu obíhaček.

Abych řekl pravdu, tak umění světelného meče se moc nepovedlo. Pohybů je jen několik málo a jejich aplikace mi přišla silně nevyužitá. Ve výsledku jsem tedy používal kombinaci asi dvou nejúčinnějších. Pořád jsem měl nutkání mačkat klávesy pro naučená komba z Jedi Academy nebo pro škrcení a odhazování stormtrooperů přes vysoké okraje. Ale kde nic, tu nic. Nejužitečnější tedy bylo odhazování silou z útesů směrem od postavy (vždy je třeba napozicovat), nebo naopak přitahování silou. Nicméně tam nastal problém, že u srázu Cal troopery po přitáhnutí hned probodl mečem, takže dolů už padali mrtví. Pokud Cal stál na samém okraji srázu, tak dolů spadl vlastním pohybem taky. Výborná je však schopnost odrážet útoky laserových střel. Tím se snadno zlikviduje celá skupina (k čemu ti troopeři mají brnění, když ničemu neodolá?). Nejvtipnější bylo, když stáli dva za sebou a ten vzadu vystřelil skrze kolegu stojícího před ním, načež odražená střela letěla zpátky a trefila právě toho kolegu. Jejich humorné hlášky taky stojí za pozornost. Celkově mi chybělo víc soubojů s temnými Jedi a nemožnost používat střelné zbraně – opět v Jedi Academy šlo sebrat všechno a střílet se vším; proč to tady nejde? A taky bych chtěl mít tu volbu sestrojit dva permanentně oddělené meče nebo oboustranný meč, protože z hlediska efektivity mám raději dva meče. A taky bych chtěl mít kontrolu nad tím, kdy Cal meč vypne, protože to dělá sám automaticky, když už nehrozí nebezpečí, ale pro mě to je, jako kdyby mi sebral hračku. Změna barvy meče a všech těch pidi udělátek je nicméně fajn.

Během svých cest po planetách, kam se lze kdykoliv vracet, Cal sbírá semena do sbírky v teráriu. Cal také sbírá skiny pro svoje pončo. Pak ještě sbírá skiny pro loďku Mantis a taky pro svého droida BD1, který se stává nejlepší postavou celého Fallen Order, jelikož skrývá mnoho úložného prostoru a jeho nacházené upgrady jsou užitečnější než ty Calovy, protože jen díky jemu je umožněn přístup do dalších a dalších lokací. A taky má zábavnější hlášky. Smutné je, že ty nalezené skiny nemají nijak velké (žádné) opodstatnění, a obdržená odměna proto hráče příliš neuspokojí. Mohli si vypomoci aspoň nějakými dalšími zbraněmi nebo vybavením lodi… nebo co já vím. Na druhou stranu je to lepší než nic a pro completionisty je to aspoň malý důvod pro návrat na planety v rámci post game hraní.

Mnohokrát kritizovaná absence fast travel pointů je pak nepochybně velkým kamenem úrazu i pro moje osobní potřeby. Orientace v prostoru i podle dostupné mapy mi dělala ve stále se rozšiřujícím území problém, zejména když jsem hledal jednu konkrétní věc a prostě jsem si nemohl vzpomenout, který koridor jsem měl kde vzít, abych se dostal na správné místo. A když jsem se tam už dostal, tak jsem zjistil, že jsem měl vlastně jít nějakou jinou cestou, protože tam jsou dveře, co jdou otevřít jen z druhé strany. Hm, díky. A ten meditační kruh na zemi respawnující všechno kolem je teda taky na metál. I přes všechny obtíže jsem se ale nakonec vrátil do všech oblastí a vyzobal ta vzpomínková Echa, otevřel všechny dostupné bedny, vítězoslavně jsem završil 100% explorace dohromady za 52 hodin a obdržel všechny achievementy na steamu. Je tedy pravda, že jsem strávil moře času snahou dostat se na nepřístupná místa ještě v době, kdy to reálně ani nebylo možné.

Přesto všechno mě hra kupodivu bavila, jen se nemohu zbavit toho pocitu, že to prostě šlo udělat mnohem lépe, což mi snad dosvědčí ti, kteří už hráli Fallen Order nebo Jedi Academy (či jiné SW hry). V závěru bych tak chtěl tvůrce pochválit, ale i popíchnout k tomu, aby se dostatečně poučili a příští hru pořádně nabušili dobrými nápady - schopnosti na to mají, tak už jen stačí je odemknout. A přidat na vertikalitě lokací, aby se dali stormtroopeři přehazovat přes okraje. Jinak musím pochválit i hudební doprovod, občasné zajímavé hádanky s kuličkami a taky se konečně někde řeší stavba meče za pomoci vlastního krystalu, což oceňuji.

Trošku off-topic:
„Je tu něco, co bys měl vědět. Jsem bývalý spolubydlící bratrance synovce bratra tvého otce.“
„A čím nás to dělá?“
„Absolutně ničím!“

Pro: Krásné lokace; opeřenec; občas zajímavé hádanky; světelný meč; BD1.

Proti: Neohrabané ovládání; krátká doba hraní; chybí fast travel; chybí variabilita zbraní a verze dvou mečů; souls-like prvky a respawn nepřátel, u nichž je nutné kotoulovat a vykrývat i se světelným mečem.

+42

12 Labours of Hercules IX: A Hero's Moonwalk

  • PC 70
Po letech jsem se vrátil ke své oblíbené sérii a bavilo mě to, dokonce víc než pár předchozích dílů. Je otázka jestli to bylo tím, že jsem měl tu dvouletou pauzu, nebo je tenhle díl o trochu lepší než ty minulé. No ale přiznávám, že vesmírnou tematiku mám rád a ač tu je trochu jako pěst na oko, tak je přesto príma a byla určitě jedním zdůvodů, proč mě hra bavila.

Herkules se vydává zachránit Měsíc od vesmírného monstra a když už je v tom, tak se zastaví i na Marsu, Venuši, Merkuru i Zemi, aby tam zjednal pořádek :) K dispozici má pěknou antickou raketu a fešácký skafandr. Ale jako vždy se zas drtivou většinu doby někde válí, nebo postává, a práci za něj musí dělat jeho pomocníci, nebo těch pár mýtických kamarádů. Tady se nic nezměnilo, Herkules propůjčuje sérii jméno, ale dřinu nechává na jiných :)

Nutno uznat, že to vesmírné prostředí je do jisté míry jen vizuál bez většího vlivu na hratelnost, ale je to, když už nic, osvěžující od minulých dílů, kde se většinou střídaly jen kdejaké řecké a středomořské lokace. Úkoly dobře odsýpají, ale jako vždy, opět jsem nebyl schopen pokořít víc než pár vývojářských rekordů daných kol, zas tolik, abych daný level spouštěl třeba pětkrát mě ta hra nebavila :)

Před hraním jsem si myslel, že už to bude blbost a vývojáři jen vaří z vody, ale byla to zábava, hra si vzala to nejlepší z minulých dílů a byl to příjemně strávený víkend. Za čas si dám další díl a jednou, až vyjde, i tu bájnou dvanáctku.

Pro: Vesmír, Herkules, relax

Proti: může nastat stereotyp, Herkules je lenoch

+15

Someday You'll Return

  • PC 90
„Stelóóó! Stelóóó! Co se to s tebou staló, že neslyšíš mé haló?! Stelóóó! Stelóóó!!“

Skutečně nečekaný a úžasný zážitek. Samozřejmě jsem o Someday You’ll Return věděl, už delší dobu, ale stále se tomu spíše vyhýbal, protože mi na tom cosi nesedlo. A jak to tradičně bývá, to co se takto dlouho odkládá je nakonec něco skutečně výjimečného.

Z počátku to tak ale upřímně nevypadalo. Trápila mě optimalizace, ačkoliv nakonec můj počítač a hra našli společnou řeč, a silný pocit déjà vu. Hra totiž nesmírně připomíná Blair Witch, alespoň z počátku. Máme tu ztracené dítě, záhadný les, mobil jako spojení s civilizací, chození v kruzích, zlomenou postavu, znovu se objevující místo. Dost mě to vyděsilo. Navíc se hra nejdříve tvářila jako dost typický walking simulátor s vynucenými adventurními prvky, což také budilo skepsi.

Vše se však začalo lámat, když se objevil bylinkářskou sadu. Ta vytváří roztomilou minihru, v které podle receptů vaříte lektvary. Už to ve mně vzbudilo zájem. Definitivně se to zlomilo po příchodu do tábora, kdy mi došlo, že mám v rukou skutečný skvost z českých luk a hájů. Zde se začal příběh teprve rozvíjet, a mohu potvrdit, že slovní spojení psychologický horror tu není na prázdno.

Hra jako celek je alegorický horečnatý sen. Zaujalo mě však, jak tvůrci dovedou zručně balancovat mezi pevnou strukturou a naprostým nonsensem. Na jednu stranu nic nedává smysl, ale na stranu druhou se vám díky deníku, vzpomínek a dalších textů vytváří něco uchopitelného, takže nemusíte tápat.

Předem je třeba říct, že příběh vám nebude příjemný. Ani trochu, a postupem času se to zhoršuje. Zachází to až tak daleko, že hlavní postavu budete pravděpodobně nenávidět. Misogynista, který si v mládí vytvořil pokřivený pohled na ženy, který ho nutí neustále držet něžné pohlaví kolem sebe v „lati“, čímž je od sebe logicky odežene, a co hůř, zničí jim život. Nemluvě o tom krásném detailu, že své chování si ani neuvědomoval/neuvědomuje a považuje se za pána tvorstva. Vytváří lži, kterým nakonec sám uvěří, aby sám se sebou mohl žít. Upřímně, nepomáhá, že mi tak trochu připomíná vlastního otce:)

Tolik k příběhu. Ten nemusí sednout každému, jasně. Ale co mě překvapilo je to, že prakticky vše ostatní ve hře je dobře. Hra není příliš těžká ani příliš snadná. Všechny postavy jsou zajímavé a jedinečné. Soundtrack je naprosto dokonalý, Ovládání nenáročné. Vyobrazení moravské krajiny krásné. Všechny zápletky mají jiskru. Hra obsahuje spoustu odboček a tajemství. Tak co víc člověk ke štěstí potřebuje? Jako celek je hra lepší než cokoliv, co jsem zatím hrál od Bloober Team, a to je mám hodně rád. Upřímně, kdyby nezačínala škola a nevěděl, že můj vesmír se dost smrskne, hned bych to rozjel znova, protože tajemstvích je ve hře ještě spousta. Nakonec, kdo potřebuje skutečnou turistiku, když si může zajít do lesa ve hře.

Jediné co snad zamrzí je neexistence New Game +. To fakt zabolelo, vzhledem k množství sběratelských předmětů atd bych to očekával. Je sice možné rozehrát jakoukoliv kapitolu, což je dobré pokud chcete zpětně splnit nějaký quest, ale to skutečně nestačí. Když jsme u u toho, zamrzel odchod od otevřeného světa v druhé části hry. Nejen, že vám pak může zůstat vyset quest - který nebylo předtím ani moc logické řešit - ale také zkrátka už nebudete mít možnost hledat skryté předměty a tak dále. Zkrátka šlus, tohle by se ve hrát dít nemělo, a vlastně na to dojel i třeba Observer.

Jedna z věcí, která se mi obzvlášť líbila, byla přírodní spiritualita, která je hrou protknutá. Většina hráčů zná druidy a čarodějnice z různých fantasy světů, i já je mám velmi rád, je však velmi snadné zapomenout, že některé způsoby které fantasy hry využívají pramení ze skutečných aktivit našich předků. Ačkoliv i zde hra ke konci šla více fantaskním prvkem, po většinu zbylého času vidíme les jako místo s určitým duchem, který s námi komunikuje skrz své dary. Potěšil i zajímaví dodatek v jemném odkazu na pannu, ženu a stařenu.


Ačkoliv jsem to původně psát nechtěl, hře tak trochu ubírá absence českého dabingu. Upřímně, rozumím tomu a dnes jsem rád, když aspoň tvůrci dodají titulky. Zde s češtinou mimochodem vyhráli, jak to dovedeme jen my, a ze suchých anglických vět někdy v překladu udělali skvosty ("Tak to kurva ani smykem!"). O co lépe by to ale i znělo, že? Navíc, v jedné části dokonce zazněl text slovenské písničky, a to mě fakt zamrzelo, že ta hra češtinu nemá. Došlo mi, že pak bych se do toho mnohem více ponořil, a nebyl to pro mě jen random horror z neznáma. Skvělý, ale stále random.

Ve zkratce, je to fakt hodně dobrá hra. Hra je poněkud delší (což třeba Brasikona zmiňuje jako negativum) ale mě to poměrně uteklo, a „nudit“ jsem se začal až skoro na konci. To je mimo jiné další věc, v které je hra výjimečná. Ona za těch necelých 17 euro nejen stojí, ale klidně by moha být za dvacku a stále by to bylo přiměřeně. A to už jsem skutečně dlouho neřekl.
+30

Ratchet & Clank

  • PS5 80
To se vám takhle dostane do rukou předplatné PS Plus původně zamýšlené pro jednu hru a tak si říkáte, jak té investice využít co nejvíc. Přičtěme k tomu špatnou náladu, kterou jsem potřebovala zahnat a už se Ratchet a Clank stahovalo na můj disk.

Hra má nádhernou pixarovskou grafiku, takže se cítíte, jako by jste hráli animák. Věřím, že kdyby mi bylo o dvacet let méně, byl by právě tento počin od Insomniac Games mojí nejoblíbenější hrou. Co mne ale u ní udrželo i teď v dospělosti je humor, který z každé scény doslova srší. Gameplay je v základu klasická hopsačka, doplněná o rozmanitý arzenál klasičtějších i vtipnějších zbraní (viz. sheepinator a pixelator :)), které vás hra alespoň ke konci donutí hbitě střídat, jelikož budete potřebovat každou zbylou munici.
Příběh je jednoduchý, ale nic co by se nějak lišilo od filmů podobné cílové kategorie. Prostě nevinná hra pro děti, na čemž není nic špatného. V tomto případě jen škoda, že Ratchet & Clank neobsahuje český dabing, nebo alespoň titulky.

Už po pár hodinách hraní byl primární cíl splněn a já se cítila daleko lépe. Ideální oddechovka a zdroj dobré nálady pro všechny věkové kategorie.

Pro: humor, hlavní duo, grafika, rozmanitost zbraní

Proti: kratší herní doba

+17

Heroes of Might & Magic III: HD Edition

  • PC 60
Když mi přítelkyně odjela na dlouhodobější pracovní stáž, přemýšlel jsem, čím bych si mohl zaplácnout čas, který je ve většině minut zaplněn čekáním na Godota, až se vrátí a vše zase bude tak, jak má být. Vlastně jsem nemusel ani přemýšlet, volba padla na HD verzi HoMaMu trojky, na kterou jsem pokukoval už delší dobu, ale bylo mi jasné, že jakmile jí zapnu, nebude to hraní na pár hodin, jako spíš na pár dnů až týdnů. Hru jsem si tedy na Steamu dal do sledování a čekal na nějakou vhodnou chvíli (rozuměj - až bude hra v takový slevě, že bude skoro zadarmo). Nakonec moje čekání přetnul o Vánocích e-mail, ve kterém mi kamarád píše, že aby mi udělal radost, posílá mi kód na hru...no a tak začala moje melancholická vzpomínací epopej.

Věřím, že už od prvního odstavce je patrné, že jsem fanoušek této hry. Především teda třetího dílu a hlavně té Complete edice, kterou tenkrát nějakého génia napadlo narvat do Game4U a táta mi ji tenkrát s obrovským očekáváním jedno sobotní dopoledne přivezl, když přijel z práce. Od toho momentu se u nás scházela na střídačku skoro celá třída a všichni jsme mastili jednu mapu vedle druhé na jednom počítači. Prakticky až do zblbnutí. Tušil jsem tedy, že návrat HD verze bude v podobném duchu. Tedy dokud jsem nezjistil, že tady nemá ani šedesát procent. V tu chvíli jsem se trošku zarazil...

Hru jsem tedy spustil, neznajíc názorů, ni recenzí, ni soudobých komentářů....samozřejmě, prvotní nadšení, kde melancholie převládala nad funkčností neznalo hranic. Povědomá hudba, povědomé obrázky, momenty, u kterých se mi nesčetněkrát zalesklo oko pod závojem slzy. Započal jsem první kampaň a oddával se líbezným vůním povánočních svátků s příměsí vánoční purpury. Po mnoha hodinách neustálého překlikávání tlačítka F2 s tím, že to snad není možný, jak ta hra vypadala a jak je upravená dnešní HD verze, kde bych byl stoprocentně přesvědčený, že původní hra vypadala přesně tak, jako dnešní HD verze, jsem usoudil, že na tlačítko F2 už klikat nebudu a budu si užívat hru tak, jak je. Tedy v HD...když tomu tak říkají.

Užíval si hraní, užíval si melodické líbeznosti v podobě vymazleného soundtracku, který se mi nesčetněkrát zdával i ve snech, abych ho následně sem tam slyšel i v různých pořadech, filmech, seriálech a snad mám pocit, že i v Ulici už jsem pár tónů zaslechl, když tu náhle pád hry. Nu, asi náhoda. Po pár hodinách další pád hry. Pronesl jsem "kurva, to si to ten pád nemohla hra nechat na moment těsně po autosejvu a ne uprostřed tvrdé řežby se zelenými draky?" Ne, nemohla. Pádů bylo v nadcházející době hned několik. Abych byl dostatečně akurátní, ale zároveň ne nebetyčně sprostý, musím konstatovat, že mě to docela nasralo. To si ti, co předělávali původní hru nedokázali pohlídat, aby to nepadalo?

Navíc, a to mi dlouho nedocházelo, jsem začal přemýšlet nad tím, že tohle je vlastně HD verze úplně té původní hry. Kde jsou jako ty dva datadisky? Začal jsem tedy pročítat komentáře, názory a recenze a začal se postupně vztekat. Z nostalgie a žití ze vzpomínek jsem si uvědomil, že vlastně hraju první verzi hry Heroes of Might and Magic III. Ne tu complete edici, jejichž kompaktní nosiče jsem tak líbezně otíral kapesníčkem, aby ani smítko nedopadlo na relikvii dětství. Pročítal jsem recenze a zjišťoval, že tady práci někdo zatraceně zfušoval.

Nakonec jsem tedy uznale pokýval, ano, tady těch 58 procent má opodstatnění a s tlakem na srdci jsem umístil svojí šedesátkovou číslovku. Nehodnotím ale hru jako takovou, jako spíš to, co tu od originálu bylo upraveno. To, že hra nedisponuje datadisky, to mi přijde jako herní vražda...

Pro: Hra, která Vám melancholicky břinkne o Vaši dušičku herního pařana,

Proti: ale která se zasekla na začátku předělávání a nedisponuje celou řadou vychytávek, se kterými přišla Complete edice, včetně dvou dalších datadisků, národů, map...

+27

Control

  • PS4 90
Komentář se vztahuje na Ultimate Edition, která obsahuje obě vydaná DLC. O nich v tomto komentáři krátce taktéž.

První hodina hraní byla zvláštní. Člověk je vržen do víru dění, moc nechápe o co tu běží, děj působí chaoticky a tak nějak neuchopitelně, na gameplay jsem si musel zvykat o trochu více než v jiných hrách... Ale čert vem ty první okamžiky. Postupně si mě Control zaháčkoval (stejně jako Max Payne či Alan Wake) a já se od hraní nemohl i přes pro mě několik nepochopitelných rozhodnutí vývojářů odtrhnout. Každopádně je nutné si přiznat, že se rozhodně nejedná o bezchybnou hru, a určitě by jí trochu delší doba vývoje prospěla.

Old House, kde se celá hra odehrává, je super. Ne ve smyslu perfektního level designu, ale svou atmosférou a historií, se kterou si tvůrci opravdu vyhráli. Na každém kroku člověk nachází záznamy, zprávy a audionahrávky doplňující jak pozadí příběhu, tak i pozadí celého herního světa. Jen škoda, že ačkoliv si s těmi "collectibles" dal určitě někdo strašnou práci, jejich množství mě nakonec udolalo a já je přestal číst. Celkově se mi ale koncept "paranormálního oddělení" velmi líbil. Radost mi tvůrci udělali i herní hrdinkou, zrzkou (ne že by na tom záleželo, i když...), Jesse. Možná nepůsobí zrovna nejpropracovanějším charakterem v herním průmyslu, ale já si jí oblíbil hned na začátku. Hodně se mi líbily i její myšlenkové pochody při rozhovorech a sem tam vtipné průpovídky během hraní.

A pak je tu gameplay, věc, na které tvůrci staví nejvíce. Akce je zábavná. Používání zbraní mě moc netáhlo, ale létat po aréně, vrhat po nepřátelích předměty nebo je rovnou dostávat pod svou kontrolu, v tom jsem se vyžíval. Ano, nutno přiznat že tvůrci to s množstvím soubojů občas trochu přehnali a člověk neušel pár kroků bez toho, aniž by se na něj nevyrojili noví nepřátelé, ale i tak byla akce přes svou pozdější repetitivnost zábavná po celou dobu hraní.

Trochu větší negativum mám k příběhu. Rozhodně neříkám že by byl špatný nebo nezajímavý, ale nemohl jsem se prostě zbavit pocitu, že by šel podat o něco více osudověji. Chybí mi tam prostě emocionální tečka na konci, taková ta pomyslná třešnička na dortu. Ne že by bylo nutné přepisovat scénář, jen to finále se prostě mohlo vygradovat lépe. Nicméně nabízí spoustu možností pro pokračování, tak uvidíme co mají lidé z Remedy v plánu dále.

Z dvou vydaných DLC mě mnohem více bavilo AWE. Může za to zejména navázaní na svět Alana Wakea a pak jeho prostředí. To se sice téměř neliší od původní hry, ale stále z toho vychází lépe než druhé DLC Foundation, které se, jak už název napovídá, rodehrává v základech Starého domu. Nemůžu si pomoct, ale představoval bych si něco zajímavějšího než jen obyčejný systém jeskyní, který nám byl naservírován. Příběhově taktéž vyhrává první zmíněné DLC.

Kolem a kolem, hru jsem si opravdu užil. Své chyby má, ale zase tolik věcí dělá tak dobře, že nemůžu jinak než se těšit co nám v budoucnu přinese spojení Controlu a Alana Wakea. Snad nebudeme muset čekat dlouho.
+18

Lost in Time

  • PC 70
Lost in Time byla první Full Motion Video hrou, kterou jsem kdy hrál, aniž bych teda v té době věděl, co to FMV je. :) A právě přítomnost reálných videosekvencí mě na hře hodně lákala. Současně jsem měl štěstí v tom, že se ke mně dostala verze hry, která byla (nejspíše amatérsky) lokalizovaná do češtiny, protože to bylo zrovna v době, kdy jsem angličtině moc nerozuměl.

Hra se odehrává postupně ve třech oblastech a za sebe musím říct, že ze všech nejvíc mě bavila ta z flashbacku, kde Doralice poprvé přijíždí do zděděné vily. Po jejím dokončení mi přijde, že jde kvalita dolů. Obzvlášť závěr na ostrově je doslova hrozný. Lokace jsou značně nepřehledné. Z jedné se z nepopsaných důvodů dá dostat jinam, ale zpět už ne, postup je nelogický a pár mechanik je postavených na tom, že se musí ve správném čase něco udělat, jinak nastane konec hry. Kdo hru jako já dlouho neukládal, má smůlu a musí si vše zopakovat.

Co se audiovizuálního zpracování týče, hra vypadá na svou dobu líbivě, hraje příjemná hudba, zmíněné krátké video sekvence jsou také fajn. Obtížnost hry je na můj vkus docela vysoká, plus je zde možnost si několikrát za hru zobrazit nápovědu. Za sebe musím říct, že mě hraní bavilo i dnes o mnoho let později. Je pravda, že pár věcí jsem si pamatoval z hraní v dětství, ale na spoustu věcí jsem musel přijít znova sám a nakonec jsem se musel radit s návodem jenom u zmíněných mechanik na čas.
+10

Control

  • PS5 80
Control od první chvíle servíruje vynikající atmosféru. Vstupem do Nejstaršího Domu zároveň otevíráte dveře k nespočetné plejádě nápadů finských tvůrců. Zdánlivě obyčejné předměty každodenní potřeby totiž mohou vykazovat nadpřirozené chování a v kůži Jesse se nečekaně stanete ředitelem úřadu pro jejich výzkum a kontrolu. Nikdy si nemůžete být ničím jistí a po většinu je vše dávkováno s odměřenou přesností.

Přestřelky zpočátku působí hodně dynamicky, nejen, díky nebývale propracované destrukci prostředí. Odemykání a vylepšování zvláštních schopností i samotné zbraně umožňuje i několik různých možností přístupu k soubojům, nicméně celou hru jsem prošel se základní pistolí, takže bohužel hráče k experimentování nic moc nenutí.

Stejně tak vylepšování zbraně a postavy působí dost vnuceně a náhodě generované úkoly se k tomuto typu hry vůbec nehodí. Prostředí je poněkud jednotvárné, ač vzhledem k příběhu to dává smysl. Ten už však nedává jeho závěr, kdy se autoři nedokázali držet při zemi a splácali všechno možné, hlavně aby to bylo jakože šokující. Stejně tak obě DLC tomu moc nepřidávají a obzvláště to s Alanem Wakem je už čistě pro fandy jeho hry. Největší kritiku si zaslouží bossové. Jste s nimi zavření v aréně, kde se kolem neustavičně spawnují enemáci, zatímco vy musíte uzobávat postupně jeho HP. V tomto směru je Control zcela bez nápadu.

Jako celek nabízí ovšem vynikající zábavu stvořenou pro milovníky tajemna a akčních her. Přiznávám, že další díl bych viděl docela rád.
+25

Stranger Things 3: The Game

  • PC 80
Mám pocit, že z historického hlediska logika věci, kdy se někdo rozhodne zfilmovat počítačovou hru zaručuje stejnou kvalitu, jako když se někdo rozhodne film nebo seriál převést do herního prostředí. Jakým ale pro mě bylo překvapením, když můj jeden z nejoblíbenějších seriálů současnosti převedlo studio, které na mě dle názvu nepůsobí důvěryhodným dojmem, do více než zábavného formátu. Ba co víc, do zábavného natolik, že u něj zkejsnu na více jak na deset hodin a dokonce mi bude líto, že hra jako taková končí.

Stranger Things 3: The Game je nápad jak víno už jenom tím, čím je. Arkádovou adventurou s 16ti bitovou grafikou, která odkazuje na herní 90. léta, čímž podporuje nostalgii stejnou, jakou nabízí i samotný seriál Stranger Things. Ten se na nostalgii v podstatě udělal a tvůrci se rozhodli pokračovat v zajetém duchu, čímž si na sebe vydělali a já tu na ně s dnešním komentářem budu pět ódy - a s radostí.

S prvními minutami se totiž rozjíždí nádherně nakreslený svět, zábavný, originální, s celou řadou odkazů na seriál a s příběhem, který, řekl bych, nepřináší nic nového, ale za to poměrně vzorově převypráví příběh Stranger Things tak, jak ho známe ze seriálu. A víte co? Vůbec to nevadí. Prodíráte se zástupem nepřátel, procházíte jednou kapitolou za druhou (celkem jich je osm) a baví Vás nejenom postupovat příběhem, ale plnit i vedlejší mise, prostě se tak ploužit okolím a tak nějak se sem tam s někým pobavit, popřípadě někomu něco někde zařídit nebo sem tam někoho někde zachránit. Nezískáváte tu ani zkušenosti, které v jiných hrách tvoří hratelnost hry, Vy tu pro změnu získáváte předměty a z nich pak dále můžete kraftovat kousky, které Vám v nějakém souboji s nějakým bosem můžou zatraceně pomoci.

Souboje s bossy je celkově kapitola sama pro sebe. Jak já jsem se u nich navztekal. Vyvolával jsem tu u počítače démony, klel a zaříkával kohokoliv, kdo mě za poslední půlrok naštval. Zajímavé ale je, že i přes úskalí a vztekání jsem se k hraní pořád vracel. Vracel proto, že mě boje s bossy dost bavily. A čím déle hrajete, tím můžete počítat s tím, že obtížnost se bude zatraceně zvyšovat. Jelikož ale postupně získáváte do party čím dál tím víc postaviček s novými vlastnostmi, každý z bojů je nový a jedinečný.

Stranger Things 3: The Game je pro mě hříčkou, u které bych vůbec nepředpokládal, že se u ní tak pobavím. Super příběh a perfektní hudba se převzala ze seriálu a vložila se do nostalgického 16ti bitového hávu, který ten, kdo na podobné hry tíhne, bude milovat. Já si jej užil a nenapadlo by mě, že u hry dokážu zkejnoust i déle jak deset hodin.
+10

Aquavias

  • Android 85
Najít v dnešní době nenáročnou, chytrou a hezkou mobilní hru je čím dál tím těžší. Proto jsem velice rád že mě jeden článek s herními tipy přivedl k Aquavias, titulu který vše zmíněné dokonale splňuje.

Mobilní hraní se totiž čím dál více začíná podobat tomu klasickému na PC a konzolích a hry jsou tak stále rozsáhlejší a k jejich dohrání je potřeba stále více času a nemálokdy i peněz. Aquavias je naštěstí hra jiného střihu a přichází s na první pohled velmi jednoduchým konceptem stavění vodního kanálu, který ale dokáže v pozdějších fázích skutečně potrápit. Zvlášť když vám správné řešení leží rovnou před nosem ale za nic na světě ho nevidíte :) Nikdy se hra ale nepřesune až do frustrace a na mobilní titul navíc vypadá velmi pěkně a hlavně animace na konci jednotlivých částí, kdy se vše krásně zazelená stojí za námahu.

Chvíle strávené hraním Aquavias patřily rozhodně k těm lepším co jsem mobilním hraním strávil a doufám že časem ještě nějaké levely přibudou i když poslední aktualizace je už skoro 3/4 roku stará takže těžko říct.
+11

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • PS4 85
miles morales se nevyhne porovnání k původnímu spider-manovi a těch pár změn, kterými prošel nebyly vždy k lepšímu. jde na něm vidět, že je brán jen jako intermezzo před druhým dílem, jelikož se mu nedostalo tolik polishe a běžne se mi stávalo, že se mi nezapl voice over, podcasty přestaly hrát v půlce nebo se mi nějaká postava zasekla a já musel restartovat misi. i přes tyto neduhy jsem si nového spider-mana ale užil víc než původní hru. miles je skvělá postava, jeho příběh je víc osobní, hra rozšiřuje stealth možnosti, nové schopnosti prohlubují soubojový systém a houpání je mnohem víc smooth. přičtěte si k tomu oblečky, které tentokrát i chci nosit nebo zasněženej new york a máte další skvělou spider-man hru.

Pro: miles, stealth, příběh, zasněžený new york

Proti: chyby, horší UI

+8

Yoshi's Crafted World

  • Switch 60
Moc milá hopsačka se spousty nápadama a krásným vizuálem, která nijak nevyniká, a dohrajete jí v celku rychle. Některé úrovně jsou vychytané a některé mi přišly vysloveně otravné. Cílová skupina této hry je opravdu pro děti a dospěláci budou asi koukat pro jiné hře. Sice hru můžete hrát jako výzvu a snažit se sebrat všechny věci (v yoshim jsou to kytičky). Souboje s bossama nejsou žádná výzva, ale to ani u dětské hry nečekáte.

Pro: Vizuál, Yoshi

Proti: Nic nového

+8

The Medium

  • PC 70
Podobně jako třeba Hellblade není The Medium založeno na požitku z hratelnosti (je to víceméně simulátor chůze s jednoduchými puzzly a průzkumem), ale na celkovém estetickém a emocionálním účinku, který hra na hráče má. O ten se z převážné části stará špičkové výtvarné zpracování podpořené moderními grafickým technologiemi a stejně tak kvalitní sound design. Příběh sám je poměrně zajímavý, nicméně jeho vyprávění trpí na přílišnou doslovnost. Vždycky, když by hráč chtěl mít radost z toho, že si sám doplní vše, co nebylo přímo řečeno, hra mu pro jistotu vše polopaticky zrekapituluje jako malému dítěti...

Říkal jsem, že hratelnost zde nehraje prim, ale je fér zmínit její hlavní nedostatky: Starosvětské ovládání s fixní kamerou je nepříjemně neohrabané, člověk se v prostředí mnohdy motá jak holub na báni, ztrácí prostorovou orientaci a v akčnějších pasážích umírá naprosto zbytečně. Rozdělená realita, která se zdá být nejoriginálnější mechanikou hry, bohužel nepřináší žádné složitější puzzly a tak působí spíše jako gimmick.

Největší slabinou The Medium jsou ovšem občasné stealth pasáže, které jsou triviální... pokud se ovšem hráč chová přesně tak, jak vývojáři očekávali. Pokud ne, čeká ho frustrující kolečko umírání. Kombinace fixní kamery a neohrabaného ovládání je už sama o sobě k stealthu nevstřícná a když to hra ještě korunuje tím, že je třeba vyhýbat se neviditelnému (!) nepříteli, není k rage quitu daleko.

Celkově ale musím The Medium spíše pochválit. Pokud snesete hry s omezenými možnostmi interaktivity, které ale pořád přináší zážitek, který je odlišný od toho, jaký by dovedl poskytnout třeba film, je dobré toto dílo neminout.

Pro: krásné výtvarné zpracování, solidní atmosféra a příběh

Proti: krvavé HW nároky na PC, nejoriginálnější prvek hratelnosti je spíše gimmick, doslovnost vyprávění

+20

Tomb Raider

  • XboxX/S 90
Odkojený na Uncharted jsem si tohle moc užil. Jasně, někdy je to až zbytečně jednoduché, všude bílá barva jako nápověda a auto-save s každým krokem. Ale i tak, bomba :)
-5 +7 −12