Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Halo: Combat Evolved Anniversary

  • PC 75
První díl série Halo z Master Cheif kolekce je za mnou a můj názor na hru je vlastně stejný jako kdysi po dohrání originálu. Nejdříve se zaměřím na hru obecně a pak na kvalitu remasteru. Pro zasazení komentáře do kontextu uvedu, že jsem první Halo dohrál jednou na původním Xboxu a jednou starou PC verzi. Z dalších dílů jsem dohrál pouze Halo 3. Už v době vydání byla hra zajímavá především na konzolích. Tam její kvalita a především ovládání převyšovala jakoukoli konkurenci. Pro mě, jakožto primárně PC hráče, šlo o slušnou, ale jen lehce nadprůměrnou hru. Hlavní problém je design jednotlivých levelů. Hodně částí je jak přes kopírák a procházet x-krát jednu a tu stejnou místnost nebo skupinu chodem není moc zábavné. Upřímně i starý Wolfenstein 3D má ve většině lokací rozpoznatelnější styl. Tady jsem po hektičtější přestřelce několikrát vyrazil špatným směrem. Neplatí to ale vždy a především exteriérové mise jsou moc pěkné a samotné prostředí umí působit zajímavě. Dojem zase kazí nutnost projít některé mise později pozpátku, dává to smysl, ale šlo to vyřešit lépe - třeba otevřením alternativních cest. Navíc jsem měl pocit, že se opakují zrovna ty slabší mise.

Pochválit musím zbraně a umělou inteligenci. Lidské zbraně nabízejí celkem dobrý pocit ze střelby a mimozemské jsou zase zajímavé. Téměř každá zbraň má své využití a opravdu má smysl je střídat. Nepřátelé jsou často dostatečně šikovní, takže hlavní část hry - boje - funguje dobře. Mimo života má hráč k dispozici i dobíjející se štít. Dnes už nejde o nic převratného, ale tehdy šlo o moc dobrý nápad. Je to skvělý způsob práce se zdravým a mnohem lepší řešení než samo-uzdravování v krytu. Často bývá vyzdvihována možnost řídit vozidla. To ale není nic nového a zpracování zrovna neoslní. Ani jízdní model, ani ovládání se moc nepovedlo. Potěší tak jen možnost nasednout do vozidla s parťákem - jeden řídí a druhý střílí. Příběh je průměrný, ale svět je vykreslen dobře. Vše je navíc dále rozpracováno v novějších dílech i mimo hry. Lore tedy u Halo beru jako velké plus, poznávat zajímavé světy mě baví.

Remaster přinesl především zcela novou grafiku. Ta je sama o sobě dost povedená a engine navíc umožňuje přepínat do původního vzhledu. To je super funkce a často jsem si některé scény prohlížel v obou perspektivách. Nově jsou do úrovní vhodně zakomponovány Terminály, které hezky rozšiřují informační pozadí. Rozporuplné je hlavní menu. Sice nabízí hodně možností a mimo základní kampaně lze hrát i jiné sekvence misí. Vyladění obtížnosti je také hezky podrobné a herní pravidla jde slušně upravovat. Při prvním zapnutí ale působí dost zmateně a nepřehledně. Celkem mi trvalo zjistit, jak hrát běžnou kampaň. Jinak hra šlape jako po másle a technické zpracování musím pochválit.

Nakonec jsem si hru užil. Výhrad mám dost, ale hratelnost je zábavná a svět prostě stojí za prozkoumání. Žádný slabší úsek není tak dlouhý aby vyloženě otrávil a hra tak dobře plyne. Hrál jsem na obtížnost Heroic a bylo to tak akorát. Za zahrání Halo určitě stojí, ale z multiplatformního hlediska nejde o přelomový titul. Já budu časem pokračovat hraním Halo: Reach.
+24

ROOBOOT

  • PC 70
Další kousek na Unity enginu, na který jsem byl opravdu zvědavý. Někdy na itch.io koukám neustále, nenajdu použitelnou hru žádnou, popř. jde o nedohratelné a obtížné nesmysly, ale v tomto případě se jedná o zajímavý a promyšlený počin. Navíc dobře zapadající svým zaměřením i do Herní výzvy, ale jen z určitého úhlu pohledu.

Dění sleduji z vlastní perspektivy, můžu se libovolně rozhlížet a pohybovat, stejně jako uvažovat o tom, co udělám. Držená zbraň slouží jen k eliminaci jednoho dronu, ale nemusím si jej všímat, dokud dron nedetekuje mě. Tím pádem skáču a sbírám, co potřebuji. Vyhnu se tak jakémukoli násilí, co tu je přítomno. Z pohledu hry i mě.

Ona eliminace dronu je usnadněna neomezeným střelivem i tím, že po mně v ten okamžik nejde. Ale zase nějakou chvíli trvá jej kompletně sejmout. Pak jsem již v bezpečí a nic se mi nemůže stát. Pády kamkoli nepředstavují problém, vždy se nově zjevím na startu. A kličkování mezi dronem, když mě skoro objeví, má něco do sebe.

Prostředí je velmi strohé, ale na plošinovku adekvátně navrženo. To platí i o grafickém kabátku, ačkoli nelze říct, že by se mi nelíbilo. Struktura průchodu dává prostor ke značné svobodě, kam a jak se dostanu. Lze tu skákat do patřičné výšky. Doskoky hýří zhruba tím, co uměl v základu geniální kousek A Story About My Uncle.

Při prvním spuštění mi smysl postupu unikal, dost se projevovala neznalost ovládání.  Jistá problematičnost enginu roztahovala svůj chřtán, časem ale ladné držení kláves zastřelo mé prvotní zklamání. Mělo to tu správnou atmosféru a záleželo mi na tom, abych měl hru dohranou. Pokud opomenu projevy agresivity, vyvstává slušné napětí.

Celé je to o parkourovém stylu pohybu, neboli lézt jako pavouk, ale i skákání na červené plošiny. Ty srší výrazným prvkem, obohacujícím střídmost barev, ale zahanbit se nenechají i ozubená kola. Ty mají zářivě bílou barvu, disponují pečlivým ukrytím a představují to hlavní, o co v ROOBOOT jde. Jen tak se otevře finální průchod.

Dohráno už třikrát, jistě ne naposledy. Tuto 3D first person platformer hru je potřeba se komplexně naučit, aby byl můj dojem z ní co nejobsáhlejší. A to si myslím, že se mi už jistě povedlo. Třebaže to fakt není snadné, ale onen future mystický háv určitě přispíval k mé neutichající fascinaci, kdykoli mi hra oblažila jí pečlivě střežené věci.
+9

Chronicles of Mystery: The Scorpio Ritual

  • PC 65
Jedná se o klasickou Point & Click adventuru.

Hlavní hrdinkou je archeoložka, které se ozve její strýc, že objevil něco úžasného... Po příjezdu k strýcovi hrdinka zjistí, že strýc zmizel a začíná klasické pátrání po pohřešované osobě a zároveň zjišťování jakou užasnou a záhadnou věc strýček objevil.
Děj není nijak originální, ale není ani trapný nebo nesmyslný. Během hry se dostaneme do více lokací, nejsou moc rozlehlé, vše je poměrně jednoduché. Rozhovory s NPC, kterých není moc, plnění úkolů, pátrání. Samozřejmě nechybí puzzle vložky. Hra je poměrně jednouchá a i díky tomu svižně ubíhá. 
Grafika je pěkná, prostředí rozmanité, kvalitní hudba, takže se hraje dobře.

Není to žádná "pecka", ale pokud máte rádi adventury a nechce se Vám hrát nic složitého nebo obsáhlého, tak mohu doporučit.

Pro: klasická point-and-click adventura

Proti: krátké, jednoduché

+8

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 5
Sérii Need for Speed jsem vždy vnímal jako určitou záruku kvality a to až do doby než jsem si koupil tuhle hru.  Tady je zkrátka špatně úplně všechno, počínaje jízdními vlastnostmi vozů, přes mizerný soundtrack až po podivná (a zbytečně dlouhá) videa před každým závodem. Většinu hry člověk tráví blouděním po nezajímavém městském prostředí a hledá zaparkovaná auta, aby pak odjel jeden závod a znovu se vrátil k tomu bloudění... a to je všechno! Nic víc ta hra nenabízí! Po nějakých 30 minutách hraní už hra v podstatě začíná nudit a chybí jakákoliv motivace ji hrát dál. Navíc občas se stane, že objevíte nové zaparkované auto, chcete nasednout, ale náhle se otevře prohlížeč s eshopem a s hláškou typu "toto auto si můžete dokoupit", což pohřbí i ty poslední zbytečky dobrých dojmů, které vám z hraní téhle hry zbyly, obzvlášť pokud jste si tuto hry koupili za plnou cenu jako já.

NFS: Most Wanted (2012) je obrovské zklamání a asi nejhorší hra, kterou jsem kdy hrál.

Proti: Tady je špatně úplně všechno

+7 +9 −2

Cities: Skylines - Natural Disasters

  • PC 100
Rozhodl jsem se napsat komentáře ke všem DLC Cities: Skylines. Kdysi dávno jsem začal a po pěti letech pauzy pokračuji :D

Vzpomínáte na první dojmy a recenze u základní hry? Několik recenzentů, moderátorů a bůh ví jakých povolání psalo jako zápor (nebo jen neutrální bod), že chybí katastrofy!
Tvůrci si to vzali k srdci a vyrobili několik zajímavých katastrof a celý systém ochrany města, čímž jdou dost do hloubky oproti Simcity. A také byly nově přidány scénáře a jejich Workshop podpora. Což je velké + pro ty, kteří mají rádi výzvu a stavět jentak města je nebaví.

Co se týče samotných katastrof, ty jsou zpracovány fakt skvěle. A dost realisticky. Například při zemětřesení může vzniknout i trhlina v půdě. V tornádu lze vidět letící objekty (zdravím SimCity 3000, kde to bylo poprvé použito).
Co může někoho zamrzet je, že chybí nějaké katastrofy způsobené člověkem. Třeba jaderná havarie (postrach u všech Simcity), nebo pád letadla (ano, kvůli roku 2001 se to už do takových her nedává). Také bych ocenil, aby vítr ve hře uměl roznést znečištění. To by byla teprve sranda.

Bunkry jsou fajn, ale abych řekl pravdu jsou asi zbytečné. Nikdy se mi nepodařilo zachránit úplně všechny. Jsou dost nevzhledné a škoda, že se bunkry nebudují nějak automaticky v budovách (viz komunistické kryty Civilní obrany, které vznikaly na každém sídlišti). Velká nevýhoda bunkrů je, že při jejich aktivitě kompletně přijdete o zisky. A to globálně celé město. Kdyby šlo nastavit spuštění konkrétních bunkrů v konkrétní čtvrti, kde hrozí nebezpečí, bylo by lépe. Třeba propad půdy je jen na jednom místě, tak samo meteor. Neohrozí celé město.

Následné řešení katastrof je docela výzva. Co nejrychleji opravit veškeré komunikace, aby mohly vyjet všechny záchranné systémy.
Po každé katastrofě je k dispozici tabulka, kde je seznam obětí, poškozených budov, cest, atd. Docela by mě zajímalo k čemu je ten krizový štáb. Oni dokážou najít v troskách přeživší, ale jsou to skutečně přeživší? Změní se číslo úmrtí v tabulce? Těžko říct, jestli to má na to vliv, nebo to je jen na oko.

Tohle je v pořadí první velké DLC, které má opravdu cenu pořizovat. Pokud vám chyběly katastrofy. Pokud ne, nemá cenu se o něj zajímat.

Pro: Katastrofy, scénáře, vizuál katastrof i jejich počet. Nové mapy a možnosti.

Proti: Mohly být i jiné druhy katastrof, zvláštní chování bunrků

+11

Serena

  • PC 75
Ano, skoro to není ani hra. Za celou dobu seberete jeden předmět a zádrhel v postupu tkví maximálně tak v tom, že ne vše se dá otevřít hned na začátku a ne nutně bude mít hráč trpělivost se vším proklikat.

Zkraje byla má očekávání na naprostém minimu. Nejprve to působí jen jako jakési zasněné lyrickoromantické cvičení. Zklamalo mě, že pohyb po chatičce nebyl volný, ale byl na způsob 3D adventur z 90. let. Z 90. let jakoby i vypadnul styl několikanásobného klikání na tu samou věc v naději, že se stane něco nového.

Postupně jsem na hru autorů ale přistoupil a věci se postupně začnou měnit. A je to uděláno skvěle. Zčistajasna začne hráči docházet, že tady přecijenom i o něco půjde. Atmosféra houstne, naláda se proměňuje, tajemno vzrůstá a emoce hráče i hlavní postavy začnou bít na poplach, jako ony hodiny vedle u postele...

Hra je dokonale minimalistická. Na titěrném herním prostoru rozehrává skvělé psychologické drama, kdy člověk neví, na čem je. Hodně dlouho zůstávají ony vzpomínkové konfrontace obou aktérů velmi nekonkrétní, a to přispívá k celkové nejistotě. Samotné prostředí se lehce proměňuje a náhle si člověk všímá detailů, které tam předtím nebyly. Nebo si jich jen člověk dříve nevšiml?

Vyvrcholení onoho vyprávěcího dramatu, jež je v čase umístěno dle pravidla zlatého řezu, může být pro někoho očekávané, ve mě však vzbudilo velmi nečekaně prudkou emoční reakci a dělá hodně z mého celkového dojmu. Za mě je to z minima maximum.

Samotné ukončení je nejednoznačné a zvláštní, ale ani se nedalo čekat něco jiného. Hudební podkres je výborný. Dabing se povedl. Ano, je to jednohubka, ale 30 minut to zabere jen netrpělivým hráčům. Já to hrál třikrát déle a myslím, že je to ke správnému zážitku potřeba. Nic nevynechat a nechat se pohltit. Jak jsem napsal na začátku, není to hra v pravém smyslu, spíše takové 3D vyprávění. Zadarmo. Kdyby to zadarmo nebylo, nikdy bych si to asi nezahrál, viděno zpětně bych za to ale klidně pár euro dal.

Ačkoliv je hra vedena jako argentinská, překvapivě zásadní úlohu ve výrobě měli i dva čeští autoři, kteří později vytvořili hitovku Someday You'll Return  a Serena mě rozhodně nalákala na prozkoumání i jejich další tvorby.
+13

Duke Nukem 3D: 20th Anniversary World Tour

  • PC 80
Je to remaster, nebo není? Před očima se nám mění! Pařit ho nám není hamba, vlasy Trumpa, tělo Ramba!

Tuhle výroční edici za remaster raději označovat nebudu, byť původní cena 20 dolarů tomu silně nasvědčovala (já ji koupil za krásných 23 Kč na Enebě – ukamenujte mě). Přidaná grafická akcelerace poměrně pěkně mění osvětlení a stíny. Musím uznat, že herní prostředí docela prokoukne, zejména takové ty různé odstíny šedé a hnědé nyní dávají vzniknout o kousek pestřejšímu vizuálu oproti originálu. Na druhou stranu jsem nepochopil tu reklamu na reálné 3D modely, protože se mi pořád zdají 2D, což je obzvlášť úsměvné, když na ně hledíte z vertikálních úhlů. Jinak pro úplnost dodávám, že modely nikdo nepřekresloval a textury nezostřoval.

Nová epizoda „Alien World Order“ je velmi povedená. Tedy alespoň na poměry původní hry z roku 1996. Opět musím ocenit herní design, který z Build enginu vymáčkl maximum. Dokonce v jedné části umožňuje i cvrnkat s koulema… po kulečníkovém stole. Jak už název „světové turné“ napovídá, navštívíte různá slavná města, která jsou však namísto turisty prolezlá emzáky. Je to příjemně vtipné, odlehčené, nadnesené... Co se týče hektičnosti přestřelek, tak tvůrci se nejspíš inspirovali v několika pozdějších hrách, pravděpodobně přímo v Serious Samovi, na něhož si přichystali i jeden skrytý vtípek (v písčitém bludišti naleznete jeho mrtvolu, které se Duke zeptá: „Why so serious… Sam?“).

Celkově se ale nelze zbavit dojmu určité nedokončenosti, či uspěchanosti. Nová epizoda, byť má o něco větší mapy, jich obsahuje menší počet. K tomu finální souboj s bossem není ničím ozvláštněn a nedočkáme se ani závěrečného videa. Vzhledem k datu vydání tipuji, že kdyby bylo vše dotaženo do ideální podoby, musela by se hra přejmenovat na 21th Anniversary World Tour. :)
+24

Endless Legend: Symbiosis

  • PC 80
Symbiosis má hodně kritiky na Steamu na to, že je nevyvážená a že nová frakce houbovitých je nudná a slabá. Avšak když jsem se pustil do hry já, tak mě toto rozšíření bavilo. Jednak Mykara se musí opět hrát trochu jinak, mají jen jedno vlastní ústřední město (tedy podobně jako Kultisté z původní hry), ale díky sporám mohou zabírat zdroje i jinde a dobytá města mohou prorůst a získávat z nich další zdroje.

Přidaní Urkani, tři obrovští brouci, mohou vskutku zavařit z rovnováhou, neboť se jedná nejen o silnou jednotku co sama produkuje další jednotky a může se prakticky libovolně přesouvat po světě, ale mohou i podporovat vaše města. Avšak získat je, zejména pokud máte k dispozici trh a dost peněz, není až takový problém, protože si můžete nakoupit potřebné suroviny a Urkana si ochočit.

Ale hrál jsem jen proti AI a je možné, že s lidskými hráči je vše dost jiné. Opět se totiž zdá, že AI neumí materiál z rozšíření použít v celém rozsahu. Urkany jsem AI neviděl ochočit ani jednou. Mykara AI už vypadá rozumněji neboť vás bude štvát tím, jak bude všude rozsévat své spory a budete muset pálit zdroje na jejich likvidaci. Zejména ve spojení s jinými rozšířeními (jako obranné věže z Shifters) to může být dost "otrava", protože zatím nikým neobsazená provincie může být za chvíli plná obranných věží Houbáků.

Osobně, a o to zde nakonec jde, jsem si Houbáky užil a jejich příběh zchytralých hub mě bavil. I když je pravda, že Urkany si teď už také rád vypnu. Přecijen, v té hře toho už je tolik...

Pro: Mykara (nová frakce)

Proti: snowball efekt Urkanu, AI integrace

+10

Marvel's Spider-Man: Miles Morales

  • PS5 85
Čekal jsem, že Miles Morales bude ideální jednohubka, která se dá zfouknout za víkend a je tak vhodná k rychlému otestování PS5, takže jsem se do něj pustil ještě před původním Spider-manem od Insomniacu. Kvůli spoilerům jsem si ani nepouštěl rekapitulační video a přesto nebyl problém se v ději rychle zorientovat - konečně se mi vyplatilo nadšené sledování seriálového Spider-mana v dětství (a pozdější načítání významných pavoučích komiksů).

V čem se zezačátku orientovalo hůř, byl soubojový systém - tady hra na nováčka není moc hodná, sype na něj celou řadu různých speciálních útoků a než si je osvojí a pochopí rytmus, v jakém je třeba vyhýbat se útokům nepřátel, dostává pořádně na budku. Po čase už jsou souboje zábavné a náročné tak akorát, vytknul bych jen a) závěrečný bossfight, který stojí na neustálém mačkání úskoku b) stealth pasáže, které jsou zase moc snadné vinou velmi vstřícného systému detekce hráče nepřáteli. 

Soubojům hodně pomáhá 60 FPS mód s raytracingem, který se příliš nedotkne působivé vizuální kvality a přitom učiní hraní MNOHEM příjemnějším. Tohle už by konečně měl být na konzolích standard. Znatelné propady frameratu jsem zaznamenal jen v jedné konkrétní pasáži, jinak se pavoukomuž digitálním New Yorkem prohání velmi svižně. 

Hra je pojatá v duchu "cinematic experience", takže si hráč neužívá jen samotný gameplay, ale také výrazné postavy, celkem zajímavý příběh (byť osekaný na minimum jako v béčkovém akčním filmu - aby ve hře nebylo moc nehratelných animací a aby se nic nezdržovalo) a spektakulární skriptované sekvence, které se hrají podobně jako takové sofistikovanější QTEs. 

Není to nic pro milovníky inovativních indie her, ale pokud hledáte bombastický herní popcorn, pak se do sítě Milese Moralese rozhodně nechte chytit.

Pro: blockbusterová velkolepost, svižné souboje a podobně svižný 60 FPS mód

Proti: příliš snadný stealth, počáteční náročnost soubojů pro nováčky

+18

FIFA 20

  • PS4 90
Ve chvíli, kdy mi doma po dlouhém odkládání přistála FIFA 21, můžu konečně uzavřít kapitolu jménem FIFA 20. Ne že bych se nového dílu bál z hlediska kvality nebo ceny, to mi jen dvacítka tak moc sedla do nálady a nemohl jsem se od ní skoro rok a půl odtrhnout. Z důvodů nejprve zdravotních (dávno před covidem), poté karanténních (to už při covidu) jsem měl právě tento ročník dokonce dva kalendářní roky po sobě ve statistice Play Station Network jako nejhranější hru roku a v součtu jsem u ní proseděl téměř 900 hodin. To už je láska. Nebo nemoc. Nebo něco mezi tím. 

Často se píše, že fotbalová značka od EA je každý rok stejná. Není to přesné. Posledních pár let totiž sleduji jistý vzorec. Na podzim vyjde nová FIFA, objeví se výtky na to, že je moc stejná, případně moc jiná. V případě dvacítky jsem pozoroval nemotorné obránce, občasně dřevěné brankáře, kteří odmítají vyběhnout. S prvními vyšlými opravami se rozdíly pomalu začnou mazat a do Vánoc je tu téměř úplně jiná hra, paradoxně ale najednou velice podobná minulému ročníku. Právě tady to platilo víc než kdy dříve, ale hned po prvních několika zápasech jsem se nemohl zbavit pocitu, že právě tady je poměr fotbalovosti / arkádovosti a (velmi) přiměřené realističnosti vyrovnaný právě tak akorát, abych se náramně pobavil. 

Protože online hraní příliš neholduji, drtivá většina zážitku se u mě odehrávala v trenérské kariéře. Rozehrál jsem si ji za milovaný Liverpool a zatímco pro většinu hráčské FIFA komunity je onou závislostí online složka FUT, pro mě byla drogou právě kariéra. Od první tiskové konference trenéra s mojí přibližnou podobou jsem si nemohl pomoct a právě zmiňovaný rok a půl jsem jen výjimečně neodehrál po příchodu z práce jeden dva mače. Právě kariéra s možností přibrat si ke klubu i reprezentaci přináší spoustu zábavy, taktických prvků v nákupu mladých hráčů a jejich intenzivního tréninku nebo zvedání sebevědomí hráčů po prohře nebo slibných mladíků na lavičce, kteří se ne a ne dostat do základu a jejich frustrace přirozeně roste. Tahle volba mi nakonec vydržela patnáct sezón, na jejímž konci mi vedení klubu trochu nedůstojně oznámilo, že je nadšeno z mé práce - a že mi blahopřeje k zaslouženému důchodu. Následoval alespoň výčet mých úspěchů, ale na závěr takového fláku a stovek hodin hraní bych čekal třeba trofej nebo širší statistiky - zkrátka něco, k čemu nemám přístup v libovolné chvíli.

V závěru kariéry jsem měl v liverpoolském útoku trojici hráčů se souhrnným hodnocením 97-98-98, což je síla takřka nezastavitelná. V posledních sezónách jsem zejména díky této útočné trojpalici porážel kohokoli leckdy i rozdílem třídy, ale i tak si občas umělá inteligence postaví hlavu a nejde to. Nejednou se mi stalo, že jsem silného soupeře typu londýnské Chelsea rozdrtil hokejovým výsledkem 8:0, abych hned v následujícím klání v totožné sestavě sotva dokázal vytvořit dvě tři přihrávky po sobě a bez nároku na solidní výsledek podlehl průměrnému West Hamu 0:3. Právě s umělou inteligencí souvisí i tradiční výtka všech hráčů, kteří si proti CPU zahráli větší množství zápasů. Dříve nebo později totiž přijde chvíle, kdy víte, kudy na soupeře. Takže pokud máte na křídle jen trochu rychlého a slušně driblujícího hráče, vydáte se s ním dopředu, uděláte kličku nejbližšímu obránci a než k vám seběhne druhý, napálíte míč k bližší tyči nebo nahrajete ve vápně volnému hráči. Nefunguje to vždy, ale když jde do tuhého, tak to většinou zafunguje jako taková záchranná brzda před prohrou. 

I když tedy mám spoustu připomínek, jedná se v celkovém náhledu spíš o drobnosti, než o výtky a za jedinou chybu bych tak označil absenci silného příběhu v single playeru. Trilogie Alexe Huntera byla totiž tak návyková, že její náhrada v podobě světového turné Volta zkrátka nemůže stačit, byť jsem rád za to, že se tvůrci pokusili alespoň o nějakou náhradu. Herně ale beru FIFA 20 jako jeden z nejlepších a nejvyváženějších ročníků.

Pro: Možnosti kariéry, spád hry

Proti: Absence většího příběhu

+16

World of Relish

  • PC 100
HERNÍ VÝZVA 2021 -> Minihraní

Hru World of Relish jsem zcela náhodou nalezl během prohledávání zlevněných her na Steamu. Že bych touto hrou mohl splnit jednu z herních výzev mi došlo, když jsem si přečetl popis od vývojářů, kteří svou hru charakterizují jako erotickou hru se spoustou miniher.

Abych tedy hru zhodnotil. Zaprvé, hra skutečně obsahuje poměrně dost miniher, a kromě toho, je to hentai. Hlavní náplní hry jsou monology dívek a skládání puzzle. Pokaždé, když jedno puzzle složíte, při dalším je dívka o několik kusů oblečení lehčí. Hra je doprovázena velmi příjemným hudebním doprovodem.

Minoritní část tvoří rozdílné minihry, díky kterým dívkám pomáháte. Můžete zde najít chytání padajících jablek do košíčku, lovení ryb, sklízení dýní, nebo variace na rytmické taneční hry.

Pokud máte rádi krátké hry na odreagování s roztomilými postavami, tak mohu doporučit. Pokud jste jako já, dostanete aspoň třikrát za hru euforický záchvat z roztomilosti.

Co se týče záporů, nějak nemám hře co vytknout, je krátká, obsáhlá, levná a účel potěšit hráče splňuje dobře.

Pro: roztomilé postavy; krásná hudba; spousta miniher a jejich variací; hra je krátká, ale naplněná

Proti: 18+; není pro každého

+7

Spellbreaker

  • PC 80
Závěr trilogie Enchanter a již šestá hra v sérii Zork mi dala opravdu zabrat. Hra spadá do kategorie Expert, nejvyšší kterou Infocom nabízel, a je to opravdu znát. Hra je rozsáhlá a hádanky jsou velmi obtížné. Musím ale uznat, že je hra spravedlivá. Žádné hádání, vše je při pečlivém průzkumu naznačeno a nechá se vydedukovat. Navzdory skoro 30 hodinám jsem musel dvakrát nahlédnout do návodu a vždy jsem si říkal, že to bylo jasné. Nic není třeba řešit stylem pokus omyl a to u takto obtížné záležitosti oceňuji. Stejně jako v předchozích dvou dílech, i tady stojí velká část postupu na magii. Její použití je v zásadě stejné a největší novinkou je její příležitostné selhávání. To je dost nepříjemné a jde o náhodný prvek. Je to trochu zákeřné, ale vše je pěkně vysvětleno v příběhu a tak tato nová mechanika dává smysl.

Cílem hry je nalezení magických krychlí se kterými je nutné i pracovat. Vnáší to do hraní další zajímavý prvek. Krychle jsou propracovanější než lektvary z minulého dílu, ale jejich správné použití je složitější. Příběh je povedený a obzvláště dokáže potěšit jeho závěr. Za hrou stojí opět původní autoři a styl vyprávění se tak částečně vrací k Enchanterovi. Za pozornost stojí i obsah balení, obzvláště karty sloužící zároveň jako protipirátská ochrana. Při hraní jsem Spellbreakera nesnášel, ale také jsem si ho užíval. Nakonec mám z dokončení skvělý pocit, ale jsem rád, že další části Zork série patří do jednodušších edic.
+21

Batman: Arkham Knight

  • PC 90
Pletu si Marvel s DC, nemám načtené superhrdinské komiksy a za nejlepší filmy z tohoto odvětví považuji Batman začíná nebo Jokera, jednak protože jsem jich viděl co bys napočítal na jedné ruce a jednak protože nejsou až tak úplně komiksové. Tetralogie arkhamského Batmana mi však učarovala naprosto dokonale. Asi ne úplně kvůli tomu univerzu, nýbrž díky kvalitnímu gameplayi, inovacím a gradaci příběhu, který na sebe v jednotlivých dílech navazuje.

V Arkham Asylum byl Scarecrow polapen Killer Crocem a vrátil se silnější než kdy dřív. Aspoň to teda tvrdí; během hry Batmanovi zkříží cestu vzácněji než zákrok městské policie na mladíka bez roušky na českobudějovickém náměstí, takže to nedokážu úplně posoudit. Z obou hlavních záporáků však byl on tím lepším, i když v Arkham Knightovi moc velkou konkurenci teda neměl. Tomu chybělo především charisma, no je to zkrátka Robin, co chcete víc, že jo. Naprosto nejlepší je ve všech dílech jednoznačně Joker. Jeho kecy, šílený smích, nahlodávání Batmana, hraní si s ním, to je úplně jokerasmus par excellent.

Příběh odsýpá, zvraty se kupí rychleji než zvratky po sedmé zelené, zběsile uhání až do epického finále, kde se střetnete se svými největšími strachy, a nejen svými. Během toho budete spolupracovat třeba s Poison Ivy, pohupovat trupy zepelínů a bojovat na nich (za mě jedna z top pasáží), najezdíte spousty kilometrů v Batmobilu, budete ujíždět stísněnými podzemními tunely obřímu důlnímu vrtáku, plachtit obrovským Gothamem a v neposlední řadě plnit i spoustu vedlejších úkolů, protože ostatní zločinci zase jednou utekli a ohrožují město víc než pašeráci lidí mezi jednotlivými okresy ČR. Bude si s vámi hrát vaše mysl ovlivněná Jokerovo infekcí. Příběh je prostě super a neskutečně mě táhl kupředu.

Postranních úkolů je tu požehnaně, avšak spousta z nich je na jedno brdo. Když mi mapa ukázala nějaký point, jel jsem k němu, ale aktivně jsem je nevyhledával. Soubojový systém zůstal velmi podobný, jen vás nyní nutí do častějšího používání gadgetů díky mnohem větší variabilitě nepřátel. Batmobil je naprosto super a nechápu hráče, kterým nevyhovuje. S ním se vyhnete soubojům a navíc bitky s drony byly zajímavým osvěžením. V tom jsem však podle ohlasů v menšině, takže očekávám článek na Romea.cz.

Grafika a zvuky jsou na vynikající úrovni (možná kromě detailů postav, ale především exteriéry jsou dokonalé). Ve zhruba 75 % hry jsem však narazil i já na fatal errory, které mi dost znepříjemnily hraní následující pasáže. Bylo to v době, kdy na Gotham padl morový mrak a já musel jet na hřbitov odhalit druhý kořen pro Poison Ivy. Ten můj v kalhotách prej byl moc malej na záchranu. Musel jsem to opakovat tak dvacetkrát, než jsem se dostal k dalšímu save pointu. Potom už to bylo ok.

Shrnuto podtrženo epické zakončení Batmana. Každý díl byl skvělý a každý si budu pamatovat kvůli jiným věcem. Teď někde sedí Bruce se Selinou ve Florencii na kávě a kýve na Alfreda. Určitě. Sám mi to říkal a Alfred... Alfred by mi jistě nelhal.
+22

Horizon Zero Dawn

  • PS4 90
Horizon Zero Dawn je hra, do které jsem se plně ponořil a nemohl se od ní odtrhnout. Hra s propracovanou grafikou a otevřeným světem a hlubokým příběhem. Velice se mi líbilo zpracování všech těch robotů, veškerých popisků k nim a jejich slabiny. Samotné zbraně a výzbroj, způsob tvoření a kupování jednotlivých předmětů. A u všeho ty popisky, ty záznamníky po celý příběh, které postupně nalézáte a sbíráte informace k celému příběhu, který je až na konci celkově odhalen.

Aloy, hlavní postava, se snaží zachránit lidstvo před veškerými roboty s podobou zvířat, např. kůň, býk apod. Občas ty úchyty na různých výšinách a skálách byly nachystané jak na zlatém podnose, ale tak to ve hrách bývá. Aloy přes ně bez problému přeskočila a byla zase o pár metrů blíže cíli.

Příběh je velmi propracovaný, v průběhu hry odkrýváte vždy část toho, co se tam vlastně děje. Postupně se stáváte lepší, za splnění úkolů a zabití robotů si můžete nechat vyrobit zbroj či zakoupit zbraň. Je zde vyspělá technika, již zmíněný skener, který používá Aloy, když ho jako malá nalezla v jeskyni, dále veškeré hologramy a i ti roboti.

Hru určitě jen doporučuji, zabere asi těch 60 hodin s veškerým prozkoumáním a splněním vedlejších úkolů. Již je oznámeno pokračování, na které se velice těším a rozhodně si ho zahraju, protože ta hra za to stojí. Celkem 90%.

Pro: Příběh, grafika, detaily, hratelnost, otevřený svět

Proti: Úchyty, velké až nereálné skoky

+20

Total War: Three Kingdoms - Yellow Turban Rebellion

  • PC 75
Úvod do deja
Dostane sa nám do rúk jeden z troch vodcov povstaleckých žltých turbanov a našou úlohou bude oslobodiť Čínu od dynastie Chan. 

Aké zmeny a novinky DLC prináša? 
➤cieľ kampane: prakticky rovnaký ako všetky frakcie. Zničiť oponentov a ovládnuť Čínu. Za žlté turbany sa dá hrať aj v každom DLC ale ich ciele sú väčšinou rovnaké. Samotné ťaženie je veľmi ťažké, pretože len málo iných frakcii bude chcieť mať s vami niečo spoločné.
➤hrdinov a frakcie: pribudnú traja hlavný hrdinovia a po nich pomenované frakcie. Che I, Kung Tu a Chuang Šao. Zvolil som si Kung Tua, keďže ako jediný nie je priamo v centre diania a nejdú mu po krku všetci. Pokiaľ dobre odštartujete tak celkom rýchlo dokážete obsadiť celý sever bez väčších problémov. Dovtedy budú ostatné frakcie turbanov už zvyčajne zničené, takže v tom budete sami. Generáli a hrdinovia vašej frakcie budú mať nové triedy, ako liečiteľ, veterán a učenec. No to som nikdy nejako neriešil. Novinkou je aj možnosť namiesto generála naverbovať kapitánsku jednotku, s ktorou naverbujete aj ďalších 6 oddielov naraz.
➤jednotky: pribudlo ich slušné množstvo. Tie, ku ktorým sa dostanete najskôr sú veľmi slabé, farmári a roľníci. No neskôr sú lepšie a lepšie a dokážete s nimi porážať aj lepšie armády hlavných frakcii. No ich hlavnou výhodou je finančná dostupnosť a udržateľnosť. A to sa hodí, pretože s vami nikdo nebude chcieť obchodovať a peňazí bude málo. Vzhľadovo vyzerajú všetky jednotky veľmi pekne.
➤strom výskumu: tentokrát je rozdelený na 5 častí. Na to aby ste si odomkli ďalšie tak budete musieť zbierať pomocou výstavby, úloh či iných výskumov takzvané osvietenie. Výskum alebo reformy odomykajú nové jednotky a prinášajú slušné bonusy.


!! Záverečné zhrnutie !!
Malá DLC, ktoré prináša 3 povstalecké frakcie. Až na jednu, sú všetky vo veľmi zlej pozícii na mape a obklúčené nepriateľmi. Zvolil som si Kung Tua, čo na tom nie je až tak zle a má max 3 nepriateľov. Pokiaľ dokážete vydržať náročný začiatok, tak obsadenie severu Číny nie je až také zložité. Častokrát sú problém aj peniaze. Keďže s vami nechce nikto obchodovať tak ich budete musieť získavať len svojpomocne a to nikdy nevynesie veľké zisky. Jednotky našťastie nie sú až také drahé, aspoň tie zo začiatku. No nie sú ani moc silné. Postupom hry sa ale človek dostane k skutočne dobrým jednotkám a vtedy už není problém porážať aj lepšie armády. Novinkou je že namiesto generála si môžete najať kapitánsku jednotku rovno s 6 oddielmi. Zmenil sa aj strom výskumu. Tentokrát je rozdelený na 5 častí a pomocou osvietenia si budete odomykať jednotlivé výskumy. DLC hodnotím celkom kladne. Oceňujem že hrať za jednotlivé frakcie je veľmi ťažké a musíte si premýšľať každý krok. Takéto malé rozšírenia zakladnej hry sú ale vždy fajn a dúfam že ich ešte pár vymyslia.

HODNOTENIE: 75/100%
+11

Heroes of the Monkey Tavern

  • PC 60
Heroes of the Monkey Tavern je klasický zástupce krokovacích dungeonů, konkrétně člen rodiny následovníků Dungeon Mastera. Hratelnost se liší jen v drobnostech a největší rozdíl je pochopitelně v kvalitě. 

Jak už název napovídá, děj začíná v hospodě. Hrdinové opakovanou konzumací fermentovaných rostlinných nápojů dosáhli pokročilého stavu mentální inkompetence a nechali se zlanařit k prozkoumání tajemné věže. Uvnitř prý silní naleznou bohatství a slávu, slabí smrt a zapomnění. S příběhem se tedy vývojáři příliš netrápili a přemíru invence neprojevili ani při designu povolání. K dispozici je osm profesí. Za zmínku stojí jen zloděj se schopností hledat pasti a tajné spínače. Doporučuji ho minimálně zvážit, protože jeho přítomnost v partě urychluje postup a vyřeší několik zapeklitých problémů. Oživit mrvé postavy pak umí jen klerik, ale stejnou práci odvedou i hojivé fontánky rozmístěné různě po patrech.

Soubojový systém vyhovuje partám zaměřeným na boj zblízka. Hra penalizuje "útěk", takže bitevní valčík nefunguje a počet použitelných taktik je omezený. I tohle je zneužitelné, ale v zásadě platí, že šarvátky jsou statičtější a méně nápadité než v jiných realtimových dungeonech. Dokonce i The Deep Paths - Labyrinth Of Andokost byl v tomhle ohledu variabilnější a dynamičtější. Magická povolání jsou zbytečně slabá, protože rychlá volba má místo jen na jedno kouzlo a ani jejich počet není dostačující. Čaroděj jich má osm, klerik čtyři a paladin dokonce jen dvě. Obtížnost bojů přesto není příliš vysoká, protože nepřátelé pravidelně chodí po jednom, výjimečně po dvou.

Obtížnost nešponují ani hádanky. Oblíbené jsou nášlapné dlaždice, sochy plivající ohnivé koule, případně páky na zdech. Žádná překážka neklade zatvrzelý odpor, ani nezaujme originalitou. Mapy jsou vcelku členité, ale nesnaží se hráče zmást. Občas je vhodné některé oblasti vynechat a vrátit se do nich až po nasbírání zkušeností, nebo nalezení silnější zbraně. Cílem je posbírat několik klíčů, výjimečně i důležitý předmět a vystoupat o další patro. Hledání pokladů je cesta od zklamání ke zklamání, protože tajné výklenky pravidelně skrývají nepoužitelné haraburdí. Občas mi připadalo že je hra generuje náhodně, protože ke konci pouti jsem nacházel podobnou výbavu o jakou jsem zakopával na jejím začátku.

Grafikou se hra zařadila do průměru, ale hudba mě nadchla. Chvílemi zněla epicky, chvílemi při vzdáleně připomínala něco od Angela Badalamentiho - to je člověk co složil hudbu k Městečku Twin Peaks a několika filmům Davida Lynche. Prostředí toho bohužel nevyužilo, takže tajuplná atmosféra v prázdném bludišti sterilně vypadajících chodeb pravidelně rychle vyvanula. 

Navzdory kritice nepůsobí Heroes of the Monkey Tavern vůbec zle. Celou dobu jsem měl pocit, že hraju fanouškovský projekt vytvořený v editoru nějakého jiného, mnohem lepšího dungeonu. Hra nerebeluje fundamentálně špatnými mechanikami, nemá hluchá místa, ani rozčilující pasáže. S trochou péče a invence mohla dopadnout mnohem lépe.

Pro: hudba, příjemná hratelnost, hra nedokáže rozčílit a nestihne nudit

Proti: jednotvárné souboje, dojem sterility, nenápaditost, přílišná krátkost

+14

ArmA III: Laws of War

  • PC 75
Musím ocenit, že se v BI pokusili využít jejich sandboxovou vojenskou hru k více než další typické vojensky laděné kampani, ale že se rozhodli přijít i s hlubší myšlenkou a snahou rozšířit znalosti hráčů skrze nevšední herní prožitek.
+6

ArmA III: Apex

  • PC 70
"Arma 3: Apex nabízí spíš potenciál v čele s nádherným a propracovaným prostředím, než strhující kampaňový zážitek. Jde o solidní datadisk, kterému se ale nevyhnuly nepříjemné přehmaty."
+3

ArmA III: Contact

  • PC 80
"Po Laws of War tu zase jednou máme excelentní přídavek do staré dobré Army 3. Nebojte se, že by snad mimozemská tematika byla padlá na hlavu. Naopak, výsledek nepostrádá atmosféru a skvělé příběhové momenty."
+4

Endless Legend: Shadows

  • PC 80
Shadows přináší do hry špionáž. Najednou můžete podrývat města soupeřů sabotáží nebo jim krást vynálezy. A můžete se vsadit, že protivníci (zejména některé frakce) budou špionáž využívat jak to půjde. Přidává to další úroveň politikaření a rostoucího napětí mezi frakcemi (nejprve se vám podaří zaznamenat někde špionážní aktivitu, ale nevíte od koho protože utekl, potom chytnete agenta jednoho ze sousedních zemí a začne se vaše krize ještě víc prohlubovat).

Ve skutečnosti, pokud budete hrát za novou frakci Forgotten, tak i budete muset. Sami totiž neumí generovat vědu a krádež je jediná cesta, jak se dostat k novým vynálezům. Tedy opět zde máme frakci, která se hraje odlišně od ostatních.

Pravda, ostatní mohou část jejich dovedností také dostat pomocí předmětů (kamufláž a neviditelnost nebo dobrá schopnost špionáže), ale přesto je to zajímavé hraní. Ač mi přijde, že samotní Forgotten jsou překvapivě silní i v přímé konforntaci a tedy nejsou až tak špionážní jak bych si představoval.

Nevýhoda zavedeného systému špionáže je, že aktivní špionáž je založená na hrdinech, které musíte vyslat vykonávat jednotlivé špionážní úkoly. Což znamená, že si musíte najmout hrdiny speciálně pro tuto roli a zároveň samotné mise stojí také hodně peněz. Kontrašpionáž je řešena skrz města a různá vylepšení nebo hrdiny přidělené k městům a funguje spíš na pozadí jako způsob ztěžování akcí nepřátelských špionů.

Pro: spionaz, Forgotten

Proti: spionaz mi podkopava produkci :D

+7