Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Cannon Fodder

  • PC 80
Při procházení starých odechovek jsem dostal šílenou chuť pustit si po letech tuhle šílenost a docela mě překvapilo, že taková notorická pecka z devadesátek tu nemá jediný koment.

U Cannon Fodderu nemá smysl pitvat příběh, protože tu žádný není. I když mě překvapilo, že GOG verze má něco jako intro. Grafika - inu detailů tu moc není, je to titěrné, rozplizlé a na mapě stěží poznáte co je co. Na druhou stranu, prostředí (džungle, poušť, ledová pustina a podzemí) jsou vykresleny slušně a rovněž výbuchy a krev jsou taky fajn.

U Cannon Fodder jde především o instantní řežbu, do které se dostane naprosto každý. V pohledu shora vidíte skupinu vojáčků, se kterou musíte vyčistit kolo, což znamená pobít všechny vojáky a odpálit budovy, kde se spawnují. Ovládání je myší, pravé tlačítko střílí, levé chodí, obě najednou odpálí raketu či granát. Nic jednoduššího a intuitivnějšího nemůže ani být. Navíc je to ze začátku naprostá pohoda. Nepřátelé padají po desítkách, se svou skupinkou si připadáte jako Rambo a mise rychle ubíhají.

Zdání ale klame a z odechovky se vyklubala dvoudenní řežba, kdy mi i ulítlo pár sprostých slov. Není se čemu divit, protože hra má 24 misí a každá mise může mít 1-6 kol, celkem to dělá 72 kol! Mezi misemi můžete ukládat, ale v misích jste odkázáni na sebe. Když Vám zařve voják, nic se neděje, když zařvou všichni, jedete znovu a to tak dlouho, dokud máte na základně rekruty. Takže jsem se zpočátku snažil projíždět mise bez ztrát, ale brzy to vzdal.

Ono totiž přituhuje a fest. Napřed se objeví voda ve které nemůžete střílet, v mapách začnou být bazukáři, kteří udělají s Vaší skupinkou krátký proces. Vyplatí se (a to platí pro celou hru) rozdělit postavy a chodit s jednou na opatrný průzkum, neboť palebná síla je stejná, ale hůř Vás zasáhnou. A pak už to jede. Obrněné domy či věže, které musíte zničit z vozítka či jiné věže. Auta co z Vás udělají krvavou kaši, nezničitelné tanky a naprosto zkurvené vrtulníky, které pokud jsou ve vzduchu nezasáhnete ničím a ony Vás bombardují granáty či raketami. O to slastnější je pocit obsazení něčeho podobného, ideálně vrtulníku a naprostá masová destrukce :) Náplň misí je vynikající.

Abych jen nechválil, některý věci tak super nejsou. Záchrana rukojmích, které se odmítají hnout, či Vás následovat (naštěstí jsou nesmrtelná). Některé mise jsou šíleně nefér, protože než se stihnete pohnout, tak na Vás něco letí a odstřelí Vás. A ovládání hapruje. Postavičky se zasekávají, chodí husím pochodem a vozítka a v menší míře i paňáci mají jakousi setrvačnost, díky čemuž občas zařvete ne vlastní vinou, ale vinou ovládání. A šílenou poslední misi si autoři mohli odpustit. Objeví se poprvé časový limit 99 sekund, svou skupinu musíte rozdělit na tři, vyčistit tři místa, obsadit spínače a přivolat vrtulník. Tím následně sesbírat ostatní a ještě zničit všechny baráky. Ve stejný moment se objeví nezničitelný nepřátelský vrtulník a prostě se to nedá stihnout. Já to zvládl asi na posté s hollywoodským časem, kdy zbývala jedna vteřina

Každopádně Cannon Fodder byl skvělou zábavou jako kdysi, jen místy poněkud frustrující. A jdu zkusit dvojku, kterou jsem nikdy nedohrál.
+17

Call of Duty: Black Ops III

  • PC 70
Hodnocení se vztahuje pouze na single-playerovou kampaň.

No, nečekal jsem to. Po tragické první misi a ještě horší druhé, která na mě působila jak statická multiplayerová aréna s boty, jsem i s ohledem na mizernou kampaň v druhém dílu Black Ops snad ani nedoufal, že si tvůrci takhle polepší. Nepomáhalo tomu ani nízké hodnocení. Čekal jsem ledacos a k mému překvapení to nakonec byla velice solidní akční jízda.

Na první Black Ops vzpomínám v dobrém, protože to bylo první CoD, které mě mile překvapilo docela zajímavým příběhem vrcholícím nečekaně podvratným twistem. Třetí Black Ops je do určité míry věrný svému originu a opět jsme se dočkali příběhu, jehož hlavním motivem je manipulace mysli. A že se třetí díl odehrává daleko v budoucnosti plné různých čipů a lehko prolomitelných augmentací, jedná se o daleko palčivější problém. Pravdou je, že mě příběh hry dost překvapil a od CoD série bych takto propracovaný scénář věru nečekal. Vlastně skoro až škoda, že byl použit pro Call of Duty hru a ještě k tomu Call of Duty hru od Treyarchu. Protože pod tou hromadou umělohmotných animaček, nesympatických macho charakterů, nepřirozeně over-the-top akce a zdebilněných dialogů se ukrývá docela zajímavý příběh. I když, pravda, dost krypticky a nepřehledně odvyprávěný.

Kluci z Treyarchu byli vždycky tak trochu fušéři a jejich díly na mě pokaždé působily jak level designem, tak animacemi o generaci pozadu. Nejinak je tomu tady. Hra jako celek nevypadá zle, ale jakmile jsem se začal zaměřovat na detaily a nebo jen sešel z cesty, bylo zle. Řada map působí nedodělaně, často někde poletují objekty, prolínají se textury. Mnohdy je to vyloženě low-res hnus na úrovni rané PS3 hry. Jasně, řada věcí by šla v tomto případě asi obhájit příběhově, ale jsem si docela jistý, že onen nespoutaný trip to většinou na svědomí neměl a na vině byli spíše samotní tvůrci.

Kampaň je na poměry Call of Duty překvapivě docela dlouhá, ale ani to neopodstatňuje naprosto zbytečné a zdržující navštěvování jakési vlastní základny po každé misi. Nebavilo mě číst si kodex, nebavilo mě levelování postavy, nebavila mě customizace zbraní. U RPGčka typu Deus Ex si tohle užívám, u lineární střílečky na pár hodin si ale říkám: proč? Naštěstí lze tohle všechno proběhnout, navolit defaultní zbraň, která se pro každou misi mění a skočit rovnou do víru akce. A ta je, inu, stále skvělá.

Jestli něco CoD série umí, tak to jsou přestřelky. Úplně teda nevítám příklon k ještě větší arkádovitosti, která je asi fajn v mulťáku. V singlu mě všechny ty nemožné ukazatele, na každém rohu vyznačené bedny s municí a nebo i např. věci, jako nepřirozeně rychlé přebíjení u lehkých zbraní, docela vytrhávaly z akce. Naopak s těžšími a hlučnějšími zbraněmi přichází ta největší zábava. Dobré ozvučení, uspokojivý pocit ze střelby, hromady nabíhajících panáků - jak masňáků, tak těch syntetických - vždy padajících k zemi na několik dobře mířených uspokojivých výstřelů. Do toho občas nějaký bossfight v podobě po zuby ozbrojeného mecha. Core hratelnost je odladěná a zábavná tak, jak je tu téhle série zvykem. A postupně se zlepšuje i design úrovní, které nejsou v druhé polovině už tolik arénovité, ale delší, členitější a hratelnostně uspokojivější a hráč v nich více využije různé schopnosti a pohyby. Finále mnozí považují za surrealistický maglajz, který do téhle série nepatří. Já ho naopak beru jako esenci Black Ops spin-offů.

Ke grafice jsem se už vyjadřoval. Neurazí, nenadchne, ale každopádně neopodstatňuje naprosto tragickou optimalizaci hry. Po prvním spuštění mi hra vyloženě co pár sekund natvrdo vymrzávala. Nehratelná zůstala, dokud jsem nepolechtal položku v configu upravující, předpokládám, vykreslovací vzdálenost. A ani poté to nejelo ani zdaleka tak plynule, jak by mělo. Dokonce ani v menu. Počítadlo sice povětšinou ukazovalo stabilních 60 snímků, ale pocitově tam byl cítit častý microstutter - zejména při skrytém načítání dalších oblastí. V některých lokacích přicházely i regulérní propady snímků, v cutscénách zejména. Načítací obrazovky, při kterých tradičně jedou úvodní videa, se sekaly rovněž. Naštěstí se s tím hra uměla docela dobře vyrovnat a případné zpoždění bez nějakých bugů v podobě out of sync zvuku či posunutých titulků dokázala šikovně dohnat. Jsou to problémy, na které si lidé stěžovali v době vydání a které zůstaly neopraveny.

Pro: gunplay a nové pohyby, ozvučení, na CoD poměry solidní příběh, délka, snové sekvence, soundtrack

Proti: příšerná optimalizace, zbytečné arkádové prvky, nepřirozeně zrychleně a umělohmotně působící akční animace, levitující objekty a celkově odfláknutá a zastaralá grafika

+17

Nosferatu: The Wrath of Malachi

  • PC 65
Můj druhý pokus o rozehrání Nosferatu. Poprvé jsem hodně narazil. Z toho důvodu, že jsem se pokoušel hru hrát jako všechny ostatní FPS. Ne, v téhle hře se nevyplatí prohledávat každé zákoutí, vracet se nebo často ukládat. Je to úplně zbytečné.

Už jsem v pár hrách zažil celkem šílený respawn viz. Far Cry 2, mou předchozí dohranou hru. Tohle je ale ještě o stupínek šílenosti výš. Tady se stačí jen otočit zády a monstrum se může objevit. Pokaždé jiné, přičemž na každé se hodí jiná zbraň. Je to hodně o přepínání na správné zbraně. Vždyť přece dává smysl, že vzteklého psa nezabiji svěcenou vodou, ducha kulkou atd.. Z důvodu šíleného respawnu se pochopitelně nevyplatí moc vracet.

Jelikož je hlavní náplní hry zachránit rodinu, na což máte hodinu a půl reálného času, tak se nevyplatí často ukládat. Hrad totiž obsahuje spoustu slepých odboček a jakmile sejdete z cesty, ztratíte cenný čas. Moc tomu nepomáhá trochu bludišťojidní design ani to, že členové vaší rodiny se pokaždé vygenerují trochu někde jinde při každém nahrání hry. Vyplatila se mi taktika uložení hry, prohledání velkého kusu hradu. Nahrání hry, rychlejšího postupu do určitého bodu. Ještě jednou nahrání a ještě rychlejšího postupu. Takhle se mi podařilo nakonec všechny zachránit.

Na hororovou hru je postup hrou hodně frenetický a trochu to kazí pocit hororové atmosféry. Není se moc čeho lekat, když neustále chvátáte dopředu. Můžete se na zachraňování vykašlat. Hra kvůli tomu nevyhodí game over. Budete ale kvůli tomu muset většinu hry oželit pár cenných bonusů a zbraní. Finální souboj je tak těžký, kolik zachráníte lidí. Když zachráníte všechny, je triviální. Jeho obtížnost roste z každou promrhanou duší.

Škoda, že se autoři nepokusili o víc konců a díky tomu i o replaybilitu. Hra je na jedno dohrání dost krátká. Z Nosferatu přímo dýchá nezávislá indie hra. Díky tomu jí jde odpustit nemožnost cokoliv nastavit. Nepamatuji si hru, kde bych nemohl nastavit hlasitost. Lepší než základní rozlišení 1024x768 se naštěstí dá stáhnout. Občasné zasekávání monster a zachráněných lidí se dá přežít (v Daikataně na tom byli sideckikové hůř). Spíš mi vadí, že obsah, kterého není moc, se dál nevětví, jak by se dalo čekat. A i když nikoho nezachráníte, stejně se před bossfightem dostanete do jejich kufrů. 

I tak by byla škoda se k Nosferatu nevrátit. Zasazení je podle mě skvělé a kýčovitě originální.

"Čas je relativní"

Pro: zasazení, klasicky kýčovitý design monster, temná atmosféra evokuje beznaděj, opojný pocit ze zachráněné duše

Proti: frenetický postup hrou neprospívá atmosféře, krátká herní doba, až moc rychlý respawn, jen jeden konec čili málo obsahu

+17

Rage

  • PC 60
Podle traileru vypadalo Rage na ještě divočejší verzi Borderlands. Ale nekonečné překvapení - trailery nebyly tak docela přesné.
Rychlá akce tu občas je, za to kudos k id Software, pořád na to mají, a Rage je další z nové vlny her které vrací fpskám tolik potřebnou frenetičnost, kdy boj stojí spíše na instinktu a reflexivních reakcích, než aby oči a mozek stíhaly všechno co se děje na obrazovce - ale to je taky jediné čisté pozitivum ke hře.

Jinak je to vyloženě blbá arkádovka v nečekaně velmi nudném prostředí pouštního open worldu, jehož prolézáním a projížděním v divně ovladatelném autě se tu stráví nepříjemně velké množství času.
A má příběh který se bere tak zoufale vážně, a je tak patetický a klišé, až je to k zblití. Ani špetka humoru a nadhledu.

Vysloveně jako další generická akce od Ubisoftu, která ani zdaleka nedosahuje zábavnosti a nápaditosti třeba docela podobného a jen o pár let staršího Red Faction: Guerilla.
+11 +12 −1

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

  • PC 80
Tohle není Deus Ex s upírama. V průběhu prvních pár hodin jsem si to musel několikrát zopakovat, protože podobnost je místy nepřehlédnutelná. Od věčné noci, přes nebývalou volnost jednání, zástup výrazných postav, až po svět konspirací a skrytých zájmů. 

Poslední hra nadaného, ale neúspěchem pronásledovaného studia Troika nepotřebuje na nikoho odkazovat. Má svůj vlastní přístup, své vlastní kvality a bohužel i své vlastní chyby. Patří do kategorie opulentních a komplikovaných RPG, roztažených na mnoho desítek hodin obsahu a disponujících slušnou variabilitou. Ta se projevuje možností tvarovat hrdinu k obrazu svému a následně využívat jeho silné vlastnosti k plnění úkolů a odstraňování překážek.

Děj se odehrává na území Velkého Los Angeles, ve čtyřech hlavních oblastech a několika jednorázově navštěvovaných lokacích. Jde o fantaskní svět, obydlený upíry, vlkodlaky, ghůly, duchy a jinými nadpřirozenými bytostmi. Sluší se zdůraznit, že hra vyšla roku 2004 a o čtyři roky později začala vampírskou tématiku mrvit Twilight sága. Když se za další čtyři roky usadil prach, původní starobylá krvelačná monstra zdegenerovala do nagelovaných paňáců jiskřících na slunci. Po medvědí službě Stephenie Meyer v sobě spojovali afektovanost a znuděnost středoškolských výrostků s posedlostí po moci nadřazené rasy. Tohle by zlomilo vaz i odolnější frančíze, ale mytologie Vampire The Masquerade to kupodivu ustála se ctí. 

Bohužel podobně netečný je i příběh. Hráč je vtažen do právě začínající krize. Postupně se ukáže, že se ocitl uprostřed silové hry několika znepřátelených frakcí a jako na potvoru to vypadá, že jeho mentor možná nebude úplně kladná postava. Tuhle informaci si můžete vzít a zarámovat si ji, protože je to to jediné, co s ní můžete dělat. Bylo lhostejné jestli jsem Princi odporoval, poslouchal ho na slovo, pomlouval ho, nebo proti němu intrikoval. Sled událostí se vykolejit nedal. Jel si dál svým vlastním směrem dokonce i v době, kdy mi bylo už dávno jasné, jak se věci mají. Příběhové mise jsou striktně lineární a systém nabízí jen velmi drobné úkroky stranou, vesměs vyplývající ze specifičnosti postavy.

Pravá síla hry ovšem leží v nepoviných úkolech. Ulice Los Angeles se hemží zoufalými obyvateli. Zdá se, že každý něco potřebuje a jediný kdo mu dokáže pomoci, je značně nedůvěryhodný cizinec s podezřele dlouhými špičáky. Vedlejších misí je slušná řádka a právě při jejich plnění se moje myšlenky nejčastěji točily k velebenému Deus Ex. Mechaniky umožňují využívat řečnické nadání, počítačovou zdatnost, hrubou sílu, bystré oči nebo peníze. Variabilita je obrovská a často se nabízelo hned několik řešení zároveň.

Kdo čeká podobnou volnost i v příběhových misích, zažije hořké zklamání. Zvlášť v poslední třetině se často stávalo, že se mapa omezila na úzké koridory zamořené po zuby ozbrojenými protivníky. Slovní equilibrista nebo éterický hacker specializovaný na jemnou manipulaci v nich bude hodně trpět, protože přímému střetu se nevyhne. V těhle chvílích selhávalo i plížení. To vůbec funguje velice podivně. Občas po mě mohli nepřátelé doslova šlapat a nevšimli si mě, občas mě viděli i přes stěnu. Strážný na poliklinice na mě měl snad majáček, protože před ním se schovat nedalo. V mechanikách zoufale chybí spolehlivé omračování a pomůcky na plošnou likvidaci většího množství nepřátel. Samostatnou kapitolou jsou nudné a zdlouhavé souboje s bossy. Zvlášť teleportující Bach mě neskutečně otravoval a nebyl jediný.

Nedostatků by se našlo vícero. Platí že zdaleka nejpropracovanější lokací je Santa Monica. Obsahuje ty nejikoničtější mise a nejzajímavější postavy. Centrum města je pak zbytečně roztahané a prázdné, a Čínská čtvrť mi přišla nevyužitá. Hollywood je naopak fajn, kromě stok pod městem. Ty se bez řečí zařadily k tomu nejhoršímu prostředí v celé hře. V určité fázi příběh vyžaduje použití střelné zbraně. Pokud uděláte stejnou životní volbu jako já, zaseknete se v nevyhratelné situaci. Mě naštěstí zachránila chorobná potřeba hromadit všechno co unesu. 

Vampire The Masquerade - Bloodlines je téměř schizofrenní. Kombinuje v sobě špičkové RPG plné silných postav, skvěle napsaných úkolů a výborného příběhu. To doplňuje tupá rubačka nutící hráče vést postavu požadovaným směrem a ve výsledku tak dusící jeho přirozenost.

Pro: variabilita ve vedlejších misích, silné postavy, Santa Monica, mise Ocean House, dabing, zvuky a grafika

Proti: plížení funguje podivně, stoky pod Hollywoodem, příběhové mise vyžadují specifickou postavu, souboje s bossy, nevykolejitelný příběh

+31

The Walking Dead: Season Two - Episode 5: No Going Back

  • PC 80
Pátá epizoda je poslední z druhé série hry The walking dead. Od minulých epizod přibyla interakce, což je rozhodně dobře.

V epizodě se nachází několik těžkých rozhodnutí, z nichž některá působí fakt dobře, ale některá působí dost uměle. Možná by bylo lepší, kdyby jich bylo méně a měla by větší se dopad.

Líbila se mi postava Kennyho, který měl dobrý charakter a když se potom vše pokazilo, tak jeho chování bylo uvěřitelné. 

K samotnému příběhu asi nemám co dodat, protože mě příběh pořád (i přes nedokonalosti) baví, což je účel takovýhto her.

Pro: Příběh, character development

Proti: Některá rozhodnutí působila uměle

+6

City of Secrets

  • PC 70
Textové adventury Emily Short, které jsem dosud hrál, spojuje výrazný styl i zápletka, nadprůměrné technické zpracování, ale i jistý pocit nedokončenosti. City of Secrets, navzdory tomu, že obsahuje nejvíce textu, se v tomto hrám jako Bronze, Glass, nebo Galatea, podobá.

Hra si mne navíc získávala delší dobu - asi i proto, že unikátní svět, ve kterém koexistuje magie i věda je popisován poměrně střídmě a hůře se mi vizualizoval. S postupem doby a s přibývajícími informacemi se to ale lepšilo a nakonec mne hra dost vtáhla. Byť paradoxně, ve chvíli, kdy vše začne dávat smysl, se z explorativní části dostanete do části lineární, kde už v zásadě jen sleduje děj a zasahujete do něj jen mírně.

Příběh samotný je o tom, že se ve městě, kde se neočekávaně octnete, dostanete do střetu mezi dvěma mocenskými frakcemi a jedné z nich se snažíte pomoct. Kdo je tajemná Evaine? Kdo jsou Gnostikové? Proč je ve městě stále den? Proč jsou všude bezpečnostní kamery? To jsou otázky, na které budete hledat odpovědi v prvé řadě obsáhlými rozhovory s množstvím postav, na které ve městě, které obsahuje přes 50 lokací, narazíte. Rozhovory jsou přitom realizovány částečně parserem a částečně výběrem z voleb myší (když téma, na které se přes parser zeptáte, lze dále větvit). Hádanek je ve standardním režimu pomálu a do návodu jsem se musel podívat jedinkrát na samotném konci, a to jen proto, že jsem daný příkaz zadal maličko jinak, než jsem měl. Hra je to tedy snadná a těch pár hádanek má i vícero řešení. Charakterizoval bych ji jako explorativní textovou adventuru s mnoha konverzacemi.

Příběh se na konci, byť některé otázky zůstanou nezodpovězené, celkem uspokojivě uzavře a měl jsem dokonce i pocit určitého prožitého dobrodružství. Z toho důvodu hodnotím tuto hru Emily Short zatím nejvýše, byť kvalitám her jako Anchorhead, Varicella nebo A Mind Forever Voyaging (které se podobá nejvíce), stále nedosahuje. Kvůli její originalitě, místy magickému a inteligentnímu stylu, širokodechosti a přístupnosti (hra obsahuje i mapu) si ale bezesporu zaslouží, aby nebyla opomíjena.
+14

Control: AWE

  • PS4 75
Slušné DLC. Bohužel se v něm již naplno projevují některé problémy, které jsem začínal pociťovat u konce základní hry. AWE je nesmírně skoupé na odměny, za hlavní mise hráč dostane pouze asi tři dovednostní body, ostatní nepovinné mise či aktivity ústí v nepoužitelné módy. Motivace k čištění míst od "plísně" a k dalším obdobným radovánkám tak dost trpí.

Je to škoda, protože v AWE se tak vyjma další variace Service Weapon a jedné schopnosti (kterou AWE sice přidal, ale vy ji využíváte pomalu od poloviny základní hry) nedočkáte příliš nového. Toto DLC propojuje Control s dalším kouskem od Remedy – Alan Wake. V omezené míře se zde tak setkáte s ikonickou temnotou, kterou je třeba pěkně postaru "vysvítit". V Controlu je to však spíše otrava, nehledě na to, že si AWE libuje v opravdu temných zákoutích, kde není nic vidět. Propojení s Alanem tu sice je, ale jelikož jsem hrál zmiňovanou hru vážně dávno, úplně jsem ho i kvůli mnohaznačnému stylu vyprávění nepobral.

AWE zpřístupňuje celé nové podlaží budovy The Oldest House. V Investigation sectoru jsem si i přes moje výtky užil dost zábavy a další zákoutí k prozkoumání potěšila. Ústřední nepřítel Hartman taky není špatný a byť jsou souboje s ním založené na stejné mechanice, mají dobrou atmosféru. AWE je tak v konečném důsledku fajn DLC, které ale ničím vyloženě nezaujme. Ale možná ze mě mluví i fakt, že jsem za těch několik desítek hodin hratelnosti Controlu už trochu přejedený...

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "8. Herní nášup: Dohraj hru, včetně všech oficiálně vydaných obsahových rozšíření. Povolené jsou jen hry, ke kterým vyšly minimálně dvě oficiální obsahové rozšíření." – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 77 %; 20. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Celý nový sektor k prozkoumání; Arcade mód; Alan Wake; nesrozumitelný blázen hledající “hlavu” :)

Proti: Mizerné odměny; málo nových prvků; nepřehledná temná zákoutí

+9

The Walking Dead: Season Two - Episode 4: Amid the Ruins

  • PC 85
Čtvrtá epizoda byla o něco lepší než ta minulá. Polepšilo se to zejména ve více interakcích.

Příběh byl sice trošičku slabší, ale epizoda měla několik těžkých rozhodnutí a konec byl opravdu vyostřený. Ti Rusáci byli fakt solidní. Chudák Rebecca.

V epizodě bylo několik akcí, které byly dost povedené a vžil jsem se do postav. Hra obsahovala několik mini-hádanek, které byly opravdu jednoduché vyřešit, ale působily dobře.

Docela mně vadilo, že tam není vždy tolik možností.
Třeba při záchraně Nicka a Sarah, jak tam byl ten chodec na zemi, tak mně bylo naprosto jasné, že Clem popadne, ale zabít ho nešlo. To pak ubírá na atmosféře.

Pro: Příběh (Ikdyž trochu slabší), hudba, akce, těžká rozhodnutí

Proti: Svět nepůsobí zas tak moc reálně

+7

The Walking Dead: Season Two - Episode 3: In Harm's Way

  • PC 85
Tak tahle měla solidní příběh, ale celou dobu jsem si připadal, že to vlastně není hra, ale animovaný film. Příběh mám rád, ale tady bylo toho hraní fakt málo.

Na chvíli jsem si myslel, že strážce Troy je ta samá postava, která se objeví ve Fear the walking dead. Koneckonců měli podobný osud.  

Jinak je zajímavé vidět, jak se postavy postupně vyvíjejí. Nejvíc to je samozřejmě vidět na Clementine, ale i takovej Luke má solidní development.

Celkově hodnotím pozitivně, protože si mě hra dokázala udržet příběhem, ale doufám, že v příští epizodě bude více interakce.

Pro: Silný příběh, character development

Proti: Málo interakce, ovládání občas zlobí

+7

Nexomon

  • PC 80
Navzdory infantilnímu názvu a přiznané inspiraci Pokémonem je Nexomon ještě mnohem infantilnější, než by se mohlo zdát. Ale jen v dobrém smyslu slova. Nexomon poskytl zkušenost, která je nepřenositelná a mně nezbývá, než hru doporučit, protože tohle se musí zažít a vidět. Hodnotím verzi pro PC.

Nexomon sice přejímá všechny hlavní motivy o chytání, trénování příšerek a porážení trenérů, přičemž grafická stránka hry spíš připomíná rané facebookové či jiné browserové hry plné lacině působících flashových animací, nicméně na druhou stranu předvádí naprosto skvěle napsané dialogy a ukazuje, že tvůrci srší ostrovtipem a neustále si dělají srandu ze sebe, z hlavních hrdinů a ze všech možných popkulturních RPG i jiných herních žánrů nebo mechanismů a břitký humor střídá především cynismus a sarkasmus. Takže ve výsledku jsem se velmi dobře bavil a často se stávalo, že jsem se zasmál nahlas. Což se mi u žádné jiné hry ještě nestalo a fakt, že si některé hlášky vybavuji i teď, pár týdnů po dohrání, dost vypovídá o kvalitě scenáristy. Fakt jsem se těšil na všechny dialogy a poctivě jsem vše četl. Ve spojitosti s nenáročným tématem je to tedy docela příjemně oddechová hra, kterou předhání jedině druhý díl Extinction s ještě humornějším obsahem. Pro celkový dojem ale doporučuji zahrát nejdříve první díl, ve dvojce se pak mnohem lépe budete chytat.

Teď tedy popořadě. Už jsem zmínil, že samotné příšerky vypadají lacině způsobem animace, ale to neplatí pro jejich design. Mnohé z příšerek vypadají více než obstojně vedle Pokémonů, možná i lépe. Jiné jsou zase okatě inspirované podle konkrétních Pokémonů, ale mám dojem že třeba takový Pokémon Zacian z aktuální osmé generace vychází designově z hlavního nexomoního záporáka Omnicrona. Příšerek je kolem 300, takže hráč má co dělat, pokud je chce pochytat všechny. Musím ale pochválit tvůrce z toho důvodu, že tady na rozdíl od Pokémonů opravdu jdou ve hře pochytat všechna monstra a není třeba je s nikým měnit ani vychytávat dárky. Příšerky jsou pak rozdělené podle vzácnosti a přiznám se, že některé z nich mi trvalo najít několik hodin. Je možná lepší počkat až ke konci hry, kdy se dá najít předmět Rare Charm, díky kterému se spawnují hlavně vzácná monstra. V seznamu nechybí ani několik legendárních.

Hra působí celistvě a vlastně mě příběh bavil víc než v některých Pokémonech. Co se mi líbí esteticky nejvíc, jsou přírodní lokace, kterými hráč prochází. Samozřejmě nesmí chybět změny prostředí jako poušť, džungle, horská vesnička nebo zasněžená tundra. Občas vlezete i do nějakého dungeonu, ale je jich jen pár a dají se rychle proběhnout. Příšerky v dungeonech se spawnují systémem náhodného setkání, zatímco venku se dají potkat v trávě, která se třese a hráč se může rozhodnout, jestli do ní vstoupit nebo ji obejít, což je docela příjemný prvek. K chytání pak slouží nexotrap – taková věcička, co se jen hodí a hráč čeká, jestli se příšerka chytne. Samozřejmě se lépe chytá oslabená a se statusovým znevýhodněním. Na rozdíl od druhého dílu jsou tady jen dva typy házecích pastí; běžná past a zlatá past. Zlatá past by měla být vzácnější a chytne cokoliv na první pokus. Na začátku hry jsem si je šetřil v domnění, že jich bude jenom pár, ale našel jsem jich něco kolem 40-50, takže posledních pár Nexomonů jsem pochytal do zlatova (a ano, chytl jsem je všechny).

Obecně se příšerky levelují velmi rychle. Celý průchod působí svižně a vlastně se hra dá dohrát za jedno-dvě odpoledne. Je to tedy vhodná alternativa k pokémoní sérii. A o co jde? Nexolord, nejsilnější nexomoní trenér, se rozhodne zničit celé lidské pokolení oživením Krále Monster, jenž před stovkami let prohrál boj proti lidem, když se proti němu postavil silný hrdina se svým týmem nexomoních společníků. Král Monster však jako tvůrce Nexomonů do každého z nich ukryl jakýsi mentální spouštěč, který ve chvíli jeho probuzení všechny Nexomony obrátí proti lidem a uvrhne svět do chaosu a temnoty. Hlavní hrdina je hned v úvodu svědkem události, při které vidí, že Nexolord není tím hodným hrdinou, za kterého ho všichni mají, a tak se vydává na cestu za odkrytím hrůzostrašného plánu a poražení věrných přisluhovačů a nestárnoucích dětí Omnicrona. Jeho kámoška na vozíku je zdatná mechanička a vynálezce, takže mu věnuje svého robůtka jako společníka na cesty, který nejen že má dobrou umělou inteligenci, ale dokonce oplývá hodně cynickým a černým humorem a vlastně obstarává většinu interakce ve hře.

Namátkou třeba: „To je zajímavé, že vždy před nějakým bossem najdeme v trávě ty nejužitečnější předměty. Jako kdyby si o tobě někdo myslel, že jsi totální salát.“

Po dohrání hlavního příběhu se automaticky spustí scéna z odemčeného DLC, hráč se ještě může ponořit do dalšího humorného dobrodružství a i když sice mnohem kratšího, tak se zajímavým plot twistem. Zároveň se s ním odstraní cap level (z 99 prý na 999, ale nevím o nikom, kdo by tohoto čísla dosáhl). Také se v nové oblasti objevují mnohem silnější verze Nexomonů. Celkově se každopádně jedná o další zajímavé zpestření hry.

Zmíním ještě příjemnou oddechovou hudební stránku hry, která sice není kdovíjak orchestrálně epická, ale ze svého komorního repertoáru nabídne pár pěkných melodií. Občas jsem si nechal hru jen tak zapnutou a poslouchal jsem do zblbnutí nějakou skladbu z oblíbených lokací.

Nexomon je tedy takovou zvláštní hrou, která stereotypní mechanismy i samotný žánr povyšuje na povedenou zábavnou hříčku především díky svým ironicky vtipným dialogům a boření čtvrté stěny. Jako první jsem sice odehrál druhý díl na Switchi, ale brzy jsem pochopil, že se musím časem dostat i k jedničce, což se mi povedlo teprve v nedávné době. Doporučuji i jako alternativu těm, kdo mají rádi RPG a nechtějí se pouštět do Pokémonů.

Poznámky k mým osobním achievementům:
Všechny achievementy ze Steamu.
Všichni Nexomoni chyceni.

Pro: Jako Pokémon, ale vtipný; hraje se rychle.

Proti: Vzácní Nexomoni se špatně hledají.

+17

SimCity 4

  • PC 80
Dlouho jsem hledal nějakou dobrou a realistickou hru, kde si může hráč postavit město svých snů. A i když jsem narazil na několik skvělých her, chtěl jsem něco jiného. A tak jsem se rozhodl, že vyzkouším hru SimCity 4 (jakožto hru, která je mnoha weby opěvována jako nejlepší city-building game ever...když nepočítám Skylines). Po této hře jsem sáhnul hlavně kvůli tomu, že na mém PC ("potato pc") nerozjedu Cities:Skylines (Skylines byl první volbou). Koupil jsem si Simcity 4 Deluxe, protože...mě kvůli videům lákalo DLC Rush hour.
Takže...jak zažít?

HRATELNOST
Hratelnost je dobrá. Člověk si může vytvořit (nebo vybrat předpřipravený region) a postavit si tam město. Nráč začíná v režimu boha, aby si mohl vytvořit krajinu, kde bude stavět město. Bohužel zde je první problém. Jak zmínil VMa, nejlepší je hrát na rovné mapě. No nic, takže po vytvoření území vašeho města si město pojmenujete, pojmenujete starostu a pokud máte DLC nebo Deluxe, tak i obtížnost (Škoda že ve hře není sandbox). A pak hurá na stavbu!
Jenže zde je problém, že to není takové hurá, jak jsem si představoval.
Stavba města je doopravdy dobrá, jenže po několika městech začnou všechna vypadat víceméně stejně, protože zóny můžete stavět pouze čtvercové. A je tu ještě jeden problém. Provozní náklady jsou velmi vysoké, a pokud hrajete na malé mapě, tak nemáte naději. To stejné platí, pokud chcete malé městečko / vesnici. A potom je tu ještě jeden problém, a to je ten největší. Jak napsal již zmíněný VMa, hra vás nenechá vybudovat město, které chcete vy. Hra vám pořád podsouvá vlastní návrhy, takže máte úplně jiné rozvržení města, než chcete.
A rostoucí náklady vám výstavbu města snů znemožní.
I tak je ale hratelnost dobrá. Mnoho budov, několik stavebních stylů, atd...

GRAFIKA
Grafika je dobrá.

SOUNDTRACK
Soundtrack se velmi povedl (Zajímavost: 5 písniček nahráli v Olomouci). Ke hře se hodí.

KOMUNITA
U této hry je to jedno. Nemá multiplayer ani podporu módů. A skončil její vývoj.
Edit: Tak podporu módů má. A má velkou komunitu.

VERDIKT
Hratelnost - 68/100
Grafika - 80/100
Soundtrack - 100/100
Komunita - -/-
Celkem - 82/100

Solidní hra, která vás ale nenechá postavit město, které chcete. I tak je ale zábavná.

Pro: Množství budov a stavebních stylů, vytváření terénu, soundtrack, grafika, pěkná hratelnost

Proti: Nenechá vás postavit město, které chcete, vysoké náklady na provoz institucí

+16

Jetpack Joyride

  • Android 60
Jetpack Joyride je zajímavá mobilní arkádovka, která by se už dala zařadit mezi starší hry na mobil. Ve hře hrajete za postavu Barryho a snažíte se uniknout z laboratoře. Po cestě sbíráte mince, které pak můžete použít na vylepšování.

Pro: Zajímavý prostředí

Proti: Repetetivní gameplay, je to dost rageovací hra

+4 +5 −1

Cookie Clicker

  • Android 30
Totální blbost, která jen plýtvá vaším časem. Cookie clicker a hry tomu podobné, by si zasloužily vyřazení z pojmu "hra", protože je to opravdu ztráta času.

Pro: Zajímavé upgrady

Proti: Ztráta času, nezajímavý a repetetivní gameplay

+4 +5 −1

Subway Surfers

  • Android 65
Subway Surfers je arkádová mobilní hra, která ve svém rozkvětu musela tvůrcům vydělat miliardy. Kolem roku 2013 to hrál snad každý.

Hra je postavena na jednoduchém principu, který se opakuje pořád dokola - začínáte na nádraží jako teenager, který sprejuje po vlacích - jde po vás policajt - vy před ním utíkáte a po cestě se vyhýbate vlakům a sbírate bonusy nebo mince - policajt vás chytí.

Celkově si s hrou určitě pár hodin užijete, ale na dělší dobu hra prostě není.

Pro: Většinou to je docela sranda, ovládání je jednoduché

Proti: Dost repetetivní

+5 +6 −1

Robbery Bob: Man of Steal

  • Android 70
Robbery Bob je klasická mobilní stealth hra, která povětšinou zabaví. Většinou je to opravdu sranda, ale někdy má hra dost stupidní AI a to pak kazí dojem z hraní.

Pro: Povětšinou zábavný gameplay, jde stáhnout na mobil, takže můžete hrát na cestách

Proti: Hra začne po chvíli být repetetivní, někdy je AI stupidní

+5

Age of War

  • Browser 80
Age of war je a vždycky bude hra mého dětství. Největší plus bych viděl v soundtracku, který tomu dodává pořádné grády (Glorious Morning od Waterflame).

Tohle rozhodně není typ hry, který budete pařit 2 několik hodin v kuse, ale jakožto browserová hra, která slouží na krácení dlouhých chvílí, funguje skvěle.

Pro: Soundtrack, lehký a zábavný gameplay

Proti: Hra začne po chvíli být repetetivní

+6

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PC 40
Black Flag je asi komerčně nejvypočítavější díl série, který jsem dosud hrál. Podle mnohých do série nezapadá, ale já tvrdím opak - čtvrtý díl je myšlence Assassin's Creed ze všech nejblíže. Jen ne hratelnostně, ale filozoficky.

V prvním díle žijí Asasíni v pevnosti Masjaf, kde se uzavírají před světem a nosí své typické bílé obleky, které slouží částečně jako kamufláž v davu a částečně jako poznávací znamení. Jejich cílem je boj za absolutní svobodu, jejich motto zní: "Nic není pravda, vše je dovoleno." Dá se to chápat jako jakási výzva ke kritickému myšlení, zpochybňování zaběhnutých pravd, k osobní odpovědnosti. Jejich úhlavním nepřítelem jsou Templáři, kteří usilují o svého druhu osvícenou theokracii, která má vést k harmonii mezi lidmi skrze absolutní kontrolu nad jejich myšlením.

Druhý díl pak na tento konflikt navazuje spíše povrchně. Na pozadí sice stále probíhá již mnoho stovek let starý konflikt mezi Asasíny a Templáři, ale prim zde hraje coming-of-age příběh charismatického Ezia Auditore da Firenze a jeho touha po pomstě. Přestože intelektuálně mi už Assassin's Creed II nemá dnes co nabídnout, díky tařka dokonalé fúzi skvělé atomosféry, krásné hudby, sympatického hlavního hrdiny, prostředí renesanční Itálie a toho, že jsem ho hrál ve správném obdobní svého života, patří tento díl mezi mé nejoblíbenější v sérii. Brotherhood a Revelations pak nenabízí z hlediska filosofie série nic nového, pouze rozvíjí lore, vybrušují hratelnost a nabízí nová prostředí.

Ve třetím díle řád Asasínů již téměř neexistuje a popravdě mi není jasné, nebo si už nevybavuji, co se snaží říct. Na jedné straně opěvuje svobodu a nespoutanost (idealizovaných) Indiánů a na druhou stranu, ba možná ještě silněji, vyzdvihuje americké libertariánství jakožto opozici vůči Templářům v podobě britských kolonialistů. Snaží se provokovat a naznačovat, že pravdu mají tak trochu obě strany. Jeho hrdinou je Connor, Indián, jehož zamlklý a melancholický charakter si průměrný hráč příliš neoblíbil, protože očekával... někoho jako je hrdina Black Flag.

Edward Kenway stále nosí asasínskou kapuci, i když jejich oblek jen náhodou našel a do světa koloniálního Karibiku zapadá jako pěst na oko. Používá čtyři pistole a dva meče, je to hezoun a sází jednu hlášku za druhou. Až na to, že vtip se kamsi vytratil a brzy vychází najevo, že Edward vlastně žádnou osobnost nemá. Chce peníze, hodně peněz, dokonale zvládá parkour, i když v Evropě to očividně byl ožralý budižkničemu, a loupení a zabíjení prostě miluje. Jestli většině lidí připadalo, že Connor z třetího dílu byl jakýsi nijaký, pro mě je takový Edward. Věčný boj mezi svobodnou disharmonií a nesvobodnou harmonií zde tentokrát reprezentují piráti, kteří se snaží uhájit svůj malý ostrůvek svobody před všemi monarchiemi koloniální Ameriky. To je dokonale v souladu s filosofií série, ale tahle příběhová linka do příběhu vstupuje jaksi chaoticky, přerušovaně a neobratně. A nakonec mi bylo celkem jedno, jak to s nimi dopadne, protože evidentně jejich představa svobodné utopie nakonec stejně znamená hlavně hodně chlastat.

Z hlediska hratelnosti hra spíše ubírá, než že by přinášela něco nového. Rozvíjí souboje lodí, které ale poměrně rychle omrzí. Města jsou malá a nezajímavá a repertoár zbraní, technik a různých pomůcek se zúžil, snad aby je hráč tentokrát všechy určitě pochopil. Svět se otevřel a na mapě je spousta malých ostrůvků, které lze prozkoumat, ale jak už u Ubisoftu v poslední době bývá zvykem, dohromady na nich nic zajímavého není.

Celkově na mě Black Flag působí jako zjednodušená verze původních dílů, z nichž autoři vyvařili to, co se nejvíc líbilo, vsadili na hrdinu, který působí jako zprůměrovaný výsledek marketingového průzkumu mezi fanoušky, příběh byl taková řídká vata, která nebrání akci, a celkově mi přijde, že to prostě nemá žádnou duši. Možná až na tu hlavní znělku.
+19

Metro: Last Light Redux

  • PC 80
První díl série mě moc neuchvátil, takže jsem tohle docela dlouho odkládal, ale byla to chyba. Metro: Last Light Redux je téměř ve všem lepší než předchozí díl.

Příběh jsem dohrál za 3 dny, což značí, že mě to opravdu chytlo. Líbilo se mi, že nám tvůrci přidali nějaký ten lore, takže jsem věděl, o co jde. Nejvíce na mě ale zapůsobil ten konec, který mi naprosto vyrazil dech (Měl jsem ten konec, kdy Artyom umřel). 

Pro: Příběh, zajímavé flashbacky, atmosféra a hudba

Proti: někdy nudný a repetetivní gameplay

+9

Grim Dawn

  • PC 70
Diablo na stereoidech. A taky na dalších zakázaných látkách. To vše za tichého mlčení hráčské antidopingové agentury.

Jako není to špatný. Každej, kdo má rád Hack&Slash RPGs (Diablo, Titan Quest, Baldur's gate, etc ..), si bude chrochtat. Asi. Dobře, asi po nějaké době. Temnej úsvit (Grim Dawn přeloženo je něco jako chmurnej úsvit, temný místo chmurnýho ale zní líp) nabízí naprosto standardní Diablo-like akci, s velmi podobně strukturovaným jůser interfejsem, s velmi podobnýma mechanikama ať už stran ovládání, mapy, věcí jako portály, truhly, vylepšení zbraní, prostě všeho. Možná to tak není a možna Temnýmu úsvitu křivdím, připadá mi ale, že zadání investorů muselo znít - nevymejšlejte žádné velké inovace, prostě udělejte to jako diablo, celý ale barevnější, saturovanější, akčnější a víc wow.

Pokud bych měl specifikovat, co se mi na Temným úsvitu (dále jen Temným) líbilo, asi bych nevěděl. Já mám prostě rád ten žánr jako takovej. Nenapadá mě žádná věc, kterou by Temnej dělal nějak speciálně rozpoznatelně a skvěle na rozdíl od Diabla (místní hoši a dívky nechť prominou, budu i na dále srovnávat Temnýho výhradně s Diablem). Určitě se mi líbila trošku steampunková stylizace. Ne náhodou, inspirován hlavním obrázkem hry, jsem svého hlavního hrdinu pojmenoval Van Helsing. Bohužel po chvíli hraní jsem zjistil, že tam až zas tak velká podobnost není a spíše než klobouk budu na palici nosit helmu, ačkoliv kuše a bambitky a různé pušky a kolťáky ve hře jsou. S Van Helsingem jsem dohrál první Akt a hru rozehrál za ženskou postavu, protože jsem chtěl zkusit jiné povolání. Jako lehký klad hodnotím, že skillů je celkem dost, i předměty dávaj zvláštní unikátní útoky a pokud nenalevelujete pouze dvě nebo tři schopnosti, tak je řežba nepřátel celkem i závislá na schopnostech hráče na klávesnici a není to jen o dvou čudlíkách na myši.

Abych tedy shrnul, proč hodnotím celkem vysoko. Temnej v podstatě nedělá nic špatně. Budete kosit hordy nepřátel, plamenem, ocelí, kulkou i kouzlem. Budete levelovat svoje skilly, budete mít takové "Mazlíčky" (teda alespoň některá povolání), u kterejch by jste fakt neradi, aby vám lezli do postele (narozdíl od dobrmana, co se na zahradě vyválel ve chcíplém netopýrovi). Budete sbírat hory předmětů v různejch barvičkách (podobně jako diablo jsou i tady obyčejné šedivé, žluté, zelené, apod předměty dle jejich unikátnosti) a pak budete luštit, jestli je ten který předmět lepší než to, co zrovna používáte a případně jak moc a nebo jak je hezký a jak se hodí k vašemu outfitu (samozřejmě u všech převlíkacích RPG je třeba ctít princip Móda Především ..). Potkáte pár bossů, nějaké jejich nižší miniony, narozdíl od Diabla také budete mít na výběr vyřešit pár questů více možnostma řešení, záhy ale zjistíte, že to nehraje žádnou roli. A co je hlavní, budete odkrejvat Diablo-like mapu světa a furt budete hnáni zvědavostí, co bude dál a co najdete za loot a jakýho hnusnýho bosse nasekáte do konzervy pro vaše mazlíčky.

Proč ale nehodnotím nějakou plnější palbou než 70% ? Asi nejvíc mě štvala obtížnost, Temnej je strašně lehkej. Za celou hru jsem umřel jenom jednou a to kvůli tomu, že jsem úplně zapoměl na to, že se dá i umřít a nevychlastal jsem si červenej lektvar, kterejch jsem v té chvíli měl 300+. Bohužel musíte celou hru dohrát, aby jste si mohli odemknout vyšší level obtížnosti, což je opruz. Temnej ještě nabízí tzv. Veteran mode, kdy jsou nepřátelé tužší, je jich víc a je i víc lootu, to jsem zkusil a štvalo mě to. Byl to strašnej overkill, ne kvůli obtížnosti, ale kvůli tomu, že ty hordy těch protivníků a ty ohromné hromady lootu fakt už docela dost spoilovaly immersion a prostě bylo toho až nepřirozeně moc. Další věc, co mě štvala, bylo strašná přeplácanost co se týče statistik. Každej předmět má X různejch vlastností, kde se všechny překrývaj, takže meč zraňuje ohněm, chladem a ještě leptá a do toho navíc ještě dělá další věci. Ve výsledku je všechno relativní a vás za chvíli, kor u tak lehký hry, nebaví luštit, jestli je danej předmět lepší/horší/stejnej jako to, co už máte. Je to v podstatě jedno. To stejné je, že zbroje a prsteny poskytují snad 10 druhů různejch protekcí. Jakou má potom cenu potom řešit, jestli je lepší zbroj co poskytuje po 10ti bodech proti mrazu, dešti, chaosu, probodnutí a blbý náladě oproti jiný zbroji, která to má za 8%, ale má to navíc ještě s leptáním? Ten systém těch předmětů je fakt strašně přeplácanej. S tím souvisí i to, že po čase zjistíte, že vůbec nesedí ta kategorizace těch věcí dle unikátnosti a ty přidružené ceny. Ony jsou ty předměty samozřejmě generovaný, takže nepotkáte dva stejné meče, ale ten generátor nefunguje dobře. Máte například zelenej vzácnej předmět, co stojí 500 zlatých, a dost často nacházíte žluté předměty za 5 zlatých (100x levnější), které jsou lepší. Celé akty jsem z valné většiny prošel se stejnejma věcma, protože prostě byly lepší - eg našel jsem kyj pro 10tou úroveň a měl jsem ho skoro půlku hry, protože další zbraně, co jsem necházel, byly prostě horší, i když se jednalo o zbraně pro např. 20tou úroveň a 50x dražší. Další věc, co mě nebavila, bylo poměrně hodně textu a lore, co v Temným byl. Nebavilo mě to číst. U Hack&Slash RPG je prostě cíl prošmejdit celou mapičku a zamordovat hlavniho bose a vyloupit mu komůrku. Žádnej velkej text netřeba. (Ještě si přisadím - mapa se negeneruje jako v diablu, je statická, velká škoda pro replay, je tam učitej systém oblíbenosti u určitejch frakcí, kterej je k ničemu, páč lidi z města vás budou vždy mít rádi a příšery budete jak jinak než sr*t, peníze jsou k ničemu, akorát hromadíte obrovské částky, žádnej normální hráč si nekoupí meč za 20k ve hře, kde nachází hromady identického lootu co prodává za 5 stovek, zbraně a ani brnění se neničí - škoda, nejsou náboje, i ten městskej portál je nekonečnej, můžete si ho udělat kde chcete a kdy chcete, atd ..) 

Abych to dokončil. Celkem slušná akce, tohle hodnocení dávám kvůli tomu, že tam je minimum originality (ačkoliv znovu říkám, mám ten žánr rád) a pitomý designerský rozhodnutí typu nízká obtížnost a hrozná přesycenost co se týče čísel, předmětů a nestvůr která způsobí, že si v Temným skoro ničeho nevážíte, páč tam na ničem nezáleží (ani na skillech, protože ty můžete resetovat od začátku hry za nepatrnej peníz).
+20