Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Pilgrims

  • PC --
Za dávných časů, kdesi v království, žil jeden tulák, který prohrál karty. Král je s čertem, lupičem a dalšími osobami. Aby se mohl dostat z království ven musí najít ptáčka pro převozníka.

To je jednoduchý příběh hry od jedinečných českých tvůrců Amanita Design. Amanita Design stojí za slavnými hrami českými hrami. Jejich neslavnější je Machinarium, dále Chuchel a samozřejmě trojdílná série Samorost.

Jako jedni z mála českých tvůrců tvoří velmi úspěšné hry, na které je mnoha chvály od recenzentů. Překvapivé vydání hry Pilgrims ukázalo, že tvůrci dokážou překvapit čím dál více.

Je to jednoduchá hra, ale je velmi zábavná a po dohrání až do konce si ji určitě budete chtít zahrát znova. Doba prvního dohrání je něco přes hodinu, ale tím, že cesta k ptáčkovi převozníka má mnoho variant, tak si hru velmi snadno spustíte znova od začátku a hledáte nové a ještě zábavnější řešení.

Princip je velmi jednoduchý, objevíte se na mapě a máte za úkol navštívit několik lokací. Pomocí dialogu a akce s věcmi z inventáře musíte přesvědčit své protivníky, aby jste od nich získali další věci do své sbírky.

Tím, že postupně na svou stranu dostáváte nové kamarády, tak nejste v „boji“ s protivníky sám, ale můžete svého poutníka vyměnit za babku, loupežníka a dokonce i čerta. Se svými kamarády si užijete ještě více zábavy, než jenom s hraním za poutníka.

Pilgrims těží hlavně z unikátního humoru a hlavně grafiky, kterou mají tvůrci po několika úspěšných hrách, v malíčku.
+5 +6 −1

Jazz Jackrabbit

  • PC 80
Jazz patří mezi nejvýraznější plošinovky pro DOS a ve své době ho hrál téměř každý fanoušek žánru. Hra se nejvíce inspirovala Sonicem a hlavní hrdina opravdu může dosáhnout slušné rychlosti. Přesto je větší část levelů hratelná spíše obvyklejším tempem. Grafika byla na svou dobu skvělá a zestárla dobře. I dnes je radost sledovat všechen ten pohyb a barvy. Povedla se i hudba, která skvěle sedne k tempu hry.

Hrál jsem CD verzi, která obsahuje devět epizod. V disketové jich bylo šest. Každá je rozdělena na tři planety po dvou levelech plus bitva s bossem. Každá planeta má odlišnou stylizaci, trochu jiné nepřátele a překážky. Díky tomu je hra variabilní a člověk je vždy zvědavý, co ho čeká příště. Hratelnost se nemění a tak nedoporučuji hrát větší úseky v kuse. Hrál jsem epizodu denně a bylo to akorát. Po nálezu červeného drahokamu následuje 3D úroveň. Tenkrát to působilo fajn a hráč byl nadšen už jen tím, že hra něco takového umožňuje. Dnes to bylo zábavné maximálně dvakrát a byl jsem skoro rád, když se drahokam nenašel. Po úspěšném splnění sice Jazz získá život navíc, ale pokud ukládáte, tak je to vlastně k ničemu.

Nepřátelé jsou nejčastěji různé variace želv. Je jich dostatek druhů a často se mění. Bossové jsou spíše průměr a především dost nevyvážení co do obtížnosti. Zbraní je pět druhů, což není moc, ale každá má své uplatnění. Nejvíce jsem si oblíbil rakety, které se střílí po dvou. Přítomny jsou samozřejmě i nějaké powerupy. Obtížnost se napříč epizodami zvedá a nejtěžší je asi sedmá. Hodně také záleží na konkrétní planetě, některé jsou prostě nepříjemné. V částech kde lze procházet trubkami se špatně hledala cesta dál.

Příběh je klasika o záchraně, ale v manuálu je moc pěkný úvodní komiks. Celkově zpracování manuálu potěší a je prostě škoda, že se dnes už takové nedělají. Konec každé epizody je odměněn vtipnou animací. Na hru mám dobré vzpomínky a jsem rád, že nezklamala ani dnes. Jde o kvalitní a zábavnou plošinovku která rozhodně stojí za zahrání. Druhý díl je sice obecně chválenější, ale osobně doporučuji oba.
+31

Red Dead Redemption 2

  • PS5 90
Tak jsem se tím po nekonečných odkladech taky konečně prokousal. Hodně dlouho se ve mě mlely pocity, jestli si mám RDR2 zamilovat kvůli postavám a dechberoucímu světu, nebo ho zavrhnout kvůli totálně zhovadělýmu těžkopádnýmu a stupidně překombinovanýmu ovládání. Naštěstí první stránka převážila všechny negativa, i když kvůli nim nemůžu prostě jen tak dát hře 100/100. Pro ty co to zajímá se pokusím být co nejstručnější.

RDR2 je pro mě zjevením na poli open-world her. Zjevení v tom smyslu, že mi konečně nějaká hra ukázala, že se dá vytvořit smysluplný, živý a až neuvěřitelně uvěřitelný open-world, který přitom není zamořen tunou dementních side questů, generických postav a nesmyslných kolektiblů, které vám vývojáři cpou do chřtánu horem dolem. Všechny open-worldy, co jsem doteď hrál, působily dojmem, že vývojáři nejdříve vytvořili obří mapu a pak do ní beze smyslu nalili tunu obsahu. RDR2 naopak působí dojmem, že vývojáři byli nuceni vytvořit co největší mapu jen proto, aby se do ní s dostatečnými rezervami vešlo tolik originálních úkolů, misí a situací, kolik jen bylo možné. Svět Red Dead Redemption 2 mě prostě dostal. Naprosto pohlcující zážitek, který jsem ještě nezažil. Svět působí neuvěřitelně živě, plasticky, je plný pohybu, života, dechberoucích scenérií a drobných momentů obyčejných lidí. Na každém kroku narážíte na nové a originální situace, které dodávají světu na uvěřitelnosti a naprosto běžně se mi stávalo, že jsem se na několik hodin ztratil pouze v bloumání po krajině, zabýval se náhodnými setkáními, šel chytat ryby, zahrát poker, objevil nějaké tajemství, omylem našel nějakou vzácnost a přitom se v příběhu neposunul ani o 1% a přitom se mi za 70 hodin nestalo, že bych něco viděl dvakrát. Co se týče stavby světa a jeho výplně, RDR2 NEMÁ na poli open-worldových her konkurenci. Tečka.

Příběhová stránka se mi taky dost líbila, dávkování a tempo příběhu je pomalejší ale víceméně smysluplné, což mi perfektně vyhovuje. Postavy jsou fenomenální, i když sem tam jsou jejich akce poněkud diskutabilní. Skvěle napsané dialogy, perfektní voice-over a dynamika postav a jejich vývoj. Ze začátku jsem se trošku bál, že se mi hra bude snažit násilím cpát, abych si oblíbil postavy, které se mi od začátku příčily, ale naštěstí tomu tak nebylo. Dynamika vztahů mezi jednotlivými postavami je skvělá a dobře odpovídá vývoji příběhu. Padouši zůstávají padouchy a z protagonistů se stávají hrdinové. Arthur Morgan je pak jednou z nejlépe napsaných a zahraných postav, které jsem měl to štěstí přes videohry poznat. Vývoj jeho chování a proměna charakteru způsobená situacemi, ve kterých se ocitne, je perfektně zpracována na ideálním pomezí mezi lehkým klišé a srdcervoucím rytířským příběhem. Myslím, že ne náhodou jsem měl při hraní podobné pocity, jako kdysi z původní Mafie a k Arthurovi si vytvořil podobný vztah jako k Tomovi. Dva muži, kteří si uvědomí, že bezmezná loajalita není všechno a že přátelství netrvají věčně.

Pokud bych se měl vyjádřit k náplni misí, tady už trošku sklouzávám od chválení a začnu si mírně stěžovat. I když je drtivá většina misí originální a líbila se mi, začátkem 5. kapitoly jsem si začal všímat receptu, který jsem už od té doby nemohl nevidět a začínal mě rozčilovat čím dál víc. Ať jakákoliv mise začínala jakkoliv, nakonec všechny stejně skončily brutální přestřelkou a skoro-genocidou poloviny města. Ještě bizarnější jsou pak ty mise, kdy se začátek tváří, že děláte něco smysluplného: chystáte past, plížíte se, plníte obyčejnou pochůzku, jen aby se vzápětí stejně všechno zvrtlo a vy jste najednou nuceni OPĚT všechno řešit pomocí olova. Tak mě do hajzlu nechce všechny postřílet rovnou, na co si to teda hrajeme? Jsem přesvědčen, že kdybych měl zadání mise "Sleduj tyhle roztomilý koťátka jak si hrajou", stejně by mise nakonec skončila přestřelkou. Skladba hlavních misí je ve většině případů 45% jízda na koni, 45% střílení a 10% perfektních dialogů a filmových scén. Bohužel, té nejlepší části je nejméně. Střelba je zpracovaná podobně jako v GTA, což pro mě osobně není pozitivum. Nechci rozhodně říct, že se mi všechny přestřelky nelíbily. Pár vyloženě westernových šarvátek mě dost nadchlo, ale celkově na mě toho střílení a zabíjení bylo až příliš, zvlášť ke konci hry, kdy už mi to opravdu doslova lezlo krkem a modlil jsem se, ať to skončí. O to víc jsem si ale užíval vedlejší civilní úkoly s pro Rockstar typickým výběrem magorů a podivínů, které akční zážitek příjemně ředí a hlavně vůbec nepůsobí vedlejším dojmem.

No, co mi vadilo bylo (stejně jako v případě GTA:V) ovládání, které je podle mě naprosto nesmyslně překombinované a neintuitivní. Těžkopádné ovládání postavy: pokud chcete sebrat malý předmět ze stolu, musíte se natáčet dobrou minutu. Pokud těch předmětů na stole leží víc, nemáte ani šanci. Dementní radiální menu, do kterého musíte lézt furt dokola kvůli blbý konzervě nebo honit pořád dokola loadout zbraní. Zlaté prase za normální inventář. Fungování analogové páčky taky v Rockstaru evidentně nikdo nepochopil. Můžu jít buď ultra pomale NEBO pomale. Pro běh musím mačkat tlačítko (díkybohu se dá i jen držet) ale nemáme k dispozici nic mezi chůzí a sprintem. To samé s koněm, pro jízdu musíte neustále mačkat tlačítko. Vrcholem stupidity jsou pak mise, kde máte někoho honit, ale i kdybyste se umačkali k smrti, stejně uprchlíka nechytíte dřív, než projdete všemi naskriptovanými scénami a hra vám to dovolí. Prostě se mi hra dobře nehrála, ale naštěstí mě otevřený svět tolik oslovil, že jsem se donutil na to zvyknout.

Posledních pár poznámek na závěr. Skvělá hudba: jak ambient, tak soundtrack. Moc se mi líbilo zpracování pokeru a blackjacku a taky rybaření. Absolutně skvělé nasvícení, které skryje i nedokonalé textury na PS4 verzi. Zpracování obličejů podle mě mohlo být lepší, ale animace na mě působily i tak velmi dobře.

Kolem a kolem, RDR2 není bez chyb, ale mezi open-worldy zaručeně to nejlepší, co si můžete zahrát.

PS: Ve hře nejsou ponča. Jako fakt, Rockstare?

Pro: Svět, postavy, příběh, hudba, "stranger" mise

Proti: Ovládání, přemíra akce a střelby, střelba samotná

+26 +27 −1

Floatpoint

  • PC 75
Floatpoint v prvé řadě dokazuje, že by Emily Short měla publikovat své texty, které má v šuplíku. Po stránce příběhu se totiž jedná o povídku v žánru textové adventury, která si nezadá s povídkami Ursuly Le Guin. Hra obsahuje 23 lokací, ale lze ji brát jako bezhádankovou, takže drtivou většinu času trávíte tím, že se v roli nového velvyslance jednak orientuje v událostech, které předcházely vašemu příletu, a dále se snažíte pochopit symboliku a etiketu aleheartské kultury. Tyto informace jsou totiž klíčové v závěru, neboť hra na základě vašeho přístupu k vyjednávání s představitelkou Alehearťanů obsahuje několik rozličných rozuzlení (na základě typu daru a barvy vašeho oblečení). Vaše postava i postava vašeho předchůdce je přitom vykreslena psychologicky zajímavě a stejně tak je zajímavý i fikční svět, do kterého je hra zasazena. Jak už to u Emily Short bývá, je natolik nosný a propracovaný, že vyvolává hlad po větším literárním rozpracování. Je opravdová škoda, že délka hry není dvacetinásobná. I kdyby byla placená, neváhal bych nad koupí. Kratší délka hry je totiž jediná výtka, kterou mám. Vůbec mě nepřekvapuje, že se Emily Short uchytila u Failbetter Games jako creative director a momentálně figuruje jako lead writer na Mask of the Rose. V rámci textovkářské komunity se jedná o jednu z nejlepších autorek/autorů, které tato scéna vygenerovala.
+11

Legend of Grimrock 2

  • PC 80
Druhý Grimrock je po obrovských maratonech s přestávkami pouze na spánek za mnou a jsem z něj totálně vyřízenej. Na to jak se říká, že moderní hry jsou jednoduché, vodí hráče za ručičku a dohraje je každý poslepu, tak Grimrock přichází s tak brutální a často nefér obtížností, že si musím od hraní dát chvíli pauzu.

A přitom je to v jádru skvělá hra. Narozdíl od typické kobkařiny v jedničce se druhý díl odehrává na ostrově, kam se čtveřice dobrodruhů dostává po ztroskotání lodě. Grafika je opravdu neskutečná, ať už nádherné tropické pláže, pralesy, smrduté bažiny, děsivý hřbitov či různé druhy kobek. Je to pastva pro oči, vrcholící epickou podívanou při boji na střeše ve "finále". Stejně tak se povedly různé efekty, ať už střídání noci a dne, kouzlíčka, nebo potvory, ze kterých Vám spadne brada - třeba takový krysí král s monumentálním kanonem, nebo naprosto nechutní pavouci. Naprosto parádní vizuální bombou je poušť, ve které se prochází doslova horda zombíků a mezi nimi dva obrovští golemové.

Příběh je v podstatě stará škola, tzn. neexistuje. Během hry nepotkáte jediné NPC, veškeré náznaky příběhu jsou podávány útržkovitě a až na konci budete trošku moudřejší. Podivné kombinace sci-fi a fantasy odpadly a návaznost na jedničku? Inu v jednom easter eggu vykopete kostku z prvního dílu a na konci vidíte plány Grimrocku.

Hratelnost je formě hubu. Máte tedy několik vzájemně propojených venkovních lokací, pod nimi vždy několik pater dungeonů, samozřejmě se spoustou zkratek a tajných průchodů. V podstatě to funguje tak, že někam přijdete, vybijete to tu (respawn je velice vzácný), vyřešíte něco puzzlů a vydáte se čistit kobky. Cílem je hledat orby moci, každé čtyři můžete v jednom z chrámu proměnit na esenci elementu a s těmi se dostat do finále.

Ovládání, zbraně, nacházení a skládání nové výzbroje, souboje zůstaly stejné. Ve všem ostatním autoři přitrvdili a to na maximum a často dost nefér. Tak třeba puzzly či secrety. Na něco přijdete, na něco vám pomůže nápověda, na něco se podíváte do návodu a něco nepochopíte ani s návodem. Jsou tu naprosto nesmyslné secrety typu skoč z mostu doleva, obejdi ho dokola, skoč z most, obejdi ho doprava, přijdi a odejdi ke dveřím a ty se otevřou... Nápovědy jsou kryptické, často skryté v úplně jiné části hry, ideálně v té, do které teprve míříte. A secrety hledat musíte, protože skrývají ty nejlepší zbraně a hlavně výzbroj, včetně dvou epických sad zbrojí... no a bez pořádné výzbroje si neškrtnete.

Takže jsem většinou prošel všechno sám, zkusil najít co šlo, přijít na to co zvládnu a zbytek jsem zkontroloval podle návodu... chtěl jsem to mít při druhém hraní vše na 100%, což bych sám nedokázal ani za milion let.

Bohužel autoři hážou klacky pod nohy jak můžou. K nalezeným truhličkám nemáte paklíče, ke dveřím s poklady zlaté klíče. Překopaná je magie a než nakreslíte myší několika runové kouzlo, schytáte x zásahů. Ty nejmocnější zbraně mají cooldown až 7 sekund, což v situaci obklíčeni ze všech stran (a těm se nevyhnete) nepotěší.

Nejvíce zabrat dostaly skilly. V jedničce jsem věděl co trénuju (meč, sekyru, brnění). Tady je milion skillů, každý má až pět úrovní a nikdy nevíte co potřebujete. Lehké/těžké zbraně jsou základ, protože bez toho nezvednete žádnou lepší zbraň. S mágem jsem se zaměřil na jednu školu magie a také na vyvolávání, což je sice na hovno, ale nezvednete bez toho žádnou staffku. Se zlodějem pak na střelbu ze zadních řad. Bohužel vlastní skill má i alchymie, potřeba je myslet na brnění a když zapomenete na přesnost, tak máte silné útoky, které trefí každý druhý. Naprosto k ničemu jsou střelné zbraně (pušky), které jsou slabší než luky/kuše a navíc Vám ubývají náboje, narozdíl od šípů. A přestože jsem prošel co se dalo, víc než na 15 úroveň jsem se nedostal, takže bodů k rozdělování moc nebylo.

Přes všechny výtky jsem se bavil, ostrovy i dungeony jsou úžasně vymyšlené, ani jedno místo není prázdné, nudné nebo stejné, pocit ze získávání výzbroje či likvidace předtím těžkých mrch je parádní.

Na prdel to dostává až úplně na konci, kdy jsem byl naprosto znechucenej. Pokud chcete vidět skutečný konec, čeká Vás po zdánlivě finálním boji s dračím jezdcem ještě boj se samotným Island Masterem. To je čaroděj, který Vás zavře do bludiště plného ostnů, bez cesty ven. A zatímco díky původu hry jste poměrně neohrabaní, čaroděj kolem Vás lítá šílenou rychlostí, teleportuje se, bez jakýchkoliv cooldownů střílí kouzla všech škol magie na které prostě NEJDE mít resisty/ochranné kouzla. A ne to není vše - čaroděj vytváří armádu klonů, které umí totéž co on a pokud se mu dostane k tělu, útokem Vás odstrčí a ještě se kryje za silové pole. Po 3 hodinách snažení mi pomohl zázrak - čaroděj za mnou vlítl do místnosti 2*2 čtverečky, kde jsem se schoval, já východ uzavřel připraveným kouzlem silovým polem, druhé jsem pomocí staffky zakouzlil vedle sebe a dostal ho do pasti. A pak jsem naspídovaný elexiry rychlosti a s nasyslenou zásobou regeneračních krystalů bušil co to dalo a světe div se, vyšlo to.

Každopádně boss fight je naprosto přestřelený obtížností takovým způsobem, že bych si troufnul říct, že je to nejtěžší finální boss, jakému jsem kdy čelil. A přestože mě hra pořád velmi bavila, tak celková obtížnost všeho i na easy - hádanek, puzzlů, secretů, některých bojů a především finále je taková, že se zábava místy vytrácí. Proto jen 80%.
+30

NAM

  • PC 40
Celkově se snažím na hrách hledat spíše ta dobré věci. Nemyslím si, že bych patřil k lidem, kteří hru zahodí na první dobrou, když se jim nelíbí. V případě hry NAM je jeho největší štěstí v tom, že jeho utrpení není tak dlouhé. Do dneška se jako příklad hodně obtížných FPS her skloňují jména jako Project I.G.I. nebo Aliens versus Predator. Tyhle hry ale měli pěknou přehlednou grafiku a design úrovní, který se dal po pár pokusech naučit. NAM je jen čirá frustrace. Nikdy nevíte, co vás zepředu nebo zezadu zastřelí, no co šlápnete nebo co na vás spadne. Navíc hlavní hrdina vydrží tak dva tři zásahy a padne. Proč se jako symbol obtížnosti neskloňovalo tohle? Asi se to nikomu nechtělo hrát.

Hratelnost ve stylu: Zastřelím vojáčka, uložím. Šlápnu na minu, načtu. Zastřelím vojáčka, uložím. Spadne na mě bomba, načtu. Zastřelím vojáčka, uložím. Někdo mě odněkud zastřelí, načtu.. A takhle to chodí celou hru. Navíc je prostředí graficky strašně ošklivé a nepřehledné. Vrcholem jsou noční mise, kde ještě k tomu není nic vidět. Noktovizor máte k dispozici snad jen v jedné misi. Ne, takhle si nepředstavuji zábavu.

Celou hru jsem používal dvě zbraně. Kulomet a když do něj došly náboje, tak samopal. Párkrát jsem ještě na tank vystřelil raketometem. Pocit ze střelby je tragický. Co se ale autorům povedlo byla má chuť střílet naslepo do jungle. Úplně jako ve filmech z Vietnamu. Díky použitému enginu nemusela být muška stoprocentní a často někdo neviditelný v křoví zařval. Vietnam byl asi hustý, ale já jsem zařval tolikrát jako snad všichni američtí vojáci za celý rok války.

Naštěstí je design hry přímočarý, bez sbírání klíčů. V tom celkovém marastu vypadá překvapivě moderně. Je to snad první hra podobného ražení z vietnamské války. Hra která se zcela vážně snaží ukázat její krutost. K tomu se snaží využívat i zvukový doprovod. Bohužel jen jednostrannou krutost. Nepřátelé jsou jen hnusné pobíhající sprity. Text tu není žádný, ale fakt žádný. Ve hře jde jen o přežití a Build engine na tuhle tématiku nestačí a nestačil ani ve své době. Válečný (vlastní) zmar je s toho cítit, ale zábava to není.

Pokud nefajfkujete dohrané hry, nehrajte to. Pokud nemáte nic lepšího než vylepšenou 486, tak by to možná ještě jako poslední hru, před upgradem, šlo hrát.

Pro: atmosféra Vietnamské války bylo něco nového, jen 15 misí, absence hledání klíčů a minimum bloudění

Proti: válečný zmar na vlastní kůži, frustrace na každém kroku, hnusná a nepřehledná grafika, stále stejní a nudní nepřátelé, podivný pocit ze střelby, save, load, save, load po každém kroku po celou hru

+16

Fallout 4

  • PC 70
Co nás čeká? Boston v roce 2077, po světové atomové Válce a jeden z mála přeživší, který měl štěstí, se potuluje krajinou a snaží se přežít.

Proti němu stojí mutanti z říše lidské, z říše zvířecí a samozřejmě normální lidi přežívají,  jak mohou. Samozřejmostí jsou i lidé, kteří pomáhají hlavnímu hrdinovi k přežití.

To, že je hlavní postavou normální člověk a je apokalypsa, člověk stěží přežije, tak i zbraně nejsou výrobky firem. Hlavní postava si musí své zbraně na ochranu a zabití protivníků vyrobit sám. Postupně sbírat každou součástku k vylepšení zbraní.

Postupně vylepšovat lze nejenom zbraně, ale brnění a své vlastní vlastnosti, jako je síla, mrštnost a další věcí, které jsou potřebné k přežití.

Hlavní postava jde ke svému cíli, potkává mnoho postav, jak zlých tak dobrých a snaží se přežít pomocí masa, nezničit si zdraví radioaktivitou a pomáhá mu vlčák.

Je to po GTA další velmi úspěšná hra. Ale naproti GTA V, která překvapila přelomovou grafikou, tak Fallout 4 nemá až tak moderní grafiku, je vidět, že použitý engine je už starší. Nezvládá načítat online přechody mezi venkem a vnitřkem budov. A tak si užijete občasné načítání z harddisku.

Tím, že hraji Fallout 4 na PC, tak jej mám na rychlém disku, a tak veškerá data se načítají dostatečně rychle a tak nemusím čekat delší dobu, ale lituji fanoušky konzolí, protože si musí počkat, až se jim patřičná data načtou.

Mně osobně, se mi hra až tak nelíbí, je trocha těžší, než se zdá. Smrt čeká na Vás za každým rokem, od nepřátelských sekcí, od mutantů a supermutantů a člověk si musí pořád něco vyrábět a hlavně sbírat náboje a brnění aby přežil.

Jednu část hry jsem musel odehrát i jako „nesmrtelný“, abych vůbec přežil. Neměl jsem ani náboje, ani zdraví, a tak pro mě nezbylo jediné východisko, než si průchod části, kde jsem nejvíce natrápil a pořád umíral, usnadnit cheatem.

Nezahraji si hru Fallout 3, abych mohl porovnávat herním mechanizmy, ale poslední díl ohodnotím. V celku dám postapokalyptické hře trochu špatné hodnocení. Celých 70 % za je zastaralou grafiku a už zavedený koncept.
-6 +6 −12

Bus Simulator 18

  • PC --
Máme simulátor evropských tiráků, máme simulátor amerických a na co se zapomíná? Na dálkovou, případně městskou, dopravu. Autoři dvou TIR simulátorů plánují vydat simulátor dálkové autobusové dopravy. A co městská? Tu udělali tento rok autoři ze Stillalive studios.

Plánovaný datum vydání je 13. července, a tak mají recenzenti dost času na to, aby mohli vychválit nebo zkritizovat simulátor autobusové městské dopravy.

Co nás čeká? No město. Není to město ledajaké, je to Seaside Valley, které je dostatečně velké na to, abychom si mohli cestu užít. Dopravy a křižovatek je dost a pro fanoušky je připraveno několik kruhových objezdů a mimoúrovňových křižovatek. Město je dostatečné velké na jízdu a zastávek je také dostatečný počet.

Nebylo by simulátoru bez správných autobusů. Na výběr jsou opravdu dost známé značky Mercedes-Benz, Setra, MAN a IVECO BUS. Díky těmto autobusům vyrážíte na cesty po městě.

Je pro vás připraveno několik důležitých úkolů, při kterých se naučíte správné ovládání, cestovaní a řízení a samozřejmě i placení cestujících.  Po několika snadných úkolech už máte vyděláno na první vlastní autobus a řidiče a začínáte svoje linky postupně rozšiřovat a obsazovat město svojí firmou, až se stanete monopolním dopravcem celého města.

Na rozdíl od TIR simulátorů nesedíte jenom za volantem, ale můžete vystoupit, zkontrolovat své cestující, přistavit plošinu pro invalidu a samozřejmě se trochu projít kolem svého vozidla.

Za jednoduché úkony, jako je správné odbočování, parkování, stíhání správného časového rozpisu, dostáváte kladné body a za špatné řízení záporné. Odměna je v penězích, a tak při správném dodržování všech správných pouček vyděláváte na své další řidiče a autobusy.

První hodiny hry jsou velmi zábavné, ale postupně svého řidiče umíte tak správně ovládat, až se dostavuje nuda. Město už znáte a plníte pořád ty samé a samé úkoly. Oproti simulátoru v Evropě nebo v Americe přichází dost brzká nuda, která se líbí pouze simulátorovým nadšencům.

Grafika hry je na úrovni, všechna auta a autobusy ve městě jsou dobře vykreslené, ale ti cestující… Jenom pár šablon nic nevyřeší. Přeci nechodí v jednom městě pořád x-terčata, že. A ani nejsou moc dobře vyobrazení.

Je také vidět, že tvůrci použili už existující Unreal Engine 4, a tak lze říci, že grafika je už pár let stará. Pěkné město to samozřejmě je, ale oproti „konkurenčním“ TIR simulátorům je grafické zpracovaní o dost slabší.

Ti, co nehrají simulátory, si samozřejmě hru nekoupí, ale pro ty, co si rádi hrají na řidiče, je připravená dost kvalitní cena.

Cena je přijatelná, a tak hru doporučuji všem fanouškům simulátorů dopravy. Ten, kdo nemá řidičák a líbí se mu jezdit autobusem, tak ať si hru koupí. Konkurence není a tak je to tento rok ta nejlepší koupě, co může udělat.

Pro: Super simulátor MHD

Proti: Málo tratí a autobusů

+6

V-Rally 4

  • PC 60
V pokračování hry, jejíž předchůdce vyšel před dlouhými 16 lety, moc  neočekáváme, jenom licence a tratě a hromady času za volantem.

Ihned na začátku hry si můžete rovnou vybrat dobré rally speciály a začít jezdit tratě. Na výběr máte hodně, na to, že začínáte svojí kariéru. Postupně vylepšujete své auto a kupujete si nové a ještě lepší. V kariéře zažijete opravdu různé tratě na různá auta, klasické Rally, závody do vrchů a pár dalších. Doporučoval bych ale aby si hráči zvolili pouze jeden druh závodů, protože se jiné druhé závodů  s jinými autory řídí jinak,  člověku to trochu trvá než se s jiným autem dostane správně do zatáčky.

Grafikou hra moc nepotěší, auta (licencovaná) jsou to nejlepší co můžete vidět. Horší je to s fyzickým modelem aut, nikdy jsem nechápal, co se vlastně zničilo a hlavně poškození vzhledově není až tak vidět. Prostředí kolem aut je ještě horší. Grafické orgie by to byly před několika let, teď je to prostě zastaralé.

Jediné, co se tak dá vyzdvihnout jsou možnosti multiplayeru, kdy lze hrát i split screen , co má málo která hra.

Možná, že bych mohl i hru vynachválit, ale to byly nesměla být za plnou cenu velké „A „hry.  Kdyby se cena snížila na polovinu, tak určitě bych dal hře 80 %, protože by se to vyplatilo. Ale jinak 60 %, což je na hru s cenou přes 1 000 Kč dost málo.
+3 +4 −1

A Plague Tale: Innocence

  • PC 90
Kdo si chce vyzkoušet dobu během moru, kdy svět je zanesen nakaženými krysami, všemožnými nástrahami a jediný způsob, jak přežít je to, že vás nesmí nikdo vidět? Pro ty je adventura A Plague Tale: Innocence.

Je to hra pro hráče, kteří si neplánují jenom občas zahrát, ale najdou si pro svoji hru dost volného času, aby našli to nejoptimálnější řešení, které s hlavními postavami přežijí bez ztráty života a bez zranění!

Hlavní postavy, tj. Amicie a její malý bratřík Hugo, se mimoděk dostanou k tomu, že musí utíkat před inkvizicí a před zlými lidmi. Oba dva nesmí bít vidět, ani nesmí být slyšet. Každý špatný pohyb je nemilosrdně potrestán, hlavní postava je ihned zabita a hráč se tedy musí vrátit zpět, a najít nějaké jiné a hlavně logičtější řešení.

Postup hrou je v celku jednoduchý, prostě musíte postupovat tak aby vás nikdo neviděl, pokud náhodou uvidí, tak si můžete pomoci postupně vylepšovanými perky, které vám umožní omráčit nepřátele, později i dokonce i zabít. Občas se i objeví bossové, na které musíte prostě přijít, jak je porazit, případně i obejít.

Grafické zpracovaní hry nezaostává před konkurencí, samozřejmě nemá na ty hry, které stojí miliardy a od nich se očekává grafický průlom, ale v rámci konkurence (s podobným rozpočtem) je hra dobře zvládnutá. Běhá na optimálních strojích a člověk si může herní prostředí dobře vychutnat.

Pro české fanoušky je hlavní plus, že se hra vydala s českými titulky.

Pokud chcete 3D adventuru a příběh hlavní dvojice ve Francii v době Morové epidiemie dobře prožít a hlavnězačít, hra je přesně pro vás!

Pro: České titulky

+4 +8 −4

Someday You'll Return

  • PC 95
Je to kvalitní hra, na které není vidět, že jej nedělalo velké studio. Prostředí je velmi dobré, úkoly v příběhu jsou dost zajímavé, a hlavně už od začátku mne to bavilo. Na slibovaných 15 – 20 hodin se s dokončením hry určitě dostanu, ale pouze v případě, pokud bych si chtěl hru odehrát a ne vychutnat.

Prostředí hry je umístěno do tajemného lesíka, kde hlavní postava, tedy otec Stely, potkává hodně tajemných věcí. Nejen z reálného světa, ale i z nereálného, spíše snového (velmi temného a strašidelného snu). Postupně odhaluje vodítka k cíli příběhu a cestou řeší rébusy, které mu umožní cestu.

Hra je udělaná na stejném herní engine jako Kingdom Come: Deliverance. V porovnání s hrou v okolí Sázavy je Someday You’ll Return minihra, kde je engine využit lépe. V malém prostoru má své uplatnění a člověk se v temném lese lépe ztratí.

Určitě to není na hraní pro milující otce, kteří hledají v noci své dcerky, protože pro noční hraní je hra velmi temný zážitek. Je pravda, že můžete občas přemýšlet a odpočinout si, ale hledání postupu k cíli je velmi intenzivní.

A to nesmíme zapomenout na to, že je to česká hra, která má české titulky, českou grafiku a hlavně české prostředí, které v českém lese samozřejmě už známe. Od turistických směrovek, po přesnou podobu mapy, jaká se obvykle vyskytuje na reálných lesních cestách.

Autoři také mají dobrý smysl pro humor a znají i fenomény, jako je sem tam nějaký sci-fi film. Samozřejmostí jsou proto odkazy na různé filmy (jako i třeba na Star Wars  )

Závěrem lze říct, že v Česku vznikají zajímavé hry, které opravdu stojí za hraní. Česká hra s anglickým názvem Someday You’ll Return patří mezi velmi povedené, které by si mohl zahrát i cizinci. Tvůrci nepotřebuji velký rozpočet a to, že je hra tvořena pouze dvěma lidmi, tak vznikla na poměry tvorby fenomenální hra.

Pro: Česká hra

Proti: Nemám výtky.

+9 +11 −2

Mafia III

  • PC --
Co když se zeptáme všemožných fanoušků, která česká hra je nejslavnější? Je to Mafia. První díl byl nejzábavnější a nejlepší. Druhý díl byl skoro taky tak dobrý. Pracovali na něm taky Češi. A co nám po dlouhých letech přináší díl třetí? No ani se radši neptejte. Jakmile to dostali do rukou Američani, tak to prostě šlo, kam by nemělo.

Do malého města New Bordeaux se vrátil americký veterán z Vietnamu, do svého rodného města, které je po smrti jeho přátel, musí znovu dobít a získat svoji nadvládu. Pomáhají mu členové klanů a mafie, jejíž hlavy si musí nejdříve získat. Po převzetí moci má od nich různé pomoci, dovezené auto, úschovnu peněz, vlastní tým pro přestřelky a další. Prostě není na to vůbec sám a hodně věcí mu život v městě přátelé usnadňují.

Prošel jsem už deseti hodinami hraní, tak snad mám dostatek informací k tomu, abych celou Mafii 3 dokázal prostě správně zhodnotit. Tím, že tento díl dostali do rukou Američani, tak se prostě rozhodli, že udělají jenom to, na co mají. Nejsou to tvůrci GTA a dalších megalomanských her, které lze hrát pořád a člověk v každém hraní objeví nový způsob hraní. Jsou to prostě ostatní tvůrci, kteří mají svůj rozpočet a s ním udělají jenom, na co mají.

Mafia 3 nám bohužel přináší příběh, který sice v prvotních hodinách přináší různorodost misí, ale v dalších hodinách přináší neustálé opakování misí, kdy se bohužel musíte několikrát vrátit na místo, aby jste 3x pobili ty samé nepřítele. V některých chvílích jsem si bohužel říkal, jestli se mi hra vůbec uložila, protože jsem prostě našel protivníky úplně na tom samém místě, jak posledně.

Snad po 20 hodinách (podle internetu) dojdu na konec se záživnějšími misemi, než bylo neustále opakování v tom samém místě.

Teď jsme probrali příběh, ale to ještě může hráče ještě bavit více, než samotný příběh, jsou drobnosti, které v městě dělat. V prvním díle jsme měli tramvaje, metro a taxíky. V druhém díle zůstali jenom taxíky, ale stále to bylo zábavné. V tom třetím jezdíte jenom auty, které si můžete ukrást jenom násilným způsobem, prostě jenom vysklít okno. Naštěstí zas máte nové lodě, které také můžete řídit.

Bohužel je ale vidět, že hra je vlastně jenom konzolový port. V den vydání byl počítač velmi omezen. GTA V hraji v přijatelném počtu snímků, Mafii 3 hrají něco kolem 30 fps. A to ještě do vydání prvního patche, byl počet snímků omezen max 30. Grafika nevypadá až tak dokonale, aby se mohl vymluvit na to, že je hra na grafickém vrcholu, aby byl počet snímků tak nízko. Je to prostě minimální optimalizace, aby si mohli hráči na PC zahrát hru v lepší kvalitě něž na nových konzolích. A ještě jsem si pořádně prohlídl youtube, abych viděl, jak vypadá hra v lepší kvalitě, než mám já. Bohužel rozdíl mezi minimální a maximální konfigurací je pouze v počtu snímků. Žádný rozdíl v grafice, který by se dal rozpoznat.

Nesmíme zapomenout i na bugy a chyby, kterým se vlastně tvůrci nevěnovali. Začnu je vyjmenovávat: vystoupení v plné rychlosti, kdy hlavní postava rovnou stojí, nerozbitná auta, bez minimálního poškození, slepá umělá inteligence, která si nevšimne mrtvoly vedle a sama vejde do střely a i počká na to, až ji zastřelíte a další. Nejslavnější chybou je prostě nefunkčnost zrcadel, kdy se je vlastním obrazu hlavní postavy snad jenom alternativní realita, která se náhodně generuje. Prostě tam Lincoln není, nebo se zasekne v pozici na velmi dlouho řadu sekundu. A to nepočítáme drobnosti, které byli už i v první mafii, například odlétávající puklice kol a další drobnosti. Například to nejlepší na to, abyste utekli od policajtů, je najet na koleje, kde nic nejezdí. Ani Vás policie nemůže po kolejích následovat (spíše to neumí). Po kolejích nejel ani vagónek, který mi Vám překážel.

Otázka, je to opravdu velké zklamání od dob první i druhé Mafie? Ano bohužel je. Příběh se dá jak tak přežít, ale opakují se mise, jenom s malými obměnami. Chybí další obsah, kdy lze jezdit jenom autem nebo lodí. Na drobnosti, které udělají život ve městě reálnější, se úplně zapomnělo. A bohužel grafická kvalita hry v souvislosti na plynulosti hraní a hodnotě fps není vůbec v přímé úměrnosti.

Proto musím Mafii 3 ohodnotit nízkým ohodnocením, které prostě výš dát nejde. 50 % je prostě málo a studio, které tuto hru stvořilo, by se mělo zamyslet na tím, jestli má být nějaké placené DLC, nebo zdarma. Asi bude placené, ale kvůli kvalitě zpracování celé hry, bych si přál, aby přídavné balíčky byly zdarma, aby vše, co tvůrci zapomněli a do hry nedali, bylo zdarma. Updaty, příběhové DLC i nová auta.

Pro: Pokračovatel Mafie I a Mafie II

Proti: Nejhorší příběh z trilogie Mafie

+3 +5 −2

A Plague Tale: Innocence

  • PC 85
Herní výzva 2021 -10. Dětský svět

Tak tohle byla naprostá paráda a pro mě jedno obrovské překvapení. Není to dokonalá hra, vlastně je tu docela dost záporů, ale na rovinu přiznávám, že mě to po stránce hratelnosti bavilo na tolik, že jsem ochoten párkrát přimhouřit oko.

V první řadě mě potěšil parádní audiovizuál. Grafika je jedním slovem nádherná, prostředí se hodně mění a já se na konci každé kapitoly nemohl dočkat, kam mě příběh zase zavede. Pochválit musím rovněž skvělý hudební doprovod.

Po počátečních událostech se hra jevila jako klasická stealth hra s prvky akce, ale pak to přišlo. Krysy. Hromady krys. Moře krys. Jsou skvěle zpracované, nechutné a hlavně nebezpečné. A díky tomu, že se bojí světla/ohně, jsou tím dány hráči prostředky, jak se např. zbavit stráží a trochu (resp. malinko) při tom potrápit mozkové závity.

Ano, hra mě vážně hodně bavila a nenudil jsem se ani chvilku. Dávám sice nadprůměrné hodnocení, ale i tak musím zpětně použít i své oko herního kritika a připustit, že není všechno zlato, co se třpytí...

Předně umělá inteligence je naprosto tragická. Stráže vás nedokáží najít ani když jim přeběhnete před nosem a schováte se za pár metrů vzdálený barel. Trouba v brnění bude chvíli pochodovat sem a tam, aby nakonec prohlásil, že se mu to asi jen zdálo a vrátí se na své místo. Totéž ale předvede i pokud šutrákem z praku rozcáknete hlavu jeho kolegovi, jenž se teď válí v kaluži krve vedle něj.

Ruku v ruce jde design prostředí. Ten je na první pohled krásný, na ten druhý už to ale tak slavné není. Objekty se opakují neskutečně často, což je sice pochopitelné, ale aby všechno cpali hned tak okatě vedle sebe, to šlo trochu vychytat. Do očí bijící je to např. ve chvíli, kdy procházíte po bojišti plném mrtvol. Na první pohled impresivní, na ten druhý je vidět, že jsou to jen rozházené dva tři modely postav, často hned vedle sebe.

Kladů i záporů mám v zásobě ještě několik, ale tohle není recenze. Pointa je, že i přestože má Plague Tale: Innocence nějaké ty mouchy, klady u mě drtivě převládly a já se náramně bavil. A o to jde především...

Pro: Krásná grafika a hudba; rozmanitost prostředí; hratelnost; krysy.

Proti: Strašná umělá inteligence; chyby v designu; několik dalších drobností.

+25

The Sims 4

  • PC 50
V rámci celé série, všech předcházejících dílů, jsem očekával krok dál, než v předchozích dílech. Bohužel nastalo to, co mne na tom mrzí. Nastal krok zpět. Všichni známe ve třetím díle celé město, které můžeme bez problémů projít, bez načítání. Od hřbitovů po universitu a stadión. V nové simicí simulaci máme na výběr pouze malé město, které spojuje sousedství a jednotlivé domy. Dá se hrát vždy pouze v jednotlivé budově a jejím okolí, sousední budovy, jak bydlení sousedů, tak funkční budovy, posilovna, knihovna, muzeum… jsou dostupné pouze, když si hráč počká na načtení dat.

Bohužel na výběr, kam svého símíka poslat je omezené. Schází mi hodně několik budov, stadión, škola, kde se dali doučovat některé vlastnosti a vědomosti. Schází mi i bazén a několik dalších budov, které prostě zmizely.

Když jsem si v předcházejících Sims hrách chtěl udělat manžele, po ukončení vytváření simíku nebyl problém vytvořit jejich vzájemné vztahy. To mi v Sims 4 chybí. Vytvořil jsem si sice svoji malou dvoučlennou rodinu, ale až v rámci hraní jsem jejich svazek spojil.

Když se hra vezme, to co hráčům slibovali, lepší pocity simíků, tak to se podařilo lépe, než předchozí zápory. Je opravdu dobře vidět, jak se simík cítí, co všechno prožívá s ohledem na naplněnost jeho ukazatelů a splněných tužeb. Je to zábavné sledovat, jakou má hrací postavička náladu, jestli depresi, jestli je šťastná.

Velmi si cením i toho, že programátoři hry velice optimalizovali veškeré načítaní obrazovek. Veškerá doba k načtení jednotlivých hracích prostorů je velmi rychlá, v porovnání s načítáním Sims 3 je to opravdu mžik.

Možná, že jsem asi moc velký kritik, ale bohužel kolik jsem dal za tu hru, skoro tisícovku, tak to mé peníze lehce oškubalo. Poslední hra simulace života bohužel trpí tím, že je stejné ořezaná jako nejnovější SimCity. Hodně slibů a zklamání a výsledek utekl. Možná počkám na několik dalších balíčků, jestli se hra doplní o ostatní věci, které mi prostě chybí. Od bazénu po hřbitov. Skoro lituji, že jsem si nekoupil krabicovou verzi, kterou bych mohl prodat. Bohužel vlastním digitální verzi, kterou prodat nemůžu.

Pro: Není toho moc.. skoro nic

Proti: Méně zábavná než Sims 3

+3

Mafia: Definitive Edition

  • PC --
Je tomu už více než 18 let, když vyšla první Mafia. Opravdu pamatuji na několik CD, co jsem instaloval, abych si mohl na svém PC zahrát hru, která se stala naprosto kultem.  V té době nebyl internet a už ani nevím, kde se daly hry koupit, a tak jsem měl samozřejmě warez hru. A tím i velmi těžký závod, než vyšel patch.

V roce 2020 s vracím k Mafii v definitivní verzi. Nový pokračovatel vývoje, tedy studio Hangar 13, se rozhodlo, že navrátí Mafii, tam kde je, znovu ke kultovnímu mafiánskému příběhu.



Před pár lety vyšla Mafia 3, a  to  samé studio (autor Mafia III) se rozhodlo, že předělá Mafii I do moderní doby. Od původních tvůrců převzalo příběh a udělalo k tomu moderní kabát. A teď je otázkou, zdali se to vůbec povedlo.

Ano, tentokrát nová verze, která vyšla teď v září, se povedla. Příběh zůstal z 90 % stejný, minimálně se vylepšil, to hlavní zůstalo. A vše v novém kabátě.

Slavné město Lost Heaven je naprosto dokonalé, je vidět, že si s tím dali tvůrci velmi záležet. Město je živé a vynikne nejenom ve dne, ale i v noci a samozřejmě i za deště . Grafika je už moderní a opravdu si město v 1. polovině 19. století naprosto vychutnáte.

Hlavní hybatelská postava, taxikář Tom Angelo, se znovu zaplétá do italské mafie a postupuje postupně výš a výš, aby jej ve stáří mohla zabít postava z druhého dílu (Vittorio Antonio Scaletta).


Příběh se tolik nezměnil, spíše trochu rozšířil a během 20 kapitol zažijete postupný vývoj, jak to má být.

Na rozdíl od první verze, před cca 20 lety, v hlavním příběhu si neužijete tolik vedlejších misí. Příběh se totiž věnuje pouze hlavní lince. Od dalšího hraní pro hráče připraven další režim nazvaný „Volná jízda“, kde si užijete kombinaci volné jízdy a Extrémní Jízdy, kdy se vylepšujete svého Tonnyho a doplňujete svůj vozový a i „zbraňový“ park v „extrémních“ úkolech.


Hra Mafia I v definitivní verzi je opravdu povedený remake. Očekával jsem pouze moderní převedení původní hry, ale hra mě potěšila ještě více. Člověk se může kochat městem, zažije příběh hlavní postavy s potěšením, že ho to prostě baví.

Mafia I roku 2020 je sice trocha kratší, než bychom mohli čekat, ale to vůbec nevadí, volná jízda, která se objeví po první kapitole, dostatečně hru rozšíří a po odehrání příběhu si můžete v klidu hrát a rozšiřovat svůj seznam automobilů, zbraní a oblečení.

Ti co původní hru z roku 2002 znají si rádi zahrají verzi pro nové počítače a ti fanoušci, kteří už mají nové počítače s Mafií 2 a 3, si rádi zahrají příběh, který celý fenomén začal. Mé hodnocení. 95 %.

Pro: Skvělý příběh v minulosti.

Proti: Krátká hra, příběh je postaven pouze na původní hře bez minima úprav.

+3 +4 −1

Cyberpunk 2077

  • PC --
V zaklínači jsem hlavní příběh dohrál a pro můj PC byl jako dělaný. Nová hra od téhož studia bohužel už moc můj PC nezvládá. Otázka je, zdali je to kvůli zastaralosti mého kompu nebo je to kvůli tomu, že je hra „nedodělaná“ – neoptimalizovaná. Osobně se přikláním k druhé variantě, protože mé problémy s grafikou, její framerate, se týkají také konzolí. V interiérech lze hru docela dobře hrát, framerate běhá docela optimálně, ale bohužel v exteriérech si moc hry neužijete, sem tam velký sek, který prostě nečekáte.

Grafické orgie všemožných nádherných scenérií si tedy neužiji, když bohužel musím hrát na nejhorší nastavení. Oproti westernové Red Dead Redemption 2, se kterou si její tvůrci dali práci, aby šla na různých sestavení PC, tak nejnovější hit internetových obchodů je celkem odfláklý. Asi je opravdu zdůvodněné, že tvůrci oddálili prodej hry o půl roku. Přesto ale hráči nejsou spokojeni kvalitou hry. Asi bude hodně optimalizačních oprav.


 
A to ani nemluvě, že si češtinu musíte nastavit v menu a při novém startu hry vám tam znova naskočí Angličtina.


Co tom tak říct, Je to prostě futuristická akce v nádherném městě, kde místo telefonem hackujete očima a rukama. Příběh hlavní postavy nemusíte už tolik znát. Spíše si můžete vybrat mezi třemi druhy postav, Nomádem, „Dítětem“ ulice nebo Korporátem. Každá z těchto postav může být jakéhokoliv pohlaví, jakékoliv barvy pleti a jakkoliv upravená. Máte totiž, jako málo her, možnost si svého avatara ve hře upravit dle svého přání.


 
Zatím jsem odehrál dvě hodiny a dostal jsem se prozatím opravu na začátek příběhu. Další části hry budu postupně odkrývat, během následujících dnů, abych pochopil a objevil celé principy hry, co nás čeká a čím si budeme moci svoji postavu vylepšovat. Dle velikosti města nás čeká opravdu hlavních a vedlejších úkolů.

Dle „zabuganovosti“ hry nás také čeká mnoho updatů, aby byly uspokojeni remcalové jako já.

A moje hodnocení?

Pro prvních hodinách nebudu přeci hodnotit celkovou hru, ale po technické stránce a z pohledu optimalizace musím hru hodnotit velmi slabě. 40 %.

Pro: Skvělý příběh v budoucnosti

Proti: Hra není pořád správně optimalizována.

-10 +4 −14

Zelda II: The Adventure of Link

  • NES 75
Ačkoliv mám sérii Zelda rád, tak jsem druhá Linkova dobrodružství dosud nehrál. Série letos slaví 35 let, což je skvělá příležitost pro nápravu. Hra má špatnou pověst, ale po dohrání musím říct, že nezaslouženě. Hráči prvního, ale i následujících, dílů jsou obecně zaskočeni změnou perspektivy. Pohyb po světě probíhá klasicky pohledem shora, ale v dungeonech je hra spíše plošinovkou. Navíc Link mimo předmětů a kouzel získává zkušenosti, které může hráč postupně investovat do tří vlastností - boj mečem, magie a život. Hratelnost i její tempo se tak od předchůdce dost liší a to spolu s vyšší obtížností vedlo, podle mého, k nízké oblibě hry. Přitom je to velká škoda. Průzkum světa slušně plyne a postavy ve městech dávají funkční nápovědy co je třeba dělat dále. Na mapě probíhají částečně náhodné souboje, kterým se nedoporučuji moc vyhýbat. Neumím si totiž představit jít do finále bez postavy na s maximálními schopnostmi. Vyplatí se také podrobný průzkum mapy.

Největší výzvu představují rozsáhlé paláce. Jsou to velké labyrinty vyžadující pečlivý průzkum, často je správná cesta ukrytá. Ale i vedlejší prostory mohou obsahovat užitečné předměty. V první zhruba polovině hry je obtížnost celkem normální, ale postupně začne přituhovat. Vrcholem je poslední palác a finální souboj, který jsem opakoval ani nevím kolikrát. Postupným učením jsem finále zvládl za tři dny. Boje jsou zpracovány zábavně, různí nepřátelé mají různé chování a bossové stojí také za to. Link má postupně více pohybů, magii je dobré šetřit. Někteří nepřátelé jsou totiž jinak neporazitelní a na několika místech je nutná i pro postup. Zelda II mě mile překvapila a hraní jsem si opravdu užil. Samozřejmě se nemůže rovnat nejlepším dílům série, ale pokud k ní budete přistupovat bez předsudků, tak rozhodně stojí za zahrání.
+22

Xenoblade Chronicles X

  • WiiU 95
Hned na úvod se přiznám, že jsem nikdy nehrál jakoukoliv hru z Xeno série a vrhl jsem se rovnou na tu nejvíce opomíjenou, což asi většinou není ideální start. Může za to jednak Charllize, který tady už nějaký ten pátek o Chronicles X básní jako o nejlepší open-world hře, a pak taky Drolin, který mě dokopal k Neon Genesis Evangelion. Stále si pamatuju, jak jsem na DH v minulosti prezentoval názor, že mechové jsou generické téma a nechápu, co na tom ti Japonci vidí. Ehm... jen idiot nemění názory, ne?

Za ty roky hraní jsem si tak nějak našel ve hrách to, co mám rád a naopak věci, které mě unavují. Ta první a nejdůležitější věc je příběh, potažmo kvalitní vyprávění. Díky dobře vyprávěnému příběhu dokážu odpustit mnoho a považuji jej za zásadní herní prvek. A přesně tohle Chronicles X nemá. Naopak pokud jsem z něčeho unaven, je to hlavně mapa posetá otazníky nebo jinými značkami, což většinou jen zbytečně natahuje herní dobu a hráči to vesměs nic nedá. A přesně tohle Chronicles X má. Proč mě to tedy tak bavilo? Nevím. Asi proto, že je zde nejlepší open-world co jsem ve hrách kdy viděl a nic víc jsem nepotřeboval.

Příběh tedy stojí za starou belu. Lidé se po zničení Země během války s mimozemskou rasou přesunou na novou planetu a plánují zde začít znovu, nicméně nepřítel jim je v patách a nedá pokoj, dokud nevyhubí posledního člověka ve vesmíru. Před lidstvem tak stojí nejen neznámá planeta plná neobjevené fauny a flóry, ale také neustálé nebezpečí. Hlavní mise tak prakticky vždy sestávají z krátkého brífinku, kde se dozvíte, co máte najít a prozkoumat nebo koho zabít nebo zachránit. A takhle je to stále dokola, přičemž občas se v mezičase dozvíte nějaké zajímavější informace o fungování lidstva na téhle planetě a postupem času se rozkrývá jedno velké tajemství. Nutno uznat, že jakkoliv mě příběh moc nebral, samotný závěr je poměrně překvapivý a uspokojivý.

Tenhle nedostatek se však asi měl řešit vedlejšími úkoly, které hráče často seznamují s jednotlivými postavami, nicméně mi jednotlivé příběhy nepřišly moc dobře napsané a všechno jsem tak nějak pouštěl jedním uchem tam, druhým ven a příběhové pozadí či osudy postav mi byly časem víceméně ukradené. Výjimkou je samozřejmě velitelka Elma a parťačka Lin. Ač zde najdete opravdu velké množství různých postav, které lze naverbovat i do party, tak příběh věnuje největší pozornost právě zmíněné dvojici a je téměř vyloučené, že byste hru dohráli a svou velitelku si nezamilovali. Co zaslouží v tomhle ohledu však pochvalu, je vyobrazení soužití lidí a mimozemských ras v jednom městě. Paranoia, stravovací návyky, vkus či celkové kulturní nepochopení a nedůvěra. Na vše tvůrci mysleli a nechají vás řešit vzniklé problémy.

Tohle všechno však je ve výsledku uplně jedno, protože hlavní náplň je objevovat, bojovat a zase objevovat. Vertikální svět je výborný nápad a v momentě, kdy dostanete mecha, zde tedy zvaný skell, začne ta pravá zábava, neboť můžete lítat bez omezení a vše, co vidíte v dálce, nad vámi i pod vámi, je opravdu dostupné. Svět je navíc obrovský a variabilní. Travnaté pláně, hory, jezera, džungli i poušť brázdí různá monstra a na každém kroku čeká něco k objevení. Vše navíc umocňuje dostupná Collectopedia, kde si zaznamenáváte nalezené předměty a dostáváte za to odměny. Při přebíhání od značky ke značce jsem se takhle nebavil ani nepamatuji.

Souboje jsou pak po vzoru MMO her, tudíž máte několik aktivních útoků, na které během boje klikáte, zatím co kroužíte kolem nepřítele a zadáváte jednoduché rozkazy svému týmu. Pokud předpokládáte, že víc než o skill zde jde o statistiky, tak předpokládáte správně. S tímhle je tak spojený i grind a zatím co jsem při cestě k poměrně nutnému 50. levelu byl už lehce otrávený, tak po dosažení téhle mety a koupi nového skella jsem paradoxně ještě dobrovolně grindil dál, protože si najednou můžete dovolit zaútočit na větší a silnější monstra. Každých pár levelů a nové vybavení se prostě odráží na bojišti a souboje i přes svou jednoduchost prostě baví. Navíc v momentě, kdy zaútočíte na nepřítele a začne Show us light, for now..., tak prostě chcete bojovat!

Když si vezmete, že tenhle zapadlý zázrak vyšel na WiiU, tak je um vývojářů z Monolithu naprosto obdivuhodný. Celý svět je k dispozici bez loadingů, vše je krásně detailní a živé a graficky jde pravděpodobně o jeden z vrcholů konzole. Ha je navíc napěchována obsahem a při příchodu do New LA (jediné lidské město na planetě) nebudete vědět, co dřív a téměř s každou další splněnou kapitolou se pak odemykají neustále nové možnosti. Celkový zážitek pak ještě umocňuje již zmíněný soundtrack. Hiroyuki Sawano je mi znám už z anime, nicméně tady předvedl pozoruhodnou práci.

Nechápu, proč na tom Nintendo sedí již tolik let a nezaplatili port pro Switch. Je až trestuhodné nechat tenhle klenot umřít na jedné z nejzbytečnějších konzolí ever a zcela ideální by bylo, kdyby Monolith nevlastnilo Nintendo a ti měli tak možnost podobnou hru vytvořit pro normální konzole a PC. O tom si však můžeme nechat jen zdát. Pokud však máte rádi objevování cizích planet a mimozemských civilizací nebo jste fanoušci mecha her, tak není nad čím přemýšlet. Objevování herního světa nebylo nikdy zábavnější!

Pro: Svět, mechové, soundtrack, množství obsahu, Elma

Proti: Slabý příběh

+19

LIMBO

  • PC 90
Tma. Samota. Touha. To je Limbo…

Tahle hra byla můj veliký rest, vnímal jsem její pozitivní hodnocení od té doby co vyšla, ale náš společný čas měl teprve přijít. Po dlouhých 10 letech, od té doby co hra Limbo vyšla, jsme se konečně potkali. 

Svět plný černobílých scén, svět plný nepochopení. Svět ve kterém jsem se cítil tak sám. A přesto. Když už jsme v dálce zahlédli jinou lidskou bytost, ozval se strach. Jaká past na cestě čeká tentokrát? Proč ho chtějí zabít? Proč? Proč!?

Utíkal. Snažil se dostat dál. Ale kam? Za sestrou? Kde vlastně je? 

Umíral jsem. Ze začátku často, později méně. Ke konci pravidelně. Umíral jsem a přesto jsem věděl, že jsme si sedli. Já a on. Stali jsme se součástí jedné bytosti. On utíkal, reagoval bezchybně na každý stisk mé klávesy. Já ho vedl. Věděl jsem, že na mě záleží, jestli on dosáhne svého cíle. Přesto jsem umíral. My oba…

Silné pasti na medvědy, cirkulárky, elektrický proud, magnety, gravitace, pavouk, zlé děti. Z čeho měl on větší strach? A z čeho já? Pavouk, který nás oba opakovaně zabíjel, než jsem přišel jak se ho zbavit? Cirkulárky, ke kterým se přiblížit znamenalo bolestivou smrt? Pasti na medvědy, umně skryté v trávě? Smrt byla všude. Nejen ta naše. Zmar a zkáza ruku v ruce.

Zlověstné ticho na popředí zvuků vzdáleného města. Temný hukot továrny. Ticho… Zvuky jsou obecně silná stránka Limba. Znepokojivé, dokonale vystihující prostředí. Bylo jedno, jestli jsme stáli v temné jeskyni a vnímali tíživou samotu, jenž nás temným a znepokojivým hukotem nutila vnímat zoufalost naší situace, nebo v dešti, který vytrvale smáčel vše odkryté, včetně jeho chlapecké duše.

Dosáhne svého cíle? Najde svojí sestru? Překoná všechny pasti? Hádanky? Bude dostatečně rychlý? Myslím, že bude. Cesta to není dlouhá. Ale je dokonale podaná. A kdo jí s ním ještě nešel, měl by. Protože on čeká, až ho někdo povede. A pomůže mu.

Pro: Atmosféra, audiovizuální podání celé hry, smysluplné hádanky, HW nenáročnost, precizní ovládání

Proti: Konec je... zvláštní

+34

The Legend of Kyrandia

  • PC 75
Po letech jsem se vrátil k první Kyrandii. Jako dítě jsem ji nikdy nehrál, takže jsem ochuzen o velkou dávku nostalgie. Při hraní Malcolma jsem tento třetí díl považoval za nejlepší z celé série. Nyní jsem si ledacos připomněl a asi tuším, proč byl první díl u nás historicky tolik hrán a oblíben. Kyrandia je vskutku zvláštní trilogie. Každý díl má jiného hrdinu, každý díl je jiný žánr. A první Kyrandia je pohádka.

Ostrov Kyrandia je v ohrožení. Zlý šašek (jester) Malcolm utekl ze zajetí a šíří zkázu po celém ostrově. Je specialistou na zkamenění, ale nebrání se ani výbuchům a celkově je na šaška magicky velice dobře vybaven. Hlavní hrdina hry Brandon přichází do domu svého dědečka, ale jde pozdě. Z dědečka je kamenná socha. Zanechal po sobě pouze dopis, ale i tento pergamen nám toho mnoho nesdělí. Je totiž prázdný. Přesto ho Brandon bere s sebou a jeho doručením adresátovi začíná Brandonova cesta k záchraně ostrova a k dosažení osobní velikosti.

Po pár úvodních hádankách hra značně přitvrdí a cca v půlce hry se nachází ono tolik nenáviděné Serpent's Grotto, kde kromě prvního setkání Brandona s jeho Nemesis Malcomem dochází i k speleologické návštěvě jeskynního komplexu, kde tma samotná zabíjí. Mapování bludiště určitě vyžaduje velkou dávku trpělivosti, a tak jsem vzal zavděk zpracovanou mapou jeskyně staženou z internetu.

Celou hrou nás provází pohádkový příběh, který drží dobře pohromadě a udrží hráčovu pozornost až do konce hry. Grafika odpovídá době svého vzniku a do pohádky se hodí. Některé obrazovky jsou lepší, jiné slabší. Hudba není nijak zázračná, ale k atmosféře hry se dobře hodí. A koneckonců hodnocení hudby je hodně o osobních preferencích a vkusu. Ze hry jsem si pamatoval minimum humoru a jisté sucharství Brandona, ale zpětně vzato měl několik dobrých hlášek. Hlavní pozornost kamer na sebe nicméně strhává Malcolm, není typickým démonickým záporákem, ale cestu byste mu asi zkřížit nechtěli. A umí to s noži.

Slabinou hry je minimum NPC a dialogy s nimi není možné nijak ovlivnit. Nepotěší omezený inventář. Hra obsahuje dead endy a Brandon může v průběhu hry zemřít, takže určitě se vyplatí ukládat do více slotů.

Po dohrání celé trilogie v průběhu posledních dvou měsíců uděluji první Kyrandii stejné hodnocení jako Malcolmovi. I když porovnání není úplně jednoduché. Pro jedničku hovoří pohádkové prostředí a uzavřený příběh. Malcolm naopak vítězí hláškami a délkou hry. Co do frustrujících úkolů si obě hry nemají co vyčítat, i když džungle ze třetího dílu na body poráží Brandonovu jeskyni.

První Kyrandia je v zemích koruny České určitý kult. Nepochybně byly, jsou a budou na herním trhu lepší adventury, ale Brandonovo dobrodružství má něco do sebe a jak hráč do příběhu postupně proniká, získává motivaci k Malcolmovu pádu. Malcolm dokáže vzbuzovat emoce a koneckonců o ty jde u dobrého příběhu především.

Pro: Ucelený pohádkový příběh o souboji dobra a zla.

Proti: Absence dialogů. Sbírání automaticky generovaných předmětů "do zásoby" v kombinaci s omezeným inventářem. Jeskyně.

+27