Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Star Wars: Dark Forces Remaster

  • PC 80
„Já jsem tvůj otec“ bych mohl říct svému tehdejšímu já z doby, kdy původní Star Wars: Dark Forces vycházel… V 90. letech jsem paradoxně neznal nikoho, kdo by Dark Forces hrál nebo se o něm jen zmínil. V povědomí jsem měl jen historickou recenzi Jana Eislera ze Score, v níž Dark Foces vynášel až do vesmíru. Teprve nyní, jakožto skutečný otec, obalen moudrostí a trpělivostí života, jsem nastavil vesmírný kurz směrem k této legendární hře, která údajně překonávala i kultovní Doom

Na první ohmatání působí Dark Forces jako klasická „Doomovka“ – střelba je snadná, intuitivní a pohyb natolik rychlý, až jsem vypnul autorun. Po pár levelech se však dojmy ze hry začínají – ne měnit – ale vyvíjet. Každá mise působí poměrně uceleně, a i těch pár vět ve formě briefingu ve vás dokáže umocnit pocit určité důležitosti vytyčeného cíle. Ve výsledku sice stejně jen stačí vystřílet level a na konci něco zmáčknout, ale pocit je jaksi lepší – možná více pohlcující? Přihoďte do toho pár filmově laděných cutscén a najednou jste uvnitř univerza Hvězdných válek.

Tohle by však nefungovalo bez skvělého designu. Grafický engine je z mého pohledu naprosto srovnatelný z Doomem, ale o poznání lépe umí pracovat s barvami a zaoblenými tvary. Musím uznale pokývnout, že každý level má unikátní feeling a dá se říct, že trochu jinou architekturu nebo při nejmenším barevné podání. Přitom požitek z herního prostředí a pohlcení herním světem v průběhu hry stoupá jen vzhůru. Dark Forces jsou poměrně krátkou hrou, ale alespoň se neopakují. Zaručeně působí kompaktněji, než třeba „soubor levelů“ v Doomu, Hereticu, Duke Nukem 3D apod.

Celou dobu jsem si pokládal otázku, zda má Dark Forces blíže k Doomu nebo System Shocku, ale nejpřesnější srovnání se nabízí s Terminator: Future Shock. Obě hry skvěle přenáší filmovou tematiku na počítačovou obrazovku. Vzhledem k technickému omezení doby, v nich sice nespatříte přesné kulisy z filmů, ale onen „duch“ předlohy tam je bezpečně cítit. Je pravda, že ani jedna z těchto „filmových“ her neumí rozpoutat tak chytlavý a krvavý masakr (pocit ze střelby) jako Doom, ale jejich přednosti jsou zase jinde.

Za zajímavý herní prvek považuju nemožnost save/load. Je to něco, co mě osobně dost vytláčí z komfortní zóny, ale nakonec jsem si to dost užil. K dispozici máte obvykle možnost se 3x oživit a to jsou teprve nervy, když máte poslední život a před vámi se objeví boss s nemožností hru uložit. V 90. letech pro hráče méně sžité s hraním na myši, to muselo být peklo… 

Závěrem jen dodám, že, jak už zdejší herní profil napovídá, hru jsem hrál v její aktuální Remaster verzi. Paradoxně po shlédnutí srovnávacích videí se mnoho nezměnilo. Zatímco Remastery typu Quake přidávají i zbrusu nové efekty (RTX), popř. rovnou nové levely, tak Dark Foces prakticky jen po vzoru Doom 64 a Blood: Fresh Supply zvyšují rozlišení. Původní hru bych viděl na 85-90%, ale Remasteru musím za přepálenou cenu něco odečíst…
+12

Icewind Dale: Trials of the Luremaster

  • PC 75
Hráno v co-opu:

Rozšíření Icewind Dale se poměrně nezvykle otvírají jako matrjoška. V průběhu hlavní kampaně odejdete do DLC Heart of Winter, abyste si z něj odskočili do DLC Trials of the Luremaster. No a stejně jako se postupně otevřou, musí se v opačném pořadí i postupně zavřít. Pokud se tak nechcete ochudit o přidaný obsah, musíte jako první dohrát právě Trials of the Luremaster. Což je o to zvláštnější, když zjistíte, že je to s přehledem nejobtížnější část celé hry a návrat do Heart of Winter bude jako návrat z ligy do okresního přeboru... a následný návrat do hlavní kampaně můžeme přirovnat tak maximálně k dětskému hřišti.

Ještě nezvyklejší je, že toto cca pětihodinové DLCčko vyšlo zcela zdarma jako odpověď na fňukání hráčů, že desetihodinové a hlavně placené Heart of Winter je příliš krátké. Svět na přelomu milénia rozhodně nebyl v pořádku. Ale líbí se mi to.

No a stojí to teda za ty peníze? Vlastně jinak. Stojí to za váš čas? Asi ne. Na rovinu, on už za váš čas nejspíše nestojí ani Icewind Dale jako celek. Má úžasnou atmosféru, skvělou hudbu, ale vždycky to byl spíše jen takový nášup po nadčasovém Baldur's Gate, případně geniálním Planescape: Torment. Icewind Dale není ani nadčasový ani geniální a dneska už tu máme hromadu lepších cRPG, hromadu lepších her z Forgotten Realms, no a taky pár lepších RPGček s co-opem. Ale o tom více snad někdy v jiném komentáři. Teď tu řešíme tento malý přídavek.

Když už jste se tedy rozhodli z libovolného důvodu rozehrát Icewind Dale, má cenu jít se přeexpit na hrádek Malurádek do Trials of the Luremaster? To záleží jestli máte rádi výzvy, boje a členité podzemí. Svou strukturou je Malurádek nepovinný superdungeon podobný třeba Durlagově věži nebo Strážcově tvrzi, které také přišly do prvního a druhého Baldur's Gate s jejich rozšířením. Nečekejte žádný skvělý příběh, dokonce i atmosféru ledového severu vystřídal nudný hrad v poušti a moc přátel na pokec zde také nenaleznete. Budou to tuhé boje, na tento žánr obtížné puzzly a hromada průzkumu rozsáhlých podzemních kobek. Krok po kroku s obavou před pastmi.

Vlastně bych řekla, že tady více než jinde v Icewind Dale záleží, jak dobře jste si složili partu a jak se vám za ni hraje. V našem případě byla volba jasná, co-op umožňuje zábavně roleplayovat s ostatními hráči i tam, kde hra samotná příliš podnětů nenabízí. Ale zase to věčné loadování po smrti celé družiny bolelo více než v případě singleplayeru. Takže komentář ukončím varováním. Trials of the Luremaster se může snadno proměnit v peklo plné frustrace.

Pro: Roli nepovinného obtížného superdungeonu tento přídavek naplňuje dobře.

Proti: I takový typ rozšíření může mít příběhově skvělého záporáka. Tady mě moc nezaujal, byť souboj s ním byl velmi povedený.

+19

Senua’s Saga: Hellblade II

  • PC 60
První putování piktské válečnice Senuy byla romantická tragédie, dávající vzpomenout na Orfea a jeho pouť do podsvětí. S oddělenou hlavou milovaného Diliňáka vydala se za bohyní Hel, aby osvobodila z říše mrtvých jeho obětovanou duši. Celá hra se dala chápat jako severskou mytologií inspirovaná alegorie duševního světa hrdinky, zahaleného ve stínu šílenství či přesněji řečeno silně traumatizujícími zážitky prohloubené psychózy.

Přestože hra neposkytovala téměř žádnou interaktivitu a byla spíše walking simulatorem v pevně vymezených koridorech, kde bylo pro postup potřeba nalézt v kombinaci objektů ukryté runové symboly, případně nakopat zadek nadlidským nepřátelům v rámci jednoduchého soubojáku, hodnotím ji jako působivě sugestivní zážitek ve výrazném audiovizuálním hávu. Zábava to sice nebyla a modlil jsem se, aby to už skončilo, ale tamější zoufalství se do mě zadřelo jako tříska.

Úplně se mi tehdy nelíbilo, jak tvůrci nakládali se settingem - v level designu se přiklonili k prostorově nabobtnalé epické dark fantasy se slabými severskými prvky a nepřesvědčili mě, že by si takto představoval Helheim kdokoli žijící v raném středověku. V tomto jediném ohledu považuji Hellblade II za výrazně lepší. Bezmála fotorealistické prostředí Islandu 9. století je mnohem více ukotveno v realitě a dočkáte se všech těch příznačných lávových polí a koberců pestrobarevných mechů.

Druhý Hellblade se už totiž nesoustředí na niterný svět hrdinky, jako spíše na interakci její psychotické mysli s reálným světem. A z vyprávění přísně osobního rozměru se přesouvá ke klasičtějšímu hrdinskému eposu. Senua se odhodlá provždy porazit nájezdníky, kteří si kdysi pohráli s jejím Diliňákem jako psychopatičtí ornitologové na pervitinu, pročež se nechá zdejšími motorkářskými vikingy v kožených tílkách zajmout jako otrokyně, aby ji dopravili na svou bázi! Jaký skvělý plán pro mladou ženu, co chce změnit svět, považte! Její mesiášství je ovšem vedlejšími postavami rychle akceptováno a namísto duševními strastmi ztýrané ženy zde tentokrát máme spíše jakousi Mary Sue, jež chce zachránit všechny obyvatele Islandu před je tyranizujícími obry.

Jenźe narativně to vůbec nedává smysl a podobně jako hra různými primitivními prostorovými puzzly - mimochodem zjednodušenými oproti jedničce -  zanedbatelně znesnadňuje stoprocentně lineární postup vpřed, tak se za psychózu hlavní hrdinky nepoctivě schovává jako za kouřovými clonami, aby nebylo na první dobrou jasné, o jakou plochou pí**vinu jde. A v samotném závěru tomu nasadí úplnou korunu, když se ten kouř jakože rozprostře/nerozprostře a ještě si z prstu tvůrci vycucají naprosto nepravděpodobné dylina - pardon, dilema -, do kterého samozřejmě nemá hráč ani jak zasáhnout, tudíž je dvojnásobně irelevantní.

Nechci nic konkrétnějšího prozrazovat, ale zkrátka považuji veškeré dění této hry za oxymóron. Příště - jestli nějaké bude, o čemž vzhledem k prodejům pochybuji - by si autoři měli od začátku ujasnit, zda vyprávěji mýtus, anebo postmoderní psychologizující slátaninu; aby to třeba mělo i hlavu a patu. Paradoxně přes ony kouřové clony na efekt je hra strašně doslovná, když vnitřními hlasy Senuy nechává neustále vše, co se kolem hráče děje, omlátit mu o hlavu jako tupci.

Zážitek jinak považuji za snad ještě lineárnější než u jedničky, neboť souboják tentokrát k hráči připouští vždy pouze jednoho nepřítele najednou, čímž už tak primitivní mechaniky kastruje o to nejdůležitější, tedy dynamický boj o pozici; a to zřejmě čistě proto, aby Senua mohla v rámci finálních úderů rozjet krutopřísnou choreografii fatalit, které dosáhnou svého hollywoodského vrcholu, jakmile přestane bojovat s nahatými draugry a místo toho probodává a prosekává několik vrstev zbroje jako ženská po přechodu v kuchyni kudlou panděro pantáty s pivsonem v ruce.

A přestože jsem nenechal na Senuině sáze nit suchou, musím říci, že za zahrání, když už ne za koupi, podle mě stojí. Protože řada lokací má skvělou atmosféru a vždy je čím se audiovizuálně kochat. Skutečně jako by v případě Hellblade II forma zcela pohltila vše. Nedává vůbec smysl - jak asi znáte z traileru - toho obra zapalovat, ovšem uvařil se z toho prostě cool videoklip s hudbou Heilung. Obdobně se mi zamlouvala asi nejdelší horrorová pasáž v jeskynním komplexu hory. Avšak jedním dechem zas musím dodat, že mohla být mnohem lepší, kdyby to uchopil někdo, kdo ví, jak se dělá hra...

Senua například několikrát prolézá úzkými otvory a chodbami jeskyně - a hráč jen drží na gamepadu páčku ve směru pohybu a po chvilce překážku překonává a za odměnu svého nulového úsilí se dostává do prostorné jeskyně. Nechápu, jak si může designér nechat ujít tu příležitost hráče v nějaké jeskynní chodbě pořádně podusit. V takto lineární hře přece nemusíte řešit kdovíjaké problémy s kamerou a glitchy, ostatně proto zde nějaké průlezy vůbec jsou. Nabízela by se třeba opravdu dlouhá úzká chodba, kterou se hráč musí pomalu posouvat lokty kvedláním páčky. Dále mě z fleku napadá třeba převýšení v takovém stísněném prostoru a nutnost koordinace několika pohybů, tedy potřeba namačkání nějaké kombinace. Sesuv a tma, uhašená louče. A do toho hysterické vnitřní hlasy. Anebo naopak konečně ticho - a následně promlouvá nový hlas: „Senuo! Pojď domů!“ :-)

Aby bylo jasno, nestěžuji si na lineární koncept sám o sobě, stěžuji si na to, že jej v Ninja Theory uchopili opět zcela rigidně a nenápaditě, jako kdyby hráčova interakce byla principielně špatně. A když nefunguje ani scénář, nemohu hodnotit výše i přesto, že podobně niche „historickým“ titulům přeji vždy úspěch.
+18 +19 −1

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 2

  • Android 70
A je to za mnou. Během jednoho měsíce a týdne jsem zachránil 5 různých království a byla to fajn jízda. Vůbec nechápu, jak si mě tato série mohla tak získat. Pravdou je, že na počítači by mě to asi nebavilo.

Pátý díl mě přišel o něco delší než předchozí příběhy. Tentokrát hraji za hrdinku princeznu, se kterou putuje i několik odvážných mužů za cestou osvobodit království od zlých démonů. Přišlo mi, že v této epizodě bylo poměrně hodně mrtvých civilistů oproti předchozím dílům.

Opět musím zmínit finanční stránku hry. Tentokrát jako princezna mám poměrně hodně peněz ze začátku. Postupně však finance mizí ale získat další není problém.

Zajímavou novinkou byla brigáda na farmě, což bylo pěkné zpestření hry. Jinak tady není nového asi vůbec nic, kromě nějakých předmětů. A asi to ani tolik nevadí. Hráč dostane přesně co chtěl. Přišlo mi, že i grafika vypadá trošku lépe než bylo zvykem. Co se hudby týče, minule byla lepší.


Vypadá to, že toto je definitivní poslední díl, i když kdo ví. Třeba se tato série chytne na mobilech.

Pro: Další pěkný pohádkový příběh, pěkná grafika a styl hry. Hraní za princeznu a zajímavý systém s portály. Zůstala možnost doplnění energie z předchozího dílu.

Proti: Opět více lineární, než bylo u série zvykem.

+8

The Terrible Old Man

  • PC 60
Lovecroftova díla mě nechávají docela chladným. Kdysi jsem četl soubor povídek V horách šílenství a moc velký dojem na mě neudělaly. V současnosti čtu Barvu z kosmu a mám podobné pocity. Napínavé mi to moc nepřijde, zajímavé taky ne... navíc opakující se témata a to, že po přečtení 3 povídek pak vždycky lehce uhádnete pointu, mi na chuti do čtení taky zrovna nepřidává. Nejsou to vyloženě špatné knížky, ale mám v hledáčku jiná díla, která mě lákají mnohem víc.

Takže když jsem na DH uviděl hru, která přímo kopíruje děj jedné Lovecraftovy povídky a navíc je zdarma, neváhal jsem - herní zážitek třeba bude mnohem lepší.

Jestli jsem se u Medusa's Labyrinth rozčiloval, že tam toho ke hraní moc není, zde to platí mnohem více. Celá adventura se odehrává na ploše dvou (sic!) obrazovek a pro dohrání je potřeba vykonat opravdu jen několik akcí. I přesto ji ale hodnotím lépe než zmíněnou Medůzu, a to hlavně díky atmosféře, kterou se autorům na ploše cca 20 minut ze hry podařilo vykřesat.

Portréty postav jsou záměrné karikatury, které působí dojmem, jakoby je kreslily děti na prvním stupni základní školy. Hra se odehrává v noci, "hudba" je nepříjemná a děj klasicky lovecraftovsky temný. A hlavní hrdina je nesympatický zločinec, i když je pravda, že má narozdíl od svých kumpánů určité skrupule.

Kolem a kolem musím říct, že mě tahle krátká hra bavila mnohem víc než jakákoliv povídka, kterou jsem od Lovecrafta dosud četl. Takže je škoda, že se jedná spíš o experiment než o plnohodnotnou hru. Něco delšího a komplexnějšího bych si určitě rád zahrál.

Herní výzva 2024 - Volání Cthulhu (SC)

Pro: Hra zdarma, zdařilá atmosféra Lovecraftových děl

Proti: Velice krátké

+11

Oh No! More Lemmings

  • PC 90
Oh Yes! More Lemmings...údajně se jedná o datadisk k prvnímu dílu, ale co se týče rozsahu a hlavně času strávenému u hry, tak si troufám tvrdit, že je tohle větší nálož :)

Asi tak před měsícem a půl jsem dostal geniální nápad, že si hluchá místa v práci (víceméně celý měsíc a půl byl hluchý :D) vyplním těmito oldschoolovými perlami. Rozehrál jsem oba kousky najednou, což se později ukázalo jako dobrý tah, protože když se zaseknete na jednom vypečeném levelu, můžete si "odskočit" vedle a nebo naopak.

Jak už tady psala Crejzi, tak někdy opravdu nebudete mít blízko k frustraci, když je potřeba načasovat kliknutí na příslušného Lumíka (dokonce nemůžu souhlasit s tím, že můžete kliknout o "sekundu dříve či později", protože i v průběhu jedné sekundy se můžete Xkrát ukliknout :D. Ono to někdy může vypadat skoro nehratelně, ale pokud si hráč osvojí dané herní mechanizmy a naučí se využívat "pomůcky", které mu hra nabízí (a přiznávám, že jsem se některé dozvěděl i v hodně pokročilých stádiích), tak se tím dá projít celkem bez rozbitých myší a klávesnic :)

Rozhodně bych doporučoval používat pauzu (na numerické klávesnici č.9), která je v některých levelech vyloženě nezbytná; pokud potřebujete trefit Lumíka, který se v "houfu" pohybuje doleva nebo doprava, musíte držet stisknutou šipku patřičným směrem; pokud začnete stavět schody těsně před blockerem, tak se od něj stavař otočí a bude stavět dál na druhou stranu; a co jsem třeba vůbec netušil, tak se dá blocker podkopat a vesele se přidá zpátky ke šlapajícím Lumíkům :). Těch vychytávek je samozřejmě víc, ale tyhle mi přijdou jako zásadní...

Každopádně tuhle pecku doporučuji každému, kdo má rád výzvy a logické hry obecně, protože se jedná o kultovní návykovou záležitost. Pokud by se někdo bál, že pro něj bude víc jak 30 let stará grafika neskousnutelná, tak vůbec nemusí mít strach, protože existují verze, které běží pod win 10 a vypadají pořád skvěle!

Pro: Narůstající obtížnost, herní prostředí se specifickým kouzlem a atmosférou, silný pocit satisfakce po úspěšném dokončení vypečených levelů :D

Proti: Někdy vám může některý level slušně pocuchat nervy, ale o to sladší je pak jeho dokončení ;)

+13

Moss

  • PS4 95
První VR hra co jsem dohrál a musím říct, že je perfektní. Než jsem hru hrál věděl jsem o ní jenom, že je to taková platformovka kde se rozhlížíte po levelu a musíte se s myškou dostát dále. Znělo mi to poměrně jednoduše a nezajímavě. Funguje to, ale parádně. Z hlediska level designu je to skvělé. Kromě myši, kterou ovládáte gamepadem ještě ovládáte takové světlo pomocí pohybu hýbaní s dualshockem, který snímá kamera. V jádru hra není na hrání nějak složitá, ale díky VRku je to úplně jíní zážitek. Hra by totiž nešla nějak jednoduše upravit na klasické hraní bez VR. Když jste v nějaké lokaci a musíte se celý s headsetem pohnout abyste viděli za překážku a dostali se dále. Působí to strašně imerzivně. Puzzly jsou z hlediska obtížnosti tak akorát, člověk se moc nezasekává. Kromě puzzlů jsou tu občas i souboje, které jsou poměrně jednouché, ale jsou zpestřené tím, že můžete znehybnit nepřátelé světlém, které ovadáte pohybem dualshocku a funguje to zajímavě. Hra má velice pěknou grafiku a docela jsem koukal jak to hezky to na PS4 vypadá. Pokud máte VRko tak touhle hrou nešlápnete vedle.

Pro: Skvělý nápad pro VR, level design, pomocné ovládaní pohybem světla dualshocku, imerze, obtížnost, zpestření soubojů, grafika

Proti: Trošku krátké

+4

Train to Sachsenhausen

  • PC 70
Není to klasická hra. Na začátku si zahrajete krátkou interaktivní hru, kde se vyvíjí příběh podle vašich rozhodnutí. Prakticky jenom posunujete příběh dále nebo volíte ze dvou možností. Pak si můžete procházet texty a videa z rozhovory pamětníku, které vám přinášejí info o událostech, které vám představila hra. Je to takový interaktivní dokument. Musím říct, že to funguje zajímavě a hodilo by se to skvěle jako zpestření dějepisu na základní školy. Samotná interaktivní hra by mohla být o něco delší a určitě se mohlo vymyslet více věcí na zpestření než jenom odklikávání a výběry ze dvou možností. Celkově se mi to líbilo a rad jsem si doplnil vzdělaní daného tématu.

Pro: Zajímavý způsob vzdělávaní, pro Čechy poměrné silné téma, koncept

Proti: Interaktivní hra by mohla být delší, taky by mohla být více interaktivnější a pestřejší

+2

15 Days

  • PC 70
Tato adventura je spíše interaktivní film s hranými částmi, které jsou většinou poměrně jednoduché a přímočaré. Zase na druhou stranu scénář je dost dobrý, napínavý a zajímavý. Kdyby se trochu zkrátil a lehce upravil byl by z toho dobrý film. Co se týče té herní stránky této věci, tak se mi líbilo například, že si občas musíte něco vyhledat na internetu abyste jste získali informace a mohli pokračovat dále. Občas jsou tu minihry, které jsou takové nijaké. Líbil se mi soundtrack, který dobře nastoluje atmosféru. Na podobnou hru, na rok kdy vyšla má hra i docela pěknou grafiku. Pokud od hry čekáte a chcete klasicky point and click gameplay, tak se asi spálíte, ale pokud si chcete užit zajímavý příběh, kde vlastně moc nehrajete tak se zabavíte.

Pro: Scénář, postavy, soundtrack, grafika

Proti: Jednoduché, málo herní, minihry

+3

RoboCop

  • PC 60
  • NES 70
  • Amiga 70
  • Apple II 35
  • AtST 65
  • Spectrum 55
  • Arcade 75
  • MSX 55
Robocop je klasická arkáda podle stejnojmenného filmu, kde s hlavní postavou v plošinovkovém stylu procházíte úrovně a čistíte je od nežádoucích živlů. K jejich likvidaci vám poslouží jak pěsti, tak Robocopova neodmyslitelná pistole, pro kterou je možné nalézt několik dočasných vylepšení. Jako bosse na konci levelu často potkáte varianty známého ED 209 (schody u toho bohužel nejsou). Hra obsahuje sedm úrovní, občas proložených cvičnou střelbou s ikonickým zaměřováním. Vše je hezky inspirováno filmem, od kulis až po hudbu. Celkově jde o sice ničím výjimečnou, ale slušnou akční hru.

Jak bylo v té době zvykem, i Robocop se dočkal portů na domácí konzole a počítače. Ty lze podle věrnosti předloze rozdělit na tři skupiny. Nejvěrnější jsou porty pro Amigu, Atari ST, DOS a Apple II, které obsahují téměř nezměněné úrovně. Amiga i Atari ST verze jsou docela povedené, jen mají slabší grafiku a trochu pomalejší tempo. Dokonce obsahují nějaké drobné novinky, například minihru s porovnáváním tváří. Hrát bych doporučil spíše Amiga verzi, protože má lepší hudbu.

Apple II má opravdu mizerné technické provedení. Grafika za moc nestojí a, nepřekvapivě vzhledem k výkonu, nemá plynulý scrolling. Nečekejte ani hudbu a zvuky také stojí sotva za zmínku. Rozhodně nejhorší verze. DOS se dočkal dvou verzí, ale mezi věrnější porty patří ta s EGA grafikou. Port se sice nemůže rovnat třeba s Atari, ale není úplně špatný. Grafika je ale nejen slabší, ale i hodně upravená, především design protivníků.

Druhou skupinou s odlišnými úrovněmi a některými mechanikami jsou verze pro Commodore 64, ZX Spectrum, MSX, Amstrad CPC, GameBoy a DOS v CGA. Obsahují pět jiných levelů, i když založených na originálu. Na konci nejsou boje s bossy, ale následují různé speciální části - záchrana rukojmích, identifikace nebo boj s ED 209. Nejlépe se mi hrála verze pro GameBoy, která je moc povedená a to včetně hudby. Jedinou nevýhodou je černobílá grafika. CPC má pěkné barvy, ale trochu topornější hratelnost. C64 se hraje dobře, ale zase je vybledlejší. ZX Spectrum a MSX jsou graficky slabší, ale jinak dobré. Druhá DOS verze tentokrát s CGA je také druhá nejhorší verze Robocopa celkově. Vy výsledku jsou tyto "8-bitové" varianty zajímavé a rozhodně stojí za vyzkoušení alespoň jedna.

Poslední jsou výrazně odlišné verze na NES a TRS-80 CoCo. Na Nintendu nijak nepřekvapí slušné tempo a ovládání, i docela grafika (jen samotný Robocop je trochu divný). Nové úrovně jsou zajímavé a to hlavně díky novým funkcím. Třeba taková termovize, který odhalí zničitelné zdi. Drobnost, ale příjemné osvěžení. Škoda méně autentické střelecké minihry. Verze pro CoCo je stejná, jen s horší grafikou a zvukem.

Kromě arkády jsem dohrál do konce jen GameBoy a NES verze, u ostatních jsem vždy zkoušel cca jedenu až dvě úrovně. Pokud vás Robocop zaujal, tak doporučuji dát šanci arkádě a NESu.
+15

Life is Strange: True Colors

  • PS5 95
Life is Strange: True Colors je moja prvá hra z tejto série. Do jej hrania som sa pustila s predstavami o tom, že príbeh bude cheesy s plno neoriginálnych teenage drama momentov. A že ho prefrčím bez veľkého emocionálneho pozastavenia.

Opak bol pravdou.

Hra je rozdelená, do piatich kapitol, v ktorých sa vyskytujú emotívne okamihy a rozhodnutia, ktoré ovplyvnia koniec hry. Po tom čo hráč dohrá hru, môže si jednotlivé kapitoly zopakovať a zmeniť rozhodnutia. Ja som to neurobila, keďže mi tie kapitoly prišli celkom dlhé. Ak by som si mohla vybrať,  brala by som viac, ak by boli o niečo kratšie a za to ich bolo o niečo viac. Hoci rozumiem, že v rámci príbehu dáva zmysel to, ako bola hra rozdelená.

Life is Strange: True Colors je plná emócií.
Hlavná hrdinka prichádza do malého mestečka za bratom, kde ma začať nový život. ( Do toho mesta som sa na prvý pohľad zaľúbila. Bol strasne klišovitý ale hneď by som si vedela predstaviť v ňom žiť.) Má zvláštnu schopnosť, cíti emócie druhých a určitým spôsobom ich dokáže ovplyvniť a využiť. Na začiatku som sa bála aby to nebolo ,,too much" a aby ma hra kvôli tomuto nereálnemu prvku neprestala baviť. Našťastie to všetko perfektne zapadlo do príbehu a osviežilo to hrateľnosť. Keď sa jedná o pocity, tak nesmiem zabudnúť, že sa veľká časť hry sústredí aj na rozvýjanie vzťahov s (nie len) opačným pohlavým. To či a ako som sa rozhodla pomôcť obyvateľom mestečka, sa ( ako hore spomínané) ukázalo na konci hry.
Sám príbeh a jeho výviv ma viackrát dosť prekvapil a tak som sa vôbec nenudila.

Hra je často sprevádzaná hudbou. Na viacerých miestach má hráč možnosť sa zastaviť a vychutnať si ,,tichý" moment, na pozadí ktorého hrá nejaká pesnička. Mala som rada tieto okamihy.
Hlavná hrdinka hrá tiež na hudobný nástroj a v jednej kapitole si zahrá na pódiu ako gitariska.

Inak, veľmi oceňujem LARP časť. Tá bola neskutočne skvelo urobená a priniesla mi množstvo zábavy.

Dúfam, že sa v budúcnosti ešte nejakého toho Life is strange s podobnými kvalitami dočkáme. Určite budem mať v pláne sa do toho pustiť.

Pro: Larp, príbeh, množst o menších interakcií s obyvateľmi mestečka, hudba

Proti: dĺžka kapitol

+7

Wild Guns: Reloaded

  • PC 70
O této hře jsem se dočetl, že nepatří zrovna mezi jednoduché kousky. Hraní obtížnějších her mám celkem v oblibě, tak jsem se na hraní docela i těšil.

Ale první okamžiky hraní mě celkem rychle posadily zpátky do židle. Na obrazovce jsem se moc neorientoval, brblal si pod vousy nad pomalostí ovládání zaměřovače, divnému pohybu postavy a proč vlastně pořád umírám. A když jsem poprvé umřel v druhé fázi a dal continue, tak jsem se divil, proč jedu úroveň zase od začátku. Holt continue se počítá na celou úroveň, nikoliv její fáze.

Hru jsem dal na nějaký čas k ledu a po návratu jsem se do hry zkusil ponořil o něco hlouběji. Pochopil jsem základní principy hry a s první postavou, Clintem, jsem se prokousal přes prvního bosse. Ale dál to prostě nešlo. Úroveň jsem si i zapamatoval, ale čas od času jsem vždy přehlédl nějaký na mě letící projektil a ty chybějící životy pak v pozdější části hodně chyběly. K bossovi jsem se dostal málokdy. Zde jsem si už byl jistý, že mi hra prostě nesedla a právě toto byl první okamžik, kdy jsem uvažoval, že s touto hrou skončím nadobro.

Dal jsem jí ale ještě jednu šanci a vyzkoušel hraní i za další postavy. A paradoxně až jako posledního jsem zkusil pejska Bulleta a jeho dron, se kterými mi to najednou začalo jít. Nevím, jestli mi prostě jeho styl sedl lépe a nebo je to s ním obecně jednodušší z důvodu menší postavy, možnosti se schovat za dron a většího zaměřovače s částečným auto aimem. Ale právě až s Bulletem se mi postupně podařilo probojovat až k finálnímu bossovi. A od něj jsem zase dostával celkem slušně naloženo. Ani po hodině snažení se mi ho nedařilo porazit. Byl jsem blízko druhého rage quitu, když jsem si řekl: "Zkusím to ještě jednou naposledy, jinak to mažu" a vyhrožování evidentně pomohlo, protože Kid tentokrát padl.

Jak už jsem psal výše, hratelnost je na první dobrou trochu zmatená. Musel jsem si hodně zvykat na to, že nemám zase tak moc životů, takže můj počáteční bezhlavý útok jsem musel vystřídat opatrnější variantou a soustředit se na sestřelování a vyhýbání se nepřátelským projektilům. Dost nepříjemná je samotná pomalost zaměřovače, když mířím na druhou stranu obrazovky a vidím, že něco letí na mě, dost dlouho to trvá. Asi bych také uvítal ovládání pomocí myši. Audiovizuální zpracování je fajn, zde nemám žádné výtky.

Celkově mám ze hry i po dohrání rozporuplné pocity. V prvé řadě obdivuji ty, co to dokáží projít celé bez použití continue. Věřím, že bych to s trochou tréningu zvládl také, ale musel bych hraním trávit ještě několik hodin, zvláště pokud se s novou úrovní neobnovují super útoky. Ale je mi jasné, že to kompletní opakování při smrti by mě přivádělo k šílenství. Přemýšlím však, že si časem možná zkusím hru zahrát znovu na vyšší obtížnost, abych si prošel i jiné úrovně.
+11

Deus Ex: Mankind Divided

  • PC 80
Tentokrát to klaplo. A není to jen Prahou, která je pro našince i přes do očí bijící chyby tak trochu balzámem na duši. Mankind Divided přináší jen jeden hub, ale zato větší a živější. A je fajn, že většinu času hráč stráví právě tam, protože jestli mě na Human Revolution něco moc nebralo, tak to byly zbytečně roztahané stealth mise. Tentokrát jsou stealth pasáže daleko lépe zapuštěné do mapy a objevování skrytých zákoutí napříč misemi i mimo ně je opravdu radost. Hra taky výrazně prokoukla a zatímco předchůdce je spíše stylizovaná a citelně videoherní záležitost, Mankind Divided je daleko více immersive sim. A to je dáno nejen detailní grafikou, ale i smyslem pro detail - ať už v samotném prostředí nebo širším lore, který se tentokrát netočí striktně jen okolo augmentací, ale vykresluje svět o něco komplexněji. Pořád v tomto ohledu hra oproti konkurenci trochu pokulhává a lore není tak komplexní, jak by asi mohl být, ale posun tu je. A to zejména větším příklonem k dystopii a těžším dilematům.

Po událostech z předchozí hry, kdy augmentace byly na vrcholu, megakorporace ovládaly trh a lidstvo se blížilo k dalšímu skoku v evoluci, přichází strmý pád. Z augmentovaných lidí, tedy augů, se nestávají jenom občané druhé kategorie, ale dochází k brutálnímu dalo by se říci až apartheidu, z čehož koneckonců vychází i samotný podtitul hry. A je to radost sledovat. Tedy, "radost" radost. Atmosféra strachem a nenávistí sevřené Prahy, policejní hlídky na každém rohu, bující kriminalita. Překvapivě zazní i nemálo češtiny. Sledovat celé tohle představení zrovna v dnešní době, kdy je i česká společnost poměrně znatelně rozdělená a pozorovat paralely v chování lidí, kteří jednají na základě strachu a dalších negativních emocí, je zajímavé i mrazivé zároveň. A velice přispívá vtažení do hry, byť příběh samotný je i tentokrát spíše slabšího ražení a více zajímavý je ten svět jako celek.

"Skoro mi to připadá, že jsme v chomoutu s rusákama." - strážník PČR

Mankind Divided se mi hrál lépe než jeho předchůdce. Chování nepřátel není až tak strojové, design není tak okatě schematický, obsahově je hra výrazně bohatší a více dialogově zaměřená. Jsem rád, že tvůrci zahodili nefunkční bossfighty a že non-lethal hraní s taserem učinili o poznání zábavnější. Nakonec se mi i povedlo ukořistit Pacifist achievement, ani nevím jak. I když řada dílčích nedopečeností v mechanikách hry stále přetrvává, nejsou tentokrát až tak do očí bijící (a nebo jsem si na ně možná už zvykl).

Nelze nezmínit různé nesmysly v česky psaných nápisech, které jsou často jen anglický text doslovně a bez kontextu prohnaný překladačem. "Pomfrity" a "jemné pití" je jen začátek. Ona i ta jakože česká jména a názvy míst vybíral zřejmě někdo, kdo měl pocit, že to zní česky, ale češtinu viděl leda tak z rychlíku, a neobtěžoval se udělat ani elementární research. Což je škoda, protože ta míra jiných detailů je jinak dost slušná.

Největší výtku bych směřoval ke konci, který je viditelně rushnutý a neuspokojivý. A to jak herně, tak dějově. Tvůrci evidentně počítali s ještě minimálně jedním přímým pokračováním, kterého se ale, vzhledem k tomu, že je značka aktuálně u ledu, už s velkou pravděpodobností nedočkáme. Kdo čekal nějaké odpovědi, tak má smůlu.

Pro: více immersive sim a čistě story-driven hra bez balastu, atmosféra útlaku, více dialogové než HR, Praha, Interpol, narážky na evropskou politiku, realističtější look hry a nový Adam, vylepšené herní mechaniky (hlavně non-lethal)

Proti: stále slušná řádka nedopečených herních mechanik přejatých z HR, nic moc příběh, mraky nesmyslů v češtině, useknutý závěr, místy komicky slabý motion-capture

+16

Mutazione

  • PC 60
Pokud máte chuť na adventuru, Mutazione s chutí zkuste. Sice se tu v rámci žánru a prvních záběrů tváří, že se jedná o typický vzorek žánru, ale opak je pravdou. Po chvílích zjistíte, že tu je plno věcí jinak. Otázka, jak moc to přispívá, popřípadě nepřispívá, samotné hratelnosti.  

Začínáte na bárce směřující na ostrov plný mutantů. Před nějakou dobou tu totiž tamní oblast zasáhl meteorit na jehož následky tu pár lidí zmutovalo do roztodivných podob. A s nimi se změnila i fauna. Kai, mladá patnáctiletá holčina, směřuje na tento ostrov. Má totiž jasný cíl. Navštívit na smrt nemocného dědečka, který sem coby přírodovědec před desítkami let odcestoval a našel tu svůj nový domov. Kai a s ní i Vy, coby hráč, sem jedete zjistit proč…a tak nějak se podvědomě s dědečkem i rozloučit.  

Vizuálně hra vypadá velice pěkně. Prostředí je zajímavě načrtnuté. Hezké a milé. Po přistání se seznamujete s tamními obyvateli a celé si to stále drží takový punc pohody, což je vlastně devíza celé hry – pohoda. Zároveň ale zjistíte, že tu nepracujete s klasickým inventářem a point and click motivem. Celé je to tu totiž o sbírání semínek, vytváření zahrádek, povídání si s „lidmi“. Poznávání vztahů mezi nimi, zjišťování, co tady v té komunitě je vlastně špatně…a tady je trošku kámen úrazu.   Ano, nečetl jsem popisek na Steamu, kdybych četl, asi bych se zarazil. Tam to totiž hned v první větě pojmenovali jako „mutant soap opera“. A to sedí jako prdel na hrnec! Ve skutečnosti si tu sice procházíte hezky namalované oblasti, posloucháte miloučkou nenásilnou, ale nevýraznou hudbu, sbíráte semínka, sázíte je do zahrádek, zpíváte kytičkám písničky, aby rostly a ve finále, a to je gró celé hry, kocháte se jak rostou. Jenže v rámci pohodovosti je to jediná akce, kterou hra nabízí. Tedy spolu s dialogy. Ty, pravda, vytvoří detailní vztah k jednotlivým postavám, což je určitě fajn, ale na druhou stranu se neubráníte dojmu, že tady jste se stali součástí nějaké vizuální telenovely.  

A s tím jsem trošku bojoval, co Vám budu povídat. Mutazione je tak hezky působící hra, která ale na pohodovosti zapracovala více, než je zdrávo. Skoro to totiž vypadá, jak kdyby si Dáni ze studia Die Gute Fabrik šlehli dávku dánského hygge a vydali hru totálně na pohodu. Hlavně nikoho nestresovat. To by totiž v zemi s nejšťastnějšími lidmi na Zemi nemuselo dobře dopadnout. Kór, když jste pod antidepresivy, kde jsou v žebříčku jejich pojídání na krásném druhém místě, že ano.
+13

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 90
Tak to byla parádní jízda. Musím se přiznat, že původní a legendární Deus Ex jsem několikrát zkoušel, ale asi jsem na to byl ještě moc mladý. Možná se k tomu díky Human Revolution ještě vrátím. Každopádně brilantní kyberpunková záležitost se spoustou dobrých věcí a nějakými těmi přešlapy. Po dohrání nicméně zůstává velmi pozitivní názor.

Deus Ex: Human Revolution , vydaná v roce 2011, nás zavádí do roku 2027, tedy do období, kdy se lidstvo potýká s technologickými a etickými otázkami augmentací. Hráč se ujímá role Adama Jensena, bezpečnostního šéfa ve společnosti Sarif Industries, který je po teroristickém útoku nucen podstoupit rozsáhlé kybernetické vylepšení, aby přežil. Příběh se nebojí klást opravdu kontroverzní otázky o budoucnosti lidské rasy a planety, což je jeden z jeho nejsilnějších aspektů.

K tomu po vzoru originálu nabízí hra obrovskou svobodu v řešení situací a doslova hřiště pro libovolný způsob průchodu. Já jsem hned napoprvé dojel hru na pacifistu a náramně jsem si to užil, i když mi kolikrát tekly nervy - dá se to. Byl jsem vytrestán, protože s bossy toho s uspávacími šipkami a taserem moc neuděláte!

Další věc, která mě osobně vadila, byla nepřehledná mapa, backtracking a loady, které i v roce 2024 na SSD disku chvilku trvají, a jelikož občas přebíháte z jednoho konce města na druhý, tak to občas trochu štve. Já osobně jsem navíc občas bloudil - může to být můj problém, ale měl jsem tak tři velké záseky, co se orientace v prostředí týče, v celé hře. Všechno ostatní funguje skvěle. Bavil jsem se od začátku do konce a i v roce 2024 mi svět přišel příjemně atmosferický a grafika nezestárla špatně.

Deus Ex: Human Revolution nabízí skvělý příběh, hluboké herní mechanismy a atmosféru, která vás vtáhne. Skvělých 90%.
+24

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

  • PC 90
Potřetí v kůži Sama Fishera zachraňujeme svět před třetí světovou válkou.

Zapomeňte ovšem na akční přestřelky, výbuchy a efektivní kosení nepřátel co největší ráží. Sam je tajný agent jak se sluší a patří, takže každou misí propluje bez výstřelu, zabití a spuštění alarmu. Tedy, měl by a v mém případě se mu to podařilo (pokud se tomu šlo vyhnout). Pravda, úplně ideální by bylo, kdyby po mém odchodu nikdo netušil, že jsem tam vůbec byl. Já ale rád nepřátele likviduju (resp. omračuju) s tím, že si pak úroveň můžu v klidu proběhnout a splnit i nepovinné úkoly (většinou typu dojdi na X míst a tam něco nahackuj).

Oproti prvnímu dílu, který mám taky rád, ale přecejen už trochu zestárl, je v Chaos Theory samozřejmě řada vylepšení a vychytývek. Grafiku moc neřeším, takže pro mě bylo nejdůležitější asi to, že Sam může konečně omračovat nepřátele ze zálohy bez toho, aby je nejdřív musel zezadu nenápadně čapnout. Nepřátelé nově používají baterky a světlice (což mě poprvé hodně ne/příjemně překvapilo). Možnost přepnout na pohled, ve kterém září veškerá elektronika, byl sice fajn, ale je škoda, že se dal využít jen ve velmi specifických případech.

Taky mě překvapilo, jak mi hra přišla docela snadná, i když je pravda, že jsem hrál na normální obtížnost. Řekl bych, že je to hlavně díky skvěle vyřešenému ovládání a fungujícímu stealth systému. Když to porovnám s téměř 10 let novějším Black Flag... jsou to opravdu nebe a dudy.

Znatelně přituhlo až v závěrečných misích, kdy měli nepřátelé brýle pro noční videní, takže schovávání ve stínech bylo k ničemu. To už jsem pak musel být mnohem opatrnější a pečlivě zvažovat další kroky, učit se pochůzkové trasy nepřátel a hojně využívat quickload. Tak mě pak trochu zklamalo, že ač se hra tváří, že je level design bohatý na různé možnosti, ve skutečnosti se jedná v podstatě o koridor s jasně daným postupem. Což je ale ve výsledku možná dobře, protože divně nepřehledná mapa vám v orientaci moc nepomůže.

Ale i tak jsem byl rád, když jsem měl na konci v závěrečném vyhodnocení průměrné skóre v misích 90%. Jen v jedné misi jsem klesl po 80% (konkrétně na 79%), a to v lázních v Hokkaidu a vůbec netuším, kdo mi toho omráčeného strážného mohl objevit.

Hra je trochu odlehčená humorem, některé Samovy hlášky, případně jeho nepřátel, stojí vážně za to. Jenom působí trochu divně, že všichni řadoví nepřátelé mluví anglicky, a to i mezi sebou. V případě mise v Severní Koreji to vyznívá dvojnásob ujetě...

V příběhu jsem se taky místy trochu ztrácel, hlavně proto, že jsem nevěděl, kdo to je Douglas Shetland a proč by mi na něm mělo záležet, ale vyvodil jsem si, že se asi vyskytl ve druhém díle (který jsem nehrál). Je ale pravda, že ve vyhrocenějších situacích ve mně dokázal vzbudit pocit, že teď jde o všechno (a že takových situací pár je!).

Úplně mě to vrátilo do doby, kdy jsem se koukal na první série seriálu 24 hodin... :)

Pro: Fungující stealth (měřič viditelnosti + hluku), relativně různorodé mise, množství technických vychytávek, Sam je sympaťák

Proti: Koridorovost misí, mapa

+20

Nightmare Frames

  • PC 70
NIGHTMARE FRAMES je nadprůměrný a sympatický kousek - klasická P&K adventura, která může směle konkurovat těm nejlepším z poslední desetiletky minulého století. Mamoulian by měl dozajista svědění, kdyby vyšla před 30 lety.

Perfektně napsané dialogy, kvalitní scénář, napínavý průběh a uspokojivé vyvrcholení jsou její nejsilnější zbraní. Díky neustálému přívalu všemožných narážek dýchne atmosféra kapitalistických osmdesátek i na toho, kdo je prožil v komunismu nebo v pytli s otcem na houbách.

Detektivní zápletka s mysteriózními prvky se točí kolem ztraceného kotouče s hororovým filmem jednoho záhadně zmizelého režiséra. Obskočil ho rohatej, ale jinak než by heterák čekal. Srandičky v Los Angeles jsou v ďouře zvané Serena okamžitě zapomenuty. Prolitá krev rychle tuhne a děj se vůle boží. Kromě psa tam chcípne i...

Brejla měl ve svém komentáři strach, že bude poslán do továrny na čokoládu, ale dovnitř chodit nemusí. Stačí když si za trest klekne před vstupní bránu a svoje vzrušení s nosem zaraženým do klíčové dírky zhluboka rozdýchá, protože...

...příjemně plynoucí tempo hry se od druhé půle až do konce třetí třetiny místo tahu na branku zvrhne v devadesátkové zpátečnictví. Najednou je potřeba ve změti pixelů hledat titěrné předměty a provádět s nimi ekvilibristická komba na extravagantních místech. Kdyby objekty neměly popisky, často bych ani nevěděl, co to je. Příběh graduje, ale hratelnost krapet drhne.  

Pokud se Jožka rozhodl pro nevýrazný pixelsrajt, tak se nemůže divit, že se jeho dílko utopí v záplavě vizuálně podobných srajd. Nad absencí mluveného slova se dá přimhouřit oko, ale dlouhé čtení rozdrbaného textu způsobuje bolehlav. Načančaný přebal je v nepěkném kontrastu s rozbalenou krabicí, což porušuje zákon č. 634/1992 § 5, a proto se tu zelenat nebude.
+8

Call of Duty 2

  • PC 85
Jestli nebyla Call Of Duty 2, stejně jako předchůdce či data datadisk United Offensive, ta nejzábavnější a nejautentičtější střílečka z prostředí druhé světové války, tak ať se propadnu do Východního Německa. Třeba taková bitva ve Stalingradu, obrana tuniského města Toujane, útok na Pointe Du Hoc a dobytí Hill 400 to byl opravdu zážitek, hrálo se to s intenzivní radostí a autentickým prožitkem.  

Jako ústřední nepřátelé tu samozřejmě figurují nacisté, proti nimž je opět vedena trojkampaň prostřednictvím tří spojeneckých armád – sovětské, britské a americké a hráč plní povedeně postavené mise z pohledu tří hrdinů výše zmíněných národností. Vojín Vasili Kozlov bojuje po celém Stalingradu po celou dobu prosince 1942, kde mimo střelby opětovně zapojuje přerušené telefonní dráty, pomáhá dobýt vlakové nádraží a v závěrečné misi v ruské kampaňi znovu dobývá Stalingradskou radnici rámci závěrečné sovětské ofenzivy.  

Se seržantem John Davisem ze 7. obrněné divize bojujete v Severní Africe, kde nejdříve likviduje německé zásobovací stanice, ničíte tankové brigády, poté svedete zákopovou válku v bitvě o El Alamein, ničíte dělostřelce v El Dabaa. Poté se s takovým velitelem Davidem Welshem vydáte do Lybie a v neposlední řadě třetí následuje znovudobytí tuniského Toujane až k bitvě o Caen v rámci operace Overloard.  

Amerického zástupce představuje desátník Bill Taylor z 2. praporu Rangerů a začíná ve velké stylu v rámci Dne D. při útoku na Pointe Du Hoc, kdy po vylodění je nutné zničít útesové dělostřelecké bateriie. Dále operuje jako ostřelovač proti posádkám minometů až k monumentálnímu útoku na bunkry na Hill 400.  

Vše doplňují skvělé zvuky válečné vřavy ať z pohledu střelby, explozí nebo křiku a povelů vojáků. Potěší přítomnost různorodých zbraní a vložených historických videí, obtížnost je tak akorát, prostě za mě i po těch letech skvělá zábava, už se těším na čtyřku – 85 %
+16

ArtFormer

  • PC 60
Hrál jsem v poslední době jen málo her, které mají tolik kladů, ale i záporů. ArtFromer je svým pojetím a stylizací velmi unikátní plošinovka s lehkými adventurními prvky. Hra je rozdělena na čtyři části, z nichž každá se odehrává v jiném časovém období - pravěk, starověký Egypt, Trojská válka a Římská republika. To samo osobě zase tak převratné není, ale každá část má zároveň unikátní grafickou stylizaci odpovídající danému období, například jeskyní malby nebo římské mozaiky. Grafické ztvárnění je opravdu pěkné, i když místy trochu nepřehledné. To naštěstí vzhledem k pomalejšímu tempu hry moc nevadí. Za pochvalu stojí také hudební stránka.

Každé období také přinese nové prvky hratelnosti. Na začátku jde čistě o pohyb a boj, ale postupně se dočkáme ovládání lodí nebo práce s inventářem. ArtFormer tak hezky kopíruje zvyšování komplexity lidské společnosti. Takhle na papíře hra působí opravdu zajímavě, bohužel ztroskotává na provedení. Ovládání je velmi neohrabané a nepřesné, často moc nereaguje. Překážky nejsou zas tak složité, takže to není takový problém, ale kámen úrazu nastane při bojích. Soubojový systém je jednoduchý, ale díky ovládání je každý střet sázkou do loterie. Vaše postava buď nezareaguje na povel nebo ano, ale nezpůsobí žádné zranění navzdory jasnému zásahu. Někdy tak v klidu porazíte deset protivníků bez ztráty života, a jindy vám jeden slabý nepřítel sebere skoro celý. Hra se bohužel nevyhnula ani zásekům postav a nutnosti tak sem tam načíst checkpoint. Příběhy jednotlivých období jsou svou zajímavostí trochu nevyrovnané, ale celkově spíše fajn. Potěší také odemykání historických informací v encyklopedii po dohrání jednotlivých kapitol. Měl jsem od hry trochu vyšší očekávání, ale zklamán nejsem. Jde vlastně o slušnou hru s technickými problémy, které se ale dají přežít.
+15

LEGO Harry Potter: Years 1-4

  • PS4 70
První Lego hra bez dabingu, kterou jsme hráli. Vlastně je to nejstarší díl ze série, který se dočkal verze pro PS4. Dabing přišel o něco později a je to věc, který nástupcům jedině prospěl. Do tohoto pojetí vyprávění příběhu se dostanou opravdu jen znalci předlohy. Harry Potter byl knižním fenoménem a pop kulturní ikonou. Kdo to nezná, bude prd vědět, co se děje v cut-scénách. Koho by také před čtrnácti lety mohlo napadnout, že by to ještě po takové době mohlo někoho zajímat. Ha, ha Harry Potter. To je ta 20 let stará vykopávka. Už by to chtělo novou verzi.

Rozhodně mohlo, protože se hra dá hrát i na nejnovějších konzolích (Jedu PlayStation, takže mě zpětná kompatibilita Xboxů míjí.), je pro děti a dá se hrát ve dvou. Na první pohled si člověk řekne, že je to infantilní Harry Potter, kterého si může zahrát i s malým dítětem. Že bude hrou procházet jako nůž máslem a pohodově se u toho odreaguje. Bohužel to tak není. Hra se snaží o hádanky. Hádanky, které jsou sice triviální, ale najít aktivní kostičky je často zdlouhavé a někdy až frustrující. Někdy je potřeba být rychlý. Kamera tomu ale moc nepomáhá. Hlavně ta splývající a trochu chaotická při hře ve dvou.

Jako, že Lego Ninjago nebyl zrovna vrchol série, ale některé prvky už měl vyřešené tak, že vracení se ke starším dílům vyžaduje snést určité nepohodlí. Například mi dost chybí mapa Bradavic. Pokud jedete dohrání na 100 procent, je těžké se v tom bordelu snadno orientovat. Odlehčené komediální ladění se může zdát fajn. Mě to ale k vážné předloze vůbec nepasuje. Na rozdíl od mých dětí vlastně ani nejsem moc velký fanoušek Harryho Pottera. Když si ale tuto hru v obchodě nejmladší vybral, zahrál jsem si to s ním. A docela jsem se bavil.

Až na pár kratších ale o to otravnějších zákysů je to celkem přímočará a jednoduchá hra. Pro menší děti ideální. Já jako dospělý vidím přidanou hru ve sbírání trofejí. Tím jsem možná zbytečně zatížen a hru mám stále nainstalovanou. Dávno po dohrání to občas zapínám, abych v Bradavicích vyzobal všechny collectibles. Bez toho je to docela krátké. Je to ale akorát tak dlouhé, aby u toho dětičky udrželi pozornost.

Pokud si chcete zahrát jen jednu Lego hru, sáhnul bych po novějších dílech.

Pro: standardní Lego hra pro děti, která je odmění snadným dopaminem, nic vás nemůže zabít

Proti: někdy není jasný postup vpřed, absence mapy Bradavic, kamera při hře ve dvou

+8