Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Pathfinder: Kingmaker

  • PC 85
 Herní výzva 2023 - Císařův pekař / pekařův císař  

150 hodin jsem dlouho v žádné hře neodehrál, vlastně se mi to stalo zatím jenom jednou (Witcher 3), takže si asi dovedete představit, jak moc o časově náročnou hru se jedná. Problém dlouhých her často bývá, že je velmi náročné udržet zábavnost takto šíleně dlouho, povedlo se to v tomto případě?

Tohle je prostě D&D dobrodružství se vším všudy (ano, vím, že to není svět D&D, ale předstírejme, jako by bylo). Jste nikdo na nějakým questu, vhozený do rozjetého příběhu a najednou jste baron, král, bojujete s trolly, koboldy, dalšími územními rivaly, stvořeními z jiného světa... Jste doslova zahlceni převelice bohatým světem, ve kterém se postupně zorientováváte a najednou zjistíte, že v tom světě žijete...

Tohle je prostě dobrodružství enormních rozměrů, které vás vtáhne. Nicméně nic není zadarmo a naučit se všechny herní mechanismy není zadarmo. Když už konečně začnete zvládat souboje, tak do toho se musíte neustále stara o království, jste (nutno podotknou, že pod velmi lehkým) časovým presem a do tohoto se snažíte pochopit milióny věcí, které tento bohatý svět obsahuje.

Souboje jako takové jsou extrémně zábavné a ve valné většině případů totálně fér. Budete se učit desítky hodin, jak který souboj vyhrát, ale při troše snahy se nebude jednat o žádné extra deprimující zdlouhavé souboje. Lehčí souboje si budete moc odbýt real-time, složitější si takticky rozeberete v turned base. Úplně ideální volba a díky tomu vás nikdy nezačnou nudit. Musím teda podotknout, že poslední část hry je obtížnostní výstřel, ale s trochou trpělivosti se i to dá. Na můj vkus těch soubojů na závěr už bylo až moc a až moc těžkých, že už mě poprvé (po 130 hodinách) přestaly trochu bavit.

Správa vašeho baronství, později království, je fajn zpestřujícím prvkem, který je zábavný, nicméně je to hodně light verze nějakého managementu, která vás často odtrhne od pravého D&D dobrodružsví. Naprosto chápu, proč tu ta mechanika je a vlastně mi do hry sedí, nicméně místy se jednalo fakt jen o povinné odpinkání potřebného a modlení se, ať vám na tom hra úplně neztroskotá (rozhodně se to nedá úplně zanedbat). 

Příběh je klasické, velkolepé dobrodružství, které vám nedá úplně vydechnout. Jsou zde velké časové prostoje, které vám ovšem vyplní samotná správa vašich zemí. Do tohoto tu máte poměrně bohatý exploring, který je (opět) ze začátku velmi fajn, ale v pozdější fázi se lehce omrzí, jelikož velkou část území nedoplňují žádné vedlejší questy a jedná se spíš o odškrtnutí celé mapy. Navíc spousta lokalit je doslova ctrl+c/ctrl+v, což mi přijde hrozná škoda.

Vaši společníci na cestách jsou výborně napsané postavy. Každý pes jiná ves, v tom nejlepší slova smyslu, takže máte velmi zábavnou partu, se kterou se nebudete ani vteřinu nudit a můžete si skvěle nakombinovat ideální partu a cením i to, že nejste zahlceni 30 různými postavami, ale je jich tu ideální množství, jak si vytvořit vámi odpovídající tým, ale zároveň si stihnete v podstatě ke všem vytvořit nějaký vztah.

Ve hře mi možná chybělo větší důraz na vedlejší questy, kterých rozhodně není málo (150 hodin!), ale potenciál mapy vybízel k něčemu ještě většímu. Čili bych buď zmenšil mapu nebo přidal úkoly a nebo bych alespoň udělal jednotlivé lokality vizuálně zajímavější. Hra má svěží dialogy, nejsou tupé texty, pobavíte se, slzičku zamáčknete, naštvete se, budete se rozhodovat pro menší zlo, občas vás to vtáhne do rozhodnutí, kterého zalitujete, jednoduše se budete emocionálně bavit.

K dokonalosti mi u hry chybělo to, že hra je sice obrovská a nabízí toho strašně moc, ale vlastně je natažená jistou prázdnotou. Což je pak v kontrastu se skvělými pasážemi a úplně zde vidíte, jak by to mohlo atakovat dokonalost, kdyby se přidalo ještě trošičku víc (questů, originálnějších lokalit, vyšperkování managementu království...). Zároveň je tuhu všeho jakoby zbytečně moc, i třeba v takovém inventáři se ztratíte a o 3/4 věcech vůbec nebudete tušit, proč je máte a co s nima (pokud je nechcete prodat). Nicméně i tak se jedná o vynikající herní zážitek, který vás vrátí do dob, kdy jste se ztráceli ve světech, jako byl ve hrách BG, Fallout či PST. Já si pošmák. 150 hodin!!!

Pro: svět, příběh, mraky možností v buildu, NPC, dialogy, souboje, obecně bohatost

Proti: ve finále až velká bohatost, zdlouhavost, slabší management království

+20

Beecarbonize

  • PC 75
Další vzdělávací hra z Univerzity Karlovy opouští historická témata. Tentokrát je na řadě životní prostředí. Cílem hry je záchrana planety a dosažení jednoho z konců, které vedou k udržení našeho života. Jde o karetní záležitost s velmi slušnou rozmanitostí. Podle toho, které karty se rozhodnete vyložit a případně vylepšit se odemykají další možnosti. Každá hra tak může být odlišná a o další rozmanitost se postarají generované události (spíše problémy a katastrofy). Jejich vyřešení vždy něco stojí a přibrzdí tak váš naplánovaný rozvoj. První pokusy jsou celkem náročné, než člověk zjistí co se jak navzájem ovlivňuje. Ale i po dvou vyhraných kampaních hra dokáže zaskočit. Hodně oceňuji rozdílnost nejen konců, ale i cesty k nim. Nejde o žádné rozhodnutí na poslední chvíli, hra je téměř od počátku jiná. Liší se i náročnost jejich dosažení.

Hlavní starostí jsou nejenom zdroje, za které se pořizují karty, ale především generované emise. Nějaké škodliviny budete produkovat vždy, ale jde o věčné vyvažování výroby a emisí. Kolik toho ještě dokážete vyčistit a kdy už je možné ty nejškodlivější karty odstranit? Omezený je navíc i prostor na vyložené karty, který sice jde několikrát zvětšit, ale také to něco stojí. Hra prostě až do konce klade důraz na správné využívání zdrojů a hráč je tak neustále pod tlakem. Škoda, že po nalezení jedné z vítězných karet nelze pokračovat ve hře, kochat se moderní fungující společností a odstranit napáchané škody. Skvělou součástí hry je i encyklopedie karet, které se musejí hraním odemykat. Vše je velmi dobře a srozumitelně popsané, nejde o žádnou vědeckou publikaci, ale představení problémů a možných řešení. Nakonec mě hra bavila více než jsem očekával a i po dosažení tří různých konců (a řadě neúspěšných pokusů) se ke hraní asi občas vrátím.
+20

Detektiv Kurzor

  • Browser 80
Detektiva Kurzora jsem objevil na doporučení zde od adama.kulhanka (čímž mu velice děkuji!) a musím říct, že se za žádných okolností nejedná o ztrátu času. A to přitom hrajete v prohlížeči a hra je zdarma. Dá se mluvit o zázraku? Já bych řekl, že ano!

Dlouho se mi nestalo, abych byl u hry tak nadšený. Možná je to tím, že nic nečekáte a pak Vás překvapí docela solidní nával kvality, protože tady bych ho opravdu nečekal. Česká televize ale z minima vyždímala maximum. Ze žánru vizuálního románu, který je ve své podstatě statický a pracuje s prostředím formou fotografií jako třeba další česká hra Přítmí let již dávno minulých, tu vytvořila pohodovou detektivku, na které Vám sedne úplně všechno.

V době, kdy jsem hru hrál a dohrál byl jejím obsahem prolog a dva příběhy. Prologem Vás hra rychle uvede do světa detektiva Kurzora a okamžitě Vám dá najevo, že tady není zbytečný dialog, ani činnost. Naopak vše má svůj smysl a logika je hlavní devizou postupu ve hře.

A pro po, když jsme u dialogů...hra je naprosto fantastická v dabingu. Nejednou jsem si tak vzpomněl, jak silní jsme v minulosti s dabingem ve hrách byli. Stačilo pár herců a dabérů, kteří ví, jakou intonaci použít, a hráč musí být spokojený. Prakticky to vypadá, že dobrý dabing udělá polovinu dobré hry, ale ona je to vlastně pravda. Vhodné dialogy, sem tam vtipné a zábavné, Vám ze hry udělají okamžitě osobní zážitek, ze kterého se nebudete chtít odtrhnout. Přidá totiž emoce, vytvoří vztah k postavám a máte ihned zaděláno na herní zážitek, který bych zde, budu se opakovat, rozhodně nečekal.

Jakmile se dostanete k prvnímu případu, hra ale i nadále překvapuje. Především tím, že přidává různé mezihry. Ty hře dodávají další zábavný zážitek, takže když jsem třeba ve druhém případu řídil auto, tak jsem nejdříve usoudil, že tlačítky v prohlížeči a myší to přece nemůže jít...no a nakonec opak byl pravdou. Dokonce jsem si to i rád zopakoval, protože mě to prostě a jednoduše bavilo. Nicméně ono to ale není jenom o ježdění, ale třeba i o porovnávání otisků nebo luštění šifer. Nápadů je ve hře dostatek a baví Vás jejich luštění stejně, jako se radujete z každé další odehrané hodiny.

Těch hodin ale není moc. Přeci jenom opravdové případy jsou dva a ještě jsou navíc dost různorodé a vybízí k různému průběhu vyšetřování, takže i k opakování hratelnosti. Já ale osobně doufám, že se jednou dočkám dalšího případu, protože Detektiv Kurzor mě popravdě velice mile překvapil. Asi tak moc, jako když si spustíte něco zadarmo a po pár hodinách se usmíváte spokojeností.

Dobrá práce Česká televize. Tohle se ti povedlo. Kéž by i ty detektivky byly mnohdy tak vydařené, jako se ti povedla tato hra!

Pro: Perfektní dabing, logické kriminální případy, logické hříčky, mezihříčky a okamžitá radost z vysloveně dobře odvedené hry. A to zadarmo prosím pěkně!

Proti: Málo případů, chtěl bych víc :-)

+20

Wolfenstein 3D

  • PC 85
A další srdcovka, na kterou rád vzpomínám a musel jsem se ji i ji oprášit.

Po dlouhé době je hra stále skvěle hratelná a neznechutil jsem si ji ani po letech. Moje vzpomínky se vrací velmi snadno zpátky. Klasické ztrácení se v jednotlivých úrovních, lekačky v podobě psů, kteří na mě vyběhli za rohem, hledání klíčů či tajných chodeb a tak podobně. Jako malý klučina jsem se psů vždycky lekal, což mi většinou způsobilo minutové mrazení v zádech. Pokoušel jsem se každou úroveň dohrát na 100%, ale ani jednou se mi to samozřejmě nepovedlo, pač jsem vždy někde nějaký ten poklad nechal.

Ze všech typů zbraní, jsem asi nejvíce vždy používal samopal, jen rotačák jsem si vždy nechal na závěrečného bosse. Krásná zkušenost, která se mi skvěle připomněla a kdo rád takové hry i po letech, určitě doporučuji. :)
+20

Final Fantasy X-2

  • PS3 75
Yuna se zklamala ve své víře, umřela jí první láska, a tak vyměnila kouzelnickou tyčku za dvojici pistolí a vydává se se svýma kámoškama krást starodávné artefakty, užít si konečně trochu srandy a u toho pozabíjet pár lidí a hromadu monster.

Scénář je naprosto debilní, celá hra mi přijde jen jako nějaký fanservice s hromadou téměř odhalených ňader, pohledů pod sukni a dokonce jednou erotickou masážovací minihrou (já se v tom teda moc nevyznám, ale myslím, že masérka obvykle nesedí na zadku klientky). Celou hru vám navíc volá nějaký nadržený příbuzný s chováním ADHD puberťáka po lobotomii a zoufale se dožaduje, aby hlavní hrdinka alespoň prošla kolem něj.

Zní to jako odpad, jenže ta hra mechanicky není vůbec špatná. Naopak. Má moc pěkný dynamický, ale stále ještě tahový bojový systém. Má také dost povedený systém povolání, které se mohou i v průběhu souboje měnit rychlým převlékáním hrdinek (a generovat tak zajímavé bonusy). A dokonce tu máme velmi zajímavý (a zcela dobrovolný) systém chytání monster a jejich využití v soubojích místo hlavních postav a lá Pokémon. Celkově je v ní tolik nepovinného contentu, že značně přesahuje délku hlavní příběhové linky. Jediné, co bych tak mohla vytknout, je, že s oblečením a classou se postavám automaticky změní také zbraň, která se tudíž nedá nijak vylepšovat nebo vyměnit (navíc se zvolené oblečení bohužel zobrazuje jen v soubojích, mimo něj je stále stejné). Na RPGčka nezvyklá věc, omezuje to variabilitu a možnosti piplání postaviček, ale chápu, že je to kvůli sjednocení mechanik s již zmíněnými chycenými monstry.

No a na tuhle povedenou RPG kostru poskytující desítky hodin zábavy je nasazený ten nesmysl viz výše, a to včetně otravně šílené hudby a celé řady trapných rádoby komických situací, které asi odpovídají představě postarších japonců o sexy školačkách na výletě. Nechci tím říct, že hraní této hry je "Paine", ale oceníte její kvality rozhodně více, když nebudete příliš přemýšlet, co se to tam vlastně děje. Ten příběh za to stejně nestojí ani pro fanoušky FF desítky.

Dohráno za 61 hodin.
Včetně:
Last Mission

Pro: Mechaniky, optional content, Shinra

Proti: Všechno ostatní a hlavně Bratr (fakt jsem se až styděla, že hraji něco, kde je taková postava, a to se mi snad ještě nestalo)

+20

Nocturne

  • PC 55
Já jsem se nejprve těšil na pěknou příběhovou adventurku, u které se třeba napnu jako struna a sem tam někoho střelím. Ale kdeže, to jsem se spletl. Po deseti minutách jsem se smířil s tím, že hraju holt dalšího Resident Evila. To jsem se taky spletl. Je to vlastně 3D akční plošinovka vzdáleně připomínající Resident Evil. Podobné potvory, kamera, míření a občas i klasické chození od zamčených dveří k zamčeným dveřím. Ale mnohem víc akce, skoku, šplhu a umírání. Už jenom tohle rozhodnutí tvůrců slibuje horor.

Ten rozhodně podporuje tma. Hru si budete ukládat ve formátu *.noc  Formát *.den nikdy nepřijde. Je to určitě nejtmavší hra, co jsem za dlouhá léta hrál, protože žádná mě zatím nedonutila zvýšit jas mého projektoru, a to hned o 20 %. A stejně to bylo zoufale málo. Nejlepší moment celé hry byl, když jsem přišel ve druhé misi k obrovskému hořícímu krbu. Těch barev, těch světel, to byla krása. Ve zbytku hry nic nevidíte.

Možná je to proto, že hlavní hrdina je asi rockový kytarista, nebo debil a nosí celou dobu sluneční brýle. Ony mají ale speciální funkci, že si můžete přepnout pohled dokonce do first person a hrát to jako wolfensteina, než vám dojdou za několik sekund baterky. Ale bacha, jsou to brýle do tmy, takže když náhodou dorazíte ke krbu, tak vám to vypálí sítnici.

Už jsem zmínil míření. Tam je asi ten zážitek vůbec nejsilnější. Mířit můžete myší, to je skvělý nápad ne? Ale jaksi myš se pohybuje na dvourozměrné podložce a vy svého abnormálně frajerského reka ovládáte ve 3D prostoru z pozice statické kamery, která se v nestřežený okamžik přepne do jiné kamery. Kamery jsou samozřejmě umístěné každá někde úplně jinde, což má za následek tu nemilou věc, že zatímco v jeden moment míříte dopředu, v druhý moment míříte dozadu, třetí moment někam úplně nahoru a v ten čtvrtý se beznadějně točíte v prostoru a doufáte, že přestanete střílet jako Pavel Kuka v nejlepších letech (předpokládám, že si o téhle hře nečte nikdo, kdo nezažil Pavla Kuku v nejlepších letech).

Hra je rozdělena do čtyř oddělených příběhů odehrávajících se v první půlce 20. století. Ku cti slouží, že opravdu z každého má člověk úplně jiný dojem. 

Dojem z prvního příběhu je jednoduše hrozný. Příběh tam vlastně ani moc není. Seznámení se s vlastní postavou je nedostatečné. Trochu jako první Tomb Raider. Taky budete někde hluboko v podzemí donekonečna hledat jakési artefakty a klíče s marnou touhou nějakého posunu v příběhu. Ve druhé půlce první části nepadne ani slovo a furt jen kosíte. Je to normálně akční hra. Zpětně si první příběh skoro vůbec nepamatuju, snad jen to hodinové skákaní přes polorozpadlý dřevěný most, to v člověku přetrvá. I proto, že nahrávací časy loadů a sejvů jsou nesmyslně dlouhé (dle diskuse v tom nejsem sám, ale je to jistě problém příliš staré hry), takže si pěkné obrázky při loadu vychutnáte a oceníte. 

Druhý příběh je super. Nejzábavnější část hry. První kolo ve vlaku, druhé kolo ve vesnici, kde člověk zachraňuje místní, s každým pokecá, je to vtipné, není to tak tmavé (!) a má to tah na branku (ostatně to měl i ten Pavel Kuka). Další kola druhého příběhu už si moc nepamatuju, myslím, že to bylo v dole, a to znamená, že tam byla tma.

Třetí příběh se odehrává v Chicagu Al Capona a je ještě akčnější než první příběh. Ale rozhodně přitažlivější. Je v něm ale taky nejvíc backtrackingu. A je taky šíleně dlouhý. Zároveň ale nejvíc splňuje něco jako otevřený svět. Máte tu k dispozici opravdu velkou lokaci s opravdu hodně zákoutími a tenhle příběh se mi zdál dlouhý asi hlavně proto, že jsem ve městě strávil nesmyslné množství času. A je v něm bar, kde si poslechnete písničku. Jak v Omikronu Bowieho. Tady zpívá úplně neznámá holka, kterou jsem identifikoval jako Mary Beth Brooks, ale to je asi jedno, protože ji nikdo stejně nezná. Během práce na Nocturnu ji asi vytáhli odněkud z baru. Jediná další věc, kterou kdy udělala, je namluvení jedné postavy ve hře BloodRayne o tři roky později. Ale tahle písnička Faded je zapadlý klenot, které hrozně rád ve starých hrách objevuji (k poslechu ve videích). 

Ostatní hudba ve hře si vůbec nezaslouží zmiňovat, neb je kompletně ukradnutá a používá krátké hudební štěky, které můžete slyšet v milionu jiných her a filmů. Původní autor hudby je Dick DeBenedictis, který skládal třeba Perryho Masona. A vlastně poslouchat ty hudební momenty mě vyloženě otravovalo. Je to něco jako Wilhelm Scream ve světě zvuku, ale ten je aspoň vtipný. 

Prostředí je překvapivě interaktivní. Třeba můžete sebrat leckterou bednu a pak nevědět, jak ji zase odhodit. Nebo můžete sebrat něco užitečnějšího, jako například samopal, co vypadne po mafiánech v Chicagu. Onen vypadnuvší samopal se ale většinou nachází poblíž nějaké mrtvoly, takže můžete omylem místo samopalu sebrat hrudník nebo ruku jednoho z vašich ex protivníků a roznášet krev na všechny strany, což je poprvé vtipné.

Až ve čtvrté misi jsem si uvědomil, že všechny tyhle věci můžete použít i jako zbraň po stisknutí příslušného tlačítka. Totiž až ve čtvrté misi jste k tomu opravdu donuceni, protože vám seberou všechny zbraně. Čtvrtá mise je adventura, konečně! Hádanky a pasti jsou na každém kroku. Ale nepřátel je tam úplně stejně a vy nemáte zbraně ani lékarničky. Supééér. Naplno se taky vyjeví nepřítel zdaleka nejděsivější. Žebřík. Ale tak co bych si nezasejvoval a nezaloudoval ještě pětkrát tolik než předtím, vždyť ten load trvá jen 20 sekund. Na čtvrté misi je nakonec nejzajímavější asi to, že jsem ji hrál třikrát déle, než ty předchozí tři mise dohromady. Jenomže já už jsem si po těch třech misích říkal, že už to trvá nějak moc dlouho... 

Ale nakonec se to povedlo, závěr nic moc, ale hlavně, že nějaký nakonec byl. A v podstatě happyend. Co víc si přát? Pátou misi tedy opravdu ne!
+20

Kingdom Come: Deliverance – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

  • PC 85
Tímto jsem dokončil celou hru KC:D. Příhody Jana Ptáčka hodnotím jako druhé nejlepší DLC ke hře, bylo tam od všeho dobrého trochu, jen bych tedy přidal ještě aspoň jeden úkol na 2 hodiny, protože to bylo DLC ze všech nejkratší.

Před hraním jsem si myslel, že je tento přídavek jen sprškou historek a malicherných přání známého náctiletého Donchuana pana Jana Ptáčka, ale je to pravda jen tak z poloviny. Ano, oba úkoly jsou s ním spojené, ale je to spojení dost volné a teoreticky se toto DLC mohlo týkat jakékoliv postavy ve hře a stačilo by mírně upravit jen pár dialogů, to ale není špatně, vývojáři zřejmě měli pár dobrých nápadů, které už se jim do hry nevešly a přišlo jim škoda, je nepoužít vůbec, takže vlastně ideální řešení.

První úkol je hlavně o hraní kostek, což jsem rád dělal během celého hraní KC:D, takže když je to použito i příběhově, tak proč ne ;) Druhý úkol je však, co do zábavy, rozsáhlosti a využití mechanik hry, trochu jiné kafe. Osobně ho řadím mezi nejlepší questy v celé hře, nevím jestli do TOP5, ale do TOP10 určitě. Mírně duchařská tematika, vtipné řešení jednotlivých částí a "učený" šarlatán. Navíc se to vše odehrává v Ledečku, to byla moje oblíbená vesnice ve hře a trochu mě mrzelo, že se tam toho celou dobu hraní moc nedělo, takže tohle je trochu satisfakce. No a poslední kratší úkol přímo s Ptáčkem je esencí celého jeho vystupování ve hře, jeho mladická nabubřelost, jankovitost ale i dobré srdce tu hrají na plné pecky. Zpackaná báseň i "milostný dopis", jsou vlastně vrcholem středověké kultury a literatury :D

DLC mě bavilo a klidně bych si ještě pár podobných ve hře přidal, ale bohužel už mi došly.

Pro: Ptáček, šarlatán, Ledečský revenant, vše dobré ze původní hry

Proti: kratší, Ptáčka se to týká jen omezeně

+20

Overcooked!

  • PC 80
Je libo rajčatovou polévku, pizzu, salát nebo hamburger? Jsme kuchaři z budoucnosti, Cibulový král nás vrátil v čase, abychom se zde zdokonalili ve vaření. To vše proto, abychom jednou v budoucnu uvařili ta nejlepší jídla obřímu monstru a tím ho porazili.

Příběh zní jednoduše a tak trochu divně, ale přijde mi, že k této hře dobře sedí. Každopádně o příběhu tato hra prakticky vůbec není. Jedná se o na první pohled nenáročnou a především zábavnou co-op hru, kde je potřeba v časovém limitu připravovat objednaná jídla. Proč na první pohled nenáročnou? Jednotlivé úrovně se postupně stávají složitější a složitější. Budeme vařit na spoustě myslitelných či nemyslitelných místech. Budeme na lodi, která se hýbe na vlnách a posouvá naše stoly. Jinde zemětřesení zvedá a tím znepřístupňuje část kuchyně. Vařit budeme i na jedoucích náklaďácích, na ledové kře, u lávy či ve vesmíru. Každá úroveň pak má nějaká svá specifika, se kterými je potřeba se při vaření vypořádat.

Většina úrovní je ale na potřebnou jednu hvězdičku celkem snadno zvládnutelná. Horší to je v okamžiku, kdy se jde do finále. To v každé oblasti přibudou dvě úrovně, jejichž zdolání bude tou pravou výzvou. A co teprve když chcete každou úroveň dokončit na tři hvězdičky? To si v těchto úrovních teprve užijete tu pravou "zábavu". Pro mě osobně pak byla nejhorší úroveň 6-1, kterou jsem na ty tři hvězdy dělal několik hodin, protože bylo potřeba naprosto dokonalé zvládnout načasování pohybů stolů.

Graficky vypadá hra fajn, nejedná se o žádné grafické orgie, vše vypadá jednoduše. Aspoň tak hra nijak neodvádí pozornost od potřebného vaření. Hudba se pak také dobře poslouchá. Naštěstí se v různých oblastech mění, takže se neoposlouchá.

Hra byla příjemným zpestřením několika večerů, kdy jsme si s manželkou užili společné herní vaření. Z hecu jsem zkusil projít všemi úrovni i sám s přepínáním kuchařů a i to ve výsledku není problém. Těším se na pokračování v druhém díle.
+20

Batman: Arkham Asylum

  • PC 80
Dlouho tu po mně Batmaní trilogie pokukovala. Dlouho předlouho a i když jsem sledoval její standardně vysoké hodnocení, intenzivně jsem odolával. Až do momentu, kdy jsem se rozhodl indie tituly proložit zase nějakým tím tří áčkovým titulem.

Batman: Arkham Asylum ve mně popravdě v prvních fázích během nejisté instalace úplnou důvěru neprobouzel. Za ta léta vím, že počítačové hry založené na filmech příliš úspěchu nepobraly. A ne jinak na tom byly i ty hry, které jsou založený na filmech a ty jsou založeny na komiksech. To riziko mi přišlo veliké, ale zdejší hodnocení mi vlilo naději do žil, že zde by to mohlo být jinak. A světe div se. Je tomu opravdu tak.

Tam, kde všechny předchozí komiksové hry bojovaly s mnohdy konzolovou hratelností, striktní linearitou a nezajímavým prostředím, se tento Batman skvěl otevřeným prostředím Arkhamského blázince. Tedy minimálně tak, jak je to jen možné. Přeci jen se jedná stále o areál blázince, který se nachází na ostrově daleko od břehu samotného města. No, asi tak daleko, jako si představíte slovutnou pevnost Alcatraz. Tak daleko to je, ale ne zase tak strašně, aby tu Batman za flígr v úvodu hry nepřivedl svého celoživotního nepřítele - Žolíka.

Ten se ale do blázince vzhledem k jeho povaze vysloveně těšil. Otázka, jestli právě pro svou povahu nebo pro to, že na Batmana něco chystá. Všem ale musí být jasné, že bé je správně, protože jinak by nám tato hra skončila dříve, než by skončil samotný prolog. Joker se totiž v blázinci setká se všemi úhlavními nepřáteli Batmana, který během pravděpodobně Nolanovské trilogie Temného rytíře ulovil a do blázince umístil. Vše byla finta k tomu, aby se Joker zhostil velení nad blázincem a pod tlakem na Batmana posílal jednu zrůdu vedle druhé.

V tu ránu začíná, musím se přiznat, veskrze velice zábavný open world, který je omezený tak akorát, aby Vás ta otevřenost nepřestala bavit. Do toho se odvíjí jednoduchý příběh, kterak Joker na Batmana sesílá jednu zrůdu vedle druhé a Batman ty nenadálé útoky má tendenci odrážet, aby se finálně dostal i k samotnému Jokerovi.

Sympatické na této hře je, že pracuje především s komiksem. Je to na ní hrozně znát. Má dokonce i takové komiksové momenty, které musí každý milovník komiksu jednoznačně ocenit. Zároveň ale, pokud budete mít nakoukané filmy, hodně rychle se k těm nepřátelům dostanete. Až na Tučňáka jsou tady totiž snad všechny, kteří si dokážete z filmových sérií jen představit. A plus k tomu i něco navíc.

Co se týče hratelnosti, tak hra je klasickou trojrozměrnou akcí. Batman se převážný čas bije holýma rukama, ale sem tam mu pomůže nějaká ta vychytávka. A když už půjde do tuhého, půjde se podívat i do svého brlohu, kde si ukuchtí nějakou tu další specialitu, která Vám pomůže v postupu. Co je na hře ale zajímavé, tak že si můžete přepínat do dvou prostředí. Jedno je klasické a druhé je speciální netopýří zrak, který vidí nepřátele, zbraně, ale i indície v úplně jiném světle, než za běžného světla. No a v neposlední řadě nesmím zapomenout i na skutečnost, že během bitek získáváte body a za ty si pak pořizujete vylepšení. Je jich pár, není to nic složitého, ale pro následující boj jsou tato vylepšení často velice nápomocná.

Musím říct, že Batman: Arkham Asylum mě dost bavil. Bavil mě až filmově vyprávěný příběh s pěknými komiksovými momenty. Bavilo mě pobíhat po blázinci a sbírat speciální ukryté předměty, které mi přidají na zkušenostech. Bavilo mě se řezat s protivníky, ale i s bossy, kde jste si vždycky museli najít nějakou cestu, ale to nalezení Vám netrvalo dobu větší, než nezbytně nutnou. Hra tak krásně postupuje, v žádném případě nudit a skončí přesně tak, kdy si tak nějak představujete, že už jste se toho najedli do syta. Já byl spokojen a musím říct, že na další díly této trilogie se moc rád podívám.

Pro: Trojrozměrná akce z prostředí blázince v Batmanovském Arkhamu, která baví nejen lineárním příběhem, ale i přiměřenou volností.

Proti: Pořád se jedná o poměrně jednoduchou akci, kde se přes zástupy budoucích mrtvol dostáváte k bossům, což je postup, který se neustále opakuje až do kýženého finále. Nic zapamatování hodného tedy nečekejte.

+20

Pentiment

  • PC 90
Pentiment nie je klasická adventúra a už vôbec nie klasická detektívka. Nenarážam len na špecifický vizuál, ktorý vychádza z kresieb a malieb z prelomu 15. a 16. storočia. Ten je naozaj vydarený, postavy pekne rozpohybované a na lokácie je radosť sa pozerať. Navyše sa jedná o obdobie kedy renesancia a s ňou aj modernizácia postupne prišla aj do malého zapadnutého bavorského mestečka Tassing. S tým súvisí aj milý detail, že staršie postavy v hre sú nakreslené v staršom štýle (a majú aj patinu) ako tie mladšie. Hudby nie je veľa, no práve v správnych momentoch vie intezívne umocniť atmosféru.

No a čím je teda Pentiment tak odlišný a prečo sa môže stretnúť s nepochopením v očakávaniach?

Ako som už napísal, nejde vôbec o tradičnú detektívku, kde prioritu hrá hľadanie vraha a nejaká veľká konšpirácia. Predstavme si Pentiment radšej ako historickú drámu, ktorá sa nesnaží byť epická a nesleduje tak kráľov, objaviteľov a rôznych hýbateľov dejín. Miesto toho je to dráma zameraná na malé mestečko a obyčajný ľud, ktorý má svoje každodenné radosti a strasti a práve autori z Obsidian veľmi citlivo a historicky dosť správne (!) ukazujú tento život. Do toho sa samozrejme udeje vražda a naša postava Andreas ju bude vyšetrovať. Lenže buďme realisti, je v Tassingu cudzinec, nemá žiadne forenzné technológie a znalosti a ako spomínali aj autori z Obsidian, bolo extrémne ľahké vtedy ostať nepotrestatný za vraždu. Veď aj pospolitý ľud sa musel (z dnešného pohľadu cynicky, z ich pohľadu prakticky) vedieť v prvom rade o seba postarať, vražda nevražda. Život bol neúprosný a hlad bol na dennom poriadku.

Jednoznačne bolo pre mňa aj to, že hra reflektuje súdobé udalosti ako vznik protestantov, nepokoje v germánskej časti Európy alebo aj Pražskú defenestráciu. S tým suvisí aj to, že v hre sa vyskytujú postavy rôznych národností a hra tak ponúka relevantné útržky alebo zmes rôznych jazykov. To dodáva na autenticite a atmosfére.

Keby bol Pentiment film, bol by to ten trojhodinový nezávislý festivalový snímok, ktorý by bol hĺbokovou sondou do nejakej kultúry a jej vnútorných konfliktov, ktoré vznikajú najmä zo stretu medzi starým a novým. Čiže nielen jednoduchou mysterióznou zábavkou o polovičnom čase, ktorých vzniká habadej. No a keďže je to hra a nie film, máme tu ešte možnosti výberu, či už na začiatku hry, kde si vyberáme v akých vtedajších vedách Andreas na škole exceloval a vedel tieto témy v priebehu hry riešiť. Zároveň každý deň má časť len na určitý počet úkonov. Nebeží tu našťastie reálne čas, ale vždy keď niečo "väčšie" hráč urobí, posunie sa deň o čosi ďalej. Je tak nie možnosť, ale zámer autorov, že niektoré situácie sa navzájom vylučujú a máme tak priestor pre znovuhrateľnosť. Škoda len tretieho aktu, ktorý má po intenzívnom druhom akte až extrémne pomalú a nie príliš relevantnú prvú polovicu. Pentiment je aj tak za mňa unikát a prial by som si viac hier, ktoré by išli rovnakým smerom a zároveň tak kvalitne spracovali látku, ktorú si vybrali.

Pro: audiovizuál, unikátne spracované historické obdobie, silno vykreslené postavy, ktoré vám prirastú k srdcu

Proti: trochu až zbytočne pomalé tempo, prvá polovica tretieho aktu

+20

Might and Magic VII: For Blood and Honor

  • PC 80
K sedmému dílu Might and Magic nemám takový nostalgický vztah jako k dílu šestému, protože jsem se k němu dostal až o nějaký čas později. Dokonce jsem i dřív dohrál osmičku, ale časem jsem se k sedmičce nakonec vrátil a užil si kvalit tohoto dílu.

Příběh mě bavil. Líbí se mi, jak je to pořád propojené se spin-offem Heroes of Might and Magic, zde konkrétně s oblíbeným třetím dílem. Po čase dojde i na nutné rozhodnutí, zdali se hrdinové vydají na cestu dobra nebo cestu zla s tím, že každá volba vede ke specifickým úkolům hlavní příběhové linky, stejně jako ke specifickým povyšovacím úkolům. Líbí se mi i postupné zlepšování svého sídla, hradu v Harmondale. Jen škoda, že jsem do toho nemohl nějak víc kecat. Ale ono by těch možností zase tak moc nebylo, takže možná je to takto i lepší.

Celková herní doba je tentokrát o dost kratší a naneštěstí se to až na pár výjimek týká i jednotlivých dungeonů, jejichž rozsáhlost byla v šestce legendární. Nakonec dojde i na mé ne zrovna moc oblíbené blastery. Naštěstí tomu je až v úplném závěru, který mě na hře moc nebaví a obvykle ho probíhám co nejrychleji bez likvidace všeho nepřátelského, na co narazím.

Na první pohled hra vypadá prakticky stejně jako šestka s upraveným HUDem. Pár změn v mechanikách hry, které vylepšují prožitek ze hry se tu najde. Jsou tu 3 nová povolání, několik nových skillů, ale hlavně došlo k omezení úrovní skillů dle zvoleného povolání. Ne každá postava tak může být expertem, mistrem či velmistrem v dané dovednosti, což vede k mnohem složitějšímu rozhodování, jakou partu si zvolit.

I když jsem strávil studováním jednotlivých povolání několik desítek minut, moje naposledy zvolená parta měla jednu drobnou chybu, která se nesla skoro celou hru. A tou byla absence vyšší úrovně odstraňování pastí. Té expertní mohla dosáhnout jen moje lučištnice, ale to až po dosažení nejvyššího povýšení, čehož lze dosáhnout až po volbě cesty, což jsem ale zase odkládal na nejpozdější možnou chvíli. Příště budu holt vědět, ale zase na druhou stranu mě bavilo při otevírání každé truhly poslouchat hlášky typu: "Sorry" nebo "I broke my nail".

A samozřejmě nesmím zapomenout na karetní hru Acromage. Minihru jsem již znal z osmého dílu, ale kredit má pochopitelně právě tento díl, kde se objevila poprvé.

Největším záporem hry pak zůstává stejný jako v šestce a tím je mizerná AI, obzvláště v dungeonech. Není tak problém lákat nepřátele k různým předmětům či dveřím, kde se zaseknou a já je můžu v klidu likvidovat, aniž by měli možnost protiútoku. Asi nejvíce tím trpěli Behemoti, kteří by jinak byli dost tuhými protivníky.

Ze série Might and Magic mám o něco více raději osmý díl a o dost více ten šestý. To ale nemění nic na tom, že sedmička nabízí velkou kupu zábavy, kterou si v budoucnu určitě někdy zase zopakuji.
+20

Pentiment

  • PC 100
Když před rokem vlastně úplně nečekaně vyšla tahle hra, tak mi hned po spustění traileru bylo jasné, že to je přesně to, co by se mi mělo líbit v prakticky všech ohledech a zároveň je to něco, co na herním poli v takovéto kvalitě chybí. Bál jsem se svých vlastních očekávání, ale asi tak po 10 minutách hraní bylo jasno, že to je opravdu skvělý kousek a že když by se mě náhodou někdy někdo zeptal, jestli se dají hry počítat do umění (jakože se mě asi nikdo nezeptá), tak Pentiment je ten nejzářivější případ, který bych v odpovědi zcela jasně použil.

Jako člověk, který má rád historii, poslední dobou i klasické umění, a ocení dobře odvyprávěný příběh jsem Pentiment hltal celé vánoční období až takřka do příchodu nového roku. Spojení starých, vrcholně středověkých maleb, s dobovým příběhem je to první, co každého uhodí do očí. Ano, protože se hra odehrává v 1. pol. 16. století, tak je užité umění už anachronické, minimálně o 100 let, ale proč být hnidopich, když to funguje. Každá obrazovka tak na hráče dýchá podobně, jako když se dívá na fresky ve starých kostelech, či hradech. Ano, tělesné proporce vždy úplně nesedí, krajina může být mírně stylizovaná, ale to kouzlo je prostě nepopiratelné. A funguje to i herně.

No herně, popravdě, Pentiment je hrou asi tak z 20%, protože drtivou většinu doby tvoří "pouze" odklikávání replik postav a častý výběr různých odpovědí a reakcí, které více či méně ovlivňují jak danou konverzaci, tak vztah dané postavy k hráči, jako i vlastní příběh a nezvratná rozhodnutí. Ale i to je zábava, témata se střídají jak na běžícím pásu a hlavní hrdina, umělec Andreas Maler, tak v jednom okamžiku diskutuje o historii, náboženství, metafyzice, aby potom přešel třeba na místní drby, pověry, ba dokonce i sprosté vyřizování účtů. Každá z desítek postav má jiný původ, zázemí, vzdělání a názory a proto žádný rozhovor s ní není nudný. Další devízou je, že se hra rozprostírá na ploše cca 25 let, takže město i postavy prochází vývojem. Tu přibyde nová stavba, tamta postava zemře, odstěhuje se, nebo děti vyrostou a děje se všechno to, co by se za čtvrtstoletí udát mělo.

Audiovizuální stránka mi naprosto učarovala. Ano, není tu jediná nadabovaná replika, ale rozhovory pomocí "bublin", kde má mnoho postav svůj vlastní font dle vlastního osobnostního pozadí jsou naprosto skvěle použité a sám jsem se přistihl, že se mi v hlavě dané repliky samy "mluví" hlasem, který by se k dané postavě dle mě hodil, a to se mi děje jen u knih, takovým přesahem se může chlubit jen málokterá hra. Zvuky v pozadí jsou taky skvělé a čisté, jasně dokreslující každou obrazovku, či scénu.

No a příběh? První, cca hodinu se neděje nic, a tak tomu je v každém ze 3 aktů, ale i to nic je zábavné, protože člověk zkoumá svět, seznamuje se lidmi a tvoří si tak vztahy a názory, které, když už se něco začně dít, pracují na plné obrátky a příspívají k vlastnímu ději. Musím uznat, že postupně gradovaný příběh patří k dalším silným stránkám hry a protože existuje více možných průchodů, kdy se vlastně jeví jako "správné", je někdy těžké se nějak rozhodnout, proto jsem v těch chvílích nijak "netaktizoval" a vždy se řídil tím, co bych v dané situaci dělal sám. No, ale už teď by mě zajímalo, jak by vypadalo to druhé řešení, nebo to třetí? No, budu si to muset zase někdy zahrát znova, protože to za to stojí.

Je neuvěřitelné, že si poměrně velké herní studio "dovolí" vydat nějakou takovou hru, kdy už z podstaty je jasné, že to nebude prodejní hit roku, ale všichni labužníci si přijdou na své. Takhle mají vypadat produkty, které jsou tvořené srdcem.

Kéž by ještě někdy něco podobného vzniklo. Mým největším snem by byla hra z našeho Národního obrození, jasně, pro plno lidí by to mohla být nuda, ale Dobrovský a Jungmann by zajásali. No, a jako reálnější náměty bych viděl např. francouzské městečko v dobách Velké francouzské revoluce, nějaký příběh z období osidlování Ameriky kolonisty, nebo třeba něco podobného z období nizozemského boje za nezávislost. Ale každá podobná hra by mi udělala radost.

Pro: umělecké ztvárnění, příběh, uvěřitelnost, napětí, různé větvění děje, sympatické postavy, plocha 25 let

Proti: někdo může postrádat více herních prvků

+20

Lies of P

  • PS5 65
Tak napokon sklamanie. A to som sa tak tešil.

V prvom rade sa ospravedlňujem, že budem hru porovnávať s FromSoft titulmi, ale ona si to svojím spôsobom pýta. K hre Lies of P mám špecifický vzťah. Jej demo totiž bolo mojím vôbec prvým stretnutím so souls-like žánrom. A veruže ma poriadne vytrápilo. Odvtedy ubehlo celkom veľa času a ja som odohral celú ságu Dark Souls, Elden Ring, Bloodborne aj Sekiro.

Čo sa ukázalo byť ako výhoda. Lies of P totiž, čo sa týka súbojov, najviac čerpá hlavne z posledných dvoch menovaných. Hra ma teda prvých niekoľko hodín bavila. Dokonca veľmi. Iste, niekto môže tvrdiť, že je to len kopírka FromSoft diel a do istej miery to je pravda, ale mne to vôbec nevadilo. Malo to štýl, návykovosť a cool Pinocchia. Je to kvalitný kus práce a keď si to porovnám s nedomrlou Thymesiou, tak je to ako „nebe a dudy“.

A keďže Bloodborne považujem za jednu z najlepších Fromoviek, vôbec mi neprekážalo, že Lies of P na ňu esteticky nadväzuje. Oslovil ma aj príbeh, ktorý je predsa len viac straightforward ako v Miyazakiho hrách, čo ale nie je vôbec na škodu. Grafika je veľmi pekná, rovnako ako celková štylizácia a celý svet. Vlastne by som si podobnú steampunk reimagináciu Pinocchia rád pozrel aj vo filmovej verzii. Hra skrátka dokáže pohltiť a baví.

Avšak... bezchybné to teda ani zďaleka nie je a ako som sa blížil ku koncu, tým viac moje nadšenie ochabovalo a v konečných fázach som bol vlastne už dosť unavený a otrávený. Skúsim vysvetliť prečo. Takže: parry/blocking mechanika je dosť lame (za tou v Sekire zaostáva o svetelné roky) a hoci sa dá naučiť, nároky na hráča sú v tomto ohľade snáď až príliš vysoké. A čo si budeme hovoriť, dosť často je to proste len o náhode, čo nie je príliš pozitívne. Náročnosťou sa hra môže merať so slávnejšími konkurentmi od FromSoftu, dokonca je miestami hádam ešte ťažšia.

Ale je ťažšia tak nejako umelo a nevierohodne a tým pádom otravne. Bossovia majú nezriedka úplne šialené pohyby a dlhé combá (Pontiff Sulyvahn by závidel), ktoré je veľmi ťažké si zapamätať, tým menej vykryť. Ale hej, dá sa to. Problém je, že keď si to aj zapamätáte, ale zmýlite sa v polsekunde, tak vaše odrazenie útoku bude neúspešné a schytáte poriadnu nálož. Prípadne vašu radosť, že sa protivníkovmu kombu vyhnete naruší jeho absurdný tracking.

Combat mechanika proste nie je dostatočne vyladená a to je veľký problém. Lebo takto u mňa narastala skôr frustrácia, než že by som bol nabudený na zdolávanie ťažkej prekážky. Súboje s bossmi teda pre mňa neboli príliš zábavné. Na druhej strane som si ale dosť užíval mini-bossov, ktorí boli tiež nároční a zároveň mi prišli tak nejako férovejší.

Niekedy okolo Barren Swamp ma hra začala dosť rýchlo strácať a hlavní bossovia mi už vyložene liezli na nervy (hoci vizuálne boli pôsobiví). A začali mi vadiť aj iné veci. Prečo sú niektoré úplne základné skilly zamknuté v strome schopností? A vôbec, načo sú v hre atribúty aj strom schopností? Nestačil by len jeden systém? Prečo ma nepriatelia prenasledujú až na kraj sveta a ledva sa im dá utiecť? To je také ťažké pochopiť, že keď danú oblasť prechádzam po tisíci raz, tak sa nechcem zdržiavať nepriateľmi? Prečo, keď nemám nepriateľa locknutého, tak urobím kotúľ, ale keď ho locknutého mám, urobím len trápny krok bokom? Prečo je silnejší attack taký pomalý? Prečo je pred jednou arénou k bossovi úplne absurdne umiestnený luster, ktorý sa sám od seba kýva zo strany na stranu (a takýchto drobných blbostí je tam viac)? Jasné, aby hráča zhodil, lebo sme v ťažkej hre, hehehe. No nič.

Lies of P mohla byť parádna hra, ale z môjho pohľadu ide o dosť premárnený potenciál. Aby sme si rozumeli, nie je to zlá hra a fanúšikovia Dark Souls by ju rozhodne mali aspoň skúsiť. Je v nej dosť veľa dobrého až vynikajúceho, ale všetko to zabíjajú rozhodnutia tvorcov, ktoré sa sústreďujú na to, aby hráča otravovali a nie motivovali.

Záverečnými lokáciami som prefrčal najrýchlejšie, ako som vedel a v závere som úmyselne zvolil bad ending a ušetril sa finálneho bossa (Nameless Puppet). Už som to skrátka chcel mať za sebou. Prestalo ma to baviť. DLC a ohlásený sequel asi radšej vynechám. V tomto prípade sa mi skrátka „gud“ nechcelo stať. Na rozdiel od FromSoft hier.

Pro: grafika, svet, niektorí bossovia, príbeh

Proti: nedopečený combat systém, dosť často je to len frustrujúce a nezábavné

+20

Bio Menace

  • PC 70
Zatímco jiné Apogeeovky jsem jako dítě znal jako své boty, Bio Menace se mi nějakým záhadným rozhodnutím osudu vyhnula. Ba dokonce jsem o hře nikdy neslyšel a objevil jsem ji až před lety zde na DH. Z hlediska herního systému nejde o žádné překvapení. Kdo někdy hrál nějakou plošinovku této firmy, bude v Metro City jako doma. Nakonec hra padla dnes před čtvrtou hodinou ranní po 10 dnech nikterak vytrvalé pařby.

Bio Menace je příběhem agenta CIA Snake Logana. Vzhledově jde o staršího bratra Duke Nukema, i když hra vyšla až po něm. Logan dostane za úkol záchranu světa od šíleného vědce a jeho ještě šílenějšího zaměstnavatele, kteří se chystají zaplavit svět mutanty a roboty. Tak jako Duke je Snake typickým příkladem VDD (Velkého Drsného Dominanta), což ale vůbec není na škodu. Příběh není z nejoriginálnějších, ale u plošinovky se na něj příliš nehledí.

Hra je zjevně pokračovatelem prvního Duka, oproti kterému přináší řadu vylepšení. Hráč si může zvolit ze tří obtížností a nepřátele likviduje jemným poklepáním prstíku na spoušť jedné ze tří Loganových zbraní (kulomet a plasma jsou dočasná sbíratelná vylepšení). Kromě toho arzenál hry nabízí ještě granáty a miny (jak naše, tak nepřátelské). Registrovaná verze nabízí 3 epizody po 12 levelech, tedy solidních 36 levelů, ale některé z nich jsou jen arény pro bossfight.

Obtížnost hry je civilní. Hra není úplně jednoduchá, zařvat se klidně dá už v prvním levelu (vyzkoušeno), ale po krátkém tréninku je bez problému dohratelná. Do cesty se nám staví velké množství nepřátel a terénních překážek. Nejzajímavější jsou jinými hráči zmínění crittersáci a fialoví šklebouni. V jednom levelu druhé epizody se hráč dokonce do jednoho takového zeleného šklebouna převtělí a bude v úzkých chodbičkách bojovat proti svým fialovým "soukmenovcům, což považuji za velmi originální herní prvek. Nejotravnější jsou plivající kobry, proti kterým jsem se do konce hry nenaučil efektivně bojovat. Hra je totiž opravdu o boji a v některých situacích zranění prostě inkasujete a nedá se tomu nijak vyhnout.

Hra obsahuje nekonečné díry a nabídne hráči i pár skokanských pasáží, přičemž některé na propadajících se či mizejících plošinkách jsou dost o nervy. Nejotravnější skokanskou část nabízí druhý level mravenčího města, přičemž mravenčí levely jsou nejslabší částí hry. Oproti tomu městské a laboratorní levely jsou super. Od hry jsem si původně nic nesliboval, ale nakonec jsem se při hraní příjemně bavil.

Po technické stránce je hra OK. Grafika i zvuky jsou fajn, stejně tak i hudba neurazí. Postava reaguje na pokyny, skoky jsou přesné, střelba taktéž. Bugy se téměř nevyskytují, i když v mravenčím městě jsem dvakrát nebo třikrát propadl propadající se plošinkou (bohužel před jejím propadnutím).

Bio Menace coby shareware nepatří k trojáčkovým hrám, ale ve svém oboru střílečka/plošinovka (po slovensky "behačka") nabízí dostatek zábavy i určitou výzvu na dlouhé zimní večery. A co vy? Přijmete Cainovu výzvu?

Pro: Slušná technická stránka, mnoho nepřátel a bossů, originální transmutace hlavního hrdiny (viz spoiler).

Proti: Některé skokanské pasáže, levely s mravenci.

+20

Exhumed

  • PC 65
Exhumed je snad nejvíce rozporuplná "buildovka" (z těch normálních). Vzpomínky jsem na ni měl docela dobré, ale ačkoliv mám dokonce originálku, tuším z Levných knih, nikdy jsem ji nedohrál. Tentokrát se konečně zadařilo a mám z toho opravdu silné dojmy, pozitivní i negativní. Egyptské zasazení je rozhodně povedené a i v grafice, dané dobou a použitým enginem, hra umí vyvolat správnou atmosféru. Tomu vydatně pomáhá i slušný soundtrack. Že nezůstane jen u čistého Egypta je celkem očekávatelné, mimozemšťané jsou přece v tomto prostředí běžní. Hra přináší i celkem slušný příběh, minimálně v rámci své kategorie.

Musím pochválit i design jednotlivých levelů. Z celkových dvaceti je naprostá většina velmi rozsáhlá a propracovaná. Vše na sebe ale logicky navazuje a pokud postupujete pozorně, nehrozí žádné velké bloudění. Ovšem výrazným negativem je častá nutnost skákání. Pokud se jedná jen o potřebu proběhnout část mapy znovu, je to jen protivné, ale v lávovém prostředí jde už o utrpení. Vše navíc komplikuje na skákání nevhodný engine a největší průšvih hry - ukládací systém. Navzdory dobovému standardu není možné volně ukládat, hra si pamatuje poslední dosažený level. V rámci úrovní je ještě několik checkpointů, ale rozhodně ne dost. Při skákání na pohybující se plošinky v lávě deset minut od checkpointu opravdu jen nadáváte. Takže rozlehlost levelů musím pochválit, ale ukládání z toho dělá spíše zápor.

Nepřátelé vyloženě obtížní nejsou, ale mají výdrž a nábojů není nazbyt. Také jich není moc druhů, ale do prostředí pasují dobře a jsou dostatečně odlišní. Zbraně jsou nic moc a až na kulomet jsem si žádnou neoblíbil. V této hře jsem snad poprvé zažil, že střelba nefunguje pod vodou a je nutné používat mačetu - rozhodně oceňuji. Souboje s bossy nepřekvapí a nejsou ani moc náročné. Ale poslední level je povedený a originální, vyžaduje pečlivost i rychlost. Díky ovládání byl sice průchod náročnější ze špatných důvodů, ale stejně stojí za pozornost. Vtipná je i přítomnost krátkého tutoriálu, položka Training, což nebývalo moc obvyklé. Celkově jde o zajímavou hru s dobrými nápady, ale pokaženou několika špatnými rozhodnutími. Ty lze dnes naštěstí napravit.

Po dokončení originální verze jsem si nainstaloval BuildGDX, který přináší především možnost volného ukládání a modernější ovládání, hlavně rozhlížení na myši. Hrát to samé znovu jsem nechtěl a tak došlo na fanouškovské levely. Zakládat samostatné profily nemá smysl, jde o moc malé přídavky. Jediný větší projekt je tří levelová minikampaň Return to Ruins. První dvě mapy se rozsahem i zajímavým designem plně vyrovnají původní hře a díky volnému ukládání se i skvěle hrají. Poslední level je o boji s bossy. Doporučuji. El-Gizah je krátká lineární mapa na deset minut. Forgotten Sanctuary je o něco rozsáhlejší a propracovanější. Také využívá dveře na více klíčů, které se objevili i v Return to Ruins. Temple of the Fire and the Water je ze samostatných úrovní nejrozsáhlejší, ale její architektura mě moc nebavila. Pokud si chcete něco vyzkoušet, tak rozhodně Return to Ruins a Forgotten Sanctuary. Celkově si také při hraní pod BuildGDX nebo jiným portem přidejte k hodnocení klidně 10%.

Pro: nápady, levely

Proti: engine, ukládání, skákání

+20

Milo and the Christmas Gift

  • PC 75
Tahle hra je příjemný vánoční dárek od autora původní Milo and the Magpies, kterou jsem ale nehrál. Do Christmas Gift se ale pustila manželka, a když jsem viděl tu krásně namalovanou grafiku a roztomilé podání, neodolal jsem. Kocour Milo získá nového kamaráda, který se ovšem zatoulá. A je jen na vás, dovést Mila k jeho záchraně. Hra je opravdu malá, a kromě úvodní a závěrečné sekvence, obsahuje pouze pět obrazovek - kapitol. Na každé lze provést jen několik činností, takže záseky nečekejte.

Na druhou stranu je v každé ukryté nepovinné tajemství, které už není tak snadné odhalit. Rozhodně jejich hledání věnujte čas, protože skrývají roztomilá překvapení. Po dohrání není problém libovolně přepínat mezi kapitolami a bez problémů si tak vše najít. Celá hra působí velmi milou a vánoční atmosférou a i když už je po svátcích tak se stále hodí k zahrání. Také hudba se ke hře dobře hodí. Hra je navíc zdarma, takže na nic nečekejte, dokud to od vánoc není moc dlouho.
+20

Return of the Obra Dinn

  • PC 100
Tento opěvovaný magnum opus jsem měl na pořadníku dávno předtím, než mě předloni ohromil jeho lotyšský duchovní nástupce – The Case of the Golden Idol. Bylo tedy jen otázkou času, kdy i já se nalodím.

Obra Dinn se vrátil, ale všichni jsou mrtví, Dejve. Co se stalo? Na to budete muset přijít vy. V jedné ruce seznam šedesáti jmen, ke kterým je třeba přiřadit tvář a osud, obvykle příčinu úmrtí – ten a ten zastřelen tím a tím, v druhé záhadné kapesní hodinky, které vám umožní přenést se do okamžiku skonu těch či oněch kosterních pozůstatků, které na lodi objevíte.

Zprvu vám z přívalu informací půjde hlava kolem, ale jakmile to celé po několika hodinách mravenčí práce triumfálně poskládáte, sečtete a dvakrát podtrhnete, opojeni vrcholným pocitem zadostiučinění, že jste se právě stali pravými detektivy, začnete zvažovat, neposlat-li životopis do mordparty.

A když vám doteče, že to celé promyslel, navrhl, naprogramoval, v jednobitové stylizaci ztvárnil, rozanimoval, ozvučil, a dokonce i hudbu zkomponoval, a že je to banger za bangerem, jeden člověk, musíte se ptát, nepřiplul-li Lucas Pope z jiné planety.
+20

Mafia III: Faster, Baby!

  • PC 70
Největším významem prvního DLC je otevření možnosti pěstování konopí. Jeho růst pak probíhá přímo ve hře v herním čase, proto se vyplatí si tuto možnost otevřít co nejdříve. Mezitím, co pak postupně likvidujete své nepřátele v rámci hlavní linie, vám pak vaše travička roste, vy ji sklízíte, prodáváte ve vámi zabraných čtvrtích, zkoumáte nové a lepší odrůdy a investujete do vylepšení svého skleníku. Taková hezká a mírumilovná podnikatelská aktivita ve všem tom střílení a násilí.

Samotný děj a zápletka tohoto přídavku mě příliš neoslovil, pár zajímavých postav se tu ale přeci jen objeví. Mise pak spočívají hlavně v ničení a to především v autě. Naštěstí se ale nejedná o jednoduché filler mise, ale každá začíná a končí poctivou cutscénou.

Faster, baby! je tak příjemným osvěžením a doplňkem základní hry. Navíc, tak jako obě následující DLC, je součástí definitivní edice.
+20

Northern Journey

  • PC 90
Nikdy předtím by mě nenapadlo, že nějaká videohra může být takhle autorská. Northern Journey je čiré autorství. Radost i šílenství z tvorby. A ještě k tomu to není žádný "gimmick", jako v případě mnoha jiných (indie) her, které třeba vypadají zajímavě, ale z hratelnostního hlediska jsou přinejlepším mělké. Je to hra vytvořená jediným člověkem (konkrétně Norem), který má rád hiking, sjíždění po laně, potápění, střelbu z luku a kdovíco ještě. A všechny tyhle činnosti ve hře jsou a to ve velice funkční podobě. Spousta textur i zvuků pochází přímo z autorových výprav (stíny v prostředí jsou mimochodem ručně dokreslené; žádné "podvádění" se zdroji světla). Jo a jen tak bokem si nahrál vlastní soundtrack. S flétnou a synťáky.

V jádru se jedná o FPS s trochou adventuření, byť také trochu klame - zhruba první třetina působí dojmem metroidvanie a i pozdější oblasti vám odkrývají cesty k návratu do výchozí vesnice, ale už k tomu zkrátka není důvod a pocit alespoň zdánlivé nelinearity je ten tam. 

Ale vadí to? Samozřejmě ne. Téměř nikdy ne. Tohle je takový ten hidden gem a ještě k tomu nebroušený. A i když z hlediska hratelnosti nejde o nic převratného, hra rozhodně není na zajímavé nápady chudá. Zbraně mají vlastní mechaniky - třeba základní prak nabyde na plné síle až po druhé rotaci, luk se nejenže musí napnout, ale postava jej takhle udrží jen po několik vteřin a tak podobně. Ale především: snad každá ze sedmnácti - často značně rozsáhlých - lokací má nějakou zvláštnost. Začíná to zmíněnou vesnicí obývanou všelijakými postavičkami; vzhledově spíše připomínající charaktery z různých strašidelných animovaných pohádek než skutečné lidi. Uprostřed jezera se pak nad hladinou pohybuje záhadná entita, která vás sice přímo nezabije, ale pomalu vás přitahuje k sobě do vody (která je spolu s pády z výšek nejčastější příčinou vaší záhuby), některé části jsou vyloženě explorativní a to ve všech možných provedeních - země, vzduch i voda. Je tu i několik hororovějších pasáží, kdy před někým nebo spíše něčím prcháte. Akční části jsou povětšinou zábavné, byť občas zdlouhavé, vyloženě frustrující mi přišla až jedna ke konci plus několik posledních bossfightů. (Ono trefit prakem nebo lukem cokoli pohybujícího se horizontálně i vertikálně není zrovna sranda.) Hra má nastavení obtížnosti, ale myslím, že by dost lidí ocenilo, kdyby ovlivňovalo i množství nepřátel. A když jsme u toho množství nepřátel - říct, že je ve hře spousta pavouků, je značně podhodnocující. Jsou zde totiž úplně všichni pavouci. A i když většina nepřátel funguje s výjimkami velice podobně, potěší alespoň vizuální variabilita - každé prostředí má své vlastní a jakmile oblast opustíte, už se s nimi víc nesetkáte.

Příběh je sám o osobě prostý - v podstatě poslíčkujete a hledáte nejrůznější předměty, ale značně jej vynáší to osobité pojetí. Všeprostupující severský folklor tu má nádech něčeho bizarního a zneklidňujícího zároveň, nechybí ani svérázný smysl pro humor. Z angličtiny lze dobře poznat, že nejde o tvůrcův mateřský jazyk, vyhrává to však tím, že omezuje psané slovo na naprosté minimum a spousta věcí je ponechána na hráčově důvtipu. Čím pak Northern Journey vítězí na celé čáře, je atmosféra. Naposledy mě takhle pohltila snad Subnautica a byť se jedná o značně odlišný typ hry, z hlediska kombinace nápaditého prostředí a právě té atmosféry (podpořené ambientem a v tomto případě i výbornou hudbou) jde o srovnatelně silný zážitek.

A i když z mnoha zmíněných i nezmíněných důvodů schází Northern Journey k dokonalosti vcelku dlouhá cesta (pun intended), nemůžu prostě nepřihlédnout k tomu, jak fantastická hra to je (a to ani nemusím započítávat, že pro osamělého vývojáře jde o prvotinu). Ne všechny nápady jsou třeba plně dotažené, ale je jich tu tolik, že by mnoha tříáčkovým studiím stačily na několik celých (a prázdných) her. Ano, umí být trochu a někdy i více “janky”, zpravidla se však hraje příjemně, bez výrazných bugů. No, a pak je tu ta atmosféra. Zcela upřímně si myslím, že si tahle hra zaslouží podstatně silnější ohlas a mrzí mě, že prošla skoro bez povšimnutí (neobjevit ji MandaloreGaming, podstatné množství jejího publika pravděpodobně neexistuje - včetně mě). Tenhle komentář je tak mým skromným příspěvkem k tomu, aby se Northern Journey dostala alespoň ještě k několika lidem... Co třeba k tobě?
+20

The Moment of Silence

  • PC 70
Moment of Silence to je adventura ke které mě váže obrovská nostalgie. Někde před cca 17-18 lety to byla spolu se Secret Files Tunguska první z tehdy nesehnatelných her, které jsem stáhl přes tehdy objevenou pirátskou scénu a jedna z prvních moderních adventur, co jsem hrál. Podobné sci-fi dystopie se mě tehdy moc líbily, takže jsem byl pochopitelně nadšený, ale kupodivu mě to nikdy nelákalo se k ní vracet. Až teď s dohráním Overclocked od stejného studia jsem ji znovu nainstaloval a na rovinu, takhle hra nezestárla v některých ohledech moc pěkně.

Námět je stále výborný - píše se rok 2044, svět vypadá celkem realisticky až na pár novinek typu výtah do vesmírné stanice či automatické taxíky. Lidi žijí normální životy, stejně jako Peter, který v marketingové agentuře ovlivňuje co si mají lidi koupit. Poslední kampaň je trošku jiná, má zacílit na volby ohledně zákazu šifrované komunikace, což se Peterovi příliš nelíbí, ale jinak nemá nejmenší důvod nevěřit systému a všem konspiracím se vysmívá. To se změní, když je v noci bez vysvětlení komandem unesen jeho soused. Peter, který ztratil při bombovém útoku manželku a syna vidí nešťastnou sousedku se synem a rozhodne se jim pomoc. A začíná pátrání plné konspirací, propagandy, cenzury, vymývání mozků, tajných komand a vězení bez jakýchkoliv lidských práv a končící všehoschopnou AI.  

Příběh je slušný, nabízí věci které v roce 2004 byly dost vizionářské. Lidi svěřující bez problémů své informace a fotky - za pár let vznikl Facebook, Twitter, Instagram a další. Politika jako marketingová kampaň, volby které jsou dopředu rozhodnuté. Snaha sledovat internetovou komunikaci a cenzurovat ji tu byla a je neustále, stejně jako konspirační teorie které se občas ukážou být pravdivé. Jsou tu samozřejmě věci přitažené za vlasy a věci které jsou řekněme otázkou pohledu na svět. 20 let od vzniku hry tu máme snahu umlčovat nepohodlné názory pod zástěrkou boje proti nenávisti a dezinformacím a na druhé straně skutečné dezinformace sloužící nepřátelským silám a podrývající důvěru ve stávající organizace. Na to všechno nepotřebujeme zlovolnou AI, stačíme si sami.  

Horší jsou detaily. Kdo by se pouštěl do pátrání kvůli sousedovi kterého nezná? Cynický Čech by si řekl "hlavně se do ničeho nenamočit" v horším případě "dobře mu tak". Hrdina prakticky za rohem najde IT odboj, za dalším starého pamětníka s obrovským archivem, bez problémů prchá z neproniknutelné vesmírné stanice i z Alcatrazu a to vše během pár chvil, všemocná AI není nijak a ničím chráněná. Jasně je to hra, adventura, ale v rámci té tuhé skryté totality to působí naprosto neuvěřitelně.
A jak to vlastně dopadlo? Zničením AI se zázračně změní celý svět, veškerá cenzura, propaganda atd... zmizí?

3D grafika je na rok vzniku celkem pěkná, naprosto špičkové jsou perfektně udělané FMV sekvence plné akce (zásahy komand, start do vesmíru, mořská plošina, vrtulníky).

Hratelnost je ovšem místy opravdu mizerná a důvod proč tak nízké hodnocení. Moment of Silence je spíše dialogovou adventurou, či spíše brutálně ukecanou. K rozhovorům si můžete uvařit kafe, protože Peter stihne s postavami probrat všechno od A do Z. Dialogy nejsou špatné, ale i na můj vkus i na adventuru je jich moc a tahle grafománie nijak neposunuje děj, spíše ho zdržuje.

Namísto dialogů občas potřebujete něco najít což je problém. Je tu totiž milion prázdných obrazovek ve kterých je většinou 1-2 aktivní místa, které budí dojem že k něčemu budou, ale z drtivé většiny nejsou k ničemu. A to včetně míst, které si můžete zvětšit lupou, ale nic na nich není. A mezi nimi se občas skrývá nějaký předmět, ten se často objeví až po nějaké době (magnet). Jindy v tom množství obrazovek nemůžete něco najít (zasr... bota v nekonečných kanálech!). Občas přijde i pěkná prasárna vedoucí k půlhodinovému zákysu (prášky na nůž nemůžete použít, pouze nůž na prášky). Či naprosto šílené finální puzzle se satelity. Férově musím uznat, že ale většinu času víte zhruba kam jít a co dělat, případně s kým promluvit.

Horší jsou 3 nedomyšlený featury:
1. Přesuny: Znáte ten vtip o babičce do bydlela za devatero horami, devatero řekami, devatero údolími a měla to všude kurevsky daleko? Tak nějak jsem si připadal ve hře. Naběháte desítky kilometrů, protože přesun kamkoliv znamená velice pomalu proběhnout tuny a tuny prázdných lokací... řekl bych, že hratelnost to natahuje zhruba o třetinu a ke konci je to úmorné (kanály).
2. Zobrazování aktivních míst: Pomocí H si zobrazíte východy a delším podržením i aktivní místa. Což absolutně nefunguje! Půlka míst se nezobrazí, občas vám to ukazuje neexistující východy a ve výsledku je to horší, než kdyby to tam vůbec nebylo. Horší je, že bez H se neobejdete, protože pokud neopustíte obrazovku na přesně určeném místě, tak se hrdina zasekne a odmítá hnout.
3. Naprosto dementní, hovadské měnění úhlů kamer! Tady ještě mnohem horší než v Overclocked, to se nedá ani popsat. Myslím že naprosto dokonale to vystihl ve svém komentáři Dan9K, takže odkážu na něj... jen dodám, že díky tomu dokážete zabloudit všude, dokonce i u sebe doma.

Každopádně za zahrání to stojí, určitě kvůli zajímavého i když místy naivnímu příběhu, ale hratelnost mě lezla většinu času dost na nervy a proto to víc než 70% nebude.
+20