Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Půl kila mletýho

  • PC 30
Žhavé léto 3 a ½ byla vcelku dobrá akční adventure, což se ale o volném pokračování s názvem Půl kila mletýho říci nedá.

Tohle pokračování se totiž zaměřuje právě jen a pouze na tu akci, která už minule za moc nestála. V PKM je snad ještě horší. Bohužel (a nebo spíš bohudík?) ji není tolik a hlavní náplní je tak únavné ježdění z místa na místo po vcelku velké, ale prázdné mapě. Mám rád akce s otevřeným světem, ale jen když ten otevřený svět k něčemu je. V PKM je pouze k tomu, aby hráče zdržoval a prudil, protože interaktivního v něm není VŮBEC nic… Snad jen kromě hlavních cílů mise.

Hratelnost je tedy prachbídná. A co mě u hry udrželo, že jsem ji dohrál? No víceméně příjemná grafická stylizace a prazvláštní, dá se říci až dementní, styl humoru. Dialogy jsou vyloženě idiotské. Místy mě i dost nudily, ale občas se tam objevily dobré hlášky a všemožné parodické narážky (let 815 atp).

Grafika je povedená, i přesto, že hra běží na mnoho let starém enginu. Městečka jsou vymodelovaná moc hezky a je ostuda, že je tvůrci pořádně nevyužili. Herní doba se pohybuje okolo 6 hodin a už po pouhých 3-4 hodinách jsem si říkal, že by mohl být konec. Mise jsou nadesignované hodně mizerně, z celé hry je cítit odfláklost. Je to škoda, protože nápady to rozhodně špatné nemělo, ale tvůrci je nebyli schopni dotáhnout do hratelné podoby. Nemohu se ubránit pocitu, že Půl kila mletýho mohla být dost dobrá hra. Jen by to asi chtělo větší a zkušenější studio, na Cinemax je to moc velké sousto.

Celkový počet odkrouhnutých mrtvoláků: 724

Pro: grafická stylizace; divnej, ale celkem zábavnej humor; celkem rychle to skončí

Proti: hratelnost, špatná optimalizace - trhání hry, padání

+19

Mace Griffin: Bounty Hunter

  • PC 60
Jsou zlomové romány, které nikdo nečetl, pompézní velkofilmy, které nikdo neviděl a také tzv. Halo-killery, které vlastně nikdo nehrál. To stopové množství hodnocení tady DH, to mě na vás lidi zlatí skutečně mrzí. Na databázi, kde je tolik uživatelů zatížených na FPSky Mace Griffina z roku 2003 vlastně nikdo nezná. Fakt to není zas tak staré a vůbec ne špatné. Větší povědomí tu snad panuje o kterékoliv střílečce z roku 1993 a „navrch“ má Mace snad jen nad nějakým akčním titulem pro jedlovým dřevem obložený počítač z roku 1983. To je ale chyba, protože Mace Griffin má přes své neoddiskutovatelné nedostatky co říct i dnes.

Herní počin Mace Griffin o stejnojmenném lovci odměn se odehrává v budoucnosti, ta však působí těžkopádně, jako zlehka zatuchlé koženkové křeslo ze 40. let, zároveň však také nějak solidně a poctivě, jako těžítko na lejstra z pyritu. Prostě se za pojetí sci-fi na tvůrce nelze zlobit. Univerzum hry Mace Griffin, to je budoucnost v představách středostavovského právníka v letech, Perryho Masona z poloviny let osmdesátých. Lidstvo je vskutku geniální, protože dokázalo dobýt vesmír primitivními technologiemi ropného věku. Za všechny stačí konkrétně jmenovat vysílačky, vyboulené CRT obrazovky, spalovací motory a trysky odmontované patrně z V-2 Wernera von Brauna. Hra Mace Griffin, to je jak nechtěné pokračování šlágru Blake Stone: Aliens of Gold a prequel pro další s podtitulem Planet Strike. Éra, ve které se pak samozvaný epos o hvězdném rangerovi odehrává, to je dámy a pánové Mass Effect v hlubokém středověku. Rasy tu společně koexistují zatím jen tři, ale Watcheři už jsou na scéně a zlomyslně tahají za nitky. Pomiňme, že tady jsou Watcheři na rozdíl od proslulé trilogie Bioware plynatě éteričtí a s hroznou prostorovou orientací, kdy je pro ně průchod kruhovými dvěřmi problém, v AI přednosti tohoto sci-fi skutečně nevězí.

Mace Griffin spojuje žánr čistokrevné FPSky s vesmírným simulátorem. Nutno dodat, že se značně „light“ simulátorem, ale jestli vám pět druhů přepínatelných lodních zbraní různé intenzity, ani roje nepřátelských lehkých, i těžkých lodí ke štěstí nestačí, tak už se jděte k Bodkinovi bodnout! Začátek každé mise, kdy obvykle svým hlučným prskoletem směřujete k nějakému obydlenému asteroidu, zpestřuje parkovací „minihra“, konec mise pak zpravidla korunují zmíněné bitvy ve vzduchoprázdnu, kde je ovšem každá prda řádně slyšet, no úplné Dolby Digital Surround Sound.

Co říci k samotné FPS části? Na všechny se dostane, hra není rasistická a tak zjistíte, že lidé barví po jahodách, ještěrčí Valleakani po zeleném jablku a po gorilích chlupáčích z rasy Jaldari zůstává flek barvy rozsedlého borůvčí. Rozsáhlý zbraňový arzenál se nese v duchu setkávání starého s novým, ale dominují mu zbraně ukotvené v minulosti, používající plášťové střely včerejška. Zatímco metličku, která chtěla být elektrickým obuškem asi ani nevytáhnete, kulomet s bubnovým zásobníkem se vám svým zvukem bouřící Tatramatky a kopaním hodným masivní sbíječky jistě zavrtá hluboko do vašeho podvědomí. Staré s novým se snoubí i v leveldesignu. Tam přetlakové dveře značky vzduchotechnika Mělník spolu s Toi, Toi plastovými a umakartovými jádry koexistují v podivuhodné harmonii béčkového sci-fi, jenž nebylo ze strany autorů chladným kalkulem, ale zřejmě vyvěralo přímo z hlouby jejich nerdovských, anglických srdcí.

S nelibostí je však třeba přiznat, že tak, jako má každá sebekrásněji zbarvená planeta svou stinnou stranu, nepostrádá ji ani tato hra, což zároveň vysvětluje, proč nakonec Mace toho Masterchiefa nezabil, proč Halo zůstalo na trůně a Bungie mohlo dál tvořit jeho pokračování s neuvěřitelně nudným leveldesignem. Bounty Hunter totiž páchá sebevraždu sám. Ne, není to natahovaná hratelnost, slabá AI s velmi pochybným pathfindingem, ani stísněnost „nekonečného“ vesmíru v lodních bitvách, které jako by se odehrávaly v dutém tenisáku, je to pekelná obtížnost brutálního kalibru!!! Zabíjí vám potěchu ze zabíjení, ve vašem vzteku z opakování úseků kol dokola dusí vaše triumfy pilota za kniplem. Ne, není to ten druh inteligentní obtížnosti, kdy vás hra chce naučit jak si na věci umět zajít. Je to peklo způsobené školáckými chybami v rozmisťování checkpointů, nesmyslnými časovými limity a snahou naprat všude všechno. Je to ohromná škoda, protože námětem, pestrostí prostředí zbraní a nepřátel, samotnou náplní, v tom všem má Mace Griffin bez diskuze navrch nad soudobým a dodnes protěžovaným Halo: Combat Evolved.

Pro: Vrchovatě oldschoolové akce, která se neodmítá a taky nezapomenutelné "precious moments" strčení "minibose" do drtičky odpadu&proniknutí do vznášející se lodi►přestelka se sedícím pilotem►převzetí řízení

Proti: Nabídl toho hráčům FPS o tolik, neuměl to však podat&prodat, a tak se lovec odměn odrovnal sám.

+19 +20 −1

Duke Nukem Forever: The Doctor Who Cloned Me

  • PC 60
Dukovi jsem dal 80%. Hra mě bavila a tohle DLC mě zaujalo svým nápadem. Zklonovaný Duke. Když k tomu přidáme to, že se vrátil Dukův nejstarší nemesis Dr. Proton, (Všechny Dukoviny jsem hrál už jako klučík, takže jsem byl návratem starého známého potěšen) tak jsem se na toto DLC moc těšil. Bohužel až moc.

Čekal jsem, že budu vetšinu hry bojovat se svými klony a jako boss by byl nějáký můj dokonalý klon. Dále, že bude toto DLC prošpikované narážkami na staré časy... To jsem dostal tak z 20%

S klony budete bojovat jen 3x a vždy je to záležitost dvou minut. S dr. Protonem se budete potýkat jen do první půlky hry, pak se z toho vyklube další nakopávání mimozemských, vylučovacích děr, kteří chtějí znovu zaútočit na Zemi.

Musím ale nadruhou stranu říct, že se level design z původní hry zlepšil. Nebylo ve hře místo, které by mě vysloveně nudilo. (Ne jako přehrada) A vtípku je tu taky dost, i když už ne v tak početném množství. Přibyli i dvě nové zbraně, ačkoliv mě ani jedna moc nezaujala.

Když to sečtu kolem a kolem, je toto DLC slušné pokračování hry. Dal bych mu i těch 80% jako původní hře, ale za zavádějící název a trailery + ještě velice nudný finální boss (Ten mě opravdu nebavil a ani finále mi nepřišlo nějak kulervoucí, jako u ostatních bossů) dávám jen 70%

Pro: Proton, (občasné) klony, měsíc

Proti: zavádějící název, slabé finále

+19 +20 −1

Quake 4

  • PC 40
Po první dohrání jsem si udělal poznámku: Nevermore. Hlavně druhou polovinu jsem si tehdy dost protrpěl, především kvůli špatné optimalizaci. Abych vyloučil křivdu, které jsem se mohl tehdy dopustit, zahrál jsem si Q4 znovu. Inu, neukřivdil jsem mu, spíše naopak.

Quake 4 se mi totiž trhá i na dnešní konfiguraci, v některých pasážích skáče FPS k 15ti. Po zapnutí „force ambient lightning“, kdy ze hry paradoxně vymizí veškeré atmosferické osvětlení, už vše běží víceméně plynule, ale vypadá to jako Borderlands na ultra-low details. Kromě toho je plasticita Idtech enginu naprosto odporná.

Na nejvyšší obtížnost jsem se potýkal s problémy, jako je nevyvážené rozložení munice a lékárniček (někdy mám k dispozici doktora i inženýra a nacházím brnění i lékárničky v množství větším než velkém, jindy zase chodím s 5ti HP a blasterem na monstra střední třídy), slabou účinností zbraní (účinnost railgunu je ostuda!) a hlavně poněkud trapnou nebezpečností obyčejných jednotek, které díky kulometům s konstantním a okamžitým damage představují větší hrozbu, než obrovské hovado, které lehne tak na 3 rány z Dark Matter Gunu.

Alespoň že hratelnost zůstala. Tedy ničím neurážející střílečka ze staré školy s otravnými bossy a hloupými sidekicky.
+19 +22 −3

Stargate Adventure

  • PC 80
Jelikož se jedná o jednu z mála her z universa StarGate (vlastně jsou jen dvě :D), tak ji budu hodnotit velmi kladně. Jsem velkým fanouškem tohoto seriálu a jsem za každou hru, i kdyby byla špatná. Tahle hra ale špatná není je to klasická adventurka ve které nechybí hádanky, rozhovory, ale tahle má navíc i hlášky Jacka O´neilla :). Navíc je to hra zadarmo a i když se dá celkem rychle dohrát, člověka potěší u srdce, že si může zahrát něco na co dlouho čekal.

Pro: Je to Stargate, hra zdarma, je čeština, celkem těžké hádanky, zpracování

Proti: herní doba by mohla být delší

+19

Heroes of Might and Magic IV

  • PC 80
Tiez som milovnik HOMAM serie. Sice som nikdy nehral a ani len nevidel prvy diel, ale od dvojky po sestku som hral vsetky.

Celkovo najlepsia mi pride HOMAM 3 s datacmi dohromady.

Ale ideal by pre mna bol grafika HOMAM2, skill system HOMAM 3, combat system HOMAM 5 ale s moznostou zapojenia hrdinov ako v HOMAM 4, taktiez system jednotiek ako v HOMAM 4, ktory dava moznosti volby co ja milujem, proste mat na vyber z nejakych volieb je moj pozitok, aj preto mam RPG hry v top rebricku, prave preto ze davaju stale nieco na vyber.

Rozhodne nepatrim k VELKEJ skupine HOMAM-pozitiv, ktori ale su HOMAM4-hate.... ja osobne si pocas toku casu vzdy davam postupne replaye najprv HOMAM2, pootm ked prejdem vsetky dobre mapy a omrzi ma to tak nahodim HOMAM3, potom ked prejdem vsetky dobre mapy a omrzi ma to tak nahodim HOMAM4 a ked prejdem vsetky dobre mapy a omrzi ma to tak si dam rok pauzu a zase zacnem u HOMAM2.... bohuzial HOMAM5 lutujem ze som si kupil v silver edicii (s dwarf datadiskom) sice v akcii za 20 eur vtedy, ale dodnes to lutujem ako hlupo vyhodene peniaze.

HOAMM 6 som hral iba skusobne "na cierno" a to len preto ze MICK the "Korytnacka" Mage napisal pozitivny pokec o hre... bohuzial ukazalo sa ze hra mi vobec nesadla a po kratkom case isla z disku do pr...... ehm prec. Esteze som si ju naostro nekupil, musel by som si otrieskat hlavu o stenu.

Za najvacsiu chybu povazujem zle urobeny system dobyjania hradu kde absencia turretov z toho robi dost debilnu zalezitost. Naopak aktivni hrdinovia v boji su pre mna super moznost a paci sa i to, taktiez spominany system vyberu jednotiek pri stavani mesta to je uplne najlepsia featura celej hry, aha a este priebezne rodenie jednotiek kazdy den je dobre a lepsi system ako natvrdo raz za tyzden cela skupina.

Nastastie DVD kompilaciu HOMAM 3+4+vsetky datadisky som kupil v akcii za 10 eur takze je to v pohode, za tu cenu tolko hodin gameplay... tazko sa hlada vyhodnejsia kupa.

Na zaver len dodam a dufam ze HOMAM 7 uz nikdy nevznikne, okrem tej moznosti ze to bude dokonaly muatnt/hybrid hier HOAMM2+3+4+5 (subojovy system s iniciativou je dobry na H5).

Pro: Moznost volby jednotiek podla toho co hracovi lepsie vyhovuje, Aktivni hrdinovia v boji, priebezne rodenie jednotiek

Proti: v skirmishi prilis pomale zlepsovanie hrdinov v dosledku az 5-stupnov kazdeho skillu takze maximalny hrdina vobec nehrozi

+19 +20 −1

Left 4 Dead 2

  • PC 80
K Left 4 Dead 2 jsem přistupoval jako nepopsaný list papíru – jedničku jsem nikdy nehrál a ke dvojce jsem se dostal v podstatě náhodou, aniž by se mě za uplynulé roky dotknul jakýkoliv zombie hype. Musím však vzpomenout na mod Nazi Zombies z CoD 5, ten byl perfektní – bránit stísněné prostory proti nekonečným zástupům zombíků bylo překvapivě zábavné i přes to, že jste hrou neprocházeli „někam dál“. Velkou nevýhodou byla ovšem znovuhratelnost, protože po pár pokusech člověka přestalo bavit, že musí stále znovu absolvovat nudné první levely (útočné vlny). Left 4 Dead tyto problémy elegantně obchází tím, že hra má pro vás nějaký cíl, musíte projít určitou lokací, popř. po cestě něco aktivovat, sesbírat a často se na konci ještě ubránit, než pro vás přijde záchrana.

Hru jsem dohrál v podstatě výhradně s lidskými spoluhráči, ale i tu chvíli, co za jednoho hrál bot, musím říct, že nám hru nijak výrazně nekomplikoval (druhá nejtěžší obtížnost), AI tedy ujde. Vzhledem k tomu je ale třeba zmínit, že pokud se spoluhráči používáte hlasovou komunikaci, trošku klesá požitek z atmosféry. Občas, když jsem procházel temnými chodbami, jsem z dálky slyšel nebezpečné zvuky Hunterů, Boomerů, zemětřas Tanka, či pláč Witchky, ale nikdy jsem se nebál, přitom potenciál pro kapku strachu tam bezesporu byl. Hratelnost je poměrně lineární, Left 4 Dead 2 včetně DLC nabízí 10 kampaní a v každé máte ty samé nepřátele, zbraně a podobné „modelové situace“, není to nějak závažný problém, ale trošku mi chybělo celkové vyvrcholení, nějaký epický závěr pro celou hru, abych skutečně cítil, že jsem ji dohrál. Musím ale pochválit, že při opětovném procházení hrou, zjistíte, že zbraně, předměty i „bossové“ jsou náhodně generování, tzn. tam kde najdete sniperku a spittera, může být příště kalašnikov a smoker.

Prostředí vypadá vcelku sympaticky, ať už se jedná o standardní ulice, opuštěné rozbořeniny, či temné pole a nebezpečné bažiny, na druhou stranu to ale není nic převratného, design je účelný, ale jednoduchý, jde vidět, že nemá smysl se někde zastavovat a něco si prohlížet. Detailů si můžete povšimnout možná tak v safe housu, kde vám předchozí posádka zanechala nápis na zdi, třeba o tom, že umřete pomalou a bolestivou smrtí :-)

Celkově bych hru v multiplayeru určitě doporučil, je velice zábavná – v jednoduchosti je krása, takže střílet davy tupých zombáků nikdy neomrzí. Otázkou je, zda to někoho bude bavit i na více než jedno dohrání…
+19

Still Life

  • PC 75
Jsem velký fanda adventur. Všech možných druhů - humorných, šílených, kriminálních, fantasy. Takže při koupi této hry jsem neváhala. Still Life je klasická point and click adventura s kriminální zápletkou a lehce hororovou či noire stylizací.

Příběh je členěn do dvou celků - příběh ze současnosti, jehož hrdinkou je Victoria McPhershon, a příběh jejího dědečka, který se odehrává v Praze v první polovině 20. století. Oba tyto příběhy se navzájem prolínají a střídají se dostatečně často, aby člověka nezačly lokace v jedné či druhé části nudit a otravovat. Lokace v obou částech jsou detailní, ponuré, zajímavé a hlavně nenudí. Lehce strašidelná a tajuplná atmosféra je dokreslována příjemnou hudnou, která člověka nezačne po chvíli iritovat.

Samotný gameplay je příjemný, některé puzzly jsou skvělé a jejich dokončení vám přinese opravdový pocit "jsem borec, dal jsem to bez návodu!". Příběh se svižně posouvá vpřed, je chytlavý a způsobí, že se opravdu od hry nemůžete odtrhnout. Na rozdíl od autora předešlého komentáře mi hra nepřišla nijak zmatená, postav bylo sice opravdu dost (především obětí), ale zapamatování jejich jmen nebylo pro samotný příběh nijak zásadní a všechny ostatní (=žijící) postavy byly představeny dostatečně.

Bohužel, ne všechny puzzly byly povedené. V jednu chvíli mi připadlo, jako by snad u téhle části autor puzzlu zrovna šel objednat pizzu a místo něj si k tomu sedla jeho matka - mám na mysli část, kdy si Victoriin otec v naprosto nevhodnou chvíli (vrcholí vyšetřování série vražd) usmyslí, že by měla Victorie napéct sušenky. No dobře, řeknete si, cookies it is. Přečtení receptu vám ale nejspíš způsobí, tak jako mě, solidní šok. Místo 10 deka mouky vás čeká "2 hrnky lásky" a "1 hrnek integrity" (atd. v podobném duchu). Opravdu jako výplod sentimentální divačky Pošty pro tebe, která si řekne "všechny to určitě dojme, dyk je to miloučký". Proč? Logika v převodu surovin není veškerá žádná. Jak tohle může někoho bavit?

Další otravná část, jak už tady někdo vzpomínal, je zneškodnění laserů protibombovým robotem, abyste se mohli dostat do archivu. Tohle je prostě nuda, do hry to nezapadá. Also, proč by proboha někdo chránil pitomý archiv lasery? Archiv. Lasery. Proč? Tahle část se mi prostě nelíbila.

Naopak pochválit musím to, že se nikdo nepokoušel o navození pražské / české atmosféry pitomým přízvukem. Komolení výslovnosti jmen (Vaklav, Frantíska) bylo spíš úsměvné.

Co opradu dokázalo pokazit celkový dojem, byl samozřejmě konec. A to hlavně proto, že hra postrádá jakékoli solidní zakončení. Proč vymýšlet do druhého dílu novou zápletku, když můžeme zrecyklovat tu starou? A tak se žádné rozuzlení prostě nekonalo. Vzkaz vývojářů: kupte si druhý díl. Trochu sprosté.

I přes zmíněné výtky hra ale opravdu není špatná, hraje se příjemně, má atmosféru, hezké lokace a pár zajímavých puzzlů. Koupě nelituji.

Pro: atmosféra, lokace, bez větších zákysů

Proti: pár opravdu otravných puzzlů, absence rozuzlení

+19 +20 −1

Little Big Adventure

  • PC 100
Poprvé jsem Relentless viděl kdysi u kamaráda a nijak mě nezaujalo. Dnes svůj tehdejší dojem naprosto nechápu. Jakmile jsem měl šanci zahrát si tuhle jedinečnou hru, naprosto jsem jí podlehl. Uběhlo již mnoho let od mého prvního dohrání, přesto si pořád pamatuji ten pocit zadostiučinění, který se alespoň v mém případě dostavil jen u několika málo herních titulů. U LBA je totiž známé klišé o originálním zážitku pravdivé. Nejde samozřejmě ani tolik o originalitu, ale hlavně zábavnost a chytrost. Kluci z Adeline Software vytvořili úžasný zážitek. Hra je svým zasazením určena zejména mladším hráčům. Přímo se nabízí nazvat jí "pohádkou". Jde ale o pohádku naprosto výbornou za jejíž zbožňování se dospělý rozhodně nemusí stydět. Hratelnost je po letech stále přitažlivá svými pro zralého hráče jednoduchými, ale přesto ne hloupými logickými hádankami, které hráče posouvají ve hře. Hádanky a rozhovory prostupuje poutavý pohádkový příběh, který je osvěžením oproti jiným hrám a "dospělým" pohádkám z jiných produkcí. Zakončím svůj komentář velkolepým tvrzením za které se nestydím: LBA si nezaslouží být zapomenuto:)! Má totiž současnému hráči stále co nabídnout!

Pro: chytrost, zábavnost, originálnost

Proti: bylo by pár technických nedostatků. Po obsahové stránce však není co vytknout.

+19

Metro 2033

  • PC 90
Hru zrovna hraju podruhé, takže ten koment napsat musím, ikdyž nevím, co už po všech těch komentářích novýho napsat, vy už jste tu všechno řekli, hovada... Takže opět jen krátce, ať se neunavujem hned po ránu...

Sledoval jsem hru ostřížím okem indiána hledajíc kouřové signály svých bratrů, nenechal jsem si ujít žádný trailer ani video z hraní. Jedna z mála her, které jsem si napřed nestáhl, ale rovnou bez ptaní koupil. Tož dobře jsem udělal.

Vyzdvihnu klady hry, což je v první řadě atmosféra, která klasicky tekla z monitoru - tak jak to naši východní sousedé umí. Skoro jsem nasadil parohy milovanýmu Stalkerovi, ale krále je těžko sesadit z trůnu... To se týká i grafiky a zvuků, je vidět práce lidí z GSC díky jejich 4A Enginu, kterej je tady naleštěnej jak diamant ve výstřihu djevočky Světlany. Dále level design opět na špičkové úrovní (Karasman bude jistě souhlasit :-) ), všechny ty detaily od nejposlednější skleničky až po mapy a plakáty, harampádí, hadry, lampy, špinavý nádobí, prostě všechno....

Prostředí mertra je krásně lineární a udržuje neustále tu tísnivou atmosféru.. U Stalkera se to povedlo i v úplně otevřených prostranstvích (což je neuvěřitelný a nevídaný úspěch), jelikož sis připadal jak Robinson - vhozen do ale zasrané situace s trapnou pistolkou a letní blůzkou a dělej jak umíš kemo.... Tady tě hra vede lineárním klasickým způsobem, ale není tomu prostě co vytknout. Post-apo příběh je zase trošičku něco nového a jsem hodně zvědavej na dvojku, která má vyjít tenhle rok..... Navzdory prostorám metra jsou lokace rozmanité. Vždy se vyplatí někde šmejdit, odbočit na chvilku z hlavní trasy a prozkoumat tu uličku za rohem, vždy se tam něco najde... Někdy jen banda mutantů jak se cpe mrtvolou nebo vajglama ze země (furt lepší než z pisoáru, kterej uklizečka rok neumyla - všichni to známe jak se pak španě zapalujou), jo ale holt to už je osud..

Obchodování zde taky nechybí, jako platidlo náboje je dobrej a hlavně taky logickej nápad. Nakupoval jsem jen náboje potřebných druhů a filtry do masky, lékárny, jinak jsem nic moc nepotřeboval..

Zbraní bylo docela dostatek, to nabíjení pomocí vzduchu je taky parádní.. Samozřejmě, že to nasírá celou dobu hraní, když potřebuješ někoho rychle sundat a bouchačka jen tak "hlesne", ale to je to, co zase udělá ten kus atmosféry. Boje s lidmi byli naprosto perfektní, už dlouho mě takhle nebavilo opatrně čistit lokace. Nepřátelé jsou většinou špatně vidět, páč osvětlení v metru stojí za kulový, stejně nejlíp je vymlátit všechna světla a hrajem...

Ještě teda ty zápory, kterej je vlastně jen jeden. Mutanti. Já nevím co s tím maj ti rusáci a ukrajinci furt za problém. Vybylancovat odolnost těch kreatur je pro ně asi kardinální problém. Zbraně na lidi účinkujou tak nějak dle předpokladu.. Ale na mutanty seš úplně vedle. Podělaným koltem dáš 2 hedky a je po sviňákovi, ale pokud na to vezmeš brokovnici a chceš ze 3ří centimetrů jeho mozkem vymalovat strop surrealistickými vzory, tak ouha, musíš dát taky dvě rány.. WotFAK? To se prostě klasicky nepovedlo a je to škoda. Prostě jen trochu zabalancovat na odolnosti by to chtělo, nic víc...

Celkový dojem ze hry je parádní, fakt se to povedlo a je to jedna z mála her, kde vývojáři jenom blbě nekecali a nehypovali, ale fakt na tom zamakali. Délka hry je dobrá, žádný významější bugy si mě nanašly, takže já jsem moc spokojenej a těším se na dvojku, která tu bude co nevidět......

Pro: Grafika, příběh, frakce, zvuky, logičnost, LEVEL DESIGN!!!!, neslibování nesplnitelného od vývojářů.

Proti: Ty svině mutantský odolný jak kráva.

+19 +20 −1

I Am Alive

  • PC --
Velkou předností I Am Alive je atmosféra. Město je tiché, pusté, smrtící mraky prachu vytvářejí neprostupnou mlhu, člověk má často opravdu pocit, že široko daleko není živá duše. A pak se odněkud z dálky ozve čísi volání o pomoc. Případně najednou zjistíte, že jste právě vlezli do pasti skupince banditů.

Konfrontace není žádná sranda, s mačetou se dá jít tak na jednoho a ještě nesmí mít zbraň. Pistoli sice najdete docela brzo, ale mít do ní 2 a více nábojů je menší svátek. S municí je třeba šetřit, tak jako se vším ostatním. Souboje jsou bohužel tak trochu chaotickým puzzle - na nepřátele je obvykle třeba se pustit v určitém pořadí, jinak vás čeká smrt. Nejdřív ty s bouchačkou, pak frajery co se nenechaj bouchačkou zastrašit, nakonec pokud možno jen omráčit ty, co se radši vzdají, než aby riskovali kulku. Tohle dovede být občas dost stresující a zasloužilo by promyšlenější mechanismy.

Zdrojů není vyloženě nedostatek, ani v hardcore módu (který u téhle hry považuju za samozřejmou volbu), ale jen pro vlastní potřebu. Pokud se rozhodnete pomáhat nalezeným přeživším, zbývající zásoby nedávají moc prostoru k chybám. A přeživším je záhodno pomáhat, protože krom toho, že za to občas taky něco na oplátku dostanete (taková brokovnice s plným zásobníkem není k zahození), by jinak ve hře nebylo moc co dělat. A přeživší mívají zajímavé příběhy a vůbec jsou ty zbytky civilizace zajímavé, když se vás zrovna nesnaží zabít.

Nepříjemné je, že ne vždy se budete moct k někomu vrátit. Je tu jedna větší otevřená lokace, kde se dá relativně volně pohybovat, ale dost lidí se nachází i v místech, kam se podíváte jednou, v lepším případě dvakrát. (Jo, mimochodem, hra je rozsekaná na defacto levely.) Asi je prostě lepší počítat s tím, že ne každému nutně pomůžete. Lepší konec za to prý stejně není, což škoda, protože zakončení, jaké hra má, je mírně řečeno neuspokojivé. (Asi v důsledku škrtů, docela bych věřil, že původně měla hra ještě nějak pokračovat, ale možná je to jen moje zbožné přání.)

I Am Alive je prostě v první řadě o atmosféře vylidněného postapo města a o těch, co zůstali. Šplhání je relativně zábavné, souboje by potřebovaly víc možností, nebo aspoň větší toleranci chyby, ale tady se prostě střetly nedostatek zdrojů a snaha o realismus. Pokud jste schopní pro kvalitní zážitek překousnout kiksy a tohle téma vás zajímá, určitě doporučuju. Doufám, že Last Of Us předvede na Vánoce něco podobného s vychytanýma mouchama, ale zatím z toho tak trochu smrdí další Hollywoodské tralala.

Pro: Atmosféra, postavy.

Proti: Souboje, příběhové zakončení, chybky v ovládání, technické zpracování, sem tam nepříjemné designové rozhodnutí i mimo boj.

+19 +20 −1

Dark Souls

  • PC 100
Sice jsem hru nedohrál, ale myslím, že horší už nebude, spíš naopak.

Budu ignorovat problémy s portem- Resident Evil 4 je má oblíbená hra a to jsem ji hrál na klávesnici. Tohle není o moc horší.

Jedná se o jednu z nejlepších, her jakou jsem kdy hrál. Naposledy mě takhle překvapil Alan Wake, ne že bych je srovnával, ale u mnoha her člověk hraje a spoustu věcí si domýšlí, aby nějak dokreslil atmosféru. Ve Skyrimu jsem si třeba představoval jak je sníh chladný a jak mému Khajitovi umrzá chlup na ocase, zde vám hra sice rovněž neukáže nic takového ale člověk ztratí potřebu myslet na takové věci protože ta atmosféra je tu tak silná že... prostě není potřeba si ji jakkoliv přikrášlovat. Budete trpět, budete trpět tím, že hrdinové v knihách a filmech z toho vždycky nějak vyváznou díky štěstí nebo nějaké deus ex machině, ale tady to nejde, tady budete umírat a umírat. Pamatuju si jeden gamebook který jsem hrál v dětství http://www.gamebooks.org/gallery/figfan14a.jpg chrám v dark souls je snad ještě nebezpečnější a teď ve 20 jsem se cítil stejně jako kdysi, kdy jsem pomalu listoval na stránku a čekal tam smrt. Tady jsem kráčel fakt pomalu a srdce mi bušilo. Je rozdíl když v jiných hrách si postup uložíte a pak zmáčknete shift a doufáte, že šipkám uniknete.

A nebo druhý příklad, pokud je v recenzi u nějaké AAAAAAA hry například „budete-li mít štěstí, objevíte třeba…“ nebo „můžete dokonce…“. Ta hra to před vás postaví na zlatém podnose. V Dark Souls jsou lokace tak skryté, že se tam nemusíte ani podívat a ta hra vám to ani neřekne. Cokoliv o téhle hře bylo řečeno, je prostě pravda. Pokud je na obalu jiné hry „Objevíte tajemství prastaré hrobky?“ znamená to, že ji definitivně objevíte, protože to dost možná bude součást hlavního úkolu, tady se nic takového nekoná, zrovna jsem objevil tajemný svět za obrazem a… tak nějak jsem ztratil víru v jiné RPG že by mohly nabídnout něco podobného.

Co napsat k samotnému principu hry? Je takový jaký ho vidíte na videích, nic víc a nic míň.. žádné fus ro dah, žádné jezdění na koních, podívejte se na jakýkoliv screen ze hry a … prostě přesně to dostanete. Bossové jsou krásní nebo krásně hnusní, když hrála hudba při boji s obřím vlkem, až tehdy jsem si uvědomil, že za celou hru vlastně prakticky neslyšíte žádnou melodii, a tak to byla opravdu příjemná chvíle (před smrtí :D). Pokud se přenesete přes frustraci, taky si přiznáte, že bossové jsou povedení.

A RPG prvky? Sami si musíte říct, jestli vám vyhovují ale je tu farmení, levelování, vylepšování předmětů a to nejdůležitější poučování se z vlastních chyb. Nepomůže vám skočit do města pro sto léčivých lektvarů, musíte se naučit jak daného bosse zabít. Což mi nejenže přijde lepší, ale nikdy jsem nic podobného ani nehrál.

Grafika se mi líbí, protože kámen ve hře je opravdu hnusný kámen a ne žádný lesklý grc s milionem nových technologií. Tma je opravdu tma a celé to působí naprosto dokonalým temným dojmem. Žádné výtky.

Nikdy jsem u žádné hry, neměl chuť, ji po vypnutí pomocí alt+f4 ihned znovu zapnout, NIKDY! Pokud se vám hra nelíbí, hrajete ji špatně.

Pro: ATMOSFEARA, znovuhratelnost

Proti: Skákání je zbytečně nešikovné, komicky tlusté NPC a švihlé zbroje- trochu ubírají na vážnosti http://darksoulswiki.wikispaces.com/file ... 0/fatty_mc_fatso.jpg

+19 +20 −1

Fantasy Empires

  • PC 85
Moc pěkná strategie a jakýsi předek Heroes apod. Na hře jako první zaujme asi grafika a stylizace do AD&D světa, kdy nad Vámi coby hráčem neustále bdí zeusoidní Dungeon master (který také ovlivňuje jisté události ve hře).

Systém je dnešním hráčům dobře známý: dobýváte území na mapě, na nich budujete zázemí, vybíráte daně, cvičíte armádu... Jisté specifikum dodává přítomnost magie. Na nepřítelovo území můžete sesílat různé fujtajbly, které připraví cestu Vaším jednotkám atd. Do čela armád pak stavíte hrdiny různých ras a povolání, které navíc můžete posílat na questy, kde (pokud nechcípnout, looseři) naexpí nějaký ten level, případně najdou užitečný kus výzbroje.

Dohromady je to vcelku jednoduché, ale tak dobře vyvážené, že to hráči přináší dost barvité taktické výzvy. Není nad momenty, kdy nepřítel zaútočí na načekaném místě, tamní geroj se zrovna poflakuje bez signálu po nějaké jeskyni, hledaje +2 battleaxe, a Váš mana-pool je prázdný po seslání moru na jakýsi, jak se ukazuje: bezcenný, kus pouště...

Na svoji dobu to musela být velká pecka a i dnes to je zábavná a svébytná hra. Z dnešního hlediska tomu ale chybí hlavně rozsah - ve smyslu většího počtu map, nějakého příběhu či možnosti hrát kampaň. Fantasy Empires je hra pro "jednou a dost". To "jednou" bylo sice super, ale není důvod, proč by mělo přijít "podruhé".

SSI každopádně byli machři a jejich hry měly nejen kouzlo, ale šikovně vymyšlená pravidla, která jim dodávala více než dobrou hratelnost. To zde platí v plné míře.

Pro: povedená stylizace, dobře nastavená pravidla, nadčasová hratelnost

Proti: pouze jedna herní mapa, pročež i omezená znovuhratelnost; absence kampaně a příběhu

+19

Daemonica

  • PC 75
Tahle středověká adventura mě překvapila. Obecně low-end hry nijak nevyhledávám, ale něco mi říkalo, že Daemonica se něčím liší.

Pár minut po spuštění hry jsem si uvědomil, že hlavní roli v inspiraci tu hraje Krysař. Chápejte, je rok 1350 a středověká Anglie je zahalena Černou smrtí (čti morem). V té době bylo zvykem, že při výskytu moru se uzavíraly městské brány a nikdo, kdo neměl povolení, nesměl do obcí vstoupit, či z nich odejít. V této těžké době si lidé nedůvěřovali. Báli se smrti.
Každý cizinec mohl mor přenášet a není se tedy čemu divit, že pana Farepoynta občané Cavornu nijak zvlášť laskavě nevítají. O lidech jako je Nicholas se povídají různé veci, pravdou ovšem je, že umí mluvit, za pomoci speciálních lektvarů, s mrtvými. To ovšem musí držet v tajnosti a tak si hlídá svoje soukromí jako oko v hlavě. Do městečka přijel vyšetřit vraždu mladých manželů. Hned na začátku je vám jasné, že starosta který si vás povolal by byl nejraději, kdyby jste případ co nejdříve uzavřel a zmizel. Tady ta podoba s Krysařem ovšem končí. Nebude to snad spoilerem, když řeknu, že žádné děti pryč neodvedete ;-). K příběhu snad jen dodám, že zlo je mnohem hlouběji, než je na první pohled zřejmé.

Přiznám se, že bych Daemonicu moc rád viděl na divadelních prknech. Příběch je velmi poutavý i dobře odvyprávěný a do divadla jako ušitý. Ze hry dýchá temná atmosféra a já jsem normálně cítil, že venku obchází zlo.

Tuhle atmosféru měli vývojáři dobře vymyšlenou. Přeci jen už to, že se děj odehrává v již zmíněné středověké Anglii, která je pověstná deštivým počasím (a že ve hře prší celkem často), navíc je země zamořená morem, ale to už jsem také zmiňoval. Co jsem nezmínil je hudba, která se mi zavrtala hluboko pod kůži. Bez ní by to nebylo ono. Atmosféře ještě přidává sem tam ten letící pták. Snad vrána, nebo spíše havran, jako posel smrti.

Po grafické stránce není hra ničím vyjímečná. Její zpracování odpovídá době vzniku. I když bych byl mnohem radši, kdyby místo ptačího pohledu použili tvůrci pohled z třetí osoby. V interiéru jsem si připadal, že testuji nějakou beta verzi, protože za zdmi zůstala jen černo-černá tma. Ovšem při pohledu z třetí osoby, či jen při nějakém tom profilovém pohledu by museli grafici vytvořit mnohem více detailů a to by samozřejmně stálo více peněz. To, že hra byla vyrobena na základě nižšího rozpočtu je patrné na první pohled.

Hru ovládáte, jako většinu adventur, myší a i když se vývojáři snažili do hry vstrčit trochu RPG znaků, moc se jim to nepovedlo. Kovář naučí sice Nicholase trochu bojových komb, ale boj byla pro mě jen nudná klikačka, kdy jsem skoro zíval. Naštěstí je tu míst, kdy s někým zkřížíte meče málo.

Co mi ještě vadilo, bylo bloudění po mapě. Ta sice není velká (spíš je malá než velká :D) a ve chvíli, kdy někam putujete stačí aktivovat jakousi GPS šipku, která vás tam navede, ovšem když jsem hledal byliny do lektvarů, prošel jsem jí i několikrát než jsem danou bylinu našel a to jsem kolem ní chodil celou dobu, jen jsem jí neviděl. Tomu všemu by se dalo vyhnout, pokud by ve hře bylo použito jiné zobrazení než ptačí perspektiva.

Celkově mám ze hry ale víc než dobý dojem. Jen bych se možná vyhnul slepicím, co běhají po vesnici, když už tu nejde najít jiný dobytek. ;-)

Pro: středověké, anglické, ponuré městečko + hudba + příběh = atmosféra

Proti: grafické zpracování

+19

Galactic Civilizations II: Dread Lords

  • PC 95
Už mi to tady pěkně pije krev. Je to sotva pár hodin co tudy proletěla imperiální flotila a já tu jsem zas nad sklenkou čpavkového panáku a hlavou se mi honí myšlenky na přeběhnutí. Nechápejte mě špatně, práce na těžební stanici naše mocného impéria není vůbec špatnej flek, to ne.
Jenže válka už trvá moc dlouho a za chvíli dorazí i sem.

Jsme ve válce proti Yorskému kolektivu a situace nevypadá vůbec dobře. Ještě před válkou byla celá naše výzbroj koncipovaná proti Drenginům a jejich těžkým zbraním a když nás pak náhle přepadli Yorové, nebyli jsme na jejich laserové zbraně připraveni. Teď strašlivě pomalu dobíjíme soustavu za soustavou. Vypadalo to jako kdyby naše lodě navrhoval nějaký neumětel, jako kdyby to byla jen počítačová hra. Pche.
Nad zrůdnosti Yorů mi ale stále běhá mráz po zádech. Ty stroje nemají slitován. Nikdy nevěřte robotům! Použili proti nám toxické a jaderné zbraně, jako by ani nechtěli naše planety nadále využívat pro sebe. Konvenční boj je sice ztrátovější, ale aspoň pak přeci můžete planetu využít! Strýc Qhdienfierergkro říkal, že s tohle si za dob kolonizace nikdo neuměl představit.

Navíc, je to zvláštní. Ti proklatí Yorové nás napadli těsně potom, co Terrané prosadili ve Spojených planetách rezoluci o odzbrojení obchodních konvojů. Yorové nám tak ihned ochromili obchod. A hned potom nám Terrané nabídli onen dovoz válečného materiálu. Skoro to vypadá, jako by nás všechny...
Ale ne, tyhle konspirační teorie jsou beztak nesmysl. Terrané jsou naši oddaní spojenci. Sice ne v boji, ale bez jejich půjček a dovozu materiálu výměnou za naše technologie bychom byli pěkně v háji! I když, už i technologicky nás Terrané předběhli.

Zase musím myslet na přeběhnutí. Ostatní kluci se už schází v dolní palubě a domlouvají se. Prý bychom se mohli vzbouřit a přidat k Terranům, jako tamti ze stanice č. 87. Možná bych se na tu schůzku dole mohl podívat. Přeci jen...ty lidské samice! A ta...zmrzlina, co nám sem dováží.
Chapadlem jsem zaplatil barmanovi (musel mít podezření, všech jeho 5 očí mě sledovalo) a vydal se výtahem do dolních palub. Náhle se ale z reproduktorů na stropě ozvalo hlášení.

"V rámci zachování naše válečného snažení nařídil náš Nebeský Císař navýšení válečné daně ze mzdy o 10%. V těchto těžkých časech se i vy musíte..."

Na onu vzbouřeneckou schůzku jsem šel odhodlanější než kdy jindy.

Pro: technologický strom; výborná diplomacie; možnost stavět vlastní lod; jednoduchý, ale detailní managment planet; atmosféra; různorodost ras a s tím i gameplaye; možnost vytvořit vlastní rasu

Proti: poněkud jednoduché dobývání planet

+19

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 65
"Better than I'd fear, worse than I'd hoped. "

I když jsem v NFS sérii nováčkem, od další závodní hry Criterion Games jsem měl velká očekávání. Po přečtení úvodních diskuzních příspěvků i odehrání pár desítek minut přišla studená sprcha. Přesto jsem na hru nezanevřel a objevil i její pozitivní stránky.

Z počátku mě zaujalo nezvyklé ovládání. Pokud jsem chtěl odbočit do málo nebo hodně ostré zatáčky, všechno bylo v pohodě, ale při pokusu zajíždět pravé úhly jsem se skoro vždy o něco rozbil. Ale ve chvíli, kdy jsem pochopil, že mě hra vyloženě nutí neprojíždět zatáčky čistě, ale otírat se autem o mantinely a jiné pevné překážky, se moje výkonnost dosti zvedla. Proto pro úspěšně absolvování hry je nutné se naučit kdy použít klasickou brzdu, kdy ruční a kdy se otřít o mantinel.

Dalším aspektem byly grafické detaily a jejich nastavení. Anti-Aliasing zde není, proto jsem se celou dobu musel dívat na značně zubatou hru. Přehnaný bloom se naopak vypnout nedá, ale nejvíce mě naštvaly efekty prachu a vody na obrazovce jako vystřižené z novějších Call of Duty a jejich efekt krvácení. Ale zde rozhodně neměly místo, protože jsem nehrál z kabiny řidiče ale z 3rd pohledu!

Do jisté míry hra kopíruje Burnout Paradise. Je zde jedno velké město s několika typy závodů, je možné ničit billboardy a ploty, nachází se zde rychlostní kamery, a pokud chce hráč další auto, musí na něj nejprve natrefit. Tentokrát se ale neprohánějí městem, pouze stojí zaparkované na určitém místě, jakmile k němu hráč dojede, začne mu patřit. Na první pohled je jich více než sto, ale některá se dají najít vícekrát, a hráči tak pouze přibývají místa, odkud se s nimi může rozjet. Také jsem byl rád, že již nemusím sledovat sešrotování soupeřů v nepřeskočitelné animaci. Bohužel animace vlastního zničení zůstala. Rovněž do soupeřů a policistů můžu narážet, co to jde, ale když jen trochu zaškobrtnu o civila, hned se o něj rozbiju.

Každé auto má 5 závodů, po jejichž dojetí na první nebo druhé místo se odemkne volitelný upgrade vozu, jako jsou např. pneumatiky, podvozek, karoserie ale i nitro, které tak nepochopitelně není v základní výbavě. Nutnost je odemykat s každým novým autem je přinejmenším dosti otravné. I když vývojáři přišli s informací, že každé auto má unikátní sadu závodů, časem se začnou opakovat. A to ať už se jedná o sprint race (klasický závod), circuit race (zajet 2x-3x daný okruh), speed run (dosáhnout co nejvyšší průměrné rychlosti) nebo ambush (únik policistům). Pět ale může být i dost málo, protože pokud si oblíbíte jedno konkrétní auto a budete jich s ním chtít najezdit závodů více, nebudete mít kde (kromě kampaně).

Pokud během projíždění po městě a nedodržování pravidel silničního provozu nebo během některých závodů narazíte na policisty, aktivuje se dodatečný mód Hot Pursuit během kterého se vás policisté budou snažit zastavit. S přibývajícím časem, co vám budou na blízku, bude i narůstat tzv. heat level, který indikuje, kolik policistů vás bude nahánět, jak moc budou dotěrní, počet hřebových pásů a sílu zátarasů. Jedinou možností jak se jich zbavit a nenechat se při tom chytit je zmizet na dostatečně dlouhou dobu z jejich dohledu. Pouze je zničit nestačí, protože je zpravidla okamžitě nahradí další policejní vozy. Přesto tyto honičky patří k tomu nejlepšímu, co hra může nabídnout. Nahnat na sebe mnoho policejních vozů a pak se jich snažit zbavit je příjemný adrenalinová zážitek. Hluchá místa se zde naštěstí téměř nevyskytují.

Protože jsem svoji první naháněčku přehnal tak moc, až mě začala nudit, rozhodl jsem se ji rychle ukončit. Ale ouha! S vysokým heat levelem a relativně pomalým autem jsem se policistů nemohl zbavit. Proto jsem zastavil, nechal se zatknout a čekal na důsledky. Těch jsem se ale nedočkal, mé auto bylo restartováno na své parkovací místo a autolog mi oznámil, ať se příště nenechám chytit. A ani další zatčení se nijak nelišila. Pouze jsem při nich přišel o SP body za poslední Hot Pursuit.

SP (=Speed Points) body, které hráč získává za všelijaké možné aktivity, jako jsou např. vítězství v závodech, vylepšování upgradů, ničení policistů nebo plnění achievementů nejen symbolizují hráčův postup hrou, ale hlavně umožňují přístup k hlavnímu módu hry - Most Wanted závodům.

Tato kampaň o 10 tratích proti desítce nejsilnějších protivníků představuje vrchol hry. Cílem je vyhrát duel proti soupeřově speciálnímu autu a po dojetí ještě jeho auto sešrotovat. Aby to ale nebylo tak jednoduché, celou dobu závod znesnadňují všudypřítomní policisté, jejichž častou a nepříjemnou zbraní je hřebový pás. V případě najetí na něj dojde k protržení pneumatik (proti kterému žádný upgrade vozidlo neochrání) a citelnému snížení rychlosti. Na rozdíl od jakéhokoliv jiného poškození nedojde k restartu auta na trať s drobnou časovou ztrátou. Jedinou možností opravy je zajet do autoopravny. I když je oprava okamžitá, je jich kolem tratí spíše poskrovnu. Proto jedinou inteligentní variantou je restart celého duelu.

Dlouho jsem si říkal, proč na ně můj soupeř taky někdy nenajede, dost by mi to pomohlo v jeho stíhání. Až se nakonec vhodná situace naskytla. Jel jsem těsně za ním a hodně na něj přitom dotíral, čímž se nestačil pásu vyhnout, najel na něj a... NIC. Ať žije férovost.

Naopak pokud po celou dobu držíte se soupeřem krok, ale nemůžete ho předjet, tak na posledním kilometru viditelně zpomalí a nechá vás vyhrát. Přesto je třeba býti dosti obezřetný, protože konce duelů se odehrávají na nezvyklých místech jako je pláž, zkratka nebo vodní kanál, kde jen těžce budete předvídat zatáčky.

I když jsem v průběhu hraní pociťoval, že odemknuté Most Wanted vozy se postupně zlepšují, cítil jsem, že mi chybí nějaké supervýkonné auto. Zlom na sebe nenechal dlouhou čekat. Odemkl jsem 3. nejrychlejší, a moje nejoblíbenější z Need for Speed: Hot Pursuit, auto – Bugatti Veyron, o němž jsem doufal, že ho také nepokazili. Naštěstí ne. Jeho sílu, akceleraci a rychlost úplně zbožňuji, jen ta odolnost není to pravé ořechové (a bohužel stojí milión liber, jinak bych si ho hned koupil). Vydrželo mi až do konce, poslední dvě Most Wanted auta mě o své velkoleposti nijak nepřesvědčila.

S novým elánem jsem se rozhodl ukázat policistům zač je toho loket a začal je úmyslně vyhledávat, ničit a ujíždět. A když sem se rozhodl Hot Pursuit ukončit, prostě jsem jim ujel. Neměli na mě ani omylem. Payback is hell.

Byla to pěkná náplast na úvodní zklamání, ale protože každá zábava jednou začne nudit, dokončil jsem kampaň, otestoval Koenigsegg Agera R a hru vypnul. Autolog ukazuje necelých deset hodin a já nějak nemám potřebu se ke hře vracet. Ale své fanoušky si určitě najde.

Pro: Kampaň, naháněčky s policisty, Bugatti Veyron

Proti: Stereotyp, nastavení grafiky, nitro není v základní výbavě, poškození hřebovými pásy

+19 +27 −8

Ridge Racer Unbounded

  • PC 70
Výborná hra, která aspoň pro mě měla tvrdý začátek, kdy mi chvíli trvalo, než jsem se ji naučil hrát a než mě začala pořádně bavit, ale vyplatilo se. Závody jsou dost akční, líbí se mně i další módy oživující hratelnost jako drifty, stunty nebo ničení nejvíce aut v časovém limitu (připomnělo mi to policejní misi v Carmageddonu :)) I když mód běžných závodů s "nitrem" tolik zábavný není.

Level design se mi hodně líbil, i když se po čase zdají městské tratě hodně podobné a jedinou změnu při hraní tak zajišťují herní módy. Zničit se dá opravdu skoro vše. Grafika příjemná, hudební stránka taky ke hře sedí.
Líbí se mně, že postupem hry obtížnost neklesá, jako je tomu u těchto her někdy zvykem, ale drží se pořád vysoko.

Bohužel se mně zdá trochu nedoceněná, asi proto, že trvá, než se do ní člověk dostane. Další nevýhodou může být vysoká cena.

Rozhodně tuto hru doporučuju. Ikdyž na tom pracoval BugBear, s FlatOutem bych to nerad srovnával. Ridge Racer je mnohem arkádovější a tak se na něj dívám jinak. Přesto u mně patří k nejlepším závodním hrám.

Pro: Zničitelné prostředí, grafické zpracování, design tratí, více typů závodů

Proti: hodně podobné tratě, nevýhodou může být vysoká obtížnost, běžné závody s "nitrem"

+19

Dead Space

  • PC 95
Dead Space pokořen - už název téhle hry jasně předznamenával, že půjde o můj šálek kávy - nějak mám na survival-horory z vesmíru slabost. Když jsem se potom z recenze dozvěděl, ža hlavní hrdina není ultratvrďáckej bijec superspacemariňák s kanónem v ruce, nýbrž inženýr - opravář již jsem dopředu plesal. A hned dodám, že ne nadarmo.

Příběh jsem až na malý drobnosti (je nutná zrada vašeho kolegy v každé hře?), prosím pěkně, SEŽRAL. Opravdu u mě DEAD SPACE v tomto aspektu boduje v maximální výši. (kolikrát jsem skutečně zapochyboval o osudu Nikole a několikrát mě autoři dokázali zase zviklat zpět k názoru původnímu - skvělá práce)
Atmosféra je potom doslova dechberoucí: Výbornej design lodi, temný textury, dobře zpracovaný pohyby hlavní postavy (když jsem z posledním dílkem života uháněl k obchodu koupit lékárnu, Isac se realisticky pomotával a povzdychával!), bezchybná zvuková stránka. Toto vše dohromady s příběhem dává hře neuvěřitelně tísnivou atmosféru, kdy bojujete neustále o holej život a v podstatě všechny "úkoly" jsou spíše jediný naděje na vaši záchranu - survival horor jak má bejt a tempo zdaleka neztrácí, ale nabírá až do poslední scény!

Poslední boss mi snad jako u první hry vůbec přišel vceku COOL (S takovym monstrem jsem snad ještě neměl tu čest) a závěr vůbec patří k tomu nejlepšímu co hra nabízí.

Výběr zbraní mi moc nesedl, ale naštěstí je plně na hráči, který kousky bude/nebude využívat a vylepšovat. Zůstal jsem tak u základní nejuniverzálnější plazmové řezačky a sympatické pulzní pušky - více jsem za celou nepotřeboval. Naštěstí se náboje v naproté většině generují podle toho, co máte u sebe, takže jiné náboje než se vám zrovna hodí pomalu ani nenacházíte - sice neralistické, ale rozhodně user-friendly.

To, že máte k dipozici inventář jisté velikosti jsem přijal s upřímným povděkem, avšak stejně se to potom zvrhlo v "beru všechno at je to co chce" a nedostatek místa jsem pocítil asi jen 2x. Takže škoda, že tuto stránku autoři nepropracovali detailněji, aby člověk musel u sběru předmětů skutečně přemejšlet a ne jen automaticky pomačkávat tlačíkto USE.

Moc mi osobně nepadla do oka ani stáze. Nicméně, tyto šlo při soubojích zcela ignorovat a tak jsem ji používal jen na předměty a v situacích, kde to hra přímo vyžadovala, takže mi příliš nakonec nevadila. Stejně jako debilní tlačítko navádějící tupé hráče po lince kam má přesně jít jsem nevyužil ani jednou. Proč si kazit hru???

Ačkoli mi na hře nesedlo tak úplně všechno, mě zajímá především atmosféra, design a příběh - jak uvádím ve svém profilu - a v těchto aspektech DEAD SPACE vítězí!
Strhávám tedy závěrem symbolických 5% z maxima, za přílišnou jednoduchost v oblasti postupu - hra příliš vede hráče za ručičku a ani nepoužívání tlačítka pro ukázání správného směru hru v tomto směru příliš neztíží, bohužel.

Pro: Atmosféra, zvuková stránka, gradující příběh, strach, design, absence HUDU, RPG prvky, bezgravitační fáze hry

Proti: Pohyb nešel přenastavit na šipky! (ano opravdu - WSAD jsem použil prvně a doufám naposled), mohlo být delší, příliš jednoduchý postup hrou

+19

Warcraft III: The Frozen Throne

  • PC 95
Tak hned na začátek se musím trapně vyznat ze svých hříchů. Dušoval jsem se, že The Frozen Throne dokončím na nejtěžší obtížnost. Bohužel, moje schopnosti nebyly dostačující. Ve skrytém levelu jsem použil cheat doplňující peníze, v levelu se Sylvanas jsem použil asi na pět vteřin God Mode a v posledním a před-předposledním kole za Undead jsem si snížil obtížnost na Normal. Věřím, že všechna kola až na poslední bych byl schopen po drahných pokusech dohrát na nejtěžší...ale poměr zábavy ku vytočenosti už byl moc nakloňen v neprospěch zábavy. Dám si za to 30x "Lich Kingu, jenž dlíš na trůně" a budu tuze smutný.

The Frozen Throne je pekelně dobrý datadisk. Kampaň za kteroukoliv rasu můžu s klidem nazvat skvělou. Příběh prostě nedělá ostudu původní hře, ba ji možná v některých částech ještě převyšuje. Do hry přibylo pár nových jednotek a hrdinů; všichni pečlivě vybalancovaní a zajímaví. Některým stávajícím jednotkám přibyla sem tam nová schopnost, či je lze nějak vylepšit. A samotné mise se vyznačují opravdu velkou úkolovou variabilitou, takže se nebojím říct, že tahle hra dokázala vyždímat z žánru rychlé strategie první, poslední.

Když pominu také několik nových budov, nemohu zapomenout na "skoro plnohodnotnou" nehratelnou rasu Naga, která mi svými nechutně silnými jednotkami totálně kazila plány skrz naskrz celou kampaní. A pak, když jsem za ně hrál, jsem zjistil, že jsou vybalancovaní také. Ostatně všichni, proti komu jsem hrál mi přišli nechutně silní a pak se ukázalo, že jsem prostě špatný stratég, hráč a vůbec všechno.

Přibyla rovněž spousta nových creepů, artefaktů, run, vedlejších questů v misích...tak si říkám, že tohle by měl být vzor pro datadisky k čemukoliv. Vylepšit to staré a přidat spoustu nového. Co mi tam trochu nesedělo, byla bonusová kampaň za Orky. Ne, že by byla špatná, jen mi přišla jako nějaký trénink na World of Warcraft.

Jediná věc, která mě štvala, byla dost velká nevyrovnanost obtížnostních stupňů. Na nejtěžší obtížnost pro mě byly některé mise skoro nehratelné a na normal mi zase přišly jako dětská hra. Také trochu zamrzí, že jsou přítomny pouze dvě CGI animace...to ale vyvažuje fakt, že jsou kulervoucí až vstávají vlasy na hlavě.

Takže Warcrafte, tvůj třetí díl jsem si naplno užil a tvůj čtvrtý díl už určitě dohraju na nejtěžší obtížnost i s datadiskem. Takže už aby ses ukázal...

Pro: Nutnost strategického myšlení, nové jednotky, nové...všechno!, super příběh, vyváženost jednotek, zkratky

Proti: Snad jen moc velký skok mezi obtížnostmi

+19

Chrome: SpecForce

  • PC 70
Zatímco první Chrome byl pěkně vypadající, ale vcelku mizernou střílečkou, druhý díl je na tom o poznání lépe. Tvůrci se poučili ze svých chyb a notně upravili akční stránku, která je tentokrát na mnohem lepší úrovni a směle může konkurovat i tříáčkovým titulům té doby. Na první pohled vypadá, že je vše při starém, ale na pohled druhý je vidět, že se hra pohnula velkým krokem kupředu.

Zejména tedy po stránce hratelnosti. Mise jsou tentokrát více lineární, svižnější a neválčí se na takové vzdálenosti, jako dříve. Je to rozhodně klad, tentokrát už jsem neměl problémy nepřítele trefit. Tvůrci ale i přesto zachovali jistou volnost pohybu. Naopak mě trochu mrzelo, že se Specforce odehrává jen na jedné jediné planetě. Tou je džungloidní Estrella a upřímně řečeno, teď už ani pořádně nevím, proč jsem tam vlastně byl. Jediné, co si pamatuju je, že jsem prošel několika rozličnými prostředími, splnil 11 misí a po pěti hodinách nastal konec. Příběh tedy nehraje moc velkou roli a už dopředu je jasné, jak to celé dopadne.

Grafika doznala pořádných vylepšení a i přestože v roce 2005 byly hezčí pecky, Specforce nevypadá vůbec špatně. Zalesněné lokace mám ve hrách rád a chrome engine umí opravdu hezké scenérie. I paleta barev se s každou misí mění a tak rozhodně nehrozí nuda. Stejně tak herní náplň je bohatší, byť mě docela otravovalo vcelku časté hackování a procházení základen, které jsou úplně stejné, jako v jedničce (takže děsně nudné). Naštěstí jich tolik není a většinu hry strávíte potulováním se venku.

Po dohrání mám však dojem, že Techland stále nejede na plný plyn a Specforce se nedostalo tolik péče, kolik by si zasloužil. Hraje se příjemně, ale díky tuctovému příběhu a absenci originálních prvků, je vcelku nevýrazný.

Pro: notně vylepšená střelba a konečně je to fakt zábava hrát, moc pěkná grafika, některé zajímavé mise a trocha volnosti v nich

Proti: nezajímavá story, nudné a opakující se interiéry základen, minimum inovací

+19