Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Mass Effect: Andromeda

  • PC 80
Původní Mass Effect trilogie se mi moc líbila. Hrál jsem ji však už docela dávno a celkově pořádně vlastně jenom jednou a tak jsem z ní mnohé zapomněl, nemohl jsem tak pořádně srovnávat a Andromedu bičovat za nedostatky, které původní trilogie neměla. A asi i díky tomu se mi Andromeda líbila a dokázala mě pohltit natolik, že jsem si užíval každičký její kousek a splnil ji na téměř 100%. Nevím o úkolu, který bych neudělal, přesto jsem něco musel minout, protože poslední save mi rovných 100% neukazuje.

Ten nápad, kdy se hrstka lidí a dalších ras vezme na cestu za poznáním do nové galaxie je úžasný a já minimálně prvních několik hodin dychtil po poznávání toho úplně nového. Skutečně jako bych to byl já samotný a ne postavička z počítačové hry. Vlastně ve mně tato hra probudila takový dobrodružný sen, který si zcela určitě nikdy v životě nesplním. A tak aspoň touto cestou jsem se mohl realizovat.

Prvotní nadšení samozřejmě poměrně rychle opadlo a já se vrátil zpět do reality - tedy k hraní videohry s mnoha vlastními problémy. I přesto, že jsem hrál s nejnovějším patchem a modfixem, ani mně se nevyhnuly bugy a technické obtíže. Nejednalo se však o nic zásadního, vše vyřešilo osvědčené znovunačtení pozice, přesto se jedná o dost rušivý element celkového zážitku a jde vidět, že na technickou stránku jaksi nezbyl čas. Podle toho, co jsem o vývoji Andromedy četl, se vůbec divím, že vzniklo to, co vzniklo.

Z hodnocení hráčů, recenzí a názorů jsem se děsil toho, že se zde opět potkám s herní rakovinou v podobě Ubisoftí šablony a částečně tomu tak opravdu bylo. Z nějakého důvodu mi to tady ale tolik nevadilo. Mnohem více mi vadilo, že v dialozích často nevím, co řeknu. Stejně jako ve Fallout 4 totiž vidíte jen náznak toho, co při zvolení dané možnosti postava pronese. Mnohem důležitější je tak ikonka, která u jednotlivé volby dialogu je. Povětšinou ale člověk vybírá pouze mezi dvěma možnostmi - emocionální náloží (srdíčko) vs chladným (ozubené kolečko) nebo mezi pubertálním vtipem (kulatá spirála) a profesionalitou (hranatá spirála). Dopad rozhodnutí jak v rámci dialogu tak v rámci celého příběhu je však většinou víceméně jen na oko, což si myslím, že v původní trilogii bylo jinak.

V Andromedě je plno skvělých momentů a byla by škoda nechat se odradit. Celková doba hry je dle mého názoru příliš dlouhá, mně to vše trvalo něco přes 83 hodin a ke konci už jsem se k dohrání některých questů musel nutit. Myslím, že kdyby se trochu více zapracovalo na kvalitě a ne na kvantitě, bylo by uděláno lépe, ale to už jsme zpátky u té Ubisoftí šablony. Andromeda dokáže v prvních hodinách skvěle zaujmout a drží si laťku vysoko po většinu herní doby. Dle mého názoru ji nejvíce sráží slovo Mass Effect a srovnání s původní trilogií. Třeba svůj názor na Andromedu po dohrání Mass Effect: Legendary edition ještě změním, ale dnes to nebude. Dnes ji děkuji za skvělý vesmírný zážitek.

Pro: zvuk dolby, dabing, atmosféra, vesmír, objevování, combat, jetpack, dash, Nomád

Proti: technický stav, bugy, animace, občas příliš infantilní a rádoby vtipné, zbytečně dlouhé

+20

Astro Bot

  • PS5 100
Nakonec jsem podlehl všeobecnému nadšení a přestože obvykle čekám na slevy a v podstatě tak nehraju aktuální hry, tak u Astro Bota jsem udělal výjimku. Komentář zkusím napsat kratší, protože stejně každý ví o co ve hře jde a jak vypadá (myslím, že se tomu nedalo vyhnout v herních mediích kromě teď remaku Silent Hillu 2 žádná podzimní hra nedostala víc prostoru).

Autoři vzali demo ochutnávku Astro's Playroom a posunuli ji o několik úrovní výš. Plnohodnotný díl je výrazně delší, výrazně obtížnější, i když jak píše komentář přede mnou, tak pouze v dodatkových úrovních, ty hlavní jsou pořád snadno průchozí, ale pokud se snažíte kompletovat boty i puzzle kousky, tak obtížnost je v hledání než v přesnosti a preciznosti plošinkování. A třeba skrytých levelů jsem bez nápovědy našel možná menší polovinu (po dohrání každé úrovně při dalším průchodu je k dispozici minibot s detektorem, který vás upozorňuje na chybějící collectibles, ale nepovažuju to za zápor, je to možnost, kterou můžete a nemusíte využít).

Hrozně mě potěšili boti, kteří odkazovali na některé z her z historie Playstationu, i když jsem jich dost neznal. Tohle propojení s minulostí Sony mě fascinovalo už v Astros Playroom. Každý z pěti světů končí levelem, který přímo odkazuje na nejpopulárnější série a třeba God of War level se sbíráním Odinovým havranů mě připoměl, když jsem je sbíral v původní hře.

Žádnou podobnou hru jsem nehrál přes dvacet let, nejblíž k tomu má možná Crash Bandicoot, možná množstvím nápadů, které jsou použity v jednom levelu a pak už nikdy příště mi to připomnělo It Takes Two, což je ale úplně jiný žánr. Možná jedinou malou slabinou může být, že ovladač není využíván tolik jako v Playroomu, ale tam ho chtěli představit hráčům a byl na to maximální důraz (ale třeba šplhání s opičím kostýmem nebo let raketkou pomocí Dual Sensu byly superzábavné a kdyby to bylo i tady, tak bych byl rád).

Astro Bota by nikdo neměl minout, i když si nejste jistí, jestli je to hra pro vás. Protože v té záplavě open worldu, soulsovek, rogue like, které si prostě bývají často hodně podobné je Astro Bot zjevení a doufám, že prodeje budou super a Playstation rozjede v budoucnu plošinkovou sérii.  A musím se přiznat, že mě Sony s Astro Botem přinutilo pořídit Switch a budu sjíždět všechny ty Super Marie a Donkey Kongy, které mě zatím míjeli.
+20

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

  • PS5 40
Na Ice Age Scrat's Nutty Adventure jsem narazil při hledání vhodné hry do Herní výzvy 2024 (téma Cesta do pravěku). Jedná se o velmi jednoduchou plošinovku, která je zaměřená spíše na mladší hráče. S tím, že by měla zabavit i starší publikum, tak jak už to u podobných her bývá. Jenže ouha. Sypmatická veverka z filmové série Doba ledová bohužel hledá ten nejlepší žalud ze všech žaludů ve hře dosti pochybných kvalit.

Problém úplně nevidím v příběhu, který je naprosto obyčejný a jednoduchý, což ale ke Scratovi sedí. Zkrátka zase vlezl kam neměl, teď má za úkol najít čtyři speciální žaludy, za což mu je slíbený ten nejkrásnější a nejlepší. Hra nás pak vyplivne do světa, každý ze žaludů najdeme v jiné lokaci. Každá z lokací vypadá jinak a i graficky je docela ucházející, některé výhledy do okolí na mamuty či dinosaury vypadají moc pěkně.

Hratelnost už je horší. Za prvé mechanik je žalostně málo a po dobu pěti hodin děláme prakticky to samé. Po nalezení každého ze žaludů se sice naučíme novou dovednost, ale že by hráč cítil, že se tím hratelnost někam posunula, tak to vůbec. Za druhé ovládání a kamera v této hře je na podprůměrné úrovni a zbytečných pádů zde prožijeme až nezdravé množství. Zamrzí také různé glitche, občas se propadneme skrz textury, grafika někdy problikává.

Ve hře máme i nepřátele, kteří... jsou neškodní a úplně zbyteční. Jedná se převážně o různé brouky, jakési jedovaté komáry či kraby, párkrát narazíme na vlky, přes které se musíme tiše proplížit, jinak na nás zaútočí a bude problém - jak nám říká hra. Je to ale úplně jedno, protože všem nepřátelům stačí prostě...odejít. O trošku lepší jsou bossové, sice nepředstavují extra výzvu, ale patří mezi to zábavnější ve hře. 

Zkrátka hra jako taková je zklamání. Vypadá sice pěkně a nehraje se vyloženě špatně - stále je to v jádru klasická 3D plošinovka, ve které sbíráme krystaly, skáčeme všude možně a občas něco krouhneme. Jenže hratelnost je slabší, zábavných mechanik je málo a když se přidají problémy s kamerou a nějakými těmi bugy, nestačí to ani na průměrné hodnocení.
+20

Max Payne 3

  • PC 80
Max Payne 3 je taková divočina. Po těch letech jsem byl fakt zvědavej, co s touhle klasikou Rockstar udělá. Remedy dalo sérii ten temnej neo-noir styl, pořádnej příběh a nekompromisní atmosféru. Rockstar to posunul, jak jinak, úplně jiným směrem – Max Payne se ocitl v úplně jiným světě, v brazilským São Paulu, kde se z noirový temnoty stává prosluněnej, ale extrémně nebezpečnej chaos.

Hned na začátek musím říct, že mě překvapil novej vizuál. Klasickej temnej New York z předchozích dílů je pryč, a teď máme sluncem prozářený slumy, luxusní vily, kluby a taky spoustu špíny. Zvykalo se mi na to chvilku, ale Rockstar udělal z toho prostředí úplně živej svět. Navíc Max už není ten „klasickej“ Max – život ho úplně semlel, teď je to alkoholik s prošedivělou (později plešatou) hlavou, kterej má na všechno cynickej komentář. Tahle změna v jeho charakteru mě hodně bavila. Max prostě už nemá co ztratit, a to je na něm cítit.

Co se týče gameplaye, bullet-time je samozřejmě zpět, ale tentokrát ještě víc realističtější a plynulejší. Rockstar dotáhl animace k dokonalosti – když zpomalíš čas a rozběhneš se do skoku, cítíš každý zásah, každou kulku. Akce je tu o dost víc chaotická a drsná. Ve slumech São Paula nebo při přestřelkách v nočních klubech máš pocit, že ti každou chvíli uletí hlava. A fyzika, se kterou Rockstar pracuje, dodává akci parádní intenzitu. Když Max schytá ránu, cítíš to. Když sletíš ze schodů nebo se skoulíš za roh, má to úplně jinou dynamiku než v předešlých dílech.

Trochu mi chyběly ty starý komiksový přechody mezi scénama. Rockstar šel jinou cestou a nahradil je stylizovanýma cutscénama plnejma filtrů a efektů, který ti ukazujou Maxův zmatek a rozklad. Musím říct, že to chvíli trvalo, než jsem si na ten styl zvyk, ale nakonec jsem to bral jako součást nový éry Maxe Payne.

Příběh má svoje mouchy, to nebudu zapírat – v některých momentech se trochu ztrácí ten hlubší, noirový tón původních dílů, ale na druhou stranu má hra skvělej tah na branku. Každá mise je maximálně intenzivní, navíc soundtrack od Health dodává akčním scénám parádní šťávu, díky který máš pocit, že se díváš na film, ne že hraješ hru.

Max Payne 3 je úplně jinej zážitek než původní hry od Remedy, ale to neznamená, že je to špatně. Rockstar přinesl do série nový prvky a dal Maxovi možnost ukázat se v jiným světle. Je to pořád ten starej Max, akorát ještě víc rozbitej a na pokraji sil. Pokud máš rád akční hry s pořádnou dávkou adrenalinu a nevadí ti, že se série posunula někam jinam, Max Payne 3 tě určitě nezklame.
+20

Diablo

  • PC 80
Diablo originál je zvláštní. Dnes by se řeklo indie hra a právem se pyšní jako exkluzivní GOG titul. Málem bych nepoznal, že je americká, poněvadž se může v klidu odehrávat ve 13. Století u nás. S rozbořeným kostelem, otrávenou studnou, s hostincem na návsi a čarodějnickou chatrčí s gigantickým kotlem na pozemku. Oproti ve všech ohledech nabušenější dvojce má první díl svou unikátní hororovou atmosféru. Potažmo lepší a hlavně dospělejší než Blizzardí komiksy. Hodně pomáhá Matt Uelmen (čte se to Ólmen), který se v audiu předved a Diablo díky němu řadím s troškou přehánění vedle Metroidu na SNESku. Jako RPG je to milník nejen v real-time soubojáku (v post Diablo světě měl první Fallout na mále), ale i celkovým designem. Inspirováno DOOMem osekáno na funkční minimum, bez stromu dovedností, čtyřma statama a wysiwyg Uíčkem v nejsurovější podobě (i s povinným módem, kde maj truhlu, se rozděluje zlatý co mám u sebe a zlatý v truhle). Questy jsou lepší než ve dvojce i když neprakticky těžké - mimo třídu Mága je na bosse nutné expit/farmit nebo je exploitovat.

Pro: zpětně zjišťuji, že jestli je nějaký žánr pro mě, tak temné akční rpg - BERSERK BITCHES

+20

Samorost

  • PC 70
A ještě poslední hra na dobou noc. Machinarium se mi kdysi opravdu moc líbilo a tak jsem se ze všech freewarovek na Samorosta těšil snad ze všeho nejvíce, aniž bych tušil co od něj vlastně očekávat.

Po spuštění mě spadla čelist, srdce zaplesalo a já byl okamžitě stržen. Grafika je překrásně renderovaná a celé je to prostě neskutečně roztomilé. Malý trpaslíček bydlí na asteroidu a všimne si, že se na něj řítí další asteroid. Tak nastartuje svoji raketu z konzervy a vydá se k sousedům, aby asteroid zastavil. Animačky, zvuky, blbinky na pozadí, zkrátka to kouzlo co měl Machinarium je už v téhle amatérské prvotině Amanity a i okoralé cynické srdce sázející odpady zleva a kritiku zprava zněžní a drží trpaslíčkovi palce, aby to dokázal. Už i tady stačí opravdu málo a přesto ten "příběh" prostě funguje.

Stejně kouzelná je i hratelnost. Chvílemi mi to trvalo, než jsem pochopil, co se po mě chce a že to nebude typická adventura. Není tu žádné menu, ukládání, postava nechodí, nemá inventář, nemůžete ji ani nijak ovládat. Ve hře ovládáte "božskou ruku", která kliká na okolí, povětšinou nejrůznější zvířátka a snažíte se něco provést, aby se hrdina posunul dál. Ať už je to mravenečník, ptáci, veverka se sbírkou LPček, každý může pomoc, když to třeba znamená že je někdo méně šťastný sežrán :). A to co není potřeba k cestě dál jsou právě ty různé kravinky, vyluzující roztomilé zvuky na pozadí, když na ně kliknete.

Nojo jenže... Ty zdejší "puzzle" jsou v podstatě pro děti (drobně jsem se zaskl jen u mravenečníka), jakmile pochopíte princip, svištíte dál, projdete 6 obrazovek (5* les + velín)... a to je konec. Asteroid je zachráněn, trpaslíček se vrací domů... a vy kouknete na hodinky a zjistíte, že jste to hráli cca 15 minut.

Je to stejně krásné, roztomilé, zábavné a originální jako pozdější Machinarium, chápu že je to prvotina a že to muselo dát zabrat i v téhle velikosti, ale plnohodnotná hra na víc jak 70% to prostě není.
+20

Call of Juarez

  • PC 80
„Jmenuji se Billy. Máma mi neřekla, kdo byl můj táta, takže… ani nemám příjmení. Ještě než jsem vůbec začal mluvit, dala mi tenhle medailon. Je na něm vyrytej svícen, a tak mi taky začaly ostatní děti říkat. Svíčka. Ještě dobrý, na Mexikánce. Jo, moje máma je z Mexika. Vyrůstal jsem v malým městečku na hranicích a většina lidí tam byla bílá. Jako můj otčím. Thomas. Velkej, zlej parchant, kterej mě začal fackovat, kdykoliv se na mě jenom podíval.“ Část příběhu z nahrávací obrazovky.

Call of Juarez je skvělá hra, kde se mísí prostředí divokého západu, úchvatná vizuální stránka a neotřele působící hratelnost, oscilující mezi několika žánry, plošinovkou, plížečkou a střílečkou. Navrch kombinující řadu inovativních postupů, jak v ní kráčet dál a ty mechaniky ovládání či zábavy převádět do praktické roviny. Jíž hráče příliš neomezuje a může tak mít, do určité míry, kontrolu nad tím, co právě činí. Zprvu je nutné se naučit používat předměty, hledat je, pochopit zdejší interaktivitu. Trénink.

Hru v roce 2006 vydala Cenega ve formě lokalizace do našeho mateřského jazyka, tím odpadá jakákoliv možnost případného neporozumění příběhovým souvislostem. Jak bývalo tehdy zvykem, vkládala se do mnoha her protipirátská ochrana, to později řešily cover verze z časopisů či digitálních kanálů. Nemluvě o tom, že ta plnila účel jen u operačního systému Windows XP. Od té doby už uplynula pěkná řádka let. Hra trpěla černým proužkem na displeji, odstraňujícího dostupná oprava. Jinak funguje.

Vývojáři z Techlandu představili svoji revoluční technologii enginu Chrome už ve stejnojmenné hře z roku 2003, k níž náleží ještě jeden přídavek z roku 2005. Cílem bylo nabídnout enormně rozsáhlé mapy a vykreslovat detailní kulisy přírody, zahrnující lesy, pláně, hory, soustředit se na klimatické rozdíly a poskytnout vše, co se rozmanitosti týče. To je i zde, alespoň, co si z hraní já vybavuji. DirectX 9 doplňuje  i DirectX 10, včetně přítomného benchmarku, ukazujícího jeho potenciál dostatečně.

To si tak jdu přírodou, sleduji tu nádheru, lezu na všelijaké kopce a hory před sebou. Někdy se mi daří, jindy ne. Odměnou jsou obrázky pořízené skrze nástroj Shadow Play od Nvidie. Ten si nemůžu vynachválit. S jasem na hodnotě 3 je dojem z barev adekvátní tomu, aby tmavost ladila se světlostí a mělo vše ten správný poměr. Opravdu kouzelné momenty, třpytivě čistá voda, svit slunce osvětlující vše v dosahu, stíny. Skáču s bičem přes skály, kradu v domě a utíkám pryč. Kryju se před střelbou.

Náplň také spočívá v pěstních soubojích, střílení po protivnících obouručními pistolemi, takzvaným režimem soustředění a ježděním kurzoru zaměřovače, kdy jde v rychlém sledu trefit požadovaný cíl. Ale Ray je při tom dost na ráně, jeho soupeři se neštítí ničeho, je tak důležité se krýt, hlídat si stav zdraví, doplňovat náboje. Ohlížet se i na horní patra budov, být zkrátka ve střehu. Neboť si to situace žádá poté, co bylo dění ve městě vyhroceno nenadálými a tragickými událostmi, protínající tu celé vyprávění.

Je večer, nacházím se u tábořiště banditů, kteří čekají na vlak. Než jsem u železnice, musím se opatrně proplížit jejich stanovišti, což zahrnuje skrčený a nezpozorován, jít schovaný v keřích, v temnu, prolézt jejich stany. Různě se protáhnout oblastí, sršící hojným výskytem nepřátel. Ti tam mají i dva koně, s možností je vyplašit a způsobit humbuk. Stěžejní je vyskákat po skálách, překonat propasti, vmísit se do střeženého koridoru. Dále tu jde uplatnit i luk a šípy ke zhasnutí lamp. A spatřím Raye, jak střílí.

Hodně zajímavě působí jízda na koni. Nejdříve je nutné najít posed, ten má jeden farmář v domku. Není nadšený z mé přítomnosti, závisí to na mém nezpozorovaném vstupu dovnitř. Rychlý úprk v sedle a přeskočím na druhou stranu. Poklidná jízda, když dál jsou už jen skály, opět použiji bič a skočím. Opodál mají ohniště pobudové, těm vezmu v nestřeženém okamžiku koně, pádím pryč, jedu nahoru. Jeden z nich mě pronásleduje na koni. To mu umožní mě snadno ohrozit střelbou. Já čelím indiánům.
+20

VLADiK BRUTAL

  • PC --
Velmi úderný název dává každému vědět, že je tam Vladik a je to brutální. Autor se taky jmenuje Vladik, což může být shoda jmen. Ale nedávno přejmenoval své studio na BRUTAL SOFTWARE a to už je podezřelý. Údajně celou hru vytvořil sám, s pomocí nějakých testerů, skladatelů a jiných podržtašků. Tomu se snad ani nechce věřit, protože podle screenů vypadá VB skoro jako Half-Life 3. Nebo minimálně jako ruský bratranec Half-Life 2. 

Dokonce i ten Unreal engine simuluje vizuál Source enginu a vůbec celé to působí snad jako totální konverze. Nechybí řízení nesmrtelné Nivy, hledání 12V baterií nebo levitování nad velkými větráky a kromě @Ross:  už všichni asi tuší, že základní zbraň bude velké červené páčidlo. Dokonce i ten vědecký pokus se na začátku vymkne kontrole...

Vedle nepokryté inspirace Half-Life universem tady nechybí okopírování atmosféry, nepřátel nebo gameplaye ze Stalkeru, Fearu, Metra, Vetřelce, Wolfensteina, Atomic Heart, Left 4 Deada... Celé je to jeden velký punkový guláš a překvapivě se to hraje docela dobře. Především gunplay Vladik dokázal vychytat a i z obyčejné pistole je radost střílet. Zbraně kopou, nemají nesmyslné zásobníky a při dvouvýstřelu z upilované dvouhlavňovky neuberete protivníkovi zdraví, ale rozesračkujete ho po zdech všude kolem, i kdyby měl armor 200.   

Bohužel zamrzí nevyvážená obtížnost, kterou Vladik kompenzuje tunami munice po každé přestřelce. Mizernou umělou inteligenci nepřátel se snažil vyvážit jejich počtem, přesto je drtivá část hry lehká i na Hard. Finální push na Citadelu - chci říct, na prezidentský palác - pak obsahuje také docela otravný respawn a málokdo si to vyvrcholení užije v takovém stylu, v jakém si to Vláďa vysnil. Několik soubojů s boss health bary neoslní, stealth pasáž z Wishe jakbysmet a největší problém bych viděl v designu úrovní, s velkým počtem prázdných míst, slepých uliček, místností bez dveří a vůbec bizarních výjevů, především v interiérech. 

Férová cena 10€ souhlasí, hra se prodává velmi dobře a na Steamu má extrémně kladné ohlasy. Vladik si za výdělky koupil byt v Krasnodaru a vsadil bych se, že zaplatil Putinovi i volant v Kamazu... co už. Množství odvedené práce je impresivní, ale je to hodně rough around the edges. Česky řečeno, je potřeba přistupovat k VB s přimhouřenýma očami vot začátku až po dýl. 

Hodnocení: ✰✰
+20

Blade Runner

  • PC 85
K této hře jsem se chtěl vrátit již při vydání Enhanced Edition, která mě ale svou nepovedeností odradila. Nakonec tedy došlo na hraní původní verze, ale přes ScummVM a s titulky v češtině. Blade Runnera jsem si pamatoval jako jednu z těch nejpovedenějších adventur a platí to i nyní po 27 letech od vydání. Nejsilnější stránkou hry je perfektně zachycená atmosféra, která navíc odpovídá filmu. V kůži jednoho z členů této speciální jednotky řešíte případ, který vás provede mnoha místy této budoucnosti a představí i řadu reálií.

Hratelnost je nejvíce zaměřena na samotné vyšetřování. Nečekejte žádné složité kombinace předmětů, zde jde o sběr a analýzu důkazů. Na místech činu je nutné posbírat klíčové předměty a pořízený obrazový materiál analyzovat - opět jako ve filmové předloze. Druhou velkou částí jsou rozhovory s postavami - ať už jde o svědky nebo jen běžné obyvatele. V několika případech dojde i na akci, která je na adventuru slušně udělaná. Tasení zbraně a následná střelba je rychlá a intuitivní. Jedinou komplikací je občas nejasný přechod mezi obrazovkami, což je třeba při pronásledování trochu nepříjemné. Nejde ale o nic závažného. Fanoušky také potěší možnost podrobit některé postavy slavnému Voight Kampff testu, tedy prověření zda jde o replikanta.

Obtížnost je velice rozumná a při pečlivém hraní moc záseků nehrozí. Graficky je na tom hra stále slušně. Na všem je samozřejmě vidět nižší rozlišení, což je v tomto realistickém pojetí škoda. Kreslené adventury stárnou lépe, ale zde už byla grafika na dostatečné úrovni aby neurážela ani dnes. Technicky bylo vše bez problémů a ani v českém překladu jsem nezaznamenal nic špatného. Originál nemá titulky ani v angličtině, takže dnes je díky ScummVM hraní mnohem pohodlnější. Celkově je tak hra opravdu výborná a jde o další hodně povedený titul od Westwoodu.
+20

Life is Strange: Before the Storm - Episode 1: Awake

  • PC 80
Před rozehráním jsem měl trochu obavy zda se jiným vývojářům podaří navázat na atmosféru a hratelnost prvního Life is Strange. A podle první epizody se to celkem podařilo. I v jiném enginu hra působí velmi podobně a rychle jsem tak zapadl zpět do života v městečku Arcadia Bay. Hra se odehrává před originálem, díky čemuž je budoucnost některých postav jasná. Přesto je příběh zajímavý od začátku a především rozplétání vztahu mezi postavami je udělané dobře.

Hlavní hrdinka Chloe, známá již z předcházející hry, nemá žádné zvláštní schopnosti a tak se v rozhovorech objevila přesvědčovací minihra. Je nutné v časovém limitu volit vhodné odpovědi a tím překonat svého soupeře. K povaze Chloe se podobná věc hodí, i když nenabízí takové možnosti. První epizoda přináší celkem slušnou herní dobu, ačkoliv mám pocit že obsahuje více nehratelných sekvencí. Velkou radost jsem také měl z možnosti zahrát si na chvíli Dungeons & Dragons. Celkově mám tak z první epizody velmi dobrý pocit a těším se na pokračování příběhu v dalších epizodách.
+20

Draugen

  • PC 70
Největší hřích Draugen je fakt, že dřív zamrzne peklo, než by tato hra byla v něčem, byť jen vzdáleně inovativní. A to v absolutně každém jednotlivém ohledu – příběh, gameplay i hudba. Vše působí mdlým a nevýrazným dojmem. Miluji walking simulátory, patří k mým oblíbeným žánrům, ale tvůrci už dávno pochopili, že pokud má tento žánr přežít a zaujmout širší publikum, musí přinést něco navíc, nějaký výrazný prvek či "chyták". Draugen bohužel nenabízí vůbec nic.

Je velká pravděpodobnost, že už po dvaceti minutách odhadnete celý (a to nepřeháním) zbytek příběhu, včetně zásadních zvratů. Příběh je sice melancholický, v několika bodech krutý a smutný, ale nepřekvapí, neošálí ani nijak nenadchne. Hra vás vede za ručičku od začátku do konce, a to natolik, že nemáte příležitost cokoli skutečně zkoumat nebo objevovat nad rámec toho, kam vás lineárně směřuje děj. Konverzace s vaší společnicí, které by mohly být klíčovým prvkem hry, jsou tak osekané, že mě jejich nevyužitý potenciál doslova šokoval. A co je horší, iluze volby je přesně tím – pouhou iluzí. Hra nenabízí žádné alternativní konce, žádné větvení příběhu, ani dialogy nemají žádný skutečný vliv na směr nebo podobu samotné cesty.

Přesto musím uznat, že některé momenty příběhu, zejména závěr, mají svůj působivý aspekt. Pokud by Draugen byl pouhým prologem k něčemu většímu – což závěrečné titulky naznačují – nezlobil bych se. Naopak, k postavám bych se rád vrátil. Bohužel mám pocit, že v roce 2025 už je to ztracená naděje. A to je velká škoda, protože potenciál tu rozhodně byl.
+20

Uncharted 3: Drake's Deception

  • PS5 90
Po prvním, i obecně nejlépe hodnoceném druhém dílu, jsem se ještě pěkně za tepla, než stačila konzole vychladnout, pustil do dílu třetího. Napřímo, bez mučení a na dvě sezení jsem hru pokořil. A musím přiznat, byla to setsakramentsky filmově-akční jízda par excellence. Užil jsem si téměř vše, co mi bylo nabídnuto, a z mého pohledu došlo dokonce k překonání dílu předchozího.  

To, co bylo dáno a vytvořeno předchůdci a stálo za to, to zůstalo, to, co potřebovalo poladit, bylo vylepšeno a v něčem bylo i přidáno, takže nenastal prostor pro tápání doslova nikde a v ničem. Pokud zůstanu čistě u technikálií, pohyb postav již není tak prkenný, souboje jsou zábavnější, jak se zbraní, tak i beze zbraně - správně stará dobrá klasika již není jen součástí přestřelek, ale má své momenty přímo ve hře. A nejen pěsti k doražení nepřátel je možné použit. I takové plácnutí čerstvým lososem po ksichtě má své kouzlo… Také přestřelky působí více uvěřitelně, pohůnci se snaží Nathana oběhnout, více kombinují, více se snaží krýt a využívat granátů, které je nově možné posílat svým odesilatelům zpět, protože adresát nechtěl být zastižen. Líbila se mi i možnost, tam kde to šlo a hra dovolila, projít skrz nepřátele pěkně potichounku a likvidovat je à la 47ka. Zde bych měl možná malou výtku ohledně všímavosti nepřátel - jakmile jsem byl přistižen při rdoušení nebohého padoucha, začalo přestřelkové peklo, když se mi ale při této činnosti podařilo vyhnout zvědavým zrakům, mrtvola nikomu nevadila.  

Nějaké to vylepšení se jistě dalo čekat, přeci jen, áčkový titul, třetí v pořadí, na určitý tuning bych si skoro vsadil, ale co mi vyloženě učarovalo a co považuji za lepší předchozích dílů, je příběh a prostředí. V jedničce téměř stále džungle, druhý stále ve sněhu (mimochodem parádním), ale zde, hmm, panečku, ta rozmanitost, skoro jak u Indyho. Ať už šlo o typickou britskou knajpu a viktoriánské podzemí Londýna, bývalé templářské državy v Sýrii nebo zapomenuté zámecké panství ve Francii, prostě pestré ve všech směrech. Dějově mě zase bavila Nathanova puberta, potkání Sullyho, setkání s milovanou Elen, osvětlení pohnutek Francise Drakea a důvodu, proč je nutné najít ztracené město Ubar dříve, než jej najde ta mrcha Marlowe, ale hlavně mě strašně bavilo to, jak se v některých momentech jemně vzájemně dotýkají události z předešlých dílů - trefná poznámka na padáky v závěru vyloženě zahřála u srdce.  Zkrátka a dobře, Nathan Drake je po všech čertech sebestředný floutek, který na to ale sakra má!

Pro: Nathan Drake, přestřelky a rvačky, prostředí, filmovost, puzzle, dialogy

Proti: zřídka kdy kamera a Ai

+20

Desperados III

  • PC 95
Tak jsem se k tomu konečně dostal. Jakožto velký fanoušek a veterán tohoto žánru jsem musel a byla to pouze otázka času. První díl byl před tím skoro čtvrtstoletím naprosto senzační, tak jsem byl opravdu zvědavý jak s prequelem poradí novodobí mistři žánru z Mimimi.

Mladý Johník Cooper hned na začátku, to bylo nádherné shledání a chytře udělaný tutoriál a zasvěcení do hry. No a pak se to všechno rozjelo pěkně naplno. Konečně jsem se dozvěděl jak se setkala trojice John, Doc a Kate a stálo to za to. Jednotlivé mise byly každá jiná a každá naplněná i drobnými detaily a možnostmi řešení. Nikdy jsem se nedostal pod hodinu hraní (čistého času), a často se to šplhalo až třeba ke 3 hodinám. Proto nechápu, že v každé misi je nějaký časový limit na zisk odznaku, který je pro mě úplně šibeniční. Jak se kruci dá zvládnout dvouhodinová práce za 15 minut? :) Nové 2 postavy jsou také velmi výrazné a schopnosti mají hodně zajímavé, ono takové použití medvědí pasti od Hectora a zároveň propojení 2 obětí, které umřou najednou vypadá opravdu efektně. Šamanka Isabelle je vskutku jedna z nejzajímavějších postav v rámci Commandos, Desperados a dalších příbuzných her. Nedá se vyhnout srovnání s předchozí hrou od Mimimi: Shadow Tactics: Blades of the Shogun, která byla skvělá, ale v Desperados III je všechno ještě o kousek lepší a vypiplanější. Více detailů, více možností, více emocí. Všech 5 postav se skvěle doplňuje a nikdo nevyčnívá, což se ne každému představiteli dřív podařilo.

Jednotlivé mise jsou dostatečně odlišné, v různých prostředích - ve městě, poušti, močálech, dolech... A i cíle jsou značně variabilní. Lahůdkou jsou ty, kde se nesmí vyvolat poplach, nebo dokonce hrdinové nemají zbraně a musí si poradit důvtipem a pěstmi. Trochu srandovní může být fakt, že mrtvoly se dají schovávat např. do křoví, kde prostě zmizí z mapy. Když ale do takového keříku nesete třeba 20. mrtvolu, tak je to přeci jen malinko nepřirozené.

Každá z map má nakonec i svou další výzvovou variantu, kde tajemný baron rozjíždí jakousi reality show a kde je nutné plnit různě netradiční, nebo dokonce zvrácené úkoly od sponzorů akce. Původní mapa s novými pravidly a často i postavami, které měly v základní hře v daném momentu jiné starosti, to je prostě boží.

Můžu s čistým svědomím sdělit, že tato hra je pro mě po Commandos: Behind Enemy Lines tím nejlepším, co v daném žánru vzniklo. Celých 50 hodin jsem se bavil. Znovudohrání je prakticky zaručeno, protože si musím ještě dodělat pár výzev a především odznaků. Za pár let se budu zas bavit, to je jasné.

Pro: skvělá práce s prostředím, postavy jsou všechny stejně užitečné, hraní odsýpá a zároveň trvá desítky hodin, senzační zhodnocení každé mise

Proti: keře jsou bezedné, nepřátelé se občas nepodívají tam, kde by mohl někdo být schovaný

+20

S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

  • PC 60
S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky provází pověst nejslabšího dílu z původní trojice, jenže na první pohled nic nenasvědčuje, že by měl být tentokrát zážitek z hraní horší. Grafika je podobná, ovládání se nepokazilo, akce je pořád velice slušná a atmosféra sice trochu vyvanula, ale nikam nezmizela. Už v úvodní lokaci jsem ale zjistil, že všechno co se mi na Shadow of Chernobyl nelíbilo, si tady užiju vrchovatě. Clear Sky se ještě víc přimknul ke konceptu lineární střílečky odehrávající se v oddělených lokacích. Z vysílačky se na mě neustále valily pokyny - ubraň tábor, zaber kostel, zbav se hlídky, zachraň kamaráda. Některé úkoly mají časový limit, takže jsem místo poznávání krajiny běhal po mapě za žlutou šipkou, abych vyčerpaný vpadl do nějakého napůl prohrané přestřelky. Po opuštění Bažin naštěstí tempo opadlo, ale pomyslný bič nikdy úplně nezmizel. Dá se mu vzepřít, jenže jaksi není důvod. Mimo hlavní příběh totiž není ve hře moc co dělat. 

Vývojáři si vzali k srdci výtky hráčů a přidali jim nový obsah. Bohužel nepřidali ani zkušenosti, ani propracovaný strom úkolů, ani výrobu věcí. Místo toho jsou tu frakční války. Myšlenka byla asi taková, že se hráč přidá k nějaké ze skupin a bude radostně bojovat v jejím jménu, čímž jí pomůže potírat nepřátele a rozšiřovat území. Vybral jsem si frakci Freedom, hlavně proto, že byla nejblíž. Dostal jsem zajímavou pušku, a tím to pro mě skončilo. Občas se ve vysílačce ozval hlas plný uspokojení, který mi sdělil, že moje milovaná Freedom právě dobyla jeden z opěrných bodů, takže frakce Duty má od teď o něco těžší život. Kdybych byl náhodou poblíž, mohl jsem zadarmo obrat mrtvoly. To byl asi jediný benefit z celého humbuku kolem frakčních válek. 

Abych jenom nekritizoval, tak zmíním, že vývojáři zapracovali také na ekonomice. Teď už má smysl hromadit peníze, protože je za co utrácet. Zbraně se dají vylepšovat a dokonce i specializovat. Je na hráči jestli novou pušku povede směrem k přesnosti i za cenu nižší kadence, nebo se naopak zaměří na maximální poškození i za cenu toho, že část střel poletí pánu bohu do oken. Vylepšení nejsou zrovna laciná, takže by se teoreticky vyplatilo zpomalit, poslechnout si obyvatelstvo Zóny a splnit pár vedlejších úkolů. Jenže ty jsou tak hloupé a nezajímavé, že jsem téměř celou hru absolvoval v poklusu. Menší zradou je, že se dají vylepšovat i brnění. Zjistil jsem to až poté, co jsem prošel Rudý les za naprosté tmy, jen s baterkou. Noční vidění je totiž za poplatek.

Změn by se našlo víc. Přibyly nějaké nové lokace, ale žádná mě vyloženě neoslnila. Úvodní bažiny jsou fádní a z Rudého lesa jsem toho moc neviděl. Limansk byl fajn, pochopitelně na to, že to jen jen úzký koridor. Podzemních oblastí ubylo, čímž zároveň ubyly i strašidelné momenty. Původně jsem si myslel, že méně hlídané hranice oblastí budou plus, protože nebudu muset pořád dokola zabíjet oživující se vojáky, jenže se tím ztratilo i uspokojení z povedené akce a z nově přístupné lokace. Celkově jsem měl pocit, že je hra méně živá a prázdnější. Možná proto je atmosféra slabší. Ne vyloženě špatná, ale na Shadow of Chernobyl nemá. 

Přestřelky jsou pořád pohlcující. Nepřátele umí být dotěrní, nebo se naopak dokáží schovávat za překážky a navzájem se krýt. Občas se jim povedlo zahnat mě do úzkých nebo zaházet granáty. Arzenál kterým jsem si je držel od těla se částečně změnil, takže moje oblíbené stálice jsem už nenašel. Naštěstí jsem hned v první mapě dostal spolehlivý kalašnikov, který mi vydržel až do konce. Není nejpřesnější ani nejničivější, ale je nejspolehlivější, což je neocenitelné, protože se zbraně postupně kazí. Nábojů jsem měl tentokrát dost, a kdybych neměl, tak by mi je obchodník milerád prodal

Clear Sky je pořád solidní hra, jenže v téhle sérii jbýt solidní nestačí. Dojem by byl asi lepší, kdybych nejdřív hrál druhý díl a až pak přešel na ten první. Příběhově by to dávalo smysl, a možná bych místo rozladění z Clear Sky byl o to nadšenější z Shadow of Chernobyl.

Pro: atmosféra, známé lokace, dabing, dojem ze střelby, vylepšování zbraní

Proti: vedlejší úkoly, méně podzemních prostor, slabší příběh, závěr nic nerozhodl ani nevysvětlil

+20

Kvark

  • PC 75
Stříleček sázejících na nostalgii je poslední dobou čím dál víc a překvapivě i těch českých. Kvark lze graficky a atmosférou zařadit někam k Half-Life. Příběh se odehrává v laboratořích a výrobních prostorách firmy Kvark, kde se samozřejmě něco zvrtlo. Události i svět této alternativní historie se odkrývá pomocí nalezených zápisů a poznámek. Povědomé prostředí protkané dobovou propagandou, včetně odlehčování nebezpečnosti radiace a minimální starosti o život "nahraditelných" pracovníků, patří k nejsilnějším stránkám hry.

Povedený je i design jednotlivých úrovní. Většina hry se odehrává v interiérech, kde vše působí autenticky a průzkum prostředí je zábavný. Krátký výlet na povrch je slabší, především zpracování přírody má své limity a i průzkum rozlehlých oblastí není moc záživný. Samotný obsah, respektive stavby jsou ale povedené. Hledání zápisků a tajných oblastí rozhodně doporučuji nepodceňovat. První je podstatné pro příběh, respektive atmosféru a svět hry. Skrytější oblasti zase nabízejí zbraně a munici, která se vzhledem k obtížnosti rozhodně hodí.

Akce je totiž celkem náročná. Nepřátel sice nejsou davy, ale mají slušnou výdrž a především v první polovině hry jsem měl vždy málo nábojů do lepších zbraní. Těch je na výběr slušný počet, ačkoliv ničím nepřekvapí. Druhů nepřátel je vzhledem k rozsahu tří kapitol tak akorát. Postupně pomůžou i perky, které si můžete odemknout za získávání látky anethium. Potěší také množství interaktivních prvků jako umyvadla. Podobností s Half-Life je více, ale rozhodně nečekejte žádná NPC. Technicky vše celkem fungovalo, ve hře jsem nenarazil na žádný problém, ale třikrát hra úplně spadla. Naštěstí vždy těsně po uložení. Kvark je ve výsledku povedená hra a vzhledem k tomu, že jde o prvotinu malého týmu, klobouk dolů. Hra sice není tak začištěná jako třeba Hrot, ale rozhodně stojí za zahrání a vůbec bych se nezlobil za rozšíření nebo pokračování.
+20

Split Fiction

  • PS5 90
Před prvním spuštěním hry jsem k ní přistupovala s očekáváním podobné kreativní jízdy, jako tomu bylo v případě It Takes Two. Chtěla jsem si jenom chvíli zahrát, podívat se na hru a pokračovat až další den. Hra však hned zpočátku nabrala takové tempo, že bylo těžké se od ní odtrhnout a pár hodin, které jsem v ní ve skutečnosti strávila, uběhlo jako voda. Přímo v těchto prvních hodinách hry nás vývojáři doslova vybombardovali svými nápady, že jsem vlastně jenom žasla, jak je to skvělé.

Právě toto místy až zběsilé tempo, které se táhne celou hrou, mě nakonec místy vyčerpávalo a zvládla jsem potom hrát už jenom po kratších úsecích s nutností dát si přestávku. Je zde opravdu pouze minimum možností si na chvíli vydechnout, zastavit se a jenom se kochat krajinou. Téměř jsem nenašla žádná klidná místa, pouze nekončící akci. Stále někam běžíme, jedeme, skáčeme, mění se pouze scenérie. Toto je v podstatě jediná výtka, kterou ke hře mám. Kdybych měla vybrat lokaci, ve které se mi líbilo nejvíce, byla by to právě klidnější "kočičí vesnice" s čarodějnickým jarmarkem, kde jsem si dlouho vyhrávala u různých stánků a smála se jednomu ubohému zvířátku, které chtělo s balónky vzlétnout do nebe.

Obtížnost mi přišla mnohem vyšší než v It Takes Two. Opravdu nevím, jak by si s některými oblastmi poradil úplný nehráč. Sama jsem měla problém s načasováním, mířením a dalšími věcmi, které se po mě chtěly. Některé pasáže jsem opakovala vícekrát (naštěstí jsou tu velmi štědré checkpointy), někdy mi trvalo rozluštit postup, jak mám pokračovat dál. Největší náročnost pro mě představovali bossové s jejich zdánlivě nekonečnými životy, padajícími plošinkami, útoky zepředu, z boku a naváděnými střelami. Ovšem zase to byl vskutku adrenalinový zážitek s příjemnými pocity z výhry.

Hlavní příběh, postavy a rozvíjení vztahu mezi nimi, mi přišlo fajn. Nebylo to něco, co by mě silněji citově zasáhlo. Na druhou stranu jsem se do postav dokázala vžít lépe než v případě It Takes Two, a také mi Zoe a Mio přišly mnohem sympatičtější. Bylo hezké pozorovat, jak si přes své odlišné osobnosti k sobě našly cestu a vzájemně se doplňovaly. Ale říkala jsem si: toto jsou charaktery jako z amerického filmu a podobně i příběh je tak krásně naivní. Ale chápu, že hlavní zaměření Split Fiction je hlavně v akci, v bohatosti prostředí a v převedení i těch nejbláznivějších nápadů do hratelnosti, nad kterou můžu jenom žasnout.
+20

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Opravdu skvělý kousek! Jedna s mála her které jsem dohrál do konce více než jednou. A to nepočítám desítky hodin strávených u nadstavbové části zvané jízda. K příběhu, grafice atd. se už asi nemá cenu vracet, tak se na to podívám trochu z jiného pohledu formátu jízda.
Už začátek, když stojíte někde na parkovišti ve zvoleném druhu atomobilu, zmáčknete šipku dopředu a motor té staré herky zahučí a auto se nemotorně pohne dopředu. Sedíte-li v taxíku, tak na vás každých pár metrů mává chodec chtějící někam hodit a nechat vás něco vydělat. Můžete jet pomaličku a kochat se okolím, nebo na to trochu šlápnout, dovolí-li to ovšem auto :-). Potom ale musíte dávat velké bacha na policajty. Pěší strážníci v dobových uniformách vás moc zajímat nemusejí, horší je to s motorizovanými ochránci zákona, jejichž auta jsou často rychlejší než ta vaše a mohli byste tak přijít o své penízky, nebo jít dokonce sedět, záleží na výši vašeho přestupku, což by znamenalo konec hry.
Vyhnete-li se hlídkám a dovezete zákazníka na určené místo v čas, přisypou se vám penízky, přijedete-li pozdě, peněz bude méně. A na co peníze? No přece na opravu vašeho čtyřkolého miláčka, přece si nebudete po každé srážce krást nové!
Dalo by se říct, že honičky s policií jsou formátem sami pro sebe. Když si v extrémní jízdě vybojujete nějaké silnější auto, můžete si dovolit trochu si s policií zahrát a nechat po sobě vyhlásit pátrání a to je potom adrenalin. Plné město houkajících policejních aut, zátarasy na silnici, dřív nebo později při honičce někoho porazíte, tak dojde i na střelbu.
Prostě jízda vydá téměř na samostatnou hru a strávil jsem u ní snad víc času než u samotného příběhu.
Jen ti ostatní řidiči. No to je hrůza! Jediné na co reagují je červená na semaforu a trochu uhnou když na ně zatrobíte. Ale těch srážek, co jsem zažil, když si to valím stodvacet a ten troba v klobouku se prostě rozhodne odbočit doleva. Prostě není-li červená, nebo řidiči nestojí přímo něco v cestě, tak jede a nezajímá ho co se děje kolem něj. Doufám, že to do dvojky spraví!

Pro: příběh, realistická grafika přesně sedící k prostředí hry, nádherná auta, hudba

Proti: hloupost ostatních řidičů

+19 +24 −5

Death Rally

  • PC 85
Velice zábavné závody ať už v singlu, tak po LANu. Kampaň je výzvou - neustále musíte vylepšovat auto, včas si kupovat lepší a hlavně opravovat šrámy z odježděných závodů, což vám mnohdy spolkne všechny vydělané peníze. Skvělé jsou různé kladné a záporné bonusy na trati, obzvláště muchomůrka červená vás nejednou pošle do kolen...:) Autoři odvedli dobrou práci, ale že někdy udělají [dh-hra]max-payne[/dh-hra] , to od nich nečekal asi nikdo.
+19

Crysis

  • PC 95
Předem upozorňuji,že jsem nadšenec do her...Pro mě zatím nejlepší FPS co jsem kdy hrál(po boku Stalkera).Taky pro to,že jsem ji neodinstaloval od doby,kdy vyšla.Průběžne hraju pořád,zkouším různé situace jinak,a ani jednou se mi nestalo,aby něco probíhalo stejně.Fyzika je neuvěřitelná-chce si s tím jen pohrát a uvidíte na co se dá přijít.Grafiku nemá cenu komentovat-to je skvost.Leveldesign je perfektní,AI je vysoce nad průměrem-pro ty co štěbetaj že je tupá-dejte si to prosím na největší obtížnost,jinak o tom prosím vůbec nemluvte-AI se pak chová úplně jinak.Pokud jde na vás víc jak 3 vojáci,tak to je dost problém..Úprava zbraní-velice povedené-jak vizuálně,tak prakticky.Mohlo by být akorát více zbraní,to je trochu škoda.Nanosuit je vychytávka číslo 1.Takto jsem si ještě ve hře nevyhrál jak s nanosuitem..Perfektní možnost hrát jakýmkoliv stylem-podle chuti hráče.Otevřenost herního světa-podle mě tak akorát.Není to Stalker s totální volností,ale to by pak příběh stratil spád,ale stále je tu velký prostor pro taktiku-pokud někdo říká že ne,tak podle mě si to tam neumí najít-to není chyba hry samotné.Příběh je klišovitý až běda,na druhou stranu mě to chytlo a jsem velice zvědav,jak to po návratu na ostrov dopadne..Taky na chystaný přídavek Warhead.Jedině zvuk ve Stereo formátu mě trochu zaskočil-upřímně jsem čekal Dolby 5.1-hra takového formátu,by to měla mít.Toliko omýlaná HW náročnost je jen otázkou času,mimoto 8800GT 512(nebo ATI obdobu)má snad dnes každý koho znám.Není chyba hry,že chce i za 4 roky stále konkurovat ostatním.Jako že 9 měsíců po vydání nemá přemožitele a nějaký pátek ani mít nebude.Pro mě perfektní vychytaná FPS-nezbývá mi než poděkovat Cryteku za perfektní práci.

Pro: Fyzika,grafika,AI,leveldesign,krásně klišovitý příběh,nanosuit,hustá tanková bitva

Proti: Málý arzenál,zvuk pouze ve stereu(jinak nazvučeno výborně)

+19 +20 −1

Fallout 2

  • PC 80
Druhý díl Fallouta by se dal spíše definovat jako parodie na svého předchůdce než jako skutečné pokračování. Tvůrci zacházeli s Fallout universem lhostejně jako s levnou děvkou. Naházeli bez rozmyslu do hry co je zrovna napadlo, hlavně aby toho bylo co nejvíc a bylo to sakra cool. A rychle, aby všechno stihli do roka. Nevadí, že se sem tam najde mezera prozrazující, že něco chybí.
Hutná atmosféra prvního dílu je zabita záplavou prostoduchých vtípků, které spíš zabolí než rozesmějí a popkulturních odkazů bez valného smyslu snad na všechno, co tvůrci kdy viděli, četli, hráli. Samotný svět je pak udolán nevhodnými věcmi, situacemi, postavami i místy, někdy do té míry, že popírají předcházející díl. Tématická města na mě působila jako bych vcházel do různých filmů a rozhodně nedávala dohromady nějaký i jen trochu uvěřitelný svět.
Nechápejte mě špatně, Fallout 2 považuji za kvalitní RPG-čko a zábavnou hru. Ale to je asi tak všechno. Pobaví, nic hlubšího v ní nelze hledat. Se svým předchůdcem nesnese srovnání. Většinu z toho, co dělalo Fallout perfektní hrou, je v druhém díle pryč. Aspoň, že SPECIAL zůstal...
+19 +24 −5