Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

SWAT 4

  • PC --
Single kampaň jsem nehrál. Pouze multiplayer po LANu. A JAKEJ MULTIPLAYER TO JE! Tahle hra je prostě v co-opu neskutečná (samozřejmě datadisk je nutnost).Když se hraje s fakt dobrým týmem tak je to nezapomenutelná zkušenost.
"Checkni kdo je za dvěrma"
"Ok,...na pravý straně hostile s AK47...vzadu další s pistolí, vedle rukojmího"
"Ok, ty si vem toho napravo, já mám toho vzadu...nejdřív tam hoď flash, hned jak otevřu"
"Hozeno, jsou slepý"
"Kurva ten šmejd se votočil a nakouřil mě, ale sundal jsem ho!"
"Ok, místnost čistá...svaž rukojmí a nahlaš je, já sesbíram zbraně...červený, kde jste do hajzlu?"

Design misí je úžasnej. Náhodný generování pozice nepřátel a rukojmích dodává replaybilitu.Občas to dokáže bejt lehce frustrující (když to poseru a sejmou mě na začátku mise...).Ale to k tomu patří...ono to chování nepřátel umí bejt občas parádně nevypočitatelný..."už si kleká!" "BOOM HEADSHOT" "Ten sráč to jen hrál...a já jsem mrtvej".

Celkově prostě nářez.
+36

Doom 3: Resurrection of Evil

  • PC 85
Oproti základní hře se mi ze začátku datadisk ROE zdál složitější, jelikož kromě nových nepřátel se především vyskytlo i dost bossů, na něž v 1. díle téměř nenarazíme. Tady jsem opravdu narazil, jelikož všichni mi přišli téměř nepřekonatelní, ale pak se z toho záhy vyklubala špatná taktika, především u závěrečného Maledicta, kterého dneska zahraju na jeden zátah. Jinak děj a super grafika zůstala stejná, ovšem zbrojní arzenál se rozrostl o velmi šikovné "společníky", z nichž se mojí "láskou" stala dvojhlavňová brokovnice a především graber, který je neocenitelným pomocníkem vůči většině nepřátel, stejně jako zpomalovač času Artefact. To, že i v tomto datadisku se ve hře mnoho nezměnilo, bych považoval za výhodu, jelikož je dobře, že Doom zůstal Doomem.

Pro: legendární grafika, akce, ponuré prostředí, vylepšený arzenál zbraní

Proti: není Doom 4 :-)

+36

Diablo

  • PC 95
Diablo, hack and slash RPG, které se díky lavině klonů, napodobitelů a hlavně svému úspěchu, stalo čímsi jako samostatným podžánrem.

A teď pár věcí, co se mi vybaví, když se řekne Diablo...

1.Atmosféra. Už v potemnělé vesničce víte, že je poblíž zlo a že na tento problém kněz stačit nebude. Jeskyně jsou tmavé a nepřívětivé. Kamarád měl hru nastavenou tak tmavou, že měl viditelnost jen pár políček, tím se hra (hlavně za kouzelníka) stávala doslova hororovou :-)

2.Monstra. Možná to bylo jen pár potvor a měnil se jim pouze skin, přesto na mnohé z nich nezapomenu :-) A samozřejmě bossové... Řezník brousící si ve svém kutlochu svůj sekáček, setkání s ním bylo vždycky o ústa, ten pacholek byl hrozně rychlý. Přerostlý skelda s houfem podržtašků, ten zas krásně po zásahu "chroupal". Ono stačilo i pouhé zjištění, že "kozlíci" umí otevřít dveře :-)

3.Předměty. Vybavování hrdiny mě snad v žádné jiné hře tak nenadchlo jako právě v Diablech, od prvního žabykucha po elitní výzbroj, kdy už jste byli rádi i za stejný předmět vygenerovaný o pár damage silnější. S předměty však souvisí jeden problém, a to jejich špatné hledání po podlaze (hlavně za kouzelníka). Kolikrát se mi stalo, že jsem po řetězovém blesku zaslechl cinknutí, nadšený jako malé děcko jsem začal pátrat v temnotě, políčko po políčku, a prstýnek né a né najít.

4.Multiplayer. Ano, nechal jsem si ho nakonec a přitom to bylo určitě to nejdůležitější, co mě přinutilo u hry strávit desítky hodin. Hrdinové si nějak výrazně v boji nepomáhají, spíše naopak (kouzla bolí), přesto jsem hru s kamarády nespočetkrát rozjel, byla to totiž ultimátní zábava. Možná se pletu, ale v dobách kdy ještě síťovka nebyla samozřejmost, jsme hráli Diablo po seriovém kabelu. Teď to přijde... dokonce ve třech, poněvadž je to jedna z mála her, která tento způsob propojení podporuje (vím jen o dvou, ta druhá je StarCraft).

Diablo... Díky, za ty myšítka to stálo :-)

Pro: Multiplayer, atmosféra, předměty, nezapomenutelní bossové.

Proti: Hledání zašantročených předmětů, peníze zabírali místo v inventáři (opravdu jen drobnost).

+36 +37 −1

Half-Life 2: Episode One

  • PC 80
Hmmm...právě jsem dohrál první epizodu a nějak mě nenapadá co říct/napsat...

Že jsem, pod tíhou kritických recenzí čekal něco mnohem horšího? Že mne spousta sekvencí doopravdy štvala? Že jsem se, protože jsem nemusel dva roky čekat, královsky bavil? Vezmu to raději popořadě...

Episode One se v těch světlejších momentech odehrává v klaustrofobních prostorách rozbombardovaného města. V těch temnějších chvílích pro změnu v o mnoho (a jakože o MNOHO) klaustrofobnějších chodbách Citadely, nemocnice nebo podzemních garážích. Pokud si to necháte líbit, atmosféra umírajícího města, či rovnou světa, si vás vezme do náruče ani nemrknete. V tom mě Valve nazklamal ani v nejmenším - pokud jde tradiční skript jízdy kamkoliv v čemkoliv, o nervydrásající boje v temných podzemních garážích plné vylapšených zombies, kde vám postupně zhasíná baterka a horečně hledáte mdlé svítilny, které vyvrcholí šíleným bojem o přijíždějící výtah, či procházení vylidněné nemocnice, nebo závěrečný boj o vlak, vždy mě znovu a znovu uchvátila half-lifeovská atmosféra plná adrenalinu a boje o holý život. Mě, jelikož trpím úchylkou na umírající města, se to doopravdy líbilo...

Půlku hry procházíte jen s Gravity gun a další zbraně získáváte jen zvolna a postupně, čemuž jen tleskám, na rozdíl od původní hry tak epizoda získává ještě větší nádech boje o přežití a člověk musí hodně (no dobře, zas tolik ne) přemýšlet, kterou zbraň použije.

Alyx získala podstatně větší roli a slavné skripty dostaly do pařátů i ji. Hezky se na to koukalo, Alyx to slušelo a do příběhu to zapadlo.

Na druhou stranu díky tomu neskutečně bila do prázdna Gordona němota. Valve si sice sama ze sebe občas dělala srandu (viz "nepovedený vtip o Zombine), nicméně Alyxina samomluva dělala velké díry do atmosféry. Stejně tak několikeré a vpodstatě stejné převádění civilistů působilo nudně a ani rozdílné druhy útoků nemohly po páté prováděnou činnost oživit.

Co říct nakonec? Úrovně obou her to ani zdaleka nedosahovalo ale zároveň to zvysoka převyšuje většinu stříleček z poslední doby...

Pro: Atmosféra, postupné sbírání zbraní, Alyx, boje v ryze urbánnín prostředí

Proti: Gordonova němota, občas stereotyp, občas Alyx...

+36

The Operative: No One Lives Forever

  • PC 90
Zase uzrál čas na nekritický komentář... po druhém dohrání No One Lives Forever potvrdil status jedné z nejlepších (ne-li nejlepší) FPS, jakou jsem kdy hrál. Samozřejmě, je tu spousta designových škrábanců, které výsledný dojem poněkud kazí, ale na druhou stranu, nejsou natolik výrazné, aby je nešlo přejít.

Čím NOLF nad ostatními hrami z žánru vyniká, je jednoznačně příběhová stránka, patří totiž mezi ten zlomek (zlomeček, abych byl přesný) akční produkce, u nějž jsem neměl pocit, jako by byl příběh plácán na poslední chvíli z naprosto tuctových klišé, ale že jeho autor (autoři) měli dostatek času i talentu k sepsání něčeho, co má hlavu i patu. Jistě, ve filmovém zpracování by asi děj z řady nevybočil, marně se však snažím vybavit si z posledních tří let akční hru, kterou "recenzenti" nepucovali pouze prázdnými termíny jako "next-gen grafika", "next-gen hratelnost" (tzn. stará hratelnost v next-gen grafice), ale občas poznamenali i něco opravdu významného jako "propracovaný příběh" anebo ještě lépe "kvalitní charaktery".

A že Cate Archer mezi tou svalnatou-mlčící-tupě-se-tvářící hmotou, do které se slévají hlavní "hrdinové" valné většiny jiných stříleček, vyniká. Už jen fakt, že předobrazem stála skutečná (nádherná) žena slibuje, že realističnost opravdu nezačíná u fyzikálního engine, ba u něj ani nekončí. Realističnost na té nejvyšší úrovni totiž znamená, že máte tu čest vžít se do role postavy, která (pominu-li těžkou nadsázku, kterou celý scénář oplývá) působí jako živý člověk, což její původ právě umocňuje. Samozřejmě tu nechci tvrdit, že je živý model nějakou základní podmínku, je ale docela škoda, že tento trend nebyl následován. V podstatě všechny ostatní postavy (zejména záporáci) pak naopak vypadají jako naprosté karikatury, při jejichž navrhování si nejspíše tvůrci řekli něco jako "Což takhle sebrat ty nejstylovější archetypy špionážních příběhů a udělat je ještě stylovější?" A povedlo se.

Návrh úrovní už sice dnes patrně nikoho nenadchne, na druhou stranu jsem snad dosud neviděl lepší vyvážení striktně lineárního a nelineárního designu; hra tedy není zcela tunelová, zejména interiéry jsou mnohdy vcelku rozsáhlé, ale ne tak, abyste v nich hodiny bloudili. Navíc tu opět pracuje scénář, a přestože je hra opravdu nadprůměrně dlouhá, upadnutí do stereotypu zabraňuje nebývalá pestrost (které se mimochodem druhý díl blíží jen stěží); tu hledáte tajné dokumenty v kancelářích s nejvyšší ostrahou, následuje stíhání soka s padákem během volného pádu, pak loď a výuka plavání ve společnosti zřaloků i veselé harpunování dotěrných nepřátelských potápěčů. Mrakodrap, vesmírná stanice (samozřejmě s minibarem ve stylu 60tých let) a pak hodně akční finále v rozsáhlém hradním komplexu. Mezi tím jednak povedené souboje s bossy - byť ten (před)předposlední byl na úplně nejtěžší obtížnost opravdu přemrštěně tuhý - a spousta vydatných kecacích pasáží napěchovaných až po okraj chutnou porcí humoru ("A puppet?").

A to jsem s touto hrou dokonce kdysi váhal, jaký hřích!

Hmmm...
+36 +37 −1

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

  • PC 100
Muzu se snazit sebevic, ale na tomhle vadu, ktera by stala za zminku, nenajdu asi nikdy. Pokud se dal první díl povazovat za revolucni, jeho pokracovani vse dovedlo do stadia kristalove cisteho, dokonaleho RPG zazitku.

Predne je treba vyzvednout do vysin fantasticke vypraveni pribehu. Dokoncil jsem kdysi kompletni serii za asi dva tydny hrani v kuse s drobnymi prestavkami na jidlo a spanek. Po celou tuto dobu pribeh vse nekompromisne tahl kupredu. V jadru se nejedna o nic buhvijak originalniho a zda se, ze tisickrat provarene tema mladeho neknuby, ktery se v honbe za pomstou meni ve spasitele poloboha nema mnoho co nabidnout. Baldur's Gate II toto tema ovse prezentuje v nebyvale epicke siri. Nic neuspechava a naopak poskytuje hraci diky tunam a tunam dialogu, questu, vztahum s ostatnimi cleny party (vcetne mozneho romanku) nadstandardni prostor k dokonalemu sziti se s postavou. Jednoduse receno - Oblivion hrajete, Baldur's Gate muzete zit. Takovych her veru neni mnoho.

Na ruku postupnemu pronikani do herniho sveta hraji i ostatni prvky hry. Je nutne zminit, ze hratelnost BG je pomalejsi, nez byva dnes zvykem (dnes ostatne vznikaji same akcni RPG, co si budeme povidat), a take ze BG neni hrou pro powergamery. Level up na vas nevybafne kazdou pulhodinku, magicky mec nelezi za kazdym parezem, ale o to tu prece nejde. Kdyby tomu tak bylo, bylo by BG Diablem.

BG je zkratka kralem a naprostym vrcholem toho, co zanr muze nabidnout. Neopakovatelne... ano... to je to slovo. Nic takoveho se jiz opakovat nebude, minimalne ne v blizke budoucnosti. Dokonce ani Dragon Age Origins, tzv. duchovni nastupce, prese vsechnu tu uprimnou snahu vzdat tehle klasice hold, metu nezdolal. Duvodem jsou kompromisy, lepe receno standardy, kterym se dnes AAA hra s ambicemi si na sebe vydelat, jednoduse nevyhne, a ktere BioWare pred deseti lety ani v nejmensim nesvazovaly. Pokud bychom totiz prakticky libovolne RPG z poslednich peti let "degradovali" do Infinity enginu a postavili vedle BG, velmi rychle bychom zjistili, jak nemastnou polivcicku prolevame hrdlem... Nenapada me, ktera jina hra by si mela zaslouzit absolutni hodnoceni... Amen.

Pro: pribeh, dialogy, delka, questy, postavy, grafika, epicka atmosfera, AD&D system

Proti: ke konci uz jsem si musel bandazovat zapesti a hrat levou rukou :-( (beze srandy)

+36 +39 −3

Mass Effect

  • PC 65
Nepísané pravidlo: ak ste hrali jednu hru od Bioware, tak ste hrali všetky je bez debaty pravdivé a Mass Effect to len potvrdzuje.

V Kotor ste Jedi, Dragon Age ste Grey Warden, tu ste Spektra. Vo všetkých troch hrach vystupujete ako člen nadradenej organizácie, ktorá stoji nad zákonom. Každá z týchto troch hier začína ako lineárne intro v meste tvorené 2-3 mapami s pár questami, ktoré ústia v 3-4 lineárnych bojových lokáciach.

Následne dostanete vlastnú loď (či tábor - v Dragon Age), kde posúvate questy ostatných companionov. Ďalšia kapitola zvykne byť o niečo menej lineárna, kde musíte navštíviť 3-4 rôzne planéty (lokácie) v akomkoľvek poradí a buď zjednotiť (Dragon Age), alebo niečo vyšetriť (Kotor, ME) - v konečnom dôsledku je to aj tak jedno. To či vyšetrujete, alebo zjednocujete nemá na gameplay žiaden vplyv. Je to aj tak o tom že prídete do jednej "friendly" zóny s pár questami, kantínou a obchodom, a pokračujete v 3-4 bojových mapách s cut scénou na konci. Po tejto kapitole už hra väčšinou ide do finále, kde bojová scéna strieda bojovú scénu.

V Kotor ste bude Jedi, alebo Dark Jedi, ME je tato čierno bielosť vyjadrená rovnako: Paragon, Renegade. Na gameplay to znovu nemá žiaden vplyv ci ste zlý alebo dobrý - až na výnimočné situácie že niektoré postavy majú trochu pozmenený dialóg.

Interface je rovnako príšerný ako v Kotor. Všetko je opäť priespôsobené ovládaniu 4 smerovými tlačítkami a myšku v podstate ani nie je treba.

Znovu ako Kotor, na každom kroku truhly s divným obsahom. Koho zaujíma či má muníciu +15% damage voči organickým cieľom alebo robotickým, keď celá hra bola s imunitou a adrenalínom prechádzka ružovým sadom.

Akékoľvek proklamovane dôležité rozhodnutia išli zrejme mimo mňa. Nepostrehol som jediné rozhodnutie tohto typu. To ci som zachránil rachni kráľovnú, alebo ju usmažil bol jediný rozdiel v renegade/paragon bodoch čo som za to dostal s následne jednou odlišnou vetou v dialógu s radou na lodi. Naschvál som kvôli tomu loadol a pozrel obe - skutočné len jedna veta sa líšila.

Pohyb toho autíčka po planéte radšej ani nebudem rozoberať, na ten zážitok veľmi nerád spomínam.

Klady - jednoznačne ambientná atmosféra, zrnitý obraz v pozadí, niektoré grafické lokácie a snáď jeden z najlepších voice actingov spoločne s Vampire the Bloodlines aký som kedy v hre počul.

Mass Effect ma napriek negatívam, ktoré som tu opísal, prekvapivo celkom bavil i keď som sa nemohol zbaviť toho silného pocitu deja-vu na každom kroku.

EDIT: Pridaná diakritika.
+36 +51 −15

Torchlight

  • PC 70
Je těžké napsat komentář k Torchlight, aniž bych při tom opisovala ze svého komentáře k Diablu. Obě hry jsou si až příliš podobné.

Torchlight už se ani nesnaží navozovat dojem realistického světa - celý se točí jen kolem hráče a řada věcí je tu jen pro usnadnění hry. Například takové waygate, které vedou do dungeonu. Jaký je důvod jejich existence v herním světě? Takhle to ale hráč brát nemůže, jinak by se z toho zbláznil. Je to prostě jen hra a to vám bude Torchlight neustále připomínat. Když ho budu brát jen jako rubačku na odreagování, když nechcete myslet, je na tom co se hodnocení týče podstatně lépe. To totiž zvládá skvěle.

Příběh hry je neskutečně klišovitý, až ani klišovitější být nemůže. Vůbec ničím mě nepřekvapil a mám až dojem, že si tvůrci uvědomili, že by tam nějaký měl být až když měli hru hotovou. "Questy" jsou repetivní a k jejich plnění není potřeba žádné zvláštní úsilí.

Technická a hratelnostní stránka je ale o dost lepší. Většina herního systému je sice převzata z Diabla, ale dovedena k dokonalosti. Díky tomu se Torchlight velmi dobře hraje. Je tu celá řada vymožeností, které hru zpříjemňují, jako třeba že váš zvířecí společník se může vrátit do města a prodat inventář (což ale zase moc na realističnosti nepřidává), nízká penalizace za smrt (zase), nebo automatické porovnání předmětu s tím, který máte vybavený. Skillů je mnoho a skoro každý má nějaké své využití. Je ale škoda, že ve hře jsou pouhé tři postavy (asi zase pozůstatek z Diabla).

Stejně jako v Diablu, ani zde se mi moc nelíbily náhodně generované úrovně. I tady se mi zdály nepřehledné a nesmyslné. Dost mě zarazilo, že se někdy znovu vygenerují i levely, ve kterých už jste byli (spolu s novými nepřáteli), tudíž se moc nevyplatí riskovat oživení ve městě (za které není žádná penalizace) s tím, že tu cestu dojdete, protože byste taky mohli ztratit část postupu. To se mi stalo u bitvy se závěrčným bosem, který je přehnaně silný a budete s ním bojovat půl hodiny. A nejednou při tom zemřete, což zrovna moc nepřidává na pocitu vítězství. Celý konec byl vůbec takový nemastný neslaný, asi protože se počítá s tím, že budete hrát dál.

A nakonec jako vždy audiovizuální stránka. Tento grafický styl zrovna moc nemusím, ale přispívá k nízké hardwarové náročnosti, přestože nevypadá zas tak špatně. Hudba i zvukové efekty ničím nevynikají, jsou ale na slušné úrovni.

Pro: Odreagovačka, hratelnost, nízká HW náročnost

Proti: Příběh, generování úrovní, konec

+36

Metro 2033

  • PC 85
Taková kombinace STALKER: Clear Sky a Modern Warfare 2.

V zásadě se jedná o naprosto lineární atmosférickou FPS akci. Hlavní roli tu hraje právě tísnivá atmosféra polorozpadlých tunelů metra pod Moskvou. V některých stanicích přežívají zbytky lidské populace. Silnější militantní frakce jsou natolik pitomé, že i na sklonku civilizace proti sobě v tunelech válčí, ale hlavní roli nebezpečí skrývajícího se v nejen v tunelech podzemní dráhy představují mutanti, kteří neustále útočí na poslední lidské osady.

V jedné takové osadě žije i hlavní hrdina a i té už brzy hrozí zkáza. "Když se do zítřka nevrátím, jdi pro pomoc do Polis," praví ostřílený veterán a mizí v temnotě jednoho z tunelů. Nevrátí se. A tak začíná Arytomova strastiplná cesta do Polis a pak ještě dál.

Jak procházíte domovskou stanicí, vidíte překvapivě živoucí místo plné lidí žijících své mizerné osudy. Obchodníci nabízejí zdaleka nejen výzbroj a výstroj, které můžete nakoupit, ale lidé tu hledají všemožné náčiní, suroviny a jídlo. Projdete se malou prasečí farmou, některé místnosti jsou plné beden s houbami, z rádií a gramofonů vyhrávají pohodové jazzové songy. Děti si hrají na chodbách, zatímco rodiče a jejich známí si vykládají historky ze starých časů. Ti co už viděli příliš spíš jen čekají za zavřenými dveřmi na smrt. V podobném duchu se nese i návštěva další stanice, do které se jako doprovod obchodní karavany podíváte a i samotná cesta bude sama o sobě kulervoucím zážitkem.

Opravdu - z toho, co předvádí Metro 2033 v úvodu se atmosféra div nesráží na monitoru a osobně mám za to, že žádná jiná hra se tomuhle jednoduše prostě nikdy ani nepřiblížila. Je věčná škoda, že Metro 2033 není otevřeným světem a nemá alespoň RPG feeling na úrovni STALKERa nebo Outcastu, nebo není rovnou dokonce poctivým RPGčkem, protože to by naprostá kulervoucí bomba. Ještě větší škoda je, že cestou do třetí stanice už kvalita zážitku klesá zpět do pozemských výšin a že za ní hráče čeká povrch, kde už se dá mluvit jen o nížinách, neřku-li hlubinných dolech.

Na povrch se během hraní podíváte několikrát. Jednou krátce v samotném prologu hry, dvakrát na cestě do Polis a myslím že dvakrát později. První delší návštěva venkovního je naprosto otřesná. Za prvé proto, že najít cestu dál je často naprosto šílené a občas jsem doslova bloudil v kruzích (což platí i pro druhou návštěvu), za druhé proto, že se tady už začnou pořádně projevovat neduhy hry.

Je totiž třeba si uvědomit, že onen úžasný úvod je v podstatě těžce skriptovaná ulička s hodně hezkými stěnami. Jakmile dojde na neskriptované souboje, dostáváme "jen" lehce nadprůměrnou střílečku v atraktivním prostředí a ten lehký nadprůměr ještě platí jen pro boj s lidmi. Souboje s mutanty jsou naopak zcela domrvené, především když se jich na vás sejde větší množství (= většina případů řekl bych). Kulky do hlavy jsou ještě poměrně efektivní (i když s většinou zbraní se 1 shot 1 kill taky nekoná), ale hlavy mutantů jsou poměrně malé a jejich majitelé zrovna nečekají na to, až jim je ustřelíte. Vzhledem k jejich počtům a útokům zblízka by se zdálo dobrým nápadem sáhnout po brokovnici, která je ale žalostně slabá - na plný zásobník zabijete dva mutanty a následně se na vás sesype zbytek. Další zbraně na tom nejsou o moc líp.

Zbraním a výbavě by stálo za to věnovat pozornost - většinu hry budete mít v ruce podomácku vyrobené nebo alespoň silně upravené zbraně, které podle toho vypadají a část výstroje má svá ovládací poměrně originální specifika: Domácí sniperku je třeba pravidelně ručně natlakovat, svítilna a později i noktovizor zase spotřebovávají energii, kterou musíte čas od času vyrobit pomocí ručního dynama. Ve hře je i něco jako harpuna nebo kuše, ale neměl jsem tu čest si z ní vystřelit a kouske před koncem jeden z parťáků střílel po mutantech něčím, co principem připomínalo gaussovku, ale nebyl čas tu věc zkoumat.

Výzbroj i výstroj lze ve stanicích nakupovat za předválečnou armádní munici. Zajímavé platidlo, kterým můžete i střílet (je výrazně silnější než běžný domácí šunt), ale právě to mi na něm vadilo: Stačí chvíli držet reload a panák začne ládovat samopal penězma, čehož si v zápalu boje nemusíte vůbec všimnout - tím spíš, když řada zbraní držení reloadu prakticky vyžaduje. Tady si dovolím jednou takovou radu - neobtěžujte se příliš s nákupem zbraní - alespoň co se revolverů a útočných pušek týče, kvalitní kousky často najdete někde se válet chvíli po tom, co jste měli možnost je za kvanta nábojů koupit :)

I přes vyloženě mizerné boje s mutanty (btw. mají taky sklony skákat skrz vás, což na přehlednosti taky vážně nepřidává) a místama podivně zastaralé gamedesignové principy má Metro hodně co nabídnout. Na několika místech můžete uplatnit stealth přístup (patrně se vám to brzo zvrtne v otevřenou střelbu, ale aspoň do té doby stealth funguje) a napříč hrou narazíte na další kulervoucí, nebo alespoň zajímavé momenty, takový příjezd do Polis opravdu uvolní spodní čelist.

Příběh je poměrně zajímavý, ale spíš jen zabraňuje tomu nazývat obsah vatou, než že by vyloženě exceloval, navíc má svoje trhliny. Prim jednoznačně hraje atmosféra okolního světa.

Graficky má Metro 2033 rozhodně co nabídnout - aby také ne, vzhledem k nárokům. Navzdory tomu i na maximální detaily oko sem tam zahlédne rozmáznutou texturu nebo málo detailní objekt a modely postav mají k panákům z Crysis nebo Mass Effectu hodně daleko. Engine ale kouzlí s nejrůznějšími efekty a technická stránka věci je určitě o ligu výš, než cokoli, co jsem zatím viděl. Ozvučení je neméně kvalitní - poměrně často jsem se se sluchátkama na uších zbytečně otáčel od monitoru v domnění, že se v místnosti něco děje a i hudba je naprosto perfektní, ať už se jedná o jazzovky ve stanicích, nebo ambienty v tunelech. Co mi tu ale narozdíl od jiných případů velmi často chybělo, je funkce quicksavu. Metro 2033 spoléhá na checkpointy a nepovažuju to v jeho případě vůbec za šťastnou volbu.

Minimálně začátek by si měl projít snad každý, protože podobně silný zážitek vám dneska prostě ve hře nikdo nenabídne. I dál má Metro 2033 co nabídnout, ale už je to za cenu potýkání se s nedostatky hry, které místama až hraničí s těžkým amatérismem. To dělá z číselného hodnocení poměrně oříšek, protože kvalita různých úseků se pohybuje kdekoli mezi 60-100. Když bych si odmyslel ty nejsilnější momenty a zaměřil se jen na běžnou akční náplň, bylo by to s odřenýma ušima za 75. Celkově ale dávám lepších 80. Rád bych dal víc a při úvodu mě ani nenapadlo že bych mohl jít pod 90, ale totální nadšení nemělo dlouhého trvání a chyby, kterých se autoři napříč hrou dopouští nejde dost dobře ignorovat.

Pro: ATMOSFÉRA jak sviňa, hlavně ze začátku, audiovizuální zpracování, řada zajímavých nápadů

Proti: nevyvážené souboje především s mutanty, hlavně v exteriérech nezvládnutý level-design, všeobecně hodně nedotažených herních mechanismů, vysoké HW nároky, nějaké menší nedodělky a chybky, chybí možnost (quick)save

+36 +37 −1

Ni.Bi.Ru: Posel bohů

  • PC 70
Bohužel je ze hry docela dost cejtit, že to neni originální titul, ale předělávka. Jednoduše tam chybí taková ta "láska ke svýmu dítěti" :), která je třeba u Posla Smrti celkem zřejmá. Je pravda, že původní hra byla velice kvalitní a remake si určitě zasloužila už jenom proto, že tenkrát se o ní moc nevědělo a tím pádem si ji moc lidí neužilo.

Decentní "odfláknutí" je asi nejvíc znát na animaci postavy při manipulaci s předmětama. Příklad: postava vezme do ruky koště a animace vypadá celkem obstojně a slušně se na to kouká...ale po chvíli má vzít do ruky vázu a vodu z ní vychrstnout na zásuvku. Jenže milý pan Holan nic nedrží a nemastnej neslanej pohyb rukou směrem ke stěne je doprovázenej pouze šplouchnutím. Takhle je to zhruba v 50% případů. Je prostě jasný, že kdyby nad tim vývojáři strávili o trochu víc času, tak by to bylo znát. Další věcí, který moc nerozumim je jakoby nesympatičnost hlavní postavy...nemyslim tim hlas(ten byl fajn), ale hlavně celkovej vzhled. Hrozný hadry, nevýraznej obličej, připosraná chůze(že to bude inteligentní člověk byste si asi na první pohled neřekli)...no prostě většina ostatních postav vypadala mnohem líp než náš hrdina :) A když už jsem u tý kritiky, tak bych taky ocenil, kdyby se dabing víc blížil reálnýmu rozhovoru. Protože jsem měl dost často pocit, že je ta gameska určená pro cizince, kteří maj za sebou jen pár lekcí češtiny, tak aby ty slovíčka všechny stíhali pobrat :) (to je ale ostatně neduh většiny našich adventur).

Přeze všechny moje výtky se jedná o nadprůměrnej kousek. Hráči, kteří se starym Poslem Bohů nepřišli do styku si ho určitě užijou o poznání víc a vřele jim ho doporučuju. Pro ty ostatní (což je i můj případ) to zas taková zábava není no...

Pro: zajímavej příběh, decentní soundtrack příjemně podkreslující atmosféru, těch pár hlavolamů, no prostě ucházející adventurka

Proti: místama zřejmý šití horkou jehlou, táhnoucí se rozhovory, vizáž hlavní postavy

+36

Grand Prix Circuit

  • PC 70
První PC hra, se kterou jsem měl tu čest se seznámit na klasickém XTéčku s Hercules grafickou kartou :) Naštěstí můj budoucí tchán, ke kterému jsem chodil za dcerou (ale spíše za počítačem než za ní), brzy přešel na EGA a a já mohl hrát konečně v barvě.

Hru jsem hrál do úplnýho zbláznění. Točil jsem jeden šampionát za druhým pokaždé s jiným vozem. Fascinovaly mě tratě, těšil jsem se pokaždé na průjezd tunelem, do nějž zpočátku (alespoň v mém případě) nebylo jednoduché najet. Ovládání vozů bylo jednoduché a vlastně v tomto směru si není možné na nic stěžovat. Samozřejmě zde nebyla žádná licence, takže zbylých 9 jezdců nemělo známá jména, ovšem komu to tenkrát vadilo...

Vytknout musím ale jednu věc - obtížnost. Velice brzy člověk jasně vítězil i na nejvyšší stupeň obtížnosti. Dokonce jsem to musel řešit i tak, že po startu jsem stál na místě a nechal všechny, aby měl předjeli o kolo a pak začal teprve závodit. Ani to nepomohlo, takže jsem k této bizarní taktice přidal ovládání pravou rukou (jsem levák), což už bylo trochu zajímavější.

Hra určitě patří mezi velké klasiky, protože přeci jen jsme ji v té době hrávali snad všichni. Ovšem je třeba zároveň dodat, že ji překonaly jiné a lepší hry z tohoto žánru. Jakmile jsem totiž narazil na Formula One Grand Prix od MicroProse, vícekrát jsem se už k těmto formulím na PC nevrátil (ale nainstoval jsem si je na svůj první palmtop HP200LX, který měl DOS).

Pro: zábava (alespoň zpočátku), ovládání

Proti: nízká obtížnost

+36

4 Minutes and 33 Seconds of Uniqueness

  • PC 50
Takovéhle pitomosti typu Progress Quest mám rád. Hra je sama o sobě k ničemu - koho by bavilo koukat se na naplnující se progress bar? V takovýchto případech záleží hlavně na hráči, jak k dané věci přistoupí. Jak jsem na to šel já?

Zprvu jsem chtěl hlavně hru "dohrát". Zapl jsem to a vypadalo to dobře. Jenže ouha, zhruba v polovině se lognul nějaký japončík a hru mi zkazil. Heeej, ted tady hraju já, pomyslel jsem si a japončíkovi jsem to zapnutím hry rázně utnul. Japončík ovšem neváhal a za pár sekund utnul zase on mě... Což jsem si nemohl nechat líbit! Následovala krátká "přestřelka", načež se japončík vzdal a šel na cígo. Vítězství je moje! Zvolal jsem a progress bar se naplnoval, jenže... asi 10 vteřin před koncem mě někdo vypnul :o) Tak dost, na tohle nemám nervy. Zkusim něco jiného.

Řekl jsem si, že ted budu trochu svině... Zapl jsem hru, vytáhl mobil a hned jak mě někdo utnul jsem zapl stopky. Čekal jsem něco málo přes 4 minuty a pak hru zapl. Mwhehehe, ten musí bejt nasranej, řekl jsem si. Po chvilce mě tohle pruzení přestalo bavit, otevřel jsem diskuzi k téhle hře a co nevidim - Dunemaster, zdá se, byl onen imaginární japončík, který hrál hru ve stejnou chvíli jako já :-D Sorry kámo :D
+36

Half-Life 2

  • PC 85
Musím přiznat, že jsem ani jeden Half-Life nikdy nehrál. Na Source enginu jsem akorát paříval CSko a při freeweekend akci na Steamu zkoušel Portal. Do jedničky se mi moc nechtělo, ale jelikož mě známý pujčil Orange Box, tak jsem se pustil do dvojky. A musím říci, že jsem dosti spokojen...

Začátek hry je hodně atmosférický. Gordon Freeman přijíždí vlakem do města s názvem City 17, které je v moci místního krutovládce (a bývalého šéfa Black Mesy) Wallaceho Breena. A jak už to tak bývá, vaším úkolem je město osvobodit. Co mě hned zpočátku zaujalo je skvělá naskriptovanost. Po lokacích pobíhají, zpočátku civilisté, později rebelové a všichni vám mají co říct, případně se k vám přidají a pomohou v boji. Jakmile pořádně nasajete atmosféru, pokecáte s pár lidmi (pravděpodobně staří známí), dostanete do ruky zbraň a od této chvíle je to už „jen“ střílečka.

Zpočátku hry se mi líbilo množství různých hádanek s fyzikou. Příkladem by byla houpačka, na jejíž konec musíte dát několik betonových bloků a poté po ní vyběhnout rychle o kus výše, kam normálně nevyskočíte. Později takových minihádanek dosti ubývá, stejně tak všelijakých pastí na nepřátele a je to docela škoda. Stále ale je tu dost inovací. Nejdříve budete zdrhat kanály, poté se projedete vznášedlem po stokách anebo si zajezdíte s autem. U auta se mi moc nelíbil jízdní model, ale zážitek to nijak zvlášť nekazilo. Poslední třetina hry se mi líbila asi nejvíc, protože se do boje zapojují zdejší rebelové a tak jsem nebyl na všechno sám. Tady bych jenom přidal více scriptů na efekt. Atmosféra boje byla docela dobrá, trochu mi ale chyběl ten pocit velkého boje o město. Defacto jsem bojoval sám + doprovod. Během hry se dostanete do různých zamořených částí, např. Ravenholm, kde jsou nějaké ty zmutované mrchy. To je ok. Spíše mi, ale vadila jejich přítomnost v obydlených oblastech. Copak chovají místní obyvatelé v každém sklepě vobludu? Přišlo mi to krapet nerealistické. Tyto chybky jsou ale spíše jen takové detaily. Každopádně byl závěr luxusní a jsem velmi zvědav, jak na něj naváže Episode One.

Graficky hra vypadá stále skvěle. Fyzika funguje jak má. Trochu mi vadilo zasekávání v texturách různých trosek atp. Kolikrát jsem musel kvůli blbému zašprajcnutí loadovat pozici. Ale zase nic, co by nějak významně kazilo požitek. Source engine je skvěle vyladěný, hra mi ani jednou nespadla, což se mi tak často nestává. Hrál jsem ne střední obtížnost a až na některé místa to bylo docela lehké. Ještě bych měl zmínit humor. Obzvlášť Dog mi přišel roztomile absurdní :)

Half-Life 2 se mi opravdu moc líbil. Pár chybek by se našlo, ale přesto to byl skvělý herní zážitek, který by byl hřích minout. 85%

Du na se vrhnout na Episode One...

Pro: atmosféra, hratelnost, fyzika, Ravenholm, závěr a samozřejmě Gravity Gun

Proti: drobné technické chybky tu a tam, fyzika auta by mohla být krapet lepší, Gordon je krapet nemluva

+36 +37 −1

Assassin's Creed

  • PC 80
Ačkoli v profilu mám napsané, že komentuju jen čerstvě dohrané hry, přesto napíšu komentář ke třem hrám, které jsem hrál za sebou v pořadí AC 1, AC 2 a Saboteur asi rok zpátky. Mám je ještě relativně v paměti, přesto ale prosím omluvte některé nepřesnosti. Assassins Creed byla mou první nextgen hrou na novém počítači. Možná proto jí dávám tak vysoké hodnocení, které si ne tak uplně zaslouží. V mém komentáři rozeberu proč ...

Hra začíná zajímavě, tak trochu ve stylu Prince of Persia. Hra se odehrává v mém oblíbeném období, a to v období Křížových výprav, okolo roku 1191. Nejdříve si prohmatáte ovládání v lineárním chrámu. Všiml jsem si, že mnoho lidí na ovladatelnost nadává. Mě ale přišlo naprosto perfektní. Dokonce mi ani nevadila nutnost držet pravé tlačítko myši. Příběh hry, jak už jsem řekl, začíná v chrámu. Zpočátku je Altair, hlavní hrdina hry, docela arogantní a díky tomu přijde o život jeho kamarád. Altair se tedy vydává do přilehlých měst Acre, Damašku a Jeruzaléma a začne sekat dobrotu… :)

Jakmile dokončíte prolog v chrámu, hra váš vyplivne do městečka (spíš pevnosti) Masyaf pod nádvládou Al Mualima, šéfa cechu zabijáků (tedy assassinů). Al Mualim vám vždy zadává místo a jméno toho, koho máte zabít. A tady nastává kámen úrazu. Hra je v tomto příšerně systematická. Vždy dostanete osobu k zabití, poté se vydáte do města, tam vylezete na aspoň pár rozhleden, splníte vyšetřovací mise krádež dopisu, odposlouchávání, sledovačka a vymlacování odpovědí z nějakýho trotla, likvidace určitých osob často v časovém limitu, sbírání praporků (také na čas!) a doprovod nějaké osoby + nějaké ty sběratelské minihry a zachraňování lidí. A nakonec to završíte vraždou finální oběti, což jsou jediné „opravdové mise“. A to je vlastně všechno. Takhle se opakuje stále dokola až dokonce hry. Zpočátku sice můžete jít, kam chcete a dělat co chcete, ale později vlastně zjistíte, že se tu moc věcí dělat nedá. Mezi jednotlivými kapitolami jsou prostřihy do současnosti. Tyto kratičké části se mi fakt líbily a hra má pak docela zvláštní, skoro až sci-fi, atmosféru. Schéma se změní až v poslední části, která mi ale přišla někdy až moc těžká. Závěrečný boss je už pak ale celkem lehký a závěr samotný naprosto dechberoucí.

Grafika je opravdu nádherná. Města žijí, všude se to hemží jak civilisty, tak hlídkami a fakt to vypadá moc kouzelně. Tedy na plné detaily, na nižší už je grafika pochopitelně docela slabá. Hra je skvěle optimalizovaná a tak si ji na ty plné zahraje každý, kdo to s hraním myslí alespoň trochu vážně.

CZ verze obsahuje český dabing, který je vesměs povedený. Trochu mi vadily opakující se hlášky zachráněných lidí. Jinak je ale rozhodně velmi nadprůměrný.

Ve výsledku je Assassins Creed hra se špičkovou grafikou a nápadem. Kazí to stereotypní hratelnost a opravdu nízká variabilita misí. Za mě 80% a to ještě malinko přeháním.

Pro: zpočátku hratelnost, lezení a hopsání po střechách mě nepřestane snad nikdy bavit :), souboje, skvělá technická stránka a optimalizace, skvělý dabing, díky této hře jsem se začal více o toto období zajímat

Proti: ke konci je to docela stereotypní a i v samotném závěru docela těžké, příběh by mohl být intenzivnější

+36

Little Big Adventure

  • PC 95
LBA pre mňa bola a vždy bude stelesním nostalgie ale nie je až tak veľkým prekvapením, že v mojich očiach stále funguje aj dnes. Možno za to môže originálny a funkčný rozprávkovo realistický svet planéty Twinsun, netradičné ale kvalitné vizuálne poňatie, príjemné melódie skvelo podfarbujúce atmosféru a príbeh, v ktorom sa jeden obyčajný Quetch menom Twinsen, ktorého prenasledujú prorocké sny, stane počas cesty za hľadaním svojej unesenej priateľky, najdôležitejšou osobou v boji rebelov proti zákernému diktárorovi Funfrockovi a nakoniec aj záchrancom celej planéty. Možno to znie ako klišé ale kto kedy nemal podobné príbehy rád? A ešte k tomu v balení, ktorému som ako mladší nemohol odolať. Akékoľvek výčitky, ktorých by sa pár našlo, dávam stranou, z hľadiska doby v ktorej LBA vznikla, totiž vytknúť nemám čo.

Pro: originalita, pútavo vykreslený svet a vyrozprávaný príbeh

Proti: pre niekoho hlavne save systém

+36

Gothic 3

  • PC 90
Tak jsem konečně G3 po 4 letech od vydání dohrál. Přitom jsem měl originálku doma už pěkně dlouho, ale při prvním hraní jsem narazil na všudypřítomné bugy, hrozně se mi to sekalo a k tomu jsem ještě velice brzo osvobodil dvě města v Myrtaně a nevědomky jsem si tak znepřátelil všechny orky, tudíž místo poctivého plnění questů jsem jen zoufale běhal po světě a přemejšlel, proč autoři nějak neupozornili jaké bude mít rebelie následky. Pamatuju si hlavně na osvobozování Montery, které jsem začal na nějakém 15. levelu a trvalo mi to celý den a padlo na to spoustu loadů a nadávek do čů**ků a zas*anejch orků :) Přecejenom hrál jsem za warriora a v ruce měl jen nějaký obyč sword + farmářský hadry, takže to bylo dosti těžké, ale když bylo hotovo, měl jsem děsnou radost. Ale pak jsem došel k dalšímu městu a při představě že bych měl dělat to stejné jsem hru zabalil, ukončil a odinstaloval.

Po několika letech jsem si ale řekl - sakra, musim napravit starou křivdu - nainstaloval jsem G3 spolu s Community patchem 1.7.4 a G3 Quest Paket 4 Update 1 s hotfixem (kterej byl v němčině, ale poněkud složitě jsem tam aspon dokázal narvat anglické texty). Navíc jsem zapnul alternativní vyvážení a alternativní AI + jsem si pohrál s grafickým nastavením (tehdá jsem tomu nerozuměl) aby se mi to moc nesekalo. No a vylezla z toho úplně jiná hra, je neskutečné kolik práce dokázala komunita udělat - za celou hru jsem narazil na jediný quest který byl buglý tak, že nešel dokončit. Vše ostatní šlapalo jak hodinky a mnohé bylo přidáno a vylepšeno. Jel jsem tentokrát za Dark mage s cílem získat kouzlo Army of Darkness (které původně ve hře nebylo) - pravda, dočkal jsem se a byla to sranda, ale škoda že se k těmto nejmocnějším kouzlům hráč dostane až úplně na konci.

Hrozně se mi líbil celý svět - nejenom Myrtana, ale i rozlehlá poušť plná ruin a zombíků a neskutečně zamotaný Nordmar, kde jsem se ztrácel i když jsem šel podle mapy. Spolu se SKVĚLOU hudbou a ucházející grafikou, která je hezká i po tolika letech, to tvoří dílo, které se jen tak nevidí. Je opravdu radost prozkoumávat každý kousek země (říkal jsem už, že ta hra je OBROVSKÁ?), nacházet partičky trollů hlídající zamčené truhly (copak v nich asi může být?), kochat se krásnými vodopády blízko Sildenu (je za nimi nějaká skrytá jeskyně?), zabíjet draky (dá se z jejich šupin udělat nějaká zbroj?) nebo objevovat úžasné poklady které ukrývají hašašíni ve svých chrámech (ten poklad v Bakareshi je solidní, mohl bych ho přemístit do své kapsy).

Bohužel celou tu srandu kazí pár nepříjemných věcí, které nedokázal odstranit ani Community Patch. Jeden z největších vopruzů jsou dlouhé nahrávací časy - nahrání quicksavu trvá přes 30 vteřin, což je prostě moc, protože občas se umírá docela často. Také optimalizace stále není nejlepší - hra si pořád něco tahá z disku a občas se ošklivě začne sekat - hlavně když se třeba teleportujete do města nebo vytáhnete pochodeň. Souboje se s patchem o hodně zlepšili, už to není taková sranda a to hlavně za warriora, protože na vás můžou útočit až 3 protivníci naráz, přičemž se povětšinou solidně kryjí. Za mága to je zpočátku ještě těžší, ale v momentě kdy jsem se dostal k abilitě Mana Regeneration a Summon Demon se vše obrátilo o 180° a protivníky jsem drtil s prstem v nose. Tedy až na ty co používali magii, protože ti jsou tak 10x nebezpečnější - i podělanej Goblin shaman dokáže znepříjemnit život když si nedáte pozor - dva, tři firebally a je po vás. A to vůbec nemluvím o High Priestech na poušti, kteří mě dávali jednou ranou.

Nepotěší ani umělá inteligence postav, které se k vám přidají. Ta je přímo děsivá, respektive žádná - hlavně v Nordmaru bylo peklo, když jsem dostal quest někoho následovat. Dotyčný běžel předemnou a vůbec ho netrápilo, že naběhl mezi smečku asi 10 vlků jako kdyby tam nebyli a zastavil se. Vlci na něj chvíli čuměli jestli si nedělá srandu a pak se na něj všichni vrhli - samozřejmě jsem mu chtěl pomoct, ale když jsem zranil prvního, s panem NPC zůstal jediný a ostatní se vrhli na mě - děkuji pěkně. Ještě horší případ byl, kdy se ke mě někdo přidal a vydali jsme se zničit tábor orků. Myslel jsem, že mi NPC pomůže, ale nakonec jsem měl daleko větší starosti s tím aby zůstal na živu a já mohl quest dokončit.

I přes to, že G3 má spoustu chyb a spíše než mých 90% si zaslouží tak 70%, nemůžu jinak. Ta hra je prostě v některých ohledech úžasná, epická, skvělá, což dává zapomenout na všechny ty hrůzy okolo a já na ní budu vždy s láskou vzpomínat. A o to jde především :)

Postava na konci

Pro: Úžasně udělaný svět, HUDBA, grafika, přítomnost starých známých postav, mrtě questů a míst k prozkoumání, s CP bez bugů

Proti: Dlouhé nahrávací časy, optimalizace, AI, rozlehlost a nelineárnost je někdy až na škodu, slabá hlavní příběhová linie

+36 +37 −1

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 95
Klasika všech klasik... Být mafiánem, to není zas až takový sen jak by si mohl kdekdo myslet... Tahle sandboxová akční adventura původem z Česka je mojí nejoblíbenější hrou, z mého pohledu je daleko lepší než GTA, které nemá tak silný příběh. Přestřelky jsou zábavné, závody nervydrásajicí a všechno mezi tím skvělé. Měl bych ovšem 2 menší výtky, první jsou pěstní souboje, kde buď stojíte na místě a dostanete nakládačku nebo prostě zmlátíte zlouny tak, že okolo nich budete běhat a mlátit... Druhá výtka směřuje k občasným bugům, které mi párkrát zamezily v pokračování mise. Herní doba je poměrně krátká, i na vyšší obtížnost se dá zvládnout za deset až dvanáct hodin. Naštěstí lze po dokončení příběhu vyrazit na extrémní jízdu a plnit šílené úkoly. Skvělá hra, dle mého názoru nejlepší sandbox historie...

Pro: Příběh, přestřelky, atmosféra, hudba...

Proti: Pěstní souboje, občasné bugy.

+36

Dead Space

  • PC 80
„Pravidlo č. 1: Dorážečka - Pokud na zemi vidíš mrtvolu, jejíž život nebyl ukončen Tvojí rukou, je doporučeno do ní pro jistotu vystřelit. Náhoda je blbec… a skripty taky…“

Do Dead Space jsem se moc nehrnul. Videa mě moc neohromily a tak jsem hře nevěnoval pozornost. Do paření mě „donutil“ uživatel Chuck, čímž mu děkuju, protože jinak bůh ví, jestli bych se k DS někdy dohrabal. Dead Space začíná ve velkém stylu. Přílet na Ishimuru se mi opravdu velmi líbil, takhle efektní začátek jsem už delší dobu neviděl. Zpočátku je hra opravdu dost strašidelná, vyzdvihnout musím obzvláště hudbu a zvuky, které hře dodávají nehorázně hutnou atmosféru. Horor sice později naprosto vyprchá, atmosféra však zůstává a mě to tak i vyhovovalo. Holt jsem povahově slabší a některé lekačky hůře rozdejchávám.

„Pravidlo č. 2: Kdo šetří, má za tři – Doporučuju šetřit lékárničky. Alespoň v druhé polovině hry, protože nejednou jich byl docela nedostatek.“

Audiovizuální zpracování je na jedničku. Výborné a povětšinou ostré textury, nádherné nasvětlení, ladné animace… = naprostá spokojenost. Hra mi běžela na plné detaily úplně plynule, což se taky jentak nevidí. Trochu vidím problém v jisté schématičnosti kapitol (začíná a končí vždy cestou jakýmsi metrem), která způsobuje po delším hraní stereotyp. Po určitém čase ale tvůrci vždy přihodí nějaký wtf moment nebo dechberoucí scénu a hráče to navnadí pokračovat. Závěru hry nemám co vytknout, vychutnal jsem si ho stejně jako začátek. Střílení funguje na výbornou, odstřelování jednotlivých končetin ve mně vzbuzovalo jakési zvrácené potěšení. Občasné puzzly jsou jednoduché a fungují jako výborné zpestření. Škoda jen, že jsem se mockrát nepodíval mimo loď, vesmír vždy velmi lákal.

„Pravidlo č. 3: Velká místnost – Pokud se dobelháš k lokaci o větším než průměrném rozměru, věz, že bude následovat tuhej boj. Je doporučeno nabít všechny zbraně a připravit se na odpor.“

Dead Space je hrou na dnešní poměry docela dlouhou. Tipoval bych to na nějakých 9-12 hodin hraní, což se vzhledem k ceně, za kterou se dnes prodává, docela výhodné. Ocenit musím i český překlad, který byl hlavně po gramatické stránce snad bez chyby.

„Pravidlo č. 4: Munice, lékárničky, polovodiče – Sbírej vše, na co narazíš. I za cenu, že by ses mohl zdržet. Emzáci se povětšinou nerespawnují a pokud ano, tak po krátkém čase přestanou. Munici potřebuješ vždy, lékárnička se v průseru hodí taky a za polovodiče se daj v obchodech nahrabat slušný prachy.“

Verdikt: Dead Space sice není přelomovou, ale „pouze“ velmi příjemnou a moderní střílečkou s prvky survival hororu. Pokud máte rádi sci-fi s hutnou atmosférou po vzoru filmu „Event Horizon“, pak je to hra určená přímo pro vás. 80%

„Pravidlo č. 5: UŽIJ SI TO!“

Pro: audiovizuální zpracování, oddělování končetin, různorodost nepřátel, atmosféra, česká lokalizace, na dnešní poměry slušná délka

Proti: místy stereotypní a lehce monotóní

+36

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

  • PC 95
Série Splinter Cell pro mě byla jakýmsi posvátným ztělesněním toho, jak má vypadat nefalšovaná stealth akce se vším všudy, co má fanouškovi tohoto žánru nabídnout. To, že v mém případě k naplnění předchozích slov opravdu došlo, svědčí fakt, že jsem postupně zdárně proplul čtyřmi díly, které si ode mě zasloužily patřičnou chválu. Pokud si někteří vzpomenete na komentář ke čtvrtému dílu Double Agent, pak vám možná utkvělo v paměti moje závěrečné postesknutí, že se příliš na pátý díl netěším a že je otázkou, zda-li do něho vůbec půjdu. Již v té době mi bylo totiž známo, že koncept pátého dílu je výrazně odlišný od jeho starších "sourozenců", kde starého známého Sama Fishera ve speciálním špionážním obleku vystřídá ušmudlaný a zarostlý skorozabiják, který takřka zapomněl na styl tajného agenta, kterým byl tolik proslulý. A jaká je tedy realita? Vezměme to ale hezky od začátku.

Sam Fisher prošel v životě spoustou změn, shodou podivných okolností přišel o jedinou milovanou dceru a jeho mateřská organizace se stala jeho úhlavním nepřítelem. Proto se před našimi zraky neobjevuje ten známý Sam oblečený do speciálního obleku, jak jej máme všichni zafixovaného, nýbrž máme před sebou klasického chlapíka s drsným pohledem v klasickém civilním oděvu, který se snaží věcem přijít za kloub a učinit tak spravedlnosti za dost.

Pojďme tedy ke hře samotné. Začnu tradičně grafikou, kterou nezmiňuji náhodou. Přestože kvalita v předchozích dílech byla na velmi slušné úrovni, v Conviction je úplně jiná, ale zato je výborné kvality a řekl bych, že přímo pastvou pro hráčovy oči. Další změnou, která je v tomto případě velmi klíčovou, je herní styl. Pryč je přísně tajná akce, jejíž vyzrazení bylo jistou cestou do záhuby spočívající v nezdaru dané mise. Tady máte možnost takovou situaci vyřešit tak, že se prostě hrou prostřílíte, což je sice reálné, ovšem ne právě jednoduché, popř. přestřelku ukončíte útěkem a opětovným ukrýváním, čímž v podstatě stealth scéna začíná jakoby od začátku. Navíc si takovou scénu může hráč okořenit novými vychytávkami, které jsou naprosto perfektní a nad kterými jsem si doslova mnul ruce.

První z nich je zabití shora, které sice z předchozích dílů známe, ovšem zde má mnohem lepší vizuální efekt především v závěrečném doražení nepřítele, či úplně nově označování nepřátel určených k likvidaci, které lze v kratičké animaci odpravit střelnou zbraní v naprosté tichosti a především velmi pohotově a s bezchybnou přesností a účinkem. Tato schopnost ovšem není zadarmo, jelikož k jejímu dosažení je zapotřebí předchozího odstranění nepřítele jednou z tichých metod, takže je potřeba s ní přece jen tolik neplýtvat.

Je tedy jasné, že v Conviction je bohatě sklouben akční styl s tím tajným, který byl vždy největší doménou a prioritou celé série a pro svoji vysokou kvalitu se tak stal více než úspěšným zástupcem stealth žánru. Tato kombinace nemálo přispěla k faktu, že touto odchylkou dostal Conviction od kritiků ty nejcitelnější rány a jak jsem psal v úvodu, tak i já jsem proto k němu přistupoval velmi skepticky. Aniž bych chtěl jakkoliv předchozí díly degradovat, musím jednoznačně prohlásit, že pro mě je tento díl tím největším a nejsenzačnějším herním překvapením, ve které bych ani omylem nedoufal. Vše je tu totiž vytvořeno tak, jak jsem si v koutu duše představoval a vývojáři mi to opravdu splnili.

Ať už jsem tedy černou ovcí nejen na DH, pro mě je Conviction jednou z nejlepších herních pecek poslední doby, kterou jsem si maximálně užil a z jejíhož ukončení se pořád nemohu vzpamatovat. V poslední větě mohu tedy dodat jediné – díky brácho, lepší dar jsi mi dát nemohl. ;-)


Pro: výborná grafika, ideální kombinace akce a stealth akce, nové vychytávky, příběh

Proti: krátká herní doba

+36 +37 −1

Posel smrti

  • PC 95
Posla Smrti nepovažuji za nejlepší českou hru (u žánru adventury to už může být jinak), rozhodně ale patří do pomyslného žebříčku těch výborně zvládnutých. Nejsem kovaný adventurista ani žádný anglický lingvista, tudíž že je hra dabována do našeho rodného jazyka považuji za jeden z jejich největších plusů. Když se navíc namluvení postav zhostí takové české dabingové esa jako Brzobohatý, Soukup nebo Dlouhý, hra hned získá na atraktivnosti a z mého pohledu i na samotné schopnosti plynulého postupu.

Děj v sobě neskrývá žádné výrazně originální prvky (strašlivá kletba aristokratické rodiny), v žádném případě ale neuráží, je nadmíru poutavý a vkusně a bez zbytečného protahování odsýpá ku zdárnému konci. Tu a tam přitvrdí a zrychlí tempo, ve správný okamžik zase vhodně zatáhne za brzdu a zpomalí běh. Herních lokací, ve kterých je nejdůležitější správné použití posbíraných předmětů (jak také jinak), je vcelku velké množství a patří ke kvalitní podívané, kde i ten nejmenší detail má své místo. Ruku v ruce s předměty a rozhovory (hlavní to devizou každé správné adventury) jde i obtížnost, která je nastavena v rozumné rovině.

Dění hry je příjemně dokreslováno hudbou a že se lze ve hře potýkat i se smrtí vlastní postavy považuji za její nespochybnitelné pozitivum. Jedním z nemnoha smítek na dokonalém obrazu se potom může zdát konec, kdy je někdy v poslední třetině možné zbytečně brzy vytušit, v čem že se nachází onen pověstný zakopaný pes.

Pro: dabing, lokace, grafické ztvárnění, poutavý příběh

Proti: tak trochu konec

+36 +39 −3