Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Terminator: Future Shock

  • PC 75
Terminátor: Future Shock byla tuším první hrou, která ve Score dostala neuvěřitelných 10/10 a jako taková samozřejmě byla dlouhá léta cílem mých pokusů ji sehnat. Bazary ovšem žalostně selhaly a tak jsem nakonec upirátil na tehdy čerstvě objeveném warforu. A popravdě řečeno si z ní moc nepamatoval, snad jen šílené bloudění. Ani jsem neměl moc chuť do znovuzahrání.

A přitom to není vůbec špatná hra, jen spoustu kladů vyrovnává i spoustou záporů. Příběh na Vás dýchne atmosférou prvních filmů. Postapo budoucnost, zoufalý boj hrstky rebelů proti všudypřítomným strojům a hlavní hrdina nemluvný Rambo, který během mise stihne vykosit desítky a stovky strojů. Ale nebudu kritizovat. V příběhu se formou brífingů setkáte s Johnem Connorem, Kylem Reesem a během něj se hrstka rebelů ještě více ztenčuje. Postupem času se objeví i časové hrátky a konec dává na prdel všem filmům hrdina zabrání vzniku Skynetu a z postapo světa je idylická budoucnost. Ale dá se říct, že mě potěšil.

Co se týče hratelnosti, Future Shock přinesl spoustu novinek, které předběhly dobu. Je tu naprosto fuknční, plynulý a vyladěný mouselook, bez kterého si dnes nikdo neumí 3D akci představit (v a době vzniku ho zas málokdo ovládal :D). Díky mouselooku si užijete několik misí v džípu nebo vznášedle a opět můžete klávesami uhýbat a myší zaměřovat. I tady je ovládání naprosto bezchybné a spousta nových her se může učit jako udělat podobnou misi s letadly.

Pohválit musím i přesné míření všemi zbraněmi, které se mimochodem povedly. Je tu granátomet, raketomet, brokovnice a vždy tři varianty automatu, laseru a plazmy, přičemž ten nejsilnější nejvíce žere a s nejslabším sice šetříte náboje, ale nic neupižláte.

A rovněž budu chválit potvory, protože tvůrci vymysleli obrovskou plejádu robotů, ať už létající, pavoučí, různé Walkery, sondy, věžičky, tanky a samozřejmě nechybí ani klasičtí terminátoři až po T-800. Přestřelky s nimi jsou ze začátku v pohodě, protože jich tolik není a i když i na easy vydrží hodně (jsou to nakonec terminátoři), zvládnout to jde. Ke konci se ale autoři zblázní a naservírují takový hardcore, že se na Vás valí a respawnují desítky robotů, vozítek, poletuch, neustále Vám dochází náboje i zdraví a modlíte se za každou další skrýš s výbavou. A ano je tu respawn a to mimořádně otravný, kdy se Vám zejména v monumentální posledním kole teleportují roboti přímo před xicht, což úplně nepotěší. Respawn je sice výborně vysvětlený příběhem a i tak je to otravné.

Každopádně jako parádní řežba s revolučním ovládáním a příběhem je to slušný, jenže je tu ještě prostředí. Zaprvé fádní grafika už opravdu nikoho moc nenadchne a nelíbila se mi ani před 10 lety. Zadruhé prostředí jsou v podstatě stále ty stejné postapo ruiny (občas střídané nějakou základnou), ve kterých nemáte šanci se zorientovat. Mapa je nepoužitelná, města obrovská a každý barák jde otevřít a prozkoumat. V barácích jsou občas nějaké náboje, které potřebujete, občas nějaký předmět jde rozstřelit a občas ne a hlavně jsou všechny naprosto stejné, nudné a prázdné.

Je to tradiční neduh Bethesdy, který byl v prastaré Areně (desítky nudných dungeonů bez rozdílu a bez života) tak i ve Fallout 3 (krásné, leč naprosto prázdné lokace a neustále ty samé ruiny). A když se vrátím k orientaci, nemusí ze mě hned někdo dělat idiota, ale to že se dovíte v brífingu jeďte rovně, pak u 16 kaktusu zabočte doleva, objeďte kráter, pak na severovýchod atd... to už je moc hardcore i na mě, zvlášť bez použitelné mapy či záchytných bodů. Brífing si navíc v misi už znovu nepustíte.

No vytknul bych ještě občasné zasknutí ve zdi, prolínání textu (robot procházející zdí), otřesné skákání (hrdina skočí dopředu 10 metrů, ale do výšky nevyleze dvaceticentimetrovou zídku) a občas zabugované konce misí.

I tak je ale Future Shock povedená střílečka s feelingem starých filmů, parádním ovládáním a přestřelkami s roboty a revolučním využitím vozítek.

EDIT: Skynet beru jako datadisk, protože vypadá úplně stejně, hraje se stejně a má jen 8 misí. Naštěstí vymizela většina bugů i otravný respawn a příběh se odehrává někde před událostmi Future Shock. Místo zajímavé časovky zůstalo jen klišé s hledáním atomovky, doprovázaný FMV sekvencemi. Ty nejsou špatné, až na úděsné ochotnické výkony "herců". Grafika je díky SVGA o něco hezčí, jinak zůstalo bloudění a občas opravdu nevíte kam jít a ještě více jak v původní hře Vám budou docházet náboje.

Pro: Mouselook, vozítka, skvělé zbraně i nepřátelé, příběh.

Proti: Respawn, bugy, moc rozlehlé a přitom prázdné, fádní grafika.

+16

Hong Kong 97

  • SNES 10
Nechvalně proslavená „nejhorší“ hra všech dob je dle tvůrce (Jošika "Kowloon" Kurosawy) záměrnou satirou na videohry své doby a za (údajné) dva dny ji schválně vytvořil nejhůře, jak mohl. Nebo tak to alespoň Kurosawa tvrdí. Zda mu můžeme věřit nebo ne je ovšem již jedno, před hráčem zbývá produkt kultovní reputace. A ta se ukáže brzy - hned po spuštění je zrak nebožáka co Hong Kong 97 spustil terorizován intrem s lámanou angličtinou a jediným cílem. Zabít co nejvíce komunistů.

A jak rychle vše začalo, tak to i končí. Smrt na nepřipraveného hráče čeká přibližně za sekundu a půl. Do toho všeho hraje lidová píseň čínských soudruhů. Pokusy se násobí, hráč pomalu přichází na strategie jak přežít o něco déle ve frenetické záplavě nepřátel co levitují na obrazovku snad ze všech stran. Jediným zpestřením je ovšem nesmrtelnost, která znamená několik sekund ustání zásahů. A pokud máte štěstí a padne vícekrát, cesta k hlavnímu bossovi (obrovská hlava Teng Siao-pching – vůdce ČLR v 70. až 90. letech, který dobyl svět i přes výšku 1,52 metru) je otevřena. A tento souboj je jednoduší, než se může zdát. Nicméně to je však jen začátek, jelikož rudochů je dle odhadů 1,2 miliardy a hra pokračuje v nekonečném loopu stále!

Pro: kultovní klasika

Proti: vše ostatní

+16

Exhumed

  • PC 50
O Exhumed jsem hodně stál, protože jsem jej kdysi zkoušel, ale nedostal se ani z druhého kola. Po dohrání musím říct, že nebylo moc o co stát.

O příběhu není skoro proč mluvit, protože je vyprávěn pomocí asi 4 statických obrázků a doprovodného textu, včetně finále, kde po úmorném procházení 20 levelů dostanete ošklivý obrázek odlétající raketky. A jinak jste člen speciální jednotky, který musí projít Egyptem a poradit si s nějakou mimozemskou invazí či co.

Grafika je čistý průměr. Neurazí, nenadchne, ano koukat se na to dá, ale víceméně to vypadá pořád stejně, ať se pohybujete kdekoliv.

Hratelnost je ale dost pekelná. Stejně jako v Dark Forces tvůrce napadlo, že bude dobrý nápad nedat možnost ukládání. Nebyl to dobrý nápad jako v žádné hře, ale tady to bylo obzvláště špatný kvůli šílené obtížnosti. Zaprvé obtížnost je nevolitelná, což chápu třeba u RPG či adventur, ale v 3D akci jsem to snad ještě neviděl. Zadruhé ovládání je napůl staré a napůl nové. Běhání, strafování či mouselook se musí zapínat tlačítky. Něco z toho opraví utilita DeHack, nicméně i tak je strafing naprosto nepoužitelný. Je tak pomalý, že neuhnete ničemu, navíc se při něm bůhvíproč zasekne myš, takže na uhýbání projektilům zapomeňte.

Přesto jsem první dvě kola dohrál, leč v tom třetí na mě čekal monumentální drak (běžný soupeř) a po chvíle kočkování s ním mě zabil jediným fireballem. Ve hře jsou sice životy a také checkpointy, ale nepřišel jsem na to, jak pokračovat od posledního checkpointu, musel nahrát pozici a znovu. Podruhé mi hra spadle těsně před koncem do DosBoxu. Se skřípěním zubů jsem udělal něco, co jsem neudělal od dob kdy jsem prvně hrál Dooma - zapnul cheat na nesmrtelnost, abych si hru prošel a zjistil, jestli stojí za to.

Nestála. Tvůrci se zbláznili a obtížnost vyhnali do nebeských výšin, takže bych hru "poctivě" dohrával nejspíše měsíc. K mizernému ovládání se totiž přidaly monumentální a únavná kola, plná bloudění, čudlíků otevírajících něco na druhé straně mapy, smrtících skoků, lávy a desítek nepřátel. Ve spoustě případů Vám trvá tak dlouho, než najdete klíč, že mezitím zapomenete kde měl být použit. A v posledním kole k tomu peklu a přibude ještě smrtící časový limit na zničení všech 15 reaktorů. Upřimně, už jsem téhle "oldschool" hratelnosti odvykl a radši bych si dal zas nějaký moderní koridor.

Navíc nepřátelé jsou otravní až běda. Ti základní vojáci či hmyzáci jen něco flušou (čemuž díky mizernému strafingu neuhnete). Pak jsou tu otravné ženy/sochy, které se teleportují a většinou přímo před Vás, kde Vám vyškrábou oči. Skákající pavouci v obrovských množstvích. A především vosy, které vlítnou přímo do Vás a trefit je i kulometem je umění. No a naprosto smrtící a brutální draci.

Zbraně stojí víceméně za houby - slabá pistolka, plamenomet který zapálí i Vás a náboje jsou v čudu během pár sekund, granáty které padají pod nohy, pomalý blesk. Hadí staffka se kterou trefíte naváděcími kouzly kohokoliv je fajn, ale můžete zabít i sebe. Jediný použitelný je kulomet, ale upižlat cokoliv chvilku zabere. Navíc mi permanentně docházely náboje, v jedné chvíli jsem zabíjel nepřátele granáty, což vzhledem k pohyblivosti potvor a době trvání, než granát vybuchne je dost na prd.

V podstatě to v roce 1996 mohlo být dobré. Obrovská hra, která díky 20 velkým kolům, obtížnosti a nemožnosti ukládat musela vydrže hodně dlouho. Dnes už ale po právu zapomenutá střílečka.

Pro: 20 velkých kol, bez bugů, na svou dobu asi dobrý

Proti: Obrovská a složitá kola, obtížnosti, slabé zbraně, otravní nepřátelé, nemožnost ukládat.

+16

Assassin's Creed Origins

  • PC 100
K mému hraní polorestartované série vede trnitá cesta nárazového hraní, na jejímž konci jsem i s dlc utopil kolem 70ti hodin a jakmile si na chvilku odpočinu po Odyssey (dvouletá odmlka k dalšímu dílu to jistí), tak se k tomu ještě vrátím. A to proto, jelikož i přes zjevné vizuální podobnosti jsou to velmi odlišné hry, které se díky maličkostem celkem i jinak hrají. Moc se mi zpočátku nelíbila tato plánovaná evoluce mé snad nejoblíbenější herní série vůbec a příklon ke gore rpg žánru, jelikož takové hry vzásadě nehraji. A to proto, že má vrozená touha po perfekcionalismu mi nedovolí se z jedné vyzobávací lokace posunout do další, jakmile není na 100% splněná. A vypadá to, že AC mě časem takové hry hrát naučí. A je to přitom tak obrovské, vizuálně nádherné, třebaže ne každou jednotlivou texturou, ale takovým tím celkovým pohledem na jednak přebarvičkovaná města, hory nebo oázy a písečné duny. Člověk v takto obrovské hře chtě nechtě přistoupí k rychlému cestování načítacími obrazovkami a nezřídka kdy se mi stávalo, že mě Origins (či jaká já s oblibou říkám původním názvem Empire) svojí rozlohou pohlcuje a nedostavuje se ona pověstná plná imerze. Po takových deseti rozjezdových hodinách plnění haldy vedlejších questů, které jsou sice vesměs opakováním herních klišé ještě z devadesátek, ale zabaví, jsem se naprosto naladil na správnou vlnu a věděl jsem, že hru dohraju na 100%. Tento pocit se rázem vytratil zakoupením Gold edice hry, tedy prvním a hlavně druhým (obrovským, ač ne tak dlouhým) dlc, která přináší další území k prozkoumávání a ani Bayekův věrný velbloud vše prostě před příchodem Kassandry mým tempem prostě nezvládne.
Pokud bych měl extra chválit něco krom toho, co jde Ubisoftu zdaleka nejlépe, tedy tvoření perfekních virtuálních volně otevřených hřišť, pak je to soubojový systém. Hned první souboj na začátku pořádně zamrazí v tom, jak je to celé nepřístupné, ale jakmile tomu člověk dá šanci, vyloženě si to zamiluje. Což bude (možná) má částečná výtka k Odyssey, kde mám zatím 11h, tak nebudu soudit, ovšem je to tak, že souboják se celkem dost liší a boje se štítem na koni patří k tomu nejlepšímu, co jsem si mohl jako nehráč Mount and Blade ve (AC) hrách, hlavně tedy zde, přát. Příběh je už klasicky průměrný bez nějakého hlubšího přesahu po dohrání, ale nijak neruší a celkem mě mrzí absence nějakých dalších nápadů do přítomnosti, ovšem časy načrtnutí první civilizace z Brotherhoodu, které jsem vyloženě hltal, jsou zřejmě ta tam.
Pokud to někdo vzdal po, ne nutně slabších, ale opakujících se starších dílech, u Origins by mohl s klidem naskočit.

Pro: soubojový systém, RPG prvky, resp schopnosti k rozdělování, extra subjektivní pro : omezení námořního systému, obleky a celkově vybavení ke sbírání, luk, kůň, kterého si zase jednou můžete kdykoliv přivolat, všemožné prozkoumávání krypt atd atd

Proti: ta hra je tak obrovská, že vyzobat to všecko člověka semele (a pokud ne, dorazí jej Odyssey)

+16

Layers of Fear

  • PC 75
Ke hraní Layers of Fear jsem přistoupil poctivě, jako ke každé další hře. To znamená hraní za uplné tmy, prostorový zvuk, sám v místnosti, v mém případě celém bytě. Hře pak nekladete žádné překážky v tom, aby vás kompletně pohltila. A to je u Layers of Fear dvousečná zbraň. Cítit silnou atmosféru je skvělá věc, ale měnit si spodky, křičet ve tři ráno a ujišťovat se, že to píchnutí po celém těle nebyl infarkt, jsou zážitky ze zcela jiného soudku.

Do poloviny hry pro mě bylo hraní ztělesněním noční můry. Což myslím v dobrém. Zda je dobrovolné mučení se konstantním strachem zcela duševně zdravé, je otázka na jindy. Byť by se daly určité aspekty vyvolání strachu považovat za laciné, většina způsobů, kterým tvůrci vytváří hororovou atmosféru, jsou jednoduše bravurně ujeté a zvrhlé. Jako by vám vlezli do mozku a snažili se hrát si s vašimi vnitřními démony.

Tohle jsem dokázal snášet několik hodin. S pauzami. Během více dnů. Uznal jsem, že ta hra dokáže k smrti vyděsit skvěle, ale jestli ji chci dohrát a zachovat si trošku toho duševního zdraví, musím změnit přístup. Zbytek jsem stále hrál v noci, za plné tmy, sám a s prostorovým zvukem, ale vědomě jsem si přeprogramoval smýšlení a vytáhl se z dění v obrazovce do pozice nezaujatého diváka, který pouze sleduje obrazovku a nic mu nemůže ublížit. Takové trošku mentální cvičení, ne každému asi bude fungovat.

Díky tomu jsem byl schopen hru dohrát a ocenit její kvality čistě z analytického hlediska, beze strachu sledovat ty pitoreskní výjevy a žasnout. A že je co chválit. Layers of Fear je exkurze to pomatené mysli umělce, kde nemůžete věřit naprosto ničemu.

Na pozadí toho strachu nelze přehlédnout nádhernou atmosféru dobového domu začátku 20 století. Útulné dřevěné obložení nabourávají všudypřítomné obrazy, které své znepokojení ve skutečnosti čerpají z reálného světa. Další desítky drobných detailů realizovaných v krásné grafice doplňují celkový feeling procházení se v minulosti.

Kde hra exceluje ve vytváření atmosféry, ovšem selhává v podání příběhu. Což je škoda, protože námět je atraktivní a trestuhodně nevyužití. Ani DLC, které se zaměřuje prakticky jen na prozkoumání příběhu z jiné perspektivy a atmosféru dává na druhou kolej, toho zas tolik moc neodhalí. Byť celou dějovou linku známe, zpracována je až moc stroze.

Stejné výtky se dají směřovat na ovlivnění příběhu, který můžete zakončit jedním ze tří konců. Jak v hlavní hře tak v DLC. Byť v DLC je to mnohem jasnější, v hlavní hře budete činit rozhodnutí a ani o tom nebudete vědět. Některé herní mechaniky jsou tak nejasné a fádní, že jako hráč nemáte šanci vědět, že právě něco ovlivňujete a popřípadě jakým směrem. Někdy se hra dostane do takového chaotického kolotoče, že ani netušíte, zda máme vůbec možnost volby, nebo vás hra tahá za fusakli.

To jsou bohužel prvky, které nedokáží hru dostat z kolonky skvělé atmosferické jednohubky někam výše, kde by vám hra předala něco více.

Pro: pure fear; grafika;

Proti: místy optimalizace; nevyužitý potenciál příběhu;

+16

Brawlhalla

  • PC 90
Brawlhallu jsem začal hrát kvůli DH Masters, a hned mě chytla tak, že jí i dávno po turnaji pouštím na odreagování skoro každý den. Je to hra úplně pro každého, naučit se dá snadno, takže si zábavu užijí i úplní nováčkové, ale ve skutečnosti je celkem komplexní a skvělé se hodí i pro progaming.

K tomu mi navíc přijde i hodně divácky vděčná, sledování si užijí i ti, co nikdy nehráli (na rozdíl od spoustě jiných progamingových her kde, pokud neznáte pravidla a sami nehrajete, nic moc vám sledování neřekne).

Je tu pravý F2P systém a nikdo si tak nemůže stěžovat když prohrává, nakupují se zde totiž jen vizuální věci, žádné P2W. A zábavných momentů spoustu, už jen když třeba někoho trefíte odhozenou zbraní, bombou, nebo prostě jen skopnete dolů, když se snaží vrátit na herní plošinu je krásně uspokojující :)
+16

Middle-earth: Shadow of Mordor

  • PC 75
Rozhodně o sobě nemohu říct, že bych se řadil mezi fanoušky univerza Pána Prstenů. První tři filmy jsem viděl a žádné větší nadšení jsem na sobě nepocítil. Pravda, už je to pár let a já byl ještě relativně mladý svišť, ale stále se u mě nedostavila ona chuť se na filmy podívat znovu. Tím pádem si lze lehce odvodit, že pravděpodobnost mého setkání se hrou z LOTR světa je velice, ale velice nízká. Nicméně videoherní hlad mě donutil naťukat do Googlu heslo „best open-world games.“ SoM mi vyskočil mezi prvními. Spolu s ním nějaký ten Assassin. Po důkladném pročtení recenzí a taky vlivem toho, že Assassíny jsem hrál už tři a u žádného jsem nevydržel více než dvě hodiny, jsem nakonec zvolil Middle-earth. A jak ten můj experimentální výlet do krajiny mnou neprobádané dopadl?

Nejprve jsem se cítil velice zmaten. Už úvodní cutscény ve mně vzbuzovaly nepříjemný pocit, že jakožto „nefanoušek“ LOTR budu mírně zmaten. Poté, co jsem spatřil prvního elfa, měl jsem chuť hru zase vypnout. Já vím, že elfové jsou jedna z nejdůležitějších frakcí ve všech fantasy světech, ale já je prostě nemám rád (omlouvám se všem fandům) :-D

V několika dalších okamžicích jsem si osvojil základní bojové dovednosti. Nedávno jsem pařil Batmana, takže zdejší bojový systém pro mne nebyl nijak zvlášť složitý. Záhy jsem byl konečně uvržen do Mordoru. Na můj vkus se na mě vysypalo až příliš velké množství informací – přepínání mezi postavami, systém armády skřetů, vylepšování dovedností, runy, vysávání nepřátel, šípy a já nevím co ještě. V duchu jsem si říkal: „nepanikař – ty se do toho dostaneš!“ A víte co? Dostal. Stačilo mi zabít pár skřetů, splnit asi dva úkoly, vylepšit si dovednosti a konečně – zabít prvního skřetího pohlavára. Nebudu jistě první ani poslední, kdo vychválí tolikrát skloňovaný NEMESIS systém – tedy způsob, jakým se ve hře obměňují válečně řady skřetů. To byla věc, která mě okamžitě oslovila a donutila mě se do hry hlouběji ponořit. V pozdější části hry se odemkne možnost rekrutovat na svou stranu skřetí pěšáky a hra tím získává nový rozměr. No, a hlavně to dost pomáhá v situacích, kdy jsem nedopatřením spustil poplach. Jinak jsem se (jako ve všech hrách, které to umožňují) soustředil především na stealth. Efektivní je ale i Assassinské skákání přes překážky, ze střechy na střechu a vůbec celá ta „parkourová“ interakce s prostředím. A když se k tomu přidá možnost osedlat si ty krvelačné potvory, které mě nesčetněkrát zabily, je radost tuhle hru hrát.

Příběh sice není bůhví jak originální, či poutavý (daleko raději jsem plnil likvidační úkoly), ale rozhodně neurazí. Zhruba v polovině hry mě všechny ty řeči o prstenech donutily podívat se alespoň zběžně na Wikipedii, abych si doplnil mezery ve znalostech místního světa. A ve finále jsem se docela i začetl :-) Rozhodně mi to pomohlo se více orientovat v motivech postav ve hře. Co mě trochu zklamalo, byl závěrečný boss, neboť jeho likvidace byla přinejmenším snadná a nepříliš zajímavá. Bitva před jeho samotnou konfrontací byla sice perfektní, ale onen hošan mě trošičku zklamal.

Audiovizuál je dle mého lepší nadprůměr. Na grafiku si sice nijak zvlášť nepotrpím, protože kdyby jo, asi bych se utopil v potoce vlastních slz z toho, jak málo her spustím na svém stařičkém notebooku :-D Skřeti jsou zde ale patřičně odporní a druhý svět, do kterého se v polovině hry dostanete, vypadá opravdu krásně – ale to by vypadalo asi i průměrné české sídliště po několika hodinách strávených ve vypleněné, pekelné krajině z první poloviny hry :-D

Trochu mě zklamal fakt, že po dohrání hlavní příběhové linky, už není tak nějak motivace nic dalšího dělat. Samozřejmě, herní svět je nadále plný výzev, soubojů a vedlejších questů, ale neznámo proč mě chuť do hry záhy opustila.

Sečteno, podtrženo: bavil jsem se. Bavil jsem se náramně, až jsem byl překvapen jak moc mě tento žánr může upoutat. Trochu zamrzí bugy, ale až na dva záseky v textuře vyžadující restart šlo spíše o kosmetické vady. Rozhodně mohu s čistým svědomím doporučit všem, kteří si chtějí zahrát fungující open-world a nevadí jim zasazení do fantasy světa.

Pro: Nemesis, souboje, vylepšování postavy, luk, grafika

Proti: Závěr mohl být epičtější, po dohrání rychlá ztráta zájmu o hru, bugy

+16

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PC 100
Koukal jsem se do seznamu svých komentářů a napsal jsem svůj názor na většinu her, kterým jsem dal 100%, ale tu hru které jsem toto hodnocení dal první, tak tam nemám a to je Assassin's Creed IV: Black Flag, který je podle mého skromného názoru nejlepším dílem této série. A proč? Tak to jsi jdeme říct jako první zmíním příběh, který podle mě v této sérii byl zatím nepřekonán. Konečně tu nemáme věčný souboj mezi Asasíny a Templáři, ten tu je pouze v pozadí a sleduje příběh mladého pirátského kapitána Edwarda Kenwaye, kterému jde jen o to, aby vydělal dost peněz a mohl si žít bezstarostný život a v pohodě si dožít se svou ženou. Sice se to muže zdát jako jednoduchý příběh, ale kdybych ho tu měl rozepsat celý, tak tu popíšu tunu stránek. Takže za příběh dávám palec nahoru. Pak tu jsou postavy a všechny jsou dokonalé, nejvíce vyčnívá hlavní hrdina Edward a pak Černovous a to je pro mě ekvivalent skvělé vedlejší postavy, o kterou se bojíte a v něčem zastínil právě i Edwarda. Třeba v jeho receptu na to, jak se stát nejobávanějším pirátem všech moří. Takže za postavy dávám taky palec nahoru. Pak tu je grafika, ta je nádherná a společně s prostředím je to skvělá kombinace a několikrát jsem se zastavil uprostřed moře a koukal jsem na západ slunce. To je i po 5. ti letech dokonalé. Když jsem zmínil grafiku, musím zmínit ozvučení a hudbu. Já tomu nemám co říct, to je dokonalost sama. Ve hře jsou skvělé jak hlavní, tak i vedlejší aktivity od potápění až po dobývaní pevností, vyrabování plantáží a mnoho další, takže je tu toho dost a je to výtečné. Konečně přistoupím k tomu hlavnímu, kvůli čemu tuhle hru miluju. Jsou to bezkonkurečně námořní bitvy. Pane Bože, ty jsou tak úžasné, a když bojujete s nějakou velkou lodí a do toho vám začne bouře, tak to se můžou jít Piráti z Karibiku 3 se svou bitvou ve vodním víru vycpat. Tohle je pro mě vrchol epičnosti. Jak asi chápete, tak tahle hra je pro mě dokonalá. Sice jí překonal Zaklínač 3 a Kingdom Come: Deliverance, ale jedno jí tyhle hry nevezmou, to její prvenství, který jsem dal 100% a dlouho se taky držela na vrcholu mých nejoblíbenějších her. I když je teď už na třetím místě, je pořád dokonalá na 100%.

Pro: Příběh, hlavní a vedlejší postavy, grafika, humor, prostředí a jeho velikost, hudba a ozvučení, souboje na souši tak i na moři, Hlavní a vedlejší úkoly, no prostě vše co ve hře je.

Proti: Nic.

+16

Doki Doki Literature Club!

  • PC 90
Představte si, že jste ve škole, kde vás vaše otravná anime kamarádka donutí vstoupit do literárního klubu, kde jsou další její tři anime kamarádky (dvě kozatý a jedna, která vypadá jako nezletilá), které vám jasně dávají najevo, že vás prostě chtějí. Na vás pouze je to, abyste psal básničky a pokusil se jednu (či všechny) svým kreativním a tvůrčím psaním ohromit a bůh ví co dalšího se stane... Možná vám vypadnou oči z důlků, či si samou radostí hodíte mašli... :^)

Neoriginální začátek, neobyčejně originálního dating simulátoru, vás po moc nezáživné hodince vcucne, párkrát vás přežvýká a vyflusne jako malého uplakánka až na samotném konci (to poslední jsem trošku přehnal.) Největší chybou, co jsem mohl udělat bylo to, že jsem si o hře něco málo zjišťoval. Pokud se rozhodujete, že si Doki Doki Literature Club! zahrajete, tak si NIC nezjišťujte. Také bych vás varoval, že je zde hromada textu, ale když se do hry zažerete, tak vám to ani nebude vadit.

Na závěr povím jen toto: Ať už holdujete anime a vlastníte doma body pillow svojí milované anime waifu, a nebo chodíte do knihkupectví se sirkami a kanystrem plného benzínu, jenom proto abyste spálili oddělení mangy, dejte této hře šanci. Věřte mi, litovat nebudete... Osobně jsem si hru užil, s radostí si ji za nějakou dobu opět zahraji a s klidným svědomím ji dávám 9/10.

**PS - jako důkaz přikládám fakt, že tato hra okouzlila i moji milovanou anti-anime přítelkyni.**

Pro: Zajímavý a originální příběh, postavy, hudba

Proti: Děj může být místy předvídatelný, podle mě celkem krátká herní doba

+16

Rusty Lake Hotel

  • PC 80
Stylová, tajuplná, chytrá a pomatená adventura, ze které jsem měl zpočátku strach. Po dohrání jsem prostě chtěl víc!

Příběh mi přijde zbytečné vysvětlovat, jelikož i po dohrání jsem zmatený a přijde mi, že si tvůrci Rusty Lake Hotel dělají ve stylu Davida Lynche regulérní prdel z diváka, avšak máte nutnou potřebu se dozvědět více a doopravdy vás zajímá, co se v tom prapodivném hotelu děje. Občas se objeví nějaké vodítko a vy tak můžete sestavovat svoje teorie, oč běží. Jediné co bych asi vytkl je konec, který mi nepřinesl rozuzlení, které jsem chtěl a druhá věc je krátká herní doba, což nevadí, když si hned můžete zahrát pokračování!

Silnou stránkou jsou také puzzly, kterých je tu kupa a občas dokážou i pořádně provařit mozkové závity. Myslím, že jenom jednou či dvakrát jsem se musel podívat do návodu, jelikož jsem byl doopravdy ztracený.
Ale když jsem hleděl na nějaký puzzle a najednou mě napadlo rozřešení, které bylo nakonec správné, tak cítil mnohem lepší pocit, než když jsem dohrál původního Crashe Bandicoota (doteď z toho vakojezevce mám noční můry a tiky).

Ovládání je prosté, prostě kliknete na objekt se kterým chcete interagovat, nebo kombinujete předměty z inventáře s jinými objekty.

Grafika je dokonalá, doopravdy se mi tento styl líbí. Hudba je příjemná, příjemně dokresluje již tak dobrou atmosféru.

Shrnul bych své povídání tím, že Rusty Lake Hotel je příjemně unique hra, s příjemně podivnou a lehce strašidelnou atmosférou. Dávám ji 8/10, jelikož zaprvé) si myslím, že hra mohla být delší a zadruhé) hrál jsem pokračování a to je lepší.
Rozhodně si tuto hru pořiďte, stojí pouhé dvě eura na steamu! ... ... ... Proč už si ji neobjednáváte? Šup šup, ať už vás tu nevidím!

Pro: Příběh, grafika, hudba, puzzly

Proti: Krátké

+16

Batman: The Enemy Within - Episode 5: Same Stitch

  • PC 90
Herní výzva 2018 - Kategorie č. 9 - Nerozbalený dárek (Hardcore)

Batman: The Enemy Within je poslední dokončenou “telltalovkou”. Pod taktovkou již uzavřeného studia Telltale Games vznikala ještě poslední série The Walking Dead, avšak zůstala prozatím nedokončená a práce na posledních pokračováních seriálu má dokončit jiné studio. V rámci Herní výzvy 2018 jsem svůj komentář koncipoval jako shrnutí celé série, protože popisovat jednotlivé díly individuálně mi připadá zbytečné.

Nový Batman je typickým zástupcem her od Telltale Studios a jak v enginu, grafice či herním systému nepřináší žádné inovace. Což konec konců možná stálo za komerčním neúspěchem posledních titulů firmy. Hratelnost spočívá v typickém systému dialogů mezi postavami s volitelnými možnostmi odpovědí, prokládaným akčními vložkami v podobě click time eventů. S občasnou hádankou, které mně až na jednu z nich nečinily výraznější potíže.

Co je na adventuře nejdůležitější, je samozřejmě příběhová linka. Ta je vyprávěna atraktivně a poutavým stylem, ačkoliv rozjezd je tentokrát pomalejší. Rychlý spád a napětí autoři docílili zejména v druhé půli hry, kde se předkládané příběhové linky spojují a zde se hra podobá atraktivnímu napínavému seriálu, který můžeme svými rozhodnutími ovlivňovat.

Story má tentokrát více větví. Batman čelí jednak tradičnímu nepříteli Hádankáři - Riddlerovi, ale do cesty mu staví také tajná vládní organizace - The Agency, která na boční kolej odstavuje inspektora Gordona. Batman se setkává s Jokerem, v době jeho začátků, kdy si ještě říkal abstraktním jménem John Doe. Ten je součástí spolku The Pact spolu s Mr. Freezem, Harley Queen a Banem, kteří se snaží dostat pod nadvládu Gotham. A nejen to, mrtvý Riddler je klíčem k biologické zbrani zvané The Lotus. Navíc se všude plete nevyzpytatelná Catwoman.

Jak vidíte, příběh je poměrně spletitý, navíc mám pocit, že tentokrát se ve větší míře projevují vaše volby v dialozích, zejména pak na postavě budoucího Jokera, který se může vyvinout buď jako váš spojenec, nebo taky nepřítel. Já jsem volil cestu vzájemného spojenectví, ale alespoň podle videotrailerů se zdá, že jsou konce příběhu znatelně odlišné. Dále s potěšením kvituji větší roli Bruce Wayna, který ve střední části příběhu hraje docela podstatnou roli a ve své civilní roli se infiltruje přímo mezi členy Paktu.

Scénáristy vytvořená linka jednoznačně nezapadá do Batmanových kanonických příběhů, které najdete v komiksech. Dlužno podotknout, že mi chvíli trvalo, než jsem si zvykl na odlišné časové zařazení hry. Nejsem znalec komiksů, načteno nemám prakticky nic, avšak na druhou stranu jsem dohrál všechny Batmany od Warner Studios. První série Batmana od Telltale ještě z koncepce příliš nevyčnívala a dění bych bral jakousi předehru k dalším Batmanovým příběhům z doby jeho mladších let. Ale u pokračování mi notně neseděla smrt Riddlera, který ve všech Arkhamských akcích hrál takřka hlavní roli. Ale zvykl jsem si, přijal jsem, že jde o separátní story linku a na mé hodnocení tento faktor nemá vliv.

Druhá Batmanova série od Telltale běží ve stejných šlépějích jako předchozí díl. Zejména v druhé polovině bylo vyprávění i příběh dynamičtější a neustálé zvraty a akce mě připoutala k monitoru, což vyvážilo pomalejší rozjezd. Zrodil se Joker, takže série měla určitě potenciál k dalším pokračováním, avšak dalších příběhů se již nedočkáme a Batman tak bude muset vystupovat v jiných titulech. V každém případě zejména fanouškům netopýřího hrdiny Batman: The Enemy Within doporučuji.

Episode 1: The Enigma - 80%
Episode 2: The Pact - 80%
Episode 3: Fractured Mask - 85%
Episode 4: What Ails You - 90%
Episode 5: Same Stitch - 90%

Pro: Kvalitní audiovizuální provedení. Poutavý příběh a dynamický spád. Vaše rozhodování více ovlivňuje příběh.

Proti: Pomalejší rozjezd. Neodpovídá kanonickým batmanovským příběhům.

+16

Every Day The Same Dream

  • PC 55
Každý den stejný sen je jedním z mála interaktivních filmů, které jsem hrál. Příběh ukazuje každodenní rutinu jednoho bezejmenného úředníka, který se cítí zbytečný. Vstát, obléknout se, pozdravit ženu, použít výtah, jet autem do práce, pozdní příchod a usednutí na své místo mezi další pracovníky a znovu.

Jednotlivé dny lze ale trochu pozměnit. Jak mi řekne žena ve výtahu, lze udělat pět kroků, kterými se odchýlím od stereotypu (jít za bezdomovcem, vystoupit z auta a pohladit krávu, chytit list ze stromu, neobléknout se a dostat výpověď a nakonec spáchat sebevraždu) a stanu se novým člověkem. Přijít na ně není nic těžkého, protože hra nenabízí příliš možností.

Po každém z těchto kroků se změní graf výkonnosti firmy k horšímu, protože tím zanedbávám své povinnosti. Jednotlivé kroky nelze splnit najednou, a tak je hru nutné projít třikrát a ještě počtvrté, kdy dojde na úplný závěr. Každé projití je ale otázkou chvilky.

Pro: ukázka každodenního stereotypu, pět kroků ke změně

Proti: krátké

+16

TSIOQUE

  • PC 90
Herní výzva 2018 - 6. "Sousedy si nevybereš"

Tsioque je roztomilou, humornou i potemnělou point-and-click adventurou, kterou jsem vyhlížela pěkně dlouho. Demo bylo úžasné a hned si mě získalo. Následoval odklad za odkladem, občasné pochybnosti o tom, zda hru vůbec zvládnou dodělat a vydat. A když se nedávno u hry na Steamu rozsvítilo datum 7. listopad 2018, vypadalo to nadějně.

Čeká vás pohádkový příběh a dobrodružství malé okaté princezny jménem Tsioque. Maminka, zdejší královna se musí vydat k nedaleké bitvě. Mezitím se objeví zlý čaroděj, který využije situace a se svými poskoky celý hrad obsadí, princezna skončí pod zámkem a dál nebudu prozrazovat.

Žasnu jak pěkně a zároveň neinfantilně dokázali vývojáři tento svět ztvárnit. Je plný milých detailů a drobností, easter eggů a celkově působí moc pěkně. Ze hry jde cítit, že byla dělána s láskou, pečlivostí a že tvůrce velice bavila. Neříkám, že pořád. Ale na to přijdete sami. Audio se také povedlo. Hudební podkres i veškeré zvuky krásně sedí k celému pojetí hry.

Jak se hra hraje? Příjemně, i když může dojít k pár zásekům - čistě kvůli vlastní nepozornosti. Hádanky dávají smysl a nejsou obtížné. Po vzoru starých adventur dojde i na pár momentů, kde musíte stihnout něco udělat, jinak se nehnete dál. A co se bugů týče, tak jsem nenarazila ani na jeden, což je u mě celkem zázrak. (Jsem schopná zabugovat všelico, i to co nejde)

V první polovině hry to vypadá, že procházíte celkem obyčejnou, akorát roztomile vypadající adventuru se špetkou humoru. V té druhé se však mnohé změní a nemůžete se vynadívat na tu spoustu vydařených a originálních nápadů. Opravdu Tsioque nechci jen vychvalovat, ale nějak mě nenapadá nic, co bych hře měla vytknout. Možná by někoho mohla zamrzet kratší herní doba. Já ji sfoukla během 4 hodin, s jedním větším zásekem. Nakonec chci říct, že jsem si nemyslela, že se nad takovou hrou ke konci dojmu. Ne kvůli příběhu, ale protože je hra ztvárněna s tak neuvěřitelnou lidskostí a uvěřitelností, že se zase jednou dojímám nad tím, co člověk dokáže vymyslet a stvořit, a hlavně, že to dovede poskládat vše dohromady tak, aby to mělo hlavu i patu a hráč si mohl odnést spousty dojmů. Smekám. Tsioque se tímto zařadila k mým nejoblíbenějším adventurám vůbec.

Pro: Animace, atmosféra, grafické pojetí, hlavní myšlenka, hratelnost, humor, originalita, prostředí, zpracování

Proti: Krátší herní doba, možné záseky

+16

Quest for Glory: Shadows of Darkness

  • PC 100
Čtverka je jednoznačně můj neoblíbenější díl z celé ságy. Je to tím, že to byla první ze série, kterou jsem kdysi díky Score hrál, ale i celkovou atmosférou hry. Začátek je skvostný - hrdina se objeví bez peněz, lektvarů, vybavení, ba dokonce i beze zbraní v temné jeskyni a poté co se odsud dostane, zjišťuje, že všechny sláva je polní tráva. V temné, hororové a depresivní Mordavii ho nikdo nezná, nikdo mu nevěří, z města by ho nejradši vyhnali a kolem něj je jeden smutný příběh vedle druhého. Autoři se tentokrát inspirovali Východoevropskými mýty a spousta monster či lokací bude velice povědomých.

Ve čtverce se autoři obloukem vrátili k prvnímu dílu a dobře udělali. Opět prozkoumáváme les po jednotlivých obrazovkách, opět je tu na každém místě někdo zajímavý koho můžete potkat, nebo komu můžete pomoc. Zapomeňte na desítky nápojů - místní vědec Vám dá jeden protijed a jeden léčivý lektvar denně. Zapomeňte na peníze - většina tvorů co v lese potkáte nemá ani floka. Soubojový systém doznal změn, teď místo izomerického pohledu to funguje ala 2D bojovky, přičemž ono krytí, či postupování pomocí klikání myši do obrazovky mi nepřišlo nejšťastnější. Ale je tu možnost zapnout autoboj a nechat hrdinu vše vyřešit.

Díky bugům hra dříve nešla ani dohrát, ale zaplať pánbůh to na GOGu odladili a jako zázrakem se mi vyhly všechny bugy či časové pasti. Grafika je stále stejně malebná, i když samozřejmě na moderním monitoru poněkud rozpitá.

A příběhy? Těch je tu spoustu - utopená Rusalka lákající do vody, stařík postrádající svou ženu, hospodský pár který ztratil dceru, jeden odcizený manželský pár či šílený vědec tvořící Frankensteinovo monstrum - všem můžete pomoc a postupně se díky tomu stáváte z nedůvěryhodného cizince místní celebritou. Jako paladin se konečně dovíte něco o minulosti Erany a paladina Pjotra a na konci když sesbíráte všech pět rituálů možná zastavíte dvojici čarodějů ve vyvolání temného pána. I identita záporáků a jejich motivace jsou fantasticky napsané. A aby té deprese nebylo tolik, vtip tu obstarává jeden gnóm, jeden skřítek hádankář a jako guest star se vrací i Baba Jaga.
Ke konci se opět ve stylu jedničky dočkáme gratulací s představením postav, kterým hrdina pomohl a cesty dále do Silmarie.

Zkrátka čtvrtý díl parádní a bezchybnou kombinací adventury a RPGčka, bez větších zákeřností, zato s dokonalým scénářem a atmosférou.

Pro: Východoevropské prostředí, hororová atmosféra, smutné osudy a hrdinova pomoc všude okolo.

Proti: Poněkud zmatený bojový sytém.

+16

Infamous First Light

  • PS4 70
Tento prequel jsem vybral schválně jako první než se pustím do Second Son. Tudíž některé mé překvapení nemusí být nic nového pro hráče původní hry. A první z nich je opravdu parádně vypadající a zpracované město. Vše to vypadá neskutečně detailně a působí živým dojmem.

Pohyb po městě a využívání všech schopností co Fetch získává je pak radost používat. Příběh hrdinky není nijak veselou záležitostí i když mi trochu scházela možnost být buď dobrý či zlý kdy tato možnost je ikonickou značkou série Infamous.

Po dohrání příběhu a splnění všech aktivit a výzev ve městě, ale přichází na řadu něco co u mě ve výsledku sráží body a to je několik arén, kde hráč musí přežít a zlikvidovat nabíhající vlny nepřátel a splnit bodové hodnocení. To mě upřímně nebavilo a nutnost splnit všechny k získání platiny trošku zkazilo zážitek jinak z velmi dobré části ve městě.
+16

Crysis 2

  • PC 70
Když už se mi trilogie Crysis, za ty léta co vychází, nahromadila na herních účtech, řekl jsem si proč sakra nenavázat na první díl hned tím druhým. Kašlat na nové hry, které čekají na dohrání, ty můžu hrát za 10 let.

Oproti jedničce bych druhý Crysis, i po těch zhruba 7 letech, označil za opravdu hezkou hru. I přesto, že se jedná o městskou džungli, dokáže předvést i poměrně hezké scenérie a dokáže dost dlouho točit stejné modely bez toho, aniž by se člověk cítil jako by hrál jednu a tu samou část dokola.
Místo otevřenější mapy vydal cestou "otevřenějších levelů" ve stylu posledních her od Arkane, i když samozřejmě nenabízí takovou volnost a možnosti. Právě díky koncipování hry do úrovní se mohli tvůrci trochu vyřádit a připravit hřiště, které nabízí zábavný postup jak stealth stylem, tak tím (mým oblíbeným) rambo stylem, který jsem si díky změněnému/zjednodušenému/příjemnějšímu ovládání obleku (pár tlačítek na klávesnici) vychutnal o to víc - změna herního stylu je znatelně hladší.
Filmečky mezi úrovněmi se snaží nějak polepovat to, co se na Manhattanu děje, co se děje s postavami a co se děje mimo hlavní dění. Příběh (ne)navazuje na první díl a pokračuje v krásné béčkové krasojízdě a končí grandiózním, a zase a opět přehnaným, soubojem s desítkami nepřátel. Dokáže skvěle nastínit atmosféru Manhattanu, který byl napaden emzáky a stejně tak dokáže přiblížit atmosféru bojů, ve kterých proti nim stojí vojáci americké armády.


Co se bohužel ozývá a to ve velkém, je technické zpracování. Hra samo o sobě běží krásně, ale je plná bugů a není úroveň, ve které by se mi nezasekli nepřátelé o neviditelné (či dokonce viditelné) překážky. Několikrát jsem se zasekl pod předměty, pod kterými byla možnost projít. Jindy jsem zase nemohl projít dveřmi. A dokonce se mi stávalo, že nepřátelé po mě střílí skrz překážky, což při pokusu o stealth určitě neudělá radost, protože v takové situaci ani znovu zamaskování nepomůže na AI restart a zbude jen možnost jít po cestě plné olova a krve. Ke konci hry se dokonce nepřátelské výsadkové lodě jen tak vznášely nad hlavou, ale při snaze je sestřelit prolétaly kulky skrz model lodí.
Druhá část (stejně jako v díle prvním) by se dala shrnout do "kos všechno co jde, tohle ubraň a tohle rozstřílej". Tady mě to ale zamrzelo víc, protože to byla kolikrát vyloženě nuda - uzavřený na menším prostoru, tady slabší nepřátelé, tady silnější a tady dva ještě silnější - vzorové spawnování nepřátel.
Nemluvný hrdina je záležitost legendárního Half-Lifu a protože jsem ho nikdy nehrál, nedokážu říct, jestli je to v Crysis udělá hůře, ale každopádně můžu říct, že to do hry nesedí. Alcatraz se probere s oblekem, jedinou zprávou od YouKnowWho a jediným úkolem - bez otázek, pochybností jde a nechá ze sebe udělat pěšáka mastermindů. To i ten Nomad sem tam prohodil nějakou tu větu a hlavně, Nomádovo chování je možné odůvodnit tím, že se jednalo o vojáka, který měl jasné rozkazy.

Crysis 2 jsem si užil víc, než díl první, ale kvůli plno bugům neodcházím o tak s lepším pocitem. Kdyby nebylo bugů na (zhruba) 7 hodin, jako je jich na 100 hodin ve Skyrimu, určitě bych si tuhle nadupanou jízdu plnou výbuchů a výborné akce užil víc.

Pro: grafika, připravené úrovně, ozvučení

Proti: haprující AI, bugy, Silent Bob

+16

Duelyst

  • PC 65
Karetní hry na PC jsem nikdy nehrál. Kdysi na základce frčel Doomtrooper, později jsem čuchl k Magicu, ale ani veleúspěšný Hearthstone, který jsem zkoušel hrát v době prvního rozšíření, mě k hraní kartiček u počítače nepřesvědčil. Nepovažuji se tedy za hráče, který podobný typ her vyhledává.
Duelyst to nezměnil. Přináší sice pro mě nový aspekt - hrací plochu a na ní aktivní pohyb vyložených jednotek a navrch jej koření stylizací, mixující detailní kresbu rozhraní s pixelartem jednotek. Tento mix mi však spíš nesedl, a nezlepšilo se to ani s postupujícím časem - to nejlepší co můžu říci je, že jsem ho začal ignorovat. Celkově však jde o hru, která není úplně marná - jednotlivé frakce jsou rozmanité, přes určitý prvek náhody jde hodně o váš skill a schopnost sestavit si balíček. Nakonec, co si budeme namlouvat - hrát proti živému člověku je vždycky větší výzva a o tom je tahle hra především. Mě nechytla, ale pokud vás můj komentář doteď neodradil - možná byste měli dát Duelyst šanci. Za tuhle zkoušku opravdu nic nedáte - hra je zdarma.

Pro: zdarma nabízí spoustu zábavy

Proti: lidé, co podobné hry hrají už nejspíš své favority dávno zvolili

+16

Mimpi

  • PC 65
Mimpi je kouzelná/tripová 2D adventurka, která se jednoduše ovládá a její logické hádanky jsou postavené na jednoduchém principu, což ale bohužel neznamená, že mě nepotrápila :(
Netrápila mě vždy a ani schválně, teda kromě logického vázaní provazu na kladky, tam jsem si musel pomoci návodem, protože jsem nepřišel na to, na jakém principu to funguje.
Potrápila i hrozně příjemně a to když mě nutila vyřešit logický problém něčím nelogickým, něčím co mě po celou dobu hraní neučila. Řešení byla většinou první (ne)logická věc, která mě napadla.
Určitě mě dost překvapilo rozuzlení. Byl jsem strašně rád, že se to nevydalo nastíněným směrem a "boss fight" byla úsměvná třešnička na dortu.

Při prvním spuštění jsem si říkal, že to vypadá jako hra na mobilní zařízení, perfektně by se tam hodila, proč tam sakra nevyšla? Vyšla, dokonce zdarma. Což je tak trochu můj hlavní problém. Za ty peníze na PC určitě neurazí, ale hry na mobilní zařízení by měly zůstat přesně tam.

Herní výzva 2018 - 3. "Lidem vstup zakázán"

Pro: stylizace, zápletka

Proti: kladky, ty zatracený KLADKY

+16

Sonic Mania

  • PC 90
Pokud se vám někdo bude snažit namluvit, že Sonic nikdy nebyl dobrá série, nevěřte mu. Od přechodu do třetího rozměru sice i přes občasná světlá místa postupně upadala, ale původní 2D Sonicové z Mega Drive mají co říct i dnes. A není lepšího důkazu, než je Sonic Mania, která po dvaceti letech neúspěšného experimentování prostě jen zopakovala, co tehdy fungovalo a odnesla si nadšené přijetí v recenzích i u hráčů.

Mania není jen tak dobrá, jako původní trilogie. Je dokonce lepší, a to z jednoho prostého důvodu – jelikož funguje jako taková „best of“ kolekce Mega Drive Soniců, mohla si dovolit vybrat ty dobré úrovně z původních her, zahodit ty horší a doplnit je novými. Výsledek je čtyřiadvacet nabušených úrovní, téměř prostých hluchých míst. Jsou obří a prodchnuté myriádou možných cest, plné detailů a nápadů a krásné na pohled i na poslech.

I přesto Mania na ničem nelpí, překotně vás žene od nápadu k nápadu a nenechá vás ani na moment vydechnout. Tvůrci zručně mixují přítomné zóny s hratelnostními prvky zón, které ve hře vůbec nejsou a přidávají vlastní, čímž dosáhli toho, že i každá ze dvou úrovní jedné zóny působí zcela jinak. Chemical Zone přidává chemikálie, které vodu promění v želé trampolínu, v Oil Ocean můžete všudepřítomnou ropu s pomocí ohnivého štítu zapálit, Metallic Madness přidává zmenšující a zvětšující paprsky... Variabilita je zkrátka obrovská, což se týče i bossfightů. Bylo by jednoduché vytvořit nějaké minibosse a opakovat je, ale s tím se autoři nespokojili a hra tak obsahuje čtyřiadvacet unikátních bossů, včetně jednoho téměř geniálního (mluvím samozřejmě o Mean Bean Machine na konci Chemical Plant).

Plus to celé fantasticky vypadá – každá zóna je překrásně detailní, rozanimovaná a na rozdíl od originálů v plynulých 60FPS. A ten soundtrack! Nemůžete mít kvalitní Sonic hru bez dobrého soundtracku, a tenhle je na sto procent, ať už co se týče remixů (Stardust Speedway) či nových tracků (Ruby Delusions).

Kdybych měl Manii něco vytknout, tak to, že je až moc oddaná původním hrám. Převzaté a vylepšené staré úrovně jsou sice v pořádku, ale pořádně hra září teprv v těch nových, kterých je bohužel jen třetina. Hlavně taková Studiopolis je snad nejlepší zóna, kterou jsem v Sonic hrách viděl a hra složená jen z nových zón o její kvalitě by mohla být zcela fantastická. Snad tedy příště.

Manii je zkrátka a dobře radost hrát. Není to v žádném případě nic revolučního – je to prostě hra od fanoušků pro fanoušky, ale v tom je téměř dokonalá. Tvůrci očividně zbožňují Sonica, což prokázali už svými fangames a když dostali možnost vytvořit hru s oficiální licencí, udělali zkrátka hru, která by bavila hrát je samé. Čímž mimo jiné dokázali, že tak často skloňovaná poučka o tom, že fanoušci neví, co chtějí, nemusí být vždycky pravda.
+16

Epistory: Typing Chronicles

  • PC 70
Je to Bastion, je to The Typing of the Dead, je to tak trochu Zelda. Nicméně tady se nesekaj žádní bublibáci, nestřílej žádní zombíci, a rozhodně se tu nehraje za malého blonďáka, kterého si pořád až moc lidí plete s titulární princeznou. Je to Epistory!

Místo větropytlů a zombíků se tu vypisuje všemožná hmyzí havěť, a místo blonďatého klučiny v zelených trenkách se tu hraje za blonďatou holčinu na přerostlé lišce. A tak spolu cestujou malým světečkem, od jedné kobky přes támten chrám až po zamrzlou jeskyňku, aby získali nové schopnosti a zpřístupnili si tak další, již dříve oběhnuté, kousky mapy. Cestou deratizují zmíněné brouky, řeší prostoduché hádanky (avšak za nápad s ledovou klouzavou plochou, v tomto izometrickém úhlu pohledu a s tímto ovládáním, bych soudruhy dyzajnéry nejradši podrobil lumbální punkci), a postupně nám odkrývají, byť občas poněkud kostrbatě, onu epickou story. A to všechno skrze sílu slov!

Jen je věčná škoda, jak málo je na té hře reálně pamětihodné, a že to 'Epi' v názvu vyloženě lže. Příběh je ryze osobní, podán patřičně intimně, ale zároveň je zpracován poměrně dětinsky, bez většího důrazu na detail. Z hudby si taky nepamatuju ani notu. Asi nejintenzivněji mi v paměti zůstane vynikající artstyle, kdy naprosto všechno, od samotného světa a jeho plno stromků, přes všechny nepřátelské chrobáky, až po každý z mnoha liščích ocasů, je stylizováno do origami papíru, a pokryto relativně retro paletou barev. Kouká se na to opravdu pěkně, a dokud se píše, tak se to fajně i hraje.

Jakmile se ale nepíše, hra redukuje do neohrabané chodičky za doprovodu slabě přednesené narace, a v tom tkví největší zádrhel. Byť je sympatické postavit celou hru kolem jediného neotřelého gimmicku, bodlo by, kdyby i to kolem onoho osamoceného triku bylo herně aspoň trochu zajímavé. A vono není. Za své mluví už jen ta skutečnost, že navzdory velmi krátké herní době to stihne smrdět iritujícím stereotypem. A pak i vysloveně nudit. Hodnotím vcelku pozitivně, jelikož prostě mám slabost pro kreativní přístupy, třebaže jsou trochu krátkozraké. Nicméně bych sám sobě přehnaně fandil, kdybych věřil, že si z toho budu po silvestru něco pořádně pamatovat.

Jo, a taky to samozřejmě má nadbytečný upgrade systém, ve kterém si můžete odemknout takové báječné věci, jako rychlejší pohyb po mapě, tj. "Je nám jasný, že hodně lidí bude zbytečně pomalý běh lišky srát, ale zadara jim s tím nehelfnem, že."

První půlka a cosik zdokumentována.

Pro: Artstyle; základní koncept hry

Proti: Takřka všechno kolem ústředního ťukání do klávesnice je tak nějak meh

+16