Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Netvor Speed

  • PC 55
Netvor Speed dělající si už svým názvem legraci ze známé série závodních her, některé díly v lecčems předčí. Jasně, vizuálem asi těžko, ale minimálně systémem poškození, které má vliv na jízdní vlastnosti vozů bezesporu.

Cíl vydělat 100 000 euro, které jsou v plánu následně propít v místní putyce, je vcelku směšný, ale co na tom. Hlavně je třeba si hlídat stav nádrže, aby auto nezastavilo v půlce trati. Tím, že se na jednotlivé závody sází, jsem měl o motivaci postaráno a danou částku jsem si opatřil vcelku rychle. Nejde o žádný převratný titul, ale na freeware scénu celkem ujde.

Pro: systém poškození, doplňování paliva, sázení na závody

Proti: krátké, cíl hry

+16

Borderlands 3

  • PC 80
"Držte už všichni hubu a nechte mě laskavě střílet!" Asi tak bych shrnul třetí regulérní díl série, která vypadala jako ujetá omalovánka ještě než to bylo cool.

Člověk zodpovědný za svérázný, vědomě infantilní a originální humor, a také chytlavé postavy druhého dílu, opustil studio. Mnozí předvídali, že tím příběh a postavy třetího dílu utrpí a bohužel, tyto obavy se naplnily. Moderní humor se změnil, což mi dost možná dají za pravdu i mnozí ti, co si Borderlands 2 zahráli až pár let po vydání. Spisovatelé kopírují co viděli ve dvojce a nedošlo jim, že to nemůže znovu fungovat. Hra navíc ztratila svou unikátnost; titulů, které jsou situovány do komiksové grafiky a neberou se příliš vážně, už je na trhu několik. Borderlands 3 selhává v úspěšné snaze předchozích dílů přinést něco, co jinde neuvidíte. 

Asi nejhorší je to hned z počátku, kdy je drtivá většina nejen humoru, ale i představování vedlejších postav, neskutečný cringe-fest. Zhruba ve druhé třetině se ale všichni tak nějak uklidní a hru si jde mnohem lépe užívat, a občas se někomu podaří utrousit něco opravdu vtipného. 

Příběhu chybí smysluplná základní struktura o kterou by se opřel. Nejprve se zdánlivě neděje vůbec nic, krátce na to se příběh monumentálně vyhrotí, což působí dost nuceně. Pak se prostě dějí věci, aniž byste měli jasný výhled na to, kam vás ještě cesta povede. Vy máte pocit, že se řítíte šílenou rychlostí ke konci, přičemž v okamžiku kdy se dostanete k první velké události nejste vlastně ještě ani v půlce. 
Problém je také v tom, že spisovatelé nedokáží hráče přimět se jakkoli emočně investovat do postav, to i navzdory tomu, že se jedná o staré známé tváře z předchozích her. Jejich účinkování na obrazovce je často velmi slabé. Tomu vůbec nijak nepomáhá fakt, že se vaše postava vůbec nebude objevovat v cutscénách. V podstatě jen děláte něco, aby se pak vedlejší postavy mohly někam přemístit a posunout příběh.

Z hlediska psaní mi taky velmi vadí, že události a postavy z her od studia Telltale games, jejichž hry (nezlobte se na mě) prostě nemám rád, jsou celkem významné i pro třetí díl. Ne že by bez jejich znalosti nešel pobrat příběh, ale přijdete o dost kontextu. 

Kritiku bych asi měl za sebou, mrkněme na to proč vůbec stojí za to hru zapínat. 

Tam kde základní hra pohořela se DLC hodně předvedlo. Kvalita psaní je mnohem lepší, postavy jsou živější a zábavnější, a navštívená prostředí jsou velice rozmanitá. Doporučuji je hrát všechny, ale pokud bych měl vyzdvihnout jedno, bude to Bounty of Blood. Má nejrozmanitější prostředí, nejvíce postranních misí, a asi nejzajímavější hlavní příběh.

Druhá sezóna DLC je hlavně pro ty, kteří ve hře hodlají strávit víc než 100 hodin, rozepisovat se o ní už nebudu.

Zásadově vytýkat základy stojící jíž od prvního dílu je nesmysl. Herní zážitek utváří především nástavba, nikoli jádro. Zde je obojí vynikající. RPG prvky jsou nekomplikované a přehledné, ale umožňují za pochodu, klidně i během boje, měnit dovednosti postavy. To v dnešní době ještě mnoho RPG neumí. 

Poprvé v sérii mě zaujaly všechny čtyři základní postavy, a také poprvé je tady nějak více prezentována jejich osobnost. Postavy pomlouvají nepřátele během přestřelek, přímo komunikují s vedlejšími postavami, komentují současné dění ve hře a mají odlišné připomínky k příběhu. Ať už si vyberete kteroukoli postavu, nebudete mít pocit, že jste vybrali špatně. Všechny jsou velmi schopné v celém rozsahu hry a každá má své vlastní speciality které zásadně mění styl hraní.

Zbraním přibyly nové atributy a vlastnosti, čímž se prohloubily rozdíly mezi individuálními kousky. Asi největší změnou je implementace velmi výrazného systému pro zpětný ráz. Přestřelky jsou zábavnější než kdy jindy. Akční segmenty dovedou být velmi frenetické, v případě většího množství nepřátel i nepřehledné. To však nikdy netrvá déle než pár minut a tempo hry je celkově příjemné.

Prostředí je vertikálnější a tomu odpovídají nové možnosti pohybu, především schopnost šplhat na plošiny kam přímo nevyskočíte. Došlo k téměř úplné eliminaci zbytečného chození během kterého se nic neděje, čemuž navíc prospívá možnost "fast travel" z libovolného místa ve hře. Arény jsou opravdu dobře propracované, a dá se v nich vyřádit ať už preferujete boj z blízka nebo z dálky. 

Vozidla lze skrz jednoduchý systém vylepšovat a tunit. To se z počátku zdá jako drobnost, ale například lze z běžného jeepu udělat konvertibilní vznášedlo, kdy se po stisknutí tlačítka vozidlo zvedne ze země a za cenu rychlosti směrem vpřed umožni volný pohyb všemi směry a plynulé otáčení. 

Ještě okomentuju trochu bizarnější stránku, ke které se už tolik lidí nedostane jelikož stojí až za několika desítkami hodin hraní. Zklamalo mě, že je prvopočáteční hra velmi lehká. Nepřátelé nejsou moc efektivní a bossové taktéž ne, prostě do nich střílíte dokud neumřou a snažíte se to nekoupit. Obtížnost lze zvýšit, nicméně to má svá "ale".

V první řadě si můžete po dokončení hlavní dějové linky aktivovat Mayhem mód, ve kterém se významným způsobem dá v deseti úrovních zvýšit obtížnost. Potíž je v tom, že každý Mayhem level přidává zbraním patřičný "nasobič", který vylepšuje jejich damage. Toto přináší dva problémy které spolu souvisí. Ty "násobiče" totiž v praxi nezvyšují schopnosti zbraní stejně. Na první pohled to sice není patrné, ale Borderlands je pod kapotou dost složitá hra a univerzální vylepšení prostě nezabralo jak by mělo. Výsledkem je, že drtivá většina zbraní ve hře je k ničemu, což Gearbox přinutilo zvýšit šance že někde najdete legendární výbavu. To taky znamená, že pokud nedostanete legendární výzbroj, je to jako kdybyste nedostali nic. Podotknu však, že ta škála použitelných zbraní je i tak velká, Borderlands má zbraní, štítů a další výbavy neskutečné množství.

Druhý způsob zvýšení obtížnosti je New Game +, tedy True Vault Hunter Mode (TVHM), kde kromě silnějších nepřátel budete narážet i na jejich vylepšené varianty. Do toho damage elementárních zbraní je upraven tak, že správný element je více efektivní, nesprávný zase méně než v normální módu. TVHM lze opět spustit až po dokončení hlavní dějové linky. Je celkově lepším zážitkem, protože kromě lepších nepřátel máte už postavu která má zajímavé schopnosti a tím se zábavnost hry výrazně zvyšuje.

No a pokud budete chtít odemknout a dokončit TVHM mód pro každou postavu, budete muset hru dohrát osmkrát, což je popravdě docela přehnané. Zkrátka a dobře, chybí mi možnost boostovat slabší charaktery alespoň skrz první (nudný) průchod. Osobně nevím jestli najdu čas a hlavně chuť si na NG+ dotahat všechny postavy. 

Ve finále pochválím technickou stránku hry (toto už je pěknou dobu po vydání). GTX 1050 i 950 neměla problém dodat konzolový zážitek netrhaných 1080p 30fps při velmi příjemných detailech, nebo 60FPS při trochu nižších detailech (přitom ne těch nejnižších). Doporučuji mrknout na návod Digital Foundry, kde mají rozepsané které nastavení žere kolik výkonu. Zvuková stránka hry je parádní a jakožto sluchátkový hráč jsem ocenil rozdíl po přepnutí na režim sluchátek. Výrazný prostorový efekt a širší dynamika. A taky nemohu jinak než pochválit možnost přepínat mezi centrovaným a sníženým mířením (kdy je míření posunuté níž, díky čemuž nezabírá podlaha třetinu obrazovky, ale zase to nesedne každému). 

Všeho všudy je Borderlands 3 vynikající hra. Dokazuje, že s dostatečnou inovací netřeba překopávat staré koncepty. Staví na 11 let starých základech a herním designerům nejen že nechybí nápady, ale zároveň mají dost soudnosti i zkušeností aby to nepřehnali. Doufejme, že se Gearbox poučil a nastávající hry budou mít lépe napsanou kampaň. Vzhledem k vynikajícímu hernímu zážitku bych hře nedal méně než 4 hvězdičky, ale nutno poznamenat, že jsem ze slabého příběhu základní hry dost smutný.

Pro: Herní mechaniky

Proti: Příběh

+16

Horizon Chase Turbo

  • PC 75
Původně jsem si chtěl jen HCT zkusit, ale tyto arkádové závodymě chytly.

Je to myslím skvělé arkádové závodění u kterého, zejména v hotseat, dokáže člověk strávit hodně času. Hra obsahuje i dost odemykatelného obsahu v podobě nových aut, aby motivovala dokončení turnajů v plné míře. Můžete také taktizovat, jaké auto si vezmete na danou trať s ohledem na její vlastnosti.

Nejvíc mě mrzelo, že neobsahuje možnost jet pouze s přáteli závody ve dvou na libovolné trati. Také mě často štvalo, že u pokročilých tratí byla obtížnost spíše založena na snížené viditelnosti pro hráče, tedy bez vlivu na počítačové protivníky.

Pro: Hotseat zavody, rostouci obtiznost trati i chovani protivniku, velky vyber aut

Proti: Obtizna prehlednost, nekdy neprijemne efekty, nemoznost vlastnich malych zavodu se spoluhracem

+16

Disney's The Lion King 1 ½

  • GBA 70
Tahle hra pro mě byla samé překvapení. Nejdříve mě zmátl název. Čekal jsem pokračování klasické hry Lion King, kterou znám z DOSu, jen mírně vylepšenou. Je to přece jen půl díl ne? Netušil jsem, že se takhle jmenuje v originále třetí filmový díl a hra tak sleduje jeho děj. To nakonec bylo fajn. Timon a Pumba jsou zábavná dvojce a hraní ze ně je příjemně různorodé. Střídají se úrovně za jednoho, druhého a oba. Každá se hraje jiným stylem a hra se jen tak neomrzí. Levely s neustále běžícím Pumbou s Timonem na zádech byly překvapivě také fajn. A to tenhle typ levelů obvykle moc nemusím. Může za to druhé překvapení a to obtížnost. Hra je oproti původní výrazně jednodušší a většinou jde level dokončit na první pokus. Pokud ne, nevadí, pokusů je neomezeně. Jediná větší výzva je nalezení čtyřiceti brouků. Většinu jih je vidět, ale pár jich je docela schovaných. To odemkne náročnější časově omezené levely.

Grafika je na GBA hezká a i bonusové filmečky jsou povedené. Hudbu i zvuky musím také pochválit. Hra se dobře ovládá, postavy reagují rychle a přesně. Jediný problém jsem měl při lezení po "liánách", občas se mi prostě nepodařilo skočit na další. Tři srdíčka života na level jsou plně dostatečná a tak to nebyl žádný nepřekonatelný problém. Nejraději jsem hrál za Timona. Jeho schopnost skákat je příjemnější a více baví. Pumbova omezenější pohyblivost je nepříjemná, ale díky této kombinaci mohou být společné levely hezky navržené. Fanouškům Lvího krále mohu hraní rozhodně doporučit.
+16

Burly Men at Sea

  • Android 25
Pokud mi něco neuniká, neztotožňuji se moc s popisem hry zde v profilu. Nedefinoval bych hru výrazy jako „interaktivní textová adventura“, „ovládáte směřování příběhu“ nebo „nelineární přístup“. Dokonce bych se z podstaty významu slova „hra“ bál použít i tento pojem.

Burly Men at Sea je více než cokoliv jiného experimentální hříčka, která se snaží propojit virtuální a reálný svět závěrečnou možností nechat si „mou“ verzi příběhu vytisknout jako knihu. To samo o sobě je docela hezký nápad, ale hrozivě aplikovatelný zrovna na takovou malou hříčku.

Dokážu si představit, že bych chtěl mít krásně vázanou stylovou knihu mých rozhodnutí napříč sérií Witcher, zvěčněné momenty mých těžkých rozhodnutích. To stejné pro Mass Effect ságu a podobné hry, které se opravdu vyznačují nelinearitou, dopady rozhodnutí a příběhem, na kterém vám záleží.

Burly Men at Sea ale nemá nic z toho. Vytisknout si knihu s náhodně vygenerovanými scénáři, která před vás hra předhodí, je jen výhra formy na obsahem. Pokud by mi taková kniha ležela doma, ty tři stránky s fancy ilustracemi hloupoučkých příběhů by neměli absolutně žádnou citovou vazbu a jednalo by se tak o čiré pozérství.


Proto hodnotím Burly Men at Sea poměrně tvrdě, protože neobsahuje nic z toho, co by hra obsahovat měla a svůj jediný nápad aplikuje tím nejhorším možným způsobem.

Pro: minimalistický vizuální styl

Proti: chybí hratelnost; chybí opravdový příběh; špatně aplikovaný "nápad"

+16

StarCraft II: Wings of Liberty

  • PC 85
Najprv chcem upozorniť, že hodnotím len kampaň hry a nie celkový zážitok zo StarCraft II.

StarCraft hry ma vždy obchádzali, vedel som, že existujú ale nikdy ma to k nim netiahlo. Možno kvôli tomu, že nie som moc dobrý RTS hráč. Avšak cez Vianoce sa mi naskytla kúpa celej trilógie za polovičnú cenu a tak som to využil.

Celkové spracovanie hry, ako býva u Blizzardu zvykom je na najvyššej úrovni. „Warcraftovsky“ skvelo spracované cinematic videá, ktoré dodávajú tu správnu atmosféru a ktorú máme tak radi.

Kampaň hry sa väčšinou točí okolo pomsty Raynora a tajomného artefaktu čo tu zanechali prastarý tajomný predkovia mimozemských rás. Tajomný artefakt sa však skladá z viacerých kúskov, ktoré bude treba vypátrať a získať. Nie sme však jediný čo majú o tieto kúsky kameňa záujem. Zlomený James Raynor ako hlavný protagonista kampane je prenasledovaný výčitkami svedomia, ktoré sa snaží pomocou alkoholu potlačiť. Nenávisť a hnev ho však ženú na cestu pomsty. Avšak by to nebolo medzi galaktické dobrodružstvo, keby sa do jeho cesty nepriplietlo XY vecí.

Jednotlivé misie mali pestrú hratelnosť. Napríklad misia the devil's playground alebo supernova boli v skutku svieže. Občas ste dokonca mali takú možnosť, že v niektorých misiách si určiť na ktorú stranu barikády sa pridáte. Pozitívne ma prekvapila aj možnosť si strihnúť pár misií za protosov. Charaktery postáv neboli až tak duševne plytké ako som očakával a aj mi celkom sadli. Možno by som ocenil trošku viac keby sa viacej objavovali ako hratelné jednotky. Viem, že to nieje „warcraft“ ale občas by to aspoň kampani viac sadlo. Počas misií máte taktiež možnosť získať nejaké tie výskumné artefakty, čo vám potom na základni pomôže vylepšiť a zdokonaliť útok alebo obranu armády. Tiež je tu možnosť odomknúť za kredity žoldnierov, čo som neustále počas hrania využíval.
Dialógy medzi postavami aj UNN News Broadcast videa boli naozaj super. Soundtrack hry taktiež nevybočoval z toho čo sme od Blizzardu zvyknutý. Odporúčam!
+16

Zarya-1

  • iOS 70
Do rozehrání Zarya-1 jsem neměl ponětí, kam až se mobilní hry posunuly od dob tetrisu. Tuto kategorii jsem ignoroval až do letošní herní výzvy. A vzhledem k tomu, že jde pro mě i o první hru tohoto typu, vlastně ani nevím, jestli je kvalitativním standardem, nadstandardem, nebo slabším průměrem. Protože jsem však fanouškem sci-fi napříč všemi médii, můžu porovnávat alespoň v rámci žánru.

Začnu tím horším - čtveřicí protagonistů. Ani na chvilku jsem neměl pocit, že velím dospělým lidem, natož profesionálům představujících to nejlepší z NASA. Jejich rozhovory, hlášky a neustálé vzájemné popichování jsou strašně infantilní a celkově spíš na úrovni pubertálních táborníků hrajících bojovku se sci-fi tématikou. Do drsňáků z Vetřelců, svérázů z Armageddonu i zadumaných intelektuálů z Vesmírné Odysey mají co do charismatu opravdu hodně daleko.

Atmosféru to má ale hodně slušnou a to zvláště v situacích, kdy se astronauti dostanou do bezvýchodných situací. Ve chvíli, kdy bloudící tým začaly pohlcovat světélkující stěny, jsem byl opravdu napjatý a vtažený do děje. Fotografie, které vám průběžně posádka posílá, atmosféře hodně pomáhají. Mrzelo mě, že kromě nich neposílají žádné textové záznamy. Například nějaké útržky z nalezených deníků, nebo jejich osobní dojmy zaznamenané před odpočinkem (o který vás mimochodem žádají každou chvíli a trvá 12 hodin). Tady byl potenciál atmosféru posunout ještě kousek dále.

V rámci sci-fi žánru je Zarya-1 guilty pleasure béčko, což nemyslím nijak hanlivě. Škoda jen slabších postav a skromných informací o záhadné lunární základně. Hra mi ale velmi zpříjemnila pracovní dobu a pokorně přiznávám, že najít tu správnou cestu (obsahující pro mě docela za vlasy přitažený zvrat) vedoucí k happy endu mi pomohla až mind mapa, kterou dávám do odkazů.
+16

Stella Glow

  • 3DS 85
Po dohrání se vůbec nedivím, že šlo studio Imageepoch do kopru. Když si Stella Glow vygooglíte, mrknete na nějaké obrázky a informace, tak se vše tváří jako typické SRPG. Desítky hodin zábavy, roztahaný příběh a hlavně spousta soubojů. Ty první dvě věci platí, ta poslední nikoliv. Stella Glow je totiž jen šíleně předražená visual novela, ve které, až na pár výjimek, nemůžete ani rozhodovat sami za sebe. Prostě jen čtete, čtete a jednou za hodinu zfouknete nějaký ten souboj. Za tohle bych fakt 60€ dát nechtěl.

Číst přece není tak špatné, ne? A víte, že fakt není? Příběh je sice generický až hanba, postavy jsou typické archetypy anime a celkově jaksi nemají tvůrci čím překvapit. Hra ale střídá mise s volným časem, v němž máte svobodu, s kým si zrovna promluvíte nebo co budete dělat a věřte mi, že tohle je na celé hře to nejlepší. Ač některé postavy příliš neosloví (Keith, Mordimort), některé zas vyloženě otravují (Ewan, Veronica), tak zbylá většina nabízí spoustu zábavy, přičemž některé přímo excelují (Nonoka a Sakuya, Archibald). Při všem tom zmaru a zkáze lidstva tak dostáváte ve volném čase solidní komedii, u které se sice za břicho popadat nebudete, nicméně jde o příjemnou feel good zábavu. Co ovšem zamrzí je fakt, že při prvním průchodu nemáte dostatek času věnovat se všem a co víc, nejde jen o náhodnou zábavu, ale taky musíte trochu strategicky přemýšlet, s kým trávit čas kvůli dovednostem na bojišti, jelikož z toho plynou určité výhody.

Na vás, jako hráče, připadá neutrální klučina Alto, který bydlí se svou ségrou a její matkou v nějakém zapadákově poklidný život. Mimo to, že Alto začne řešit záchranu celé planety a kvůli své amnésii i zjišťovat, kým vlastně je, tak se stihne i zamilovat do své sestry (nevlastní ale, to se může!) a vést s ní cringe rozhovory. Jestli jste tedy znalci a čekáte, že sestra má noční můry a musí spát s bráchou aby se nebála a nebo se někde zasekne při opravě odpadních trubek apod, tak vás zklamu. Alto dostává infarkt když mu dá pusu na líčko a držení za ruce představuje vrcholný cíl. Tady celkově tvůrci naprosto promrhali celý potenciál. Když vás ráno z postele vytáhne sexy královna na neformální chit-chat, tak to přece přímo vybízí k nějakým nevhodným sexuálním narážkám úplně stejně, jako když má zdejší doktorka prsa větší než hlavu! A nebo bych měl asi přestat koukat tolik na anime...

Souboje jsou pak poměrně zábavné a jelikož jich není příliš, tak ani nenudí a většinu hry jsem si i pochvaloval, že hra neotravuje se zbytečným grindem. Tenhle fakt se sice mění v závěrečné části, kdy jsou poslední dva bossfighty silně overpowered a chtě nechtě musíte jít naexpit do nepovinných soubojů. Většinu hry jde však o pohodovovou záležitost, která nefrustruje, ale přesto nabízí nějakou tu výzvu. Pochválena budiž i různorodost charakterů, které si na bojišti můžete (až na pár příběhových momentů) složit dle vlastního uvážení a zkoušet tak neustále nové bojové kombinace. Co ale dělá ze Stelly tak dobrou záležitost nejen v soubojích, je hudba. No uznejte, že bojovat za doprovodu něčeho takového, je prostě jedna radost a hudba dělá ve hře opravdu hodně.

Stella Glow je zábavnou visual novelou se skvělým hudebním doprovodem a dobře napsanými charaktery. Když nad tím tak přemýšlím, tak je to možná i mé první dohrané SRPG? Pokud vám tenhle žánr není zrovna po chuti, tak jde díky své střídmé bojové části o dobrý začátek. Pokud však chcete hlavně bojovat, hledejte jinde. V rámci 3DS titulů jde bez debat o hidden gem, který by neměl minout žádného majitele konzole a fandy anime.
+16

LittleBigPlanet 3

  • PS4 20
Nemám zkušenosti s předchozími díly. Hra vypadala lákavě - postavičky jsou roztomilé, máte možnost kooperace s dalšímu hráči, hratelnost prověří vaši šikovnost, rychlost.. prostě to zní jako zábavná a v podstatě odpočinková hra, která vám dá občas možná trochu zabrat, ale vše v rámci fair play.

Není tomu úplně tak. Hra je opravdu roztomilá a docela zábavně se hraje. Je ale příšerně rozbitá. Několikrát se nám stalo, že jsme museli odehraný postup opakovat, protože ho neuložila. Některá načítání byla nekonečně dlouhá (i doslova, prostě se nenačetla) nebo vedla k pádu hry. Ne všechno fungovalo tak jak má. Když procházíte nějakou náročnou pasáž, úplně vás nepotěší, že ji musíte opakovat kvůli něčemu co není vaše vina.. propady texturou, ulítlá kamera.. mezery v ovládání - některé levely bylo prostě lepší hrát v jednom (například za Swoopa, který má na stejném tlačítku "držení" a "rychlý let" prostě nemůžete oba dva hráči prolétat a prchat uzavírajícím se tunelem, protože se navzájem držíte a tím blokujete.. ). Kooperaci více lidí (než dvou) si navíc nedovedu představit, protože se postavičky pletou, bývá to chaotické... Nikde nemáte přehled, kolik životů vám zbývá.. Hra vás automaticky vyhodí u posledního checkpointu který je v dohledu, i když je v jiné rovině.. Ve stíhacích pasážích (kde musíte před něčím utíkat) vás klidně hodí někam, kde vás to zabije dřív než se stihnete chopit ovládání..

Ještě jsem nikdy nehrála hru, která by byla v jádru zábavná a přitom tak příííííšerně otravná. Možná je to částečně hraním v kooperaci, pokud se ale hra pyšní tím kolik kamarádů si s sebou můžete pro hraní přivést, tak by na to taky měla být připravená...

Pro: roztomilá, nálepky, zajímavé levely

Proti: technicky i hratelnostně není vyladěná

+16

AntVentor

  • PC --
Roztomilá a humorná adventura, tak na hodinku pohodového klikání, se sympatickým mravenčím nemotorou Florentinem v hlavní roli. Krásné prostředí, částečně fotorealistické a částečně animované, ve stylu Amanity. Opravdu jsem se několikrát upřímně zasmál.

Jedná se o první díl z chystaných tří, což může zamrzet. Místy jsem měl problém poznat, kudy vede cesta nebo co jde sebrat, ale díky chytrým nápovědám to není taková bolest. Ve slevě za 0,99€ doporučuji.
+16

Kingdom Come: Deliverance – Band of Bastards

  • PC 65
Trošku jsem překvapen, že k Band of Bastards tady na databázi není žádná recenze, ale asi to chápu, přeci jen je tento datadisk takový nemastný-neslaný. Ono ani já nebudu nijak rozvláčný, napsat toho není mnoho co. DLC nabídne trochu větší quest s průměrným příběhem bez zásadních novinek. S partou žoldáků vyjedete na pár vyjížděk, které většinou skončí bojem, jednou-dvakrát si zavyšetřujete, a uděláte pár nezásadních rozhodnutí. Toť celé. Za dvě stovky, co mne tento DLC po vydání stál, tak žádná sláva, pár herních hodin navíc.

Pro: Slušný přídavný quest

Proti: Nic moc nového, rozšíření herní doby jen o minimum

+16 +17 −1

Freak Out: Extreme Freeride

  • PC 75
Když jsem se v patnácti rozhodoval jaký sport dělat, skateboarding pro mě byl jasná volba ale sledoval jsem i jiné extrémní sporty a jedním takovým bylo právě Freeski i když jen dost okrajově. Nicméně když jsem se o deset let později rozhodoval co si dál zahrát, Freakout: Extreme Freeride sice nebyla jasná volba ale dal jsem téhle možnosti jak si zablbnout na lyžích bez rizika a v pohodlí obýváku šanci.

A rozhodně jsem neprohloupil protože i přesto že se jedná o hru z roku 2007 a ještě port z konzole, vypadá dost dobře, hlavně pak horské prostředí ve kterém se odehrává. Asi jsem v tomhle trochu zaujatý protože různá panoramata a ty přírodní zvlášť mám rád a nejednou se mi při hraní stane že se zastavím a jen civím do obzoru ale tady se mi jednoduše líbilo. Velice hezky a dynamicky je zpracován také sníh a další efekty počasí takže vizuální stránka má u mě za jedna.

Ani hratelnost pak za grafickým zpracováním nijak nezaostává a užil jsem si ve hře každou minutu. Na výběr je ze čtyř různých druhů závodů a i když některé bavili víc a některé míň, vždycky to byla výzva a hlavně zábava. Tedy až na jednu věc ke které se váže asi má nejpodivnější herní historka: Freakout jsem poprvé hrál ještě v době kdy jsem pil alkohol (naneštěstí hodně :/) a zasekl jsem se na jednom "freeridu" který je nutné vyhrát pro odemknutí dalších kopců. Po x hodinách kdy už jsem si nacvičil perfektní jízdu plnou triků a nebezpečných zatáček abych dostatečně pobavil porotu se mi ale tuhle jízdu pořád nedařilo čistě odjet. Vždycky jsem si někde nabil čumák nebo nedotočil trik a ztratil rychlost. Pak jsem ale jednou celkem dost "naslopaný" hru pustil a odjel perfektní jízdu na první pokus a to i přesto že jsem viděl skoro dva monitory :D Stejný problém pak přišel i teď když jsem se ke hře vrátil kvůli herní výzvě 2020. Onen prokletý freeride ne a ne udělat až se jednou nové hory zničehonic odemkly aniž bych freeride vyhrál. Asi bug nebo už mě bylo hry líto, nevím ale mohl jsem úspěšně znovu hru dokončit a pro jistotu si zálohoval save, protože napotřetí už bych to asi ani s kořalkou ani s bugem nedal ;)

Pojezd po horách doprovází i povedený soundtrack který přesto že je z poloviny tvořen jednou punk-rockovou kapelou a celkový počet songů je kolem deseti, se ani po delší době neoposlouchá. Svého jezdce si navíc můžete obléct do nejrůznějšího oblečení a tak jediné co mi tady trochu chybí jsou nějaké ty bonusy jako třeba video se skutečnými jezdci jako je tomu třeba u her Tony Hawka. Btw právě s touhle sérií se Freakout nejčastěji srovnává což je ale podle mě chyba, protože i když to na monitoru možná vypadá podobně má skateboarding k freeski hooodně daleko. Celkově se nicméně jedná o velmi dobrou a hlavně zábavnou hru z neotřelého žánru. Takže pokud máte rádi akčnější sporty nebo prostě chcete vyzkoušet ve hraní něco nového, neváhejte ani vteřinu.
+16

Guitar Hero III: Legends of Rock

  • PC 70
S otlačenými konečky prstů, opocenou klávesnicí a křečí v obou rukách jsem dorockoval na medium obtížnost a hluboce se klaním všem, kteří měli trpělivost se hodiny učit jeden song za druhým na těch vyšších.

Guitar Hero jsme hrávali kdysi dávno na střední škole o přestávkách na těžce nestíhajících noťasech a předháněli se, kdo dá lepší skóre v Dragonforce. Po víc jak deseti letech mi to už ale jako taková sranda nepřijde. Zcela zásadní problém je, že se ta hra fakt špatně hraje na klávesnici a plastovou kytarku si kvůli jedné hře pořídí fakt jenom blázen. Skladby mají nevyrovnanou obtížnost, takže někdy si jen tak pinkáte po klávesách a druhým okem máte dokonce čas sledovat, co se děje i mimo virtuální hmatník a někdy holt jenom bezbranně mlátíte do klávesnice a doufáte, že náhodou trefíte aspoň něco.

Celková grafika je příjemně stylizovaná, výběr songů je docela dobrý, hráč má menší možnosti customizace vlastního kytaristy, i když to nemá žádný efekt, protože není moc možností během hry jej sledovat. Práci si autoři měli dát s nějakou variabilitou členů bandy. Je vtipné sledovat hlavního zpěváka, jak jemně vyzpívává Black Magic Woman a následně se přepne do Disturbed :D

Dřív bych si asi dal s GH větší práci, zkusil ještě vylepšit pár výsledků, ale během likvidování klávesnice jsem si všiml, že mi hra nedělá moc dobře na hlavu a žaludek. Kolikrát jsem byl jak v tranzu, když jsem se soustředil na vybrnkávání, ale po skončení písničky se mi motala hlava, nejspíš kvůli posouvajícímu se hmatníku v popředí nějaké jiné scény. 27.6. 2008 jsem hře dal halabala 70%, ale když nad tím přemýšlím, je to za mě dodnes férové hodnocení.
+16

Alan Wake

  • PC 70
Nejsem fanoušek horroru, ale sem tam si ho pustím a tentokrát jsem se rozhodl si ho zahrát. O Alanu Wakeovi jsem slyšel jen to nejlepší, takže do Herní výzvy to byla jasná volba.

V první a poslední řadě tu jde o příběh, který je velmi dobrý a až na nějaké okamžiky jsem to hltal celou dobu. První asi 2 epizody jsem se postupně do hry dostával, od 3. do 5. epizody jsem byl maximálně ponořen, ale poslední epizoda byla pro mě utrpením. Příběh graduje až v závěrečných cinematicích, ale dostat se k nim byla velmi dlouhá, a zdůrazňuji dlouhá cesta, což úplně není ideální, když má příběh gradovat, a celou dobu je to jen o tom projít různé lokace bez nějakého většího nápadu, které byly u předchozích epizod. Nejvíc se mi líbila část se šerifkou, kdy to připomínalo příjemný coop. Kdyby to bylo jen o příběhu, tak bych dával mnohem větší hodnocení, ale jen o příběhu to není.

Co se týče technického zpracování, fyziky, ale hlavně kamery a ovládání je to slabé. Bojoval jsem s tím celou hru a dost mi to kazilo zážitek. Přijde mi, že se snažili o realistické zpracování, ale nepřijde mi moc povedené.
+16 +17 −1

Cut the Rope

  • Android 70
Na mobilní hry mě příliš neužije. Pokud však hledáte něco milého na zabavení třeba po čas cestování nebo čekání, je Cut the Rope skvělou volbou. Příšerka, kterou musíte nakrmit bonbonem/donutem/koláčkem (v menu lze přepínat) je prostě roztomilá, styl zpracování je příjemný a hádanky jsou rozmanité. Nejedenkrát mě naštvaly, nejsou totiž pouze o logickém uvažování a načasování, ale také o dávce šikovnosti. Otáčení kouhouty, praskání bublin, správný úhel při zhoupnutí, odrazu, propadu kouzelným kloboukem.. načasování koláčku a světla, aby se příšerka probrala a zblajzla dobrotu. Některé levely jsem dala dokonce náhodou, s jinými jsem se trápila a opakovala je, dokud jsem jejich provedení nepřivedla k dokonalosti. Tři hvězdičky z prvních dvou sezón, po odemčení jsem třetí sezónu prošla až k nejnáročnější "Mechanické" krabici č. 17.
Hrála jsem free verzi, ale musela vypínat wifi/data kvůli reklamám... Když jsem byla připojená k internetu, hra se šíleně sekala, často nereagovala, padala...

Občas náročné, občas až k vzteku, ale ve výsledku to bylo to zábavné.

Pro: roztomilé, hádanky potrápí ale vše je logické, pocit odměny při dokončení úrovní

Proti: některé levely příliš náročné (spíše na provedení); s reklamami na mém telefonu hra nehratelná

+16

Soldier of Fortune II: Double Helix

  • PC 85
Druhý díl drsňáka Mullinse je v mých očích stejně povedený jako první, s lépe propracovaným příběhem a rozhodně daleko povedenější úrovní UI protivníků, u některých levelů ( Kolumbie nebo Kamčatka ) jsem se opravdu zapotil u nekonečného opakování misí - někdy opravdu 3 save game nestačily a bylo potřeba s nimi rozumně nakládat.

Každopádně jde o nekompromisní střílečku, kde se krví opět nešetří, žene Vás kosit protivníky v rozmanitých lokacích ve kterých poletují kolem torza jejich vlastních ustřelených končetin, jeden se prostě musí bavit a brodit se tou krvavou lázní za další roh - i když, to pak někdy v přemíry nadšení schytá z brokovnice nebo těžkého kulometu i nebožák nevinný rukojmí - až ke klasickému finálnímu souboji.

Za mě spokojenost a hurá vstříct třetímu dílu - 85 %

Pro: povedené lokace, brutalita, UI na úrovni

Proti: místy nevyvážená grafika jendnotlivých lokací

+16

Hidden & Dangerous: Fight For Freedom

  • PC 60
Dvě mise v Polsku, tři v Belgii a čtyři v Řecku. Jejich počet se zvyšuje, v původní hře byly nejnapěchovanější ty první a pak to šlo celkem ráz naráz. Ty dvě mise v Polsku jsem zapomněl v okamžiku, kdy jsem je dokončil. Ty tři v Belgii na sněhu byly relativně náročné a celkem nepříjemné a taky vizuálně únavné (a poslední mise vlastně byla dost divná, plná čekání a očekávání a vlastně se tam nic extra nestalo). No a ona čtveřice v Řecku je podle mě asi vrchol celého Hidden & Dangerous. Paradoxně se jako jediná odehrává mimo 2. světovou válku. Ale je zajímavá jak herně, tak prostředím, tak i pestrostí grafiky (ten kaňon ve druhé misi byl skvělý).

Jak jsem u původní hry tak trochu kritizoval (ale vlastně jsem za to byl rád), že i když hra furt plká, jak nesmíme být objeveni, že je to většinou úplně jedno, tak tady to tolik neplatí. Snad ve třech z devíti misí to opravdu nejde jinak, než vše dobře naplánovat a nebýt viděn a pak udělat rychlou akci. Takové mise jsou samozřejmě nejtěžší. Vrcholem obtížnosti je určitě první mise v Řecku, kde člověk musí zabránit rovnou dvěma akcím, které se spustí okamžitě poté, co padne první výstřel a jsou od sebe vzdáleny půl kilometru.

A taky jsem si hru udělal těžší v tom, že, a to jsem si konečně vzpomněl na mise v Polsku (a jsou vlastně fajn), jsem si tam nechal zabít ty nejlepší střelce a dodělal misi s posledním přeživším a nenačetl pozici. Výběr z vojáků je tady totiž omezenější než v původní hře a mají průměrná procenta nižší. Nekvalitu náhradníků jsem pociťoval potom celý zbytek hry. V základní verzi hry jsem chodil se 100% střelcem a všechny dal na jednu ránu do hlavy ze sniperky, teď jsem do nich musel většinou střílet čtyřikrát a na tělo, protože se můj týpek prostě do hlavy moc často netrefil.

Tenhle datadisk taky mnohem více stimuluje k použití vozidel, což je fajn (tedy především stále toho stejného vozidla, ale to je fuk). Přišlo mi, že protivníci mnohem aktivněji reagují na střelbu okolo sebe a není výjimkou, že se na mě seběhlo 10 lidí najednou. Což je samozřejmě zvýšení obtížnosti i realističnosti, protože v základní hře mnohem více drželi pozici a nechali se odstřelovat jako panáci. A taky mi přišlo, že za každým rohem na mě byli nějak připravenější a klidně mě sejmuli dříve, než jsem je pořádně uviděl. Ale třeba se mi to jen zdá a bylo to v základní hře stejné.

A víc už mě k tomuhle datadisku nového nenapadá, platí jinak to samé, co v původní hře. Snad jen, že jistý aspekt ve fyzice hry, a sice, že jakýkoliv kontakt s čímkoliv, vás nepředvídatelně otočí, mě vytáčel ještě o něco víc než v původní hře. Mise, kdy jste především v interiéru, jsou kvůli tomu bohužel mnohem hůř hratelné, než by mohly být.
+16

DreamLand: Final Solution

  • PC 50
DreamLand: Final Solution jsem hrál hned po vydání a dokončil, i když bez návodu jsem to vydržel tak do poloviny. Nyní jsem se ke hře vrátil, abych si ověřil, že můj první rozpačitý dojem byl oprávněný. A byl. Takřka ve všem souhlasím s recenzí od Dan9K a dodám pár věcí:

- ve virtuální realitě se dá "zemřít". Není to sice klasické "game over" a obsluha VR pustí sekvenci znovu, ale musí se to opakovat tak dlouho, dokud neuděláte přesně to, co hra čeká. Protože je to občas dost nelogické a matoucí jako řada věcí v této hře, je to neskutečná otrava. Doporučuji zejména ve VR často ukládat, protože obsluha pouští sekvenci úplně od začátku. Jinak je možné na několika málo místech ve 2D části narazit i na běžné "game over" a musí se znovu nahrát poslední pozice

- hra bohužel nemá funkci ukázat všechny aktivní předměty naráz, takže pixel-hunting je opravdu hrozný, zvlášť když je občas titěrný aktivní bod o kus dál, než je vyobrazený předmět

- v částech, které se odehrávají na stanici DreamLand, jsou 2D airbrushové malby Karla Kopice, který kreslil např. také Poldu 6. Grafika je tu kvalitně udělaná a obzvlášť plus je to pro ty, co mají rádi tento výtvarný styl. Zato 3D renderovaná pozadí ve VR nejsou nic extra a rozmazané postavičky a animace tu vypadají vyloženě ohyzdně

- hra je velmi, velmi rozsáhlá, což je v tomto případě plus i mínus, protože utrpení se vleče. Herní doba je natahována samoúčelně a navíc hráč mnohdy teprve zpětně zjistí, proč se s něčím mořil. Zvlášť ve VR není často ani naznačeno, co dělat, ale o takové situace není nouze ani ve 2D. Kdyby hra byla o polovinu kratší, ale lépe zpracovaná, bylo by to lepší

- DreamLand může sloužit i jako studijní materiál, jak se vyvarovat řady chyb při vytváření adventur. Pokud vím, tvůrci nebyli moc zkušení a projekt byl příliš ambiciózní, což je na hře znát. Námět je zajímavý, ale provedení pokulhává prakticky ve všech ohledech. Asi i proto se nakonec nesplnily plány jít se hrou taky na zahraniční trh

- při hodnocení nesrovnávám s jinými českými adventurními dobovými počiny, které byly často ještě horší, v takovém případě by bylo celkové skóre o něco lepší. DreamLand má vážné sci-fi téma, čímž se odlišoval od v té době dominujících rádobyhumorných taškařic, příběh je ale průměrný a dialogy nevyvážené a místy vyloženě špatné - někde prkenné, jinde naopak s nezvládnutými pokusy o slang.

- DreamLand bych doporučil jen skalním fandům point and click adventur a navíc s návodem, pokud tedy nemáte nekonečnou trpělivost, chuť zkoušet vše na vše a řešit spoustu obskurních postupů. Kvůli bugům můžete i tak skončit ve slepé uličce, takže návod a časté ukládání je nutností. Nemyslím, že je bugů tolik, že by to bylo nehratelné, ale rozhodně je to nedoladěné a nejspíš na nějaké narazíte

- pro hraní ve Windows 10 je potřeba patch a dá se s jeho pomocí hrát i bez vyměňování CD v mechanice:
http://www.mediafire.com/file/awwmfl2qsy3jpmh/DreamLand_patch.zip/file
+16

Venus Blood -Frontier-

  • PC 60
Co vlastně čekat od podpultové, u nás zcela neznámé hry, která je součástí, v Japonsku, údajně oblíbené série? Radím vám, radši nic. Pak můžete být z VB Frontier docela příjemně překvapeni, jako jsem byl já. Předně nutno uznat, že jako celek tahle hra funguje. Tedy ve smyslu, že většina mechanik má své místo a nabízí dostatečné možnosti.

Třeba příběh se dělí do tří cest, ačkoliv ta první, kterou pravděpodobně dokončíte bude normal ending, který se dá považovat za špatný konec a odepřete si tak dobrou čtvrtinu hry. Vaše rozhodnutí během rozhovorů totiž přidávají body vedoucí ke dvěma různým koncům a pokud jich nenahromadíte do daného bodu v ději, tak jste odsouzeni k právě bad endingu. Zjistil jsem to z návodu na netu. Stejně tak, že každá z postav má ještě několik svých možných zakončení.

Hra totiž neztrácí čas s nějakým vysvětlováním a přečíst si tutorial v hlavním menu je povinnost, jinak budete, jak se říká, v řiti. I potom ale budete chvíli tápat ve špatně navrženém interfacu. Získávání postav je zbytečně chaotické a popis přiřazovaných vlastností špatně dohledatelný. Samotné souboje pak ani neovládáte, vyjma fádního útoč, braň nebo rychleji. Důležitá je tudíž příprava před střetem armád. Do každé jednotky můžete vložit až šestici postav a jejich schopnosti pak určují, co se bude dít. Třeba démoni a nemrtvý jsou silnější v noci, zatímco rytíři bojují lépe ve městech. Pravdou je, že se jedná o dost zajímavý a propracovaný systém.

Na papíře zní povedeně i korupce pěti Bohyň zajatých v průběhu hraní. Budete se s nimi přátelit nebo je zneuctíte (v 18+ verzi v hardcore tentacle rape scénách)? V zásadě na výběr nemáte, protože protagonista Loki je po naprostou většinu hry hajzl, a to i v těch údajně slušnějších interakcích. Vážně doufám, že další díly tohle řeší lépe, protože jistý potenciál tu je.

Problém Venusblood spočívá hlavně v přehnaných ambicích. Chce všeho moc a nedokáže pak svůj náklad spolehlivě unést. Přesto bych dalším dílům asi šanci dal.
+16

Plants vs. Zombies

  • PC --
  • Android 80
Když jsem začínal s internetem a hrami na internetu, tak jsem dost hrál minihry typu tower defense, což bych tady Plants vs. Zombies zařadil a byl jsem se hrou velmi spokojený. Hrál jsem ji na mobilu a ovládání bylo v pohodě. Jednotlivé části jsou rozmanité, nejvíc práce jsem měl s tou v noci a mlhou, ale jinak mi to nějak zvlášť těžké nepřišlo. Zpříjemnilo mi to cesty do práce a z práce, nějaké chvíle ve vlaku a sem tam na návštěvách, když jsem měl chvíli pro sebe.
+16