Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Homefront

  • PC 50
Po intezivní propagační masáži která slibovala všechno možné, od nevšedního zážitku, po zajímavé zasazení, výjímečnou hratelnost atd... Hráč by mohl celkem snadno propadnout iluzi že tomu tak opravdu je jelikož Kaos Studios má za sebou povedené Frontlines: Fuel of War které kromě zážitku z online klání přinesli celkem slušnou kampaň která se dobře hrála a nebyla u hry jen aby se neřeklo. Zde je tomu přesně naopak.

Intro se snaží hráče přesvědčit o tom jak velkolepá podívaná ho čeká, jenže chyba lávky, invaze do USA je tak provařená a plná patosu o vlastenectví Amíků že bych na trhu s chutí uvítál už nějakou jinou stranu a klidně zas chvíli bojoval proti těm v uvozovkách dobrých. První scény která se na monitoru odehrají mají atmosféru,veřejné popravy, masové hroby, útlak ze strany KLDR. No a pak se dostaneme k odboji který je nemastný a neslaný, kdy se dějou různé předvídatelné situace které jdou v ruku v ruce s průměrnou šedou hratelností, zbraní se na zemi válí mnoho druhů, jenže jsou to jen různé varianty samopalů a útočných pušek. Zajímavé byly překvapivě hrátky s vozítkem Goliáš který dal vzpomenout na Mako, ale tyto pasáže byly bohužel velmi krátké.

Jinak je zde cítít že se autoři snažili za každou cenu vyrovnat sérii CoD, což se nepovedlo a končí to trapností že se musí čekat až umělá inteligence parťáků vykopne dveře(překvapivě vykopává každé ať už za nimi někdo je nebo jde jen čistě o průchod budovou) vylezou po žebříku nebo projdou určitým bodem. A to kazí zážitek ze hry. Hra je až drze krátká a když se konečně na scénu začíná dostávát lepší mise a hratelnost se konečně rozjede je nesmyslně hra utnuta.

Grafika značně kolísá, nabídne občas nějaké dobrá panoramata, jenže záhy hráče ztrestá mizernou optimalizací a zaseknutí se. Za plnou cenu bych hru poslal klidně do pekel, a nemazlil se sní, ale za těch 5 éček jde normání obyčejnou střílečku která má jen zmrvený potenciál. Jinak ještě přemýšlím nad vysokým hodnocením některých kolegů zde, a jediný opodstatněný důvod proč tomu tak je že si za tento zážitek nemuseli zaplatit tak k tomu přistupují diametrálně odlišne.

Pro: Některé pozdější fáze hry už mají lepší hratelnost i zábavnost, prvotní atmosféra okupace a pěkné intro

Proti: původní přemřštená cena, krátkost, zkažený potenciál atd..

+15

Blood Stone 007

  • PC 75
Na Blood Stone jsem se fakt těšil. Postarší díl s Brosnanem s názvem Nightfire, který fungoval hlavně jako stealth akce, jsem miloval, a proto jsem opravdu doufal, že Blood Stone bude aspoň z části podobný. Není. Sice se hra dá z určité části procházet stealth způsobem, ale chybí veškeré ty serepetičky, které Bonda dělaly Bondem. I když, co by se taky dalo od zpracování s Craigem v hlavní roli čekat jiného, že?

Hratelnostně je to celkem obyčejná střílečka z třetí osoby s krycím systémem ala Gears of War. Problém trochu je, že hra v tomto ohledu neobsahuje nic navíc a přitom se toho dalo hrozně moc vymyslet. Jediné, co trochu obzvláštňuje přestřelky jsou primitivní hopsací pasáže a jednoduché, avšak velmi efektní, automobilové honičky. Design levelů nebyl sice špatný, ale chybělo mi tam často něco, z čeho bych se posadil na zadek. Obří akvárium bylo supr, střechy Bangkoku taky působily pěkně, jízda na vznášedle byla efektní, ale to je tak vlastně všechno. Design není nijak zvlášť výrazný. Grafika sama o sobě vypadá moc hezky a celé se to i pěkně plynule hýbe. IW4 engine má dobrou optimalizaci, což hře svědčí.

Hudba do hry skvěle padla, za dabing se tvůrci rovněž nemusí stydět.

Dál už není nijak zvlášť moc co říkat. Rozhodně se jedná o nadprůměrný a zábavný titul, z kterého by však šlo vytáhnout podstatně víc! Jen by to chtělo trochu více snahy... 75%

Pro: chytlavé přestřelky, stealth a pacifikace nepřátel zblízka, pěkná grafika, animace mezi misemi, automobilové honičky

Proti: slabší leveldesign, ke konci už stereotypní náplň, strašný koridor

+15

Discworld II: Missing Presumed...!?

  • PC 85
Discworld II byl mým velkým dluhem vůči adventurnímu žánru. Obtížnost se oproti prvnímu dílu lehce snížila, naopak se lehce zvýšila obehranost zápletky, ale to asi byl záměr a satira na adventurní principy - akt první: přines to, to, to a to. Akt druhý - dtto. Akt třetí - dtto (Ale to je jak nadávat na Bioware, že ve svých ve vesmíru se odehrávajících hrách vždy mají čtyři planety). Rozčiluje se nad tím i samotný Mrakoplaš, který se v jednom momentě vztekne a zadaný úkol odmítne - už žádný další trénink laterálního myšlení, nastupuje čirá logika a svého partnera v dialogu prostě ukecá. A odpověď na otázku Proč je zcela logicky - proto.

Stejně jako první hra, ani druhý díl nezpracovává konkrétní Pratchettovu knihu, pouze si vypůjčuje některé typické prvky a postavy - Smrť na prázdninách je například středobodem několika příběhů, ať už Sekáče, Těžkého melodična nebo Morta, naopak "clickies" zůstaly omezeny na jedinou knihu (Pohyblivé obrázky), ale první i druhý herní Discworld je obsahuje. Svou roli zde hrají i tradiční postavy jako Kolík Aťsepicnu (který byl už v prvním díle), Bábi Zlopočasná (která střídá Stařenku Oggovou), Smrťův sluha Albert, Krysí smrť spolu se svým havraním průvodcem a dokonce se tu mihne i nedospělá verze mé oblíbené Zuzany. Cameo a zároveň deus ex machina si tu střihne i sám lord Vetinari.

Kromě toho se tu nepokrytě cituje a paroduje (ať už je to scéna kamenování až na drobnosti opsaná ze Života Briana, což je snímek z dílny Monty Pythonů, mezi které patřil i Eric Idle - nebo závěrečný pastiš Queen Kong). Obzvláště jsem si užil scénu v maskérně, kdy Smrť vystřihne nejprve Humphrey Bogarta, pak Groucho Marxe a nakonec i Terminátora.

Rád bych pochválil technickou stránku věci, zde se dvojce podařilo překonat jedničku, se kterou jsem měl v závěrečných fázích určité problémy, pravděpodobně skriptového rázu. Dvojka mi šlapala na SCUMM naprosto perfektně.

O grafice a ozvučení se tu rozepsal už Drolin, k tomu není co dodat (a zde musím podotknout, že úkol s duchem a kamenem vychází z jedné ze zápletek knihy Čarodějky na cestách).

Závěrečný verdikt - pokud máte rádi Zeměplochu, adventury, humorné adventury, barevné orgie a navíc umíte anglicky, tohle je jasná volba.

Edit: mezi druhým a třetím aktem je poměrně dlouhá neinteraktivní sekvence (premiéra filmu), přišlo mi to jako určitý pozdrav interaktivním filmům. Ale možná je to jen můj dojem.

Určité věci prováděné v adventurách... občas... Použít spodničku jako roušku proti včelám je jedna věc. Použít ke stejnému účelu pyžamo malé holčičky... Zuzana si tě najde, Mrakoplaši!
+15

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 85
Tak jsem právě pokořil hru, na kterou jsem se minulý rok poměrně těšil. Nabídla mi něco přes 33 hodin zábavy naservírované ve stylovém prostředí blízké budoucnosti. A stálo to zato?

První s čím se u hry setkám je grafika a engine a ta je u Deus Ex povedená, ale ne zas až tak kvalitní, jak bych čekal. Předností jsou určitě postavy (až na jakési divné trhání hlavy). Na čem ale ztrácí jsou větší exteriéry v podobě 2D čmáranic, což je opravdu nic moc. Bohužel. Nehrál jsem sice uplně na plné detaily, ale na dost vysoké, abych dostal něco lepšího. Nicméně grafika je pro mě u her vžy až jakési plus. Hlavní jsou další aspeky jako hratelnost, příběh, apod.

Musím říct, že i když mě první minuty hraní nadchly a já se těšil, že si tohle prostředí vychutnám - ten zlatavý filtr tam sedí a hlavně Adam je sympaťák - nemůžu se ubránit dojmu, že je vše trochu napůl. Čím více se do toho boříte, tím více po čase začnete mít pocit lineárnosti a to jak v průchodu lokacemi, tak při eliminaci nepřátel, nacházení různých šachet, rozbíjení zdí, hackování, atd. Vše se prostě hrozně opakuje a tolik "povalujících se" hesel k počítačům (účtům) snad všude nemohli nechat ani v kriminálce v L.A. Na druhou stranu hackování samo o sobě mě bavilo natolik, že jsem prostě ohackoval co šlo, i když jsem našel heslo předem.

Systém soubojů a celková hratelnost mi sedly do ruky. Pěkně vychytané jsou i augmentace, které jsem ke konci měl už skoro všechny, ale z toho používal tak kolem pěti. Větší část hry jsem jel ve stealthu, ale přišlo mi, že druhá část trochu tlačí na akčnější prvky a všude se povaluje plno zbraní a nábojů. Já si až na boss fighty v klidu vystačil se Stun Gunem a hrál pacifistu. Není nad to někoho omráčit a pak ho strčit do šachty. Obtížnost "give me a challenge" má představovat normální obtížnost, se kterou bez problémů projdete celou hru (jen při souboji s druhým bossem jsem umřel asi 30?).

Velkou předností jsou bezpochyby rozhovory a dabing. Hlavně máte možnost si trochu vyhrát a k tomu přispívá i augmentace na zjišťování emocí, čehož pak právě v rozhovorech můžete využít. Ty pak slibují jiný výsledek a dopad na právě plněný quest. Trochu krkolomné je dobíjení energie na využití augmentací, kdy pojídáte "magické" tyčinky, kterých obecně moc není, hlavně ve druhé části hry. Ale dá se na to zvyknout, i když nevím, proč jsem mohl mít až 5 slotů energie - trochu předimenzované.

Silnou stránkou je pak solidní hudební doprovod - tenhle soundtrack patří mezi ty lepší a najde si místo v mém playlistu. Zkrátka ambientní, jak má být.

Závěr hry je pro mě přeci jen trošku zklamání plné zbytečného klišé. Bylo to tak opravdu potřeba? Ale co už, nemůžu mít vše. Vypadá to trochu negativně, ale Deus Ex je i přes to nadprůměrná hra a určitě bych ji doporučil. Hlavně je potřeba brát v úvahu, že s touto značkou to není žádná sranda, protože Deus Ex je pojem a i přes ty mouchy, je tohle kvalitní "předchůdce".

Pro: adamovy brýle, rozhovory, dabing, hudba, stealth

Proti: exteriéry, lineárnost

+15

Quake Mission Pack No 2: Dissolution of Eternity

  • PC 70
Oba dva oficiální datadisky k prvnímu Quakovi jsem dohrál krátce po sobě, takže se nabízí možnost jejich srovnání.

Druhý datadisk vyšel jen asi měsíc po Scourge of Armagon, vyvíjený jinými vývojáři. Dissolution of Eternity je rozdělen na dvě části, mezi kterými si lze na začátku vybrat. Stejně jako v původní hře. Nicméně jsem začal od začátku.

Oproti prvnímu datadisku je zde velké množství nových monster. Některá jsou pouze přepracovaná z původní hry, jiná jsou úplně nová. Zejména v druhé části hry, je téměř v každém levelu na konci nějaký mini boss. Co mě velice překvapilo, byl závěrečný boss v podobě draka. Pokud si, stejně jako já, pamatujete první obrázky z Quake, tak na jednom z nich byl právě drak. Bohužel se ale do původní hry nedostal, takže toto je taková malá záplata, pro ty, kterým by snad podobný nepřítel ve hře chyběl.

Co se týká levelů samotných, tak tady se spíše jedná o zklamání. Přehnaně komplikované mapy, kdy situace se má tak, že jsem složitě hledal klíč, abych se následně vracel zpět na začátek levelu, kde jsem poté mohl otevřít zamčené dveře. Takto se zde bohužel vytratila možnost zkrácení si levelu pomocí rocket jumps, tak jak to bylo možné v původní hře. Pro ty, co to neznají, stačilo vyskočit střelit si pod nohy raketu a přeskočit tak nějakou zeď a level se tak mnohdy dal zkrátit třeba o polovinu. Nicméně i přes to mi nejdelší level vzal zhruba půl hodiny. Většinou se dají mapy proběhnout do 15 minut. Levely na sebe nijak nenavazují, a to ani tématicky a jsou více méně slepencem různých nápadů, který spíše dělá v celkovém konceptu zmatek. Jako celek hra nepůsobí konzistentně.

A v poslední řadě, co se týká zbraní, tady bych to viděl na kvalitnější arzenál, než v prvním datadisku. Alternativní střelivo do hřebíkometu, raketometu a bleskometu je přeci jen něco jiného než nové zbraně v Scourge of Armagon.

Celkový dojem z Dissolution of Eternity je slabší než u Scourge of Armagon. Sice jsou zde lepší zbraně a nepřátelé, ale celé to táhne dolů přehnaná komplikovanost a nesourodost levelů, která ruší jinak docela obstojnou atmosfétu. Zvuky jsou standardní, ale u verze ze Steamu nepochopitelně chybí hudba, která by mohla atmosféře ještě přidat. Co se týká obtížnosti, ta taky není nijak přehnaná.

Celková herní doba na Steamu - 3 hodiny.

Pro: Nové zbraně, noví nepřátelé

Proti: Přehnaně komplikované mapy

+15

From Dust

  • PC 80
Od prvního okamžiku, co jsem From Dust viděl, jsem byl zatraceně zvědavý, jaké to doopravdy bude. Byl jsem vlastně i dost přesvědčený o tom, že to zkrátka musí být dobrá hra. Dokonce jsem nehledal ani žádné další informace, prostě jsem věřil...stejně jako ta parta domorodců se škeblemi na hlavě.

Abych to ze sebe dostal hned na začátku, ta hra má krásnou atmosféru. Vždycky, když jsem si From Dust zapnul, bral jsem to jako relaxaci a tou také bez pochyby byl. Až na pár výjimek...

Grafika je prostě nádherná. Nemluvím o nějakých super texturách, nebo tak něco. Mluvím spíš o tom, jak to celé vypadá v pohybu. Fyzikální zákony tu opravdu platí a já byl opravdu nadšený, že když jsem zacpal odtok z jezera, ta voda se prostě vylila ven a zbořila mi tři vesnice. Dobrá, z těch vesnic jsem nadšený nebyl. Jde o to, že mě bavilo koukat na tu hýbající se přírodu - tekoucí potoky, vodopády, láva vytvářející nové ostrůvky, rozrůstající se lesy, které začaly hořet, protože se moc přiblížily k právě probíhající erupci. Prostě jsem absolutně unešený.

Zvuky jsem si také moc užil. Burácející vlny, šumící stromy, plácající domorodci, nebo domorodci snažící se uchránit vesnici před vlnou, to bylo opravdu hezké. Teď ale přemýšlím, jestli vlastně vůbec něco hrálo na pozadí...no já měl každopádně vždycky puštěnou svojí hudbu (Porcupine Tree, kteří se k tomu zážitku také parádně hodili).

Teď pár věcí k samotnému hraní. Občas mě hrozně vytočilo, že člověk, kterého jsem poslal něco přinést, se zasekl, protože se mu nechtělo zvedat nohu do schodů. Kolikrát se mi stalo, že když mi takhle začal někdo vyhudovat kvůli nemožnosti pokračovat v cestě, v rychlosti jsem mu chtěl cestu usnadnit tím, co jsem měl zrovna v ruce. Párkrát to byla voda, častěji však láva, která nejenže zapálila nešťastníka, ale i hektary lesů kolem a já si tak sám doslova vypálil rybník :).

Pochválil bych vedlejší úkol každé mise - tedy rozšířit stromy po celé hrací ploše (nebo aspoň její velké části). Asi se se mnou něco děje, ale já prostě chtěl vidět jak se v těch lesích ta zpropadená zvířata prohánějí a vyloženě mě bavilo dávat pozor na to, aby se zeleň rozšířila opravdu všude.

Abych ale moc nevychvaloval, rýpnu si do příběhu. Do jakého, ptáte se? No právě. Do jakého? Žádný totiž není. Pokud tedy příběhem tvůrci nemysleli cestu z bodu A do bodu B. Dalo se tam toho tolik vymyslet! Určitě by hraní bylo příjemnější, kdyby člověk věděl, že to, co dělá, nedělá jen tak, aby si maďaři s maskou na palici mohli prolézt další dírou.

Po dohrání samotné kampaně (která ale byla pekelně krátká!!), jsem se dokonce odhodlal splnit všechny mapy v challenge módu. No, už to taková zábava nebyla...ale pořád se to dalo. Na zaplácnutí absence příběhu to ovšem fakt nestačí.

Další věc, která se mi líbila, to byly boží schopnosti a to, jakým způsobem se daly kombinovat. Pár misí na tomhle faktu dokonce bylo postavených a musím říct, že nenudily.

A když nad tím tak přemýšlím, tak to bude asi všechno. From Dust je asi v zásadě logickou hrou, ale já ji vidím spíš jako cosi relaxačního, podobného strategii. Je to příjemná změna, když cílem hry není na cucky rozstřílet nepřítele a pomočit jeho prašivé kosti. Byl to nevšední, ale zato zábavný zážitek.

Pro: Krásná grafika, fyzika jako opravdová součást hry, velkolepé změny prostředí, hra na boha :), nutnost použití mozku

Proti: Sakra hodně krátké!, absence příběhu, opakující se animace a nemožnost je přeskočit, otravný pathfinding

+15

Alarm für Cobra 11: Nitro

  • PC 45
Kobru 11 jsem v době její největší popularity sledoval celkem pravidelně, a tak když se ke mně nedávno dostala jedna z her, jenž vychází právě z tohoto německého seriálu, nemohl jsem si ji nezahrát.

Po shlédnutí intra v podobě staré známé znělky se naskytla otázka, kterou ze čtyř obtížností zvolit. Tu jsem si však vzápětí sám zodpověděl. Po vyzkoušení normální obtížnosti jsem totiž vždy volil obtížnost Nitro, protože se mi naskytla možnost využít oxid dusný, ale hlavně došlo ke ztížení podmínek pro splnění jednotlivých misí, což přineslo větší výzvu.

I tak se ale herní doba jen lehce přehoupla přes čtyři hodiny, což společně s nepříliš povedeným dabingem a neustále se opakujícími misemi sráží hru do podprůměru, ze kterého ji nevyhrabe ani vcelku povedená hudba.

Pro: je to Kobra 11, hudba

Proti: krátká herní doba, opakující se mise, dabing

+15

Sam & Max Hit the Road

  • PC 80
It was day before today and I remember it, like it was yesterday...

Sam & Max je vo svojej podstate šialenou, absurdnou hrou, tak šialenou, že Monkey Islandoproti nej pôsobí ako surový príbeh nemilosrdného pirátskeho života. Uh, no možno až tak veľmi nie. V každom prípade je Hit the Road plný prekvapení. Je evidentné, že príbeh je tu skôr taká účelová kulisa na navštívenie všemožných slávnych miest v USA, o ktorých nikto nikdy nepočul. Ale sú slávne!

Hra rozhodne nie je jednoduchá a pre svoju absurdnosť a množstvo dialógov hráča otestuje, či vie naozaj tak dobre anglicky, ako si myslí. Na tom asi stojí i padá veľká časť zážitku, pretože o humor tu ide v prvom rade. Množstvo narážok a popkultúrnych odkazov od absolútnych fastfoodových blbostí, po narážky na klasickú literatúru (napr. na Nahých a Mŕtvych od Normana Mailera) zároveň preukážu, či je hráčov rozhľad dostatočný na to, aby bol "cracked up". Niekedy však netreba v humore hľadať hĺbku, maniakálny sadizmus králika Maxa rozhodne nie je intelektuálnou záležitosťou a miestami až dadaistické vetné skladby psa Sama tiež nemusia vždy obsahovať "skryté" posolstvo.

Práve prostredníctvom dvoch dosť odlišných hlavných postáv, množstva lokácii a vtipného hlavného záporáka dokáže hra vytvoriť akúsi Monty Pythonovskú zmes humoru (tým ako dokázali byť u MP jednotlivé scénky absolútne odlišné podaním, (ne)pointou i (ne)kultúrnou rovinou). Ten kto chce a dokáže preniknúť do tohto ostrovtipu, sa bude baviť. Ten komu sadne čosi jednoduchšie, či nemá dostatočný rozhľad a vycibrenú angličtinu, bude asi tápať. Ale náročnosť by fakt mohla byť nižšia.

Pro: humor s množstvom popkultúrnych narážok, postavy a lokácie

Proti: náročnosť a zákysovosť stojaca na absurdnom riešení úloh

+15

Mirror's Edge

  • PC 80
Když jsem spustil Mirror´s Edge, moc jsem se těšil. Já sám osobně jsem nikdy neslyšel o hře v tomto stylu. Ona hra jako taková je dost originální. Určitě zabaví na dlouhou dobu a některé mise si klidně budete opakovat znovu a znovu. Ale opravdu (a myslím, že to není jen můj názor, jak si tak čtu jiné komentáře) mě mrzí ten nepropracovaný příběh. Téma je dobré a slibuje kvalitní zápletku a vyvrcholení a je škoda, že to tvůrci nevymysleli lépe. Každopádně hratelnost je super a klidně si s Faith zahraji znova.

Pro: Hratelnost, originalita, grafika

Proti: Příběh, nudné části (výtah)

+15 +17 −2

Return to Castle Wolfenstein

  • PC 100
Děj hry je zasazen stejně jako v původním Wolfovi do období druhé světové války. V roli tajného agenta B. J. Blazkowicze (známého již z prvního dílu hry) se vydáváte na několik misí, jejichž hlavním společným cílem je získání tajných plánů německých SS na ovládnutí světa a především k zabránění jejich realizace. Ve službách organizace OSA (Office of Secret Actions) se vydáváte na sérii tajných misí, kde vaším úhlavním nepřítelem je Heinrich Himmler toužící vytvořit supersilnou bitevní jednotku, pomocí níž by Němci zvrátili vývoj druhé světové války na svoji stranu.

Ke grafické stránce hry sluší doplnit, že hra běží na velice dobrém enginu Quake 3 Areny, samozřejmě v řadě případů upraveném, údajně i pár finesami z nového DOOMu. Výtvarné zpracování je přesně dle mého gusta - ručně kreslená „realita“, která má absolutní šmrnc. Výborné hráčské modely i skiny, rovněž zbraně a stejně tak i různorodé prostředí jsou ztvárněny nadmíru zdařile. Snad jen některé velké otevřené plochy působí hranatějším dojmem, ale to je pochopitelné. Grafické volby jsou dost bohaté na to, aby si hru dokázali spustit majitelé různých konfigurací. Ti, kteří mají doma dělo, si vychutnají maximální detaily a efekty, a ti méně šťastní si hru přizpůsobí tak, aby se dala i na jejich strojích provozovat plynule.

Celkově se váš zbrojní arzenál skládá z celé řady zbraní od již vzpomínaného nože přes pistole (třeba klasiku v podobě Lugeru), tří druhů samopalů (Thompson, MP 40), dvou sniperek, automatické pušky se zaměřovačem, granátů v podobě potato-masherů i ananasů, panzerfaustu, razantního metače olova Venom Gun či plamenometu. Vrcholem výbavy je paprskomet nazvaný Tesla-Coil, který se vám bude hodit především v závěru hry.

RtCW je výborně zpracovaná akční střílečka se skvělou atmosférou. Grafická i zvuková stránka hry je perfektní a všemu prospívá i variabilní a často se měnící prostředí, ve kterém se příběh odehrává.

Za jedinou nepříliš povedenou složku hry považuji AI protivníků a způsob, jakým jsou jejich reakce naprogramovány, které mi nejen nepřipomínají revoluci v AI, ale často spíš i krok zpět. Uvítal bych osobně i vyšší obtížnost.

Pro: na tu dobu grafika, soundtrack, mise, originalita (sci-fi)

Proti: AI

+15 +18 −3

Fallout 3 - Point Lookout

  • PC 85
Point lookout je čtvrtý přídavek do hry, a bezpochybně nejlepší. Co se mi v tomto přídavku líbilo nejvíce, byla určitě atmosféra. Strašidelné, tmavé bažiny Marylandu, jsou skvělá změna. I svět je na přídavek hodně veliký, přesněji jako šestina Capital Wastelandu, to znamená, že je to největší rozloha mapy ze všech přídavků. Dokonce dostaneme i pár nových výborných zbraní. Jsou pouze dvě věci které mi vadili. Ta první je způsobená nejspíše tím, že jsem hrál na PS3. Problém je, že hra se docela často zasekávala, sice nikdy úplně nespadla, ale zasakla se na např. 5 minut. A ta druhá, by mi ani tolik nevadila, ale tento přídavek jsem začal hrát docela brzo, takže jsem ještě neměl žádnou pořádnou výstroj. Takže všichni ty zmutované vidláky bylo docela těžké, takže jsem víc čase strávil tím, že jsem se kolem nich plížil. Dokonce jsem musel i přepnout a nejlehčí obtížnost, protože jinak byli skoro neporazitelní. Takže rada jestli se ještě někdo rozhodnete vrátit k Fallout, a vydat se na Point Lookout, přineste si hodně stimpaků.

Pro: atmosféra, rozloha světa, nové zbraně, příběh

Proti: občas se na PS3 seká, vysoká obtížnost

+15

The Elder Scrolls III: Tribunal

  • PC 70
Po rozsiahlej virtuálnej turistike v sivastých exteriéroch (i interiéroch) Morrowindu, pôsobí Tribunal ako nejaké hračkárstvo, či zmenšený model niečoho, čo by malo byť hlavným mestom provincie - Mournhold. Skutočne, za dve námestíčká, dve malé štvrte s domami a akúsi vilu s átriom (ktorej neviem prečo hovoria palác), by sa hanbil aj Ald'Ruhn.

Našťastie táto nechcená grotesknosť scháza z hráčovej mysle vďaka atmosfére a príjemnému, architektonicky osobitému vzhľadu mesta a chrapčivé dunmerské: "Mournhold, city of light, city of magic!", pôsobí pravdivo. Naozaj je radosť skúmať a plniť miestne questy, ktoré majú veľmi príjemný charakter, či už sa jedná o špehovanie neverného manžela, riešenie nákazy alebo moje obľúbené divadelné predstavenie, kde kniha, ktorú si má hráč naštudovať na repliky, sama o sebe pôsobí ako dobre napísaná detektívna poviedka.

Táto radosť z mestských questov ale netrvá dlho, aj preto, že je ich pár a aj preto, že (nielen) v rámci hlavnej línie sú hráčovým cieľom dungeony. Tie sa neprekvapivo všetky nachádzajú pod mestom a práve pod mestom v kanalizácii či ruinách strávi hráč najviac času. To by nebol problém, keďže prostredia sú špecifické a priechod nimi pomerne rýchly. Viac asi naštve nutnosť vracania sa do tých istých miest v rôznom štádiu questovej línie (napr. do dwemerských ruín vás pošlú 3x). Nehovoriac o tom, že to znamená aj respawn nepriateľov.

Nepriateľov pribudlo niekoľko druhov a spolu s nimi aj pomerne dôležité záležitosti, ako detailnejšie možnosti nastavenia obtiažnosti, kde hra konečne môže byť aj trochu obtiažna. Najdôležitejšou "kozmetickou" zmenou je ale zakomponovanie normálneho questlogu do denníka a odstránenie nejakých tých bugov (hoci pády do windowsu a občasné pády cez textúry sa konali i tak napriek poslednému patchu).

Celkovo mi pripadá Tribunal šitý horúcou ihlou a v porovnaní s Morrowindom ponúka len pár nutných vylepšení a absolútne nepatrný zlomok obsahu, ktorý je našťastie zväčša zábavný a lepší, než questy v pôvodnej hre, no hlavná dejová línia by i tak mohla byť premyslenejšia.

Pro: atmosféra, zábavné questy, vizuálne stvárnenie Mournholdu z ktorého sála atmosféra, denník

Proti: hriešna krátkosť, krpatosť Mournholdu, program je stále nestabilný a dejová línia mohla byť lepšia

+15 +16 −1

Battlefield 3

  • PC --
Právě jsem do konce dotáhl singleplayerovou kampaň a cítím se trochu zmateně. Jednak teda nevím, co se vlastně stalo, a druhak jsem trochu v rozpacích ze hry samotné. Battlefield 3 je totiž na jednu stranu celkem solidní jízda, která navíc pěkně vypadá a ještě líp zní, což dohromady působí opravdu dobře, na stranu druhou je to ale celkem nelogická, přeskriptovaná a tu a tam nasrávací záležitost.

Celý příběh je podaný formou výslechu na ústředí nějaké tajné služby, kde se vás dvojice agentů vyptává na ty části vaší mise v Íránu, které je právě zajímají. Přišlo mi, že s dějovou linkou si nikdo zase tak moc hlavu nelámal, což se dnes asi od her tohoto typu očekává, ovšem co mi vadilo víc, bylo jeho zmatečné a totálně nepřehledné vyprávění. Hra vás protáhne přes půl světa, postaví vás do všelijakých cool momentů, ale na konci vás nechá s více otázkami než odpověďmi.

Budiž tomu ale tak, hádám, že kvůli příběhu si BF3 nikdo nepořídil a co každého zajímá víc, je akce samotná. Ta je povětšinou zvládnutá parádně a dokáže vás dokonale vtáhnout do sebe. Člověk má skutečně pocit, že kolem něj lítají kulky a hraje-li na nejvyšší obtížnost, připadá mu to všechno až neuvěřitelně realistické. Zásluhu na tom má právě naprosto špičkové audiovizuální zpracování (na mém PC bohužel ne tak krásné, jak by mohlo být, o podivných stínech ani nemluvím) a celkem svižná hratelnost. Bohužel tady ale zároveň vynikne ta, již výše zmíněná, přeskriptovanost. Vojáci, které hra už nepotřebuje, prostě umřou, spolubojovníci, kteří mají svá přesně určená místa v bitvě, vás mnohdy vykopnou z krytu (anebo naopak zablokují), AI není úplně nejdokonalejší (někdy se vyloženě zasekne) a trochu zamrzí situace, kdy evidentně hra čeká, až zabijete posledního nepřítele, který se kdesi schovává, a čeká, aby vám mohla přehrát další část vysílačkové konverzaci.

S nápaditostí misí je to tady taková horská dráha, dovolíte-li mi to přirovnání k její kvalitě, ale co si budeme nalhávat, často jsou hráči tak dobře naleštěné a připravené, že vám to bude celkem fuk. Vadit mi začala až část těšně před koncem, kdy to celé již začalo značně ztrácet grády, a kdyby měla hra ještě chvíli pokračovat v takovémto duchu, asi bych ji šetrně položil někam do kouta.

Tolik tedy k singleplayeru. Jak asi vidíte, hře jsem žádné hodnocení neudělil, jelikož multiplayer jsem nehrál a nevím, jestli se mi to někdy nejbližší době poštěstí, nicméně zakládat hodnocení primárně (?) multiplayerové hry na jejím singleplayeru by nebylo moc fér, tudíž jen tak "off the record" bych dal asi 70 procent, což je zhruba srovnatelné se zatím posledním dílem Call of Duty.

Pro: audiovizuální zpracování; strhující hratelnost; chování zbraní; realističnost (do jisté míry)

Proti: přeskriptovanost; technické chyby; příběh

+15

Afterlife

  • PC 80
Afterlive je neprávem zapomenutá budovatelská strategie od LucasArts (The Secret of Monkey Island, Star Wars: Dark Forces), ve které se vtělíte do samotného Boha, vládnoucího nad nebem i peklem. Cílem hry je vybudovat prosperující nebe a peklo, nad kterým každá duše zaplesá (či v případě pekla zanaříká). V tom vám pomáhají vaši dva rádci: anděl Aria a démon Jasper.

Na začátku hry vidíte jen malou planetu Zemi uprostřed a nad ní / pod ní zcela prázdné nebe / peklo. Musíte proto okamžitě postavit brány, zóny pro každý ze sedmi smrtelných hříchů / ctností, budovy pro anděly / démony nebo třeba bary. Duše chtějí mít zkrátka veškeré pohodlí. Kromě nebe a pekla se však staráte i o samotnou Zemi, jejíž obyvatelům můžete zvýšit technologickou úroveň nebo zajistit světový mír. Samozřejmě, vše nejde vždy jak má a občas nastane nějaká ta katastrofa, například: metalová kapela pořádající koncert v nebi či zamrzající peklo.

Hra obsahuje kromě na svou dobu hezké grafiky i množství popkulturních odkazů (smrt San Quentina Scarantina, útok Hvězdy smrti) a humoru, zprostředkovávaného vašimi dvěma vzájemně se škádlícími rádci.

Dle mého názoru má hra co nabídnout i v dnešní době, takže pokud se chcete alespoň na chvíli cítit jako Bůh, zahrajte si Afterlife. :-)

Pro: Originální nápad, humor, propracovanost, běží i pod Win XP SP2...

Proti: Potřeba umět velmi dobře anglicky, dnes už zastaralá grafika.

+15

Poker Night at the Inventory

  • PC 80
Nerozumím tomu, proč je hodnocení u téhle hry okolo 60%.
Za prvé: se jedná o karetní hru, takže nevím, co všichni očekávali, že v té hře najdou. Za druhé: už jenom hlášky mezi postavami jsou skvělé, grafika a prostředí jsou příjemné... Kdo si rád v klidu zahraje poker se šíleným Maxem, nebo s Heavym z TF a neočekává nic jiného než příjemnou karetní hru s vtipnými hláškami a narážkami, tak nemůže být zklamán.
Ve hře si můžete nastavit obtížnost hry, také jak často budou komunikovat postavy mezi sebou, což mi přijde dost klíčové, neboť hlášky opravdu hodně pozvedávají tuhle hru.
Jediná věc, co mohli vývojáři zkusit, je multiplayer.
Nicméně i tak se jedná o zábavnou, parádní a pohodovou karetní hru, za přijatelnou cenu a dle mě si nezaslouží tak malé hodnocení.

Pro: Hůmor, zpracování, komunikace mezi postavami, prostředí

Proti: Bohužel jen single player

+15

Command & Conquer: Red Alert 2

  • PC 80
Vyborne,vyborne,v teto hre proste nejde ani tak o strategii ( i kdyz, v misich kde je omezeny prisun penez/jednotek ano ), ale proste o zabavu a o tom preci hry jsou ze ano? Rychle,akcni a ten pocit kdyz tuhle rez vyhrajete, ten za to stoji!

Grafika je spravne komiksove stylizovana, filmecky jsou spravne ujete, radost sledovat.

Vazne lituji toho, ze jsem si RED ALERTA zahral poprve az nedavno, zato ale komplet i s datadiskem. Jak se rika, radeji pozde nez nikdy ;-)

.. a nevim proc, ale kampan za rusy mi prisla zabavnejsi :-)

Ohrnovat nos muzou pouze pocitacovi generalove kteri sledujou milimetry pancire na tancich a typ munice kterou jim pechota zrovna strili, my ostatni se budeme kralovsky bavit.

Pro: Grafika,akce,zabava!

Proti: aaale nic podstatneho :)

+15

NHL 2001

  • PC 100
Tahle hra představuje můj vrchol sportovního virtuálního života. Už se jí asi žádná jiná nepřiblíží. V době když vyšla, se EA Sports chlubili, jak moc se to podobá realitě. Namlsán z PlayStationa jsem se bál ovládání. Speciálně proto jsem si koupil nový gamepad. Nelituji.

Musím říct, že hra má snad nejhezčí a nejpřehlednější menu z celé série (co jsem tedy poznal). K tomu je menu podpořeno chytlavou hudbou, takže vytvářet soupisky byla jedna báseň. Ve hře zjistíte, že ve výkonnosti hráčů tehdy nechali propastný rozdíl. Hráči jsou rozděleni do několika kategorií. Hráč s hokejkou (extrémně tvrdá střela), hráč s terčíkem (přesná střela), hráč s kladívkem (prase). Ty ostatní hráči, co nemají nic, jsou dobří na sprasení. A tady začíná ta největší sranda.

Realita hodně rychle vezme za své, když natáhnete střelu hráčem s hokejkou. Ten vystřelí tak prudce, že to gólmana povalí na záda a odražený puk může nějaký šmudla dorazit. Nebo když si vezmete Jágra (mimochodem, Jágr má k hokejce i štítek), speciálním pohybem prokličkujete celé hřiště, i když po vás skáčou kladiváři a příklepem od modré vymetete víko. Bránit stačí tak, že si do obrany narvete samé kladiváře (vykonnostně můžou stát za prd, ale hlavně, že mají kladivo), počkáte si na útočníka, zmáčknete speciální pohyb, obránce vyskočí a s napřaženou hokejkou útočník dostane takový úder, že hodí dvě salta dozadu na led. Rozhodčí neviděl (ani při zvýšeném nastavení vylučování) a jede se dál. Zní to absurdně, ale je to neskutečný pocit. Na obtížnost all stars se to ještě prohloubí. Prostě maso.

Největší výzva ovšem je, vyhrát na nejtěžší obtížnost stanlye cup, třeba s tehdy debutující Minesotou (jediný hokejka Geof Sanderson s nepřesnou střelou). Nebo mistrovství světa s Itálií (zkuste porazit tým kanady superborců). Ale ta největší výzva je multiplayer. Ten je prostě bezkonkurenční.

Jsem rád, že se tvůrci vykašlali na realitu. Už jenom kvůli tomuhle si pamatuji většinu hráčů a sleduji jestli pořád hrají. Další díl poskočil mílovými skoky dopředu, ale mě už to tak nikdy nechytlo. Mimochodem, v módu kariéra je zajímavé si zkusit, kdo bude ještě hrát v roce 2010.

Pro: nerealita přináší zábavu, multiplayer, dá se prasit i po přerušení hry

Proti: s týmem Kanady je to moc lehké

+15

Blood II: The Chosen

  • PC 75
Blood 2 byl jeden z mých dávných restů. Poprvé jsem ho rozehrál někdy v roce 2000. Hru jsem nedohrál, protože mi tehdy došli náboje. Hra mi připadala dost těžká a neměl jsem vůli jí dokončit. Kdybych věděl, jak jsem byl daleko.

Nedávno jsem si řekl, že už jsem po propaření spousty akcí snad konečně dozrál a hru rozjel nanovo. Obtížnost jsem si nastavil na střední a musím říct, že hra je pořád těžká. Na první pohled se to nemusí zdát, ale zkuste si po dohrání spočítat, kolikrát jste asi tak zařvali. Holt, tlačítka save a load jsou všemocné. Využíval jsem je často, protože zvlášť ke konci hry se stává, že vykouknete zpoza zdi a než se rozkoukáte, dostanete dvě rychlé rány odstřelovačkou a load. O pijavicích, lepících se na ksicht, či skoro nesmrtelných obrů ani nemluvě.

Naštěstí, nebo bohužel, se to dá obejít. Umělá inteligence je tak blbá, že zvlášť větší nepřátelé mají tendenci buďto úplně ztuhnout, jít proti zdi nebo střílet do zdi, místo toho, aby jí obešli. Vám stačí odkrytá polovina jejich těla, vzít si zbraň s dobíjejícím se střelivem, zatížit myšítko třeba botou a jít se vyčůrat. U vojáčků zase stačí vystrčit na chvilku čumák zpoza zdi, přezbrojit na dvě upilované brokovnice a čekat až si přijdou pro smrt. Dělat to nemusíte. Hra tím ale chytne ty správné grády a v přestřelkách vře adrenalin v krvi.

Technická stránka je celkově na mizerné úrovni. Výbuchy se prolínají zdí, často vypadává obraz v menu, nebo hra úplně spadne. To ani nemluvím o tom, že jsem si musel hrát alespoň půl hodiny s grafickým nastavením abych hru vůbec spustil.

Pokud tohle vydržíte, odmění se vám Blood II: The Chosen poctivou akci ze staré školy. Je plný vtipného černého humoru, ve kterém neexistují zásobníky. Mimochodem, zbraně jsou slušně vyvážené. Na každý druh protivníka se hodí něco jiného. Nepřátel je docela slušný počet druhů. Bossové jsou docela tuzí (pokud nevyužijete výše popsanou taktiku). U hry jsem se slušně bavil. Kvůli délce, bohužel, ne moc dlouho.

Pro: Svižná, zábavná a dobře hratelná střílečka ze staré školy plná černého humoru

Proti: strašná umělá inteligence spojená se strašnou, nedodělanou technickou stránkou (pro grafiku to neplatí)

+15

Rage

  • PC 90
Bude tomu už dobrých 7 rokov, čo vyšla posledná hra od id Software, zakladateľov celého FPS žánru, DOOM 3. Bol to celkom odvážny krok vyrukovať sebavedome na trh pár mesiacov pred vydaním Half-Life 2 a tak sa tretí DOOM nestretol s takým fenomenálnym úspechom ako pán Carmack & Co. čakali. Každopádne mne to mohlo byť jedno a hru som si náležito užil (zatiaľ dvakrát).
Niekoľko málo rokov potom sa začali internetom šíriť zvesti o pripravovanej novej hre od id Softu, ktorá nemá byť pokračovaním žiadnej z ich zavedených značiek. A tým sa začali písať dejiny hry Rage.

Rage bol od začiatku prezentovaný ako hra, ktorá sa bude značne líšiť od vtedajších id hier.
Napriek tomu, aká je Rage iná oproti predchádzajúcim titulom z Carmackovej dielne, nájdeme na nej všetky poznávacie znaky alebo po novom trademarky "Dúmoviek", vrátane dvojhlavňovej brokovnice.

Najlepšie bude začať príbehom, ktorý mi príde rozporuplný. Zápletka je síce veľmi zaujímavá, no celý príbeh padá na jeho podaní. Na našu modrú planétu má spadnúť obrovský "šutrák" a z nejakého dôvodu je náš bezmenný hlavný hrdina vybraný medzi tých, ktorí majú prežiť apokalypsu zmrazení v zariadeniach, ktorým hovoria "Archy". Prečo je to ale tak, to už sa Vám už nevysvetlí nikto.
A tak putujete po svete, plníte úlohy od rôznych zadávateľov a tým napĺňate svoj (herný) osud. Napriek všetkému čo som povedal má Rage najsilnejší a príbeh spomedzi všetkých id hier.

Celá hra začína tým, že sa náš spomínaný hrdina bez mena prebúdza do nového, katastrofou zničeného sveta. Netrvalo to (našťastie) dlho a po niekoľkých primerane dlhých rozhovoroch som už v ruke zvieral svoju prvú zbraň, čím nemohlo byť nič iné ako pištoľ, celkom podobný tomu z DOOMu 3. Čo sa týka arzenálu, nájdeme tu všetky štandarné kúsky ako brokovnicu, samopal alebo raketomet. BFG sa tentokrát nedostavilo, no aby bolo fanúšikom zadosťučinené, máme tu jeden typ munície do pulzného kanónu, ktorý sa volá BFG.

Hra ako taká je celkom otvorená a máte tú spomínanú voľnosť pohybu. Po bližšom skúmaní som ale zistil, že všade aj tak vedie jedna, nanajvýš dve cesty. Ale to nevadí, nikto predsa nečakal žiadny sandbox.

Po akčnej stránke hra šľape ako švajčiarske hodinky. Akcie je dosť a je starostlivo dávkovaná v primeraných množstvách. Po všetkých tých vojnových strieľačkách, čo som v poslednej dobe odohral to pôsobí ako ozvena z minulosti v tom najlepšom možnom zmysle slova.

A aby toho nebolo málo, máme tu aj autá, ktorými sa môžete prepravovať na miesto konania misie alebo si trochu zazávodiť. Závodný model síce nie je nejak extra prepracovaný ale na to čo sa človek v hre povozí bohate stačí.

Takže keď sa to tak zhrnie, máme tú starosvetskú FPS akciu, ktorá sa nebojí robiť veci trochu inak a z konkurencie si veľkú hlavu nerobí. Kvôli tomu budem id Software vždy uctievať a kvôli tomu je Rage dobrá hra.

Pro: hrateľnosť, grafika, príbeh

Proti: podanie príbehu, relatívna krátkosť

+15

Vietcong

  • PC 95
Zbožňovaná a vypiplávaná hra, která měla sice hnusné ksichty a bugy, ale skvělou naskriptovanou útočnou UI, takřka blažeností učůrávání hodnou džungli (skvostný nástupce té z Venomu), skvělé postavy, skvělé dialogy, skvělé mise, skvělou hudbu, skvělé všechno až na...

...až na stealth mise. Nesnáším stealth a záchrana zajatce tak byla noční můrou a to nejen díky odehrávání mise v noci. Tohle byla hra, která by si zasloužila ne jedno, ale dvě a více pokračování. POKRAČOVÁNÍ, na kterém by se nepodepsalo 2K Games!

Flashpoint, Mafia, Hidden & Dangerous + H&D2 a Vietcong. To jsou pro mě hry, u kterých "čecháčci" do světa vystrčili růžky, které jim záhy molochové nenažraně utrhali.

Škoda tomu škoda. A Rudým kostrám díky za jejich přispění k hudebnímu oživení hry.
PS: Také jste si furt dokola pouštěli titulky a bitku v potoce?

Život je jen hra, Pterodonní hra!
+15