Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Resident Evil 4: Separate Ways

  • PC --
Prodávat Separate Ways (SW) jako datadisk by si v roce 2005 nikdo nedovolil a protože termín DLC ještě tehdy nebyl vynalezen, dostali jsme Ádino menší dobrodružství k dispozici zdarma, po dohrání původní hry. Samozřejmě doba pokročila a milodary už nejsou v módě, takže u remaku si za tenhle nášup zaplatíme 10€ a ještě budeme Capcomu vděční za to, že je to tak levné...

Ada Wong rozhodně patří k nejzajímavějším charakterům série a její motivace je v původní hře zastřena takovým tím jemným zlatokopeckým bičismem. SW její příběh vzorně propojuje s originálem a ukazuje jí v trochu jiném světle. Guláš neuvaří, ale jinak je to holka do nepohody, se srdcem na správném místě.

Člověk by čekal, že Ada bude bude tančit mezi nepřáteli jak naspýdovaná labuť a že na sebe nenechá sáhnout jen tak nějakého klopýtajícího zasmrádlého chcípáka v rozkladu, jenže opak je pravdou - Ada běhá rychlostí zhuleného lenochoda a kterékoli ganado ji dokáže chytit za krček dříve, než se chuděra na těch svých vysokých podpatcích dokáže posbírat ze země. Jediné mrštné pohyby jsou k dispozici na vyzvání v rámci QTE. Dokonce i ten její slavný grabber je pomalý a funguje jen velmi omezeně na některých místech...

Původní SW vysvětlovalo mnohem lépe příběh původní hry, což mi tady dost chybělo. Stejně tak herní změny nepovažuju za šťastné. Bossfight s Krauserem i jakákoli interakce s ním je pryč, místo něj je tady napasovaný nudný souboj s přerostlým sarančetem v kápi, který se sice opakuje třikrát a pokaždé je těžší, ale za to je čím dál tím otravnější.

Překvapit může herní doba, která se u mě vyšplhala až na neskutečných 8hod 32min (Hardcore). Buď stárnu, nebo se jim rozbilo počítadlo. Ale spíše to druhé. Jen tak pro zajímavost, původní SW mi zabralo 4hod 46min a Remake třetího dílu 6hod 46min. Něco mi tady nesedí...

I přesto je rymejkovaný SW jen recyklát původních úrovní s lineárním faceliftem. Důležité je, že fanoušci si jej stejně nenechají ujít a že kamera vždy snímá ten správný Ádin pánevní úhel. Zezadu.
+15

Golden Axe

  • PC 85
Já úplně nevím, jak mám tyhle hry prostě hodnotit jelikož nostalgie vítězí a je pro mne těžký to nezaujatým způsobem ohodnotit ještě když jsem to hrál za dob svého mládí a starých PC.

Všichni ale víme, jak tehdá ty hry fungovali, že ovládání byl masakr a to se nebavím o obtížnosti hry, takže dneska to opravdu dává zabrat. Ale dřív nic jiného nebylo a působilo to jako epická fantasy výprava, která neměla konkurenci v grafice a v tom v jakým světě se ta hra odehrávala.

Takže to raději zase ukončím, jen řeknu, že úplně nejoblíbenější hra z dětství to není, ale ve svém žánru byla opravdu skvělá.

Pro: na dřívější dobu propracovanost, výběr postav

Proti: obtížnost, ovládání

+15

Prince of Persia: The Forgotten Sands

  • PS3 75
Pamatuji si, jak jsem o tuhle hru měl v mladších letech veliký zájem. Vypadala dobře a byla zatím nejmodernějším Princem (to platí dodnes). I přesto mi trvalo celých 9 let, než jsem si hru pořídil. Tehdy i za přízračné dvě devítky, 99 korun. S velkou nadsázkou jsem tomu říkal nejlepší nákup v mém životě. Další 4 roky mi trvalo, než jsem si jí konečně zahrál. Trvalo mi tedy celých 13 let, než jsem si splnil tento jeden dětský den.  

Herní výzva 2023 – 3. Císařův pekař / Pekařův císař
Odůvodnění: Hlavní hrdina je Perský princ.  

Předešlou trilogii jsem nikdy nedohrál. V dětství jsem si všechny tři rozehrál, ale v každém díle jsem došel tak za půlku hry a potom se nějak ztratil a už jsem nevěděl, jak pokračovat. Pokud nepočítám reimaginaci Prince z roku 2008, tak jsou Zapomenuté písky můj první dohraný Prince z Persie. Zážitek to byl hodně fajn, oprášil jsem svůj starý PS3 a překvapilo mě, jak skvěle na něm hra běží. Občasné pády snímků sem tam byli a rozmazanější grafika už je taky znát ale většinu času to bylo stabilní a hlavně mi to nebránilo v tom si hru užít.  

I když mě hra bavila, zklamání se též dostavilo. Nemohu se zbavit silného pocitu „jednohubkovosti“. Dohrál jsem jí moc rychle, odehrávala se pouze v jedné lokaci (to není nutně ke škodě) a soubojový systém byl až příliš primitivní. Skládá se z pár základních úderů + silných úderů a kopanců. Nakombinovat taky moc kreativně nejdou. Dále tu jsou elementární nadpřirozené schopnosti, které jsou fajn doplněk a mnohdy urychlili souboje ale chtělo by to víc. Více komplexnější souboják by tomu rozhodně slušel.  

Důležitější je ale typická Princova akrobacie a ta je zde opět vyšperkována na jedničku. Šplhání a skákání je jedno velká radost. Pasti občas správně potrápí a mechanika zamrzání vody taky dala zabrat mému mozku, než jsem přišel na správné načasování a hlavně jaká tlačítka či spouště na ovladači mám zmáčknout, které podržet, pustit a tak dále. Místy mě pozlobila kamera a s tím spojené Princovo nepochopení, kam přesně skočit nebo se chytit, protože se mi nejednou stalo, že se nestačil zachytit zamrzlé vody nebo skočil kousek vedle, než správně měl. Naštěstí jsem se mohl snadno opravit, díky Pískům času. Úžasné jsou taky animace, když třeba Princ přemrští skok a jen tak tak se zachytí o následující tyč nebo chůze po zdech, která díky modernějším technologiím působí realističtěji.  

Příběh moc komentovat nebudu, je akorát tak jednoduchý, aby se v něm člověk neztratil a aby ho snáze pochopil. Neoslnil mě ale ani neurazil. Postavy v něm byli fajn, hlavně Princ a jeho případné hlášky, které na tomhle malém písečku stihnul utrousit. Ještě pochválím hudební doprovod od Steva Jablonskyho, jeho „Main Theme“ se krásně poslouchá.  

Ve finále je škoda, že jsem se ke hře nedostal dříve, určitě by mě uchvátila více, ale i teď to byla parádní jízda a takového Prince bych si přál i na současné generaci konzolí (PS5, Xbox Series), s nejmodernější grafikou, animacemi a haptickou odezvou či adaptivními spouštěmi na ovladači by to určitě byla slast. Jen to udělat trochu velkolepější ale ne zase přehnaně velké a dlouhé, jak to Ubisoft dělá s moderními hrami. A taky žádný open-world!

Pro: Akrobacie, animace, stav PS3 verze

Proti: Příliš primitivní combat, krátká herní doba

+15

The Callisto Protocol

  • PS5 --
Od vydání hry autoři hodně zamakali na připomínkách a opravili spoustu chyb a herních mechanik, ke kterým měli hráči největší výhrady - mj. upravili frusturující soubojový systém, nepřeskočitelné videosekvence nebo nutnost poslouchat nahrávky v inventáři. Lze tedy říct, že jsem dostal vychytanou verzi hry a ještě k tomu "zdarma", v rámci PS+...

Přesto si nemyslím, že hrát CP na konzoli byl dobrý nápad. Na několika místech jsem bojoval s frameratem (Performance mode) a grafika mi taky nepřišla tak úžasná, jak o ní všichni básní. Dokonce jsem tady pozoroval věc v dnešní době naprosto nevídanou - zatmavování příliš vzdálených míst, zřejmě pro snížení nároků na výkon.

Absolutně nerozumím tomu, proč se Schofield a jeho gang snažili, aby hra vypadala jako trochu jiný Dead Space. Místy jsem si připadal jako v parodii. A vůbec nejde jen o zasazení nebo žánr, ale i o některé herní mechaniky nebo interface. Rozdíly jsou ve stavbě levelů, kdy CP je koridor bez nutnosti používat mapu, s několika málo slepými odbočkami a souboje jsou zaměřené spíše na close-combat s elektrickým sekáčkem.

Základem soubojového systému je uhýbání do stran, které je naprosto automatické. Stačí držet páčku doleva nebo doprava a postava VŽDY uhne příchozí ráně. Jedná se o modifikovanou formu QTE a potyčky jsou díky tomu dost jednoduché a zároveň jednotvárné. 

Příběh o Markeru z DS považuju za jednu z nejdebilnějších příběhových zápletek v historii her, takže CP se příliš nemusel snažit překonat svůj vzor alespoň ve vyprávění. Aby to ale hráči neměli všechno zadarmo, musejí si koupit DLC, které by mělo vysvětlovat ten neuvěřitelný cliffhanger ze základní hry. Chvíli jsem dokonce uvažoval, že bych ho za těch pár korun pořídil, ale DreamcastGuy to rozhodl za mě...

Bohužel, produkční kvality CP přeskočily hratelnost a servírovat hráčům profesionální herecké výkony s nádherně upocenými xichtíky v takto nezapamatování hodné hře je naprosté mrhání potenciálem herců a peněz.

Hodnocení: ✰
+15

The Callisto Protocol

  • PS5 70
Už dlouho jsem nebyl takhle na vážkách s hodnocením. Callisto Protocol byl zdarma v Playstation Plus, tak jsem si říkal, proč tomu nedat šanci.

Pokud od hry nic moc nečekáte, můžete být příjemně překvapeni. Hodně věcí je tady parádních - sound design, se všemi skřeky a boucháním mě bavil, stejně jako celková art direction a výživný gore plný krve a létajících střev. Problém ale je, že Callisto nepřináší nic nového. Je to v podstatě jen hezčí Dead Space (včetně vykradeného UI) v přeskinované Ishimuře. A spoustu věcí dělá bohužel úplně blbě - toporný systém bojů na blízko, vyloženě debilní léčení a otrávný a nudný stealth (jde dneska vydat hru bez stealth pasáží?!). Bohužel to netáhne ani silný příběh, který, ač začne vcelku nadějně, sklouzne do klišé a generických úkolů - “zapni tyhle generátory, nahoď pojistky a vypadni odtamtud”. Takže ačkoliv mě ta hra zejména v druhý půlce už celkem unavovala, atmosféru to má a aspoň je to krátký. Škoda, potenciál to mělo mnohem větší.

Pro: Atmosféra, vizuál, sound design, je to krátké

Proti: Boje nablízko, systém léčení, nic moc příběh, stealth

+15

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 85
Jak uběhl čas a člověk zestárl, tak paměť už neslouží jak předtím a já jsem si nemohl vybavit, jaký tento Maxík vůbec je. Takže jsem nažhavil Steam a jelo se.

Asi jsem teda hodně lame na takový hry, ale tenhle Maxík mi dal fakt zabrat. Úplně jsem zapomněl, že tahle hra je klasický save/load styl, který ale mne vůbec nenudil, ba naopak. Příběhově to bylo fajn, žádný nějaký velký zvraty, jelo se přímo na branku a nechyběl ani starý dobrý komiksový feeling a obrázky, které byly nadabovány a nazvučeny naprosto perfektně.

Ale co se týče hraní, tak to už bylo složitější. Jak čas pokročil, tak to na hře jde cejtit a jelikož preferuju pouze gamepad ( na klávesnici a myši už nedokážu opravdu nic odehrát) tak mi chvíli trvalo než jsem si zvykl. Ale pár přestřelek, pár loadů a byl jsem v tom.

Hra odsýpá a co je plus tak tu hrajete za další postavu, což bylo fajn oživení. Ale některé fighty byly prostě tužší a některé vůbec. Ale díky bullet-timu bylo hodně věcí i jednodušších a určitě mi připadal trochu lepší než v minulém díky, hlavně to efektivní nabíjení je supr a vůbec mi nevadilo, že díky tomu hra byla jednodušší, opravdu nejsem hc hráč na tohle a každá pomoc se počítá.

Ani jsem nějak neměl problém se zásekem, snad asi jen dvakrát, hlavně na konci jsem nějak nepochopil, co se po mne chce a jak mám Vlada zprovoznit z tohohle světa, takže to jsem chvíli bádal, ale metodou pokus omyl jsem se dobral zdárnému konci.

Jinak co se týče herní doby, tak ano asi se můžu podepsat pod problém jménem délka hry. Jenže když jsem nad tím tak přemýšlel a i přes kratší dobu hraní, tak vše tak nějak do sebe zapadá a vůbec si nedokážu představit, co víc by měla nabídnout. A s linearitou se u maxe počítá, kdo to nezná, tak může trochu remcat.

Jinak s tímto Maxem nemám problém, jen mne nezasáhl natolik, jako původní díl. Ale ostudu určitě nedělá a určitě by si hráč, co má rád akční věci měl doplnit vzdělání tímhle dílem.

Pro: hraní za druhou postavu, bullet-time, komiksový feeling, atmosféra

Proti: ovládání, obtížnost, hra není nijak zvlášť dlouhá a je více lineární a pro někoho to může být problém

+15

The Shivah

  • PC 50
Objevit nějaký neobjevený debut jakéhokoliv herního studia pro letošní Herní výzvu pro mě byl docela zápřah. Často se mi totiž stávalo, že už jsem hry v minulosti hrál a hodnotil. Tak jsem zkusil zabruslit do adventurního žánru a k tvůrcům, kteří na poli 2D adventur v 21. století trhli rekord ve vydávání a ejhle - povedlo se. Dostal jsem se k debutu Wadjet Eye Games, ke kterému, pravda, bych se zde bez uživatele M.a.t.t. ani nedostal, čímž mu za tip děkuji.

The Shivah je nicméně v mnoha ohledech velice rozporuplná pixel-artová adventura. Na autorův první placený počin je zajímavá pěkně nakresleným prostředím, židovskou atmosférou, ale i řekl bych velice vydařeným dabingem, který dorazil až ve vylepšené Kosher Edici.

Horší už je to ale s hratelností. Děj hry je poměrně kusý, příliš toho v sobě nemá. Odehrává se v židovském prostředí, kde hlavní postava je rabín Russell Stone. K němu jednoho dne dorazí kriminálka s tím, že jeho dlouholetý kolega byl zavražděn a zdali o tom něco neví, protože mu odkázal nemalé jmění.

Rázem zjišťuje, že vztah Russella s jeho kámošem nebyl úplně obsypaný motýlky, ale naopak dlouholetými křivdami. Na vlastní riziko tak jdete stopu po stopě a hledáte, co se vlastně v jeho životě událo a proč Vám vůbec něco odkazoval.

Hra trpí jedním neduhem, který je přímo součástí hry a tou je vyhledávání v internetovém prohlížeči a v e-mailech v osobním počítači. Bez něj se příliš nehnete a hledat v něm je místy jako hledat jehlu v kupce sena. Musím se přiznat, že zde jsem se mnohdy zasekl a hraní této hry mi to natolik otrávilo, že jsem si nechal opětovně poradit, abych se hnul z místa.

Naštěstí je poměrně záhy konec, protože ve hře toho obsahu zase tak moc není. Co je ale naopak sympatické, tak, že se v rozhovorech můžete rozhodovat, jak budete v dialozích reagovat, i z toho důvodu pak hru můžete dokončit různými způsoby.

Jak tedy říkám, doslova rozporuplná hra. V rámci 2D adventurního žánru obsahuje pár prvků, které jsou velice zajímavé, ale i pár prvků, bez kterých bych se s radostí obešel. Proto dávám průměr a raději se v budoucnu pustím do autorových podařenějších kousků, se kterými sklízel obdiv v nadcházejících letech.

Pro: Povedená grafika, atmosféra židovského prostředí a dabing...

Proti: ...se tu střetává s poměrně výraznou krátkostí a herním mechanismem osobního počítače, bez kterého se v postupu hrou neobejdete.

+15

Samorost

  • Android 80
Konečne som sa dostala aj k jedničke.

Netypicky som sa s Amanitou zoznámila až s ich neskoršími hrami ako Machinarium a Botanicula a prvý Samorost mi pristál na tanieri až teraz. Hrať ho na mobile mi prišlo ako najlepší nápad skrátiť si dlhú chvíľu cestou do práce. Jednoduché ovládanie na dotykovej obrazovke tomu určite dopomohlo.

Od prvého Samorostu som čakala point and click adventúru, ktorá bude štýlom pripomínať neskôr vydané hry od Amanity. Grafika zodpovedala presne tomu, čo som očakávala ale hratelnosť mi prišla o dosť zjednodušená. Samozrejme pri dĺžke hry a tomu, že to bola prvotina, to dáva zmysel a nijak mi to nevadilo. Beriem to tak, že sa Amanita s každým jedným dielom zlepšovala až do podoby, ktorú vidíme dnes.

Človek by nemal byť pripravený na príbeh typu AAA hry, skôr na niečo milé, čo mu po kliknutí na obrazovku vytvorí úsmev na tvári. Či sa jedná o roztomilú animáciu alebo zvukový efekt, srší z toho Amanita. A ten kto ju má rád, bude mať rád aj Samorost 1. U mňa to tak rozhodne je.
+15

Silent Hill

  • PS3 85
„The fear of the blood tends to create fear for the flesh.“    

Herní výzva 2023 – 10. Před naším letopočtem  
Odůvodnění: Původní hra vyšla na začátku roku 1999. PS3 verze je pouhým portem původní verze.  

Jsem skutečně rád, že jsem si konečně zahrál legendární Silent Hill. Filmová předloha od Christophe Ganse patří k mým oblíbeným hororům a na nové pokračování se taky těším, bylo tak přirozené, že někdy musím prubnout i tu herní předlohu.

Už je na ní znát silná zastaralost, hlavně po grafické stránce a ovládání, ale musím hodně pochválit, že i dnes je hra pořád obstojná svojí atmosférou, která je velice pochmurná. Bylo mi dost nepříjemné pobíhat po opuštěném městečku, hlavně když ho zahalila temnota. Poděkovat můžu hudebnímu doprovodu od Pana Yamaoky, všudypřítomné mlze nebo tmě a tajemnému kryptickému psychologickému příběhu.

Minimalistická hratelnost mi je taky po chuti. Vychází z Resident Evil a člověk se tak rychle zorientuje. Bohužel s tím přichází i místy toporný soubojový systém. Střelba ze zbraní ještě ujde, ale u máchání zbraní na blízko mě zrazovalo ovládání, kdy se úderům od nepřátel šlo vyhnout jen ztěžka a tak jsem za každou inkasovanou ránu jim, inkasoval i jednu zpět. Z počátku jsem se bál i malé variability nepřátel, ale naštěstí jich postupně přibývalo. Překvapil mě i částečně otevřený svět. Myslel jsem, že to bude jednoznačný koridor.

Dostavila se ale i lehká rozčarovanost ze zážitku. Puzzlíky mám rád a zde byli poměrně kreativní, někdy ale možná až moc. Ve dvou případech jsem musel použít nápovědu z internetu a tohle dělám silně nerad, raději si na postup hrou přicházím sám, zde jsem byl už ale zahnán do kouta. Hádanku s pianem nebo použití fotoaparátu ke konci hry jsem sám nezvládl. Souboje s bossy mě taky tolik neuchvátili.

Pozitiva ale značně převažují negativa a tak se Silent Hill řadí k dalším výjimečným titulům z éry PS1, které jsem měl tu čest si zahrát. Přirozeně se tak těším na další výlet do lokací pokrytých ploty, řetězy a ostnatými dráty zalitých krví. A taky na další nestvůry v ještě více opěvované dvojce.

Pro: Atmosféra a vše kolem toho

Proti: Některé hádanky jsou příliš náročné, toporný soubojový systém

+15

Feudal Alloy

  • PC 85
Věděla jsem, že si tuhle hru chci zahrát, jen jsem čekala na tu správnou chvíli. Letos to byla nutnost, vzhledem k tomu, že mi jako bonus krásně padla do výzvy.

Těžko říci, zda jsem hrála za robota nebo za rybičku která ho ovládá. Každopádně to bylo velmi příjemné hraní. Jako robot Attu jsem prozkoumávala několik oblastí. Nepřátele tvořili také robůtci, které ovládali rybičky. Na hře mě přišlo zajímavé, že vlastně má jen pár druhů nepřátel, ale jak se člověk prokousává dál a dál, tak samozřejmě přituhuje a nepřátelé jsou větší, nebo mají nové schopnosti. Mě osobně nejvíc lezli na nervy vrtulníky. Sice jsem je zlikvidovala pár ranami, ale bylo obtížné se do nich trefit. A i neškodná vosa mě kolikrát ubodala k rozpadnutí na šroubky.

Jako u Oriho jsem mohla mapou chodit sem a tam a se získanými dovednosti se dostat někam, kam to předtím nešlo. Tenhle typ her se mi líbí, i když občas strávím zbytečně čas nad tím, že se chci někam dostat a přitom to v tu danou chvíli nejde. Mapy jsou dost složité, takže až když jsem oblast prochodila několikrát, tak jsem se začala orientovat. Všechny oblasti mají ale společné to, že je v každé uložení a aréna a ve většině i teleport. Někde se vyskytne i obchodník a také poklady, v nichž je třeba najít cartrigge, které pak odemknou další místa.

Hru jsem si hodně užila a plánuji se k ní ještě vrátit. Zpracování je moc pěkné a protože jsem hrála na xboxovém ovladači, bylo i ovládání velmi intuitivní. Doporučuji všem, kteří máte rádi plošinovky a možná i těm z vás, které je moc rádi nemáte, protože tohle opravdu stojí za to.

Pro: pěkná grafika, příjemné ovládání, bavilo mě to
Proti: někdy zapeklitá mapa
+15

Little Nightmares

  • PC 75
Herní výzva 2023 - Silnější přežije!

Já nemám rád horory. Prostě nemám, jsem srab a nerad se bojím a pak si 2-3 měsíce než jdu spát, vybavuji ty nejděsivější scény. Nicméně jednou za čas mě popadne takový amok a mám chuť se zase trochu bát. K tomu mám ještě tradici, že si vždycky na Halloween zahraji hororovku. A letos to padlo na Little Nightmares, což byla skvělá volba, jelikož jsem se vlastně moc nebál… 

Říct u hororu, že jsem se moc nebál, to asi není nejpozitivnější hodnocení, ale rád bych to ještě upřesnil. Za celou hru jsem se ani jednou nelekl a nikdy jsem panicky nemačkal všechna možná tlačítka na klávesnici, abych se zachránil, nicméně jsem po celou herní dobu (zde musím podotknout, že ná můj vkus až příliš krátkou) měl takový zvláštní svírající pocit. Pocit, že se děje něco nekalého, nepříjemného, zvrhlého. 

Hra velmi sází na atmosféru, na takovou zvláštní depku. Má to takové to klasické japonské hraní si s hráčovi emocemi. Vy se sice nebudete bát, ale celou dobu budete mít takové to mírné (někdy i silnější) mrazení v zádech a ten konec. Oh boy, ten konec, ten tomu nasadil korunku. 

LT má krásný vizuál, kterých bych popsal jako pohádkově děsivý. Jednotlivý nepřátelé jsou na jednu stranu komický, na stranu druhou hrůzu nahánějící. Audio vás také nebude vyloženě děsit, ale velmi zdárně bude udržovat zimomriavky. 

Co se týče hratelnosti, tak bych řekl, že je to ok. Prostě žádný zázrak. Hádanky jsou velmi jednoduché, čili nějaké záseky téměř nehrozí. Vaše postava toho reálně moc nezmůže a vy se tak po celou dobu budete snažit někomu vyhnout, před někým utéct či někam vylézt. 

Hra splnila to, co jsem si chtěl dopřát. Nejedná se o nic závratného, ale díky své atmosféře a silnému závěru jí i tak hodnotím velmi kladně. Na můj vkus se jednalo o velmi snesitelnou míru děsu, čili doporučuji i poseroutkům. Velký zápor vidím v tom, že je to opravdu velmi krátký kousek.

Pro: atmosféra, audio, vizuál, konec hry

Proti: délka, lehké hádanky, jednoduchá hratelnost

+15

Lake

  • PS5 75
Pohoda, klídek, tabáček. Teda, ten nie (hoci jointa si budete môcť dať), ale zato štipka romantiky (ak sa pre ňu rozhodnete)! Lake rozhodne nepatrí k tomu typu hier, ktoré by som vyhľadával a ak by sa neobjavila v PlayStation katalógu, asi by som si ju nezahral. Ale nakoniec som rád, že som jej dal šancu, pretože to bol veľmi príjemný zážitok.

Pravda, ono sa tu vlastne nič moc nedeje. Roznášate poštu, kecáte s obyvateľmi mestečka, riešite ich problémy, nadväzujete nejaké tie vzťahy a kamarátstva a večery trávite doma pri knihe či telke. Simple life. Práve v tej obyčajnosti je však hlavná sila hry.

Atmosféru zaspatých malých mestečiek (najmä tých amerických) v umeleckých dielach milujem a tu som si jej užil dosýtosti. Postavy dokážu zaujať, hlavná hrdinka Meredith je sympatická a romantická vložka roztomilá.

Mierne štylizovaná grafika sa snaží zakrývať nedokonalosti, hoci sa to nie vždy darí. Pesničky v rádiu boli fajn, ale mohlo ich byť pokojne viac. Platí tiež, že roznášanie pošty sa po čase trochu zunuje. Chôdza Meredith mohla byť tiež trochu rýchlejšia.

Celkovo teda veľmi fajn feel-good kúsok, ideálny pre všetkých snílkov, romantikov a nostalgikov.

Pro: atmosféra, dabing, hudba

Proti: pomalá chôdza, pesničiek mohlo byť aj viac, sem-tam grafický bug, časom trochu rutina

+15

Deus Ex: Mankind Divided - Desperate Measures

  • PC 60
Jedna kratičká mise obohacující děj původní hry, která naprosto z nepochopitelných důvodů nebyla ani později (poté co se stala zdarma) implementována do hlavní kampaně, kde by ji to slušelo a já ji tak nemusel vůbec zvlášť hodnotit a komentovat.

Jsem rád za každý přídavek do Deus Ex univerza, ale zde nemůžu hodnotit kladně už jen z principu. Hráč se totiž k misi dostane velice pravděpodobně až po dohrání hlavní kampaně, kdy už se zápletka přídavku stává irelevantní. Pokud by tak náhodou někdo četl tento komentář před rozehráním hry, silně doporučuji si tento přídavek pustit ihned po příjezdu do Prahy v rámci hlavního příběhu. Jinak to totiž nemá cenu vůbec hrát.

Pro: více Deus Ex

Proti: stojí mimo hlavní kampaň, pouští se z hlavního menu

+15

Lies of P

  • PS5 75
Po minuloročnom Steelrising som bol veľmi namlsaný na tento výtvor, ktorý sa javil tiež ako soulslike so steampunk tématikou, ktorá ale nie je premiešaná s hardcore fantasy, ale smeruje skôr do historickej tématiky (aspoň zo začiatku).

Steelrising sa tento mix v mojich očiach podaril vyvážiť veľmi pekne a vďaka pre niektoých možno jednoduchšej hrateľnosti, si hráč dokázal aj užiť atmosféru, ktorú na neho hra dýchala. V prípade Lies of P, zatienila na niektorých miestach nevyváženosť obtiažnosti celkovú atmosféru oblasti a častokrát som si z danej oblasti namiesto zážitku, ku ktorému by som sa chcel vracať, odnášal iba frustráciu.

Vo všeobecnosti by sa myslím tvorcom niektorých soulsoviek zišlo pochopiť rozdiel medzi ťažkou hrou a nefér hrou. Neviem či mala Lies of P naskriptované nejaké tresholdy pre pripustenie k porazeniu väčších bossov, ale napríklad, pri finálnom bossovi, v druhej fázi sa mi stalo že pri cca 10% zostatku jeho života na mňa spustil za sebou 3x prílivovú vlnu nasledovanú slnkom, čím ma samozrejme odrovnal, keďže ma zrazil hneď prvou vlnou a zvyšné kúzla som už iba prijímal damage až do horkého konca. Nikdy potom mi takýto smrteľný mix nenamiešal. Všeobecne mi boje s bossmi prišli veľmi nevyvážené a podobná situácia sa mi stala viac krát aj pri iných nepriateľoch. Ak mám nízky level, alebo som príliš nešikovný na bossa, ok beriem, nagrindujem trochu skúseností a prídem znova neskôr. Ale keď ma má hra skriptovane odpraviť iba preto, že hrozí, že porazím bossa skôr, než sa dohodlo na pondelkových poradách počas vývoja, tak si kladiem otázku, aký má vôbec význam hrať takýto produkt.

Inak je hra pekne remeselne spracovaná, s krásnou grafikou, dobrou hudbou a miestami hutnou atmosférou. Problém je, že každú z týchto vecí, alebo ich kombináciu, už niektorá zo soulsoviek robila a robila ju lepšie. Zahral by som si ju aj keby som vedel o jej nedostatkoch? Pravdepodobne áno, ale z môjho pohľadu nie je hodná plnej uvádzacej ceny, keď klesne v nejakom výpredaji pod 20€, prečo nie.

Ako spoznať po dohraní dobrú hru od zlej? V niektorých prípadoch je to vďaka nutkaniu spustiť hru znova, okamžite po dorolovaní titulkov. Pri Lies of P som tento pocit nemal a úprimne, bol som rád, že to mám za sebou. Hra mohla byť dobrá aj bez posledných dvoch oblastí, ktoré z môjho pohľadu na estetike a atmosfére hry nič nedotvárali, skôr ju kazili a myslím, že nie je u mňa žiadny dôvod hru opäť v budúcnosti nainštalovať a odohrať znova.

Odohané v rámci hernej výzvy 2023.

Pro: Grafika, Audio

Proti: Občas kolísanie hrateľnosti

+15

Carmageddon II: Carpocalypse Now

  • PC 75
Co nabízí Carmageddon 2? Stejné ovládání, v podstatě stejnou hratelnost, pár menších i větších novinek. Opět tu máte nějaké prostředí, v něm určitý počet pedestrianů (mnohem více než minule), oponentů (těch postupně přibývá) a nějaké ty checkpointy kdyby chtěl někdo závodit. Mezi oponenty přibylo pár ultra vypečených kousků jako letadlo, atomový a prakticky nezničitelný autobus či megalomanský náklaďák který zabere pomalu celou ulici. Stejně se to ovládá, je tu mnohem víc různých bonusových serepetiček. Opět jsem boural, ničil, zabíjel takovým tempem, až mi zásoba času vyskakovala někam ke 40 minutám, opět je to perfektní zábava.

Jelikož dvojka vyšla o rok později než první díl, grafika je k poznání, ale přitom o dost modernější a hezčí. Není to sice žádný zázrak, ale určitě to není hnus Fialovej, jak některé 3D pokusy z té doby. Je tu i nová hudba, na místo Fear Factory tu vřískají Iron Maiden což bude pro fandy metalu asi potěšující. Já osobně Maideny a vůbec většinu metalu nemusím, takže jsem to zhruba v půlce hry vypnul. Je tu opět vtipné intro (člověk kouká na ovečku co bude a ono... :D) a solidní outro, příběh tu opět neexistuje.

Mezi drobné novinky je možnost odkupu sešrotovaných aut (teď se přiznám, že nevím jestli to bylo v jedničce také nebo ne). Já každopádně hrál opět se základním autem. A opět upgradujete útok, obranu a pohon... přičemž tady to tvůrci zbytečně zkomplikovali. Nejenže potřebujete na upgrade peníze (a pak nemáte na nová auta), ale těch upgradu slotů je 30, odemykají se s postupem hrou a ještě je musíte najít. Hledat někde na věžích věži, střechách či na dně oceánů upgrade sloty se mi fakt nechtělo... takže jsem prostě použil cheaty k odemčení slotů. A nestydím se za to, Carmageddon není hra stavěná na exploring nemá na to ovládání, je to závodní hra/řežba a ne RPGčko, abych procházel každý barák.

Jedničce jsem vyčítal mírný stereotyp a autoři sami chtěli hru nejspíše trochu ozvláštnit. Máte tedy 10 epizod, v každé jsou tři závodní/bourací kola a to poslední kolo je úkolové. A tady šla zábavnost dolů. Tvůrci vystřelili obtížnost až do oblak... základ je pevný časový limit, který nejde rozšířit bouráním ani zabíjením. A zbytek tvoří sice originální, ale často nehratelné nápady na které hra není ovládáním prostě stavěná.

Příklady: V jednom kole máte zabít lidi v řídící věži letiště. Poblíž je rampa, ale ani po 100 skocích se mi tam nepodařilo trefit - buď sem letěl na střechu, nebo spadl před ní. Řešení? Musíte si zajet pro elektro zbraň, dojet a skočit k věži a blesky se o to postarají samy... na to jsem ale musel konzultovat youtube. V jiném kole ničíte zařízení lodě. Paluba plná kanónů, pak další v podpalubí. Pak si zajedete do dalšího podpalubí zničit reaktor, posbíráte bonus "klokaní skoky", musíte se vrátit na palubu s časovým limitem na štíru - a sérii skoků se trefit na kapitánský můstek a zabít admirála! Problém je že, že skoky jsou na haluz, máte tak dva pokusy a když se to nepodaří, tak můžete misi jet znovu. A hodně štěstí až se budete snažit za 7 minut zničit 12 policejních aut.

Těch příkladů je více, v podstatě každé úkolové kolo se ze zábavného ničení mění na nekonečnou frustraci, kde zábavnost klesá hodně rychle. Ano nápady jsou tam často originální, ale není to podle mě zábavné hrát. Jinak je dvojka skoro stejně dobrá jako první díl.
+15

Primordia

  • PC 70
Žánr 2D adventur je poslední léta živější a živější. Více, než by kdekdo v devadesátých letech, byť jen, tušil. A jsem si stoprocentně jist, že by už vůbec nikoho nenapadlo, že se tento žánr bude držet i v rámci stejného grafického kabátku. Já osobně jsem těch her vyzkoušel víc než dost a tentokrát jsem zvolil netradiční kousek názvem, ale i obsahem. Robotickou adventuru s názvem Primordia.

V obsahu je zmíněno, že se jedná o cyberpunk. Já bych si tím teda jist úplně nebyl. Spíš tu máme s to dočinění s Asimovským sci-fi, kde hlavní roli hraje robot Horatio. Prostředí je hodně ponuré, zdevastované, smutné a v něm se nachází robot, ke kterému si poměrně okamžitě vytvoříte vztah. K němu a k jeho pomocníkovi, který trefně sarkasticky komentuje okolí, kde se náš hlavní hrdina zrovna nachází.

Co se týče herních mechanik, je Primordia klasikem žánru. V čem ale nepřekvapí herní mechanika, tam vše vynahradí příběh. Ten je hodně silný, originální a dost náročný na to vše sledovat a pochopit. Ve světě této hry se totiž setkáváte jenom s roboty. I k těm si ale poměrně snadno tvoříte vztah, protože tu jsou nejen dobře namluveni, ale navíc jim jdou do úst hodně zajímavé a nápadité texty, které hráče za žádných okolností nemůžou nudit.

Čím déle se budete hrou probíjet, tím více si budete pokládat otázku, proč na onom světě není žádný člověk k nalezení. Tedy nikdo z těch, co stojí za vznikem všech těch robotů, kteří tu tak nějak zoufale přežívají. Obtížnost hry je na relativně vyšší úrovni, ale zase tady není nic vysloveně nelogického, když se podíváte, co všechno v inventáři máte. Stačí se jen sžít s robotem a pracovat s tím, co má. I když, pravda, těch číselných kombinací, díky kterým ovlivňujete signály různým strojům, bych se klidně obešel a na nich jsem se nejednou solidně zasekl. Je zde tedy třeba být velice důsledný a poslouchat dialogy více, než u kdejaké jiné adventury, protože často právě v těch rozhovorech jsou pak odpovědi na to, co potřebujete vykonat dále.

Jediné, co bych hře vysloveně vytknul, tak prostředí, ve kterém se odehrává. Hlavně v první třetině hry. Není úplně vzhledné a naopak je docela dost temné a ponuré. No a i když se evidentně inspiruje Gigerem, hodně jsem s ním bojoval. Především tou ponurostí, u které jsem horko těžko hledal zalíbení, natož pak nadšení. Vše ale zachraňuje moment, kdy se dostanete do samotného města plného robotů. V tu ránu hra výrazně oživí....a když setrváte a počkáte si i na závěr, dočkáte se docela emotivního rozuzlení. A navíc rozhodnutí, ze kterého není návratu. A Vás to semele.

Musím ale po tom všem říct, že Primordia si jednoznačně zaslouží být v zlatém fondu 2D pixel-art adventur dneška. Má robotický nápad, má příběh, který postupně odkrývá tragédii epického charakteru a má finále, po kterém Vám nebude vůbec dobře. Naopak. Má tedy všechno, co fanoušek her z tohoto žánru musí jednoznačně ocenit a holedbat. Pro svůj jedinečný příběh si to bezesporu zaslouží.

Pro: 2D pixel artová adventura temného charakteru a klasického vzezření s výrazným Asimovským příběhem.

Proti: Občas to prostředí není na svůj styl úplně vzhledné. Především v první třetině.

+15

Pillars of Eternity - The White March Part II

  • PC 75
Zvláštní rozhodnutí rozdělit White March DLC na dvě části. První část bez druhé není v podstatě příběhově ukončená, ale zároveň na sebe levely poměrně zvláštně obě části nenavazují. WM1 si hráč střihne okolo levelu 7, ale na WM2 potřebuje maximální level, a vrátí se k němu tedy mnohem později. Kromě toho dalších 5 % (oproti svému hodnocení WM1) strhávám za takovou podivnou "roztříštěnost." Zatímco WM1 byla kompaktní a ucelená (potřebujete otevřít trpasličí pevnost a přijít na její tajemství, k tomu cíli vedou i vedlejší questy a lokace), ve WM2 skáčete od jedné lokace k další a každá je úplně jiná. Samy o sobě jsou perfektní: Iron Flail Fort dává hráči obrovskou svobodu v přístupu, Abbey of the Fallen Moon vypadá nádherně a má zajímavý příběh, v dolech pod Stalwartem (a lokací pod nimi) by se atmosféra dala krájet, finále v Cayron's Scar je epické, bažiny a Concelhautova pevnost (i když ta byla možná už ve WM1) zase nabízí obrovskou challenge. Jenže celé to tak nějak nedrží pohromadě, člověk si odskakuje od jednoho k druhému a má pocit, že autoři měli sice hodně fantazie a nápadů, ale nedokázali jim dát nějakou jasnou ucelenou linku.

Jinak ale k samotnému DLC, když člověk překousne všechny ty věci okolo, nemám výhrad. Opět perfektní atmosferický zážitek v mé oblíbené lokaci na dalekém severu, skvělé questy, velká svoboda, další várka soulbound itemů a super lootu a oproti původní hře obrovský skok v obtížnosti (což je dobře pro hráče, který hledá extra challenge).

Pro: Atmosféra, level design, vysoká obtížnost

Proti: Roztříštěnost

+15

Need for Speed: The Run

  • PC 65
Hlavní problém The Run spočívá v těžkopádném a nezábavném jízdním modelu. Celou dobu jsem měl pocit, že hra částečně řídí za mě, jako když bych si v autě zapl asistenta řízení a že se často auto nechová tak, jak já chci a potřebuji. A to je pro takřka čistě závodní hru velice špatná vizitka. Ačkoliv zde nově využitý engine Frostbite nabízí krásné scenérie především co se okolní krajiny a modelů aut týče (dále musím vyzdvihnout také pěkně zpracované změny počasí a další vychytávky), zde se ukazují jeho velké mezery.

Přitom se v rámci série jedná (co se kampaně týče) o originální pojetí, které slušně motivuje hráče pokračovat. Nápad projet si USA od západu k východu se mi od počátku zamlouval. Poprvé v historii série dokonce dochází i na úseky mimo auto, které jsou však zpracovány otravným QTE. Naštěstí zde těchto úseků není mnoho.

Kampaň je relativně krátká, jsou zde prakticky jen dva tipy závodů - sprint, kde je vašim cílem překonat daný počet protivníků na dané vzdálenosti a časové úseky, kdy je potřeba dojet včas do jednotlivých checkpointů. V rámci série je tu i nejmenší výběr z aut, já osobně kampaň dohrál pouze se 3 různými auty.

Celkově tedy hodnotím The Run jako v rámci série poměrně originální jednohubku, která kdyby jen měla lépe zpracovaný jízdní model, mohla útočit na mnohem vyšší čísla. Svůj účel splní, v rámci série však ve srovnání s předchozími díly jednoznačný podprůměr a kromě audiovizuálu jednoznačný downgrade.

Pro: audiovizuální zpracování, originální pojetí kampaně

Proti: jízdní model, málo aut, QTE

+15

Sigil II

  • PC 100
Tak nám náš starý dobrý a pekelný DOOM oslavil krásných 30 let. To ten čas letí že? K tomuto kulatému výročí nám přichystal samotný John Romero druhý díl SIGILU, což je další neoficiální epizoda k prvnímu DOOMU. Sám jsem si předobjednal Big Box, který je dostupný na Romerovo e-shopu. Bohužel jsem stihl zakoupit jen verzi bez floppy disku, které byli velmi rychle vyprodány.

Co si pro nás tentokrát John Romero přichystal? Nebojím se říci, že druhý SIGIL se s vámi vůbec nepáře a je to takový Dark Souls mezi fps hrami. Hru jsem spustil na "Ultra-Violence" a ihned jsem litoval této volby. Romero zde totiž rozpoutal opravdové peklo a nepřátelé se na vás valí z každého koutu. Asi po hodině jsem tuto obtížnost vzdal a dohrál jsem ho pouze na prachbídné "Hurt me plenty". Trpělivost a síla už ubývá no. Za tuto potupu si jistě mínus zasloužím. Hra vám nabídne devět úchvatných klaustrofobických levelů a v každém z nich na vás čeká nějaké to nemilé překvapení od Johna, které vás donutí ne jednou si bouchnout vzteky do stolu. Pravda, u lehčí obtížnosti není ten příval vzteku a utrpení tak velký, ale i tak jsem se zapotil a byl to vskutku povznášející zážitek, zahrát si další nový obsah od samotného Johna.

Hra je doplněna o skvělý soundtrack od muzikanta jménem THORR, který vám vám vskutku nadělí velmi solidní dávku metalu. Řeknu vám, že to není jednoduché házet hlavou do skvělého riffu, když mezitím kosíte pekelníky svou brokovnicí. Mimochodem soundtrack je dostupný jak v mp3 verzi tak i v midi formátu, pokud to chcete mít opravdu retro.

Od SIGILU 2 jsem čekal pořádnou dávku krve, akce, svižnosti, pekla a metalu. Vše jsem dostal a jsem naprosto spokojen. Není co dodat a zejména pro fanoušky mohu jen doporučit.
RIP AND TEAR přátelé! 30 let již kosíme hordy pekelné a doufám, že to bude tak i těch dalších 30!

Pro: Krvavě pekelný metal!

Proti: Nic

+15

Duke Nukem: Manhattan Project

  • PC 70
Nostalgická nota hraje v této hře mému srdci na city. Ano, jedná se o jednu z prvních smažeb, které jsme s kámoši hráli, když jsme byly ještě nevystudovaná ucha. A přišlo nám to drsné a super cool. Ne, že bychom rozuměli, ale tak nějak jsme si domysleli, že Duke bude super alfa samec, co bojuje za záchranu... světa? Žen?

V časech dospělích jsem si tedy řekl: "Sakra, pojďme si to tedy dohrát a zhodnotit kvality této hry." A samozřejmě, jak to tak u těchto her bývá, nadšení nebylo tak velké, jako tehdy očima malého chlapce.

Duke je stále super drsnej hláškující stroj, a teď dokonce i rozumím tomu, co říká. Dvojsmysly jsou úsměvné a hezky si hrají s jazykem. I to, že životy se měří v egu, a když vás soupeř zraní, hlavní postava ztrácí ego, to je vlastně taky hezké. Duke dokáže i reagovat na to, když neustále umírá. A střílí se tam docela dost, to je pravda.

Co ovšem již nezestárlo dobře, jsou mechaniky, potažmo rychlost a přesnost systému. V posledních levelech, ve vesmíru, mě skoro dohnala k slzám frustrace snaha udělat dvojskok. Systém měl odezvu zcela náhodnou; někdy se dvojskok povedl, jindy ne. Stejně tak dopady na pohyblivé plošiny byly vcelku náhodné a pokud Duke dopadl na plošinu jedoucí dolů, poskakoval jak tajtrlík a nebyl schopen udělat nic. Kromě umření pomocí laseru, to mu šlo dobře. Systém je zkrátka nepřesný a pomalý. A také kamera moc daleko nevidí, soupeř vás ale vidí velmi dobře i za pohledem kamery. Takže když už procházíte level poněkolikáté, prostě střílíte naslepo, protože víte, že se tam ten raketomet někde schovává.

Jako oddechovka hra slouží a zároveň neslouží dobře. Slouží v tom, že příběh je primitivní a střílení je vcelku uspokojivé. Neslouží v tom, že zastaralý systém je opravdu frustrující, a pod pojmem frustrující si oddech nepředstavuji.

Pro: Hláškující postava, nostalgie, střílení

Proti: Zastaralý systém, kameramísty frustrující

+15