Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Blues and Bullets: Episode 1 - The End of Peace

  • PC 70
Čo je? zle sa Ti hovorí s búchačkou v hube?

Legendárny Untouchables od Briana De Palmu je spolu s Casinom od Scorseseho mojím najobľúbenejším mafiánskym filmom. Preto som neváhal a prvú epizódu hry Blues and Bullets som si kúpil.

Pár minút mi v hre trvalo, kým som sa vôbec chytil. No po návšteve Al Caponeho to už začínalo baviť tak, ako som si predstavoval. Hlavným hrdinom je Eliot Ness (vo filme ho hral Kevin Costner) a je to sympaťák. Rozhovory sú napísané dobre a dabing je na veľmi slušnej úrovni. Extrémna ťažkopádnosť a pomalosť pohybu mi však veľmi vadila, ale to už je nejakým trademarkom moderných adventúr - trpia tým všetky hry od Telltale, ktoré som hral a či už je to Wolf Among Us, séria Walking Dead, novšie Game Of Thrones, trpí tým aj nový King's Quest alebo Life Is Strange. Na Blues And Bullets jasne vidieť, že tak veľký rozpočet, ako už spomenuté hry od Telltale alebo Life Is Strange nemá. Vidieť to na občas divných pohyboch postáv, ale aj na celkových textúrach objektov. Za čo však patrí tvorcom veľké uznanie je to, že tú slabšiu grafiku dokázali zamaskovať veľmi efektným grafickým štýlom. Všetko je v čiernobielych farbách a krv a občasné iné objekty sú vo farbe červenej. Vypadá to jednoducho dobre a pochváliť musím aj ozvučenie a hudbu. Čo ma prekvapilo je brutalita a dospelosť hry. Kto si rád pozrie nejaké krvavé scény a rozporcované telá, tak bude rád a niektoré veci ako je rozdelovanie prstov na odseknutých rukách sú naozaj pre fajnšmekrov. Potešil aj humor, častokrát cynický a ironický a hlavne scéna s vrhačom nožov, ktorý práve hádže nože okolo krútiacej sa ženy a keď sa mu prihovoríte, totálne jeho sústredenie rozhodíte a on tú ženu nožom trafí, nasleduje potlesk a jasot divákov :D .

A jedného dňa môj lietajúci zázrak očistí toto pohanské mesto večným ohňom!

Úvodná časť do tohoto zamotaného temného detektívneho príbehu ma chytila, len je veľká škoda, že po krátkych 2 hodinách skončila. Práve vtedy, keď som sa už kráľovsky bavil a dychtivo som očakával, čo bude ďalej. Teším sa však aj napriek niektorým neduhom na pokračovanie. Ak máte radi temné detektívne príbehy, trošku cynického humoru a brutality. Rozhodne Blues And Bullets dajte šancu.

Pro: Je to dobre napísané, príbeh je zaujímavý, hlavná postava je fajn, grafický štýl vytvára dobrú atmosféru, hudba, dospelosť a brutalita

Proti: Veľmi ťažkopádny a pomalý pohyb hlavnej postavy, krátke, občas slabšie textúry a pohyb postáv

+14

Ghost Master

  • PC 80
Neskutečně lituju toho, že ke Ghost Masterovi nevznikly žádné další díly, protože to je jedna z nejoriginálnějších her, s jakou jsem se kdy setkala. Možnost ovládat tým rozličných duchů, z nichž každý má vlastní osobnost a "životní" příběh a děsit lidi bylo prostě k nezaplacení. :) Pro mě bylo každé kolo velká zábava a hrála jsem je několikrát.

Pro: výborný originální nápad, zábavně podané, hezká grafika

Proti: délka hry (hra je příliš krátká) a trochu těžkopádné ovládání

+14

Stasis

  • PC 70
Stasis je rozporuplná hra. Na první pohled pěkná izo adventura, která dává vzpomenout na staré časy. Na druhou stranu zastaralá záležitost, která ukazuje proč staré časy nelze považovat za dobré.

Hlavním viníkem je ovládání. V době, kdy je pro tento typ her myš dávno mrtvá, je volba hnijící mršiny fatálním selháním. Izo pohled je příliš oddálený, všechno je malé, takže klikání vyžaduje velkou přesnost. S myší je spojený i pixel hunting. Ikona odlišující interaktivní předměty není příliš povedená a některé titěrné předměty lze snadno přehlédnout. A to pak následuje kolikrát vracení se klidně i přes deset obrazovek nazpátek...a hledání.

Kdyby bylo možné ovládat pohyb panáčka přímo, tak by zážitek a vžití se do role byl mnohem lepší. Hororová atmosféra Stasis je ideální na hraní před spaním s gamepadem v posteli. Leč autoři se rozhodli, že hráč musí sedět u stolu a klikat.

Pozitivem i negativem je zde smrt. Za chyby se platí a zemřít je možné kdekoli. Bohužel příběhové dialogy nelze přeskočit, takže po nahrání pozice je nutné vše poslouchat znova a znova. V příběhu se sice nachází pár okamžiků, které by v dnešní době asi u velkých vydavatelství neprošly, ale žánrové klišé v něm převažuje.

Celkový dojem zachraňuje velké množství zajímavých nápadů použitých při interakci s prostředím během řešení hádanek. Je tu i jistá snaha posunout zastaralý formát směrem do budoucnosti. Samotná vesmírná loď ale příliš originální není. Jednotlivé lokace jsou dělané spíš na bubu efekt a návaznost moc nemají. Údajnou inspiraci Falloutem jsem nezaznamenal. Spíš Experience 112.

Stasis je příjemným osvěžením a určitě stojí za zahrání. Skákat ultimátním nadšením ale asi nikdo nebude.
+14 +15 −1

Mass Effect 3: Citadel

  • PC 80
Nemůžu si pomoct, ale tohle DLC mi přijde naprosto nevhodné. Samozřejmě chápu účel, se kterým do toho tvůrci šli - poslední přídavek je především rozloučení se s vašimi parťáky a známými postavami, vše je protkané do opravdu zábavných dialogů, situací, nostalgických vzpomínek atd. A je to samozřejmě opět skvěle napsaný. O tom žádná. Moje výhrada má spíše poněkud objektivní účel. Můj zásadní a prioritní problém, který je taky důvodem mého komentáře, je především onen fakt, že se to odehrává během Mass Effectu 3. Hra, jejíž atmosféra je založena na beznaději, zoufalství a nervů z nezastavitelných Reaperů, kteří přišli(y?) (životný neživotný?) zničit veškerý život v galaxii. Nic před nimi neobstojí, všechno se hroutí, lidé umírají. A do tohodle přijde tenhle přídavek. Zatímco Anderson a jeho vojáci umírají na Zemi, vystrašení uprchlíci hledají bezpečí, tak Shepard mezitím na Citadele paří, chlastá a vosahává nějakou romance option. Jde mi o to, že byť bych si tenhle přídavek rád vychutnal, protože z gameplayů vím, že ty interakce jsou opravdu skvělý, tak nemůžu, protože do velkolepého a nervy drásajícího ME3 se prostě vůbec nehodí. Asi jako kdyby Frodo se Samem se vysrali na poslání, a šli chlastat do haradské hospody, zatímco Aragorn, Gandalf a spol. by se řezali u Černé brány.Kdyby se DLC odehrávalo třeba po událostech ME3, jako nějaký alternativní americky happyend, kde to všichni přežijí, a teď už jenom oslavují, vrhl bych se na to okamžitě.

Ale jak říkám - naprosto chápu lidi, kterým se to líbí. Emoce a vztah mezi posádkou jsou zásadní pilíře celé trilogie. Já to ale hrát nemůžu. Hrozně bych chtěl, ale... dyť víte.
+14 +15 −1

Dark Souls II

  • PC 90
Dark Souls 2 má veľmi špecifickú atmosféru, ktorú vlastne žiadna iná hra okrem tejto série nemá. Všetky tie odkazy od iných hráčov, možné útoky, pomoc na nezdolateľných bossov vytvárajú neopakovateľnú atmosféru. Pocit, že v tom svete neumieram sám, že tam umrelo tisíc ďalších hráčov, že spolu nepriamo putujeme, pomáhame si alebo si ideme kruto po krku.

Hra obsahuje veľa rôznych prostredí so svojimi vlastnými druhmi nepriateľov a bossov. Ešte v žiadnej inej hre som sa tak na bossov netešil, majú unikátny vzhľad a špecifický postup boja (aj keď my niektorí prišli trochu odfláknutí a nezaujímaví). Bavila ma obtiažnosť, kde hlavne v prvých hodinách som si musel dávať veľmi veľký pozor do koho a kam sa pustím. Ukladacie ohníky majú atmosféru dobrodružných výprav, z ktorých už niet návratu.

Nahral som v hre 50 spokojných hodín a nebyť slabšej grafiky (Gutter alebo Shaded Woods vypadajú ako z pred 15 rokov) a niektorých prostredí, ktoré ma vôbec nebavili, tak by som bol spokojný maximálne.

Pro: parádna atmosféra, online hra, nepriatelia a bossovia, veľmi návykové hranie, zábavné boje

Proti: niektoré lokácie sú hnusné a vôbec ma nebavili (Gutter alebo Shaded Woods), niektorí nezaujímaví bossovia

+14

Armikrog

  • PC 60
Tvůrcům Armikrogu se podařilo slušně vystihnout atmosféru Neverhoodu. Hned po zapnutí hry se hráč ocitá prostředí zpracovaném povědomým způsobem a řeší podobné logické hádanky. Za to chválím.

Za svým předchůdcem však Armikrog dosti pokulhává. Nejhorším z řady nedostatků je nedotaženost hry. Co obrazovka, to přehršel bugů. Postavy se zasekávaly nebo nereagovaly na kliknutí, objevovaly se grafické artefakty, podivně se vypínal soundtrack, občas se pustila nepatřičná animace z již splněné části hry, objevovaly se objekty, které neměly atd. Naštěstí jsem nenatrefila na žádný bug, co by znemožňoval postup ve hře, ale otravné byly i tak. Vydání mohli ještě o měsíc dva odložit a vychytat chyby. Druhá věc byl nedostatek humoru. Zasmála jsem se jen při pohledu z okénka hned na začátku hry a pak snad ještě párkrát u hlášek ducha, který rozdával hinty. A do třetice všeho špatného mě zklamala herní doba. Očekávala jsem alespoň 3x delší gameplay, ne nějaké 4 hodinky, které se s Neverhoodem nemůžou měřit.

Nezbývá tedy než doufat v to, že na otevřený konec navážou v budoucnu Pencil Test Studios povedenějším dílem.

Pro: oživení Neverhoodovského světa, grafická stránka, soundtrack

Proti: tuna bugů (snad bude opraveno patchem), malá délka, nízká obtížnost, málo humoru

+14

Blood Stone 007

  • PC 80
Tento na PC dnes již těžko sehnatelný Bond, kde hráč podruhé ovládá Daniela Craiga, coby agenta 007, se vcelku povedl. Oproti Quantum of Solace, kde byl příběh splácaninou filmu stejného názvu a Casino Royale, má Blood Stone příběh zcela nefilmový, ale klidně bych se na něj podíval i coby divák.

Stealth postup tu je značně zredukován, ale vynahrazují jej honičky na lodi a v autech, které přece jen v takovýchto střílečkách nejsou úplně obvyklé a hezky rozbíjí stereotyp, který by se jinak určitě dostavil. Potěšilo mě, že když jsem změnil úkryt a nepřátelé to nepostřehli, stříleli stále na předchozí místo a já je tak mohl překvapit. Na druhou stranu při krytí jsem byl v podstatě nesmrtelný (pokud jsem nevykoukl) a to už tak supr není.

Protože jsem chtěl dosáhnout všech achievementů (mimo multiplayerových), prodloužil jsem si jinak krátkou herní dobu na více než dvojnásobek. Obtížnost Agent (druhá nejvyšší) je totiž nastavena vcelku nízko, zato ta s názvem 007, která se odemkne po jednom dohrání, je opravdu výzva a zvlášť ke konci jsem spoustu přestřelkových pasáží několikrát opakoval.

Blood Stone 007 není dokonalou hrou, už jen kvůli tomu, že Bond postrádá své serepetičky a jedná se tak prakticky o tuctovou střílečku, přesto je zde cítit ta atmosféra tajného agenta, který znovu zachraňuje svět. Když k tomu přidám pohled na noční Monako, obří akvárium s velrybami a honičku po Bankoku za důlním náklaďákem, je z toho solidní herní zážitek.

Pro: příběh, honičky, systém krytí, achevementy, obtížnost 007

Proti: nesmrtelnost při krytí, chybí serepetičky

+14

Dragon Age: Origins - The Darkspawn Chronicles

  • PC 30
Hlavná otázka, ktorú si vždy pokladám pri každom DLC?

Má vôbec zmysel, že toto DLC existuje? Rozširuje dej? Pridáva niečo zaujímavé? V prípade Darkspawn Chronicles, je to 3x nie. 75 minút bojovania v Denerime nezachráni ani fakt, že človek si môže s chuťou pozabíjať svoju hernú družinu z pôvodnej hry - hlavne Lelianu!. Zrecyklované a zminimalizované lokácie z konca pôvodnej hry v koži extrémne nenápaditých a nudných záporákov bez levelovania s preddefinovanými vlastnosťami. Nebrať.

Pro: dá sa zabiť pár známych postáv, ale nič extra to nie je

Proti: krátke, zrecyklované a nudné

+14

BloodRayne 2

  • PC 55
Druhý díl upírské akce se sexy dhampírkou Rayne v hlavní roli jsem měl v hledáčku již dlouho. Deset let po tom, co vyšel, jsem se k němu konečně dostal a jako první hru se slovenštinou (čeština neexistuje) také dohrál.

Příběh je na takovýto počin kvalitní (ke konci postapo), vše pěkně odsýpá a já stále nedokážu pochopit, proč sakra Uwe podle téhle předlohy natočil tři stupidní filmy a nevzal si příběh alespoň z jednoho herního dílu. Navíc má BloodRayne 2 prvky, jako je šplhání do výše pomocí různých tyčí a zábradlí či naopak sjíždění po těchto objektech do nižších úrovní, které by filmy jistě také oživily.

Hojně jsem využíval speciální schopnosti Rayne, a to hlavně Blood Rage, kdy došlo ke zlepšení útoku a obrany a často jsem upotřebil i zpomalení času. Své opodstatnění zde mají i střelné zbraně, které se při častém používání jednoho typu sami vylepšují - zvyšuje se jejich účinnost a počet nábojů.

Hlavní zápor vidím v obtížnosti. Jednička je podle mě vcelku obtížná záležitost, kam se ale hrabe na dvojku. Oproti několika málo pasážím jsem jich zde opakoval o mnoho více a ne jednou. Mezi zápory musím také přičíst neustálé házení nepřátel na různé objekty, které se opakovalo tak často, až to bylo hodně otravné. Nejvíce mě ale nasupil fakt, že jsem musel použít cheat na odemčení všech levelů, protože mi dva z nich nešly spustit.

Ze začátku to vypadalo na celkem obstojnou hru, i když kvalit jedničky nedosahovala, ale zmíněné zápory ji srazily do mírného nadprůměru a nezachrání to ani 10 rozdílných druhů oblečení či level akvárium s vycpanými velrybami a žraloky.

Pro: Rayne, příběh, speciální schopnosti, střelné zbraně, šplhání a sjíždění po tyčích

Proti: obtížnost, házení nepřátel na různé objekty, bugy

+14

Kingdom

  • PC 50
Stejný případ jako Banished - ta hra mě nějakým způsobem hrozně přitahuje, ale ve "druhé půlce" vždy vypluje na povrch, že herní mechaniky jsou nedodělané a v případě Kingdom i strašně nevybalancované.

Nápad minimalistického ovládání, kdy jenom jezdíte na koni do stran a házíte mince na náhodně vygenerované spoty, čímž určujete co se má postavit/vyrobit, se mi líbí. Zezačátku to i funguje. Ale jakmile se království pořádně rozroste, je toto ovládání naprosto nevyhovující. Panáci jsou hrozně hloupí, místo aby jim AI zavelela - ted za hradby nechod, je tam nepřítel, tak se prostě seberou a jdou mezi hlouček nepřátel něco stavět.

Co mě dokáže fakt totálně vytočit je ten stupidní kůň, kterej dokáže uběhnout 20 m a pak se zadejchá jak stařík, co vyšel pět pater a půl minuty se plazí hrozně pomalu. Mělo to asi dodat další strategickou rovinu (šetřit si sprint koně na důležité okamžiky), ale vzhledem k tomu, že na něm vyloženě závisí rychlost ovládání, které je vzhledem k obtížnosti hry klíčové, byl bych nejradši, kdyby tu tahle mechanika nebyla a kůň mohl sprintovat pořád.

I přes to, že jsem hru rozehrával asi 10x a pokaždé se snažil naučit něco nového (zprvu jsem ani netušil, že se dá pořídit upgrade na kamenné hradby či že existují dva buffy na lepší obranu/přesnější lučišníky), stále jsem nebyl schopný ty zpropadené portály zničit. Po rychlém googlení jsem zjistil, že prostě hraju moc pomalu. Po každém dnu totiž roste počet nepřátel vybíhajících z portálu, takže je stále těžší se a) ubránit b) portály zničit.

Při posledním pokusu jsem hodně zrychlil a zezačátku se vše dařilo - nějaký 20. den jsem měl zničené oba portály na pravé straně, ale levou stranu jsem vyčistit nedokázal. Mám dojem, že jakmile se nepodaří zničit všechny portály do 30. (maximálně 35. dne), je skoro nemožné v současné verzi hru dohrát. Poté se totiž začnou valit tak obrovské vlny nepřátel, které se pořád zvětšují, že už nejsou zdroje to vše ubránit a ještě zaútočit. Já skončil na nějakém 55. dnu, kdy jsem se už jen bránil a obnovoval zničené hradby / vojáky.

Dál už na to kašlu, i tak jsem na tom strávil víc času než jsem chtěl. Počkám, až vyjde patch, který a) umožní poslat ne jen 2, ale všechny 4 rytíře na jednu stranu b) bude rozmisťovat obranu tak, že všichni vojáci nebudou stát jen za jednou (tou "nejvíc vnější") zdí, ale rozvrství se (protože jakmile padne ta první zeď, celá armáda je v podstatě v háji). V současné podobě je to pro mě nedohratelná hra.

Pro: První polovina hry, atmosféra, hudba, pár patchů by hru mohlo značně vylepšit

Proti: Druhá polovina hry, kdy obtížnost roste příliš rychle, udejchanej kůň, chtělo by to poladit chování poddaných

+14

Delta Force: Land Warrior

  • PC 70
30 splněných misí a o dost víc mrtvých. Přesné číslo bohužel nevím, protože hra to vždycky počítá až po poslední nahrání pozice. Daň za to, že tady můžete srabácky ukládat. Autoři se nejspíš díky tomu pustili do rozsáhlejších úrovní. Mise jsou k tomu naplněny dvojnásobným počtem nepřátel. Jo, bez toho ukládání by to bylo o dost těžší.

Zpracování konečně dovolí plynulejší hratelnost. Žádné padání, žádné velké chyby. Engine dovolí přidat i nové prostředí a trochu složitější design. S designem interiérů si ale mohli teda trochu víc pohrát. Pořád je to dost generické. Bohužel to i trochu ztratilo z atmosféry minulých dílů. Celkově ale rozhodně krok vpřed.

Umělá inteligence je bohužel pořád stejně komická. Ať jsou to nepřátelé, nebo vaši přátelé. Hratelnost je vlastně taková střelnice. Až jsem si někdy připadal jak ve Virtua Copu. Jelikož vše kosíte většinou z dálky, tak se dá pochopit, že tu stále nejsou zásahové zóny. Na pár polygonech by je dělali těžko. Zbraně nejsou moc nápadité. Samopaly se všechny chovají stejně. Celou hru jsem si vystačil s tím základním. Ani nejsou moc dobře ozvučeny.

Balistika je bohužel dost zjednodušená. Projeví se trochu jen na velkou dálku. No, mohl bych tady plísnit tuhle hru ještě na pár dalších odstavců. Mě ale tohle arkádoví střílení pořád bavilo. Žádná frustrace, žádný stres, žádné vtažení do děje. Kratší délka mi tady teda opravdu sedla. Hra se díky tomu tolik neopakuje a já měl ke konci docela dobrý pocit z dohrání.

PS: To zpracování kulometných věžiček je opravdu velké fiasko. Alespoň že se autoři nepouštěli do zpracování řízení vozidel.

Pro: odpočinkové střílení, hodně nepřátel, nový engine konečně dovoluje plynulou hratelnost, nové prostředí

Proti: AI, zjednodušená balistika, zpracování kulometných hnízd, úbytek atmosféry, nezajímavé zpracování zbraní

+14

Ve stínu havrana

  • PC 35
Ve stínu havrana byla adventura, která mne nalákala svojí demoverzí. Hlavně dabing oblíbených českých herců, přisliboval kvality a rozsah legendárního Poldy.

Z prvu všechny vtipy a narážky, působily kvalitně. I v putice jsem se pobavil Modře oblečený Severin chce pivo a hospodský odvětí: "Mladým a pionýrům nenaléváme,". Tlustý a sešlý Severín nato: "asi vypadám příliš mladě".

Pak ale přišel stereotyp.
Párkrát jsem se zasekl ale šlo pouze o to, že další kroky byly spíše nelogické, něž obtížné. Vylučovací metodou pak byl i tento problém vyřešen.

Než jsem se ale nadál, byl konec. Tato hra je příliš krátká a až na pár nelogičností, příliš lehká.

Ani dabing, ani vtipy a ani rozumná myšlenka nakonec tuto adventuru nezachrání.

Tudíž 35% beru jako nejvyšší hodnocení, které jsem ochoten udělit.

Pro: Dabing, vtipy, grafické zpracování.

Proti: Krátkost celé hry, nízká obtížnost. Demoverze obsahuje třetinu hry

+14

Ve stínu havrana

  • PC 40
Ve stínu havrana je jedna z nejhorších českých/slovenských komerčních adventur, které jsem měl tu čest si zahrát. A přitom právě této 'nádhery' se svého času prodalo nezvykle mnoho kusů a odnášela si vysoká hodnocení od oficiálních recenzí i některých hráčů. Toho času se zdálo, že Ve stínu havrana se může směle řadit vedle Poldy a Horkého léta jakožto další, skoro až legendární humorná adventura. Dokonce mám doma krabičku na jejíž zadní části se tyčí dva citáty z oficiálních recenzí. Jeden říká cosi o tom, že hra je neskutečně chytlavá, druhý tvrdí, že hra svým vtipem válcuje Horké léto i Poldu a svojí osobitostí zase překonává Gooku. Dnes nad tím jen kroutím hlavou a ptám se sám sebe - jak mohl tento paskvil sklidit takové ovace? Kdoví...

Příběh vypadá zajímavě - svérázný mnich Severín je vyhnán z kláštera do středověkého světa, který nezná a snaží se hledat smysl svého života. Hra zkouší jít na hráče hned přes dvě fronty - první je zábava s hláškami a srandovními situacemi, druhá fronta se snaží o vážnost, tajemno a filosofování. Očekávání jsou jasná - pokud bude humor navýsost inteligentní a jemně zapracovaný do příběhu, a pokud bude filosofování dostatečně názorné a vhodně zasazené do děje, může vzniknout netradiční zábava. Ale už teď je asi každému jasné, že tenhle koktejl barman někde pokazil.

Co první humorná složka? Známý herec a dabér Jiří Lábus se zhostil rovnou všech postav. Když to zvládl Izer v Horkém létě, proč ne Lábus, že? Jenomže Izer umí imitovat známé osobnosti, má zajímavou barvu hlasu a dokáže X postav nadabovat X způsoby, takže každý zní trochu jinak. Lábus tohle, při vší úctě, neumí ani zpoloviny tak dobře. A obzvláště tragické je, když Lábus dabuje mladé ženy, které pak znějí jako transvestita.

Co se vtipů týče, ty jsou místy skutečně vtipné a nápadité, ale většinou je tomu naopak. Ten nápad utahovat si z církve, Boha, dogmat, atd. není špatný, ale to by nesměl scenárista trčet v prostoduchých vtípcích typu - 'vidím ženu, ale kde je zrní?' a neměl by neustále stavět na kontrastu středověk X moderní doba. Vtipy jsou kolikrát zkrátka trapné a zbytečně úderné. Navíc jejich kvalita mnohdy trčí někde na úrovní Horkého léta, jenže to dávalo všemi aspekty od začátku až do konce najevo, že cílová stanice jsou puberťáci a že se nic nemá brát vážně. Jak ale chcete nebrat vážně hru, která se vážně bere?

Hloubavá složka hry působí v kontrastu s vtipem a vlnou absurdit hrozně. Výsledkem je neskutečný mišmaš, kdy ani po shlédnutí závěrečných titulků nechápu, co to vlastně bylo. Severín se chvílemi rozumně zamýšlí nad okolím a působí jako hloubavý přemýšlivý člověk, jenomže chvílemi činí idiotské úkony, typu: navleču si masku kobyly a donutím starou herku zorat pole... Tady by i Dvě tváře z Batmana mohl závidět... A tak Ve stínu havrana zpočátku působí tajemně, hráč očekává velké odpovědi na otázky, cosi magického, cosi překvapivého na závěr a pak... pak to vypadá, že sami autoři nevěděli, jak tuhle hru vlastně pojmout. A nevěděli to zřejmě ani po stránce prostředí. Zatímco první polovina zasazená do lesnaté krajiny se středověkým městečkem působí uceleně a dobře, druhá část hry je podivný slepenec plný rybářů, pirátů, lidožroutů, bohů a šamanů.

Ve stínu havrana jakoby se snažilo zavděčit všem věkovým kategoriím a tak působí jako když pejsek s kočičkou vařili dort - každý si najde přísady jež mu zachutnají, ale výsledek je stravitelný jen s dávkou sebezapření.

Hra nepotěší ani svojí délkou, kterážto se blíží cca 3-4 hodinkám, pokud nebudete moc bloudit (což ale vinou některých nelogických úkonů asi budete...). Příkladem za všechny je opět situace s koněm. Opodál stojí zcela normální zdravý kůň a tak se nabízí možnost využít ke zorání pole právě jeho. Koho by napadlo, že řešením problému je hra na zootransvestitu...

Jediné, co mám na hře opravdu rád je příjemná pohádková kreslená grafika venkovského prostředí, která je tak nějak podobná stařičké Swigridově kletbě, ale samosebou mnohem detailnější a hezčí. Pak ještě ujde hudba, jež hojně využívá kytaru... ale cenit si u hry grafiky a hudby je trochu málo, ne?

Pro: Grafika, hudba, venkovské prostředí

Proti: Příběh, závěr, humor, částečně dabing, nelogické úkony, mizerné postavy

+14 +15 −1

The Age of Decadence

  • PC 80
Zklamal mě konec. Za určitým bodem z ničeho nic zmizela cesta zpět a já měl před sebou finální volbu, která nebyla ani moc jasná ani nějak zvlášť velkolepá. A spíš než koncem se to zdálo být dějovým zvratem ve 2/3 hry.

Za největší problém ale považuju skillchecky. Na situaci "Tohle by dokázal zkratovat i idiot" jsem failnul skillcheck - třebaže jsem danou schopnost několikrát upgradoval. Co na tom, že "by to dokázal i idiot" - je to na konci hry, tak tam prostě bude vysoký skillcheck. To je víceméně všude - prostě musíte živit nějakou relativně úzkou specializaci, nebo eventuelně zjistíte, že se nemůžete nikde v ničem pohnout dál. Výjimečné nebyly ani situace, kdy jsem konečně vylepšil postavu tak, aby nějakým skillcheckem prošla a hle - okamžitě další 1-2 skillchecky. Klidně na to samé na vyšší úroveň, nebo na něco, co může zároveň trénovat leda nějaký hodně specifický build. Vyhozené skillpointy. Znovuhratelnost. Yay.

V té hře je pravda spousta věcí, co by stála za prozkoumání a vyřešení, ale jedna postava se dostane k naprostému zlomku z nich a tohle prostě neberu. Backlog mám věčně plný, ke hrám se vracím jen výjimečně a celá ta nutnost brát si na každou blbost úplně jiný build působí navíc děsně uměle a nepochybuju moc o tom, že je přímým důsledkem relativně malého rozsahu hry. Někdo z toho může být nadšený, já to považuju spíš za podraz.

Na druhou stranu je Age of Decadence jedno z nejlépe napsaných RPG co jsem hrál. Občas se sice objeví nějaká ta technická chybka, kdy dialog předpokládá, že jsem udělal něco, co jsem neudělal, ale jinak není co vytýkat - questy jsou nápadité, dialogy zajímavé a přece i celkem bez patosu, svět je zajímavý a plný záhad k rozlousknutí a o to víc mi leze na nervy, s kolika z nich jsem nemohl pohnout. Akorát ten konec to vyloženě kazí.

Pro: jedno z nejlépe napsaných RPG vůbec, zajímavý svět

Proti: krátké, nutnost úzké specializace k postupu vpřed, nutnost hrát vícekrát pokud chce člověk třeba jen torchu víc prozkoumat svět, mizerná prezentace, slabý konec

+14

Red Faction II

  • PC 50
Red Faction 2 působí hrozně tuctově a průměrně. Sice hráč dostane spoustu zbraní, ale použivá jich zlomek. Nepřátelé taky nepřekvapí ničím zajímavým, snad jen nepříjemností respawnu, kde se v některých oblastech chrlí do nekonečna. Souboje s bossy to je taky radost zvláště s tím posledním.

Pasáže ve vozidlech jsou celkem zábavné, jen celkem krátké. Když už je řeč o krátkosti tak i hra trvá tak okolo 5 hodin, což je zde naštěstí plusem. Příběh je zde jen do počtu, není nijak zajímavý.

Tento díl Red Faction je zkrátka zklamáním. Selhává v zábavnosti, i ten pocit ze střílení a nepřátel je nemastný a neslaný.
+14

Blackwell Unbound

  • PC 80
Ani ne tak pokračování, jako spíše prequel k The Blackwell Legacy, který je atmosféričtější a to především díky době zasazení a skvělému hudebnímu podkresu. Kvalitní a jazykové nenáročné dialogy zůstávají, hlavní postava, tetička Lauren, je o něco sympatičtější než Rosangela z prvního dílu. Samotná dvojice případů hráče ze židle zrovna nezvedne, ale následné propojení je dost zajímavé a vygraduje v poměrně napínavý finiš. Líbí se mi, jak se to začíná proplétat a je vidět, že děj má tvůrce hry promyšlený, byť zatím je to jen takové letmé oťukávání potenciálu (skoro jako by rozjížděl seriál s nápadem na mnoho dílů). Trošku mě mrzí, že příběh Lauren nebyl tak úplně zakončen. Zajímalo by mě totiž, jak to bylo dál. Mnohé sice bylo naznačeno ve vzpomínkách v The Blackwell Legacy, ale přesto doufám, že mi díly následující přinesou už i nějaké ty odpovědi.

Pro: atmosféra, příběh, hudba, Lauren, hezčí lokace než minule, nenáročné

Proti: kraťoučké

+14

Angry Birds

  • Android 80
Ke hře mně přivedly mé čtyřleté děti. Ukázaly mi ji na mobilu mé holky. Ta se mi potom smála. Haha, Milan objevil Angry Birds. Haha, takovou starou vykopávku. Jenže mě hra chytla a ona pak celý vánoční prázdniny proklínala, že mi to ukázala. Dobře, slušnou část levelů zvládly už moje dětičky. Ještě jich tam ale spousta zbyla.

Hru jsem poté zkoušel i na počítači. Na mobil se svou jednoduchostí hodí mnohem víc. A hlavně, jde u toho sledovat televizi. Než se to všechno pobourá, vykřičí, vypočítá. Až na některé levely to ani není moc těžké. Návykové ale až moc. Už dlouho jsem se nepřistihl, že bych level opakoval patnáctkrát a pořád mě to ještě bavilo.

Trochu mi vadila podivná fyzika. Materiál se tady rozhodně nechová jak ve skutečnosti. Trochu nevyvážená obtížnost. Dvacet pokusů se zaseknu na jednom kole, abych dalších pět zvládl na první pokus s prstem v nose.

Angry Birds pro mě byla dobrá alternativa k vánočním pohádkám. I když mě to stálo nejednu hádku. Pařil jsem to totiž jak idiot. Ještě, že tam má spoustu dalších rozšíření.. hahahaha....

Pro: nepochopitelná návykovost

Proti: divná fyzika, špatně gradující a nevyvážená obtížnost

+14

Assassin's Creed: Syndicate

  • PC 85
Vydávat každým rokem to samé je troufalé a drzé. Vezmu stejnou kostru, potáhnu ji novým kabátkem a hurá máme tu nový díl, tentokrát v jiném městě. Než se Vám ohřeje v PC nebo konzoli, už čtete, že další bude v "xy". Assassíni jsou dílo, které svou repetetivností právoplatně přejídá hráče a i zarytý fanoušek musí cítit pálení žáhy. Je tedy velmi dobře pro značku, že aktuální díl Syndicate se v zásadě povedl a další nás čeká až v roce 2017, kdy možná zažijeme oproti Unity skutečnou revoluci.

Cesta krabičky s nosičem tohoto titulu byla pro mne velmi složitá a trnitá. V podstatě se dá říci, že jsem k ní přistupoval vlažně ala z nouze ctnost. Loňské Unity mělo příšerný začátek v žalostné optimalizaci a trpký konec v bezbřehé plochosti. Nemůžeme se tedy divit, že oznámení Syndicate evokovalo pocity Unity v Londýně. Dalo by se říci, že měl titul velmi těžký balvan předsudků v hráčské obci a tudíž i nelehkou prezentační úlohu. Trhal si někdo šaty při prvním oznámení, těsně po vydání Unity... těžko. O to více překvapující kvality vyplavaly hraním napovrch. Překladatelský servis mě přesvědčil, že raději investuji své peníze do česky lokalizované hry než-li naopak. Ty ostatní na které jsem se těšil, musí počkat až na vydání češtiny a pak si je možná koupím (zvlášť, když mě zajímá příběh).

Se zavěšenou pamětní mincí z leštěného hliníku vedle TV, jsem se ponořil do světa Viktoriánské Anglie. A ono... ono to funguje. Hned na první pohled je evidentní, že ploché postavy byly nahrazeny sympatickou dvojicí sourozenců a nějak to od začátku plynule šlape. Paradoxně mě nejvíc na sérii obtěžovala ta tíha assassinského údělu, všechny osudové záležitosti, rada starších sedících, když nebylo co na lžíci a jiné destiny momenty, které byly klišoidní až hanba. Zde naštěstí nejsou. V podstatě mám pocit, že hraji za bratra a sestru, co se vydají souhrou náhod do Londýna a každý má své choutky a motivaci dělat to, co dělá, prostě přežít a žít. Je tu mírná esence mýtických prvků, je tu politika, jsou tu vraždy, ale tentokrát servírované jako sladěný talíř, kde je maso, omáčka a příloha v takovém poměru, že po dobu konzumace Vám nic nepřebývá ani nechybí. Šéfkuchař to sladil v rámci možností série velmi chutně. V současné době mám otevřenou celou mapu, splněny sběratelské aktivity (které mě bavili - což v Unity moc nefungovalo viz. otevření unikátního assassinského obleku) a příběh rozehraný tak, že mě zajímá jak to celé dopadne (a to se mi u této série nestalo již hodně dlouho). Je pro mne důležité, že budu tento talíř dojídat s chutí. Nečekal jsem lahůdku mistrovské úrovně, ale v tom co měli nabídnout neudělali zásadní chybu.

Ačkoliv jsme mohli na internetu vidět srovnávací videa s Unity a je třeba vzít v potaz, že vizuál prodělal menší downgrade, není to nic zásadního. Vzhledem k tomu, že je zjevná péče v propracovaném Viktoriánském Londýně a titul slouží jako interaktivní virtuální turistický průvodce, kde se můžete hodiny kochat dokonalou architekturou a všemi pamětihodnostmi dané doby, nelze vyčítat absenci zaplněných ulic lidmi a fakt, že většina budov má uzavřené interiéry. Krásně se na Syndicate kouká a zaslouží velkou čest za excelentní převedení města do hráčského světa.

Jsem rád, že budu vzpomínat na posledního Assasína, jako na toho dobrého, že si rok odpočinu a mohu se těšit na nový díl zasazený do Číny.

Hráč 0

Pro: Dobrá řemeslná práce, sympatické postavy, dobře sladěný talíř pro konzumaci

Proti: Stále stejný pocit kulis, ve kterých se hraje divadelní představení. Absence pocitu proniknutí do dané doby se vším všudy.

+14

Tomb Raider

  • PC --
Jak by asi vypadal seriál The Lost kdyby ho točil Michael Bay?
Ano, asi nějak takhle.
Crystal Dynamics si ukousli velké sousto v podobě zrestartování jedné z nejslavnějších a komerčně nejúspěšnějších sérií a ukousli si sousto veliké, jen co je pravda. Ale poprali se s tím se ctí a naservírovali nám vynikající herní zážitek, který rozdělil vyznavače série na dva tábory.
Jedni nemohli novému přírůstku do rodiny přijít na jméno, druzí z něho ejakulovali blahem.
Uznávám, patřím do té druhé poloviny. A to jsem prosím hrál i pár dílů původních her, takže k Laře a jejím dobrodružstvím trochu nějaký vztah mám.
Pánové z Dynamics se s modlou minimálně jedné generace hráčů, úžasnou Larou croft která to dotáhla i do Playboye, vůbec nepářou.
Zapomeňte na všechna předešlá dobrodružství, tady dostáváte do rukou mladinkou Larinku, která právě dostudovala a jede na svou první velkou výpravu, hledat říši Yamatai které vládla údajně nesmrtelná císařovna a podle některých i bohyně, Himiko.
Výprava se samozřejmě hned v úvodu totálně podělá, loď na které celá výprava připlouvá ztroskotá a od té chvíle tvůrci s legendou zachází jak s hadrem a hned od začátku jí dávají, doslova, strašně přes hubu.
Přirovnání k Michaelu Bayovi hned v úvodu bylo zcela na místě. Příběh i postup hrou je totální akční béčko v AAA stylu. Ano, Lara dle prvotních marketingových keců teprve musí v tu slavnou objevitelku a dobyvatelku dospět a doracovat se k tomu, ale zrovna tento prvek ve hře trochu drhne. V jednu chvíli lady Croft oplakává nebohého jelena kterého musela zabít aby získala maso a mohla přežít a o kapitolu až dvě zcela bez výčitek kosí hordy nepřátel, kteří ji jdou po krku. K tomu si připočítejte nejeden kaskadérský akční výkon hodný geroje typu John Mc Laine a jste doma. Ano, Tomb raider je víc akční než adventurní. zejména v druhé polovině, kdy se Laře do palby dostává opravdu DOST nepřátel. O své samozřejmě nepřijdete, nějaké ty puzzly tu jsou, ale jejich dořešení k dohrání hry není nezbytné.
Autoři dokonce přidali do hry nějaké ty skilly, ale to je opravdu jen takový doplněk. Sice vám občas odemknou některé fajn věcičky, ale k dohrání hry nezbytné fakt nejsou.
Nebudu se tu zbytečně rozepisovat.
Tomb Raider je přesně to, co si představím pod pojmem ,,akční adventura". Ale, a fakt si za tím stojím, ve stylu Michala Baye. Jestli Vám nevadí totálně béčkový příběh a absolutně božární akční scény které jsou samozřejmě dost přepálené, jděte do toho.
Tenhle tomb raider za zahrání rozhodně stojí. A ne jen za jedno.

Pro: Vynikající atmosféra, vynikající akční momenty, totální pošlapání fenoménu Tomb Raider, MICHAEL BAY STYLE!!!

Proti: Totální pošlapání fenoménu Tomb raider, ve druhé polovině až moc střílečka, MICHAEL BAY STYLE!!!

+14

WRC: FIA World Rally Championship

  • PC 60
Ze všeho nejdříve bych rád řekl, že jsem odjel celou single kariéru, takže nehodnotím po několika odjetých erzetách.

Hru jsem rozehrál jak jinan než ve škole pro začínající jezdce a kupodivu mi byl hnedka svěřen WRC Citroen. Hned ze startu jsem byl připraven na jízdní model z pekla, ale hled´me ono to nejezdí zase tak strašne. Samozřejmě že jsem si povypínal všechny pomocníky a skutečně jídní model nebyl tak špatný, tedy u vozu této kategorie, jak jsem později zjistil. Dokonce jsem se hned v uvodu pokusil skandinávský švih a doopravdy se mi povedl.

Prošel jsem si tedy základním "školením", které Vás nenaučí nic, co by jste už dávno neuměli a pro skutečné virtuální závodníky nepřináší nic nového a pustil jsem se do závodní kariéry. Hra začíná s vozy nejslabší kategorie s náhonem na přední dvě kola, toto je okamžik, kde se podle mě většina hráčů tohoto titulu zlomí. Proč? Protože řídit tyto slaboučké kozí dechy je čirá hrůza, opravdu je. Jízdní model připomíná RedBull káry a fyzika snad ani neexistuje. Opravdu otřes.

Pravdou je že c čím silnější vozem jezdíte, tím se jízdní model zlepšuje. u WRCček se jedná o pěkný ekvivalent prvního Dirtu.

Co se týče technických kvalit zde chlapci z Milestone o pár let zaspali, většinou mi tyto nedostatky jako je horší grafika či zvuk zase tolik nevadí, ale zde je to do nebe volajcí, číré zlo a to v obou případech. Prostě máte pocit jako když jedete na vysavači na steroidech a ne v nadupaném WRC, to co vydává za zvuk Citroen C4 je fakt vostrý. Nic strašnějšího jsem dosut ve hrách neslyšel.

Grafika je pár let zpět i na rok 2010, ale to mi žíly netrhalo tolik jako zvuk.

Co se týče toho hlavního, tedy samotné kariéry nejedná se o nic nového pod sluncem, ale účel plní, prostě klasika, nové auta, polepy, angažná ve WRC týmech, člověk má alespoň trochu pocit, že je součástí nějakého šampionátu.

Sečteno a podtrženo, od hry jsem nečekal nic, dostal jsem trochu víc, ale ne mnoho.


Metascore:65%

Pro: Vozy WRC, tak trochu kariéra

Proti: Zvuk, grafika

+14