Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

James Bond 007: Nightfire

  • PC 70
Po dohrání obou dílů NOLF jsem se pustil i do vlastní Bondovské hry Nightfire, která se mi kdysi na první dohrání celkem líbila. Nightfire není špatná střílečka, ale ve srovnání s NOLF neobstojí díky spoustě nedotažených detailů.

Jako obvykle začnu příběhem. Příběh je typicky bondovský s nějakým padouchem, který chce zničit svět, je protkaný velkolepými animacemi (obsahově, nikoliv formou), ale docela nedotažený. Jedna v animacích chybí titulky, ať už misích, mezi nimi nebo i v rádiovém vysílání, druhak neobsahuje žádné překvapení, zvraty, ani velkolepost. Bond jde prostě od bodu A do bodu B za likvidací padoucha, cestou potká pár nezajímavých a nedůležitých ženských a nakonec svět zachrání bez jediného vzrušujícího okamžiku. Ani s bondovskou písničkou se tvůrci nevytáhli, je to taková variace na pop přelomu tisícileti bez výraznějšího hudebního motivu.

Grafika je standartní, neurazí, nepřekvapí, ale ničím nenadchne (snad až na poslední misi). Nicméně jednotlivé prostředí jsou zpracovány slušně a nikde jsem neměl pocit že to tvůrci odflákli. Za zmínku stojí ovšem bugy typu plavající mrtvoly či zbraně ve vzduchu.

A hratelnost? Bond se podívá celkem do devíti misí, což se zdá málo, ale některé mise jsou obrovské. A zatímco ze začátku bude tvůrce proklínat - na letišti se musíte schovávat, japonská úroveň plná stále stejných pokojů je neskutečné bludiště, v druhé půlce se to zlepší. Útěk z monumentálního mrakodrapu, několika fázové dobývání ostrovní pevnosti nebo "bonusová" mise ve vesmíru jsou perfektní.

Tvůrci hru ozvláštnili, takže v průběhu misí přibývají úkoly, nechybí pochopitelně nejrůznější bondovské udělátka jako laser v hodinkách, kotva v mobilu nebo brýle na různé pohledy a pokud se Vám zadaří, můžete najít v každém kole pár secretů nebo tzv. "bond moves". V takovém případě uděláte něco, co by udělal filmový Bond - například vystřelíte hák nad střílející strážného vyjedete nad něj a cestou ho skopnete. V několika misích nechybí stealth - čili uspávací šipky či paralyzér, vyhýbání se kamerám a opatrný postup.

Bohužel samotná střílecí část je přinejlepším průměrná. Nepřátelé mají prazvláštní umělou inteligenci, občas zamrznou a čučí do blba a hlavně když do nich střílíte, chvíli nereagují a pak se zničehonic svalí. Oslím můstkem se dostává ke zbraním, které mi přišly nedopilované - možná kvůli mizernému modelu poškození či nepřesnosti. Nikdy nevíte, jestli se trefujete nebo ne, což třeba u brokovnice nablízko není zrovna to pravé ořechové. Výbušniny Vás zraní i na velkou dálku, rotační kulomet se moc dlouho roztáčí a je šíleně nepřesný, P90 střílí pouze jednotlivé rány, sniperka je strašně tuhá... navíc tvůrci Vám v určitých pasážích nedají na výběr čím chcete bojovat, čili dobré samopaly ze začátku ke konci zkrátka nenajdete.

Nakonec jsem si na to všechno zvykl, protože Nightfire není špatně udělaná hra, mise mě od řekněme třetiny hry bavily a finále je lahůdkové. Nicméně do špičky 3D akcí i z té doby má dost daleko.

Pro: Slušná náplň misí, pěkná grafika, spousta gadgetů.

Proti: Podivná střelba a nepřesné zbraně, slabý příběh.

+14

Call of Duty: Black Ops II

  • PC 60
Já vlastně ani nevím, co k téhle hře napsat. Call of Duty sérii jsem měl zatím docela rád, koridorové naskriptované příběhové střílečky mi nevadí, pokud u nich vše funguje, tedy skripty, příběh a střílení (nevím, co by museli vývojáři provádět, aby nefungoval koridor).

Střílení, to tu ujde. Sice úplně nemusím změny vybavení (různé zaměřovače a podobně), pokud se s některými prakticky nedá pořádně hrát. Hra také obsahuje tolik sobě velmi podobných zbraní, že vyznat se v nich je až na výjimky tak těžké, že jsem většinou hrál prostě s tím, co jsem někde našel na zemi, protože náboje docházejí o dost rychleji než nepřátele.

Skripty, jak jsou obvykle u CoDu relativně vymazlené (tedy až na extrémy nepřekáží a fungují), tady v dost případech selhávají. Musím čekat na události, postavy se plouží, když já chci běžet, a naopak, při střelbě (zejména v poslední misi) mi běhají doslova před zaměřovač, přičemž zabití několika spojeneckých vojáků znamená konec mise.

Příběh mi začal dávat nějaký smysl až zhruba od půlky hry. Vzhledem k tomu, že se stále kombinuje přítomnost, kde je hlavní postavou pan Mason, a minulost, kde je hlavní postavou pan Mason, ale jiný, přičemž do toho neustále zasahují i další postavy, které tam jsou také dvakrát (a navíc se ještě k tomu jednomu panu Masonovi říka Section), většinou ve stare a mladé verzi (ale pozor, Masonovi jsou otec a syn). Minimálně ze začátku naprostý guláš pro běžného hráče, ke hraní jsem se prakticky musel nutit.

To všechno ještě doplňují jakési naprosto náhodné vedlejší mise (ono tam určitě nějaké zdůvodnění bude, ale já ho asi minul), které jsou jakousi variací na squad based strategii, ale hrají se tak hloupě, že jsem po chvíli prostě vzdal.

Technická stránka relativně funguje, hra nepadá a výkon nežere.

Pro: Střílení, technická stránka

Proti: Skripty, příběh, vedlejší mise

+14

Pariah

  • PC 60
Po dohrání Serious Samů jsem si chtěl zahrát něco co jsem ještě nehrál a co na svojí staré šunce rozjedu. Volba padla na sci-fi akci Pariah, kterou jsem kdysi chtěl, ale nesehnal... no co říct. Pariah je dost slabota.

Příběh se odehrává někde v budoucnosti, kde je doktor Mason sestřelen spolu s pacientkou zasaženou virem nad částí planety kontrolovanou rebely. Většinu hry se příběh nijak nerozvíjí, prostě jen někam jdete, později přijdou dva dementní zvraty armáda je zlá a Mason bojuje za mimozemšťany i když nechce, zdůvodňující proč bojujete proti někomu jinému a ultradementní konec hrdina na konci spáchá sebevraždu a umírá i dívka. Navíc opět chybí titulky a hudba v animacích přeřvává dialogy, takže sledovat už tak mizerný děj je dost složité.

Grafika je na rok 2005 nanicovatá. Ne sice úplně hrozná, ale prostředí je sterotypní - hnusná příroda střídá hnusné tovární komplexy a základny, nikde nepotkáte žádnou eye-candy lokaci. Totéž se dá říct i videosekvencích v enginu hry, které jsou navíc podivně neostré.

A hratelnost? Je to klasická střílečka, takže bojujete celou dobu proti skoro stejným vojákům, dá se říct že všechno funguje tak nějak standartně. Zbraně jsou zezačátku dost nepřesné, ale postupem hry získáváte energetické jádra pro upgrade (každá zbraň jde upgradovat třikrát), které je přecejen trochu vylepší. I tak brokovnicí na blízko vojáka na jednu ránu nezabijete, sniperka rovněž nefunguje na známém principu "jedna střela, jeden mrtvý".

Tvůrci přišli i s povinnými vozítky a stacionárními děly. Nuže stacionární dělo máte na vlaku, ale funguje jen v úhlu 180 stupňů a vznášedla, které máte sestřelovat si s klidem zaletí za Vás a smaží do Vás zezadu. Bugyny, které můžete ovládat jsou naprostou katastrofou - neovladatelné a s kanónen netrefíte ani vrata od stodoly. Nepamatuju hru, kde by vozítka byly tak k ničemu, že bych radši vystoupil a šel po svých. Občas zmáčknete nějaké tlačítko, ale většinou jde o projití z bodu A do bodu B jedinou možnou cestou a postřílení všeho co se hne.

Korunu všemu dává nemožnost ukládání, díky čemuž si některé úseky zopakujete několikrát - já takhle zatuhnul při jinak výborné misi kde z jednoho vznášedla přestupujete na druhé.

I tak bylo za pár hodin dohráno s pocitem naprosto průměrné hry, na kterou si za pár dnů ani nevzpomenu.

Pro: Upgrady, slušné přestřelky.

Proti: Průměrná grafika i hratelnost, nemožnost ukládání.

+14

Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II

  • PC 85
Ze začátku mě Dark Forces 2 moc nezaujal. Obsahuje nepříliš uživatelsky přívětivé menu, kde jsem se asi 10 minut pral s nastavením myši tak, aby to nebylo scrollování obráceně. Nezaujala mě divně hranatá a prázdná 3D grafika, která dost srazila atmosféru předchozího dílu. V prvních úrovních ani nebyl design příliš akční. Spíš to bylo hledání skrytých cest ve velkých arénách a plnění hádanek. Ve výsledku hra obsahuje docela hravý design, ale zaseknout se v některých jejích částech vůbec není těžké.

Vše se mnohem zlepší s příchodem síly a meče. Nepřátel přibude a díky novým schopnostem se dají najít i nějaké zkratky v postupu. Dokonce jsem začal nacházet tajná místa. Stejně jako v minulém díle je design skvělý. I když ho autoři díky 3D prostoru udělali trochu jinak. Chce to trochu prostorové orientace. Meč je fajn. Sice jen pár druhů seků, ale souboje s Jedi temné strany jsou to správné a zábavné koření. Proti střílejícím nepřátelům je celkem k ničemu.

Hru provází výborné animace s živými herci, kteří tak přehrávají, až mě to strašně bavilo. Celkově je příběh plný klišé, romantický a docela fajn. Zbraně jsou nudné. Kromě meče tady nejsou žádné nové kousky a střílíte s nima pořád ty stejné nepřátele. Přesto jsem měl radost z každého postupu. Z každé nalezené cesty. Z každé úspěšně vyřešené hádanky.

Dark Forces II si hraje hodně s prostorem. Obsahuje zábavné souboje na meče a sílu. Nepřátelé při umírání padají tak pomalu, že při střílení do chumlu jsem v kritické fázi střílel jen do mrtvoly extrémně nepřesným blasterem a dostával na frak. Po zpřístupnění štítové ochrany se z toho stává lehoučká arkáda. Akce je docela nemotorná, ale celou dobu mě to dost bavilo.

Pro: světelný meč, síla, design úrovní, super animace, souboje na meče, příběh

Proti: nepohodlné menu, prázdná a neatmosferická grafika, nemotorná akce

+14

Tekken 7

  • PC 80
Teď, necelý měsíc před nevyhnutelnou a neurčitě dlouhou herní pauzou, vám nějak zažívám jedno YOLO za druhým, přestože bych love měl šetřit jak nikdy. Toliko k tomu, jak se mi prosatan do knihovny dostal i novej Tekken.

Spouštím ho poprvé. Ani nestíhám zdravit všech petstotisíc úvodních firemních animaček, a na mysli se mi již rozjíždí centrifuga vzpomínek na všechna ta zabitá odpoledne, kdy se v ostravským Špáru stály fronty na demo Tekkena 3, a o pár let později zase u kamaráda na Tekkena 4. Je to sotva pár roků zpátky, co jsem si náruživě emuloval Tekkena 5 a říkal jsi, jak jsem cool. Tuto kapitolu svého hráčského bytí jsem měl za uzavřenou, a včil tu sedím a spouštím Tekkena 7, a navrch toho to není emulace. Přiblblej zasněnej výkřen mi z ksichtu ovšem záhy odmrdává hned první kousek interakce - nastavení ovládání. Byť jsem rád, že oproti takovému Street Fighter V jsem si nemusel hipstersky nastavovat autohotkey, stejně se mi zdá, že soudruzi stojící za PC verzí nějak opět zapomněli konzultovat PC hráče. Nemožnost nastavit jistou klávesu, protože je pro něco již nastavena někde v jiném profilu, je prostě hrozná rakovina, a mě nikdy nepřestane fascinovat, že na ni pořád někde narážím. Ale ok, po čtvrt hodince štelování ovládání a dalších čudlítek se pouštím rovnou do hlavní story, a sice na médium. Prvními šesti kapitolami proplouvám jak mladej delfín svobodou, a tak to v tom nejlepším samolibě radši už vypínám.

Spouštím podruhé. Druhá půlka hlavní story mi velmi razantně připomíná, že někteří developéros mají prostě trochu odlišné definice "středních obtížností určených pro casuals", a tak poraženecky, se sytě červenými otisky na zádeli, snižuju na easy. Hlavní příběh dokončuju ani nevím jak - samo o sobě to netrvá ani tři hoďky, a já neznalý zdejšího lore a historie samo sebou většinově přeskakoval co se dalo. Ale všiml jsem si, že se pokoušeli o minimálně jeden plot twist, a finální bitka byla hustodémonsky epická. Kdybych měl sebemenší páru, voco tam šlo, zajisté bych vyloženě grcal duhu, když se mi to takhle moc líbilo i bez oné páry. Možná to ze mě dělá povrchní čuně, ale nezrobíš nic. Po hlavním příběhu jsem rovnou zfouknul i jednotlivé minikapitoly každé postavičky, a můžu říct jedno - člověk nemusí chápat, co se vlastně děje, na čem vlastně stojí příběh, a kdo jsou všeci zač, aby si byl schopný užít takové nápady, jako vyslání nájemné vražedkyně na misi inkognito v převleku nevěsty, nebo pokec tří postav naprosto odlišných národností, přičemž každá mluví svým rodným jazykem, ale všichni si stejně rozumí. Ujetina, která rozhodně nenudí.

Spouštím potřetí. Konečně sbírám odvahu kouknout se i na to upravování postav a dalš...no tpč, se posrali v kině? Tolik krávovin k vyblbnutí, že úprava jen dvou postav mi zabrala zhruba stejně času, jako ten příběh. Ale je fakt, že díky absolutně chybějící optimalizaci UI na klávesnici jsem v jednom kuse místo nasazení slunečních brejlí přecházel do foto módu, mno. Whatever, čas koštnout online. Nacházím prvního protivníka - connection lost. Nacházím druhého - can't send fight request. Nacházím třetího, konečně se dostávám do hry, po celé jedné vteřině hraní SYNCING...connection lost. Ve finále jsem za takových dvacet minut v onlajnu podstoupil dva celé fajty, a oba jsem vyhrál! Samozřejmě jsem čýzoval s Eddym a poštěstilo se mi chytit zrovna takové dva jedince, kteří toho Tekkena evidentně neumí o moc lépe, než já, ale... #stillfeelsgood

Takže ták mno, je to dobrý. Fanoušci Tekkenu snad nebudou mít sebemenšího důvodu k zklamání, fanoušci arkádových bojovek obecně by taky neprohloupili. Ale asi bych to nechal trochu uzrát, nechť zatím vychytaj online mouchy a přidaj ještě víc SP obsahu. Aktuálně přece jenom ten singl tvoří tak 4 hoďky.

A než se mě začne někdo pokoušet přesvědčovat o tom, kterak jsem hrozná lama, že to vůbec zkouším hrát na klávesnici - nevyvracím, že s gamepadem by to mohlo být lepší, kor pokud na gamepad je člověk aspoň vzdáleně zvyklý, ale považte - je klasickému arcade fightsticku podobnější gamepad nebo klávesnice? Já vím jen to, že na PC jsem naprosto každou bojovku vždy hrál na klávesnici, a nikdy jsem se necítil hendikepován. ;D

Pro: Je to poctivka, hraje se to dobře a dostatečně familiárně, přičemž to zároveň působí dostatečně 'nově' a jinak; hw optimalizace; příběh natolik zábavný, že baví i když ho vůbec nepobírám

Proti: Dosti keyboard-unfriendly; zatím hafec problémů s konektivitou; hodně bolestně tomu chybí pořádnej tutorial; těžce mi hlava nebere, co na tom zabírá 60gb

+14

Moonfall

  • PC 60
Moonfall na prvý pohľad pripomína modernú verziu klasickej akčnej rubačky Golden Axe, akurát odohrávajúcu sa v goticky ladenom pseudostredoveku. Navyše si zachováva z tejto hry aj základné princípy akčnej rubačky a to aj napriek tomu, že autormi bola deklarovaná snaha posunúť svoj výtvor smerom skôr k izometrickému RPG. Na začiatku hry sa skutočne dá vybrať z troch povolaní, z ktorých každé disponuje aktívnymi aj podpornými schopnosťami. Tie sa dajú ešte následne vylepšovať vo vývojovom strome, pričom bodíky sa tradične dajú investovať aj do klasických štatistík, ako sú sila, agilita alebo sila mysle.

Autori pozadie sveta v hre nijako zvlášť nerozvinuli. Tamojšie lore je len akési pozlátko, aby bol svet zaujímavejší a prakticky nehrá v hre žiadnu významnú úlohu. O pozadí sveta som sa nedozvedel nič ani z rôznych zápiskov a odkazov, ktoré obvykle v iných hrách obsahujú podobné informácie. V Moonfalle som bol proste hodený do nejakého už prebiehajúceho konfliktu medzi mocnou ľudskou ríšou a tzv. Divochmi. K príbehovému pozadiu sa tak nemôžem vyjadriť, zrejme bolo jednoduché preto, aby sa nechala vyniknúť hrateľnosť.

A tá tvorí kostru celej hry. Pre úspech v spomínanom konflikte musí hlavná postava využívať Mesiacom „poháňané“ schopnosti, aby porazila nielen hordy základných nepriateľov, ale aj zopár bossov. Tých som likvidoval celkom lineárne, aj keď autori sľubovali po vzore Dark Souls akýsi hub, teda centrum, kde sa dá odpočinúť, nakúpiť, či odpredať výzbroj alebo prijímať a plniť rôzne úlohy. V praxi sa ale ide len stále vpred a po splnení každej úlohy sa jednoduchým stlačeným jedného tlačidla hlavná postava teleportuje späť do základne, kde si vyberie odmenu a prijme ďalšiu úlohu. Postupne sa tak odkrývajú nové úrovne, ktoré sa vizuálne príliš nelíšia, až pokiaľ sa v druhej časti hry hrdina neprenesie do industriálneho prostredia akejsi továrne. Prostredia sa teda menia sprvoti postupne (močariská, ruiny v lese) ale prenesením hlavnej základne do továrne nastáva zmena radikálna. Z čisto stredoveko-fantasy výzoru močiarov a lesíkov odrazu dominujú rôzne potrubia, výťahy a železné parné stroje.

RPG systém moc nefunguje. Jednoducho som postupoval vpred a postupne sa mi odomykali nové schopnosti. Keďže nie je potrebné, ani možné sa vracať do predchádzajúcich lokalít, tak som len ako silnejší čelil silnejším nepriateľom. Postupne som získaval aj silnejšie zbrane, či brnenia a rovnako postupne sa mi odomykal aj vývojový strom. Nemohol som teda urobiť žiadnu chybu a nemusel sa zamýšľať nad tým, akú schopnosť odomknúť, akú zbraň si vybrať, všetko išlo akoby automaticky a na konci som mal určite to najsilnejšie, čo hra ponúka. Aj RPG systém úloh a postáv nemohol byť jednoduchší. Hlavný veliteľ tábora mi vždy zadal jasnú a jednoduchú úlohu, po ktorej proste nasledovala ďalšia a ďalšia.

Prostredie je ručne kreslené a vizuálna kvalita pozadia je asi najsilnejšou zložkou hry. Fishcow Studio malo s ručne kreslenou grafikou už skúsenosti zo svojej prvotiny Gomo a tu sa ich talent a skúsenosti prejavil asi najviac. Prostredia sú nakreslené veľmi pekne a radosť na ne pozerať. Samotné postavy, či už spojencov alebo nepriateľov sú si ale dosť podobné a dizajnovo nemajú čím zaujať. Postavy navyše nemajú ani štipku charakteru, alebo osobnosti. Možno s jedinou výnimkou a to rytierkou s menom Lady Felan. Autori chceli využiť známu slovenskú youtuberku na propagáciu svojej hry a tak som čakal nejaké aktívnejšie zapojenie v hre. Ale žiadne nebolo. Lady Felan len pasívne postáva v základných táboroch, občas prednesie nejaké nezaujímavé reči a to je tak z jej strany všetko. Možno k jej aktívnejšiemu využitiu príde v budúcnosti, pretože na konci už vo mne úplne prevládol pocit, že nehrám dokončený produkt. Mali by byť aktívne aj multiplayerové prvky, ale neviem, či ma to bude zaujímať.

Singelplayerová kampaň nemala moc čo ponúknuť. Od veľmi povrchného lore, cez povrchne napísané postavy a texty, až k úplným logickým kopancom. Za zmienku v tomto smere stojí napríklad záverečná časť, kde som robil sprievod obrovskému tanku. Ten sa musel dopraviť k mohutnej betónovej stene, aby ju obrovský tank rozrazil. V ceste mu však stáli menšie kríky, ktoré som musel svojim mečom posekať, pretože sa mohutný tank nedokázal cez ne dostať. Viem, že v podobných hrách moc o logiku nejde, ale takéto očividné veci mohli trochu autori domyslieť.

Nemôžem však prehliadnuť jeden dôležitý fakt. A to, že Moonfall sa mi hral veľmi dobre a príjemne odsýpal. Keď som prežil úvodné trápenie s nepohodlným ovládaním, tak ma zrazu hra chytila do svojich osídiel. Boje boli svižné, dalo sa pomerne dobre taktizovať a všetky kúzla a schopnosti mali svoje využitie. V žiadnej časti sa nedostavila frustrácia a ani žiadny s troch bossov ma neprinútil rozbiť klávesnicu. Autori hrateľnosť dobre vyvážili a na žiadny neférový prístup v tomto smere som nenarazil. Tých vyše sedem hodín, čo som pri Moonfalle strávil, uplynulo ako voda. A to je pre mňa vždy znamenie kvalitnej hry, takže všetky vyššie uvedené neduhy boli čiastočne potlačené tým najdôležitejším a to zábavou pri hraní.

Pro: Pekná, ručne kreslená grafika, chytľavá a svižná hrateľnosť

Proti: Absencia lore, nenápaditý príbeh a povrchné postavy. Neohrabané ovládanie a užívateľské rozhranie.

+14

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 50
No, nedopadlo to veru najlepšie. Most Wanted je určite najslabší diel NFS z toho mála, ktoré som hral.

Hranie spríjemňuje hlavne grafika, vďaka ktorej sa na hru dobre pozerá a jednotlivé autá sú už od pohľadu krásne. Ďalej je to určite množstvo licencovaných značiek áut. Asi každého poteší, že môže jazdiť podľa svojho gusta v (tuším) 41 autách, pričom všetky sú známe a dobre ozvučené. Jazda vo vozidlách ako Ariel Atom, Lamborghini Gallardo alebo Ford Mustang sa musí páčiť každému nadšencovi áut.

Singleplayer je nezaujímavá množina náhodných pretekov a multiplayer je často chaos a demoličné derby. Navyše tam chýbajú základné funkcie ako stlmenie ostatných hráčov. Pri hraní ma ale celkom bavila exploračná zložka hry, keďže jednotlivé autá je potrebné najprv nájsť na mape. Taktiež sa dajú ničiť rôzne billboardy alebo prekonávať speedtrapy.

Bohužiaľ je zbytok hry jeden veľký nasierací zážitok. Ovládanie je tragické, kvôli čomu ani po hodinách hrania nebudete mať nad autom plnú kontrolu. S tým sú spojené časté zrážky. Autá už pri pomerne nevinnom náraze (na pomery arkády) zostanú na šrot a vy sa 5 sekúnd v animácii pozeráte na vašu nehodu. Polícia je prvok výhradne otravný, pretože sú pekelne rýchli a bezhlaví a mimo preteky ani nemáte žiadny postih za to, keď vás chytia. Po čase som im teda prestal utekať a nechal som sa vždy zatknúť, aby som mohol opäť jazdiť v kľude.

Taktiež chýba akákoľvek zmysluplná navigácia priamo počas jazdy. Trasu vám znázorňuje iba minimapa a asi si viete predstaviť, aké zábavné je neustále pozerať do dolného rohu, aby ste zistili, kam to vlastne máte ísť. To sa deje aj pri pretekoch a tiež z toho pramenia viaceré zrážky a nervózne chvíle.

Celkovo je to teda nemastný a neslaný zážitok. Zlé ovládanie, otravná polícia, absencia zmysluplnej navigácie a krehkosť áut vás budú konštantne frustrovať. Zdvihne to iba grafika a samotné autá, ktoré majú dobré zvuky a samozrejme aj reálne značky. Multiplayer by možno bol zábavný, ale pri takom nervnom zážitku sa pravdepodobne stane, že hru skôr odinštalujete.

Pro: grafika, reálne značky áut a ich ozvučenie, hľadanie áut

Proti: ovládanie, polícia, krehké autá, slabá navigácia

+14

Far Cry 4: Valley of the Yetis

  • PC --
Menší open-world DLC. Zasněžená pustina, nedostatečně členitá a variabilní, aby byla zajímavou. Ale OK, je to nášup na pár hodin.

5 hlavních misí a k tomu 5 nutných obran základny tvoří hlavní dějovou náplň, několik vedlejšáků potom docela opruzoidní výplň pro upgrade základny. Tempo získávání equipmentu, odemykání zbraní, skillů a levelování je ďábelské. Kožky už hráč nemusí kuchat z mrtvých tělíček zvířeny, ale dostává je v množství větším než velkém z beden.

Hlavní tahák - Yetiové - tvoří nový typ nepřítele a po prvním setkání, kdy ještě Yeti vypadá jako nebezpečná bestie, ztrácí na atraktivnosti. Jsou rozlezlí po celém údolí a narazit na několik exemplářů během krátkého přesunu není nic neobvyklého. Stávají se tak spíše osinou v zadku. Docela houževnatou osinou.

VotY je hlavně pro sklaní fandy FC4, kteří mají absťák po trochu té macho akci. Z dosavadních ubisofťáckých DLC je nejlepší. Což není pochvala, jen konstatování.
+14

Gothic 3: Forsaken Gods

  • PC 15
Herní výzva 2017.
"No fujtajbl!"



Se sérií Gothic se to má následovně. První díl krutopřísnáepickogigadobrá hra. Dvojka je pak asi dvakrát lepší. Pak přichází poměrně dost zmrvený Gothic 3. A tohle ZLO je pak výsměch celé sérii.

"Gothic" FG jsem si chtěl vždycky zahrát. Tak nějak jsem nevěřil zdejším komentářům. "Přece to nemůže být taková sračka, ne?" říkal jsem si. VŠEM SE TÍMTO OMLOUVÁM, ŽE JSEM VÁM NEVĚŘIL. PROMIŇTE!!!

Protože nechci hru pouze hejtovat, musím na ní něco i pochválit. Ok, dem na to.

Líbí se mi velké množství nových zbraní a zbrojí, přičemž jejich design je opravdu pěkný. Poměrně dobře je i zpracovaný (po grafické stránce) finální boss. Taky je fajn se potkat se starými parťáky. Ale to je asi všechno.

Jako nejhorší věc v celé hře považuji jedno. Hlavní hrdina. Z toho sympatického ironického chlápka se náhle stal mix náboženského radikála a nácka, Nic víc. To, jak se chová, mi ničilo nervy celou hru. Rovněž se obávám, že mě to poněkud poznamenalo. Kolikrát jsem chtěl skočit z té skály, abych ho viděl padat na držku. Nicméně, mělo to háček. Hru bych si pak musel nahrát a...strávil bych s ní více času!!!

Optimalizace-příšerná. Stejně tak AI nepřátel i společníků. I když, tohle tu bylo už v Gothic 3.
Dialogy jsou opravdu ohavnost, horší jsem snad nečetl. Úkoly jsou pak klasické zabij/přines. Mám pocit, že tam byl jeden, dva, co mě docela bavily, ale...nevzpomínám si. Asi tak dobré nebyly.
Jo a mimochodem, ten finální boss, který má být údajně to nejsilnější, s čím jste se kdy utkali...ehm, jaksi lehnul na čtyři ohnivé koule. Ano, ohnivé koule. Jedno z nejzákladnějších kouzel. Když jsem to pak ještě zkoušel usekat mečem, pro jistotu do něj nešlo ani seknout.

Konec. Opravdu, tohle nazvat Gothic...ne, to nejde. Ani kdybyste mě mučili.

Pro: staří parťáci, nové zbraně a zbroje, snadná odinstalace

Proti: HLAVNÍ HRDINA, optimalizace, úkoly, dialogy, primitivní boss fight, AI

+14 +15 −1

Air Conflicts: Vietnam

  • PC 55
Tak jsem se nakonec hecnul a kvůli herní výzvě to dohrál. Protože jinak už skoro žádný slovenský hry nemám.
Letecké simulátory teda nehraju, ale u téhle hry se stejně všude píše, že to je jen letecká arkáda. I tak jsem si pro jistotu nastavil nejnižší obtížnost.
Chvíli mi trvalo, než jsem v tutoriálu pochopil, jak co ovládat. Výškové kormidlo mně vyhovovalo obráceně, než hra defaultně nabízí, tedy když přitáhnu myš k sobě. letadlo stoupá. U vrtulníku to je trochu jiný, ale přizpůsobil jsem se.
Některé mise mi i přes nízkou obtížnost daly docela zabrat, nakonec jsem ale i ty Rusy postřílel.
Hra téměř pravidelně mění úkoly, takže stereotyp se nedostavil. Vždycky s novou misí došlo ke změně a tedy k oživení. Ničení pozemních cílů je v pohodě, ať už jde o létání vrtulníkem nebo bombardérem. Horší je to v soubojích s letadly, tam jsem chvílemi dost tápal a neustále ztrácel přehled, kde se soupeř právě nachází. Migy se chovají tak, že se snaží být neustále za mnou a já se musel pořád otáčet. Nevím, jak je to v jiných leteckých hrách, ale mě to dost ničilo. A taky jsem každou chvíli byl na hranici vymezené oblasti.
Graficky se mi hra líbila, letadla i vrtulníky vypadají pěkně, krajina se mi taky líbila.
Příběh mi do hry vůbec nezapadal, asi by bylo lepší, kdyby tam nebyl a mise se skládaly pouze z úkolů.

Herní výzva 2017, bod č.4

Pro: snadné ovládání, dobrý pocit ze soubojů

Proti: příběh, malý bojový prostor

+14

NightSky

  • PC 75
Plošinovka NightSky na mě v knihovně steamu čekala už nějaký čas. Když jsem se k ní konečně dostala, nezklamala mě. Cílem hry je dostat kuličku přes každý level zleva doprava.

Postupně jsem získala dvě schopnosti. Jedna zrychlí kuličku, což se hodilo, když jsem se potřebovala dostat po zkosených plošinkách výš. Druhá schopnost naopak kuličku zpomalí, což jsem využívala, pro přesné umístění, tam kde bylo potřeba. Hra je velice pěkně zpracovaná, některé hádanky mě dost potrápily, ale všechny mě bavily. Prostředí se různě mění, takže rozhodně nezevšední a hudba také stojí za zmínku, protože do hry krásně zapadá.

Trochu mě zarazilo, že v posledním levelu po mě hra chtěla nasbírané tajné hvězdičky, o kterých jsem neměla ani páru, takže jsem neměla sebranou ani jednu. Musela jsem zpětně projíždět všechny levely a najít všechny schované hvězdy. Naštěstí s tím autoři počítali a v náhledech dohraných levelů je vždy nahoře v rohu malá černá hvězdička na lokaci kde ji lze najít. I tak mi to dalo, ale dost práce ty mršky vypátrat. Každopádně bych ocenila, kdybych věděla dopředu, že mám hvězdičky hledat už od začátku.

Nakonec jsem Nightsky dohrála jen na obtížnost normal a i tak mi to trvalo dle steamu 9 hodin. Nutno říci, že mě občas od hraní zdrželo dítě, které vyžadovalo pochování nebo přebalení od maminky a já hru nestihla vypnout. Ale objektivně jsem hru čistého času hrála stejně dobrých 6 hodin. Je možné, že se ještě hecnu a zkusím „alternative“ mód, ale moc šancí tomu nedávám.

Pro: Pěkné hádanky, hudba, jednoduchost ovládání, grafika

Proti: Informace o hvězdách od začátku hry

+14

Diablo III: Reaper of Souls

  • PC 95
U jako předchozího dílu zase to hodnotím zároveň s datadiskem, nedovedu si totiž dnes představit hru bez něj.
A jako předtím je to jen můj názor, nehádám se. kuju :-* .

K Diablu 3 jsem se (naštěstí) dostal až po delší době před několika lety. V době vydání jsem byl ponořený ve světě MMORPG a neměl jsem na jinou hru čas.

Příběh u Diabla 3 je celkem tuctový, zkrátka to co už mockrát.
S nadšením jsem kvitoval akorát staré tváře Butchera a skeleton kinga. Poslední Horadrim stařík Cain a archanděl Tyrael nesmí chybět. Jinak to stojí za prd, ale u celé série nešlo o příběh ale o závislost v dropování předmětů tak ho nehodnoťte. Jestli chcete příběh hrajte si jinou hru. :D

Celou kampaň doporučuju hrát max jednou, na kouknutí filmečků. Je to dlouhé a celkem nudné. ZAPÍNEJTE JEN ADVENTURE MOD.

Plňte bounties v jednotlivých aktech, později rifty.
Jak vidíte že neumíráte HNED ZVEDEJTE OBTÍŽNOSTI. Level 70 máte tak za dva dny, to vám přibydou velké rifty a expíte si nekonečnej paragon. :)

Myslím že od svého startu tato hra ušla dlouhou cestu a je docela nefér že jí starší hodnocení sráží průměr. Podle mě by měli ty staré komenty uživatelé buď smazat nebo znovu si to zahrát a ohodnotit znovu.
:D

Je to totiž dost jiná hra než na začátku.:
* Zmizela nesmyslná aukce. Předměty se vlastně ani nedají tradovat, jdou jen chvíli a jen s lidma se kterými jste danou věc dropli.
* když hrajete COOP, každý na zemi zemi vidí jiné předměty a padají vám předměty pro váš char, tak se nemůžete o něco hádat :)
* žádné sbírání a hromadění flašek! Prostě jedna heal flaška na reus a hotovo.
* aktuálně 17! obtížností a určitě se to bude dál zvedat
* goblini s pytli podkladů na zádech
* přidali šatní skříň na vaše sety, rychleji se převlíknete
* sezóny. Ach jak je miluju, vždy mě znovu nalákají. Protože mě to vždy nejvíc bavilo od čistého začátku. Ted i za plnění sezónních questů dostanete jeden celej setík. Což vám hodně hodně urychlí postup (obyč sezónní q. splníte do týdne)
* stavění Hellfire šperků se hodně urychlilo, dříve to bylo neskutečně náročné, a vzhledem k poměru námaha/výsledek spíše deprimující :) i Keywardeni jsou konečně vidět na mapě
* Kanai cube, (všechny recepty jsou v ní popsány! oproti Horadric cube z D2) ta vám slouží hlavně k využívání 3 vlastností z legendárních předmětů navíc než co máte na sobě (zbraň, armor a šperk)
* všechny materiály se skladují mimo bednu i inventář, nezabírají místo a do kostky je vložíte jen kliknutím
* pet co chodí s vámi a sbírá za vás peníze, konečně nemusíte klikat na každý zlaťáček
* u mystic Npc si můžete změnit celý váš vzhled
* na town portál máte talisman, žádné nakupování svitků
* portit můžete na jakýkoliv checkpoint a nemusíte na nějakém stát
*sety a setové dungeony
* challenge kde musíte proběhnout rift s předem nastavenou postavou v rychlejším čase než je určeno
* legendárky už mají nejenom acient verzi ale po projetí 70 greater riftu máte šanci na primal acient item :) (jsem zvědavý co přidají příště)
* klíče do riftu už nemusíte farmit v bounties, to byla blbost. Obyč rift si otevřete už zdarma.
* tajnej level s poníkama a medvídkama
* společná bedna pro všechny vaše postavy
Někdo tu psal že nemůžete použít předměty na ostatní, to není pravda :)
Buď využijite stejnej předmět u postav co "jedou" na stejnej stat třeba STR Crusader/Barbar atd.
Nebo u NPC přerolujete hlavní stat na co potřebujete.
Nebo si legendárku/setový předmět nebudete identifikovat ale identifikujete si ho až na postavě co potřebujete.
A stejně si myslím že budete používat společně maximálně gemy a vylevelované legendary gemy z riftu, předmětů na vyšších obtížnostích vám padá tolik že je rozbíjíte na materiál, tak nemá cenu to přehazovat :D.

- slibované Pvp nikdy pořádně nebude. Jo sice můžete naportit na hřbitov a tam s kamarádem utkat ale celé pvp je záležitostí vteřin, prostě silnější vyhraje. Diablo 3 není dělané na pvp.
- ikona pro nový level paragonu vyskakuje uprostřed dole obrazovky. V zápalu boje, kdy vyskakují další a další levely, na něj často omylem kliknu a nějaký stat si zresetuji. Mělo by to být raději někde vpravo nahoře.

Je super že Blizzard pořád hru vylepšuje a stará se o ni. Od roku 2012 je to rychlejší a zábavnější hra. ( diablo 2 bez módů mi dnes přijde strašně utahané a nezáživné)
Sice to teď bohužel vypadá že se rozhodli rýžovat na dlc s postavami :( , ale myslím ze to je ucházející cena za servis zlepšování gameplaye.
Nekromanta jsem neodolal a zakoupil do poslední sezóny. A jsem nadšenej za pár týdnů jsem nahrál skoro vyšší paragon než na předchozích charech dohromady. :D těším se jak vyzkouším na něj jiné sety.

Jako někdo kdo strávil půl života u celé série říkám že Diablo 3 je barevnějsí, rozhodně zábavnější a flexibilnějsí než předchozí díl.

Pro: spousta vylepšení pro větší zábavu

Proti: závislost, se stereotypem doporučuji bojovat sezónama :)

+14

Lord of the Rings Online: Mordor

  • PC 90
LOTRO som hral od spustenia, respektíve od bety, v skutočnosti, viacmenej potajomky, anonymne, značne ako single player, miestami aj s nejakým dungeonom či raidom, ale nikdy som nemal potrebu sa príliš rozpisovať alebo opisovať túto hru, keďže pocity z nej boli plné rozporov. Prešiel som každú expanziu, hral za každý class, splnil snád každý deed (achievement) a v dobrom a zlom som sa spolu s hrou prepracoval po 10 rokoch k vytúženému Mordoru.

Určite to nebol gameplay, ktorý by bol na LOTRO najprítažlivejší, ani crafting, ani herná mechanika, tieto aspekty patrili vždy skôr k tomu horšiemu. Do hry každá expanzia pridávala nové systémy a fíčury, z ktorých väčšinu v ďalšom datadisku nepokračovala. Celý gameplay je po rokoch komplikovaný, obsahuje množstvo mŕtvych herných mechaník (skirmish, mounted combat, epic battles, legendary items, essencie...), od ktorých už medzitým upustili, ale ktoré v istom rozsahu vývoja postavy hrajú svoju krátku rolu. Čo však na hre bolo od začiatku fantastické bol world building, kvalita textov a príbeh, ktorý sa odohrával popri udalostiach pána prsteňov.

Cez Shire, Ered Luin, Forochel, Bree, Rivendell, Moriu, Mirkwood, Rohan, Gondor a všetko medzitým sa hra konečne dostáva k Mordoru. World building je opäť fantastický, atmosféra je prvotriedna: desiatky temných pevností plných orkov, mrazivé hory, spálená zem, lávové polia a tuhá náročnosť. Doba, kedy LOTRO bolo považované za ľahkú hru je preč, Mordor je až neznesiteľne ťažký. Od začiatku je treba doslova pullovať nepriateľov po jednom, mala chyba a smrť a narodíte sa 2km ďaleko. Moria bola svojho času považovaná za náročnú a desivú, ale na Mordor sa nechytá. Mordor je Dark Souls medzi MMORPG. Už dlho tu takáto obtiažnosť v onlinovke nebola a je to príjemná zmena. Človek si váži, každého splneného questu.

Zároveň je dobré, že upustili od predošlých systémov. V SSG zrejme pochopili, že hráč je zavalený zbytočnými systémami počas levelingu, a tak sa snažia momentálne mechaniku zjednodušovať a venovať sa tomu, čo vedia najlepšie - world design a príbeh. Som nadšený a vydesený zároveň, Mordor je to najlepšie, čo v MMORPG svete v 2017 vyšlo a zrejme to tak aj ostane.
+14

Need for Speed: Shift

  • PC 95
Fantastická závodní hra, která je pouze limitovaná loadingy a chybí jí do naprosté dokonalosti pár menších prvků, jinak se nedá téměř nic vytknout.

Definitivně přesný prototyp Gran Turisma, je mu daleko nejblíž a celková struktura šampionátu silně motivační. Neumíte si představit tu radost z každé perfektně projeté zatáčky, nebo ze samotné výhry. K autům chovám nesmírný respekt a je pro mě požehnání s Pagani či Bugatti jezdit v 400 km/h a kurevsky se modlit, abych nevyjel z dráhy a nezašil blackout po nárazu. Spolu s dokonalým pohledem zevnitř auta, se jedná o skvost, kterej disponuje neutichajícím adrenalinem. Blur efekt mi jindy vadí, zde to v plné rychlosti dodalo potřebný efekt.

Pestrá paleta soutěží vyšachuje z nudy a hlavně drifty, pokud se hráč naučí, jsou strašně zábavné. Závody s dobrou AI, která je agresivní a necheatuje, dokážou nadchnout ale nahnat strach zároveň. Na trať ve tvaru osmičky asi nikdy nezapomenu, takovej nářez, kde házelo AI salta vzduchem a připomínalo spíš derby show z Flatoutů mě skutečně dostalo, ale nebylo to tak frustrující, pořád se dalo na té trati jezdit. AI zpomaluje, pokud si hráč kryje vnitřek zatáčky a snaží se objíždět, ale nebojí se do vás řádně ťuknout. Je nevyzpytatelné, takže kolikrát i po startu hodí smyk a několikrát z důvodu nepozornosti, jsem to do nich napálil.

Soundtrack je fajn, nejvíce mě potěšil track Kasabian - Underdog. Sympatický kolegové ve vysílačkách, grafika, zvuky aut, optimalizace a i vizuální tuning je kvalitní. Chybí jen zrcadlovej efekt u vynilů. Požehnání se projíždět s Nissanem GT-R...

XP systém mě nutí jezdit čistě, férově, ale mnohdy i agresivně a riskovat. Odměny jsou neúprosné, obří a jsem zhruba v 70% kariéry s 13ti melouny na kontě. Nechybí ani Subaru či Mitsubishi, i když zde postrádám třeba Salen S7 či Supru, ale tohle řeší módy.

Chybí mi pouze víc palet počasí, trošku bych omezil loadingy a maličko upravil vizuální tuning, nějaké spoilery či nárazníky navíc, o tom však kořenové NFS nikdy nebylo a právě Shifty se nejvíce ke kořenům přibližují a čerpaj z nich. Protože NFS začínalo na pohledu z interiéru aut, s lincencovanými auty a legálních závodech.
+14

West of Loathing

  • PC 80
Človek sa pozrie na obrázky a povie si: Jesus Indie Game Developer Christ, to zas bude nejaká blbosť. A predstavte si, ono áno! Ale nie v tom negatívnom význame slova. Skôr naopak. Ešte k tomu je to RPGčko. Mimochodom, veľmi kompetentné!

Povedal by som, že niektoré veci, ktoré robí, robí lepšie ako moje obľúbené izometrické „moderné“ RP ako Pillars of Eternity alebo Tyranny. Kým posledne menované hry sa často zvrhávajú do čítania dialógov a bitiek. V tomto čiernobielom westerne je toho trošku viac. Tak predovšetkým sú to rôzne problémy a hádanky, ktoré treba nejako vyriešiť. Často idú vyriešiť rôznymi spôsobmi. Buď na niečo máte skill (či perk) alebo to možno pôjde nejako inak. Urobíte čosi jedným spôsobom a neurobíte niečo iné. Ostatne už začiatok dáva tušiť ako to všetko pôjde.

So sebou na cesty si máte možnosť zobrať jedného zo štyroch (ak tam ešte nie je schovaný nejaký ďalší) spoločníkov. Každý má iné schopnosti a trochu inak vám bude pomáhať v súbojoch. Plus vám slúži ako váš denníček - pripomína veci, ktoré ešte treba urobiť.

Súboje sú rýchle, ťahové, nijako nezdržujúce. Na jednej strane ste vy a váš „pradner“ a na strane druhej protivníci. Každý z nich má nejaké svoje slabiny a silné stránky, ktoré treba využiť. Na základnej obtiažnosti s nimi však nebudete mať veľké problémy. Hlavne ak si uvedomíte, že všetko stojí a padá na konzumovateľných veciach. Vaša postava má istú kapacitu žalúdka, pečene a sleziny. Na základe toho môžete v jeden deň skonzumovať istý počet vecí. Tých je toľko, že to nebudete mať čas počítať. Každá môže zvyšovať nejakú vašu vlastnosť (muscle, mysticality a moxie); prípadne silu kúzel, útoku na diaľku i blízko.

Cestuje sa prstom po mape, teda viete ako...a máte možnosť naraziť na nej na rôzne náhodné udalosti a súboje. Prípadne tak môžete objaviť celkom slušné množstvo lokácii, ktoré sú často spojené s nejakou úlohou (alebo sú len súčasťou obyčajného vtipu). Hra to totiž nie je vážna. Ani ľahkovážna, ale celkom absurdná. V tom najlepšom zmysle slova. Niektoré vtipy a narážky vám možno nebudú nič hovoriť, iné si zase vygooglujete (a budete ľutovať) a... uhm. Skrátka nadýchnite sa vzduchu...je špeciálny za 200 XP! Zdá sa vám normálne, že ľudstvo ohrozujú pekelné kravy a všade sa platí mäsom? A to ešte nespomínam tu jednu záhadu, ktorej som ešte neprišiel na kĺb.

Ono to totiž súvisí s jednou vecou, ktorú by som na hre skritizoval. Po nejakej dobe, keď už máte riadne odhalenú mapu, sa v nej veľmi ťažko orientuje. Kde bolo čo? Bol som predtým tu alebo tu? Kde som nechal niečo zamknuté? Mohlo by tam byť niečo užitočné.

West of Loathing je istým spôsobom RPG jemne light. Minimálne na normálnej obtiažnosti. Teda, ono má celkom zaujímavé a v istom zmysle prepracované prvky perkov a skillov (ich získavanie za činnosti a čítaním kníh atď.), len keď sa neskôr dobrovoľne nagrindíte (HA!), tak súboje už prestanú byť takou hrozbou. Preto light. I keď uvažujem čo by spravila vyššia obtiažnosť. Tá sa tuším mení nasadením špecifického klobúka. Ale viete čo? To teraz už riešiť nebudem. Tých cca 10 hodín bolo neuveriteľne chytľavých a zábavných. A to som ešte nevyriešil jednu záhadu (a kto vie čo mi ešte všetko ostalo skryté). Najlepšie na tom je, že po pozretí záverečných titulkov môžete pokračovať ďalej. Dokončiť čo ostalo nedokončené a potom si pozrieť titulky znova :-).

Pro: ťahové súboje, perky a skilly, vtip, spracovanie, mrte predmetov

Proti: malý chaos v mape, keď už je tam toho hodne

+14 +15 −1

The Elder Scrolls: Legends

  • PC 85
Herná výzva 2017 - "Právě vychází"

Od začiatku Hernej výzvy som dumal nad tým, akú hru si zvolím do tejto kategórie. Vďaka DH som objavil TES: Legends mesiac po jej vydaní. Bol som veľmi zvedavý v čom sa bude líšiť od Hearthstoneu, ktorý som v tej dobe práve hral.

Príbeh funguje ako tutoriál, kde sa naučíte základné pravidlá o hre a predstaví vám všetky triedy, do ktorých sú karty rozdelené. Dohrať sa dá bez problémov aj za hodinu. Záleží to hlavne na tom ako rýchlo vyhráte súboje. Príbeh bol jednoduchý a to sa mi páčilo.

Rozdielov oproti Hearthstonu je v TES: Legends veľa. Hracia plocha je rozdelená nielen na vašu a súperovu, ale aj horizontálne. Z toho jedna strana funguje ako tieňové pole, kde nemôžte útočiť na súperove karty, kým sa s nimi nepohne a to platí aj pre vás. Preto musíte každý svoj ťah poriadne premyslieť, lebo útočiť sa nedá do kríža. Ďalší rozdiel je v počte many, ktorej je o niečo viac. Ďalej sú tu runy, ktoré vždy po zobratí piatich životov dajú hráčovi do ruky kartu. Ak sa jedná o druh karty "Prophecy", tak ju môžte použiť aj keď má stále ťah váš súper. Balíček kariet si môžete vytvoriť vybraním dvoch tried. Vybrať sa dá z piatich tried, ktoré sa dajú rôzne kombinovať. Môj vlastný balík bol tvorený z Willpower a Strength. Ostatné sú Agility, Intelligence a Endurance. To čo majú Hearthstone a TES: Legends spoločné sú režimy. Či už Online súboje, v ktorých si môžete zahrať normálny súboj alebo súboj o rank, alebo Aréna, v ktorej nejaké tie mince minúť musíte. Nechýbajú tu ani denné úlohy.

TES: Legends na mňa zapôsobil veľmi dobre a u mňa prekonáva aj Hearthstone. V hre som nenašiel žiadne chyby, čo je veľké plus. A k tomu všetkému to je free to play.

Pro: Príbeh, hracia plocha, triedy, runy, mana, online súboje, free to play, ...

Proti: Platenie vstupu do arény

+14

Transport Fever

  • PC 80
Transport Fever je takovým splněním dětského snu, snad každé dítě mělo rádo vláčky ať už skutečné nebo jako hračky.

Já jsem jedním z těch dětí a tak mi hra dala možnost se pořádně vyřádit. Stavba železnic musí být důmyslně promyšlená a aspoň trochu naplánovaná, na začátku je třeba si vybrat začínající město které má kolem sebe nejvhodněji rozmístěný průmysl. Začal jsem v malém zapádákově roku 1850 s půjčkou tří miliónů a začal tedy podnikat v železnicích. Začátek hry je peklo protože budete prodělávat, ovšem pokud bude vše dobře postaveno a dráha dobře promyšlena po několika letech přijdou první výdělky. Je na vás zdali budete vozit pasažéry mezi městy nebo přepravovat náklady do průmyslu či obchodů.

Můžete dokonce realizovat silniční dopravu již od prvních kočárů po kamióny, tramvaje a elektrické autobusy, budovat lodní přepravy nebo zřídit letiště a vytvořit letecké spoje. S tím jak roky plynou se vám dostává i lepších strojů a ke konci hry už si to po vašich železnicích ženou rychlíky, tedy pokud jste na to železnici připravily.

Na hře se mi nelíbila stereotypní hudba a absence konkurenčních společností a s tím i sterilní města kterým když se nevěnujete - nerostou. Jen mě mrzí že jsem neměl příležitost zkusit kampaň, u volné hry jsem zakysl na tak dlouho že od hry si musím dát pauzu neb by se stala stereotypní. Příště to rovnou narvu i modifikacemi a mapou české republiky!

Pro: Lokomotivy, svoboda, detaily prostředí, plánování, zezačátku těžké, modifikovatelnost.

Proti: HW náročnost, Stereotypní hudba, čas plyne rychle, po pochopení principů moc lehké.

+14

The Final Station

  • PC 60
Ze všeho nejdřív by se slušelo upřesnit, co The Final Station není, i když to tak ze screenshotů a popisku může vypadat. Není to FTL s vlaky ani survival simulátor - pokud hledáte čistokrevný survival zážitek, budete se muset poohlédnout jinde.

TFS je totiž spíš taková narativní a atmosferická jednohubka vyprávějící překvapivě zajímavý sci-fi příběh, který začne velmi zvolna a postupem času solidně nabírá na obrátkách. I s tak ohraným námětem, jakým zombie apokalypsa bezesporu je, dokázali ruští vývojáři vytvořit něco docela působivého. Pomalu zotavující se svět, který si už skoro ani nepamatuje, co se před sto lety stalo, nebo jestli se něco vůbec stalo, politické konspirace a trochu těch sci-fi prvků dohromady tvoří unikátní atmosféru, která trochu připomíná Half-Life 2 (což je přiznaná inspirace autorů, kromě HL2 je příběh okatě inspirovaný i dílem bratří Strugackých, kteří dokonce mají roli v příběhovém pozadí hry), ale více je svá. TFS ji zdárně vykresluje i přes svou jednoduchou pixelartovou grafiku a občas i dokáže být napínavější než leckterý 3D horor.

Atmosféra funguje na jedničku a hra je plná zajímavých příběhových střípků, ale když se z nich něco pokusíte složit dohromady, tak pravděpodobně nedojdete k celistvému obrazu. Bohužel mi připadalo, jako kdyby mi scházela nějaká zásadní informace, se kterou by to všechno začalo dávat jasný smysl, ale nic takového se neukázalo a místo toho hra prostě po necelých pěti hodinách skončila. Asi by se dalo dlouho polemizovat, jak to tedy sakra bylo, ale nejsem si jistý, kolik z toho by byla fanfikce a kolik je toho vážně schovaného v té hře. Podle Steam fór leccos dovysvětlí DLC, což nemůžu posoudit, ale jestli to je pravda, tak mi přijde poněkud sprosté nechávat si objasnění příběhu hry do dodatečného placeného obsahu.

Po stránce gameplaye není moc co chválit ani na co nadávat. Není na něm vysloveně nic špatně a hraje se to docela příjemně, ale složitostí je na úrovni flashovky z roku 2005, obzvlášť části ve vlaku, které jsou jen o tom, že sledujete tři až čtyři ukazatele (hlad/zdraví cestujících, tlak v motoru, integritu nákladu), které postupně narůstají/ubývají a snažíte se je držet v rovnováze. Na tom je nejhorší, že vám brání v poslouchání zajímavých rozhovorů vašich cestujících, protože leckdy prostě nemáte čas se zastavit a poslouchat. Pěší části jsou o něco propracovanější, ale s trochou cviku pro vás přestanou nakažení představovat hrozbu a začnou být stereotypní.

V momentě, kdy mi jednoduchý a stereotypní gameplay začal vadit, mě sice začala táhnout touha objevovat další detaily příběhu, což mi vydrželo celou hru, ale bohužel je to jeden z těch případů, kdy je cesta zajímavější než cíl. Dávám relativně pozitivní hodnocení, ale ultimativně TFS zůstává jen sympatickým experimentem, který nenaplnil svůj potenciál a který bych spíš nedoporučil, ačkoliv si nemyslím, že je to špatná hra. Škoda.
+14

Saints Row IV

  • PC 95
Obávám se, že se budu opakovat, ale Saints Row je prostě nejluxusnější městskou akcí a čtvrtý díl navíc přichází se snad ještě větší dávkou humoru, akce, výbuchů, dubstepu a gumových.... rukavic... samozřejmě.

Hráč byl po událostech třetího dílu dosazen do pozice prezidenta Spojených států. Idylická představa, že? Tak by tomu asi bylo i dál, kdyby na Zemi nezaútočili mimozemšťani z říše Zin. Vaším úkolem je tak zachránit planetu. Záchrana probíhá jak na mimozemské lodi, kde jste skutečně uvězněni, tak i v jakési počítačové simulaci Steelportu. Svatí se tak vrací do naprosto totožného města, které jste znali ze třetího dílu. Tento krok vývojářů jsem si ze začátku nemohl vysvětlit. Říkal jsem si proč, vždyť to nebude zábava hrát v totožném městě další desítky hodin. Abych zase nepřeháněl, nad městem se nachází velká vesmírná loď, sem tam najdete poletující mimozemské platformy a město trochu připomíná okupovanou Paříž ze hry The Saboteur. Ale to nejlepší mělo teprve přijít.

Hráč záhy získá superschopnosti, díky kterým může vysoko skákat, rychle běhat, létat, levitovat s věcmi (i lidmi), mrazit, atd. atd. Postupně si díky sbírání jakýchsi fragmentů, které jsou po celém městě, odemykáte vylepšení a nové elementy na jednotlivé schopnosti. Rázem se cestování autem, jak jste byli ve Steelportu ze třetího dílu zvyklí, stává naprosto neefektivní, pomalé a vlastně i nelogické. Vaše síla a rychlost tkví v právě získaných superschopnostech, díky kterým se dokážete pohybovat rychle i z místa na místo a slibuju vám, že si to budete SAKRA užívat!!! Steelport tak najednou nabere nový dech a vy ho začnete poznávat i z jiné perspektivy.

Vše, co dělalo třetí díl třetím dílem, zůstává. Naopak přichází nové mechaniky, možnosti. Ve hře najdete spoustu odkazů na další hry, filmy, seriály, spoustu různých miniher, u kterých prostě nepochopíte, jak je někdo mohl do "městské akce" procpat. Ale ono to všechno funguje, jak má a vy se nestačíte divit, že se o Saints Row nemluví jako o té sérii, která by měla vést všechny žebříčky popularity.

Velkou část hry (kromě epického začátku a konce) vyplňuje rekrutování, nebo spíš zachraňování vašich pomocníků. Ani jednou jsem si neřekl, to mě otravuje, to je nuda, nebo něco takového, ale všiml jsem si, že se daný motiv skoro neustále opakuje. Což je možná trochu škoda, ale na konečné hratelnosti to vůbec neubírá, protože téměř každá záchrana přinese něco nového a šíleného. Co se týče vedlejších úkolů, hra se hodně snaží parodovat Mass Effect, kde jste pro každého člena posádky dělali nějakou tu službičku. Parodii se nevyhnuly ani romance: "Wanna fuck?" mě úplně dorazilo.

Čtvrtý díl však často odkazuje i na předchozí díly a myslím, že pro to, abyste si hru naplno užili a chápali, kdo, proč, kde, kdy, jak, si je musíte zahrát. Jednoznačně si ji ale užije i každý, kdo žádný jiný díl nehrál. Hra je to tak "pitomě" sepsaná, že musí bavit snad prostě každého.

Tuto hru doporučuje 9 a půl Zinyaků z 10. A komu se to nelíbí, tomu Zinyak zavede anální sondu!

Pro: grafika, příběh, atmosféra, dabing, postavy, Zin, humor, soundtrack

Proti: dopravní prostředky jsou jen do počtu

+14

DiRT 4

  • PC 70
Jako fanoušek původních Colin McRae Rally jsem dlouho čekal, až se Codies vybabrají z bahna a vrátí se ke klasické (arkádové) rallye. Název sice zůstal, ale Dirt 4 na mě od začátku působil jako první opravdový nástupce CMR2005. A on vskutku je!

Tedy částečně. Jsou tu všechny produkční hodnoty Codies, je tu pěkně zpracovaná kariéra a i nějaké to on-line hraní, když si chcete zrovna snížit sebevědomí. Potěší spousta závodních tříd a relativně dostatek aut. Pak se ale vyskytne problém. Jako nenáročný jezdec, hledající v rallye hrách hlavně odpočinkovou zábavu a atmosféru, jsem ve čtvrtém Dirtu nakonec skončil krapet rozpolcen.

Codies se rozhodli, že traťovým designerům prodlouží dovolenou a všechny své tratě svěří generátoru. Skvělý nápad pro nekonečné závodění v single rallye. A dokonalý zabiják kampaně. Propracované tratě, kterými všechny CMR vyčnívaly nad béčkovou konkurencí, jsou tak jedním pitomým mávnutím pryč. Místo toho tu máme nekonečně se opakující úseky, scenérie a traťové propriety ze zacyklených algoritmů. Bez nápadu, bez špetky chuti, bez atmosféry. Člověku pak snadno docvakne, jak přichystali nový díl tak rychle.

Obrovská škoda. Zbytek hry takřka do puntíku splňuje moje představy o dokonalé rallye hře. Jezdí se nádherně, všechno krásně vrže a bouchá, tým menežment baví... jen ty tratě byly takový divný.
+14