Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Catacomb 3-D: The Descent

  • PC 70
Na rozdíl od Wolfa, který byl na nejtěžší obtížnost dost solidní výzvou a nabízel desítky rozsáhlých úrovní, je Catacomb 3D vlastně jen taková kratší a vesměs jednoduchá oddechovka (a to i na hard). Léčivých lektvarů je spousta a vyléčí hráče vždy na maximum, nepřátelé většinou nejsou příliš nebezpeční, pokud jich neútočí vícero naráz a i tak to v pohodě uléčíte. Na druhou stranu díky krátkosti však hra neupadne do stereotypu tak, jak se to občas děje jejímu mladšímu bráškovi.

Nicméně jako prvotina překvapivě dosti povedené a zábavné, především mile překvapila posloupnost úrovní, která není zcela lineární, některé můžete zcela přeskočit, jindy zase vybrat, v jakém sledu je projdete. Co se level designu týká, nejedná se o žádná přehnaná bludiště, levely jsou menší a krom asi jednoho se v nich orientuje celkem dobře. Atmosféra jak z nějakého starého dungeon crawleru (hnedle několikrát se mi vybavil první EoB:)).
Dost možná neprávem zadupáno do země novějším Wolfenstein 3D, přestože nabízí vesměs dost podobnou míru obsahu a kvalitu gameplaye.
+14

Monster Prom

  • PC 85
Přesně takto by měly vypadat všechny západní komediální vizuální novely. Jednotlivé průchody hrou jsou krátké a přímočaré a vůbec nedrhnou, protože tady nejsou žádné obří návaly textu ani se pořád dokola neopakuje to samé (kromě intra a endingu, které jde ale přeskočit). Právě naopak s každým novým rozehráním na hráče čeká něco úplně jiného - jiné postavy na jiných místech, jiné konverzace, jiné odpovědi a jiné možnosti, takže je to pořád zábava, i když už to hrajete po sté. Taky humor funguje, postavy jsou sympatické, soundtrack příjemný, i animace se mi líbí. No a v neposlední řadě je třeba zmínit vysokou obtížnost (Dark Souls hadra :D), která vás nutí zkoušet to znovu a znovu. Určitě vyzkouším i DLC.

Pro: HUMOR, žádná repetitivnost, ideální délka, milion konců, volnost, postavy, obtížnost, soundtrack, animace

+14

JedličkaCZECH

  • PC 5
Drektova výzva - Návštěva smetiště

Po spuštění hry se objeví Windows hláška obávající se nainstalovaného viru. Omyl, na můj počítač se dostalo něco mnohem horšího. Po přesto spuštění mě i sama aplikace varovala. Po mačkání ignore u asi deseti chyb jsem to vzdal a stisknul abort s tím, že aplikaci opustím a jedličku dneska asi nikdo nedostane, ale hra se právě abortem spustila.

Začínáte v malém městečku v pickupu. Hra je pohledem zhora, tu a tam jsou pohybující se chodci a městem jedou po svých definovaných drahách i dva automobily. Když si člověk sundá brýle , skoro to vypadá jako první GTA. Hra je klasickou donáškovu misí na čas, máte postupně rozdat 6 stromků po městě, vše komplikuje námraza dávající vašemu autu setrvačnost.

Časový limit k dovážce není až tak hrozný, když si krátíte cestu (nic nepotěší na Vánoce líp než přejetá tchyně). Nejobtížnější je zaparkovat. Ono totiž musíte svým autem přesně vyplnit daný obdélník u domu, aby vám hra dovezení stromku započítala. Lokace se hraním nijak nemění a jsou tam milé jobovky u okraje mapy, kdy už si to skoro parkujete v obdélníku a z okraje obrazovky se přiřítí modré auto a na tom neobsazené místě se zastaví. A prohráli jste. Po asi pěti opakování (dělám to pro tebe, Drekte!) jsem nakonec všech 6 jedliček v časovém limitu dokončil. Jelikož se vám však započítává negativní skóre za každý dotyk chodníku, skóre jsem měl negativní a hra mi řekla, že jsem neuspěl. Dokončit hru s kladným skórem IMHO nejde. Ale zkuste to, když to dokážete, slibuji, že si zahraji něco z vašeho smetiště ;)

Největší hodnotou hry jsou ukradené vánoční písničky ve složce se hrou, nicméně ve hře samotné slyšet nejsou, zvuky jsou ve hře asi dva. Grafika je primitivní. Nicméně sám bych to nenaprogramoval a hra i přes rykot chybových hlášek a varování spustit šla. Takže nulu nedávám.

Pro: vánoční písničky ve složce s hrou

Proti: hra samotná

+14

Remothered: Tormented Fathers

  • PC 75
Stručně:
Hra na schovávanou, v principu ne nepodobná Alien: Isolation, odehrávající se v hororových kulisách starého domu, kde původcem hrůzy je lidská tragédie. Důraz je kladen na audiovizualitu, atmosféru, filmovost, příběh a charaktery.

Více zvolna:
Díváte se na záda fyzicky křehké ženské ve středních letech. Má tvář Jodie Foster a stejně jako agent Starlingová je racionální a cílevědomá. Zároveň nemotorně běhá, tahá sebou kabelku, projevuje strach a bolest. Její jméno je Rosemary. Je třeba sledovat, jak vypadá, protože žádný HUD nám o jejím stavu nic neprozradí.

Vítá nás velký starý dům, který by v jiném herním titulu mohl hostit duchy, ale tady k prospěchu věci ukrývá jen odpudivá tajemství jedné rodiny. Postupně budeme navštěvovat jednotlivé jeho části, které se zpřístupňují během příběhu, jinam se ani nepodíváme. "Level design" domu má hlavu a patu a rozhodně není lineární. Najdete známky života jako je pračka, pojistky či trouba ale stejně tak tmu, starožitné koberce, portréty předků, sochy andělů a jiné žánrové chuťovky. Pro příběh klíčová místa jsou vytvořená s velkou péčí.

Příběh je vyprávěn filmovými sekvencemi. V nich se Rosemary setkává s několika málo charaktery zapletených do temné rodinné historie. Další informace doplní nalezené dopisy, fotografie, nahrávky atd. Nejdůležitější premisou je zde zmizení mladé dívky. Příběh je poutavý a zřejmě má ambici odstartovat vícedílnou ságu jdoucí po stopách nešťastné rodiny. Snaha udělat postavy současně bestiální, současně lidské a nechat je odvyprávět jejich story bohužel místy vytváří trochu šroubované zvraty v jich chování. Základní zápletka však funguje dobře a filmovosti celé věci nesmírně přispívá povedený soundtrack.

Poměrně holistická hratelnost nás vysílá hledat po domě předměty a pak je na určených místech použít. Umístění předmětu není vždy věcí logiky a objevení některých z nich tak působí mírně samoúčelně. Na to ale stejně není čas myslet, protože v domě nikdy nejsme sami. Naši nepřátelé jsou celkem povedení a nechci je obrat o mystiku dalším popisem. Rosemary se může plížit jak myška a pozorně naslouchat zvukům upozorňujícím na vzdálenost dané nemesis. Může také přebíhat, rozrážet dveře a doufat, že narazí na místo k úkrytu dříve něž na nepřítele, kterého rámus přilákal. Je možné také blokovat dveře, zranit nepřítele něčím ostrým (a na okamžik ho tím zdržet) nebo ho rozptýlit hozeným předmětem. Úprk může být dost animální a dramatický.
Oceňuji, že ukládat je možné jen na určených místech po domě, což dává hráči pocit napětí. Naopak mě mrzelo, že jsem téměř nikdy nemusel blokovat dveře, nebo vylepšovat svou zbraň. Opatrný pohyb po domě byl zdaleka nejekonomičtější a jediné taktizování pro mě představovalo plánování tras okolo úložných pozic.
Především k závěru začal četný výskyt QTE, což bych preferoval v menší míře.

Hra má skvělou uvěřitelnou hrdinku, nabízí v žánru osvěžující pohled třetí osoby, slušný příběh, výbornou atmosféru a hudbu. Pokud se vývojářům bude dařit a vydají pokračování, budu ho chtít hrát. Budu taky doufat, že když už se rozhodli vydat stealth cestou, napříště mě donutí více využívat interaktivních prvků herního média a vlastních řešení a uberou na skriptech.

Hru jsem hrál víc než 8 hodin. 75% v mých očích znamená: dobrá hra, kterou minimálně hráčům žánru můžu s klidem doporučit.

Pro: prostředí domu, hudba, atmosféra, uvěřitelná silná ženská hrdinka, pohled třetí osoby

Proti: samoúčelnost některých událostí, spíše nevyužité prvky hratelnosti, závěrem QTE

+14

The Walking Dead - Episode 1: A New Day

  • Android 40
Tahle hra si mě nezaháčkovala. Hry, co se hrají samy, nejsou úplně můj žánr, ale i tak jsem dal slušné hodnocení třeba walking simulátoru What Remains of Edith Finch nebo casual adventuře Life is Strange - Episode 1: Chrysalis. The Walking Dead mi v porovnání s nimi přijde horší v mnoha směrech.

Technicky hru sráží k zemi naprosto otřesná kamera a ovládání. Připadal jsem si jak opět v roce 1992, kde postavičky chodily po předrenderovaném pozadí s kamerami přepínajícími mezi špatným a ještě horším úhlem, a zasekávaly se o neviditelné překážky. (Hrál jsem to teda na Androidu, ale ověřil jsem si, že na PC to funguje stejně). Samozřejmě, to by se dalo překousnout, pokud by zbytek byl dobrý.

Po stránce vyprávění mi hra také nepřišla dobře vystavěná a uvěřitelná. Do očí mě bila urgence příběhu, kdy jde všem o život, a časté pasáže, kdy si postavy jen tak v klidu sedí, konverzují, a vůbec se chovají jako by byly na pikniku a největší problém byl, že brzo začne pršet. V některých dialozích mi pak chyběly přirozené odpovědi, a zůstaly tam pouze extrémy, aby vás to nuceně posunulo některým směrem v připraveném příběhu (např. Hershel). Několikrát se mi stalo, že následná konverzace nenavázala plynule na můj předchozí dialog, a postavy se například zeptaly nebo zopakovaly něco co už bylo před chvílí zmíněné. V uvěřitelnosti také moc nepomohlo, že reportérka (mimo jiné perfektně ovládající pistoli) nezná co to jsou baterie a jak se vkládají do rádia, nebo že uprostřed zombie apokalypsy kdy jsme všichni posraní strachy co bude za příštími dveřmi pošle hlavní hrdina svoji malou chráněnku samotnou na záchod (mohlo tam vůbec být větší klišé?). Jak už tu někdo zmiňoval, to, že se všichni ptají černocha, jestli ta malá bílá holka je jeho dcera, je taky poněkud zvláštní (absurdní hyperkorektnost). A když odpovím, že její otec nejsem, tak mě automaticky podezírají na pedofila (což je americká kultura jako řemen). Fakt, že jsem zachránil malou holku uprostřed zombie apokalypsy sklidí jen podezíravé pohledy, místo pochvaly. Asi jsem ji tam měl nechat. Těch amerických stereotypů je tam vůbec plno, i u dalších postav (Kenny, Hershel). A když už jsme u toho, když už je to hra z aktuální doby, tak by se dalo očekávat, že protagonisti už někdy viděli nějakej zombie film (uznávám, to už je hnidopišství, ale říkám si, jestli by nebylo zábavnější, kdyby ti lidi reagovali "vždycky to byla zábava v televizi, a najednou je to všude kolem nás!", místo totální neznalosti konceptu, jak bývá zvykem).

Ze začátku byla hra totálně přímočará, jenom občas QTE, ke konci epizody už tam bylo pár oddělených přístupných lokací a lehký puzzle solving. Zajásal jsem, že to třeba nebude jen interaktivní film. Najít ovladač na televizi a zapnout televize přes ulici k odlákání zombie, hmm, slibné. (Teď budu ignorovat fakt, že lidé byli za mříží a zombie chodily kolem a dělaly, že je nevidí, což bylo fakt pěst na oko). Ale když už tam mám cca 5 interaktivních prvků, tak by si autoři mohli dát práci, aby jejich kontext opravdu dával smysl. V okamžiku, kdy jsem v místnosti našel tvrdou vycházkovou hůl, tak jsem nechápal, proč ji nemohu vzít - proč chodit kolem zombií s prázdnýma rukama místo s pevnou holí? Později jsem narazil na cihlu ležící za mříží mimo dosah rukou, a zajásal jsem, to je jasný, přisunu si ji holí. Běžím k holi, ale ne, pořád nejde vzít. Totální zmatení. O něco později jsem přišel s dlouhou požární sekyrkou, tak si říkám ok, třeba si tu cihlu přisunu aspoň takto, a opět nic, hláška "nedosáhnu tam". Smysl nula, imerze mrtvá. Požadovaná posloupnost byla prostě jiná, tady se na mozkové buňky nehraje. Přitom by bylo triviální umožnit přisunout si tu cihlu jinak, a prostě bych ji mohl hodit teprve až otevřu mříž. Efekt stejný, příběhové větvení žádné, pouze by to udělalo hru uvěřitelnější.

Celkově tedy zklamání. Další epizody hrát nehodlám, ačkoliv je vlastním. Ale uznávám, že jsem přesycený zombiemi, takže to mohlo hodně ovlivnit moje vnímání (a ke hře jsem se dostal až teď, místo v roce vydání).

Celkové hodnocení: Nic moc
+14

Be a King

  • PC 60
Původně jsem plánoval, že si dám dva díly této jednoduché strategie (trojka v tu dobu právě vycházela) najednou, ale nakonec jsem na takovou kravinku dvakrát po sobě neměl chuť.

Herní principy jsou snad ty nejjednodušší, jaké mohou být, takže jsem je pochopil vcelku rychle. Nakupoval jsem suroviny za vydělané peníze a z těch pak stavěl potřebné budovy. Nechtěl bych žít na takovém místě, protože útoky nepřátel byly tak časté, že nebyla chvilka klidu.

Některá kola jsem opakoval snad dvakrát za celou hru, takže obtížnost je nastavena opravdu velmi nízko. Be a King už mi nemá co nabídnout, takže už se k němu určitě nevrátím, ale možná někdy vyzkouším dvojku a případně i trojku, ale to bude muset nastat velké herní sucho.

Pro: jednoduché, svižné, originální

Proti: jednoduché, stereotypní

+14

Deadly Premonition

  • PC 90
Jedna z nejzvláštnějších her, kterou jsem kdy hrál. Možná to zní trochu jako otřepaná fráze, ale tentokrát vskutku nevím, jaká jiná přiléhavá slova zvolit.

Nalákal mě Steam, kterej mi hru zařadil do fronty a když jsem kouknul na trailer, okamžitě jsem věděl, že to budu muset vyzkoušet. Navíc "Directors cut" jaksi předznamenával, že se jedná o kultovní a vyladěný dílo. To první se opravdu potvrdilo, ale o vyladěnosti zdvořile pomlčím.

Inu zápletka - vezmu to stručně - je to Twin Peaks. Doslova a do písmene. Hráč se ujímá zvláštního agenta FBI (přesněji jeho půlky, ...right Zach?), kterej přijíždí vyšetřovat do malého amerického městečka vraždu mladé dívky, no akorát to není Laura Palmerová ale Anna. Městečko navíc sedí i některými charaktery - třeba "dámu s polenem" nahrazuje "dáma s hrncem" atd. Ačkoliv to možná zní jaksi levně a nedůstojně, za sebe můžu zkonstatovat, že mě (mohlo by se říct) prznění kultovního seriálu vůbec nevadilo, naopak, je vidět, že autoři seriál milovali a jako vzor je to rozhodně vhodný dílo, nabitý, mysteriózní a správně Lynchovský.

Pokud se tedy děj dá přirovnat k Twin Peaks, gameplay je asi nejblíž k Silent hill. Ovšem pozor, Deadly Premonition jde v mnoha ohledech mnohem dál:

♣ Plně otevřený a velký svět - volnost pohybu, den a noc, počasí, herní čas- to vše se chová skoro jako simulace.
♣ Nepovinné mise rozeseté po mapě.
♣ Podpora několika typů vozidel.
♣ Survival prvky (musí se tady jíst a spát).
♣ Agent si taky musí měnit oblěčení (špinavé je nutné nechat vyprat).
♣ Dokonce se nezapomnělo ani na holení - neholil jsem se celou dobu - na konci jsem měl v podstatě plnovous.

Z tohoto výčtu je asi patrno, jak si tvůrci vyhráli s všemožnýma pičovinkama a dali do té hry prostě srdce!

Akční pasáže v jakémsi snovém (ala Silent Hill) světě střídá ohromné množství kvalitních cutscén s hodinama dialogů. Nevím, kdy se mi naposledy stalo, abych se u hry upřímně smál (nemyslím takovýto pousmání - myslím hlasitej smích).
NPC jsou prostě udělaný pečlivě a rozhovory s nimi (ač je hráč nemůže ovlivnit) jsou zábavný. Velmi ladně (a bez pardónu) hra přechází z vážné dramatické situace do komedie, hned zas třeba do hororu, žádnej problém. Toto se daří především díky různorodému soundtracku, kterej se povedlo velmi citlivě využít a tak skladba vždy jakoby radí, jak se na danou situaci dívat a jak moc ji brát vážně.
Příběh se naštěstí rozvíjí postupně trochu jiným směrem, než Lynchův seriál a můžu říct, že děj mě vyloženě bavil - a až do konce. Musím si však postěžovat na dvě věci. Uvedu je do spoilerů - týkají se rozuzlení.

1) Ti mutovaní bossové - to byla teda podpásovka. Úplně mi to zkazilo dojem - jakobych hrál jinou hru. Především ten poslední otravnej tlusťoch byl vyloženě trapnej. (a lehkej!)

2) Hra měla skončit dřív, a nebo přesněji měla začít končit později. Jinými slovy už jsem nemohl:

Byla neděle 23:30, když jsem si dle herních událostí řekl: "Ha, jde se do finále! tak to dám už v celku..." Hru jsem potom dokončil až ve 3:45 - neuvěřitelné. Opravdu natahování konce je zde neúměrně táhlé a neprospívající.
Navíc i po zdolání samotné hry - konec je natolik okvětněnej, rozplizlej a rozbabranej, pořád se snaží jakoby znova a znova dojímat, že to s každým dalším pokusem ubírá na kýžené údernosti.


Když konečně naběhly titulky, úplně jsem si oddechnul - ale samozřejmě, že ještě při a i po titulcích autoři nacpali něklik dalších scén, který tam už vůbec neměly co dělat!

BUGY
Neexistuje snad hra, jejíž Steam verzi bych musel takhle trýznivě ladit - asi 6x za hru mě potkal nějakej sek - freezla se cutscéna nebo něco podobnýho. Je neuvěřitelné, že na každou z nich zabralo něco jinýho - pro ty kdož si chtějí hru zahrát na Win10 mám doporučení: Obrnit se a rozhodně stáhnout "Deadly Premonition fixes collection".

Co dodat na závěr? Kdyby si hra udržela tempo třetí kapitoly i dál, nasadil bych 100% a slepě bych omluvil všechny nedostatky. Takhle ten konec bohužel byl jaksi v nečem už přeplácanej a dobrej dojem si v posledních kapitolách hra dokázala lehce pokazit. Rozhodně se ale jedná o nevšední dílo, zajímavej zážitek, pohlcující příběh, netradiční gameplay a skvělěj soundtrack. Za 90% to asi stálo, ale rozhodně to není hra pro každýho...

Pro: Twin Peaks atmosféra, open world, cutscény, děj a NPC, soundtrack, herní doba.

Proti: Bugy, ovládání, rozplizlej konec, model řízení.

+14

Missile Command

  • At2600 50
Jedna z nejzábavnějších "pravěkých" arkád. Missile Command je klasika, kterou asi většina zná minimálně od pohledu. Více jak 2,5 milionu (!) prodaných kopií jen na Atari 2600 není náhodných.

Na šestici měst se řítí balistické rakety ze vzduchu (údajně od mimozemšťanů, ale všichni víme, že jde o SSSR), a vedení pozemní střílny má za cíl je ještě před dopadem zneškodnit a zachránit města v USA. Nekompromisní hratelnost stále zvyšuje intenzitu náletů, a hráč musí klávesnicí (joystickem) stále měnit pozice a vybírat místa vhodná k detonaci střel. Jak to zní jednoduše, tak je to překvapivě zábavné. V jednoduchosti je ovšem, jak dokáže přesvědčit řada her na Atari 2600, síla. Zvláště, pokud se tato hratelnost kombinuje s na svoji dobu aktuálním tématem nukleární války.

Pro: hratelnost

+14

Age of Empires III

  • PC 70
Třetí díl Age of Empires vyšel až pět let po datadisku ke dvojce. Při tomto dlouhém čekání vývojáři z Ensemble Studios nezaháleli a přešli z 2D zobrazení ke 3D, které je ve většině strategií spíše na škodu. Nikoli však u Age of Epires III, jež v novém kabátku vypadá naprosto parádně.

Tuto sérii strategií mám spojenou především se zvířaty a ani období osidlování Ameriky není výjimkou. V jaké jiné hře lze lovit bizony, kapybary nebo mé oblíbené tapíry, mimo starých známých ovcí chovat krávy, kozy nebo třeba lamy či prostě jen zabíjet kojoty, baribaly nebo aligátory? Tolik druhů zvířat snad není ani v loveckých simulátorech a to jsem je zdaleka nevyjmenoval všechny.

Navíc si lze nově ochočit třeba ledního medvěda, pumu, či grizzlyho a využívat jejich vlastností v boji. To je další mnou vřele vítaná novinka. Některá z těchto zvířat jsou součástí pokladů, které se v několika misích nachází, a tak je o motivaci prohledat celou mapu postaráno. Pokladem mohou být i osadníci, suroviny nebo zkušenosti.

Herní doba je oproti předchůdcům přiměřená a dokončení všech tří aktů hlavní kampaně mi nedělalo žádné problémy. Jedním z mála záporů je práce osadníků, kteří již nenosí těžené suroviny do skladu, ale těží je na místě, což je sice daleko rychlejší, ale vypadá to značně odflákle.

Pro: velké množství nových druhů zvířat, tapír, mazlíčci, poklady, herní doba, kampaň

Proti: odfláklá těžba surovin

+14

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 3

  • PC 40
Protože jsou jednotlivé epizody z kolekce The Freedom Chronicles krátké a co lze vytknout jedné, vytknete i druhé, jedná se o shrnující komentář ke všem třem.

Jedním slovem zklamání, dvěma slovy velké zklamání. Výtečné cutscény nahradily jakoby komiksové koláže a celý obsah víceméně sestává z assetů použitých v původní hře. Nečekejte nic jiného než pár fádních lokací poskládaných z toho, co jste už viděli, a strohých příběhů, ve kterých se budete jen stěží emocionálně angažovat.

Vypíchnout můžu jen druhou epizodu za to, že mi připomněla, že bych si zase někdy měl zahrát No One Lives Forever, a že hlavní hrdince propůjčila hlas Claudia Black (Chloe Frazer z Uncharted), což mě potěšilo. Smutnou pravdou ale je, že po těchto přídavcích ani panzerhund neštěkne.
+14 +15 −1

Asistent detektiva Zbyška

  • PC 50
Jsem velký fanoušek adventur Martina "Řezníka" Pohla a nikdy by mě nenapadlo že jednou budu hrát něco ještě šílenějšího než jeho hry ze série Život není krásný. Avšak stalo se.

Do Asistenta detektiva Zbyška jsem se pustil kvůli herní výzvě a ani už nevím jak mě to napadlo ale byla to naneštěstí fakt nezapomenutelná jízda. Ze screenshotů se usmívá jedno zvířátko za druhým a tak jsem myslel že to bude spíš taková hříčka pro děti. Jenže to sotva. Scény obsahující vraždy, drogy, samoúčelné násilí a erotiku mezi mimozemšťany a zvířaty jsou tu jedna vedle druhé, stejně jako totálně nepochopitelné zvraty v už tak naprosto šíleném příběhu. Vše se navíc odehrává v naprosto ale fakt naprosto ujetém světě kde se může stát skutečně cokoliv. Bez legrace, lidi co tohle vytvořili snad ani nemůžou být normální. A syn Santy Clause který je ve skutečnosti delfín převlečený za párek v rohlíku by souhlasil.

Víc tak nějak nevím co k tomu napsat tak aspoň dám do spoilerů pár hlášek ať si můžete sami aspoň trochu udělat obrázek o tom co je tahle "hra" vlastně zač. "Já nejsem vůl. Já jsem delfín", "Narazil jsem do něj a omylem se taky zfetoval", "Zdá se že je to jen přepudrovaný kůň s umělým rohem", "Vždyť se na sebe podívej, seš po souši chodící delfín s kloboukem".

Pro: Občas humor, nemá to bugy, netrvá to dlouho, solidní hudba i když...

Proti: …závěrečný "rap" je asi největší ostuda žánru, může způsobit doživotní psychickou poruchu

+14

Homefront: The Revolution

  • PC 55
Druhý díl válečné akce Homefront mě dokázal okouzlit i naštvat zároveň. Bohužel těch negativ postupně začalo přibývat a opětovné spouštění hry bylo postupně stále kratší a kratší.

Jedním a pro mě možná bohužel i posledním pozitivem je určitě grafický kabát s velice příjemnou optimalizaci, která nejde vždy ruku v ruce spolu. I na velmi vysoké detaily se hra chová plynule, různorodé herní efekty FPS nesráží, což je důležitým klíčem si hru skoro i zamilovat. Samotný gameplay mne zpočátku chytil, ale postupně bavil stále méně. Proč?

Začal bych zbraněmi. Podle očekávání se sice jako v každé druhé akční hře dají vylepšovat, ale ať už to někomu může jakkoliv připadat nedůležité, absence trvalého zaměřovacího kříže, který se objeví až poté, kdy se zbraň použije, mi prostě vadila, z hlediska hratelnosti přišla čím dál otravnější a u akčních her jsem se s ní setkal snad i poprvé. Je sice fajn, že různými modifikacemi zbraní (laser apod.) se dá částečně nahradit, ale jak říkám, jen částečně. Blbost? Asi ano, ne však pro mě.

Další věcí je styl hraní. Mám sice stealth v oblibě a líbí se mi, když se do akční hry přimíchává, ovšem u tohoto titulu vás k němu hra téměř tlačí a pokud se už dostanete do akce, protože máte z principu logickou touhu cestou k úkolu vyčistit lokaci od okupujících nepřátel, čeká vás při takové přestřelce hordy respawnujících se nepřátel vydatně podporovanými drony a dostat se z takovéto situace, když ke splnění úkolu zrovna nezlanaříte nějakého parťáka, je celkem zajímavé. Nic proti obtížnosti, pár nezdarů ve hře mě opravdu k infarktu nedožene, mnohem smutnější je spíš fakt, že stane-li se vám takovýto nezdar ke konci mise, což není nic neobvyklého, hra vás s úsměvem pošle do safe housu, z něhož jste v úvodu úkolu vyšli, a nic na tom nezmění fakt, že dva úkoly ze tří máte již úspěšně za sebou. Korunu pak tomu nasadí situace, kdy jsem se z takové přestřelky úspěšně dostal a hra na mě vztyčila prostředníček s tím, že moji parťáci nepřežili, tudíž úkol je nesplněn. Opravdu si mám před ně hrdinsky stoupnout a doslova je bránit vlastním tělem, když mám co dělat, abych se v krytu ubránil sám početní přesile?

Jak jsem již napsal, stealth způsob hraní rád mám, ovšem u válečných akčních titulů jej prioritně volit nechci a z uvedených důvodů se téměř vyhýbat přestřelkám postrádá poněkud smysl takový titul hrát. Pár takových podobných mám úspěšně za sebou, ovšem nepamatuji se, že bych u nějakého z nich někdy měl při hraní takovéto pocity.

Co dodat? Možná nastal čas se podívat na nějaký novější díl série Call of Duty apod., popř. se na tyto válečné akce jednou provždy vykašlat.
+14 +15 −1

Glass Masquerade

  • PC 70
Klasické puzzle mám v realitě dost ráda, ale na PC se mi nikdy nepodařilo najít dost dobrou alternativu. Nějakou puzzle hru, která by byla dostatečně těžká, ale zároveň nebyla ve formě tisíce dílků, které by člověk musel skládat s lupou (to je bohužel pravda u větších puzzlů v Pixel Puzzles Ultimate). Glass Masquerade sice není perfektní, ale i tak hra potěšila.

Vizuální stránka hry je zvládnutá opravdu na jedničku, každá vitráž je jedinečná a ukazuje kousek kultury nebo přírody z dané země. Puzzly mají několik úrovní obtížnosti, ačkoliv je pravda, že mi těžkost 3-5 přišla vesměs stejná, a i časy za které jsem měla poskládáno nebyly nějak výrazně jiné. U ničeho jsem se nezasekla, nápovědu jsem nepoužila ani jednou. Skládání ulehčuje to, že u několika prvních dílků je pokaždé označené, kam patří. Takže žádná extrémní frustrace nenastala a já spokojeně a v klidu skládala. Hrála jsem s oběma DLC, nejlepší jsou asi Halloweenské mozaiky.
+14

Overcooked!

  • PS4 80
Pokud jste nikdy neslyšeli o Overcooked a myslíte si, že to není hra pro vás, tak se pletete. Všechno, čím hra disponuje, je právě jejím kladem a dělá "převařeného převařeným". Třeba si řeknete, že nejste zrovna na animovanější hry, ale zde zjistíte, že jste se celý život pletli, protože postavičky, ingredience a prostředí jsou prostě k sežrání. Snad nejvíc baví hašení chytnuté kuchyně nebo když zapnete turbo postavičkám, aby běžely rychleji. Nebudu se pídit po tom, jestli prdí v kuchyni nebo je to jen prach od bot, ale je to srandovní a skvěle to plní účel.

Zabijácky to však působí v kombinaci s duchem hry, protože Overcooked je o spolupráci s kámošem, kamarádkou, přítelkyní, babčou, prostě kýmkoli, je hra o postřehu, kontrole prostředí a koordinaci se spoluhráčem. Takže když vám kolega nepošle nakrájenou cibuli, chytne mu hambáč nebo neumyje talíře, lehce vás to vytočí a právě o to je to kouzelnější, když hrajete za losa, sněhuláka nebo krabici. Obědnávkový systém není složitý - jde jen o polévky, hambáče, fish & fries, tortily a pizzu. Hra ve vás ale stylizací a zábavností dokáže perfektně probudit soutěživého ducha a při záchraně světa před obřím Koulomasovým monstrem chcete v každé restauraci 3 hvězdičky. Nutno dodat, že prostředí vám to postupem hry také neulehčuje, ale nejde o nic nemožného (no dobře, led asi nevyženu z hlavy). Ve výsledku je Overcooked roztomilou hrou, která ve vás občas vyvolá nutkání hodit ovladačem po svém "spolu-kuchaři", ale vítězí pocit zadostiučinění, když zlomíte level na 3* a zpřístupní se vám nový roztomilí kuchařík. Na akci s přáteli skvělá volba.

Pro: Grafika; ovladatelnost; obtížnost; zábavnost; hra pro více lidí

Proti: Nelze hrát bez druhého člověka; brousí nervy

+14

Pokémon Emerald Version

  • GBA 75
Pokémon Emerald je zřejmě nejvhodnější volbou pro hraní z třetí generace pokémoních her. Podobně jako u dřívějších generací, i tady platí, že do třetice všeho dobrého přinesla dodatečná verze původních her Ruby a Sapphire notná vylepšení. Podívejme se však na hru z této trojice (trojice, která jako jediná z celé série vyšla na Game Boy Advance - mimo remaky LeafGreen a FireRed) pěkně od začátku.

Začínáte jako dítě dvou přítomných rodičů (to jsou novoty!) v osadním městečku Littleroot Town v regionu Hoenn. Váš taťka je dokonce šampionem nedalekého stadionu. Hned vedle bydlí váš rival či rivalka Brendan/May podle toho, za koho hrajete – jeden charakter je váš, druhý je rival. A další vedlejší barák je laborka profesora Birche. Po úvodní rutině ho najdete hnedka za osadou, kde zdrhá před rozčileným Pokémonem, takže ho musíte zachránit tím, že si z jeho pohozených zásob vyberete svého startéra a s ním svedete první souboj. Asi to nemusím zmiňovat, ale startéři třetí generace jsou Treecko, Torchic, Mudkip.

Tato trojice her je v rámci levelování jedna z těch nejlehčích vůbec, takže v postupu by neměl být nejmenší problém, zvlášť pokud zase budete trénovat jen toho jednoho, se kterým porazíte všechno. Snadno tak uplatníte taktiku „veni, vidi, vici.“ A tak za chvíli vyrážíte na cestu trenéra Pokémonů po Hoennu, zatímco bojujete a chytáte nové i staré Pokémony. Hoennský pokédex má necelých 140 nových Pokémonů, zatímco celkový 386, takže s chytáním budete mít co dělat, avšak na kompletní doplnění je nezbytné klasicky využít pomoci zvenčí a vyměňovat.

Hned v prvním stadionu, na který narazíte, sídlí váš taťka (ten herní), ale souboj vám nepovolí, protože jste zelenáči. Takže nejprve procestujete půlku regionu, abyste se pak mohli vrátit a dát mu pořádnou nakládačku. Kromě taťky je tu asi nejikoničtější postavou Steven, syn šéfa vývojářské společnosti Devon. Zatímco v Ruby a Sapphire je Steven místním šampionem ligy, v Emerald už běhá po světě jako silný trenér a pomáhá vám zdolat některé překážky, například neviditelné Kecleony, překážející v cestě.

Úplně největším lákadlem hry Emerald jsou však legendární Pokémoni. V předchozí Ruby jste mohli chytit Groudona a Latiase, v Sapphire Kyogre a Latiose, a v obou jako bonus Rayquazu. V Emeraldu chytíte všechny tři a výběrem barvy jednoho z Lati@sů. Bohužel, jak to tak bývá, ze zbytku existujících legend jsou dnes již opravdu jen legendy o časově limitovaných eventech, při kterých vám hra v době konání umožnila chytit i další, jako třeba Mew, Ho-oh, Lugia nebo Deoxys. Teď se můžete pustit jedině do pochytání Regi-tria.

Rakeťáky vystřídaly dva týmy peroucí se o nadvládu nad zemí a mořem. Tým Magma chce probudit Groudona, tým Aqua chce probudit Kyogre. Zatímco v předešlých dvou hrách jste bojovali jen proti jednomu týmu, tady se mydlíte střídavě s oběma. A pokud jde o Groudona a Kyogre… probudí se oba dva a začnou se přetahovat v kráterním městečku Sootopolis City. Aby nezničili všechno lidstvo, musíte se na Stevenovu radu vydat za Rayquazou a přimět ho pomoci. Další postup ohledně těch dvou vám vytyčí institut pro měření počasí.

Nakonec se tedy úspěšně dostanete až k elitní čtyřce, která by ale měla být nanejvýš průměrně těžká/jednoduchá. V rámci post-game můžete vlézt ke Stevenovi domů a vzít si od něj odměnu. Pokémona Belduma. Obecně z ostatních doplňků může zaujmout nové HM Dive, díky kterému můžete prozkoumávat rozsáhlé podmořské plochy a nacházet tajné jeskyně a průplavy. Inventář je o něco přehlednější, ale zase potřebuje tu a tam pročistit. Poprvé v generaci dostalo prostor interaktivně vizuální PC úložiště Pokémonů, takže už přímo vidíte i podobu Pokémona, jehož přesunujete (dříve šlo jen o textový název s obrázkem). Co se týče grafiky, tak na svou dobu šlo o dlouho očekávaný upgrade. Dnes je to jen příjemné retro a pokud víte, co a jak, celou hru můžete dohrát za jedno-dvě odpoledne. Opravdový zásek jsem měl asi jen jednou či dvakrát a musel jsem si dopomoci návodem, ale při logické úvaze nepotřebujete ani to. PokéNav (herní vymoženost nahrazující předchozí vychytávky z her) nabízí zobrazení mapy, volání známým osobám, nabušenost jednotlivých Pokémonů a přehled vašich vyhraných stužek v soutěžích poké elegance a krásy (generační premiéra). Návrat zažilo i cyklo kolo, a to hned ve dvou variantách, které je potřeba měnit v obchodě dle náročnosti terénu - Mach Bike umožní nabrat rychlost a vyjet do kluzkých povrchů nebo přejet praskliny v podlaze, s Acro Bike můžete přeskákat přes malé překážky i do kopce.

Jinak post-game hra vám nabídne celý jeden velký ostrov k prozkoumání a téměř nekončícím zápasům. Celá oblast je nazvaná Battle Frontier a vlastně tvoří jedinou větší výzvu ve hře (která navíc v Ruby a Sapphire úplně chybí) a pár dalších unikátních Pokémonů k chycení.

Osobně jsem byl ze hry nadšen někdy v době vydání, dnes už je to spíš přežitek doby, ale pořád příjemný na rychlé zahrání, občas s ikonickou hudbou. Pro lepší požitek však doporučuji v mnohém vylepšený remake pro 3DS Omega Ruby nebo Alpha Sapphire, kde už se dá hrát i s mega evolucemi. Hodnotím jako lepší průměr.
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Nový svět a noví Pokémoni; rozumná délka; epické legendy; podmořský svět; hezčí vizuál; svižná hra.

Proti: Pro neznalé příběhu je možný občasný zásek; nemožnost pochytat některé ikonické legendární Pokémony.

+14

Until Dawn

  • PS4 75
Until Dawn je desetihodinový hororový film, v němž ovládáte partičku blbečků na výletě a s pomocí rychlého mačkání tlačítek můžete rozhodnout, kdo z nich přežije. Na hře mě unavovaly dvě věci: 1) příliš kinematografické úhly kamery a z toho plynoucí nemotornost ovládání a 2) vyčerpávající nesympatičnost všech postav. Na druhou stranu se ale potom člověk nemusí trápit tím, že mu umře zrovna někdo, koho měl rád - to zde opravdu nehrozí. Jinak je to ale pěkná klasicky hororová žánrovka se zrychlující akcí a s příšerou z indiánských mýtů, s kterou jsem se setkala již několikrát (tedy ve fikci) a která mě tak nějak pořád baví.

Pro: pocta všem hororovým klišé

+14

Life is Strange: Before the Storm - Episode 3: Hell Is Empty

  • PC 80
Sága, která láme srdce i v původně nechtěném prequelu. Se znalostí originálního LiS jde vážně o srdcervoucí koncovku, která sice herně nenabízí nic nového, ve zlomových situacích dokonce před hráčem uhýbá, viz finále ve mlýně ale stejně je v ní emocí přehršel. Slyším totiž jak na studijní prostředí, tak na nostalgické přehrabování se ve vlastní hlavě, tak na vybrnkávané náladové soundtracky.

S Rachel, Chloe a přeneseně i Max se tedy loučím, ale troufám si říct, že Arcadia Bay ze mě nevymizí nikdy. Ať už se dočkáme filmové (seriálové?) adaptace, tady měli autoři očividně odžito tím správným směrem.

Pro: Výsledná nálada, která člověka nechá sedět a dlouze přemítat.

Proti: Takřka nulová nutnost hráčské invence

+14

Assassin's Creed Unity

  • PS4 60
Pravděpodobně jsem moc přísný, ale když vezmu v úvahu, že Unity mohl být královský návrat k původním Assassinům, tak je to adekvátní. Vesměs je tu hodně věcí na dobré cestě, ale nikdy to není dotaženo snad ani k nadprůměrné podobě. Nicméně chci poděkovat panu Plamínkovi za Notre-Dame, protože "free" je "free". Horší už je to s mým kompem, takže jsem to stejně koupil na PS4 za dvě kila.

Mrkněme prvně na příběh a postavy. Arno je docela sympaťák, který se požene za pomstou, jejíž realizace chvíli udrží vaši pozornost, jenže její dějová náplň je tak nějak nijaká. Zabijete toho a hned víte, že máte jít zabít toho a tak dále a tak dále. Pak se do popředí spíše dostanou politické věci a s nimi Elise. Právě v Elise vidím naprosto promarněný potenciál, protože je templářkou (není to spoiler, dozvíte se to prakticky na začátku). Assassin a templářka (a ještě k tomu hrdličky) spolupracují, aby zabili toho jednoho šmejda, to musí být super duo plné dynamiky! Omyl. S Elise se vidíte jen v cutscénách a nemáte důvod mezi nimi vidět synergii. Na tomhle Ubisoft mohl vytěžit neskutečně moc, ale díky plytkým misím, nedostatečně rozvinutému ději a postavám, šel tenhle potenciál do kytek. Ani jednou jsem nebyl překvapen a ustřihnutým koncem jsem byl zklamán. Nemluvě o dějové lince v přítomnosti, která vlastně ani neexistuje.

Co se úkolů týče, jsou po pár hodinách nudné. Jdi tam, zabij ho, ukradni to. Wow. Nejzajímavější byly řešení vražd, které alespoň trochu připomínali promyšlenější zápletku. Hádanky, za jejichž splnění získáte spešl brnko jsem vzdal po první. Hrozná nuda, stejně jako neustálé hopsání po městě pouze za úmyslem otevřít bedny nebo sesbírat collectibles. Musím ale říci, že Paříž je krásná a "plná", ale bídně optimalizovaná. I na PS4 Pro se mi to kousalo.

Bohužel je toho k vytýkání víc. Takový stealth a cover systém je zde naprostý výsměch a oboje působí dost neintuitivně. Arno taky často neskáče tam, kde byste si přáli, zbraně nepůsobí plošné poškození a friendly fire nejspíš neexistuje. Naperou to do vás i přes 10 týpků. Mimochodem, ti týpci jsou schopni odhalit Arna - assassina skrytého ve stínech - na 10 metrů! Mimořádné schopnosti. Je pěkné, že je zde přehršel výzbroje a výstroje, ale stejně na ni musíte farmit prachy v oněch tak nezábavných aktivitách. Je to smutný začarovaný kruh.

Koupě nelituji, ale jsem zklamán, že vývojáři Unity tak posrali, protože tenhle díl měl potenciál na nejlepší "čistou" assassinskou hru v sérii. Vše bylo pouze poloviční a to u takové značky není akceptovatelné.

Pro: Velký potenciál; alespoň to není dlouhé.

Proti: Nezáživné aktivity; zanedbané postavy a děj; odfláknutý soubojový systém.

+14

Unreal Tournament

  • PC 75
Jen málo her disponuje natolik výstižným názvem, jako právě ta, kterou se vám zde pokusím představit. Nápad přetvořit legendární singleplayerovou hru Unreal na multiplayerové zápolení se ukázal jako více než životaschopný, protože i dnes, celých devatenáct let po jejím vzniku, je Unreal Tournament synonymem pro prvotřídní multiplayerovou střílečku, která se stala skutečnou legendou.

Důvodů, proč tato hra tak neohroženě vystoupala na piedestal multiplayerových akcí, je hned několik. Tím asi na první pohled nejzřetelnějším byla grafická stránka hry, které se v době svého vzniku řadila k tomu nejlepšímu, co jste mohli na herních monitorech spatřit. Ovšem tohle pozlátko by pozornost hráčů udrželo jen pár hodin či dní a nikoli desítky let, jak je tomu zde. Důležité je, že Unreal Tournament disponuje všemi důležitými pilíři hratelnosti, které u podobně laděné hry očekáváte. Má skutečně fantastickou paletu zbraní, plno excelentní map (a taky plno průměrných), mnoho do té doby nepoznaných a zábavných herních módů a nemalé množství zajímavých vychytávek a drobností, které jsou jako ona pověstná třešnička na dortu, do kterého rádi zaboříte svůj ksicht a nepříčetně ho budete hltat nejsen ústy, ale také šňupat nosem a možná i ušima.

Výše zmíněná paleta zbraní je v Unreal Tournament stejně tak vynikající, jako klasická. V jádru celé série Unrealů se stále dokola točí ty samé zbraně a rozhodně není veliký důvod to považovat za zkostnatělost či archaismus, protože jsou skutečně skvěle vybalancované. Sám se považuji za velikého příznivce shock rifle, jenž má ve své podstatě tři módy střelby a právě ten třetí, tedy kombo, je možná tím nejorinálnějším, s čím se u stříleček můžete setkat. O nic méně propracovaný není ani legendární raketomet, kterým lze nejen vystřelit jednu až šest raket, a to jak v řadě tak ji do jednoho místa, ale může rovněž házet stejný počet granátů a má tepelné zaměřování. Mnoho hráčů naopak nedá dopustit na flack kanon. Ten v prvním módu připomíná brokovnici a ve druhém granátomet, jen s tím rozdílem, že nestřílí broky a granáty, ale rozžhavené šrapnely. Popisovat zbraně bych zde mohl hodně dlouho. Je zde sniperka i rotační kulomet. Plasmatická zbraň i podivný ripper. Překvapivě užitečná pistole i silná a těžko ovladatelná bio rifle, kterou by Greenpeace jistě rádi zakázali.

Pokud jste zapřísáhlí pacifisté, ale naopak milujete architekturu, ani vy byste neměli tuto hru minout. Některé mapy jsou totiž značně inspirativní. Osobně mám slabost pro mapu Turbine, která se hraje výborně jak v duelech, tak i třeba v osmi lidech. Je zde i zprofanovaný Deck 16, lechtivá Agony, Malevolence, Codex, Sesmar, November a plno dalších map (byť některé se do hry dostaly až pozdějí díky volně stažitelným bonusovým balíčkům), které nejen skvěle vypadají, ale jak v praxi zjistíte, také se skvěle hrají. Je evidentní, že si na nich dal někdo hodně záležet a dobře jejich design promyslel. Jsou spletité, mnohovrstvé a můžete v nich používat různé taktiky, které se odvíjí od vašeho stylu a nesených zbraní. Na většinu míst se dá dostat z různých stran, nikde si nejste moc jistí svou kůží a vybavení je rozmístěno v rámci hratelnosti promyšleně. Zkrátka Unreal Tournament je hra, která je na druhý pohled hratelnější než na ten první a mapy zde voní ocelí industriálních továren, drolícím se zdivem i zaschlou pryskyřicí ušpalaného dřeva. A nezřídka i tichem vesmírné prázdnoty.

Ani umělá inteligence není belhavá stařena, která by za ostatními aspekty hry jakkoli zaostávala a vy v ní spíše spatříte vypracovaného atleta, jenž probíhá po mapách s jasnou myslí stratéga. Boti si chodí pro výbavu i na tajná místa a zdánlivě nedostupné plošiny, v týmové hře váš kryjí, pokud nesete soupeřovu vlajku a neváhají obětovat svůj život v prospěch týmu. Každý z nich má dokonce mnoho vlastních statistk, jako je přesnost, agresivita, oblíbená zbraň či tendence ke kempování a společně s jejich jménem a vzhledem si je můžete precizně nakonfigurovat i vytvářet zcela nové jedince. Jako šílený Frankenstein si budete připadat zvláště když svou sebranku umístíte do mapy středověkého hradu a každému ze svých dítek přiřadíte přesně ty rozkazy, jaké nejvíce korespondují s jeho povahou. A možná i v žáru nejprudší bitvy, kdy s rozšířenými panenkami budete kličkovat mezi raketami nepřátel a probíhat mezi zbytky těl těch méně šťastných, vám v mozku zbyde ještě dost kapacity, aby vám z hlášek a nadávek vašich spolobojovníků došlo, jak špatně si vedete na druhém konci mapy.

A co je onou třešničkou na dortu, o které jsem se zmiňoval? Můžete za ni považovat rozličné hlášky, které při hře uslyšíte, když se vám podaří něco výjimečného. Například double kill, multi kill, rampage, head shot a pochopitelně také Godlike či Mmmmonster killll. Až se tahle hláška dostane k vašim ušním bubínkům, jistě vám přeběhne po těle příjemně elektrizující mrazení a vy se nebudete moci zbavit přesvědčení, že démon masakru opustil hlubiny své krvavé říše a prostoupil vaším tělem.

Této hře se dá jen málo co vytknout. Snad jen některé mapy mi příliš nesedly, ale i tak je jich zde dost na to, aby těch skvělých zbývalo více než dost. Pokud jste mechem obrostlý pařan, kterému se tato hra na přelomu tisíciletí dostala na disk počítače, snad jste si ji užili tak jako já. Možná i vy jste nesčetněkrát spadli do kyseliny v mapě Deck 16. I vy jste se mnohokrát chtěli dostat na vyvýšenou plošinku v Turbině, kde je brnění, rotačák i těžce dosažitelná neviditelnost, ale nějaký parchant to tam opanoval pro sebe a vy jste mu tam házeli komba a granáty, ve snaze ho odsud vyštípat. I vy jste nejednou přišli o hlavu na pláních Face, potápěli se v mapě Frigate, spadli z mrakodrapu v nízké gravitaci či spatřili ten úsměv na šrapnelu flack kanonu, který vám zvěstoval jistý konec. Možná jste také panicky ustupovali před poloměrem destrukce jaderné hlavice, jen abyste za chvíli byli rozhozeni po širokém okolí jako zrní slepicím. Snad jste i hájili kontrolní body v módu domination do roztrhání těla, utíkali s nepřátelskou vlajkou jako o život a tetelili se obavami, že vás jedna z těch kulek, které kolem vás sviští, trefí do hlavy. Možná i vy jste se u Unreal Tournament úžasně bavili, ať již při zápolení s boty nebo s kamarády na internetu.

Pro: Zbraně, Shock rifle, AI, plno svělých map, zábavné módy

Proti: Některé mapy

+14

QbQbQb

  • PC 55
Po čase jsem zas vytáhl nějakou neznámou hru z dávno zakoupeného bundlu indie kravinek. A přiznám se, že první dojem na mě QbQbQb udělala skutečně výborný. Kombinace Tetrisu s principem "Spoj 3" doplněná o slušnou grafiku a výbornou hudbu, to nezní tak úplně špatně, co?

Pojďme si tedy nejprve říct, o čem to vlastně je. Stane se z vás pan Božský, co má moc otáčet s celou planetou, na kterou dopadají různobarevné kostičky, přesněji řečeno obloučky. A celkem klasicky je potřeba dostat bloky se stejnou barvou k sobě, aby zmizely ve věčných lovištích, uvolnily místo dalším z vesmíru padajícím elementům a vy jste navýšili své skóre o nějaký ten bodík. A to všechno zařídíte tím, že pootočíte planetou. Snadné ne? No snadné to je chvilku, pak jako u každého logického rychlíku začne situace ve vesmíru houstnout a z pana Božského se stává uzlíček nervů.

Až potud to možná nezní až tak atraktivně, mě však zaujalo, že hra nabízí tři úrovně obtížnosti, což jsou ale ve skutečnosti tři různé herní principy. Zajímavá mi přišla hlavně ta nejtěžší úroveň, kde hra opouští princip "Spoj 3", ale vaším úkolem je umístit bloky stejné barvy na protilehlá místa planety. A to se zrovna u kruhu ne úplně dobře odhaduje.

Každopádně všechny tři herní principy jsou zpočátku zábavné, bohužel jen zpočátku. To v čem podle mě hra totálně selhává je nějaký ten motivační prvek k dalšímu hraní. A to hlavně pro casual hráče, kteří nemají potřebu se honit za překonáváním nejvyššího skóre. Hra sice nabízí po získání 1000 bodů odemknutí další planety, ale ta se liší jen barvou, herní princip zde zůstává úplně stejný. Takže po odemknutí všech šesti planet máte dohráno. Což mi zabralo ani ne dvě hodiny i s večeří, krmením psa a odpovídáním na všetečné dotazy zbylých členů rodiny. A navíc už zhruba od třetí planety mě to moc nebavilo.

Situaci snad jedině může zachránit lokální multiplayer, který nabízí jednak hru dvou hráčů proti sobě, kde každý ovládá svojí planetu a kdo získá větší skóre vyhrál. Mnohem zajímavěji na mě působil kooperační mód, ve kterém na jednu planetu padají dva bloky zároveň a každý hráč ovládá jeden z nich. Pokud se ovšem bojíte, že při hře s přítelkyní by vaše možné neúspěchy mohly vést k rozchodu, můžete se pokusit i o to zahrát si kooperační mód sami. Na to ale musíte být už pořádný magor. Pravda, ten taky nejspíš nemá přítelkyni...

Pro: Zajímavá variace na známé herní principy, Výborná hudba, Slušná grafika

Proti: Žalostná motivační složka k dalšímu hraní, takže brzy přichází stereotyp

+14