Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Beat Saber

  • PS4 85
Beat Saber je vcelku hodně zajímavá hra. Na VR asi jedna z nejlepších her co si může člověk pořídit a pro vášnivé hráče nejlepší způsob jak začít cvičit.

Tak co o té hře říct. Je to především pohybová hra a občas se u ní člověk pěkně zapotí. Ve hře jde o to, že dostanete dva světelný meče a přesekáváte objekty, které na vás letí, zároveň se některým objektům musíte vyhýbat a to vše v rytmu hudby. U této hry na VR je opravdu potřeba mít dostatek prostoru kolem sebe, jelikož je opravdu snadné se u této hry posunout v rámci pokoje ke stěně a praštit se (mám s tím zkušenosti).

Ve hře se nachází kampaň, kde máte přednastavené skladby a levely se postupně stěžují, pak se ve hře nachází i tzv. volná hra, kde si vyberete skladbu na kterou chcete sekat objekty a plus k tomu si můžete i různé levely dokupovat, ale na výběr jich je vcelku široká škála a různé obtížnosti.

Hře vlastně není ani co vyčítat. To co hra slibuje, tak i plní nic víc nic míň.
+13

Bomberman

  • NGage 70
Zatím bezkonkurenčně nejlepší hra, jakou jsem na N-Gage spustil. Má svoje mouchy, to ano, ale není jich tolik, abych se nemohl setsakra bavit. Z této série jsem hrál jen Dyna Blaster, což je spolu s Atomic Bombermanem asi nejznámější díl a N-Gage Bomberman se Dyně svou hratelností bez problému vyrovná.

Zpočátku jsou levely malé a vcelku jednoduché, ale časem začne hodně přituhovat a kdybych musel celou hru absolvovat jen se třemi životy, které jsem na začátku dostal do vínku, určitě bych nepochodil. Naštěstí však lze pokračovat dále a jediné, co ztráta tří životů za sebou znamená, je vynulování celkového skóre, které pro mě v tomto případě nehraje téměř žádnou roli.

Jednou z mála věcí, která mi na tomto Bombermanovi vadila, byl sedmý a zčásti i osmý svět. V tom sedmém byla po stranách levelů děla, která střílela bomby s největší účinností, což by ještě samo o sobě nevadilo. Když však výbuch bomby zasáhne dveře do další úrovně, vyleze z nich čtveřice penízků, která může procházet zničitelnými překážkami a je po srandě. Jelikož jsem bomby vystřelené z děl nemohl nijak korigovat, docházelo k tomuto jevu až příliš často a jedinou možností, jak levely v sedmém světě dokončit, bylo dobré umístění dveří buď u stěny nebo až ke konci levelu. V osmém světě zase jezdily tři motorky, které se mohly volně pohybovat a sesypaly se na mě hned po startu úrovně, takže přežití bylo dílem náhody.

Odbouchávat cihly, kanály či kaktusy ve formě překážek a masožravé květiny, aligátory nebo štíry ve formě nepřátel byla jinak opravdu skvělá zábava a je jen škoda, že mi nevydržela déle. Vůbec bych se nezlobil za dvojnásobný počet levelů, ale nic s tím nenadělám. Již teď se těším na další skvělé hry, které vyšly na tuto nepříliš populární platformu.

Pro: hratelnost, měnící se prostředí, neomezené množství životů, bomby, hudba

Proti: sedmý a osmý svět, krátké

+13

MotoCross FreeStyle

  • NGage 65
Má první dohraná hra na N-Gage, kterou jsem hrál ještě v době, kdy jsem tento herní mobil používal i jako telefon. To není zase tak dávno, jak by se mohlo zdát (asi tři nebo čtyři roky), protože za těch necelých deset tisíc, kolik stála N- Gage v době vydání, bych si jí asi stěží mohl pořídit.

Využíval jsem volných chvilek, abych mohl pokořit další a další skoky, až jsem se dostal k tomu patnáctému a i ten se mi nakonec podařilo skočit. Zpočátku to šlo samo, jakmile jsem si osvojil ovládání, nebyl problém danou kombinaci tlačítek zvládnout, ale později bylo třeba těch tlačítek stisknout opravdu spoustu a za tak krátký okamžik, který skok trval, to byl opravdu oříšek.

Můj jezdec Jumas v zelené kombinéze na modré motorce obsadil celou tabulku v čele se skóre 25 375, což je podle mě úctyhodný výkon. Škoda, že skoků je jen patnáct, rád bych skákal dál, ale co už, bavil jsem se dost a připomněl si časy Motocross Madness 2.

Pro: skvělé na zkrácení dlouhé chvíle, skoky na motorce, úprava vzhledu jezdce

Proti: málo skoků

+13

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 2

  • PC --
Druhé DLC se nese na vlně stealth hratelnosti. Postava agentky toho moc nevydrží, takže je nutno postupovat opravdu opatrně, což zase ale není takový problém. Bohužel je toto DLC nejkratší, i když obsahuje pár zajímavých lokací. Finále mě zklamalo pro svou hektičnost.

Herní doba: 1hod
+13

The Elder Scrolls V: Skyrim - Dawnguard

  • PC 80
DLC přináší jednu velkou příběhovou linku, kde je možné hrát buď za upíry a nebo naopak za jejich lovce. Kromě celé řady nových questů a postav jsou do hry přidány i další lokace. Z nich vyniká hlavně obří sídlo upírů, stejně tak i lokace s jejich lovci. Nezapomenutelné jsou pak i lokace Soul Cairn (umístěné na jedné z plání Oblivionu) a Forgotten Vale (obří údolí), které vynikají především svým rozsahem, ale bohužel taky tak trochu svoji nepřehledností. Dodnes mám na paměti, jak jsem absolutně netušil, kam se v dané lokaci vydat, abych se dostal někam dál.

Kromě příběhu DLC rozšiřuje i strom dovedností, avšak ne ty klasické dovednosti, ale přidává nové pro podobu upíra a vlkodlaka. Schopnosti se pak navyšují v případě vlkodlaka podle počtu "snězených" nepřátel, v případě upíra je to zase o zabíjení nepřátel pomocí kouzla. Díky dovednostem jsem si užíval hru za vlkodlaka mnohem déle než dřív, když mi to zase tolik možností nenabízelo.

DLC dobře doplňuje původní hru o nový obsah, který určitě stojí za zahrání. Já jsem se rozhodl hrát za upíry a musím říct, že jsem si jednotlivé questy (až na to zmíněné bloudění) skvěle užil.

Dohráno v roce 2018
+13 +14 −1

Book of Demons

  • XOne 90
Jsem opravdu VELKY fanda serie Diablo. Na D1 jsem vyrůstal a do teď hru považuji za klenot žánru. O to víc chráním původní hru! Když jsem se tedy dozvěděl, že existuje "papírová" hra Book of Demons, která kopíruje mou klasikou, byl jsem hodně zvědavy a jistý si tím, že mi zase bude někdo prznit oblíbenou hru mého mládí. To jsem ale ještě nevěděl, jak daleko jsou mé obavy od pravdy. Book of Demons si zaslouží mé uznání a já Vám rád napíši proč...

První co člověka zarazí je kartón, ano, kartón. Hra je vytvořená z barevného kartónu a 90% lidí co hru uvidí bude jen nepochopitelně kroutit hlavou. Žádná realistická grafika, žádné hektolitry krve, žádné dech beroucí cinematiky. Prostě kartón, který dokazuje, že v jednoduchosti je síla. Hra se nese v uvolněném duchu a papírový hrdina mezi papírovými příšerami v něm dobře zapadá. O vtipné momenty a hlášky není nouze... zde spoilerovat nechci. Dohrejte kampaň - stojí to za to. Kartón zafungoval.

Druhá věc, která na první pohled zaujme je odkaz původní hry. Vesnice a "všechny" NPC jsou tam kde mají a když poprvé promluvil ten starý muž u studny, prostě Deckard Cain! Asi nikoho tedy nepřekvapí, že se do dungeonu vstupuje pod kostelem a že nás čeká souboj s řezníkem, Lazarusem i s samotným ďáblem. Prostě Cartoon Diablo.

Třetí věc je zpracování schopnosti, vybavení a celkový pohyb postavy. Zde pozitivně hodnotím originalitu, která do kartonového prostředí dokonale zapadá. Vše tedy máme v kartách a jejich kombinací a využití si musíme pečlivě vybrat. Co však považuji za dokonalé je samotné nastavení obtížnosti v free play modu. Kde se jiné hry s rostoucí obtížnosti ztrapňují, zde je situace opačná... ztráta peněz po úmrtí, blokované karty v boji i mimo boj ale i úplná ztráta karet po smrti už dokáží hru slušně okořenit.

Co hru trošku sráží je technické zpracování pro konzoli XBOX. Občas se nepříjemně sekne zvuk a samotné ukládání hry tak nějak nefunguje. (funguje pouze autosave) Po dohrání kampaně se otevře free play mod, který funguje jako endgame - což je trochu málo. V free play modu se postupně otevřenou všechny obtížnosti, najde se všechno vybavení a schopnosti a tím to vlastně končí. Zde bych prostě chtěl víc.

Celkový verdikt: 90/100.

Pro: inspirace Diablem, vtipně zpracováno, originální přistup k předmětům/schopnostem

Proti: technické zpracování na XBOXu, nedostatečný endgame

+13

The Elder Scrolls V: Skyrim - Dragonborn

  • PC 75
Poslední DLC přináší nový ostrov, který vyvolává spoustu vzpomínek pro hráče, kteří si prošli Morrowindem. Odehrává se totiž na stejném ostrově, kam jsme se mohli dostat rámci DLC Morrowindu Bloodmoon. Nostalgii ze známé lokace pak doplňuje celá řada nových questů, nové postavy, shouty, brnění i zbraně, ale hlavně monstra typická pro Morrowind (především medůzovití Netchové). Z questů se mi hodně líbila závěrečná část, kde jsem se po přečtení Black Book přesunul do daedrického světa (respektive pláně v Oblivionu), kde se vlastně odehrává i samotné finále. Dále je zde možnost jezdit na drakovi, což napoprvé vypadá hrozně cool, ale napodruhé jsem to už ale nevyužil.

Stejně jako první DLC i toto dobře doplňuje hru. Pokud rádi vzpomínáte na Morrowind, tak si to zde budete jistě nostalgicky užívat jako já.

Dohráno v roce 2018
+13

Journey

  • PS4 85
Hra pro prožitek. Hra pro pocit. Smysl pro poetiku větru, lehkosti, plynulosti a putování. Spojení obrazu a hudby. Umělecký zážitek, který hraješ. Slovíčko hraješ můžeš nahradit slovíčkem procházíš. Na první pohled se toho neděje přiliš. Chce to zastavit se, nebo zpomalit. Tady nejsi zahlcován přemírou aktivit, aby ses jednoduše zabavil. Tady putuješ.

Ano, hry mají i tuto moc. Hry můžou být i takto krásné. Tohle jsou hry pro mě. A teď nemluvím o uměleckých menších hrách bez komplikovanějšího gameplaye. Žánr tady nehraje roli. Jen mi dejte hru, která mi ukáže ten pocit, ten prožitek. Jako Journey.

Internetové spojení tady taky zafungovalo a potkáš i jiné hráče. Jenomže tady si s nimi netvoříš týmy nebo něco takového. Jsou to poutníci, jako ty, se stejnou cestou, potkáš je, pak je ztratíš. Tancujete spolu, zpíváte si, povzbuzujete se. Můžete spolu i meditovat.

Krásná hra.
+13

Mirror's Edge

  • PC 70
Hru jsem se poměrně dobře užil.

Co se mi líbilo:
* netradiční koncept, novátorská myšlenka
* pěkné zpracování, jak graficky a zvukově, tak herně
* zajímavý příběh
* adrenalinový pocit, když přelétáte vzduchem mezi dvěma mrakodrapy, po vámi jsou stovky metrů volného prostory a ta druhá budova je téměř mimo dosaaaah... výtečné

Co by chtělo zlepšit:
* příliš krátké
* ne tak svižné (ve smyslu rychlosti a plynulosti běhu), jak jsem si představoval. Velkou část času jsem strávil hledáním cesty dopředu a souboji s policajty, což degradovalo zážitek. Ocenil bych delší sekvence šílených skoků, skluzů, odrazů od zdí, atd, aniž by člověk musel pořád zastavovat a rozhlížet se, aby našel další cestu vpřed. (A ano, posléze se dají hrát běhy na rychlost a časové zkoušky, ale mít to součástí hlavního příběhu by bylo lepší).
* některé videosekvence byly nepřeskočitelné, a pokud jste zemřeli těsně po ní, tak jste ji museli zhlédnout znovu a znovu. To stejné platí i pro animace při spouštění hry. Typický vývojářský prohřešek.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2014 v angličtině na Steamu).
+13

Prince of Persia

  • PC 75
Putování Perského prince labyrintem chodeb až k vytouženému objetí s lepou děvou bylo nedílnou součástí každé 286 nebo 386 v devadesátkách a můj stroj nebyl výjimkou.

Hodina času byl limit na splnění tohoto úkolu, samozřejmě jednotlivé levely bez možnosti save game, takže stačil jeden chybný skok do neznáma, nebo propadliště či ostrý výpad strážce a veškerá snaha vyšla vniveč a vzteky by jeden tu klávesnici rozmlátil naprdť - hlavně díky opožděné reakci tlačítek na dění na obrazovce.

Jedna z těch nezapomenutelných záležitostí i po desítkách let kupodivu hratelná a zábavná, jakmile se rozjede úvodní level, hned se vybaví všechny vzpomínky - 75 %
+13

Pilgrims

  • PC 95
Protože mě Creaks donutily začít se zajímat o Amanita Design trochu více, jako další hru jsem se rozhodl vyzkoušet Pilgrims. Opět jsem byl velmi mile překvapen. Jedná se jednohubku na jeden večer, ovšem s odpovídající cenovkou. Jednoduchý příběh a herní mechaniky s pěkným, tradičně kresleným designem tvoří opět poměrně unikátní hru, přičemž hlavní pointou je znovuhratelnost. Samotná hra je velmi krátká, ovšem způsobů, kterými lze dosáhnout konce příběhu je více a hra vás přímo nabádá k tomu zkoušet všechno, co vás napadne. Většina z těchto akcí bude fungovat a bude mít jiný nebo alespoň částečně odlišný výsledek. Kompletní dokončení hry pak trvá přibližně dvě hodiny a určitě stojí za to hru několikrát opakovat a pokusit se odemknout úplně všechno.

Pilgrims jsou roztomile jednoduchou hrou, řekl bych ideální záležitostí pro rodiče s dětmi, kterým byste chtěli zprostředkovat prvotní zkušenost se světem videoher (např. jako alternativa k Fortnite, která ovšem vašemu dítěti nezdegeneruje mozek).

Pro: Pěkné / jednoduché / odpočinkové, zvuky, hudba, design

Proti: Krátké (ovšem s odpovídající cenovkou)

+13

T-Rex Runner

  • Browser --
19:52 – Sakra, nenahrála se stránka. Asi vypadl internet.
19:59 – Stále nenaskočil, restartuju router.
20:03 – Nic, zkouším znova
20:10 – Kurva, stejně vyhyneš! Zkouším znova.
20:25 – Infolinka vypnutá, ti idioti maj jen do osmi.
20:30 – Já jsem dinosaur, já jsem dinosaur…
20:45 – Chtěl jsem se kouknut na stránky poskytovatele. Jsem debil, ne dinosaur.
21:00 – Dávám si led na bouli, jak jsem třískal hlavou do zdi.
21: 15 – Slibuji, že pokud tohle přežiju, stanu se lepším člověkem. Omluvím se všem, kterým jsem kdy ublížil, začnu chodit do kostela…
22:00 – Ze skóre zmizela čísla, zůstal jen symbol nekonečna.
2:00 – Dino se evolvoval do opice.
13:00 – Změna poskytovatele, trvalé psychické následky, a věčná lásko-nenávist k této hře.
+13

TSIOQUE

  • PC 75
Za devatero horami a devatero řekami, nacházel se tajuplný hrad, v jehož zdech bydlela modrooká princezna s prazvláštním jménem Tsioque. Její matka, královna, byla přinucena odjet ze svého paláce do boje, čehož okamžitě využil temný čaroděj, který celý hrad ovládl a malou princezničku uvěznil do sklepení. Podaří se Tsioque uprchnout z vězení, přelstít čarodějovy přisluhovače, vyřešit záhadu tajemného hradu a vypátrat svou matku?

Autorem hry je polský tým OhNoo Studios, který se hráčům představil již v surrealistické adventuře Tormentum: Dark Sorrow, která se vizuálně inspirovala tvorbou proslulého tvůrce Vetřelce H.R. Gigera. I tentokrát se tvůrci rozhodli vsadit na specifické vizuální zpracování, když se dohodli na spolupráci s uznávaným polským animátorem Alekem Wasilewskim. A byl to vydařený krok, grafická stránka je opravdu povedená včetně detailních ručně dělaných animací. To vše v roztomile pohádkovém cartoon stylu. Wasilewski se nakonec nepodílel jen na vizuálním zpracování, ale také na samotném příběhu a game designu. Díky úspěšné kickstarterové kampani si mohl přizvat i uznávaného skladatele Edwarda Harrisona. Ten vytvořil hudební složku společně s Elle Kharitou a představil skutečně uchu-lahodící soundtrack.

Tvůrci tvrdí, že se ve hře inspirovali tituly jako Dragon's Lair, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Day of the Tentacle nebo plošinovkou Heart of Darkness. Mě ale ze všeho nejvíc připomínala legendární sérii Gobliiins. Většina scén spočívá v tom, že se objevíte v jedné místnosti, ve které jde na spoustu věcí kliknout. Většinou se přehraje nějaká humorná animace, která někdy vede ke zdárnému konci, většinou je ale spíš pro pobavení a posun ve hře se nekoná. Stejně tak se nekonají žádné rozhovory s ostatními postavami, vše probíhá formou mimických gest, srandovních zvuků nebo již zmíněných animací.

Hra rozhodně není nijak jednoduchá, není však ani vražedně obtížná. Když už nevíte kudy kam, většinou stačí v každé místnosti poklikat na všechno, na co se dá. Většina záseků vzniká nepozorností hráče, který si nevšimne některého aktivního místa. V pozdější fázi pak přichází i četnější používání předmětů. To vše je pak ozvláštněno různými mezihrami, které se nesou ve stejně humorném duchu a i když občas dají trochu zabrat, rozhodně jsou zajímavým zpestřením, které hru rozhodně nekazí, jak bývá u jiných her smutným zvykem.

Pohodovým tempem tak řešíte jeden problém za druhým, sledujete průběžně se měnící prostředí a bavíte se při logických puzzlech, humorných animacích a zábavných mezihrách. Po zhruba třech hodinách však přichází největší negativum celé hry - příliš brzký konec.

Tsioque je podařená, srdcem dělaná animovaná pohádka s přitažlivým audiovizuálem, nápaditými (občas i trochu otravnými) hádankami a mezihrami. Bohužel však trvá příliš krátkou dobu.
+13

Resident Evil 3

  • PC 75
Není remake jako remake, nedávno dohraná Mafia I Definitive Edition je přesným opakem remaku milované klasiky Resident Evil 3: Nemesis, která se po vzoru výtečně přepracované dvojky dočkala vlastního remaku.

Vezměme to hezky popořadě, RE3 si vypůjčuje spoustu prvků z RE2 a ten zase z RE7, což není vůbec na škodu, jak se může hráč přesvědčit hned v prvních minutách hraní. Grafika je naprosto špičková a vidět Raccoon City a přilehlé lokace v tomto grafickém provedení je prostě pastvou pro oči, na kterou jsem čekal setsakramenstky dlouho. Přepracované lokace jsou ale bohužel hlavním neduhem tohoto remaku, který by mu, společně s několika dalšími neduhy, mohl přízvisko "remake" sebrat. Proč? Inu, protože zde nepoznáte takřka žádnou lokaci, ty jsou tak zásadně přepracované, že vám je připomene maximálně nějaký ten detail (třeba požár v uličce, kresba na chodníku atd.). To samozřejmě nemusí být nutně na škodu, pokud však nedojde k odstranění oblíbených lokací, vizme např. zoo nebo uličku, v níž došlo k setkání s Wormíkem. A to už moc pěkné od autorů není, zvláště když to podpoří tím, že mnoho lokací vskutku nepřibylo. Plusem pak je možnost prozkoumávat i lokace spjaté s druhým dílem, byť jen v hodně omezené míře, neboť je většina dveří uzamčena.

Zvukově je na tom hra na špičkové úrovni, dabing, ozvučení, Nemesis a jeho S.T.A.R.S., hudební doprovod - to vše je naprosto parádní a navozující úžasnou atmosféru.

Příběhově hra rozhodně nepokulhává, stejně jako lokace se i příběh dočkal výrazných změn, který ho zásadně odlišil od původního díla, a je tak dalším důvodem, proč hru nepovažovat za remake, ale spíše za jakési parafrázování původního díla. Ale přiznávám, že příběhové změny jsou vítané, dialogy a cutscény činí postavy uvěřitelnějšími, atmosféru tísnivější a hru celkově realističtější.
Pryč je Jill, která sem tam něco prohodila a pak si dál běhala v sukni, tílku a mikině okolo pasu, zde je Jill ostřílená, nebojící se odrazit dotírajícího Carlose, který také prošel příjemnou změnou visáže a chování. A Nikolai a ostatní? Sakra, skoro jsem se do nich zakoukal, když jsem viděl jejich přepracované verze.
Výtku mám nicméně k monstrům - Nemesis už není tak úplně Nemesis, podoby, jaké zde získává, se výrazně odlišují od předlohy, někdy až moc (viz hodinová věž). A ty podoby nejsou až tak děsivé. Bohužel tomu nepřidává ani fakt, že je narozdíl od Mr. X naskriptovaný, stejně jako takřka celá hra. Popravdě se mi ani nelíbil vzhled Gamm, které jsou takové podivné, naopak chválím zombíky, i když jejich propojení s Las Plagas kulturou mi přijde jako zvláštní rozhodnutí, ale to uvidíme, jak se s tím tvůrci popasují ve čtyřce, ale takové Alphy a Lickeři jsou fešáci k rozdrápání.
Společně s lokacemi a úseky příběhů bohužel zmizelo i spousta nepřátel a nejvíc mě asi mrzí absence červíka, na jehož zpracování jsem se obzvlášť těšil, a jediný bossfight je zde de facto s Nemesis.
Herní doba je chabá, chabší než v původní hře, hru jsem měl dohránu během 6 hodin na nižší obtížnost.

Technické zpracování je špičkové, hra běžela naprosto stabilně, bez jakýchkoliv problémů, s plynulým načítáním a navazováním, nepadala, neobjevovaly se žádné grafické chyby nebo glitche. Za tu si zaslouží autoři obzvlášt pochvalu.

Podtrženo, sečteno není radno ke hře přistupovat jako k remaku, protože remake v pravém slova smyslu nedostanete. Dostanete hodně zábavnou a parádní hru, která má s předlohou pramálo společného a utrpěla ve prospěch podivného rozhodnutí vložit do hry namísto dalšího obsahu Project Resistance. Jaká to škoda, na tento remake jsem se těšil daleko více než na dvojku, ale což, na druhé straně originál zůstane vždycky jen jeden.

Pro: Grafika, postavy, příběh, umělá inteligence, optimalizace, zachování prvků typických pro tento díl, lokace

Proti: Nejedná se o remake v pravém slova smyslu, silná změna nebo odebrání lokací, postav, příběhu, málo obsahu, herní doba

+13

Tajemství Oslího ostrova

  • PC 75
První adventura, kterou jsem na PC hrál, ač pro mě v sedmi - osmi letech byl můj postup ve hře velmi omezen určitou nelogičností hry, pořád jsem něco zkoušel, pokus - omyl, strašně se mi líbilo prostředí ostrova, dialogy a animace Gajbraše (nůž, polínka atd.). Někdy jsem se potácel z jedné strany ostrova na druhou s pocitem bez vidiny dalšího postupu, ale lokace byli natolik hezké, že jsem to hře po nějaké době odpustil a začal jsem pátrat - kombinovat předměty znovu. Ve finále to bylo příjemné dobrodružství, které jsem za pomoci přátel po třech letech dohrál, hru jsem si nedávno prolítnul přes Scummvm na telefonu, jen tak pro připomenutí a bylo to fajn.

Pro: Prostředí ostrova, animace Gajbraše Trípvůda, dělat úkoly ve správný čas na správném, místě, dialogy a humor.

Proti: Někdy nelogické hádanky.

+13

Circuits

  • PC 65
Tohle je vlastně skvělá hra, výborný nápad, moc hezké a stylové zpracování a doporučil bych ji každému "expertovi" na hudbu, ať se ukáže. Já s ní mám jenom osobní problém, že mě vlastně nebavila tolik, jak by si zasloužila. Jednak proto, že jsem si u ní připadal trochu jako na hodině intonace na konzervatoři, tak taky proto, že pro mě byla příliš jednoduchá a vlastně jsem si tolik neužil všechno, co Circuits nabízí.

On je totiž nejlepší ten moment, kdy tu skladbu vítězoslavně poskládáte, pustíte, co jste složili, a ono to pak zní úplně z prdele. Circuits totiž poctivě přehraje všechno, co tam dáte a vlastně díky těm omylům se dá složit úplně nová skladba a asi si to ještě pořádně projdu a zkusím tentokrát nehrát na vítězství, ale dělat blbosti.

Taky jsem vlastně vůbec nevyužil funkci nápovědy nebo nějaké přehazování vrstev a už ani nevím, jak to funguje. Nebylo to, krom prvních levelů, kde k tomu nutí, potřeba.

Stejně tak ale může být hra pro někoho jiného zase úplně nehratelná a těžká. Ideální je, pokud jste vnímavým, ale ne úplně školeným, posluchačem.

Jen level 24 mi udělal problém. V závěrečné části je totiž asi nejobtížnější místo vůbec, kde se musí poskládat dohromady lesní rohy a lesní rohy se smyčci a je to docela hardcore, hodně se to motá do sebe, ta vrstva se smyčci skoro není slyšet a autoři zrovna v tomhle místě udělali chybu, takže kontrolní poslech je maličko posunutý jinak než naostro a i graficky to nesedí. Navíc je tam looper, který se 100% přehrává 9krát, ale maximum je 8krát. Stačilo to, ale docela sviňárna.

Co se týče samotné hudby, ta má spoustu nápadů a musím ji pochválit. Je to takový mix cool bezbřeze zreverbovaných zvuků a melodií, které se podobné objevují ve hrách i jinde poměrně často, je v tom i dost jakože Hanse Zimmera, Linkin Park nebo One Republic.

Bokem od samotné hry je ještě takový zjednoduššený Cubase/Fruity Loops, kde jsou k dispozici (snad) všechny samply, které se ve 25 levelech vyskytují a každý si může zaskládat úplně nové skladby až v osmi stopách a následně exportovat do wavu, což je bezva věc. Nevím, jak je to vyřešeno s autorskými právy a zda je dovolené to někde použít, ale jelikož všechny ty zvuky mají fakt výbornou kvalitu, tak bych to doporučil i všem, co shání nějaké zvukové banky pro vlastní tvorbu, protože běžně stojí desítky až stovky euro, tohle je za 5 a ještě je k tomu hra. Jen to dobře skryjte něčím jiným, ať to není na první poslech poznat, že je to z Circuits :-).
+13

Batman: The Telltale Series - Episode 5: City of Light

  • PC --
Původně jsem neměl potřebu zkoušet další variaci batmanova příběhu. A už vůbec ne od teltejlů. Jenže osud tomu chtěl a mně přistál klíč v knihovně (díky Bumtaratovi) a při první zkoušce Steamlinku se tahle "pressing-buttons-and-if-not-doesnotmatter interaktivní adventura" zdála jako ideální.

Telltale se snaží tvořit svůj vlastní příběh na základech universa. Z nečekaných charakterů dělají záporáky, mnohem více se zaměřují na rodinu Waynů a vůbec se mi tenhle směr hodně líbí. Je to svěží, není to tak černobílé a překvapivě musím uznat, že se jedná o mé druhé nejoblíbenější herní ztvárnění Batmana, hned po Arkham Asylum - samozřejmě pouze po stránce příběhu, protože herně je to bída.

Ale od Talltale se v tomhle směru nedá čekat nic jiného. Veškerá interakce je zaměřená na výběry odpovědí, QTE a spojování indícií z místa činu, které nejde poplést. Je to tak strašně jednoduché, že by to tam ani nemuselo bejt. V rámci gameplaye tady "byl" k dispozici i Crowd Play, což je určitá variace na Rozpaky kuchaře Svatopluka - diváci rozhodují o jednotlivých příběhových rozhodnutích v rámci hlasování. To už ale pravděpodobně nefunguje a navíc, kdo by si do toho chtěl nechat kecat, že?

Pro fanoušky DC je tohle určitě dobrá volba, jen je potřeba se připravit na trochu jiný směr příběhu, než na jaký jsme byli zvyklí. Pro umocnění zážitku je možno si koupit DLC Shadow Mode, který celou hru přepne do černobílé, s vybranými barevnými efekty. Vypadá to dobře? Jo. Jestli to za cenu 4€ je nebo není fér, je pak na zvážení každého...

Hodnocení: ✰✰✰
+13

Jurassic World Evolution

  • PS4 85
Dinosauři! T-Rex! Tato budovatelská strategie představuje koncept jako vystřižený z filmu o Jurském parku a jste to vy, kdo ho staví. Zkušenost se starší verzí na PC (asi 15 let zpátky) a trailer hry mě rychle přesvědčil ke koupi téhle pecky a nelituji. Hra vás doslova během okamžiku vcucne do sebe a je hezké se tomu oddávat.

Teda až do doby, kdy zjistíte, že za oknem doma už zase není světlo nebo naopak už není tma. Někdy i vynecháte oběd, protože jste museli zrovna zachraňovat park a jeho návštěvníky před tornádem nebo před uprchlými velociraptory a pak jste prostě zapomněli. Nejedná se o klasickou tycoonovku. Je to tady více akčnější. Neustále posíláte archeology k vyhledávání nových vzorků komárů nasátými krví od dinosaurů, aby jste je pak mohli "stvořit" na svém ostrově a zavřít je do ohrady pro potěšení svých bohatých zákazníků. Během toho děláte výzkumy. Stavíte ohrady a snažíte se pro vhodné prostředí jednotlivých dinosaurů a to zvláště u býložravců. Zadáváte úkoly nebo přímo přebíráte kontrolu nad ranger týmem či podpory helikoptéry. Staráte se o bezpečnost parku a o jeho závislost na elektřině. Do toho vstupuje stránka financí a strategicky budujete v oblasti největších davů lidí co nejvíce obchodů, restaurací, fastfoodů apod. Mezitím na vás vyskakují úkoly ze tří oblastí a to bezpečnost, zábava a výzkum. Za jejich splnění získáváte odměny i popularitu, tedy více návštěvníků. Do toho se občas stane nějaká ta katastrofa. Nepříjemná je třeba sabotáž, což znamená, že někdo infikoval dinosaury virem a vy musíte aplikovat protilátky, pokud je máte.. Horší je hromadné otevření všech vstupních dveří pro rangery od všech výběhů v jeden moment a nebo výpadek elektřiny. A sem tam váš park navštíví tornádo, které zničí vše, co mu přijde do cesty, takže se občas dinosauři stanou zase svobodní, a potom masožraví dinosauři požírají slabší druhy nebo útočí přímo na návštěvníky.

V tomhle všem chaosu je občas těžké rozvíjet svoji kreativitu, ale je potřeba si říct, že tohle jsou rizika pravého jurského parku, tak jak ho známe z filmových pláten. Někde jsem snad i slyšel, že tvůrci mají veškeré licence k použití nejen designových věci, ale především postav a názvů z filmových snímků, na které narážíte během kampaně. Přichází ale zlom, protože máte dohranou kampaň a postavili jste si svůj park ve freemodu. Máte vše vyzkoumané a už jste vyzkoušeli chovat všechny druhy i jejich modifikace. Na ostrově už ani nemáte místo kam dál stavět. Hra v tenhle moment nemá co víc nabídnout, ale správný dinosauří fanda po nějakém roce zase dostane slinu a začíná to všechno znovu.

Pro: dinosauři, struktura výzkumů, ranger team, strategie finanční a strategie popularity, náhodné katastrofy, zvuková a vizuální stránka

Proti: malé ostrovy zabraňují dál rozvíjet, marketingově drahé DLC´s, chybí létaví nebo vodní druzi

+13

Call of Duty: World at War

  • PC 90
COD: WaW - na dlouhou dobu poslední díl z druhé světové války, přicházející po výborném a do moderní doby zasazeném COD 4 to měl o něco těžší. COD4 se uchytila neuvěřitelně rychle a stala se populární jako ve své době COD 2, nastavila tak pátému COD laťku hodně vysoko, ale s tím si vývojáři z Treyarchu velice dobře poradili.
COD WaW nabízí zcela nové konflikty a to rovnou na dvou frontách - jak na frontě za americké vojáky proti Japoncům, tak na frontě ruských vojáků proti Němcům. Vůbec poprvé se zde objevuje pro pozdější Black Ops tolik typický Reznov.
Co se týče misí za Američany, nejsou vůbec špatné, jsou znázorněny poměrně dobře a ukazují, že boj proti Japoncům na jejich vlastním území musel být až sebevražedný. Vypovídá o tom i upozaděný příběh, který vám předvede postavy, jež mohou zemřít, a řeknete si, že jejich smrt působí až bizarně v porovnání s tím, co přežili. Ale není to tak, hře to dodává hutnější atmosféru a ukazuje tak, že ne každý voják padl proti přesile 100 nepřátelských vojáků, když je střílel kulometama v obou rukách a dobyl tak 3/4 všech území.
Bohužel, na straně druhé, u ruského vojska, je to hodně chabé, na počátku jste na ruském území, které dobývají Němci, dostáváte na frak, ukazuje se zde brutalita německých vojáků, jejich nelítostnost, celé to působí uvěřitelně, ale pak se najednou objeví Reznov, který řekne, že nemůže střílet kvůli zraněné ruce, aby po 2 minutách vesele střílel ze samopalu. Oznámí vám, že se jednou boj přesune na území německé a ejhle, další mise už je na německém území, kde postupujete tak rychle, že vám přijde, jako by snad válka byla vyhrána během jednoho měsíce. A je to hrozná škoda, dovedl bych si představit COD, které by se věnovalo pouze této lince, ale věnovalo by se jí důkladně, den po dni, měsíc po měsíci, od začátku až do konce. Ne tenhle hup z Ruska rovnou někam hluboko na německé území. Tenhle potenciál tedy zůstal nevyužitý.
Grafické zpracování je docela obstojné, nově přibyla možnost odstřelovat končetiny, a to, že s kulometem v ruce roztrháte desítky japonských vojáků "na kousky", působí dobře a zas to dodává na uvěřitelnosti tomuto surovému konfliktu.
Ozvučení je také docela dobré, nicméně co se týče hudební stránky, není nic, co by mi vysloveně v hlavě utkvělo. Dabing se docela povedl.
S postavami je to různé, na straně Američanů si k nim dokážete vytvořit nějaký postoj, ale Reznov je příšernej, kor, když na vás furt řve "nepřítel tady, nepřítel támhle", a přitom nepřítel už dávno na zemi. A pak ty jeho chytrý kecy, že vy jste ten nejlepší a ostatní by si vás měli brát za příklad, a že deníky, které píše Chernov, si nikdo číst nebude, aby pak udělal něco, čím si úplně protiřečí. Reznov se prostě moc nepovedl a působí hrozně uměle. A stejně tak chybí víc zvratů v této části.
Zbraní je dostatek a jsou zpracovány pěkně, stejně tak různé podpůrné útoky.
UI je na tom tak nějak už klasicky, někdy se kryje, někdy ne, u nepřátel spíš čekáte, až vystrčí hlavu, aby dostali headshot, a u společníků zas musíte kontrolovat, jestli náhodou nepřešli několik nepřátelských vojáků, kteří by vás pak zezadu zastřelili nebo zapíchli.
Kampaň by mohla být delší, přec jen je možné ji dohrát za nějakých 5-6 hodin.

SHRNUTÍ: COD: WaW je perfektní díl, který se zase navrátil do WW2, ale doplácí na slabší UI, zbytečně zrychlenou kampaň za Rusy a s tím i související slabší příběh, ale na druhé straně je zde docela dobře zpracovaný konflikt za Američany proti Japoncům, slibný začátek a perfektní konec za Rudé, pěkná grafika, nově s možností ustřelovat končetiny, a tedy i větší brutalitou (ta je pro takový konflikt dle mého názoru nezbytná), zpracování zbraní (klasické COD) a misí, možnost kampaně v coopu a hlavně to byla na hodně dlouho poslední hra z COD univerza s jen tak nevyčerpatelnou tematikou druhé světové války, která se nebála znázornit konflikty, které ještě jinde znázorněny nebyly.

Pro: Grafika, surovost, WW2, příběhové zvraty, kampaň, atmosféra, ozvučení, neokoukané konflikty

Proti: Reznov, nevyužitá ruská kampaň, UI, herní doba

+13

Brothers: A Tale of Two Sons

  • PC 70
Začíná to jako barevná hra pro děti, ale rozvine se to do ponurého a trochu morbidního příběhu o životě a smrti. Jednoznačně to není pro děti. Na druhou stranu, pro zkušené hráče je to až příliš jednoduché. Takže ideální cílová skupina jsou zřejmě sváteční hráči, anebo třeba partner, který hry moc často nehraje. Moje přítelkyně si hru velmi užila.

Způsob ovládání je netradiční a osvěžující, ačkoliv není plně využit (což souvisí s příliš nízkou obtížností hry). Po stránce příběhu je hra skvělá a zakončení je podle mě hodně neočekávané.

Pokud nehledáte zrovna výzvu, ale chcete si prožít pěkný příběh, nebo jste velmi sváteční hráč, tak mohu hru určitě doporučit. Placení plné ceny ovšem zvažte, protože u hry strávíte pouhé 3-4 hodiny.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
+13