Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Metro Exodus

  • PC 75
Metro Exoddus je první ze série, kterou jsem se rozhodl zahrát. Asi byste mohli namítat, že předchozí díly jsou celkově povedenější a výborně „simulují“ život pod zamořeným povrchem, tj. že bych si měl zahrát i je (dle názorů, které jsem ke hrám četl). Z jednoho prostého důvodu jsem je (zatím) vynechal – nemám rád hry v uzavřených tmavých podzemních prostorech, takové tunely metra a jeskyně ve Falloutu 3 byly pro mne utrpení, stejně tak jeskyně a podzemní stavby Skyrimu. Nemám to prostě rád, a tak díly odehrávající se právě takto v tunelech jsem vynechal.

Nicméně Exoddus díky úniku na povrch zaujal moji pozornost. Samozřejmě hra stále obsahuje uzavřené prostory, ale díky naředění open-spacem je to pro mne stravitelné.

Začnu asi grafikou hry, která je opravdu krásná. Neřeším RT, neboť tato technologie jde zatím mimo mne, ale i tak je prostředí hry velmi kvalitní podívanou. Hlavně zasněžená města jsou naprosto exkluzivní, ale ani poušť se nemusí za nic stydět. Kouká se na to velmi dobře. Tunely se svojí hrou se světlem představují ideální skrýš pro veškeré nepřátele, kteří tak útočí ze všech možných míst.

Na ozvučení nejsem expert, ale hra mi zní velmi dobře. Jediné s čím mne trápila byly občasné párvteřinové výpadky zvuku u mých LowLatency APTx sluchátek. U žádné jiné hry se mi to ještě nestalo, jen u Metra.

Příběh není strhující, celý se vlastně jen točí okolo úniku z podzemí a hledání země zaslíbené. Dobře ale podbarvuje hráčovo putování a naprosto dostačuje. Co mi možná trochu vadí je jeho předvídatelnost. Co se stane je často hráči již předem dané, a jelikož je hra a příběh poměrně značně lineární, hráč nemá příliš možností ovlivnit zásadní rozhodnutí, a občas se drží za hlavu, jak mohou být protagonisti tak hloupí, že vlezou do úplně jasné léčky. Aby nebyla hra striktně lineární a koridorová, je tu open-space prostor doplněný vedlejšími úkoly a pár místy k prozkoumávání. Není toho moc, ale díky tomu nejste uzavřeni v koridoru a máte nějakou volnost.

Nejsem odborník na střelbu, ale ta mne bavila. Díky nalezeným dílům můžete ovlivnit parametry zbraně svému hernímu stylu. Je libo tichá likvidace alá Hitman – namontujeme tlumič. Máte raději Sniper Elite? Dáme puškohled a dlouhou hlaveň. Či libovolná kombinace. Zároveň je třeba zbraň udržovat – špinavá se zasekává a to se v přestřelce opravdu nehodí.

Nepřátelé na hráče čekají jak lidští, tak různé zvířecí mutace. Někteří umějí být opravdu dost tuzí, ve velkém počtu, a střeliva nemáte vždy zrovna na rozhazování. Hra občas ráda servíruje i lekací momenty.

Co mne trochu zklamalo, byla délka hry, asi jsem zvyklý na velká RPG, ale cca 20 hodin i s tím, že jsem se snažil plnit veškeré doplňující úkoly a prohledával okolí není úplně moc. Bohužel tam je asi trochu problém, protože i když open-space lokace, ve kterých se hráč pohybuje, jsou poměrně rozsáhlé, jsou docela prázdné na aktivity a úkoly. Městské a tunelové části jsou koridorové, tam je cesta dána lajnou a jen občas to rozsekne skrytá místnost.

Shrnuto, hra mne bavila, graficky je to opravdu podívaná, ale zároveň jsem ji měl raz dva hotovou. A pro další rozehrání nenabízí úplně dechberoucí příběh či zábavné vedlejší úkoly k plnění a prozkoumávání.

Pro: Krásná grafika, zajímavá prostředí, slušný nosný příběh

Proti: Kratší herní doba

+13

The Keep

  • PC 40
Hra působí jako port z mobilu, ale ve skutečnosti původně pochází z Nintendo 3DS. Na přenosných zařízeních a v budoucnu i na mobilech může jít o ucházející hru, ale na PC s hromadou kvalitní konkurence ji nemohu reálně doporučit.

Líbilo se mi
---------------

* Systém kouzlení - vytváření kouzel z runových slov je poměrně standardní. Ale vlastnoruční umisťování run na šachovnici je úžasné a totálně jsem si to zamiloval. Snažíte se nacpat do mřížky tolik užitečných kouzel, co to jen jde, a v podstatě sami sebe vyzýváte k vyřešení logického problému tím nejoptimálnějším způsobem. Je to velmi přirozené a nemusíte s tím trávit příliš mnoho času, ale pokud chcete, tak si s tím můžete opravdu do detailu vyhrát. Geniální.

Ušlo
------

* Grafika. Je snesitelná, až na několik velmi šedých/hnědých úrovní, kde se na podlaze nedají rozeznat speciální dlaždičky. Nejhezčí úrovní je ta poslední, škoda, že jich tam nebylo takových více.
* Kořist. Velmi omezená, nemáte téměř žádný výběr, ale je to funkční.
* Nepřátelé. Jenom pár odlišných typů, ale mají různé schopnosti, funkční. Přijde mi zvláštní, jak strašně málo (nikoliv typů, ale v celkovém počtu) se jich v úrovni nachází.

Nelíbilo se mi
------------------

* Příběh. Je příšerný. Nemít žádný příběh by bylo výrazné zlepšení. (V Grimrocku nebyl a nevadilo to ničemu).
* Zákysy. Je zde pár oblastí, kde musíte najít tajný vypínač na stěně, abyste se posunuli dál. Nejde jen o skrytou bonusovou oblast, ne, musíte bloudit obrovskou úrovní, a dokud nenajdete tlačítko, tak jste navěky zavření. Dalším příkladem je páka s dvěma funkcemi, jednou zjevnou a druhou nezjevnou. Opět zákys. A těchto situací je tam více. Při zpětném pohledu některé problémy a řešení dávaly smysl, ale celkově to hodnotím jako velmi špatný návrh úrovní.
* Soubojový systém. Nízký, střední a vysoký sek nemají téměř žádný funkční rozdíl. Provádění diagonálních pohybů je s myší extrémně nepříjemné (což platí i pro magii).
* Vyvážení hry. I pokud investujete některé body do síly a najdete slušné zbraně, tak stejně můžete v pozdějších úrovních způsobovat nepřátelům pouze 1 bod zranění. Velice nevyvážené, hádám, že není možné mít namixovanou postavu - zřejmě musíte jít cestou čistého bojovníka nebo čistého mága.
* Uživatelské rozhraní. Je gigantické (dá se zmenšit, ale je to nezdokumentovaná možnost) a příšerné na ovládání. Některé akce jsou totálně nepochopitelné, jako například těžení krystalů - ani jeden ze zjevných postupů, jak vytěžit na obrazovce krystal, nefungoval. Toto nemohl nikdo externí testovat.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+13

Song of Horror - Episode 1 - Husher Mansion

  • PC 80
Se Song of Horror budeme mít asi trochu komplikovaný vztah. Po první epizodě můžu říct tolik.

Atmosféra je vážně parádní. Prostorné sídlo uprostřed noci, tuhá záhada, krásné filmové úhly, pod kterými vás sleduje kamera, nádherná grafika, ambientní zvuky... 100%. K tomu je příběh správně tajemný a jeho odhalování baví a táhne někdy až moc (zase jednou hra, díky které jsem zaspal).

Logické hádanky jsou většinou tak akorát složité, víceméně návodné, žádné extrabuřty, přitom ale stále výzva. To bohužel přestane platit k samotnému konci epizody, kde se vývojáři pomátli, asi se zalekli trochu kratší herní doby a rozhodli se uměle konec natáhnou prachsprostým "goal huntingem".

Mechanika perma-death, po které se střídají postavy s rozličnými atributy, je sice hrozně super, ale jen dokud se zdá být fér. Když jste totiž celou dobu opatrní a pozorní a držíte si díky tomu svou první postavu (tak možná druhou, jedna mi vypadla z okna), a hra vám ke konci najednou přepne nepřátelskou AI na turbo a sebere vám jasný cíl, tak to není dobrý. Když mi i při druhém průchodu umřely skoro ve stejné chvíli všechny postavy až na jednu, zbaběle jsem si našel walkthrough. Tohle velmi laciné protahování herní doby mi zkazilo do té doby skoro perfektní zážitek. Přitom kdyby si hra udržela tempo a kvalitu, tak s těmi velmi zábavnými cca 2 hodinami bych byl vlastně dost spokojený a dal vyšší hodnocení než za 3 hodiny a frustraci.

Stalo se. I přes horší finální pasáž jsem zůstal nabuzený na další epizodu a hned se do ní vrhnu. Snad nebude opakovat stejné hříchy.

Pro: atmosféra, grafika, tajemno, mechaniky

Proti: gamedesign závěru epizody

+13

Abducted: 10 Minutes!!!

  • PC 50
Doporučení od kamaráda M.a.t.t.a, splnění jednoho z bodu Herní výzvy pro rok 2021 a skutečnost, že tato pidi adventura je vytvořena v engínu AGS, ve mně vyvolalo pocit, že bych touto hrou mohl spláchnout víc much jednou ranou. Nic ale není tak jednoduché jak se zdá a ne každá adventura z AGS prostředí je tak krásná, jako ty nejlepší, které jsem v té době hrál.

Abducted: 10 Minutes!!! je pidi kousek. Doslova. Jste policajtem a Vaší náplní práce v tu chvíli je vysedávání u televize, cpaní se koblihami a pozorování zpráv. Jenže náhle se ve zprávách objeví v přímém přenosu přenos únosců z jednoho čínžáku, který je cíleně směřován přímo Vám. Únosci totiž drží v zajetí Vaší dceru, vypráví Vám srdceryvný příběh, jak jste nějakýho Abdulaha (odkaz na Mohamedány věcný a stále zábavný) dostali do vězení a on první, co po propuštění udělal je, že si schrastil kumpána, vloupal se Vám do bytu, unesl dceru, svázal jí a přes televizi Vám poslal ultimátum, že ji do deseti minut zabije.

V tu chvíli začíná ta správná sranda a ten správně neúnosný desetiminutový odpočet…

Hra začíná před domem, ve kterém se nachází únosci. Čas se okamžitě odečítá a nezastaví ho jediné tlačítko na klávesnici, které by mělo moc zapauzovat děj. V tu chvíli jsem vběhnul do baráku a hned dostal kulkou do těla. Po druhé jsem si to rozmyslel a byl opatrnější. Graficky je to na AGC design dost jednoduché. Postupem času jsem ale objevil pár zajímavých nápadů, se kterými jsem se dříve nesetkal. To, že je odpočet sám o sobě výzvou a nebývá úplně standardem, jsem přijal hned, ale chvíli mi trvalo, než jsem pochopil, že nepřítel mě v určitém úhlu může vidět a v určitém úhlu za zdí ne. Když máte klasickou adventuru ve 2D pohledu, najít ten správnej úhel je docela řehole. Jako nápad se pořád ale počítá.

Vrcholem všeho bylo, když jsem se nedokázal dostat z místnosti do místnosti. V tu chvíli se rozjelo asi největší úskalí této hry, kde jsem formou pixelhuntingu musel hledat správný pixel, na který kliknout, abych se dostal alespoň do místnosti, kam zrovna potřebuju. Věřte mi…pixelhunting, když Vám na odpočtu svítí 00:59 není úplně k popukání.

Pořád ale musím brát to, že se jedná o freeware titul. Je to jednohubka, hlavně teda v momentě, když přijdete jak na ní. Opakování je sice matka moudrosti, ale tady je spíš k vzteku. Pokud ale máte rádi adventury, jste odkojeni stařičkými a AGC engine Vám něco říká, možná bych se tuto hru nezdráhal jí zkusit. Je to adventurní jednohubka. K vzteku, ale pořád jednohubka. Navíc za ty nápady to docela stojí ji alespoň vyzkoušet.

Pro: Kraťounké (desetiminutové), když teda víte, co dělat, kupodivu i s obsahem hudby a zvuků, logické úvahy v pohodě. Hra Vám to ale zadarmo rozhodně nedá.

Proti: Nutné dělat přesně to, co je třeba. Těch deset minut musíte mít perfektně rozvrhnuté. Pixelhunting k posrání. Grafika nic moc. Stále dokola, k vzteku.

+13

Control

  • PC 90
Už po pár momentech hraní jsem si připadal díky atmosféře jak v Alan Wakeovi a co se týče akce a střílení, zase jak v Max Payneovi, natož jsem se vlastně dozvěděl, že hraju hru od Remedy, což jsou autoři těchto 2 her. Max Payne jsem měl kdysi si tak trochu zahrát a Alana Wakea jsem hrál loni. A to co se mi nelíbilo na AW, což byl technický stav a gameplay, tak tady byl naprosto v pořádku a nic mi nebránilo si naplno užívat příběh.

Hrajete za Jesse F, která hledá svého bratra Dylana a stopy jí zavedou do Federal Bureau of Control, kde se z ničeho nic uchází o pozici asistenta správce, načež se v kanceláři ředitele za divných okolností stává ředitelkou, ale vzhledem k tomu, že musí celou budovu dát do kupy, tak by se dalo říct, že až do konce je ve skutečnosti asistentkou správce a až na konci hry se stává pravoplatnou ředitelkou.

Mrazivá atmosféra v budově úřadu, který je sám o sobě jevem se zvláštními schopnostmi, vybavením jak z 80. a 90. let, magnetofonů, promítaček, zaměstnanců, u kterých nevíte, kdy vás podrazí nebo za rohem přetáhnou sekerou, zvlášť hlavní správce budovy, ale taky nepřátel z jiné reality, která ovládá zaměstnance, kteří neměli to štěstí jako ostatní, Vás bude držet ve střehu, zvlášť s každým podezřelým zvukem. To celé doplňují různé dokumenty o všech nadpřirozených objektech, které se v budově nacházejí, o současných i bývalých zaměstnancích.

Skvělý gameplay a akce s RPG prvky, kdy máte možnost si vybrat z různých zbraní, které postupně odemykáte a vylepšujete, jak zbraně samotné nebo různými mody. Mody vylepšujete i vlastní postavu, plus si vylepšujete schopnosti za splněné mise body tak, jak chcete hrát vy a pokud máte pocit, že zaostáváte, máte možnost si za poplatek celý strom schopností resetovat a vyladit tak, jak vám bude vyhovovat.

Co je o něco slabší je obtížnost. Ve hře si obtížnost nevybíráte, s postupem přibývají těžší nepřátelé, ale občas mi přišlo, že hra Vám najednou začne házet klacky pod nohy, i když není úplně důvod a zejména pak u některých bossů u vedlejších misí. Nevyváženost obtížnosti mezi hlavní misí a vedlejšími misemi mi ten zážitek trošku kazila. S tím i souvisí systém control pointů, na kterých se objevíte když zemřete, který je dost nevyvážený a občas si i zaběháte, abyste se dostali na místo, kde jste umřeli, ale aspoň postup který jste mezitím provedli, sbírání collectibles a otvírání beden s mody si zapamatuje, tak to nemusíte znovu obíhat.

Pro fanoušky příběhových her s mrazivou, nadpřirozenou atmosférou a fanoušky Alana Wakea povinnost.
+13

Metro Exodus - Sam's Story

  • PC 75
Sam´s Story je výrazně lepší z datadisků pro Metro, než dva plukovníci. Ocitneme se v kůži Američana Sama, který po oddělení ze skupiny z hlavního příběhu hledá loď, která by ho dopravila domů.

Příběh se samozřejmě zkomplikuje, nicméně i tak je popravdě triviální a hráči je celkem brzy jasné, jak to celé skončí. Musím říct, že mne to nakonec i zklamalo, protože začátek vypadal velmi slibně a napínavě, ale hra úplně tohle tempo neudržela. V konečném důsledku si hráč zahraje na poslíčka, zastřílí si na pár potvor a zástup lidí. Prostředí tohoto datadisku se odehrává protentokrát až na výjimky na povrchu, povětšinou v bažině. Tentokrát tu máme otevřený prostor a pár míst k prozkoumávání. Máte tu jednu velmi zajímavou postavu (kapitán) a pak pár spíše zapomenutelných.

Nicméně dohromady to funguje docela obstojně, Sam je sympaťák, příběh, ač předvídatelný, dobře drží datadisk pohromadě, herní doba je rozumnější než předchozího jednohubkového DLC. Musím říct, že kdyby byl tenhle datadisk byl ještě o něco vyšperkovanější a delší, zřejmě by i zastínil základní hru.

Co ale musím říct, tady bylo vidět, že engine hry není úplně spokojený s obřími výhledy do složité krajiny, protože na vysokých místech se silně ztrácely detaily vzdálenějších objektů a výrazně padaly FPS (chvílemi až do slideshow). Jasně, mohla by za to moct moje starší RX580, ale v jiných hrách není ztráta vzdálených detailů až tak znát, a ani výhled do krajiny nepůsobí tak obří propad FPS.

Každopádně u tohoto DLC jsem neměl pocit vyhozených peněz.

Pro: Příjemný datadisk, rozumná délka

Proti: Ještě to chtělo trochu péče s příběhem

+13

Armikrog

  • PC 75
Hru jsem dohrál s manželkou a velmi jsme si ji užili. Není to perfektní, ale je to důstojný nástupce Neverhoodu. Sráží ji dolů technické problémy a kratší herní délka. Jelikož se na Steamu dá lehce stornovat nákup, tak technické problémy nepovažuji za až tak závažné (přinejhorším dostanete peníze zpět). Pokud jste nespokojeni s kratší délkou hry, doporučuji počkat na nějakou slevu.

Líbilo se
-----------

* Dobře připomíná původní zážitek z Neverhoodu. Stejný vizuální styl, stejná hudba, stejné hádanky.
* Hratelnost odpovídá originálu a hraje se to příjemně.
* Slušná délka kolem 4-5 hodin.

Nelíbilo se
--------------

Technické problémy:
* Hra se mi na Linuxu vůbec nespustí (Fedora 26), je vidět jen černá obrazovka s kurzorem. Na Windows 10 funguje.
* Na Windows není 1920x1200 zobrazeno jako podporované rozlišení (na Linuxu ano), a když si zvolím 1920x1080, tak má hra rozbitý poměr stran.
* Občas se zobrazuje dvojitý kurzor - herní i systémový (možná když jste mimo oblast vybraného rozlišení vs vašeho aktuálního rozlišení).
* Titulky se občas nezobrazí vůbec, nebo jsou desynchronizované.
* Není naděje na nějaké opravy. Vývojáři neodpovídají v diskuzním fóru na Steamu a webová stránka Armikrogu již nefunguje. Stránky jejich společnosti ukazují "Armikrog - již brzy"... Ve stručnosti, vývojářský tým již asi neexistuje.

A obecné herní problémy:
* Hra je kratší, než by mohla být (4-5 hodin, The Neverhood měl 8 hodin). Z konce hry mám pocit, že tam velký kus chybí, pravděpodobně, protože jim došel čas či peníze. Ve hře jsou 4 věže (prostředí), avšak 80-90% času strávíte v prvních dvou, a pak jen prosvištíte zbylými dvěma. Je dost zjevné, že tam mělo být více obsahu. Velká škoda.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+13

Never Alone

  • PC 75
Hra se odehrává na Aljašce a člověk hraje za malou eskymáckou holčičku a jejího kamaráda lišku. Mezi objema se můžeme celou hru přepínat. Některé situace totiž vyřešíme buď pouze s holčičkou anebo s liškou.
Úkolem je zachránit svou vesnici před ohněm, mrazem i zlým mužem. Celý příběh nám vykládá starý vypravěč v jazyce Inuitů a je doprovázen zajimavými kreslenými animacemi. V celé hře můžeme také nalézt sovy, které otvírají krátké dokumentární filmy, které se vztahují buď přímo ke hře nebo k životu předků dnešních Inuitů na Aljašce.

Myslím si, že graficky je hra docela povedená a krásně vyjadřuje tu mrazivou atmosféru a drsnost krajiny plné sněhu a ledu. S ovládáním už je to místy horší, docela často se spoluhráč ovládaný počítačem nesmyslně zasekne a vy se nemůžete pohnout dál. Anebo, což je ještě lepší :-), se nechá zabít.

Never Alone je klasická hopsačka. Najde se tu pár zajimavých nápadů, ale než jsou dokonale využity, tak člověk zjistí, že hru dohrál. Jde opravdu spiš o hříčku s dokumentárními filmečky.
I bonusový datadisk je velice kraťoučký, i když se mi líbí nápad, že se odehrává celý v loďce na řece.

Taky bych spíš přivítal, kdyby bonusovým materiálem byl ucelenější dokument o Inuitech a ne jenom krátké vsouvky během hraní.

Celkově se mi hra líbila, i přes pár chyb a dosti krátkou hrací dobu. Jako hříčka na jedno odpoledne či večer je téměř ideální.

Pro: příběh, atmosféra, grafika, hudba

Proti: příliš krátké

+13

>observer_

  • PC 90
V Polsku nejspíš ví, jak se postavit ke cyberpunkovému žánru. Od vývojářů jsem nic nehrál, takže to s nimi byla první zkušenost a hned velmi příjemná.

Ocitáme se v roku 2084 v Krakově, po válce mezi západem způsobena tzv. digitálním virem a moci se ujaly korporace a bohatí stále bohatnou a chudí se snaží přežít do dalšího dne. Hrajete za detektiva místní policie, speciální jednotky Observer, kteří mají možnost se napíchnout na nervový implantát a dozvědět se, co je třeba z vzpomínek ať už oběti nebo svědka a k tomu jim ještě dopomáhají 2 skenery na zjišťování a analyzování místa činu.

Celý příběh začíná divným telefonátem detektivova syna a vy po vystopování zdroje volání se vydáte do budovy zdroje volání. Budova je po vašem příjezdu z neznámých příčin uzamčena a v bytě, který patří jeho synovi najde mrtvolu, ale bez hlavy, tak nemůže určit jestli je to on a v tu chvíli začíná vyšetřování toho, co se vlastně stalo a jestli je syn stále naživu.

A jako správný detektiv chodíte od dveří ke dveřím a snažíte se zjistit, cokoliv, co by vás posunulo dále, sem tam si vyslechnete příběhy místních obyvatel, z nichž někteří nemají žádné augmentace, i když většina lidí je už má, sem tam narazíte na vedlejší misi a i na jednu minihru na počítačích místních obyvatel, když už se vám podaří dostat do nějakého bytu, jelikož většina je kvůli lockdownu uzavřena.

Při pátrání se postupně připojujete na nervové implantáty obětí, které najdete a jelikož tohle děláte celý život a vybralo si na to vás daň, tak se tyhle výlety do podvědomí ostatních začínají projevovat i do reality, máte okna a přicházíte o kontrolu, kterou tak tak udržujete díky injekcím.

Celé tohle podtrhuje horrorová a mysteriózní atmosféra, která přidává na otáčkách, čím víc se blížíte vyřešení případu a zjištění toho, co se stalo vašemu synovi. Celý vizuál je nádherně zpracovaný, včetně audio stránky a hra vás neskutečně vtáhne.

Co vás z ní lehce vytáhne, je ovládání, na které se dá zvyknout, ale rozhodně by to chtělo lepší zpracování, ať už interakce s předměty a jejich analýza, tak třeba i samotná chůze, by mohla být o něco rychlejší. Další škoda je, že v jednu chvíli se dostanete do bodu, kdy už nemůžete dokončit vedlejší mise a jedete čistě vstříc cíli, kdy se rozhodnete mezi 2 možnostmi, jak celý příběh skončí. Není to nic závratného, ale taky nic co neurazí, ale dokáže vás to vtáhnout.

Hrána vylepšená verze Observer: System Redux.
+13

Dear Esther

  • PC 30
Extrémně pomalá rychlost chůze mění snahu o prozkoumávání odlišných cest na nefalšovanou dřinu. Příběh je velice řídce dávkován v krátkých útržcích, zbytek času jen chodíte a nemáte co dělat. Text samotný je pro nerodilé mluvčí dost obtížný k pochopení, a je v něm příliš mnoho květnatosti a slovní vaty a příliš málo opravdového významu. Ke konci můžete jenom hádat, co se doopravdy stalo, a celkově mi dohrání této "hry" přineslo jen velmi malé uspokojení.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2019 v angličtině na Steamu).
+13 +18 −5

Star Wars Battlefront II

  • XboxX/S 65
Úvodem svého komentáře chci uvést, že se v něm zaměřuji pouze na hodnocení singleplayerové kampaně, bez hodnocení multiplayeru, který bezesporu představuje velkou a dost možná i podstatnější část hry. Prosím proto případné čtenáře o zohlednění této skutečnosti.

Do této hry, respektive tedy do kampaně jsem se pustil ze dvou důvodů. Prvním bylo splnění jednoho z bodů Herní výzvy pro rok 2021 (létání ve vesmíru; zde bych chtěl poděkovat kamarádce Kejtee za doporučení tohoto titulu), druhým pak to, že se hra aktuálně vyskytovala ve službě Gamepass. Především druhá okolnost mě potom vede k poněkud shovívavějšímu pohledu na hru. Podle mě se totiž jinak v zásadě jedná o veskrze průměrný titul, ke kterému vás asi primárně přitáhne především skutečnost, že her ze světa Star wars je zkrátka málo.

Abych však nějak konkretizoval své hodnocení, tak mohu říci, že co se herní náplně týká, lze hru označit jako „nápaditě nenápaditou“. Kladně totiž hodnotím to, že si v průběhu kampaně zahrajete za celou řadu postav, které se liší svými schopnosti, což poskytuje alespoň v dílčí míře rozličný herní zážitek. Stejně tak jako příjemné rozptýlení hodnotím proložení akčních pasáží právě shora zmíněným létáním, a to jak ve vesmíru, tak v atmosféře různých planet. Odvrácenou stranou hry je však náplň jednotlivých misí. Až příliš často totiž děláte jednu a tutéž věc X-krát dokola (např. 3 krát ochraňuj vojáka, který se hackuje do terminálu, nebo na třech místech vystřílej všechny nepřátele atd.). Co se pak gunplaye týče, tak i ten je třeba hodnotit jako zcela průměrný. Zkrátka je zřejmé, že nejde o ryzí FPS. Platí tak, že vyloženě neurazí, ale nadprůměrný požitek ze střelby zde rozhodně nehledejte.

Jestliže bych tak měl hodnocení hry nějak shrnout, pak jste-li fanouškem stříleček a především Star wars, potom stojí za to dát hře šanci. Tím spíše koupíte-li hru ve slevě nebo si ji jako já zahrajete v rámci služby Gamepass. Pokud jste ale především milovníci FPS a samotné téma Star wars vám nic moc neříká, pak doporučuji sáhnout po jiném titulu, neboť by vás Battlefront 2 mohl zklamat.

Pro: hra za odlišné charaktery; proložení akčních pasáží létáním

Proti: repetitivní obsah misí; pouze průměrný gunplay

+13

Void Bastards

  • PC 80
Na Void Bastards jsem se velice těšil už od prvního traileru, protože mi hra připomínala skvělé FTL: Faster Than Light. Podobné skoky lodí na mapě, navíc s možností dostat se přímo do lodi (vraku) a celou jí prozkoumat.

Hra má skvělou komiksovou grafiku a úžasný černý humor. V kůži náhodně vybraného vězně se tak vydáváte na průzkum s nadějí úspěchu a odměny, leč Void Bastards je v tomto poněkud jiného názoru a na standartní obtížnost přijde první smrt velice brzy. Tím, ale hra nekončí, vězňů je dostatek a vy dostanete dalšího člena a jediné od čeho se můžete odpíchnout dál jsou upgrady zbraní a výbavy, které se přesouvaní do dalších životů.

Každý vězeň má dobré i špatné vlastnosti, i zde je vidět ten zvláštní humor v tom, že vaše postava je na začátku třeba barvoslepá, nebo zakřičí pokaždé když něco sebere což dokáže nejen přilákat nepřátele, ale po chvilce je to i děsně otravné. Naštěstí vše jde v určitých místnostech vyléčit. Ale na lodích to není žádná procházka, s každým krokem se vás hra snaží dostat, ať už dost silnými turetami, ohněm, radiací, rozlitým olejem, kouřovou clonou, či jen tak pohozeným kabelem elektrického proudu.

A tím to nekončí, je tu velice častá možnost, že na lodi je vypnutý generátor, takže se nedostatnete k tak potřebným součástkám. Nebo jsou všechny dveře zamčené, nemůžete použít minimapu atd. Ale vše jde nějak přežít a po pár lodích už víte, kde nahodit elektřinu, že palivo je převážně u části s FTL, nebo že mapu najdete vždy v pilotní kabině.

Čím jsem byl nemile překvapen, byla četnost nepřátel. Na to, že to mají být opuštěné lodě tu je velice rušno. Navíc jsem doufal, že pokud je vystřílím, budu si moct loď pořádně prohledat, což trochu brzdí omezený kyslík který máte s sebou a hlavně znovu se obnovující nepřátelé na určitých místech, takže ani chvilku nemáte potřebný klid. Vždy vidíte jaký druh nepřítele vás ve vraku čeká, což je velké plus, protože jsem se snažil vždy vyhnout hajzlíkovi zvanému Screw, který má ohromné množství životů a je tak prakticky neodstranitelný, popř. i Zec, kteří mají neproniknutelný štít.

A tak musím i s pravdou ven, hru jsem poprvé dohrál asi za 20 hodin, protože jsem chtěl vylepšit každou zbraň a moc jsem nehledal hlavní potřebné součástky k mateřské lodi. Na druhý pokus už to bylo jen 5 hodin, protože už jsem věděl co a jak. To hlavní přiznání je, že to bylo na lehčí obtížnost. Zkoušel jsem i normal a vyšší obtížnosti, ale dost jsem umíral a přišlo mi, že se vlastně nikam neposouvám. Ale rozhodně to budu zkoušet dál a snad alespoň ten normal pokořím taky.

I tak jsem si Void Bastards velice užil, zasmál se a došel k zajímavému konci. A ještě nesmím zapomenout poděkovat slečně MsRepulsive, která mi hru darovala. Díky moc a já jdu zkusit další pokus....

Edit: Tak nakonec dohráno i na normal a byla to trochu jiná jízda. Hlavní překážkou je zde znovu počet nepřátel v jednotlivých lodích. Už mi tolik nezáleželo na vězních, protože jsem jich vystřídal snad kolem dvaceti. Pro mě to byla jednoznačně výzva, ale stejně bych řekl, že na lehčí obtížnost je hra více zábavná a mnohem víc věcí i prozkoumáte, takhle je to jen o tom rychle vše proběhnout a pokud možno zpátky na svojí loď.
+13

Rocket League

  • PC 90
První setkání s touto hrou bylo na kouladačce, kdy jsme to hráli na PS4. Moc mě to nenadchlo, abych se přiznal. Ani mi to nešlo.

Po několika letech od památné akce jsem si pořídil Epic Games a na každé jeho stránce v tom klientu (i webu) otravovali s Rocket League. Tož si říkám, je to zdarma, zkusit to? Vyhrabal jsem svůj XBox ovladač a zapl to. A hrál to až dlouho do noci. Až taková návyková hra to je. Hlavně, když se její hraní prokládá pivem.

Ale i bez něj je to velká sranda. Vyhrát není těžké. Některé kola, jako basketbal nebo hokej už jsou velká výzva.

Musím pochválit i nekonečné možnosti úpravy autíčka, ať už se jedná o barvu, nebo exkluzivní balíčky laků, efektů, kol a dalších nesmyslů, které jsou pro potěchu oka. Na chování autíčka to nemá žádný vliv.

Velké + si odnáší hra i za to, že nejsou potřeba reálné peníze ke hraní. Ve hře není nutné kupovat vůbec nic, žádný jejich Rocket Pass není potřeba. Většinou jde jen o tuning auta, který nemá vliv na hru.

Co vytknout? Možná, že při hraní chybí nějaká ingame hudba.

Pro: Velký výběr vozidel, včetně rozsáhlého tuningu. Spousta herních modů a stadionů. Návykové.

Proti: Chybí herní hudba

+13

Fall Guys: Ultimate Knockout

  • PC 95
Hru jsem začal hrát až letos. Dávno po tom, co opadl zájem, který byl u hry v srpnu. Během třetí sezóny jsem začal a nelituji. Hraje se to fakt dobře.

Takešiho hrad jsem měl rád. Tahle hra je v podstatě to samé. Nevzpomínám si, že by někdy byla podobná hra jako Takešiho hrad. Běh s fazolkou je sranda a vyhrát chce každý. Ve hře je velké množství různých zábavných kol. Některé jsou fakt jednoduché a některé stupidní.

Ze všeho nejhorší jsou týmové hry. Většinou jsem v týmu bandy dementů a to se rovná prohře. Dostat se do finále je věc umu, ale také náhody. V současnosti hru už všichni umí a noví hráči mají nevýhodu. Hra se však učí velmi rychle a dostat se až do finále není těžké. Mnohem těžší je vyhrát.

Musím ocenit i velké možnosti obleků a skinů pro fazolku. Celá hra je tvořena s notnou dávkou roztomilosti a je to znát na každém kroku. Hra je silně návyková a zároveň frustrující.
Člověk se u této hry umí fakt rozčílit.

Hraji to na ovladači, ale u kol typu "Hex-a-Gone" je to asi velká nevýhoda.

Pro: Návyková, roztomilá hra. Grafika, ozvučení, autoři na hře stále pracují (nové mapy a sezony). Počet a rozmanitost kol.

Proti: Velmi frustrující, po čase stereotypní.

+13

Yakuza Kiwami 2

  • PS4 85
Herní výzva 2021 - Minihraní

Yakuza je výborná série, která klade důraz na velmi dramatický příběh plný převratů a akce. Zároveň na soubojový systém alá beat them all, ulítlé side questy plné humoru a mraky, mraky vedlejších aktivit a miniher. Původně jsem chtěl hru zařadit do kategorie „Remaster“ v rámci letošní herní výzvy, ale úplně ukázkovému případu 4. kategorie na HC, to udělat nemohu.

Hra vás zaujme velmi promyšleným příběhem, kde se objevuje velké množství postav a jejich orientace v nich může být místy lehce složitá, což je možná umocněno samotnými japonskými jmény. Je zde plno příběhových obratů, napětí, emocí a hlavně akce. Vlastně je to takový japonský blockbuster, ale funguje skvěle, mě si hra udržela v plné pozornosti po celou dobu a absolutně mi vyhovovalo roztříštěné tempo, kdy jsem šel pár hodin po příběhu, pak si to zpestřil několik ulítlými side questy a do toho se zabil třeba na 2 hodiny na baseballu a nakonec si dal něco velkého k večeři.

Na téhle série je hrozně zajímavé, jak funguje samotná mapa a svět. Svým způsobem vypadá jako Potěmkinova vesnice, kdy interakce zdaleka nedosahuje kvalit těch největších RPG, ale zároveň město působí hrozně živě, v podstatě na každém kroku se něco děje a něco můžete dělat, zažít, někoho zmlátit, něco vidět či se někde najíst. Tvůrci maximálně využili místo, které měli a poměrně dost malou mapu naplnili contentem až k prasknutí. Tudíž jsem se opravdu dokázal vcítit do toho, že ve městě skutečně jsem a užívám si jeho (ne)pohostinnost.

Samotné souboje jsou velmi zábavné, ze začátku se budete učit, vychytávat, vylepšovat ve stromu schopností a na konci se z vás stane tank a mistr bojových umění. Je to takový paradox, že z první bossem jsem měl zdaleka největší problémy a závěrečnou sekvenci boss fightů jsem dal s prstem v nose. Ale nemohu říct, že by mě souboják v průběhu hraní přestal bavit, je zde plno animací, které vám každý souboj zpestří, proto doporučuji v každém souboji zkoušet nové cesty a možnosti.

Největší sílu hry vidím v tom, jak se na jednu stranu snaží o velmi vážný, dramatický a emocionální hlavní příběh, ale na druhou stranu jde až na hranu absolutní parodie a humoru v rámci vedlejších příběhů. To je něco, co mi naprosto vyhovuje. Nicméně místy mi přišlo, že se způsob, jakým jsou psané vedlejší questy, začíná objevovat i v rámci hlavního příběhu, ale byla to jen tako mžikovka, že s finálním výsledkem jsem spokojen. Ale je pravda, že těch plot twistů na konci už bylo trochu moc a chvíli jsem se obával, jestli neskončím v nějaké smyčce…

Teď to, proč jsem tuto hru zařadil právě do 4. kategorie „Minihraní“. Tahle hra je totiž ukázkový příklad pro tuto kategorie. Máte tady obrovské množství různých miniher, vedlejších aktivit, ale i minipříběhů. Můžete hrát golf, baseball, řídit „developerský“ projekt, řídit kabaret, hrát staré SEGA hry, fotit modelky, jít na karaoke, hrát mahjong a spoustu dalších japonských her. A nebo se jen kochat tím, jaká je japonská a asijská kuchyně či objevovat nové značky Whisky (mě osobně tohle dovedlo k tomu, že si chci jednu ze hry pořídit). Určitě jsem na spoustu aktivit zapomněl, jen jsem chtěl nastínit, že tu je desítky a desítky hodin, kdy se můžete věnovat i hrám v samotné hře, prostě si užít minihrání!

Ještě bych dodal, že samotné minihry jsou velmi dobře zpracované, v podstatě se nenarazil na žádnou, která by mě vůbec nebavila a spousta z nich jsou i velkou výzvu, aby se je hráč pořádně naučil. Nejvíc nervů proteklo právě v minihrách. Ostatně si zkuste takový Street Fighter na těžší obtížnost nebo golf či baseball na nejtěžší obtížnost. Či vůbec pochopit pravidla Mahjongu, přeji spoustu vynervovaných hodin.

Celkově hodnotím Yakuzu Kiwami 2 jako lepší než Kiwami 1, ale zároveň pořád o chloupeček slabší oproti 0, což je způsobeno díky hlavnímu příběhu, který byl v 0 přeci jen epičtější a… lepší.

Pro: povětšinou hlavní příběh, minihry, side questy, postavy, dabing

Proti: přehnaný a překombinovaný konec

+13

Command & Conquer: Renegade

  • PC 65
Ve své době každý významnější přírůstek žánru FPS posunoval technologické možnosti kupředu a série C&C byla v návaznosti na úspěch Red Alertu 2 na svém vrcholu, tudíž střílečku ze světa C&C provázela velká očekávání, a to ať už díky vzrušující kombinaci žánrů, pohledu na svět C&C zblízka, nebo extrémně pozitivní recenzi v časopisu Score. K velkému překvapení pak bylo, že když jste tyto krásné kusy puzzle spojili za ostrého slunečního svitu dohromady, nebylo výsledným obrázkem nic jiného než jedno velké lejno. Alespoň takhle jsem se v prvních minutách hry cítil. Nevěřícně jsem si říkal, že to není možné, že se mi to snad jen zdá. Že tohle… tohle je sračka! Přibližně po půl roce, když jsem z nepochopitelných důvodů výjimečně netrávil večer masturbací, jsem dal hře druhou šanci. Však určitě taky znáte ten pocit, když už jste jednou nakousli hovno, uvědomíte si, že ten prvotní a hořký šok je za vámi, že zbytek už nemůže být horší, a tak si řeknete, proč nebýt v partě za frajera a nesežrat tu sračku celou?

Možnost sestoupit do světa C&C, projet se v Mammoth tanku, podívat se dovnitř budov, které jsme tolikrát viděli jen z ptačí perspektivy, to představovalo obrovské lákadlo. Nicméně hra byla nejspíš spíchnutá příliš narychlo, což je s podivem, neboť datum vydání bylo několikrát posunuto. Pochválit mohu ostrost textur a modely, jinak jsem měl ze hry technologický dojem spíše vylepšeného Unrealu, popř. Half-Life, přičemž tyto hry zestárly mnohem pomaleji. Designérsky Odpadlík série C&C citelně zaostával. Úrovně byly naplněny generickými skalami, prázdnými prostory, všechno bylo poměrně hranaté. Původně se snad počítalo s hraním ze třetí osoby, tudíž hra nejspíš nebyla uzpůsobena na pohled z velké blízky. Ve finální podobě hra umožňuje oba pohledy, ale pokud vím, v drtivé většině se preferoval ten z první osoby. Zblízka i části hry, které se měly odehrávat ve městech působily značně nepřirozeně, neboť celé komplexy budov vypadaly jako jedna plochá textura. Každá stavba evokovala spíše papírový slepenec z přílohy časopisu ABC.

Hratelnost však byla svižná, jednoduchá. Počty a vlastně i způsob likvidací nepřátel plně odpovídal strategiím ze světa C&C. Úkolem byly povětšinou přesuny na delší vzdálenosti a cesta byla posetá snadno zničitelnými terči. Propojenost s C&C se projevovala i v takových detailech, že kolem nepřátele, či stroje, do kterého jste stříleli, se udělal onen pověstný obdélník s ukazatelem zdraví jednotky. Pocit ze střelby však byl poněkud impotentní. Nebo chcete-li arkádový, tupý, triviální… Přesto musím říct, že více než jízda v tanku mě bavily vstupy do budov, nějaké základní pokusy o infiltraci a sabotáž – příběh vás k tomu decentně vedl. Úkoly zněly jasně, žádné velké sraní, tempo jen málokdy zpomalilo. Nelitoval jsem, že jsem se ke hře tehdy vrátil, ovšem když si představím, že bych ji měl hrát dnes znovu, tak možná raději spapat to hovínko. :)
+13 +14 −1

F1 2017

  • PC 90
Po pěti letech jsem se opět pustil do kolotoče zvaného Formule 1 a byl jsem velice potěšen kam se série dostala a to i přesto, že i nadále vychází rok co rok. Věřim, že vývojáři to mají těžké přijít s razatní změnou, ale i tak jde těch pět let opravdu poznat.

Grafika je moc pěkná, hlavně co se samotných formulí týče, západy slunce či naopak pořádný liják jsou super i když díky protivníkům před vámi skoro nic nevidíte, ale tak to přece má být. S okolím tratě je už trochu horší, ale kochat se tady budete asi jen těžko. Co je už samozřejmostí je plná licence přenosu F1, všech monopostů i jezdců, škoda jen, že se během nebo po skončení sezony jezdci nemění a nepřichází nikdo nový.

Hratelnostně je F1 2017 rozhodně zajímavá jak pro záčátečníky tak i pro zkušené jezce. Lze zde nastavit téměř arkádové závodění, tak skoro i simulaci kde vše musíte ovládat naprosto sám a jedno záváhání vás může stát celý závod. Stejně tak i obtížnost je dobře nastavitelná procentními body, takže se vám už nestane, že jedna obtížnost je na vás moc snadná a vyšší už zase nehratelná.

Co je pro mě stěžejní, to je mód Kariéra, ve kterém tuším můžete strávit až deset sezon a postupně se šplnat vzhůru. Závodní víkend začínáte tréninkem, který jsem dřív vždy jen přeskakoval, ale vývojáři zde udělali dobré rozhodnutí a to že během tří pátečních tréninků můžete získat body do vylepšení své formule. Je to vždy pět výzev, projet trať vyznačenými body, ušetřit pneumatiky, benzín, zajet jedno rychlé kolo a zajetí tří kol ve stanoveném čase. Bohužel tyto výzvy jsou v každém závodě stejné, ale i tak mě to nutilo stále sbírat body a vylepšovat si svůj Williams.

Vylepšování monopostů je rozděleno do čtyř kategorií a je velice zdlouhavé. Sám nevím jestli to brát jako mínus, ale po 80 závodech mám vylepšeno 3/4 možných bonusů a na 100% vylešení je u mě tak potřeba minimálně stovka velkých cen. Je dobré, že spolu s vylepšováním monopostu se zlepšuje i váš týmový kolega, jen škoda, že on se do sbírání bodů vůbec nezapojuje a tak je všechno jen na vás. Ještě bych vyzdvihl opotřebování jednotlivých částí motoru a převodovky, kdy na některé závody nebudete mít možnost přepnout na rychlejší směs, nebo budete mít horší řazení, což ale lze velmi redukovat již zmíněným vylepšením.

Co se mi tradičně moc nelíbí je umělá inteligence jezdců, kdy si pořád jezdí ve své dráze a moc se nesnaží to měnit ani při předjíždění, ale sem tam aspoň zaujmou defenzivní stopu. To co mi přijde daleko horší, že protivníci vlastně nedělají jezdecké chyby, pokud zrovna nezpůsobíte nějaký karambol vy, žádný se nestatne a jezdci odpadají jen při potížích s motorem. Stejně tak kolizní model je osekaný na přední křídlo, případně zavěšení kol při větším nárazu.

A za největší chybu hry pokládám podvádění při změně počasí, zejména při kvalifikaci. Oponenti dokážou zajet skvělý čas na suchých pneumatikách v situaci, kdy já se na nich sotva došourám do boxů. Aspoň že při závodě k tomu nedochází, tam při změně už vše probíhá tak jak by mělo. Je fajn, že si hru můžete kdykoliv uložit, ale s tím je spojený i bug, že při takové možnosti často nenaběhne zvuk hry. Naštěstí to lze napravit vyskočením na plochu a zpět, ale i tak je mrzuté že ani po letech od vydání to není opraveno.

Ještě bych si posteskl nad přestupovou nabídkou, kdy mám vždy možnost jít do tří stájí, kde mi ale dvě z nich nabízejí pozici týmové dvojky a to mě jako čtyřnásobného mistra světa poněkud uráží a tak zůstávám u svého Williamsu než si ho vylepším na maximum a teprv pak už budu moct v klidu přestoupit jinam za novou výzvou.

Jinak celkově je závodění velice zábavné, protože ani po 125 hodinách se mi ho nechce opouštět a stále mám před sebou nějaké ty výzvy. Tak si asi počkám dalších pět let a po formuli se tak kouknu zase až v roce 2022, kdy určitě uvidím mnohé změny k lepšímu.
+13

Age of Empires II: The Age of Kings

  • PC 85
Ač nejsem fanouškem strategií, je Age of Empires II světlou výjimkou a můžu potvrdit, že jsem nad ní strávil spoustu hodin času, někdy k uvztekání, když mě CPU jednotky ničily mou pracně budovanou civilizaci, ale většinou to byla zábava a napětí.

Hra je úžasně hratelná a propracovaná od získávání surovin, přes vývin technologií v jednotlivých epochách až k tomu podstatnému, oč tu kráčí - tvorbě útočných jednotek ať už ve formě vojsk, tak loďstev a obléhacích strojů, to vše vyžaduje pozornost hráče, protože důležité dění se může odehrávat na více místech mapy.

Samozřejmě nejvíc jsem si užil plnění jednotlivých misí v rámci historických událostí, kdy jsem měl možnost vyzkoušet si mít v moci vývoj jedné z civilizací a plnit dílčí úkoly až k devastaci protivníka - 85 %

Proti: UI byla na nejtěžší úrovni nehratelná - u mě :-)

+13

Sinister City

  • PC 35
Musím se přiznat, že kromě klasických velkých titulů si rád zahraji i nějakou tu oddechovku a hodně mě baví právě hidden object hry, které klasické hledání předmětů proloží i nějakými dalšími puzzly. Tyto hry obvykle mívají i příběh, od kterého mám minimální očekávání. Příběh Sinister city je pro mě ale úplný dno. Je možné, že se tvůrci prostě jen netrefili do mého smyslu pro humor, ale za sebe musím říct, že by hře hodně prospělo, kdyby žádný příběh neměla a postupně by se procházelo od puzzlu k puzzlu.

Ruku v ruce s příběhem jdou i nelogičnosti řešení:
- Často musím najít 7 stejných věcí (např. ozubených kol), abych ve výsledku mohl použít jedno z nich.
- Přímo před upířím tchánem, který se mě chce zbavit, namíchám lektvar z pochybných ingrediencí a on má obrovskou chuť ho vypít.
- John si nechce vzít noviny bez placení z držáku na noviny a taky nechce bez placení vzít věci z opuštěného stánku. Zvláštní, že nemá peníze, když si předtím kupoval v restauraci burger, ale ok. Peníze najde pod držákem na noviny (to mu už tolik nevadí), nechá všechny peníze ve stánku, kde si vezme věci. Dejme tomu. Ale pak nemá problém si vzít věci z držáku na noviny, který může ale nemusí patřit ke stánku.

Brr, už se mi nechce na nic dalšího vzpomínat. Když k tomu přidám ne moc líbivou grafiku, ne moc líbivé animace a značnou nepřehlednost (např. hledání na místech, kde se hledalo dříve nebo nutnost při hledání předmětů něco nejprve odsunout, což vede ke zmatenému klikání na všechno), vychází mi jedna z nejhorších hidden object her, co jsem hrál.

Pro: Některé puzzly

Proti: Příběh, nelogičnosti, grafika

+13

RiME

  • PS4 75
Rime je audiovizuálně krásná hra se skrytým poselstvím, které bude leckomu až do konce utíkat (tak jako mně) a se kterým se ne každý dokáže plně ztotožnit. Člověk by skoro i řekl, že předešlou větou je vlastně shrnuto vše podstatné a jakýkoliv další text bude už jen taková ta omáčka kolem.

Pár slov tu ještě přeci jen ale nechám. Rime je hra, která na první dobrou působí jako stvořená pro mě. Mám rád tyhle indie adventury s osobitým vizuálem. A ani mi nevadí, tak jako i v tomto případě, že nejsou založeny na těžkých hádankách a člověk tou hrou celkem bez obtíží proplouvá. S čím jsem se trochu míjel bylo ale hlavní téma hry. Jedním z důvodů je, že jsem se vlastně s ničím takovým ještě takhle blízko nesetkal. Druhý důvod je ten, že mi to téma bylo skoro až do samotného konce utajeno - uznávám, že možná i mou nepozorností. Tak či onak, člověk zpětně (po přečtení pár komentářů tady na DH) musí ocenit, jak výborně hra téma ztráty zpracovává. Když si odmyslím hlavní myšlenku, stále tu je pěkně zpracovaný svět se zajímavou grafikou, která určitě nikoho neurazí a umí vykouzlit i pěkné scény. A hudební podkres, který skvěle zvládá dokreslovat atmosféru zrovna procházenými stádii. To je prostě Rime.
+13