Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Shadow Man

  • PC 80
Tak toto je jedna z her mého dětství, pokud si dobře pamatuji, tak byla mezi prvními co jsem hrál, když jsem poprvé dostal od rodičů PC :-) . Jedná se o akční adventuru viděnou z pohledu třetí osoby, která je zasazená v metrodivania stylu. Tedy celá velká mapa je jakýsi labyrint, který je uzamčen různými průchody a vy tyto průchody musíte otevírat pomocí své duševní síly. Tu sbíráte v nádobách roztroušených různě po mapě.

A dále sbíráte různé předměty nutné pro další postup na mapě. V kombinaci sbírání duší z nádob a různých předmětů nebo nových zbraní tak můžete otevřít celou velkou mapu a všechno prošmejdit. Jak tady už bylo psáno v komentářích, někdy působí tato hra poněkud nepřehledně a člověka otravuje neustálý respawn nepřátel, jak se musíte vracet zpátky již vámi objevenými lokacemi. I když souboje s minibossy byly pro mě celkem v pohodě, tak u finálního bosse jsem se pořádně zapotil. I s nejlepší výbavou a zbraněmi byl docela problém ho porazit.

Ve hře byste měli objevit 120 duší, abyste získali a odemkli všechno na mapě. S tímto úkolem mi hodně pomohl přehled o umístění duší od Andreje Eperješiho. Na cz/sk scéně známého drtiče her, který na velké množství her udělal detailní návody.

https://www.cheater.cz/pc-hry/shadowman/navod/1426/

Dávám tady odkaz na jeho zpracovaný přehled duší, protože vyšel remaster shadow mana a předpokládám, že mnozí si tuto hru nyní budou chtít zahrát. Nejenom staří harcovnící, ale třeba i noví hráči.

Pro: zajímavé voodoo zasazení, hororová atmosféra, není to jenom o bezduchém střílení

Proti: otravný respawn nepřátel, souboj s finálním bossem je opravdu o nervy

+13

Tomb Raider: Underworld

  • PC 70
Lara Croft se vrací v 9. díle, tedy třetím díle třetí trilogie, nebo by se taky dalo říci i posledním díle poprvé restartované série? No, zní to poněkud zmateně, ale čert to vem. :)

V prvé řadě musím říct, že jsem si původně myslel, že Tomb Raider Anniversary byla jednorázová odbočka, takový odskok od původního příběhu, který měl vzdát hold prvnímu dílu série. Vývojářům se ale podařilo příběh jedničky do tohoto pokračování výborně zakomponovat, takže mé první setkání s Natlou bylo příjemné překvapení. Jinak příběh celkově mě spíše nezaujal. Komentář píšu pár týdnů po dohrání a pamatuji si z něho jen pár střípků, především celkem nepřehledný závěrečný bossfight s Natlou, rozsáhlé podmořské lokace a taky to, že byl oproti předchozím dílům o dost kratší.

Co se týče nových schopností Lary, tak přibylo skákání po stěnách ala Prince of Persia, schopnost hýbat s celou stěnou pomocí mýtické síly a po naplnění adrenaline baru přibyl systém head shotu, který jsem za hru použil jen párkrát. Úplně mi nevyhovovala možnost si vybrat zbraň pro každou úroveň. Dřívější nutnost hledání zbraní mě aspoň nutila hledat secrety, tady nic takového není (+ secrety jsou pouze ve formě sošek a jiných relikvií, takže není potřeba je vůbec hledat). Stejně tak mě mrzí fakt, že při každém reloadu se Laře obnoví plné zbraní. Sbírání lékárniček tak vlastně není vůbec potřeba a hodí se leda tak na finální bossfight.

Na grafické stránce je vidět, že technologie opět pokročily, hrané sekvence tak vypadají zase o něco lépe. Bohužel při hraní se mi ale stávalo, že se Lara často zasekávala o textury a ještě hůř na tom bylo ovládání. Dost často se mi stalo, že Lara šla malinko jinak, než jsem chtěl nebo dokonce začala dělat jinou činnost (např. chci vylézt nahoru a ona místo toho skočí do dálky do propasti, protože obě zmíněné akce se provádějí tlačítkem pro skok. Přitom římsa je hned u její hlavy). Třešničkou na dortu pak je občas zmatená kamera, takže jsem někdy nevěděl kam skočit, apod.

Máme zde finále trilogie, po kterém přichází nový (a podle mě hodně povedený) restart. Tato hra ale taky není úplně k zahození. Sice jsem uvedl docela dost věcí, co mi na hře vadí, na druhou stranu nesmím zapomenout na fakt, že mě hraní i přes své nedostatky dost bavilo.
+13

Control: The Foundation

  • PS4 80
Objektivně rozhodně lepší než Control: AWE. Jedná se vlastně o pokračování příběhu hlavní hry, odehrávající se v samotných základech The Oldest House. I když mám za těch několik desítek hodin Control dost okoukaný, i tak musím pochválit vizuální stránku The Foundation, která se svými scenériemi patří vůbec k tomu nepůsobivějšímu. Navíc se zde již nepotýkáme s otravně tmavými lokacemi jako v AWE.

The Foundation navíc odpovídá na některé otázky ze základní hry a dozvíme se tak více například o tajemné entitě známe jako The Board, nebo o vzniku samotné organizace a jejího sžívání s tajuplnou budovou. Nové schopnosti spočívající v obnově či ničení krystalů také na chvíli zabaví. Ale...

Subjektivně mě The Foundation prostě už tolik nebavil. Jsem hratelnosti Control jednoduše přecpaný a opakující se souboje se stále stejnými nepřáteli mě už spíš otravovaly. DLC samotné přitom rozhodně v porovnání s jakoukoliv konkurencí patří k těm poctivým, jenže únava materiálu začala být při jeho hraní již pořádně znát a já se jednoduše místy přistihl, že spíše rychle dohrávám než nadšeně hraji. Jsem si ale prakticky jistý, že kdybych hrál všechny části Controlu s tím, jak vycházely, uvítal bych tento návrat do unikátního univerza všemi deseti. I proto jsem nakonec hodnotil poměrně vysoko.

Vzhledem k tomu, že je DLC jakýmsi epilogem hry, je i Jesse samotná přirozeně již pořádně "nařachaná" a ani The Foundation tak nenabízí zajímavější odměny. Otevírání bedniček s lootem je tak už vyloženě zbytečné. DLC samotné tak není ani příliš obtížné. Na druhou stranu musím znovu vyzdvihnout krásné prostředí a zábavné oživení v podobě mise s kamerou. Jednoduše dobrý přídavek, jehož konec jsem však uvítal.

Hráno jako součást Herní výzvy 2021 – "8. Herní nášup: Dohraj hru, včetně všech oficiálně vydaných obsahových rozšíření. Povolené jsou jen hry, ke kterým vyšly minimálně dvě oficiální obsahové rozšíření." – Hardcore varianta

Hodnocení na DH v době dohrání: 76 %; 21. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Relativně dost obsahu; pár nových schopností; další prohloubení světa; vedlejší mise s kamerou

Proti: Hratelnost se příliš nemění a už přestává bavit; bedničky s lootem jsou naprosto zbytečné

+13

MotorStorm: Apocalypse

  • PS3 85
Pokud jste jako já a preferujete závodní hry, kde vůbec nejde o realistické ovládání vozu, ale o maximální adrenalin a spektákl, pak rozhodně doporučuji MotorStorm: Apocalypse neminout. Je to hra, která se neztratí vedle takových klasik jako je série BurnOut, FlatOut 2 nebo Split/Second.

Tratě nabízí poměrně velkou volnost a všude vás provázejí velkolepé úkazy jako jsou hroutící se budovy, padající letadla, divoce kličkující střely z raketometů, burácejí vlny z divokého moře... Je to naprostá arkáda, kde jde spíš o to uhýbat všem nástrahám a dobře hospodařit s nitrem než držet ideální stopu a správně najíždět do zatáček, ale ten zážitek stojí za to.

Vhodně je navržená i obtížnost, která není frustrující, ale zároveň se vám nikdy nestane, že byste nad svými protivníky měli výrazný náskok. Na druhou stranu - hra samozřejmě počítá s tím, že se občas vysekáte a není třeba kvůli tomu hned závod restartovat. Zkrátka něco jako již zmíněný FlatOut 2.

V čem vidím problém, jsou jako obvykle technické možnosti PS3. Hra vzhledem ke stáří a platformě vypadá perfektně, nicméně nestabilních 30 FPS prostě pro takovou rychlou a na přesnost náročnou hru není zrovna ideální framerate a ovládaní je kvůli němu nepříjemně tuhé.

Tato hra (či celá série MotorStorm) by si rozhodně zasloužila remake / remaster na moderní platformy, kde by tento problém byl vyřešen. S koupí bych neváhal ani sekundu.

Pro: adrenalin, grafika, spektakulárnost, zajímavé tratě se spoustou zkratek a jiných vychytávek

Proti: 30 FPS

+13

A Place for the Unwilling

  • PC 20
Tak nad tímhle fakt zůstává rozum stát. Na tuhle hru mě nalákalo tvrzení autorů, že je inspirovaná mým milovaným Pathologicem, a skrze tohle tvrzení se jim dokonce podařilo dosáhnout doporučení od Ice Pick Lodge, což jsou jeho tvůrci. Ale zdá se, že pokaždé, když se nechám na hru nalákat právě z tohoto důvodu, ukáže se, že je to absolutní paskvil. Inu, jak se říká, když dva dělají totéž, není to totéž.

A Place for the Unwilling se první pohled opravdu podobá Pathologicu. Odehrává se v jednom městě po dobu 21 dní a hlavní roli tu hraje nějaké drama mezi postavami. Vy, jakožto hráč, do města přijíždíte po té, co váš přítel z dětství spáchal sebevraždu a odkázal vám své peníze, majetek a postavení. V poněkud neoriginální snové části vás prosí o to, abyste se postarali o jeho matku a manželku, našli jakési klíče k odhalení tajemství jeho smrti a tvrdí vám, že město není tím, čím se zdá, a že jeho obyvatelé, jak ti "významní" (tj. ti, kteří mají jména) tak ti nevýznamní (ve hře jsou vyobrazeni jako "stíny") pro vás budou velmi důležití (tady bych mimochodem chtěl vznést dotaz do pléna na to, proč mají snové sekvence ve hrách tak často podobu kusů budov a scenerie vznášejících se ve vzduchoprázdnu; mně se v životě nic takového nezdálo).

Od první chvíle si nejspíš všimnete, že ačkoliv grafická stylizace, která by se dala popsat jako "cartoon Lovecraft", je opravdu povedená, stejně jako hudební doprovod, který sice není kdo ví jak originální, ale hezky podtrhuje prostředí Anglie v období průmyslové revoluce, které se hra snaží evokovat, z APFTU mocně sálá silný amaterismus, a to rozhodně nemyslím v dobrém slova smyslu (např. nadabované intro zní, jako by ho psal puberťák na střední a zároveň ho nahrával z extrémní blízkosti k mikrofonu, takže to zní, jako byste ho poslouchali v rakvi).

Obecně to mám tak, že pokud je příběh zajímavý a postavy uvěřitelné, tak mi nevadí popasovat se se špatným game designem. Tady jsem se ovšem dočkal jak špatného game designu, tak snad ještě horšího storytellingu a úrovně textů obecně. Ten, kdo je psal, byl nejspíš zastáncem klasické začátečnické iluze, že více textu znamená i vyšší kvalitu, a celkově bych to přirovnal k úrovni dialogů z Fallout 1.5: Resurrection. Spousta předmětu například hned ve vašem domě je interaktivních, ale interakce s nimi nepřináší absolutně nic zajímavého (třeba interakcí se stolkem, na kterém leží ubrus, se dozvíte, že je to stolek, na kterém leží ubrus). Postavy pak mluví v extrémně květnatých frázích pokaždé, když vám chtějí cokoliv sdělit, což je většinou iritují o to víc, že vám nikdy nesdělí žádnou podstatnou informaci. Všechny působí jako karikatury a obecně jakákoliv interakce s nimi je martyrium (třeba místní knihkupec působí spíš jako nějaký šestnáctiletý puberťák, který chce působit sečtěle po té, co si přečetl Božskou komedii, než jako někdo, kdo to má v hlavě v pořádku).

Asi nejhorším aspektem hry je absolutní neuvěřitelnost chování postav a způsob, jakým je zde vyprávěn příběh, což je ve hře založené na postavách a příběhu dost velký kámen úrazu. Po vašem prvotním příjezdu do města se o vás píše v novinách a v očích obyvatel jste spojeni s vaším zesnulým přítelem, ale absolutně nikdo s vámi jeho smrt neřeší a místo toho vás žádají o plnění nesmyslných questů, které má vaše postava nulovou motivaci dělat a které nikam nevedou - třeba připomenout místním dětem, že si mají udělat domácí úkoly nebo jít pomluvit místní odboráře mezi střední třídou. Asi nejotravnější je místní starosta, který vás v dopisech urgentně zve do své rezidence, jen aby půl dialogu s vámi strávil s někým na telefonu (což má být nejspíš vtipné, ale není) a pak po vás chtěl názor v nějaké nepodstatné věci, po které vám nic není, přičemž nemáte šanci vyjádřit, že na ni názor nemáte. Během každého dne máte jen omezený čas na to, abyste splnili zadané questy, a později nemáte čas na to, abyste stihli všechny, ale popravdě osobně mě to netrápilo, protože se mezi nimi našel sotva jeden, který jsem měl motivaci plnit.

Z času, který je vám v rámci jednoho dne přidělen, vám pak ukrajuje fakt, že byste nějaký čas měli strávit obchodováním. To sestává z pobíhání po obchodech ve městě, kde můžete nakupovat kolem deseti typů zboží a prodávat je jinde podle toho, jak se ceny mění. Nicméně jediná role peněz v hře je ta, že některé příběhové úkoly vyžadují, abyste u sebe měli dostatečný obnos, nic víc. Musíte kvůli tomu tudíž strávit půlku už tak nezajímavého gameplaye přepisováním cen na papír, abyste je mohli srovnávat, a celkově tenhle aspekt hry působí, jako by do hry byl přidán navíc, aby mezi nudnými questy bylo co dělat. Nemluvě o tom, že ve hře, která se prezentuje jako komorní drama, je pobíhání po obchodech asi to poslední, po čem toužím.

Shnilou třešničkou na dortu je pak zmatené ovládání, které údajně z důvodu, aby se hra odlišila od point and click adventur, zavádí nějakou vlastní invenci v podobě pohybu pomocí šipek a ovládání inventáře, deníku atp. pomocí WASD. Podobně zarážející je obsese autorů problematikou genderu. V prvních pěti dnech mi bylo asi čtyřikrát připomenuto, že obyvatelé města nevěří na to, že to, co má člověk mezi nohama, určuje jeho hodnotu, ale přitom tohle téma v příběhu ani herním světě žádným dalším způsobem nefigurovalo.

Můj celkový dojem z této hry je, že její autor měl nějakou vágní vizi hry odehrávající se v otevřeném městě a podvědomě se chtěl blýsknout svým humanitním vzděláním, ale tak trochu už nedomyslel, o čem ta hra má být, jak navodit nějaké napětí a co to je game design. Opravdová škoda, protože název A Place for the Unwilling tu nechtěně nabírá nový rozměr.
+13

Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War

  • PC 70
Gladius je 4X stratégia, ktorá rozhodne nebude patriť medzi vaše tradičné herné hity. Je to príjemná jedno hubka na dlhé zimné večery, bez väčšej výzvy na „normálnej“ obtiažnosti. Vesmír Warhammeru 40.000 ponúka rôzne strany konfliktu (štyri sú prítomné v originálnej hre – Astra Militarum, Adeptus Astartes, zelený hooligan...pardon Orkovia a Necroni), ďalšie si musíte prikúpiť s niektorým z niekoľkých DLC), za každú stranu konfliktu sa hrá trochu inak, neexistuje tu diplomacia – nezabúdajte sme vo svete, v ktorom je „iba vojna“.

Pri hraní sa budete sústrediť na rozvoj mesta/miest a rozširovanie svojej armády, aby ste porazili všetkých protivníkov stojacich proti vám. Do toho vás bude z času na čas otravovať neutrálne osadenstvo planéty Gladius; hlavu vám zamotá takmer nezdolateľný Champion of Khorne, prípadne si splníte nejaký ten „questík“.

Ani s výskumom si príliš ťažkú hlavu robiť nemusíte – jednoducho idete postupne od najnižšieho stupňa po najvyšší. Dve technológie z jedného stupňa, aby ste si mohli vyberať zo stupňa nasledujúceho. Nič čo by vám nejako zamotalo hlavu. Ako som už napísal na začiatku, je to príjemná, relaxačná jedno hubka – nie niečo čo by vám na základnej obtiažnosti zaparilo vašu mozgovú kôru.

Kde pre mňa Gladius získava pár bodíkov navyše, je jeho modovateľnosť – a teda možnosť si prihodiť do hry moju vlastnú „custom chapter“ Adeptus Astartes. Mod scéna však nie je bohovia vedia aká bohatá, ale nájde sa pár zaujímavých kúskov – „Too Many Voices“ vám hru kompletne ozvučí; mody, ktoré pridávajú individuálne mariňácke kapituly (hra má len generických Astartes) – tu stoja za zmienku „Blood Angels“, ktorý majú spravenú aj svoju vlastnú questovú linku.

Nečakajte od Gladiusu hĺbku hier ako Endless Legend alebo nedaj bohovia Civlizácie. Ale pokiaľ chcete menej náročnú stratégiu a vašim obľúbeným fiktívnym svetom je vesmír 40k, tak by vás hra mohla príjemne pobaviť.

Pro: Warhammer 40.000, prehľadnosť, pochopiteľnosť, znovuhrateľnosť, modovateľnosť

Proti: Ak čakáte zložitú a komplikovanú 4X stratégiu, hľadajte na iných miestach. :)

+13

Virtua Tennis: Sega Professional Tennis

  • PC 70
Jako fanoušek tenisu jsem dlouho dobu postrádal nějakou pořádnou tenisovou hru na počítači. Když pominu klasický pong nebo nějaké jednoduché hříčky ve flashi, tak tu byly akorát tak Tennis Critters, které sice byly zábavné, ale prostě to nebylo ono. Pak jsem se někdy v půlce první dekády dostal k prvnímu Virtua Tennisu a mohl jsem se konečně zaradovat.

Jenže ta upřímná radost mi vydržela do prvního zápasu, kdy jsem zjistil, že to není simulátor hraní tenisu, ale arkáda, kde se téměř nechybuje, výměny trvají i několik desítek úderů a během nich hráči hodí asi deset zázračných rybiček. O praktické nemožnosti dát eso nemluvě. Postupem času jsem si ale zvykl a především hraní s kamarádem mi přineslo spoustu zábavy.

Single player pak nabízí turnaj, kde se hráč postupně utká s několika soupeři na různých površích. Co mě ale celkem chytlo byl World Circuit neboli kariéra. Kromě zápasů proti počítači je nutné plnit i různé disciplíny na přesnost. Nejvíc mě asi bavilo srážení kuželek servisem. Konec kariéry pak značně přituhuje, protože soupeři již dělají minimum chyb a nemají problém otočit z 0-3 na 4-3 a vyhrát (až na úplné finále se vždy hraje na méně setů a bez tie breaků). Symbolickou korunkou jsou pak finální souboje s Kingem v singlu a s Kingem a Masterem v deblu. Ti už chyby nedělají prakticky vůbec a jejich porážka je opravdu na dlouho. Ale zadařilo se.

Pro hráče, kteří si chtějí jen tak pro zábavu zapinkat a nehledají realistický tenis, bude Virtua Tennis dobrou volbou. Grafika sice už znatelně zestárla, ale ta zábavná hratelnost je ve hře pořád, takže se dá v pohodě hrát i dnes.
+13

Jazz Jackrabbit: Holiday Hare 1994

  • PC 75
Toto rozšíření je opravdu pouze vánočním dárkem fanouškům původní hry. Herní doba na střední obtížnost je kolem půl hodiny, ale spojení vánoc a Jazze se autorům podařilo. Vše je krásně zasněžené, sbírají se červeno-bílé hůlky a do toho hrají variace na klasické vánoční melodie. Pokud si chcete vánoční přídavek užít více, doporučuji vyšší obtížnost a hledání tajné úrovně. Každopádně šlo o skvělou marketingovou akci, kterou Epic o rok později zopakoval.
+13

Assassin's Creed IV: Black Flag - Freedom Cry

  • PS4 70
Chybí tomu trochu elánu. Adéwalé je sice silák, co by se pro osvobození otroků nechal sám roztrhat, ale neusměje se, nezahláškuje, jen si těch pár hodin jde za cílem a to je všechno.

Ne snad, že by nebylo, proč se bavit, velice střídmá příběhová kampaň nabídne hned několik parádních scén, kdy mi šel mráz po zádech (pěší naháněčka loďky nebo předčasné finále v podobě potápějící se lodi otroků), ale běžné činnosti jsou jen a pouze v podobě osvobozování dvou druhů nešťastných nevolníků, které se velice brzy omrzí a zbývá jen čekat na nějaký pořádný bonus z toho vycházející. Hra vás ale sympaticky odmění, protože bez vylepšené mačety je otevřený boj slušným utrpením a Adé při něm do té doby působí trochu nedomrle.

Slušné hodnocení dávám také kvůli značnému časovému odstupu. Sám jsem si dal od klasické Black Flag půl roku pauzu a člověk má opravdu pocit, že nějaký čas uplynul, že čas pirátů jako takových už je pryč a je čas jít dál. Od nejlepšího dílu AC se ale odchází dost těžko.

P.S.: K vraku Jackdaw jsem se nepotopil, odmítám přijmout legendu a smířit se tak s tím, že tahle nezapomenutelná kocábka už se na moři nekolébá.

Pro: Možnost zůstat v milovaném světě Karibiku

Proti: Minimum rozvoje pro Adéwalého

+13

Astro's Playroom

  • PS5 90
Co jiného pustit na (konečně sehnaném) PS5 jako první než Astro's Playroom? Hra se instaluje během prvotního nastavení konzole a slibuje, že hráči představí funkce nového ovladače Dualsense. Slib splnila do puntíku a ještě skvěle pobavila.

Astrovo nejnovější dobrodružství funguje jako úvodní hra do nové generace konzole PlayStation prakticky perfektně. Zvládá demonstrovat zajímavé funkce nového ovladače a jako bonus jde o chytrou exkurzi do historie konzolí od SONY i her samotných. Je vážně radost objevovat další a další odkazy na herní velikány jako Bloodborne, Horizon, ale i menší kousky jako Patapoon či PaRappa the Rapper.

Nejedná se však o prvoplánovou rychlokvašku, která by těžila pouze z nové technologie, byť nadšení z neokoukaného se jistě do hodnocení také promítlo (pesimistické já mi však napovídá, že představené funkce ovladače budou v jiných hrách využívány jen velmi málo) . V jádru jde o poměrně dost krátkou, ale intenzivní a krásně hravou plošinovku s fajn nápady přesně ušitými na míru nových možností Dualsense. Možná vyjma pasáže s opičím oblekem, která dokáže být místy malinko otravná, jde o kus poctivé zábavy, nad jejíž realizací se vážně někdo zamyslel. Hra tak parádně baví a zároveň působí jako skvělý tutoriál. Bravo.

Mimochodem všem majitelům PS VR doporučuji ASTRO BOT Rescue Mission se stejným hlavním hrdinou. Dle mého skromného úsudku, jde o nejlepší VR hru (minimálně z těch, na které jsem osobně narazil).

Hodnocení na DH v době dohrání: 89 %; 26. hodnotící; "zdarma" ke konzoli PS5

Pro: Prakticky ideální ukázka technologie ovladače Dualsense; zábavná herní náplň; "zdarma"; perfektní odkazy na desítky her

Proti: Hudba velmi podobná Astro Botovi; krátké

+13

GNOG

  • PC 50
Ve hře musíte otevřít a rozehrát hudební krabice (lepší výraz jsem nějak nenašel, možná kufříky?). Každá krabice má nějaké téma (třeba příroda, věda, žába,..) a jiné vnitřní mechaniky. Obecně jde o to, že vyřešíte jednu vrstvu a dostanete do vrstvy nižší, někdy se mezi vrstvami zase přepojujete a hledáte správný spouštěč nebo nápovědu. Jedná se o takový mix logické hry a adventury. Pouze logikou toho totiž moc nevymyslíte, musíte si osahat, co jaký prvek dělá (často tak působí podobně jako například hry od Amanita Design) a hodně puzzlů tak vyřešíte jen náhodným mačkáním a taháním. Na druhou stranu pouze taháním a mačkáním se brzy také zaseknete a potom si začnete všímat, že vedle aktivních prvků mají krabice na sobě i množství nápověď, mnohdy mírně skrytých, ale stěžejních pro vyřešení daného problému. Hodně velkou část kouzla dělá právě to zpracování v podobě krabice, které vám trochu připomenou vaše dětství a vlastní kufříky plné hraček.

Grafika je veselá, pastelová. (nicméně opravdu malé děti mohou děsit rozpohybované hrací krabice stylizované do příšerek). Hudba je takové roztomilé mručení, čekal jsem ji výraznější a delší. Hru doporučuji hrát myší (ovladač mi tady příliš nesedl, myš je přesnější, i když zase neucítíte nápovědu v podobě zpětné vazby). Obtížnost je vyvážená, občas se zaseknete, ale není problém odejít a začít rozebírat krabici od znova. Když víte jak na to, tak jde krabici otevřít do minuty, no její řešení v mém případě trvalo dýl. Krabic je ve hře 9 a hru jsem dohrál za něco přes 4h, takže cca půl hodina na jednu krabici.

U hry s VR podporou bych přeci jen čekal, že budu muset dělat 3D řešení. Tady je to tak nějak všechno o vrstvách nebo otočení spíš než o natáčení kufříku doleva/doprava/nahoru/dolů, což mě mírně zklamalo. Jinak ale jde o fajn počin, který asi nebude zlatým hřebem vašeho večera, ale k odpolednímu odpočinku proč ne.
+13

Evergarden

  • PC 60
Po roce jsem se konečně dobelhala do konce téhle hry. Grafika na první pohled upoutá, doprovod zmutované lištičky nebyl na škodu a mechanika hry mě za začátku taky celkem bavila. Ale neustálé sbírání čím dál tím většího množství kamínků skrze jednu a tu samou hru po čase omrzelo.

Hra je prakticky sofistikovanější verze hry 2048, s tím, že časem je možné využívat bonusů prezentovaných na vinylových deskách. Plusem je, že jednotlivé květiny odpovídají své úrovni počtem listů, tenhle detail se mi opravdu líbil. Při kombinaci té nejvyšší úrovně (6) se objeví kamenný sloup, který při dokončení hry vyprodukuje již zmiňovaný kámen, který se pak pro postup v celé hře kombinuje v mozaikách. Kamenný sloup lze aktivovat a rozsvítit když ho hráč zakomponuje do vytouženého vzoru, který Fen (zmiňovaná liška) navrhne. Tři takhle zkombinované sloupy se změní na sloup vylepšený.

Hra v celku má určitě co nabídnout, ale pro mě to bylo opravdu si zahrát jedno kolo a hru zase zapnout za pár dní (nebo až za rok v mém případě). Největší výtku mám asi k tomu polovičatému vysvětlení, jak hra vlastně funguje, protože pak jsou v diskuzích lidé, co nepochopili tohle nebo tamto (jak aktivovat sloupy, jak musí být sloupy rozestavené aby se proměnily na lepší verzi, jak se zbavit pásovce apod.). On na to sice člověk časem opravdu přijde sám, ale je to takový pokus omyl. Byl to takový minimalismus za každou cenu.

Pro: pásovec

Proti: králík

+13

Rusty Lake Hotel

  • PC 60
Rusty Lake Hotel, názvem zajímavá jednohubka, odkazem připomínající detektivku od Agathy Christie, obsahem ale trošku komplikovanější.

Hříčka říkám schválně, protože pro její dohrání Vám bude stačit pár hodin, slovy pár, řekl bych, i doslova. Tvůrci se tu rozhodli představit záhadný hotel, ve kterém jste Vy – správce – který má splnit co hostům na očích uvidí, především je uspokojit kvalitním jídlem na stříbrném podnose. Hosté jsou ale z řád zvířectva a tak tu rázem jsme jak v nějaké bajce od Ezopa.

Hlavními hrdiny jsou – pan Králík, slečna Holubice, pan Kňour, paní Bažantice a pan Jelen. Těm všem musíte připravit hlavní večerní chody, těm všem tyto chody připravíte z masa svých kolegů. Každý večer tak jdete na lov surovin, ze kterých pak kuchař pan Žabák připraví hlavní chod. Čím více hlavních surovin naleznete, tím více s večeří budou návštěvníci spokojení. A v tom tkví hlavní myšlenka hry.

Každý večer se vypravíte do bytu jednoho z návštěvníků a propracováváte se ke sběru surovin, včetně i samotné vraždy místního obyvatele. Hra má takové osobité adventurní prvky, pěkné, byť poměrně jednoduché, grafické zpracování a logický základ, čímž bych hru s přehledem zařadil do žánru logických adventur. S podobným námětem a jeho zpracováním jsem se totiž dosud nesetkal a byla to poměrně zajímavá zkušenost.

Postupem času zjistíte, že v tomto hotelu vládne taková zvláštní ztísněná atmosféra, kterou tu tvoří sám majitel – pan Sova. Celé to má takový absurdní nádech zvířecí bajky, navíc Vás to nutí pokračovat dál a zkoumat, co hra ještě nabídne za smrti po vzoru klasických hororových filmových vyvražďovaček, které vznikají jenom proto, aby ukojili choutky fanoušků tohoto žánru. Tato hra je na tom totiž podobně.

Pro: Originální logicko-adventurní jednohubka s příjemnou pohodově-jazzovou atmosférou a pěknou grafikou.

Proti: Nejedná se ale o nic vysloveně složitého a za chvíli máte také hotovo. Navíc je to obsahově dost jednoznačná záležitost.

+13

Control: The Foundation

  • PS4 90
Prvé dlc k hre Control ma zaviedlo do novej oblasti, tak odlišnej od hlavnej hry. Veľmi oceňujem, že sme sa mali možnosť pozrieť aj do ,,prírodnejšej" lokácie a taktiež to, že okrem starých známych nepriateľov tu ešte pribudlo zopár nových. Vďaka nim hra nabrala ešte o čosi rychlejší nádych a stala sa akčnejšou.

Ak som sa v pôvodnej hre po čase medzi nepriateľmi nudila, tu je opak pravdou. Mam pocit akoby obtiažnosť v datadisku stúpla a ja som mala niekedy dosť problém prejsť určité pasáže.

Obzvlášť pozitívne hodnotím vedľajšiu nepovinnú misiu akoby vystrihnutú z akčného filmu. Viac prezrádzať nebudem.
V inej oblasti som zase mala dosť nepríjemný pocit, ktorý hraničil so strachom. Takže ďalšieho zlatého bludišťáka dostáva toto dlc aj za to, že som sa fakt nenudila a jeho prejdenie bolo sprevádzané množstvom emócií.

Mojou asi jedinou výtkou by bolo častejšie objavovanie sa zvláštnych animácií tváre. V hlavnej hre som si toho veľa nevšimla, no tu to bolo celkom badateľné.

Myslím, že to čo v hlavnej hre bolo dobre urobené, vo Foundation iba prehĺbili a s kľudom anglického gentlemana môžem toto dlc odporúčiť všetkým, ktorí si ho ešte nemali možnosť zahrať.
+13

Pink

  • Android 80
Plameňáci! Logické hry od Barta Bonteho jsem si opravdu oblíbila a jednou za čas se musím podívat, jestli nepřišel s nějakou novou. (A navíc si nějakou hru od něj tradičně zařazuji do výzvy, takže nemůžu vynechat ani tenhle rok.) Pink je další z jeho barevné řady a mně, jak zvolenou barvou tak stylizací opravdu bavila. Jak byla Green plná zelených stromečků a Blue plná ryb a vodní tématiky, Pink se hemží plameňáky, grapefruity a neonovými světly.

Hádanek je znovu padesát a přestože mi jich většina přišla celkem snadná (ať už je to tím, že jsem si zvykla na hry tohohle vývojáře nebo byly opravdu jednodušší), tak nad pár jsem se musela trochu zamyslet, např. při posouvání kostiček nebo mačkání grapefruitů. Nápovědu jsem použila snad dvakrát u stejné hádanky, ale jinak jsem neměla nějaký větší problém. Na odreagování se zapojením trochy mozkových závitů je hra ideální.

Jen upozorním, že Bart zvolil opravdu jedovatý odstín růžové, který je sice pěkný na pohled, ale volá po ztmavení obrazovky jinak vám vypálí zornice.

Pro: plameňák, plameňák, plameňák

+13

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PC 60
Možná jsem jeden z mála kdo hraje Assassin's Creed kvůli příběhu. Tady ho teda moc není. Asi chápu proč se tenhle díl tolika lidem líbí. Ale z mého pohledu je to totální popření identity předchozích her a radikální odklon od příběhovosti a výrazných postav. Příběh bych přirovnal k filmu typu National Treasure. Často mi taky unikaly skoky v čase, přestože současný rok se na začátku mise vždy zobrazuje. Dějová linka v současnosti nebyla úplně špatná, ale rozhodně neměla být hratelná.

Co mě ale šokovalo jako první byla technická stránka hry. V podstatě hned co jsem dohrál trojku jsem spustil Black Flag. Hra není moc dobře optimalizovaná, z té doby asi ještě experimentální fíčury si nerozumí s moderním PC a musel jsem hrát na nižší vysoké detaily. FPS zamčeny na nějakých 63. Aby se mi hra nesekala musel jsem stáhnout 3rd party software pro vynucení triple buffering.

Ovládání se ZASE změnilo. Kurva proč? Proč si u každého dílu AC musím připadat jako klavírista, který se propadl do alternativního vesmíru? Jistě, PC port i jeho ovládání pravděpodobně pokaždé dělá jiný tým, ale to je opravdu tak těžké mít alespoň povědomí o tom, jak se předchozí díl ovládal?

Plavení se po moři, které je až groteskně zamrdané aktivitami, loděmi a lokacemi, je spíš otrava. Ale zase to ovládání lodi už není takové utrpení jako v předchozím dílu.

Takže co? Nevím. Když jsem hru spustil a vyladil technické nedostatky, byl jsem popravdě docela nadšen z exotického prostředí. Ani už nevím v který moment jsem si uvědomil, že hrou fakt nemá smysl víc než jen proplout. Asi když se mi otevřela mapa a já si uvědomil, že nehraju Assassin's Creed, ale ty nejotravnější vedlejší mise ze Skellige.

Pro: pěkné prostředí

Proti: Skellige flashbacks, technické nedostatky, příběh

+13 +15 −2

Planet Zoo: Aquatic Pack

  • PC 75
Nová zvířátka jsou moc hezká (kdo by neměl rád tučňáky nebo vydry) a stejně tak jsou pěkné nové doplňky, což ale nemění nic na tom, že je toto DLC stejně jako všechny ostatní jen a pouze dojná kráva. Nově přidaného je totiž žalostně málo (o nepoměru cena/obsah nemluvě), ale zklamaná jsem i ze scénáře a to hned z několika důvodů - je jen jeden, je na čas, je bez příběhu a vůbec se nezaměřuje na nově přidaný obsah. Takže místo toho, abyste se díky němu seznámili s tím, co bylo přidáno, dostanete jen pár naprosto generických úkolů a ještě musíte jakoukoliv péči nebo krásu obětovat na úkor rychlosti.

Pro: nová zvířata a doplňky

Proti: velmi málo obsahu, cena, scénář

+13

Secret Files 2: Puritas Cordis

  • PC 80
Secret Files 2 je za mnou a bavilo mě víceméně stejně jako první díl. Dvojka přišla v roce 2008, kdy nemám moc s čím srovnávat, ale prvnímu dílu rozhodně nedělá ostudu. Opět nabízí odladěnou adventuru v lehkém dobrodružném stylu.

Příběh je tentokrát subjektivně o něco slabší. Nina a Max se rozešli a oba nezávisle na sobě přichází na stopu sektě Puritas Cordis. Tu vede psychopatický Pat Shelton, který se rozhodl následovat proroctví ze 17. století o Apokalypse a trošku tomu dopomoci. Příběh nenabízí tentokrát žádné nadpřirozeno, sci-fi, jen spoustu katolických žvástů a silně béčkového záporáka. Na druhou stranu je tu o něco více humoru, narážek a odkazů. Vrátí se pár (doslova) postav z prvního dílu, hrdinka občas prolomí čtvrtý rozměr odkazy na videohry a pokud autoři kradou, tak aspoň přiznaně - když s ocitneme na potopené a otočení lodi, Nina zvolá Poseidone (pro mladší slavný film Dobrodružství Poseidonu z 1972). A vzhledem k nedávno dohraným dílů Splinter Cell mě pobavily dva vrahouni ze začátku, kteří jako by Samu Fisherovi z okna vypadli, jen místo tří zelených světel mají dvě.

Grafika je opět o něco hezčí. Některé lokace sice tolik nevyniknou (Paříž a okolí), ale džungle je nádherná, stejně jako luxusní jachta. A samozřejmě nechybí spoustu špičkových animací včetně perfektní akčního finále jak z devadesátkového akčního filmu (obří výbuch included).

Hratelnost se naštěstí nijak nezměnila, řekl bych že i trošku zlepšila. Skřípe to hlavně na začátku, protože Nina přijíždí na dovolenou na výletní loď a než se to trošku rozjede, zabývá se prkotinami, ty se však ale brzy mění na sérii vražd a obří katastrofu. Ale dál už to šlape jako hodinky. Líbilo se mi intenzivní adventuření na jedné obrazovce na pláži, zaměřování laseru či naopak běhání po Paříži a shánění pěti kostek. Max zase v džungli řeší typické přírodní problémy a oba se setkávají až na konci, což opět vede k střídání charakterů, výpomoci i měnění předmětů. Finále je akční, ale žádný stres i když se dočkáme i jedné smrti, vše se přetočí zpět a hrdinka prohlásí něco ve stylu "tak tohle by se stalo, kdybych tam šla".

Stejně jako v jedničce tu nejsou žádné stresy, neférovosti, pár pěkných puzzlů a spousta logických i nelogických kombinací. Secret Files 2 je v tomhle trošku ze staré školy, nesete si tunu předmětů, máte spoustu aktivních míst a zkoušíte. Pokud něco nejde hned, hrdinka to okomentuje ve stylu že neví proč by to teď dělala a vy víte aha do budoucna to pude.

Bavil jsem se stejně jako v prvním díle, jen ten příběh mě přišel trošku slabší, což ale vynahrazuje bombastické finále kdy zjistíte, o co sektě vlastně jde. Takže opět 80%.
+13

Psycho

  • PC 5
Při toulání se abandonware stránkami jsem narazil na tento zapomenutý klenot. Jedná se o hru s názvem Psycho, ve které navštívíme slavný Batesův motel. Nic víc si hra z filmu nebere a na názvu pouze parazituje. Vůbec jsem netušil, že by existovala hra inspirovaná tímto slavným hororem. Hra byla na DH přidána Léta Páně 2013, nikdo ji nedohrál, nekomentoval, nediskutoval o ní, ani ji nehodnotil. Vypadá to, že jsem průkopníkem :).

Hra vznikla v roce 1988 a přivítá nás dvouobrazovkovým intrem, přičemž u něj dokonce hraje jednoduchý popěvek. Je to také jediný zvuk, který ve hře hráč uslyší. S jednou jedinou výjimkou a to je výstřel ze zbraně, který zní... zajímavě.

Psycho na první pohled zaujme odpornou CGA grafikou. Autoři na nás vybalí čtyřbarevnou paletu v roce 1988, ve kterém vznikl King's Quest 4? To je opravdu myšleno vážně? Člověk by to zkousl jako retro, kdyby například hlavní postava detektiva zepředu nevypadala jako opičák. Z boku přitom vypadá poměrně slušně. Kromě toho postavička celou dobu chodí s nataženou rukou dopředu, ve které drží lupu a později pistoli.

"Příběh hry", dá-li se to tak nazvat, jsem si přečetl zde v profilu hry. Možná byl obsažen v manuálu, ale ten už dávno proletěl komínem nějaké spalovny a ve hře nám příběh zůstane utajen. Přepisovat ho nebudu, případný zájemce nechť si ho přečte na profilu hry. Stejný komfort má koneckonců i potenciální hráč. Ve hře běží čas. Detektiv má na celou hru údajně 4 hodiny, pokud však neusne, což se ovšem stává poměrně často. Krátký šlofík přidá něco málo uběhlého herního času a vynuluje únavometr (ze záhadného důvodu nazvaný "health"). Ve hře potkáme tři random encountery - psa, ducha a nějakou ženu, snad Batesovu matku. Chytnou-li nás, herní postava nezemře, ale USNE! Což je naprosto logické. Řítí se na mě vzteklý vlčák, tak si bucnu. To nemá chybu. Tyto postavy naštěstí nejsou nesmrtelné a je možné je zastřelit, čímž se jich definitivně zbavíme.

Hra obsahuje osm předmětů a pět stop (clues). Stopy jsou úplně k ničemu. Některé snad mají být vtipné, ale nejsou. Naštěstí je pro dohrání hry nemusíme sesbírat. Hra obsahuje herní body, ale i tento mechanismus je k ničemu, protože některé předměty a stopy lze sebrat opakovaně a tím nasbírat skóre dle libosti. Mé konečné skóre je 13.220 a herní doba 1:26 včetně několika šlofíků detektiva. Jestli je to hodně nebo málo? Nevím.

Psycho obsahuje snad všechny neduhy, které je možné v adventuře nalézt. Jednu skřínku je nutné prohledat dvakrát, přestože napoprvé se hlásí prázdná. Postava se často zasekává o nábytek a podobné neplechy. Polovina místností je prázdných. Hra obsahuje libové bugy. Sebraný klíč na herní obrazovce nemizí a stále leží na zemi. Od začátku má hráč přístup prakticky do celého domu, ale některé obrazovky je nutné navštívit až později, jinak se hra nedá dohrát (aspoň si to myslím). Vtipné jsou random encountery: Pes hráče uspí, ducha lze zastřelit. Navíc je třeba sledovat hladinu ospalosti, jinak si detektiv schrupne. Naštěstí je možné najít kofeinové pilulky, které spánek oddalují. Jedna místnost prakticky nejde opustit (příkaz L), bohužel do ní musíte hned dvakrát a delší pobyt v ní hráče zabije. Postup při první návštěvě je zmáčknutí kláves V+L, ve druhém případě zabralo bušení do klávesnice, nevím která klávesa nakonec zabrala. A kvůli této buglé místnosti jsem hru rozehrál od začátku asi 6x.

Celkem jsem hru hrál zhruba dvě hodiny. Když známe všechny fígle, je quickrun otázkou 4-5 minut. Tuto hru nedoporučuji hrát. Jedině snad herním archeologům, pro které je zdrojem cenných informací. Archeologům a masochistům hru naopak doporučuji. A důvod? Jednak hráči trpí nostalgií a druhak do dnešní doby přežilo povědomí pouze o dobrých studiích a kvalitních hrách 80. a počátku 90. let. Je dobré si uvědomit, že kromě Sierry, Lucas Arts a Legendu přežívalo na herním trhu množství obskurních studií, jejichž produkci pohřbily milosrdné písky času. Ale ony existovaly. Box Office Software Inc. a Starsoft zjevně byly Edem Woodem herního trhu své doby a Psycho bylo obdobou mistrovského díla Plan 9 from outer space. Ta hra je tak špatná, až je zábavná. Ale upřímně, nepamatuji se, že bych někdy hrál horší adventuru. A to jsem svého času zkoušel i Mavlina. Když hráč hru konečně dohraje, místo outra se dočká pouze hlášky v message console: "You freed Curator and got Jewels! Mission Accomplished! P to play again."

Pro: Přes množství bugů není vyloučené dohrání hry.

Proti: Není co dodat...

+13

Chivalry 2

  • PS5 75
Chivalry 2 zdařile zprostředkovává masivní středověké bitvy a momenty, kdy do sebe tříská najednou šest desítek hráčů, jsou skvělé. Ostatně hra zejména z počátku dovede strhnout a nadchnout nejen milovníky mečů a brnění.

Hra již nyní nabízí pořádné množství dobových zbraní a s nimi i lehce odlišných stylů hraní. Některé třídy postav jsou možná reálně méně využitelné něž jiné, snaha o co možná největší rozsah možností se počítá. Pocit z boje je dobrý a soubojový systém i přes svou zdánlivou jednoduchost poměrně hluboký a zábavný. Nabodnout nepozorného lučištníka na halapartnu je prostě radost.

Potenciál Chivalry 2 je obrovský, momentálně však není rozhodně zcela využit. Map by to chtělo víc a různých činností na nich také, stejně tak je dost omezená i nabídka módu a způsob jejich volby. Třeba dříve avizovaní koně momentálně chybí úplně. Trvanlivost zážitku tak minimálně pro mě není úplně ideální a po nějakých 15 hodinách skvělé zábavy jsem začal hrát v podstatně kratších seancích a nadšení postupně vyprchalo.

Mimo to hru momentálně trápí tu závažnější (špatné nastavení odporu tlačítek Dualsense u lukostřelby; zaseknutí zvukové stopy) tu relativně malicherné (špatné značení nabití schopností) chyby. Ty lze však přičíst porodním bolestem a časem snad zmizí. Vyladit by potřebovalo ale i ovládání. Některé nesouvisející akce jsou namapované na stejné tlačítko a stává se tak, že místo aby vaše postava urychleně sebrala pohrabáč, pouze stojí a křičí jako imbecil. Vzhledem k bitevní vřavě vám o sekundu později někdo usekne přilbu i s hlavou uvnitř.

Chivalry 2 ve světě sbírá nadšené devítky, mě sice z trenek až tak neodpálila, ale potenciál k vytvoření ultimátní rytířské rubanice tu bezesporu je. Hodnotím tedy po 21 hodinách vehementního sekání vším možným s tím, že po pár měsících rád do hry opět zavítám. Jestli na hodinu, nebo další desítky závisí na píli vývojářů...

Hodnocení v době dohrání: žádné; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Atmosféra masivních středověkých bitev; slušné možnosti boje; zbraně a třídy

Proti: Menší počet map a módů; otravný zvuk; časem stereotypní; bugy

+13