Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Keep Talking and Nobody Explodes

  • PC 80
Koncept této kooperativní hry je skvěle vymyšlený. Jeden člověk sedí u počítače a má na starosti deaktivaci bomby. Druhý člověk má návod, jakým způsobem bombu deaktivovat. Vtip je v tom, že prvně jmenovaný hráč vidí na bombu, ale nesmí se dívat do návodu a druhý vidí do návodu, ale nesmí se dívat na bombu. Hráči pak mezi sebou komunikují a musí si předat všechny potřebné informace k tomu, aby nakonec danou bombu deaktivovali.
Samotná bomba se skládá z několika modulů, které je potřeba postupně deaktivovat. V pozdějších fázích hry se objevují tzv. "Needy" moduly, které se mohou postupem času samovolně znovu znovu aktivovat, případně vyžadují trvalou pozornost.
+ Skvělá zábava
+ Řešení modulů je obvykle jednoduché. Největší problém mi dělala morseovka
+ Podle všeho je možné stáhnout mody nabízející nové typy modulů. Tuto možnost jsem ale nezkoušel.
- Deaktivování pozdějších bomb je opravdu velmi těžké, obvykle z důvodu nedostatku času.

Pro: Zábava, jednoduchost

Proti: Obtížnost v pozdějších misích

+12

Gods

  • PC 85
Gods byla pro mě celkem překvapivě výborná hra. Ano já vím, že ve starých Scoréčkách se o ní hodně mluvilo, že má slušné hodnocení. Jenže jsem hru kdysi dohrál a nezanechala na mě žádný větší dojem a nijak zvlášť jsem nechvátal na to se k ní vrátit.

Ale byla to chyba. Gods je opravdu parádní záležitost, která v roce 1991 či 1992 (dle mobygames) opět posunula arkády někam k vyšším žánrům. Stejně jako třeba Another World či Flashback, ale jiným způsobem.

Důvod proč mě Gods kdysi nezaujal je jasný. Je to grafika, která sice není špatná, ale není "sexy" jako třeba u Flashback, Aladina či Blackthorne. Procházíte víceméně stále stejnými kamennými místnostmi ve stále stejné barevné škále.

Moc sympatií nevzbudí ani nabušený hrdina skrývající tvář za maskou (což by podle všeho měl být Herkules). Ten se rozhodne vyčistit 4 světy, každý z nich skrývá 3 úrovně a šéfa. Za jejich dobytí mu bude náležet nesmrtelnost a místo mezi olympskými bohy... no jako příběh k arkádě to není úplně špatné.

Hlavní kladem ale není grafika nebo příběh, tím je netradiční hratelnost. Gods je na první pohled skákačka se vším všudy. Hrdina skáče a střílí, šplhá po žebřících a otevírá páčkou nahoru páky. Skoky jsou přesné, žádné frustrující pasáže se nekonají. Nepřátelé jsou ze začátku primitivní, později přituhnou a začnou se objevovat ze všech stran, ale pokud poctivě upgradujete, nemusíte mít strach s výjimkou různých pasáží na žebřících. I samotní bossové jsou udolatelní s výjimkou toho posledního, do kterého můžete pražit jak vzteklí a stejně pár životů ztratíte.

Co je na tom nejlepší? Pokud zařvete, objevíte se všemi zbraněmi poblíž; co je vyčištěno a prozkoumáno zůstane vyčištěno a prozkoumáno a navíc jako bonus získáte chvilkovou nesmrtelnost. Pokud vyčistíte celý svět, získáte heslo, pokud poctivě sbíráte poklady budete mít dost životů.. zkrátka a dobře tady se na frustraci a opakování kol díkybohu nehraje.

První netradiční věcí na Gods je systém upgradů. Zatímco na začátku máte jeden ubohý vrhací nožík, na konci jsem měl tři kopí, následované třemi firebally, třemi naváděcími koulemi a ještě mi za krkem létal (pravda jen chvíli) gargoyle, který mi poskytoval palebnou podporu. Upgrady nacházíte cestou, volíte si jakou zbraň chcete, jaký mají mít zbraně rozptyl, přičemž zbraně mají uvedenou i sílu. Pokud je Vám to málo, můžete čas od času najít obchodníka a zbraně si dokoupit. Paráda!

Největším plusem je samotná hratelnost, která mě spíše než hopsačky připomínala nějakou tombraidrovku či dungeon. Ve hře je spousta pák, otevírajících plošinky, dveře, likvidujících pasti. Některé páky musíte přehodit víckrát pro jiný efekt, jindy musíte použít kombinaci. Místa je nutno navštěvovat v přesném pořadí, abyste z kola vytřískali maximum pokladů. Jsou tu jednoduché puzzle spočívající v nalezení a donesení určitých předmětů na určité místo, k těm těžším dostanete nápovědu. Dále třeba časované puzzle, kdy se Vám něco otevře, pokud se tam dostanete včas - třeba hned v prvním kole. Máte omezený inventář na klíče a předměty. Každé kolo skrývá neskutečné poklady, které Vám dávají vylepšení, zdraví, klíče k truhlám, peníze i body. Za určitý počet bodů získáváte životy. Dokonce jsou tu zloději, které se vyplatí nezabít, protože Vám přinesou jinak nedostupný klíč.

Není to ale lehké vše objevit. Přiznám se, že jsem si na to našel návod, aby mi nic neuteklo a vím, že na spoustu věcí bych sám nepřišel. Ono totiž spousta věcí je nepovinných a pokud nevíte jak je získat, můžete koly prosvištět raz dva a pak se Gods mění na celkem obyčejnou skákačku s průměrnou grafikou. Takhle nějak jsem jej dohrál i před léty a to je nejspíše druhý důvod, proč mě tehdy moc nezaujala.

Každopádně s odstupem času je Gods parádní hrou, kterou pro fandy starých her určitě stojí za to zkusit. Arkáda roku 1992.
+12

Human Resource Machine

  • PC 85
Tohle je naprostá šílenost, je to stejné jak NHL 2002 když hrajete na nejvyšší obtížnost a natotál se u toho zapotíte, tak že z vás kape na klávesnici. Jestli se ptáte o čem tady píšu co to má společné s NHL, tak právě ten pot a to kapání na klávesnici :D

U toho se prohřívá mozek.

K tomu povedené animace a humorný příběh dělají super atmosféru. Hra je vhodná pro programátory aj neprogramátory.
Doporučuji to všem alespoň vyzkoušet, na první pohled to nezaujme je fakt nutné to zkusit a když za několik hodin se shledáte, že stále dumáte nad algoritmem, tak zůstanete v úžasu jak to umí zabavit a držet hráče u počítače. Já to fakt nečekal a jsem milo překvapen.

Hra má aj český jazyk co mně hodně pomohlo...

Mně se povedlo zvládnout všechny problémy, až na poslední dvě povinné mise. To jsem prostě nedal bez youtube cheatu. Jinak fakt zábava, ale když se zaseknete je potřeba si dát den pauzu...

verze:GOG 1.0.31924 (23191)

Pro: animace, hudba, příběh, logická hra která baví, základy programování, česká lokalizace

Proti: mohla by být někdy lepší nápověda

+12

Dead Nation

  • PS4 80
Taká lepšia diablovka zo súčasnosti v survival hororovom štýle. Zombíkov je tu dosť, ako typovo, tak množstvom, zbraní tiež a na to, že je to už takmer 10 rokov stará hra, ani audiovizuálne nepôsobí zle.

Príbeh hry moc netreba riešiť - hráte za jedného z dvoch imúnnych ľudí na vírus a musíte zachrániť svet. Hra ide hrať v co-op, čo je super - aspoň nebudete na tie hordy mŕtvol sami. Kampaň je veľmi temná, budete mať čo robiť, aby ste prežili nájazdy zombií a každý level sa vám odomkne nová zbraň, granát alebo sa objaví nový typ nepriateľa, takže hra neupadne do stereotypu. Hrali sme to s bratom na najväčšiu možnú obtiažnosť, ktorá šla vybrať na prvé dohranie, potom sa klasicky odomyká. Arkádový mód je skôr o zábave - na zombíkov môžete použiť nové pasce, ktoré v kampani nie sú. Ale po kampani sme už nevideli zmysel v arkádovom móde pokračovať.

Zbrane a výbava sa dá upgradovať - väčší počet munície, poškodenia, viac granátov, väčší výbuch, atď. Najlepšie je, že môžete kombinovať útoky - hodíte svetlicu, zombie sa zgrupnú a vy ich rozsekáte čepeľovým kanónom (ktorý mi pripomenul Dead Space). Zo základných zbraní som používal len pušku, z ktorej sa po nabití stáva sniperka - SMG a brokovnicu som nepoužíval. Zbroj si vylepšujete tak, že ju nájdete schovanú v leveli v bedničke.

Dead Nation sa dá dohrať na dve dlhšie posedenia a jediné, čo ma sklamalo bol záver, keďže chýba nejaký poriadny záverečný boss a nejaká ultimátna zbraň - zo shockera som bol sklamaný. Ale stále som si hovoril, že takto nejako (temne) mohlo Diablo 3 vypadať.
+12

A Way Out

  • PS4 75
A Way Out bych asi nejlépe shrnul slovy, že se jedná o zajímavý nápad, který nebyl plně dotažen. Jedná se o hru na 6 hodin, kterou lze hrát jedině ve dvou a my jsme jí včera s kámošem sjeli celou znova už podruhé. Pokusím se zde v komentáři být, co nejvýstižnější.

Celá to kooperativní myšlenka je podle mě výborná, ale čím dále hrou člověk postupuje, tím ta kooperativnost a obecně kvalita hry klesá. Ze začátku hry si jeden bez druhého skutečně neporadí, ale jak se postupuje dále příběhem, tak už se z toho stává hra pro dva, ale spolupracovat v ní už není potřeba a poslední třetinu lze teoreticky v pohodě dohrát v jednom. Později to ve hře vynahrazují (velmi zábavné) kompetitivní minihry, ale ty taktéž nejsou o kooperaci a jedná se tedy spíše o takovou blbinku mimo.
Příběh není špatný, ale originality moc nepobral a není ani příliš dlouhý, takže se v něm nejde dost do hloubky. Hlavní duo je fajn, charaktery jsou to vcelku výrazné a rozdílné, takže zde funguje dynamika i chemie, všechny vedlejší postavy jsou ovšem klišovité archetypy, které ani nemají moc prostoru.
Jednotlivá prostředí jsou příjemná a je velká zábava v nich interagovat a soutěžit v minihrách. Házení slepic do vzduchu a konverzace na houpačce jsou jen jedny z těch nejlepších interakcí. I v rámci příběhu tam jsou zajímavé prvky výslech na střeše mrakodrapu, ale obecně se hra moc nehraje, je to spíše taková sbírka menších jednotlivých úloh, které podle mě nejsou moc kvalitně zpracované.
Obecně jsou měl pocit, že hra byla nedodělaná nebo podfinancovaná nebo prostě nebyl dostatečně zkušený tvůrčí tým. Zpracování střelby, řízení vozidel ale třeba i pohyb postav jsou prvky, které nejsou doladěné. Chápu, že něco je jen v menších částech hry, ale celá hra na mě působí dojmem, že když už tam není nic pořádně, tak to ani pořádně zpracované, což je velký problém. Vlastně si nic ve hře pořádně neužijete, protože honičky jsou o nervy, střelba je nepřesná i neuspokojující a zasekávání při běhu nebo schovávání je vyloženě frustrující. Mimo to je ve většina hry jen chození, krátké konverzace s kolempostávajícími lidmi a občas nějaká minihra. Jsou tam skvělé pasáže jako třeba Leův fight v nemocnici, ale s ním tam je i naprosto banální a nezajímavá Vincentova pasáž.

A Way Out se nedá upřít odvaha a zajímavá idea, která ale podle mě nenaplnila svůj potenciál. Hru bych doporučil, pokud máte dobrého parťáka, se kterým víte, že si dokážete hraní náramně užít. Hra to není špatná, ale nečekejte od ní zázraky, jen zábavu s kámošem na jeden až dva večery, což není za rozumnou cenu taky úplně málo.

Pro: vězeňská část, minihry, interakce s prostředím, ústřední duo

Proti: banální příběh, podprůměrně zpracovaná hratelnost, délka

+12

Shadow of the Tomb Raider

  • PS4 60
Po dost dobré dvojce se hráči jistě těšili na zakončení trilogie a to včetně mě. Bohužel finální dojem působí negativně a v mé amatérské recenzi se pokusím objasnit proč.

Musím začít se zasazením děje a hry, protože tam Rise of the Tomb Raider zanechalo v hráčích velmi kladné pocity. Džungle je tu strašně nudná. Všude stromy, listí, bahno, pak vesnička a zase stromy, listí a bahno. Já vím, hahaha, však ve dvojce byl jen sníh, sníh a zase sníh, ne? No jo, ale byl dávkovaný lépe. Nejdřív horolezecká úvodní sekvence, pak začátky přežití, potom ruiny po Sovětském svazu, chrámy v horách (i v Mad Maxovi dokázali podat písek 100x jinak). Z Shadow of The Tomb Raider to cítit nebylo. Jakoby hra nebyla metaforicky v celém spektru barev, ale jen černobílá. Nejvíc mi v hlavě utkvěla galéra v hoře a to byla prosím vedlejší aktivita. Graficky hlavní postavy ok, vedlejší nic moc, stejně jako v Horizonu: Zero Dawn. Za mě palec dolů a jistě to šlo udělat lépe.

Nevím, jestli teď budu působit trochu jako ubrečená děv..dívka, ale ze soubojů jsem byl docela nešťastný. Celá kombinace léčení, úhybů a pohybů po bojišti mi přišla nezábavná. Kde jsem nedal headshot a můj stealth byl prozrazen, jsem vzal souboj rambo stylem. Proto jsem i raději vše řešil ze stealthu a podle toho i situoval strom schopností. Mimo jiné i vzhledy kostýmků byly hodně úsměvné a že by v tom Lara aspoň vypadala sexy, aby nerdíci (včetně mě) měli radost, to teda ne no... Přitom to nechápu, ze druhého dílu jsem byl spokojený na všech frontách.

Dějově jde taky bohužel o zklamání. Naše Lara se měla v rámci příběhu jakože sebekonfrontovat, což mělo vyvolat vývoj postavy, ale vše, čeho se dosáhlo, bylo jen řvaní, jak všechno posrala a že musí zachránit svět. Hrozná nuda. Přesně ten typ postavy, který si prostě nezamilujete. Mimo to i děj samotný byl špatný, tak nějak plynul až jste se nakonec objevili v aréně s bossem. Vedlejší postavy taktéž plytké. V hlavní vesnici jsem si 3/4 hry říkal: "Jak to, že ti domorodci, do prdele, umí anglicky?!". Kdybych přešel jeden sběratelský předmět, který to vysvětluje, tak to dodnes nevím. Vedlejší mise taktéž zbytečné a už tak s nimi odbíháte od nic moc hlavních misí.

Jak to tak píšu, jsem ze hry nakonec více zklamaný, než jsem původně byl (70 %). Vývojáři si mohli dát ještě rok práci s hrou celkově a třeba by to dopadlo lépe. Pokud ještě nějaká Lara bude, tak doufám, že si vezmou jako příklad Naughty Dog a jejich čtvrtý Uncharted nebo si budou muset udělat brutální analýzu druhého dílu a vrátit se k tomu, co fungovalo výborně.
+12 +13 −1

Worldend Syndrome

  • Switch 85
Poslední dobou mám nějakou smůlu na hratelností dost podivné vizuální novely a Worldend Syndrome není výjimkou. Její rozvržení je totiž na první průchod docela zvláštní a dokáže vás lehce vyvést z míry a to se vám pokusím vysvětlit níže.

Vžijete se tu do role vámi pojmenovaného mladíka (říkejme mu Jake) který se kvůli rodinným problémům odstěhovává do městečka Mihate, ve kterém mu jeho strýc půjčil poměrně luxusní barák. Jake se chvíli poté na místní škole přidá to tzv. Mystery Clubu, kde řeší záhady a historii jejich městečka. Brzy po zavraždění dvou studentek se, ale na povrch vydere záhada o Yomobito, tahle entita je prakticky člověk který zemřel a po nějaké chvíli se vrátil zpátky do našeho světa. Akorát s tím že vypadá a chová se jako normálně, jen, ale na některý čas a po pár měsících zešílí a začne vraždit. První polovinu hry se tahle záhada řeší a dostává se vám poměrně zajímavý mysteriózní vizuální novely....JENŽE !!!

Když prvně hrajete hru a dostanete se do půlky, tak automaticky získáte bad ending, poté si musíte načíst nejbližší uloženou pozici (nebo dát hru od znovu) a proskákat se ke konci a booom, můžete pokračovat dál. V druhé půlce, ale nastane druhý zvrat, najednou se můžete pohybovat po mapě a máte měsíc na to si udělat co chcete. V tu chvíli se ze hry stává dating sim a záhada jde prakticky stranou. Máte k dispozici pět hrdinek jejichž routy musíte dokončit. Ze začátku máte dostupné pouze tři, po nich se vám odemknou další dvě.

Při konci prvního routu jsem si řekl: Co to má být ?!?!? Nic se nevyřešilo, celé to působilo divně a já nechápal. Jelikož jsem to hrál se svojí nyní už ex, kterou to nebavilo, tak jsem to odložil. Po asi půl roce jsem se k tomu vrátil a zkusil si jen tak pro srandu dát další routy a čuměl jsem. Při každém dalším routu se totiž záhada více odkrývá, otázek přibývá, ale zároveň i odpovědí. V samém závěru jsem dokonce nestačil čumět co za zvrat scénárista připravil, opravdu paráda. Když té hře dáte čas, tak se vám odvděčí skvělým humorem, napětím, postavami a dialogy.

Navíc tu máte neskutečně krásně nakreslené prostředí, kde se některé předměty v pozadí hýbají apod. Art u charakterů je taky znamenitý a to spolu s dabingem i hudbou. Takže opravdu se jedná o vizuálně nádhernou VN.

Co se ještě týče charakterů, tak jsou tu barvití, dobře napsaný a sice tu převládají hlavně ženské postavy, ale i přes to jim těch pár mužských zdárně sekunduje. Například váš spolužák Asagi je sice osina v prdeli a neskutečnej debil, ale měl jsem ho rád :D

Takže tedy, Worldend Syndome je kvalitní a napínavá VN, které akorát musíte dát čas a nesmí vám vadit virtuální randění a sem tam trocha toho fanservicu. Pokud vás to z komentáře aspoň trochu nadchlo tak to zkuste, minimálně je to opravdu zajímavý kousek.

Pro: Charaktery, vizuál, soundtrack, příběh, atmosféra, městečko Mihate, dabing

Proti: Nutnost hru hrát několikrát od půlky za účelem odemykání routů, ze začátku velmi razantní změna žánru hry v polovině

+12

Spirit Hunter: Death Mark

  • Switch 85
Japonci horory umí a dokazují to i novou sérií Spirit Hunter a jejím prvním dílem Death Mark. Už z prvního pohledu je jasné že se bude jednat o old schoolovou duchařinu a naštěstí je tomu tak.

Každopádně si nejdříve lehce nastíníme o čem to je, hlavní hrdina ztratil paměť a jedinou jistotou mu je znaménko ve tvaru kousance od psa, které se mu zničeho nic objevilo na zápěstí. Aby toho nebylo málo, tak netrvá dlouho a hlavní hrdina se přenese do obrovského sídla ve kterém se dozvídá že pokud se znamení nezbaví, tak zemře ohavnou smrtí. Bohužel jako by to nestačilo, brzy se před dveřmi sídla objeví další kteří byli obšťastněni tímhle Death Markem. No a hlavnímu hrdinovi nezbývá nic jiného než zjistit příčinu a přízrak který jim znaménko udělil a vyprovodit ho z našeho světa.

Ano, příběh se může zdát jako silné duchařské klišé, ale není tomu tak. Pracuje se tu totiž hodně s nadpřirozenými mýty apod. Takže často máte pocit, jako by jste prožívali báchorky které jste slyšeli na základce nebo četli na internetu a opravdu to není na škodu. Do toho si totiž tvůrci přimíchali svůj lore, který postupně budou rozšiřovat v dalších hrách a opravdu mě silně zaujmul. Ať už historie hlavní postavy, skvělé návrhy duchů a sekundující charaktery.

Vy si totiž vždy můžete během hry vybrat z dostupných parťáků, ale musíte rozmýšlet bystře, jelikož ne s každým dokážete ducha porazit či se posunout dál. Což může být místy frustrující, jelikož vždy musíte odejít z mapy, po které je přesun pomalejší, musíte dojet do sídla a tam vyměnit parťáka. Když už jsme u té frustrace, tak i obtížnost je místy na vyšší úrovni alá Silent Hill. Často tedy budete muset si všechny posbírané dokumenty pořádně pročíst, vše rozvážit, aby jste pak nelitovali. Sice například boss fighty by šli udělat formou pokus omyl, ale to by jste pak nemusili dosáhnout good endigu (který je občas trochu problém dosáhnout, pokud nemáte návod).

Trochu jsem odbočil, ale nevadí. Vaši parťáci, neboli další postavy, jsou napsány skvěle. Sice pokud je nebudete využívat na průzkum lokace, tak si některých moc neužijete, ale i tak mě většina z osazenstva zajímala a bavila. Podle mě se do stylu hry náramně hodili a některé charaktery i skvěle svým humorem vyvažovali silně temnou atmosféru.

Co se týče atmosféry, tak ta je bezkonkurenční, už dlouho jsem nehrál nějaký nový horor který by na to šel hezky postaru. Nejenže tu máte krásně ručně kreslené pozadí, ale navíc velice kvalitně ozvučené. Když jdete například opuštěnou školou, tak slyšíte střepy jak vám křupou pod nohami, silný vítr jak lomcuje s okny apod. Po ambietní stránce neskutečná práce, ale naštěstí ani soundtrack nezaostává. Ten sice obsahuje jen pár skladeb, ale díky tomu že hraje jen ve vypjatých momentech, tak se vám moc neoposlouchá. Jediné co, ale může po audio stránce zamrzet je absence dabingu, většinou se jednou za čas pronese například jen jedna věta nebo zaskučení postavy.

Pokud hledáte kvalitní horor, který má i příjemný zvrat a na poměry duchařiny i zajímavější zápletku, tak neváhejte a jděte do toho. Protože takhle kvalitních hororovek které sází na atmosféru už moc nevychází.

Pro: Příběh, postavy, audio-vizuální stránka, lore, soundtrack, příběhy jednotlivých duchů

Proti: Místy obtížnost, pro některé absence dabingu a místy blbá orientace na mapě

+12

Astral Chain

  • Switch 85
Bojová detektivka z budoucnosti se silným příběhem, která nemusí sednout každému - stejně jako Bayonetta.

Osobně Bayonettu nejsem schopný hrát ale Astral Chain se mi moc líbil. Mise vlastně jsou pořád ty samé: běž tam zmlať všechny bubáky => hotovo. To co je zde zábavné jsou ty souboje a kombinace vašich astrálních kamarádů Legionu.

Mě nejvíc vyhovoval základní Sword Legion s kterým jste hned od začátku. Hra vás sice nutí používat i jiné Legiony a to dokonce i v soubojích. Taky pro sbírání různých předmětů v koridorových levelech se bez všech Legionů neobejdete. Navíc v prvních levelech se nedostanete všude protože vám některý z Legionů chybí.

Detektivní složka je tu vlastně jen tak do počtu, což mě trošku mrzelo. Stealth misse, až na jednu, jdou jednoduše vymlátit.

Hrát můžete na víc obtížností. Chcete si užít příběh nebo mít vyváženou hru nebo naopak chcete pořádnou výzvu je to na vás.

Astral Chain je rozhodně to nejlepší co může Switch nabídnout. Takže neváhejte a vyzkoušejte.

Nejvíc mě dostala mini hra s uklízením aut aby byla průjezdná komunikace. Ano i takové úkoly tu jsou.

Pro: Příběh, Souboje, mini hry

Proti: Repetivní mise, Zběsilý začátek

+12

Battle Realms

  • PC 90
Když jsem se dočetl, že hra vyšla opět na Steamu, neváhal jsem ani minutu. Jako puberťáci na LANpárty, které jsme pravidelně pořádali, jsme se battla nahráli nespočetně hodin.
Z vlastní zkušenosti vím, že pokud hrajete pouze sami s počítačem je hra celkem nezáživná ale když jsme se sešli alespoň 4, byla to úplně jiná zábava.
Co se týká hry jako takové, tak příběhová kampaň mě moc nebavila - jednou jsem si ji odehrál spíše z povinnosti.
Možnost hrát za 4 různé klany je myslím dostačující a každý si najde ten svůj, ačkoliv ze začátku si leckdo může myslet, že hra je nevyvážená. Ale zdání klame.

Hra se liší od ostatních strategií třeba tím, že není třeba sbírat dřevo, kámen a další suroviny, ale pouze rýži a vodu. Tento způsob mi přijde jednodušší a i zábavnější, protože nemusíte hlídat tolik zdrojů zároveň. Pokud však rýži nebudete zalévat, bude pomalu dorůstat.
Dále se mi líbí, že po výstavbě vojenského cvičiště se vám vojáci nebudou cvičit sami, ale musíte posílat na výcvik vesničany. To samé platí například i u strážních věží. Samozřejmě na dnešní dobu je grafika zastaralá, ale přijde mi, že hry s pohledem ze shora stárnou tak nějak pomaleji, tudíž to u nich není velkou překážkou.
Ve hře je zakomponovaný i perfektní soundtrack, na který dodnes rád vzpomínám.
Celkově si myslím, že pokud někdo hrál pouze kampaň a následně volné mise pouze s počítačem, tak ho hra nijak nenadchla a časem na ni mohl i zapomenout. Pokud ale hrál s kamarády, určitě má spoustu zábavných vzpomínek.

Pro: zábavný multiplayer, částečné odlišení od jiných strategii, soundtrack

Proti: nudná kampaň, horší grafické zpracování

+12

Call of Duty: Modern Warfare

  • XOne 90
Dohráno 2020. Modern Warfare trilogie je mou nejoblíbenější podznačkou ze všech Call of duty, takže jsem se na restart těšil. Nebyla to špatná kampaň v kontextu posledních pěti let, ale s původní MW se to nedalo srovnat. Přišlo mi to výrazně kratší a příběh mě tak nějak nevtáhl jak u původní trilogie. Abych jenom nepomlouval, tak grafický vypadá kampaň nádherně, cutsceny úžasný, zvuk zbraní taky super. Kampaň tak 65%.
V posledních letech jsem ale začal hrát více i multiplayer a v něm je tohle call of duty stoprocentní. Nejmíň zábavný je mód ground war pro hodně hráčů na velké mapě, což by asi mělo konkurovat Battlefieldu, ale je to jenom velkej bordel. Klasika v podobě menších týmu v deathmatchi, domination a dalších klasických formach je zábavný jako každý roky, ale pro mě jsou nejlepší gungame, kdy po killu se vymění zbraně a gunfight 2v2 na malých mapách.
Před pár týdny přibyl i dlouho očekávaný battle royal mód, který loňskou verzi posunul výrazně dopředu, vykradl dobře věci z jiných her, přidal geniální gulag a je teď pro mě častou zastávkou, když mám třeba jenom půl hodiny čas a nemá cenu rozjíždět nějaké RPG nebo podobné časově náročnější hry. Multiplayer je 100%.

Pro: Multiplayer

Proti: Kampaň

+12

Musaic Box

  • PC 65
Stejně jako mnozí zdejší kolegové, i já jsem si do aktuální letošní výzvy vybral Musaic Box. No, říkám vybral, ale myslím tím ''obšlehl'', jelikož jsem nemohl přijít na jiný vhodný titul, který bych na své staré mašině rozběhl. Takže děkuji Jumasovi a jeho komentáři ze 6.1.2020.
Hra sama o sobě je spíše hříčka složená ze dvou částí. V té první se hledají jednotlivé indície poschovávané v několika místnostech starého domu, které poté vedou ke druhé části - skládání hudby pomocí puzzlů dle zvukové předlohy. S první částí jsem moc problémů neměl, většinu více či méně skrytých předmětů jsem odhalil a pokud jsem déle tápal, hra mi sama poradila malým zábleskem na ono inkriminované neobjevené místo. Tady tedy nebylo moc co řešit.
V části samotného skládání známých hudebních melodií už jsem se, zvláště ke konci, zapotil o něco více, ale opět, hra mi radila jak jen to šlo a vyloženě mě prosila o to, ať ji úspěšně dokončím. Za slabé tři hodinky bylo po všem.
Nebylo to špatné, chválím hlavně výběr jednotlivých skladeb, ale vracet se zde asi už nebudu. Solidních 65% si tato záležitost určitě zaslouží.

Pro: zpracování, hudba

Proti: krátké, jednoduché, stereotyp, moc nápověd

+12

Contra Force

  • NES 90
Má nejoblíbenější Contra hra, ikdyž to vlastně Contra tak úplně není, viz. zajímavosti. Jednoho slunného podzimního dne mi k narozeninám koupili rodiče, v takovém proskleném stánku uprostřed Holešovické tržnice, kazetu 4in1 za tehdy těžko uvěřitelných 1980 korun. Můj výběr proběhl na svou dobu zcela standardně, tedy podle atraktivity nálepky na kartridži, na kterém jsem rozpoznal hned několik klíčových slov včetně "Contra", kterou jsem měl tehdá již odehranou a patřila k mím oblíbeným titulům.

Contra Force je side (1., 3. a 5. level) a horizontal (2. a 4. level) scroller, ve kterém tentokrát nebojujete proti vetřelcům, ale teroristické organizaci vedené BOSSy, kteří zřejmě snídají růstový hormon a večeří anabolické steroidy. Jinak si jejich velikost vysvětlit nedokážu. Děj se odehrává v současnosti, tedy v roce 1992, ve fiktivním městě Neocity. Člověk by si myslel, že tak primitivní příběh, točící se okolo únosu šěfa tajné služby, nelze poplést, no KONAMI se to podařilo. Chyby zřejmě vznikly při překladu z japonštiny, což není u NES her nic vyjímečného. Contra Force se od jiných Contra her své doby liší nejen počtem hratelných postav, ale hlavně jejich rozdílnými vlastnostmi. Každý ze 4 agentů má vlastní zbraňovou specializaci, rychlost pohybu i výšku výskoku. Mezi BURNSem, SMITHem, IRONem a BEANSem lze kdykoliv přepínat přes "select" menu. Hra vyniká slušnou atmosférou alá akční filmy 80. let a skvělým soundtrackem. Contra Force ždímá NES hardware na maximum, což se bohužel často projevuje celkovým zpomalením. Hra je sice kratší, ale nenudí ani na okamžik.

Pro: atmosféra, grafika, hudba, celková hratelnost

Proti: kratší kampaň, nižší obtížnost

+12

Grand Prix Circuit

  • PC 75
Podobně jako Test Drive je Grand Prix Circuit dalším se stařečků v žánru závodních simulátorů a v tomto případě o něco málo povedenějším kouskem.

Červenobílý McLaren na šachovnicovém podkladu je vzpomínkou, které nebledne … závody samotné jsou i díky lehké UI a schopnostech soupeřů jednoduché a po chvilce Vám nedá moc práce vítězit v každém ze závodů a dosáhnout na celkové vítězství v šampionátu.

Já byl tenkrát ale nadšený ze spousty detailů, které dělaly z této hry hodně autentickou záležitost - pit-stopy, manuální převodovka, pohledy z kokpitu, zpětná zrcátka a další - prostě lehounce lepší průměr.

Pro: detaily, reálně závodění

Proti: UI soupeřů

+12

Alan Wake

  • PC 80
psychothriler s arogantním spisovatelem v hlavní roli, odehrávající se v atmosférických lesích amerického severozápadu. akční složka trochu pokulhávala, ale svět i příběh na výbornou.

p.s. doporučuji zahrát i dlc the signal a the writer. to první je bohužel víc akční, ale dark place má výborný level design. zato the writer je výborný a zároveň má nejoblíbenější část celého alana waka.

Pro: prostředí, atmosféra, příběh, dlc

Proti: akční pasáže

+12

Doom

  • XOne 100
Dohráno leden 2020. (Ne poprvé). Herní výzva 2020, základní kameny hardcore.
Koupil jsem si hru znova na Xbox One, protože tam přidali kapitolu sigil od Romera.
Nostalgicky na hře nevidím pořád žádný chyby, grafika nejde řešit, ale je to pořád super zábavný, stále mě bavil soundtrack a zvuky zbraní a monster.
První hry jsem hrál od roku 1990 napřed na didaktiku gama pak PC a Doom byl už v takové druhé vlně, kdy už sem byl trošku zkušenější hráč.
Není k tomu moc co dodávat, všichni doom znají. Snad jenom že původní jsem to hrál v době předinternetové a nikdy jsem nehrál multiplayer.
Pořád 100%.

Pro: Všechno.

Proti: Nic.

+12 +14 −2

Ori and the Blind Forest

  • XOne 100
Dohráno 2017. Ori mě dostal od první chvíle dojemným intrem, hned jsem si titulní postavu oblíbil. Vyražíte na cestu za záchranou lesa a po cestě narazíte na různé a nápadité druhy nepřátel. Postavička se skvěle ovládá, jinak by to asi nešlo, protože jste nucení používat skoky a ostatní schopnosti s milimetrovou přesností. Ori je metroidvania, to znamená, že se hodně vracíte a tam, kam jste se původně nedostali, můžete diky novým možnostem a schopnostem, které hra skvěle dávkuje po celou dobu hraní.
Hra je hodně těžká a zejména při třech rychlých pasážích jsem málem hodil ovladačem o zeď.
Graficky a zvukové je hra úžasná, soundtrack skvělý, příběh je hezký a dojemný, párkrát skoro ukápla slza. Hru všem doporučuju, ale je potřeba se nenechat zmást pohádkovým vzhledem a nebýt překvapen vysokou obtížností.
Ve většině her se snažím kompletovat achievementy, ale tady jsem to rovnou vzdal, protože dohrát to bez ztráty života je blbost.

Pro: Soundtrack, grafika, skvělý ovládání Oriho.

Proti: Achievement dohrát hru na jeden život.

+12

FlatOut 3: Chaos & Destruction

  • PC 30
Po shlédnutí gameplay videí ještě před samotnou instalací jsem si říkal, že tak nízké hodnocení si FlatOut 3: Chaos & Destruction určitě nezaslouží a že to bude pravděpodobně dáno neschopností určitých jedinců projevit svůj vlastní názor. Za tím si i nyní částečně stojím, protože šesti procenty bych tedy ohodnotil úplně jiné chuťovky. Hra je ale špatná, to přiznávám. Je vlastně tak špatná, až je dobrá..
Než jsem se vůbec pustil do samotného závodění, pořádně jsem se zapotil u nastavení grafických parametrů, které jsem nakonec kvůli své "neherní šunce" musel nechat zhruba někde na úrovni medium. To ale nakonec nebyl problém, hru jsem zdárně dokončil bez jakéhokoliv škubání a na relativně solidní grafické úrovni.
Nabídka závodních módů je zde značně rozsáhlá, bohužel většina z nich je svým katastrofálním zprácováním téměř nehratelná. U obou typů destrukčního derby, noční jízdě, off-road kláních a klasických závodech jsem jen s úžasem zíral, co že se to kolem mě vlastně děje. Vozidla byla absolutně neovladatelná, působila jak přišpendlená k zemi a při sebemenším nárazu šla do kytek. Následné hození zpět na trať trvalo bohužel pár vteřin a mezitím jsem se propadl až na konec ocasu. Chtělo to nějakou dobu, než jsem se hře dokázal přizpůsobit a odjet vše a ještě k tomu vyhrát. Ale podařilo se. O něco lepší už bylo poté plnění úkolů s monster trucky a úplně nejvíce jsem se bavil u módu Speed, který mi připadal jako nejlépe zpracovaný a tak akorát náročný. O pozůstatku z původní skvělé série, tedy o kaskadérských kouscích se moc vyjadřovat nechci, doteď vlastně ani nevím, jakou náhodou se mi podařily splnit. Tohle vůbec nedávalo smysl. Ve hře, ve které vlastně už z podstaty nic nedává smysl.
Režim kariéry byl nahrazen jakýmsi závodnickým kočkopsem - padesáti výzvami ze všech různých koutů FlatOutu 3, což třeba mně osobně vůbec nevadilo, ale dokáži si představit naštvané obličeje fanoušků předchozích dílů. Přitom toto pokračování má vlastně se starším předchůdcem FlatOut 2 společný jen název a styl jednotlivých herních obrazovek. Vývojáři jiní, hudba absolutně neznámá, ale především nudná a nehodící se zde, jiné typy závodů, jízdní model vozů ve stylu domácího úkolu do IT v GameMakeru a model poškození opravdu prapodivného formátu. Podle mě, jmenovat se to třeba "Budget Crash Racing: Real Chaos & Ultimate Destruction" a nabídnout to na Páře za pět babek, nemusel by se takovýto (toto slovo nerad používám, ale nic jiného mě teď nenapadá) "hate" vůbec konat. Krom toho, podle artworků přiložených vývojáři v menu extras si nemyslím, že by se při vytváření této divnoty zrovna dloubali v nose. Prostě a jednoduše, vzali si vzhledem ke svým zkušenostem až moc velké sousto.
Vydržel jsem u toho až do konce a sem tam jsem se i solidně pobavil. Zbytek stál za psí pšouk. 30%.
+12

Red Dead Redemption

  • X360 100
Dohráno 2015. K RDR mě zřejmě přivedl tehdy redaktor stránky hrej.cz Jarda Mowald, kterej během jejich streamů pravidelně o tom mluvil jako o nejlepší hře co hrál. Já jsem předtím hrál od Rockstaru jenom GTA 4 a hodne mě bavilo. Red Dead mě od začátku chytlo zasazením, protože westernových her je málo a silným příběhem, který Rockstar umí. Výborné byly i postranní úkoly, podobně jako v GTA vám je zadávají většinou různé pochybné figurky a skoro všechny byly zábavné. Dobré byly lovecké, sběračské a střelecké challenge. Hudba skvělá i když úrovně dvojky asi zatím nedosahovala. Málokdy v open world hrách jezdím na koni nebo autem, spíš využívám fast travel, ale tady jsem si jízdu v sedle v přírodě užíval.
Myslím, že to mělo i online, ale ten jsem ani nezapojil.
Je to top hra Xbox 360 generace, grafika už není nic moc, ale hra dostala grafický patch na Xbox one X , který nemám a tak se těším až si Red Dead znovu zahrají na Xbox series X ve výrazně lepší grafice.

Pro: Příběh, western, aktivity mimo hlavní příběh

Proti: Nic

+12

Shin Megami Tensei: Devil Summoner - Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army

  • PS2 85
Ani nevíte jak jsem neskutečně rád že jsem to dohrál, tolik nasrání a frustrace , ale tak to je klasické Shin Megami Tensei. I přes to mě to, ale hnalo dál a cítil jsem po každém bossovi či bludišti příjemný pocit uspokojení a vlastně mě to i hodně bavilo, ale to se všechno níže pokusím shrnout.

Ocitáte se tu v roli Raidou Kuzunohi, který patří do linie ochránců hlavního města před různými démony, no aby Raidou mohl svůj úkol plnit efektivně, tak byl zaměstnán do detektivní kanceláře věčně líného soukromého očka Narumiho. Jehož kancelář bere pouze podivné případy které obsahují nadpřirozeno a nedělá mu problém značně zneužívat Raida proto aby je řešil, spolu s jeho side kickem mluvící kočkou Gouto. Hned ze začátku dostanete hovor od jedné slečny, která vás prosí aby jste jí zabili a následně je unesena podivnými červenými vojáky. No a vám nezbývá nic jiného než tomu celému přijít na kloub. Nečekejte, ale žádnou komorní detektivní zápletku, brzy jak je zvykem to všechno sklouzne ke klasické záchraně světa, to, ale v případě této hry vůbec nevadí.

Je tu totiž dost zajímavých chrakterů které vás budou bavit, ať už věčně liný detektiv Narumi, otravná novinářka Tae či Rasputin, který se často postará o hromadu komických chvil. Samozřejmě do příjemné, mysteriózní a občas i bláznivé atmosféry přidávají svůj podíl i démoni. Když je totiž během svých toulkách oslovíte, tak se můžete těšit na neskutečně vtipné dialogy a situace. On se celkově tento díl nebere moc vážně a z většiny věcí i zápletek si dělá legraci a i se tu humorně komentuje frustrace hádanek či soubojů.

Více humorné ražení, ale není jediná věc ve které tento díl lehce vybočuje z řad SMT série. Soubojový systém už není klasicky turn based, ale byl vyměněn za svižnější akční real-time s možností k sobě přivolávat démona. v tomhle už je to, ale zase klasika jak jsme zvyklý. Během vaší cesty opět můžete a i musíte nabírat rozličné démony, kteří se vám nejen budou hodin při soubojích, ale při i samotném vyšetřování. Nově totiž musíte různé druhy démonů používat na rozličné puzzly a postupy při vyšetřování. Například jeden démon umí číst v mysl, tak ho musíte použít, aby jste z někoho dostali potřebné informace k případu apod. Což příjemně okoření a beru to jako jedno z větších plusek. Proto vám všem doporučuji mít u sebe různé druhy démonů a klidně i pod levelovaných, nikdy totiž nevíte kdy je budete potřebovat. Bohužel, samotné nabírání démonů do party mi tu moc nevyhovovalo, probíhá totiž v souboji a ve chvíli když oslabíte soupeře, tak v té chvíli ho musíte rychle uzurpovat. Více mi upřímně vyhovoval systém v SMT IV, kde jste museli démony překecávat či uplácet, aby se k vám přidali, tady je to místy lehounce frustrující.

U frustrace, ale zůstaneme, té tady naleznete hodně, dokonce bych si dovolil říct že hra si úplně užívá vás mučit. Ať už to jsou dlouhé bludiště, puzzly, některé boss fighty a hlavně to že hra vás až na výjimky skoro nikdy nenechá vydechnout. Tady je totiž normální že po tuhém bossovi, jdete hned na bludiště, z něho tuhý boss, pak další boss a pak máte dvacet minut oddechu :D Což někdy dokáže taky silně potrápit, ale i tak potom vždy máte chuť jet dál a příjemný pocit že jste to zvládli. Samotná obtížnost, ale není v porovnání s jinými SMT hrami až tak brutální, ano najdete tu pár zákeřných bossů a opravdu časté náhodné souboje také tomu nepřidávají,ale když dokážete odhalit taktiku nepřítele a trochu u toho zapřemýšlíte, tak to není nic nadlidského.

Přiznám se, ale že jsem trochu ztratil nervy když v posledním dungeonu jsem si musel prožít znovu většinu těžkých boss fightů, které jsem napříč hrou zažil, to byl masakr :D

Jinak pre-rendrovaná vizuální stránka je na jedničku a hlavně dark realmu jsem si často užíval atmosférické scenérie a i si sem tam vzpomněl na The Last Crown, který tento díl místy lehce vizuálem připomíná. Samotné OST se také nadmíru povedlo a má takový příjemný Persona feel výjimkou bojových skladeb, ty jsou správně kytarově říznuté a dokáží napumpovat.

Takže, pokud chcete lehčí výzvu, nebo snesitelně okusit sérii Shin Megami Tensei, tak tohle je ten správný vstupní bod. Hra vám sice dá místy zabrat a dokáže vás řádně nasrat, ale vše je to v takové jakž takž snesitelné rovině a určitě vám to tu sérii lépe ukáže než kastrát Persona. Plus tu dostanete příjemné osazenstvo hlavních postav a výborný soundtrack. Jediná škoda že se hra začne více zabývat postavami až k samotnému konci, ze začátku se jimi totiž hra zabývá dosti povrchně.

Pro: Správná tuhost, výborný vizuál a ost, zajímavý příběh, geniální humor, postavy, chytré nápady, využívání démonů, nádherné cut-scény

Proti: Frustrace, déle to trvá než postavy budete moct více poznat, pro některé absence dabingu

+12