Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Dragon Age II: Legacy

  • PC 45
Tak dlho sa chodí s džbánom po vodu, až sa džbán rozbije... Začať komentár k DLC touto ľudovou múdrosťou sa môže zdať byť divné, ale myslím, že v tomto momente mi nič iné neostáva. Sám si kladiem otázku, čo som od DLC Legacy očakával*. Snáď asi zázraky? Neviem, možno som naivný, možno obľuba všetkého ostatného od Bioware mi zatvárala oči. Do istej miery chápem a toloreujem lineárny štýl - tzv. tunel, ktorý sa stal synonymom Bioware hier, avšak všetko má svoje medze. Obzvlášť keď z hľadiska formy dokáže malé poľské štúdio nakopať Kanaďanom gule. :)

Príbeh DLC je naznačený v popsie, ja len dodám, že okrem pár pochybných odhalení sa už v ňom naozaj nič iné diať nebude. Teda až na prechádzku tunelom od začiatku až do konca. Pri tejto prechádzke vám bude hra hádzať pod nohy "stovky" protivníkov a občas nejakého toho bossa - aby bol ten boj trochu zábavný. A on istým spôsobom je, keďže občas už aj treba rozmýšľať na koho, ako, kde a s čím zaútočiť. Bolo by to fajn, keby toho nebolo toľko. Presýťte niečím obsah a začne to byť otravné a nie zábavné. To sa presne (aspoň mne) stalo v prípade tohto DLC. Och áno, protivníci už nespawnujú pred vašimi očami (narozdiel od pôvodnej hry), ale niekde za rohom (kde to hráč nevidí) a potom pribiehajú na bojisko. Keď sa vám to zdá byť ako dobré vylepšenie...nech sa páči. Mne nie.

A to je vlastne všetko, čo sa dá o tomto DLC napísať. Čo iné by ste chceli počuť, že dabing je stále na relatívne dobrej úrovni? Áno je, ale to nie je žiadne prekvapenie a bojím sa povedať, že jediné pozitívum DLC. Samozrejme, keď neberieme do úvahy nové prostredie, v ktorom sa odohráva - a teda žiaden recyklát typu materská hra. Lenže to už dnes nestačí, ani v prípade DLC, ani v prípade plnohodnotnej hry. Vieme, že to ide lepšie a zaujímavejšie.

*Poznámka na záver: Úplne na samom počiatku DLC, to vo mne vyvolalo podivné očakávanie (netuším prečo), že by to mohlo byť niečo ako Watcher's Keep z Throne of Bhaal. Veľmi skoro po začiatku ma toto očakávanie prešlo... neviem čo som si myslel. :)

Pro: stále slušný dabing

Proti: kordior lezúci cez tunel do koridoru :), nič iné len séria súbojov, nudných a nezaujímavých

+11 +13 −2

Hard to Be a God

  • PC 60
Dohráno! Konečně se mi to povedlo a nebylo to vůbec lehké. Ke konci hry na mě opět vyskočily nějaké bugy a obzvláště dva mě potrápily, protože mi blokly cestu dál. Jejich řešení povím později.

Hard to be a God je dosti zapadlé RPG, které mě velmi upoutalo zajímavým nápadem příběhu, který mi ale přijde, teď, čerstvě po dohrání, trestuhodně nevyužitý. Nevím, jak moc se hra držela stejnojmenné knižní předlohy bratří Strugackých, ale z takového namětu se dalo vytřískat o mnoho více. Takhle zůstal jen tuctový příběh se sbíráním kousků mapy, které končí vcelku slušným vyvrcholením. Ten zbytek byl ale vesměs klasický.

Dialogů je fakt hodně a dost mě mrzí, že oproti Zaklínači či Gothicovi jsou napsány strašně neosobitě a proto mě místy ani nebavilo je číst. Jednotlivé charaktery NPC jsou všelijaké, jenom ne výrazné. Navíc se hrdina občas chová jako naprostej pitomec a ignorant. Možnost volby při dialozích je minimum a nechápu, proč jsem musel neustále otrocky klikat na jednu jedinou větu v menu. Bylo by lepší, kdyby šlo o normální rozhovor a okno by se objevilo pouze tehdy, pokud by byla možnost volby. Oproti konkurenci za tohle palec dolů.

Samotná hratelnost je též taková nemastná neslaná. Souboje jsou formou hack’n’slash a taktika to moc roli nehraje. Podmínkou je mít u sebe hromady lektvarů. Bojovat se sice dá opatrně a s minimální ztrátou života, ale vzhledem k tomu, že nepřátel jsou vyloženě hordy, to není moc zábavné. Questy jsou průměrné, některé jsou originální, ale většina jich je formou „dones, zabij, přines“ s velmi otravným cestováním (divím se, že na mě okolí po desátém proběhnutí nepokřikovalo „Run Forest, Run!“). Některé vzdálenosti jsou opravdu neúnosné a koně přes hranice brát nelze. Hraje se to sice z třetího pohledu, ale kamera je fixnutá hrdinovi za zády a vždy je směrem dolu k zemi a na mě to působilo fakt otravně. Po cestě jsem neviděl příliš daleko před sebe a na nějaké kochání se noční oblohou, či dalekými hrady jsem mohl zapomenout. Chápu ale proč to tak je. Hra využívá jakýsi engine, který nehorázně připomíná strategii, a tedy není na RPG z třetí osoby stavěný. Navíc nevypadá moc hezky.

Pochválit musím hromadu itemů a možností oháknut si hlavního hrdinu. Zbraní a oblečení je hodně a je sranda si je přehazovat. Jednou jsem se procházel lesem oblečený jako Marigold, potom jsem se plížil městem jako Ezio Auditore, pak jsem zas pochodoval hradem jako D'Artagnan atp. Jednoduše si s tím člověk vyhraje, ale zase prosím nečekejte další The Sims. Trochu mě mrzela nemožnost nastavit si sety, a proto jsem musel jednotlivé části oblečení vždy ručně nastavit. Nejde jenom o obyčejnou vychytávku, styl oblékání určuje, za koho se vydáváte. Pokud nechcete, aby na vás útočili bandité, tak si vezmete zlodějskou kamizolu, boty a kuklu. Pokud chcete přimět bohatého dona, aby s vámi mluvil, musíte si koupit zdobené brnění a vyšívané kalhoty. Jednoduše hadry ovlivňují chování NPC, ale zas tak moc propracované to není, jak by mohlo na první pohled znít.

Dále musím pochválit velmi příjemnou hudbu, škoda jen, že jí nebylo více a tak ve hře zní 3-4 melodie stále dokola. Dále mi vadil častý respawn nepřátel. Pokud jsem určitou oblastí procházel potřetí, už jsem byl fakt na nervy, protože rubat stále silnější protivníky, ale vzhledově na chlup stejné, moc zábava nebyla.

Obtížnost hry je také dosti nevyvážená. Zatímco ze začátku jsem si říkal „no co to kur*a je?“, na konci jsem byl opravdu bůh a kosil jsem nepřátele po desítkách. Pravda, svou roli v tom hrály lektvary. Nejhorší pasáž byla ta v posmrtném světě, kdy jsem neměl žádné léčivé elixíry a musel jsem se nepochopitelně prorubat hordou podivných bestií, které vypadaly jak časožrouti a do okolního dětí moc nezapadaly. Stejně tak úplně poslední pasáž mi přišla trochu nedomyšlená. Rozhodně VŠEM hráčům doporučuju na poslední část své poutě mít u sebe alespoň 100 léčivých lektvarů, jinak budete na konci v háji, protože hrdina se jinak léčit neumí. Je tu sice nějaká ta regenerace, ale ta je strááášně pomalá.

A to by mělo být tak všechno. Na HtbaG je vidět, že je to budget a hra nenaplnila svůj velký potenciál. Chtělo by to pořádný engine, pořádné tvůrce a větší rozpočet. Takhle jde jen o další normální RPG a lehce nadprůměrnou hru. Za zákeřné bugy srážím 10%, tohle by se v moderní hře objevit nemělo! Celkem tedy 60%

PS: Málem bych zapomněl na ty dva zmiňované bugy. První bug se týká dvou mladých lidí, které dovedete k donovi Piku. Často se stává, že se nespustí skript a úkol nelze splnit – nejde s donem pokecat na správné téma. Řešením bylo restartovat hru a skript se sám od sebe spustil. Nevím, jak je to možné, ale zabralo to a nejen mě. Na netu se to řešilo také.

Druhý bug se týkal neviditelné bariéry v otevřených dveřích (asi hodinu před koncem hry). Řešení je podobné. Stačilo si stoupnout těsně před bariéru, sejvnout hru a ukončit. Po loadnutí hrdina „proskočil“ bariérou a tak se dostal na druhou stranu. Vyhánění buga bugem! :) Zpátky se dá projít normálně.

VŠEM PŘÍPADNÝM HRÁČŮM PŘEJI OPRAVDU PEVNÉ NERVY!

Pro: prostředí, příběh, některé questy, hromada itemů - zejména oblečení a brnění, hudba, závěr byl povedený

Proti: místy stereotypní, zákeřné bugy, pohled shora, nevhodný engine, nevyvážená obtížnost, absence widescreenu

+11

Commandos: Behind Enemy Lines

  • PC 95
Commandos je jednou z dalších legendárních RTS na které budu vždycky rád vzpomínat. Tématika druhé světové války na svou dobu v perfektní grafice, skvělém level designu a nápaditostí scénaře jednotlivých misí. K tomu hrst žoldáků pod vaším velením a máte zábavu na dlouhé hodiny. Člověk si zkrátka musel nějaký charakter zamilovat (u mě baret se špiónem). Slušná porce levelů, nějaké ty easter eggy a hlavně taktické přemýšlení u real-time strategie! Pyro Studios stvořili úžasnou hru, na kterou hráči, kteří ji prošli, hráli a propotili se až do závěru hry vzpomínají dodnes! Jen jednička je originál. Moje TOP10.

Pro: hratelnost, grafika, tématika, zvukové zpracování, level design, nostalgie

Proti: nemožnost postoupit do jiného levelu bez ztráty žoldáka, místy obtížnost

+11 +12 −1

Minecraft

  • PC 100
Co bych tak jenom napsal. Už vím. Tato hra je prostě skvělá! Můžete si dělat co chcete, jít kam chcete a tam postavit co chcete. Některým se možná nemusí zamlouvat grafika, ale věřte, že právě v tom je kouzlo Minecraftu. V jednoduchosti. Je libo postavit si levitující dům obklopený lávou? Jak chcete. Nebo snad radši podmořský komplex ze skla? Jak je libo. A nebo si snad chcete postavit podzemní chodby plné pastí, nástrah a monster? I to je možné. Zkrátka v Minecraftu se meze nekladou. Jsou postavit i různé pokročilé mechanismy, jako třeba velké hradní brány, generátory nebo mosty, které se sami donekonečna opravují. Stále vám to přijde málo? Přidejte k tomu téměř nekonečný svět, tvorbu nástrojů a jiného vybavení, spousta druhů kostek, monster i zvířat a také desítky různých módů stažitelných z internetu. Co dodat. Prostě skvělá hra, která vám dlouho vydrží a která dokáže rozvinout vaše tvůrčí a kreativní schopnosti.

Pro: téměř nekonečné možnosti, zábava na hodně dlouho, stažitelný obsah, jednoduché, ale zábavné mechanismy

Proti: někoho může odradit zdlouhavost stavění

+11 +16 −5

The Sims Medieval

  • PC 70
Povedené prolnutí The Sims a RPG s prvky strategie. Z prvního zůstala nutnost zajišťovat základní životní a sociální potřeby Simíků, byť ve zjednodušené podobě, druhé představuje království s mnohostí různorodých úkolů a jeho jednoduchou správu. Simíci už příběhy svých schránek (těl i domů) a rodů neutvářejí sami, nýbrž jsou vsazeni na předem určená konkrétní místa do konkrétních domů a konkrétních povolání. Království jim pak v závislosti na jejich osobnosti a přáních nabízí další možnosti.

Těchto možností je poměrně dost, takže může každá z přibližně deseti postav naplňovat své dny výrazně rozdílnými aktivitami. Bardovo čerpání inspirace od lidí a z atmosféry míst, sloužení mší a vyvěšování provolání jakobínského kněze, výroba a prodej předmětů kovářem či vedení zahraniční politiky panovníkem jsou činnosti výrazně jednotlivá povolání odlišující, a stejnou úlohu plní volnočasové aktivity: výpravy za lovem velryb, sběr bylin a kamenů, výroba a prodej předmětů, dobrodružné výpravy s náhodnými událostmi a další.

Úkoly, na nichž se nezřídka podílí dvě postavy, těchto specifik využívají, skládají se z mnoha kroků, jež je třeba k jejich dokončení učinit, a jsou vesměs zajímavé a dobře navržené. V duchu série Sims se pochopitelně jedná o jednoduchou a především zábavnou hru: je uvedeno, co a jak je třeba udělat, veškeré mechanismy (jako např. vývoj postavy) jsou mělké, nic nelze úplně zkazit. S nadsázkou je třeba rovněž brát zasazení do středověku. Od hry s logem Sims nikdo nemohl očekávat věrohodné spodobnění života té doby.

Po pár desítek hodin se jedná o vynikající hru. S každou postavou jsem odehrál několik úkolů, abych poznal její unika, a postoupil do druhé aspirace. Jenže ouha: stejné království, stejné budovy a povolání, stejné úkoly… Jaký je důvod pokračovat druhou aspirací? Achievmenty? Takhle si zahraji ty úkoly, které jsem dosud nesplnil, a víc mně Sims Medieval nemá co nabídnout.
+11

Tale of a Hero

  • PC 45
Česká adventura Tale of a Hero mírně řečeno nezaznamenala příliš velký úspěch a po jejím dohrání mi nezbývá než konstatovat, že se bohužel není čemu divit. Nevím jaký je vztah mezi autory průlomové hry Posel smrti Unknown Identity a distributory Future Games, všechno ale nasvědčuje tomu, že v době vydání Tale of a Hero již dávno neměli nic společného. Pochopitelně kromě enginu, který je pro Future Games něco jako zlaté tele, ze kterého se snaží vymačkat maximum, ale bohužel jim úplně nedochází, že dobrou adventuru nedělá jen grafika.

Tale of a Hero je návratem do starých a v tomto případě ne moc dobrých devadesátek, kdy české (případně polské) adventury hrály prim a mnohdy byly pro našince jedinou možností, jak se k tomuto žánru dostat díky jazykové bariéře. Vyznačovaly se jednoduchým příběhem, špatně napsanými radobyvtipnymi dialogy a texty, grafikou v rozmezí hodnocení průměrná až hnusná a amatérským nebo neexistujícím dabingem. Tale of a Hero má dobrou grafiku, jinak ale se vším všudy spadá do kategorie tuzemských 90s adventur.

Hráč ovládá jakéhosi Olafa ve fantasy světě, který je podivnou nesourodou směsicí různých kulturních vlivů. Tento svět i Olaf mají, podobně jako například ve hře Gooka, nějakou historii, kterou se ale autorům v tomto případě vůbec nepodařilo zajímavě rozpracovat a prodat. Otřesně nadabovaný Olaf má navíc charisma rezavé popelnice a působí dost neživě. Příběh celkově vyznívá, jakoby se jednalo o sequel, hráč neustále slýchá nějaké útržkovitě informace o předešlých činech Olafova otce a děj se točí kolem nějaké pofiderni pomsty za něco, co se již odehrálo, takže hráč má pocit, že to nejlepší se již stalo a jeho tak čeká naprosto tuctová fantasy story, která by měla šanci uspět pouze a jediné v ČR, kde se ale doba trochu pohnula a hráči již z valné většiny měli možnost vyzkoušet špičkové zahraniční adventury. Přirovnání k The Legend of Kyrandia (další 2 jsou úplně o něčem jiném) nebo sérii QfG je pak neprostou urážkou těchto skvělých her, Tale of a Hero má totiž nejblíže ke hře Swigridova kletba, i když samozdrejme s lepší grafikou.

Tale of a Hero je stejně jako výše zmíněná Agawácká "klasika" jednoduchá hra, navíc v příjemné a ve vodním světě dokonce opravdu hezké grafice. Vše rychle odsýpá, není to sice žádná velká zábava a párkrát jsem se musel k pokračování hodně přemáhat, ale klasická point `n` click hratelnost tady je, stejně jako několik zajímavých nápadů. Ke konci se navíc trochu zlepšuje i do té doby bezpohlavní příběh, takže výsledné dojmy nejsou úplně negativní. Celkové ve mě ale Tale of a Hero budí dojem rychlého nízkonakladoveho projektu, dialogy hlasitě šustí
papírem a scénář vypadá, jako by ho někdo dál dohromady během pár posezení v hospodě. Future Games se proto bohužel nízkým prodejům nemohla moc divit.

Pro: point n´click hratelnost, nesmrtelný engine Posla Smrt

Proti: příběh, dialogy, dabing

+11

Assassin's Creed: Brotherhood

  • PC 85
Brotherhood je velice zajímavé a povedené pokračování druhého dílu Assassins Creed. Jak si stojí proti předchozímu dílu? Tak se na to podívejme.

Příběh pokračuje víceméně stejným stylem jako v minulých dílech. Je hodně poutavý a originální, ale připadal mi trochu více opomíjený, než v předchozím díle. Samozřejmě, že úkoly, které hráč ve hře plní, jsou vždy nějak spjaty s příběhem, ale už mi to nepřišlo jako taková motivace k jejich plnění.

Grafická stránka je prostě dokonalá. Na živá města už jsme si zvykli z minulých dílů, ale ty pohyby Ezia, to je pastva pro oči. Souboje vypadají takřka reálně, komba "poprav" jsou hrozně stylové a šplhání po budovách vypadá uvěřitelně, i když každý ví, že na centimetrovém okraji květináče se sedmdesátikilový chlap s několika kily železa u pasu prostě neudrží :)

Zvukový doprovod je na konstantní úrovni - při procházce to hraje, při souboji to hraje, v menu to hraje...je to dobré :))

Teď přejdu k různým postřehům ze hry:

Byl jsem zvědavý, jak tvůrci zajistí, aby Ezio, z něhož se v průběhu Assassins Creed 2 stal elitní zabiják, začínal znovu od začátku. Co si budeme povídat, povedlo se. Byl to geniální tah, nechat ho přijít o všechny nasbírané věci při zběsilé snaze ubránit Monteriggioni.

Původně jsem se docela bál toho, že se tento díl bude odehrávat jen v jednom městě. Ukázalo se, že jsem se bál zbytečně. Ať už je Řím jaký chce, je hlavně velký, prostředí v něm není stereotypní a během hry si hráč vůbec nevzpomene na to, že by chtěl z města vypadnout.

Další chytlavá věc - přestavování Říma. Opět se ukázalo, že když člověk může něco vylepšit, rád to udělá. Protože nemám rád zabedněné výlohy obchůdků, rozpadlé pamětihodnosti a cintající akvadukty, prostě jsem to musel všechno koupit a opravit. Je to další, nenáročné zpestření, které nikoho k ničemu nenutí a přitom dokáže být i docela zábavné.

Ocenil jsem také náhodné útoky zlodějíčků. Jejich posměšná slova mě vždycky donutila zastavit a úplně je rozmastit na cucky, parchanty. :))) Nakonec jsem ještě jejich mrtvoly okradl a posměšně je hodil do studny :)

Další krok správným směrem, to bylo bratrstvo. Ze zelenáčů se prostřednictvím misí po celém světě stanou elitní asasíni, kteří jsou nakonec ochotni vyskočit z jakékoliv kupky sena, aby zapíchli jakéhokoliv nepohodlného strážného, kterého Ezio označí. Pro někoho může být otravné samotné vylepšování asasínů, ale já osobně jsem to bral jako hezké zpestření a užíval jsem si, že jsem důležitý šéf :)

Poklonu si hra zaslouží za několik misí s Da Vinciho vynálezy. Ty mise byly...úchvatné.

Romulova doupata, to je další super zpestření. Líbilo se mi, když jsem se musel zastavit a přemýšlet, kudy se mám vydat, abych došel do cíle...pobití pár vlčáků mi také nevadilo :)

Tak, dost vychvalování, je třeba to vzít z druhé strany: Brotherhood mi přišlo příběhově o něco utahanější, než předchozí díl. Asi jsem si to udělal sám tím, že jsem sbíral vlajky, pírka, opravoval obchody a plnil jejich úkoly, ale prostě je to tak. Je to zkrátka utahané.

O dost hůře jsou na tom také symboly na budovách. Nejen že některé hádanky už nejsou tolik poutavé, ale jejich vyřešení je někdy nechutně obtížné a z odměny za nalezení všech symbolů jsem byl mírně v rozpacích.

Vyloženě mně pak vytáčely úkoly obchodů. Jakmile potřebujete byť jednu hloupou věc jako třeba Mák Setý (shoř v pekle, bylino) prostě ji nejde najít. Nelze ji koupit, nalézt na specifickém místě...prostě je to všechno o náhodě. No a když na začátku hry potřebujete kapitánův meč, abyste se dokázali tak nějak bránit, co je sakra platné, že ten zpropadený mák naleznete až za týden, kdy se oháníte mečem velikosti krávy?

Je tu také stará známá otrava s misemi, kdy Ezio nemá být odhalen...to je kolikrát porod, dokončit takovou misi.

Dále to tvůrci moc nevychytali se sbíráním zbraní. Nevím, proč, ale narozdíl od minulého dílu už mně nic nenutilo mít je všechny.

Pak je tu ještě starý neduh, který se táhne už od prvního dílu - při soubojích se často čeká na to, kdo udělá první chybu. Je ale fakt, že už se to neděje tak často, což je potěšující.

Assassins Creed: Brotherhood je tedy velice dobrou hrou, která jde ve šlépějích staršího bratříčka, nicméně je na několika málo místech lehce zparchantělá. Nejsou to vysloveně zásadní chyby, jen otravné chybky, které dokáží kazit zážitek. Proto jdu s hodnocením o něco níže, než u dílu předchozího. Není to ale žádná hanba! Milovníci dobrých RPG se stylovým příběhem by tenhle kousek neměli minout. Mám totiž takový pocit, že o Asasínech ještě uslyšíme hodně zajímavé věci.



Pro: Grafika, pohyby Ezia, město a jeho přestavování, příběh, charizmatické hlavní postavy

Proti: Příběh se místy vleče, úkoly obchodů jsou přes svou primitivnost někdy těžko splnitelné, zhoršení obecné kvality symbolů

+11

Earth 2150

  • PC 95
Earth 2150, to je jedna z mých závislostí. Vždy se k téhle hře rád vracím, protože je tolik zábavná a tolik jiná, než ostatní strategie.

Příběhově je Earth 2150 hodně silný a opravdu mi imponoval. Zadávání úkolů přes "e-mail", mě dokázalo hodně vtáhnout do hry a to, že je ve hře přítomen pouze jeden hlavní úkol,a to nasbírat určité množství peněz na výstavbu obří záchranné lodi,to bylo do té doby nevídané.

Hrát lze za tři národy - ED, kteří si libují ve všem, co jezdí, UCS, jež mají rádi chodící plechová monstra (moji oblíbení) a LC, kteří se raději netknou země a létají v rychlých vznášedlech. Zajímavé je, že čím dál ve hře dospějete, tím více si všímáte těch rozdílů mezi jednotlivými národy.

Graficky je na tom hra na svou dobu velice dobře. Ani dnes mě neurazí monstrózní budovy a jednotky. Na všem se při vánici tvořila sněhová vrstva, v noci se na budovách i jednotkách rozsvítila světla, pokud hráč nerozkázal jinak, když vybuchla elektrárna, zůstal po ní ve vzduchu viset charakteristický hřib...

V čem je ale hra úplně originální, to jsou jednotky a výzkum. Hráč začíná v hlavní základně, která je nepřítelem nenapadnutelná a ze které vysílá své jednotky pomocí obřího transportéru na nějakou z dostupných misí. Začíná s těmi nejobyčejnějšími vozítky, na kterých jsou upevněny ty nejobyčejnější zbraně.

Díky výzkumu ale hráč vylepší munici, zbraně, podvozky, nebo vyvine úplně nové. Jelikož si hráč sám musí sestavit jednotky z dostupných částí, je zde několik stovek možných kombinací. Earth je vlastně první hra, ve které jsem kdy viděl, že jednotka má více, než jednu zbraň. Když jsem hrál za UCS, vyrobil jsem si deset kráčejících pevností, z nichž každá měla štít, jednu dalekonosnou a tři normální zbraně a mezi nimi chodil jeden přicmrda, který na střeše nesl zneviditelňovač. Byl jsem bůh :)))

Tohle je právě to, co se mi na Earth 2150 líbí. Ve hře není žádný vynucený balanc. Pokud na to máte, vyrobíte si jednočlennou armádu. V ostatních strategiích je vždycky nějaká jednotka, která je silná, ale má malou výdrž. Z pohledu logiky je to nesmysl - proč přidělávat laserové dělo na plastový traktůrek? Přesně takovým se Earth směle vysmívá do obličeje.

Další unikát je stavební jednotka...říkejme jí třeba Gruz :) Tato jednotka nejen že umí postavit budovy, ale umí rovněž upravit terén. Vykope příkop, udělá kopec, prokope se do podzemí a kutá tunely...prostě paráda. Představte si obří armádu, která nemůže dál jen kvůli tomu, že si Gruz z legrace vykopal příkop, a tak musí čekat na vlastního, který příkop aspoň částečně zakryje.

Krása je v detailech. LC, kteří využívají solární energii, musí mít postaveny obří baterie, protože jakmile zapadne slunce, neuvaří si ani vodu na čaj. UCS si postupem času vyzkoumají "kombajn" s většími zásobárnami na hlavní surovinu, dvěma vrtáky a nakonec mu díky antigravitaci umožní i létat. ED si vyvinou Ionový kanon, pomocí kterého mohou deaktivovat jednotky a následně je pomocí stavební jednotky nabrat do vlastních řad...je toho spousta.

Nesmím také zapomenout na fenomenální věc - munice. Zapomeňte na to, že tanku vydrží střely napořád. Ani náhodou. V bázi musí být postavena budova, která vyrábí munici a speciální létající dopravníky ji automaticky létají doplňovat přímo do středu největších bitev. Máte obří armádu bez munice? Pak jste nebezpeční jako dítě, kterému právě spadl bonbon do kanálu.

Earth 2150 je hra, ze které by si měli leckteří vývojáři vzít příklad. Jednoduchý příběh je epický až na půdu, tvorba vlastních jednotek je dokonalá, výzkumný strom je rozsáhlý...miluju tuhle hru. Kéž by nikdy nevznikl Earth 2160, který se vydal špatným směrem...a škoda, že celá série není o něco populárnější.

Pro: Na tu dobu skvělá grafika, tvorba jednotek, výzkum, munice, příběh, mise a jejich zadávání, tři hratelné strany, potěšující detaily

Proti: Nesnadno využitelný tunelový systém, uvítal bych více animací při výzkumu nových technologií, někdy jsou problémy s pathfindingem

+11

Art of Murder: FBI Confidential

  • PC 55
Ačkoliv je mi jasné, že tento komentář nebude patřit mezi nejčtenější v rámci databáze, když už jsem se donutil tuto hru dokončit, donutím se i k sepsání krátkého komentáře. A komentář to, bohužel, nebude příliš pozitivní. Čím tedy začít…?
Nejprve krátce zmíním příběh: byť se o originalitě nedá v žádném případě hovořit a je v něm spousta klišé, poměrně svižně ubíhá, neobsahuje žádné dějové kotrmelce ve snaze lacině zaujmout a celkově bych řekl, že není vůbec špatný a patří mezi hlavní klady celé hry. Jen škoda, že se scénáristé nevyvarovali několika nelogickým odkazům, např. že se hovoří o něčem, co se ještě nestalo, nebo naopak o něčem, co už se stát nemůže. Hra je na můj vkus poměrně jednoduchá a nebýt toho, že autoři použili pár podlých zbraní k natahování hrací doby, byla by i značně krátká. Těmi podlými zbraněmi mám na mysli především následující skutečnosti:
- při hraní jsem si připadal jako virtuální maratónec – tolik zbytečného pobíhání mezi jednotlivými lokacemi nepamatuji. Příklad: něco vyzkouším, nejde to, běžím o dvě obrazovky dál, hodím s někým řeč, běžím zpátky, zase to nejde, běžím o tom zase pokecat a až pak teprve můžu udělat to, co je mi od počátku jasné. Lokace navíc není možné nějakým dvojitým kliknutím přeskakovat, takže musíme dlouhé minuty sledovat agentku v poklusu,
- jak jsem již zmínil, většina úkolů je značně jednoduchých, a proto asi chtěli autoři hraní trošku zkomplikovat (=znepříjemnit) a ve hře se objeví pár úkolů záludných a především nudných. V této souvislosti musím hlavně zmínit útěk spočívající v poskakování na židli, kde jsem bez váhání využil návod, neboť jsem neměl chuť se zaseknout na tomto místě a zkoušet a zkoušet (je zde totiž možné i zemřít),
- no a občas se objevuje i můj „oblíbený“ pixelhunting. V rámci objektivity však musím autory pochválit, že implementovali tlačítko na zobrazení veškerých aktivních míst na obrazovce, což jsem zrovna v případě této hry rád a hojně využíval. Navíc kombinace předmětů v itineráři byly vesměs logické bez zjevných nesmyslů.
Když už jsem načal kritiku, budu pokračovat. Za velice špatný považuji systém dialogů, kdy musíte na postavu klikat tak dlouho, dokud nezačne opakovat stejnou hlášku, čímž je jasné, že rozhovor je vyčerpán, ovšem bez možnosti jakékoliv volby tématu či odpovědi. Dalšími, již ne tak zásadními, zápory mohou být poměrně mrtvé lokace, kde se vůbec nic neděje a navíc se ani nejedná o žádné grafické orgie a dále přítomnost (respektive možná spíše nepřítomnost) kolegy Nicka – naprosto nevyužitý potenciál. Anglický dabing i ozvučení je nevýrazné, nemá smysl se nad ním nijak pozastavovat.
V neposlední řadě nemohu nezmínit velice špatnou kvalitu české lokalizace: vytknout musím jednak skutečnost, že řada dialogů je v překladu výrazně zkrácena, čím vypadne mnoho informací z rozhovorů, dále fakt, že překlad byl udělán aniž by byl na hru řádně „napasován“ či aspoň otestován, čímž nedávají dialogy zcela správný smysl a poslední výtku bych měl ke snaze o vložení několika vtípků, které v anglické verzi vůbec nebyly – avšak nevtipných. Poslední kritická výtka na adresu autorů letí za to, že se mi jednou stalo, že jsem neudělal úkony přesně v pořadí jimi zamýšleném a kromě zbytečného zákysu jsem (po nahlédnutí do návodu) musel nahrát předchozí pozici – toto by se dle mého názoru prostě nemělo stávat, od toho přeci slouží testování před vydáním.
Přestože komentář zní poměrně kriticky, zas taková hrůza to není. Dříve než člověka výše uvedené neduhy začnou štvát natolik, že by šel s hodnocením ještě níže, je konec, a proto dávám výsledné hodnocení lehce nad průměrem. Abych byl ale upřímný, nejsem si jistý, zda mám vůbec chuť pouštět se do druhého dílu, který na mě čeká na poličce nad počítačem… Btw jak tak koukám, tak ten komentář zas tak krátký není :-)
+11

eXperience112

  • PC 60
Tahle hra je dost zvláštní, skutečně zvláštní. Co mi sliboval úvodní text, mělo mě čekat dobrodružství plné zvratů, skvělá atmosféra a (a na to jsem se těšil nejvíc) kooperace s hlavní postavu, jejíž důvěru si budu muset získat a poté i udržet, abych ji zdárně dostal až k cíli její cesty. Současně s tím byla slibovaná i komunikace s postavou, za pomoci kamer (i když to mělo být pouze odpovídání na otázky za pomocí pohybu kamery). Dobrodružství? Ano, nebylo to úplně nejhorší, i když v pozdější fázi hry děj jakoby zamrzl na jednom bodu. Atmosféra.. ano, asi i o atmosféře byse dalo mluvit, vzhledem ke způsobu sledování svěřenkyně. Ale nějaká komunikace? Lea mi položila jednu jedinou otázku na začátku a tím to haslo, navíc myslím, že ani nezaleželo na tom, jak ji odpovím. Jedna taková vsuvka byla ještě dál a prakticky jsem tak také nemohl ovlivnit děj. Takže, tolik k budování důvěry a přesvědčování.

Ovládání je kapitola sama o sobě, postava se navádí za pomoci světel. Neboli, kde rosvítím, tam se svěřenkyně vydá. To je sice zajímavá myšlenka, ale v praxi nefunguje úplně tak, jak bych chtěl. Ano, většinou se tak nechá Lea dovést kam chci, ale několikrát se mi stalo i to, že na osvětlené místo, které měla ze svoji pozice bez problému dosažitelné se nevydala, ať jsem rozsvěcel a zhasínal jak chtěl a naopak, jindy se vydala za světlem o několik metrů dál, i když bylo třeba za rohem a nemohla vidět byť jen nejslabší záblesk, či paprsek světla. Navíc si Lea dává dost načas, to že si vykračuje po troskách lodi jako na vycházce tajemné atmosféře spíš ubírá, než přidává. Po čase se navíc takové ovládání okouká a je to spíš otravná činnost, než zábava. Zvlášť ke konci je ovládání skutečným záporem hry.

Dostávám se k ději a zpracování, což je konečně o něco světlejší strana věci. Na začátku, při setkání s naší společnicí máme k dispozici pouze seznam pracovníků lodi, ale nemůžeme se dostat do jejich korespondence a soukromých dat. To se postupem času mění, když Lea nachází hesla a přístupové kódy některých pracovníků. Tohle byla část, která mě skutečně bavila. Jde totiž o to, že většina přihlašovacích údajů není přímo na lodi, ale některé z nich mají již odhalení členi posádky v korespondenci, k jiným si seženeme pouze „klíče“ a poté musíme rozlomit jednu z několika šifer, ve které jsou přístupová hesla zakódovány. Děj se pomalu posouvá vlastně díky tomu, že se dostáváme do složek vědců a jejich poznatků, zápisků a teorií. Dále jednou za čas, v určitých úsecích přijdou na Leu určité „záblesky“ - vzpomínky, které nástíní co se to na té lodi vlastně stalo. Ty jsou vyobrazeny krátkými videosekvencemi, které mají celkem dobrou úroveň.

Příjemnou věcí byly všemožné minihry a puzzle, které dělali hru o něco zajímavější. Věc má ale háček. Některé puzzle byly zabugované a musel jsem je plnit několikrát, než se zadařilo. Konkrétně například hledání složky Hydroxid Oxadrinu za pomoci zvyšování teploty v místnosti. To ale naštěstí nebyla tak častá záležitost a ostatní puzzle fungovaly jak měli a co víc, bavily, což je myslím to hlavní. Příkladem vypíšu ovládání mechanického ramene, prolamování šifer, nebo například ovládání laboratorního robota. Minihra která mě skutečně nebavila byla ovládání ponorky, které bylo značně nepohodlné a (pro mě) nezáživné. Další věcí bylo potom komunikace „za branou“. To, jak komunikovat s Tyriádami jsem chápal od začátku, ale to, jak donutit rostlinu uhnout mi z cesty, jsem prostě nezjistil (!), pomohl až návod.

Hlubšímu zhodnocení grafiky se vyhnu. Hráč sleduje hrdinku po celou dobu za pomocí kamer a kvalita tohoto obrazu je myslím na celkem přijatelné úrovni. Vyzdvihnu ale naopak hudební doprovod, který je na celkem dobré úrovni a daří se snad i díky tomu, udržovat nějakou tu atmosféru.

Jak jsem psal hned na začátku, Experience 112 je skutečně zvláštní hra. Možná by bylo ale lepší napsat zajímavá, odlišná. Pravda, je zde mnoho nezábavných aspektů a několik hluchých míst, která člověka vyloženě nebaví. Naopak může hra ale nabídnout celkem zajímavý příběh, neotřelé a místy i celkem obtížné puzzle a něco málo nového. Není to hra pro každého, ale pokud někoho oslovila, rozhodně doporučuji ji zkusit.

Pro: Originalita, soundtrack, minihry, databáze základny

Proti: Ovládání, vleklost hry, absence komunikace s hlavní postavou

+11

Conflict: FreeSpace - The Great War

  • PC 80
Freespace určitě nemá nejlepší příběh na světě. Rovněž grafika je ucházející. Ostatně udělat celkem hezký vesmír a pár modelů lodí asi zase není tak obtížné.

Čím v posledku tahle hra zaujme je... vyváženost. Především pokud máte joystick, tak je hra tak akorát obtížná, ovládání lodě i "wingmanů" tak akorát složité. Ničím hra nějak zvlášť nevyniká, jen do sebe vše zapadá. Nejde o strategii na kola ani bezhlavou střílečku. Vše je tedy obsaženo "tak akorát", aby hra nepostrádala dynamiku ani určitý prvek plánování.

Hráč je stále v centru dění. Společníci nejsou kdovíjak geniální a pocit, že je musíte tahat z bryndy, není zase tak ojedinělý. Nicméně své úkoly si plní a některé mise se tak stávají skutečnými vesmírnými bitvami, které máte z první ruky.

Opravdu si tak užijete ničení obřích vesmírných korábů Shivanských pejsků, řev vašich podřízených letících vstříc smrti, hvizd projektilů prolétajících kolem vaší lodi (pravověrní fyzici si naštěstí opět mohou leda škubnout pedálem) i nějaké ty medaile, jež občas inkasujete.

Pokud máte jakýkoliv funkční joystick, tak to prostě stojí za vyzkoušení. Nemusíte být kdovíjaký "letec". Občas sice budete nějakou misi muset opakovat, ale stačí trocha štěstí a možná i změna taktiky a už si to rázujete do další mise.

Freespace se prostě a jednoduše dobře hraje, hra není zbytečně obtížná (pocit frustrace se občas dostaví, ale misi vždy nakonec splníte max do 2-3 pokusu), bitky ve vesmíru se pohybují od zábavných až po vynikající a náplň hry je dostatečně variabilní.

Závěrem pokud jste fandové přestřelek v Hvězdných válkách, tak zde si to užijete na vlastní kůži. Mohu garantovat, že prolétání kolem trupu největších Shivanských lodí je opravdu zážitek. Zvláště, pokud by Freespace byl vaším prvním vesmírným simulátorem.

Pro: Funkční ovládání, ucházející wingmani, dynamika soubojů

Proti: příběh by mohl být lepší, občas možná zbytečně obtížnější mise

+11 +12 −1

Léto s Oskarem

  • PC 55
Léto s Oskarem. Toť pojem, byť s negativními konotacemi, jak už to u ranných českých her bývá. Dalo by se říct, že představuje milník, konec jedné éry - de facto konec společnosti Vochozka Trading.

Tato hra pokračuje v linii nastolené už hrou 7 dní a 7 nocí, ovšem v míře nevkusu/satiry na společnost/parodie (doplňte si dle libosti) svou předchůdkyni dalece překračuje. Inspirací pro její lehce/těžce pubertální humor jistě byly tituly jako Lula, Duke Nukem 3D a série s Larrym - kozatky trčí prakticky z každé obrazovky (a na té úplně první je dokonce reklama na předchozí hru od Vochozka Trading - Leo: Žhavá čísla. Kterou jsem mimochodem nikdy neviděl tak říkajíc v akci).

Obraz světa, který hra podává, by leckomu neznalému česých poměrů mohl připadat jako postapokalyptických, nebýt těch jasných barviček, ve kterých je hra vyvedena. Vše je špinavé, zaplivané, mezilidské vztahy většinou hodně špatné (ok, protagonista je sígr a lempl. Rodiče vyhrožují vyděděním, pokud děda do dvou dní nenapíše o jeho příjezdu, ale ani mu nedají peníze na vlak, aby do Kotěhůlek včas dojel. Prarodiče spolu nemluví, autobusák se snaží znásilnit cestující...), chlapi jsou prasata (bez ohledu na věk) a ženy pro změnu naprosto neschopné nějaké samostatné činnosti (holka z autobusu čeká, až ji Oskar zaopatří ohněm a teplou stravu, za odměnu s ním stráví noc v seníku; holky ve vlaku, i když mají chuť na cígo nebo si zoufají tělesnými projevy spolucestujících, sedí jako pecky; holka na tancovačce se není schopná rozejít s kreténským přítelem, a to ani když na ni vylije půlitr a vůbec si jí nevšímá). Hra zesměšňuje ženy, gaye, transsexuály, bezdomovce, cikány, zahraniční studenty tmavé pleti, důchodci, zabíjí se zvířata, krev stříká, mléko stříká...

Oskarovy dialogy jsou na první pohled bohaté a můžete v nich urážet, lichotit i nepokrytě lhát, ale efekt mají, pokud jsem si všiml, ůplně stejný. A nejhorší je, že dialogy nemusíte vůbec číst a ani navazovat, stačí, pokud víte, jaký předmět na danou postavu použít. A postupem času mě ty dialogy opravdu přestaly bavit.

Za klad považuji animace a naplnění (přecházející plynule v přeplnění) obrazovek aktivními místy - míst a akcí je nespočet a Oskar je všechny komentuje - a všechno se to hýbe - v pozadí padají lidé z hořící budovy, všude jsou nápisy, zvířata, exkrementy, obrázky nahotinek... ale skutečně aktivních míst pro použití předmětů je pomálu, hra je krátká (možná naštěstí) a konec je neuspokojivý (uspokojí možná tak Oskara, který v polední lokaci sbalil dvě předtím neviděné sestřenice a s oběma za veršovaného finále hupsnul do postele).

O hudbě ani namluvení toho moc říct nemohu, neboť po projití tří lokací mi začala hra padat a dál jsem musel pokračovat bez jakéhokoliv auditivního vjemu. Kdo se na hře podílel, nemůžu říct, neboť na krátkou chvíli problesknuvší credits prozrazují pouze dvě jména programátorů a osm testerů - a to, že hra byla "spáchána" v roce 1997.
+11

Command & Conquer: Generals - Zero:Hour

  • PC 75
Příjemné rozšíření původního jednorázového RTS projektu Westwood Studios, které dál ze své pozice odráží jedno (dejme tomu) ze tří nejvýraznějších témat celosvětového významu poslední dekády - válku s terorismem. Děje se tak na rozloze pěti misí za každou stranu a škála jejich obtížnosti vrací se pod obvyklejší označení (´easy´, ´medium´, ´hard´ oproti předchozí variantě s možností ´brutal´)

Menu je vyvedeno podobným stylem jako v původní hře (na pozadí herní ukázky, která se opakuje ve smyčce), jen obsahuje obšírněji podaný konflikt – kamera je v pomalém pohybu a zprostředkovává komplexní bojiště za plnohodnotné válečné vřavy.

Na rozdíl od původní hry vrací se na scénu také pro WS tradiční filmečky, žel bohu nemají valnou úroveň a jen pouhá silná vůle odrazuje od jejich odklikání – mají formu reportážních vstupů, které snad už nemohly být nudnější a hůře obsazené.

Přibylo také něco nových jednotek, generálských výhod a in-game animace se mi zdály lépe provedené (určitě jsou nápaditější) než před tím, takže hratelnost a zábava zůstaly na vysoké úrovni. Nejlepší novou jednotkou volím čínský vrtulník Helix, který hned po “vylíhnutí“ sice moc práce nezastane (v podstatě vzdušný transportér), po jedné ze tří možných modifikací a v hojném počtu už se ale stává neporazitelnou záležitostí (pro AI). Modifikace jsou stejné jako u Overlord tanku (propaganda tower, bunker, gattling cannon) a navíc je tu ještě možnost dopřát vrtulníku ten luxus shazovat napalm – ve hře je samozřejmě ještě povýšení jednotlivých jednotek a že se veterán od bažanta pozná, na to vemte jed. Tyto vrtulníky jsou celkem masivní, takže když si jich pořídíte 20, spolehlivě vám vyplní celou obrazovku :-)

K novinkám tohoto datadisku patří ještě ´Challenge´ mód. Nezkoušel jsem zatím, ale co jsem se tak díval, je chválen a brán jako jednoznačné pozitivum. Je zajímavé, že na podobném konceptu pracoval pozdější C&C 4, který na rozdíl od tohoto ´Challenge´ herního režimu mnoho vyloženě kladných reakcí neposbíral (někdy mi připadá, že je čtvrtý díl série C&C jejich fanoušky z donucení trpěn, než smířlivě přijímán).

Pro: datadisk jak se sluší a patří, nové jednotky, dostatečné množství nových misí

Proti: otravné reportážní filmečky, nevyrovnaná obtížnost misí

+11

King's Bounty: The Legend

  • PC 80
Tahle hra pocházející z 21. století je snad jedna z prvních, která mně nejenom připomněla staré dobré kostičkované hry, kde jeden pixel rovnal se jedna kostička, ale především mě pobavila víc, než kdejaké RPG, které taktéž slibuje desítky hodin nepřetržitého hraní. Ano, Kings Bounty je neskutečně dlouhá hra a pokud nemáte na dlouhou hru náladu, rozhodně se do ní nechystejte. Jak jí totiž začnete hrát, je hrozně těžké ji vypnout, odinstalovat a smazat ze života. Jak jí totiž jednou zapnete, začnete objevovat to množství questů, které se na různých částech světa nachází a Vy je postupně začnete plnit. Ne za sebou. To ani nejde. To je také důvod, proč hru budete hrát tak dlouho. Obtížnost totiž není zrovna nejlíp vyrovnána a tak se může stát, že se s Vaší jednotkou hned u třetí mise, kterou po kolí získáte, nebudete moci dostat do cíle, protože je Vaše jednotka prostě a jednoduše dost slabá. To se ale časem začne měnit, čím více soubojů Vy odehrajete a tím více zkušeností získáte.

Je to jednoduchý jako facka. Příběh sice není opěrný bod celé hry. To co ho dělají jsou malé příběhy jednotlivých lidí a jejich žádosti a úkoly, které spadají na naše bedra. Díky tomu hra nejenom vyniká, ale také se stává značně návykovou.

A podobnost s Heroes of Might and Magic? Samozřejmě tam je. Především v tahových soubojích. Ale popravdě. Vzpomeňte si na původní Kings Bounty. Souboje tam byly řešeny úplně stejně.

Většinou mě logo vydavatelské společnosti 1C děsí. Pokaždé totiž nevím, co si pro nás většinou ruští tvůrci připraví. Kromě dlouhodobé hratelnosti, která v jejich hrách nechybí nicméně opravdu nezklamali a připravili hru, která se řadí mezi to lepší, co jsem za poslední dobu hrál. Přesto hratelností se překonává ještě více. A jak řikám. Zapínejte ji jen v případě, kdy v nejbližších týdnech, či měsících nechystáte nějakou zkoušku popř. v práci audit nebo sezónu. Mohlo by Vás to stát cenné peníze, větší, než to, co jste věnovali do této hry.

Pro: návykovost, maximální hratelnost, nádherný svět i hudba, jednotlivé questy

Proti: občas mi hra padala, často mě rozčilovalo, že jsem manuálně musel stále přebíhat z jedné země do druhé

+11

King's Quest II: Romancing the Stones

  • PC 90
Tak jsem zase jednou dostal chuť na nějakou pohádkovou adventuru. No a protože jsem tuhle slavnou sérii měl v plánu už dlouho a předchozí remaky od AGDI, které jsem hrál - Quest for Glory II: Trial by Fire a King's Quest I: Quest for the Crown - mě opravdu nadchly, nebylo moc o čem přemýšlet.

Po poměrně dlouhém intru jsem se ocitl v neznámé lesnaté krajině. Postupoval jsem pomalu, obrazovku po obrazovce a toto objevování si nesmírně užíval. Ačkoliv má grafika nízké rozlišení, z uměleckého netechnického hlediska je většina lokací opravdu krásná. Kdo zná Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero nebo Quest for Glory: Shadows of Darkness, bude tu jako doma.

První půlka hry pěkně odsýpala a i když jsem měl trochu pochybnosti o kvalitě příběhu, vůbec mi to nevadilo. V půlce se to mírně obrátilo - narazil jsem na pár hádanek (většinou typu "rozlušti záhadný text"), u kterých jsem ztratil trpělivost a kouknul do návodu. Zároveň se ale ukázalo, že příběh je trochu komplikovanější než jsem čekal.

Co mi trochu vadilo, byly všude možně po lese poschovávané různé předměty. Na druhou stranu myslím, že spousta z nich ani nebyla k dohrání hry nutná - hádanky (vcelku logické a s rozumnou obtížností) se tu dají řešit více různými způsoby, takže se snad ani nemůže stát, že někde na začátku zapomenete vzít nějaký bezvýznamný předmět, který byste potřebovali úplně na konci. Za celou hru jsem narazil pouze na jednu otravnou hádanku, která zůstane otravná i s použitím návodu: Jednalo se o vybírání několika určitých knih z knihovny obsahující jich celkem asi tak 100, přičemž název se zobrazí až po najetí kurzorem myši.

K tomu všemu si přičtěte ještě navíc pěknou hudbu a několik vtipných hlášek a momentů. A aby toho nebylo málo, autoři se o své krásné a roztomilé dítko starají opravdu vzorně - poslední verze hry je z roku 2010.

Celkově tu tedy máme výjimečný remake výjimečné pohádkové adventury, který dobře vypadá a hlavně se dobře hraje. Vzhledem k ceně (0) se nabízí otázka: Co chtít víc?

Pro: krásná kreslená krajina, hratelnost, Sierrácký humor

Proti: některé hádanky, hodně animací nejde přeskočit, občas je potřeba pro postup dál udělat něco zdánlivě naprosto nesouvisejícího

+11

Dragon Age: Origins

  • PC 100
Když jsem o hře poprvé slyšel, říkal jsem si že to nebude nic extra a Gothic to určitě nepřekoná. Dokonce i název mně odrazoval. "Zas nějaká ptákovina s drakama po japonsku."
Když to pak vyšlo a spolužák mi řekl že to hraje a je to celkem fajn, řekl jsem si že to téda zkusím.

Hra má problémy s optimalizací a to i po opatchování. Po delší době hraní se začnou loadingy nechutně protahovat a jelikož jsem to poprvé hrál na PC, na kterém se mi trhal i Gothic II, tak jsem občas čekal na načtení oblasti i 5 minut a loadingů je tam opravdu hodně. Bugů je tam však velmi málo a jinak hra jede naprosto plynule.

Ponurá grafika se mi však velice líbila a i když hra neoplývá žádnými technickými vychytávkami a o pořádné fyzice si může nechat jenom zdát, seděla mi skvěle k podstatě hry.
Hra má však jako každé dílo od Biowarů skvěle sladěný soundtrack, který spolu s level designem a scénářem hry tvoří kulervoucí atmosféru.

RPG hra je to opravdu propracovaná jelikož perků, dovedností, kouzel je tu přehršel a né na vše mi vyšly dovednostní body. Tady si člověk musí vybrat svoji cestu a nesmí plýtvat. Buď budu lučíštník nebo odborník na dva meče. Měl jsem jasno s meči, ale pro někoho to může být problém. I když v této hře se lučíštník moc nevyplatí. Pro mága tu však je vytvořené tolik kouzel, že by je všechny nestihl vyzkoušet ani na třikrát. Také je tu klasické přidávání síly, obratnosti apod. Hezky bodík po bodíku.

No ale co je tady jako u každé hry od Biowarů hlavní je příběh. Hra začíná jako každé řádové RPG. Vyberete si rasu, povolání a nějakou tu minulost. Já si na poprvé vybral člověka zloděje. Hned po prvním kontaktu s civilizací si však každý musí všimnout opět kvalitních dialogů, které vás provází celou hrou. Co však toto RPG odlišuje od ostatních je historie.

Hrajete za Šedého strážce, prastarý řád ochránců před největším nepřítelem jaký kdy křáčel po zemi i pod ní, Splozenci. I když postava nemá jméno a vím o ní prakticky jen toliko co se s ní děje v přítomnosti ve hře, tak nějak sem si připadal něco víc než například ve hře Neverwinter Nights 2. Všechna moje rozhodnutí měla nějakým způsobem dopad na další průběh hry.

Příběh má hlavu a patu, je dospělý, chytne vás za koule(děvčata si synonymum domyslí) a nepustí dokud hru nedohrajete. Alespoň u mně to platilo a trvalo to předlouhých 55 hodin.

Pro: Dialogy, příběh, soundtrack, RPG prvky, atmosféra, šedí strážci.

Proti: Po delší době hraní dlouhé loadingy.

+11 +20 −9

Driver: San Francisco

  • PC 80
Hrubě, ale opravdu hrubě jsem zas něco podcenil. Když jsem slyšel první info o novým Drajvru, chtělo se mi zvracet. Vážně. Nicméně, když se po cca deseti hodinách hraní sotva dobelhám do třetí kapitoly, protože s úpřímnou zálibou plním veškerý vedlejšáky a do toho ještě cpu naprosto regulérní volné projížďky městěm, při nichž se snažím dodržovat dopravní pravidla (!!! - to se mi vážně doposud u žádné hry nestalo), tak si holt musím přiznat, že jsem zase jednou pwned. No a co.

Přitom kdovíjakou motivaci to hrát nemám. Kvůli příběhu tu (ne)čekaně nejsem, ten je opravdu průzračně debilní a ti intelektuálnější z nás jej jistě budou nazývat urážkou zdravého rozumu. Jakmile se ale člověku podaří příběh zazdít do pozadí a ignorovat, zbyde mu celkem hezky zpracované San Francisco jako na dlani, po kterém se projíždí licencované káry, mezi kterými může člověk kdykoliv pomocí shiftu libovolně střídat. Pomocí shiftu, po dosažení tuším třetího levelu, se mimochodem taky dá ultrarychle cestovat po mapě.

Shift, který se mi původně jevil jako neskutečná příšernost a zhovadilost, je opravdu třeba si ošahat vlastníma prackama, protože musím říct, že i takový obyčejný závod je díky němu zábavný na doposud neprozkoumané úrovni. Možná je to laciná a povrchní zábava, ale je to furt zábava. Skvělá. Krom toho zdejší jízdní model je fajn, řídit z pohledu první osoby je větší potěšení, než v jakékoliv jiné hře, kterou jsem hrál, auta vypadají pěkně, a díky zastaralejší celkové grafice je hra velmi benevolentní vůči compjůtru (aniž by to vypadalo jako výstavní kousek z obludária).

Je mi vlastně úplně jedno, jestli to někdy dohraju. Jestli se někdy dopracuju k příběhovému finále a rozuzlení. Příběh je mi u konečníku už teď, já se prostě chci projíždět. A odhaduju, že touha projíždět se právě v tomhle San Franciscu mi vydrží ještě dlouho. Návykovka jak pes.

P.S.: Kristova noho na rožni, mě už se o tý hře i zdálo. FML.

Pro: arkáda jak břemen, a přesto bych se neostýchal to označit za gurmánskou záležitost pro všechny vášnivé šoféry, kvalitní CGI filmečky

Proti: Příběh radši ignorovat, nadsázka z toho smrdí na sto honů a stejně nemůžu nikoho přejet...ale fajn, chápu, Tanner je holt ctihodný občan a zabíjení je zcela nemyslitelné i v jeho myšlenkách. >_>

+11 +15 −4

Call of Juarez: The Cartel

  • PC 50
Opět jedna nepochopitelná a určitě i nevysvětlitelná ... proč někdo opouští herní období, které má minimální konkurenci a ve kterém je toho stále tolik neukázaného?! Mno, každopádně The Cartel byl sekundární titul a určitě více potenciálu Techland vkládal do Dead Island. Dost mých hypotéz!

Třetí Call of Juarez je zklamání! Velké! Hráli jste nějakou hru od City Interactive? Ano, tak určitě budete vědět, co se tím snažím naznačit! Čest památce předchozích dílů, tohle dělali nějací šumaři! Nevadí mi přetvoření na "současný western", ale spíše spousta chyb, které by se daly zmírnit, či odstranit, a přitom by stačilo si nad to ještě chvilku sednout, ale páni testeři asi měli jinou práci ... někde v knajpě!

Technických chyb je bohužel spousta, hratelnost je mizerná, i když se pořádně zadíváte, jde vidět něco dobrého, ale všechno to potápí nevybalancovanost a tupost všeho okolo. Projížďka autem je fajn, jen si to nesmíte zkrátit polní cestou, se kterou tvůrci nepočítali. Nesmíte jít jinam než připraveným koridorem. Nesmíte ... no, zkrátka cestička ala CoDčka. Jsem pedant na chování zbraní ve hře a The Cartel ukazuje nevýslovnou hnusotu. Z Cartelu mám podobný pocit jako tehdy z El Matadora.

Dost hanění! Atmosféra je chvílemi adekvátní, potěší navštívení lokací z předchozích dílů, hudba se příjemně poslouchá i bez hry a hlavně se to dá dohrát – trvalo to docela dlouho. Jen doufám, že v Techlandu pochopili, že tohle byla špatná ulička. Takže zpátky a do té správné ...

Pro: akce/jízda, určitá filmovost, délka hry, volba na konci,

Proti: Al, zbraně,parta k ničemu, Chrome engine umí víc, koridorovost,

+11

Company of Heroes

  • PC 80
Žánrem RTS jen zlehka políben, jsem se vrhnul na tento, již docela postarší titul. A můžu oznámit, že u mě nastalo milé překvapení, jak dobře se tato záležitost hrála.

Pod své velení získáte jednu ze spojeneckých rot a budete se snažit osvobodit Evropu ze spárů seňora Hitlera. Trošku ovšem zklame absence jakéhokoliv příběhu. Před a po misi, se vždy sice přehraje jakási scéna, ano atmosféru naladí, občas dokonce chytne za srdíčko, ale jednotlivé scénky žádná souvislá zápletka neslepuje.

Mise prostě a jednoduše baví, ačkoliv pro mě byly zajímavější ty pěchotní. Tanky atd. se občas zaseknou, zbytečně se sami od sebe otáčí dokola, nebo je vyšlete někam na delší vzdálenost a oni se cestou motají jak maďar v kukuřici. Teprve pěchota má pro mě ten správný "drajv" bitevní vřavy.

To nejdůležitější, tedy boj někdy (hlavně v první polovině hry) jakoby probíhal sám od sebe. Ať uděláte, co uděláte na výsledek bojůvky to zase takový efekt nemá. Prostě jsem měl pocit, že úvodní mise se hrály tak nějak beze mě. Na druhou stranu má člověk čas, kochat se parádně ztvárněnou scenérií bitev. A přeci jen sám žádný velký stratég nejsem, takže mi to velký problém nečinilo.

I po nějakých těch 5 letech vypadá hra pořád k světu. Navíc rozstřílet lze na mapě téměř vše a tak si z kostela o třech patrech můžete pomocí nějakého toho děla na pohůdku udělat horskou chajdu a následně ji úplně srovnat se zemí. Model poškození je opravdu povedený.

Kampaň jsem zfoukl asi za 7 večerů (pro mě ideální délka) a celou dobu jsem se bavil, s tanky o něco méně, s pěšáky však královsky.
+11

Duty Calls

  • PC 100
Přistupuji k tomu jako k malé zdařené casual jednohubce, u které jsem se skvěle pobavil. Královský vtip pro veterány zdarma. A doufám, že brzy narazím na něco ve stejném ražení snad jen šlechtěného do znatelně delšího opusu (s podobně humornou atmosférou, protože zarputile vážná snaha o střílení ať už na jakýkoliv bulletstormový způsob je pro mne po letech značně 'boring').
+11 +13 −2