Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Aquadelic GT

  • PC 70
Herní výzva 1. Nemova říše 

"Původně jsem byl taxikář"

Cože? Nespletl jsem si hru? Ne! Jeden z prvních úkolů v této pohodové hře je vozit lidi taxíkem, resp. lodí. Podotýkám, že líné lidi, kteří to mají kousíček, ale z nějakého důvodu nechtějí řídit svůj člun, a tak využijí mé služby. A pak jsem se konečně dostal na závody. Alfou a omegou v téhle hře jsou samozřejmě závody okořeněné o bedny se zbraněmi a nitrem. A hlavně sponzoři, což v závodních hrách nebývá tak časté.

Sponzorství se získá za popularitu. Popularita se získá za výhry v závodech a také za vlastnění nemovitostí. Cílem hry je mít samozřejmě toho nejlepšího sponzora, který chce popularitu 100 000. Což je opravdu velká výzva. A je to vlastně endgame. Takže mám přes 155k fanoušků, nejlepší loď vytuněnou na maximum a také všechny nemovitosti co šly koupit.

Řízení lodí je zábava, hlavně s tou nejlepší lodí ve hře je to sranda. Jako vždy ale začínáte s tím nejhorším, co existuje, čili nějaký pomalý vrak, se kterým jsou závody sakra těžké. Ostatní závodníci ze začátku nedělají moc chyby a také umí velmi efektivně použít zbraně. Ostatní závodnicí jsou paradoxně chyboví až v pokročilejší fázi hry, kdy mají výkonné čluny a neumí brzdit. Kolikrát jsem vyhrál jen díky tomu, že se borec převrátil v zatáčce. 

Člunů je na výběr celkem dost, všechny jde vylepšit o výkonnější motor a kormidlo. A dále lze přidat další nádrže na nitro. A také měnit lak či klakson. To jest celý tuning lodí v této hře, ale řekl bych, že to stačí. Další vozidla jsou spíše bonusové k minihrám.
Kdyby vás závody omrzely, jsou tu minihry. První je pirátský poklad, kdy dostaneme pomalou plachetnici a jedeme sbírat různé mince a diamanty. Ze začátku fajn přivýdělek na lepší člun nebo tuning. Později je to spíše nudná minihra, která moc nevynáší. Další minihra je hydroplán a s ním zásobování. V jedné lokaci jde o zásobovaní humanitární pomoci v zatopené mapě a druhá lokace je souostroví plné zbohatlíků, kde chtějí doručit balíčky.

Map je ve hře docela dost a všechny jsou originální. Grafika vypadá pořád dost dobře. Soundtrack je průměrný. Mix klasických písniček a náhodných skladeb bez zpěvu. Písně jsou většinou v rytmu ska-punk, což bylo super osvěžení :) Dokonce se mi zdá, že jedna skladba pochází z Tropico

Nyní zápory. Vlastně není moc co vytknout až na malý počet závodů. Ke konci hry jsem s nejlepším sponzorem opakoval asi 10x jeden a ten samý závod, který jsem vyhrál na 1. místo. To jen proto, abych hru dohrál na 100%. Škoda, že tu ještě nejsou achivimenty. A jelikož se jedna o zavodní hru, malý počet závodů je docela blbý.

Dohráno za necelých 6 hodin.

Pro: Grafika, soundtrack (zejména ska-punk), nápad na hru, množství sponzorů a aktivit.

Proti: Málo závodů

+10

Xpand Rally

  • PC 80
Tohle je prostě příklad hry, která je sice objektivně docela špatná, ale prostě je zábavná a to přebíjí vše. Hrál jsem v překrytí s DiRT 3 , tak budu trochu srovnávat.

Největším plusem jsou asi tratě na otevřených mapách. Přináší to víceméně nekonečnou variabilitu, která je u rally her nesmírně důležitá. Zároveň ale tratě nepůsobí genericky, různé šikany se střídají s dlouhými rovinkami, přes tratě pobíhá zvěř a nezbední fotografové. Má to takový ten arkádový feel ala staré automatovky. Dále hra nevymýšlí žádné nesmysly co se týče disciplín. Jezdí se jen klasická rally na čas a pak víceméně jako bonus časové nahánění checkpointů umístěných různě po mapě, kdy si člověk užije otevřený svět.

Kariéra je pojatá jako série různých šampionátů nebo i single závodů. Vyplatí se cílit na zlaté umístě, protože je za něj nejvíce peněz a ty jsou opravdu potřeba k vylepšování auta. Na začátku jsem musel googlit, kterým úpravám dát přednost, protože jsem pořád nebyl schopný se dobře umístit. Pak jsem zjistil, že pneumatiky jsou klíč a dál už jsem až do konce neměl s obtížností problém a většinou dal vše napoprvé na zlato. Volba obtížnosti ve hře není, jen volba jízdního modelu (arkáda/simulace). Já hrál na simulaci, ale o žádnou simulaci se nejedná ani v nejmenším. Na nezpevněných površích se auto chová tak nějak, jak by člověk čekal, ovšem na asfaltu auto lítá jak splašený a opravdu nechápu, jak si vývojáři mohli myslet, že tohle je ono. RZety sestávající jen z asfaltových úseků jsou dost očistec, ale nakonec to člověk chytí tak nějak do ruky. Každopádně až do konce to byl boj s autem, a to ne v tom dobrém slova smyslu. Občas taky zablbla fyzika, kdy člověk narazil do něčeho neviditelného apod. První asi čtvrtinu hry jsem odehrál s kokpitovou kamerou, jak jsem zvyklý, ale vzhlem k divné fyzice jsem nakonec přešel na kameru za autem a jsem si jistý, že v pozdějích fázích hry je to víceméně nutnost.

Co k vlastnímu překvapení musím pochválit, je grafika. Hru jsem hrál už kdysi a jediné co si pamatuju je rozpatlanost a přeefektovanost. Nevím čím to bylo, ale teď mi to nepřišlo zdaleka tak špatné. Možná to bylo dáno vysokým rozlišením (hráno v 2160p, 60 Hz. Více Hz hra nepodporuje), ale bylo to v pohodě ostré, postproces mi nepřišel tak šílený a vlastně se mi některé výhledy fakt dost líbily. Dobře jsou taky zvolené textury, resp. jejich realistické ztvárnění. A kupříkladu závody v Polsku mi nemohly nepřipomenout Armu 2. Opravdu to vypadalo hodně podobně. Detail mraků vrhajících stíny je taky vcelku fajn. Hra bez problému fungovala s DX11 wrapperem, takže jsem hrál s AutoHDR. K technické stránce je ale jedna podstatná výtka. Defaultně má hra nějakou domršenou fyziku a i když se hra renderuje v 60 FPS (jak hlásí veškeré overlaye), vypadá na 30. Naštěstí existuje mod, který to řeší a hra pak jede a vypadá na 60 FPS.

Jak je zjevné, hra má své nedostatky. Krom jízdního modelu je to takový celkový nedostatek polishe, ale ve výsledku... mě to bavilo. Jel jsem závod za závodem, užíval si proměnlivé denní doby, počasí i tratě a ve výsledku musím opravdu říct, že mě to bavilo víc než ten Dirt 3. 80 %.

Pro: Proměnlivé a zábavné tratě, grafika, prostě závod za závodem a žádnej bullshit

Proti: Jízdní model, defaultně zmršená fyzika (30 FPS), občas bugy, nedostatek polishe

+11

Life is Strange 2 - Episode 5: Wolves

  • PC 60
Slovo výzva v tomhle případě vzalo za své protože mne hra už fakt nebavila a dohrát ji pro mne byla opravdu výzva. Bohužel teď budu patřit mezi ty, co tuhle hru budou hodnotit negativně protože u mne převažovaly spíše zápory než klady.

Nejprve začneme tím pozitivním a to je první epizoda. Ta je opravdu skvělá, ta mne hrozně bavila a opravdu jsem se těšil na další pokračování v příběhu. Seznámíte se s hlavními postavami a už se stane první věc na kterou jsem celkem čuměl a pak už jede příběh na plné obrátky. A celá epizoda má spád a je fakt dobrá, děláte i morální rozhodnutí a vše, na co jste u týhle značky zvyklý.

Jenže pak to prostě začne. Ono už to tady bylo několikrát řečeno, tak nechci vše opakovat. Ale musím na to poukázat. Od druhé epizody ať už grafika nebo mezery v příběhu opravdu hře nepomáhají. Ne, že by kvůli tomu se to nedalo hrát, ale mne hrozně vytáčel Daniel svým chováním a dabing Seana. Proč dabing? No v každé vážné situaci se z něj stane ukňouraná babička a i můj syn by tu postavu nadaboval líp než ten herec. Bylo to opravdu otravný. Kolikrát jsem i ztlumil zvuk abych ho neslyšel. A proč Daniel? No přišlo mi, že ať děláte cokoli, tak si jede svoje a kašle na vás a rozhoduje se tak, že se stane nějaký průser a vy to musíte odskákat. A příběh tím moc negraduje, spíš naopak víte, že jakmile se začne něco takového dít, že vás čeká ne jedno rozhodnutí, které vás ale emočně nijak nezasáhne a nejradši by jste tam viděli možnost vypleskat Daniela.

No a další problém je v epizodách samotných. Ta výplň než se stane vůbec nějaká akce nebo událost co bude posouvat příběh, je otravná. Skládá se jen z chození a mluvení s postavami, ale kdyby to aspoň hra dělala nějak jinak pokaždé, ale bohužel ne. Nejen, že ostatní postavy jsou nudný a až na pár vyjímek nepotkáte žádnou další zajímavou postavu, tak hlavně se vám s nimi nechce fakt mluvit. A tohle tady hrozně chybí. Chápu, že už tak máte příběh o dvou postavách a tvůrci nechtěli nikoho dalšího, ale určitě by někdo kdo by byl s bratry pořád by dodal tomu šmrnc.

Ale abych tady jen nenadával, volba rozhodování má opravdu dopad na hru a když jsem se díval na videa, viděl jsem jiné dopady rozhodnutí než jsem měl já a tohle hra splňuje na jedničku. To se musí nechat.

Ve výsledku já hru nebudu hodnotit bohužel moc kladně. Každý máme jiný vkus a nikomu to neberu. Pokud se i tak chcete do tohohle příběhu pustit, tak příběh by vás mohl zaujmout. Jen se připravte i na negativní věci, které vám mohou hraní stížit. Jinak ale i tak chci dohrát zbytek her s názvem Life Is Strange, koncept jako takový je fajn a příběhovky mám rád a já jsem zvědavý na další příběhy. Snad budou lepší než Wolf brothers.

Pro: volby mají dopad na hru, délka hry, příběh

Proti: dabing Seana, chování Daniela, chybí dobře napsané postavy, délka hry

+5

Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark

  • PC 90
Hráno v co-opu:

Kdo četl i mé předchozí komentáře k prvnímu Neverwinter Nights, tak se možná zadiví poměrně velkému skoku v hodnocení. Není to tak, že by toto rozšíření něco udělalo s tím, že ta hra prostě hrozně blbě vypadá, blbě se ovládá, AI vypadává a i když zrovna běží, tak stejně všichni bojují jako po právě prodělané lobotomii. Je to tím, že jsme si s kamarádem v této hře užili náramnou prču.

Všechno to začíná, když vás temní elfové okradou o úplně všechno, zatímco spíte v hostinci v Hlubině, jednom z největších a nejdůležitějších měst nejen Mečového pobřeží, ale snad i celého Faerûnu. A tak zatímco se místní osazenstvo připravovalo na boj, my jsme běhali nahatí po hostinci, mrzutě slibovali pomstu každému, kdo se jen dotkne našeho pracně sesbíraného vybavení z Shadows of Undrentide, a než jsme se nadáli, stáli jsme jen ve spoďárech a dýkou v ruce v jednom z největších a nejvražednějších superdungeonů ve Forgotten Realms, Undermountain šíleného mága Halastera Blackcloaka. Fantasy The Hangover jak vyšitej.

Naštěstí Undermountain není v Hordes of the Underdark taková šílenost jako v modulu Infinite Dungeons, autorům se poměrně podařilo nastínit jeho velkolepost a záměrnou překombinovanost, ale zároveň je to herně dungeon poměrně rozumné velikosti, který se dá projít i docela rychle, když pochopíte, co dělat. Přesto bych označila tuto první třetinu hry za nejslabší. My totiž míříme ještě mnohem hloub...

Underdark, Podtemno, moje nejoblíbenější lokace z Baldur's Gate II. Když se oprostím od toho, že tu vypadá mnohem hůře než v BG2, hlavní zápletka je prakticky okopírovaná z BG2 a stejně tak i dost vedlejších úkolů působí obšlehnutě, tak je to pořád atmosferické místo, kde se přeci jen najde pár originálních questů (avarielové, dracolich, ...) a obtížných soubojů (bebilith, ...), ale taky se můžete hezky vyblbnout příběhově v roli (náhodně zapleteného) revolucionáře. Tady musím jen upozornit na multiplayerový bug, kdy závěr této kapitoly je jen pro hlavní postavu a ostatní zůstávají v obří bitvě, což by příběhově i dávalo smysl, ale hra s tím absolutně nepočítá a dějí se dost podivný věci. Možná i proto bylo toto rozšíření jako jediné v Enhanced Edition verzi hry označeno za single player only.

No ale poslední část hry jde ještě hloub... až do samotného Pekla. A jak jsem říkala, že Podtemno je slabý odvar toho z Baldur's Gate II, tak ztvárnění jednoho z Forgotten Realmských Pekel je rozhodně nejlepší právě tady. Dneska by se to dalo udělat mnohem lépe, ale s ohledem na stáří hry to grády má. Hra zde dokonce získává drobné adventurní prvky, kdy se z některých šlamastik bojem nevysekáte, ale musíte je řešit způsoby, které bych v cRPG žánru nečekala. Čeká vás tu tak například lov na mimika, transformace do menších či větších tvorů a využívání jejich konstituce (tento nápad byl znovupoužit v Dragon Age: Origins), přitahovací kotva nebo prsten, po jehož nasazení vidíte věci "jinak". To vše završuje velkolepé finále s řadou různých řešení a konců (byť zrovna námi vybraný konec byl buglý, freeznul hru a po odmrznutí se automaticky přepnul na jiný konec :D).

Mimochodem Hordes of the Underdark do Neverwinter Nights vrací romance ve stylu Baldur's Gate II. V předchozím rozšíření ani hlavní kampani nebyly, takže další drobné plus pro toto rozšíření. Nedávno se někdo rozplýval u diskuze k Jade Empire, že je tam možná trojka s Dawn Star a Silk Fox, BioWare má toto téma očividně rád: "See, Aribeth? He has room for both of us in his bed! What is it that you so afraid of?"

Pro: Oproti předchozím kampaním velký posun ve scénáři, atmosféře a zajímavosti prostředí. Také nově nabízí romance.

Proti: Hra obecně nezestárla dobře, navíc obsahuje řadu nepříjemných bugů, které nebyly opraveny ani v Enhanced Edition.

+20

Sticky Business

  • PC 80
Jedna z těch odpočinkových her, kterou už jsem měla nějaký ten pátek na wishlistu. Byla jsem totiž na vážkách, zda mi gameplay vedení obchůdku se samolepkami sedne nebo mě bude nudit. Naštěstí to byla ta první varianta.

Sticky Business je opravdu jednoduchá simulační hra v níž je hlavní náplní tvorba samolepek a jejich následný prodej. Protože hra spadá do kategorie cosy games, obchodní strategii tu člověk opravdu hledat nemůže. Hra se soustředí na ten odpočinkový gameplay, kdy můžete zabít čas vymýšlením a tvořením samolepek, dle své fantazie. Různých *součástek* je tu hodně a dá se s tím vyhrát. Taky se mi líbila možnost přidat do samotných objednávek nějakou tu sladkost (nebo další samolepku) navíc. Naopak mě lehce otravovaly hodiny, které omezovaly množství úkonů, které člověk může udělat během jednoho herního dne. Naštěstí se dá herní den prodloužit (nebo úplně vypnout). To jsem ale udělala až po dohrání všech příběhů, protože to časové omezení k tomu asi tak nějak patří.

Co mě ale nutilo se ke hře vracet jsou příběhy zákazníků. Principem mi hra připomněla Hungry Hearts Diner, zákazníci po čase v nějaké zprávě vyjádří touhu po určité samolepce, a když ji vyrobíte a přidáte do své nabídky do obchůdku, příběh se posune dál. Je škoda, že hráč je v příbězích jen pasivním posluchačem. Celkem je příběhů (i s DLC) ve hře 18, ale mohlo by jich být víc, protože některé mi přišly dost kraťoučké. Kvůli samolepkovým kategoriím jsem čekala třeba příběh vázaný na Halloween nebo na nějakého nadšence do vesmíru.

Není to hra pro každého, ale mě opravdu sedla. Začala jsem hrát ve chvíli, kdy jsem potřebovala prostě vypnout a na to je tenhle žánr her ideální. Já jsem u příběhového Sticky Business zabila okolo deseti hodin a ještě něco asi určitě odehraju. A mám v plánu se zaměřit i na ostatní projekty, které Spellgarden Games vyprodukovalo (a bude vytvářet v budoucnu).
+9

Brütal Legend

  • PC 80
Hra, která mě svým soundtrackem dovedla k Metalu.
V tom ohledu si to účel splnilo.

Počin, kde hostují i legendy metalu, obsahuje hodně super vtipů a také skvělé "metal" momenty jak vystřižené z alb Megadeath a dalších.

Příběh, hlavně světa, je skutečně Metalový.
A soundtrack je i v různých momentech a scénách boží (pokud máte rádi metal).
Dokonce mě tolik nevadilo honit po mapě různé bonusy neboť k tomu ohulíte rádio ve vašem super bouráku a brázdíte krajinu (a super je, že neoblíbené písničky můžete z rádia vyřadit!).

Hru také provází trochu poťouchlý, ale typický Blackovský humor.
Některé vtipy člověk hned nechytne dokud není znalec i Metalu (např.: se podívejte koho namluvil plešatý Rob Halford).

Skvěle téma metalu doplňuje i jádro hry - stage battles jako hlavní způsob řešení konfliktu.
Kdy i nepřátelé jsou laděni do různých metalových "škol" nebo to jsou metaloví démoni (a vypadají super!).
Každému protivníkovi je potom třeba se uzpůsobit (kromě počátečních glamour metalistů, co jsou zdrcadloví k vašim).

Zvláštnost bitev je, že nejsou čistě real-time, ale jste jejich součástí a tedy tam můžete skákat a pomáhat.
Dokonce máte možnost se sdružit s někým z vašeho týmu a dělat brutálnější komba (např. hned na počátku si vezmete své head-bangery a uděláte mosh-pit).

Bohužel to bitvení mě nakonec bavilo nejméně.
Trochu mi to připomínalo věci jako starý Battlefield, avšak řízení jednotek a jejich vlastní inteligence byla dost nízká a občas frustrující.
Předpokládám, že hlavní důvod pro to byl konzolový původ, kde to o moc lépe udělat nešlo.
Je pravda, že tvůrci z tohoto režimu asi vykřesali to nejlepší a tedy můžete nad bojištěm létat v "command" módu.
V tom ohledu je super, že i ten je tématicky (ba příběhově) opodstatněný.

Po dohrání mi tedy hra zůstane na disku pro relax metal projížďky :)
Hra tedy stále zůstane hlavně jako kultovní pocta metalu i když bez toho by sama asi nebyla hodna takové pozornosti.

Herni vyzva 2024 -   V záři reflektorů

Pro: METAL, humor, možnost projet mapu na konci a dohnat vše

Proti: konzolovka, některé UI prvky, bitvy

+7

Out of Line

  • PC 65
Popisek hry upozorňuje na to, že Out of Line je silně inspirována tituly jako jsou LIMBO nebo Inside. Je tomu ale skutečně tak? Opravdu je možné v těchto, v podstatě, vrcholech žánru, ještě hledat inspiraci a doufat, že s tím sklidím nějaký úspěch?

Hrál jsem oba tituly a musím říct, že oba naprosto dokonale pracují s atmosférou. Ale Out of Line? No...tak nějak na půl. Řekl bych. Z kraje hry totiž okamžitě pochopíte, co je záměr hry. Jen ale také pochopíte, že toho zase tak moc nenabídne. Proč?

Hned v úvodu hry se zhostíte postavy, která si říká San. Hošík, který se zničehonic objeví na scéně a běží v klasickém plošinovkovém prostředí zleva doprava. Proč? To ví jen bůh. Jako divák a hráč vlvastně nevíte nic. Prostě se jen kocháte prostředím. To je hezké, malebné, zajímavé...ale víte co? Chybí mu atmosféra těch nejlepších plošinovek posledních deseti let. Graficky je hra milá, ale to je asi tak vše. No a když začne jít do tuhého, objeví se, jakože z nebes nějaká robotická ruka a začne Vás ohrožovat. Takže aha? Jsme ve fabrice? Chceme uniknout? Možná! Přiznám se, že nevím, ani nevím, jak bych to vlastně nepoznal.

V průběhu hry, která na Vás nepromluví ani slovo, nicméně potkáváte pár zajímavých tváří. Třeba postavičky Vám podobné, kde některé i pomůžou. Pak třeba i dospělé nebo stařešiny, které tu jsou taktéž od toho, aby pomáhali. Jenže, co si budeme povídat, největší pomocník je Váš oštěp. Největší a vlastně jediná deviza této hry.

Na oštěpu to totiž celé stojí a padá. Oštěp Vám pomáhá překročit logické hádanky. Pomáhá dělat dodatečnou plošinu, ale pomáhá i zastavit mechanismy, které jsou ve většině funkční jen a pouze proto, že se někde otáčí ozubená kolečka. Ano, někde. Smysl to moc nedává. Nicméně když do nich vhodíte oštěp, mechanismus zastavíte tak, jak potřebujete.

To je ale celá podstata této plošinovky. Ano, je zajímavá, je miloučká, ale také je hodně nedodělaná a nelogická. Naštěstí ale není kdoví jak dlouhá, takže ji můžete po pár hodinách s chutí zabalit a zhodnotit, že v tomto žánru díru do světa neudělá. Neurazí Vás, ale zároveň Vás utvrdí v tom, že udělat parádní plošinovku je, přeci jen, dnes už tak trošku umění.
+12

Assassin's Creed Origins - The Curse of the Pharaohs

  • PC 75
Druhé a poslední DLC k Origins přináší do hry především to, čeho se původní hra dotýkala spíše okrajově a v ne tak rozvedené podobě - a to mystično, magii, nadpřirozeno, pohyb v životě po životě. I když celá série AC vždy měla k těmto prvkům blízko a nikdy nebyla zcela realistickým vysvětlením historických událostí, zde zašli pánové a dámy z Ubisoftu zatím nejdál a nutno uznat, že to nebyl špatný tah a DLC je tak v tomto ohledu mnohem více osvěžující než to krátké předchozí.

Opět se zde pohybujeme v nové lokaci kolem krásně zpracovaného města Théby, k tomu ještě dostáváme možnost vstoupit do hned několika verzí posmrtného života, kde se tvůrci mohli v audiovizuálu ještě více vyřádit a musím tady smeknout klobouk, protože jsem se opět kochal dosyta.

Samotné dění DLC už ale tak slavné není, v mnoha chvílích mi připadalo, že mnoho věcí nedává smysl - něco se vyloženě tvářilo tak, že bylo na poslední chvíli přeházeno co se chronologické linie týče a samotný závěr, kdy se ani nedočkáme nějaké zadostiučiněníhodné cutscény, mě taky zklamal. Bayek si rozhodně zasloužil lepší rozloučení.

Celkově ale za 8 eur pro všechny, koho bavila původní hra, rozhodně dobrá investice. Prošel jsem opět všechny questy a posbíral téměř všechno, to vše mi trvalo zhruba nějakých 15-20 hodin herní doby, takže se jedná i poměrově cenou o mnohem více obsahu než v prvním DLC.
+13

Cthulhu Saves Christmas

  • PC 75
Čtyřhodinová blbůstka jako dělaná do letošní herní výzvy, jelikož pasuje nejméně do třech kategorií.
Její předchůdce Cthulhu Saves the World patří k jedněm z prvních her na Steamu, které jsem si tam koupila a dohrála a také to bylo mé první setkání se západním JRPG vůbec. Proto k ní chovám vřelý vztah a ráda si zahraju jakékoliv její pokračování.
Premisa, že Cthulhu zachraňuje vánoce, zní ztřeštěně a přesně taková je i celá hra, včetně podivné skvadry společníků a herních prostředí.
Tahové boje v dungeonech, na jejichž konci je vždy překvapivě boss, střídají návštěvy města, kde Cthulhu chodí do kina na vánoční filmy nebo brigádničit na poštu. Hra skončí rychleji, než začne nudit.
Jediná otravná věc je management party, protože frekvence nacházení lepšího vybavení a učení se novým skillům, je dosti vysoká.

Až bude Cthulhu zachraňovat velikonoce nebo valentýna, tak prosím míň bedýnek s vybavením.

Pro: Cthulhu, eldritch humor, délka

Proti: party management, až moc velká přímočarost

+12

Home Safety Hotline

  • PC 90
Indie herní scéna se nám dál krásně rozvíjí. Tentokrát jsme byli poctěni hrou, která se inspiruje především u analogového horroru. Tento, stále poměrně nový, žánr je postaven na videích které připomínají kvalitou nahrané VHS a které především mají vzbudit pocit neklidu, hrůzu z toho co je vidět koutkem oka, a apelováním na uncanny valley. Hra samotná obsahuje několik videí v tomto stylu, ale celkové prostředí lze označit za poměrně kvalitní převedení analog horroru do herního prostředí.

Hra je ve své podstatě prostá. Lidé vám zavolají, popíšou problém a vy musíme uhádnout o co se jedná. Ačkoliv se obtížnost postupně stupňuje, a někdy vám schválně systém vypadne a je nutné jet podle paměti, hra vás ve své podstatě nepodvádí ani nevede za nos. Pouze jednou jsem v hovoru nenašel žádnou indicii o co jde, ale to může být angličtinou. 

Po dokončení hry vám je zpřístupněn Art Book, kde autor odhaluje také jeho lásku k bestiářům, která byla inspirací pro systém identifikování havěti. Ten se vám zpřístupňuje postupně ačkoliv jsou informace poměrně krátké, zároveň jsou úderné takže je zde dost prostoru pro vlastní fantazii ale i jste zvědaví co se ještě objeví. Hlavním zastřešujícím tématem jsou fae bytosti, tedy víly,  na které se mnoho záznamů přímo či nepřímo zaměřuje. Po dokončení hry dávají nějaké tropy tak mnohem větší smysl.

Celé to podtrhuje bizarní ale skvělý konec. Tedy, dobrý konec. Konce jsou vlastně dva, a tady musím říct, že by hře asi slušelo konců víc. Dobrý, špatný a neutrální. Ale to je maličkost. Všehovšudy skvělý indie horror a příklad jak může vypadat analog horror v herní scéně.
+8

Uncharted Tides: Port Royal

  • PC 65
Jedna z těch lepších HO adventur. Jak příběhem (mělo to hlavu a patu), vizuálem (animace obličejů se dala přežít) i herní náplní (dobrý mix všeho bez záludností).

Po delší době HO hra bez bizáru. Mile mě překvapila dějová linka, kdy se dvě hlavní postavy na začátku rozdělí a hra se tedy postupně příběhově posouvá mezi Mary Jane i Jacka. Krátká přechodová animace mi přišla opravdu super, jednoduché ale efektivní. Logické hádanky měly dobrou variaci a daly se s klidem vyřešit.

Nejedná se sice o průkopnický zázrak, ale na ty 3-4 hodiny zabaví. Pro příznivce oddychových hledaček ji s klidem doporučím. Žádné záseky, příběh s nějakým smyslem pro logiku a slušná grafika.
+8

Československo 38–89: Atentát

  • PC 70
Druhá světová válka nepatří mezi období historie, o které bych se významněji zajímal. Když ale sem tam narazím na dobrý film s někdy až krutými příběhy lidí té doby, obvykle je pro mě těžké se odlepit od obrazovky. A něco takového jsem očekával od této hry.

A má očekávání se celkem naplnila. Smyslem tohoto fiktivního příběhu je se dozvědět, jakou roli měl hráčův dědeček v odboji během nacistické okupace Československa. Postupně obcházíme několik pamětníků té doby a kladením vhodných otázek se dozvídáme o dědovi více informací. Vše stojí a padá právě na těchto vyprávěních, jejichž zpracování se celkem povedlo. Většina tak skutečně navozují smutek, lítost, zlost či podobné emoce, zvláště když si člověk uvědomí, čím vším si lidé v té době museli procházet. Jen škoda, že je hra na můj vkus až příliš krátká. 

Herní dobu naštěstí o malinko natáhnou minihry, které jsou s příběhem velmi úzce spjaty. Dojde tak na schovávání zakázaných předmětu před prohlídkou od Gestapa, rozhodování se o tom, jakým způsobem utéct, čekání na vhodný okamžik pro předání zakázaných letáků, dešifrování deníku, apod. Jak už to bývá, některé byly zábavné, jiné zase tak moc ne. Například tvorba článku na základě projevu prezidenta Háchy či volba vhodných citátů z literatury. Úspěch v minihře není vyžadován, ale generuje žetony pro možnost opakovat rozhovory, což je mechanika, která mě moc nezaujala. Raději bych neomezené opakování a povinný úspěch v minihře.

Grafické zpracování je kombinaci autentických filmových záběrů a nahrávek, scén s herci a kreslených scén. Všechny tyto styly do sebe zapadají a tvoří dobrý celek.

Hraní mě bavilo, příběh je sice fiktivní, ale vychází ze skutečných událostí. Další informace je možné si přečíst v přiložené encyklopedii, takže jsem se dozvěděl spoustu nových informací z té doby. Jen škoda, že to uteklo tak rychle. Dokázal bych si představit i dvojnásobnou délku.
+16

Little Kitty, Big City

  • PC 90
Nenáročné hry sa posledné roky pre mňa skoro stávajú až zárukou toho, že sa dočkám kvalitného zážitku. Mali sme tu najprv   Lil´Guardsman , následne som sa naučil pestovať rastliny v   Botany Manor , a teraz pre zmenu som sa rozhodol objaviť veľké mesto z pohľadu malej čiernej mačky v Little Kitty, Big City. Čo majú tieto tri hry spoločné? Nepotrebujú ani veľkú dávku akcie, náročnú hrateľnosť, a v prípade Botany Manor ani vysoko komplexný príbeh. Úplne stačí staviť na jednoduchosť, humor a atmosféru. A keď sa to správne skombinuje a prinesie dostatok zaujímavých nápadov, výsledok sa dostaví ako aj v tomto prípade.

Little Kitty, Big City začína úplne nevinne. Ste v roli malej čiernej mačky, ktorá si pokojne užíva svoju poobednú siestu na okennej rímse niekde na piatom poschodí. Stačí však sa len trochu nesprávne ponaťahovať a váš “šlofík” sa zmení na neočakávaný pád. Našťastie, sa však nezrútite strmhlav dole do náruče smrti, no skrz niekoľko zaujímavých okolností sa vám nakoniec podarí pristáť v otvorenom odpadkovom koši a ostanete nažive. Ostáva však už len dôležitá otázka, ako sa dostanete naspäť domov? Je čas trochu sa poobzerať po okolí, spoznať mesto, vyhnúť sa všetkým kalužiam a uhorkám a nabrať silu na náročný výstup nahor.

V prvom rade musím pochváliť tvorcov za veľmi kvalitnú prácu v oblastí úloh, ktoré tu na vás čakajú. Hoci ste len malá čierna mačka so zelenými očami, dočkáte sa celkom kreatívne vymyslených úloh, ktoré vo zvieracom svete (väčšinou) pôsobia celkom uveriteľne. Jeden kocúr bude po vás chcieť, aby ste majiteľke obchodu rozmlátili všetky džemové poháre, čo má umiestnené po skrinkách. Prečo? Chce tým predsa dokázať mačaciu nadradenosť a navyše ich prítomnosť ruší jeho spánok. Prečo asi? Je tu však aj mnoho ďalších zaujímavých úloh. Bude napríklad potrebné, aby ste jednému psovi našli jeho tri dúhové tenisové loptičky, doviedli štyri káčatká späť k otcovi a dokonca bude potrebné nájsť pre včelu nový mobilný telefón. A z akého dôvodu ho potrebuje? Očividne robí sekretárku jednej mačacej celebrite a starý telefón jej padol do vlhkého cementu. Znie to príliš absurdne? Súhlasím, no rovnako je ten nápad bizarne zábavný.

To pritom, samozrejme, nie sú jediné aktivity, na ktoré behom hrania narazíte. Väčšina z nich sa viaže na veľké množstvo rozličných achievmentov, ktoré môžete získať. Čaká tak na vás lov na vtáčikov, zbieranie lesklých predmetov všade naokolo, hľadanie ideálnych miest, kde si môžete na chvíľku oddýchnuť, dopraviť niekoľko farebných futbalových lôpt do rovnako sfarbených bránok, recyklovanie rozhádzaných plechoviek po meste, a nesmieme zabudnúť ani na ľudských obyvateľov, ktorých môžete vašou prítomnosťou príjemne potešiť, alebo rovnako ich môžete aj potknúť. Občas by v ich prípade stačilo, keby nepozerali v jednom kuse do svojho telefónu.

Samotné mestečko má inak len niekoľko uličiek, a hoci sa rozťahuje ďalej, v pokroku vám budú brániť všade prítomné mláky vody. Náš hrdina očividne nemá rád, ak sa ocitne v mokrom prostredí. Voda však v mnohých momentoch slúži ako solídna prekážka, pokiaľ chcete utiecť pred rozhnevanými ľuďmi. Prečo sa môžu hnevať? Asi ich nepoteší, ak im uchmatnete telefón, keď spadnú na zem, alebo sa rozhodnete zmlsnúť sina rybičkách, ktoré sa nachádzajú niekde blízko nich. Tu musím každopádne napísať, že animácie, ako vás vynášajú na rukách von ma vždy poriadne pobavili.

Čo sa inak týka tohto aspektu, myslím si, že tvorcovia odviedli celkom dobrú prácu. Mestečko vyzerá pekne, farebná paleta bola dobre zvolená a zvieratá sú sympaticky nadizajnované. Či už väčšie, alebo aj menšie. Škoda len, že tvorcovia ľuďom nedali žiadnu tvár. Nebolo by zaujímavejšie, keby sme mohli vidieť ich emócie, keď sa hnevajú, alebo sú vami očarení? Rozumiem, že má ísť o umelecký štýl, ktorí tvorcovia chceli do hry zakomponovať, no v tomto prípade mi to neprišlo ako najideálnejšie riešenie.

Na hre sa mi inak najviac páči celková atmosféra. Nie sú to len úlohy ako také, no celkový pocit, ktorý z nich máte. Niektoré sú veľmi vtipné a relatívne milé (nechať sa odfotiť alebo pohladkať, priniesť psom kosti…), no dočkáte sa aj nejakých tých nekalých aktivít, kedy sa ukáže, že viete narobiť aj nejakú tú neplechu (vyliatie farby na auto zaparkované na zákaze zastavenia, ukradnutie ryby rybárovi, spomínané kradnutie mobilu…). Hra vďaka tomu nepôsobí len ako nevinné malé dielko, no dostáva aj trochu šibalský charakter.

V hre som každopádne objavil len zopár výraznejších nedostatkov. Tvorcovia by mali rozhodne vyladiť veľké množstvo všadeprítomných grafických glitchov. Nevyzerá to veľmi pekne, keď sa postavy neustále zasekávajú do steny, alebo sa v niektorých miestach na chvíľku zadrhnú. Hru to síce ako takú neovplyvňuje, no je vidieť, že na niektoré veci skrátka neostal čas, aby boli dotiahnuté do perfektnosti. A, bohužiaľ, to nie je len občasná záležitosť, ale niečo, čo som vnímal počas celej hry.

Menšiu kritiku venujem aj meraču vašej výdrže. Hoci musím uznať, že mať možnosť liezť po brečtane je super schopnosť, a rovnako ma teší, že konzumáciou rýb si ju môžete neustále navyšovať, tak občas som úplne nerozumel akým spôsobom premeriava jej zostatok. Často sa mi v hre stalo, že niekedy som bol s danou výdržou schopný vyliezť až na vrchol a objaviť tak novú lokalitu, no keď som sa o to pokúsil znovu s tým istým množstvom výdrže, už to nešlo. Je možné, že v rámci brečtanu sú nejaké skratky, ktoré vám umožnia ísť občas trochu rýchlejšie s menším využitím energie, no nie som si istý, na ktorej strane vlastne bola v tomto prípade chyba. Nemôžem však v tomto smere hre príliš veľa vyčítať, pretože je možné aj to, že som mal v tých momentoch, kedy mi to vyšlo jednoducho šťastie.

Little Kitty, Big City je teda skvelou hernou oddychovkou, ktorá vás dokáže na také 2 – 3 hodinky solídne zabaviť. Je taktiež super, že po úspešnom návrate domov hra nekončí a pokojne sa môžete vrátiť do ulíc a objaviť ešte niekoľko skrytých zákutí, ktoré vám ostali počas vašej prvej prechádzky mestom skryté. Možno stretnete aj viac zvieracích priateľov, alebo získate viac klobúčikov na vašu mačaciu hlavičku. Koniec-koncov, achievmentov je v hre stále ešte dosť a možno budete mať predsa len chuť ich získať všetky.
+13

An English Haunting

  • PC 95
Vžijete se tu do kůže profesora Patricka Moorea, který kromě učení na univerzitě má poměrně zajímavý vedlejší koníček. Tím je studie paranormálních jevů, kterou vykonává se svým kolegou profesorem Wardem v jejich Oddělení metafyzických vyšetřování pod záštitou univerzity. Bohužel kolega Ward se jednoho dne ztratí a to i s velkým balíkem peněz vybraným z bankovního účtu univerzity. Patrick je poté postaven před nelehký úkol, kterým je nejen najít kolegu Warda, ale také do 72 hodin předvést školní radě důkaz o existenci paranormálních jevů. Pokud se mu to nepodaří, oddělení bude zavřeno. 

 Jelikož se jedná o klasickou point and click adventuru, tak je tu děj samozřejmě to nejhlavnější a musím říct, že se opravdu povedl. Jak tomu bylo už v minulé hře, i zde se ladně kombinuje fikce s reálnou historií. Pokud tedy patříte mezi příznivce období kolem roku 1907 nebo máte načtené autory té doby, tak se opravdu máte na co těšit. Hra je totiž prošpikovaná narážkami či odkazy na různé události, autory či díla a jde jasně vidět nadšení tvůrce pro dané téma.

Pokud ale nepatříte mezi hráče, kteří mají rozhled v tomto období, tak se nemusíte bát. Hra toho totiž nabízí dost i pro vás. Tím je zejména skvěle vystavěný mysteriózní příběh, který vás zavede jak do chudobných čtvrtí, tak po místní smétánku nebo i do Skotska. Docela mě překvapilo, že hra nabízí velké množství obrazovek, hlavně když vezmeme v potaz, že se jedná o malou indie hru od jednoho člověka. O to víc mě ještě udivují i příjemné detaily, které hra obsahuje. Například můžete zajít třeba do kina na dobový film, přečíst si povídky v knihkupectví či se zúčastnit znalostního kvízu. 

 Také se mi velice líbilo zařazení dobových skladeb do různých lokací. Samotné lokace navíc vypadají dost živě a určitě se jedná o znatelné vylepšení oproti Nightmare Frames, které sice nevypadalo špatně, ale jde zde vidět určitý pokrok. Ten mi přišel i co se týče samotného scénáře. Ne že by byl nějak lepší, ale jsou tu vidět menší změny. Zatímco u Nightmare Frames jsem si stěžoval na lehounce nudnější začátek, An English Haunting skvěle plyne od samotného začátku. Co mě dále překvapilo, byl fakt, že se tu přitlačilo na humoru, který je tu ve větší míře a pracuje se s ním lépe. Navíc i díky němu jsem si často připadal, jako kdybych viděl záblesky starších goticko-hororových komediích, jakými jsou třeba Comedy of Terrors či The Raven (od Rogera Cormana). Ale nebojte se, dojde tu i na dost hororových momentů, vyvolávání duchů či naháněčku s kultem druidů. Mix žánrů se tu prostě povedl na výbornou. 

 To samé platí i pro postavy, které mě neskutečně bavily (myslím tím všechny hlavní postavy) zejména skvělými dialogy mezi nimi, kterých je tu opravdu hodně. Z toho důvodu ale může některým hráčům vadit absence dabingu. Je to škoda, ale je to pochopitelné. Přece jenom se jedná o indie hru a tvoření her není autorova hlavní pracovní náplň. Absenci dabingu vám ale vynahradí výborný soundtrack, který poslouchám doteď. Pojďme se ale ještě podívat na srdce všech adventur a tím jsou puzzly. 

 Autor před vydáním sliboval, že hra bude oproti předchozí titulu obsahovat více puzzlů spojených s prací s inventářem. Neříkám nic, bál jsem se, že se obtížnost vyšplhá do absurdních výšin, jako tomu bylo v adventurách z dob minulých. Naštěstí tomu tak není. Puzzly tu jsou logické a dávají smysl v kontextu příběhu a co vaše postava zažívá. Neřekl bych, že jsou nějak jednoduché, pár záseků jsem kvůli své vlastní blbosti zažil, ale jedná se o příjemnou náročnost, která nenarušuje plynutí příběhu. Co si budeme povídat, to občas u příběhových adventur bývá problém. Nabyde vám přílišné množství lokací spolu s předměty a vy pak musíte backtrackingovat značnou dobu všechny lokace, abyste přišli na řešení daného problému, a rázem z vás nadšení z příběhu vyprchává. Tady to opravdu nehrozí a vy vždy víte jasně, co máte dělat. 

 Ovládání je klasické, nečekejte ovšem žádné zvýrazňování aktivních předmětů či nápovědu. Ve hře se jede pěkně postaru, což je fajn, jelikož mě samotného vždy ingame nápověda svádí k tomu si každý větší problém vyřešit pomocí ní. Takže tady nic extra nečekejte. 

 An English Hauting je super a já mu nemám prakticky co vytknout. Jedná se o skvěle napsanou a s láskou udělanou mysteriózní adventuru, která vás se vší parádou přenese do atmosféry Londýna roku 1907. Já si tu jízdu užíval po celou dobu. Jsem zvědavý, co nám Postmodern Adventures přinese v budoucnu. Snad bude kvalitou pořád vzkvétat, jak tomu naznačuje i nejnovější počin.

Pro: Výborný příběh, atmosféra, detaily, mix reality s fikcí, postavy, humor, soundtrack

Proti: pro někoho absence dabingu

+21

Wild Guns: Reloaded

  • PC 70
Letošní rok jsem si dal předsevzetí, že zkusím držet krok s Retro Klubem a nevzdám to u první hry, která mě z jakéhokoliv popudu začne srát. To jsem ale neměl tušení, že k tomu zlomovému momentu dojde hned u třetí hry letošního roku, kterou si kluci pro klub nachystali.  

Název Wild Guns mě tak bude strašit nejen v posteli, ale i ve tmě, při nákupu potravin…no prostě kdekoliv, kde se budu cítit nesvůj. Budu brečet, nebo se potit nebo prostě budu někde nějak hrozně nasranej stát. Teď už pokaždé budu vzpomínat na hru Wild Guns. Hru, která v rámci Nintenda byla v devadesátých letech zřejmě opravdu považována za klasiku. Ale kde na ní dneska hledat nervy? Kór, když máte doma čerstvě miminko, moc nespíte, jste věčně nevrlí a hledáte každou dvaceti minutovku jak v hokeji, abyste v ní při rozehrání puku na buly stihli co nejvíce a zároveň to dávalo smysl.  

Tady to totiž moc nejde. Jen teda štěstí, že Reloaded verzi nemusíte vypínat, pokud nevypnete počítač, ale padnete jen do úsporného režimu. To hodně pomáhá, ale pravda, pořád je to málo. Při zapnutí hra naštěstí ale nabídne hezký pixel art a podstatu hry, kde si v úvodu vyberete jednoho ze čtyř pistolníků a závislost tak může začít. Mimojiné.

Původní jsou frajer Clint a ranařka Annie. Noví pak jezevčík Bullet a kyborg Doris. Všichni mají speciální vlastnosti a je jen na Vás, kdo Vám nejvíce sedí. Mně to ve výsledku nejlíp stejně šlo za klasiky – tedy za Clinta a pak Annie. Jezevčík Bullet byl k hovnu a kyboržka (můžeme tak říkat ženskému pohlaví od kyborga?) Doris děsně pomalá v útoku. Byť účinná.

No a v tu chvíli začíná přestřelka, která je podstatou hry. Nacházíte se na víceméně neměnné ploše (až na pár výjimek jako je třeba ujíždějící vlak). No a na této ploše se pohybujete, uhýbáte kulkám a snažíte se sestřelit co nejvíce nepřátel. Ten tlak nepřátel je pak pokaždé zakončen nějakým bossem, který ale úplně pokaždý stojí za hovno. No a ve většině případů pak po dvou fázích (dvou různých pozadí) zakončen finálním bossem, který prověří Vaše pohyby a prstoklad na klávesnici. Tedy v případě, že hru hrajete na klávesnici.  

Sympatické na hře je, že si ji můžete s někým zahrát v kooperaci. Já neměl tu možnost, ale věřím, že to může být docela fajn zábava pro zabití pár volných chvil s partou kámošů u jednoho počítače.

Nesympatické na hře pak je, že je její hraní neuvěřitelně k posrání. Hra totiž z podstaty hry neukládá každý postup hráče po vystřílení jedné obrazovky. Ona si počká, až když vystřílíte celou tu oblast – těch je pět a finální šmejd. No, na rovinu říkám, že mi nadobro odešla do věčných lovišť trpělivost s podobnými hrami a bez cheatů bych to nedal. Tak snad mě tady za to nesejmete :-)
+12

Painkiller

  • PC 75
Hra má různorodé a zajímavé levely. Je tu i hodně druhů nepřátel, ale spousta z nich mi přišli jenom přeskinovaní se stejnými útoky. Příběh je hodně jednoduchoučké bečko. Hra má opravdu skvělý a výrazný soundtrack, který hlavní dominantou téhle hry, jelikož parádně doplňuje zběsilou akční hratelnost. Umělá inteligence nepřátel není moc dobrá. Často mají nepřátelé problém dojít směrem k vám a místo toho někde stojí nebo běží do stěny. Boss fighty jsou hodně nezajímavé a nezábavné a úplně hlavní boss fight je extrémně špatný. Zatím se asi z mého textu zda, že těch negativ je poměrně hodně, ale celkově i přes výrazně chyby je tahle hra zábavná střílečka s pořádným adrenalinovým akčním zážitkem. Nakonec musím pochválit český dabing, který mi hodně sedl především díky výběru dabérů.

Pro: Pestré levely, soundtrack, gun play, adrenalinový feeling, český dabing

Proti: Příběh, uměla inteligence nepřítel, boss fighty, nepřátele jsou si až moc podobní

+7

Lil' Guardsman

  • PC 95
Po sklamaní, ktoré mi priniesol Graven , som úprimne dúfal, že ďalší titul, ktorý sa mi dostane do rúk bude otvorením herného roka tak, ako by som chcel. Lil’ Guardsman som sledoval od prvého momentu ako som mal možnosť vidieť trailer a vyskúšať si demoverziu. Moje prvotné dojmy boli každopádne veľmi dobré. Išlo o vcelku neopozeraný námet s veľmi zaujímavými postavami, dobre vymyslenou hrateľnosťou a navyše vynikajúcim zmyslom pre humor. Do plnej verzie som sa chcel ponoriť okamžite, a som vďačný, že sa mi to podarilo. Pretože aj keď rok sotva začal, toto bude určite na jeho konci jeden z mojich najväčších highlightov.

Na úvod si hru trochu priblížime. Lil je dvanásťročné dievča, ktoré spolu so svojim otcom býva v bare „Twisted Sisters“ v mestečku Sprawl. Žije si svoje pokojné detstvo, izbu ma polepenú plagátmi svojich obľúbených kapiel, no toto ráno bude úplne iné, ako všetky ostatné. Jej otec totiž potrebuje nutne ísť staviť na najbližší zápas v goblinballe, aby zabezpečil pre svoju rodinu peniaze. To však koliduje s jeho reálnym zamestnaním. A tak si vyberie svoju dvanásťročnú dcéru ako ideálneho zástupcu. Lil z toho nadšená síce nie je, no rodičom nie je radno vzdorovať, a tak sa musí pripraviť, že ju čaká niekoľkodňová prax, aby zistila, ako funguje dospelácky život.

Námet hry možno nie je úplne originálny (viacero kritikov spomenulo vo svojom hodnotení Papers Please) avšak napriek tomu tvorcovia z Hilltop Studios využili svoj talent, aby z hry vyťažili úplné maximum. Nejde totiž len o to, aby ste určili správne koho pustiť dnu a koho nie. V princípe je vašou úlohou snažiť sa zariadiť čo najlepší výsledok pre vaše mestečko. Občas totiž môže snaha získať viac informácií dopomôcť k oveľa lepšiemu výsledku, než keď sa rozhodnete okamžite, alebo dokopy využijete možnosť, ktorá vám neprinesie žiadny výsledok.

K tomu vám pomáha v prvom rade interakcia so všetkými, ktorí prídu k bráne, no rovnako aj nástroje, ktoré máte uložené vo svojej skrinke. Nájdete tam dekódovací prsteň, detektor kovov, sprej pravdy, rentgenový skener a nakoniec ešte aj parádny bič. Nie vždy sa dajú všetky nástroje využiť, dokonca nimi občas môžete spôsobiť aj celkom slušnú katastrofu. Buď sa čakatelia naštvú a nemajú problém vás zabiť, alebo niektoré zariadenia naopak môžu zabiť ich. Ako príklad môžem uviesť, že upíri sa vám veľmi nepoďakujú, pokiaľ ich budete chcieť skontrolovať skrz váš rentgen. Aby však nástroje fungovali, budete do nich musieť povkladať špeciálne kryštáy, ktoré máte v dvoch variantoch. Kvalitnejšie a nekvalitnejšie. Ako sa ich rozhodnete využiť, a ktoré, záleží už len na vašom úsudku.

Okrem týchto nástrojov však máte k dispozícii ešte jednu pomôcku nesúcu názov Chronometer 3000. Ten vám umožní vrátiť čas, a buď začať celý level kompletne od začiatku, alebo skúsiť len jednotlivo zlepšiť vaše rozhodnutie v určitých situáciách. Občas je najlepšia možnosť rafinované skrytá a je už len na vašej šikovnosti, či sa vám ju podarí odhaliť. Tento vynález je navyše aj veľmi šikovne zakomponovaný do celkového príbehu, čo považujem za veľmi dobrý nápad.

Kde však musím vyzdvihnúť hru ešte viac, ako v celkovej hrateľnosti, tak to bude humor. V prvom rade je treba pochváliť Jillian Welsh za vynikajci dabing pre hlavnú hrdinku Lil. Jej sarkazmus ma často vedel poriadne rozosmiať. No rovnako sa o poriadnu dávku komédie starajú aj všetci ostatní. Scenáristi očividne nemali úctu voči ničomu a vďaka tomu tu máme kvalitne vytvorené paródie na obrovské množstvo televíznych produktov, na ktoré si len spomeniete. Nebudem prezrádzať všetky (aby ste sa mali na čo tešiť), no minimálne nikdy nezabudnem na Chloe, ktorá pôsobí ako Belle z Krásky a zvieraťa od Disney, no očividne sa z nej stala riadna podpaľačka. Ušetrený neostal ani Hamlet, Mandalorian, inšpektor Columbo, no rovnako sa tvorcovia nebránili robiť si srandu ani z typických herných klišé, ako sú napríklad aj úvodné tutoriály, nakoľko postupne už bude Lil mať plné zuby tutoriálovania.

Hudba takisto veľmi dobre zapadá do celého herného kontextu. Vie privodiť tú správnu stredovekú fantasy atmosféru, no rovnako aj tón danej situácie. Hudba vie byť príjemnejšia, adrenalínovejšia, a pokiaľ sa vám podarí nejakým spôsobom opraviť jukebox vo vašom bare, budete si môcť aj jednotlivé skladby kedykoľvek zapnúť. Záleží už len na vás, či vám to stojí za to.

Keď už som tú tému ale načal, povedzme si niečo aj o vašom zlate a nakupovaní. Primárne vaše zdroje potrebujete správne investovať, nakoľko za ušetrené zlato si môžete vylepšiť vaše nástroje v strážnej búdke. Existujú však vždy spôsoby, ako si zaistiť nejaké extra peniaze. Tu už záleží aj na vašom šťastí a tiež talente skonfiškovať predmety, za ktoré môžete dostať solídne zaplatené. So zlatom však treba vedieť správne hospodáriť. Aby ste nemuseli náhodou svoje útraty následne ľutovať.

Pochváliť musím ešte aj dobre vystavanú príbehovú líniu. Je pravda, že je to miestami trochu šialené, no vzhľadom na to, že hra má byť primárne satirickým prevedením fantasy rozprávok, tak tvorcovia odviedli skvelú prácu. Minimálne čo sa týka charakterov, dizajnu postáv a väčšiny kľúčových elementov. Je treba priznať, že hra má momenty, ktoré sú relatívne predvídateľné a rovnako aj účel niektorých postáv vám bude zrejmý dávno predtým, než k tomu dôjde. Samozrejme, však závisí aj od toho, akým spôsobom budete riešiť situácie v strážnej búdke. Niektoré rozhodnutia vám totiž môžu odblokovať aj nové lokality, z ktorých si môžete následne vybrať iné čriepky príbehu. A ak by ste s tou možnosťou neboli spokojní, máte možnosť sa vrátiť späť v čase. Je teda možné, že čo mne prišlo predvídateľné vás môže vo vašej hre prekvapiť.

Postáv je tu veľké množstvo a nenájdem dokopy asi nikoho, komu by som mal niečo vytýkať. Každý si plní svoju rolu dobre, všetci sú veľmi zapamätateľní, majú svoje charakterové črty, ktoré ich robia zaujímavými a nenašiel som tak nikoho, kto by mi prekážal. Na začiatku to na mňa pôsobilo, že možno vzťah Lil s jej otcom Hamishom bude len tutoriálom a viac ho neuvidíme, no vôbec to tak nie je. Dokonca si myslím, že ich vzťah je v dôležitých momentoch nádherne zachytený. Lil mu síce (pokiaľ jej to dovolíte) vie odpapuľovať, alebo sarkasticky okomentovať jeho názory, ale rovnako vedia vyniknúť aj tie srdečnejšie chvíle. Veľa z toho však robí aj už spomínaný kvalitný dabing. Všetci zúčastnení totiž dali svojim postavám dušu.

To je aj jeden z dôvodov, prečo ma hra počas celého hracieho času bavila. Nie je to len počúvanie postáv, využívanie správnych nástrojov a následne potiahnutie páčky, ktoré určí osud daného návštevníka. V skutočnosti je toho pod povrchom oveľa viac a len čaká na to, aby to správne dokázalo vyznieť. Tak ako vie byť hra správne vtipná, tak rovnako dokáže pracovať aj s emóciami a je schopná niektoré scénky poriadne dramaticky vygradovať. Vďaka tomu hra nikdy neupadne do určitého stereotypu, čo ma veľmi teší. Je tu však niekoľko drobností, ktoré podrobím teraz menšej dávke kritiky.

V prvom rade trailery sľubovali, že si budeme môcť poriadne prejsť aj mestečko Sprawl. A hoci to reálne robiť môžeme, tak som si často hovoril, že by mi nevadilo, keby sme mohli jednotlivé lokality navštevovať trochu viac. Hra by tak lepšie využila svoje chvíle, kedy nemusíte sedieť v strážnej búdke. Druhá vec je, že v jednom momente sa z hry doslova stane point-click adventúra, kde budete musieť získať určité predmety na to, aby ste mohli pokračovať ďalej. Celá táto časť je však dokopy len na pár minút a viete ju odbúrať behom chvíľky. Je síce fajn, že na vyriešenie daného problému existuje viacero riešení, no je to trochu zbytočná vsuvka.

Nevadilo by mi ani keby sme mohli viackrát absolvovať nočnú zmenu pri bráne, kde by sme stretávali viac magických bytostí. Vašim manuálom je tam inak kniha, ktorú zrejme používajú hráči Dungeons & Dragons a kde nájdete všetky potrebné informácie o jednotlivých bytostiach. Tieto časti boli jemným spestrením a nevadilo by mi, keby sme si ich mohli užiť viac než len dvakrát. Nebudem však spochybňovať, že to vždy stálo za to. Postavy, s ktorými sa tu stretnete patria medzi absolútne najlepšie.

Čo viac ešte dodať? Pokiaľ ste naladení na kvalitnú satirickú hru, ktorá si nedáva servítku pred ústa, umožňuje vám vziať osud celého kráľovstva do vašich rúk a využiť k tomu niekoľko skvelých vynálezov, Lil’ Guardsman vám vyčaruje veľký úsmev na tvári. Ak by Hilltop Studios niekedy uvažovali o pokračovaní, rozhodne by som sa tomu nebránim a takisto som veľmi zvedavý, s čím sa nám pochvália nabudúce. Klobúk dávam dole, a hoci nenosím ten najkrajší na svete, vôbec mi to neprekáža.
+8

Harold Halibut

  • PC 75
Pokud vám oznámení této hry nějak uniklo a nevíte, o co se jedná, tak jde o sci-fi příběhovou adventuru, ve které se vžijete do role Harolda, údržbáře a chlapa pro všechno, který svou práci vykonává na mimozemské planetě, do jejíhož oceánu před mnoha desítkami let spadla loď bývalých obyvatel planety Země, kteří se ji snažili kvůli válečným konfliktům opustit. Po mnoha letech se tak na lodi zrodila nová generace obyvatel, postavili se přeprávní trubky mezi roztříštěnými pozůstatky lodě (aby se obyvatelé mohli přemisťovat) a postupně se tak z vraku stalo místo pro poklidný život roztodivných obyvatel. Nebudu lhát, už jen samotný koncept mě velice lákal, ale samozřejmě to není to nejhlavnější lákadlo. Tím je stylizace hry do stop-motion animace. 

 Co se týče vizuálu, tvůrci tu šli do tak daleko, že většinu postav a objektů, které ve hře uvidíte, si ručně vytvořili, vyřezali a nabarvili. Podle mě je to fascinující a já osobně vždy ocením, když vývojáři ujdou tu extra míli pro plnohodnotný zážitek. Naposledy jsme mohli v tomto stylu vidět například mysteriózní adventuru Truberbrook, která i přes nádherný, také ručně dělaný vizuál, byla pro mě menším zklamáním a dovolím si říct, že Harold Halibut jí v mnoha aspektech poměrně převyšuje. Jak jsem už zmínil výše, jedná se o příběhovou adventuru, ačkoliv já osobně bych se nebál hru zařadit i do škatulky filmových adventur, jelikož tady žádné těžké puzzly nečekejte.

Opravdu se jedná o interaktivní narativní zážitek, což hře vůbec neškodí, ba naopak toho nabízí opravdu dost. Jak jsem nastínil, celá hra se odehrává na lodi potopené v oceánu cizí planety. No a vy jednoduše žijete život údržbáře Harolda. Ten velice často plní úkoly, které jsou nad rámec jeho povinností. Je to takový univerzální chlápek pro všechno, který dělá činnosti, které ostatní nechtějí vykonávat. Od toho se poté odvíjí i celá náplň hry, kdy proplouváte životem na lodi, bavíte se s postavami, plníte různé úkoly a do toho se velice pomalým tempem posouváte v ději, který ale není příliš důležitý. 

 Přijde mi, že nejsilnější devízou hry je právě život na lodi spolu se zábavnými postavami a hravým prostředím, které mě bavilo po celou herní stopáž. Bylo to dáno i tím, že každý herní den na vás v různých místech lodi čekají nové interakce či vedlejší úkoly. Nutno říct, že většina je velice povedená a vy tu budete například řešit spor “skoro” indentických paterčat nebo zkoušet doručovat dopisy, které nikdy nenašly svého příjemce. Všechny tyto aktivity máte přehledně zaznamenané ve vašem “pageru”, ve kterém se vám zobrazují jak úkoly, tak například zprávy od různých postav; představte si takového PIPBOYE. Také během vašeho putování lodí a plnění hlavní dějové linky či vedlejšáků vám může i některá z postav napsat, zda si právě nechcete zajít na skleničku, či se za nimi stavit a pokecat s nimi. Těchto interakcí bohužel není zase tak velké množství, ale hezky přispívají do pocitu živějšího světa. 

 To jednoduše musím pochválit, jelikož i přes mé obavy, že se mi prostředí potopené lodi okouká, se tak nestalo, a díky různým odbočkám v příběhu či tomu, že máte vždy něco nového k objevování, jsem se cítil jako doma a už každý nový den vyhledával, jaké nové dialogy si otevřu. Tímto ale míra detailů a zábavy v potopeném světě nekončí. Celá loď je totiž rozdělená na několik sektorů, které jsou pospojované trubkami, díky kterým mezi nimi cestujete. To je z důvodu, že po nárazu se loď rozpadla a hodně sektorů pluje odděleně od ostatních.

 Musím říct, že mě to cestování za celou stopáž neomrzelo, a to i když při vystupování se vám přihrávají dokola ty samé hlášky od společnosti “All Water”, která trubky spojuje a věčně vám děkuje, že využíváte jejich služby, přstože vlastně nic jiného na výběr nemáte. To skvěle dokresluje absurdní a vtipnou atmosféru celého života hlavního hrdiny. Ano, podle popisu se to nemuselo zdát, ale celý příběh spolu s dialogy je často napsaný s nadsázkou a velice příjemným humorem. Zpátky ale k sektorům, ty nabízejí různorodá prostředí. V jednom například máte restaurace, arkádovou hernu, ve které si můžete zahrát tři arkádové minihry, továrnu a další zajímavé věci. Nové sektory se vám otevírají během postupu příběhem, nemusíte se proto bát, že by šlo pořád o to samé. A i kdyby, jednotlivé místa mají tak hezké, detailní a místy i kreativní zpracování, že se vám to jen tak neokouká. 

 K tomu přispívá i naprosto výborný dabing a animace, které jsou naprosto špičkové. Jde za nimi vidět obrovský kus práce. To stejné platí pro soundtrack, který výborně podkresluje celou podvodní atmosféru. Nedokážu ani popsat, kolikrát jsem schválně procházel místnostmi pomalou chůzí, abych si to všechno pořádně užil. Takže ano, vizuál, postavy a vše kolem je tu naprosto perfektní. I tak se ale hře nevyhnula nějaká menší zakopnutí. Tím hlavním je podle mě skoro až neexistující gradace příběhu. Z valné většiny se jedná o takové proplouvání životem s tím, že někde na pozadí se formuje jakási hlavní linka, která ale vlastně není podstatná, jelikož tvůrci tu naprosto neumí pracovat s jakýmkoliv napětím. 

 Často se pak stává, že se tu po třech hodinách vytvoří nějaký konflikt, ale ten se lusknutím prstu vyřeší a pokračuje se dál. Místy mě až vyloženě překvapilo, jak antiklimatická celá hra umí být. Ano, naštěstí tu má nosné postavy a aktivity, které vám to celé vykompenzují, ale stanovená délka 12 hodin (já měl 16 hodin na Steamu) příběhové nedostatky prostě nezakryje. A ano, celá hra je hlavně o poselství, že se nemáte bát plout svým vlastním proudem a nenechávat se jen tím davovým unášet, což hra skvěle parafrázuje celou gameplay složkou, kdy jen plníte zadávání jiných postav, ale to je prostě na ryze příběhovou hru málo. To zamrzí hlavně v případě, když těch možností na větší příběhový zvrat či gradaci měli autoři nespočet, jen to holt vždy spláchli do záchodu. Z toho důvodu jsem se pak upřímně cca dvě poslední hodiny nudil, protože to byl naprosto typický příklad nudné scenáristky, kdy pro vysvětlení filozofie postav musíte využít psychadelicko-surrealistických scén, což už bylo viděné tolikrát a moc mi to do hry nepasovalo. 

 Tohle bych označil za asi největší zápor celé hry, což u primárně narativní adventury je poměrně na škodu. Mohl bych se i lehce opřít do toho, že hra neobsahuje žádné puzzly či něco více interaktivního, krom průchodu lokacemi a povídání si, ale to by bylo zbytečné, jelikož právě odprostění se od těchto mechanik dělá z této hry poměrně celistvý zážitek a nic bych na tom neměnil. 

 Harold Halibut je tak velice poutavá a nádherná filmová adventura, která v sobě krom skvělých postav, nádherného designu a úžasného soundtracku má i velké srdíčko. Uvedené aspekty z toho všeho dělají nadprůměrný zážitek, který vás minimálně do posledních dvou kapitol bude bavit na jedničku. Je tedy pouze na škodu, že celý hlavní příběh vyšumí naprosto do prázdna a nedokáže ve vás vzbudit ani špetku napětí či strachu o vaše milované postavy, kvůli čemuž se pak pe konci hry můžete nudit nebo se cítit frustrovaní. Přesto ale Halibuta doporučuji všem, kteří si chtějí užít poměrně nevšední zážitek. Kdyby hra byla o trochu kratší či nabízela šikovněji uchopenou hlavní příběhovou linku, nebál bych se s hodnocením jít znatelně výše.

Pro: Skvělé prostředí potopené lodi, postavy a jejich příběhy, Vizuál a soundtrack ,Vedlejší úkoly či aktivity

Proti: Ke konci příliš natahované, slabší práce s hlavní zápletkou příběhu a její gradací, pro některé malá míra interaktivity a klasického adventuření

+21

Sand Land

  • PC 75
Sand Land nakoniec splnil väčšinu mojich očakávaní. Môžem spokojne povedať, že výsledný produkt je solídna akčná hra, kde si užijete atmosféru horúcej púšte, nedostatok vody, no rovnako aj solídnu kolekciu rôznorodých vozidiel, skvele vypracované príbehové zvraty a veľké množstvo zapamätateľných a dobre napísaných postáv. Pre ideálny zážitok však odporúčam sa primárne venovať hlavným príbehovým misiám. V prvom rade to výrazne zlepší tempo hry, a v druhom rade to odbúra jeden zásadnejší problém, ktorý som počas hrania mal.

Otvorený svet síce láka všetkých hľadačov pokladov, no atmosféru nekonečných exteriérov často narušujú donekonečna sa opakujúce dialógy. Nevadí mi, že postavy majú potrebu spolu komunikovať, no bol by som spokojnejší, keby občas zmenili tému, alebo nerotovali stále dokola tie isté dialógové možnosti. Niektoré majú možno slúžiť ako pomôcka pre hráčov, no veľmi často som sa pristihol, ako by som najradšej postavám zalepil ústa. Pokiaľ sa však budete primárne sústrediť na hlavné príbehové misie, hra výrazne zdvihne svoje tempo a nebudete mať pocit, že ste sa zasekli v nekonečnej púšti opakujúcich sa dialógov.

S výnimkou tejto skutočnosti však nie je niečo, čo by som na Sand Land nejako výraznejšie kritizoval. Hra vyzerá veľmi solídne a zachytáva atmosféru, ktorú sme mali možnosť vidieť už v pôvodnom manga. Silnou stránkou je aj možnosť vylepšiť si vaše vozidlá, získať silnejšie zbrane, a stať sa skutočne silným protivníkom proti vašim nepriateľom. Možno ale miestami až príliš silný. Hral som hru na normálnej obtiažnosti, a nikdy som sa nezbavil pocitu, že nepriateľov sa mi darí likvidovať až príliš rýchlo a jednoducho. Dokonca to isté platilo aj pri boss súbojoch, hoci tam je potrebné vedieť zvoliť aj správnu taktiku. Každopádne najlepšia metóda, ako oklamať umelú inteligenciu nepriateľov, je neustále okolo nich krúžiť v tanku. A v momente ako vypustia rakety, pridať rýchlosť. Touto metódou som sa stal skoro neporaziteľný. Aj keď je ale akcia relatívne jednoduchá, stále ponúka kvalitnú zábavu, ktorú si užijete.

Najviac tomu pomáha skutočnosť, že jednotlivé vozidlá sú dobre spracované, je zaujímavé ich neustále medzi sebou striedať a vidieť, akým spôsobom sú vhodné na súboj. Viem si predstaviť, že keby som sa postavil svojim protivníkom na motorke, mal by som problém. Tá je najlepšia na rýchly útek. Oproti tomu tank je dobrý na útok i obranu. Znesie celkom veľkú dávku zásahov, a zbrane sa vždy otáčajú podľa toho, ako otáčate kamerou. Veľmi užitočné.

Najsilnejším elementom hry je ale bez debaty jej príbeh a postavy. Sledovať Beelzebuba a jeho priateľov na jeho ceste za hľadaním vody pre Sand Land bola náramná zábava. Najmä Beelzebub je úžasnou postavou. Fascinuje ma, ako sa prezentuje ako nebezpečný a zlý princ démonov, no súčasne si z jeho akcií a činov uvedomíte, že je čestný, spravodlivý a v jadre má skutočne dobré srdce. Hoci si to nikdy sám pred sebou neprizná, má v sebe viac úprimnosti než ľudia, alebo dokonca aj anjeli. No rovnako zaujímavé bolo spoznať minulosť šerifa Raa, alebo vašej mladej priateľky Ann, ktorá má tiež svoje veľké tajomstvo. Tak veľké, že o ňom ani sama vlastne netuší. Vždy keď ale na tie potrebné zvraty príde, hra odvádza skvelú prácu v rámci dabingu a dialógov, no najmä nikdy nejde o zvraty, ktoré by pôsobili prestrelene, alebo stupídne. Všetko čo sa dozviete má svoj dôvod.

Najlepšie ale na tom všetkom je ešte aj to, že rovnako kvalitné sú aj vedľajšie postavy. Nikto sa nespráva hlúpo, postavy vedia používať aj vlastnú hlavu a pokiaľ s niečím nesúhlasia, alebo začnú mať pochybnosti, jednajú tak, ako by som si to predstavil. Vďaka tomu je táto hra skutočne solídnou zábavou, ktorá ma držala viac ako 40 hodín. Ak máte radi pôvodné manga, určite odporúčam hru vyskúšať. A ak nie, aj tak si myslím, že čas strávený s týmto titulom nebudete ľutovať. Len sa pokúste nejakým spôsobom odventilovať tie nekonečné dialógy v otvorenom svete, ktoré ste počuli už 50x predtým.
+8

GRIP: Combat Racing

  • PC 90
Měli jste před dvaceti až třiceti lety rádi extrémní závody plné vysokých rychlostí a likvidování nepřátelských vozítek v rámci her Wipeout, Rollcage a Rollcage Stage II? Pak je pro vás GRIP: Combat Racing tím pravým ořechovým. Opět usednete do oboustranných vozítek uhánějících šílenou rychlostí a s pomocí různých power-upů se budete vašim pronásledovatelům buď snažit ještě víc ujet, nebo je naopak dostihnout.

Autoři se netají tím, že právě v sérii Rollcage se hodně inspirují. Futuristická vozítka uhánějící šílenou rychlostí přilnou k zemi, boku či stropu a osazená kulomety, raketami, štíty a turbem se budou snažit využít všech těchto vylepšení k co nejrychlejší jízdě a likvidaci okolních vozítek. Budete se prohánět po různých rampách, zasněžených krajinách nebo na písku. Závody budou napínavé a ani kilometrový náskok nemusí být dostačující. Nikdy nevíte, odkud na vás přiletí raketa, která vás otoči do protisměru a z první pozice se rázem stane poslední. Stát se toto těsně před cílem notně zamrzí a následovat bude restart.

Hra nabízí klasické režimy kampaň, závody jednoho či více hráčů a Carkour. Obtížnost v kampani se zvedá postupně s přibývajícími závody. První patra jsou celkem v pohodě a neměla by vám činit výrazné problémy. S přibývajícími novými patry se však obtížnost zvyšuje a samotný závěr je hotové peklo, kdy budete muset opakovat závod i třeba padesátkrát. Protivníci totiž budou velmi agresivní a častokrát se stane, že to koupíte od více hráčů po sobě a propadnete se až na samé dno. Celkem vás čeká asi 50 eventů v 11 skupinách a dohromady nějakých až 150 závodů. Mód Carkour je o projíždění tratí na zručnost a taktéž v posledních závodech počítejte s hotovým peklem.

V podstatě jediná výtka z mé strany patří k o něco slabšímu soundtracku než v původních Rollcage. Tento nedostatek je ale jen drobnou chybičkou. Závody jsou chytlavé a hra velice povedeným nástupcem svých předchůdců. Devadesátková atmosféra ze hry dýchá na každém kroku. Velice doporučuji, hra vás zabaví na několik desítek hodin.

Pro: extrémní rychlost, těžké hlavně na konci, paleta zbraní, multiplayerové řádění

Proti: soundtrack

+6