Poslední komentáře
The Last of Us
Day of the Tentacle: Remastered
Na hře se mi líbil nejvíc její humor a k tomu přizpůsobený styl děje. Krásná 2D grafika je nádherou na pohled. Líbilo se mi i vyústění většiny hádanek ale některé na mě byli až moc nelogické a až moc praštěné (i když to je účel) ale na většinu z nich jsem přišel sám. Párkrát jsem použil nápovědu z internetu nebo z názvu trofejí (z PS4 systému), protože frustrace mi už moc dávala. Jedna věc, která mě ještě nepotěšila, bylo občasné vypadávání hudby do pozadí, která je zasmyčkovaná a slouží aby nebylo úplné ticho. Já to ticho zažil a to spojení s blouděním po lokaci bylo silně uspávající. Abych ale komentář nekončil něčím negativním, tak pochválím možnost jednoduše se přepnout do vzhledu originální hry se zakomponovaným SCUMM systémem, to je taková třešnička na dortu pro nadšence do retro her jako jsem já.
Pro: Humor, 2D grafika, hádanky
Proti: Některé hádanky, výpadky hudby
LIMBO
Herní výzva 2022 – 3. Ticho jako v hrobě Hardcore ---> Odůvodnění: Ve hře nezazní žádný dialog, ani psanou jak mluvenou formou.
Naprosto výborná dvourozměrná plošinovka. Černobílé pochmurné vizuální zpracování, s perfektně doplňující tísnivou hudbou, tvoří nádhernou depresivní hru. Jednoduchá hratelnost funguje parádně a jen více dopomáhá vtáhnout do temného světa. Hádanky jsou většinou dostatečně jednoduché, aby nevytrhli hráče ze zážitku. Absence jakéhokoliv dialogu není vůbec na škodu ba naopak, hra dostatečně vypráví svým děním. Co ale musím vytknout tak je délka hry, do nějakých 3-4 hodin začnou hrát závěrečné titulky. Další skvrnou je absence více živých nepřátel. K začátku hry se chlapec setká s velkým pavoukem, ale dalších podobných potvor moc není. Přesto se jedná o velice kvalitní titul, který však svým zpracováním nemusí být pro každého. Já ho každopádně doporučuji.
Pro: Černobílé vizuální zpracování, minimalistická hratelnost, atmosféra, hudba
Proti: Délka hry, absence více živých nepřátel
SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated
Pro: Svět a jeho postavy, hloupé dialogy a humor, nepřátelé, souboje s bossy, grafika
Proti: Některý design úrovní a maličkosti, občasné bugy
Concrete Genie
Herní výzva 2022 – 5. Na vážkách ---> Odůvodnění: Hra měla v době psaní komentáře 74 %.
Největším triumfem hry je její originalita. Jednoduchá premisa jde krásně s příběhem, který řeší poměrně citlivé téma šikany, kterou z mého pohledu řeší v rámci možností adekvátně. Postavy nejsou extra zvlášť neotřele napsané, ale v příběhu fungují, to je hlavní. Hratelnost a hlavně malování na poli her snad nikdy nebylo zábavnější. Ovládání pohybovým senzorem ovladače mi neskutečně sedlo. Předpřipravené obrázky oceňuji. Kdyby zde bylo skutečně volné malování, ve hře bych se moc neposouval a město by z mích čmáranců bylo snad hnusnější než pohlcené temnotou. Město, tedy hratelné pískoviště není obrovské, ale vůbec tomu nevadí, na malířské vyřádění to stačí. Je taky poměrně slušně nadesignované.
Vizuálně je hra naprosto krásná. Unreal Engine umí udělat svoje. Výjimečně pokulhávali stabilní snímky za sekundu. Drobnější optimalizace by neuškodila ale je to poměrně zanedbatelný problém, když 90 % času hra běží v pořádku. Zpět ale k vizuálům, ke kterým se váže okouzlující umělecké ztvárnění. Džinové jsou rozkošní. Hádanky s nimi spojené jsou však na jedno brdo. Stejně tak jejich vlastnoruční úprava, kterou jsem tolika času netrávil. Kromě odlišné stavby těla se pouze vybírá jiný ocas a jiné rohy či vlasy. Nebyl jsem moc nadšený ani z jejich ovládání, respektive přivolání, které bylo místy dost nepřehledné, když mi do jedné lokality na jednu a tu samou zeď naběhli všichni dostupní kolegové z mapy a překryli mi příkazy k malování, důležité pro postup hrou. Doprovodné bonusové interakce jako šimrání byli fajn a pomáhali mi navodit alespoň nějaký vztah. Soubojový systém byl poměrně dost jednoduchý ale hlavně moc toporný, kdyby si s ním více vyhráli, nebylo by to vůbec ke škodě, každopádně je akceptovatelný. Ozvučení bylo standardní a chválím poměrně povedený český dabing, pro mladší hráče je určitě vítaný.
Pro: Originální námět, malování, vizuální a umělecké ztvárnění, Český dabing, Džinové
Proti: Místy chaotické řízení Džinů, toporný soubojový systém
Final Fantasy VII Remake
Celá hra je rozdělena na 18 kapitol, které poměrně věrně kopírují děj původní hry. Pouze u dvou kapitol se dá říct, že byly do hry vloženy navíc a v originálu se jejich děj neodehrál. Musím se přiznat, že hra by se mi určitě líbila více, kdyby tam tyto dvě kapitoly vůbec nebyly. Ne že by mi vadil přidaný obsah, ten je ostatně rozprostřen i do všech ostatních kapitol, ať už se jedná o minihry, nafouknuté lokace, vedlejší úkoly, dřívější představení záporáků či drobné úpravy/rozšíření příběhu a v drtivé většině případů jsou zpracovány perfektně, prostě 10/10.
Ale ty dvě fillerové kapitoly... nejvíc mi na nich vadí, že úplně bortí příběhově danou moc postav. Má důvod, proč je Cloud nadčlověk oproti svým přátelům, ale zároveň má důvod, proč zatím nemá lítat jak v Advent Children. V těchto kapitolách jsou supermani všichni a bije to do očí ve srovnání se zbytkem hry. Obávám se, že moje oblíbená scéna z původní hry, Sephiroth vs. Midgar Zolom už nebude ani zdaleka tak působivá. Jestli se v druhém díle vůbec objeví.
Jinak ale už nezbývá nic jiného než chválit. Soubojový systém překvapil, po Final Fantasy XV výrazný posun kupředu. Snad jen létající nepřátelé by měli být řešeni jinak, to byla občas velká frustrace. Po odehrání hry jsem dohrála také hard mode, který je pouze přejmenovanou new game+ a ve kterém se opravdu zapotíte. Systém materií mi přijde snad nejlepší systém rozvoje postav ze všech dílů Final Fantasy, jen obtížnost původní hry nevyžadovala využití jejich plného potenciálu (až na dva nepovinné superbossy). Zdejší hard mode vás však skutečně vyškolí a otestuje vaše schopností a znalost systému. Perfektní! V tomto se hrozně těším na pokračování, protože typů materií snad přibude a všechny kombinace tak mohou být ještě zajímavější.
V závěru musím jen upozornit, že mé procentuální hodnocení není zcela objektivní. Final Fantasy VII je nejspíš první konzolová hra, kterou jsem kdy viděla, a předstírat na pískovišti, že jsem Tifa, mi zabralo velkou část dětství. Nostalgii se tak neubráním.
Dohráno za 85 hodin.
Včetně:
EPISODE INTERmission
Pro: Příběh, hratelnost, souboje, materie, splněný sen
Proti: Létající něpřátelé, dvě fillerové kapitoly
Mass Effect
Mass Effect je ve své podstatě dost ojedinělé akční RPG s fůrou soubojů a střílení. Střílení samotné je neresponzivní, neuspokojivé a zbraně nudné. Systém lootu je nezáživný a já i na obtížnost "Insanity" nové vybavení vždy po nějakou chvíli ignoroval, abych jednou za čas otřesný inventář otevřel a čistě dle statistik vyměnil bambitku, reprezentovanou nicneříkajícím jménem, za druhou se zdánlivě lepšími statistikami. V rámci legendární edice nejsou postavy limitovány na použití jen některých zbraní, výslednému pocitu to však vůbec nepomáhá.
Na obě nohy napadá i design akčních úrovní a třeba pasáže na Ferosu před zdejším záporákem jsou vyloženě hrozné. Ovládání je i přes jistá vylepšení oproti originálu stále toporné a používání schopností neintuitivní. Těžkopádnost možná do jisté míry patří ke kouzlu hry, přeci jen nejde o příběhovou střílečku ale hutné RPG s akčními souboji, jenže střílí se vážně hodně a vás to většinou nebude skoro vůbec bavit. Hře nepřidává ani špatná umělá inteligence a hlavně u konce se mi často soupeři zasekávali na místě nebo o stěnu a to platí i pro závěrečný souboj.
Kapitolou samu o sobě jsou mise v MAKU, které mnozí hráči nenáviděli již v originále a v oprášené verzi z roku 2021 nejsou o nic lepší. I přes zajímavé střípky příběhu se v nich opakuje ta samá hratelnost, navíc celkem mizerná. Je škoda, že tvůrci v tomto ohledu nevsadili spíše na kvalitu než na kvantitu. Osobně mě průzkum pustých planet postupně znudil na tolik, že jsem se na ně i jako jinak obsesivní videoherní louda a pečlivý "procházeč" veškerého obsahu prostě vykašlal. Dost mne tak překvapilo, že mi s koncem hry naskočila i poslední trofej potřebná k platině... asi jsem jich nakonec přetrpěl dost.
Zatím tedy velký špatný, přitom mám stále pocit, jako bych se hodnocením 8/10 skoro rouhal. Proč? Mass Effect je totiž úžasný epos plný nezapomenutelných momentů (jen neplynou přímo z akce). Příběh je i po letech úžasný a strhující, postavy skvělé a morální rozhodnutí obtížná. Hra stojí na tak bytelných základech a lore, že si o něm mohou zdát i jiné velké hry, vycházející i z velkých knižních sérií. "Svět" Mass Effectu je jednoduše úžasný a hra je tak vlastně mým vůbec nejoblíbenějším sci-fi dílem, kterému jinak v porovnání s fantasy úplně neholduji. Koncepty fungování zdejší společnosti i jednotlivé rasy jsou popsány barvitě a nápaditě, univerzum Mass Effectu je tak naprosto živoucí a uvěřitelné. Málokterá dnešní hra, dokáže vyvolovat pocity jako tenhle kousek s podprůměrnou grafikou (není míněno jako kritika). Když už tu plácám o atmosféře, musím zmínit i některé úchvatné skladby ze soundtracku a třeba podkres, který se rozehraje, když kliknete v menu na "Continue", naprosto perfektně vystihuje pocit vesmírných dálav.
I přes poměrně značnou kritiku, musím zdatnějším angličtinářům, milujícím hluboké videoherní příběhy, vřele doporučit. I když se u střílení v kontextu dnešních her budete asi nudit a skřípat zuby, přesto tohle epické dobrodružství Commandera Sheparda a jeho posádky stojí za pozornost. To, že jsem měl po včerejším dohrání hned chuť pustit dvojku, mluví samo za sebe.
Hodnocení na DH v době dohrání: 84 %; 798. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press
Pro: Neuvěřitelně poutavé lore a "svět"; postavy a příběh; úžasná atmosféra; scénář
Proti: Akční hratelnost zestárla hodně špatně; hrozný inventář a loot systém; průzkum nepovinných planet je otravný a nezáživný
Dragon Age: Inquisition – Trespasser
Začnu tím, že v Trespasserovi vypadá Thedas živěji než v kterékoliv jiné hře. Zatímco většina lore byla v dřívějších hrách zprostředkovaná codexem, a hráč se spíše soustředil na záchranu světa, zde se stává lore mnoha ras, národů a historie ústředním tématem zájmu. Jsem zvědavý, jestli se tato živost otiskne i do dalších pokračování nebo to bude opět omezeno jen na DLC.
Rozšíření má vynikající gradaci, podobně jako původní hra. Začíná se na lehkou notu. Rozhoduje se o osudu Inkvizice, ale zároveň máte čas na staré přátele, a tak si můžete užít třeba den v lázních s někým koho nemáte rádi. However, dear, is spa day so whatever. Poté se to ale zlomí a začne akce. Dostanete se do míst která byla pouze legendou a budete se muset postavit starému příteli.
Hra měla několik momentů, které mě skutečně zaujali. Jeden z nejlepších byl, když můj Invkizitor řekl, že nechce zemřít. Dobře napsaná scéna se skvělým kvalitním hercem a okolnosti tohoto monologu to ještě utvrzují. Ano, v Trespasser jde o osud invkizice a autoři si dali velmi záležet na symbolice aby pro hráče byla tato záležitost velmi naléhavá.
V mém případě zůstala Inkvizice zachována. Závěrečná řeč byla podařeným odkazem na začátek hry, čímž se kruh uzavřel. Myslím, autoři dobře vyřešili problém, proč v další hře nebude inkvizitor hlavní postava, a tak nebudou muset porušit tradici new game new hero.
Jinými slovy, skvěle zakončená hra.
Control: The Foundation
Foundation je prvním přídavkem do světa FBC, který jsem však hrál až jako druhý v pořadí. A přišel mi o pomyslný kousek horší, než AWE. Hlavně tedy ze začátku mě do děje nic moc netáhlo. Schopnosti vypadají zajímavě, ale většinou je vcelku jasné, jak a kde je použít a zase tolik toho nenabízejí.
Příběh lekce navazuje na konec hlavního děje a jako takový ujde. Paradoxně je ovšem mnohem zábavnější vedlejší mise se zblázněnou kamerou, která hře dává něco navíc oproti základu. I když věřím, že by se z DLC dalo vymlátit trochu více, i tak jsem se nenudil a jsem rád za tento přídavek rád.
Pro: vedlejší mise, navázání na hlavní příběh, atmosféra
Proti: Ne příliš inovativní
The Dark Pictures Anthology: Little Hope
Příběh se mi celou dobu zdál nic moc, ale finální vyústění stojí za to a dokonce jsme to ani nikdo nečekal.
V podstatě největší výtka směřuje k nevyváženému střídání postav, kdy jedna z postav hraje během kapitoly třikrát a užije si všechno - akční sekvence, plížení, rozhodování se a chození a hledání předmětů. Zatímco jiná postava hraje jenom jednou a vybere během rozhovoru dvě volby. A na začátku třetí kapitoly pak umře, protože se během druhý kapitoly hráč opil, protože v podstatě nehrál... Takže neberte si Taylor.
Pro: lokální mulťák, rozuzlení příběhu
Proti: nevyvážené střídání postav
Mafia III
Dohráno v rámci Herní výzvy 2022 – 5. Na vážkách HARDCORE [„Dohraj hru, která má na žebříčku DH oranžové hodnocení (50 – 69 %).“] ---> Odůvodnění: V době psaní komentáře, měla hra hodnocení 62 %.
Předešlé díly jsem dohrál teprve nedávno (mj. Mafia II jsem dohrál cca 3 týdny před touto hrou), stihnul jsem si je oblíbit, ale srdcovou záležitostí pro mě nejsou, na to je ještě brzo. Navíc, od svých přátel a obecně z internetu, jsem věděl, jaké kvality MAFIA III (ne)má. Šel jsem do této hry, abych měl dohranou celou sérii. Byl jsem připraven na nejhorší. Z toho důvodu, jsem si hru poměrně užíval, respektive mě nenudila, ani tolik netrávila, když jsem od ní nic nečekal.
Příběh má opět nejdůležitější roli. Bohužel, není tolik kvalitní, v porovnání s předešlými tituly, je však alespoň přijatelný, neoslní ale ani neurazí. Nejvíce se mi líbilo jeho retrospektivní dokumentární styl vyprávění, kdy je sice ve většině případů vyzrazeno vyústění daných událostí, ale s tímto aktuálním příběhem to není na škodu, nýbrž to je osvěžující.
S tím jsou spojené jednotlivé příběhové mise, které jsou hned po názvu, druhým největším bodem úrazu, na kterém hra celkově selhává. Mise jsou stereotypní, jsou to samé pořád dokola a dokola, jen zaobalené v jinačí dece. V podstatě je hlavních misí jenom malá hrstka, zbytek jsou klasické vedlejší aktivity, převlečené jako hlavní mise, kterým se bohužel nelze vyhnout. Co v jiné hře funguje jako vedlejší aktivita pro případné vyblbnutí, zde funguje jako hlavní úkol…a to není dobře. Ovšem, z důvodu, že jsem o této části byl předem informován kamarádem, jsem si tyto aktivity dokázal užívat, ale nezaujatým pohledem, uznávám, že tahle designová lenost, je hříchem. Oceňuji, že tvůrci alespoň dokázali stále se opakující úkoly nějak okecat, aby každý působil jinak.
Co pochválím, jsou postavy. Mají poměrně dobře napsané charaktery a dobré herecké výkony. Některé jsem si oblíbil, nemluvě o přítomnosti Vita Scaletty, který byl v rámci možností, věrně napsán ke své předloze v druhém díle. Dialogy taky patří k tomu lepšímu, včetně filmečků (cutscén).
Hratelnost je trochu rozmanitější, ale ne nutně lepší, než u předchůdců. Snaží se moc přiblížit sérii GTA, což je celkem na škodu, když série vynikali svým realističtějším pojetím. Ovládání je kostrbaté. Stealth jakžtakž funguje, střelba se zbraní byla zábava, ale někdy to bylo až moc hollywoodsky akční. Jízda autem poměrně v pohodě, fyzika nic moc ale nejsem expert. Hodně se mi líbili ukazatele odbočení při jízdě, kolikrát jsem ignoroval minimapu a kochal se okolním prostředím. Více her by si mohlo vzít příklad. K tomu jsem byl nadšený ze živého města a jeho atmosféry. Dobrý výběr hudby v rádiu potěšil. Originální soundtrack jsem snad vůbec nevnímal, nevzpomenu si na žádnou skladbu, což je celkem fail. Ještě mě potěšila mechanika předávání kontrol nad jednotlivými čtvrti, kdy se vyplatilo pečlivě vybírat, na základě toho, který spojenec mi nabídne jaké vylepšení nebo funkce.
S technickým zpracováním, jsem neměl moc problém. Až na pár lokací (hlavně bažiny) si hra udržovala stabilní počet snímků za sekundu na základní PS4. Grafika mě tolik neoslnila, ale vyložený hnus to není. Občas se mi stalo, že se zasekli cutscény, kdy běželi pouze titulky na obrazovce, samotný obraz už ne. Krom toho, obecně jsem moc bugů neměl, nebo mě tolik netrápili.
Závěrem musím říct, že mě hra díky velice umírněnému očekávání bavila. Jedná se však pouze o lehce nadprůměrnou (možná i průměrnou) akční hru ale hlavně se jedná o špatnou/podprůměrnou Mafii. Doporučuji pouze s nějakým počátečním zasvěcením, co od hry čekat, aby se minimalizovalo případné zklamání.
Pro: Postavy, retrospektivní vyprávění příběhu, živé město a jeho atmosféra, poměrně zábavná hratelnost, ukazatele odbočení
Proti: Název hry, stereotypní mise a úkoly, kostrbaté ovládání
The Last Guardian
Pro: Hezké prostředí, roztomilý zvířecí kamarád, který vám v průběhu hrypomáhá
Proti: Špatné otáčení kamery, dělá si co chce
Mass Effect 2
Nejvíc zarazí dobrodružnější duch vyprávění. Po letech se to možná ani nezdá, ale první Mass Effect byl hrou temnou. Na všech planetách po mně jdou všichni tvorové, co jen dýchají, vedlejší mise z rodu „najdi moji sestru / kamaráda / jednotku“ končívají nalezením mrtvol sestry / kamaráda / jednotky, případně zjištěním, že se dotyčný ztratil nebo obrátil na temnou stranu. Nyní mají vedlejší mise naštěstí mnohem rozličnější charakter. Není to už o hádání, jestli se na vás rozeběhnou gethové nebo huskové, případně na které pláni se vynoří Thresher Maw, teď jde téměř o meditativní zážitek, o napětí beze slov a vůbec o pocit věčné záhady a odkrývání stop. A to platí na celou hru. Všechno je tajuplnější, dobrodružnější, roztodivnější a lepší. Ne snad že by se na mě stáří známí nepřátelé a rasy nechystali v plné polní, ale tu potkám známou osobu v nové roli, tu objevím planetu, o které se posledně jenom mluvilo. Temnota nechybí, viz jakákoli konfrontace s Collectory nebo zrající dobrodružství Overlord, ze kterého mám i tentokrát tuze těžké spaní. Naštěstí se tvůrci nebojí ani ukázek toho, že ne každý ve vesmíru je teď odhodlaný a odvážný a do cesty se mi připletli i lidé nepřející, zbabělí a zkrátka malí.
Samotné předkládání příběhu pomocí misí je dávkované v daleko rozumnějších dávkách a jen skládání vlastního specializovaného týmu je rozděleno na více kapitol než celý hlavní příběh v původní hře. Každá mise je navíc nějakým zázrakem i přes často totožný koncept (přiletět na planetu, zjistit info o budoucím parťákovi, najít ho, vytáhnout ho z průšvihu a pokecat na lodi) dokonale funkční a některá odhalení (Archangel) nebo lokalita mise (vězení) zlepšují žánrový záběr o několik tříd. Právě u témat jsme vůbec úplně jinde než kdy předtím. Že je přítomen techno-thriller, horror nebo klasická střílečka, to se dalo čekat. Ale sledovačka, konverzačka, romantické drama, rodinná sága, psychologický horror, dobrodružná jízda, automobilová honička, muzikálová vložka? Všechno je tu a chybí snad vážně jen ono bájné westernové podobenství, ale kdoví, jak to s tím Blastem vlastně bylo.
A když mluvím o skládání týmu, je potřeba říct jakého. Je vlastně nemožné, že ačkoli většina starých známých hlavních postav se příběhem jenom mine a za parťáky jsou přísně vzato jen dva, dokážu za tuhle partu dýchat. Garrus, Thane, Mordin, Samara nebo Jack jsou postavy tak živoucí, že i když s některými strávím relativně málo času, stejně na Normandy zanechají trvalý otisk a alespoň pro mě se natrvalo stávají pevnou složkou širší popkultury.
A konečně jsou spokojeni i ti, kteří si do vesmíru přišli hlavně zastřílet. Taktická stránka funguje dokonce nejlépe v celé trilogii. Těžko říct, jestli je to šikovným rozmístěním textur, ale zatímco v prvním díle mě parťáci občas neposlouchali a paradoxně i ve třetím je ve stísněných prostorách můžu k sobě volat, jak chci a stejně zůstanou schovaní na jistotu za rohem, ve dvojce vše funguje jak má. Na první dobrou doběhnou daleko přede mě, stejně tak rychle se vrátí, když na nečekanou situaci sám nestačím. A co teprve ta symfonie, když se sejdou správné schopnosti dvou biotiků a hlavní hrdina s někým ze spolubojovníků vykouzlí kombinace Pull-Throw. Lahoda.
Moje resumé je tak stejné, jako bylo napoprvé. Tohle je hra her a sága ság. Tohle je svět, který nechci opustit a jediný schůdný prostředek, jak mě z kapitánského můstku sesadit, je napovědět mi, že se ve spouštěči Legendární edice skrývá třetí díl jen o jedno kliknutí vedle. I am Commander Shepard and this… však vy víte.
Pro: Postavy, dialogy, osudové volby, hudba, taktika, akce, parádní složení DLC
Proti: I po šedesáti hodinách zoufale krátké. Droga.
Until Dawn
Príbeh je postavený na atmosfére a hľadanie rôznych dôkazov, ktoré Vám poskytnú bližšie informácie o tom čo sa deje a čím viac informácii získate a pochopíte tým bude ľahšie pre Vás rozhodovanie a následné prežitie postáv. Všetky dôkazy a indície nádhere do seba zapadajú. Príbeh hry skrýva viac zápletiek a obratov než by človek čakal ale to je len dobre. Vaše rozhodnutia neovplyvňujú len osud postáv ale aj ich vývin a vzťahy medzi nimi.
Grafické spracovanie je stále veľmi dobré aj keď už v dnešných dňoch niektorým môže prísť už trochu staré a ošuntelé. Postavy boli natočené v motion capture zároveň so svojou mimikou a tým pôsobia realistickejšie. Vysokohorská chata na zasnežených horách obklopená čiernym lesom vypadá fantasticky a pôsobí desivo akoby Vás vkuse niekto alebo niečo sledovalo.
Hra ponúka aj zaujímavé prvky ako je napríklad
DON'T MOVE SEQUENCE
kde sa hráč nesmie pohnúť s ovládačom ináč by to mohlo privodiť nešťastie. Ďalším nezvyčajným elementom sú totemy, ktoré sú rozhádzané po celej mape a predpovedajú budúcnosť, ktorej sa môžete aj vyhnúť. Totemy sú rozdelené do skupín podľa farby, ktoré predstavujú iný typ udalosti napr. šťastie, nebezpečenstvo či dokonca smrť.Pro: Zábavnosť, znovu hrateľnosť, atmosféra, originalita, príbeh
Proti: Staršia grafika, PS exkluzivita (pre niektorých)
Assassin's Creed Valhalla - Dawn of Ragnarök
Struktura samotného příběhu je základní hře také značně podobná. Jednotlivé podoblasti Svartálfaheimru mají vlastně své vlastní příběhy, které se na konci protnou, aby vám doručily epické finále. Rozdílem zde je, že tu v zásadě zmizela pořádná možnost volby. Ve hře máte opravdu minimum rozhodnutí a samotný výsledek příběhu bude proto vždy stejný. To neberu úplně jako mínus, protože sám osobně si myslím, že lineární příběhy sérii seděly více. Spíše mě tu mrzí to, že příběh nedokáže úplně správně vybudovat všechny emoce, jež nám chce prostřednictvím Ódina předat. Není žádným spoilerem, že tu hledáme svého syna, Baldra. Hra místy chce, abychom se o něj báli, stejně jako jeho otec. To je ale docela obtížné, když jsme ho vlastně pořádně nikde neviděli. U ostatních postav tohle ale funguje výrazně lépe. Jsou zde cítit určité vztahy, jenž byly vybudovány dávno před naším příběhem, a motivace pro chování každé z nich dává perfektně smysl. Celou tu pouť jsem si ve výsledku užil, jen škoda finále, které není tak uzavřené, jak bych asi chtěl.
Stejně jako v předchozích DLC nám i zde přibývají schopnosti, zbroje i zbraně včetně nového typu. Společně s tím získávají i nepřátelé další typy útoků. Novinkou jsou také speciální runy, které můžete ale vsadit jen do vybavení vylepšeného na novou divine úroveň. Dokonce tu nechybí ani unikátní typ elementálního poškození a úplně nové typy mechanik, jež se pak dají využít jak v řešení logických hádanek, tak v navigaci ve Svartálfaheimru. Nechci v tomhle ohledu prozrazovat o moc více, protože je přeci jen poměrně brzy po vydání a pro mě osobně bylo objevování nových možností tím nejzajímavějším na celém DLC. Shrnul bych to tedy tak, že zde lze vytvářet opravdu šílené kombinace, které jsou tím pravým endgamem Valhally (a to jsem za endgame považoval už Paříž).
Svět samotný zde má do značné míry odlišnou strukturu od toho, co jsme ve hře viděli doposud. Vzhledem k novým možnostem je jeho struktura více vertikální, podobně jako tomu bylo u The Fate of Atlantis: Fields of Elysium, jenom tu tentokrát nejsou žádné teleporty. Po obsahové stránce, co se vedlejších aktivit týče, je to v podstatě podobné jako základní hra s tím, že tu přibylo pár nových aktivit, nebo se obměnil způsob, jak k nim přistupovat. Největší novinkou je zde aréna, za níž jsem opravdu rád. Možnost jen tak si ve Valhalle zabojovat, aniž bych musel hledat pevnosti, kde se od mé předchozí čistky respawnuli nepřátelé, jsem dost postrádal. Nyní jsem sem konečně dočkal a ještě navíc s možností obohatit si svůj zážitek o některý z modifikátorů a zasloužit si tak větší odměnu.
Poslední věcí, na kterou bych asi chtěl narazit, je poměr herní doby v porovnání s cenou. Před vydáním Dawn of Ragnarök se všude mluvilo o tom, jak by DLC mělo nabídnout obsah až na 40 hodin, takže cena 40 Euro je naprosto adekvátní. Po vydání se tak nějak ukazuje, že ten údajný čas byl dost přestřelený. Hlavní příběh podle mě dokončíte maximálně do 15 hodin a s čistěním mapy to celé stihnete do 30. Za mě je částka vzhledem k novým možnostem i tak adekvátní, to ale už nechám na posouzení každého.
Na úplný závěr bych chtěl připomenout, že je to stále Valhalla. Pokud jste hráli základní hru a nebavila vás, nečekejte, že tohle všechno změní a bude to návštěvě severské mytologie, na kterou budete dlouho vzpomínat. Pokud jste si ale základní hru užili a chcete se do jejího světa vrátit, potěším vás tím, že se jedná o jedno z nejpestřejších DLC, které jsme v sérii viděli.
Pro: nové herní mechaniky, zbraně, schopnosti, útoky nepřátel, zpracování severské mytologie, více vertikální svět, aréna, v zásadě dobré postavy, ten správný endgame hry
Proti: ne úplně uspokojivé finále, pro někoho cena
Tony Hawk's Pro Skater 1+2
Hra si mě nejvíce získala hodně zábavnou arkádovou hratelností, která není realistickým simulátorem a člověk se může pořádně vyřádit. Tríčky ve vzduchu, na zemi, sjíždění zábradlí a kombinace všeho prostě při hraní působí parádně. Ovládání je navíc dost responzivní a nepociťoval jsem žádné omezení, to je u podobných her důležité.
Arén na vyřádění je dohromady 19, což není málo, ale ocenil bych začlenění více arén, nově vytvořených, protože jsem hrou prosvištěl rychle, jak moc mě to chytlo. Vynahrazuje to částečně editor úrovní, kde můžete vytvářet vlastní arény a následně je šířit s ostatními. Lepším vynahrazením je ale plnění výzev na jednotlivých lokacích, které občas nejsou lehké a nějakou dobu na zvládnutí si vezmou. Přiznávám že jsem u nich používal návod z YouTube, protože některé výzvy jsou poměrně vycucané z prstu a nikdy bych na podobné kombinace nepřišel. Co se ještě týče samotného designu úrovní, ten je parádní a každá úroveň má svoji vlastní identitu, avšak některé jsou o dost bohatší než jiné.
Co jsem zjistil, tak série je hodně populární pro svůj soundtrack, respektive mix písniček. Myslím že ani jednu skladbu jsem neznal, ale do pozadí se náramně hodí, nahodí správnou atmosféru. Některé jsem si oblíbil i pro poslech mimo hraní.
Ve hře se nachází dost slavných, reálně působících skaterů. Jako neznalec jsem měl povědomí pouze o hlavní hvězdě Tony Hawkovi, ale po zkoumání ostatních (na internetu) jsem si hodně oblíbil Rodneyho Mullena, ostatní taky nejsou špatný. Každý z nich má ze začátku unikátně přidělené statisticky dovedností, někdo skáče výše, někdo lépe balancuje atd... Během hraní v jednotlivých arénách může hráč sbírat speciální body, za které lze potom vylepšovat statistiky, dokud nesesbíráte všechny a nevylepšíte statistiky na MAX u vašeho oblíbeného skatera. Po tomhle veškerém vylepšení, už samotný skateři působí pouze jako skin a nemají tu svoji vyjímečnost. Nikdo naštěstí nikoho nenutí do toho vylepšování, ale pro zdolání některých výzev se bez toho neobejde.
Body hře srážím hlavně za velice nepovedený, navíc politicky korektní editor postavy, kterou si hráč může vytvořit. Je zde na výběr z několika obličejů, které nejsou rozřazené mezi pohlaví a většina z nich vypadá, že by mohli být univerzální pro obě pohlaví. Není omezen ani výběr hlasu a tak mužská postava může znít jako holka a naopak. Ani tvar těla nelze upravit a i přes moje snažení v editoru, moje postava nevypadala dost mužně, jak bych si přál. Co se týče oblečení a prkna, výběr je hodně obsáhlý, některé si lze koupit v obchodě, některé se získají za plnění výzev.
Ohledně technického zpracování...hra běží na základní PS4 plynule, nepociťoval jsem pády snímků. Hru pohání Unreal Engine, takže grafika a vizuály jsou pěkné, ale ve skrytých mini lokacích mi vizuály přijdou někde rozmazanější. Ozvučení je taky v pořádku.
Pro: Zábavná a návyková hratelnost, arény, mix písniček
Proti: Politicky korektní editor postavy, některé výzvy
Dungeon Defenders II
Základní koncept funguje stále stejně dobře. Společné bloumání a taktizování kam umístit jakou věž je neskutečná zábava. Zde je to navíc okořeněno tím, že každý hráč může přepínat mezi čtyřmi postavami, což to vše posouvá zase o úroveň dále. Celkově by se mohlo zdát, že je hra díky tomu přívětivější i třeba pro jednotlivce, dvojice či trojice, pokud zkrátka nechcete hrát ve čtyřech. Úplně opačně proti tomu ale jde násobič odměn a zkušeností, který roste společně s počtem hráčů. Nečtveřice mají díky tomu značnou nevýhodu a přestože jste schopní hlavní kampaň třeba ve dvou bez problémů dohrát, musíte po jejím dokončení řešit grindění, abyste byli dostatečně silní a mohli se vrhnout na další herní režimy.
Abychom se od tohoto rozporuplného aspektu dostali k něčemu jednoznačně pozitivnímu, musím říct, že jednotlivé mapy jsou opravdu povedené. Nejen že se tu střídá mnoho různých prostředí, jsou ale často i naprosto jinak strukturované, díky čemuž nejde vymyslet úplně univerzální taktika, která by se dala aplikovat všude. Vše to je ještě okořeněno bossy, kde každý z nich nabízí výrazně odlišný zážitek a otestují tak i vaši schopnost adaptovat se na náhlé nepříjemnosti. Hudba je příjemná a skvěle sedí k střídavě klidnému i hektickému tempu hry.
Zcela opačně je tomu ale město, případně taverna, kde je zbytečná přehršel a zejména hledání na začátku někoho, kdo vám vylíhne vašeho peta, může být naprosté peklo. Jediné štěstí je, že většina podstatných akcí, jako je upgradování nebo prodávání předmětů, lze řešit přímo přes inventář. Jeho management je tu stejně jako v jedničce nutností po každé misi. To může být pro někoho otravné, protože to může trvat dost dlouho, ke hře to ale svým určitým způsobem patří. Inventář sice na konzoli mírně trpní kvůli zbytečnému kombinování většinou dvou tlačítek na ovladači, dá se na to ale zvyknout.
Co je ale peklem na zemi, je optimalizace této hry na PS4. Je jedno, zda využíváte split screen, nebo jste každý na své konzoli. Snímky za sekundu při sebemenší akci začnou brečet. Budete sice tušit, co děláte, jakékoliv přesnější manévrování je ale nemožné a pokud budete nedejbůh během boje potřebovat někam skočit, nezbývá než se modlit, že tam vaše postava s velikým štěstím zkrátka dopadne. Hrál jsem na PS4 velké množství her a žádná neměla tak mizernou optimalizaci, jako má Dungeon Defenders II.
Posledním bodem, který ale jen tak líznu, je snaha o nějaký endgame. Hra na konci nabízí tunu nových hrdinů, speciální režimy i jakýsi poslední mini příběh, problém ale je, co tomu předchází. Do té doby vás čeká totiž pouhé recyklování stejných úrovní s modifikací obtížnosti a to podle mě většinu lidí tak dlouho neudrží.
Dungeon Defenders II je ve výsledku příjemnou kombinací mezi akcí a strategií, kterou si můžete zahrát s přáteli a užijete si to. Koncept je stále originální a zkrátka to funguje. Na zabití desítek hodit to ale opravdu není. Výrazně také doporučuji hrát na počítači.
Pro: originální hra s přáteli, kombinace akce a strategie, design map, bossové, střídání až čtyř hrdinů, možnost split screenu
Proti: optimalizace a přizpůsobení pro PS4, po kampaních rychle omrzí, zvýhodňování při hraní ve čtyřech, pro někoho management inventáře
Mass Effect 2: Firewalker Pack
Nepřítelem je zase jednou rasa gethů, kterých mám po stále ještě relativně čerstvém dohrání prvního dílu dost na několik měsíců dopředu, vozítko sice relativně poslouchá, ale výdrž proti útokům nebo přírodním živlům má pramalou - a i na zcela minimálním prostoru se příběh mise Firewalker chová macešsky k hlavní postavě. Shepard, v té chvíli již několikrát vystaven protheanským zprávám nebo se zkušeností se všelijak znepřátelenou technikou totiž může interagovat s okolím asi na dvou místech a pokaždé je za slona v porcelánu. Nejprve začne zkoušet ovládat kontrolní panel a nepřímo tak dopomůže rychlejší destrukci základny, do které sotva přišel; v samém závěru pak celou cestu završí kontakt s nádherným a obřím artefaktem staré rasy - do kterého necitlivě začne šťouchat a čeká, co to udělá.
Měl jsem tuhle kratičkou sestavu výprav v hlavě zachovanou mnohem pozitivněji, teď, snad s vědomím, že jde opravdu jen o epizodku bez většího důsledku činů, mi přijde opravdu jen jako zkouška možností.
Pro: Poslední část s artefaktem, možnost vyzkoušet nové vozidlo
Proti: Žádná možnost ovlivnění, nemožnost ukládání v průběhu výpravy.
Mass Effect
Na herní sérii Mass Effect jsem se těšil již nějaký rok. Tématika nedaleké budoucnosti, objevování planet, mimozemských životů a kolonizace patří mezi mé velké zájmy. Když se to spojí s možností svými činy ovlivňovat výnamně dění a politiakřením, byl můj zájem zřejmý. Neváhal jsem a když se konečně trilogie dostala do EA accesu, ihned jsem po ní sáhnul.
Samotná hra svým způsobem splnila očekávání. Za postavu Sheparda jsem měl možnost prozkoumávat vesmír, pomáhat lidem i nelidem a řešit zásadní otázky nejen lidského, ale i organického (pře)žití. Příběhová linie pak rozhodně svou kvalitou převyšuje vedlejší mise na neobjevených planetách. Ale to by nebylo mé zvědavé já, abych hru nedokončil na sto procent.
Jak jsem již zmínil, hlavní příběh je to nejlepší, co hra může nabídnout. Zvláště ke konci se bylo těžké od obrazovky odtrhnout. Důvodem nejsou však souboje. Ty jsou víceméně stále stejné a nenabízejí nic extra zajímavého. Dialogy a samotný příběh, to už je jiná. Svoje rozhodnutí pocítíte, nebudou jednoduchá a ovlivní dění i v dalších dílech. Zvláště pak Virmire jetím nejlepším z celé hry.
Ježdění v transportéru jsem si moc neužíval. Ovládání bylo kostrbaté, pohyb na některých planetách pak byl přímo utrpením. Hornaté kopce, do kterých se dostanete nějakou oklikou... No, šlo to asi i lépe. Tato hra tedy není dokonalá, ale rozhodně zestárla obstojně.
Pro: Příběh, rozhodnutí, svět, tématika
Proti: Souboje, generické vedlejší planety
Mass Effect: Bring Down the Sky
Pro: Batariani, krátké
Proti: Stejně generické jako většina vedlejších misí
Pro: Grafika, příběh, hratelnost