Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Wild Arms 3

  • PS4 100
Další moje oblíbená série která bohužel skončila s érou Playstationu 2. Třetí díl mám jako nejvíc oblíbený takže mu věnuji komentář.

Série Wild Arms začala na PS1 jako konkurenční titul Final Fantasy pod taktovkou Sony která si k tomu přizvala vývojáře Media Vision. Celkem se zadařilo a pokračování na sebe nedala dlouho čekat.
Wild Arms 3 vyšli zpočátku aktivního období konzole PS2 a jak bývalo zvykem vývojáři se snažili jít s dobou a na rozdíl od dvou dílů předtím šlo již o plně 3D hru ( i když stále využívala z větší části pohled shora ). A také byla dělaná v té době velmi populární metodou cell shadingu. Což se ukázalo později jako mylné a zapadlo to. On ten CS tenkrát působil neotřele a originálně a na crt televizích v 60hz měl celkem wow efekt. Dnes se dá říct že nezestárl úplně dobře a působí dost málo detailně a trochu lacině. Ovšem port Wild Arms 3 pro PS4 působí vcelku dobře, nejvíc mu přidává vyšší rozlišení které z toho shading blivajzu dělá koukatelnou věc. Hra má také solidní nasvícení které i dnes odvádí slušnou práci.

Hra tradičně začíná sólo prology čtyř hlavních protagonistů po kterých se jejich osudy spojí. A ano, ve hře jsou jen čtyři postavy které jsou stálou součástí party. Mně to ohromně vyhovuje.
Mladá ambiciózní dívka Virginia, která se pasuje do vůdkyně party a moc jí to nejde. Horkokrevný a samotářský chlapec Jet, vidící za vším peníze a příležitost si vydělat. Starší ženatý muž Clive, který naplňuje odkaz svého učitele na poli historie a vědy. A volnomyšlenkářský indián Gallows, se slabosti pro krásné ženy a svobodný život flákače.
Takzvaná chemie mezi nimi funguje na výbornou a právě tuto čtveřici považuji za nejlepší napříč sérii.

Svět Filgaia chřadne a umírá a skupinka přivandrovalých mimozemšťanů ho chce využít na teraformaci pro jejich rasu. Tedy zničit vše co je a nastolit jejich podmínky. Záchrana světa, jup, zase. Ale příběhových vrkotočů je víc než dost a i takováhle klišé zápletka nakonec může dopadnout všelijak. Já proti tomu nic nemám. Prostě když mám zachránit princeznu nebo svět přijde mi to fajn.

Zasazení spojuje vícero settingů kde je nejvýraznější western a sci-fi, případně steampunk a trochu fantasy a postapo, hehe, japonský dobře uvařený gulášek.
Princip gameplay části funguje na klasických pravidlech jrpg té doby. Města, dungeony, mapa světa, náhodné tahové souboje. Takže se na to podívejme blíž.
Začnu mapou světa která je obrovská a zpočátku na ní vůbec nic není. Hráč všechno musí napřed objevit pomoci scaneru který vysílá vlny v omezeném perimetru a když tam něco je, ukáže se to. Tedy napřed mu o tom většinou někdo musí říct a takzvaně ho navést. Tohle je asi nejvíc nenáviděná mechanika a plno hráčů když tohle zjistí zježí se jim srst na zádeli a už hru nikdy nezapne. Na mapě se lze pohybovat po svých, vlaky a na koni. Na koních se i bojuje. Skupinka cválá nekonečnou obrazovkou na koních, příšery utíkají s nimi a navzájem se tahově řežou. Tohle nikdo nemá, jen WA3 :)
Tím jsme plynule přešli k soubojům. Jsou náhodné na separátní obrazovce a na tahy. Postavy i nepřátelé sice po obrazovce různě pobíhají ale nedá se to nijak ovlivnit a je to jen na efekt aby to nepůsobilo tak staticky.
Města jsou většinou dost malá ale zase jich je hodně, zhruba tak 15. Nabízejí klasické vyžití jako obchody, sběr informací, nějaký loot a hospody, Eh, saloony k přespání.
Dungeonu je celkem kolem 40 a všechny jsou puzzloidního typu kde postavy využívají sadu gadgetů k postupu. Bomby k odpalováni kamenů a zdí, ovladatelný bumerang k zapínání nepřístupných spínačů, poletující loutku co posunuje kvádry nebo zápalnou házecí kartu k aktivaci pochodní nebo pálení pavučin. Každá postava má tři různá udělátka které postupně získává a pozdější dungeony vyžadují využití skoro všech. Někdy je puzzle snadný a někdy tam budete zkoušet vše na vše a drbat si hlavu.
Kromě klasických dungeonů nabízí i dvacítku speciálních, zvaných Millenium puzzle, kde se nebojuje ale řeší hádanka připomínající 3D tetris a udělat je všechny dá celkem zabrat.
Také bych rád zmínil několik mechanik které ve mně rezonují ohledně dnešních Quality of life postupů.
První jsou náhodné souboje. Je jich plno, každých pár kroků. Ale. Jdou přeskočit. Dobré že? Nad hlavou postavy se objeví vykřičník a stačí dostatečně rychle zmačknout knoflik a souboj se zruší. Jenže to není zadarmo. Je na to navázaná mechanika které se říká encounter měrka. Skládá se ze dvou částí. Počet a síla. Počet znázorňuje kolik soubojů lze přeskočit a síla ukazuje kolik to z toho počtu ubere bodů v závislosti na sile nepřátel. Jakmile se měrka vyčerpá souboj už přeskočit nejde. Lze ji doplnit krystaly co se válejí v dungeonech nebo odpočinkem v salónu.
Druhé je neomezené ukládání. Jde to, ale je k tomu potřeba speciální předmět zvaný Gimmel coin, česky Sejvovice ( nojo Vávro, zase si nebyl první :). Za mně dungeony jsou stavěné na nějakou výzvu a plánování postupu a uložení kdykoliv rozbíjí napětí a snahu o co nejlepší výsledek, naopak taktické využití vzácného předmětu v zásadní chvíli přispívá k hloubce celého zážitku.
Třetí je stamina/vitalita. Ta neslouží k akci a činnostem ve světě ale regeneruje HP po souboji. Má hodnotu 100 a vždy se z ní prepočítá část na doplnění ztracených HP. Když dojde je po regeneraci a musí se doplnit buď oranžovými krystaly z dungeonů nebo odpočinkem. Je to zase mechanika co vyžaduje plánování a nějakou snahu aby postavy po souboji byli fit.
Čtvrtá věc je smrt postavy v boji. Jako obvykle jde oživit ale má to za následek snížení základu HP. Což je problém. A ačkoliv mám v invu 50 ressurect jablíček pořád musím dávat pozor aby někdo neryl nosem v zemi.
Takhle se to dělá, QoL ano ale trochu snahy ze strany hráče k tomu a ne vše na zlatém podnose. Boomer out !

Jestě bych něco řekl o motivujícím levelovaní postav. Protože to taky není úplně standard. Často to bývá že level up, no a co.
Čislo levelu je provázané s počtem FP bodů za které postava kouzlí a používá útočné a doplňkové skilly. Třeba ohnivé kouzlo stojí 10 FP bodů. Tudíž na lvl 5 ho postava na začátku souboje nepoužije, musí počkat až se vlivem akcí v boji FP teploměr dobije na těch 10. Ovšem když už ten level 10 má, může kouzlo použit hned v prvním kole. Jistě už každému dochází o čem to je. Kouzla a skilly co mají pro aktivaci třeba 50 nebo 70 FP bodů je těžké na nižších levelech použít i když je postava zná. U delších soubojů se to občas daří. Ale ten pocit že budu moct použít všechny ty megapráskové útoky už v prvním kole když řádně vyleveluji je velmi motivující !
Dalši levelová provázanost se týká Guardianů, jsou to summoni a každá postava může mít tři. Skrz ně získávají kouzla a zejména pasivní ability které se aktivují pomoci výše levelu. Tedy máte lvl 30 a zároveň 30 bodů na aktivaci pasivů. Čím vyšší level tím víc Adidas !

Jelikož svět umírá nejsou v něm žádné vodní plochy ale místo toho jen moře písku. Hráč se časem dostane k písko lodi zvané Sandcraft. Kromě toho že s ní jde samozřejmě brázdit písečné vody, jde upgradovat, vybavovat zbraněmi a různými dalšími vychytávkami. A bojuje. Souboje ze Sandcraftem fungují trochu jinak, kdy čtveřice postav slouží jako posádka co provádí různé úkony. Pohyb, míření, nabíjení a tak podobně. Zajímavý a dost neotřelý přístup k tradičnímu jrpg dopravnímu prostředku.

Zbraň má každá postava jen jednu a to střelnou. Je to divoký západ, tak jak jinak. Dá se upgradovat v pěti kategoriích a při soubojích je třeba ji nabíjet. Upgrady stojí majlant !

Post game část je dost obsáhlá, včetně arény s mnoha výzvami, mega dungeonu Abbys o 100 patrech, řádkou nepovinných bossů a tak podobně.

Wild Arms 3 je klasické tradiční jrpg jak řemen a nic z očekávaných ingrediencí jí nechybí. Plno zajímavých a originálních mechanik, skvělá čtveřice postav a výborný western soundrack. Vřele doporučuji každému retro hernímu badateli. Problém je pouze to že i po letech zůstává celá série Playstation exkluzivní a jediná další možnost je emulace.
Pro mně jedna z těch víc zásadních jrpg her a nedám na ni dopustit.

Verze : PS2 a PS4
Délka cca 50-100 hodin.
+23

Marvel‘s Avengers

Until Dawn

  • PS4 95
Tahle hra nebo spíš hlavně interaktivní film děla opravdu dobře to, co by od ní hráč chtěl. A to kvalitní scénář s větvením příběhu s rozhodnutími, které mají skutečně výrazný vliv na chod děje. Jednotlivé postavy jsou napsané a vyobrazené hodně tak, aby člověk k daným postavám člověk cítil sympatie nebo naopak nesympatie. Když vám ve hře následkem vašeho hraní zemře postava, kterou jste si oblíbili, tak to skutečně zamrzí. Hra je ze začátku správně atmosféricky mysteriózní. Celkově je hororová atmosféra cítit opravdu o dost lepe než v leckterém hororovém filmu. Nacházení stop, které pomáhají utřídit, co se vlastně děje skvěle doplňuji vypravení příběhu. Soundtrack hry je výrazný a skvěle sedí na doplnění atmosféry. Graficky je hra moc pěkná, na rok kdy vyšla neskutečně. Jediným výraznějším problémem, co jsem ze hrou měl byl častý klesající framerate. Kupodivu to většinou nedělalo v částech, kdy se hýbete na prostředích s postavami, ale v cutscenách, po přechodu z gameplay části do cutscén. Celkově je to velmi dobrý a výrazný zážitek a pokud jste fanda hororů tak přímo povinnost.

Pro: Scénář, větvení příběhu, výrazný vliv rozhodnutý na příběh, dobře prokreslené postavy, napínavost, atmosféra, soundtrack, grafika

Proti: Časté klesání frameratu, všechny postavy neměli v rámci hry dostatečný prostor

+9

Ratchet & Clank

  • PS4 80
Moje první setkání s touto známou sérií proběhlo nad mé očekávání. Ratchet i Clank mě jakožto postavy bavili a bylo fajn si v některých misích zahrát právě i za Ratchetova plechového parťáka, který má úplně jiný gameplay než jeho větší kolega.

Příběh je vyprávěn tak, že cestujete z planety na planetu, kde plníte různé questy, které vás posouvají dál v hlavní story lince. Mimo jiné na těchto planetách můžete narazit i na vedlejší questy, takže pokud vás hravý gameplay, který nabízí plno řadu nepřátel a ještě větší dávku zbraní, bude bavit, nic vám nebrání v tomto lehce odlehčeném a hravém světě zůstat o pár hodin déle.

Tím, že hra je cílena na širší publikum hráčů, včetně dětí, nejde od příběhu očekávat nějakou komplikovanou linku nebo jiné složité prvky. Ale Ratchet & Clank je příkladem toho, že v jednoduchosti může být krása. Odlehčený nádech hře velmi svědčí, a bylo pro mě velmi vítané si zahrát hru, která se nesnaží být zbytečně vážná, obsahuje spoustu humoru a přesto jí tento přístup neubírá na kvalitě.

Doporučuji tedy minimálně vyzkoušet úplně každému, kdo zrovna nemá chuť na nějakou vážnější hru. Je hodně fajn tu a tam u hry prostě jen vypnout a v tomto případě zažít s Ratchetem a jeho parťákem Clankem jedno malé galaktické dobrodružství.

Pro: Vizuální styl hry, variace zbraní, tempo

+9

God of War Ragnarök: Valhalla

  • PS4 95
Přiznám se, že po oznamujícím traileru jsem v hypu na tohle DLCčko nebyl. Roguelite systém do God of War mi nezněl jako moc dobrý nápad. O to více jsem byl překvapen, jak moc dobře je to na tuhle sérii naroubované. Jednotlivé levely jsou velice dobře vymyšlené a to hlavní tu pořád je. A to příběh, který je vypraven klasicky pomocí cutscen. Pamětníky starších dílů série jistě potěší vzpomínaní na Kratosovu řeckou éru a objeví se tu z ní i nějací nepřátelé. I když z principu roguelitu musíte po smrti začínat průběh pořád znova (samozřejmě s vylepšováním atributů, zbraní nebo útoků), tak hra je pořád zábavná díky perfektnímu a různorodému soubojovému systému ze základní hry. Nesmírně jsem si to užil a ještě je DLC zadarmo. Jděte do toho.

Pro: Roguelite funguje skvěle, level design, příběh, vzpomínaní na řeckou éru, soubojový systém je pořád zábavný, je to zdarma

Proti: Finální level je trochu horší na orientaci; škoda, že do DLC není zapojen i Atreus

+7

Yakuza 5

  • PS4 75
Herní výzva 2023 -  Země vycházejícího slunce 

No, není jednoduché hodnotit něco po šesté, kor u herní série, ve které jednotlivé díly nezaznamenávají příliš změn a sází na jistotu. Samozřejmě, že nějaké zásadnější věci oproti předchozím dílům se zde objevují, ale yakuzácký kabátek nelze vůbec popřít a s tím vyvstávají klasické plusy i mínusy.

Začal bych jedním plusem v mínusu nebo mínusem v plusu, jak kdo uzná za vhodné. Tahle hra je nejobsáhlejší z celé série. Po pravdě Yakuza 0 má možná delší příběh, ale Yakuza 5 zase obsahuje 5 hratelných postav, 4 města a spoustu, opravdu spoustu side aktivit. Díky tomu hra přináší i nové zábavné prvky. Jednotlivá zaměstnání postav mě dost bavila a rozhodně je řadím k příjemným zpestřením. Na stranu druhou se tím hra jakoby brzdí a až přespříliš rozkouskovává, že jsem ji díky tomu hrál 5 měsíců (poslední 4 týdny velmi intenzivně).

Ano, je fajn, když si člověk může během klasického mlácení a sledování gangsterského příběhu s mraky příběhovými zvraty (které fanoušky série už nijak ze židle nezvednou) zahrát staré Sega hry nebo závodit na dálnici nebo balit hostesky či objevovat japonskou kuchyni, nicméně tempo díky tomu hodně trpí. Jasný, můžete jít přímo po příběhu a ten si díky tomu plně užít, ale o tom Yakuzu je jen z poloviny. Vy chcete se trochu zapchat „zbytečnými“ aktivitami a poflakovat se po městě. Vlastně díky tomu jsem se dozvěděl spoustu zajímavostí o japonské kultuře. Ale to množství nesmí hráče zahltit natolik, aby to překročilo jistou mez a já se obávám, že přesně to se pětce stalo.

Další problém mám i s nejsilnější stránkou série, a to je hlavní příběh. Opět se jedná o zašmodrchaný spletenec, kdy přesně nevíte, kdo s kým a proč, což se desetkrát přetočí, jednotlivé postavy vám trochu splynou a prostě takový ten správný yakuzácký gulášek. Drama a emoce se tomu rozhodně nedají upřít ani tentokrát a ve finále jsem s ním spokojený, ale mám tu jedno ALE. Těch situací, kdy se nějaká postava nechá zabít, kdy nepřátelé mají sáhodlouhé zbytečné monology, aby došlo k zachránění situace, kdy už i postavy umřou a vy se pak dozvíte, že to vlastně zázrakem přežili… toho je tady opět už přes tu pomyslnou čáru. Pak to totiž způsobuje jediné, že vás tyhle situace nechají absolutně chladným, protože tušíte, jak to bude dál. A to je obrovská škoda a dost to celému příběhu ubližuje.

Souboje jsou opět zábavné. V klasickém průchodu si nejspíš vystačíte s klasickým bojovým spamováním tlačítek, nicméně pár boss fightů vás donutí k lehkému taktizování. Komplexnost souboje ovšem doceníte opět v souboji s Amonem. Že já hlupák na toto utrpení vždycky zapomenu a pak špačkuji a hodiny se u něj trápím. Nicméně díky tomu se konečně naučíte plně postavy ovládat, ale ty nervy… ach ty nervy, 3 hodiny!

Kolem a kolem jsem vlastně spokojený. 5. díl doručil standardní kvalitu a snažil se o co největší epičnost, která mu ve finále lehce podrazila nohy. Já již začínám pociťovat, že série potřebuji nějakou zásadnější změnu, aby mě to zase vystřelilo z trenek.

Pro: nové minihry/zaměstnání, nové lokace, vedlejší příběhy, každá postava má originální souboják

Proti: laciné plot twisty, rozkouskované tempo, celkově velké oči tvůrců

+13

Dragon Age: Inquisition

  • PS3 60
  • PS4 75
Třetí Dragon Age je vskutku jízda. Rozhrkanou Carosou přes okrsky v mínus dvaceti stupních. Takže delší, než by musela být, s velkými prostojemi a poměrně jednotvárná. Ale jo, nějaké to kouzlo má.

Hlavní příběh je totiž slušný a společníci jsou různorodí a zábavní (až na tebe, Vivienne, královno snobství a pýchy). A tedy i questy související s vašimi společníky jsou tím nejzajímavějším mimo hlavní příběh. Který je klišé, ale dobře napsané. A zbytek?

Miliony questů, které jsou na jedno brdo. A je jich opravdu, opravdu spoustu. Na deseti různých lokacích. Tady objev všechny zajímavosti, posbírej kousky tohohle, sežeň zásoby tamtoho a obsaď tohle. A ve finále vám to dá pár perků a inkvizici sílu.

A tak se stalo, že jsem hru rozehrál na PS3, pak se dostala do backlogu, a dohrál jsem ji o pár let později na PS4. Tato pauza mi prospěla a hru už jsem bez přestávek dojel. Je pravda, že grafika na PS3 je vcelku odporná. Nevadí mi stará grafika, vůbec, ale ne u děl, která jsou evidentně dělaná na grafiku modernější.

Ještě se pozastavím u soubojů. Hru jsem hrál na Hard a ze začátku to bylo fakt hard. Zhruba po polovině však hra začala být už jednoduchá, a to hlavně hlavní linie. Protože jsem ty vedlejšáky nakonec dodělal, byl jsem lehce přeexpovaný. A narozdíl od dvojky nespočívala vyšší obtížnost v tom, že se vyspawnuje odnikud další vlna nepřátel, ale protivníci byli doopravdy silnější a lépe hráli.

Když to tedy shrnu, doporučil bych hráčům, aby nebyli maniaci jako já, a vedlejšáky se nesnažili dodělat na sto procent. Pak je Inquisition vcelku dobrá hra, která zabaví jak příběhem, tak gameplayem.

Pro: Společníci, propracovanost světa, návaznost na předchozí díly

Proti: Nudné side questy, frustrující souboje s náhodnými zívřaty, občasné bugy v questech

+21

Mary Skelter: Finale

  • PS4 90
Tvůrci Compile Heart jsou jakousi továrnou na výrobu lehce budgetových fan service jrpg. Jejich kvalita je různá ale mně dokázali zaháčkovat většinou díky velmi povedeným herním systémům a neotřelému přístupu k žánru. Také jejich využívání zejména ženských charakterů jako zásadních protagonistek mi vyhovuje. Je to ale takové že když jednomu dojdou všechny ty Final Fantasy, Dragon Questy a tak podobně, a chce se držet žánru tak musí sáhnout hlouběji do tašky a i když tam bývá trochu bordílek tak se odsaď dá, sem tam, vylovit chutný zapomenutý bonbónek. A série Mary Skelter do téhle hluboké filozofické úvahy zcela jistě zapadá :)

Tvůrci se postupem času eteblovali tvorbou naprosto ujetých postav, prašteného humoru typu kdyby mimino umělo mluvit a vytvořili si svůj herní vesmír pro osamocené hráče kterým vyhovuje systém vykukujícich kalhotek, roztomilého přesexualizovaní a tvorby virtuálních avatarek waifu, které jdou celý život nosit v mobilu, a ve chvílích smutku nad vlastní nemožností jimi rozzářit světlo na konci tunelu. Já fakt věřím že plno lidem tímto zlepšili den a mám je za to rád. Ja si na to sice zas až tak nepotrpím ale vůbec mi nevadí koukat na nádherné anime holky a vzásadě jsem spokojený taky.

Vážňejší tvorbu která má hlavu a patu jsem od nich už moc nečekal. Ale prostě si řekli pojďme vzít další skupinku děvčat a tentokrát buďme serióznějši, děsivější a i když tam ten fan servis mít musíme nebuďme už děťinové a vytvořme něco zajímavého. A mohl by to být dungeon. Procházení šílených labyrintů se k tomu hodí. A tak vznikla Mary Skelter. Dungeon rpg kombinované s vizuální novelou o lidech uvězněných pod zemí, v šíleném živoucím labyrintu zvaném Jail a o touze uprchnout na povrch a dostat se z okovů tyranství, otroctví, vstříc světlým zitřkům. Skupinka hrdinek, zvaných Blood Maiden, jako jediná může bojovat proti zástupům příšer a dostat lidstvo z průseru ven.
To byl v kostce první díl. A mělo to úspěch, a asi to moc nečekali. Takže se nabízelo pokračování.



První díl má svůj konec který by sice šel nějak navázat na pokračování ale proč to dělat takhle když můžeme pokračovat alternativní rovinou prvního příběhu a udělat v tom takový guláš že to svět neviděl. Dvojka tedy začíná úplně stejně jako jednička ale hned zkraje se stočí alternativním směrem a vypráví děj založený na story dvou Blood Maidenek Otsuu a Little Mermaid po kterých v prvním díle nebylo vidu ani slechu. V ten samý čas zřejmě rozhodli že bude i díl třetí který naváže na díl první a bude třeba ho zremasterovat a vytvořit jiný konec aby do něj šlo napasovat závěr dvojky. Jakože se oba díly tímto spojí a půjde se do Finale.

Ja si nevybavím sérii her která by na pokračování šla tímto stylem. V konečném součtu a srozumitelně ( moc to nejde ) to je tady takto. Původní první část je passé, ale je dobrá na to pochopit změny které byli učiněny v jejím remasteru a daleko lépe se to pak chápe. Dvojka je vlastně majoritní a nastavuje hlavní zápletku série a naváže na závěr remasterovaného prvního dílu který je součástí balení dvojky. No a do toho pak naváže trojka jako by se nechumelilo. Remaster prvního dílu v kolekci s dvojkou dokonce nejde spustit dokud hráč nedohraje dvojku. Takže: 2, 1R, 3 a alternativně k tomu jako první, původní jedničku. A je to celé macek, v nějakém seriózním hraní klidně i 300-400 hodin komplet. Hodně štěstí :)
Ale pokud má někdo rád propracované příběhy, návaznosti mezi díly, detailní postavy, lore, překvapující twisty a hlavně dungeony bude z toho úplně mimo. Je to dílo megalomana s hloubkou oceánu a detailem mistrovské malby.
Dodnes nechápu kde se to v Compile Heart vzalo.

Ok a teď tedy ten komentář k Mary Skelter Finale.

Pro ty kteří by se nechtěli crcat hraním prvních dvou částí nabízí Finále jejich komplet příběh. Ovšem ne formou nějakého výcucu, kdepak. Jsou tam úplně všechny cut scény a rozhovory, i ty naprosto vedlejší. Celé to zkouknout a přečíst zabere kolem 20-30 hodin, což je na druhou stranu o dost méně než to odehrát :)
K tomu dvě novely které doplňuji lore a hluché místa příběhu, dvě vizuální novely co bylo před a potom s nějakými true endingy, galerie, soundtracky, artworky a tak podobně. Nabité až k prasknutí.




Skupina přeživších se tedy konečně dostává na povrch země s vidinou lepších zitřků. Ale opak je pravdou a je to ještě horší než v podzemí. Země je posetá zkázou a hromadami mrtvol a tomu všemu vévodí gigantická Jail která pomalu požírá vše co ji přijde do cesty. Tady by bylo dobré zmínit co to ta Jail je. Jde o živoucí strukturu která absorbuje vše na co narazí, živého či mrtvého a vytváří tím vlastní ekosystém, svět složený z absorbovaných věci. A uvnitř probíhá život dle jejích pravidel a většinu její struktury tvoří bludiště, dungeony. Bez spoilerovaní to o moc víc přiblížit asi nejde.




Po úvodu který má asi 25 hodin hra začíná :)
Jelikož během předchozích části hra představila desítky postav a velmi detailně, bylo třeba vymyslet jak jim všem dát prostor. Takže se díky přilběhovým vrkotočům rozdělí na tři separátní skupiny které operují nezávisle na sobě a jedna o druhé neví, jen tuší že někde v Jail jsou.
Za každou skupinu se hraje zvlášť a jde mezi nimi kdykoliv přepínat. Hratelnost je na tom založená a průchod jednotlivými patry to vyžaduje. Jedna parta zmáčkne spínač a druhé se otevřou dveře. Tohle trochu vrže jelikož se nikdo nepodivuje že se jim otevřeli z ničeho nic dveře, nebo že najednou mají klíč od zamčených dveří ve společném odkladacím prostoru co jim tam poslala jiná skupina o které vůbec neví, ale beru to prostě jako herní mechaniku bez napojeni na logiku.
Každá skupina má svůj tábor odkud vyráží na výpravy a tábor je také hlavním dějištěm konverzací, vylepšování postav, úkolů a dalších nezbytnosti.

Blood Maiden je celkem patnáct, pět pro každou skupinu a díky příběhu je jejich sestavení pevně dané. K nim vždy patří ještě šestá postava která se o děvčata stará během výprav. Hlavně je zbavuje korupce od krve nepřátel která může po čase způsobit Blood Skelter stav kdy slečně přeskočí a mlátí všechno kolem sebe. Včetně vlastních, sebe i nepřátel. Stav to je pěkný, jelikož je u toho prakticky nahatá, ale velmi, velmi nebezpečný, vedoucí často k nápisu game over.

Souboje jsou tahové z fps pohledu, tak jak u DRPG bývá zvykem a mají nespočet mechanik. Jedna z těch výrazných je třeba ruleta která se spustí na základě nálady Jail. Jail reaguje na přítomnost skupiny v jejich útrobách a třeba cákání krve ji uvádí do různých stavů které jsou propojeny skrz ruletu jako herní mechanika. Nebo třeba zrovna spí a tím spustí ruletu s jinými bonusy a tak podobně. Další věc na kterou je třeba dávat pozor je nasranost Jail že tam hráč dělá bordel a s tím spojený teploměr síly nepřátel. Čím víc hráč bojuje tím jsou nepřátele silnější v závislosti na procentech teploměru. Měrka se dá snižovat právě použitím rulety. Lidově řečeno: děláme bordel ale občas Jail něčím potěšíme aby moc nezuřila.
Každý tématický dungeon má svojeho strážce kterému se říká Nightmare. Ta je nesmrtelná dokud skupina nezničí jádro daného dungeonu. Nightmare se volně pohybuje po dungeonu a pokud na ni skupina narazí začíná honička na život a na smrt. Zmizí mapa, udělá se tma a musíte zdrhat. Je to solidní adrenalin a zničení jádra a následné zabiti Nightmare je vždycky velká úleva.
Existuje celkem sedm tematických prostředí/dungeonů. První tři jsou menší, na začátek a na rozkoukaní. Poslední čtyři jsou megalomanská paráda, každý o čtyřech patrech zhruba 50x50 poliček. Komplet je zmapovat je na hodně dlouho a musím říct že dochází k jistému stereotypu. Ačkoliv patra nabízejí spoustu činnosti navázaných na field dovednosti hrdinek, díky velikosti se to začne dost opakovat a může se stát že to přeroste přes hlavu.

Hra má také zajímavou minihru v které jde v jednotlivých patrech sázet do podlahy krevní destičky které vypadávají z nepřátel jako loot a vyrostou z nich květiny které lze sklidit a získat tím různé předměty a vybavení. Čím víc parta bojuje tím víc kytky rostou. Jakože se fertilizují krví nepřátel. Mimochodem krev je růžová a v místech bojů v reálném čase obarvuje stěny Jail.

Krevni destičky se také používají při aktivovaní nových povolání, upgradovani vybavení a dalším věcem. Je jich několik druhů a na různé věci jsou třeba různe kombinace. Povolání jdou mezi sebou kombinovat a využívat dovednosti z jednoho na druhé v závislosti na počtu odemčených slotů pro skilly.
Dále tu pak máme reputaci u jednotlivých hrdinek která se dá zvyšovat dárečky a vybavováním jejich přibytků. Odměna jsou nové skilly a hlavně jejich osobní příběhy které se zvyšováním reputace postupně odkrývají.
Stovky cut scén z táborů jsou jednou nahoře a jednou dole, tedy záleží jak to kdo bude vnímat. Často to bývají věci co skvěle prohlubují příběh a občas se řeší ukradené bonbóny nebo zapomenuté kalhotky na šňůře. Je tam živo a pořád tam je ten fan service a odkaz Compile Heart, je třeba s tím počítat. Ale věřím že díky jejich počtu si tam většina hráčů to svoje najde. Já tam zažil notnou várku emocí všeho druhu, takže mi to přijde naprosto v pohodě :)

Už to začíná být extrémně dlouhé ten komentář a myslím že to takhle stačí. Dalo by se psát ještě dlouho, jelikož opravdu jde o obří dílo herního průmyslu které vyžaduje od hráče hodně odhodláni do toho skočit. Obvzlášť pokud to nehrál postupně a chce to vzít najednou. Ale odměna je skutečně impozantní. V závislosti na čase který kdo má bude v tom Mary světě vzásadě žít a díky nebývalé hloubce postav, příběhu, mechanik a všeho dalšího zažije něco herně vyjímečného. Pro znalce jrpg to jsou v přirovnání prostě Trials of Cold Steel by Compile Hearts.


Hráno na:
MS1 - PS TV
MS1R - Switch
MS2 - Switch
MSF - PS4
Jediná platforma kde se daji pořídit všechny čtyři hry je PC/Steam.

Doporučení pro typ hráče.
Completionist : všechny čtyři hry (250 - 350 hodin )
Serious : MS1R, MS2,MSF ( 200-250 hodin )
Fast travel: MSF ( 60 - 150 hodin )
+16

Ghost of Tsushima

  • PS4 95
  • PS5 95
Když jsem se v roce 2020 poprvé ponořil do světa Ghost of Tsushima, ještě jsem netušil jak moc ve mně tato hra bude rezonovat.

Příběh vás zavede na japonský ostrov Cušima ve 13 století, kdy jakožto hlavní postava Jin Sakai čelíte invazi Mongolů. Příběh je hodně zajímavý a tak kvůli spoilerům není třeba zacházet do detailů. Zkrátka pokud máte rádi samurajskou tématiku, open world posetý desítkami vedlejších úkolů a aktivit, prvky parkuru, nebo komplexní soubojový systém, který upravujete na základě toho, proti jakému typu protivníka stojíte je tato hra přesně pro vás.

Hlavní příběh vám může zabrat klidně 25-30 hodin a pokud vám i to nebude stačit, budou na vás čekat velmi zajímavé vedlejší úkoly, které vás seznámí s nespočet příběhy lidí žijících na Cušimě, kteří byli stejně jako vy zasaženi Mongolskou invazí.

Třešničkou na dortu je příběhové DLC Iki Island, které vás jak už název napovídá vezme na nedaleký ostrov Iki, který čelí stejné hrozbě jako Cušima. Aby už tak nebylo problémů málo díky flashbackům zjišťujete, že rodina klanu Sakai má s tímto ostrovem ne zrovna dobrou minulost a tak se Jinův návrat na toto místo stává o to zajímavější. Mimo hlavního příběhu, který lze dohrát během pár hodin se i zde nachází několik skvělých vedlejších misí a také nové minihry, které krásně zapadají do samurajské tématiky.

Na závěr nemůžu říct nic jiného, než že se moc těším na pokračování. Autoři příběhovým DLC dokazují, že pořád mají spoustu nápadů a tak se nemůžu dočkat na další setkání s touto skvělou sérií.

Pro: Příběh, vedlejší úkoly, grafika

+8

Aliens: Fireteam Elite

  • PS4 65
Mám rád vesmír Vetřelců, kdy ztělesňují největší hrozbu a vyvolávají strach. U Fireteam ale musí člověk na toto zapomenout, protože jich bude likvidovat v řádech tisíců jen v základní kampani.

Hra se inspiruje spíše v zombických akcí stylu Left 4 Dead, World War Z či Back 4 Blood. Dostat se z bodu A do bodu B, přežít vlny vetřelců, občas bránit nějakou místnost či oblast něž se splní úkol. Jeden typ xenomorphů by ale nestačil takže tu máme variaci na výbušný sud plný kyseliny, crowlera co čeká za rohem či na zdi aby hráče k zemi přišpendlil, plivače na dálku, tanka který razí vřed a vydrží. Najdou se zde i úplně jiné variace nepřátel které okoření specifické části kampaně.

Co se týče kampaně ta nabízí 4 kapitoly vždy po 3 misích na kapitolu v různých částech planety. Herní doba v rozmezí 8-10 hodin podle toho jak se daří Vašemu týmu. Protože spolupráce hráčů je zde klíčový prvek, bohužel ze začátku, jsem narazil na otřesné spoluhráče kteří na sebe jen pořvávali (ještě ke všemu německy) jeden si odešel pryč a nechal zemřít svoji postavu ale řval do hry dál. V tu chvíli jsem to chtěl zabalit.

Naštěstí pokud nedáte do kupy normální hratelný tým lze vzít dva AI parťáky syntetiků a vyrazit v klidu na lov. Co hráče vlastně nutí hrát dál, případně opakovat dohrané mise, je vylepšování postavy a zbraní, získávání nových zbraní a vylepšení. Plnění karet výzvy které přináší bonusové odměny, kredity a zkušenosti.

Pocit z akce a střelby je uspokojivý, zábavnost hry na menší studio dobrá, atmosféru to má. Překonat první šok, ze začátku pokud navíc vezmete do týmu přátele, faktor zábavnosti se znásobí.
+14

Grand Theft Auto V

  • PC 85
  • PS3 75
  • PS4 80
Jedna z nejlepších her, která kdy byla stvořena. I po deseti letech od vydání velmi fresh.

Pro: množství obsahu a k tomu se vážící rozmanitost, možnost volby v určitých misí, satiričnost, cinematičnost, postavy, optimalizace

Proti: příliš nascriptovaný průběh misí, absence destrukce těl a prostředí, chybí větší interaktivita s NPCčky, chybí LGBT pride v Los Santos, matchmaking v onlinu hrozně trvá

-22 +2 −24

Assassin's Creed: Valhalla

  • PS4 85
Ani tak nechci psát o čem hra je a podobně. Komentářů tu je již dost. Spíš o tom co pro mně Valhalla představuje a jak se to vlastně stalo že jsem ve hře od UBI nechal 300+ hodin a pořád nemám hotovo.

Já tvorbu Ubisoftu zhruba od prvního AC totálně ignoroval. Přišlo mi to vždy hloupé a nezajímavé. Jedinou sérii od nich co jsem vzal na milost byla Might and Magic a i tam to bylo s pytlem plným keců. No a pak vydali AC Origins. Zíral jsem na ten Egypt a říkal si že to snad není možný a běžel to koupit. Nakonec z toho nic moc nebylo, Egypt se okoukal a herně to brzy vyčichlo. Tak 60 hodin a nazdar. Pak vyšlo AC Odyssey, opět neskutečné ztvárnění světa a větší příklon k rpg. Tady to na mně fungovalo už lépe a ačkoliv jsem to do konce taky nedotáhnul, hlavně díky tomu že jsem se zacykloval v plnění debilnich úkolů z nástěnek, pobíhání po kopcích a námořních bitvách, ale časomíra poskočila někam na 150+ hodin a nemůžu říct že bych si to neužil.

Pak vyšla Valhalla a tu jsem již kupoval prakticky bez rozmyslu a těšil se na ní. Já se těšil na hru od UBI, v herním nebi nebo pekle mi to někdo šeredně spočítá, takový rouhání vůči všem mým herním preferencím !!

Lákala mně vikingská tématika a stará Anglie. To hra dělá celkem dobře a je vidět že se vývojáři koukli aspoň do učebnic pro základní školy a přizvali si na to sem tam někoho, kdo o tom něco ví. Sice na to nabaluji typickou AC demenci ale dá se to vydržet.
Svět je omračujíci. Je totálně megalomanský a má detail, smysl i hloubku. Práce několika tisíc vývojářů je prostě vidět. Jasně, jsou hry kde máme třeba krásné velké města které jsou v něčem o něco málo lepší než tady. Ale máme hry kde je takových měst a městeček padesát? No to moc nemáme. A přitom jejich detail a cvrkot je fakt na úrovni a rozhodně nejde o nějaký extrémní copy paste šlendrián.

Výhledy do krajiny. Ty jo. Znám jen jednu hru která je má lepší. Elden Ring. Ne vážně, je to paráda. Anglie je celkem placatá a nic moc nebrání dalekým výhledům. Jsou tak mocně epické až mi to prišlo nepřirozené. A všechno je vidět, ne že se to vykreslí až budu blíž. I po víc jak třech letech od vydání pořád zírám do krajiny a neomrzelo se mi to. Taky to díky své rozloze je jedna z mála her kde jsem měl pocit že jsem v nějaké zemi. Zemi která proporcemi připomíná realitu. Je to skoro jako Daggerfall, který paradoxně měl rozlohu reálné Anglie. Jasně, přehánim, ale her z tak geograficky velkou a reálnou podstatou moc nebude.

Pak tu máme dungeony. Za mně obrovský progres oproti Origins i Odyssey. Je jich spousta a puzzloidního typu. Hodně mně bavili. Těch nápadů co tam je. A dokonce často převzatých z dřevnich herních dob. Zapomenuté starodávné poklady zapikolované za sérii úkolů a puzzlů, truhličky s kravinami ke kterým ale vede zábavná cesta. Žádná mapa a občasné bloudění. Je tam mnoho dungeon úseků kde věřím, že plno lidi sáhne i po návodu. Já ne, radši tam budu dvě hodiny nebo to neudělám vůbec :)

Eivorka. Takhle zkraje hry jsem si říkal že je to taková nordská testosteronka co by mi na loži nejspíš zlomila šuvíkse a pak by v klidu šla za barák skolit kance. Ale postupně jsem si ji dost oblíbil a myslím že se tvůrcům náramně povedlo ztvárnit podstatu vikingské bojově zodpovědné ženy co má na bedrech nějakou reputaci a důležitost. A ani ty mužský kolem ní nepůsobí moc jako nekompetentní pitomci jako tomu je například v druhé části Horizonu. Dokonce ji možná trochu virtuálně miluju, jelikož mám v mobilu pár hambatých artworků. Úchylnost starýho dědka, a dál bych se v tom nevrtal :)

Jinak tohle dobrodružství je v mnoha věcech demence. Ten odkaz hlouposti mechanik co sérii provází tam vystrkuje růžky pořád. Postava leze po všem jak opice, kolikrát aniž bych to tak chtěl, takže stačí jít rovně za nosem protože 97% nerovností které by se museli jinak obejít prostě zparkůruje. Nebo běžiš po cestě a blbka z ničeho nic vyskočí na 30 centimetrů vysoký patnik, a uhnízdí se na něm v posedu chčiju s bohem a sleze až málem urvu páčku na gamepadu. Skoky do kupek sena považuje někdo za trademark, nebo ze když si dám kapuci tak mně nikdo nepozná ( navíc se nasazuje automaticky když vlezu někam kde bych mohl být poznán ). Splynutí v davu celých třech lidi, vyhlídky a podobné AC laskominy. Nakonec jsem si na to zvyknul a v celé té obrovitosti všeho mi třeba to lezení po všem vlastně začlo vyhovovat. Achjo. Potom tu samo máme asi šest stále dokola se opakujících eventů, jako honit papír po střechách, skládat šutry na sebe, zničit zdroj prokletí a tak. O ničem, půlku toho nikdy nebudu dělat. Rovněž se mi moc nelíbí systém vedlejších úkolů formou bodu na mapě kde se něco spustí. Víc bych bral normální úkoly s deníkem a i ty fetch úkoly z nástěnky bych asi uvítal víc.

Všude jsou truhly, stovky, možná tisíce. Většinou schované za nějakým mini puzzlem. Něco pro moji OCD herní podstatu. S tímhle jsem strávil moře času. Vysbírat všechny truhly, i ty malé co jsou vidět jen při nejbližším zoomu mapy. Hrozný, ale muselo to být.
Další věc co mně hodně bavila je vybavení, upgrady a rozvoj postavy skrz obrovskou síť pasivů a aktivních skillů. Ono to totiž silně připomíná Sphere Grid z Final Fantasy X který patří k mým oblíbeným, takže jsem se těšil na každý bodík co tam po level up můžu dát.
Souboják trochu vrže ale nakonec mi taky ze série přijde nejlepší. Je celkem brutální, finishery správně mlaskaji, křupají, mají udernost a vypadají cool. Rozmanitost pohybů s různými zbraněmi taky není špatná. Všechno sice strčí do kapsy dvě kopí se zápalným upgradem a prodlouženým dosahem a není třeba nic dalšího rešit, ale proč si nezablbnout chvíli třeba s Excaliburem.

Taky mi přišlo že tam není žádný celistvý příběh. Tedy těžko říct, za ty tři roky co občasně hraju mi to možná vyšumělo. Je tam Sigurdova ( brácha ) linie která se táhne část hry ale pak se tak divně ukončí a nic dál. Sigurd pak akorát lozí po vesnici a mručí ( jako má proč, já být jím tak mně zabiju ). Jinak každá část Anglie má svoji story line která začne a má svůj konec. Jako některé jsou hodně dlouhé a vydali by za celý příběh v jiné hře ale nějaká spojnice všeho mi trochu uniká. Je to jak takový život Vikinga v Anglii co zažívá věci. Asi jde o etablovaní Vikingů v nové zemi nebo tak něco. Historicky to asi bude nějak plus minus odpovídat. Konec hry je do ztracena a nějaký konec přidali až patchem. Divný to je celý. Ale jako celek to je celkem v pohodě. Většina těch linii je fajn, nemůžu si na to moc stěžovat. Hlavně vysbírat ty truhly, prostě :)

UBI taky musím pochválit za neskutečnou dávku obsahu zdarma, fakt tam toho od vydání přidali spoustu v rámci updatů. Akorát ty event festivaly si klidně mohli odpustit. Jejich minihry byli nuda a ačkoliv za ně byli celkem fajn odměny nakonec je všechny dali ke koupi do obchodu. Takže je mi líto lidi co se tím mořili a teď jen smutně koukají jak si to každý může za pár stříbrných koupit.

Assassin Creed Valhalla se se mnou táhne už pár let, což jistě něco znamená. Minimálně to že mně UBI konečně nachytal na švestkách a po letech vzdoru si mě zařadil do svého stádečka. Taky mám všechny placené DLC které jsem ještě nehrál. Celkem jsem za Valhallu vysolil už skoro čtyři tisíce, ale myslím že ukazatel času který nyní je někde za třemi stovkami hodin a k tomu ty nedohrané DLC tu investici ospravedlňuje.

Už se těším na další open world díl, a možná si nechám vytetovat logo Ubisoftu na záda, stejné jako má moje milovaná Eivorka :)

UBI logo tetování.
https://youtu.be/LAv1Ghl07HE?si=8OqH4rPOSfTnCZq4


A pohled do obrázků mého mobilu.
https://ibb.co/D4gz4Kb
+28

Killzone: Shadow Fall

  • PS4 80
Zdejších 64% neslibuje strhující zážitek. Díky tomu jsem byl k Shadow Fall zdrženlivější a nic velkého jsem od hry nečekal. Hra, která vyšla proto aby na první dobrou ohromila hráče grafikou, kterou PS4 zvládne. To se povedlo tak napůl. Grafika na hráče sice dýchne krásným, až strhujícím dojmem. Bohužel jí ale původní PS4 zvládne jen mezi 30 až 40 snímky. Už v roce 2013 lidé doufali, že by se mohlo, s novou generací konzolí, stát standardem 60.

Přiznejte se také, kolik z vás hra rozčiluje tím, že neobsahuje žádného asistenta míření. Že to tedy nebyla dobrá volba pro čerstvé majitele PlayStationu, kteří neměli velké zkušenosti z gamepadem v FPS střílečkách. Díky tomu se stal Shadow Fall pro nováčky těžko hratelný titul a moc se nehodil na startovací hru nové konzole.
Mě osobně překvapil. Přestřelky neztratily nic ze svého adrenalinového lesku minulých dílů. K tomu jsem dostal nového parťáka v podobě dronu, bez jehož podpory by se přežívalo mnohem hůř. Hra tím chytila větší punc uvěřitelnosti. Měl jsem větší pocit než jindy, že nepřátelé jsou na podobné úrovni jako já. Že vydrží stejně. Že mají stejnou palebnou sílu. Jen jich je víc a hráč se musí víc otáčet.

Sci-fi prostředí je epické a atmosferické. Vyšší technologická vyspělost je vidět na každém kroku a design toho využívá. Například boje s robotickými stroji na zničeném Helgastu byly famózní. Nepoměr sil byl evidentní a já musel využít všeho svého důvtipu a pomůcek, abych přežil. Zatímco přestřelky s vojáky byla taková klasika druhého a třetího dílu. Mise ve vesmíru byla zase příjemné osvěžení. Hra se často snaží měnit hratelnost aby nenudila. A daří se jí to. Kolikrát jsem sám sebe přistihl, jak jsem do toho zažraný. Celé je to navíc vyvedeno v neotřelém grafickém stylu, který je zpracován tak, aby toho hráč viděl co nejvíc.

Pocit ze střelby je skvělý. Hudba a ozvučení jsou atmosferické. Atmosferický je i pocit z boje o život ve zdánlivě nesplnitelných misích. Bohužel je hra celkem krátká a obsahuje fakt divný konec. Jako, že po konci předposlední mise jsem si říkal, že tohle snad nemyslí autoři vážně. A po konci poslední mise zase: "To je všechno?" Opravdu takhle musela skončit celá série skvělých a epických FPS akcí? Je to nedůstojné. V Killzonu se sakra nechci zamýšlet nad nějakou povznášející filozofickou otázkou. Chci se probudit z adrenalinové akce a říct si "Wau, to stálo fakt za to!" Jako, že Shadow Fall za to většinu herní doby stál.

Hru jsem rozehrál na PS4Pro a poslední dvě mise dohrál na PS5. Dojem z hratelnosti je, až na nějakých pět snímků navíc a pocit lepšího ovladače, stejný.

Pro: pomocný dron je skvělý nápad, pocit ze střelby, futuristické prostředí je opravdu hezké, různorodá náplň misí, pěkné ozvučení a hudba

Proti: krátké, opravdu podivný a ničemný konec

+10

Death Stranding

  • PS4 0
Jedna z nejnudnějších a nejotravnějších her, co jsem kdy hrál.

Toto video zcela vystihuje mé pocity.

Po dokonalém MGSV:TPP propad na samé dno. Kojima nakonec nebude takový génius.
-9 +3 −12

Alan Wake

  • PS4 80
"Alan, wake up!"

Příběh spisovatele Alana Wakea (nebo ve zkratce Awakea) je dobře vyprávěným psychologickým thrillerem na pozadí akční hry. Nebo je to spíše akční hra na pozadí skvělého psychologického thrilleru? Za mě je hra nejlepší právě v oblasti děje a vyprávění. Souboje ve hře často spíše zdržují a jsou tam proto, aby se vůbec jednalo o hru.

Mechaniky jsou zajímavé, to zase ne že ne. Nejprve si musíte na nepřátele pořádně posvítit a pak je teprve pod heslem "Pod lampou je největší tma" kosit. Nejedná se pouze o postavičky překroucené noční můrou, ale také o zemědělské stroje, barely a pneumatiky. Ač sebevíce neobvvyklé, po čase i tak repetativní činnost.

A tak hlavní důvod, proč by člověk hru měl spustit, je již zmiňovaný příběh. Jakožto člověk, co se snaží být taktéž literárně činný, se dokážu poměrně dobře do hlavního hrdiny dostat. Má kreativní blok. A nemůže napsat ani čárku, ani tečku. A tak se začnou dít divné věci. Co je smyslem příběhu se můžeme spíše dohadovat, interpretace je na každém. Já v tom vidím různé metafory toho, čím si občas musí spisovatel projít, když píše knihu, v tomto případě hororovou. Jak si prožívá příběhy jeho postav a děj. A jak je bolestivé, když dospěje k právě zmíněnému bloku. A pokud v tom vidíte něco jiného, tak taky fajn.

Pokud bych měl do něčeho rýpat, tak je to nedotažené ovládání. Jakžto hráč, který zásadně používá na ovladačí převrácenou osu Y, předpokládám, že při nastavení tohoto ovládání se budou stejně ovládat i vozy. Zde však ne. Jakékoliv sekvence, kde musí hlavní postava řídit, se tak staly utrpením. Bylo opravdu noční můrou ve dne tato vozidla ovládat. Za to bohužel palec dolů.

Pokud toužíte po skvělém příběhu a máte blízko ke kreativní tvorbě, určitě doporučuji A. Wakea projít. Myslím, že vás nezklame.

Pro: atmosféra, příběh, metafory, postavy

Proti: ovládání vozidel, boje je až moc

+18

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PS4 100
  • PS5 --
2 roky. Tolik jsem strávil času s touhle hrou, ano někteří si říkají proč tak dlouho? Ani sám nevím, prostě jsem nějak ve volných chvílích chtěl prozkoumat, co se dá a dát tomu opravdu šanci. Dokonce tahle hra může za to, že jsem tehdá podstoupil upgrade své konzole na novou generaci konzolí. A byl jsem za to rád.

Tento komentář nebude klasickýho typu, protože když se člověk podíve, kolikrát si tu hru lidi otevřeli, kolik je tu diskuzí a hodnocení a všeho, nemá smysl to rozebírat. A po přečtení některých opravdu skvělých komentářů nemá smysl něco říkat, stejně už neřeknu nic navíc, vše již bylo napsáno. Spíš jen dodám, že hru jsem hrál od prvního vydání a celé 2 roky jsem prožil s upgradama a musím říct, že chápu její oblíbenost a musím jen poděkovat CD Projektu, že udělali něco takového a dali si tu práci aby ji nadále udržovali. Horko těžko se to bude nějakým způsobem překonávat protože každá hra, která by měla být nástupce bude srovnávána a to je opravdu těžký úkol, který není sice nereálný, ale kdo ví.

Takže spíš jsem chtěl říct jen zajímavost a čas, který jsem se hrou strávil a vyjádřit jí hold. Rád si ji i za dalších 20 let doma vystavím a zahraju až zapomenu na všechny ty emoce a strávenej čas, kterej jsem u hry strávil.

Pro: -

Proti: -

+16

The Alliance Alive

  • PS4 85
Před pár lety jsem váhal s koupí jelikož si moc nepotrpim na chibi stylizaci a místo nožiček kopýtka. Ale celkem pěkně remasterovaná verze a příslib SaGa hratelnosti nakonec zvítězil. Eh, a taky to že v krabicové verzi byli stojánky postaviček z papíru :)

Hra mně překvapila svoji krásnou stylizací která působí trochu jak malovaná vodovkami. Samozřejmě jde o levnou budget grafiku která byla dělaná pro Nintendo 3DS kde hra původně vyšla, ale má styl a líbivost.

Základ zápletky je o tom že svět ovládá mocná rasa Daemonů a ostatní rasy jsou jimi vzásadě ovládány a vykořisťovány. S tím že člověk je úplně na té nejnižší pozici a většinou nad ním mají dozor Beastmani, hloupá a brutální cháska co slouží Daemonům jako pořádková služba. Člověk je tak nižší formou, někde na úrovni trochu lepšího otroka. A jak to už bývá v řadách utiskovaných začne bujet odboj a tím se celý příběh hry začne pohybovat kupředu.

Příběh je velmi dobře zpracovaný a odvyprávěný a dojde i na pohled několika skupin hrdinů na jednu situaci, než se všichni daji tak v polovině hry dokupy. Je velká škoda že hra nemá vůbec žádný dabing, zajímavým postavám a ději by to velmi prospělo.

Souboják a jeho systém vychází ideově ze SaGa her jen s tím že bitvy samotné nejsou tak hardcore obtížné jak bývá u zmíněné série zvykem. Tedy za souboje nejsou žádné zkušenosti a postavy náhodně získávají životy a SP body navíc. Čím silnější nepřítel, tím větší šance na postup u těchto dvou atributů. Dále tu klasicky jsou zbraně, které používáním mají šanci ziskat nový skill do svojí zbraňové skupiny, v SaGa hantýrce se takovému získání říká Spark. Postavy nejsou omezeny v tom jakou zbraň budou používat ale díky poměrně pomalému postupu jednotlivých zbraní a získání jejich skillů dojde nevyhnutelně na specializace. Magie je omezená trochu víc a ne každá postava může umět všechno. Kouzla se kupují u trenérů jednotlivých magických škol. Další mechanikou jsou pasivní dovednosti které lze kupovat za získané speciální body při soubojích. Umožňují různé vylepšení jako třeba nižší počet SP bodů při použití útočného skillu, větší šanci na zvýšení HP nebo SP po souboji a podobně. A souboje jsou samozřejmě na tahy s možnosti formací které přinášejí různe výhody pro konkrétní povolání. Osvědčený recept zase funguje, SaGa systém tohle umí a vždycky to je motivující zábava.

Svět hry se skládá z klasické jrpg polívky, tedy, města, dungeony a mapa světa. Nepřátele jsou vidět a lze se jim vyhnout, i když díky jejich agresivitě to často není tak úplně snadné. Postupem času se hráč dostane i různým dopravním prostředkům, nejvíce zajímavé jsou asi mechanická křídla s kterými lze překonávat různé terénní překážky a dostat se na jinak nepřístupná místa. Další kratochvílí je i hledání fialových gemů za které lze zakoupit extra silné vybavení a je jich ve hře omezený počet, takže je třeba se rozhodnout za co je nakonec utratit. Různě po světové mapě lze i narazit na solidní počet nepovinných bossů kteří jsou vždy výzva a odmění hráče velkým počtem bodů pro aktivaci speciálních pasivů.

Další velkou a důležitou mechanikou jsou guildy které většinou přežívají ve věžích různe po světové mapě. Věž ve svém dosahu může poskytovat různé výhody do soubojů a členové guild poskytují různé služby. Obchody, výrobu vybavení nebo třeba informace o světě, bestiář a podobně. Ovšem guildy nejsou jen tak a pochází od nich i jedna poměrně nemilá věc kterou nyní rozepíšu.

První polovinu hry to celé tlačí dopředu povedený příběh, postavy, souboje a explorace. Ovšem v půli druhé je potřeba po všech čertech schánět členy guild, jelikož k jejich funkcím je potřeba určitý počet členů. A přesně v té chvíli je příběh strčen do pozadí a ze hry se stává něco na způsob manažerské strategie. Zaplňování guild členy, stavění věží nových a jejich propojování a rozhodování koho kam strčit aby to přineslo co největší užitek. Je to celkem velká změna stylu hry, který se hůř rozdýchává. Ona to je zábava pořád a nějakým způsobem se i ten příběh sune kupředu ale jak píšu, je to trochu šok :)

Je třeba zmínit také hudbu, která je dle mého názoru výborná a skvěle dokresluje tíživou atmosféru světa. Zajímavosti také je že většinou souboje nemají vlastní skladbu a využívají to co hraje při průzkumu, což má kupodivu kladný výsledek.

The Alliance Alive je velmi zajímavé jrpg které stojí za pozornost. Herní doba není nijak prestřelená a vleze se někam mezi 30-60 hodin. S tím tedy ze některé postavy a věci jsou dostupné až pro New game +. Takže pro kompletaci to může jít i ke stovce hodin.

Na závěr pro zájemce přidávám video jak vznikal příběh. Každému vřele doporučuji, podle mně jste ještě nic takového neviděli. Tvůrce Suikodenu bez přetvářky :)

https://youtu.be/xZm4vw4cDmw?si=8IbnX9BEJJmXCI1A

Verze : PS4
+14

The Witcher 3: Wild Hunt - Blood and Wine

  • PS4 100
Před Vínem a Krví jsem si musel dát od Zaklínače na chvíli oraz. Hlavní hra, všechny objevené otazníky (ano, i ve Skellige) a datadisk Srdce z Kamene mě trochu vyčerpal. Také PS4Pro si musel trochu odpočinout. Každé spuštění tohoto kolosu nastartoval větrák do plných obrátek. V noci pak nešlo moc hrát, protože jsem tím budil rodinu v okolních pokojích. Skoro půlroční pauza prospěla i samotné hře. Vyšli dva patche, které vypilovali technickou stránku. Hlavně nahrávání se dosti zkrátilo. Což je super.

Po ponoření do příběhu v Toussaintu jsem zjistil, že tohle je asi nejlepší datadisk, co jsem kdy hrál. Malebné prostředí vinic, podbarvené skvělou hudbou, skrývá i temnější než temné stránky. Rozlohou a naplněností světa strčí do kapsy nejednu plnou AAA hru. Už samotné vedlejší mise vydají klidně na 20 hodin skvěle napsaných questů plných krásné přírody, humoru, krutosti a morálních voleb. Hlavní dějová linka je poté (nechal jsem si jí nakonec) ještě lepší. Je ukecaná a poutavá. Měl jsem pocit, jako kdybych sledoval film, který nesmí skončit. Protože nemá hluchá místa a pořád baví. Hlavně pohádkový svět, plný klasických pohádek s realistickým koncem, je prostě boží. To je tak černý humor, že jsem se musel od srdce smát. Do toho Geraltova chladná povaha pasuje jak poklice na hrnec.

Vlastně nemám vůbec nic, co bych tomuto mistrovskému dílu vyčetl. Všechny zdejší aktivity mě moc bavily. Snad jen některé soutěže v rytířském klání byli s gamepadem trochu frustrující. Ale, to je spíš má chyba, že za ty léta s PlayStationem neumím rychleji mířit. Naprosto parádní je souboj s hlavním bossem. Asi nejtěžší souboj v celém The Witcher 3. Boss má tři fáze a na nejtěžší obtížnost jsem ho dal asi na pátý pokus. Což na poměry této hry byla výzva.. Ne, vážně jsem se u toho bavil.

Na konci hry jsem se rozhodl, že se zabíjením monster končím. Usadím se v Toussaintu ve svém hospodářství a každý večer, při západu slunce, budu popíjet víno. Proč také se pořád někam hnát.

O Víně a Krvi je krásná hra. Nic jiného, v podobné náladě, jsem nehrál. Má to vytříbený styl. Moc se těším na The Witcher 4.

Pro: malebné prostředí, skvělý hudební doprovod, skvěle napsané, humor, pohádkový svět

+21

Paw Patrol: On A Roll!

  • PS4 40
Děti, zvířátka, to je kombinace, kterou nepohrdné žádná rozumně uvažující videoherní společnost, protože tady leží zlaťáčky, z tohoto směru se to pěkně sype (a nikdy sypat nepřestane) a ještě ani není vyžadována bůhví jaká řemeslná zručnost. Ratolesti stačí udělat očička a už se kešeňka otřásá, přičemž kvalita produktu budiž podružná - tentokrát tedy jedeme v "tlapkách", tématu, které je prověřeno televizí i celovečerní stopáží a potenciál se nezdá býti vyčerpán.

I když chápu, že nejsem cílovka, byl jsem přinucen si tím projít, tedy bez milosti - herně jde u tohoto dílu o pouhou plošinovku, sem tam se někde skočí a správně zmáčkne tlačítko a to je vše, mise zdárně dokončena. Dění je komentováno postavou Ridera, dítě, mající téma v oblibě, se asi poměje, ale prostředí je velmi strohé a repetitivní a tak jedinými klady zůstává právě licence (hezké ztvárnění postav) a snad ještě zvuková složka v pozadí a bezproblémový chod.  

V pozdějších dílech jsem byl rád, že se vývojáři snad i poučili a naservírovali daleko chutnější "mňamky".

Pro: štěňata, zvuková stránka

Proti: Rider, repetetivnost, zbytečně natahované, cena

+13

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 100
Tak a tady je vidět postupný vývoj téhle série a vývojáři to nemohli lépe skončit než tímhle dílem. Tohle řadím mezi své klenoty a takhle si představuju akční dobrodružnou hru.

Tohle nebude dlouhý komentář protože já si tuhle hru vychutnávám do dneška od začátku do konce. Jasně, linearita trochu sráží znovuhratelnost i znalost příběhu, ale prostě já to kašlu protože tohle je tak trochu splněný sen.

Každá akce, každý vtip je opravdu vypiplaný do posledního detailu stejně tak i grafika, ano ta trochu zestárla, ale pořád hra vypadá nádherně a nevadí mi to a celkově nemám co bych vytkl. Snad jen délku, kdyby to bylo delší budu spokojenější, ale i tak si to užívám a beru co je.

Pro: všechno

Proti: moc toho není co mi úplně vadí

+3 +5 −2