Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Kingdom Come: Deliverance II

  • PS5 100
Já si přál, aby se mi Kingdom Come: Deliverance II líbilo, je to taky jedna z mála her, kterou jsem si předobjednal a ani chvilku jsem nepohyboval, že by mohla být špatná. A víte co? Je to Boží, páč opět ty české ručičky ukázali světu, jak má naše mála zemička, bohatou historii a jak se v krutých dobách dokázali češi vzepřít a bojovat za svobodu. Rozhodně musím zmínit ten fantastický příběh, ten umí být velkolepý, smutný, vtipný a hodně dlouhý, jak se na RPG sluší a každou postavu, co se ve hře vyskytuje jsem si zamiloval.

Technická stránka je opravdu povedená ať už graficky nebo hudebně. Ano, jsou tu drobné chybičky, jako divně blikající světlo nebo nějaký ten bug, ale to není nic, co by nevyřešila nějaká aktualizace, ale to je vše, na co sem já narazil. Nikdy se mi nestalo, že by se hra zasekla a já nemohl pokračovat dál. Zkrátka, technicky na to jak je to obrovská hra opravdu vyladěná. Pak tu jsou ty epické scény, které tu psát nebudu abych nespoileroval, ale když tu byly, tak jsem měl husinu.

Co se hratelnosti týká, je to fakt bomba, skvělý souboje, mě bavili už v jedničce, ale tady jsou ještě lepší a svižnější, vylepšená jízda na koni a mechanika následovat postavu je supr věc. Vedlejší úkoly jsou zajímavý a nápaditý, prostředí je nádherné a bavilo mě odhalovat různá tajemství. Vylepšování Jindrových schopností, shánění nové výstroje, kování, likvidování nepřátelských táborů, bylinkaření, kradení, turnaje, hraní kostek v hospodě, pěstní souboje a nebo střelba z kuše nebo luku a to není vše. Ale zkrátka je tu toho hodně, co můžete dělat a je jen na vás, zda budete zloděj, čestný rytíř, vyjednávač.

A taky musím zmínit ten český dabing, ke kterému se vážou i skvělé dialogy a podtrhuje to tu dokonalou atmosféru, kterou hra má. No jak jste asi pochopili, že jsem si hru naprosto zamiloval, a i když mám jedničku hodně rád, tak dvojka jí bez problémů zadupala do země, a myslím si, že se o Kingdom Come: Deliverance II bude nejen u nás, ale i ve světě, hodně dlouho mluvit a ukáže mu čeho jsou Češi schopní 100%.

 Audentes Fortuna iuvat!

Pro: Příběh, hlavní i vedlejší úkoly, svoboda rozhodování, souboje, jízda na koni, atmosféra, kombinace velkolepých smutných a vtipných momentů, hudba, grafika, skvělé postavy, Český dabing, nádherný svět, vývoj Jindrových schopností, důraz na realističnost.

Proti: Drobné grafické chybičky.

+35

Alone in the Dark

  • PC --
  • PS5 70
Čím více se Alone in the Dark snaží být hrou, tím horší je. Při první akční pasáži jsem si říkal, jestli to jako tvůrci myslí vážně. Zasáhnout nepřítele lze spíše omylem. Při mlácení na blízko zase postava vypadá jako podnapilý baseballista. Řešení puzzlů zase díky neohrabanému ovládání není vůbec intuitivní.

Jenže většinu ostatních aspektů zvládá hra velice dobře. Atmosféra se dá krájet, ozvučení je skvělé a i ten zvláštní dabing se vlastně ke všemu vcelku hodí. Jakkoli mi příběh ve dvou třetinách přišel přeplácaný vším možným, ke konci začal i trochu dávat smysl. Dohrání za druhého protagonistu doplnilo několik hluchých míst a nakonec musím uznat, že jsem si ho i užil.

Prozkoumávání blázince a poznávání místních obyvatel jednoznačně představuje tu nejzábavnější složku hratelnosti. Postupné odemykání dveří a hledání poznámek, knih, deníků a všeho možného i nemožného utváří povedenou skládačku občas přerušenou fantasmagorickými výlety do "jiného světa", které mně, přiznávám, bavili podstatně méně.

Ve výsledku tu máme povedený horor. Horší už je, že jich máme hodně podstatně povedenějších. S podobným tématem lépe pracuje The Evil Within. Soubojovou složku zase zvládají lépe moderní remaky klasických Residentů. Nicméně tento přírůstek do, již poněkud zapomenuté, série stojí pro fanoušky žánru alespoň za vyzkoušení.
+15

Call of Duty: Infinite Warfare

  • PS5 85
Co je prostě na Call Of Duty fajn, že za 7h hraní příběhové linky dostanete blockbuster jak svi... Jasně, cena je jedna věc a otázka zde nastává, opravdu se to vyplatí? To opravdu záleží na každém. Ale já si to nemůžu vynachválit a zatím to, že jsem se vydal na cestu CODka v singlu opravdu nelituju. Pokud člověk vychytá slevu, ani to není tak drahý.

Gameplay je prostě standartní jako vždy. Totálně odzbrojující vizuál i sound, arzenál zbraní naprosto skvělý a celkové provedení je prostě super. Pořád něco vybuchuje, pořád se střílí, pořád se něco děje a vy máte pocit, že jste opravdu ve vesmíru.

Jasně, to lítání vesmírnými loděmi byl trochu opruz a občas jsem netušil, co po mne hra chce, ale jakmile se do toho dostanete, máte jasnou akční jízdu na víkend.

Nechodím do singlu kvůli příběhu, i když vlastně já trochu ano, jelikož mám rád špatné akční filmy se špatnými herci a scénáři a tohle mi to prostě splňuje na jedničku.

A proto nemá smysl se tu vykecávat, stejně to hraju v dobu, kdy už stejně každý to má dohraný. Takže pokud nejste takový blázni jako já, tak to určitě nedělejte. Ale já se nemůžu dočkat na další díl a na další šílenou akční jízdu.

Pro: audiovizuál, béćkový příběh, zběsilá akce, arzenál zbraní, vesmír, spolubojovník robot

Proti: klasická 7h délka, pokud není ve slevě, zbytečně vysoká cena

+7

Star Wars Outlaws

  • PS5 100
Na úvod se přiznám, že byť jsem velký fanoušek Star Wars, části s Jabbou nebo zločineckými syndikáty mě baví vždy ze všech nejméně. Pro mě SW jsou světelné meče, kodex rytířů Jedi, Darth Vader a boj světlé a temné strany Síly. Když proto tato hra byla oznámena, byl jsem značně skeptický a rozhodnutý ji vynechat. Kombinace téhle části SW a Ubisoftu, od kterého se dal očekávat další generický open-world, na který jsem už alergický, mě ani trochu nelákala. Nesledoval jsem novinky, nesledoval jsem trailery. Pak hra vyšla a okamžitě dostávala ze všech stran pořádnou čočku a já věděl, že jsem se v původním odhadu nemýlil. Pak jsem ovšem naprosto nahodile v různých internetových diskusích narážel na příspěvky lidí, kteří psali, že tu hru hrají a výborně se baví a ty hejty nechápou. Pomalu to ve mně začínalo hlodat, začal jsem si říkat: "Hele, je to ale SW, co to zkusit? Třeba to aspoň bude prostě oddychovka v SW kulisách a zabaví." Tak jsem napsal své milované... Ježíškovi... a od Vánoc se do téhle hry pustil, aby mi už po první hodině hraní klesla čelist a já se do Outlaws úplně zbláznil. Zbožňoval jsem každou minutu hraní od začátku až po závěrečné titulky a musím v hodnocení napálit 100 %.

Na jednu stranu ano, je to zase další open-world s hodně podobnou šablonovitou strukturou, kterou jsme viděli už stokrát. Několik unikátních lokací (tady planet), ve kterých se ale člověk pohybuje nelineárně tak, jak chce, minihry na páčení zámků a hackování počítačů, in-game deskovka (tady karetní hra Sabacc) a dokonce si můžu písknutím přivolat Geraltova koně... pardon, speeder, aby mi přijel až pod nos (a samozřejmě nemůžou chybět ani závody speederů).

Jenže, ono tady nějak všechno prostě funguje úplně perfektně. Jádro hry, což je stealth, je super zábavný a neustále mi připomínal Metal Gear Solid 5 (jen bez těch padáčků a dalších japonských pitomostí), což byla jedna z mála stealth her, která mě fakt bavila. Do toho máte společníka Nixe, který je opravdu úplně klíčový a strašně užitečný (v příběhové misi, kde ho chvíli nemáte, teprve zjistíte, jak esenciální herní mechanika to je; kromě toho tahle mise má i přesně ten emocionální efekt, jaký chtěla mít). Přestřelky jsou zábavné a to hlavně proto, že když jednou střelím Stormtroopera do hlavy, tak je prostě po něm. Páčení zámků je rytmická minihra a hrozně mě bavila. Hackování počítačů je logická minihra. A Kessel Sabacc? Po hrozné in-game deskovce v Horizon 2 byl tohle opravdu balzám na duši. Ty karty jsou prostě super, jednoduchý princip, ale hodně variability. Navíc postupně hráč získává další možnosti podvádění, které jsou mimořádně uspokojivé a zároveň do logiky herního světa skvěle zapadají.

Tak je to vůbec se vším. V jiných open-world hrách mám vždycky hrozný vnitřní problém s vedlejšími questy. V Zaklínači 3 se snažím zachránit Ciri, ale do toho mám čas si hrát na zaklínače a brát si po vesnicích zakázky? V Horizonu zachraňuji svět a vážně mám čas a motivaci jít někde v nějaké zapadlé díře nějakému NPC shánět ingredience na jeho projekt nebo se účastnit závodů na robotických mountech? V Outlaws ty vedlejší questy dávají perfektní smysl. Kay je psanec, bez peněz v kapse a lapená v síti soupeřících syndikátů a prostě dává smysl, že dělá všechny možné zakázky, aby si vydělala peníze na vylepšení gearu, nebo aby se dostala k informacím.

Mimochodem, nezmínil jsem hvězdnou loď, která tu kromě funkce domova dává i možnost "volně" si létat vesmírem, případně se účastnit různých vesmírných bitev. Ovládání je tak svižné a nerestriktivní, že i tahle část byla moje vyloženě oblíbená (jediná škoda je, že na začátku je ta loď až příliš slabá a je až příliš velký skok po upgradu lodi, kdy najednou všechny vesmírné bitvy začnou být úplně lehoučké).

Dále se chci rozplývat ještě nad jednou věcí a sice tím, že konečně jsem po dlouhé době hrál RPG bez jakýchkoli levelů a scalování. Svět a nepřátelé se nijak vůči hráči nescalují, to znamená, že když si odemknu nové abilities (což tady probíhá tak, že musím splnit nějaké prerequisites, a nikoli bezduchým expením) a získám lepší gear, tak je ta hra prostě lehčí. Například zatímco na začátku jsou hry v Sabaccu víceméně o náhodě, po odemknutí dalších podvodů a lepších token karet už jsem ani před hraním neukládal pozici pro save scumming - sebejistě jsem věděl, že každou hru dokážu vyhrát. A takhle má podle mě RPG vypadat, protože právě to je na tom progressu uspokojivé. Odemykám si možnosti a vylepšení, abych byl silnější a aby věci, které na začátku byly těžké, byly na konci snadné.

Příběh, pravda, není žádná velká pecka (jako třeba Horizon 1, když vezmu jen open-worldy), zvraty jsou často předvídatelné, ale není to ani nuda, motivuje k pokračování a emoce to vyvolává přesně takové, jaké má, když vás někdo třeba podrazí nebo naopak někdo jiný se ukáže jako pravý kámoš. Navíc příběhové mise jako třeba Jabbův palác na Tatooine nebo infiltrace imperální vesmírné stanice mají neskutečnou atmosféru a koule.

Nedostatků se tu pár taky najde, především občasné bugy (kromě takových těch klasických jako propadnutí se podlahou nebo velmi výjimečný crash mě nejvíc štvaly ty, kdy se splněný vedlejší úkol neoznačil v quest logu jako hotový, takže tam do konce hry visel), slabší grafika (třeba vlasy Kay, ale obecně po dohrání Horizonu 2 byly Outlaws v tomto ohledu trochu jako pěst na oko) nebo fakt, že asi 90 % truhel obsahuje jen kosmetické věci. Ale světe div se, zatímco v jiných hrách to nesnáším, tady mě překvapivě hodně bavilo si třeba svou vesmírnou loď nebo speeder různě přebarvovat :-)

Závěrem tedy - nenechte se mýlit zfanatizovaným davem, který se rozhodl tuhle hru prostě hejtit z principu. Je vážně mimořádně dobrá a zábavná. Hodně mě mrzí, že nebyla přijata kladněji a že už asi od této značky nemůžu čekat víc, zatímco jiné krávoviny dostávají jeden díl za druhým.

Pro: Hratelnost! Zábavný stealth, přestřelky, minihry, vesmírné přestřelky, Sabacc, průzkum, volnost, RPG prvky

Proti: Slabší grafika, sem tam bugy (ale nic hrozného)

+19

Armored Core VI: Fires of Rubicon

  • PS5 80
Můj první zářez do značky Armored Core a vlastně vůbec první zkušenost s mecha-akcí. Kupodivu jsem se zaháknul a docela dobře bavil, i když žádným fanouškem jsem se asi nestal a po žádné další mecha-akci zrovna taky nekoukám.

I když jsem ze začátku tápal, co se hratelnosti týče, tak mi celkem rychle došlo, co se po mě chce. Dark Souls mě naučilo locknout cíl a rollovat doprava, v Armored Core místo toho prostě zapnete booster a kroužíte kolečka, dokud se nepoblejete, nebo boss neumře. Při tom stačí mačkat co nejvíc tlačítek ovladače... většina z nich jsou zbraně. Podobně jako u soulsovek vám hra nabídne slušný arzenál zbraní a výbavy, ale taky podobně jako v Dark Souls, až do konce hry si bez problémů vystačíte se základním vybavením. Já hned na začátku vyzkoušel double-trigger build a i když jsem se snažil experimentovat se zbraněmi na dálu nebo s pomalým nabíjením, nakonec jsem se k němu stejně vždy vrátil... seděl mi do ruky prostě nejlíp (než jsem objevil quadro-trigger build). Souboj byl zábavný, lehčí než ostatní hry od From Software, ale některé bossfighty mě i tak trošku potrápily, než jsem... ne zrovna našel správný build, ale spíš přišel na vhodnou taktiku. Asi polovina bossů jsou kolosální mechaňáci se super designem, tyhle souboje mě opravdu bavily. Bohužel, ve hře je také hodně AC soubojů, neboli sice NPC, ale pořád "jako hráč" chovající se boss. Ty stály za hovno ve všech soulsovkách... a tady je to zhruba tak, že pvrních 10 je zábava, dalších 20 jakože... "tak teda jo, no..." a zbytek už je prostě jen opruz, zdaleka nejhorší v hektických střetech 2 na 2, kdy přes všechno, co se děje na obrazovce, a kolik tlačítek najednou musíte mačkat, nestíháte ani sledovat pozici nepřítele. Bohužel, poslední dva bossové jsou tohoto typu, což mě dost zklamalo.

Svět Armored Core a samotná planeta Rubikon mě celkem zaujaly, hlavně atmosféra prázdné, industriální, kolosálně majestátní a lidskosti zbavené budoucnosti. Ne tak příběh. Byl jsem připraven na to, že když jsem nehrál nikdy žádnou předchozí instalaci, tak nebudu chápat, která bije (což se potvrdilo). Ale mnohem víc mi vadilo, jak spousta věcí nedává smysl. Řekl bych, že tady asi účel světí prostředky, a tak ta spoustu hovadin a děr v plotě zřejmě vědomě padá za oběť arkádové hratelnosti stylu "z HUBu na misi, z mise do HUBu". OK, nijak mě to neuráželo, beru jak to je. Bohužel, o tom, co jsem dělal na Rubikonu, proč jsem to dělal a hlavně co je vůběc "coral" a proč po něm všichni jdou jak po uzeným, nemám po 12 hodinách ve hře ani páru.

Čekání na Nightreign mi AC:6 zkrátilo asi o 3 týdny, takže za mě dobrý.

Pro: Atmosféra, délka hry, hratelnost

Proti: Souboje s AC NPC

+5

Silent Hill: The Short Message

  • PS5 65
Po dohrání remaku SH jsem se pustil i do tohoto krátkého DLC. Short message je název príznačný, protože během 3 kapitol nestrávíme ve hře déle než 2 hodiny.

Od SM jsem nic nečekal a tím pádem vyloženě zklamaný nejsem. Příběh se zamýšleným morálním přesahem mě sice úplně nechytl za srdce, ale špatný taky nebyl. Zajímavý nápad je koncept s krátkými shoty s jednou z hrdinek ve filmovém zpracování. Ve zkratce se příběh točí kolem 3 dívčích postav, z nichž jednu ovládáte a dvě jsou Vaše přítelkyně na telefonu. Telefon je obecně jediná věc, kterou ve hře máte. Na ten Vám chodí zprávy, popřípadě si zaznamenáte poznámky. Hra je tedy nebojová.

Vše spadá v mých očích do obyčejného průměru, ale je tady jedna věc, kterou musím vyzdvihnout. Atmosféra. Na mě působila atmosféra rozpadlého squatu velmi intenzivně. Já nejsem u hororů zrovna hrdina a tady jsem cítil opravdu úzkost. Všechny místnosti byly opravdu pečlivě vykresleny. Vše dotvářely i zvuky, takže audiovizuál taky perfektní. Technická stránka už byla ale trošku horší. Znatelné propady FPS byly sem tam cítit. Každopádně to ale nebylo nic fatálního.

Hra rozhodně není Silent Hill. Jen taková řekněme zpráva pro teenagery od jejich tvůrců. Na druhou stranu jsem hru dohrál jedním dechem a již výše zmíněná atmosféra byla pro mě opravdu výborná. Když si člověk představí, že by squat ze hry byl lokalita třeba právě v Silent Hillu nebo některého z Resident Evilu, to by byla fantazie.

Pro: Atmosféra domu, zvuky

Proti: útěky v labyrintu - zejména ten poslední, Jednoduchý a ničím nezajímavý příběh

+9

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS5 95
Nestává se mi běžně, že po dohrání hry zůstávám nehnutý sedět a oddávám se směsici čerstvých pocitů, jenž svou výrazností minimálně dohání ty nejlepší ve vzpomínkách nebo je ještě převyšují. Byly to pocity veskrze hřejivé, z dokonalého herního zážitku, ale také hořkosladké z toho, že hra došla svého konce. Konce celého Drakeova dobrodružství...

A že je to opravdu parádní rozlučka, která nenechá chladným nikoho, snad jen absolutního frigida, o tom nemusíte pochybovat ani sekundu. Z každého pixelu je cítit neskutečnou snahu vývojářů od Naughty Dog učinit ze čtvrtého dílu to vůbec nejlepší akčně-dobrodružné soaré na rozloučenou. Mistrně si pohráli s předchozími díly, naťukávají je citlivě po celou délku hry, rozvíjejí již tak skvěle napsané postavy a pečlivě budují hráčův vztah k nim (většina vztahových momentů působí uvěřitelně, reálně a lidsky).

Po technické stránce snad ani není co vytknout. Ten posun v grafice a ozvučení je neskutečný. Střídaní jednotlivých prostředí je jednoduše oku lahodící - sníh, písky, trsy travin i zpěněné moře působí realisticky a korunu celé té kráse nasazují nádherné výhledy. Výhledy na skotskou vrchovinu, zatopené utopistické město nebo mořské zátoky, lákající k lelkování.

Každé srdce dobrodruhovo musí nad příběhem zaplesat, a třeba ti, co vyrostli konkrétně na Rošťácích (The Goonies) tím spíš. Jaké by to asi bylo nalézt obrovský pirátský poklad, schovaný za promyšlenými puzzly a smrtícími pastmi? Tady máte svou zprostředkovanou šanci a vlastně i odpověď.

Celé toto vymazlené videoherní dílo pak jen vkusně dotváří akční komponenta. Ta je zde v podobě přestřelek a tiché eliminace i s vyšší obtížností lehce uvěřitelná, zároveň se zde však nachází snad jediná černá kaňka v jinak krasopisně vyvedeném eposu - zbytečná předvídatelnost akčních pasáží a určitá disbalance v reakci nepřátel při některých operacích.

Každopádně, jak již mnozí v komentářích uvedli, také já se přidávám: Drakeu a spol, budete mi setsakra chybět, ale jistě to nebylo naše poslední společné rodeo!

Pro: Drake, Elena, Sully, Rafe, Sam, příběh, audiovizuál, puzzle, epilog, intro, přestřelky

Proti: na 99% nic

+23

God of War Ragnarök

  • PS5 85
50 hodin. To je čas, který jsem s GoWR strávil. Připadá mi to docela dost, když si uvědomím, že mě severská mytologie úplně nebere. Hry, které jsou ale nějak spjaty se SONY už ano. Předchozí díl jsem také dohrál a s hodnocením šel o stupínek níž. Tady jsem musel přimhouřit obě oči, ale výsledek mě těšil ještě víc. Abych to upřesnil. 85% je zatraceně moc. Tohle hodnocení dávám i navzdory tomu, že subjektivní pocit mě tlačí níž. Nechci ale, aby hra trpěla tím, že jsem si sám od sebe a dobrovolně vybral žánr, který mi není nejbližší. Ona hra samotná je totiž opravdu veledílo.

Opět se setkáváme s ústřední dvojící v podobě otce a trochu tvrdohlavého syna, který si musí projít tím nejhorším, aby nakonec vystoupal na trůn nejvyšší. (tohle neni spoiler, jen obecné konstatování :-) ) Kratos dostal do rukou opět staré známé zbraně, ke kterým se později přidá ještě jedna parádička, ale to už bych vyzradil hodně. Soubojový systém se nezměnil. Ono ani není co měnit. Patří totiž mezi absolutní špičku na poli podobných her. Desítky různých variací jak protivníka zabít nám dává vše, jen ne pocit monotónnosti. A to je samozřejmě dobře. Ke každé zbrani je opět připojeno několik různých lehkých nebo těžkých combo útoků, opět mají zbraně různé účinnosti na různé nepřátelé atd atd. Evolucí samozřejmě prošel samotný Atrees. Už to není malý kluk, ale tvrdý oříšek pro každého nepřítele. Jeho schopnosti dozrály a nyní se z něj stalo mnohem víc, než synátor "do počtu".

Postavy jsou obecně opět vykresleny fantasticky. Každá má svou minulost, svůj příběh, své cíle i odhodlání. Rozhovory nejsou plytké a ukazují povahu a motivaci každé z nich. On příběh je obecně velmi komplexní a výborně napsaný. Tady se ale dostáváme pro mě k největšímu problému. Znovu opakuji, že je to asi opravdu dané tím, že nejsem pravý fanoušek těchto mytologií, ale příběh se někdy hrozně vleče a zejména v první polovině bylo poměrně dost hluchých míst za mě. Dokonce jsem třeba i týden hru nehrál, protože jsem neměl motivaci vědět, co bude dál. Je to ale podobné jako například s TLOU II. Zde taky mnoho lidí reklamovalo zbytečně vleklý příběh a mně naopak přišel fantastický a klidně mohla být hra delší. A to je prostě ono. TLOU je mi bližší.

Zpět ale k pozitivům. Jestli jsem zapomněl zmínit vizuál, udělám to teď. Ten je opět a zase bezchybný. Různé světy jsou vykresleny skvěle a zejména na kvalitní TV si člověk opravdu užije detaily všeho. Zamrzlé krajiny, ale i rozkvetlé louky, lesy nebo interiéry působí téměř živým dojmem.

V průběhu hry si často zahrajete samozřejmě i za synátora a parťáka Vám budou dělat i další postavy, což je velice příjemné zpestření. Hlavně, když parťáka dělá THOR. To je naprosto boží.

Jestli jsem trošku hanil příběh, jeho závěr a poslední část je dechberoucí. Dechberoucí, velkolepá, úžasná. Opravdu jsem hleděl s otevřenou pusou. Tady prostě nejde jinak, než fandit vašim postavám a dělat vše proto, aby to dopadlo dle představ.

Co říct na závěr. Rozhodně hru doporučuji. Myslím, že i hodnocení tomu napovídá. Hra se mi opravdu líbila. Zahrát znovu už si ji asi nehodlám, ale kdoví...

Pro: spousta protivníků, grafika, příběh hlavně v poslední třetině, soubojový systém, parťáci při boji, fascinující závěr

Proti: asi nic moc zásadního, za mě pouze trochu vleklý příběh.

+8

Ghost of Tsushima Director's Cut

  • PS5 95
Uf, tak na začátek letošní výzvy jsem si ukousl pěkný sousto. Přes 50 hodin herního času a to mi na mapě pořád svítí spousta otazníků. A bavil jsem se celou dobu.

Ghost of Tsushima jsem se nějakou dobu vyhýbal právě kvůli tomu, že je to další z her, který člověk musí věnovat pořádnou porci času. Naštěstí do toho není problém proniknout a už jen hltat obsah. Ovládání je poměrně přímočaré a i když jsem pár dní nehrál naskočil jsem do toho rovnou zpět. Hrál jsem teda na nižší obtížnost, ale soubojový systém je intuitivní a i u nižší obtížnosti je nutné střídat styly podle toho, který oponent zrovna stojí proti, anebo rychle střídat i v průběhu souboje, při větším množství soupeřů. Navíc v průběhu hry se objevují jak noví soupeři, tak nové způsoby souboje, a tak souboj nepřejde do stereotypu.

To samé se dá říct i o lokacích. Každá část ostrova totiž vypadá úplně jinak, při cestování na sever se postupně ochlazuje a Sakai díky tomu vystřídá naprosto odlišné lokace a všechny jsou opravdu dechberoucí. Jak jsem se v minulosti kochal prostředím v Horizon nebo God of War, tady mi to přijde ještě o chlup dál a ty výhledy na krajinu jsou až neskutečné. Hrál jsem na PS5 v quality režimu (oba režimy jsou min. 60fps) a za celou dobu jsem nezaznamenal nějaké technické potíže nebo pokles framerate. Jakožto původní exklusivita je hra skvěle optimalizovaná a hlavně nahrávací časy při fast travelu byly neskutečně rychlé, i když šlo o přesun přes celý ostrov.

Příběh pěkně graduje a i když je docela jednoduchý a dá se i odhadnout jak dopadne, jsou tam silné momenty a celkově se jedná o nadprůměr. Stejně tak mě potěšily vedlejší questy, nebo jak se tu jmenujou "tales" ty jsou mnohem zajímavější, než v mnoha open world hrách, kde často některé vynechávám, tady jsem hru vytěžil do posledního zbytku. Jediné mé osobní minus je asi občas naivní motivace některých postav, které jsem zkrátka nepochopil a možná trochu zbytečné jsou tu možnosti různých odpovědí v rámci konverzací, protože, pokud se nepletu, nemají vůbec na nic vliv a příběh je úplně lineární. Motion capture je pak na vysoké úrovni a herecké výkony taky. Hru jsem hrál v angličtině, jelikož herci jsou sice japonského původu, ale žijící v USA a náběr motion capture probíhal v angličtině, proto mi to přišlo přirozenější, než v japonském dabingu. Krátce jen zmíním i hudební složku a obecně zvuk. Hrál jsem na Dolby Atmos sestavě na které už jsem hrál dost her a tady mi přišel prostorový efekt opravdu nejlepší. Při pohybu v lese různé praskání, vítr, tekoucí voda, všechno znělo velmi přesvědčivě a soundtrack je taky krásný.

Ghost of Tsushima jsem si užil a určitě se jedná o jednu z nejvýraznějších her, kterou jsem za poslední roky hrál, těším se na pokračování.

Pro: grafické zpracování, příběh, herecké výkony, prostředí, soubojový systém

Proti: motivace některých vedlejších postav

+15

Baldur's Gate III

  • PS5 100
Nějak mě přestalo bavit hrát hry, které mě během několika hodin nepohltí (dřív jsem to dělala, asi ze stejného důvodu jako jsem chodila na artové filmy - měla jsem na to čas). Za poslední rok dva jsem zkusila dát šanci Alanu Wakeovi II, dalšímu Diablu, Elden Ringu, dokonce i Hogwarts Legacy a asi je fér zmínit i tristní omyl Dragon Age Veilguard, ale co u mě na plné čáře a zcela bezkonkurenčně vyhrálo byla právě BG3, kde mám od začátku roku 2024 odehráno ... velmi mnoho hodin. Jako fakt hodně. Nemůžu říct kolik, protože na home office zásadně vždy pracuju.

Upřímně, tahle hra má taky spoustu chyb. Zpočátku tam bylo dost bugů, zaseklých konverzací a nedořešitelných úkolů. Souboje, řekněme si to na rovinu, hodně závisí na tom, v jakém pořadí do nich naběhnete a jaké máte na začátku rozmístění postav. Než si je totiž došoupete do výhodnější pozice, tak vám je pavoučí matka a její potomstvo dokážou slušně zrušit a vy tak ztratíte Honor Run v prvním tahu. Kamera je (hráno na PS5) celá nějak divně dolů, takže vám třeba nad hlavou proletí drak, aniž byste se na něj mohli podívat. Prostředí je taky takové ve stylu sem ještě můžu skočit (a o skákání samotném mi ani nemluvte) a sem už ne a sem jo, akorát za sebou nechám půlku družiny, protože ti tak daleko nedoskočí a musím se pak na ně přepínat a dovést je jinou cestou ... Jo a taky, že skoro v celém druhém aktu jste v neskutečně hnusné, doslova i metaforicky život vyčerpávající krajině a když si z ní chcete oddychnout, čeká vás jen zdánlivě nekonečný chrám bohyně Shar a v něm několik neuvěřitelně otravných úkolů. Ale to čert vem. Všechno má něco, ale pro mě má tahle hra evidentně všechno, protože ji prostě nemůžu přestat hrát. Přirovnala bych ji k Dragon Age Origins, která mě kdysi taky takhle strašně bavila a která taky místy (Fade) uměla poškádlit trpělivost. A která shodou nikoliv okolností, ale vědomé a chvályhodné vývojářské volby, taky měla němého, ale o to víc výřečného protagonistu. Ano, jsem ráda, že tu není dialogové kolečko, které poprvé a naposledy fungovalo v Mass Effectu.

Co se mi strašně líbí je, když začneme od maličkostí, třeba to, že si tuhle hru můžete naprosto kdykoliv uložit, uprostřed boje, uprostřed dialogu. To je strašně fajn, když vám třeba někdo volá nebo musíte jít uspávat dítě. Ta hra to prostě chápe, že prostě teď musíte skončit a nechcete příště opakovat minulých 45 minut, protože 45 minut je třeba celá doba, kterou na ni ten den máte.

Co se mi samozřejmě líbí úplně nejvíc jsou všechny postavy, jejich příběhy, dabing, animace, náhodné hlášky a reakce (Astarianovo mávnutí na Gandrela při setkání v BG), prostě úplně všechno kolem nich. A že těch společníků můžete vzít do party pěknou řádku, až to s modem Unlimited Party vypadá spíš jako školní výlet než válečná výprava. Z těch vedlejších postav třeba překvapila Minthara, pokud mám jmenovat jména. Z těch úplně vedlejších třeba Voss nebo "můžeš být taky tak krásný jako já" Emperor. Jen Mayrinu chci zabít jen, co ji slyším. A ano, Laezel orgasmující jen co cítí můj "odér" se mi taky vryla pod kůži - mám je ráda všechny, i s těmihle trapnými momenty, kdy doufáte, že nikdo nevejde do místnosti, protože neuvěřitelně cringe mnohakončetinová sex scéna s Galem se nedá vysvětlit nikomu, kdo nezažil. Taky mě baví donekonečna začínat znovu a znovu a zkoumat všechny ty možné reakce a nuance, když děláte jiná rozhodnutí. A taky to, že všechny hlavní postavy mají svoji dobrou a "zlou" cestu, na kterou je můžete navést. Příběh hry a celý svět jsou neskutečně robustní, jo, možná tam sem tam něco nefunguje, ale já za ty stovky hodin fakt nemám o nic menší pocit, že svět Faerunu žije svým životem, na který mám já zásadní vliv. Strašně moc se mi líbí ta provázanost všeho se vším, jak mají všichni vaši společníci něco společného s hlavním příběhem a jak vás všechny v titulním městě Baldur's Gate čeká rozuzlení osobního i celosvětového příběhu. Fakt se mi líbí, jak tu zlou skřetici potkáte v Emerald Grove, ve skřetím kempu, i v Moonrise Towers. To samé s tím zakletým pekelným týpkem, kterého vysvobodíte a on vám pak přijde pomoct proti Rafaelovi v jeho domě. A líbí se mi i ta Rafaelova nazpívaná písnička. A takových případů je tam spousta.

Jestli v téhle hře něco zažívám, tak je to skutečná možnost roleplay - pokaždé si můžu hrát na jiného hrdinu, či nehrdinu. Mám pocit, že to, co dělám, má význam. Že můžu konečně říct, to, co chci a ne vybrat kladivo nebo srdíčko. Pro mě je tahle hra nový zlatý standard a všechny následující budu poměřovat s ní. Bylo to lepší než všichni tři Zaklínači a všechny tři Dragon Age? Těžko říct, protože minimálně na Origins (Inkvizice mě nebavila) a na Zaklínače 1 a 3 mám stejně krásné vzpomínky jako už teď na Baldur's Gate III. Doteď si pamatuju hudbu a určité scény a ten pocit, kdy vás někdo zradí, kdy zjistíte, že tohle je ve skutečnosti xy, kdy si strašně přejete, aby něco dopadlo jinak, než dopadlo ... Prostě takové to kouzlo, které se nedá vytvořit jinak, než kombinací skvěle napsaného příběhu a vybudováním specifické atmosféry pro daný svět a toho, že nějakým kouzlem, zaklínadlem nebo lektvarem vývojáři dosáhnou toho, že to celé klikne a vám na tom všem najednou strašně záleží. Než jsem tuhle hru před víc jak rokem začala hrát, myslela jsem si, že už jsem moc cynická, stará a korporátní na to, abych tenhle pocit zase zažila; BG3 mi zas po čase připomněla, že dobré hry dělané s láskou s vámi dokážou zamávat ještě víc než kdejaký parazit :)

Proč pořád hraju Baldur's Gate III? Mě to baví.

Pro: fakt hodně dobrá hra

Proti: spousta maličkostí vypsaných v textu

+25

Hard West: Scars of Freedom

  • PS5 65
Slušné rozšíření. Problémy základní hry zůstávají, ale náplní i námětem snese Scars of Freedom srovnání spíše s těmi lepšími scénáři kampaně. Překvapila mě celkem délka, jelikož bonusový příběh je ve srovnání s osmi základními rozhodně nejdelší. Tentokrát je i část dialogů dabovaná atmosféra Weird West opět dobře funguje... scénáristé si bohužel neodpustili i pár kiksů. Například když nějakým nevysvětleným způsobem striktně němá postava sdělila konkrétní jména hlavní hrdince, která však podle jiné části scénáře neumí číst. Ok.

Novinek moc není (tuším jedna zbraň, kterou jsem ale nepoužil), mapy střetnutí jsou ale dobré. Stejně jako v základní hře nejde ani tady vždy pouze o vyvraždění nepřátel. Ve Scars of Freedom na mě čekal i nejnáročnější souboj z celé hry, kupodivu šlo o střetnutí nepovinné. No, měl jsem fakt co dělat a mapu jsem zdolal metodou pokus omyl snad po hodině a půl. Neuváženě jsem se vydal pro zásoby Etheru se slabou partou a málem na to úplně dojel. Souboj se nachází až v poslední čtvrtině DLC. Pokud jej však spustíte, lze ho už pouze restartovat a vzhledem ke zdejšímu systému ukládání nahrát pozici před soubojem není možné. Ohroženo tak bylo cca 4-5 hodin hraní v případě, že bych musel scénář prostě celý pustit od začátku.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Poměrně dlouhé; dobý námět; doprovodná mechanika scénáře má tentokrát alespoň nějaký dopad na hratelnost

Proti: Nemožnost nahrání pozice před soubojem; opět otravný bug s mizejícími portréty a další problémy základní hry

+9

Hard West

  • PS5 65
Tohle mohlo být skvělý. Jenže autorům se nepodařilo prakticky nic úplně dotáhnout, takže se obrovský potenciál rozplynul jen v obstojný nadprůměr.

Styl "Weird West" pro mě zase takovou exotikou nebyl. Poměrně nedávno jsem odehrál ehm... hru jménem Weird West a propojení kovbojů s okultismem a démony mi tak již bylo poměrně povědomé. Hard West se tématiky ujímá obstojně. Specifickou atmosféru navodit dokázal a ústřední filmečky uvozující každý z osmi hratelných scénářů jsou fajn, stejně jako stylový hlas vypravěče, kterým není nikdo jiný než Smrt samotná!

Co mě celkem zarazilo je fakt, že jednotlivé scénáře jsou vzájemně dost oddělené a ke slovu se během kampaně dostane dokonce celých šest hlavních postav (a fůra parťáků k nim do bandy). Co scénář, to tak 3-4 hodiny hratelnosti a pokaždé se začíná od znova, i když vždy trochu jinak. Příběh postav scénářů je sice částečně provázaný, ale přišlo mi, že některé dějové linky hodně vyšuměly a závěr byť i poměrně zajímavě rozjetého scénáře byl skoro vždy dost neuspokojivý. Po závěrečném souboji sekce prostě vypravěč pronesl dvě tři věty a hotovo. Některé scénáře mě svým tématem bavily (hledání příčiny šířícího se šílenství), jiné moc ne (útěk Cassandry před fanatickým magorem).

Vyjma tahových soubojů ve hře možná až překvapivé množství času strávíte na mapě daného scénáře, kde se vaše banda pistolníků přesouvá mezi lokacemi. Pro většinu scénářů si autoři připravili i určitou unikátní mechaniku. Ty na mě však působily v lepším případě zbytečně, v tom horším prostě jen otravovaly. V jednom scénáři se tak například střídá denní cyklus a postavy se potřebují večer najíst. V tom, jak je hra celá dost neohrabaná musíte příděl jídla každému ze členů skupiny manuálně odklikávat každý večer. Přínos do hratelnosti? Regulérně nula.

Průzkumem mapy lze získat určité odměny, další peníze ale i nepěkné zranění pro některou z postav. Dopady vašich rozhodnutí však dost limituje fakt, že nejpozději do pár hodin budete s jinými postavami v jiném scénáři a vedlejší aktivity tak působí trochu zbytečně. Alespoň jde však odemknout některé unikátní předměty, jež je poté možné v rámci dalšího scénáře zakoupit od speciálního obchodníka.

Každý ze scénářů obsahuje cca 5-7 soubojů z nichž je drtivá většina povinná. Mapy jsou pro každé střetnutí unikátní a celkem povedené. Jsou plné překážek sloužících ke krytí, které je pro přežití naprosto stěžejní. Na samotných soubojích by však chtělo taky ještě zapracovat. Hra se na PS4/5 ovládá trochu humpolácky a přepínání mezi patry baráků je hrozný voser. Není vůbec problém se ukliknout a panáčka poslat kam jste úplně nechtěli. V Hard West se bojuje exkluzivně na dálku a jiné než palné zbraně zde nejsou. Hlavně zpočátku částečně ale až do samotného konce jsem tápal, jestli z daného místa budu schopen nepřítele trefit, popřípadě jestli jej hra při přesunu na danou pozici bude stále vnímat jako v plném či částečném krytu. Tohle šlo udělat daleko přehledněji. Nastávají tak situace, kdy má vaše postava na nepřítele už zdánlivý výhled a střílet nemůže (nebo s velmi omezenou účinností) a pak vás jednou ranou nepřítel přes půl mapy zastřelí skrz dvě okna.

Nejprve jsem měl v plánu hrát střetnutí bez nahrávání pozice. Tohle siláctví mě však hodně rychle opustilo. Nepřátelé na mapě totiž nevidíte, pokud je nevidí přímo některé z ovládaných postav. Velmi často mě tak některou z postav odpravil nepřítel, o jehož pozici jsem nevěděl a vědět ani nemohl. Můj pistolník se prostě zrovna kryl vůči támhletěm oknům, avšak ještě neviděného protivníka počítač umístil jinam. Když nejste v krytu a dojde vám atribut štěstí, dle kterého se vypočítává šance na úhyb, stačí jedna maximálně dvě rány a je vymalováno. Navíc mě otravoval nepříjemný bug, jehož vinou mi po celou hru mizeli portréty s ovládanými postavami. Jediné řešení? Quick save/load. Někdy vše fungovalo správně alespoň pár kol, jindy byly portréty po dvou odehraných akcích opět fuč. Bez nich přitom nevíte, kolik dané postavě zbývá štěstí či jakou má zrovna zbraň... ultimátní edice MY ASS!

I přes neduhy však dokáže hra v tahových soubojích bavit. Sytém vylepšení a schopnosti jsou zde řešeny formou tarotových karet a některé schopnosti zavánějící okultismem rozhodně dokáží bavit. Postupem času čím dál více zjišťuji, že tenhle žánr mi zatraceně sedí (jen bych si konečně mohl pustit taky něco vyloženě dobrého... místo toho se trápím se zabugovanými kousky jako Crown Wars: The Black Prince či právě Hard West). 

Se hrou jsem i díky bugům a hraní na nejvyšší obtížnost strávil cca 30 hodin. Část z nich jsem se dobře bavil, část se vztekal nad tím, jak špatně některé aspekty hratelnosti autoři vymysleli. I přes ne úplně oslnivé hodnocení mě však nakonec mrzí, že druhý díl není pro PlayStation naportovaný. Většinu nepříjemných nedostatků by zase nebyl takový problém odstranit a s trochou snahy by ze série mohlo vážně něco být. Škoda.

Hráno jako součást Herní výzvy 2025 – " 2. Tenkrát na Západě: Dohraj hru, která se odehrává z větší části na Divokém západě. – Hardcore varianta /zcela zjevný "westernový setting" šmrncnutý Weird West prvky/

Hodnocení na DH v době dohrání: 71 %; 25. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Tahové souboje dokáží být zábavné (když hře odpustíte určité nedostatky); atmosféra většinou dobře funguje; části příběhu (jako celek mě však už tolik nenadchl)

Proti: Mizející portréty postav; souboje jsou mnohdy dost nepřehledné; doprovodné mechaniky k jednotlivým scénářům jsou zbytečné a nic do hry nepřináší; občasné zápasení s ovládáním na PS

+9

Uncharted: Drake's Fortune

  • PS5 65
Hm, hm. Tak toto má byť ten slávny Nathan Drake? Nebudem klamať, čakal som viac. O dosť viac. Samozrejme, do hry som išiel s tým, že ide o starší kúsok, takže som bol pripravený, že to nebude úplne "smooth" (v rôznych ohľadoch), ale aj tak som sa príliš nebavil.

Grafika remasteru je síce pekná, ale všetko ostatné bolo také... priemerné a nijaké. Príbeh ma nebavil, ale tak dobre, na dobrodružnú hru založenú na akcii a hádankách to nebolo úplne márne (resp. postačujúce). Horšie to už bolo s postavami.

Možno okrem Eleny som tam nenašiel jedinú sympatickú postavu. Nathan je otravný namachrovaný tlčhuba, Sully je na tom síce lepšie, ale tiež žiadna sláva. Záporáci sú zameniteľní panáci a už si ani nepamätám, že tam vôbec nejakí boli. Rádoby vtipné hlášky mi neprišli vtipné (som už starý, viem) a ani akcia a hádanky na mňa veľký dojem neurobili. Hádanky sa mi páčili viac, hoci boli ľahučké. Akcie bolo hádam až príliš a bola dosť stereotypná.

Nechcene vtipné mi prišlo, ako nepriatelia po zásahu 9 mm zbraňou odleteli niekoľko metrov dozadu ako v Tarantinových filmoch. Ten koncept striedajúci hádanky s akciou bol až príliš okatý a dosť často ma to proste nudilo. O čom svedčí asi aj to, že túto pomerne krátku hru som hral niekoľko týždňov. No nič. Ešte zrejme dám šancu sequelu. Snáď prinesie zlepšenie (tunajšie hodnotenie naznačuje, že by mohol) a budem sa baviť predsa len viac.

Pro: grafika

Proti: je to dosť priemerné (vo všetkých ohľadoch)

+11

The Last of Us Part II

  • PS5 95
První díl je pro mě pravděpodobně nejlepší hrou vůbec. Nemohl jsem být zvědavější, co nabídne ten druhý. Vyhlídky byly velké. Zvlášť po diskutabilním závěru v díle prvním.

Druhý díl nás na počátku zavede do městečka, které se po trvající apokalypse snaží žít, budovat a tvořit nové hodnoty. Městečko není velké a lidé se v něm opět naučili bavit a radovat se z toho mála, co jim zbylo. Za opevněním totiž čeká pořád ten hrozivý svět, do kterého se chtě nechtě opět brzy podíváme. Čas se posunul o 5 let, z Ellie je dospělá slečna a ostatní známí aktéři z dílu prvního zase o trochu víc zestárli. Vztah mezi Ellie a Joelem utrpěl vážné trhliny, ale to je to poslední, co k příběhu řeknu.

Technická stránka hry se dočkala zase mírného zlepšení. Ono totiž z Part 1 není moc co vylepšovat. Grafické zpracování je tak opět na fantastické úrovni, audiovizuál je opět další dominantou hry. Nic jiného se ale asi nečekalo. Potenciál TLOU byl obrovský a po prvním díle se na tomto nic nezměnilo. Ať se jedná o technickou stránku nebo tu příběhovou.

Hra nám opět nabídne skvostné pohledy na rozpadlá města, tísnivou atmosféru v interiérech a deprimující místa, kde nedýchá už roky nic jiného, než smrt. Zase se budeme snažit hledat věci, které se žánrem survival hororů souvisí nejvíce. Takže náboje, lékárničky, potřebné díly na výrobu dalších vylepšení atd atd. Možností je celá řada, co proti svým nepřátelům použijete. Co se týče nepřátel, je jich zase o trošku víc a autoři si zase o trochu víc pohráli s jejich vizuálem. Takže za mě krok dopředu správným směrem.

Prostředí je opět lineární a když můžou některé scenérie působit jako open world, faktem zůstává, že to tak není. Hra nás stále žene dopředu a odkrývá nám opět velice zajímavý příběh s několika skvělými zvraty. Herní doba se prodloužila a mně hra zabrala na vyšší obtížnost něco kolem 34 hodin. Pro mě jako velikého fanouška to i tak bylo málo :-)

Zatím se může zdát, že druhý díl nenabízí nic nového. Ano i ne. Je tady hlavně pokračování příběhu a také bonusový obsah po dohrání hry. Kromě zajímavého dokumentu o vývoji hry (s českými titulky) je zde také tzv. No return mód. Jakási survival mini hra, respektive tzv. roguelike zážitek se survival prvky , ve kterém v rámci několika úrovní navštívíte různé lokace. Zahrát si přitom budete moci za většinu postav z původní hry. Část postav, zbraní a vylepšení si však odemknete až samotným hraním. Je to rozhodně skvělý doplněk a fanouškům hry zase ukrojí další porci času.

Co vlastně TLOU Part II je. Revoluce rozhodně ne, evoluce ano. Pro fanoušky naprostá povinnost, pro ostatní asi povinnost taky :-) Zvlášť pokud jste milovníky tohoto žánru, jen těžko budete hledat lepší počin.

Pro: Vše z prvního dílu, bonusový obsah

Proti: Příběhové twisty nemusí sedět všem

+15

The Last of Us Part I

  • PS5 100
TLOU - hra, které jsem věřil zdaleka nejvíce, že mě u konzole udrží. Hra, které jsem přečetl nejvíc recenzí, viděl nejvíc videí, hra od které jsem čekal absolutní vrchol a dostal jsem ho. Dnes lituji jedné věci - že si tento herní a emotivní zážitek nemohu vychutnat znovu poprvé.

Hra nás dostává na úplný počátek celosvětové epidemie, o které nikdo nic neví, Důležitým faktem ale je, že mění jinak poklidné sousedy a přátelé na agresivní víceméně zombies. Nikdo neví odkud to všechno přišlo, ale hra nás rovnou "hází" na počátek této katastrofy, která navždy změní životy miliard lidí. Jedním z nich je i Joel Miller. Z příběhu hry již nebudu prozrazovat víc. I když věřím, že se jen těžko najde někdo, kdo by alespoň z části nevěděl, co je TLOU zač.

Již od prvních okamžiků na mě hra působila naprosto fantasticky. Grafické znázornění apokalyptického světa, kde vidíme nádherné scenérie čítající nepřeberné množství polorozpadlých nebo úplně rozpadlých budov, domů, mrakodrapů, mostů atd., je naprosto fascinující. Atmosféra světa po nákaze nemohla v mých očích dopadnout lépe. Svět je kolem dokola plný nástrah v podobě nakažených, ale i lidí a vojáků, kteří se v mezidobí spojili do jednotlivých frakcí a nepřekvapivě bojují jen sami za sebe. Při procházení hrou se tedy musíte vypořádat nejen s monstry, ale i lidskými protivníky. Cesta, na kterou se tak Joel společně se svým "balíčkem" v podobě mladé Ellie vydal, je tak ještě o kus náročnější.

Tady jsem se konečně dostal k Ellie. Mladá slečna, která hraje v příběhu samozřejmě naprosto zásadní roli je napsaná perfektně. Věčně uražená, nespokojená, arogantní dívka si jen těžko hledá cestu k uzavřenému Joelovi. Na druhou stranu jsou výborné jak už drobné hádky, tak nepřestávající pošťuchování mezi oběma aktéry. Tímto způsobem jsem si vytvořil vřelý vztah k oběma postavám a přestalo mi být jedno, co s nimi bude. Tohle je za mě obrovsky důležité. Dodává to hratelnosti nenahraditelné body do plusu. V průběhu jejich cesty se pak dočkáme i nových přátelství a dalších momentů, které více či méně zasáhnou do osudů obou protagonistů.

Hra je survival akcí, takže hráč sbírá cenné náboje, lékárničky, dokáže si vyrobit další potřebné věci pro boj nebo přežití jako takové. V tomto ohledu zde asi není nic zásadního, co by vybočovalo. K dispozici jsou bodné zbraně, pistole, brokovnice, samopal atd atd včetně granátů nebo mol.koktejlů. Soubojový systém je každopádně povedený.

Míra brutality je pak v mých očích naprosto dostačující. Monstra jsou dostatečně nechutná, krvavá a správně děsivá. Velkou měrou k tomu přispívají i zvuky "naříkajících" zombies nebo i klepavé zvukové projevy od tzv. clickerů. Já jsem obecně trochu "po*era", takže mi to přišlo všechno dost děsivé. Zejména večer a na sluchátkách. Přispívá k tomu i deprimující pohled na kdysi "zářivý" svět, ale to už jsem psal výše.

Obecně opravdu nemám co vytknout. Čekal jsem TOP hru a také ji dostal. Není tajemstvím, že je to jedna z nejlepších her, kterou jsem hrál. Ne-li ta nejlepší. Jako třešeň na dortu je finálové morální dilema, které má své místo i v díle druhém.

Kdo nehrál, rozhodně doporučuji všemi deseti.

Pro: grafika, tísnivá atmosféra, zombies, příběh, fantastický audiovizuál

Proti: Fakt mě nic nenapadá

+12 +13 −1

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PS5 80
To, že je Star Wars Jedi: Fallen Order trochu rozporuplný, rozhodně říct lze. Nevyrovnaná úroveň tempa, příběhu a dokonce i grafiky je při hraní vskutku patrná. Po celou dobu jsem si říkal, jak skvělé by bylo, kdyby se tvůrci vyprdli na celý ten metroidvania design s prvky souls-like, ale udělali z toho po vzoru legendárního Mass Effectu pořádné ukecané akční RPG. Protože svět Hvězdných válek a jeho lore k tomuhle vyloženě vybízí. Když jsem ale tenhle stesk překonal, dostal jsem pořád poměrně výživnou akční adventuru, která má k dokonalosti docela daleko, ale svou hratelností mě bavila konstantně po celou dobu. A to dokonce tak, že i po jejím kompletním dohrání i s platinovou trofejí mám chuť pokračovat dál.

Mé největší obavy vyplývaly především z avizovaného souls-like systému. Demon's Souls na tehdejším PS3 jsem vzdal zhruba po dvou hodinách a do žádné další soulsovky jsem se už od té doby neodvážil. A proto jsem Fallen Order rozehrál na druhou nejnižší obtížnost. K tomu mám dva poznatky. Za prvé, tahle obtížnost byla pro mě přiměřenou výzvou jen prvních pár hodin, poté už mi hra přišla spíše lehká než těžká. A druhá věc se týká samotného souls-like systému, jehož přítomnost mi v této hře přišla, více než cokoli jiného, zbytečná. Naštěstí je ale hra na nižší obtížnost natolik přístupná, že alespoň neotravuje příliš život. Postup lokacemi se dá poměrně dobře plánovat a v pozdějších fázích, kdy má hráč vylepšené jak ingame skilly, tak ten svůj hráčský, se dá každým ze světů procházet celkem svižně. Ke konci jsem už vyloženě kosil nepřátele s prstem v nose.

Jestli mě ale něco fakt bavilo, tak to byl samotný souboják. Není dokonalý a jako prakticky všechno v celé hře sem tam glitchuje, ale souboje se světelnými meči jsem si v žádné jiné hře takhle neužíval. Je to skvěle naanimované, slušně responzivní, dostatečně pestré a přesto ne složité. A opravdu luxusně nazvučené. Fakt jsem si připadal jako Jedi - za tohle díky!

Kvalita hádanek a plošinovkových sekvencí patří spíše k těm průměrnějším, ale neuráželo mě to a hezky to ředí akční gameplay. Sbírání ozvěn, otevírání beden a hledání dalších collectibles také nenudí, byť bych si rozhodně dokázal představit hodnotnější odměny než jen kosmetické doplňky. Ničeho ale není přehnaně moc a šmejdění po lokacích baví napodruhé či napotřetí. Jen asi fakt doporučuju případný backtracking nechat až k závěru hry. Všechny zásadní schopnosti hráč dostane až po druhé příběhové návštěvě Kashyyyku. Já to tak udělal a bylo to jednoznačně dobré rozhodnutí, které mi ušetřilo čas. Ve hře totiž není žádný fast travel.

Jakož ryze systematicky založený explorer fandou systému, kdy hráč získává potřebné schopnosti až postupně a musí se pak vracet na již projitá místa asi nikdy nebudu a i tady je to trochu otravný a zbytečný prvek, ale že je hra rozdělená na několik ne až tak velikých světů, se to dá přežít (byť občas se skřípením zubů).

K příběhu řeknu jenom to, že je velmi jednoduchý, má zvláštní pacing a ke konci ztrácí dech. Kupodivu mi to ale zas až tak nevadilo, protože jinak tvůrci atmosféru Star Wars - od vizuálu, přes hudbu, choreografii až po dialogový humor - vystihli naprosto přesně. A ta nostalgie a láska k lore tomu přidává fakt hodně moc. U mě nějakých 10 % v celkovém hodnocení.

Pokud tedy dvojka přidá více příběhu, více lore, více dialogů a více společníků, budu vrnět blahem.

Pro: svět Star Wars a jeho atmosféra, souboják, zábavný exploring a hratelnost obecně, cutscény, cool přelety mezi planetami, přiměřená délka

Proti: nevyvážená kvalita grafiky, velké množství různých drobných technických glitchů, zbytečné souls prvky, absence fast travelu

+18

Gran Turismo 7

  • PS5 90
GT7 je hra, která se snaží být (a vskutku jí to jde) co nejrealističtější simulací automobilového závodění, a i když to není hra pro každého, pro fanoušky tohoto žánru je skutečně špičkovým zážitkem.

Gran Turismo vždy vynikalo ve vizuálním provedení, ale GT7 posouvá laťku ještě výš. Na PS5 umožňuje využít obrovský potenciál a výsledkem je naprosto ohromující grafika. Detailní modely vozů jsou naprosto precizní – každý automobil je zpracován s velkou pozorností k detailu, a to nejen zvenčí, ale i uvnitř kabiny. Když se podíváte na přístrojovou desku nebo volant, jsou detaily naprosto věrné. Odlesky aut a jejich věrné zpracování jen umožňuje zážitek, který se v některých scénách rovná k závodění v TV. Na výběr jsou dvě možnosti nastavení, přičemž já hrál s vyšší snímkovou frekvencí. Subjektivně jsem markantní rozdíl neviděl a na vizuálním zážitku mi to v žádném případě nic neubíralo. Co se týče prostředí, tratě v GT7 vypadají skvěle, ať už se jedná o realistické městské okruhy, nebo o přírodní scenérie na venkovních tratích. Možná nejvíce zaujme dynamické počasí a denní doby, které ještě více umocňují ponoření do hry. Například závodění v noci, kdy světla auta osvěcují tmavou silnici, je naprosto magické. Efekty deště jsou tak realistické, že skutečně cítíte, jak se auto chová na kluzkém povrchu. A pokud jde o audio, zvuky motorů, pneumatik, brzdění a dokonce i změny v akustice na různých tratích jsou ohromující. Každý typ motoru – od malého hatchbacku až po silný sportovní vůz – má svůj vlastní charakteristický zvuk, což přispívá k realistickému zážitku.

Jedním z hlavních lákadel GT vždy byla a je její realistická fyzika jízdy. GT7 není „arkádová“ závodní hra, která by vás držela za ruku, ale náročná simulace, která od hráče vyžaduje skutečné dovednosti a porozumění řízení. Každé auto se chová jinak – to, co platí pro malý hatchback, nemusí fungovat u sportovního vozu, který je těžší a má jinou dynamiku. Ať už se jedná o brzdění, zatáčení, akceleraci nebo chování na různých typech povrchů (asfalt, šotolina, sníh, déšť), GT7 vám dává pocit skutečné odpovědnosti za každý pohyb vozu. Jedním z významných prvků je také vylepšení řízení a automobilů. Můžete se rozhodnout pro přizpůsobení nastavení, což vám umožní upravit tlumiče, brzdové systémy, převodovky nebo aerodynamiku vozu podle vlastních preferencí. Tato úroveň přizpůsobení je klíčová pro hráče, kteří si chtějí hru přizpůsobit přesně svému stylu jízdy. Množství úprav a přizpůsobení je naprosto neuvěřitelné a dává naprostou volnost pro každého milovníka manuálních updatů. Pro nováčky je tu samozřejmě i možnost asistovaných režimů, které vám mohou pomoci s brzděním nebo kontrolou stability, takže hra je hratelná i pro začátečníky.

GT7 nabízí obrovský množství vozidel, od běžných sériových aut až po exotické supersporty a závodní vozy. Celkový počet vozidel je v řádu stovek, což znamená, že si můžete skutečně užít širokou škálu zážitků s různými typy automobilů. Samozřejmě, většina těchto aut je uzamčena na začátku hry, takže budete muset projít celým kariérním režimem, abyste je odemkli. Kariérní režim je výborně navržený, protože vám dává smysl postupu a cíle. Máte svůj „caffe bar“, kde si chodíte pro úkoly od svého přítele. Ten Vám nejprve hezky povykládá o historii nebo aktuální situaci s daným vozem nebo automobilkou. Hráč se tak dozví hodně zajímavých věcí. Tedy aspoň já jsem to tak vnímal. Zároveň kariéra nabízí hodně výzev a závodů, které nejsou pouze o rychlosti, ale i o strategii. Jde o různé disciplíny – od okruhových závodů až po časovky, které vás motivují se neustále zlepšovat.

GT7 samozřejmě není hra dokonalá, i když to tak může z předchozích řádků působit. Mrzí již tradičně absence jakéhokoli poškození auta. Jemné škrábance na karoserii bohužel nestačí. Chápu, že si automobilky nepřejí dávat vývojářům do rukou model poškození nebo lépe řečeno, že jim nechtějí dávat volnou ruku v tomto ohledu, ale věřím, že se v budoucnu dočkáme. GT7 je pouze o závodech. Proto opět tradičně chybí jakékoli promenádování po městě. S tím se ale asi počítá. GT7 nabízí vskutku tuny obsahu, ale za určitý čas se může stát, že se může dostavit pocit lehké jednotvárnosti (start, vyhrej závod, získej auto a znovu). Na druhou stranu věřím, že si každý hráč a milovník tohoto žánru přijde na své, jelikož je vlastně každý závod trochu jiný. Stačí si jen pohrát s nastavením auta :-)

Výsledkem je rozhodně nejvěrnější simulátor ve virtuálním světe a jedna z nejlepších závodních her vůbec.

Pro: doslova televizní grafika, zvuky, nepřeberné množství úprav včetně tuningu, množství aut, změny počasí a dopad na fyziku, věrnost simulace

Proti: chybějící car damage, po delším hraní se může dostavit pocit monotónosti

+11

Tails of Iron

  • PS5 --
Naprosto neplánovaně jsem Železný Vocasy dohrál v den vydání druhého dílu, přestože jsem se o to pokoušel už před rokem. Tahle roztomilá kreslená 2D bojovka je totiž těžká jako prase a protože neustálé opakování soubojů nepatří mezi moje oblíbené kratochvíle, odložil jsem ji velmi rychle k ledu.  

Naštěstí do hry vyšlo DLC s názvem Krvavý Fousky, které kromě nové stejnojmenné obtížnosti (pro totální magory) přineslo i novou obtížnost Pohádkový Vocásky (pro princezny). A díky Ratnoru Rodentsovi za to, protože na základní obtížnost Železných Vocasů bych neměl trpělivost.  

Autoři podporovali hru po vydání naprosto příkladně - už zmiňované DLC nabízí pět nových bossů, možnost získat klíč do královských komnat a poodhalení dalšího temného vocásku příběhu. Druhé DLC je pak cirka hodinový nášup v novém prostředí, přístupný po dohrání původní hry.

Co se soubojové části týče, úplně nadšený jsem z ní nebyl, přestože tvoří gró hratelnosti. Ve hře je jakýsi ukazatel váhy, který má vliv na rychlost pohybů a útoků. Je rozdělený na třetiny a každý kus zbroje nebo zbraně může zvedat nebo naopak snižovat váhovou náročnost. Přestože jsem se většinu času pohyboval v první třetině ukazatele, měl jsem stále pocit, že doba odezvy úhybů a odrazů není ideální a že postava prostě nereaguje dostatečně rychle. Naštěstí mi bezhlavé mlácení všude kolem, u obtížnosti pro princezny, procházelo.

Ke hře bych měl spousty výhrad, od přebordelených hromadných soubojů, přehnaně velkému množství vybavení, které je na tak malou hru prostě overkill nebo repetivnost povinných "vedlejšáků", které se opakují ve stejných lokacích a jsou nutné pro další postup ve hře... přesto z toho nemám úplně blbý pocit - v malebném audiovizuálu najde zalíbení nejeden infantilní čtyřicátník a při poslechu vypravěče s hlasem Geralta bude stát v pozoru kdejaký fousek (a možná i vocásek).

Hodnocení: ✰✰✰
+12

Metaphor: ReFantazio

  • PS5 95
Na Metaphor jsem se těšila už od prvního oznámení před lety a výjimečně jsem i sledovala nová videa, která ke hře vyšla a která představovala její svět. Hned mě zaujalo její zasazení, neboť to byla změna od vcelku již nudnějšího života na střední škole, jaký známe ze série Persona a v tomhle ohledu mě hra nezklamala a opravdu nabídla něco jiného.

Ač na hráče čeká pár překvapení a snad až šokujících zjištění v příběhu, tak se jedná o vcelku jednoduchý námět, kdy děj hry opravdu směřuje k tomu, co je vytyčené na jejím začátku. Co ovšem příběh značně vylepšuje, je právě onen svět, ve kterém se odehrává a který je obýván několika rasami. Ty mají různé postavení ve společnosti a hra celou dobu pracuje s tím, že společenské postavení by nemělo být určováno tím, jaké rasy daný jedinec je, ale tím, jaký je a jaké jsou jeho činy. Ovšem takto společnost nefunguje a je to znát na každém kroku. Sám protagonista tohle často zažívá, a tak tuhle nespravedlnost pocítí i hráč. Bavilo mě pročítat si encyklopedii a dozvídat se více o rasách, o jejich biologii, historii či společenském statusu. A i když hra někdy jede až na hodně patetické notě, tak bylo hezké vidět, jak se společnost postupně proměňuje a jak je více otevřená i neznámému.

Dalším pozitivem jsou společníci a jiné postavy, se kterými lze budovat hlubší vztah. Musím zmínit příjemnou změnu v tom, že konečně hráč nemusí hádat "správné" odpovědi, či si je hledat po internetu, aby dosáhl na maximální rank, ale stačí to prostě jen absolvovat. Konečně je tak možné si dovolit i nějaký ten roleplay bez obav, že o něco přijdeme. Ale jinak je to stejná šablona jak v Personě, ostatní se protagonistovi svěřují se svými bolístkami, ale díky našemu vedení postupně rozkvetou a dojdou k prozření. I když jsem to popsala možná posměšně, tak jejich příběhy jsou vlastně moc fajn a každý zpracovává jiné morální dilema, jiné těžkosti v životě a většina z nich mají i překvapivou hloubku (Heismay a ztráta syna). Bohužel ani zde jsem neměla pocit, že by jednou někdo naslouchal protagonistovi, ale na druhou stranu tady je to asi i příběhově opodstatněné (viz zjištění, kdo vlastně protagonista je).

Metaphor stojí mezi Personou V a Shin Megami Tensei V. Oproti SMT V obsahuje propracovanější systém vztahů, ale ten není natolik zahlcující jako v Personě (5). Záleží asi na co má hráč zrovna náladu, ale musím se přiznat, že mi v Metaphor občas chybělo hlubší zapojení do vztahů s postavami. Také epilog postav mi připomínal pohádku: všem se skvěle daří, vše dobře dopadlo a dobro zvítězilo. Vidím zde trochu nevyužitý potenciál a čekala jsem, že se dočkám i nějakého tragického osudu či aspoň nějaké ztráty na životě. 

Soubojový systém a především levelování archetypů mě bavilo. Dobrou změnou bylo, že někteří nepřátelé šli vyřídit i mimo tahový souboj, což značně urychlilo průchod dungeony. Co bych uvítala, tak je větší variabilita nepřátel, kterých je na můj vkus docela málo, a i takoví bossové ve vedlejších úkolech se často opakovali. Zato bossové v rámci hlavní příběhové linky jsou skvělí. Je dobře známé, že jejich vzezření je inspirováno obrazy Hieronyma Bosche, a byli tak opravdu nápadití a bizarní. Ještě bych měla výtku ohledně dungeonů, které jsou vcelku nezajímavé a jejich design mě příliš neoslovil. V tomhle ohledu se mi paláce z Persony 5 líbily více. Nemluvě o vedlejších dungeonech, které jsou totožné a které by si také zasloužily více péče. 

K té péči mám jednu vsuvku. Mám pocit, že v některou chvíli při vývoji hry už nebylo tolik času na dokončení, že některé scény byly vystřiženy a že něco některým částem chybí. Ten pocit nastal okolo děje v Opera House a zklamáním bylo pak zpracování jisté akademie a setkání s jednou důležitou postavou (Mage Academy, Rella, to mohl být tak nápaditý dungeon!). I závěr hry působí trochu prázdněji, pokud nepočítám šíleně dlouhé finále.

Často jsem narážela na výtku, že hra je hnusná. Přitom je esteticky zdařilá a přišla mi krásná, ale pravda, místy má strašně hnusné textury, což může kazit výsledný dojem a hra tak může vypadat z PS3 doby. Některé scenérie musím naopak vyzdvihnout. Například nasvícení lesních nočních kulis mi přišlo úchvatné. Jen mi trochu vadil neustálý pohyb něčeho na obrazovce, například textová pole nezůstávala statická, ale pohupovala se ze strany na stranu a stejně tak i popisky v menu. Ale to je pouze detail, někdo si toho nemusí ani všimnout. Je fajn, že dodatečně přidali možnost vypnutí rozmázlého obrazu při sprintu hlavní postavy.
 
Hudba byla dost jiná, než na co jsem byla zvyklá, a některé skladby mi hodně připomínaly soundtrack z Shin Megami Tensei: Strange Journey. Ze začátku mi hudba přišla příliš výrazná a trochu jsem se obávala, aby nenarušovala dialogy ve hře, ale šlo pouze o zvyk. Výsledný dojem je pozitivní, ale pár skladeb se mi už ke konci hry dost ohrálo, kromě písně hrající vždy při bitvě s velkým bosem, ta mi přišla vhodně epická k takovému souboji.

Na úplný závěr si dovolím zbytečný výkřik nad tím, jak protagonista vypadá. Nejsem fanoušek účesů dle hrnce, ale to ještě nebylo tak hrozné, jako ta pitomá taška na svačinu (či dopisy v případě pošťáka), nemožné kalhoty s jakýmsi zateplením na kotníky (které nesundal ani při 36 °C) a nevkusný kabátek. A zatímco v závěru hry byli všichni převlečeni do nového a lepšího a já si říkala, že konečně teď přijde ta chvíle a nebudeme vypadat jako idiot, tak protagonista se dál promenádoval v té hrůze...
+15

Dying Light 2: Stay Human

  • PS5 75
Nedotčen prvním dílem jsem se pustil s chutí (zombie hry mě baví) do dílu druhého. Prvních pár hodin jsem si tedy osobně musel dost zvykat na ovládíní. Od začátku mě ale dostala plynulost parkouru a celkově pohybu. Trochu horší už to bylo se souboji a chvíli jsem si chytal ten správný balanc jak na to, tady i musím ocenit házecí zbraně, které jsem naplno využíval a přišly mi skvělé.

Hra se otevírá za začátku postupně a je to jen dobře, protože cca od prostředka je ve hře obrovské množství contentu. Můžete dělat výzvy na parkour, vývzy ve skupině hráčů, bojovat s náročnýma mutantama, osvobozovat kempy, zprovozňovat "elektrárny" a mlýny, .... Všechno je navíc nepovinné a i tak dost různorodé. Hlavní je, že tyto aktivity nebrzdí hlavní příběh a lze hrát jen ten. Příběhové mise jsou zajímavé a překvapilo mě kolik rozhodnutí může hráč udělat a co to s dějem udělá. K příběhu mám ale výtku co se týka konečné pointy, která mi příšla dost slabá.

Technické zpracování je fajn, ale na PS5 nic extra. Soubojový systém slabší a strom dovedností mě vlastně taky moc nezaujal. Vylepšování zbraní je ale super a to platí i o vylepšování nákresů, ze kterých si pak hráč dělá doplňkové předměty.

Celkově už se těším na The Beast a uvažuju že si zahraju i první díl.

Pro: větvení příběhu, parkour, monstrozní množství contentu

Proti: pointa příběhu, zbraně

+6