Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Fallout 3

  • PC 75
F3 znamenal po prvních dvou hrách lehkou studenou sprchu. Nákup práv Bethesdou v čele s Toddem a totální hype před vydáním hry. Dále už jen nadšené putování pustinou z pohledu vlastních očí, které následně vysublimovalo v něco docela průměrného.
Pryč byl vysekán systém S.P.E.C.I.A.L, zůstal jen VATS..
A to ještě tak, že na normální obtížnost ho vlastně nebylo vůbec potřeba používat.
Bethesda se začínala už tehdy formovat v něco, co je dnes.
+1 +8 −7

Harry Potter: Quidditch Champions

  • PS5 60
Je mi líto, ale tohle je prostě strašně málo. Již před vydáním jsem dost pochyboval, že Famfrpál sám o sobě stačí na samostatnou (kvalitní) hru. Výsledek v podobě Quidditch Champions potvrdil, že nestačí.

Samotná hratelnost není vymyšlena špatně. Ze hry zmizel jeden odrážeč a chycená Zlatonka nyní automaticky nekončí zápas. Je za ni navíc „jen“ 30 bodů a v každém sedmiminutovém utkání ji lze chytit přesně dvakrát. Jinak jde o Famfrpál víceméně v podobě, jak jej známe z knižní předlohy či filmů. Role ve hře jsou tedy čtyři a až na útočníky je každá reprezentována přesně jedním hráčem. V multiplayeru se každý ze tří spoluhráčů zhostí jednoho z útočníků a poté brankáře, odrážeče, či chytače. Není úplně překvapením, že za brankáře nechce hrát nikdo a tato role je skoro vždy volná jako poslední. Ve hře pro jednoho hráče se mezi jednotlivými rolemi přepíná. Zbytek týmu celkem zdatně ovládá umělá inteligence a na nižší obtížnosti se klidně může stát, že váš tým s vylepšenými košťaty vyhraje, i kdybyste po celých sedm minut létali se svojí postavou do zdi.

Co vypadá jako výborná zábava na papíře v knize, ve virtuální podobě zase takový odvaz není. Pravidla Famfrpálu nejsou až tak komplexní a hra mne i přes slibný start začala nudit hned první den hraní. Autorům se toho prostě nepodařilo vymyslet dostatek, aby pozornost hráče udrželi po delší dobu než pár hodin (otázka, jestli to je vůbec možné). Aréna je jasně daná a není zde prostor pro jiné než vizuální odchylky v okolí. Vůbec nepomáhají i opakující se repliky jak soupeřů tak komentátorů. Hra nabízí ubohé tři turnaje, přičemž v základní fázi můžete vesele všechno prohrát, vůbec na tom až do semifinále a finále (v případě světového turnaje ještě čtvrtfinále) nezáleží. Podle popisků by měl takový Zmijozel hrát trochu jinak než řekněme Havraspár. V praxi jsem to ale nic zásadního nezpozoroval.

Vyjma pár turnajů a multiplayeru už hra vlastně nenabízí nic, co by stálo za zmínku. Na začátku vás přinutí vytvořit si postupně sedm postav v relativně omezeném editoru. Za nasbírané zlaťáky si můžete na postavičku pořídit čepici, koupit jí kouzelnickou hůlku (kterou pak není prakticky nikdy vidět), nebo zajistit, aby ten který útočník vypadal třeba jako Hermiona. Schopnosti jsou samozřejmě totožné a já vlastně neviděl důvod, proč si v editoru upravenou postavu nahrazovat skinem některým ze zajetých charakterů univerza Harryho Pottera. Vytvořené hráče úplně nesmyslně nelze pojmenovat (hlavně, že si můžeme vybrat z více než dvou pohlaví, že?).

Harry Potter: Quidditch Champions je tak hra s ok hratelností a velmi mdlým obsahem. Naštěstí hned po vydání zamířila do PS Plus. Hráčů, co za pár hodin relativně průměrné a stále stejné zábavy vyplázli sedm stovek, upřímně lituji. Být Famfrpál v této podobě obsažený v Hogwarts Legacy, šlo by o vítané zpestření hry, kde by šlo strávit pár opravdu fajn chvil. Na samostatnou hru je všeho ve hře hrozně málo. 

Hodnocení na DH v době dohrání: 64 %; 7. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Hratelnost je ok (ale rychle se omrzí); přiměřená délka utkání; slušný spád

Proti: Málo obsahu a ten co zde je, není nic moc; repliky postav i komentář se velmi brzy opakuje; nulová motivace pokračovat hraní již po pár hodinách

+8

NHL 98

  • PC 90
Prvně 3Dfx akcelerovaný hokej a ještě v době totálního Českého Nagano šílenství, vzpomínám si, že tenhle ročník hráli fakt všichni. Snad i dívky :)
Na svou dobu fantastická prezentace, "švenky kamer" po hale, komentátoři, metalové intro.
Prostě od "placatých" hokejistů v 96, přes celkově ne úplně povedené 97 šel ročník 98 hodně nahoru.
+3 +6 −3

Astro's Playroom

  • PS5 80
Astros Playroom ležel v mé PS knihovně bez povšimnutí až do září 2024 kdy vyšlo fantasticky hodnocené plnohodnotné pokračování a zřejmě hra roku Astro Bot. Z herních medií a socek na mě Astro Bot vykukoval odevšud, takže jsem využil hype a nainstaloval Playroom.

Hra byla zdarma ke každé nové PS 5 a měla hlavně demonstrovat hráčům možnosti nového ovladače. To zvládá opravdu na výbornou a žádný jiný vývojář od té doby nevyužil možnosti Duel Sense tak naplno jako tohle v podstatě demo.

Playroom je bohužel velmi krátká hra, má pouze 4 světy po 4 levelech (chápu poměr cena výkon) a co je pro mě ještě větším kazem je její směšně jednoduchá obtížnost. Pro to taky moje i tak vysoké hodnocení patři k těm nižším zde na databázi.

To jsou ale jediné dvě pihy na kráse. Kromě představení ovladače - Astro může být kulička, kterou hýbete šmudláním touch padu, raketka která zatáčí podle toho jak ovladač nakláníte nebo opice, která šplhá vzhůru jak Adam Ondra na olympiádě (tady se mi nejvíc líbila funkce, že na některých úchytných bodech je nutné trigger namáčknout jenom zhruba do třetiny jinak se nezachytíte) - je zde skvěle zobrazena historie značky Playstation a zmíněné čtyři světy jsou v podstatě čtyři minulé generace PS konzolí, kdy postupně sbíráte kromě konzolí i nejrůznější příslušenství z dané generace. Je to fantastické využití své historie k představení novým hráčům (první tři PS jsem nikdy neměl) a určitě i k pěkným vzpomínkám pro hráče, kteří se Sony spojily celý svůj herní život. Překvapilo mě, že se tady nesbírají ostatní Astro Boti jako v první VR hře i v novém dílu. I tak se tady občas mihnuli Astro Boti ze značek Sony, vybavuji si třeba huntera z Bloodbornu.

Myslel jsem, že tahle krátká plošinovka utiší můj hlad po Astro Botovi po té zářijové masírce, ale nakonec když jsem týden po dohraní šel kolem JRC tak jsem nový díl pořídil za 1499 z jejich bazaru a pokusím se ho během 14 dnů dohrát, abych jim ho tam mohl v jejich akci výhodně prodat zpátky. Pokud někdo váhá s investicí a letošní novinka ho zaujala, tak v Astro Playroom se snadno přesvědčí, jak ho Astro bude bavit.
+9

Unreal

  • PC 70
Grafická a skriptová dokonalost sama. Úvodní sekvence ve ztroskotané lodi udělala zářez do mozku nejednomu hráči, ale hlavně i milovníkům technologií obecně. To co bylo možné vyždímat z dýchavičné 3Dfx nebo i "softwarově" renderované hry na Pentiu MMX bylo dechberoucí.
Ještě přidám nádherný design světa, dynamickou hudbu.
Co bylo ale na štíru už v době vydání byla hratelnost samotná. Prostě jste procházeli cizí planetou, kosili "předpřipravené" enemáky a četli "příběh" v terminálech rozházených po světě. Tim Sweeny tenkrát připravil pro multiplayerovou část počítačem řízené protivníky - booty.
A v single části se nemohu zbavit dojmu, že oni nepřátelé rozeseti po světě byli pouze připravení booti.
+1 +2 −1

Dune 2000

  • PC 100
První vlaštovka "remake" éry. Dnes se remakuje prakticky vše, na co člověk pomyslí, v roce 2000 byla opravdu doba, kdy člověk nevěděl, jestli svou milovanou Dunu2 ještě někdy uvidí. Doba naprosto nesrovnatelná s tou dnešní. Žádné videa na youtube, žádný DOSbox - původní Dunu prostě nebylo bez "retro PC" jak spustit.
Z ničeho nic se zjevil plnohodnotný remake s filmovými sekvencemi, zachován zůstal příběh, mapy, gameplay upraven tak, že byly odstraněny zásadní nedostatky původní duny.
Bylo přidáno označování jednotek do bloků, vyvážena síla jednotek, totálně přepracovaný kultovní soundtrack Franka Klepackiho.
+3 +4 −1

Planescape: Torment

  • PC 100
Dokonale zvrácené RPG s příběhem, před kterým se musí sklonit nejedna kniha nebo film. Velmi rozsáhlý scénář, s filozofickým přesahem. Souboje byli po určité části hry v podstatě upozaděny a příběh dostával větší a větší prostor. Úžasná grafika na Infiny enginu a "níže položená" kamera pro větší detaily postav "kecacímu" RPG prospěla.
+5 +6 −1

Baldur's Gate

  • PC 100
Spolu s Falloutem naprostý RPG vrchol druhé poloviny devadesátých let. Tyto hry byly první ze žánru RPG které jsem si mohl vychutnat naplno hlavně díky CZ lokalizaci, a stálo to za to. Není nad nádherně malovanou 2D grafiku které se ve 3D začaly rovnat hry až po osmi letech. Infinity engine exceloval, celkově převratné RPG.

Pro: D&D pravidla 2generace, Infinity engine, postavy, rozsáhlost herní mapy

Proti: Zasekávání party v průchodech

+4 +6 −2

Neverwinter Nights

  • PC 70
Ve všech směrech průměrné nebo možná lehce nadprůměrné RPG nedosahující kvalit "Infinity" klasik jako BG1,2 / IWD a podobně. Přechod do 3D byl dle mého názoru předčasný...
-2 +1 −3

Far Cry

  • PC 95
Černý kůň sezóny 2004 to nakonec uhrál na výbornou. Nebýt kultu HL2, tak nejspíše akce roku.
Fantastický otevřený svět, na svou dobu opravdu next-gen, jak vodní hladina, tak vegetace. Malé mínus za který ale hra schytala hromadu hejtů byli byli enemáci co na nás z džungle vybafli zhruba v třetině hry.
Pravda byli až příliš silní a rychlí.
Tato od neznámého týmu šla proti titánům v podobě Dooma3 a Half-Life2 což by se papírově mělo rovnat sebevraždě. výsledek byl překvapující.
+3 +4 −1

Doom 3

  • PC 55
Zcela jinak pojatý díl, tady si dodnes lámu hlavu s tím, jestli tu hru nepochopili hráči, nebo samotní vývojáři.
D2 = velice rychlá frenetická akce, kde jste neustále v pohybu a řežete to do desítek nepřátel na scéně. Famózní gunplay.
Doom3 temná, rádoby atmosférická, pomalá a totálně skriptovaná akce. Pomalé tempo a pár nepřátel na scéně se dá shodit na technologie. Prostě v pokročilé grafice napěchované normálovými a bump mapami nešlo udělat desítky objektů na scénu.
Ale leveldesignové boty s baterkou nebo zbraní (později změněno/opraveno) a neskutečně přiblble se respawnujícími nepřáteli dělá z téhle hry sotva šedý průměr.
Později jsem už místnosti procházel tak, že jsem do dveří prostě "nacouval" držel šipku dozadu. Enemák se zjevil přímo před očima.

Pro: Technologie, normal mapping, bump mapy, dynamické stíny. Prostředí.

Proti: Skripty, a špatné skripty, baterka nebo zbraň - nefungovalo to.

+6 +7 −1

The Elder Scrolls III: Morrowind

  • PC 95
Krátce po přelomu tisícíletí opravdová revoluce v pojetí open world her. Ano vím, byly tady už první dva díly TES, ale v té době šel vývoj dopředu tak ryk rychle, že srovnávat Morrowind s tehdy ještě pořád zabugovaným Daggerfallem prostě nejde.
Úžasná fauna/flóra ostrova, pocit neznáma. Neskutečná motivace objevovat a prozkoumávat každý kopec, jeskyni - cokoli. V té době pořád ještě ryzí "hardcore" PC hratelnost - hra nikoho nevodila za ručičku a dungeon s questem na hlavní lince jste klidně hledali hodiny.
Vizuál opravdu na jedničku, DX8 shader na vodě. Obří pyramidové město Vivec.
Bethesda tehdy jela na plný kole.
+1 +3 −2

Act of War: Direct Action

  • PC 75
Vedle série C&C velmi opomíjená a dnes již prachem zapadlá hra, v době kdyby RTS na vrcholu rozhodně Act of War měla co nabídnout. V paměti rozhodně utkvělo výborné vizuální zpracování.
+2 +3 −1

Half-Life 2: Episode One

  • PC 70
Pokud se dobře pamatuju, velmi mě vadily první pasáže v Citadele. Dále už je to klasická ryzí hratelnost jako v původní hře, ale i tak "první epizoda" zůstává nejslabším článkem druhého dílu jako celku.
-1 +2 −3

Fahrenheit

  • PC 75
První větší počin Davida Cage, nicméně PC port se neobešel úplně bez problémů a PC hráči pravděpodobně taky nebyli připraveni na PS2 styl gameplaye. Osobně mě hra příjemně překvapila, nicméně poté se na další Cageův počin v PC verzi čekalo přes deset let..

Pro: Na přelom milénia nečekaná filmovost

Proti: Závěr hry

+2 +6 −4

Marvel's Spider-Man 2

  • PS5 100
Moje první gamesa na PS5. A nemohlo to dopadnout lépe.

Už od prvních minut jsem věděl, že tohle je hra pro mne. Nejen už vzpomínaný první díl byl něco, co mne uhranulo a splnil mi sen se zhoupnout na pavoučích sítích, ale i hry jako Batman atd jsou prostě hry, ve kterých trávím velice rád všechen zbylej čas.

A tenhle díl byl opravdu zase skok pro mne. Ze začátku mi chvíli trvalo než jsem se zorientoval, protože je vše velký, krásný a taky občas krkolomný. Ale jakmile uděláte první mise, setkáte se s postavami, tak epická jízda může začít.

Asi nikoho nepřekvapí, že tohle vypadá jak film. A ono to tak i působí, vyprávění příběhů, obrovské scény, kde vše vybuchuje, všichni se bijou a do toho Spíďové vedou v průběhu monology, dialogy a vše, na co jste od Spídyho zvyklí a že to opravdu funguje.

Co mi trochu vadilo, tak byl charakter Petera. Ne, že by to byl nějaký problém, ale více sympatický mi přišel Miles a nedostával tolik prostoru, co by úplně zasloužil. Ale to je jen takový můj problém. A taky je potřeba zmínit boss fighty.

Ty jsou dlouhé a každý boss fight má několik fází. S postupem času se ten fight i prodlužuje a občas to dokáže být frustrující. Tady mi vadilo, že když hrajete už na těžší obtížnost a např v druhé fázi umřete, musíte to vykonat celé znovu a bossové vám opravdu nedají nic zadarmo. Ale o to se pak člověk víc snaží, aspoň jsem to tak měl já, ale připadal jsem si občas už zoufale. Ale nakonec jsem dospěl ke zdárnému konci. Ale možná to bylo jen tím, jaký jsem kopyto a jelikož nemám opravdu rád tuhé fighty, tak občas nadávám, když se s něčím takovým setkám.

S příchodem jednoho záporáka dokonce hra dostane temnější spád a opravdu z takového pohádkového začátku se stane temnější jízda. Pokud si myslíte, že víte o Spíďovi všechno a že vás nic nepřekvapí, tak tahle hra vás vyvede z omylu. Tady opravdu nevíte co čekat a autoři si připravili opravdu ne jedno překvapení.

Co se týče vedlejších misí, tak je jich tu pár na výběr a co je super, tak se od sebe liší. Ale i tak, když si vyberete jednu, musíte v ní udělat pár misí, které potom dycky vyustí v nějaký konec, proto určité podmise budete muset vícekrát absolvovat. Asi největší frustraci mi dělalo hledání malých robotků, kteří se nacházejí různě po městě, ale opravdu doporučuju tohle dodělat, protože ten konec v této vedlejší misi stojí za to.

Celkově to opravdu bylo krásně strávených cca 25 hodin herního času a já nemohu jinak než doporučit tento výlet do pavoučího světa, kterej má opravdu co nabídnout a jde vidět, že autoři si dávaj záležet, protože to co vám vadilo minule, je tady opraveno a ten vývoj je opravdu znát.

Pro: filmovost, velké množství postav ze světa Spidermana, délka hry, příběh, vedlejší mise, skoro všechno tu opravdu funguje

Proti: ze začátku problém s ovládáním, charakter Petera, boss fighty jsou tuhé a dlouhé, některé vedlejší mise nebyly tak zábavný

+6

Tandem: A Tale of Shadows

  • PC 60
Plošinovka, která kombinuje dětské postavy, ale až nápadně podezřele vizuálně připomíná světy Tima Burtona? Okamžitě jsem si pokládal otázku - je to dětská hra nebo to není dětská hra? No a musel jsem tomu přijít na kloub, co Vám budu povídat.

A ano, obě odpovědi jsou správné. Tandem je, ale i není dětská hra. Záleží z jakého úhlu pohledu na to koukáte. Třeba při úvodním videu, který Vám nastíní příběh, se budete cítit tak infantilně, jak jen to půjde. Přitom se děj odehrává v Londýně, takovém lehce steampunkovém Londýně. No a v něm se pohřešuje malý hošík – Thomas, kterého se ale Vy, coby malá holčička Emma, rozhodnete najít. Bez skrupulí se vydáváte do temnotou prosáklých londýnských ulic a jakmile narazíte na Thomasova plyšového medvídka Fentona, který překvapivě mluví a rozhodne se Vám pomoci, hra může začít.

V tu ránu hře přicházíte na kloub. Zjišťujete, že se vlastně nejedná úplně o čistokrevnou plošinovku, ale o kombinaci dvou her. Postupujte jednotlivými úrovněmi, kde za cíl je vždy získat drahokam, který Vás posune do další úrovně. A postupujete tak, že si vzájemně vypomáháte dvěma postavami, kde jedna na svět nahlíží dvourozměrně a druhá trojrozměrně. Hrou stínů, které pak můžete aktivně využívat, je pak na Vás, jak si poradíte s cestou medvídka Fentona, který se vždy k onomu inkriminovanému diamantu musí dostat, abyste se mohli posunout dál.

Takže se tu vlastně bavíme o logické plošinovce. S hezkou atmosférou, pěkným prostředím, které opravdu mnohdy připomíná právě Burtonovy kompozice, ale i s příběhem, který se Vám nastínil hned na začátku a nic dalšího nenabídl. Takže tu poměrně záhy začíná stereotyp, nuda a stále dokola opakující se postupy za cílem získání diamantu.

Nic objemnějšího ve hře nečekejte. Tandem: A Tale of Shadows je sympatický počin, ale spíše působí jako logický (i když na první pohled hezky vzhlížející) rychlík, než jako plnohodnotný titul, na který budete s chutí vzpomínat. V rámci ale chvilkových čtvrthodinových odpočinkových bloků se můžete dostat do cíle, což ve výsledku není vůbec špatný vyplňovák času. Ba naopak.
+11

Snufkin: Melody of Moominvalley

  • PC 90
Krátký příběh ze světa muminků.
Je to zaměřeno pro děti, ale s typickým muminkovským stylem je možno chytit hodně vzkazů a zvláštností i pro dospělé.

Budete běhat po muminkovském údolí a pomáhat jednotlivým postavám, které můžete znát z knížek či seriálu.
Jistě zde nebude žádná akce či boje, jen takové milé sousedské pošťuchování.

Většinou řešíte úlohy na hledání nějakého předmětu a občas musíte vyřešit velice jednoduchou hádanku.
Hra je tedy vskutku mířena hlavně na děti, protože často ukáže, že by byla schopna udělat pořádnou logickou hádanku, ale základ se rozvine jen trochu.
Pro dospělého se to tedy odehraje tak nějak samo.
Avšak do relaxující hry, která sama nabádá k tomu zastavit se a trochu si užít výhled, to vlastně pěkně zapadá.


Hra je takové malé pohlazení na duši s bonusem, že na hudbě se podíleli Sigur Ros.

Pro: muminci

Proti: mapa, délka, úlohy (ač pro děti super)

+9

Bruce Lee

  • PC 60
No jo Bruce Lee, stařešinová plošinovka z první poloviny devadesátek, která ale s postavou nebo filmy nejslavnější rubající rákosky nemá moc společného. Účelem hry je postup v celkem 20-ti komnatách, kde hráč sbírá jakési lucerny, které jsou zavěšeny v různých místech komor. Většinu z nich stráží dva nepřátelé – Nnja a přerostlý sumo bojovník.

 Postupně cestu komnatami ztěžují další překážky jako miny, pohyblivé stěny a jakýsi zubatý povrch, kde se prohání elektrická jiskra, takže hráče čeká chozeníčko, lezeníčko a skákáníčko a až dojde na finální souboj s ohnivým čarodějem, který moc složitý není, za mě lepší průměr, u mě to srdcovka nebyla – 60 %
+2 +3 −1

Thief: The Black Parade

  • PC 95
Není to tak dávno, co jsem se tu rozplýval nad kvalitami FMka (pro neznalce Fan Missions) Thief 2X: Shadows of the Metal Age, které mě moc bavilo a pohladilo mojí zlodějskou duši. No a najednou o pár měsíců později se tu z ničeho nic objeví The Black Parade! Záležitost, která je ve všech ohledech ještě o několik pater výše - příběh, level design, rozlehlost misí a nové nápady. Prostě něco, o čem si donedávna mohl nechat každý fanoušek série jenom zdát.

Nadšenci z Feuillade Industries odvedli neuvěřitelný kus práce a své veledílo v mnoha ohledech opravdu vymazlili. Za to jim patří můj obrovský dík a obdiv!

Thief: The Black Parade je ideální zábavou pro tmavé zimní večery, takže zrovna nastává ta správná doba ;)

Pro: Level design, atmosféra, rozsáhlost hry / herní doba, nové nápady, množství textů / svitků

Proti: Zrovna koník mě nenadchnul :D

+6