Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Bloodborne

  • PS4 90
Herní výzva 2020: ♫♫♫

Musím se přiznat, je to první souls like hra co jsem kdy dohrál. A za mě také ta nejlepší. Tajemný příběh stylizován do světa mistra Lovecrafta vás vcucne a nepustí. Soubojový model vám herní zážitek občas znepříjemní, ale nic co by mírné bouchnutí do stolu nespravilo. A nakonec soundtrack, který je pokocháním pro váš sluch. Za mě jednoznačně skvělá hra.

Pro: příběh, soubojový systém, grafika

Proti: občas příliš těžké

+5 +7 −2

Disciples: Sacred Lands

  • PC 80
Tahové strategie hraji zřídka kdy, ale z toho mála, co mám za sebou, svou kvalitou jasně vyčnívá Disciples II: Dark Prophecy. Když se mi podařilo sehnat krabicovou verzi prvního dílu, bylo jasné po čem sáhnu, až někdy zase dostanu chuť na tahovku. Po dokončení instalace z CD se mě instalátor zeptal, zda nechci spustit preview video a prohlédnout si obrázky z druhého dílu, tak jsem to zkusil a překvapivě video šlo, ale u obrázků vyskočila chybová hláška. Čekal jsem to spíše obráceně.

Disciples: Sacred Lands je v podstatě osekanější verze dvojky. Nejvíce viditelným rozdílem je beze sporu grafická stránka hry, ale tu většinou příliš neřeším, pokud mě vyloženě neodpuzuje od hraní. Důležitější jsou pro mě jiné aspekty, jako je menší počet kapitol, omezený počet předmětů, které mohou nést velitelé nebo menší variabilita úkolů.

Hrál jsem za své oblíbené Zástupy nemrtvých, a přesto, že každá kampaň zahrnuje pouze čtyři kapitoly, dokončení mi trvalo celkem dlouho. To je dáno nejspíše tím, že musím prozkoumat každý kout, abych získal co nejvíce zkušenostních bodů a hlavně abych náhodou nepřišel o nějaký cenný předmět. Nejdelší mi přišla druhá kapitola, v níž jsem se jako v jediné dostal přes sto tahů, ale nejtěžší byla až ta poslední. Příběh není nijak zvlášť zajímavý, ale první Disciples stojí hlavně na návykové hratelnosti.

Co jsem koukal na průchody hrou za další frakce, tak úkoly jsou v podstatě stejné, kdy jde o to někoho zabít, dobýt zříceninu, pokrýt 70% mapy nebo dobýt určité město. Při kompletním průzkumu mapy se splní v podstatě samy, a tak jediný důvod, proč zkoušet další frakce, je podle mě hlavně kvůli vyzkoušení odlišných jednotek.

Zajímavé bylo, že mimo pár jednotek, které byly na mapách neutrální, jsem se jako se soupeřem nesetkal s Legií zatracených. Asi vývojáři nechtěli na hráče nasadit tři soupeře najednou. K jedničce se už s největší pravděpodobností vracet nebudu, protože téměř dokonalá dvojka je daleko vypiplanější, přesto však stojí minimálně za vyzkoušení.

Pro: Zástupy nemrtvých, herní doba, zabírání půdy, průzkum mapy, hratelnost

Proti: příběh, malá variabilita úkolů

+16

Wasteland 2

  • PC 70
Herní výzva 2020: " Parťák"

Varování: V tomto komentáři se bude často opakovat slovo Wasteland. Pokračujte jen na vlastní nebezpečí.

První, co mě překvapilo, je že Wasteland 2 opravdu není jen úlitba, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Jedná se opravdu o rozsáhlé RPG, kde ve chvíli, kdy si říkáte, že byste se měli blížit ke konci, přijde úplně nová mapa s novými lokacemi, skokem v obtížnosti a novém vybavení. Hru jsem dohrál po téměř sto hodinách, což považuji, obzvláště dnes, za nadstandardní hrací dobu.

Druhé překvapení spočívá v tom, že Wasteland 2 se opravdu nesnaží napodobovat Fallout či jiná RPG. Navazuje na původní Wasteland a odkazy lze vidět ve všem, ať už v portrétech postav, v postavách hry, výběrem nepřátel, způsobem hraní či obecné atmosféře. První díl Wastelandu je takovým lore pro díl druhý, a tak i na zahrání prvního dílu láká.

Hlavním problémem Wasteland 2 je kamera, z možností 3D a izometrie se vybírá ta nejhorší kombinace obou. Většinu času tak strávíte natáčením kamery, což byl v RPG problém před 20 lety (Xenogears) a dnes bych ho nečekal. To, co ještě trochu funguje v tahových strategiích, v RPG nefunguje vůbec. Není tu mini mapa, chybí navigace úkolů a na mapě nelze dělat vlastní poznámky. Mapy jsou obvykle spletité a mnohdy jste při vstupu do lokace defaultně nastavení směrem ke vstupu. Jako by si to vývojáři v průběhu vytváření hry začali uvědomovat a nové lokace se tak v průběhu času normalizují do menších a čistě krychlových tvarů. Hned se to lépe hraje, uvěřitelnost lokací ale výrazně ztrácí.

V příběhu se tvůrci rozhodli pro poctivý, ale zcela neinovativní způsob vyprávění. Pro emocionální dopad máte na začátku volbu buď anebo, takže vám bude od začátku po zbytek hry jedna strana děkovat a druhá nadávat. Vaše rozhodnutí jedou po kolejnici a dobrého výsledku dosáhnete spíš obětováním času při poslíčkování než inovativním řešením. Hlavní nepřátele mají některé přitažlivé argumenty, ale od začátku vraždí nevinné a jsou to klasičtí jednorozměrní padouši, což uvidíte hned, jak se k nim zkusíte přidat.

Celkově se tedy Wasteland 2 podařil a jeho hraní jsem si užil. Je to fajn RPG na jedno dohrání, 100h zábavy za tu cenu určitě stojí. Nicméně podruhé s jinými postavami už ho asi dohrávat nebudu, hlavně z důvodu nepříliš šikovné kamery a ovládání celkové.

Pro: Atmosféra, velikost, věrnost prvnímu dílu

Proti: Kamery, ovládání, orientace

+19

Crypt of the NecroDancer

  • PC 75
K této hře jsem se dostal díky Herní výzvě a její kategorii, kde bylo nutné dohrát hru, kde je hudba hlavní součástí herní mechaniky. Hudba, respektive její rytmus, je totiž nejdůležitějším faktorem při hraní této hry. Každá činnost se musí udělat ve správném okamžiku. Pokud je hráč příliš rychlý nebo jeden beat vynechá, přichází o svůj tah a v pozdějších fázích hry to může znamenat citelnou ztrátu zdraví nebo rovnou i smrt.

Hra je rozdělena do 4 zón (+ DLC dodá ještě jednu navíc), kde jsou vždy 3 levely následované finálním čtvrtým. Hlavním cílem každé úrovně je tedy najít schody do té další. To ale není jen tak, protože se zde pohybují nepřátelé, které musí hráč porazit. K dispozici je celá řada zbraní a kouzel, na které lze v podzemí narazit, případně je možné je zakoupit u obchodníka. Samotní nepřátelé mají pevně dané své tahy, kterými se mohou v rytmu v podzemí pohybovat, takže není problém se po čase všechny jejich pohyby naučit a vymyslet vhodnou strategii na každého z nich. V každém patře pak čeká u schodů miniboss, který může hráči pěkně zavařit (zvláště pokud jej hráč objeví v době, kdy nemá prozkoumanou únikovou cestu). A aby toho nebylo málo, tak ve finálním čtvrtém patře čeká hráče boss fight. Pokud hráč kdekoliv na cestě umře, musí opakovat celou zónu znovu, jedině až po porážce bosse ve čtvrtém patře se odemyká nová zóna a tedy záchytný bod, od kterého se může po smrti pokračovat.

S každou novou zónou se pak stupňuje obtížnost. Jsou zde jak rafinovanější nepřátelé, tak roste i jejich počet (sem tam se i stane, že je hráč doslova obklopen nepřáteli). První zóna je tedy procházkou růžovým sadem, čtvrtá zóna se pak může se svou obtížností srovnávat s tou v Dark Souls. A to hlavně tím, že samotní závěreční bossové nejsou po natrénování vhodné strategie zase tak těžcí, obtížné je se k nim vůbec dostat. Pro trénování jsou ve hře naštěstí k dispozici trenéři. A to jak na normální nepřátele, tak i bosse a minibosse, ale nejprve je nutné zachránit daného trenéra v podzemí.

To, co se mi na této hře líbí, je kromě základní myšlenky pohybů v rytmu hudby i její audiovizuální stylizace. Základem hudební hry je pochopitelně hudba, která je opravdu velmi povedená a je trošku jiná v každé zóně a taky je trochu jiná i podle toho, za kterou postavu hráč hraje. Je zde i možnost si nahrát hudbu vlastní, té jsem ale nevyužil, protože výchozí soundtrack je opravdu dobře poslouchatelný. Dále je zde krásná komiksová grafika a spousta dalších detailů jako tančící nepřátelé, hudebně sladění bossové, zpívající obchodníci, apod. To všechno dodává vtipnou a líbivou atmosféru.

Dokončením všech zón a tedy porážkou Necrodancera však hra nemusí končit. Hráč si může vybrat jinou postavu (v základní hře jich je cca 10), která má trochu jiné vlastnosti a taky svůj příběh. Základní postavou je Cadence, která se normálně pohybuje a bojuje. Pak je zde např. její matka Melody, která hraje na zlatou loutnu, kterou zraňuje všechny kolem, ale nesmí držet v ruce žádnou zbraň, Monk zase nesmí vzít žádné zlato z důvodu jeho slibu, Bard se zase nemusí pohybovat v rytmu a má neomezený čas na svůj tah, atd. Pokud by ani to nestačilo, je zde All zones mode, kde je nutné projít všechny zóny na jeden zátah, případně daily challenge, tzn. Všichni hráči mají jeden pokus ve stejném podzemí a jde o to ho kompletně projít (na jeden zátah) a mít co nejlepší skóre.

Hra určitě není pro každého. Myslím si, že je to prakticky nehratelné pro lidi, kteří nedokáží vnímat rytmus. Sice jsou jednotlivé beaty graficky znázorněny ve formě tepajícího srdce, ale sledovat očima srdce i dění okolo bych asi nezvládl. Dále může některé hráče odrazovat její možná až příliš vysoká obtížnost, všem ostatním ale můžu hru vřele doporučit.

Pro: Hudba, Atmosféra

Proti: Vyšší obtížnost v pozdějších fázích hry

+10

Kingdom: New Lands

  • PC 75
U série Kingdom se jasně potvrzuje pravidlo, že někdy málo znamená hodně.

Od doby kdy jsem hrál Kingdom "Classic" už uplynulo pár let, tak jsem byl na sebe zvědavý, jestli se mi tahle rozšířená verze bude líbit jako původní. Vše zůstalo při starém opět ovládáte jen třemi směrovými šipkami nebo na ovládači jen doleva, doprava a jedno tlačítko.
Co tedy přináší New Lands? Jsou to vyloženě drobnosti, možnost osedlat i jiná zvířata než koně, které mají své přednosti. Postavit loď, tím pádem dostat se na nový ostrov. Možnost povozit dědečka, který prodlouží sprint nebo povozit dědečka truhláře, který vám umožní postavit novu obranou artilerii. Jsou to maličkosti spíš bych řekl, že New Lands je rozšířená edice Classicu. Proto jsem se divil, že mě hra znovu bavila. Nevím co to dělá, jestli je to jednoduché ovládání či příjemná pixelová grafika nebo uvolněná poklidná hudba. Ať tak nebo tak, i po druhé mě Kingdom okouzlil.
Jediná výtka, pokud hra na simuluje nový level a dá kemp na najímaní lidi za portál, tak se hra mnoho násobně ztíží a pokud se hře povede udělat to rovnou za dva portály, tak je lepší si nechat na simulovat novou hru.

Pokud neznáte sérii Kingdom, tak si myslím, že nemá cenu ztrácet čas s Kingdom Classic a rovnou se pustit do New Lands. Hra vše vylepšuje a něco málo přidává navíc. A vězte že tady to ještě nekončí.... Kingdom: Two Crowns 75%

Pro: Jednoduché ovladání, Hezká pixelová grafika, Poklidná hudba.

+10

Far Cry 3

  • PC 75
Jakou jinou hru v depresivním čase coronavirové krize zvolit?

Po ulicích chodili deprimovaní a vystrašení lidé v podomácku vyrobených ochranných pomůckách. Depresivní zprávy z médií pronikaly všemi materiály, jako údery na velké Japonské bubny a nedalo se jim uniknout. Celý svět připomínal počátek postapo románu.

Já si běhal po prosluněném tropickém ostrově, s pocitem, že jsem čerstvě po pubertě, bohatý a měl jsem na mnohem příjemnější starosti, než dvanáctihodinové pracovní směny, kdy jsem tvrdě makal, abych pomohl firmě přežít s co s nejmenšími ztrátami.

Prostředí hry je prostě nádherné. Vývojáři si s ním dali neskutečnou práci. Připadal jsem si jak na exotické dovolené. Všude sytě zelené palmy a louky, blyštivé řeky a vodopády, nejmodřeji modré moře, skály a úchvatné vyhlídky z nich a ty západy slunce, to se musí zažít. Všechno jsem prolezl, každý kout ostrova, né pro to, abych posbíral všechen obsah truhliček, ale abych si vychutnal každé pěkné místo, protože každý výhled byl něčím unikátní a měl svou atmosféru.

Není potřeba chodit pěšky, všude je dostatek vozidel, člunů a můžete použít rogalo. Obvzláště let nad nádhernou přírodou je krásný zážitek. Jediné co vám kazí přesun, ale třeba i šplhání po skalách, je podivně malý úhel, kterým se můžete rozhlížet. Hrdina trpí blokací krční páteře, jinak si to nedovedu vysvětlit. Třeba v autě se nepodíváte pod sebe, což je docela klíčové na úzké cestě v hornatém terénu. Často projížďka končí pádem do hluboké propasti, protože prostě nevidíte, co je vedle vás, zda jste ještě na cestě, nebo už na okraji.

S tím se pojí jedna věc, co už vývojáři tak dobře nedokázali. Naplnit ostrov nějakým obsahem. Aby se něco dělo, všude běhá spousta zvířat. Často dravých a všichni na hráče útočí. Zabil jsem víc jaguárů, tygrů, než co jich běhá po celé naší planetě. Protože než přejdete z jednoho kopce na druhý, skočí po vás 3x medvěd, 2x varan, 4x divoké prase.
A to nemluvím o tom, že všechna zvířata mají pancéřovou kůži, takže vydrží zblízka plný zásobník z útočné pušky.

Věc probíhá tak, že se spustí animace a pak se na obrazovce zobrazí náhodné tlačítko, které je třeba zuřivě mačkat. To není moc zábava. Naštěstí poměrně na začátku hry se odemkne plamenomet a s ním stačí udělat krátké "pfůůů" a je klid. Bez něj bych hru dohrál jen s velkým přemáháním.

Zvířata se také musí lovit, protože z jejich kůže si hráč vyrábí pokročilejší vybavení. Byť nedává vůbec smysl, proč na toulec na šípy potřebuji dvě kůže z buvola, nevadilo mi to. Hra to naštěstí chtěla vždy jen jednou pro jedno vybavení a potom mi dala s lovem pokoj. Jako bych si toulec na šípy nemohl udělat z něčeho jiného.

Hra se lehce otřela výrobou předmětů o survival prvky a také obsahuje RPG prvky - vylepšení postavy, ale opravdu se jen otřela. Asi jako když vám přes obličej přelétne list ze stromu, když na podzim fouká. Nic moc to nedělá.

Dále můžete hledat ukryté poklady, truhly s obsahem, dopisy, relikvie a další harampádí... Ale je do očí bijící, že to tam vývojáři přidali pouze proto, aby tam něco bylo. Bez nápadu.

Dalším obsahem ke hraní, co lze na ostrově nalézt, jsou různé vedlejší úkoly a místa, kde lze plnit vedlejší mise.

Vedlejší mise, jsou plytké, jednoduché, nezajímavé, občas s vtipem. A nikdo se ani nenamáhal přidat k nim nějakou výzvu.

Některé úkoly mě bavily, jiné vůbec. Například naleznete několik míst, kde lze závodit. Závody byly plné adrenalinu a na nejvyšší obtížnost výzva. Perfektní.  Ale po dojetí jsem nevnímal progres. Neodemkly se žádné ještě těžší, neobjevila se trofej. Shrábnul jsem prachy a vyslechl si jednu hlášku, jako vždy a nic... 

Shrnuto, je to prázdná krása. Walking simulátory mají cíl - většinou. Často neznatelný. Tady nemusíte nic, ale zároveň není co. Máte hlavní dějovou linku a zbytek je tupý. Přitom je vidět, že některá místa na ostrově jsou udělána tak, že se s obsahem počítalo. A to dokonce tak perfektně, že si jej ve vlastní fantazii domýšlíte.

Bavily mě souboje ve hře. Ať už se jednalo o náhodná setkání, nebo o souboje v rámci příběhu nebo vedlejších úkolů a misí. Byly plné adrenalinu, nepřátelé dodržovali na oko smysluplnou taktiku, sice často nabíhali před zbraně, ale nebylo to tak okaté. Na nejtěžší obtížnost celkem výzva. Nepřátelé hodně vydrží, je jich hodně a nejsou úplně hloupí. Obíhají hráče do zad a nebo dokonce najíždějí k hráči s vozidly, na jejichž korbě je přidělaný kulomet. Házejí granáty a informují se navzájem o hráčově pozici. Je snadné umřít a potřeba neustále měnit úkryt. A vůbec nevystrkovat se moc z úkrytu.

Jediné, co občas zamrzí, jsou místa, kde se nepřátelé z ničeho nic objevují. Jsou blízko pozice hráče. Stalo se mi několikrát během plnění příběhu v různých misích, kdy jsem se zaběhl schovat zrovna na místo, kde se najednou zhmotnilo několik nepřátel okolo mě a okamžitě mě sundali.

A co nejvíce potěší, je možnost použít stealth postup. Hra k tomu není nijak extra uzpůsobena, někdy nepřátelé stojí vedle sebe, takže se střílet musí, ale jindy více chodí a je to ohromně zábavné. A když to hráč pokazí, je zábavné se ze situace, která se náhle změnila v jeho neprospěch, se prostřílet.

Hlavní příběh byl zábavný a některé mise jsem zařadil do žebříčku těch nejlepších ve hrách, co jsem hrál. Akorát se mi nelíbila ani jedna slečna, se kterou jsem měl "vztah". Jedna byla ukňouraná a druhá pošahaná. Nejvíce se mi líbila vdova po bratrovi, byla sexy, uměla opravit loď, nebyla rozmazlená a byla chytrá. S tou bych si to rozdal, kdyby to ve hře šlo.

Nepříjemnou věcí na hře jsou některá rozhodnutí, ohledně ovládání. Klávesa pro libovolnou akci se musí držet. Nejenže je to otravné, ale při přestřelkách jsem několikrát zkapal, protože trvá asi tři vteřiny, kdy musíte držet klávesu, než se spustí animace pro léčbu a postava se začně léčit. Bohužel, každý zásah akci přeruší a vy musíte stisknout znovu. Jenomže, jak okolo vás sviští kulky, nepoznáte, zda jste byli zasaženi, nebo ne. Mám stisknout znovu, nebo stisk platí a za moment se začnu léčit? Než se ukáže, co platí, je často hotovo - smrt.

Také stejné tlačítko pro sebrání zbraně a obrání těla zabitého nepřítele je laps. U auta leží nepřítel. Hráč ho chce obrat, přijde k němu, zmáčkne tlačítko a zjistí, že místo toho si svoji vytuněnou útočnou pušku vyměnil za základní samopal. A jako naschvál odhozená puška zapadla pod auto. Takže musíte sednout do auta a popojet. Odhodit samopal někam daleko, aby nepřekážel při obírání mrtvoly. Sebrat útočnou pušku a obrat mrtvolu. Celkem běžná situace, protože často po přestřelce zbude pěkná skrumáž těl, zbraní a aut na jedné hromadě. Otravné.

Lezení na věže, aby se mi odemkla mapa nebylo tak otravné, ale mohlo těch věží být méně. A s jinou výzvou, než samotné lezení. Ono vůbec platí, že ta hra být o polovinu menší. Stačil by jeden ostrov, ale o to našlapanější promyšlenými úkoly a hra by se zapsala mezi to nejlepší, co jsem kdy hrál.

Hru jsem si perfektně užil. Akorát jsem často bojoval s rozporuplným pocitem, že chci moc prozkoumávat ostrov, ale prudí mě chodit sem a tam jenom kvůli kochání se prostředím, bez akce a zábavy. Nicméně přišlo mi škoda projet příběh a nevytěžit ze hry víc.

Far cry1 a Crysis 1 zůstali pro mě nepřekonáni. Byť to srovnání není úplně objektivní.

Pro: Našlapaný a cool příběh který mě mile vrátil do toho věku, i když jsem nikdy nebyl golden kid; adrenalinové přestřelky; nádherné prostředí dělané s láskou; atmosféra

Proti: Vedlejší obsah je hloupý a když už není hloupý, je nedomyšlený; ostrov je prázdný a přestane po čase bavit

+18

Mafia III

  • PC 60
Tak jsem se po konečně regulérně odehrané hře rozhodl smazat své extrémně kritické hodnocení a napsat jej zbrusu nově, tentokrát beze vzteku z technických problémů. A zcela bych to mohl shrnout do jedné věty – není to vlastně špatná hra, ale je to špatná Mafia.

Když to vezmeme popořádku, tak co se týká grafiky, tak v tomhle ohledu je hra na vysoké detaily velmi hezká a koukatelná. Město působí vizuálně dobře, auta jakbysmet, postavy a animace obličejů jsou také fajn, odlesky a světlo vypadají reálně (vše počítáno na dobu vzniku, že Remastered vyšlo letos nemění nic, ve trojkách nedošlo k technickým změnám). Co se mi zpočátku nelíbilo, byl efekt deště – přišel mi takový dost nepřirozeně vypadající na monitoru. Časem jsem si na to zvyknul, ale prostě to není úplně ono, malinko mi to připomíná glitchující déšť z ranějších verzí KC:D (nebýt toho, že Vávra s M3 neměl nic společného, tak bych ho z toho podezříval :-) ). Pokud jde o zvuky, tak ty jdou standardní, dabing je fajn, nicméně pouze anglický – tradice českého dabingu zde přerušena, a jsou pouze titulky. Tahle skutečnost mi normálně vůbec nevadí, ale u Mafie…tam to prostě není ono. Je divné slyšet Vita s úplně jiným hlasem a anglicky. Co se mi ale v tomhle dílu hodně líbí, je rádio. Ano, hudba v předchozích dílech je zcela dobová a kvalitně vybraná, nicméně na můj vkus už příliš oldschool – moc dobře se mi neposlouchá. Za to ve trojkách – uhánět v autě pod taktovkou dodnes hraných rockových pecek, např. Born To Be Wild…to je trochu jiné kafe. A musím uznat, že mají i poměrně vychytané nějaké drobné detaily, jako když člověk zajede do tunelu, tak se rádio zašumí.

Další detaily jsou také povedené, třeba mód sledování vozidla, v M3 je asi nejpokročilejší, který jsem kdy hrál. Ono v jiných hrách se sledování nepřátelského vozidla dělí jen na daleko/akorát/blízko. Tady ne, hra bere v potaz i to, že jedete divně, ohrožujete chodce, prudce brzdíte…hezký a reálný detail. Co už není tak hezký detail, je hloupost nepřátel – stačí si vlézt za šikovný roh, písknout, počkat na stráže a zlikvidovat – a opakovat, dokud 3/4 stráží neleží na hromadě za Lincolnem. Není třeba žádné zásadní taktiky, ze zad třeba hráče obcházejí jen, pokud jim to vyjde k němu jako nejbližší trasa.

Co nemůže v takové hře chybět, je sbírání předmětů. U M3 je to tak na rozhraní akorát a přehnáno. Potěší již ze dvojky známé Playboye, nicméně nepotěší, že mnoho z nich je opravdu „známé“ už ze dvojek – stejné fotky. To neměli jiné, že se museli opakovat? Já vím, že je to pitomost, a o nic nejde, nicméně je to trochu divné. Další věc ke sbírání je TL-49 – komponenta potřebná k navázání odposlechu v částech města. Tady je sbírání trochu otrava, ale odposlech se dost hodí (ukáže pozice nepřátel a umožní zvýšit hodnotu společníkova kšeftu najmutím místního velitele). Nicméně je trochu vtipné, jak na začátku Donovan říká, že si ty komponenty musí Lincoln sehnat sám, protože jsou vzácné…hmm, tak proč se válejí skoro u každé popelnice ve městě? :-D Je jich tam opravdu příliš, i při napíchnutých všech skříních jich po mapě desítky zbydou. Dále tu máme Vargasovy erotické kresby – ty jsou povětšinou na hlavních stanovištích. A ještě časopis Hot Rod – OK, a pak časopis Pokání a plakáty komunistické propagandy – tohle vše je už bych řekl zbytečně navíc.

Velkou částí hry jsou auta, a tady budu jak chválit, tak hanět. Co musím pochválit, že na rozdíl od jiných openworldových her (třeba zrovna GTA mne v tomhle ohledu štve) je tu ježdění vlastním autem opravdu použitelné, protože po téměř každé misi (problémem jsou někdy ty, kde se přesedá v rámci mise do jiného auta) na hráče čeká jeho původní auto ve stavu, jak z něj vyběhl na misi – včetně poškození a tuningu. Nicméně úplně nejlepší je služba dovozu vozidla (od Burkeho – zmíním později). Na tomto seznamu máte výběr něco přes desítku aut (odemykají se postupně), které si můžete nechat kdykoli dovézt, a nikdy o ně nepřijdete – včetně jejich úprav. Něco jako osobní vozidla v GTA 5, ale s možností výběru. Super. Tuning vozidel taky potěší, připomíná dvojky – změna barev, instalace kompresoru, změna kol, polepy…a ve trojkách navíc jde změnit i barva interiéru, tónování skel a přední splitter a zadní křídlo. Jde změnit i značka, ale nejde jako ve dvojkách napsat jakákoli. Potud fajn, co ale není úplně fajn, je chování vozidel – i v režimu simulace je chování hodně arkádové. Sice se člověk po chvíli naučí ovládání natolik, že pak jezdí jak Schumacher, jenže řízení není žádná výzva, jako v předchozích Mafiích – tam bylo dobré ovládnutí vozidla klíčem k úspěšným honičkám. Dá se tu i závodit, ale nejsou za to ani nijak extra odměny, ani to není extra zábavné. Ale pro rozptýlení od zabíjení to jde.

Pokud jde o policii, která v Mafiích vždy byla na hráče jak pes (byť ve dvojkách ubrali), tak ve trojkách je to úplné dno – bohužel. Tady policii začnete zajímat pouze, pokud jim vrazíte do auta, nebo to před nimi prásknete do jiného auta či chodce. Jinak kolem nich můžete pálit klidně 150MPH, na červenou a v protisměru – je jim to fuk. A nejsou tu režimy pokuty/zatčení/útok. Buď po vás policie jde nebo ne. Nic mezi. Ostatní Mafie jsou v tomhle ohledu dál (a jednička nejlépe). Jediné co je tu navíc, že na hráče může policii zavolat kterékoli NPC z mapy, když vidí zločin. Aspoň něco.

Velkou částí hry jsou společníci – Cassandra, Burke a Vito (ano, ten ze dvojek). Těmto společníkům může hráč přiřadit získaná území a tím získat jejich loajalitu – tj. služby. Služby nabízí každý vlastní, u Cassandry se točí hlavně okolo zbraní a munice, Burke nabízí služby okolo vozidel a Vito má doplňkové (ale užitečné služby). Tyto služby hráči umožňují vždy zdarma přivolat vozidlo, přivolat sběrače peněz (sebrané peníze má Lincoln u sebe a při ztrátě života přijde o polovinu – musejí se pravidelně ukládat) a zavolat obchodníka se zbraněmi. Další služby od nich jsou (zdarma za splněný úkol či pak placené) jsou – útočný tým od Vita, uklidnění policie od Burkeho a vypnutí telefonů od Cassandry. K tomu hráč odemyká různá vylepšení postavy a vozidel. Pro vylepšení služeb nabízejí různé vedlejší mise.

Střelba a boj – na to nejsem nijak zvlášť odborník, tak asi jen krátce řeknu, že mne celkem vyhovoval. V přechozích dílech mi přišel propracovanější, ale jak říkám, neumím tohle úplně dobře zhodnotit.

A teď asi k tomu nejhlavnějšímu – příběh. A ten je trága. Kdyby se jednalo o běžnou openworldovou střílečku, tak by tenhle příběh – zabil jsi mi přítele, zabiju tebe a vše co je pro tebe drahé (nedal jsem spoiler alert, ale snad to není ani třeba), stačil. Ale to je na Mafii sakra málo. Tady člověk čeká příběh, zvraty, něco co chytne za srdce. A to vůbec není. Stejně tak hlavní postava, do Lincolna se prakticky nedá vcítit, chvílemi má člověk pocit, že hraje za vraždícího robota. Úplný opak předchozích dílů. I když – nechci předbíhat, ale dal jsem zatím první DLC – příběh Anny a kultu – a dopr…, takhle měla vypadat hlavní hra! Najednou tu byl příběh, zajímavé prvky (vyšetřování, hledání stop) a Lincoln tady ukázal, že není plecháč bez srdce. Proč tohle proboha nešlo v hlavní hře. Ano, já vím, že na mafii byl tenhle příběh až trochu příliš fantaskní (vraždící kult, halucinogenní droga – až jsem si musel zkontrolovat, že jsem omylem nespustil Far Cry), ale byl tu konečně příběh, který opravdu hráče zaujal a začal o něčem být.

A druhý největší problém, bugy. Díky nim jsem původně hru odsoudil jako nehratelný střep, protože při prvním rozehrání mi asi po půlce hry začala padat v intervalech 15-30 minut, takže jsem hru jen rychle proběhl, abych se aspoň dostal na konec. Při druhém rozehrání jsem asi po půlce skončil s úplně havarovanou hrou – prostě nešlo pokračovat, po úkolu se hra pokaždé zhroutila a nešlo s tím dělat nic. Zajímavé je, že ačkoli Remastered verze by neměla mít žádné technické změny, tak hra mi za celou dobu nespadla ani jednou (na úplně stejném HW). Takže nyní jsem ji mohl konečně regulérně dohrát, včetně vedlejších misí a sběratelek. Bohužel jiné bugy pořád jsou a umí otravovat hru – od levitujících či naopak propadlých do země aut, poskakujících mrtvol, po různé grafické glitche až po problémy, kdy přijdete k zadavateli úkolu a on vám pouze pořád opakuje obecné řeči a nejde začít úkol (řešení je načtení posledního záchytného bodu nebo restart hry).

Jak tedy tuto hru zhodnotit? Jako Mafie hra není dobrá (chybí ji pořádný příběh, řízení aut je moc arkádové a nenapínavé, policie je tu jen do počtu), tam bych dal tak 30%. Jako nonamové střílečce by to šlo lépe, tam bych dal tak 75% (velký mínus kvůli neopravovaným bugům). Když udělám takové shrnutí, mohlo by to být fifty fifty, nicméně jsem odehrál jeden z těch datadisků, a natolik mne bavil, že mi zlepšil celkový dojem ze hry – takže těch 60% bude adekvátních.

Pro: Vcelku solidní openworld střílečka

Proti: Není dobrá jako Mafie, chybí jí příběh a mnoho prvků z předchozích dílů

+19 +20 −1

Freedom Force vs. the 3rd Reich

  • PC 90
Poslední dobou se velice rád vracím ke hrám, které jsem pařil jako malý kluk. Freedom Force vs. the 3rd Reich byla hra, kterou jsem miloval a tato má adorace přetrvává dodnes. Freedom Force má své kouzlo, které zejména tkví ve specifické komikové stylizaci. Přesto se mi hru nikdy nepodařilo dohrát, tedy až do nedávna.

Začnu příběhem, který je správně béčkový. Bez problému jsem přimhuřoval oči nad občasnou předvídatelností děje, protože zrovna tohle u takto specifického žánru očekávám. Celkově jsem se však bavil, děj byl poutavý, místy překvapivý a dobře vyvrcholil. Postavy jsou sympatické a skvěle teatrálně zahrané. Atmosféra zde díky stylovému vizuálu a příjemnému (leč místy repetitivnímu) audiu funguje.
Celá hra je složená ze tří dějství, kdy nejzajímavější je druhý, dle kterého je celá hra pojmenována. Ona samotná premisa cestováním v čase a bojování proti třetí říši v kulisách nacistického druhoválečného Německa mě neskutečně baví. Celkově mám rád zasazení superhrdinů do různých historických epoch, namátkou mohu jmenovat Batmanovky jako Zkáza, jež postihla Gotham, či Gotham by Gaslight.

Hratelnost je celkově zajímavá, i když se mi zpočátku lehce příčila. Freedom Force vs. the 3rd Reich je taktická RPG strategie, kde ovládáte až čtyři hrdiny najednou v reálném čase. Pozastavením hry plánujete svoji strategii, ovšem vaši hrdinové dokážou udělat pouze jeden pokyn. Tudíž když chcete, aby váš hrdina udělal více akcí najednou musíte mu nejdřív zadat jeden úkon a až ho dokoná, tak mu můžete zadat další. Osobně jsem si nakonec na toto krkolomné tempo zvykl. Přesto by nebylo od věci mít možnost plánovat několik kroků dopředu.
RPG elementy jsou zde v podstatě zcela primitivní. Vaši hrdinové a nepřátelé jsou odolní, či naopak slabý vůči některým elementům a typům útoku. Za dokončení misí levelujete své superhrdiny a následně jim za získané EXP vylepšujete, či kupujete nové schopnosti. Současně s tím dostáváte body prestiže, za které si můžete do týmu verbovat nové hrdiny.
Hrdinů je zde jako šafránu a každý je unikátní, ať už svým zjevem, charakteristikou, tak zejména schopnostmi. Když vám ale nebude žádný vyhovovat, můžete si sami některé vytvořit, či stáhnout a naverbovat si je do týmu.

Líbila se mi destrukce prostředí, kdy lze celou lokaci zničit do základů. Hrdinové mohou díky svým schopnostem zbořit půlku baráku. Mohou vyrvat semafor ze země, či zvednout popelnice, víka od kanálů, výbušné barely nebo nějaké to vozidlo a hodit ho po nepřátelích. Avšak je nemilé, kdy například onen výbušní barel mrsknete po nepříteli a on zavadí o nepatrnou překážku a vybouchne. V horším případě se bude v rádiusu výbuchu ochomýtat váš hrdina, či v nejhorším případě bude ona nepatrná překážka váš samotný hrdina. Házení předmětů byla vždy sázka do loterie. Zejména v uzavřených prostorách jsem raději třikrát měřil, dvakrát váhal a jednou se pomodlil, než jsem házel.

Zamrzela mě samotná délka hry. Hru lze se šnečím tempem dohrát do patnácti hodin. Misí je pomálu a rozhodně si nestihnete vyzkoušet všechny superhrdiny. V tomto směru se může do jisté míry nabízet znovuhratelnost, kdy si můžete hru projet znova, avšak s jinými hrdiny.

Freedom Force vs. the 3rd Reich je moje srdcovka, kterou jsem si dnes užíval o mnoho více než když jsem ji před více než deseti lety hrál poprvé. Hra má své kouzlo, díky kterému jsem schopný ji odpustit některé již zmiňované zápory. Škoda jen, že jsme se už nedočkali třetího pokračování...

For Freedom!

[HERNÍ VÝZVA 2020 - 9. "Základní kameny"]
+17

Far Cry: New Dawn

  • PC 70
Hrálo se to příjemně, grafika i optimalizace super jako u pětky, délka akorát (14 hodin, outposty jsem zabral dvakrát, expeditions jednou, sidequesty splněny), gunplay parádní. Ale irituje mě ta Ubisoftí neumětelnost v psaní scénářů, nejen že opět hraju za debilního silent protagonistu (a toho z pětky mohu tahat s sebou jako parťáka, ale protože je taky němej, tak je samozřejmě nejnudnější), ale samozřejmě jsou tu i ty klasický ubisoftí fantasmagořiny s drogama, halucinacema a nadpřirozenejma schopnostma. A dojemný flashbackový "intermissions" co maj jakože dát postavám nějakou hloubku, ale je to tak povrchní, že to spíš provokuje smích. Takže příběh (pod)průměr, ale se vším ostatním spokojenost, i design misí a sidemisí se jinak docela povedl a ty expedice na různý místa post-apo USA (Alcatraz, havarovaná ISS..) jsou náramně dobrej nápad.
Mimochodem ty bulletsponge nebyly tak hrozný - nejotravnější byly ze začátku pumy, do těch jsem musel nasázet snad pět zásobníků než padly - ale jak jsem koupil lepší zbraně, tak už to bylo v klidu, a i ty dvě blonďatočerný dvojčata padly na první pokus do pěti minut (elite assault rifle s 40 náboji v zásobníku a damage 180).

Tradičně screeny na konec:

https://abload.de/img/farcrynewdawnscreenshxwkty.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreensh0akva.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreenshlokqt.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreensh0djkd.png
https://abload.de/img/farcrynewdawnscreenshjdjv1.png
https://abload.de/img/screenshot00000ejof.jpg
https://abload.de/img/screenshot00010wjfd.jpg
+22

Gears Tactics

  • PC 50
Gears Tactics se do mých herních análů zapíše jako hra, která mi na nějaký čas znechutila hraní. Nemohl jsem nějakou dobu tu židli a klávesnici ani vidět. Ale konečně je to za mnou. Konečně si to odfajfknu a můžu se posunout zase k něčemu jinýmu.

GT ve své podstatě je vlastně dobrá hra, ale platí zde moje oblíbené pravidlo, že méně je někdy více. Takové herní vaty člověk jen tak nenajde. Hra je rozdělena na 3 akty po 6-8 misích. Už to je hodně, když si vezmu, že se střídají asi jen čtyři druhy encounterů. Ale do toho autoři naskládali naprosto ohavné množství side misí, které jsou úplně stejné jak ty hlavní, jenom mezi nimi nejsou příběhové cutscény. Místo aby autoři vymysleli progresivnější levelovací a skillovací systém, nutí mě hrát furt dokola to stejné, abych dostal lepší.. lepší co? Ani nevím.

Z misí padá hrozná hromada vylepšováků a postavy mají na čtyři směry rozvětvené skill stromy, ale rozdíly ve výbavě nebo upgradované schopnosti těžko zaznamenáte, když se často jedná jen o jednotky % něčeho, co si stejně nikdy nezapamatujete, protože autoři nutí hráče nesmyslně často měnit složení týmu banováním konkrétních hrdinů. Přitom by bohatě stačilo nechat hráče vybrat, jestli chce side mise vůbec hrát a dostávat další gear a neomezovat mu možnosti při skládání týmu.

Co se samotného gameplaye týče, tady mě hra bavila. Nic v podobných hrách neudělá větší radost, než když během jednoho tahu nařetězíte skilly všech postav tak, že vybijete všech třeba 10 nepřátel. Variabilita je mimochodem docela slušná a každý vyžaduje trošku jiný přístup, ale jejich schopnosti jsou hezky vyrovnané a během kampaně žádný extra zádrhel nepředstavují. To se každopádně nedá říct o bossech.

Boss fighty jsou kapitola sama pro sebe. Jsou proti zbytku hry abnormálně těžké, jsou strašně dlouhé, nepřehledné a nudné. Především poslední boss je opravdu frustrující zážitek, kde se nedá pořádně taktizovat, ale jede se spíš na náhodu (tady se ty nafarmené upgradované jednotky procent criticalů nakonec hodí). Pokud vám jednoduše nepadne hodně kritických zásahů za sebou, naprosto vás přebije nekonečná horda obyč enemáků. Ten pocit, když jsem s posledním živým týpkem s jedním akčním bodem zabil bosse s 20% crit šancí, mě bude ještě dlouho strašit. Čistýho času mi asi na pět herních seancí boss vyšel na krásný 3-4 hodiny. Opravdu skvělá práce..

Graficky je to docela lahoda, hlavně v cutscénách. Semtam na sebe upozorní Unreal engine doskakujícími texturami, ale jinak klobouk dolů, že i tahová strategie může vypadat jako jakákoliv jiná AAA akční hra. Zvlášť bych chtěl ještě vypíchnout super dabing (hlavně Sid si mě získal hned na začátku).

Chvíli potom, co jsem si konečně koupil kompletní edici XCOM 2 jsem rozehrál toto a myslím, že ji můžu nechat ještě nějakou dobu u ledu, protože se musím vzpamatovat u něčeho real time a především krátkého. Přitom by stačilo jen trošku poladit herní mechaniky a byla by to vlastně super hra.
+13

Assassin's Creed Origins

  • PC 90
  • PS4 90
Když Ubisoft oznámil nový AC, RPG prvky a příběh zasazený do Starověkého Egypta, neváhal jsem a ihned kupoval. Hru jsem dohrál na platinu na PS4 a momentálně ji mám rozehranou i na PC, jen už mě tíží čas, takže na hraní mi nezbývá tolik potřebného času, co bych chtěl. Graficky parádní, příběhově také ALE! dost se mi nelíbil combat systém a celkově boj. AC série byl unikátní v tom, že jste během pár vteřin, mohli povraždit skupinku vojáků bez jediného povšimnutí, zde vývojáři na stealth už moc nedali a tak nezbývá než masakrovat vojáky po svém.

Pro: Starověký Egypt, grafika, rozmanitost mapy, nový RPG systém

Proti: combat system chtěl trošku doladit

+10

Golden Axe

  • PC 60
Golden Axe je bezesporu jedna z nejznámějších her, co na PC vyšla v roce 1990. Zároveň je to asi jediný známější zástupce žánru beat´m up co na PC vyšel a klasika, kterou měl ve starých dobách opravdu každý. Takže mě je trošku líto tu hru shodit, ale nedá se nic dělat.

Předně, ke Golden Axe jsem se dostal v době, kdy už jsem měl projetých nespočetně jiných automatových mlátiček z videoheren. A vím, že není fér srovnávat hru s novějšími záležitostmi, ale Golden Axe mi přišlo vždycky nejslabší. Na vrcholu mám legendy typu Punisher se spoustou zbraní, Cadillacs and Dinosaurs se spoustou zbraní, dinosaury a auty, Aliens vs. Predator s parádním nápadem propojit dva světy, zombie řezničinu Night Slashers. A nebo ve všech ohledech lepšího nástupce Golden Axe: Revenge of Death Adder.

Někde pod tím jsou zajímavé hry typu Warriors of Fate, Knights of the Round, Denjin Makai, Captain Commando, Hook a King of Dragons.

Naopak první generace mlátiček typu Double Dragon, Final Fight či právě Golden Axe mě vždycky přišla nejslabší. Je tu stále slušná scrolující grafika, pěkná hudba, příjemné fantasy prostředí, tradičních osm kol s nějakými bossy na konci. Samozřejmě jsou tu fajn věci jako výběr ze tří bojovníků (barbar, amazonka, trpaslík), kde trpaslík je díky dosahu své sekery jasnou volbou. Je tu magie, nakopávání trpaslíků pro lahvičky s manou a pár pěkných osedlatelných potvor.

Bohužel postava nic moc nevydrží, nic moc neumí. Základní kombo je na PC nepoužitelné, protože je pomalé a nepřítel se z něj dostane a naopak vrátí úder. Pokud Vás obklíčí, na komba rovnou zapomeňte. Takže řešením je rozběh a útok; u trpaslíka se dá kombinovat s výskokem a útokem. A nebo osedlat nějakou potvoru a snažit se ji udržet do konce kola. Takhle jsem projel prakticky celou hru. Mám pocit, že na emulaci MAME to funguje lépe, ale hodnotím výhradně PC verzi.

Oceňuji kultovnost hry, na hodinku to slušně zabaví, ale žádná nesmrtelná klasika pro mě Golden Axe zkrátka není.
+18

Bloodborne: The Old Hunters

  • PS4 90
Musím říct, že když jsem se rozhodl po několika letech konečně nahlédnout do DLC Bloodborne: The Old Hunters, tušil jsem, že to bude fuška. Realita ale udeřila ještě tvrději, než jsem čekal. Toto rozšíření nabízí dvě a půl nové lokace, pět bossů a zkracuje život o polovinu kvůli nervům nadranc.

Než se vůbec do rozšíření The Old Hunters dostanete, musíte v původní hře zabít Vicar Amelii a získat šutr, se kterým přežijete přesun do polonové lokace Hunter's Nightmare, která je vlastně napůl stejná jako Cathedral Ward z původní hry. Liší zejména haldami čehosi hnědého, změnami v umístění budov a až posléze chytá místo nový kabát. Největší změnou je, že se hra odehrává přes den. Lokace Research Hall a Fishing Hamlet už jsou pak zcela novými přírůstky, kde jste nuceni prozkoumávat neprozkoumané. Research Hall navíc obsahuje zajímavý prvek "bradavického" schodiště a obě místa dohromady pak nezaostávají s nepřáteli, kteří stojí za vyliž prdel, protože proč ne?

Nových protivníků sice moc není, ale rozhodně na ně nezapomenete. Nejprve máte tu čest s lovci, kteří se po vaší smrti opět respawnou (ale nejsou zrovna oříšek; vizuál mají ale skvělý). Hned na to narazíte na upraveného Executionera, s novým move setem, více životy a arcane útoky :)))) Nebudu lhát po nějaké době jsem je jen obíhal. Za zmínku stojí i pokusní pacienti s pytli na hlavách, aka Scary Movie, kterých je na jednom místě bez přehánění milión. No a možná až netřeba zmiňovat legendární žraločí potraty, kteří jsou ztělesněním celoživotních depresí vývojářů z šikany na škole a zneužívání strejdou. Jinak si to nedovedu vysvětlit, proč udělat tak OP základního enemáka. V DLC je taky několik nových zbraní a stojí za zkoušku je otestovat. Ale dost už bylo brečení, přejděme na bosse (takže pokračujem v brečení...).

Ludwig je naprosto epický boss, jak ztvárněním, tak move setem. Celý souboj je frustrující, má 2 instakill útoky, což potěší úplně všechny. Nejdupnější je ale cutscéna a odměna, kterou dostanete po jeho úspěšném zabití. Living Failures je vesměs jen vyplňující boss, protože hned za ním je další. Pokud si pamatujete Celestial Emisery nebo Witches of Hemwick, asi víte, kam tím mířím. Minimální výzva a bídně stylizovaný boss i jeho způsob boje. Na druhou stranu Lady Maria, Laurence (volitelný boss) a Orphan of Kos jsou kur*a výzvy. První dva zmiňovaní nejméně 20 pokusů a u Orphana bych se nebál napsat i 100... bože, jak já toho potrata nesnáším. Ale abyste si nemysleli, jaký jsem slabko, po tolika pokusech už jsem byl natolik "git gud", že jsem ho seřezal s použítím 5 healů. Vlastně, kdybych byl tak git gud, tak padne na první pokus, že? I když tu brečím jak malá holka, tak jsem si souboje nakonec hodně užil, ať už po hudební či soubojové stránce, a aspoň oceňuji výzvu, kterou mi The Old Hunters dalo stejně jako základní hra při prvním průchodu.

Na závěr už mohu jen vynachválit výborný soundtrack, který vlastně během boss fightů moc nevnímáte, ale nic vám nebrání v jeho ocenění při zpětném poslechu. K příběhu asi moc neřeknu. Vím, co se tam circa odehrává, ale sami víte, jak je to s narativním stylem bandy ze From Software. Popisky předmětů, minimum dialogů, domýšlení si souvislostí a zase popisky předmětů. Ve výsledku jsem ale hodně spokojený a jistě bude někdy v budoucnosti funkční zkouška ovladačů PS5.

Pro: Bossové; lokace; nové zbraně; nová výzva.

Proti: Living Failures; občas zpochybňujete svoji příčetnost, protože proč to zapínat po 100.?

+24

Beach Life

  • PC 80
Beach Life jsem hrál poprvé před pár lety, protože tycoonovek vyšlo po začátku tisíciletí tolik, že bylo snad nemožné je všechny vyzkoušet. Ale tahle mi hodně utkvěla v paměti a to jak pozitivně, tak negativně.

Scénář je klasický, dostanete ostrov a nějaký cíl, který musíte splnit. Ze začátku je to jednoduché, stačí mít na ostrově třeba určitý počet lidí v jednu chvíli a po splnění se otevře další ostrov. Tady je první vada na kráse - ostrovy jsou strašně malé, takže toho moc postavit nejde. Navíc některé budovy (třeba bazén s tobogány) zaberou opravdu hodně místa, takže je nutné hodně přemýšlet, kde co postavit. Další budovy se totiž odemykají v průběhu scénáře a snadno může dojít k tomu, že je prostě není kam dát. Takže ano, člověk musí dost plánovat, ale když není jisté, co všechno se odemkne... ale musím dodat, že všechny budovy vypadají parádně. Škoda, že jich není zrovna závratný počet.

Návyky virtuálních party ožralů se radikálně změní s příchodem tmy. Zavřou se půjčovny na pláži nebo stánky a otevřou se kluby, bary a osazenstvo se zruší tak, že od čtyř ráno do nějakých devíti na ostrově není ani noha, protože všichni vyspávají opici. Což je tak akorát na to, poslat do ulic uklízecí čety. A tím pádem ani jedna budova negeneruje zisk, takže pokud se v tuhle dobu dostanete s kontem výrazně do mínusu, pápá lálá. Takhle taktizovací nutnost mě sice ze začátku otravovala, ale pak jsem jí přišel na chuť a změnil styl hry. Peněz totiž nikdy není moc nazbyt a spíš rychleji ubývají než přibývají. Obtížnost je v pozdější fázi docela zabijácká a dodnes jsem hru nedohrál.

S denní dobou se změní i hudba na pozadí. Přes den pohodový chillout a v noci např. ikonická The Man With The Red Face od Laurenta Garniera. Soundtrack je hodně povedený a výborně se ke hře hodí. Takže na hru se nejen příjemně kouká, ale i se dobře poslouchá.

Beach Life není sama o sobě nijak převratná hra, používá standardní mechaniky, malým oživením je to rozdělení na den a noc, kdy denní aktivity v noci nevydělávají a naopak, takže jde o to je mít ve vyváženém poměru. Takže dovolenkoví fandové si můžou přidat pár bodů navíc, pro ostatní je to jen další tycoonovka. Ale vážně škoda těch malých ostrovů, protože člověk se pak v tom sandboxu moc nevyřádí...

Pro: Grafika, hudba

Proti: Obtížnost, nepříliš mnoho budov, malé ostrovy

+11

Genesis Alpha One

  • PC 60
Země je zpustošená, je na čase vyrazit do vesmíru a prozkoumat bájnou galaxii alpha one, čelit emzákům,stereotypu,demencí zasažené posádce, najít pro lidstvo obyvatelnou planetu a ve jménu repetivnosti/natažení herní doby to udělat 12x na copy/paste planetách .

Velké zlamání, na papíře perfektní recept pro zábavnou hru kterej bohužel zůstal na půl cesty mezi konceptem a betou.
Uznávám, stavění lodi a vymejšlet balanc mezi logistikou a bezpečností byla zábava .
Dokonce i zabíjení emzáku který infestovali loď mi vykouzlilo na ňákou dobu usměv na tváři, ale pak to přišlo, stereotyp a nuda.

Alphu zabila herní smyčka ve stylu přistát na svíjmkou biomu pokaždé těměř stejné planetě do ploché malé arény s neustále se spawnujícíma nepřátelema, vytěžit minerály kterých je celkem 16 a přesto se vyznačujou stejnýma assetama se 4 barvama, grindovat emzáky pro biomasu a dna vzorky ke klonování, zbytečné vylepšování klonů/schopností, zpracovat minerály něco postavit vynalézt vyčistit loď od infestace, běhat po lodi od jedný konzole ke druhý, "rinse and repeat" a to vše pro naprosto antiklimatickej konec .

Všechno tohle je doplněno sice malýma ale četnýma bugama, a naprosto zbytečnou posádkou s téměř nulovou interakcí.
Abych to lépe vyvětlil, každého jobu na lodi se můžete zhostit buď vy a nebo přiřadit AI řízenou posádku.
Problém je, že posádka je při úkonu mnohem pomalejší , takže na konci dne všechno na lodi beztak děláte víceméně jen vy, nehledě na to, že i když zrovna chcete AI použít tak musíte ke každě konzoli dojít přiřadit klon na práci a to i přesto, že máte kapesní PDA ze kterého by bylo pěkné řídit chod celé lodi.

Další problém je, že ač je infestace z prvu zábava tak se to počase změní v nepřijemnou povinnost, ono totiž pokaždé když se vrátíte z expedice tak se vám po lodi pohybujou spory které se mění v pochoutkový humus spawnující vetřelce (který se lišej jen vzhledem) schopný kompletně zlikvidovat celé moduly a jedinej kdo je může zničit je hráč, bohužel je jedno kde se humus usadí, můžete mít místnost s reaktorem a posádkou plnou emzáckých vajíček jen proto aby tam ty vaši lobotomiti jen zevlovali a čuměli jak se to hezky rozrůstá, AI totiž útočí pouze na vylíhlé vetřelce a i v tom stojí za *********, je ještě možnost vyrobit 2 typy bojových robotů prcka kterýho devízou je rychlost a může i do šachet ALE stálé nedokáže čistit infestaci a obra s vysokym dps kterej je ale tak pomalej, že než přejde svojí trasu tak je problém vyřešenej anebo půlka lodi pryč.
A znova jako u klonů, oboum můžete pouze zadat příkaz k patrolování mezi 3 body manualně bez možnosti příkazů na dálku.

Hra má potenciál, koncept je solidní bohužel ho zabíjí naprosto nulovej obsah,žádnej endgame a umělý natahování hrací doby nezábavnejma povinnostma/herními mechanikami,uživatelsky nepříznivími designerskýmy rozhodnutími a repetivností základních herních prvků.
A za cenu kterou si momentálně říkaj to nestojí.

Dodatek:Osobně netušim co se dělo při vývoji týhle hry, ale sem si jistej, že něco bylo špatně, buďto mizernej management,nestíhalo se,vývojáři si ukously moc velký sousto, nebo si uvědomily jak na tom jejich hra je a proto vzali peníze od epicu anebo kombinace všeho, kdoví?
Každopádně hru čeká podle všeho velký update tak ještě uvidíme.

Pro: Stavění lodi,po ňákou dobu ničení infestace,nastíněný dystopický příběh

Proti: Stereotyp/repetivnost,nulový obsah,žádný endgame, bugy, nepochopitelná designerská rozhodnutí

+11 +12 −1

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 40
Po více jak 20 hodinách jsem hru odhodil a odinstaloval. Ačkoliv řemeslně jde o velmi kvalitní počin, škodí tomu několik hloupých designerských rozhodnutí.

Především zbytečně velká rozloha mapy, kde se pořád opakují ta stejná střetnutí s nepřáteli provázená po pár hodinách dost monotónním soubojovým systémem. A díky tomu, že fast travel je možný jen od rozcestníků, tak mě hra nutí si tímhle procházet pořád dokola. A taky koukat na koňský zadek déle, než by bylo zdrávo.

Další přešlap je větvení příběhu. To byl pro mě hlavní tahoun hry. A ačkoliv se příběh větví docela kvalitně, tak často nejde vůbec říct, které rozhodnutí způsobí jaký výsledek. Což je někdy v pořádku, takový je život, ubírá se nečekanými směry. Ale u W3 je to tak časté, že po chvíli mi bylo jedno jak se rozhoduji, protože jsem tím nikdy nedokázal směřovat příběh tam, kam jsem já chtěl. Tímto jsem ztratil motivaci se o příběh a hru jako takovou vůbec zajímat. Tohle je ale možná způsobeno tím, že neznám knižní předlohu. Možná kdybych znal svět Zaklínače, některá rozhodnutí by mi byla jasnější. Takhle se pro mě příběh ubíral zcela náhodně.

Doplňuji příklad: Mise The Whisperings Hillock. Je tam nějaký duch ve stromě a Geralt má na výběr ho sejmout nebo mu dát koně. A já chci hru dostat do nějakého stavu a tohle rozhodnutí musím udělat. Jenže neznám pořádně pravidla, hra mi nedá žádné další info a ani mi nedovolí ho získat. Jen mě nutí se nějak rozhodnout. A když potom to rozhodnutí udělám podle informací, co mám, a ten koncový stav hry není, jaký jsem chtěl, tak nevím proč. Kdybych tuhle situaci chtěl řešit rozumně, tak si o tom duchovi zjistím něco víc, udělám nějakou investigaci. Nebo mu zkusím vybrat jinou schránku než koně (něco bezpečnějšího, třeba želvu). Fakt jsem u téhle mise běhal půl hodiny po světě a snažil se najít střípky dalších informací, cokoliv. Jenže tam nic není a kompletně to zboří immersion. Buď je tu možnost A nebo B a tak jsem si musel hodit kostkou a moje plány šly do kelu, místo nich frustrace. Kdyby to bylo vzácně, tak to beru, jenže takhle pro mě funguje většina hry. Třeba Red Baron se mi oběsil a tehdy tam bylo dokonce nějaký vysvětlení proč, ale bylo pro mě tak nelogický a nepředvídatelný, že mě akorát naštvalo. V principu ta hra podle mě špatně komunikuje svoje pravidla s hráčem. A díky tomu neumožňuje plánování, protože výsledky rozhodnutí působí většinou náhodně. A když nemám pocit, že svými činy můžu měnit herní svět, pak to není role-play game. Je to akční adventura, která ale tímhle člověka neustále vytrhává z immersion a připomíná mu promarněný potenciál.

Pro: řemeslně kvalitní hra

Proti: příliš velká mapa, nemožnost fast-travel odkudkoliv, pro mě zcela chaotický příběh

+4 +22 −18

Sid Meier's Civilization: Beyond Earth

  • PC 60
Beyond Earth s datadiskem Rising Tide je značně odlehčenou civilizací. Výsledek opravdu někdy připomíná předělávku stolní hry do počítačové podoby. Jindy mod do pátého dílu s občasnou grafickou inspirací u Alphy Centauri. Oproti pětce má možná o něco horší grafiku (zejména povrchu – ten je při zoomu méně detailní) a velmi mu chybí „mapa planety“, která je zde zcela random. Potěší ale možnosti volby jejího vzhledu, kdy jsou výsledky velmi rozmanité.

Pokud se vrátím k té odlehčenosti, tak je předně vidět, že proti pátému dílu se Beyond Earth pohyboval ve značně jiných „production values“. Nebýt dabingu, tak bych s klidem hru přirovnal k fan modu. Divy světa už jsou definitivně jen „něco přidávající čísla“. Diplomacie se víceméně omezuje jen na vyhlášení války a přehršle různých obchodních dohod (sami ale můžete navrhovat jen omezený počet z nějakého neviditelného celkem nízkého maxima). Traity vůdců jsou fajn, ale nic světoborného. Různé ve hře přítomné questy jsou víceméně spíše otravné. Zde byly opravdu inspirací deskové hry, kde tyto mají vzhledem k odlišnému tempu své opodstatnění (neb je nehrajete několik dní a neplníte jich tak desítky či stovky). Celkem nepropracovaná je i špionáž, kdy zabrání města je často jednodušší než jeho poničení. Pokud má pak soupeř elementární „protišpionážní“ obrany, tak uvedené ani v nabídce nebudete mít a musíte se omezit na drobné sabotáže, které jsou z hlediska vývoje celé civilizace vlastně úsměvně zbytečné.

Co vás může nalákat ke koupi jsou afinity (jde o výběr mutací člověka či jeho zdokonalení technikou či zachování jeho „čistoty“ a toliko využívání techniky – a pak samozřejmě kombinace všech tří u hybridních afinit). Ty nabízejí různé jednotky a vlastně i různé konce. Zde už hra trochu připomíná svůj cíl být poctivou sci-fi strategií. Bohužel výsledek je zase trochu nemastný. Závěrečné animace jsou pěkné, ale při těch „kolečkách“ (vědy i afinit) se mělo postupovat daleko tvrdším způsobem. Hra tak měla nabízet šest vzájemně se vylučujících afinit se šesti druhy jednotek, věd, budov, divů a samozřejmě konců. Zaměření jedním směrem by vám postupně „uzamklo“ jednotky, vynálezy a divy dalších afinit. Něco takového by ohromně přispělo k většímu odlišení jednotlivých civilizací. Rozdílných v základu vlastně jen „sponzory“ a jejich šíleně nevyváženými vlastnostmi (Pan-Asian Cooperative má třebas první div v každém městě hotový za kolo – nedělám si legraci). Podobně by se výsledek projevil i na šesti vzhledech měst, neb i hybridní afinity rozdíl ve městě neudělají (to je vždy směskou základních třech). Prostě můžete vynalézt vše, nejsou žádné „větve“ vynalézání dle jednotlivých afinit. Stejně tak máte i mišmaš jednotek z různých afinit a budov ve městech. Přiklonit se toliko k jedné či k jedné hybridní afinitě nejde.

Pokud bych měl Beyond Earth s datadiskem shrnout, tak bych řekl, že to je prostě velmi odlehčená civilizace se sci-fi prvky. Jakákoliv komparace s Alphou Centauri s Alien Crossfire datadiskem by hraničila s vtipem. Za dvě kila to klidně kupte a zkuste. Ale jen a pouze poté, co jste hráli právě Alphu Centauri, která navíc vyjde i tak levněji. Až na ty i tak nedomrlé afinity není vlastně moc o co stát.

Pro: Grafika jednotek, různorodost prostředí, částečně afinity

Proti: Nepropracovaná špionáž a diplomacie, grafika povrchu, nudné divy, nevyvážené vlastnosti "sponzorů", chybí mapa planety, otravné questy, afinity nejsou vzájemně exkluzivní, ve všech ohledech zjednodušená civilizace

+13

Boulder Dash

  • At8bit 90
Boulder dash je jedním z klasických kousků pro osmibitové počítače. Jako to bylo tehdy zvykem, autorem hry je prakticky jen jeden člověk - Peter Liepa.

Hru definuje poměrně jednoduchá, ale pěkná a přehledná grafika. Dál je to hra na pomezí logické a akční. Hráč totiž musí projít bludištěm plného kamenů. Kameny mají určité vlastnosti - padají dolů, pokud padnou na další kámen, tak sklouznou a hráč může posunout kameny pouze do stran a jen jeden naráz. je třeba neustále myslet několik kroků dopředu, protože je velmi jednoduché se mezi kameny uzavřít a pak nezbývá než reset místnosti. K akčnějšímu pojetí hry přichází v momentě, kdy se objeví nepřátelé. Ti jsou naprosto hloupí a pouze sledují předem určený pohyb, nicméně jsou dost rychlí a vloženi hráči do cesty, takže jsou dost nepříjemní. Na vyřešení je pouze omezený čas, v některých levelech se i rozlévá láva a dokáže hráči zatarasit cestu ještě dřív, než časový limit.

Musím zmínit i dostupný kit, kde bylo možné jednoduše navrhnout vlastní místnosti a ty uložit na kazetu/disketu u osmibitového Atari. To tenkrát nebylo vůbec obvyklé (jediná další hra, co mne napadá, že to uměla, byl Robbo).

Budu tady předchozímu recenzentovi v opozici, ale já si myslím, že tato hra má stále i dnes co nabídnout. Je to akční logická bludišťovka s ikonickou grafikou.

Pro: Zábavná akční logická hra, Builder Kit

+10

Dyna Blaster

  • PC 80
Dyna Blaster, legendární oddechovka a jedna z her, kterou měl na své 486ce opravdu každý, řekl bych že nechyběla ani ve většině škol a kanceláří. Ostatně Dyna Blaster byla první hra na mém druhém počítači, který jsem si koupil v roce 2000.

Zlý černý rakeťák unese princeznu a hodný bílý rakeťák (aktivisti pozor!) se ji vydá zachránit. A tak prochází bludiště za bludištěm, odpaluje bombama zdi a všelijaké obludy, občas odpálí sám sebe, občas ho sežere potvora, ale stres se nekoná, protože je tu systém kódů, který umožní hrát od místa smrti. Ze začátku je to jednoduché, později potvory přibývají na množství i na stupni otravnosti. Zejména potvory procházející zdi byly chuťovkou. V každém kole skrývá jedna ze zdí exit, který se ale zpřístupní až po vybití všech potvor a další cihlička skrývá bonus. Bonusy s Vámi zůstávají po celou epizodu a sakra se hodí. Větší počet bomb, větší rozsah plamenu, procházení zdmi, procházení bombami, nesmrtelnost a hlavně dálkové odpalování bomb, díky kterým se ze hry stane procházka růžovým sadem.

Pěkná nestárnoucí grafika, na žánr a dobu adekvátní intro a outro, nesmrtelný multiplayer a stoprocentní zábava i po mnoha dohráních a mnoha letech od vydání. Tak proč jen 80%? Inu dostavil se stereotyp. Kola svižně ubíhají, jenže je jich moc. Je tu osm epizod a každá má osm misí, což dělá 64 kol. A prostředí, hratelnost ani nic jiného se celou hru nemění. Mění se akorát typy potvor a čím dál více vytvrdlejší bossové. Jinak je to pořád stejné a ke konci to trošku unaví. V těch pradávných dobách mi to ale vůbec nevadilo, takže těch 80% je adekvátních.
+24

Moonstone: A Hard Days Knight

  • PC 80
Tak jsem si zase jednou něco dohrál po delší době. Moonstone mě kdysi moc bavilo svoji brutalitou a netradiční hratelností. Zvolíte si jednoho ze čtyř rytířů a vydáváte se na mapku, která je poseta lokacemi. Většina z nich jsou hnízda potvor a vyčistit každé jednoho z nich Vám dá zabrat. Mapa je rozdělena na 4 části a v každé z nich se vyskytují různé potvory, společné mají jen jedno - jsou smrtelně nebezpečné, je potřeba obratnost a najít speciální taktiku. Jsou tu trolové, kteří Vám skočí na hlavu a je po Vás, bahenní monstra Vám pohřbí, obři umlátí kyji. Pokud Vám hra dá lehčí soupeře jako sekerníky či oštěpaře, bude jich na obrazovce mraky a budou útočit ze všech stran. Za vyčištění hnízda získáte nějaké peníze, něco zkušeností a nějaké předměty.

Je to v podstatě mlátička, takže se oháníte mečem a to tak že držíte Enter a podle toho který směr vyberete, provádíte různé útoky. Rychlý sek, pomalé bodnutí či úder přes hlavu, vrhání nožů. Na každého platí něco jiného a budete umírat a umírat. Životů není nekonečně, máte sice léčivé lektvary i automatické léčení, ale proti některým nepřátelům je Vám to naprd. A tak pokud nepoužijete nakonec Dos Box s ukládáním pozice, cíl jen tak neuvidíte. Upřimně, nechápu jak jsem to kdysi zvládl dohrát bez ukládání.

Jak jsem říkal, je to mlátička, ale se solidními RPG prvky. Nacházíte kouzla, ochranné prsteny a talismany, vylepšujete si tři vlastnosti, hledáte lepší meče a brnění, kupujete si více energie. Jsou tu dvě města, dvě speciální lokace. Po mapě se navíc potulují i další tři rytíři (ti které jste si nevybrali) a hrozivý drak, který Vás realisticky usmaží jediným fouknutím ohně. Cílem je nasbírat 4 klíče, dostat se do údolí uprostřed a po likvidaci brutálně těžkého bosse získat titulní měsíční kámen.

To vše v příjemné ručně kreslené grafice, se stylovým kresleným intrem a outrem a především parádní brutalitou. Nepřátelé se válí v tratolišti krve a orgánů, pokud zabijete rytíře, můžete mu udělat "fatalitu" (useknutí hlavy).

Zkrátka zábavná jednohubka. která ani v době vzniku určitě nepatřila mezi velké hry, ale v podstatě ji není co vytknout. Kromě na dnešní dobu šílené obtížnosti a omezení počtu životů.
+14