Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

League of Legends

  • PC 90
League of Legends je pro mě již srdcová záležitost. Utopil jsem v tom moře času i nemalé množství peněz, a vzhledem k tomu, že nyní pracují na eseji, která se zabývá monetizací League of Legends, napadlo mě – proč k tomu nenapsat i komentář na databází?

Samozřejmě, hodnotit nějak objektivně League of Legends je štreka. Je to vlastně nemožné. Hra vypadá naprosto jinak než před dvěma roky, natož před deseti lety. A kdo ví, co tu bude za dalších deset let. Proto tento komentář zkusíme trochu jinak. Vyhnu se hodnocení toho, co je špatně, co je dobře a nebudu se příliš zaměřovat na herní mechaniky. Zaměřím se spíše na trochu historie a celkový dojem.

Mezi svátky jsem příhodně psal komentář k World of Warcraft, kde jsem zmínil, že Warcraft III zůstane v srdcích hráčů na věky. Už jsem však nezměnil, že tato nenápadná fantastická strategie naprosto změnila tvář herní scény. Nejen, že se z ní zrodil žánr MMO tak jak ho známe dnes, ale také dal život žánru MOBA. Ano, mluvím zde o první DoTA.

Když kdo se trochu vyzná v herní historii ví, jak populární to bylo a jaké tahanice byly následkem. Nechci říct, že by MOBA nikdy nevzniklo nebýt Warcraftu, ale jeho podoba a vůbec všechno okolo by zřejmě bylo velmi odlišné. Tak či tak, dětmi první DoTA jsou tři sourozenci. Podobní, přesto tak odlišní. DoTA 2, Heroes of the Storm, a právě League of Legends.

S nadsázkou se dá říct, že LoLko je největší solitér mezi nimi. DoTA 2 totiž kopíruje velmi styl původní DoTA a Heroes of the Storm zase pracuje s hrdiny Blizzardu. Oba dva jsou tak blízko Warcraft III, ačkoliv vlastním způsobem. League of Legends šlo ale vlastní cestou, což je jedna z věcí která mu velmi prospěla. Vlastní šampióni, vlastní lore, vlastní styl.

Ještě za třicet let tu budou vášnivě debaty, který z těchto sourozenců je lepší. Asi stejně jako diskuze, jestli PC nebo konzole (jakože my všichni víme, že PC, ale víme jak). Já budu navěky bojovat za názor, že LoLko je všechny strčí do kapsy, a to kvůli jedné zásadní výhodě – vyrovnanosti.

Fanoušci DoTA 2 mají v jedné věci pravdu. Ta hra je těžší. Je velmi těžká. Je to snad ale záruka kvality? Jsou hry lepší, protože jsou obtížnější? Já si to nemyslím. DoTA 2 je tak moc obtížná, že nakonec udrží jen skutečné nadšence, nebo hráče, kteří se nakonec moc nestarají o tabulkovou sílu své postavy a sází na štěstí.

V jisté jednoduchosti League of Legends je zkrátka síla. Stále je nutné přemýšlet, uvažovat nad předměty, pořadím schopností, i runami. Ale není nutné ve zlomku sekundy vykalkulovat tisíce věcí, a je tak čas na maličkost, kterou považuji u her za poměrně podstatnou – zábavu.

Heroes of the Storm mají paradoxně opačný problém. Jsou naopak příliš snadní. Předměty zde nenajdeme vůbec, a vrchol složitosti je větvený strom schopností. Nepomůže, že zápasy jsou nesmírně krátké a tak je tam tak trochu pocit, že na ničem nezáleží.

League of Legends tak pro mě nabízí vyrovnanou hratelnost, zdravou soutěživost, přiměřenou délkou a tunu zábavy. Více než kterákoliv jiná MOBA.

Jak jsem zmínil, tak od první chvíle šlo LoLko tak trochu jinou cestou. Má pro sebe jedinečnou grafiku i lore, což se všechno neustále mění. Stará historie o Polích spravedlnosti už neplatí, hry jsou non-canon, ale zase to Riotu umožnilo tvořit lore světa Runettery mnohem ucelenějším způsobem.

Ale pokud vás nebaví hlavní svět, tak nevadí. Hra nabízí bezpočet AU. A tohle další zajímavé plus. Ty AU jsou dobré. Ačkoliv se jim hra často nevěnuje více než musí, tvoří zajímavé a živé motivy které skrz skiny dodávají vašemu šampionovi nový, a jedinečný pocit.

A jen u toho nezůstává. League of Legends zraje jako víno, ačkoliv by s tím jistě mnoho veteránů nesouhlasila. Hra se zlepšuje, úsilí ve skinech zvětšuje, tvoří se fiktivní skupiny, živé koncerty, soundtracky mající povahu válečných bubnů, výroční videa, příběhové eventy, a neustále nové postavy.

Poslední dobou se ozývají hlasy, že Riotu už o hráče nejde. Že se zajímají jen o peníze. No, jako každé velké firmě jim o peníze samozřejmě jde. Ale nevěřím, že jim nejde o komunitu a hru kterou stvořili. Občas udělají přešlap, jistě, ale jejich cílem je nám dát úžasnou hru, kterou je stále free-to-play, ačkoliv nevyužít kosmetiku je dneska už dost škoda.

Ve zkratce, League of Legends je dnes jedna z neúspěších online her vůbec. A není to nepravém. Není to prefabrikát pro masy. Jedná se především o velmi high fantasy, které dovede zaujmout velké množství lidí a nabízí neustále nové zážitky.

A proč by to mělo být probohy špatně, že?
+13

Jurassic World Evolution

  • PC 80
Už dlouho jsem se nedostal do stavu , kdy hraju a kolem mě utíká čas a já ho vůbec nevnímám, ale Jurassic World Evolution tohle dokázal. I když to není dokonalá hra, ten stav kdy jsem si říkal ještě jednoho dinosaura a jdu spát byl až nezdravej a já se musel přemlouvat, že zítra je taky den :)

Grafika mi přišla opravdu skvělá, dinosauři jsou nádherní, prostředí i budovy jsou rozhodně fajn na to, že jde o budovatelskou strategii a většinu hry pozorujete z pořádné výšky. Co bych ještě pochválil tak je zvuk, všechno je sice přebrané z filmů, ale i tak to funguje a doplňuje atmosféru vašeho Jurského parku.

S hratelností je to trochu složitější, budování a následné vydělávání peněz je pohodové, až tak, že po nějaké době nevíte za co utrácet. Starost o vaše miláčky je taky celkem snadná, ukazatele prostředí a všeho co mají jednotlivé druhy rády jsou jasné a je radost vypouštět novou zvěř a jen se tak kochat. Jenže tady už to začíná mírně drhnout, musíte plnít různé úkoly tří skupin (vědecké, zábavy a ochranky) za což se vám u nich zvedá spokojenost a dostáváte různé bonusy do hry. Bohužel je to vše značně natahované a úplně nejhorší je vyzkoumání nových druhů dinosaurů, kde jen klikáte na jednotlivé expedice a čekáte neskutečně dlouho, protože park už funguje jak má, jen procenta nových exemplářů se pomalu šplhají k vysněným 100 %.

Je fajn, že máte na výběr pět ostrovů, na každém trochu jíné výzvy, jeden je malý, další zas členitý nebo s hrozbou častých bouří, ale v zásadě budujete stejný park s veškerou infrastrukturou znovu a znovu. Tak jsem si řekl, že hru budu považovat za dohranou po splňení všech hlavních výzev na ostrovech, což je ze začátku docela snadné i když postupně jak se dalo čekat přituhuje a hra vám hází občas až zbytečné klacky pod nohy. Výzva na konec kdy vám hra postupně přivolá dvě tornáda za sebou a otevře brány do všech výběhů už byla trochu přes čáru. Taky mi vadila nemožnost vyzkoumat jednotlivé nákazy, takže jsem musel nakažené dinosaury pouze prodávat a až s posledním ostrovem jsem je mohl zdárně všechny vyléčit.

I přes nějaké to čekání jsem si hru opravdu užil a těch 46 hodin hraní za to fakt stálo, takže všem co měli rádi v devadesátkách dinosaury jako já, hru rozhodně doporučuji...
+22

BioShock

  • PC 70
Dobrý FPS thriller. Řekl bych, že je to jen průměrná střílečka, ale zato s výborným příběhem (který je ovšem trochu moc roztažený).

Líbilo se mi:

* Výborný příběh a zasazení.
* Výborná grafika a vzhled hry.
* Žádné technické problémy (navzdory tomu, co lidé tvrdili o remasterované verzi), minimálně na mém PC. Výkonově také bezvadné.

Nelíbilo se mi:

* Všichni nepřátelé vypadají stejně, nedají se snadno odlišit.
* Naskriptované události, které nedávají herní smysl. Zvednete vylepšení a nepřátelé se začnou valit ze všech směrů, i když tak předtím žádní nebyli. Těžce to rozbíjí ponoření do hry a do prostředí Rapture. Tyto části jsou příliš zjevně uměle zinscenované.
* Zmatené uživatelské rozhraní. Zejména plasmidy a toniky jsou celkem komplexní, a můžete se jimi vybavit hned ze začátku hry, ale nemůžete si ani zkontrolovat, co máte zrovna aktivní, dokud nepostoupíte ve hře mnohem dále. To stejné platí pro rozhraní zbraní a střeliva. Nedozvíte se, jakým množstvím střeliva se daná zbraň dá maximálně nabít, z jejího rozhraní. A ani z rozhraní pro výrobu (crafting). Je to otřesné.
* Nepřátelé se obnovují příliš agresivně a působí to příliš uměle. Opět to ruší ponoření do hry.
* Hlava vaší postavy je umístěna příliš nízko, všechny kliky na dveřích máte ve výšce očí. Měl jsem pocit, že hraji za trpaslíka.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+22

Ratchet & Clank

  • PS4 80
V dětství jsem vyzkoušel hodně plošinovek. Buď to byly tituly podle filmů, tzn. horkou jehlou spíchnuté toporné rychlokvašky, a nebo to byly klasické značky, které ale na mě zase byly příliš náročné a nevydržel jsem u nich. Asi i proto jsem si v sériích jako je Sonic, Rayman nebo Crash Bandicoot velké zalíbení nevybudoval. I Ratchet & Clank mě ve své době naprosto minul a PS4 remake je prvním dílem ze série, který jsem zkusil. A musím říct, že k mému překvapení to byl dost dobrý zážitek a dost možná jedna z nejlepších platformingových her, které jsem dosud hrál.

Ohromný plus vidím především v tom, jak ta hra je svižná. Hráč se podívá na zhruba desítku planet, které jsou jakýmsi semi-openworldem, ale všechny jsou tak akorát velké a plné obsahu k prozkoumání. Žádné zbytečné courání, ani frustrující honění se za collectibly. Hra je spíše akční hrou, než-li klasickou hopsačkou. Toho platformingu je překvapivě málo a dost mě překvapilo, v jak velkou řezanici se hra postupně zvrhne. Zároveň to byl ale tak trochu i kámen úrazu, jelikož v poslední třetině, jakkoli se lokace měnily raketovým tempem, jsem už pociťoval docela stereotyp. Soubojový systém je totiž dost banální a nepřátelé se chovají podobně a platí na ně stejná taktika. Na druhou stranu zbraní je na výběr fakt hodně a to i pár docela originálních. Nejvíce jsem si oblíbil pixelizer, který za doprovodu odpovídajících 8-bitových zvuků nepřátele doslova rozpixeluje na kostičky.

Nad čím ale musím uznale zakývat hlavou, jsou prostředí - krásně barevná a kypící životem. Jednotlivé výhledy, ať už to bylo futuristické město, poušť, ledová planeta či ponurá továrna na roboty, mě až do konce neomrzely a neustále mě překvapovalo, jakou si s nimi dali tvůrci péči. A nefungují jen jako vizuální pozlátko, ale "rozšiřují" i lokace, které se tak zdají větší, než-li ve skutečnosti jsou.

I přes všechno zmíněné mě to ale do sebe úplně 100% nevtáhlo, za což asi může jednak žánr samotný a jednak příběhová složka. Hra je prošpikovaná kvalitními animačkami, předpokládám převzatými ze stejnojmenného filmu. Je to svižné, vtipné, nahláškované, ale příběhově to působí jako ten nejgeneričtější dětský animák, který bych si dokázal představit. Ratchet je rozanimován sympaticky a hraje se převážně za něj. Zato Clank tam byl viditelně jen do počtu, na děj nemá prakticky žádný vliv, hráč si za něj zahraje všehovšudy 3x a ani výraznější buddy chemie se nekoná. V tomhle ohledu imo trochu zahozený potenciál.

Přesto, pokud vezmu core gameplay, je to dost možná nejpříjemnější klasicky střižená 3D plošinovka, kterou jsem hrál. Obtížnostně příjemně pohodová, obsahově pestrá a s naprosto bezproblémovým ovládáním a kamerou. A to za 250 Kč ve slevě taky není úplně málo.

Pro: tempo, grafika a smysl pro detail, vyvážená obtížnost, přesné ovládání a poslušná kamera, hlášky a ukecanost

Proti: slabší příběh, stereotyp, na můj vkus málo platformingu a moc střílení (zejména ke konci)

+13

Fractured Minds

  • PC --
Asi se ani nepřísluší hodnotit Fractured Minds nějakou známkou či procenty. Pokud víte o existenci této hry, nejspíš budete znát i okolnosti jejího vzniku. To je důležité k tomu, aby si člověk nastavil očekávání a nebyl zklamán. Tuto hru naprogramovala mladá, sedmnáctiletá dívka jménem Emily Mitchell a projekt vytvořila, aby upozornila na problémy pacientů trpící úzkostnými stavy, paranoiou nebo depresemi. Autorka čerpala ze svých vlastních zkušeností a vytvořila interaktivní walking simulátor. Pochopitelně není na místě očekávání nějakého dech beroucího zážitku srovnatelného se standardní produkcí indie her, opravdu se jedná o prvotinu začínajícího autora a je to znát. Nicméně, projekt má charitativní rozměr a pokud vás zajímá, co se této mladé dívce povedlo vytvořit, hra je dostupná za pár euro a zabere vám asi 20 minut. Označení hry jako "logická" či "puzzle" je ale opravdu trošku přehnané, jedná se opravdu spíš jen o walking simulátor, který vás provede pár krátkými kapitolami, navozujícími pocity a stavy, které prožívají lidé s nějakým mentálním onemocněním.

Myslím, že je zbytečné hodnotit hru nějakou známkou, pokud vás ale toto téma zaujalo, doporučuji hru zkusit. Nečekejte ale žádné zázraky ... třeba v budoucnu ještě o slečně jménem Emily Mitchell uslyšíme.

Pro: Zajímavý projekt začínající autorky, charitativní rozměr

Proti: Nezkoušejte pokud nevíte co kupujete

+13

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 3

  • PC 50
V tretej a poslednej epizóde DLCčka pre Wolfenstein II, The Freedom Chronicles si zahráme za Kapitána Wilkinsa. V prvej časti nás čaká útek z námornej základne a pritom nájdenie informácii o operácii Čierne Slnko. Prvá polovica išla prebehnúť v tichosti ale v druhej som dostal chuť si zastrieľať.
Ďalej sa presunieme na ostrov Kodiak, kde dostaneme za úlohu zničiť superdelá. Prechádzali sme celkom pekným komplexom, ktorý má možno v sebe pár okopírovaných častí, ale inak je celkom pekný a originálny. Akcie bolo tiež dosť, čiže sa nie je na čo sťažovať.
V poslednej časti sa dostaneme na nacistickú ponorku za cieľom konečne zničiť slnečné delo. V tichosti si prejsť ponorku nemá zmysel a preto som hneď od začiatku strieľal. Akcie bolo dosť len to bolo celé akosi príliš jednoduché. Posledná sekvencia pre finálnym záporákom ma dosť sklamala. Po dizajnovej stránke nie je ponorka taktiež nič nové.

K celkovému hodnoteniu asi toľko že: posledné DLC série The Freedom Chronicles pre Wolfenstein II. Mňa osobne táto epizóda bavila najviac, bola najakčnejšia a najdlhšia. Narozdiel od predošlých sa tu objavilo pár noviniek, aj čo sa dizajnu lokácii týka, a nie len to že hráme za inú postavu. Za plnú cenu nedoporučujem ani posledné DLC.

DLC séria The Freedom Chronicles je sklamanie. Za mňa kvôli dĺžke jednotlivých epizód, ich náročnosti, recyklovaniu obsahu z hlavnej hry. Postavy sú na prvý pohľad sympatické ale nemá zmysel si k ním vytvárať nejaký vzťah, kedže ich už nestretneme.

HODNOTENIE: 50/100%
+10

Sniper: Ghost Warrior Contracts

  • PC --
CI Games se z té své podprůměrnosti snad nikdy nevyhrabe. Tuhle hru jsem měl rozehranou už snad někdy od dubna minulého roku a několikrát už málem letěla z disku.

Alfou a omegou je umělá inteligence. Vzorce chování nepřátel vůbec nekorespondují s tím, jak bych selsky očekával. Pokud není vyvolán alarm, všichni jsou tak nějak slepí a i když na mě kouká týpek s dalekohledem na 100m, nevidí mě. Jakmile je nalezena mrtvola, spotteři přecházejí do režimu "mám rentgenový voči a nebojím se je použít" a začínají mě identifikovat i na velké vzdálenosti a to i přesto, že vůbec nemůžou vědět, kde se schovávám. A jakmile mě detekují, celá základná je během vteřiny na nohách a veškerá palba je soustředěna mým směrem a to i z útočných pušek, u kterých se panáci vůbec nemusí zaobírat nějakým větrem nebo vzdáleností, zatímco já musím propočítávat výstřel i na 50m...

Novinkou je ukazatel větru a odchylky přímo v optice, takže je snajpování opravdu hodně lehké, bez možnosti tuhle berličku vypnout. Nikoho nezajímají zničené kamery nebo automatické střílny a zabitý kamarád je problém jen na chvíli, než pokračují v hlídkování na své původní trase. A jestliže v "klidovém" režimu můžu instakillovat nepřátele hozeným nožem do batohu, tak při poplachu už nůž nemá žádný efekt, ani když se trefím do oka.

Hromady glitchů, problémy s pohybem v terénu (v pokleku přes koleje prostě nepřejdete) nebo nefungující šplhání, resp. fungující, ale jen na přesně daných místech. Pohyb je často přerušen škubnutím, což má zřejmě spojitost s přechodem do nového sektoru mapy, občas mi přestalo fungovat naprosto zásadní tagování nepřátel. Těch je tady odhadem asi tak miliarda a je až k neuvěření, kolik lidí s maximální výbavou může chránit jednu zídku...

Cryengine vypadá krásně, mapy jsou hezky nadesignované a rozlehlé (a to tak moc, že se autoři rozhodli tady přidat i Fast Travel). K dispozici je jich pět a každá z nich poskytuje několik možných cest postupu, přičemž herní doba se u každém může pohybovat i přes dvě hodiny. V rámci jednotlivých map je pak možno plnit vedlejší úkoly a výzvy, za které hráč dostává body k odemykání schopností a lepší výbavy. Nemůžu říct, že bych se u hraní nudil a pokud má někdo rád snajpení, asi nemá moc jiných možností. Jen je potřeba sem tam přivřít nějaké to voko. Nebo rovnou vobě.

Hodnocení: ✰✰
+12

Gran Turismo

  • PS1 90
Gran Turismo pro mě představuje vstup do světa pořádných 3D her. Bylo to na Vánoce roku asi 1998, kdy jsem dostal Playstation a dvě legendární hry Tekken 3 a právě Gran Turismo.

První seznamování se závodním simulátorem bylo náročné, a řízení aut se zadním náhonem ještě náročnější. Na tehdejší dobu mělo údajně Gran Turismo fenomenální simulaci řízení, a tak jet výkonným sporťákem se zadním náhonem rovně pro mě bylo dlouhou dobu opravdu obtížné až nemožné.

Před tím, než se mohl člověk vydat na dráhu závodníka, musel splnit licenční zkoušky. U toho jsme se tehdy nervovali snad celá rodina. Kde kdo se pokoušel zajet čas potřebný k postupu do dalšího kola. Šlo o zlomky vteřin. Nakonec se ale licence podařilo získat a závodění mohlo začít.

Nejvíc vzpomínám na závod Sunday Cup. Zejména okruh High Speed Ring si pamatuju dodnes. Moc mě bavil tuning aut, který ale nebyl zadarmo. Proto jsem Sunday Cup jezdil pořád a pořád dokola, abych si vydělal, a abych mohl prodávat hranatou krabici s názvem Mazda Demio, kterou jsem za vítězství vždy získal. Když jsem si nahrabal peníze, šel jsem nakupovat a zlepšovat auta. Zvyšování výkonu, úprava brzd, odlehčování a výměna pneumatik... Moje nejoblíbenější raketa, kterou jsem z tuningu vymáčknul, bylo Mitsubishi GTO Twin Turbo s výkonem tuším přes 900 koní. I když natuněný Nissan Skyline nebo takový speciál Mitsubishi GTO LM Edition za půl milionu peněz byly taky super káry. Zkrátka jsem si vybíral auta s náhonem 4x4 nebo alespoň s předním, abych je vůbec uřídil.

Gran Turismo bylo super a odnesl jsem si díky němu oblibu závodních automobilových her. Později jsem se s Gran Turismem pořádně setkal už jen ve druhém dílu, ještě na původním Playstationu. Na oba díly vzpomínám moc rád. Takže jestli se někdy rozhoupu ke koupi nové herní konzole, bude to určitě Playstation a z velké části díky Gran Turismu.

Pro: Pořádné závody, tuning a množství aut, legendární série, split screen pro dva hráče

Proti: Těžké získání licencí

+15

Fortnite

  • PC 65
Po dlouhé době jsem si tenhle "klenot" osahal a nech jsem se snažil o to víc, celý koncept toho "zábavního" gameplaye mně vůbec, ale fakt vůbec nechytl.

Abychom nekritizoval jak ženská pod vplyvem hormonů, vzpomenu aj pozitiva a to hlavně svižnost, častá aktualizace hry a skill-chtivost, kterou hra vyžaduje. Tým ty pozitiva končí a nastupuji negativa. Nevím co napsat na první negativní místo, protože těch negativ zasluhujících si první místo je více, ale bezesporu to největší mínus je free to play a celkové zaměření hry, které je vlastně magnet na totálně toxickou komunitu a tady slovo toxická vůbec nevystihuji kulturu, která se ve hře dá potkat, teda ne, že dá, ale nedá nepotkat!!! Koncept battle royale přitom není špatný nápad i když mně irituje to časové omezení, ale chápu, že musí nějak docílit toho aby vyčmoudili "kempérske" typy hráčů z úkrytu.

Další věci kterou ze hry dělají nehratelnou hru, jsou bugy, přidávání a odebírání epických OP předmětů anebo vybavení a hlavně děsný stereotyp a v tomhle případě ani nejde o to, že v podstatě děláte stále to samé dokola, ale stereotyp toho typu, že na mapu vám systém nadělí drtivou většinu pitomých hráčů a na stranu druhou pár takových, který by mohli jít rovno do profesionální ligy a který to hrají s takovým nasazením jak kdyby šlo doslova o život. To z hry dělá totálně nebalancovanou střílečku a brání návalu pozitivních pocitů z hraní anebo z vítězství, které je pro normálního hráče prakticky nedosažitelné.

Zajímavý koncept je možnost stavení, ale když jsem došel na to jak tenhle koncept využívají (zneužívají) profesionální hráči, který jsou schopny si dokola budovat obranu až do doby, když vyplýtváte všechny náboje a dojedete na to, že se snažíte stále dokola ničit tu protivníkovou stavbu.

V každém případě musím ocenit úspěch a popularitu a obrovskou herní a finanční základnu hry, které vděčím já osobně ne za dobrý herní zážitek, ale za to, že kluci z EPIC Games využívají své peníze z tyhle "pecky" na to aby konkurovali back-dooru Steamu a také jsem vděčný za dobré hry, které rozdávají zadarmo a konec konců jsem vděčný aj za to, že dokázali soustředit maximálně toxickou komunitu do jedné hry a o to je těch pičusů v jiných onlineovích hrách méně.

Ve všech směrech se hra stále vyvíjí a možná časem se posune někam dál, kde začně být zajímavá aj pro hráče který mají v hlavě mozek a ne hovná. Aj přes všechny negativa a oldschoolovou grafiku si dle mého hra zasluhuje minimálně 60% u mně má 65%

Pro: svižnost, vyžaduje herní skill a vědomosti ohledně mapy a aktualizace

Proti: toxická komunita, stereotyp, chybí pocit z vítězství, žádní hlubší záměr, nevybalancované míšení hráčů, zneužívání některých herních praktik

+10 +12 −2

Little Nightmares

  • XboxX/S 80
Jestliže jedním z cílů Herní výzvy je přimět hráče vystoupit z jeho „komfortní herní zóny“, pak Little Nightmares jsou hrou, která u mě tohoto cíle spolehlivě dosáhla. Z uvedeného přitom vyplynuly dvě skutečnosti. První, že jsem okusil zcela nový herní zážitek, za což jsem rád, avšak s tím bezprostředně souvisí druhý bod, a to sice, že mi přece jen hra žánrově tolik nesedla.

Co se samotného herního požitku týče, popsal bych LN jako hru, kde cílem je samotná cesta, tj. vnímání jednotlivých snových scén a nasávání znepokojivé atmosféry. Alespoň u mě ji hra dokázala vykouzlit zcela spolehlivě. Některé dílčí moment, jako třeba když zakousnete trpaslíka , pak určitě ještě nějakou dobu nezapomenu. Mohu proto s jistotou říci, že pokud rádi brouzdáte fantazijními „světy“ a hra je pro Vás především o atmosféře, potom si LN určitě nenechte ujít. Na stranu druhou, pokud Vás bez akčnějších pasáží hra nebaví, pak doporučuji šáhnout po jiném titulu. Ačkoliv totiž i zde najdete pár napínavých momentů, kde musíte jednat rychle, či se v nich objevuje určitá míra násilí, tak jde pouze o okrajové záležitosti, které akčně laděného hráče určitě „nezasytí“. Pokud si ovšem stejně jako já chcete touto hrou rozšířit své herní obzory, pak Vám ji mohu doporučit i přesto, že spadáte právě mezi spíše akčně laděné hráče. Jednoduše proto, že hra se netáhne a je spíše kratšího rázu, u mě cca 4:15 hod, což si myslím, že je čas, který si může každý v rámci „herního sebevzdělávání“ dovolit obětovat. Tak si to užijte.

Pro: zajímavé fantazijní obrazy/scény; schopnost vyvolat tísnivý pocit; rozumná herní doba

Proti: pokud nejste hráč, pro kterého může být i cesta cílem, pak patrně budete hrou zklamáni

+21

Metro 2033 Redux

  • PC 80
Solidní, zábavná jednorázovka. Chvíli jsem ji rozehrál už před lety, ale pořádně se do ní pustil až teď, kdy jsem koupil Redux verzi v akci za pár korun. Je to v podstatě takový hodně interaktivní film, ale dobře provedený, napínavý a ve velmi atmosférických, hororových kulisách. Grafika této verze (originál si už z paměti hodnotit netroufnu) vypadá pořád dobře. Místy je to strašidelné a občas i celkem hnusné (už jen ti zmutovaní pavoukovci co tam všude polézají v pavučinách a vy mezi nimi). S častými skripty je tu alespoň nakládáno docela zdařile – jsou napínavé, přinášejí různé lekačky, záchrany na poslední chvíli apod., do hry dynamicky celkem zapadají a nejsou tam jen, aby člověk nadával, že je nemůže odkliknout.
Hra je ale i přes jejich četnost taková trochu zmatená. Občas jsem nevěděl, kam mám jít a co se po mně přesně chce. Nakonec jsem ale vždycky někam došel a udělal to, protože děj i cesta jsou v jádru zcela lineární, takže je to vlastně jen takové znejišťující křoví. Bez netu bych už ale vůbec nepřišel na to, jak nabíjet baterie, pumpovat vzduchovku nebo měnit sekundární zbraně. Ve vysvětlování byla hra celkově až moc vágní. V původní verzi, co jsem tak zběžně pochopil, nějaké popisky, jak co dělat, byly.
Věc, která mě ale skutečně vytáčela, bylo strašné provedení skákání – pravidelně nemoct vyskočit na půlmetrovou zídku, ačkoli ve skriptech skáču z rozjetých vlaků na jiné, nebo když na podobnou zídku kousek vedle už vyskočit jde, to bylo fakt trapně udělané a občas jsem se u toho poctivě vztekal (třeba když jsem se tím zasekával při soubojích či ještě lépe útěcích). Bylo zkrátka protivné neustále zjišťovat, jestli mi zrovna autoři nějaký výskok dovolí nebo ne, protože bych jim tím vylezl z koridoru a musím radši jít vymezeným obchvatem. Nakonec to je ale jen detail, vzhledem k vyprávěcímu pojetí hry.
Její hlavní devízou je prostě poutavý příběh/skvělá atmosféra. Příběh je sice v jádru celkem béčkové epigonství oblíbené (východo)evropské sci-fi tematiky 70. a 80. let, ale poutavý pořád je – s napínavým a zábavným scénářem. Hra svižně odsýpá, pořád se něco děje, někdy tuhne krev v žilách, jindy je člověku nevolno (každý si přijde na své – pavouci, krysy, plísňovitý sliz, okousané mrtvoly, úzké prostory, výšky…), občas se i zasměje a ani se nenaděje, a kouká do závěrečných titulků.
Nepřátelé by v IQ testech jistě velkou slávu neudělali. Sem tam na vás sice tasí nějaký rozumný tríček, ale za chvíli už zase lezou po jednom za okraj bedny, kde celou dobu ví, že jste, a s ustřelenou hlavou tam na sobě staví bábovičku. Možná že na vyšší obtížnost než základní je to lepší. Nevím. Ale myslím, že stejně moc ne.
Každopádně jsem si tu filmově pojatou jízdu užil a nad podobnými jevy prostě přivíral oči, stejně jako nad tím, že byla často moc okatě divoká až přitažená za vlasy (hrdina ve skriptech vždycky všechno na poslední chvíli přežil). Nějakou extrémní hloubku bych v téhle hře nehledal a ani nenalezl, s čímž jsem byl ale hned srozuměn a spokojen.
Dal bych i 85 procent, ale něco mě brzdí. Asi hlavně to, že herní složka je dost zredukovaná a podřízená naprogramované filmové výpravnosti. Je to takové velké skriptorium, byť dobře provedené. Ale prostě je a já tady přese všechno chci hodnotit hlavně hru. Kdyby se neodehrála v těch „malebných“ post-apo kulisách a neměla skvělou temnou atmosféru, čistě hratelnostně by to taky žádný trhák nebyl. Spíš naprosto průměrná, celkem nezajímavá střílečka. Ale ona se v těch kulisách odehrává. Tak celkově třeba 82 procent.

Pro: atmosféra, napínavost, syrovost, hudba (ta trocha co ve hře je), grafika

Proti: skriptovitost, debilní skákání, trochu zmatenost, nedostatek popisků herních mechanismů

+16

Mimpi Dreams

  • PC 60
Na Mimpi Dreams jsem se těšila, ale bohužel pro mě byla tato hra zklamáním. Grafika je sice vymakanější, než v první dílu, nicméně tím ztratila kouzlo, jaké měla jednička. Hádanky jsou mnohem jednodušší a celkově se herní mechaniky hodně opakují. Takže jsem se při hraní brzy začala nudit.

S pejskem jsem poctivě sebrala vše, co šlo. Všechny kostičky i nápovědy, které byly úplně zbytečné a oproti minulému dílu jsem nepoužila snad ani jednu. Také jsem sebrala všechna trička, díky nimž se Mimpi může převlékat. V minulém dílu autoři tyto oblečky velmi vtipně pojmenovali, ale v Mimpi Dreams už jsem se tohoto humorného prvku nedočkala.

V DLC Factory se nachází továrna, která znečišťuje prostředí a provádějí se v ní pokusy na nebohých myškách. Naštěstí dorazil na místo dění Mimpi, s nímž se mi podařilo myšky zachránit a továrnu zničit. DLC docela hezky navázalo na základní hru a celkem mě bavilo.

DLC Mars zavede Mimpiho (překvapivě) na Mars, který se ovšem od toho skutečného značně liší. Tento nový level byl o poznání delší než levely předchozí a mělo se v něm nasbírat opravdu mnoho kostiček. Dohrála jsem ho spíše z povinnosti. Vše se šíleně opakovalo a až na jednu těžší hádanku mě to nebavilo.

Při hraní jsem posbírala téměř všechny achievementy, které má hra na Steamu. Jeden se mi nezobrazil, i když jsem si jistá, že jsem ho splnila a jeden je za projití základní hry bez smrti, což není úplně nemožné, ale nemám na to nervy. Pravdou je, že získání většiny Achievementů mě tak od poloviny hry hnalo kupředu mnohem silněji než hra samotná, což určitě není dobře.

Pro: Mimpi, achievementy, DLC Factory

Proti: nová grafika, opakující se herní mechanismy, lehké hádanky

+10

Cookie Clicker

  • Browser 70
  • Android 40
Idle hry jsou, co si budem nalhávat, vlastně úplná blbost a v zásadě pravý opak toho, co od her čekáme. Cookie Clicker je však docela překvapivě obsahově bohatý a také trošku návykový. Jelikož kromě samotného "idlení" můžete i volit různou strategii na zvyšování produkce, hledat skryté achievementy a brouzdat velkou zásobou vtipných popisků, jedná se o příjemnou odpočinkovou zábavu.
+10

Cyberpunk 2077

  • PC 80
Po cca 8 letech od oznámení konečně vyšla hra, u které byla očekávání kvůli obrovskému marketingu, kvalitě předchozích her a samotnému nadšení hráčů vyšponovaná na maximum. Z toho všeho se dalo jednoduše podlehnout hypu a očekávat herní revoluci v oblasti RPG v otevřeném světě. Jak to nakonec dopadlo? Cyberpunk 2077 je bezesporu dobrá hra, za kterou jsou vidět tisíce hodin kvalitní práce. Přinesla hra to, co od ní hráči očekávali? Tady si každý samozřejmě může odpovědět za sebe, dle mého názoru úplně nenaplnila svůj potenciál.

Příběh a questy:
Rozhodně nejsilnější stránka hry, ve které přímo exceluje. Ačkoliv je hlavní linka poměrně béčkovým příběhem, je plný zajímavých postav a kvalitně napsaných dialogů. Vedlejší questy pak svou kvalitou hlavní linku mnohdy převyšují. Obecně je příběh hráči výborně prezentován, a je to ten důvod, díky kterému jsem se celou dobu hraní bavil. Mírným nedostatkem je, že je příběh vlastně poměrně lineární. Volby jsou přítomny především ve vedlejších questech, kde také veškeré jejich dopady končí. Hlavní linka je ovlivnitelná víceméně pouze v tom, kolik konců se objeví ve finálním výběrů před závěrem hry. Nelze tak tvrdit, že by cokoliv, co během hraní uděláte, ovlivnilo, jak příběh dopadne. Dopadne přesně tak, jak si vybere v rozhovoru na konci hry. Zároveň se dají některé vedlejší questy označit za nedotažené. Často zmiňovaný konec questů s Peralezovými mi přijde v pohodě, ale třeba u questu s CyberPsychos bych očekával nějaké zajímavější rozuzlení, než jednověté poděkování, když uz jsem si dal tu práci jich pochytat všech 17.

Gameplay a RPG prvky:
Tady hra zapadá do průměru dnešní doby. Samotné souboje, ať už na blízko či nadálku, případně plížení, neobsahuje žádný výraznější prvek, který by Cyberpunk posunul nad ostatní hry tohoto typu. Samotný rozvoj postavy je také vlastně poměrně chudý, zaměřených hlavně na pasivní perky zvedající % u zbraní, výdrže, a podobně. Jako jediný aktivní skill mě napadá snad vrhání nožů, které ale vzhledem k tomu, že hozený nůž nejde získat zpátky, absolutně nepoužitelné. K aktivním schopnostem pak přispívají úpravy těla, kde však 3 ze 4 bojových úprav jsou melee útoky, které se od sebe zas tak neliší. K určité nezajímavosti rozvoje systému pak přispívá fakt, že se celkem jednoduše můžete i na max obtížnost dostat do stavu, kdy způsobujete poškození 100x převyšuje hodnotu HP u kteréhokoliv protivníka. V tu chvíli se z hry vlastně stává regulérní střílečka.

Technický stav:
Kapitola sama o sobě. I PC verze obsahuje řadu bugů, které sice nebrání v hraní hry, ale dokážou vás ze hry "vytáhnout". Výše zmiňovaný kvalitní příběh tyto věci převyšuje, za sebe však musím uznat, že ve chvílích, když jsem hrál "gigs" a zločiny, lezly mi tyto bugy poměrně na nervy. Může to být způsobeno tím, že mě v tuto chvíli netáhl příběh a byl jsem ke hře více kritický, nebo je prostě hra mimo hlavní linku a vedlejší questy více vyladěná. Více než tyto bugy však hru shazují nedokončené mechaniky, u kterých je vidět, že nejsou chybou, ale že byly kvůli nedostatku času zalepeny narychlo do stavu, aby aspoň nějak fungovaly. Příkladem je například AI civilistů a zejména systém policie, u kterého by momentálně bylo lepší, kdyby tam vůbec nebyl.
Je jasné, že chyby budou do budoucna opraveny, u těch chybějících mechanik bych si na to spíš nevsadil. V době, kdy hra oficiálně vyšla však nelze tento stav omlouvat tím, že to v budoucnu bude lepší, nebo že to bylo způsobeno tlakem investorů na vydání hry.

Verdikt:
Cyberpunk 2077 je nadprůměrnou hrou, trochu však působí jako lineární střílečka s kvalitním příběhem, která je zbytečně zasazena do otevřeného světa, který je sice na pohled krásný, ale ve funkčnosti v mnohém pokulhává.

Herní čas: 77 hodin

Pro: Skvěle podaný příběh v hlavním i vedlejších questech; vizuální a zvuková prezentace.

Proti: Technický stav; nedotažené herní mechaniky.

+20

Code 7 - Episode 1: Threading

  • PC --
Bohužel se nedokážu dokopat k tomu, abych hru dohrál.

První díl, Code 7 - Episode 0: Allocation, mě fakt bavil. Bylo to něco nového a i přes poměrně krkolomné ovládání předvedla hra zajímavý komorní příběh se sympatickými hrdiny.

Druhý díl na první pohled nepřináší nic nového, krom o něco větších lokací, které jsou pro mě spíš na škodu (rozvolňují tempo). A ani pokračování příběhu a nové postavy mě bohužel dostatečně nechytly. Stačil jeden chybějící checkpoint, kdy hra neuložila posledních 10 minut mého progressu, abych si uvědomil, že mě to vlastně nezajímá natolik, abych tomu těch 10 minut znovu dal.

Škoda, potenciál tu je. Možná by stačilo zlepšit ovládání a přidat save-anywhere. Možná jsem takhle přišel o opravdu zajímavý příběh. Možná...

Pro: fakt pěkné intro

Proti: postavy tentokrát tolik nechytly za srdíčko, save-system

+7

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 2

  • PC 45
V epizóde dva si zahráme za agentku Jessicu Valiantovú, prezývanú Tichá smrť, ktorej úloha je zabiť troch nacistických hodnostárov. A to je vlastne aj náplň tohoto DLC. V každej z troch časti je vašou úlohou zabiť jedného hlavného nacistu a utiecť. V prvej časti sa pozrieme do kancelárií gestapa. Tie sú zaujímavo spravené ale prejdete len pár chodbami a poschodiami a máte túto úroveň dokončenú. Snažil som sa dodržiavať princíp agentky a to tichý prístup, keďže v boji toho toľko nevydrží.
Ďalšie sme nazreli do filmových štúdii. Chvíľu to vyzeralo že sme takúto lokáciu ešte nenavštívili, no potom sa to zvrtlo a razom sme sa pohybovali po skôr kancelárskej budove. Tu sa mi darilo ešte viac dodržiavať tichý prístup, aj z dôvodu že som vedel zabiť 5 nacistov v rade za pomoci tlmenej pištole.
No a nakoniec sa pozrieme do vesmíru na základňu Gamma. Tak ako v predošlých častiach ani v tejto není nič nové a ani úžasné, čo sa nepriateľov a aj lokácie týka. Neviem ako ostatným ale bez streľby som to o finálovej časti nedal. Asi najväčší problém spôsobilo nájdenie východu.

K celkovému hodnoteniu asi toľko že: DLC je zamerané hlavne na tichý prístup čo není problém dodržať. Herná doba je ešte kratšia ako pri predchádzajúcej epizóde. Taktiež nemôžeme čakať žiadne novinky okrem postavy a sem tam nejakého zaujímavého kútiku mapy. Za plnú cenu nedoporučujem ani toto DLC, možno pokiaľ by ste na neho narazili naozaj za 2-3€ tak by sa oplatilo

HODNOTENIE: 45/100%
+10

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 1

  • PC 50
Epizoda jedna sa točí okolo Joa, hráča Amerického futbalu, ktorý bol vďaka Ríši uväznení a jeho úlohou bude utiecť s výskumnej stanice Omega a jeho väzniteľom. Epizóda sa skladá z troch krátkych častí, z ktorej každá vám zaberie tak 20 minút.
Po úteku z Omegy sa budeme pohybovať v Springfielde, čo je celkom príjemné, aj ked sa moc vizuálne nelíši od Rosewelltu z hlavnej hry.
A v poslednej časti prvého DLC sa dostaneme najprv do vesmírneho centra, kde sa má odohrať stretnutie s hlavným záporákom, ( Ten je celkom slušný, a je spravený presne spôsobom, aby ste ho od začiatku nemali radi ), a následne na Venušu. Čo sa nepriateľov týka, tak som nezaznamenal žiadnu novinku. Možno len viac Ku Klux klanu.

K celkovému hodnoteniu asi toľko že: akcie je dosť, herná doba je krátka, niečo cez hodinu. Žiadne novinky až na postavu. Za plnú cenu sa to absolútne neoplatí kupovať. Ale pokiaľ narazíte na zľavu pod 5€, tak to berte pokiaľ by ste nemali dosť akcie zo základnej hry.

HODNOTENIE: 50/100%
+10

Song of Horror - Episode 3 - A Twisted Trail

  • PC 85
Třetí epizoda Song of Horror donutila pár hráčů, co jsem vypozoroval, dát hře nízké hodnocení. Nedivím se, ačkoliv to nepovažuji za adekvátní. Obtížnost se opět zvýšila, a nyní nejen samotné hry, ale i hádanek. Přežití se stává obtížnější a cesta za vysněnými achievementy těžší. Už to není tak úplně casual hraní, ale drsná klasika na úrovni polární krajiny.

No kdo by to nemiloval?

Třetí epizoda se odehrává primárně v prostorách univerzity, a je velmi specifická tím, že máte možnost hrát za Daniela, dvě nové postavy, plus policistu z minulého dílu, pokud jste za něj již hráli. Což většina hráčů spíše nebude, a tak se jednu o epizodu s nejmenším počtem defaultních postav.

Jedná se také o jedinou epizodu, kde je možnost v určité chvíli beze smrti postavu vyměnit. Přijde mi stále zajímavé, že hra občas představí nějakou mechaniku, která se již nikdy nevrátí. Nedovedu se rozhodnout, jestli je to dobře nebo špatně, ačkoliv příběhově by ta výměna dávala smysl je zřídka.

Dále nabízí třetí epizoda dvě asi nejtěžší ale zároveň nezajímavější hádanky ve hře. Tento názor možná ještě pozměním po epizodě pět, ale zatím to tak vypadá.

Zkrátka, třetí epizoda je takový bod zlomu, v kterém zjistíte, jestli série jako celek stojí za to nebo ne. Otázka však je, jestli případné odvrhnutí je skutečně z objektivních důvodů. Nakonec, je zvyšovaní obtížnosti stejný hřích jako falešná reklama?
+9

Donut County

  • PS4 75
Na Donut County do smrti nezapomenu. Ne proto, že by byla hra vyloženě převratná, rozehrál jsem ji včera (a dnes dopoledne dohrál) v době, kdy jsem doma napjatě čekal, až mě zavolají za přítelkyní do Třebíčské porodnice, kde jsem s ní mohl alespoň na krátko (Covid je svině) být u toho Mordoru přezdívaném "porod" a poprvé uvidět našeho kloučka :). Pointa je taková, že nenáročná a v jádru naprosto jednoduchoučká hratelnost Donut County mne v těžkých chvílích alespoň trochu uklidnila a nevidím důvod, proč by to nemohlo platit i na ostatní.

Donut County je prakticky ideální jednohubka (do tří hodin máte hotovo), stojící na prapodivné premise. Ve hře totiž ovládáte rozšiřující se díru v zemi, do které postupně nasáváte stále rozměrnější předměty. Ze škvíry, kam se zpočátku sotva vměstná hrneček, je tak za chvíli džuzna pohlcující celé domy. Na první pohled možná trochu pitomý nápad dobře funguje a občasným ozvláštněním v podobě jednoduchoučkých logických hádanek zajišťuje hře zábavnost po její celou (byť nevalnou) délku.

Jediný dostupný režim se skládá z navzájem propojených úrovních, které spojuje střelený, ale slušně a místy i vtipně napsaný příběh o tom, jak nenechavý mýval BK postupně "vcucnul" do podzemí obyvatele koblihomilovného městečka. Samotní obyvatelé pak v jakési prapodivné parodii na Dekameron u ohniště vypráví své příběhy o tom, jak se do podzemí dostali. Povedené jsou i některé z popisů předmětů, které schvátí vaše nenechavá díra (bez dvojsmyslů :)). Doporučuji popisy bedlivě číst, aby vám jako mě neutekly dvě nápovědy k trofejím či achievementům. Já si indicie bohužel nespojil (rozuměj, po přečtení na ně hned zapomněl) a platina je mi tak navždy odepřena.

Původně jsem chtěl hru zařadit do Herní výzvy, ale BK zase takový "Pacifista" není a kvůli jedné pasáží se hra nedá nacpat ani do "Čas je relevantní".

Hodnocení na DH v době dohrání: 69 %; 9. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Originální jednoduchá hratelnost; nápad rozvedený do funkčního konceptu; příjemný příběh

Proti: Hratelnost má přeci jen své limity; kratičké

+15

Battlefield 4

  • PC 60
Kampaň hry nelze označit jinak než jako čistý guilty pleasure. Působivé audiovizuální zpracování se zdařilou optimalizací mě na těch svých pár hodin zabavilo a střílením zlých Číňanů a Rusáků jsem se patřičně odreagoval.

Všechny ostatní prvky hry jsou však hluboce podprůměrné. Němý protagonista už mě iritoval v Crysis 2, tady je to však dovedeno do absolutní stupidity. Největší překážkou pohodlného hraní však pro mě byly technické problémy, kdy abych mohl plynule hrát bez zamrzání a pádů, musel jsem si lehce podtaktovat core frequency své GTX 1070. Poté mi však hra běžela krásně a na ultra ve 1440p dokonce na vyšší FPS než o 2 roky starší již zmíněný Crysis 2. Optimalizaci, co se dosažených FPS týče, tedy musím pochválit.

Hra je i na těžkou obtížnost velmi lehká, a to především kvůli slabé AI nepřátel, kteří se krčí a kryjí za překážkami tak, že jim za každé situace trčí hlava. Headshoty tak padají jeden za druhým, což je sice pro oko hráče potěšující, kazí to však jakýkoliv pocit ohrožení a znemožňuje tak patřičné vtáhnutí do děje. Recker navíc snese více kulek v obyčejné vojenské výstroji než Alcatraz nebo Nomád v nano obleku.

Celkově tak s výčtem všech těchto nedokonalostí nemůžu dát vyšší hodnocení, i přesto že jsem se bavil a hra mě nenudila. Fanouškům žánru bych ji tak směle doporučil, ostatní však mohou s klidem v duši vynechat.

Pro: audiovizuální zpracování, optimalizace

Proti: příběh, němý protagoniosta, technické problémy, stupidní AI nepřátel, nízká obtížnost

+16