Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Alien Swarm: Reactive Drop

  • PC 80
Výtečná kooperativní akce zdarma. Perfektní zejména při hře s přáteli.

Na výběr máte různá povolání, všechna velmi užitečná, a mnoho zbraní a nástrojů. Je zde slušné množství kampaní, bohužel jsou si celkem podobné v prostředí a cílech. Práce ve skupině je nezbytná, obtížnostně je hra občas docela výzva, a je to celkově pěkně zpracované.

Celkové hodnocení: Výborná

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2018 v angličtině na Steamu).
+7

BlazeRush

  • PC 60
Minimálně pár hodin je to ve více hráčích s přáteli skvělá zábava. Režim Race je stupidní, ale King of the Hill je slušný a Death Race je skvělý. Režim pro jednoho hráče je naprosto nudný a nepromyšlený (když zbydou jen boti, tak proč hra nezrychlí čas? Proč musíte většinu svého času strávit sledováním botů, jak závodí?).

Hra vypadá překrásně a má dobrou hudbu. Bohužel tam jsou ale i chyby - například mutátory her jsou zcela rozbité.

Až na chyby, tak opravdu nenávidím rozhodnutí zamknout některá auta a odemknout je pouze hráčům, co se prokoušou (poměrně obtížnou) kampaní pro jednoho hráče, i když je chcete pouze pro hraní ve více lidech! Některým hráčům to tak dává výhodu nad ostatními.

Po pár hodinách se začne dostavovat nuda. Bylo by skvělé mít ve hře více herních režimů a více map (případně interaktivnější mapy).

Celkově je to zábavná hra pro chvilkové hraní s přáteli. Pro režim jednoho hráče si ji ale nekupujte.

Celkové hodnocení: Dobrá

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+6

Ghost of Tsushima

  • PS4 85
Open world hry mají dle mého zpravidla problém s expozicí, kdy se snaží spíše ukazovat svět a jeho okolí než aby nám chtěly přiblížit hlavní postavu. Tomuhle syndromu se myslím dobře vyhnula jen Mafia (ano, i trojka) a Sleeping Dogs (i mnou adorovaný "nejlepší open world vůbec" Zaklínač 3 to úplně hladce nezvládl a chvíli trvá, než hráče zaháčkuje). Ghost of Tsushima začíná také příliš rozmáchle, chce ohromit měřítkem, zahltí nás postavami a hrdina je zpočátku jaksi vedlejší. Ale jakmile si všechno sedne, začne z toho být nádherná jízda. V prvé řadě je třeba vychválit level design. Není originální nebo něčím výjimečný, ale je čistý a dá se na něj spolehnout. Což vlastně platí pro celou hru. Prakticky všechny prvky už jsme někde viděli, někdy možná i lépe, ale borci ze Sucker Punch to celé sešili moc pěkně dohromady. Herně se to přirozeně začne opakovat, ale výborně napsané příběhy vedlejších questů motivují a je radost vyzobávat všechny body na mapě. Proč tedy "jen" 85? Vyjma zmíněného úvodu a občasné "rutiny" (liška je poprvé extrémně cute, po dvacáté už ta samá animace spíš prudí) je tu sporné využití japonského dabingu. Je dobře, že tam je, protože bez něj by byl zážitek poloviční. Ale nechápu, proč - i vzhledem k naturelu hry - je mimika postav šitá podle angličtiny. To vážně v Sucker Punch vnímali anglicky mluvící země jako ty klíčové pro úspěch? Během hraní mě nesynchron jazyka (japonštiny) a tváří postav (angličtiny) nejednou nepříjemně vytrhl ze hry. A to je prostě ohromná škoda. P.S. Za ty "neexistující" nahrávací časy i na stařičkém "štíhlém" péesku by měli vývojáři dostat metál.
+12

Die Hard Trilogy

  • PS1 80
Svého času geniálně jednoduchý koncept, který dokázal poměrně nápaditě využít "charakter" jednotlivých Smrtonosných pastí. Jasně, žádná hra nebyla extra nápaditá nebo výjimečná. Ale situace "3v1", kdy se navíc každý kousek těší vlastní hratelnosti, to by i dnes byla sakra výhodná koupě. Dvakrát tolik, když byly jednotlivé hry i ve své jednoduchosti velmi zábavné. Pokud tedy člověk zrovna nemrsknul ve vzteku ovladačem na zem, protože i v době "tuhých devadesátek" platila Die Hard Trilogy za výzvu. To jediné, co fanouška předlohy mrzelo, bylo nevyužití scén z filmu (místo toho jsme dostali trapně krátké animované sekvence) a hlasů hlavních hrdinů. Jinak jasná arkádová radost, která by se zasloužila oprášit jako hra pro mobilní telefony. Její pojetí i ovládání k tomu paradoxně přímo vybízí.
+5

Control: AWE

  • PC 80
Druhé DLC ke Controlu, které jde si zahrát už během základní hry, ale i tak jsem si to nechal až na úplný konec. Jde o propojení univerza s Alanem Wakem a jak příběhově, tak i herně. Jenže tentokrát nemáte k dispozici baterku a je třeba si poradit vlastní pomocí a dostat nově přístupné patro pod kontrolu, kde se pohybují jak nepřátelé z jiné dimenze, s kterými se vypořádáváte v základní hře, tak i bývalý doktor, z kterého se stalo monstrum, které zároveň postihuje entita z jiné dimenze a světlo je jediným prostředek, jak ho zastavit.

Je to pořád Control s vedlejšími misemi, kdy pomůžete správci budovy Ahtimu s menším úklidem na patře, ovládnete nějaký ten Altered Item.

Přišlo mi, že se tady snažili trošku lépe pracovat s control pointy, narozdíl od základní hry, ale klidně jich mohlo být o něco méně. Závěrečný boj s bossem mi přijde na rozdíl od Foundation těžší, ale zároveň méně zábavný a víc bolestivý a nevyvážený.
+8

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

  • PC 60
Hned na úvod se přiznám, že vůbec nechápu, proč stojí Metal Gear Solid V: Ground Zeroes sám o sobě jako samostatná hra. Obsahově se jedná v podstatě o jednu misi, která by mohla úplně v klidu tvořit Epizodu 0 pro Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, protože se opravdu nejedná o nic víc, než pěti-dolarové DLC.

Hra měla asi demonstrovat, jak se bude nový MGS:V hrát, a dělá to celkem dobře. I když je rozsahem velmi malá a krátká, nezapře většinu pokročilých a detailních mechanik, které se postupně v MGS:V rozvinuly naplno. Pochybuju ale, že i ti největší fanoušci najdou v tomto počinu zábavu na víc, než na pár jednotek hodin. Hlavní a jediná mise se dá projít v pohodě do hodiny, pokud nijak nespěcháte. Navíc úvodních a závěrečných 15 minut tvoří typicky Kojimovské nekonečné cutscény. Po odehrání vám hra nabídne další výzvy, které se však odehrávají pořád ve stejné lokaci. Nic z toho by nebylo na překážku, kdyby jste měli k dispozici takovou variabilitu zbraní a možností pro postup, jako v MGS:V. To, bohužel ale nemáte a tím pádem hra ztrácí jakýkoliv smysl pro znovuhratelnost.

Příběhově nevím, co bych ke hře dodal. Kojima je sice možná vizionářský génius, a kdo jsem já abych tvrdil opak, ale jeho styl režie a vyprávění mi prostě nesedl a spíš jsem nad děním na obrazovce jen nechápavě kroutil hlavou, což je - zdůrazňuji - čistě můj osobní pohled na věc.

Za pár korun ve slevě, proč ne. Za plnou cenu ale rozhodně a jednoznačně ne. Nemůžu hodnotit jinak, než jako horší MGS:V.

Snad nebudu moc podvádět (vzhledem k délce hry), když si hru započítám do letošní pacifistické výzvy , ale technicky vzato splněno ;)

Pro: Kořeny a mechanismy z MGS:V

Proti: Délka, obsah, cena

+9

Aliens: Colonial Marines

  • PS3 60
Hra, ke které se čas od času vrátím s nadějí, že to třeba nebude zas tak hrozné, jak si pamatuji a užiji si, coby fanoušek série, alespoň vložené licenční kvality (využití herců, přímé odkazy na filmy, epizodu v LV-426). A vždycky stejně narazím. Po relativně nadějném úvodu, kdy se ještě jakžtakž daří autorům maskovat hloupost xenomorphů slušnými naskriptovanými situacemi, následuje ubíjející nuda bez atmosféry s plejádou nezajímavých misí, otravných lidských protivníků a minimem fanouškovské radosti. Není to tak, že by v Aliens: Colonial Marines nebyly fajn momenty. Cokoli, co dýchá potenciálem, je ale vždy sraženo nějakým mizerným vývojářským rozhodnutím. Velká škoda, protože tohle mohla být TA hra pro milovníky Vetřelce. Místo toho zůstalo nedotažené demo, které je přesnou ukázkou toho, když si někdo ukousne velké sousto. Ještě že jsme po letech dostali alespoň to Isolation...
+7

Split/Second: Velocity

  • PC 80
  • PS3 80
  • PSP 75
  • XOne 85
Naprosto nedoceněná žánrová pecka z produkční stáje Disney Interactive Studios (WTF), která možná nemá úplně nejhladší vizuál, nejrychlejší menu nebo nejférovější soupeře, ale to koření v podobě absurdně velkolepých destrukcí stojí za každou jízdu. Málokde jsem pocítil takové uspokojení, jako když ve Split/Second hajzlíkovi, co mi ujíždí, hodím na hlavu celou přehradu. Nápad zlatý, hratelnost arkádová, ale jak si člověk zvykne na to, že skluz je plus a cokoli dalšího jen zdržuje, bude se skvěle bavit. Jen ty mezihry nejsou vždycky úplně top a ostré úhly v ulicích víc štvou než motivují. Ale zbytek hotová radost pro partičku kamarádů, kteří si chtějí na kolech dělat naschvály. Škoda, že hra nevyvolala větší odezvu, takže je definitivní počet tratí i aut. Tady bych si nějaké rozšíření dal sakra líbit.
+10

Might & Magic X: Legacy

  • PC 80
Desátý díl se od těch předchozích liší v jedné podstatné věci. Nové hráče zaujme krokování, ale to je typické pro větší část série. Jejich předchůdci skákáním po čtverečcích osvobodili VARN, CRON, ostrovy Terry a Xeen. Ta pravá novinka leží ve struktuře světa. Starší díly umožňovaly volný pohyb libovolným směrem, přes hory a lesy. Desátý díl hráče omezuje na koridory vykousané do krajiny, a i ty zpřístupňuje jen s podmínkami.

Might & Magic proslul bohatou mytologií a nejinak je tomu i v Legacy. Žena s medovým hlasem nastínila příběh plný jmen, lokací a osudových událostí. Hráčův úkol je zdánlivě jednoduchý. Donést urnu s popelem mistra do chrámu ve městě Karthal. Po připlutí do přístavu se hrdinové dozvídají, že tak lehké to nebude. Hlavní město oblasti je uzavřené, guvernérův hrad je pod útokem, stěžejní most je blokovaný a stráž odmítá otevřít brány Sorpigalu.

Obtížnost je nastavena vcelku vysoko. Výběr povolání může být trochu matoucí, ale naštěstí má hra zabudovanou zpětnou vazbu. Pro opuštění úvodního městečka je nutné porazit nepříjemnou pavoučí královnu. Pokud to parta nezvládne na první dva pokusy, je sestavená špatně. Po chvíli experimentování jsem se spokojil s dvěma bojovými, jedním podpůrným a jedním hybridním povoláním. Víc než v jiných dílech série je nutné spoléhat se na léčení, posilování a protekce. Časy šestky a sedmičky, kdy mocní mágové likvidovali hordy nepřátel silnými kouzly, vystřídaly pragmatické úvahy jestli obnovit regeneraci, nebo raději snížit brnění nepřátel a do dalšího kola to přečkat bez léčení. Boje jsou překvapivě taktické a špatné rozhodnutí často vede k hořké porážce.

Zbytek hry drží s nesmlouvavými bitkami basu. Zadavatel úkolu se omezí na pár základních údajů a zbytek je na hráči. Je nutné hledat, vyptávat se a zapisovat si všechno alespoň trochu užitečné. Naštěstí je mapa vcelku přehledná a svět zvýrazňuje zajímavé objekty, takže bloudění není frustrující. Kvůli nedostatku informací se ale často stávalo že jsem špatně odbočil a posléze vběhl do náruče protivníků o mnoho úrovní silnějších. V dungeonech mi to postavy řekly samy a na čerstvém vzduchu jsem to poznal snadno - boj skončil po dvou kolech vyhlazením party. Přírodní bariéra je velmi krutá, a protože hra neumožňuje grind a nedává nic zadarmo, je v počátečních fázích vynuceně lineární. Později už jsem mohl vyrazit na vlastní pěst a s trochou šikovnosti to i přežít.

Questy jsou vcelku rozmanité, rozprostřené od běžného najdi/dones/zabij, až po osvobozování z vězení a napravování dávných křivd. Potěšily mě truhly se slovními hádankami a dungeony zaměřené na logické problémy. Obojí šlo vyřešit vcelku rychle, ale u několika hádanek jsem se dost zapotil. Samostatnou kapitolou je Kovárna živlů a šest náročných soubojů s místními šampióny, k jejichž odemčení je potřeba úlomek příslušného druhu magie. Program obsahuje bug, který občas znemožní cestovaní do budovy a tím dohrání hry. Proto doporučuju druhou návštěvu naplánovat na později, až po nalezení úlomku vody. Poté se dá odejít pěšky a kdykoliv se vrátit.

Grafický styl je mírně řečeno svébytný. Občas hra vykouzlí náladové scenérie, občas vypadá jako Las Vegas na silvestra. Při používání různých bonusů a ohňové magie obrazovka bliká barvami a boje ztrácí přehlednost. Díky jejich tahové podstatě to ale není žádná tragédie. Připadalo mi, že na poloostrově Agyn trvá den tak pět hodin a noc zbylých devatenáct, protože jsem většinu času chodil potmě. Zvuky jsou ovšem parádní. Hra občas připomene starší díly povědomým efektem, takže z ní sem tam zavane silná nostalgie. To ostatně platí i o postavách a lore. Potvory jsou ale až na pár výjimek originální.

Sci-fi složka se omezila na mlhavou zmínku v samém závěru, takže hra obsahuje neředěnou fantasy atmosféru. Hry ze série Might & Magic ji nemívají tak silnou jako jiné dungeony, ale vždy budují pocit epického dobrodružství. Desátý díl není výjimka a i srovnatelně rozlehlý a na nápady podobně bohatý Legend of Grimrock 2 vedle ní vypadá téměř komorně. Počítadlo stráveného času se zastavilo na 40 hodinách, což je přesně ta hranice, za níž už by hra upadala do stereotypu. I tak mi závěrečné tažení přišlo moc dlouhé a úmorné.

Might & Magic X si bere to nejlepší z prvních pěti dílů a nepřidává žádné nové špatné nápady. Zachovává jejich ducha a zároveň je přeneseně zpřístupňuje hráčům neschopným vystát starou grafiku a občas nevlídné mechaniky. Objektivně tak vznikl asi nejlepší díl série, subjektivně ho řadím na stejnou úroveň s vynikající sedmičkou.

Pro: epické dobrodružství, tahové souboje, hudba a zvuky, nápadité potvory, logické hádanky

Proti: občas zmatek na obrazovce, legendární předměty jsou často slabé, chybí oblíbené mechaniky ze starých dílů, delší nahrávací časy

+21 +22 −1

Momodora III

  • PC 75
Třetí a pro mě (i chronologicky) závěrečný díl série Momodora za mnou. Na to, že jsou všechny čtyři od stejného tvůrce je hratelnost jak na houpačce. Dá se asi říct, že liché díly jsou plošinovky a sudé metroidvanie. Tentokrát je zpět lineární hratelnost a jediný důvod k návratu je objevení tajné nepovinné lokace. Ta mě dost potěšila, i když obsahuje pouze dvě obrazovky, tak setkání s hrdinkou následujícího dílu bylo milé. Navíc její dokončení umožní výrazné vylepšení zbraně, což se v poslední lokaci hodilo. Po dohrání je možné pokračovat novým lehce pozměněným průchodem, ale co jsem tak koukal na prvních pár lokací, tak pro to není důvod. Pár skrytých oblastí obsahuje pouze peníze a tak mě moc netrápí jejich případné neobjevení. Obtížnost je vyrovnanější než ve druhém díle. Na začátku je k dispozici výběr postavy a obtížnosti. Hrál jsem na hard a není to nijak přehnané, ale je pravda, že jsem po Minorii a dvojce hezky rozehraný. Z postav je na výběr buď Momo nebo Dora, nakonec jsem zvolil druhou jmenovanou. Vzhledem k ceně jde o povedenou záležitost s kratší herní dobou. Ačkoliv je čtvrtý díl zdaleka nejpovedenější, tak za zahrání stojí celá série. Osobně se mi autorův styl líbí a to jak hratelnost, tak grafika.
+15

Tomb Raider: Anniversary

  • PC 80
Osmý díl Tomb Raidera se od těch předchozích trošku liší. Nejedná se totiž o pokračování ne zcela ukončeného příběhu ze sedmičky, ale o částečný remake úplně prvního dílu v novém kabátku. Proč částečný? Hra totiž obsahuje stejný příběh, skoro stejně pojmenované úrovně a některá ikonická místa vypadají skoro stejně, ale zbytek si vývojáři udělali tak nějak po svém. Osobně mi přišlo, že jednotlivé úrovně jsou o něco jednodušší než dřív, což mě jako nostalgika trochu zamrzí, ale na druhou stranu dnešní cílovka nejsou hardcore old school hráči, takže vývojáře chápu.

Hlavním rozdílem oproti původnímu dílu je v tom, že Lara disponuje lanem s hákem, jehož používání v úrovních není zaneseno "na sílu", ale naopak úrovně jsou přizpůsobeny právě jemu. Trošku mě zamrzelo, že je u lepších zbraní omezený maximální počet nábojů, ty mi při používání (prakticky jen v soubojích s bossy) rychle docházely. Další novinkou je potom rage attack, tedy uskočení před nepřátelským útokem a výstřel v pravý okamžik. Za mě super nápad, souboje pak už nejsou jen zběsilé střílení (opět hlavně v soubojích s bossy).

Hru je nyní možné uložit pouze v checkpointech a je potřeba si na tento fakt zvyknout. Na jednu stranu se tím přijde o případný neuložitelný postup, na stranu druhou se tím eliminuje "podvádění" typu save-skok-pád-load-skok-save a taky se nestane, že se hra omylem uloží v okamžiku prakticky jisté smrti. Je ale trochu divné, že při nahrání hry má Lara vždy plné životy. Odpadá tak potřeba hledat tajná místa a z nich mít co nejvíce lékáren. Ty už stačí mít prakticky jen na těžší souboje.

Občas mě štvalo ovládání, někdy se Lara zasekne o překážku, jindy ne. Často nebylo moc zřejmé, za kterou římsu se Lara zachytí a u které se o zachycení nepokusí a rovnou sletí do propasti. Jednou mi Lara zaměřovala možnost vystřelení háku na nesmyslné místo dole, místo na potřebné místo výše, to pomohl až restart hry. A úplně nejhorší to bylo v The Great Pyramid, kde bylo potřeba postřílet několik létajících potvor, ale Lara mi místo na potvory nesmyslně mířila na terč potřebný k dalšímu postupu. Po jejich zabití pak bylo potřeba na čas dělat precizní skoky. Neúspěch znamenal smrt a opakování postupu včetně souboje s potvorami. To byla fakt chuťovka.

Co se týče zmíněného zjednodušeného level designu, není moc co vytýkat. Vždy je celkem jasné, kam by se měla Lara dál vydat. Líbí se mi ale, že po dokončení levelu, na který hned navazuje další, se Lara automaticky nepřesouvá do nové oblasti, ale pokračuje z místa, kde skončila. Co mě ale mrzí je, že byly prakticky zrušeny všechny klasické přestřelky s lidmi (Natla se nepočítá, ona není člověk :) ), některé jsou zcela zrušeny, jiné jsou nahrazeny quicktime eventy.

Musím říct, že mě hraní tohoto remaku bavilo. Hru můžu doporučit jak těm Larou nepolíbeným, tak i hráčům původní verze. Ti si tak můžou dát příjemné opáčko a možná (stejně jako já) lépe pochopí samotný příběh jedničky díky dobře zpracovaným cut scénám.
+14

Desperados III: Money for the Vultures - Part 2: Five Steps Ahead

  • PC 90
Milovaná Isabelle a její voodoo shit se vrací v dle mého názoru nejpovedenější části DLC Money for the Vultures. Kromě již zmiňované šamanky se totiž vrací i Louisiana, která v základní hře hostila jedny z nejvíce oku lahodících misí a zdejší bavlníková plantáž není výjimkou.

Zastávka v sídle Magnuse DeVitta, které si v ničem nezadá ani se zámkem pana Darcyho, však oplývá i vnitřní krásou a několika nečekanými osvěženími. Tvůrci mě tady tak trochu vodili za nos, a když jsem se opájel představou, že jsem misi dohrál v rekordním čase, čekalo mě (vlastně příjemné) zjištění, že jsem jen v její polovině. Civilisté zde poprvé nejsou v roli uřvaných kažišuků. Vzhledem k jejich nezáviděníhodnému údělu naopak ocení, když jim oslizlého desperáta popravíte přímo před očima. Dokonce občas přidají i užitečnou radu.

Kolem a kolem se mise Five Steps Ahead určitě dostala do mé TOP 5 z celých Desperados III a ty hromady mrtvol si do místních bavlníkových keřů rád někdy poschovávám znovu.
+12

Sanctum 2

  • PC 40
S pár přáteli jsme ve hře strávili několik hodin, a nikdo z nich se již pak nechtěl ke hře vrátit. Nápad zkombinovat tower defense a FPS zní lákavě. Ale tato hra příliš zábavně nezapůsobila:

* Výtvarný styl hry je divný a špatně se na ni kouká. Nepřátelé se těžce rozlišují (všechno září bílou a červenou barvou s tučnými obrysy).
* Zbraně nepůsobí, že by měly výrazný účinek, a mechanika neustálého přehazování dvou zbraní, abyste se vyhnuli přebíjení, hře spíš ubírá, než přidává.
* Úrovně působí velmi podobně (což je asi opět způsobeno výtvarným stylem).
* Když věžky staví všichni, tak skončíte ve strašném chaosu. Když věžky staví jen jeden, tak je to pomalé a nudné.
* Stavění a posouvání věží je pruda. Prodlevy (např. při vylepšování) jsou příliš dlouhé a věže se v pohledu z vlastních očí špatně umisťují.

Technicky hra působí jako špatná konzolová předělávka, protože:
* Snímková frekvence je v menu omezena na 25 FPS. Cože??
* Výchozí úhel pohledu (FOV) je zhruba 60°.
* Výchozí rozlišení je 720p.
* Ve výchozím nastavení je zapnuté velmi agresivní rozmazávání pohybu.

Celkové hodnocení: Nic moc

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+7

Toybox Turbos

  • PC 60
Pro hraní v jednom hráči si tuto hru vážně nekupujte. Ale ve více hráčích je to spousta zábavy ve stylu původních Micro Machines.

Na druhou stranu, hráči, kteří budou grindovat režim pro jednoho, mají potom přístup k lepším autům v režimu více hráčů, za což bych vývojáře nominoval na cenu za nejstupidnější nápad, který jsem kdy zažil.

Hra má i další mouchy:
* Herní fyzika je příšerně rozbitá, a dělá psí kusy častěji, než funguje.
* Je jedno jak máte nabušený herní stroj, hra se bude často zadrhávat (stutter).
* Nemůžete si přemapovat klávesy (takže pokud na vaší konkrétní klávesnici nelze střílet zatímco zatáčíte - smůla).
* Nemůžete nastavit hlasitost zvuků (takže pokud se chcete bavit s ostatními přes hlasový chat a hra je moc nahlas - smůla).

Celkově je to dobrá zábava pro více hráčů, ale technicky je to nezvládnuté, a musíte se přenést přes nevyrovnanou hru ve více hráčích anebo se i vy prokousat a progrindovat skrz mise pro jednoho hráče.

Celkové hodnocení: Dobrá 

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2017 v angličtině na Steamu).
+8

Total War: Attila - Age of Charlemagne Campaign Pack

  • PC 70
I vyzkoušel jsem přídavek z doby Karla Velikého.
(díky modu jsem mohl hrál za Čechy)

Nová mapa, frakce, jednotky a doba (tentokrát nikdo nikam nemigruje!).

Překvapující pro mě bylo, že Karel Veliký (frakce) byl poražen asi v desátém kole a tak roli šiřitele Křesťanství převzalo v kampani ambiciózní Bavorsko.

Bohužel jsem tyto početné Bavorské armády snadno odrazil při obraně Prahy a pak postupoval až do Jugoslávie s prstem v nose. Bavorský vůdce místo obrany svejma armádama bezcílně pochodoval po pobřeží Istrie a i zde se potom nechaly vojska snadno rozdělit do menších útvarů, se kterýma jsem neměl žádnej problém. Proč tyto vojska nebránily Vídeň? Netuším.

Když jsem neprohrál jedinou bitvu ani po obsazení Alp a dosáhnul jsem požadovaného počtu provnicí, hru nevzrušeně ukončil. Kdeže nějaký pamětihodný finále.

Přišlo mi to velmi snadný, (na HARD), vítězství jsem dosáhl bez sebemenších obtíží.
Možná ten mod dělá Čechy příliš overpowered? Nevím, jiný národ jsem už skutečně neměl chuť zkoušet.

Běžný TW DLC který neurazí, ale ani nenadchne. Nic, co by stálo za to, bohužel nenabídne.

70%

Pro: Audiovizuální zpracování, koncept Total War, zajímavé historické období.

Proti: Dost snadné, absence možnosti hrát za Čechy (bez modu), strategická mapa mohla bejt větší (minimálně na východ)

+8

Total War: Attila

  • PC 80
Nesmrtelnej koncept TOTAL WAR se tentokráte (opět) věnuje době, kdy Evropu sužovali Hunové v čele s legendárním vůdcem Attilou. Stejné téma už bylo zpracováno i v datadisku "Barbarian Invasion" k ROME TW.
No, ačkoliv nějaké nové prvky hra obsahuje, celkově bych ji považoval spíš za jakési nesmělé ušlápnutí tvůrců.

Pozitivní je bezesporu audiovizuální zpracování, kvalitní muzika, moc hezky zpracovaný jednotky i bitevní mapy, což lze označit za standard série.
Přibyly některé zajímavé prvky ingame:
Soudružnost armády je kupříkladu příjemným zpestřením (včetně možnosti decimace poravením důstojníků) a je to další věc, co člověk musí nyní hlídat.
Taky je velmi zajímavá možnost sídlo protivníka vypálit na hlínu (zmizí všechny budovy, zůstane bez majitele, postihy na úrodnost půdy pak platí na mnoho let)

Ovšem negativ vidím také mnoho:
- Možnost s národem vandrovat je nevyvážená. Vylepšená horda vyrábí jakékoliv pokročilé jednotky, slušně vydělává, výzkum běží. Důvody k usazení se v podstatě neexistují a je určitě snazší hru hrát jako kočovník. Naopak. Pokud taková horda někde nakonec zasídlí, čeká ji místo nějakých bonusů zoufalých 10 kol, kdy náhle přichází o všechny své zdroje i část vojska. Hladomor zajištěn.

- Hunové jsou nemístně silní a i když jsem se rozhodl je vybít (a v bitvě jsem dokonce prokazatelně zabil samotnýho Attilu!), i respawnul se Attila s fungl novou armádkou nedaleko. Hunské armády se prostě ovjevují na mapě jen tak, aby Hunové naplnili svůj osud a nikdo je nesejmul.

- Slované (který jsem si vybral) jsou nesmírně odfláknutý národy, který se od germánů skoro neliší, snad jmény generálů (kterejch je žalostně málo a opakují se víc než zdrávo).

Summary:
Za mě jeden z hodně slabejch "total war" pokračovatelů, kterej v mejch očích už nedokázal naplnit to, v co jsem tužebně očekával. Přesto se stále jedná o zábavnou, propracovanou i audiovozuálně vymazlenou hru, která člověka zabaví a tak s hodncením zůstanu na 80%.

Jelikož ani s TW Rome 2 jsem nebyl naposledy spokojenej, patrně nastal čas sérii opustit.
Nejlepší díl? Jednoznačně SHOGUN 2 TW včetně obou DLC, tam to bylo briliantní a následníci se kvalitám tohoto dílu v mých očích snaží jen (neúspěšně) přiblížit.

Pro: Audiovizuální zpracování, koncept Total War, obstojně velká mapa, mnoho národů, hrací doba, grand kampaň.

Proti: Příliš silní Hunové, přehnané ekonomicko-vojenské možnosti hordy, moc podobné předchozímu dílu.

+10

Dragon's Crown

  • Vita 60
Tak z Dragon's Crown jsem vyloženě zklamaný. Hra bývá velebena jako beat 'em up verze Diabla, což zní minimálně na papíře prostě zatraceně lákavě. V jistých ohledech jednoduché beat 'em up hry mám jako relativně nenáročný relax moc rád. Tak co se tu podělalo?

DC mne během celé herní doby (standardní průchod mi zabral něco kolem 12 hodin) nezačala nikdy pořádně bavit. Vinu nese chaotický a nezáživný soubojový systém, na němž z podstaty věci podobná hra stojí. Což o to, úrovně jsou vcelku zajímavé a bossové pěkní, na obrazovce (zejména malém displayi PS Vita) je to však šílený galimatiáš a udržet si přehled o situaci na bojišti není vůbec jednoduché (chvílemi zdánlivě nemožné). Nezáživné je i samotné mlácení potvor, druhů útoku není zrovna závratné množství, navíc mi přišlo, že ani moc nezáleží, jakým způsobem nepřátele zrovna tlučete. Kombinací těchto aspektů vzniká nepříjemný pocit, že nad děním na obrazovce nemáte často prakticky žádnou moc a prostě bušíte do tlačítka útoku hlava nehlava. Skoro nikdy jsem tak neměl pocit takové té dobře vykonané práce a zadostiučinění z poraženého bossa. A to je poměrně velký problém.

Špatnému pocitu z hraní dopomáhá i naprosto pitomý systém kouzlení, kdy musíte vyťukat kombinaci run prstem na obrazovce. Samotné znaky run jsou si podobné a efekty kouzel sporné, za celou dobu jsem si tak nezapamatoval ani jedinou kombinaci. Kouzlení tímto způsobem je navíc strašně nepraktické a než se zdržovat složitým šmrdláním prstu, je lepší vzít neřáda po hlavě kladivem. Zklamáním je i tolik chválený systém lootu. Ano, levely skrývají spoustu truhliček s předměty, vzhledem k nezajímavým statistikám postavy však nemůže být řeč o nějakém čarování s invenářem. Nepomáhá ani to, že se nové předměty vyjma zbraní nepromítají do vzhledu vaší postavy.

Hra nabízí kolem deseti úrovní, které mají alternativní cesty. Úrovně nejsou špatné a díky dosti specifickému vizuálnímu zpracování jsou i zajímavé na pohled. Z konceptu hry je však budete procházet tolikrát, že se vám za pár hodin pořádně zprotiví. Osobně jsem hru prosvištěl jednou za trpaslíka a kvůli zmiňovaným neduhům mě vůbec nic neláká v pokračování na vyšší obtížnost nebo za jinou postavu. Velká škoda a promarněný potenciál.

DC si ode mne nakonec odnáší 6/10 což je možná není vzhledem k silně negativní náladě předchozích odstavců až překvapivě dost. Uznávám však, že ze mne mluví veliké zklamání. Hru jsem si na PS Vita škudlil a když se k ní po mnoha letech konečně dostal, zklamala mě prakticky ve všech ohledech. To z ní však nedělá nehratelný brak, je však o jen lehce nadprůměrný zážitek, který měl správně sahat někam k devítce.

Hodnocení na DH v době dohrání: 70 %; 6. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Zajímavý vizuál; pěkní bossové; teoreticky "zábava" na dlouhou dobu; hudba

Proti: Na obrazovce je neustálý chaos; nezábavný soubojový systém a systém lootu; mizerné schopnosti postav; recyklace úrovní

+8

Doom II: No Rest for the Living

  • PC 85
Nářezový datáč. Jestli něčím může být Doom nudný, tak jedině díky nedostatku nepřátel. V No Rest for the Living tohle neplatí. V docela malých úrovních na vás hra posílá po vlnách tolik démonů, že za chvíli přes jejich mrtvoly nejsou vidět náboje na zemi. Někdy jsem se pěkně zapotil. A to jenom na trapáckou obtížnost Hurt Me Plenty. Obtížností se přídavek v klidu vyrovná Plutonie, s tím rozdílem, že tady je ještě zábavnější level design.

Na druhou stranu je devět úrovní zoufale krátká herní doba. A to i v případě, že jsem nikam nepospíchal. Pečlivě jsem úrovně prohledával a hru si vychutnával plnými doušky. Bágl jsem sebral až v poslední úrovni. Nepřátel je hodně a já jsem pořád nucen točit zbraně. Level design mi nedovolí nikam zabloudit. Všechno krásně zapamatovatelné a hezké. Snad jedině nové vizuální ztvárnění mapky je trochu nepřehledné. Ale na to se dá zvyknout. Ovládání je moderně navržené. Na tohle ani není potřeba GZDoom. Šlape to skvěle.

Jednou se mi stalo, že jsem uložil v místě, kde jsem se po načtení objevil zaseknutý ve zdi. Zapnutím kódu procházení zdí by byla jediná možnost, jak se z toho dostat bez toho, aniž bych musel načíst hru v předchozím levelu. Kódy nefungují. Tohle je snad první "starý" Doom, kde nejde spustit ani IDDQD, ani IDKFA. Jako, s kódy nehraju, ale načíst hru někde o level zpátky mě trochu naštvalo.

Ještě by také mohl fungovat quick save a quick load. To je ale jenom hnida na jinak perfektním přídavku.

Pro: bombastický design úrovní, hodně nepřátel, solidní obtížnost, devět nabušených úrovní bez hluchých míst

Proti: nepřehledná mapka, chybí quick save/load, jen devět úrovní

+18

Duck Hunt

  • NES 85
Opravdu mě překvapilo, že tato hra nemá ještě žádný komentář.
To nás snad bylo tak málo, co jsme jako malí kluci seděli s pistolí u televize a sestřelovali kachny? Princip této hry je opravdu jednoduchý - každé kolo vyletí z křoví jedna nebo dvě kachny a s každým dalším kolem letí kachny o něco rychleji. A vy po nich střílíte. Pokud se vám podaří kachnu zasáhnout, spadne, a pes, který sedí před vámi v křoví, ji přenese. Pokud se však netrefíte, pes pouze z křoví vykoukne a začne se vám smát - a nejhorší na tom je, že v tu danou chvíli střílet nemůžete. :D Hru jsem nikdy nedohrál, ale dočetl jsem se, že je možné postoupit až do 99. levelu. Ve své době jsem si u hry s bráchou užil spoustu legrace, a proto hodnotím tak vysoko. Jinak jde o opravdu jednoduchou až stereotypní hru.

Pro: střelba pistolí na televizi

Proti: časem stereotypní

+12

Trine 4: Melody of Mystery

  • PC 80
Herní výzva 2021 - 8. Herní nášup - DLC

Jak už jsem psal v komentu na základní hru, hrál jsem s dětmi, kteří z toho byli opravdu nadšení. Koupě DLC tak byla po dohrání samozřejmostí. Šest levelů sice není sice nášup kdo ví jaký, ale i tak nám to pár večerů zabralo.

Díky faktu, že se tyto levely odehrávají ve snech studentů, se mohli designéři řádně vyblbnout, a tak se jednou podíváme do pirátského prostředí, jindy budeme proskakovat soustavou teleportů a třeba v jednom snu nás čeká prostředí složené ze sladkostí a takové skákání ze sušenky na sušenku, to byl, panečku, pro děti zážitek... :-)

Kromě nových levelů a pár menších drobností se jedná prakticky o stejnou hratelnost jako u základní hry, což je ale jedině dobře, protože tyto principy zkrátka fungují. Grafika je opět na špičkové úrovni a je opravdu radost pohledět, jak to borci z Frozenbyte vymysleli.

Ve finále jsme tak byli spokojeni a tento přídavek dohráli s chutí. Mohlo to mít ale o dva tři levely více a nezlobili bychom se.

Pro: Nádherný audiovizuál; hratelnost; rozmanitost prostředí.

Proti: Trochu kratší.

+11