Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

State of Mind

  • PC 65
Martin Ganteföhr byl hlavním tvůrcem studia House of Tales, které se soustředilo výhradně na příběhové adventury. Po konci tohoto německého studia se držel trochu stranou a připravoval se na návrat ve větším stylu. To se mu podařilo až ve spolupráci s adventurním gigantem poslední doby Daedalic Entertainment a sci-fi dystopickou adventurou State of Mind.

Prostředím se hra vrací k asi nejúspěšnější hře z Ganteföhrova pera, The Moment of Silence. Opět se ocitáte ve futuristickém městě blízké budoucnosti, tentokráte se jedná o Berlín v roce 2048. Opět se před námi rozprostírá chmurná vize budoucího světa ovládaná jednotlivými šílenci ve jménu korporátních firem, všechno řízené a ovládané roboty, sledování osob na každém kroku, čím dál větší nedostatek svobody. Opět ovládáte rozháranou a emocionálně neurvalou postavu, která si musí vzít v práci volno, aby si byla schopná urovnat vlastní život. Tentokrát se jedná o investigativního novináře Richarda Nolana. Samozřejmě má neurovnané rodinné vztahy a v tomto případě navíc i výpadky paměti, hráč se totiž vtěluje do Richarda právě v době, kdy se probouzí po prodělané autonehodě…

Aby to nebylo tak jednoduché, záhy se převtělíte také do druhé hratelné postavy. Tou se stává Adam Newman, shodou okolností také novinář. I on má problémy s výpadky paměti po prodělané autonehodě, ale zdá se, že ohledně rodinného prostředí je na tom trochu líp, než Richard. Asi jste pochopili, že budete na střídačku hrát za oba muže, že se jejich příběhy v určitou chvíli protnou a budou muset vzájemně spolupracovat. Víc bych z příběhu asi neodhaloval, je z něj cítit obvyklý tvůrcův rukopis a tak jako tradičně patří k nejsilnějším částem celé hry. I když je pravdou, že tentokrát je příběh místy až moc překombinovaný a tak se v něm občas ztrácíte. Probírá se řada témat obvyklých pro cyberpunkový svět, jsou načrtnuty životní linie nejen obou hlavních postav, ale i řady vedlejších. Pohříchu řada těchto linek není dotažena do konce a průběžně se ztrácí v zapomnění, což je mnohdy zbytečná škoda. Navíc je opět hlavní postava hodně neoblíbená – a to jak postavami ve hře, tak ve finále i samotným hráčem.

Asi nejzásadnější změnou je však herní prostředí a jeho zpracování. Poprvé v historii se tvůrci odhodlali opustit prostředí klasické 2,5D point and click adventury a přešli do 3D, z pohledu třetí osoby. Ovládání je tak podobné klasickým akčním adventurám – kamera za zády hlavní postavy, klávesnicí chodíte a myší se otáčíte dokola. Jakýkoliv aktivní předmět je z dálky viditelný zeleným trojúhelníčkem, takže jej skoro nejde minout. Po příchodu k němu si buď můžete přečíst informace o daném subjektu/objektu, případně s ním provést interakci. Bohužel se hra až příliš často zvrhává v bohapusté chození z jednoho místa na druhé (případně v rámci jedné obrazovky) a klikání na jednotlivé předměty či postavy. Chvílemi si tak připadáte jako Lara Croft v Tomb Raiderovi, jen bez skákání a akčních pasáží. A to vše v zajímavém grafickém zpracování, kdy jsou všechny postavy extravagantně kostičkované, sestavené z mála polygonů. Zpočátku vypadá vizuál trochu divně, ale posléze si hráč zvykne a s postavami se sžije. A ve finále je nutné přiznat, že tohle low polygonové zpracování má něco do sebe. Sám autor totiž hru klasifikuje jako vztah mezi dvěma protichůdnými světy, thriller o technologiích budoucnosti, ale i o lidech, kteří v ní musí žít. A právě toto grafické zpracování pomáhá stírat rozdíly mezi zmíněnými světy.

Jenže pak hráč narazí na samotnou hratelnost. A právě v ní tkví asi největší problém celé hry. Už v předchozích 15 Days byla na tvůrcích vidět snaha o filmové zpracování, kdy se vyloženě zapomnělo na hru samotnou. Zde je to bohužel hodně podobné, s přechodem do 3D možná ještě bolestnější. Různé přelety kamer jsou sice pěkně efektní, stejně jako zajímavě sestříhané filmečky s různorodými událostmi, ale opravdového hraní, logických úkolů či přemýšlení nad dalším postupem si moc neužijete. Velká část hry totiž spočívá v tom, že se procházíte určitým prostředím, případně místností a hledáte (na první pohled z dálky viditelné) body k interakci. U těchto bodů si přečtete průvodní text, shlédnete video či projdete (naštěstí většinou zajímavě napsané a obsažné) rozhovory a jdete dál. Utrpení je to hlavně v počátku hry, kdy se ještě neorientujete v příběhu, hra se po pár uskutečněných krocích přepíná z jedné postavy na druhou a vy se cítíte zmateni a vůbec nevíte, co se děje. Přiznávám se, že jsem měl v úvodu několikrát chuť se na hru vykašlat a musel jsem se přemáhat, abych se do ní vrátil. Naštěstí, jakmile začne příběh nabírat na obrátkách, konečně se v něm trochu zorientujete a budete se chtít dozvědět víc o jednotlivých postavách i odpovědi na nastolené otázky, dostane to trochu jiné grády. Začnete se hlouběji nořit do depresivních příběhů postav digitalizovaného světa, nasávat tu správnou temnou atmosféru a zjišťovat, jak se bude odvíjet nejbližší budoucnost.

Místy se tak z tohoto díla stává skoro interaktivní film, který je i přes spoustu chození a rádoby otevřený svět hodně lineární a skoro se v něm nedá zabloudit. Tvůrci si toho byli vědomi a tak začne být herní náplň rozbíjena nepříliš povedeným prvkem v podobě miniher. Většina z nich je hodně otravných, jen odvádí hráče od příběhu a zbytečně zdržují. A navíc se některé z nich až příliš často opakují. Opětovné skládání fragmentů rozmazaného obrazu minulosti nebo srovnání 3D obrazu do jedné linie opravdu hráče moc nezabaví, to už lítání s dronem je zajímavější, i když ne vždy.

State of Mind je vydařená scifi dystopická adventura se zajímavým a napínavým příběhem, jejíž potenciál byl zhacen nepříliš zdařilými herními mechanikami, kdy až moc času trávíte chozením či nudnými minihrami. Přesto právě kvůli příběhu za zahrání rozhodně stojí.
+15

Clockwork Tales: Of Glass and Ink

  • PC 65
Pracovný život vývojárov Artifex Mundi musí byť – nudný ? Nezáživný ? Monotónny ? Alebo naopak, uspokojivý ? Zamýšľam sa preto, lebo za posledné 2 týždne som od nich odohral 4 first person adventúry (a majú kopec ďalších) a nejde im uprieť jedna vec: dokážu predávať to isté a napriek tomu sa po malých krôčikoch posúvať vpred.

Clockwork Tales ma svojim príbehom a úvodom (únos profesora, herné prostredie) potešil zo všetkých Artifex Mundi hier najviac, ale časom to už bola rutina práve preto, že som to už zažil 3x.
Aj tentoraz je to o behaní od rébusu k rébusu (spájačky, doplňovačky, tentoraz bola dokonca maľovaná krížovka, výroba rôznych predmetov podľa návodu atď. atď.) a v pravidelnom riešení HOG minihier, ktoré sa zvyčajne objavili “na nejakej” obrazovke v momente, keď som potreboval predmet, ktorý som predtým nikde nevidel. Ako som písal už pri Grim Legends 2, pohyb medzi obrazovkami je rýchly a tak nie je problém pravidelne scanovať obrazovky, či sa tam náhodou neobjavila HOG minihra. Len s tým treba počítať, lebo pri hraní prvej hry som pre to nemal veľa pochopenia.

Pokiaľ ide o rébusy, tak tie sa v rámci Artifex Mundi hier opakujú, ale napriek tomu nemôžem povedať, že by som sa nudil. Moja hlava dostala vždy aspoň trochu zabrať (boli aj také, ktoré vyslovene neznášam – tlačítko Skip pomohlo 2x), prípadne som trošku potrápil hlavičky mojim deťom.

Takže sumár
- first person adventúra
- hromada rébusov a HOG minihier
- herná doba okolo 5-6 hodín (samozrejmosťou je bonusový cca 1-hodinový príbeh)
- príjemné grafické spracovanie
- vďaka voliteľnej obtiažnosti je hra prístupná pre každého

Furt je to to isté, ale neviem si pomôcť, no mne to nevadilo. Aj tá cena (v prepočte asi 40 centov za 1 hru), za ktorú som kúpil hry na fanaticale, mi ani trochu nevadila :)

Pro: fajn hra na odreagovanie

Proti: rébusy sa medzi Artifex Mundi hrami dosť opakujú

+10

Haven

  • PC 70
Představte si, že hrajete Dear Esther a při poslouchání příběhu a kochání se okolím střílíte potvory na potkání. Nějak takhle jsem se cítil u hraní Haven. Ne, samozřejmě přeháním, ale nemůžu se zbavit pocitu, že Haven by mnohem lépe fungovalo jako walking simulátor zaměřený na příběh a exploraci, protože celá akční stránka hru poněkud ničí. Ale popořadě...

Začnu s tím nejlepším a tím, na čem celá hra vlastně stojí, tedy příběhovou stránkou. Tvůrci přišli s poměrně originálním nápadem, ale především taky napsali poutavé a zábavné dialogy, které působí naprosto přirozeně bez jakýchkoliv cringe momentů. Ústřední pár bych možná i zařadil mezi nejsympatičtější herní postavy vůbec a velkou zásluhu na tom jistě má i dvojice dabérů velmi příjemných na poslech. V příběhové části tedy tvůrci odvedli úžasnou práci a celou hru tím výrazně táhnou nahoru. To však nejde říct o zbytku hry...

Druhou nejvýraznější částí hned po konverzacích je průzkum prostředí. Ten bohužel doplácí na velmi nízkou variabilitu a několik dlouhých hodin lítáte po nudných pláních bez špetky nápadu. Občas změní barvu, nicméně pocitově to ve výsledku nic nemění. Spolu s přehnanou délkou okolo 10 hodin se tak po pár hodinách dostaví stereotyp a vůbec tomu nepomáhají ani lehké survival prvky a s tím spojená potřeba jíst a léčit se, což však jde jen na určitých stanovištích. Ty jsou poněkud nešťastně rozmístěny a zapříčiňují zbytečné přelétávání z jednoho kousku planety na druhý, což herní dobu ještě nesmyslně natahuje. Samotná explorace pak ani nenabízí příliš zajímavých předmětů, tudíž uspokojivý pocit z objevování nového také nečekejte.

To by ještě nebylo tak hrozné nebýt soubojů, čímž se dostáváme k největší vadě hry. Ty na první pohled připomínají tahový systém známý z JRPG, nicméně probíhají v reálném čase a útoky se musí nabíjet. Možná to zní zajímavě, ale ve skutečnosti je to asi ten nejhorší souboják, co jsem kdy ve hrách viděl. Při útoku si nelze vybrat, na koho vlastně budete útočit, což zapříčiní, že jednotka schopná oživit padlé nepřátele nejde sejmou jako první a útok přesměrovaný na ni je pouhé štěstí, respektive jsem nepřišel na to, jakým způsobem to funguje. Dále potřeba mít neustále na jedné postavě aktivní štít souboje zbytečně zdržuje, jelikož máte pouhou jednu útočící postavu a co víc, v útocích nepřátel jsem nevypozoroval žádnou smyčku a frekvence jejich útoků je čistě náhodná, tudíž se ani nejde trpělivě bránit a útočit ve správný moment. Nejvíc frustrující se však nemožnost útočit, dokud nepříteli neproběhne animace útoku, což mi v real-time soubojáku nějak nedává smysl.

Game Bakers udělali zajímavou hru, které by moc slušela nenásilná forma hratelnosti, protože celé to hraní prakticky člověka jen vytrhává ze skvěle napsaného příběhu ve formě vizualní novely. I v tom případě by jí však neuškodilo podstatně více péče po stránce herního světa, aby se měl člověk čím kochat a co objevovat. Nicméně minimálně kvůli tomu příběhu a taky skvělému soundtracku to určitě stojí za zahraní.
+24

Warcraft II: Beyond the Dark Portal

  • PC 80
Začnu trochu osobněji, takže první odstavec můžete klidně přeskočit. Vlastně můžete přeskočit celý komentář a rovnou na konci kliknout plus… Ačkoli jsem žánru RTS věnoval většinu část svého herního života (a ještě v době před několika lety bych nemusel použít ani to slovo „herního“), tak poté, co jsem začal smažit Warcraft III po battle.netu, jsem začal mít problém si RTS užívat v singleplayeru. Necítil jsem tu radost z rozvoje města, protože určitou sekvenci budov jsem ve W3 a poté v SC2 stavěl mechanicky dvacet tisíckrát. Nebavilo mě budovat nedobytnou pevnost a sledovat, jak se o ní rozbíjí nekonečné proudy hloupých nepřátel, protože to na mě bylo příliš pomalé a už vůbec jsem si neužíval ten pocit, když vytěžíte a ovládnete celou mapu, protože mě to nudilo. Ačkoli na Warcraftu II jsem „vyrůstal“ a tehdy jsem si všechny ty výše uvedené věci velmi užíval, tak datadisk Beyond of the Dark Portal byl pro mě kdysi nesehnatelný. O řadu let později, kdy se mi do rukou dostala Blizzard Anthology (paradoxně jsem ji vyhrál na turnaji ve W3) jsem sice konečně měl možnost tento trestuhodný rest dohnat, ale právě z výše uvedených důvodů jsem selhal. Hru jsem sice okamžitě nainstaloval, ale hned ve druhé misi, když jsem pozoroval 3 peony, jak tahají pytle plné zlata přes celou obrazovku a vůbec u toho nepotřebují mé zběsilé klikání na myši a přepínání control group na klávesnici tam a zpět, jsem s pocitem ztráty času zmáčknul Alt+F4.

Nyní je však čtvrt století po datu vydání a já symbolicky opět instaluji hru, která byla mojí první závislostí. Těším se na proklamovanou obtížnost. Dobrá zpráva jak pro mě, tak pro rekreační hráče je, že rychlost hry lze libovolně při hře měnit. Warcraft nevyžaduje příliš velké strategické uvažování, jednotky vyrábíte prakticky pořád stejné, obtížnost tedy spočívá spíše ve vysokém tempu v kontrastu se záměrně „debilním“ ovládáním jednotek. Nemám ani tak na mysli možnost označit jich pouze 9 (i když to taky), ale hlavně jejich umělou inteligenci. Vaši hrdinní bojovníci někdy nejsou schopni si navzájem pomáhat, ani pokud 3 políčka od nich umírá jejich nejlepší kámoš se slovy: „vyřiď mé manželce, ať se vrátí do kuchyně“ na rtech. Jindy se zase stane, že se vám část armády v rámci oslavy dne sebevrahů rozběhne do nepřátelských věží, ani nestihnete zareagovat. Poučka zní jednoduše: prohráváš? Sniž rychlost. Lezeš všem na nervy a je tvůj nick H34D? Zvyš rychlost.

Ovládání jednotek ve W2 je takový evergreen, sice ho kritizuju, ale je neodlučitelně spjat s hrou, a dokonce kvůli té náročnosti existuje stále menší aktivní komunita, která udržuje multiplayer ve W2 naživu, neboť právě um v ovládání jednotek diferencuje hráče od sebe navzájem a umožňuje jim mezi sebou „soutěžit“ (hrát). Nyní ale konečně k datadisku. Důvod, proč jsem specificky o něm zatím nemluvil, je v prvé řadě ten, že nepřináší žádné nové budovy, jednotky, ani herní mechaniky. Nicméně píše se rok 1996, nároky jsou jiné. Jsem přesvědčen, že tehdy bohatě stačil nášup nových kampaní a map do skirmishe, či multiplayeru. Kampaň o 2x12 misích je možno dohrát v horizontu 15-20 hodin, ale příběh mi v hlavě moc neutkvěl, a to jsem hru dohrál před hodinou, huh… Shrnul bych ho jako: „válka, válka mezi lidmi a orky se nikdy nemění“. Obtížnost byla skutečně vyšší, myslím, že moje desetileté já by si s některými misemi nevědělo příliš rady. Nutno podotknout, že před battle.net edicí z roku 1999, nebylo možné si utvářet control grupy (dávat si skupiny jednotek, či budov na čísla) a to představuje docela drastickou komplikaci v ovládání. Z dnešního pohledu bych možná i doporučil datadisk více než původní hru, ale u obojího se připravte na silný návrat do minulosti, ať už si pod tím představíte cokoli…
+26

Shin Megami Tensei: Persona 4

  • PC 95
Jedna z mála her, která mě donutila dostat ze sebe nadšení ještě předtím, než jsem jí dohrál. :)

Možná za to můžou nostalgické vzpomínky na mládí, nebo taky fakt, že zrovna probíhá corona krize, ale strašně mě baví náplň herních dnů. Jít si jen tak po škole s partou někam pokecat, balit holky na nádraží, nakupovat věci v akci, jít do kina... jít ven... i mimo okres... moct opustit dům... blbá corona. :(
Každopádně ze všech nabízených akcí jde většinou udělat jen JEDNA. A každá z těch akcí je nějakým způsobem výhodná, protože zvyšuje statistiky (ála Princess Maker). Co je horší, tyhle akce NEUSTÁLE přibývají (ála Stardew Valley). Takže místy opravdu dumám nad tím, jestli vzít Chie do kina, abych měl díky lepšímu vztahu bonusy do příšeráků, anebo radši půjdu na brigádu do nemocnice, protože potřebuju zvednout odvahu a za prachy si zítra koupím novou zbraň, protože bude pršet, a v obchodě mají slevu...

Ano, dungeony jsou zdlouhavý opruz, ale na normální obtížnost to žádný velký grind nechce. Zatím jsem každý dungeon prošel natřikrát. První průchod testovní - zjistit odolnosti nepřátel a jaké proti ně používat správné Persony,, nechat si nakopat prdel od bosse a radši utéct do města koupit lepší výbavu. Druhý průchod - znám všechny slabosti mobů, sem lépe vybavený, všechny vykydlím, sejmu bosse. Třetí průchod - ve městě jsou najednou questy, které mě posílají pro předměty z už "vyčištěného" dungeonu, takže jím prolítnu, posbírám předměty a pokusím se porazit na konci mnohem těžšího bosse, asi abych se nenudil.

Klasický problém jrpg s opakující se hudbou.
1 až 5 hodin - Ale jóóó, má to celkem dobré písničky
5 až 8 hodin - Ježiši už to začíná být dost otravný
8 až zbytek hry - Jór efééékšóón, jór eféékšóóón, jór eféééééékšóóóÓÓÓóón... ^_^ odkaz 

Snad každou postavu, kterou jsem potkal, jsem si zamiloval. Kromě těch, co měli být nesympatičtí, protože mi přišli nesympatičtí (takže jsou to vlastně i tak dobře napsané charaktery). Denní výplň občas "naruší" hlavní dějová linka, která je správně mysteriózní a vás prostě zajímá, kdo to v tom malém městečku dělá takový bordel. Postavy si ale zamilujete ve své podstatě při "fillerových narušeních", kdy se menší příběhy odehrávají o různé svátky nebo školní akce. Spíš než fillery to ale působí jako povedené fanservice kapitoly. Hodně mě pobavilo, když si například pánská část vyšetřovacího týmu udělala řidičák na skůtr a rozhodla se, že pojede do města balit žencký. U celého nepovedeného školního výletu jsem už umíral smíchem...

Shrnutí po 40ti hodinách hraní - je to paráda, zkuste to. :)
+12

Posel smrti

  • PC 100
Posel smrti je úžasná česká adventura, na kterou nikdy nezapometu!

Ze začátku jsem byl trošku skeptický. U her staršího data se mi totiž občas stane, že mě odradí kostrbatostí ovládání, pokud k nim nechovám určitou nostalgii z dětství. Každopádně už během první kapitoy mě hra naprosto pohltila a nepustila mě až do konce. Měl jsem problém se večer přinutit, abych jí už vypnul a šel spát.

Jedná se o klasickou adventuru, která si zakládá na kvalitním příběhu plném bravurně napsaných postav a hutné atmosféře Krom jiného také plně využívá hororového žánru a udržuje vás v napětí, co se vlastně okolo Samuela, hlavní postavy, ve skutečnosti děje. Veškeré charaktery mají navíc opravdu solidní český dabing, což rozhodně napomáhá tomu, aby celý děj působil uvěřitelně.

Jediný problém, který hra má, ale nemohu jej ani započítávat do hodnocení, je fakt, že si občas nerozumí s novětšími operačními systémy, konkrétně v mém případě s Windows 10 (možná i v kombinaci s mým hardwarem). Hra je už strašího data a nabízí tedy jen rozlišení s poměrem stran 4:3. Zbytek obrazu je vypněn černými pruhy a pokud do nich vjedete kurzorem, zenechává po sobě v tomto prostoru stopu, které se zbavíte jen vypnutím a opětovným zapnutím hry. Jelikož hra ale nebyla vyvíjena v době, kdy Windows 10 existoval, nebylo by fér jí za tento problém strhávat body, takže to berte jen jako informaci, že na tento problém můžete narazit.

Posel smrti patří podle mě ke skvostům českých her (stejně jako třeba Mafia) a je poviností každého Čecha si jej alepoň jednou zahrát. Věřte mi, že nebudete litovat.

Pro: úžasný příběh, skvěle napsané postavy, hutná atmosféra, solidní český dabing

Proti: mírné problémy ve Windows 10

+32 +34 −2

Half-Life

  • PC 90
Chvílemi si říkám, jak jsem na tuto klasiku mohl vůbec zapomenout? No a po těch pár letech jsem si i vzpomněl.

Moje první setkání s touto klasikou bylo někdy v první či druhé třídě, kdy jsme Half-Lifa chodívali hrát ke spolužákovi hned po škole, poněvadž jsme na tu hru prostě nedali dopustit. No a teď? Spousta let uběhlo a bylo potřeba se do dětství vrátit a hru si připomenout. Vše už tu psali kolegové přede mnou, takže si myslím, že opakovat to asi nemá cenu. Vypíchnu jen to nejdůležitější a jak na mě hra působila.

Je pravda, že hodně lidí píše, že ten úvod je velmi dlouhý, což mohu potvrdit. Čekat 20 minut, než můžete konečně začít hru ovládat, může působit trošku depresivně pro ty, co už jsou prostě nedočkaví a chtějí začít hrát. 

No výborně. Tak jsme se dočkali. Vstupujeme do zařízení Black Mesy a ''dobrodružství'' může začít. Již v úvodních lokacích jsem si říkal: Jo, vypadá to skvěle, dočkal jsem se. A dnes se mi to vše vybavilo, když jsem na zemi sebral již velmi staré známé, ale velmi oblíbené a legendární pačídlo. Od té chvíle jsem si vybavil to dětství, které jsme s kamarády u této hry proseděli. No protože s páčidlem přichází velká odpovědnost, to je pravda. 

Další zážitky jsou monstra ve hře. Každý má přeci svého favorita, že? No u mě to bez váhání byl Barnacle, neboli přisáté monstrum na stropě, které vás přitáhne a začne si na vás hodovat. Vždy, když mě toto monstrum chytnulo, lekl jsem se, i když se to třeba opakovalo několikrát dokola. Mohl bych se několikrát opakovat.

A nyní ke hře. Co se mi na hře stále líbí jsou zbraně, což je samozřejmost. Již zmíněné pačídlo (Crowbar), velmi účinná brokovnice, kterou jsem používal velmi často, MP5 na dálku, to samé kuše (Crossbow), mohl bych pokračovat. Dalším plusem je samozřejmě příběh a atmosféra ve hře, které zde prostě nemají chybu, jak psali kolegové přede mnou. 

Co mě naopak trošku vadilo, tak byly občasné lokace, na kterých jsem se zaseknul, dále byl pro mě byla trošku slabší hudební a zvuková stránka. Ovšem za tragédii bych to určitě nepovažoval. 

Bylo pro mě fajn, že jsem se k této hře mohl po několika letech vrátit a připomenout si skvělé dětství, které jsem s kamarády u této hry proseděl a vůbec toho nelituji, poněvadž i po těch pár letech mě ta hra bavila.

Pro: Black Mesa, příběh, atmosféra, zbraně, monstra

Proti: Hudba, fyzika předmětů, dlouhý úvod

+27 +29 −2

Blood II: The Chosen - The Nightmare Levels

  • PC 55
Původního Blooda II jsem hrál už kdysi jako dospívající chlapec a nedohrál jsem ho, protože mě to poměrně zkraje hry v určitý moment pravidelně vyhazovalo do Windows a tehdá jsem, zdá se, neměl tolik trpělivosti řešit špatně naprogramované hry, jako mám dnes. Do paměti se mi zapsal jako na svou dobu skvělý grafický počin (v tom roce byl v tomto ohledu lepší fakt asi jen Unreal (v rámci žánru)), ale že to dělali asi dost neschopní lidé. Původního Blooda Ii jsem tudíž dohrál až teď a následně se vrhl rovnou i na datadisk.

A ten se mi, světe div se, líbil víc, než původní hra, ale zároveň mě i daleko více štval.

V původní hře jsem udělal chybu hned na začátku, ale jako chybu....ona je to spíš zase blbost tvůrců. V původní hře můžete hrát klasicky za Caleba, nebo si můžete vybrat postavu. Pokud si chcete vybrat z těch několika postav, za které hrát, stane se pak v průběhu celé hry, že neuvidíte žádné cut scény, nefunguje ta věc, co vám říká, co máte dělat, mezi levely není žádný text, několik levelů chybí a mám pocit, že chybí i celá řada zvuků včetně mnoha promluv. No a perlička je , že pokud si vybíráte z postav, jednou z nich je i Caleb, takže můžete docílit toho, že sice hrajete za Caleba, ale tohle všechno ve hře nesmyslně nemáte. No a to se mi přesně povedlo a zjistil jsem to až někdy v druhé epizodě a musel se na cutscény pak koukat jak blbec zpětně na youtube.

V datadisku naštěstí žádný výběr není a postavy se střídají po jednotlivých levelech, takže konečně jsem si to užil se vším všudy.

A ty levely jsou úplně skvělé. Každý je zcela jiný, není to ta nudná šeď a laborky z původní hry, ale zajímavá místa typu cirkus, kostel či tajemné stavení kdesi v pustině.

Navíc se vrací nejvíc cool nepřítel, a sice mnich, který i říká úplně to stejné co v jedničce a zjistil jsem, že to je ta klíčová součást, co dělá Blooda Bloodem a co tak strašně chybělo v původní hře.

No a jinak je tu pár nových zbraní, které mě ale moc nezaujaly, a člověk ani nemá moc čas si je nějak užít. Stejně jako v původní hře i datadisk padá v průměru jednou za dvacet minut (klidně třikrát za pět minut a pak je zase hodinu klid), zdi jsou tady jenom proto, abyste jimi nemohli projít, ale cokoliv vás skrz ně zraní, skrz zábradlí s půlmetrovými mezerami mezi sloupky se samozřejmě střílet nedá a tak dáááál.

Co mě ale štvalo vyloženě na datadisku? Mě překvapuje, jak tu píšete, že je to krátké. Co pak o to, ono jako je, ale nevím, na jaké obtížnosti jste to hráli. Já na nějaké té prostřední. A vlastně celou dobu, i v původní hře, jsem měl neodvratný pocit, že snad musím mít nějak sníženou účinnost zbraní, protože i na ty nejlehčí potvory, co střílí ten zelený hnus, jsem vždy potřeboval i 100 ran z kulometu a na ty těžší běžně i 200, případně na toho behemotha nestačilo ani 500 a pak ani třeba dalších 100 z brokovnice. V původní hře se dalo zachránit zbraněmi, které se nabíjejí a hlavně člověk si s sebou nesl tunu zbraní a nábojů z celého průběhu hry.

No a problém datadisku je, že to asi moc nebetatestovali, protože k tomu všemu je ještě úplně debilně položená munice. Na začátku každého levelu začínáte prakticky s ničím a minimálně ve dvou (ale spíš třech) levelech je začátek nesmyslně náročný, nikde žádné náboje a musel jsem to vyloženě proběhnout s nožem a každou místnost loadovat asi desetkrát. A já opravdu zkoumám každý kout, takže ne že mě budete podezírat, že ne! Naopak konce jednotlivých úrovní byly už docela easy, protože tam se vždycky válel arzenál jak pro Ramba. Navíc všechny ostatní hratelné postavy, krom Caleba, mají mnohem nižší maximální health, a když máte maximum 100, a to je obvykle fuč během dvou ran od kohokoliv, tak je to na pěst. A když se k tomu přičte, že většina potvor neskutečně podvádí, čímž se kompenzuje, že jsou blbý jak štougev, tak je to klasický quicksave/quickload festival (přičemž při quickloadu padá hra zdaleka nejčastěji, což obvykle dost potěší, protože během quickloadu má hráč většinou tu nejlepší náladu že). Čili mě těch šest, nebo kolik je to levelů, trvalo fakt nesmyslně dlouho.

Takže The Nightmare Levels je daleko pestřejší, zajímavější a atmosféričtější varianta k původnímu Bloodovi II, ale zároveň je nesmyslně náročný. Závěrečný boss je úplně absurdní a jediná cesta, jak ho zabít je, zaseknout ho o šutr, což se ale vzhledem ke špatnému naprogramování celé hry, podaří nejspíš každému hned.
+12 +13 −1

Mists of Aiden

  • PC 90
Hráči všech jedinečných a zajímavých her, zbystřete. Musíte, protože o téhle hře jste téměř určitě neslyšeli, ale musíte se o ní dozvědět.

Tohle… tahle… tahle hra…

Je fantastická.

Je děsivá.

Je mrazivá.

Je perfektní.

Poté co jsem dohrál Palmyra Orphanage jsem neodolal, a koupil další hru od stejných tvůrců. Ačkoliv totiž zmíněná hra byla taková surová, viděl jsem lásku, kterou tomu tvůrci věnovali a chtěl jsem zjistit, jak pokročili.

Plot twist – Fakt hodně.

Ačkoliv mi hra zabrala cca 4 hodiny, tak těch pěti eur vůbec nelituji. Probudila v jednu chvíli zklamání, aby hned v následujícím okamžiku ukázala co skrývá, a já jen zůstal zírat na obrazovku.  

Mists of Aiden je naprosto unikátní hra, která vás ohromí. Nechci přehánět superlativity, protože zas nechci, abyste čekali objevení Ameriky – ale je to vážně něco jedinečného, k čemu je nejlepší přistoupit bez informací. Skočit do toho, a nechat se tím unášet, protože ani popis nedokáže zcela vystihnout o co tu jde. To by měla být vaše cesta. Hra vás překvapí ve finále rovnou dvakrát. Třikrát, pokud to risknete a nebudete si víc zjišťovat.  Jedná se o hru, kde i každá chyba nebo každé klišé dává smysl v rámci příběhu, a takové hry jsou nejkouzelnější, pro

Asi je jasné, že tohle není tak úplně recenze. Jen skutečně nadšené doporučení na jednu neznámou hru. Hlubší popis hry totiž spíše zkazí zážitek. Nevím totiž, jestli bych bez těch momentů překvapení byl tak nadšený. A nechci o to nikoho ochudit.  Jen chci ještě říct, že podobné pocity ve mně naposledy probudil The Beginner’s Guide. A to je velká pocta.
+9

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PS4 90
Herní výzva 2021 - Amerika, jak ji neznáte

Výborné pirátské dobrodružství, které vzalo spoustu mechanik s předchozích dílů, přidalo pár nových a vytvořilo velmi zajímavý a hlavně hodně zábavný guláš. Po dohrání tohoto dílu se v mém pomyslném AC žebříčku tento díl řadí na druhé místo (za Brotherhood), ale byl jsem až překvapen jak moc mě hra bavila.

Nejsem žádný pirátofil, ale v této hře jsem se do role dost ponořil a vlastně samotné pirátství mě na hře bavilo mnohem víc, než asasínství, které je přeci jenom už z předchozích dílů lehce přejedené. Jen tak se plavit po moři, občas zplundrovat nějakou loď, vytvořit svou vlastní pirátskou flotilu, ulovit si nějakého žraloka, probádat tajemná moře, nasbírat si různé poklady na romantických ostrůvcích v Karibiku, ale vlastně si i na hulváta občas někoho zavraždit, to všechno mě po celou herní dobu, která rozhodně není krátká, velmi bavilo.

Po delší době mě u AC série zase bavilo jen tak si procházet světem, objevovat tajemná zákoutí, hledat zbytečné poklady či se plavit po moři. Nepotřeboval jsem nějak extra být hnaný příběhem, ale hezky střídmě jsem si to prokládal. Chvíle plundrování na moři, pak posunutí v příběhu, občas nějaká asassínská zakázka a pak zase objevování krásných ostrovů.

Ačkoliv je grafická stránka hry již na PS4 zastaralá, i přesto má hra ve svém vizuálu velké kouzlo. Všechno působí tak krásně, barevně, romanticky, prostě tropický ráj. Navíc se zde vyskytuje poměrně bohatá fauna a flóra a když jsem poprvé spatřil velrybu, která mi vyskočila před mojí “Královnou Annou“, tak jsem byl v nemalém úžasu.

V rámci exploringu se jedná vskutku o velmi povedený kousek z této série a vlastně to dost táhne samotnou. Tím ovšem nechci říct, že se jedná po příběhové stránce o slabou hru. Příběh je na poměry této série velmi dobrý, sice nějak nevybočuje ve své kvalitě, ale rozhodně táhne a zajímá, opět tu máme spoustu známých osobností zapojených do tohoto fantastického světa, spoustu zrad, převratů a osobnostních vývojů. Navíc je závěr poměrně emocionálně silný a rozhodně ve mně hra zanechala svojí stopu.

Moderní část mě v AC sérii vždy bavila, v tomto díle mi přišla trochu na sílu, ale vlastně samotné hackování a objevování toho, co se skrývá pod pokličkou Absterga, moderních templářů a asasínů je pořád zajímavé a do hry to patří.

Pokud máte rádi exploring, poflakování se po rozlehlém světě, námořní bitvy a lore, který se pod celou sérií skrývá, tohle je ta správná volba. Teď jdu ještě dosbírávat collectibles a trofeje, ne protože bych měl nějakou úchylku (možná trochu), ale protože mě to u této hry prostě baví.

Pro: vše kolem pirátství, lodní bitvy, svět, exploring, hudba

Proti: lehká vyčpělost moderního příběhu, občasná dezorientace v postavách

+26

Lorelai

  • PC 80
Hru jsem začal hrát aniž bych vůbec věděl co od ní čekat. Jediné co jsem věděl bylo, že je to hororová adventura s hlavní postavou ženského pohlaví.

Hra je o dívce která žije v rodině s otčímem hrubiánským kreténem a ne moc vzornou matkou, zůstává jen kvůli mladší sestře. 
Hned ze začátku se rozjede ostrý sled události, které končí smrtí.... Dále se o ději nebudu moc rozepisovat, abych nemusel skoro celou recenzi hodit do "spoileru" :-) Protože děj a jeho vývoj je hlavní síla hry.

Už od začátku se mi zalíbila grafická stránka hry, hudba, dabing, dialogy a celkové zpracování. To, že vaše rozhodnutí ovlivňují zásadně konec hry nebo budoucnost NPC postav je super a můžete si hru nebo její část zkusit s jiným rozhodnutím.

Co mi vadilo, byla krátkost hry (cca 5 hodin), celkově její minimální obtížnost a málo logických hádanek, vše většinou bylo o tom  něco najdi -> seber -> otevři/použij. 

Celkově hru mohu s klidným svědomím doporučit.

Pro: originalita, grafika a hudba , různé konce a ovlivnění budoucnosti NPC

Proti: krátké, málo gameplaye

+13

Elvira: Mistress of the Dark

  • PC 80
Elvíra je jednou z těch mála starších vykopávek, která mě úplně minula, nedostala se mi prostě do pazourů, což nechápu, protože to vůbec není špatná záležitost-

Ponurá atmosféra, vynalézavé způsoby smrti a celková dost těžká obtížnost přidaly spoustu zábavy na několik odpolední a přemýšlení, jak tu mchu dostat ( ještě, že se pamatovalo na možnost savovat ). Čert vem trochu kostrbaté ovládání a celkovou orientaci, klady to vynahradí, takže za mě rozhodně na tu dobu pecka, když to srovnán s konkurencí - 80 %
+7

Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame

  • PC 80
Velmi důstojné pokračování nesmtelné klasiky.

Hra Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame si bere základy z prního dílu, zároveň ale přinásí velké množství inovací včetně výrazně lepší grafiky, takže je na první pohled poznat, že se jedná o zcela jinou hru. K prvnímu dílu jsem měl jedinou výtku. Vyčítal jsem mu téměř nulovou diverzitu nepřátel. To dvojka bravurně napravuje. Během příběhu si totiž projdete několik různých lokací s výrazně rozsáhlejšími úrovněmi a s novými nepřáteli, kteří jsou tak různorodí, jak to jen herní mechanismy umožňují. To samé platí i pro pasti. Každá lokace má navíc odlišnou atmosféru, což vás ještě více motivuje pokračovat, protože vás zajímá, co přijde dál. Další věc, která se zlepšila, je hudba, která nyní hraje například i během souboje a dělá jej více intenzivnější.

Podle mého doposavadního chválení se může zdát, že vlastně jedná o skvělou hru, která by měla ve všem předčít svého předchůdce. Buhužel ji ale sráží jeden zásadní fakt. I Prince of Persia 2 obsahuje časový limit. Ten je ale v kombinaci s rozsáhlejšími úrovněmi dost neúprosný. V některých úrovních navíc musíte uděla něco navíc, než se jen dostat na konec ke dveřím. Přijít na to tedy zabere delší čas, který ale vy vlastně moc nemáte. A když vidíte, že jste právě dorazili do nového lokace a zbývá vám třeba posledních 15 minut, je vám vcelku jasné, že hru asi dohrát nestihnete. Nadšení z průzkumu pak může nahradit spíše frustrace.

Druhá moje výtka je pak spojena s designem úplně první lokace u jednoho skoku. Prostředí totiž působí více plasticky a v jednom bodě je velmi težké odhadnout, kde vlastně končí plocha, od které se můžete odrazit. Pokud hrajete hru poprvé, je pak možné, že několikrát spadnete na tom samém místě jenom kvůli tomu, že tam už prostě je díra, kterou vy ale v tomto 2D pohledu nevidíte. To je ale jen detail, který vás bude iritovat opravdu jen v jedné úrovni.

Hra Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame je ve výsledku skvělá hra. Jen k ní časový limit, který byl v prvním díle výzvou, úplně nesedí a byla by možná lepší bez něj.

Pro: několik odlišných prostředí, diverzita nepřátel, krásná grafika, hudba, stejně skvělá hratelnost, atmosféra

Proti: přílišná komplikovanost některých úrovní, neúprosný časový limit, skok mezi střechami v první úrovni

+11

Need for Speed III: Hot Pursuit

  • PC 85
Ke třetím "Needům" mám takový zvláštní vztah. Když jsem hru poprvé uviděl v chodu u kamaráda, bylo to něco úžasného. Nebojím se říct, že jsem při pohledu na grafický posun oproti prvnímu dílu (dvojka mě v té době minula) obrazně spadl ze židle. Zmíněný kamarád byl totiž šťastným majitelem 3dfx karty a ten pohled na lesknoucí se kapoty aut a krásné prostředí byl pro mě naprosto přelomový. A přitom bylo samotné závodění úžasně rychlé a svižné. Asi netřeba dodávat, že jsem od té doby byl u toho kamaráda hodně častým návštěvníkem.

A nebyla to jenom grafika, kterou mě tato hra ohromila, i samotné hraní bylo hodně zábavné. Obzvlášť při split screenu v hot pursuit modu a s veřejnou dopravou. Netrvalo dlouho a naučil jsem se všechny tratě nazpaměť (u některých jsem ocenil důmyslné zkratky) a naše souboje o vítězství pak už spočívalo v umění neudělat žádnou chybu a hlavně se nenechat chytit policií. Aniž bychom uměli slovo anglicky, dokázali jsme přesně odříkat policistovo varovné hlášení při udělování pokuty nebo zatýkání. Docela sranda bylo hrát za policii, blokovat cestu, používat pásy s bodáky, atd. Časem nám naši pořídili lepší počítač a už jsme s bráchou závodili jako o život i doma.

Kromě závodů na život a na smrt mě bavilo jezdit i jen tak a užívat si dané prostředí, poslouchat vytí vlků v lese, zvony u kostela, apod. Super featura je možnost jezdit dané tratě i pozpátku, v noci nebo za nepříznivého počasí (led někdy stojí fakt za to). Pak je tu ještě možnost trať zrcadlově otočit, což je vlastnost, kterou upřímně nesnáším a vyhýbám se jí (což v turnajích na vyšší obtížnost moc nejde). Jen škoda že všechny tratě jsou okruhové, např. v jedničce se mi líbily i klasické trasy s několika etapami.

Trojka se prostě povedla. Ale ještě jsem kompletně nevysvětlil, proč k ní mám ten zvláštní vztah. Zůstane navždy v mém srdci jako hra, která mi jako první ukázala, co všechno dokážou 3D akcelerátory v praxi a jak zábavné mohou být arkádové závody na split screenu. Na druhou stranu musím říct, že si ji už asi mockrát nezahraji, protože o rok později přišel čtvrtý díl, který je ve všech ohledech lepší a přitom obsahuje mimo jiné stejné tratě. Argument, že je čtyřka vlastně jen takové vykrádající rozšíření vydávající se za plnohodnotnou hru je zcela validní. Já ale vnímám hlavně to, že hře dodává hodně věcí, které mi na trojce chyběly a to zatraceně dobře. Pro mě prostě platí, že když si chci dneska zahrát "ty správné Needy", sáhnu po čtvrtém dílu.
+26

Grim Legends 2: Song of the Dark Swan

  • PC 70
Do Grim Legends som išiel primárne s tým, že si zahrám HOG hru. Bolo to súčasťou zaujímavého bundlu na fanaticale („čím viac hra, tým menej eura“ :)), tak reku na chvíľu zmením žáner. Grim Legends by som ale skôr zaradil medzi klasické first person adventúry a nie HOG.

Malo to aký taký príbeh (nemohol chýbať ani plot twist), behal som od jedného rébusu k druhému, zbieral som a používal predmety a niektoré som dostal v občasnej HOG minihre. S HOG hrami mám malé skúsenosti, preto som bol potešený, že to nie je iba o hľadaní predmetov, ale často som musel scénu najprv upraviť, aby som potom mohol označiť hľadaný predmet. Sem tam sa mi stalo, že bolo nutné pendlovať medzi viacerými obrazovkami, ale keďže som nemusel čakať na šuchtanie sa postavičky, tak som lietal medzi obrazovkami ako ďábel. Druhá možnosť bola využívať na rýchle cestovanie mapu, ale tú som videl len raz, pri úvodnom tutoriáli.

Hra je ku hráčom veľmi prístupná. Záleží od zvolenej obtiažnosti (sú 3), pričom na najnižšej casual pomáha hráčovi zvýrazňovaním, kam má postupovať ďalej. Je tu aj nápoveda, ktorá zvýrazňuje predmety, s ktorými máte v danom momente manipulovať, prípadne dovolí preskočiť hádanku, ak si s ňou neviete poradiť.
Trošku mi vadila logika zobrazovania sa niektorých HOG minihier. Nie raz sa mi stalo, že mi chýbal predmet a získal som ho iba cez HOG minihru, ktorá sa sprístupnila na "nejakej" obrazovke.

Hra je zabalená v príjemnej grafike, ktorá určite neoslní ale ani nesklame. Dabing mi prišiel umelý, ale od indie titulu som nečakal žiadne zázraky.

Mám za sebou dve Grim Legends hry a keby mám niečo odporučiť, tak sa prikláňam ku jednotke, jej príbeh sa mi pozdával viac.

P.S. Nightmares from the deep, Grim Legends 1 aj Grim Legends 2 obsahovali po prejdení základnej hry bonusovú časť. Keď základná hra trvá cca 4 - 6 hodín, tak ďalšia hodinka strávená hraním bonusu poteší.

Pro: veľa rébusov, bonusový príbeh, systém nápovedy pre casual hráčov

Proti: niektoré rébusy už boli v jednotke, príbeh ma neoslovil

+14

Ministry of Broadcast

  • PC 80
Tato česká plošinovka mě zaujala hned při prvním setkání a po vydání okamžitě putovala do pořadníku. Došlo na ni až po roce, ale to vzhledem ke klasické pixelové grafice nijak nevadí. Největší předností hry je téma příběhu. Ten jako by vypadl z knih 1984 nebo Kallocain. Depresivní prostředí je odlehčeno množstvím různých narážek a především zlomyslným průvodcem - vránou. Děj je na konci trochu vážnější a především temnější - to hře ve výsledku dodá na dojmech.

Hratelnostně jde o mix Prince of Persia a Another World. Na hráče tak čeká hodně skákání a logických hádanek, mnoho úseků je nutné několikrát opakovat. Design je povedený a bavil jsem se po celou dobu hraní. Dostatečně často přibývají nové prvky a hraní tak neupadne do stereotypu. Když něco nešlo kvůli mé neschopnosti nebo blbosti, tak to bylo v pořádku. Ale v pár případech není úplně jasné co ještě lze přeskočit, což vede k zbytečnému opakování. Hrál jsem necelých 8 hodin, rozhodně jsem neprozkoumal každý kout. Délka je to akorát a pro daný styl hry obvyklá.

Technické zpracování je slušné. Grafika vypadá pěkně, navzdory stylizaci obsahuje dost detailů. Vytknul bych pouze font textů. I v klidu jsou rozhovory špatně čitelné a ty co se objevují během akce se téměř nedají stihnout přečíst. Po hraní jsem měl vždy dost unavené oči a to jen kvůli nevhodným textům. Zvuk je v několika místech výrazně hlasitější a je to trochu rušivé, ale to může být záměr. Jinak vše funguje jak má a i na slabším notebooku hra běží dobře. S Ministry of Broadcast jsem vlastně spokojen a hra naplnila má očekávání. Hraní je zábavné a příběh umí zaujmout, takže hru rozhodně mohu doporučit.
+25

Call of Juarez: The Cartel

  • PC 75
Herní výzva 2021 - 6. Jménem zákona (Hardcore)
Když jsem se rozhodoval nad letošní volbou Herní výzvy, tak mě kategorie Jménem zákona upoutala na první pohled. Her, ve kterých je možné hrát za policistu/detektiva, je poměrně velké množství a značná část z nich z nich je i velmi kvalitní (Max Payne, L.A. Noire, série Sherlocka Holmese nebo i česká série Polda). Má volba, ale úmyslně padla na poměrně kontroverzní hru, která je často považována za největší propadák série Call of Juarez. Tou hrou není nic jiného než její třetí díl, Call of Juarez: The Cartel.

Hned po oznámení titulu a upřesnění, že se hra odehrává v moderní době, navíc pak, že se její valná část odehrává v americkém velkoměstě Los Angeles, nebyla přijata zrovna pozitivně. Bohužel, ani samotný výsledek názor příliš nezměnil, a to hned z několika důvodů. Na odvážlivce, kteří přeci jen dalšímu dílu šanci dali, čekalo v podobě kudly do zad už samotné menu. Menu této hry lze považovat snad za jedno z nejošklivějších, co je ve hrách možné spatřit. Nebýt animace rozpixelovaného revolveru uprostřed obrazovky, člověk by snad zavzpomínal na textové editory typu T602.

Po samotném spuštění kampaně, přivítá, nyní už opravdu otrlé odvážlivce výběr tří povahově naprosto odlišných postav, z nichž ke každé se váže jiný příběh, jiné vlastnosti a také dovednosti. Hra hned z počátku také nabízí průchod celou kampaní v rámci online kooperace, která je bohužel nyní, takřka 10 let po vydání, již naprosto nereálná. Následuje krátký úvod a konečně samotná hra. Co člověka ochromí ihned, jakmile dostane volnou ruku, je i na rok 2011 takřka otřesné grafické zpracování a zrovna nepomáhá prostředí první mise, tedy listnatý park plný rozmazaných textur. Pocit ze samotné střelby není úplně špatný, ale stejně si člověk se slzami v očích zavzpomíná na naprosto geniální pocit ze střelby a ještě dokonalejší systém krytí minulého dílu Call of Juarez: Bound in Blood. V rámci několika dalších misí člověk začíná pomalu, ale jistě uvažovat nad tím, zda se nepřehlédl, a skutečně hraje Call of Juarez. Samotné lokality a hratelnost hry tomu totiž alespoň z počátku vůbec neodpovídá.

Odvážlivce však mohu ujistit, že druhá polovina hry, se již minimálně prostředím původním dílům podobá, a dokonce samotný příběh začne být docela zajímavý, že i ten lze alespoň trochu považovat za důvod k dokončení hry. Abych hru ale pouze nekritizoval, musím jít přiřadit také velké pozitivum, které minimálně z mého pohledu považuji u hry tohoto typu takřka revoluční. Ona totiž zde samotná kooperace má poměrně zajímavý význam. Prvním dobrým nápadem jsou rozmístěné ,,collectibles,, které má každá postava unikátní a pozor, vzájemně se hlavní postavy dokonce nesmějí potkat při jejich sbírání! Z mého pohledu velmi zajímavý prvek, který je naneštěstí nedomyšlený a každá postava v každé úrovni má sběratelské předměty umístěné vždy na stejném místě, což opravdu nenapomáhalo ani online kooperaci, kdy si stačilo pouze vytipovat jednotlivé lokality a čekat, až se jiný hráč napálí.  Zároveň jsou ale sběratelské předměty velmi důležité k postupu na vyšší úroveň postavy, a tedy k zisku lepších zbraní. Co mi ale z hlediska kooperace, tedy různý hlavních postav, připadalo ještě zajímavější je, že každá postava si vlastně žije vlastní příběh. Má jiné vedlejší úkoly, jiná poslání a při hře za jednoho je málokdy uhodnutelná součinnost druhého. Pokud chce hráč skutečně pochopit příběh jednotlivých postav, je nutné hru odehrát skutečně na třikrát, za každou postavu jednou. Tím vlastně mířím také k tomu, že se jedná o první hru v sérii, která má na výběr více konců, a to jak z hlediska volby postavy, tak z hlediska překvapivé finální volby. Samotné vyvrcholení a výběr mezi souhrou a kooperací parťáků je jeden z momentů, kdy se musím přiznat, že jsem sám dlouhé minuty přemýšlel nad tím, jakou volbu volit. 

Ve finále, co na hře vychválit a zkritizovat. Ačkoliv mě hra svým příběhem, ale i samotnými možnostmi kooperace ať už online, místní nebo dokonce s AI velmi překvapila, ani to nezabrání tomu, aby třetí díl, z mého pohledu legendární série, odešel z boje jako poražený. Vývojáři museli vědět do jakého rizika se moderní dobou, a hlavně zaměřením na kooperaci pouštějí. Hra obsahuje již zmíněných mnoho pozitivních prvků, které ale přes zbytek negativ v herním světě příliš neuspěly. Naštěstí je zde možnost se na pravý Wild West vrátit v rámci o dva roky mladšího následovníka Call of Juarez: Gunslinger nebo jiných dnešních her typu Red Dead Redemption 2.

Hodnocení: 75% 

Pro: Druhá polovina hry, využití kooperace, různorodost příběhu

Proti: První polovina hry, grafické zpracování, nápady nedotažené do konce, moderní pojetí

+12

Little Nightmares

  • PC 50
Jakožto fanoušek her jako Limbo či Inside vypadalo Little Nightmares jako stvořené pro mě. Hru, plnou originálních nestvůr, hororově nádherných prostředí a silné atmosféry jsem však po dokončení druhého "světa" z frustrace odložil a odinstaloval.

Proč? Protože je neskutečně frustrující. Hru jsem hrál na klávesnici, ale mnohé moje výtky jsou obecné.

- Tvůrci hry jsou evidentně po vzoru hry nějaká tříruká monstra, jinak by je nenapadlo zároveň ve výchozím keybinginu použít WASD, šipky, a myš zaráz (na funkce které opravdu je nutno použít zaráz).
- Checkpointy ve hře jsou poměrně daleko od sebe. A zaručeně kvůli nim budete opakovat mnohé lehčí části, za kterými následuje těžká část, vícekrát než vám bude příjemno. To by možná ani tolik nevadilo, kdyby většina smrtí ve hře nebyla kvůli quirky ovládání.
- Hra působí jako 2D skákačka, ale ve skutečnosti se postava může hýbat ve všech osách. A za první dvě kapitoly jsem potkal hned několik míst, kde se vám hra vysměje za to, že se vám v tomto podivném bočním pohledu nepovede předo-zadně trefit skok.
- Ovládání postavy je klouzavé, sprint je nekonzistentní, a postava občas sama od sebe klopýtne (netuším co je záměr, co to způsobuje, ani proč jsem kvůli tomu v jednom místě 4x umřel).
- Řešení většiny hádanek je najít, po čem se dá vyšplhat nahoru. Kromě těch, které mají něco na vyšplhání nahoru, ale nahoře ve skutečnosti nic není -- ve skutečnosti jste správné řešení zkoušeli už na začátku, ale hra z nějakého důvodu nezaregistrovala vaše snažení a to že to bylo správně se dozvíte až z walkthrough.

Je rozdíl mezi hrami, které jsou frustrující, protože vám nejdou, a hrami, u kterých z většiny smrtí máte pocit, že za ně nemůžete vy. A temná atmosféra se okouká, když už tou stejnou sekcí taháte potřetí krabici, protože jste se o místnost později netrefili skočit na piáno. Ačkoliv jsem se velmi těšil že si zahraji další hru z toho žánru, Little Nightmares musím dát 50%, protože funguje jen z poloviny: dobře se na ni kouká, ale vůbec se to nedá hrát.
+11 +12 −1

Heavy Rain

  • PS4 100
Heavy Rain je srdcovka, která ve mně vzbudila neskutečné množství emocí a napnutí do poslední chvíle. V té hře jsem nenašel žádnou větší chybu.

Výborný příběh, skvělá grafika vzhledem k 11 let staré hře, dobře ovládatelné a samořejmě - rozhodnutí ovlivňující následně celý příběh. Ve hře hrajeme za čtyři různé postavy, tedy příběh vidíme ze čtyř různých pohledů. Stačí jedno rozhodnutí, jedno úmrtí jedné osoby a vše je jinak. Stačí jedna chyba, a máte postavy tři.

Když agent FBI bojoval na, tuším, šrotišti, stačilo pár kliků špatně, a byl bych bez Normana, bez agenta, který zde hraje velkou roli, bez kterého bych nejspíš syna Ethana nenašel a nezachránil.

V průběhu celé hry jsem byl plný napětí, a plně jsem se vžil do postav, za které jsem hrál. Ve hře jde o dopadení origami killera, který unáší malé děti. Měl jsem zde spoustu kandidátů. Nejdříve mě napadl Ethan, poté psychiatr Ethana, nakonec to byl ale soukromý detektiv Scott, z čehož jsem byl velmi překvapen.

Hra má skvělou atmosféru, kterou má snad každý hráč při této hře. Každým dnem jsem se těšil, až hru zas rozehraju. Za mě topovka, řadím mezi TOP nejlepší hry - 100%.

Pro: Atmosféra, příběh, grafika, hratelnost, příběh zavísející na rozhodnutí

Proti: Občas trochu zlobila kamera

+18 +19 −1

Game Dev Tycoon

  • PC 75
V Game Dev Tycoon se vžijete do role herního vývojáře s mnohými úskalími, které to obnáší.

Možnosti na začátku hry jsou značně omezené. Začínáte totiž v době, kdy na tom herní průmysl nebyl jako dnes. V základu tedy vyberete, co za hru chcete tvořit, jakého má být žánru, případně na jakou platformu má vyjít. Pak už se pouštíte do vývoje. Nebo spíše naše postava. Vy totiž jen určujete, čemu má v každé ze tří fází vývoje věnovat kolik času. Má hra být více o příběhu, akci, mít dobrou umělou inteligenci nebo směřovat všechno úsilí do grafiky a designu světa? To je jen na vás. Ale pozor! U každého žánru je potřeba zaměřit se na něco jiného. Je přeci jen rozdíl mezi akční hrou jako DOOM a příběhovým RPG. Princip "vývoje" hry je tedy opravdu jednoduchý, potřebujete se ale vždy hodně zamyslet, co upřednostnit a upozadit, protože každý vývoj hry stojí peníze.

Jak jde čas, odemykají se vám nové možnosti k výzkumu počínaje novými tématy až po mechaniky, které můžete pak zabudovat do vlastního enginu. Společně s tím přicházejí i nové konzole, které jsou silně inspirovány skutečnou historií. Máte díky tomu pocit, že jste jedním z průkopníků herního průmyslu. Můžete tak také odhadnout, jaká konzole bude mít úspěch a zda se vyplatí na ní vůbec vydávat hry. Také je zde možnost si k sobě postupem času najmout zaměstnance a tvořit společně větší hry než kdy dříve.

Po nějaké době se ale dostanete do fáze, kdy nepřicházejí žádné razantní změny hratelnosti, navíc je v této fázi poměrně jednoduché zkrachovat. Nevím čím to je, ale tuto konkrétní fázi jsem opakoval vícekrát, než mi přišlo zábavné, a začínal jsem být spíše frustrovaný a trochu znuděný. Na druhou stranu poslední fáze hry je zase hrozně rychlá. Hra vám začne nabízet obrovské množství možností, které s přívalem dalších a dalších nestíháte ani zkoumat, a najednou na vás vybafne poděkování za hraní společně s koncem hry. Vy sice můžete pokračovat ve vývoji dalších her. Už ale nevychází nové konzole a nepřichází žádné eventy, takže váš zájem o hru poměrně brzo opadne.

Ve výsledku se ale jedná o nadprůměrnou hru fungující na skvělém konceptu, který vás nutí experimentovat, co bude ta nejlepší kombinace pro vaši hru. Vše je to zabaleno v příjemném grafickém kabátku, který skvěle koresponduje se zmíněnou jednoduchostí mechanik. Pokud se chcete chvíli cítit jako herní vývojář, ale zároveň vás jen při pomyšlení představa nějakého kódu děsí, hru mohu jen a jen doporučit.

Pro: jednoduchost základních herních mechanik, množství možností, grafický design, historie her inspirovaná realitou

Proti: zvláštní fázování obsahu, prostřední fáze hry

+11