Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Reksio i UFO

  • PC 75
Neskutečná nostalgie, která sice není dokonalou hrou, přesto ale své kvality má.

Ani nevím jak, ale vzpomněl jsem si na jednu ze svých nejoblíbenějších her svého dětství a v rámci herní výzvy jsem se rozhodl si jí znovu projít. Ve svém hodnocení budu brát ohledy na to, že se jedná o dětskou hru, kterých jsem sice moc nehrál, ale vím, jak jsou často odbyté například filmy a seriály, které jsou mířené pouze na děti.

Co se týče vizuálu, postavy opravdu nejsou nakreslené detailně. Výrazně lépe je na tom samotné prostředí hry, které vypadá poměrně hezky. Je to i díky tomu, že je statické, což ale u adventury nemusí vadit. Během hry se navíc podíváme na několik planet, které sice nejsou originalita sama, design každé je ale odlišný, a tak se vlastně vždy těšíte, jak bude vypadat ta další, hlavně pokud jste ještě malí. Děj hry je poměrně jednoduchý a vývoj postav je často velmi urychlený. Na hru pro děti ale není úplně přímočarý, dojde k několika zvratům a obsahuje několik dalších dílčích příběhů, které jsou někdy i poměrně vtipné a jejich řešení mě i po letech celkem bavilo.

Součástí hry je i několik miniher, které musíte překonat, abyste se posunuli dál. A ty jsou za mě největším kamenem úrazu. Některé byly opravdu jednoduché a jsou za mě zcela adekvátní dětem ve věku 6 let, kterým je hra určena (i když v té době mi taky daly zabrat). Mnohé z nich mi ale i teď dělaly problém. Tím nechci říct, že jsem s nimi zápasil nějak dlouho, ale několikrát jsem zemřel a musel jsem minihru jet znovu. Pro děti taková minihra musí být neskutečně náročná a některé z nich ji nemají zkrátka šanci projít. Vývojáři možná doufali, že jim s těmito pasážemi pomohou rodiče, čemuž napovídá i několik referencí na Star Wars nebo na Star Trek, které párkrát celkem pobavily. To ale za mě není způsob, jak správně nastavit obtížnost takové hry. Navíc některé pasáže jsou přímo otravné, konkrétně bloudění po Vejci, kde musíte najít to správné pořadí, jak kliknout na jednotlivé dveře. Během toho vás však nesmí chytit záporák. Problém je v tom, že jak kliknete na dveře, Rexík se vydá jejich směrem a pokud se z nich najednou vynoří Kohoutátor, už ho nijak nezastavíte.

Nakonec bych si ještě kopnul do českého dabingu této hry. Polský originál je naprosto skvělý a dodává postavám opravdu charakter. Ten český je ale místy příšerný a například již zmíněný záporák Kohoutátor mlčí, zatímco otvírá pusu. Po chvíli tedy řekne pár slov, ale pak dál naprázdno otvírá pusu, nebo vlastně zobák. Nechápu, jak se něco takového mohlo stát. To dabér nedostal žádné instrukce typu "mluv pomalu"? Nebo mu někdo omylem poškrtal polovinu textu? I když to zmiňuji jako zápor této hry, do výsledného procentuálního hodnocení tento fakt započítat nechci, protože to není něco, za co by tvůrci hry mohli.

Reksio i UFO je pro mě ve výsledku velmi solidní dětská adventura, která by asi mohla mít více vyváženou obtížnost. Na druhou stranu bych tuto hru s klidným srdcem nainstaloval svému dítěti i s vědomím, že mu budu muset s něčím pomoct, protože je to vlastně taková lepší pohádka. Zlo bude poraženo, spory se mají řešit tím, že si lidi promluví, a na obezitu funguje cvičení. A ještě k tomu si děti procvičí nějaké to logické myšlení, takže výsledek je zcela ideální.

Pro: grafika prostředí, různé planety, na dětskou hru solidní příběh, několik odlišných miniher, popkulturní reference, skvělý polský dabing

Proti: nekonzistentní obtížnost, pár otravných pasáží, hrozný český dabing

+7

Blackwell Unbound

  • PC 65
Nejméně komplikovaný díl z celé série. A také suverénně nejkratší.  Odpadly osobní i pracovní problémy, se kterými se Rosangela potýkala  v první epizodě, takže se duo paranormálních čmuchalů  může soustředit   na řešení případů. Respektive duchopřípadů. Pouštějí se do toho s takovou vervou, až si říkáte, jestli jim za to někdo platí. Asi ne.  Z čeho tedy  žijí a udržují byt v New Yorku? (Joey vlastně nežije, ale  byt stejně  něco stojí.)

Joeyovo parťačkou tentokrát není Rosangela, ale tetička Lauren, jejíž popel byl v intru první epizody rozprášen dolů z mostu na hudsonské šífy. Tahleta Lauren, čadící jedno cigáro za druhým, je výrazně sympatičtější a životnější postavou než bledničková Rosangela, což už tady  bylo v komentářích řečeno. Děj se neodehrává v „současnosti“, ale v roce 1973. Bývaly to krásné časy před vynálezem všech těch internetů a mobilních telefonů. Hned bych se do nich vrátil, kdyby to bylo možné.

Grafická stránka byla oproti jedničce  vylepšena a posunula se z  „bolestivá pro oči“ do kategorie „vlastně docela fajn“.  Herní mechanismy jsou oproti jiným epizodám značně očesané - například Joey pozapomněl na  některé své speciální schopnosti (rušení elektropřístrojů, způsobení průvanu).  Teď ho však můžete samostatně  ovládat.  Děláte to, když potřebujete vejít do uzamčené místnosti a nebo nakouknout do hlídaných dokumentů.   

Souběžné řešení dvou duchopřípadů, když 2x děláte v podstatě to samé, začne být po nějaké době otravné.  Než vás to však skutečně otráví, přijde pár zvratů a je tady konec.  "Unbound" měl (údajně)  tvořit jeden nerozborný celek s třetí epizodou, z komerčních důvodů však byl odtržen a vydán předčasně. To celkem dobře zdůvodňuje tu krátkost. 

Teď pár zajímavostí.

Student Sam Durkin, se kterým tetička Lauren ve dvojce párkrát telefonovala, se objeví  ve čtyřce a v pětce jako již postarší detektiv Durkin (se závislostí na nikotinu).

Novinář Mitchell z The New Yorker, kterého tetička Lauren několikrát navštívila v jeho kanceláři, skutečně žil (v letech 1908 až 1996). Kromě jiných věcí napsal knihu Joe Gould's Secret, která pojednává o chlapíkovi jménem Joe Gould (ten žil v letech 1889 – 1957 a  byl znám také  pod přezdívkou Professor Seagull). Oba, Mitchell i Gould, se objeví ve třetí epizodě Blackwell série – pod vlastními jmény a s víceméně vlastními portréty. Je pro mě záhadou, proč je  strčili do hry takhle natvrdo.
+11

F1 2011

  • PC 10
Tohle je nejdražší hra, kterou jsem si kdy v životě koupil a do dneška toho lituju. Je sice hezký, že má skvělou grafiku, reálné vlastnosti vozu, bohatou kampaň nebo věrně udělané tratě, ale k čemu to je, když je plná bugů. Občas se stává, že se během závodu z ničeho nic sama přepne kamera, ale to je v podstatě maličkost. Horší je, že občas dojde k tomu, že se hra špatně uloží a v důsledku toho se hra při načítání kampaně sekne a uložená pozice se vám nenačte. Původně jsem si myslel, že je chyba na mé straně, pak jsem ale zjistil, že stejný problém řeší x dalších hráčů. Problém popsaný výše, se dá sice řešit přepsáním posledního sejvu předposledním, člověk pak přijde "jenom" o poslední odjetý závod, ale v momentě kdy se špatně uloží i ten předposlední, jste totálně v háji a můžete začít hrát celou kampaň od začátku a to docela zamrzí (slušně řečeno), zvlášť pokud jste ji měli dobře rozjetou. 
Nechápu jak někdo mohl pustit na trh takový nedodělek. Královna motorsportu by rozhodně zasloužila lépe udělaný simulátor.

Proti: Bugy

+11

The Gardens Between

  • PC 80
Odpolední indie jednohubka na lehké potrápení mozkových závitů. Logická adventura nám vypráví příběh dvou dětských kamarádů skládajících své vzpomínky na jednotlivých ostrovech, představující vždycky jednu vzpomínku, kam se dostali během bouře, když seděli v domečku na stromě, který si postavili na zahradě mezi jejich domy. Celé to vlastně je rozloučení těchto 2 přátel, protože jak se dovíme na konci, jeden z nich se stěhuje pryč.

Logické hádanky pracují s manipulací času a to v základu pohybem dopředu a dozadu a taky v interakci s některými předměty na daném ostrově. Hra začíná zlehka, ukazuje nám, co a jak funguje, ale s každým ostrovem jsou postupy o něco obtížnější. Úkolem je donést světlo, představující danou vzpomínku, v lucerně, kterou nese jeden z kamarádů na vrcholek ostrova a seskládat tak celou vzpomínku dohromady. Hádanky, nejsou nijak komplikované, ale hra vám taky nedá nic zadarmo, ale když se pozorně díváte a zjišťujete, co a jak funguje, tak většinou se moc nenadřete. Problém nastává, když část hádanky, je tvořena novou mechanikou, která ani není nijak představena a musíte na to přijít úplně sami. Většinou se jedná vlastně o to, zastavit se a počkat až se něco provede, aniž byste věděli, že by se něco takového mělo dít. V rámci získání achievmentů je to parádní vlastnost, ale trošku to škodí tempu.

Ale je to nádherná podívání jak graficky, tak zvukově, a zvuk je i na jednom ostrově použita jako mechanika. Celkově hra pracuje s celým ostrovem a někdy jsem se divil, a byl příjemně překvapen, co si pro mě překvapili.
+12

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode Two

  • PC 85
Na DLC jsem se těšil, základní hra mě bavila a jediná škoda, že je to spíš nevyšlo jako jedno DLC. Když to vezmu celkově, tak už podle toho, že je to rozděleno na 2 epizody, tak každá je jiná, ale sdílí jeden společný příběh a proto je škoda, že to nebylo uděláno jako jeden díl, jedno DLC.

V druhé epizodě hrajeme tentokrát za Elizabeth a úplně nový typ hratelnosti. Jelikož Elizabeth není ostřílená jako pan Dewitt, tak jsme dostali do vínku, stealthový přístup, kuši s uspávacími šipkami a nedostatkem všeho, a to i na střední obtížnosti. Na jednu stranu mě to v určitých částech nebavil tenhle stealthový přístup, přeci celou dobu hraju FPS a na jednou tohle, ale chápu, že nemohli z Elizabeth udělat ostříleného zabijáka, ale celkový pocit je spíše pozitivní. Co se mi rozhodně líbilo na stealthovém přístupu, že tomu přizpůsobili zvuk, což z toho dělá velmi dobrý zážitek. 

Pokračujeme v příběhu z první epizody, ale kromě Rapture, se znovu podíváme do Columbie v době, kdy se odehrává hlavní příběh a celé se to prolíná. Pasáže v Rapture nás přibližují občanské válce a tomu, co se dělo v prvním díle a uzavírá celý kruh, který se vlastně nakonec neustále opakuje a i když bychom chtěli tomu zabránit, tak to prostě nejde.

Co mě lehce zklamalo byla technická stránka, nečekané propady počtů snímků, i když se nic neděje. Taky interakce s předměty vyskakuje hodně brzy (na delší vzdálenost) a na kratší vzdálenost člověk člověk bojuje s tím, aby interakce vyskočila. Dále nechápu, proč oproti základní hře, první epizodě je úplně nové rozložení kláves a ovládání, proč to nebere to, co je nastaveno už od základní hry, ale dá se s tím sžít.
+8

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode One

  • PC 75
Na DLC jsem se těšil, základní hra mě bavila a jediná škoda, že je to spíš nevyšlo jako jedno DLC. Když to vezmu celkově, tak už podle toho, že je to rozděleno na 2 epizody, tak každá je jiná, ale sdílí jeden společný příběh a proto je škoda, že to nebylo uděláno jako jeden díl, jedno DLC.

První epizoda je vážně jen takový úvod do toho, co se bude dít v druhém díle a jinak je to v podstatě základní hra, ale než se začne něco pořádně dít, tak je vlastně konec. Vracíme se jako pan Dewitt, kterého navštíví Elizabeth s tím, že má pro něj zakázku, aby našel jedno ztracené dítě. Ale místo města v oblacích se ocitáme v Rapture a to ještě před občanskou válkou a to je asi to nejlepší na této epizodě a to, že vidíme Rapture ve své původní podobě a je to krásná podíváná, a člověk má chuť objevovat co nejvíc. Ale mezi smetánkou a tou krásou nezůstaneme dlouho a vydáváme se do nižších částí Rapture, kam byl vykázán Atlas, hlavní zaporák prvního dílu a hledáme naše ztracené děvče.

Jelikož jsem základní hru hrál na střední obtížnost, rozhodl jsem se pokračovat na této obtížnosti i v DLC, ale přišlo mi, že to bylo o trochu těžší než v základní hře. Zvlášť když na vás nalétlo víc nepřátel, tak v mnoha případech to skončilo tím, že mě Elizabeth oživovala. Rozhodně je zdraví, salt, peněz a prostě všeho méně a vrátil jsem se zpátky do prvního a druhého dílu a jelikož to navazuje na první díl, tak to dává i smysl.

Čeho jsme se dočkali, bylo to, že konečně jsme mohli přepínat mezi více zbraněmi a nebyli jsme omezeni jen na 2 zbraně.
+7

Blood will be Spilled

  • PC 60
Blood will be Spilled bych nazval vzorovou hrou s promarněným potenciálem. Nápad je skvělý a zatraceně zábavný, ale hratelnost Vám totálně zazdí chyby ve hře (zdravím kluky ze Cyberpunku). Tak moc, že se to převede až do nechutenství. Ale to jen tak na začátek...koukneme na to podrobněji.

Poslední díl časopisu Score mi představil plnou hru této hry. Přiznám se, že jinak bych o ní vůbec netušil a už vůbec bych netušil, že jí má na svědomí slovenské studio. Klobouk dolů pánové, protože nápadem jste mě nadchli hned od začátku. Hra se totiž odehrává v klasickém westernovém prostředí, jen postavy tu nejsou lidé, ale hmyz. Dokonce i Vy, coby hráč, hrajete za komára a když potřebujete, tak v nějakém souboji třeba sem tam někomu vysajete trošku té krve. Co je ale na hře tak zajímavé?

Na první pohled hra totiž vypadá jako klasická plošinovka, hodně hezky ručně kreslená plošinovka, která už od prvního momentu opravdu vypadá dobře a také se hraje docela dobře. Když se ale dostanete po sérii seskoků z různých skokanských můstků k prvnímu tahovému souboji, letmo se zarazíte. Nevím, jak ostatní, ale já se s takovým nápadem nesetkal a jelikož mám tahové souboje rád, vysloveně jsem to ocenil. Tahové souboje jsou tu zábavné, postupem ve hře se vyvíjí, objevují se noví bossové, nové možnosti, jak někoho sejmout. Vyvíjí se to dobře. Jenže i souboje jsou vlastně zásadním kamenem úrazu.

Tahové souboje totiž obsahují bugy. Dost kousavé bugy, které ze začátku serou, aby postupně úplně znechutili hru. To, že se mi stalo, že se mi během tahu protivníka protivník sekne a nepomůže nic jiného, než kombinace tlačítek Alt + F4, jsem tak nějak přijal a říkal si, že to je něco, co ještě kousnu. Přeci jen ukládání je na každém rohu, tak proč ne. Jenže když se mě po jednom znovu načtení checkpointu stalo, že jsem se ocitl na začátku kola, jímal mě trošku vztek. Přitom ze začátku jsem byl ještě smířlivý a říkal si, že to je asi náhoda, ale když se Vám to stane ve druhé polovině hry, kde za sebou máte pár tuhých soubojů v rámci celé hodiny a před Vámi je boss, který Vás na první dobrou sejme, vy si načtete checkpoint a objevíte se na začátku mise, věřte, že v tu chvíli byste nejradši rozkousali klávesnici vztekem. Ten pocit je k nezaplacení a bohužel kazí celý dojem ze hry.

Přitom příběh je fajnově zábavný, odkazující na klasické westerny svojí doby. Dokonce si tvůrci dali tolik práce i s dabingem, který je vysloveně podařený a co jsem tak pročítal, tak nabízí i dabéry, kteří pracovali na světových titulech. Vše je pak završené skvělým nápadem kombinace poměrně jednoduché plošinovky a dost zábavných tahových soubojů, aby Vám to nakonec zkazily bugy. Škoda, zatracená škoda. Navíc, když hru dohrajete a uvědomíte si, že jste se nedočkali konce s pokračováním pravděpodobně v nedohlednu, otráví Vás to ještě mnohem více. 

Blood will be Spilled je jednoznačně zajímavou hrou. Stojí minimálně za zkoušku, protože je znát, že práce mnohých nepřišla vniveč. Je tu zábavný příběh, dobré texty, skvělý dabing, do prvního bugu regulérní nadšení z konceptu...ale pak už je to jenom o sebemrskačství, tryzně a přemlouvání se k úctyhodným výkonům, abyste hru dohráli do konce, kde Vás hra ještě ocení tím, že příběh nijak neuzavře. Ale třeba se pokračování dočkáme, přiznám se, že bych do něj okamžitě šel.

Pro: Zábavný mix hopsačky s tahovými souboji se zábavným námětem, krásnou ručně kreslenou grafikou, dobrou hudbou...

Proti: ...ale zábavné je vše jen do momentu, kdy Vás navštíví první Mr. Bug. Pak už jde celé nadšení do kopru a s tím i celá hra...

+11

Age of Empires

  • PC 80
Další hra, na kterou mám vzpomínky, ale hodnotit ji po letech až dnes? To je výzva. O zjištění této hry jsem se dozvěděl samozřejmě klasicky po pár letech. O to větší natěšení jsem měl a chuť si zahrát. I po té době ta hra většinu lidí stále neomrzela a do teď na ni stráví hodiny času.

Dříve jsem měl se strategiemi špatné zkušenosti, že jsem nevěděl, co a jak mám dělat. Prostě mi to přišlo více chaotické, ale to již není pravda, vše se otočilo a strategie mám rád. Mám snad pocit, že jsem zatím moc strategií nerozebíral, tak je čas to napravit.

Už v Menu je potěšující pestrý výběr civilizací starověku, z kterého si každý milovník a fanoušek hry prostě vybere. Další věcí jsou kampaně a jejich obtížnost. Na můj vkus to je místy obtížností nevyrovnané, což může kritiky naopak odradit. Hra probíhá od doby kamenné do doby železné, což je u této hry naprosto v pořádku, ale zase naopak mi občas dělaly problém jednotky, které ne vždy chodily plynule a aby dorazily na místo nebo udělali určitou činnost, tak jsem musel klikat myší vícekrát, což bylo poměrně otravné. Je zde bohatý výběr budov v každé určité době. 

Mohl bych se rozepisovat více, ale po tolika letech si vybavit tuto hru a zavzpomínat na ni, je poměrně problém, obzvlášť, když jsem nejvíce strávil u dvojky. Ale i tak je tento kousek stále velmi povedený.

Pro: Doby, budovy, starověk, jednotky, civilizace, suroviny

Proti: Nevyrovnaná obtížnost, bugy u jednotek, malá populace

+24

Hitman: Codename 47

  • PC 60
Dojmy z prvního dílu holohlavého asasína jsou tak nějak na půlce. Jak píší kolegové diskutéři největší pozitivum je v samotném námětu a podání jednotlivých misí, kdy většinou nejde o bezhlavé střílení protivníků, ale spíš promyšlené, utajené likvidování jednotlivých cílů.

Negativum za mě bylo jednoznačně krkolomné ovládání, fakt, že většina IQ protivníků se dá popsat jako, že nejsou nejostřejší tužky v penálu a hlavě jejich neomylná bystrozrakost a střelba, to vše za nemožnosti ukládat v průběhu mise, tady lítaly všichni živočichové.

Za mě je lepší průměr, pokud si dobře pamatuju, další z dílů se mi líbily víc - 60 %
+12

Endless Legend: Shifters

  • PC 80
Shifters (Měňavci?) jsou další jedinečnou rasou do světa Aurigy. Hlavní jejich zvláštnost je, že obrátí na ruby klasický běh hry, kdy zima bylo obtížné období ve kterém se nevyplatilo táhnout někam armádou. Měňavci naopak v tom období změní svou formu do temné podoby a jsou vražednými bojovníky a tedy je ideální přepadnout vaše sousedy. Opět tedy platí, že strana je osobitá a vyžaduje novou strategii. Pravda, není to až tak divná strana jako houby ze Symbiosis, ale co chybí ve zvláštnosti stavební (ač i Měňavci jsou odlišní v tom, že jejich druhové stavby jsou celou novou čtvrtí), vynahrazují svými proměnami (které můžete vynutit i mimo cyklus ročních dob za úplatu).

Datadisk také přidává perly, které je možno sbírat a následně si za ně kupovat vylepšení. Pro Měňavce jsou však perly i základem mnohých jejich staveb což je nutí vysílat armády na jejich sběr. Zajímavé je, že perly, které jsou ponechané bez sebrání postupně sílí.

Zde se však objevuje možný problém datadisku. Nepřišlo mi, že by AI perly brala na zřetel a sbírala cíleně. Když jsem pronikl na nepřátelská území, tak jsem zažil velké perlové žně.

Kromě toho však datadisk je opět trochu více Endless Legend. S jejími klady i zápory.

Pro: nová zajímavá frakce

Proti: AI neřeší perly?

+7

Duke Nukem 3D: Plutonium Pak

  • PC 80
Při příležitosti pařbexu Duke Nukem 3D: Anniversary World Tour jsem si zopakoval čtvrtou epizodu „The Birth“ z klasického Duke Nukem 3D, neboť tu jsem si pamatoval nejméně. Jak se následně ukázalo, nepamatoval jsem si ji vůbec, ale začneme od začátku… Vše údajně začalo Velkým třeskem. Následovala řada nepodstatných událostí a za necelých 14 miliard let vyšel Duke Nukem 3D. Nastala doba, kdy téměř každý pevný disk „čtyřiosmšestek“ a prvních Pentií musel obsahovat Duke Nukem 3D. A ti největší borci měli dokonce Duke Nukem 3D: Atomic Edition, která obsahovala navíc právě čtvrtou epizodu „The Birth“.

Nyní, po čtvrt století, mě překvapilo, že Duke Nukem 3D je vlastně velmi rychlá hra (se zapnutým autorunem), je trochu víc „doomovitá“, než jsem si pamatoval. Všude plno poměrně jednoduchých potvor, ale na vyšší obtížnosti dávají brutální damage a nábojů není přebytek. Avizované zákysy jsem naštěstí nezaznamenal, naopak kvituju, že i když se ve hře nachází klasický systém třech typů bezpečnostních karet, tak levely nejsou kompilovány stylem „na jedné straně seber kartu a na druhé straně mapy ji použij.“ V podstatě pokud se díváte kolem sebe, jdete pořád za nosem.

Epizoda The Birth se mi designově velmi líbila. Vůbec jsem si nepamatoval, jak byl každý level příjemně vtipný – od burgrárny, přes policejní stanici, strip club, supermarket a další. Musím říct, že v roce 1996 dokázala málokterá hra tak přirozeným způsobem vyobrazit reálné prostředí. Mapy byly ale poměrně malé, každá se dá profrčet za pár minut, např. konkurenční Blood se mi zdál nepatrně větší.

Přidanou novou zbraň raději nebudu hodnotit (na piču), myslím, že nároky na datadisk byly v roce 1996 nepochybně nižší, ovšem také záleží, za kolik se Plutonium Pak vlastně prodával. I když ono je to asi jedno, protože jste jej beztak všichni pirátili na disketách, jen já jsem si hru v 11 letech koupil za lidových 2299,- Kč, které jsem poctivě vydělal točením dětského porna.
+22

Dark Arcana: The Carnival

  • PC 70
Keby sem skopírujem tento komentár, tak by som nič nepokazil. Stále zvažujem, ako pristupujú v Artifex Mundi ku hrám. Či je to len vypočítavosť a preto robia stále to isté, alebo majú taký vrúcny vzťah ku adventúram pre casual hráčov s HOG minihrami, že chŕlia tieto hry ako na bežiacom páse.

Tentokrát ale dali niečo trošku iné a priznám sa, že pri šnúre šiestich rovnakých hier po sebe som nečakal, že by ma mohli ešte zaujať. Zapracovali na svete, na ktorý ponúkli 2 pohľady (klasický a pohľad v inej dimenzii). Mne sa to spracovanie páčilo (iná dimenzia mi veľmi pripomínala atmosféru z geniálneho Sanitária), konečne to malo úplne inú atmosféru. Stále ale platí, že by pomohlo trošku popracovať na príbehu, lebo je taký, ehm, nemastný, neslaný.
Tak ako každý iný príbeh od Artifex Mundi, aj tento sa ku koncu otočí a odhalí niečo iné, ako to pôvodne vyzeralo.

Ku koncu som sa v tom už začal strácať. Veľa prístupných obrazoviek je problém hocijakej adventúry, ale tu je našťastie nápoveda v 2 formách. Buď si hráč klikne na mapu a zistí, na ktorej obrazovke má niečo spraviť (tentoraz je nutné preklikávať medzi mapou reálneho sveta a sveta v inej dimenzii), alebo klikne na hint, ktorý presne odhalí ďalšie miesto akcie. Na casual obtiažnosti je hráč veľmi rýchlo navigovaný na správnu obrazovku. Dosť to kazí herný zážitok, preto casual obtiažnosť neodporúčam.

Tentoraz sa niektoré HOG minihry opakovali, niektoré predmety boli ťažšie odkliknuteľné a niektoré názvy (v druhej dimenzii) ma donútili preklikať celú obrazovku, lebo som netušil, čo mám hľadať.
+11

Shenmue

  • PS4 85
Herní výzva 2021 - bod č. 4 Minihraní

Shenmue má skvělý otevřený herní svět, který není nijak rozsáhlý, ale místo toho je detailně zpracovaný. Lidé ve městě nejsou pouhými panáčky, do kterých můžete pouze strkat, ale závisí na nich hratelnost, kdy se jich musíte neustále vyptávat na informace, které potřebujete získat. Občas s nimi můžete i jen tak pokecat a dozvědět se o nich pár nepodstatných informací. Ke všemu můžete i vstupovat do téměř všech budov, které mají otevírací a zavírací dobu, takže se tam nedostanete vždy. Vnitřní prostory jsou vždy odlišné a krásné, ovšem jejich jedinou vadou je, že uvnitř nemůžete nic dělat (kromě rozhovoru s postavami).

Hra stojí na komorním příběhu, kdy se snažíte najít člověka, který zabil vašeho otce, a proto musíte získávat informace od ostatních obyvatel. Kromě informací od obyvatel budete hledat i místa a předměty, které můžete zkoumat zblízka vcelku dopodrobna. Ve městě je i hodně aktivit, které vám zpříjemňují čekání. Mezi hlavní aktivity se řadí herní automaty (Space Harrier a Hang-On, dále QTE Title a Excite QTE 2), šipky či hrací automaty. Některé minihry jsou jednorázové nebo omezené po určitou dobu. Mezi ně se řadí známý závod vysokozdvižných vozíků nebo kulečník. Kromě toho můžete i sbírat různé svitky, díky kterým se naučíte nové chvaty, kazety s hudbou nebo postavičky z jiných titulů od SEGY.

Hratelnost je velmi jednoduchá, kdy si vystačíte s pár tlačítky na interakci při běžných úkonech. Druhou částí jsou pak souboje, ve kterých můžete vytvářet různá komba, nebo se zaměřit na obranu a uhýbání a následné uštědření rány protivníkovi. Souboje jsou velmi dobře zpracované, i když víceméně převzaté z Virtua Fighter. Horší už je to poté s QTE pasážemi, které se mohou objevit i uprostřed cutscény, zcela nečekaně a většinou je budete opakovat. U některých QTE je ovšem opakování nemožné a máte pouze jeden pokus na úspěch.

Za zmínku stojí i grafika, která je stále velmi hezká. Pozadu nezůstává ani nádherná hudba se skvělým japonským dabingem.

Pro: Živé město, komorní příběh, jednoduchá hratelnost, soubojový systém, množství aktivit

Proti: Dlouhé čekání bez možnosti přetočení času, nečekané QTE pasáže

+18

The Sims 4

  • PC 70
Rychle do práce, zaplatit účty, postarat se o děti, opravit umyvadlo, uvařit večeři, pokecat s kamarády a jít spát.

The Sims 4 je dle mého názoru povedený simulátor vlastního života, který si tvoříte. Na hře jsem strávil obrovské množství času, avšak po příchodu dodatků to teprve začalo. Abych pravdu řekl, bez těch dodatků to není ono. Je totiž poměrně bez dodatků omezená a není tu příliš mnoho možností. Chybí tak třeba mazlíčci, podnikání s restaurací nebo prostě být lékařem a večer zajít s přáteli z klubu, který sám můzete vést, na párty. To v základní verzi není, a proto to je později vzhledem k malému rozmezí možností stereotyp.

Co se týče grafiky, myslím, že je hezky zpracovaná, kameru si můžete přizpůsobit myší do jakéhokoliv pohledu. Také je skvělá možnost sdílet s dalšími hráči své výtvory (např. dům), který si mohou stáhnout a rázem ho mít postavený. Také je dobrá možnost kupování pozemků, domů, kterou jsem samozřejmě využíval při častém stěhování. Jestliže jste tedy kreativní, hraví a nebojíte se, rozhodně doporučuji, u hry se nudit nebudete.

Pro: Simulace, tvoření simíků, stavba baráku, propracované, grafika

Proti: Bez dodatků chudé

+10

Bully

  • PC 70
Herní výzva - kategorie č.10 - Dětský svět - Hardcore

Bully je krásným příkladem hry, která by v dnešní hyperkorektní době s největší pravděpodobností nevyšla. Již z názvu vyplývá, co je jejím ústředním tématem. Šikana se zde objevuje ve svých nejrůznějších podobách na každém rohu a vy v kůži 15-letého Jimmyho Hopkinse samozřejmě nečinně nepřihlížíte a násilí se stává hned po příjezdu do školy vašim denním chlebem. Jimmy totiž není žádné ořezávátko a pro ránu nejde daleko. Celý koncept šikany je zpracován humorně, psychickým traumatem tedy neutrpí postavy ve hře, ani hráč samotný. 

Ve hře se budou cítit jako doma všichni milovníci starých dobrých GTAček. Hlavní dějová linka není žádný masterpiece a sama o sobě do hraní příliš nemotivuje, hra však nabízí spoustu dalších způsobů vyžití, nejrůznější dětské zbraně a dopravní prostředky, customizaci outfitu, účesu atd. Do toho všeho ještě zasahuje povinná školní docházka, která je zpracována formou miniher, které sice po čase začnou nudit a být stereotypní, přesto pořád mají své kouzlo a dokáží potrápit, hlavně tedy hodiny geografie nebo angličtiny.

Nepotěší kostrbaté ovládání na K+M, hra je evidentně ve všech směrech dělaná na gamepad a s portem na PC se nikdo nemazlil. Na Windows 10 navíc hra často padá, což v kombinaci s absencí checkpointů vede k frustraci. Toto naštěstí řeší neoficiální Silent patch, po jehož aplikaci mi hra ani jednou nespadla. Tento patch navíc umožní odemknout defaultních 30 fps na libovolnou hodnotu, doporučuji však nepřekračovat 60 fps, jelikož při nastavení 144 fps hra běží celkově rychleji, některé cutscény končí předčasně a některé mise nejdou splnit. 

Hra mě zaujala především svým originálním zasazením, přeci jen her ze školního prostředí je opravdu poskrovnu. A ještě míň her nabízí možnost mlátit děti tak abyste z toho neměli výčitky svědomí, ale radost. Snad jednou vyjde dvojka, Rockstar se od té doby posunul úplně do jiných výšin a tak věřím, že by to mohla být naprostá pecka. 

Herní doba: 17h

Pro: originalita, zasazení, humor, satira, hratelnost

Proti: technické problémy, ovládání na K+M, stereotyp, hlavní dějová linka

+15

Grand Theft Auto: Vice City Stories

  • PS2 30
Tak tohle byl opravdu průšvih. Svoji chronologickou pouť světem GTA jsem logicky začal dílem odehrávajícícm se nejdříve, ale opravdu to nemohlo začít hůř. První díl ságy vyšel na PSP a PS2 a vzhledem k absenci druhého analogu u PSP byla volba emulace jasná.

Předem zdůrazňuji, že před napsáním komentáře jsem odehrál docela dost Vice City, abych se ujistil, že nejsem jen zmlsaný a že tohle není GTA standard. Ne, není. Jen VCS je zprasené.

Začnu průšvihem č. 1 - technickou stránkou. Samozřejmě jsem si našel hack, aby hra jela v 60 FPS. Pominu-li to, že to bylo 60 FPS s dost častými záseky, tak některé mise mají časovač vázaný na framerate, a tak když jsem podesáté nebyl schopen udělat misi s VZV, zkusil jsem to při 30 FPS a voala, napoprvé splněno. Od té doby jsem hrál zbytek hry na odporných 30 FPS, které ani tak nebyly stabilní. Druhým problémem jsou modely. Ano, vím, že je to původně z PSP, ale vyšlo to jako hra na PS2, tak proč jsou modely na úrovni her před rokem 2000? Opravdu, těch polygonů je šíleně málo. A animace? V podstatě nejsou. Zapomeňte na jakýkoliv náznak filmovosti při cutscénách. Postavy jen stojí, hýbou pusou. Naprosto odfláklé. LOD hrozný. Vykreslovací vzdálenost hrozná. A na závěr to nejlepší - post process. Ano, jde vypnout, ale člověk se tím připraví o bloom kolem neonů, což je na něm to jediné pozitivní. Zapomeňte na Flatout 2, první Dirt a jiné hry pověstné postprocesem. V Rockstaru někoho napadlo, že bude fajn dát kolem každého objektu nahoru nalevo ducha. Ano, prostě každý objekt má ducha. Nevím, co to má simulovat, ale je to hnus. Do toho trocha toho rozmazání a máme tu bezkonkurenčně jednu z nejhůř vypadajících 3D grafik. No nic, jedeme dál.

Jízdní model je hrozný. Oproti VC je město ve VCS smrštěné, ulice jsou užší, a tak jsou auta na nich víc nahuštěna. A prokličkovat mezi nimi je nemožné. Zdůrazňuji, že jsem hrál na Xbox ovladači. Vůbec si to neumím představit na tom sranda analogu u PSP. Ovládání vozidel z nějakého důvodu hodně pomohlo, když jsem v emulátoru nastavil 300% OC původního procesoru v PS2. Možná se tím snížila nějaká latence ovládání, od té doby jsem byl schopen se po ulicích jakž takž pohybovat. A že se po nich budete pohybovat hodně, protože je to klasické GTA, kdy prohra v misi znamená zase někam jet přes celé město, projít všema custscénama atd. atd.

A to ovládací schéma? Manuální míření? Držet R2 a stisknout L3, to je přece logický! Ovládací schéma je strašný a nejde změnit. Střelba z auta do strany? Křížek pro plyn, L2 pro možnost pohledu do strany, pravej joy do strany a do toho všeho kolečko pro střelbu. Sorry, ale neposral se tady někdo?

Combat je klasickej lock and shoot. Úplně o ničem. A to mě dostává k tomu největšímu průšvihu, a to je game design. Strašné, prostě strašné. Ano, pár misí je vcelku nápaditých a fajn, ale většina je čiré utrpení. Ze začátku hry se to tak nejeví, ale postupně se to zhoršuje do obludných rozměrů. Někoho v Rockstaru totiž napadlo, že je zábava nahnat vás do arény a tam několik minut spawnovat nepřátele po vzoru Serious Sama. Ne, není to zábava. Je to úplně dementní, nesedí to ani k té hře. Však to není žádná scifi blbina s obludama, má se to odehrávat na planetě zemi, ve skutečném městě a konkrétním čase. A takových frustrujících nápadů je hra plná. Game design je prostě průser a já absolutně něchápu, jak mohl tohle někdo pustit do světa. Jak jsem psal nahoře, odehrál jsem pak i část VC a ty mise jsou tam úplně normální. Tak proč je to ve VCS, které nota bene mířilo na handheld, kde je ovládání obecně obtížnější, takové, netuším.

Ve hře je i nějaká možnost kupovat kšefty a budovat impérium. Já to chtěl mít co nejdřív za sebou, takže jsem se tomu nevěnoval a pro dokončení příběhu to naštěstí není skoro potřeba. A ten příběh, to je asi jedno z mála pozitiv. Není to nic epického s úvodem, statí a závěrem, ale do Vica se dá docela vcítit a projít si jeho cestu, na které potká dost zapamatovatelných postav, je docela fajn. Škoda, že ačkoliv dialogy v cutscénách znějí vcelku normálně, tak v samotné hře jsou pak tak absurdně komprimované. DVD má 4,7 GB, tak proč má romka něco přes 1 GB? Audio v normální kvalitě by se vešlo...

Shrnutí... VCS je opravdu špatná hra, a to samozřejmě i s přihlídnutím k platformě. Na to, jak to vypadá, to aspoň mohlo jet defaultně na 60 FPS. A taky pro zajímavost - v roce 2007 vyšlo krom VCS třeba... Crysis :-D Špatný jízdní model, špatné ovládání, strašný game design. Solidní je příběh a tu a tam nějaká mise. Zpravidla nějaký honička za doprovodu Electric Eye. I létací mise ušly. Pokud si chcete projít všechna GTA tak jako já, můžete to zkusit přetrpět. Pokud si chcete jen tak něco zahrát, tomuhle se určitě vyhněte. Každopádně hrajte v emulátoru. Bez save states by to byl čirý masochismus.

Pro: Solidní příběh, sympatické postavy, létací mise, radio Vrock

Proti: Technická stránka, ovládání, jízdní model, nepřesvědčivé smrsklé město a hlavně příšerný game design

+8 +10 −2

The Sims 2

  • PC 75
Nuže dobrá, další hra od které jsem se málokdy odtrhnul a byl na ni velmi závislý. I když už je to poměrně dávno, co jsem tuto hru hrál, tak si na ni vzpomínám do teď.

Víte co, starat se o šest Simíků v domácnosti není jen tak... Tři z nich mají trable, vy je vyřešíte a rázem mají problémy ti další tři. Takže se u této hry ani na chvilku nezastavíte, tedy aspoň já ne. Moje hraní bylo něco ve stylu splnit všechna přání Simíků a vyhnout se obavám, ale vzhledem k tomu, že ta přání byla nekonečná, tak to byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem u této hry nemohl přestat. A to nemluvím o vytváření postav, už jen u této části jsem strávil dvě hodiny minimálně... A když se mi nelíbil sebemenší detail, tak jsem to prostě musel vylepšit k dokonalosti... Sranda to prostě nebyla.

Co se týče kladů a záporů, tak asi není moc o čem debatovat. Pestrý výběr možností dělá tuto hru zábavnější. Postavit nějaký ten barák, tak to byl u mě velký problém, nikdy jsem pořádně žádný nepostavil a tak jsem musel vždy požádat o službu mamku... To jsme se pak smáli oba. No a to, že jde objednat nějaká služba po telefonu jsem zjistil až později, takže jsem po té době této služby (Pizza, úklid atd...) využíval často. Zápory v této hře? Líbí se mi střídání dne a noci (Ještě aby ne), ale třeba mi zde chybí změny počasí. (Déšť, sníh atd...), aby prostě bylo vidět, že se střídá nějaké období a tak podobně. No a občas se mi stálo, že když jsem nějakému Simíkovi zadal nějakou činnost, tak na určitě místo došel třeba až na popáté nebo jde dělat něco úplně jiného...

No i po té době je tato stále zábavná a milovníky této hry určitě neodradí...

Pro: Pestrý výběr možností, den a noc, dospívání Simíků, stavění budov

Proti: Místy chaotičnost, střídání období, počasí

+17

Alien: Isolation

  • PC 85
Už jsem si zvykl na to, že si plno věcí neusnadňuju a dělám je prostě tak, jak mě napadnou. To, že je to v dnešní době smutné, covid se honí všude po světě, po Vašich rodinách, mezi námi, v krámě a bůhví kde ještě, a člověk cítí zmar a deprese už jenom z doby, ve které žije, neznamená, že se musíte stresovat ještě u počítače. Řekl by kdekdo. Smutnější ale je, že já jsem poslední měsíc utíkal za odpočinkem k počítači a hrál u něj Alien: Isolation, po kterém mi, ti co hráli jistě potvrdí, bylo ještě hůř. 

Poslední měsíc jsem tedy žil v režimu. Vylezl jsem z domu - stres. Zalezl jsem domů, pustil počítač - stres. Navíc s potřebou si něco dokazovat a pokoušet se o suchý březen jsem si vlastně uvědomil, že jsem to možná trošku přehnal. Příští hra bude muset být o kočičkách, o obrovském množství kočiček, které budu virtuálně hladit, nebo se z toho regulérně poseru.

Jestli Vám to tedy ještě doteď nedošlo, tak Alien: Isolation je asi nejděsivější hra, kterou jsem kdy hrál. A ne, nemluví ze mě nostalgie ani prvotní pocity, mluví ze mě fakt, že u žádné hry jsem se dlouhodobě nikdy nebál, jako u téhle. A že jsem se už u pár her bál. The Suffering, Alone in the Dark, Penumbra, Alan Wake, Silent Hill...to mě tak napadá z fleku. Žádná ale nebyla tak zasraně dlouhá a neměla tak hnusně kousavou atmosféru díky prostředí vesmírné lodi Nostromo, jako právě Alien: Isolation.

Co si budeme, námět je prostě pecka. Ridley Scott Vetřelce dobře vymyslel a Giger ho geniálně nakreslil. Jeho sny bych teda sakra nechtěl mít, stačí, že hraju hry, kde se jeho sny zvěčňují a mě je z toho do breku. Prostředí lodi mi totiž v jistých momentech připomnělo dva adventurní kousky Dark Seed, kde bych prostředí označil minimálně jako znepokojivé a následně jako totálně k posrání. Co naplat, námět je jasnej, to, že nemám nervy na to, abych poslouchal zvukové záznamy lodní posádky, nebo si pročítal různé deníkové záznamy, abych se jako dozvěděl víc, co se na Nostrolomo dělo, to je prostě fakt. Musel jsem se tedy po příběhové stránce spokojit alespoň s tím, že jsem na lodi, na které je vetřelec, všude je tma, sem tam blikne světlo, v některých místech se skrývá pár šílenců s puškou, kterým už z toho šílenství jeblo, šramot ve všech záhybech lodi, včetně vzduchové šachty....a když už máte pocit, že to nemůže být horší, tak Vás hra po asi dvaceti hodinách běsnění vpraví do hnízda vetřelce a Vy už jako nevíte, co se sebou dál...protože Vám pod nohama běhají malý miminka a to je snad ještě horší, než když po lodi chodí velká zrůda.

Abych ale také řekl něco o samotné hře. Jednak mě fascinovalo, že na to, jak je graficky vymazlená, mi na mém obstarožním notebooku poměrně obstojně šlapala. Navíc šlapala a já měl možnost kochat se i s grafikou. To je pro mě věc nevídaná a ten 3D pohled jsem si prostě užíval. Místy možná víc, než bych chtěl. Atmosféra ale neskutečná a když musíte sejvovat, máte co dělat, abyste se stresem neposrali. Save totiž probíhá jen na předem stanovených místech zadáním identifikační karty do takového přístroje, kde autorizace trvá asi tři vteřiny a během tří vteřin na Vás může skočit šmejd z vesmíru a Vy se poserete podruhý. Nejen strachem, ale i vztekem, že celou tu jednu cestu přes půl lodi musíte absolvovat znova. Nicméně vetřelec na Vás nemusí skočit jenom u sejvu, on si Vás může vyčuchat i když jste schovaný ve skříni a klepete v ní nejen kosu, ale i poslední záchvěv života před infarktem. Také to má moc rád v momentě, kdy si pročítáte lodní záznamy a tak jsem si je ve druhé polovině pročítat prostě přestal. Hra ale nabízí celou řadu nádherných momentů a to jak v rámci intermezza na planetě, která jak kdyby z oka vypadla z filmu Prometheus, tak ke konci hry ve vesmíru, když si to korzujete po povrchu vesmírné lodi a snažíte se z ní dostat pryč. 

Vetřelec je prostě pojem a tato hra mu nadobro potvrdila své místo i v průmyslu herním. Nejen, že to je jedna z nejlepších 3D stealth akcí, kterou jsem kdy hrál, také se jedná o pro mě nejděsivější zážitek za hodně dlouhou dobu. Tak strašidelný, že jsem o hře před kamarády musel neustále mluvit, chválit ji, být jí fascinován. Po práci jsem se pokaždé těšil, jak jí zapnu, ale hned, jak jsem jí zapnul, už jsem přemýšlel, kdy jí zase vypnu. Musím ale říct, že to na můj poměr trošku přetáhla s délkou. Hrál jsem jí dobrých 25 hodin a během té doby jsem plnil úkoly srovnatelné s devadesátkovými akcemi typu Doom nebo Heretic. Dojdi sem, otevři tohle, zavři tamto, získej klíč tady a támhle. A podobné úkoly ke konci docela dost otráví. Pořád to ale drží neskutečně pěkně nasnímaný interiér vesmírné lodi, který vypadá úchvatně i po těch 25ti hodinách...a taky fakt, že hraní a ingame videa se tu místy prolínají v jedno, takže se tu občas setkáte s momenty, na které nikdy nebudete chtít zapomenout. A nemluvím jen o tom, když ukládáte hru a během ukládání se podíváte doleva, kde nic není, tak se pro klid duše podíváte ještě doprava, kde na Vás pokukuje asi třímetrovej milovník lidského pachu a asi o půl setiny sekundy na to, kdy Váš mozek pochopí, že jste mrtví, na Vás skočí, a Vy si uvědomíte, že tik v oku není z nedostatku hořčíku, ale z faktu, že Vaše nervy zrovna poznaly středověk.

Pro: Atmosféra se opírá o skvělý námět, zároveň se v krásném grafickém zpracování odehrávají nezapomenutelné momenty a když už jsme u znepokojivé hudby, tak i ta je důsledkem toho, že Alien: Isolation je nejděsivějším zážitkem za hodně dlouhou dobu.

Proti: K dokonalosti mi vadila, na můj vkus, přepálená délka, která těží absolutně z atmosféry, ale to, co ve hře máte dělat se prolíná stále dokola a ke konci začne decentně nudit.

+27

The Walking Dead: 400 Days

  • PC 75
Jelikož jsem línej komentovat jednotlivý epizody, tak se alespoň vyjádřím k DLC.

V roce 2012 vyvolala série The Walking dead celkem poprask. Kvalifikovala se jako adventura, ale přitom...
Ne, to bych komentoval pouze celou sérii The Walking dead. Pojďme na 400 days.

Tak hele. Při pohledu na cenovku na Steamu mi to přišlo relativně fér. 5e za kraťoučkou část hry, kde se dozvíte (údajně..nespoilerujte, prosím) pozadí ( a ani žádný sexistický poznámky :) )jednotlivých postav, které budou účinkovat v druhé sérii, mi přijde celkem adekvátní Přesto můžete vynechat.

Na rozhodování totiž máte strašně málo informací. Čím si daná skupina prošla? Co to vlastně je za člověka? Jaký okolnosti ji dohnaly k takový situaci? Jakožto hlavní téma celýho stylu hru 400 days za mě selhává. To, co jsme milovali v původní sérii je totiž pryč. Nesejde vám na jednotlivých postavách. Vždyť ani k nim nemáte základní informace. Bude nasraná, když zastřelíte ženskou, která kradla zásoby?  Co když budete lhát o tom, že jste sekli po hlavě starou od týpka, který ji podvádí? Jaký má k ní vztah? Je v tom vztahu spokojený nebo se jeho stará chová jako kráva? Jak to můžu sakra vědět? 

Osobně si myslím, že pokud jste nezakoupili 400 days v nějakým bundlu, tak klidně můžete vynechat. Jasně, přivádí určitý příběhový pozadí, ale pokud nejste přímo fanoušky této série, tak nejspíš nic neminete. Nic extra se nestane. Prostě si dejte před zahráním druhý série tu první a budete ok.

Pro: asi větší lore pro druhou sezonu, celkem fajn postavy, cenovka celkem odpovídá

Proti: málo prostoru pro ztotožnění se s postavami, nesmyslné volby u kterých nemáte dostatek informací, působí to trochu jako cashgrab na fanoušky

+11

Bravely Default II

  • Switch 75
Už je to dva týdny od vydání posledních „Brejviků,“ takže by se slušelo přispět ke hře nějakým tím milým slovem. Mám za to, že jsem hru důkladně prošel a prozkoumal, a jelikož jsem hrál oba předchozí tituly v sérii, mohu se jako švarný hodnotitel směle pustit do srovnání. Předně chci říct, že se přes veškerá očekávání nejedná o příliš ohromující hru, ačkoliv bych rád tvrdil opak. V lecčems jsem byl potěšen a v jiném zase trošku zklamán. V zásadě se dá říct, že hra stojí pouze na své unikátní bojové mechanice a pokud jí nepřijdete na chuť, klidně si z mého procentuálního hodnocení nějaká procenta odečtěte.

Svět se zase jednou ocitl v ohrožení, zlo povstalo a opět si udělalo zálusk na čtyři mocné krystaly, díky nimž se svět ještě točí. Novými Hrdiny světla se stávají čtyři nebojácní dobrodruzi – Seth vyplavený mořem, princezna Gloria ze zničeného království Musa; a badatel Elvis s jeho žoldnéřkou Adelle. Gloria má na začátku zdatného průvodce, o němž jsem doufal, že se jedná o cameo z předchozích her. To se bohužel nestalo. Hra se totiž tváří naprosto nezúčastněně ve vztahu k minulým dílům série. Sice občas vyvstanou nějaké nekonkrétní informace o hrdinech z dob minulých, ale hráč nemá šanci zjistit, zda se také jedná o dění her, které už jsme mohli hrát. Nejvíc zmínek tak padne o událostech před 50 lety, kdy se strhl podobný souboj o osud světa a čtveřice aktuálních hrdinů je nucena na něj reagovat.

Počínaje tímto dílem tvůrci už mají dost materiálu na to, aby vytvořili fungující svět s vlastní historií a v budoucnu mohli třeba i propojit události všech postav dohromady. Co taky pořád vymýšlet, když se každá hra točí kolem čtyř krystalů?

Grafika hry je poměrně zajímavá. Neustále jsem měl z figurek i z okolního prostředí zvláštní pocit plasticity. Postavy běhají po mapce v jejich chibi formě (proporce mají o ždibíček blíže k normální postavě, ale pořád jsou ještě chibi) a Gloria má většinu doby ve tváři nepochopitelně prkenný výraz, v některých animacích mě jím dokonce děsila. Města a přírodní okolí se mi však velmi líbí a i v moderním hávu příjemně upomínají na původní estetiku her. To samé se dá říct i o hudbě, již skládal s nostalgickým nádechem Revo, ačkoliv se jedná převážně o recyklované melodie z dob minulých.

Poté, co skupinka opustí první městečko, začíná dlouhá procházka po kontinentě Excillant, jenž je sestaven z několika prostředí, pár dalších městeček postihnutých sérií katastrof dle toho, jak se projevila krádež krystalů (famózní jsou třeba Wiswald prorostlý obrovskými kořeny stromu nebo Rimedhal se svou ledovou propastí). Mapka je prošpikována vstupy do dungeonů a kromě obyčejných monster (běhající monstra jsou odminula inovace) na ní lze potkat i nativní silné bossy. Je škoda, že se tu nedá pohybovat lodičkou po vodě nebo vzduchem jako v BD1&2.

Jako zajímavá mechanika mě potěšila Explorace ve sleep modu Switche. V každém městečku lze navštívit důchodkyni, která obsluhuje půjčovnu lodiček. Když se hráč vydá na průzkum moře a uspí Switch, tak se mu začne počítat doba, během které může nalézt různé zajímavé předměty, najednou až po dobu 12 hodin. Tato aktivita se nezapočítává do odehraných hodin ve hře a předměty se jistě hodí k vylepšování postav i do boje.

Tím se dostávám k tomu nejdůležitějšímu – k bojové mechanice s využitím Brave a Default. Mechanika zůstala nezměněna od prvního dílu, zato útok Bravely Second z dvojky zcela vymizel, což mi je na jednu stranu líto, ale na druhou stranu by díky tomu skupinka byla naprosto neporazitelná. Takže asi už chápu, proč hra nenavázala trojkou v názvu a předstírá následnictví jedničky :) O speciální útoky však nouze není, jen se změnila jejich dostupnost. Po každém získaném krystalu se odemkne útok Special na jedné z postav a od té doby jde použít, když se nabije schopnostmi z aktuálního hlavního povolání. Zábavný systém kumulace a využití Brave pointů tu znovu víc rozepisovat nebudu (stručně: Defaultem se kumulují Brave pointy až do čísla 3 a ve dvou tazích se mohou vyplýtvat až do -2). Hra má takto rovněž velkou podobnost i s Octopath Traveler, a nejen v tom – například každá příšera má svoje slabiny a všechny informace o nich si hráč musí zjistit sám.

S bojem se samozřejmě pojí získávání nových povolání pomocí asterisků, které hráč dostane porážkou jejich původních uživatelů. Líbí se mi, že hra taky konečně trochu nastíní víc jejich původ. Možných povolání je 24 a opravdu hodně mě bavilo jejich kombinování a používání různých pasivů. Zatímco v minulých hrách jsem se soustředil spíše na cestu mága, tady už mi to moc nešlo kvůli nesčetným counterům ze strany potvor. Mága jsem tedy vzdal a soustředil jsem se na fyzický útok, který se mi zalíbil díky Monkovi a Thiefovi, časem navíc přibyly pasivy, které ještě zvýhodnily jejich užití, zvláště z Rangera. Úvodní Freelancer na konci hry zesílil natolik, že s jeho kombinací se parta stala neporazitelnou. Naopak některá povolání hru ztěžují, protože každé má navíc dvě Speciality, tedy vlastnosti, které se aktivují na hlavním místě povolání nebo určenými pasivy z druhotného. Zjistíte tak, že některá povolání jsou pro vás nehratelná nebo dokonce nelevelovatelná (Gambler - na toho je dobré šetřit si orby s expy).
Abych tedy trošku něco vysvětlil – každé povolání má 12 levelů (nebo přesněji... 15 s pozdějším upgradem) a vy si můžete vložit jedno do hlavního povolání a jedno do druhotného, přičemž expy získává to hlavní a to druhé prostě jen můžete používat na takové úrovni, kam jste ho vytáhli. Na určitých úrovních se z každého povolání dá získat jeden či více pasivů, které může každá postava využít navíc ve svůj prospěch, ale celkový limit je 5. Klidně tak můžete mít postavu, která leveluje Swordmastera, sekundárně v boji využívá healera Spiritmastera a k tomu bere výhody z pěti dalších (nebo i stejných) povolání, na jejichž pasivy už zatím dosáhla.

Co se mi ještě velmi líbilo, je nový způsob karetních sběratelských miniher BnD. Princip je celkem jednoduchý – na určené ploše o několika políčkách je cílem hry vyplnit větší počet polí než soupeř (hráč má modrá pole a soupeř červená). K tomu se dá sestavit balíček o 6 kartách, z nichž každá má různé funkce a schopnosti. Na konci se sčítají body a tyto body od hráčů BnD směňujete za karty, které ještě nemáte. V menu hry je potom Lore a Card binder, kde je možno sledovat již známé karty. Je také možné, že souboje prohrajete a pokud máte smůlu, tak kolo štěstí vám vytočí ztrátu nějaké karty, kterou pak musíte sehnat znovu od původního majitele. Celkem je 105 karet a za jejich sesbírání hráč dostane příjemný bonus do hry, přičemž se do něj započítává i počet výher v kartách. Takže hrát karty se vyplatí.

Během hry ještě samozřejmě můžete plnit hromady vedlejších úkolů. Za ty se nedostávají expy, ale většinou jen nějaké předměty, věci do výbavy nebo se jimi trošku prohloubí příběh některých postav ve hře. Ty jsou, jak je v Bravely zvykem, často obětí nějakého hrůzného činu nebo naopak jeho strůjcem - hra je prostě plná zrádců, intrikářů, vrahů, šílenců a manipulátorů, jak tomu vždy bylo. V průběhu hraní se také velmi často dějí rozhovory mezi postavami. Vždy jsem je četl, ale nepřišly mi tak zajímavé jako dříve, nebo jako ty v Octopath Traveler. Základní čtveřice se vlastně vůbec nedostává do nějakého osobnostního vývoje. Tvůrci se buď báli experimentovat, nebo neměli čas něco takového řešit. Motivy některých (především hlavních záporných) postav doteď moc nechápu, což se mi moc nelíbí. Ale aspoň byl docela originální finální závěrečný souboj (jeden z několika možných), kde se opět projevila invence a nebyl jsem zklamán z očekávání. Škoda jen, že nikdy nedošlo k žádnému zvratu, který by změnil titulek hry, jako to bývalo dříve.

Měl bych také zmínit jednu nelibost, a sice přetížení postavy výbavou, což je obecně věc, kterou ve hrách nemám rád. Většinu doby ve hře nelze dát postavám to nejlepší vybavení do všech slotů, protože výbava je na ně moc těžká a během stavu Overloaded získávají dost nepěkné postihy. Takže někde budete muset slevit ze svých nároků. Toto lze částečně vyřešit u Monka, který nepotřebuje zbraně do rukou. Ale nejsem touto fíčurou potěšen.

Nu, když jsem dohrál hlavní příběh, tak jsem měl asi 7-8 povolání na úrovni 12 a úroveň postav 45 celkem za 80 hodin hraní. Poté jsem se vrhnul na kompletní leveling všech postav i povolání na maximum. Tip: výrazně pomohl pasiv Obliterate z Hellblade a rychlý i snadný grind v točité ledové jeskyni pod Rimedhalem, kam se dá hned dostat z Rimedhalu, když z něj vyjdete a dáte se směrem doleva, kde hned za rohem je vstup do dungeonu. V něm se totiž často objevují Kiwi ptáci, kteří nahradili kočičky Cait z Octopath Traveler. Také jsem zkompletoval sbírku bossů z monster listu – je bohužel velká škoda, že ve chvíli, kdy hráč konečně dosáhne na všechna možná vylepšení, už nemá možnost, kde svoje hračky využít. V tuto chvíli se nabízí jen superboss na rimedhálském hřbitově.

Je tedy škoda, že hra se pustila směrem velkého zjednodušování obsahu, ale díky ústřední mechanice jsem si ji užil a bavil jsem se až do konce. Je mi jasné, že ne každému se povede to samé, tak jen doufám, že se tvůrci poučí ze všeho, co mohli udělat lépe, a třeba v budoucnu vytvoří nějaký ultimátně zábavný díl pro všechny. Například spousta potvor se objevuje ve hře v různém zbarvení. Tuto designovou lenost moc nemám rád. Octopath Traveler je v tomto (nejspíš v každém) ohledu o něco lepší volba a bavil mne ještě o dost více. Na druhou stranu chválím, že hra není v mnoha ohledech zase zbytečně překombinovaná jako její předchůdci, i když chybí takové aspekty jako stavba vesnice nebo měsíční základny, a určitě bych byl vděčnější za větší interakci s jinými hráči. Jo, a taky chybí dobrodružka s lištičkou! Ale co už, mám dohráno (na normal) a možná si někdy časem pustím NG+ a projedu hru i na hard. Tak buďte Brave!

Poznámky k mým osobním achievementům:
Všechny vedlejší úkoly.
Všechna povolání na levelu 15.
Všechny postavy na levelu 99.
Všechny karty z BnD.
Všechna monstra z Monster Guide – Bosses.
Všechny konce.
Herní doba: příběh 78 hodin, celkem 110 hodin.

Pro: Systém povolání a pasivů; Brave a Default; rozumná rozloha mapky s běhajícími monstry; karetní minihra; zajímavý bossfight; půjčovna lodiček.

Proti: Chybí osobnostní vývoj postav a mají málo prostoru; příběh se možná až moc opakuje; chybí pohyb lodičkou na moři i ve vzduchu; chybí návaznost na předchozí díly; systém přetěžování výbavou; chybí pořádný obsah post game.

+17